Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 245 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.533.359 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:09
Aziraphale schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Hoeveel luchtweerstand gaat dat daadwerkelijk opleveren? Ik vind dit er erg fraai uitzien en volgens mij levert het echt niet veel meer luchtweerstand op dan die commercieel verkrijgbare geluidsdempende omkastingen.
Inderdaad, er zit veel ruimte tussen de lamellen. Op het oog gelijk aan de commercieel verkrijgbare kasten. Nu met deze sneeuw komen er ijspegels op, die de doorstroom (iets?) verminderen, maar hoe vaak hebben we dit nou.
Ik zie hier ook voorbeelden voor bijkomen van zelfbouw kasten met veel meer lamellen, waarbij ik me wel afvraag of dat niet veel weerstand geeft.

Nog 2 detail foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ad4H_B-a489UomCqd8T1uDn5ZmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stz51FmELWnG5X492m0cMUp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZ5XllMTikyY5i-Vz9AcgJUVf9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yboPx1jkQs9c0kfZjI4TTb5Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Joris 407 op 10-03-2023 22:26 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:38
Ziet er bijzonder netjes uit! Ik heb zelf geen geluidsdemping nodig, dus de voorkant kan ik vrij laten. Het gaat mij vooral om bescherming tegen regen/sneeuw/saharazand etc.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:31
Ik zou maandag de warmtepomp krijgen maar blijkbaar kan Hitachi de boiler niet op tijd leveren. (Al maanden uitstel)

Nu zegt de installateur dat ze dus voor een ander merk kiezen en dat is een Ecoforest boilervat.

Is er iemand bekend met dat merk en is het gelijkwaardig aan Hitachi of moet ik nog aan de bel trekken bij de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

AMARONE schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:52:
Ik zou maandag de warmtepomp krijgen maar blijkbaar kan Hitachi de boiler niet op tijd leveren. (Al maanden uitstel)

Nu zegt de installateur dat ze dus voor een ander merk kiezen en dat is een Ecoforest boilervat.

Is er iemand bekend met dat merk en is het gelijkwaardig aan Hitachi of moet ik nog aan de bel trekken bij de installateur?
zo even naar de foto kijkend van dat merk lijkt het gewoon op de zoveelste midea/gree met een groene sticker erop van een random bv'tje.

ik weet dat de reguliere machines van dat "merk" gewoon carel plc units erin heeft zitten. niks bijzonders dus en supersimpel intern.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 11-03-2023 00:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
flippy schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:59:
[...]

zo even naar de foto kijkend van dat merk lijkt het gewoon op de zoveelste midea/gree met een groene sticker erop van een random bv'tje.

ik weet dat de reguliere machines van dat "merk" gewoon carel plc units erin heeft zitten. niks bijzonders dus en supersimpel intern.
Dus het zou een achteruitgang zijn tov de Hitachi of maakt het qua boilervat überhaupt niet echt uit verder?

De warmtepomp zelf is wel van Hitachi.

De Hitachi:
type DHWT-200S-3.0H2E

Voorstel nu 200liter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CM-qf30yGWQUgSG-upoWLu43ac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MGibWJwyfBD6H5LzxocjZXNA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
AMARONE schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 00:16:
[...]

Dus het zou een achteruitgang zijn tov de Hitachi of maakt het qua boilervat überhaupt niet echt uit verder?

De Hitachi:
type DHWT-200S-3.0H2E

Voorstel nu 200liter:
[Afbeelding]
Hij is van 316 en niet van 304 dat is alvast goed.
Hij mag tot 8 bar dat zegt op zich wel iets over de kwaliteit anders was die druk wel lager geweest.

Oppervlakte spiraal weet ik niet of dat toereikend is heb ik geen kennis over.

Dan blijft over hoe goed is de isolatie ( de s lijkt dikkere isolatie te hebben) en is dat ding op de juiste wijze gelast dat je niet over een paar jaar ergens een lekje hebt door corrosie of materiaal spanning.

Je kunt natuurlijk akkoord gaan met extra garantie op bepaalde zaken...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AMARONE schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 00:16:
[...]

De Hitachi:
type DHWT-200S-3.0H2E

Voorstel nu 200liter:
[Afbeelding]
Waar je bij een SWW-vat op moet letten is:
  • Energieverlies (hoe dik is de isolatie?) Je zoekt een waarde in W, of kWh/dag. Energielabel zegt niet zoveel, maar in deze tijd waarin A (of B) volop verkrijgbaar zijn kan C wat mij betreft echt niet meer.
  • Materiaal: RVS is veel lichter en je hebt dan geen anode nodig, maar wel gevoelig voor onderdruk.
  • Kan er een onderin een dompelelement (1.5") voor de legionellacyclus?
  • Is de spiraal lekker groot (liefst >3 m², maar dat is lastig in 200l) zodat de WP zijn vermogen met hoog rendement kwijt kan?
  • Afmetingen: Past ie in je huis, en heb je erboven nog ruimte vrij om de evt anode te kunnen wisselen / inspecteren?
Bovenstaande eigenschappen moet je zelf van die twee vaten even achterhalen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01 14:19
Andrehj schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:42:
[...]

[Afbeelding]
De laatste week rond de 11 kWh dus. En daar houdt ie ca 1200 (wel goed geïsoleerde) m³ mee warm.
Maar uiteindelijk zegt dat niets, want het is extreem afhankelijk van de isolatiegraad en grootte van je woning, waar je woont, hoe warm je het wilt hebben en van je afgiftesysteem.
Veel tips vind je hier: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En voor SWW: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Zou je het dagverloop van 14 februari en 1 maart eens willen laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:39
Vraag; een 8kW split unit warmtepomp met 200L buffervat met 10m leidingwerk, verwijderen vloerverwarminpomp onder de €12.000 (na aftrek ISDE subsidie, zonder thermostaat of andere aanpassingen), is dat iets wat kansloos is, moet echt wel €3.000 - €7.000 bij??

[ Voor 13% gewijzigd door Whiskey48 op 11-03-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:42

Carboy54

Duurzaamheid coach

Whiskey48 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:47:
Vraag; een 8kW split unit warmtepomp met 200L buffervat met 10m leidingwerk, verwijderen vloerverwarminpomp onder de €12.000 (na aftrek ISDE subsidie, zonder thermostaat of andere aanpassingen), is dat iets wat kansloos is, moet echt wel €3.000 - €7.000 bij??
Is prima te doen met alles erop en eraan.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:45
Andrehj schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:10:
[...]

• Energieverlies (hoe dik is de isolatie?) Je zoekt een waarde in W, of kWh/dag. Energielabel zegt niet zoveel, maar in deze tijd waarin A (of B) volop verkrijgbaar zijn kan C wat mij betreft echt niet meer.
  • Materiaal: RVS is veel lichter en je hebt dan geen anode nodig, maar wel gevoelig voor onderdruk.
  • Kan er een onderin een dompelelement (1.5") voor de legionellacyclus?
  • Is de spiraal lekker groot (liefst >3 m², maar dat is lastig in 200l) zodat de WP zijn vermogen met hoog rendement kwijt kan?
  • Afmetingen: Past ie in je huis, en heb je erboven nog ruimte vrij om de evt anode te kunnen wisselen / inspecteren?
Bovenstaande eigenschappen moet je zelf van die twee vaten even achterhalen.
@AMARONE
Extra puntje: Zit de spiraal op de juiste plek. 2 jaar geleden had ecoforest echt een boiler waar over nagedacht was. Of deze nog zo is, check bovenstaande zaken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Afgelopen week draaide hier precies 1 jaar de Panasonic monoblock 5kW, 2041kWh verbruikt tegen over 800m3 gas gemiddeld de afgelopen jaren. Alleen radiatoren en een stooklijn van 40/30 bij -10/15.
24/7 de thermostaat op 20 graden vanaf 1 oktober.
En nu met de warmtepomp ook boven op de slaapkamers (behalve waar wij slapen) altijd open gehad.
Het valt me al met al nog mee.

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 11-03-2023 10:13 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ultramarine schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:44:
Zou je het dagverloop van 14 februari en 1 maart eens willen laten zien?
Kan niet meer. Die heb ik slechts van vijf dagen terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcBO1UyEpC30J2ONxmmSOZS8mL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LshUY4jSD9XggMDU7f2IQmAV.png?f=fotoalbum_large
Duidelijk is te zien dat het op 6 maart overdag nog een stuk warmer was dan de daarop volgende dagen.

Afgelopen nacht is voor het eerst sinds erg lang de warmtepomp weer 's nachts aangegaan, omdat de temperatuur meer dan 1 graad onder het gewenste setpoint voor de nacht was gekomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 11-03-2023 10:21 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:56:
[...]

Is prima te doen met alles erop en eraan.
OK, dan moet ik even verder zoeken met offertes. Tot nu toe zijn de via de telefoon ontvangen offertes ruim boven dit bedrag.

Afgelopen donderdag een afspraak aan huis met een goede bekend installatiebedrijf.
Ik had alleen niet opgelet wat er onderin de email stond met op te sturen foto's. Kwam dus iemand langs om te kijken om een offerte op te stellen, maar dit werd gelijk een warmteberekening (had ik niet door). De berekeningen moet nog worden opgesteld maar als dit gedaan is en ik ga niet in op een offerte (kan tussen de €15K en €20K zijn), dan moet ik €450 betalen voor de viste en bijbehorende warmteberekening.
(Heb even vriendelijk gevraagd of de warmteberekening dan nog even kan wachten en of een grove kostenindicatie eerst mogelijk is. Dit zodat ik graag offertes wil vergelijken en nog in de oriënterende fase ben, dat die kostenverplichting me niet was opgevallen onderin de email.
Even afwachten wat de mogelijkheden zijn om nog geen kosten te maken.

Een waarschijnlijk full-electric warmtepomp wil ik wel, ons budget is ongeveer €12.000 (na aftrek subsidie) voor een ca 7 a 8kW split-uniy pomp met 200L sainitair vat (5l/min doucheverbruik). (Incl ca 15m 3fase kabel naar het sainitair vat (meterkast heeft nog 16 sloten over en er is een lege PVC kabelbuis naar de zolder voor een 3fase kabel). Ik verwarm het huis (2001) al prima op 40 graden met vloerverwarming op de begane grond (1e en 2e verdieping staan alle radiatoren uit met op zolder 1, max 2 graden warmteverlies omdat er geen radiatoren aan staan.

Ik zou zeggen dat onder de €12.000 wel zou moeten kunnen idd, maar op dit moment misschien niet meer. Misschien volgend jaar weer wel?

Volgende week komt iemand langs voor een (gratis) offerte.

[ Voor 32% gewijzigd door Whiskey48 op 11-03-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:12

Vliegvlug

Flight Simple

Anomi schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:39:
@Vliegvlug Het is min of meer om het even wat betreft kosten (aanschaf en installatie) en efficiëntie. In sommige situaties is een WPB handiger omdat het met leidingwerk / plaatsing van de boiler makkelijker is. Bij radiatoren kan het een voordeel zijn omdat de WP het verwarmen van het huis niet hoeft te onderbreken voor het verwarmen van SWW. Kort gezegd, er zijn wel redenen voor de ene of andere keuze in een bepaalde situatie, maar onder de streep ontloopt het elkaar niet veel.

Je bent in ieder geval niet beperkter in je keuze voor een WP als je al een WPB hebt.
&
blb4 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 23:09:
@Vliegvlug zoals @Anomi zegt, doorslaggevend zijn vaak de praktische installatiezaken die de doorslag geven in deze keuze. Er zijn een aantal zaken die een rol spelen bij 't maken van een keuze:
  1. Vanuit materiaalgebruik heeft een combinatie van een WP met boiler de voorkeur;
  2. Deze combi heeft ook de voorkeur als de opwarmsnelheid belangrijk is (WP heeft meer vermogen dan WPB). Maar kijk ook naar punt 6;
  3. Er moet een aparte aanvoerleiding zijn tussen WP en boiler;
  4. Een WPB staat binnen en maakt geluid. Dit kan, afhankelijk van de installatielocatie, overlast geven;
  5. Een WPB heeft 2, relatief grote openingen naar buiten nodig voor aanvoer en afvoer van buitenlucht;
  6. Met een WPB werken WPB en WP voor verwarming onafhankelijk van elkaar, dit kan een voordeel zijn als WP krap bemeten is.
Dank voor de reactie.
Goed te horen dat het elkaar nauwelijks ontloopt.

Qua geluid binnen zal het niet zo’n probleem zijn verwacht ik. De WPB zou dan in de garage moeten komen en daar recht boven zit wel een slaapkamer maar het plafond (van betonnen kanaalplaat) is wel goed geïsoleerd, er zitten van die geperste houtvezelplaten op met daaronder iets van 5cm isolatiemateriaal.
Dat is dan wel geplaatst voor thermische isolatie en niet geluid aangezien het een vrij tochtige garage is met een flink spleet onder de garagedeur, maar dat doet vast ook wel wat tegen geluid.
Er hangt nu ook al een omvormer die ‘s ochtends bij het opstarten klik geluiden maakt vanwege het relais en ik heb degene die er boven slaapt er niet over horen klagen :)
Of maakt zo’n WPB veel meer herrie?

Dat een WPB twee openingen naar buiten nodig had had ik me nog niet gerealiseerd, dacht dat 1 voldoende was en dat je dan wisselt tussen aanzuigen of afvoeren afhankelijk van het verschil tussen binnen en buiten temperatuur.
Want in de zomer wil je de warmte van buiten halen toch en de afgekoelde lucht juist binnen uitblazen.
Terwijl je dat in de winter andersom doet.
Ging er vanuit dat er hiervoor een temperatuur gestuurde klep gebruikt zou worden die aan- en afvoer automatisch wisselt maar blijkbaar denk ik te high tech :P

Qua materiaal wil ik de buitenunit of monoblock in de voortuin hebben en de aansluitingen binnen in de garage waar nu de ketel hangt.
Dit is ongeveer 10 meter hemelsbreed gok ik dus dat zou dan geen kostenbesparing zijn met een losse WPB.

Dat je verwarming en boiler niet tegelijkertijd kan verwarmen wist ik nog niet, goed om te weten maar kan niet goed inschatten hoe dat in de praktijk uitpakt of het echt een nadeel is.

Qua vermogen van de WP heb ik nog geen idee maar ik heb wel grafieken van gasverbruik.
Ik kan helaas de koevlaas-formule niet gebruiken omdat het een VR ketel is en geen HR en het sww met een losse boiler wordt gemaakt wat schijnbaar nog meer energie kost dan direct uit de ketel.

Wel heeft de temperatuur verlagen op de thermostaat enorm geholpen het verbruik naar beneden te krijgen.
In 2021 was het verbruik nog 1875 m3 met 20,5° op de thermostaat.
In 2022 was het 1240 m3 met 18,5° op de thermostaat

Nu moet ik wel zeggen dat ik 18,5° eigenlijk wel te koud vind zeker boven in de slaapkamers waar het veel meer afkoelt dan beneden waar de thermostaat hangt en ik met een warmtepomp het liefst naar iets van 19,5° zou gaan op de thermostaat voor een wat aangenamere binnen temperatuur boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

klump4u schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:12:
Afgelopen week draaide hier precies 1 jaar de Panasonic monoblock 5kW, 2041kWh verbruikt tegen over 800m3 gas gemiddeld de afgelopen jaren. Alleen radiatoren en een stooklijn van 40/30 bij -10/15.
24/7 de thermostaat op 20 graden vanaf 1 oktober.
En nu met de warmtepomp ook boven op de slaapkamers (behalve waar wij slapen) altijd open gehad.
Het valt me al met al nog mee.
Hier zelfde configuratie en ervaring al 6 jaar 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01 14:19
Andrehj schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Kan niet meer. Die heb ik slechts van vijf dagen terug:
[Afbeelding]
Duidelijk is te zien dat het op 6 maart overdag nog een stuk warmer was dan de daarop volgende dagen.

Afgelopen nacht is voor het eerst sinds erg lang de warmtepomp weer 's nachts aangegaan, omdat de temperatuur meer dan 1 graad onder het gewenste setpoint voor de nacht was gekomen.
Mooi om te zien wat die nachtverlaging bij jou voor effect heeft.

Op 7 maart zie ik dat jouw wp een aantal uren rond de 500W verbruikt. Wat is de COP bij dat vermogen? Zelf ben ik daar mee aan het experimenteren: zo lang mogelijke runs met een laag continu energieverbruik (lage frequentie compressor) versus aan/uit op een hoger vermogen, maar ook hogere COP.

In tegenstelling tot jouw situatie heb ik een parallel 'buffer'vat. Mijn wp stuurt nu op stooklijn en delta-T (dus niet op thermostaat) en staat dan altijd ‘aan’. Ik kan ook de controller/display als thermostaat instellen en dan werkt het in feite als een cv-installatie, waarbij de wp door de thermostaat in- en uitgeschakeld wordt (net als bij jou zoals ik heb begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ultramarine schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:56:
Op 7 maart zie ik dat jouw wp een aantal uren rond de 500W verbruikt. Wat is de COP bij dat vermogen?
Die is uiteraard enorm afhankelijk van de buitentemperatuur. En op die dag nam die vanaf 14 tot 21 uur continu af (van ca 9 tot ca 5°C). De bijbehorende COP's zijn ca 7 tot ca 6. Om 21 uur kwam de temperatuur onder de 5 graden en ging de ventilator naar de hoge stand wat ca 80W extra stroomverbruik opleverde (een COP van slechts 5.2).
Dat alles met Ta ca 24.7°C.
Zelf ben ik daar mee aan het experimenteren: zo lang mogelijke runs met een laag continu energieverbruik (lage frequentie compressor) versus aan/uit op een hoger vermogen, maar ook hogere COP.
In tegenstelling tot jouw situatie heb ik een parallel 'buffer'vat.
Dat is als je gaat voor lage stookkosten al niet de meest optimale opstelling. Maar door goed tunen (primaire en secundaire flow gelijk houden!) kun je toch een heel eind komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Jaap19 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 17:32:
[...]

Tip: reken je verbruik om naar 'per graaddag', dat geeft een veel beter beeld. En exclusief eventueel opwarmen van de vloer.
Als je een domotica systeem hebt kun je dit automatiseren. [ domoticz heb ik een script]
De beste manier om te kijken hoe je wp werkt.

Er zijn er die er anders over denken :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Joris 407 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:23:
[...]

Inderdaad, er zit veel ruimte tussen de lamellen. Op het oog gelijk aan de commercieel verkrijgbare kasten. Nu met deze sneeuw komen er ijspegels op, die de doorstroom (iets?) verminderen, maar hoe vaak hebben we dit nou.
Ik zie hier ook voorbeelden voor bijkomen van zelfbouw kasten met veel meer lamellen, waarbij ik me wel afvraag of dat niet veel weerstand geeft.

Nog 2 detail foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje zelfde idee hier:-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1mDLJMnCfKRkqJB7AL_sm-pCk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpfHruB5PU2t4dRPtT6izNoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaOL1GjtRVxGjfkoa871SbYvwNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtLw76EfLn0x0FBuTpuxanAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-BgiGvEbqNA3IFuyJzyz9KElNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFLZOfKTjHPGW1WQGvCZmPwx.jpg?f=fotoalbum_large

Moestuintje bovenop:-)

En iets andere houtsoort..:-)
Loopt jaartje of 5 bijna.

Vebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo3lgK4u6-Jxta0InZ_cH6Mhxt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qvVaMVfcfpGLBHxThYSetuc.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 11-03-2023 11:35 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Hier zelfde configuratie en ervaring al 6 jaar 🤣
De H is er geen 6 jaar toch :-)? Ik heb 1 van de eerste
Ik heb er juist op gewacht, koste met 5-700 € aan subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe kun jij de efficiency van je WP nou uitdrukken in kWh/kW ? 8)7
Wat betekent dat?
Daar zou namelijk iets van uren uitkomen, maar ik heb geen idee hoe je zoiets moet interpreteren.

En wat is het verschil tussen "Generated" en "Exported"? En FIT Credit? Is dat iets van een sportschool?

O ja, en je zet "verbruik" boven het tabelletje, maar dat vind ik nou weer nergens terug...

Kortom, veel vraagtekens.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 11-03-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Hoe kun jij de efficiency van je WP nou uitdrukken in kWh/kW ? 8)7
Wat betekent dat?
Daar zou namelijk iets van uren uitkomen, maar ik heb geen idee hoe je zoiets moet interpreteren.

En wat is het verschil tussen "Generated" en "Exported"? En FIT Credit? Is dat iets van een sportschool?

O ja, en je zet "verbruik" boven het tabelletje, maar dat vind ik nou weer nergens terug...

Kortom, veel vraagtekens.
Pvoutput geeft mooie grafieken.
Dus deze grafiek is het pure verbruik van mijn wp.

Niet meer en niet minder:-)
Ik misbruik de opbrengst grafieken die mooier zijn dan verbruik grafieken in PVO

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBH7y3Iut4asIzeCMOo6xRaQZXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTN7V38GSR6HWzj2RaYR7QSi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqb50rr0TSGwV38m1in1w1ww9N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LeR2fIliJrhXvgJGRZ7aBbX8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:12
Vliegvlug schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Dat een WPB twee openingen naar buiten nodig had had ik me nog niet gerealiseerd, dacht dat 1 voldoende was en dat je dan wisselt tussen aanzuigen of afvoeren afhankelijk van het verschil tussen binnen en buiten temperatuur.
Want in de zomer wil je de warmte van buiten halen toch en de afgekoelde lucht juist binnen uitblazen.
Terwijl je dat in de winter andersom doet.
Ging er vanuit dat er hiervoor een temperatuur gestuurde klep gebruikt zou worden die aan- en afvoer automatisch wisselt maar blijkbaar denk ik te high tech :P
Twee openingen naar buiten is niet altijd nodig, erger nog, er zijn ook WPB die zonder buitenaansluiting kunnen draaien. Of je dat wilt is iets anders, het is een keuze. Als je geen buitenaansluiting hebt, haalt ie de warmte uit de ruimte waar die staat. Als dat een verwarmde ruimte is, is dat natuurlijk zonde. Zelfde geldt voor de uitgaande lucht. En buitenaansluitingen hebben best wel een aardige diameter, die van mij wil minimaal 16 cm.
Ander ding, als je 's zomers je huis wilt koelen; zo'n WPB staat (afhankelijk van warm water gebruik) een aantal uren te blazen, je hebt zeker niet de hele dag plezier van die koude lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 07:29
Andrehj schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Energieverlies (hoe dik is de isolatie?) Je zoekt een waarde in W, of kWh/dag. Energielabel zegt niet zoveel, maar in deze tijd waarin A (of B) volop verkrijgbaar zijn kan C wat mij betreft echt niet meer.[/li]
Let op: In de specs staat soms inderdaad een energieverlies in kWh/dag
Bij een gewoon boilervat zullen dat inderdaad wel kWh-thermisch zijn.
Bij mij Panasonic WP-boiler werd het ook opgegevenin kWh/dag. Zonder nadere aanduiding. Maar dat blijkt dus kWh elektrisch te zijn.
Ik heb het vat nadien nog aanvullend geïsoleerd waardoor het verlies ongeveer gehalveerd is, maar het is toch iets om dus even op te letten.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Dapdodo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:56:
[...]

@AMARONE
Extra puntje: Zit de spiraal op de juiste plek. 2 jaar geleden had ecoforest echt een boiler waar over nagedacht was. Of deze nog zo is, check bovenstaande zaken.
Dat geeft de burger moed. Ik heb geen idee, er staat flexibele spiraal. Maar voorheen was het dus een prima merk. Extra isoleren van het vat kan nooit kwaad toch lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AMARONE schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Dat geeft de burger moed. Ik heb geen idee, er staat flexibele spiraal. Maar voorheen was het dus een prima merk. Extra isoleren van het vat kan nooit kwaad toch lijkt mij?
Zeker niet. Er is zelfs een speciaal topic voor (leuke projectjes vind je als gepinde posts): Quooker en boilers stroombesparing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:38:
[...]

De H is er geen 6 jaar toch :-)? Ik heb 1 van de eerste
Ik heb er juist op gewacht, koste met 5-700 € aan subsidie
1 Maart 2016 geïnstalleerd, kon gelijk de op 1 Maart geopende subsidie van €2300,- voor L/W wp aanvragen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 11-03-2023 15:03 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:38
Hmm... Het vertrouwen van de WAF in mijn knutselvaardigheden en (vooral) de tijd die ik er voor heb blijkt vrij minimaal te zijn. Dus ik ga nu eerst een deurluifel boven de buitenunit hangen en dan de zichtzijkant afwerken met wat geïmpregneerde planken die ik nog heb liggen. Heb ik in ieder geval een dakje er boven en de achterkant goed beschermd.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Hier toch 15kwh per dag gemiddeld waar het ongeveer 19-19.5gr is.nieuwbouw woning vorig Jaar van 172m2. Thermostaat staat op 20 overdag en 19 snachts. (Als ik hem permanent zet dan verbruikt t nog veel meer, Nachtverlaging helpt). Huis zakt in een nacht als die uit is ong 0,8gr

- legionelle gaat iedere woensdag
- sww gaat om 0300 en 1200
- cop januari was 1591/466= 3,4 (kan afwijking hebben van ~25% begreep ik omdat ik meet via warmtepomp niet aparte kwh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLmg1YMjKJPb3zQ2iJVQdtofdPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xg50jojTojjO5ajpXsZWdk96.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OgMu4tqyN3da4S2I1uLyBbEy_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cDEHRzdRP2uSdWHie6xVjFRl.png?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Whiskey48
laurens0619 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:24:
Hier toch 15kwh per dag gemiddeld waar het ongeveer 19-19.5gr is.nieuwbouw woning vorig Jaar van 172m2. Thermostaat staat op 20 overdag en 19 snachts. (Als ik hem permanent zet dan verbruikt t nog veel meer, Nachtverlaging helpt). Huis zakt in een nacht als die uit is ong 0,8gr

- legionelle gaat iedere woensdag
- sww gaat om 0300 en 1200
- cop januari was 1591/466= 3,4 (kan afwijking hebben van ~25% begreep ik omdat ik meet via warmtepomp niet aparte kwh)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet je telefoon opladen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
AMARONE schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Kan prima zolang je er maar niet te veel naar hoeft te kijken :p Of je pakt ander isolatiemateriaal wat iets mooier is O-)

PS: dit was destijds, nu is alles mooi afgewerkt en zit er ook een luchtafvoer aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiOeTJI89v6veo9Jkj3lsoj53nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mcc5OHWp4ri6dphDXXziuzPV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
  • Laatst online: 18-01 21:14
Goedenavond, via motorbeast kreeg ik de tip om hier eens te informeren over verbruik.
Ik gebruik sinds 2 maand een Daikin Altherma 3 R Wp met EHVH04S18E6V LT vloermodel verwarmen 180L 2kW BUH

Gevoelsmatige was ik nu blij met mijn verbruik. Vandaag 20kwh
Alleen vloerverwarmingen 65m2
Instelling 20 gr 24/7
Maximaal toevoer temperatuur 31 gr
Delta 't 5
Backups Buh uitgezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnH2v08wOgD5pRkM_wLBYEcb884=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j24pVOk6HSFxBnpv2OmfBfVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle instellingen vermeld in document:
https://docs.google.com/s...D-nGT_ZPXVyTQMqI/htmlview

@flippy volgens motorbeast ben jij de expert
Wat is jouw mening over het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:42:
Goedenavond, via motorbeast kreeg ik de tip om hier eens te informeren over verbruik.
Ik gebruik sinds 2 maand een Daikin Altherma 3 R Wp met EHVH04S18E6V LT vloermodel verwarmen 180L 2kW BUH

Gevoelsmatige was ik nu blij met mijn verbruik. Vandaag 20kwh
Alleen vloerverwarmingen 65m2
Instelling 20 gr 24/7
Maximaal toevoer temperatuur 31 gr
Delta 't 5
Backups Buh uitgezet
[Afbeelding]

Alle instellingen vermeld in document:
https://docs.google.com/s...D-nGT_ZPXVyTQMqI/htmlview

@flippy volgens motorbeast ben jij de expert
Wat is jouw mening over het verbruik?
hoe ziet de installatie eruit? heb je een buffertank en wat voor verdeler heb je?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:48:
[...]

hoe ziet de installatie eruit? heb je een buffertank en wat voor verdeler heb je?
Ja zit buffertank tussen. Niet heel groot. Weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel liter. Ongeveer net zo groot als expansievat.

Nieuwe verdeler: Therminon 6 x toevoer 6x afvoer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwwPMd-4usv2FSb3od-fFyr_uwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeKiSFFQ3nf1N0ZVNc2Osh7F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvnhT8-P9CPfIV5S5WB5-nupvGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJYWOiHSqjE2jYWC6QJ8rn5d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yannick94
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08-2024
Whiskey48 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:41:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Excuses voor de vele foto's, maar ik ben benieuwd naar jullie advies.
Er is iemand bij ons thuis geweest om te kijken naar de mogelijkheid voor een all-electric (split unit) warmtepomp.
Het liefste heb ik deze aan de zijkant van het huis op het (houten) garagedak richting de straat of aan de muur (richting muur buren), maar ik begrijp dat dit niet gaat vanuit een knieschot (onder een dak), enkel recht naar binnen.

Nu heb ik bij de trap naar zolder een koof voor de mechanische ventilatiebuis, gasleiding en water aan/afvoer ... Waar ik denk de plank bij de trap wel er af zou moeten kunnen.

Heeft iemand de ervaring of dit een beetje te doen is? De man die de inspectie deed was dit de eerste keer dat een huis zo'n opbouw had.

Een alternatief is om de warmtepomp op het betonnen dak op de keuken (achterkant huis) te plaatsen, maar dan moet er een gat gemaakt worden in het badkamer plafond om daar naar buiten te gaan.
Dit zou ik zeggen liever niet omdat er dan een koof moet komen in de badkamer en ivm het geluid richting de tuinen van de achterburen.

... Het liefst heb ik het eerste, maar weet niet of dit dus wél kan, of dat dit een beetje complex zal worden.

Heeft hier iemand een keer een vergelijkbare situatie gehad misschien en heeft een advies wat handig is?
Als ik de foto’s zo zie zou je prima eentje aan de muur kunnen bevestigen en via de looie hoek in de trap kunnen aansluiten op je cv
Ik heb ook zo iets vergelijkbaars gedaan bij een collega van mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJtne6mdl4j4Bh93UwGinHUi4mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OMFYntJeWpwfRNzP0eESUKF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Ja zit buffertank tussen. Niet heel groot. Weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel liter. Ongeveer net zo groot als expansievat.

Nieuwe verdeler: Therminon 6 x toevoer 6x afvoer.[Afbeelding]

[Afbeelding]
staat het systeem te lopen op de foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Popcorn63
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:03:
[...]

staat het systeem te lopen op de foto?
Ja want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yannick94 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Als ik de foto’s zo zie zou je prima eentje aan de muur kunnen bevestigen en via de looie hoek in de trap kunnen aansluiten op je cv
[Afbeelding]
Mooie steun. Midea kloon hoeveel Kw over 1 fase aangesloten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

omdat er bijna geen water doorheen stroomt volgens de debietmeters. die dingen moeten 4~5L/min weergeven, niet 0.5.
Yannick94 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:01:
[...]

[Afbeelding]
volgens mij heeft iemand in de midea fabriek de verkeerde merksticker erop geplakt. ;)
(kan knaken schelen in onderdelen als je die nodig hebt)

[ Voor 59% gewijzigd door flippy op 11-03-2023 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:06:
[...]

omdat er bijna geen water doorheen stroomt volgens de debietmeters. die dingen moeten 4~5L/min weergeven, niet 0.5.
Tataaa. Er wordt bij hem nu 1700Wh getrokken. Drama toch? Ik doe hier met mijn lullige L/L 600. Lees veel mee met Daikin ivm lopende offerte. Vandaar mijn reactie in dat topic en mijn verwijzing naar jou.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 11-03-2023 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Mooie steun. Midea kloon hoeveel Kw over 1 fase aangesloten??
Dit is een 10 KW versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
[...]

[...]

Volgens wp loopt er 7.1 lt/min

volgens mij heeft iemand in de midea fabriek de verkeerde merksticker erop geplakt. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHXyDa-Gs-4HznXjmrJ1yyo0hX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2aZ1bhfeOHKkfN54M0KESETV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick94
[...]

[...]

Ja klopt is een gebrandnamed model maar ik kan ze voor een goede prijs kopen ik doe normaal de grotere broertjes van dit merk aansluiten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2lrlSOJGo8XzUQ3fVGsKFUwALg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3LT98m9GcpuUa8eR8Uijllb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat is 10 a 20L/min te weinig. draai die debietmeters helemaal open.
Yannick94 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Ja klopt is een gebrandnamed model maar ik kan ze voor een goede prijs kopen ik doe normaal de grotere broertjes van dit merk aansluiten
[Afbeelding]
italiaanse meuk. altijd goed voor een paar overuren na een jaartje of 10 :+

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 11-03-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:12:
[...]

dat is 10 a 20L/min te weinig.
Heb toch al veel van je geleerd want wees hem al op Ta verlagen en flow verhogen. Veel geleerd hier. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

32 Ah over 1 fase ik zie maar 1 kabel en werkschakelaar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:12:
[...]

dat is 10 a 20L/min te weinig.
Gisteravond was die idd 20. Op dat moment stand aanvoertempatatuur op 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Gisteravond was die idd 20. Op dat moment stand aanvoertempatatuur op 35
begin nu eerst maar eens die debietmeters helemaal open draaien en stel de liters bij op de machine tot er minstens 3L/min door elke groep gaat in de verdeler.

zeker ingesteld/opgezet door een CVketelboer?

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 11-03-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:15:
[...]

begin nu eerst maar eens die debietmeters helemaal op en draaien en stel de liters bij op de machine tot er minstens 3L/min door elke groep gaat in de verdeler.
Oké debietmeters opwn draaien snap ik.
Waar stel ik liters bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:17:
[...]

Oké debietmeters opwn draaien snap ik.
Waar stel ik liters bij?
dat weet ik zo niet bij dat model. moet je echt even de handleiding erbij pakken. gewoon debiet vastzetten op vaste pompsnelheid is handigste in het begin.

als je genoeg liters erdoor pompt zal je ook zien dat je die 30+ ingestelde temperatuur een stuk lastiger zal halen. dus dan word het kwestie van de stooklijn bijstellen tot het netjes loopt met lange runs zonder door te schieten in de kamertemperatuur.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 11-03-2023 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:13:
[...]

32 Ah over 1 fase ik zie maar 1 kabel en werkschakelaar??
10Kw thermisch waarschijnlijk, dus dan zou het met 2,7Kw elektrisch wel op moeten houden.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:42:
[...]

10Kw thermisch waarschijnlijk, dus dan zou het met 2,7Kw elektrisch wel op moeten houden.
dacht dat die 10kW midea's iets van 20A kunnen trekken.
kan wel ff handig zijn om goed te checken. beetje lullig als je ineens in het donker staat omdat er een fase uit is geklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

BenEco schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:52:
[...]

1 Maart 2016 geïnstalleerd, kon gelijk de op 1 Maart geopende subsidie van €2300,- voor L/W wp aanvragen. :)
mmm ik was in de periode van december januarie, j en h ...
dus was in de veronderstelling dat hij hij er nog was.
Ik heb gewacht tot febr. maart om hem te bestllen.
Maar 2 jaar eerder:-)

zat ik er toch helemaal naast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@flippy @Carboy54 Hoe sluit je een 1 fase model dan correct aan? Voor mij ook relevant met mijn Ferroli Omnia M3.2 (= Midea 10kW)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:49:
[...]

dacht dat die 10kW midea's iets van 20A kunnen trekken.
kan wel ff handig zijn om goed te checken. beetje lullig als je ineens in het donker staat omdat er een fase uit is geklapt.
Ik mag hopen dat een wp een eigen groepje krijgt, kom je niet in het donker alleen in de kou.
20x230=4600 watt dat is cop van iets boven de 2. (mits hij dan nog 10Kw doet)

Dat moet je ook niet willen.

Dat hok dat hier staat is 10Kw thermisch maar die komt echt never nooit in de buurt van 20 ampere ondanks dat ie wel eens meer dan 10Kw uit poept.

Bij lagere temperaturen haalt ie nog 8Kw (-8) doet die midea dan mischien nog steeds 10Kw met een beroerde cop of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:24

BTS

flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:20:
[...]

dat weet ik zo niet bij dat model. moet je echt even de handleiding erbij pakken. gewoon debiet vastzetten op vaste pompsnelheid is handigste in het begin.

als je genoeg liters erdoor pompt zal je ook zien dat je die 30+ ingestelde temperatuur een stuk lastiger zal halen. dus dan word het kwestie van de stooklijn bijstellen tot het netjes loopt met lange runs zonder door te schieten in de kamertemperatuur.
Is het zo dat debiet nu bepaald wordt door de Delta? Als hij de flow van de verdelers aangepast heeft kan het zijn dat die dan zijn delta van 5 moet verlagen naar 4 of 3 graden? Dat zal toch ook zorgen voor een hoger debiet en rustigere buitenunit?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Ik mag hopen dat een wp een eigen groepje krijgt, kom je niet in het donker alleen in de kou.

Dat hok dat hier staat is 10Kw thermisch maar die komt echt never nooit in de buurt van 20 ampere ondanks dat ie wel eens meer dan 10Kw uit poept.

Bij lagere temperaturen haalt ie nog 8Kw (-8) doet die midea dan mischien nog steeds 10Kw met een beroerde cop of zo?
Volgens mij heb je een punt. Mogelijk doelt men op de varianten met backup-heater. Maar dan doe je er sowieso verstandig aan om een andere fase te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BTS schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Is het zo dat debiet nu bepaald wordt door de Delta? Als hij de flow van de verdelers aangepast heeft kan het zijn dat die dan zijn delta van 5 moet verlagen naar 4 of 3 graden? Dat zal toch ook zorgen voor een hoger debiet en rustigere buitenunit?
dat kan, maar is in de basis handiger om uit te zetten om een stabiele basis te krijgen in je warmtebehoefte/vraag als je nog bezig bent met inregelen. stooklijn is dan wat makkelijker in te stellen. als die rdelijk strak loopt volgt de delta die je installatie lekker bij loopt automatisch. dan kan je later gewoon op die delta vast instellen en doet ie de rest zelf wel icm met de stooklijn en laat je de pompkabouter zijn eigen plan trekken in het kader van de stooklijn.
verkeerslicht schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:55:
@flippy @Carboy54 Hoe sluit je een 1 fase model dan correct aan? Voor mij ook relevant met mijn Ferroli Omnia M3.2 (= Midea 10kW)
Ronald.42 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:57:
[...]
normaal zijn ~10kW aircos afgezekerd op 20 a 25A op bedrijfspanden. maar die hebben ook veel zwaardere netaansluitingen. in je eigen huis zou je hem dus een complete fase moeten geven met verder niks erop wil je zeker weten dat er niks gebeurt. kan wel monitoring makkelijker maken....

en buitendelen kunnen soms zeker wel ff flink doortrekken, vooral tijdens defrosts. de wat toffere merken zijn wel wat bedachtzamer op zulke dingen maar onze west-taiwansese vrienden zijn vaak wat losser uit te pols als het gaat om compressor piekvermogen bij lage of zeer hoge temperaturen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 11-03-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
verkeerslicht schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:13:
[...]

Volgens mij heb je een punt. Mogelijk doelt men op de varianten met backup-heater. Maar dan doe je er sowieso verstandig aan om een andere fase te gebruiken.
Back up heater zou kunnen,heb ik niet aan gedacht want die bezit mijn wp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:20:
[...]

Ga ik opzoeken in installateur handleiding.
In gebruikershandleiding staat dat niet
Wordt vervolgd.
Zover bedankt, kom ik op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:17:
[...]

dat kan, maar is in de basis handiger om uit te zetten om een stabiele basis te krijgen in je warmtebehoefte/vraag als je nog bezig bent met inregelen. stooklijn is dan wat makkelijker in te stellen. als die rdelijk strak loopt volgt de delta die je installatie lekker bij loopt automatisch. dan kan je later gewoon op die delta vast instellen en doet ie de rest zelf wel icm met de stooklijn en laat je de pompkabouter zijn eigen plan trekken in het kader van de stooklijn.

[...]

[...]

normaal zijn ~10kW aircos afgezekerd op 20 a 25A op bedrijfspanden. maar die hebben ook veel zwaardere netaansluitingen. in je eigen huis zou je hem dus een complete fase moeten geven met verder niks erop wil je zeker weten dat er niks gebeurt. kan wel monitoring makkelijker maken....

en buitendelen kunnen soms zeker wel ff flink doortrekken, vooral tijdens defrosts. de wat toffere merken zijn wel wat bedachtzamer op zulke dingen maar onze west-taiwansese vrienden zijn vaak wat losser uit te pols als het gaat om compressor piekvermogen bij lage of zeer hoge temperaturen.
Hmm de defrost is hier juist minder power uit het net, ding gaat af toeren klep schakeld om en dan weer opvoeren tot ongeveer half last (elektrisch) en dan weer terug weer klep schakelen en dan weer richting plankgas om zijn doel te behalen.

Ik hoop dat ik volgende winter dat ding wat rustiger krijg met meer afgifte op lage temperatuur.
Ik draai afgelopen dagen 3 a 4 uur vol last dan valt de warmte vraag weg en de buffer wordt dan nog heet gestookt laatste 15 a 30 minuten gaat dan op ongeveer 33% last.

Vervolgens teer ik de rest van de dag op de buffer.

Maar met einde salderen is het handig als ik wat lager kan zitten met continu opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:17:

Duidelijk, op een eigen fase aansluiten dus. Was sowieso al 't plan i.v.m. meten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:30:
[...]

Hmm de defrost is hier juist minder power uit het net, ding gaat af toeren klep schakeld om en dan weer opvoeren tot ongeveer half last (elektrisch) en dan weer terug weer klep schakelen en dan weer richting plankgas om zijn doel te behalen.

Ik hoop dat ik volgende winter dat ding wat rustiger krijg met meer afgifte op lage temperatuur.
Ik draai afgelopen dagen 3 a 4 uur vol last dan valt de warmte vraag weg en de buffer wordt dan nog heet gestookt laatste 15 a 30 minuten gaat dan op ongeveer 33% last.

Vervolgens teer ik de rest van de dag op de buffer.

Maar met einde salderen is het handig als ik wat lager kan zitten met continu opgenomen vermogen.
ik zou onafhankelijk van het salderen dat ding rustiger zien te krijgen, de zuingier je stookt je meer kWh-tjes je overhoud aan einde van het jaar voor de verrekening. het is zonde om extra te stoken.

netvermogen kan vershillen, in normaal bedrijf kan het wel meevallen maar als je bijvoorbeeld in een defrost spiraal terecht komt of andere niet-normale omstandiheden (denk dan ook aan koelmiddelverlies) kan het best snel richting de extremen gaan.

pro tip voor de domotica goeroes: als de persgastemperatuur richting of over de 100 gaat is er iets serieus mis ook al blijft ie nog wel lopen. dat geld voor alle warmtepompen....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 11-03-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:41:
[...]

ik zou onafhankelijk van het salderen dat ding rustiger zien te krijgen, de zuingier je stookt je meer kWh-tjes je overhoud aan einde van het jaar voor de verrekening. het is zonde om extra te stoken.

netvermogen kan vershillen, in normaal bedrijf kan het wel meevallen maar als je bijvoorbeeld in een defrost spiraal terecht komt of andere niet-normale omstandiheden (denk dan ook aan koelmiddelverlies) kan het best snel richting de extremen gaan.
Ben ik het volledig mee eens.
Ik was na afgelopen jaar vooral blij dat alles zonder enige storing draaide.
En daarmee ook dus de kans om even rustig te kijken hoe of dat nu allemaal werkt.
Is voor mij ook mijn eerste kennismaking met een wp en ik ben niet ontevreden betreffende energie verbruik afgelopen periode maar dat het beter kan is wel duidelijk.

1 van de stomme dingen is dat de temp voeler in het buffervat ruim in een dompelbuis zit en die verdenk ik wel van enige vertraging/afwijking in het doorgeven van zijn informatie.
Dus daar moet ik iets aan doen.(natte sensor dicht bij waar de retour uit de woning in de buffer komt)
Daarnaast nog wat extra afgifte toevoegen zodat ik met een lagere ta uit de voeten kan zonder in te leveren op comfort (waf)

Daarnaast nog wat isolatie op plekken waar we nu koude ervaren, muurtje raampje etc.
Voorheen merkten we dat niet met de houtcv dan was het altijd warmer dan noodzakelijk.
Maar met de wp laatste weken vast op 20,5 graden ruimte temperatuur vallen dat soort zaken toch meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Trek de sensor uit de buis en smeer die "rijkelijk" in met koelpasta, gewoon grote tube met die witte prut op je favoriete orientaalse supermarkt halen voor weinig en die buis volblaffen.

Ik heb standaard kitspuit tube met die meuk (maar dan het dure spul) voor zulke gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:58:
Trek de sensor uit de buis en smeer die "rijkelijk" in met koelpasta, gewoon grote tube met die witte prut op je favoriete orientaalse supermarkt halen voor weinig en die buis volblaffen.

Ik heb standaard kitspuit tube met die meuk (maar dan het dure spul) voor zulke gevallen.
Stom dat ik daar niet aan gedacht heb..
Wij hebben van die tubes met die zooi op de zaak, maandag maar even shoppen en kijken wat dat doet.
Nooit bij stilgestaan 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald.42 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Deze modellen moeten bij de magneetschakelaar en moederboard gesplitst worden in 2 fases. Aansluitingen zijn bedoeld voor andre EU landen. Onbegrijpelijk dat ze dit zo leveren. Aansluitwaarde volgens specs totaal 32 Ah dus 20 Ah voor pomp en 16 Ah voor backup splitsen dus.

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 11-03-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald.42 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:23:
[...]

Back up heater zou kunnen,heb ik niet aan gedacht want die bezit mijn wp niet.
8 en 10 Kw Midea plus klonen hebben normaliter een backup standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
Carboy54 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:07:
[...]

Aansluitwaarde volgens specs totaal 32 Ah dus 20 Ah voor pomp en 16 Ah voor backup splitsen dus.
Is het een accu of een warmtepomp? Ah is de eenheid voor elektrische lading. Ik denk dat je 32 A, 20 A en 16 A bedoelt? Ampère (A) is de eenheid voor elektrische stroomsterkte.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RichieB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Is het een accu of een warmtepomp? Ah is de eenheid voor elektrische lading. Ik denk dat je 32 A, 20 A en 16 A bedoelt? Ampère (A) is de eenheid voor elektrische stroomsterkte.
Gelijk even te snel in de late avond gereageerd 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:43
Popcorn63 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:24:
[...]

Ga ik opzoeken in installateur handleiding.
In gebruikershandleiding staat dat niet
Wordt vervolgd.
Zover bedankt, kom ik op terug
Heb je toevallig gevonden waar je dat kan instellen?

Ik heb dezelfde unit (8kw), zag je gesprek in het Daiking topic en ook bij mij zie ik 6/7ltrs bij flow staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
Fromz schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:31:
[...]

Heb je toevallig gevonden waar je dat kan instellen?

Ik heb dezelfde unit (8kw), zag je gesprek in het Daiking topic en ook bij mij zie ik 6/7ltrs bij flow staan.
Ik heb geen instelling gevonden. Ook in installateur handleiding niet. Ik heb de delta T van 5 naar 3 verlaagd via installateur menu. En heb nu keurige flow van 20-22
Alleen had ik aanvoer watertemperatuur te ver naar beneden gezet 28🤔 waardoor hij vloerverwarming niet op 20 gr kon houden. Deze heb ik nu weer naar 30 gezet. Loopt inmiddels keurig op.Vanmiddag draait die mijn legionella programma. Dus ik heb vandaag even geen reël vergelijk vandaag.
Ik laat hem nu even in een long run staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59
Ik kan blijkbaar super gedetailleerde custom verbruiksprofielen uploaden in SolarEdge Designer... En ben benieuwd wat voor invloed een Warmtepomp op het eigen verbruik van zonnestroom in de simulaties.

Is er iemand die een heel jaar aan verbruiksgegevens heeft uitgesplitst in kWh / uur ??

(en als het in de buurt komt van wat ik zou gaan verbruiken, ~2000 normaal, ~2500 voor WP / jaar dan nog beter, maar dat detail is ondergeschikt)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23
Gisteren op zaterdag om 15u heb ik de stooklijn aangepast naar 32 graden maximaal. De pomp vroeg me daarna of ik opnieuw wilde opstarten, ik zei "ja" en toen ging hij kort "synchroniseren".

Helaas zie ik geen verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVpR-V_Y27XJ7fyryBjnSgtPEoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/618Rszj1usYSm6xLx8KTIor5.png?f=fotoalbum_large

Dit was vrijdag (nog geen aanpassing).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfVqJ6TTx8tn-nUS9IxQCVDJC24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q6Zem8tNx3PjCzvuijDqCZSH.png?f=fotoalbum_large

Dit was gisteren op zaterdag (om 15u dus de boel aangepast).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpoCu1OPnu9KBsTggIoXH84qM00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AiCQsIznCV87cew7KEsxPrYk.png?f=fotoalbum_large

Dit is vandaag tot nu toe.

Nog steeds veel (defrost?) activiteit van de buitenunit (blauw).

Had ik naast de hoeveelheid graden in de stooklijn nog iets anders moeten aanpassen? Kan ik nog iets anders doen? Het verbruik blijft zo hoog..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
@Atomius Levert jouw warmtepomp stroom terug? ;) Zonder kWh-meter voor alleen de warmtepomp is het lastig een goede analyse te maken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Popcorn63 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb geen instelling gevonden. Ook in installateur handleiding niet. Ik heb de delta T van 5 naar 3 verlaagd via installateur menu. En heb nu keurige flow van 20-22
Alleen had ik aanvoer watertemperatuur te ver naar beneden gezet 28🤔 waardoor hij vloerverwarming niet op 20 gr kon houden. Deze heb ik nu weer naar 30 gezet. Loopt inmiddels keurig op.Vanmiddag draait die mijn legionella programma. Dus ik heb vandaag even geen reël vergelijk vandaag.
Ik laat hem nu even in een long run staan.
Jij meet je vloertemperatuur? Met 24 graden aanvoer meet ik 22 tot 23 graden vloertemperatuur op de tegels. Verdwijnt bij jou de warmte onderweg al of straalt het uit naar de onderzijde vloer?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Atomius schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:56:
Gisteren om 15u heb ik de stooklijn aangepast naar 32 graden maximaal. De pomp vroeg me daarna of ik opnieuw wilde opstarten, ik zei "ja" en toen ging hij kort "synchroniseren".

[Afbeelding]

Dit was vrijdag.

[Afbeelding]

Dit was gisteren (om 15u dus de boel aangepast).

[Afbeelding]

Had ik naast de hoeveelheid graden in de stooklijn nog iets anders moeten aanpassen? Kan ik nog iets anders doen?
Defrosts? Hoe dan? Het is hier buiten 10 graden en vannacht 4. Heb je net als de vorige vraagsteller de flow wel voldoende openstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23
RichieB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:04:
@Atomius Levert jouw warmtepomp stroom terug? ;) Zonder kWh-meter voor alleen de warmtepomp is het lastig een goede analyse te maken.
Alleen de WP staat aan, verder niets in huis. Dus behalve de teruglevering is de vraag wel duidelijk toe te schrijven aan de WP.
MotorBeast schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Defrosts? Hoe dan? Het is hier buiten 10 graden en vannacht 4. Heb je net als de vorige vraagsteller de flow wel voldoende openstaan?
Klopt, ik weet niet of het defrosts zijn, dat is een aanname. De vraag blijft waarom buitenunit (blauw) zulke hoge spikes heeft. Dat kost echt veel energie en geld.

P.S. niet helemaal een aanname trouwens, het is wat de installateur mij vertelde. Dat je veel verbruik ziet deze dagen door defrosts.

P.P.S. Als het wel echt defrosts zijn, dan vraag ik me alsnog af of het normaal is dat die defrosts zoveel energie verbruiken. Ik kreeg eerder de indruk van sommige antwoorden dat het antwoord hierop "nee" was.

[ Voor 17% gewijzigd door Atomius op 12-03-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Atomius schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Alleen de WP staat aan, verder niets in huis. Dus behalve de teruglevering is de vraag wel duidelijk toe te schrijven aan de WP.

[...]

Klopt, ik weet niet of het defrosts zijn, dat is een aanname. De vraag blijft waarom buitenunit (blauw) zulke hoge spikes heeft. Dat kost echt veel energie en geld.
Flow onvoldoende? Ik schrik sowieso van zulke cijfers. Ik stook hier nog met L/L op 55m2 en zit vandaag op 3,5kWh 20 graden vanaf 00.00 uur beneden. Ik zou verwachten dat VV juist nog minder zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:12
MotorBeast schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:40:
[...]

Waarom niet? De verschillen zijn best wel groot vandaag. Kijk alleen voor minimum temperaturen hier eens.

Bij mij vanacht tot een uur of 4 een aantal defrosts gehad. Daarna was de rel luchtvochtigheid lager tot een uur of 9, daarna ook al weer twee defrosts gehad. 't Is hier nu zo'n 2,5 C met 96 % rel luchtvochtigheid. Dus ook niet verbazend dat de defrosts nog even doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:43
Verkeerde topic

[ Voor 71% gewijzigd door Fromz op 12-03-2023 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-04 20:55
BernieW schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Waarom niet? De verschillen zijn best wel groot vandaag. Kijk alleen voor minimum temperaturen hier eens.

Bij mij vanacht tot een uur of 4 een aantal defrosts gehad. Daarna was de rel luchtvochtigheid lager tot een uur of 9, daarna ook al weer twee defrosts gehad. 't Is hier nu zo'n 2,5 C met 96 % rel luchtvochtigheid. Dus ook niet verbazend dat de defrosts nog even doorgaan.
Inderdaad, het is hier nu 1 graad buiten en vanochtend nog natte sneeuw. De verschillen zijn groot in het land 😅 Erg vochtig buiten.

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
BernieW schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:57:
[...]

(y) Maar dan nog is verbruik hoog vind ik. Ik stook op zijn hoogst 14 kWh weg bij forse koude (vorst) met een L/L. L/W zou toch veel zuiniger moeten zijn denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 12-03-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
BTS schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:34:
[...]

Jij meet je vloertemperatuur? Met 24 graden aanvoer meet ik 22 tot 23 graden vloertemperatuur op de tegels. Verdwijnt bij jou de warmte onderweg al of straalt het uit naar de onderzijde vloer?
Dat is niet na te gaan voor mij, omdat onder de vloer is volgestort met zand denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

Popcorn63 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Dat is niet na te gaan voor mij, omdat onder de vloer is volgestort met zand denk ik.
Op de vloerverwarmingverdeler zitten temperatuur meters op de aanvoer en retourbalk?

Gaat er 30 graden in en komt er 27 graden uit?

En bij 20 liter aan flow vanuit de warmtepomp, geeft dat ook 3 liter per vloerverwarminggroep?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 12 maart 2023 @ 10:56:
Gisteren op zaterdag om 15u heb ik de stooklijn aangepast naar 32 graden maximaal. De pomp vroeg me daarna of ik opnieuw wilde opstarten, ik zei "ja" en toen ging hij kort "synchroniseren".

[Afbeelding]

Dit was vrijdag (nog geen aanpassing).

[Afbeelding]

Dit was gisteren op zaterdag (om 15u dus de boel aangepast).

[Afbeelding]

Had ik naast de hoeveelheid graden in de stooklijn nog iets anders moeten aanpassen? Kan ik nog iets anders doen? Het verbruik blijft zo hoog..
Kun je ergens de aanvoertemp en retourtemp controleren? Bij de vloerverwarmingverdeler wellicht? Dat kan wat zeggen over de flow, maar ook of de aanpassing daadwerkelijk is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 21:41:
pro tip voor de domotica goeroes: als de persgastemperatuur richting of over de 100 gaat is er iets serieus mis ook al blijft ie nog wel lopen. dat geld voor alle warmtepompen....
Dus tot welke temperatuur mag je persgas maximaal komen, 80-90?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
BTS schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:50:
[...]

Op de vloerverwarmingverdeler zitten temperatuur meters op de aanvoer en retourbalk?

Gaat er 30 graden in en komt er 27 graden uit?

En bij 20 liter aan flow vanuit de warmtepomp, geeft dat ook 3 liter per vloerverwarminggroep?
Er gaat 30 in en komt 20 uit volgens de meters op de vv.
Ja hij geeft 3 liter water per groep. 6 groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Popcorn63 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Maak eens een overzichtsfoto van je vloerverwarming i.p.v. een close-up foto.

Heb je geen mengverdeler? (Vloerverwarming met eigen pomp)

Ik vind 10 graden temperatuur verschil best veel.
Vloerverwarming wil je veelal max 5 graden delta T per groep.

De analoge temperatuur meters op je vloerverwarming verdeelbalk wijken veelal af of gaan snel defect. Dan kun je beter een stukje schilderstape pakken en een IR meter om het na te meten.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 12-03-2023 13:45 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Popcorn63 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:34:
Meters op op de VVW-verdeler zijn notoir onbetrouwbaar, zowel qua flow als qua temperatuur.
Een dT van 10 met een flow van 18 lpm zou namelijk een vermogen betekenen van 10*4.2*18/60 = 12.6 kW, en ik geloof er niks van dat je woning dat nu nodig heeft (als je WP dat al kan leveren, geen idee welke merk/type het hier betreft).

Kun je op de WP zelf de flow en de temperaturen niet aflezen? Dat klopt meestal een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Popcorn63
DutchWing schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Maak eens een overzichtsfoto van je vloerverwarming i.p.v. een close-up foto.

Heb je geen mengverdeler? (Vloerverwarming met eigen pomp)

Ik vind 10 graden temperatuur verschil best veel.
Vloerverwarming wil je veelal max 5 graden delta T per groep.

De analoge temperatuur meters op je vloerverwarming verdeelbalk wijken veelal af of gaan snel defect. Dan kun je beter een stukje schilderstape pakken en een IR meter om het na te meten.
Nee ik heb geen mengverdeler. Volgens installateur stuurt de Daikin dat zelf aan. Ik had delta eerst op 5, maar merkte dat ik dan maar een debiet van 7 had.
Sinds gisteren op 3 gezet. Betere flow . Ongeveer 20
En beduidend rustiger verloop van verbruik.
Gisteren bijna continu 1700 kw
Vandaag met goede flow rond de 600
Alleen had ik watertemperatuur op 28 staan en daarmee werd kamer niet meer tot 20 gr verwarmd. Dus hoger gezet. Daardoor nu slecht te controleren. Mede omdat ik ook om 13.00 uur de desinfectie run legionella uitvoer.
Vandaag even laten rusten.
De lucht hangt vol met dagen.
Ik leer elke dag weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Dus tot welke temperatuur mag je persgas maximaal komen, 80-90?
voor alle warmtepompen/aircos (die niet een mitsubischi city zijn) begin ik me echt zorgen te maken als het aanhoudend boven de 80 blijft. aanhoudende 80 zou je alleen moeten zien als je met 55 graden water bezig bent. dit geld wel hoofdzakelijk voor monobloks, splits zitten doorgaans hoger dan hun monoblok tegenhanger ivm de langere leidingen.

de mitsubischi city is een expeciete uitzondering hierop. als die in gemengd bedrijf niet rond de 80 hangt klopt er iets niet.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 12-03-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:07:
Voor alle warmtepompen/aircos (die niet een mitsubischi city zijn) begin ik me echt zorgen te maken als het aanhoudend boven de 80 blijft. aanhoudende 80 zou je alleen moeten zien als je met 55 graden water bezig bent. dit geld wel hoofdzakelijk voor monobloks, splits zitten doorgaans hoger dan hun monoblok tegenhanger ivm de langere leidingen.
Ook @DutchWing , dank voor deze data.
Omdat ik nieuwsgierig ben naar wat dat bij onze WP is: Ik kan bij mij de Discharge temperature (TH4) opvragen. Die staat op 40°C, ik neem aan dat dat de persgastemperatuur is?
(Zojuist gemeten bij buitentemperatuur van 11 graden en een Ta van 25.

Maar wat wordt er dan bedoeld met al die andere temperaturen?
  • Outdoor unit -Liquid pipe 1 temperature (TH3) (deze staat bij mij op 5)
  • Outdoor unit-2-phase pipe temperature (TH6) (deze staat bij mij op 8 )
  • Discharge superheat (SHd) (deze staat bij mij op 15)
  • Sub-cool (SC) (deze staat bij mij op 1)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:39:
[...]

Ook @DutchWing , dank voor deze data.
Omdat ik nieuwsgierig ben naar wat dat bij onze WP is: Ik kan bij mij de Discharge temperature (TH4) opvragen. Die staat op 40°C, ik neem aan dat dat de persgastemperatuur is?
(Zojuist gemeten bij buitentemperatuur van 11 graden en een Ta van 25.

Maar wat wordt er dan bedoeld met al die andere temperaturen?
  • Outdoor unit -Liquid pipe 1 temperature (TH3) (deze staat bij mij op 5)
  • Outdoor unit-2-phase pipe temperature (TH6) (deze staat bij mij op 8)
  • Discharge superheat (SHd) (deze staat bij mij op 15)
  • Sub-cool (SC) (deze staat bij mij op 1)
discharge is dorgaans persgas uit de compressor. bij splits zit wel variatie waar die gemeten word. sommige meten dat bij het binnendeel ipv direct op de compressor.

liquid line is de temperatuur van het vloeistof voor het expansieventiel
phase pipe weet ik zo niet.
superheat is hoeveel de vloeistof uit de condensor (binnendeel) kouder is dan de verdampingstemperatuur/druk. dus hoeveel graden je "over" hebt voordat de vloeistof overgaat in gas bij de druk in de leiding. dus het water in de condensor heeft het hete gas in dit geval 15 graden onder de temperatuur afgekoelt tot het in gas overgaat. dus 50 graden perstemperatuur en 30 graden water/vloeistof uit is een overhitting van 20 graden. fde groter het verschil de minder efficeintie. dus 80 gas en 30 graden water is dus niet tof. zoiets zou bijvoorbeeld kunnen wijzen op te weinig koudemiddel.
subcool is hetzelfde maar dan aan de verdampingszijde en gaat om het omzetten van gas naar vloeistof. die laatste wil je zo strak mogelijk in de buurt van de 1 houden voor maximale efficientie. maar om schade aan de compressor te voorkomen (die vind vloeistof opzuigen niet leuk) houden ze meestal ergens rond de 2 a 3 graden aan. oudere niet electronisch geregelde expansieventielen zitten rond de 8 a 10 om zeker te weten dat er geen vloeistof de compressor ingaat.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 12-03-2023 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:09:
discharge is doorgaans persgas uit de compressor. bij splits zit wel variatie waar die gemeten word. sommige meten dat bij het binnendeel ipv direct op de compressor.

liquid line is de temperatuur van het vloeistof voor het expansieventiel
phase pipe weet ik zo niet.
superheat is hoeveel de vloeistof uit de condensor (binnendeel) kouder is dan de verdampingstemperatuur/druk. dus hoeveel graden je "over" hebt voordat de vloeistof overgaat in gas bij de druk in de leiding. dus het water in de condensor heeft het hete gas in dit geval 15 graden onder de temperatuur afgekoelt tot het in gas overgaat. dus 50 graden perstemperatuur en 30 graden water/vloeistof uit is een overhitting van 20 graden. fde groter het verschil de minder efficeintie. dus 80 gas en 30 graden water is dus niet tof. zoiets zou bijvoorbeeld kunnen wijzen op te weinig koudemiddel.
subcool is hetzelfde maar dan aan de verdampingszijde en gaat om het omzetten van gas naar vloeistof. die laatste wil je zo strak mogelijk in de buurt van de 1 houden voor maximale efficientie. maar om schade aan de compressor te voorkomen (die vind vloeistof opzuigen niet leuk) houden ze meestal ergens rond de 2 a 3 graden aan. oudere niet electronisch geregelde expansieventielen zitten rond de 8 a 10 om zeker te weten dat er geen vloeistof de compressor ingaat.
Dank voor deze mooie uitleg! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Wie kan mij de formule uitleggen voor het berekenen van de water inhoud van een vloerverwarmingscircuit met 16*2 leiding op hoh 10 cm?
Dit ivm de benodigde voordeur druk* van het expansievat.

[ Voor 3% gewijzigd door Corne-P op 12-03-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corne-P schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:30:
Wie kan mij de formule uitleggen voor het berekenen van de water inhoud van een vloerverwarmingscircuit met 16*2 leiding op hoh 10 cm?
Dit ivm de benodigde voordeur van het expansievat.
Mijn expansievat heeft geen voordeur....
De berekening zou je zelf ook moeten kunnen maken, is niet veel meer dan basisschool rekenwerk (of kregen we pi pas in de brugklas?)

Bij HoH 10 cm ligt er 10 meter slang in een m².
Die slang heeft een binnendiameter van 12 mm. Oppervlak van de doorsnede is ¼*Pi*D² = 113 mm² = 1.1 cm² = 0.011 dm².
Inhoud van 1m slang is dus 10 dm maal 0.0113 dm² = 0.11 dm³ = 0.11 liter.
Per m² vloer zit er dus 1.1 liter water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Pi kwam inderdaad pas in de brugklas.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Corne-P schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:30:
Dit ivm de benodigde voordeur van het expansievat.
Je zal voordruk bedoelen.

Zo bereken je de benodigde voordruk + inhoud van een expansievat:
https://flamcogroup.com/m...on-calculation-page_1.pdf

Pagina: 1 ... 245 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.