• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:36:
[...]

Mijn expansievat heeft geen voordeur....
De berekening zou je zelf ook moeten kunnen maken, is niet veel meer dan basisschool rekenwerk (of kregen we pi pas in de brugklas?)

Bij HoH 10 cm ligt er 10 meter slang in een m².
Die slang heeft een binnendiameter van 12 mm. Oppervlak van de doorsnede is ¼*Pi*D² = 113 mm² = 1.1 cm² = 0.011 dm².
Inhoud van 1m slang is dus 10 dm maal 0.0113 dm² = 0.11 dm³ = 0.11 liter.
Per m² vloer zit er dus 1.1 liter water in.
Druk dus 8)7 :+

Dat is het hem juist, ik kwam op hetzelfde, maar dat schepte ook juist weer vragen.
Als er hier gesproken word over een buffervat dan is de consensus dat het met vloerverwarming niet nodig is of zelfs niet te adviseren is.
Bij 100 m² vvw is dat dus ‘slechts’ 110 liter. Een buffervat van zeg 100 liter vergroot het systeem dan toch aanzienlijk?

In de installatiehandleiding staat wat de voordruk moet zijn bij een x inhoud. Ik ging alleen twijfelen of ik iets over het hoofd zag aangezien 1,1 liter me vrij weinig lijkt.

Edit: Laat maar, ik weet zelf het antwoord al. Dat heeft te maken met de thermische buffer van het beton neem ik aan? :+

[Voor 4% gewijzigd door Corne-P op 12-03-2023 17:16]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:31
@Corne-P Het "koelen" deel van een defrost duurt pakweg 5 minuten. Met 20 liter per minuut heeft meer dan 100 liter systeeminhoud voor dat doel dus niet echt zin en is minder dus sterk af te raden :)

In de installatiehandleiding van je warmtepomp staat het minimum. Meer dan dat is niet nodig maar kan ook geen kwaad.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-03 19:41
ds23man schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:39:
Pi kwam inderdaad pas in de brugklas.
Ja, maar op de lagere school rekenden we met 22/7. Dus konden we het sommetje van Andrè toch al maken.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:15
(nvm verkeerde topic)

[Voor 90% gewijzigd door ijdod op 12-03-2023 21:01]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

ijdod schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:39:
Weet iemand wat de praktische praktische verschillen zijn tussen de ZS en ZSX binnenunits? De folders geven wat features, een hogere efficiency, geluid, en prijs voor de ZSX. Het viel me ook op dat de ZSX volgens opgave ook efficienter is bij gebruik met een split unit.
verschillen zijn klein, waaier heeft beter/duurder ontwerp blad erin zitten, iets betere compressor, meer lamellen op de wisselaars en ga zo maar door. de meeste onderdelen zijn hetzelfde maar waar de kosten in zitten qua fabrikage zal je meer verschillen zien bij de X modellen. het zijn vaak de kleine details die je als consument niet ziet.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• ijdod
(nvm verkeerde topic)

[Voor 102% gewijzigd door ijdod op 12-03-2023 21:00. Reden: verkeerde topic]

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:08
rudolfski schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Wat toevallig, gisteren werd ik ook gewezen op een pendelende WP en jahoor, ik heb PWM+ aanstaan op de Danfoss Icon:
"Type of regulation designed to minimize the overheating by dividing the heat demand into smaller bits (=duty cycles)"
En dat willen wij juist niet he?

Toch schijnt dit juist bedoeld te zijn voor vloerverwarming, je kunt op de kamerunit instellen of deze PWM voor een fast/medium/slow vloer afgifte is.

Voor nu ook maar even omgezet naar de simpele ON/OFF functionaliteit met hysterese
Ik kom even terug op deze post. Bij mijn Danfoss Icon staat het regeltype op hysterese.
Toch kan ik nog steeds de warmteafgifte instellen op Slow, medium, fast. Zoals de handleiding impliceert:

Bij mij staat alles op SLOW voor vloerverwarming. Ik denk dat MEDIUM beter geschikt is voor dit nieuwbouwhuis uit 2021.

Op welke instelling staan de andere Danfoss Icon bezitters in dit topic? En waarom?

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:15
Popcorn63 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:54:
[...]

Nee ik heb geen mengverdeler. Volgens installateur stuurt de Daikin dat zelf aan. Ik had delta eerst op 5, maar merkte dat ik dan maar een debiet van 7 had.
Sinds gisteren op 3 gezet. Betere flow . Ongeveer 20
En beduidend rustiger verloop van verbruik.
Gisteren bijna continu 1700 kw
Vandaag met goede flow rond de 600
Alleen had ik watertemperatuur op 28 staan en daarmee werd kamer niet meer tot 20 gr verwarmd. Dus hoger gezet. Daardoor nu slecht te controleren. Mede omdat ik ook om 13.00 uur de desinfectie run legionella uitvoer.
Vandaag even laten rusten.
De lucht hangt vol met dagen.
Ik leer elke dag weer
Dat geeft wat duidelijkheid.
Als je na morgen nog zo'n Delta van 10 graden hebt in je vloerverwarming zou je de groepen nog wat meer liters mogen geven.

En voor de zekerheid:
Je geeft aan dat je vloerverwarmingverdeler 30 graden aanvoer en 20 graden retour.
Geeft je Daikin dat ook aan? (Ik gok dat daikin dat kan laten zien toch?)

www.highflow.nl

• Popcorn63
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-03 22:35
BTS schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:08:
[...]

Dat geeft wat duidelijkheid.
Als je na morgen nog zo'n Delta van 10 graden hebt in je vloerverwarming zou je de groepen nog wat meer liters mogen geven.

En voor de zekerheid:
Je geeft aan dat je vloerverwarmingverdeler 30 graden aanvoer en 20 graden retour.
Geeft je Daikin dat ook aan? (Ik gok dat daikin dat kan laten zien toch?)
Vertrektemparatuur 31
Watertemperatuur inlaat warmtewisselaar 28

Acties:
  • +1Henk 'm!
ijdod schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:33:
@flippy Ik verbaasde me vooral dat de ZSX binnenunit volgens opgave luider is dan de ZS; dat had ik niet verwacht voor een meer upscale model. Ik heb ze vooralsnog voornamelijk op de binnenunits vergeleken.

Denk dat het puur qua efficiency nauwelijks uit kan tov de vrij stevige meerprijs; hoewel ik me kan voorstellen dat voor een kantoor de aanwezigheidsdetectie best zoden aan de dijk zou kunnen zetten. Jammer dat de opgegeven waarden zelfs binnen een fabrikant suspect zijn, en echt vergelijk lastig maakt (een 13% hogere scop en slechts 5% minder opgegeven jaarlijks energieverbruik klopt volgens mij niet :D, maar mogelijk mis ik iets)
Ik kan me vergissen maar dit zijn toch type L/L van MHI? Die vraag is hier Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen al heel vaak langsgekomen.
ijdod schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:39:
Weet iemand wat de praktische praktische verschillen zijn tussen de ZS en ZSX binnenunits? De folders geven wat features, een hogere efficiency, geluid, en prijs voor de ZSX. Het viel me ook op dat de ZSX volgens opgave ook efficienter is bij gebruik met een split unit.
Welk merk is dat? Deze vraag is erg merkspecifiek. Is er voor dat merk geen eigen topic?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• ijdod
@MotorBeast @Andrehj Urgh. Ik had kunnen zweren dat ik in dat l/l topic zat. Nothing to see, move along..

[Voor 67% gewijzigd door ijdod op 12-03-2023 20:11]

• BTS
Popcorn63 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:24:
[...]

Vertrektemparatuur 31
Watertemperatuur inlaat warmtewisselaar 28

[Afbeelding]
Dat komt dan niet overeen met de retour van de vloerverwarming die 20 graden retour aangeeft. (Tenzij die retour van de vloerverwarming nu ook flink gestegen is in de afgelopen uur.)

Die 3 graden Delta is dan weer wel fijn en drukt het energieverbruik.

Mocht je vloerverwarming nog op 20 graden retour staan dan heb je toch echt uitzoek werk waar dat verschil vandaan komt.

[Voor 8% gewijzigd door BTS op 12-03-2023 20:26]

www.highflow.nl

scarwoman schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:40:
[...]

Ik kom even terug op deze post. Bij mijn Danfoss Icon staat het regeltype op hysterese.
Toch kan ik nog steeds de warmteafgifte instellen op Slow, medium, fast. Zoals de handleiding impliceert:
[Afbeelding]

Bij mij staat alles op SLOW voor vloerverwarming. Ik denk dat MEDIUM beter geschikt is voor dit nieuwbouwhuis uit 2021.

Op welke instelling staan de andere Danfoss Icon bezitters in dit topic? En waarom?
Heb je vloerverwarming die gelegd is in een geisoleerde dekvloer? Dan denk ik dat medium beter is.

Slow voor vloerverwarming is meer voor in beton gestorte of gefreesde dekvloeren. In nieuwbouw wordt vaak een dunne anhydrietvloer toegepast op een isolatielaag. Die reageert veel sneller dan beton.

Acties:
  • +1Henk 'm!
BTS schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:24:
Mocht je vloerverwarming nog op 20 graden retour staan dan heb je toch echt uitzoek werk waar dat verschil vandaan komt.
De meeste vloerverwarming systemen gebruiken goedkope analoge temperatuur meters welke veelal blijven hangen, stuk gaan of flink afwijken.

Wat de warmtepomp meet met z’n NTC sensoren is gewoon de aanvoer/retour temperatuur. (+/- 1 graad afwijking ongeveer)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

• Popcorn63
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-03 22:35
BTS schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:24:
[...]

Dat komt dan niet overeen met de retour van de vloerverwarming die 20 graden retour aangeeft. (Tenzij die retour van de vloerverwarming nu ook flink gestegen is in de afgelopen uur.)

Die 3 graden Delta is dan weer wel fijn en drukt het energieverbruik.

Morgen maar weer verder👍

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21
Ik heb een vaag iets...

Ik heb op mijn VV ( open verdeler 17groepen ) de flowmeters helemaal open gedraaid. Dus tot zij niet meer verder kunnen, strak. Dan zie je een flow van 1 liter. De Wilo geeft 1.5M3 aan naar beneden.

Als de WP de boiler aan het verwarmen is, dan slaat de Wilo af totdat het opwarmen is gebeurt, daarna springt die weer aan. Als ik dan naar de verdeler loop, zie ik dat de helft dicht zit. Die moet ik dan handmatig weer dicht en opendraaien....

WP is net nieuw . Opstook protocol van vloer loopt nog.

Zit een buffervat tussen .

[Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 12-03-2023 21:19]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:08
Blihi schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:04:
[...]

Heb je vloerverwarming die gelegd is in een geisoleerde dekvloer? Dan denk ik dat medium beter is.

Slow voor vloerverwarming is meer voor in beton gestorte of gefreesde dekvloeren. In nieuwbouw wordt vaak een dunne anhydrietvloer toegepast op een isolatielaag. Die reageert veel sneller dan beton.
Het zal hier een anhydrietvloer zijn. Snelle geleiding dus. Moet dan medium of fast zijn vermoed ik.
Zijn er nog meer tweakers met een Danfoss? Waarop staat die van jou ingesteld?
backupdevice schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:17:
Ik heb een vaag iets...

Ik heb op mijn VV ( open verdeler 17groepen ) de flowmeters helemaal open gedraaid. Dus tot zij niet meer verder kunnen, strak. Dan zie je een flow van 1 liter. De Wilo geeft 1.5M3 aan naar beneden.

Als de WP de boiler aan het verwarmen is, dan slaat de Wilo af totdat het opwarmen is gebeurt, daarna springt die weer aan. Als ik dan naar de verdeler loop, zie ik dat de helft dicht zit. Die moet ik dan handmatig weer dicht en opendraaien....

veel. meer. liters. pompen.

open verdeler = met pomp op de verdeler. waarom zit er een pomp op de verdeler als die zo groot is?

3~4 liter/min voor vloerverwarming met warmtempomp is wat meer je richtgetal moet zijn. dus denk meer 50L/min/3+ kuub per uur als je een gezonde doorvoer wilt hebben. die buffertank zit er dan echt voor jan joker.

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 12-03-2023 22:17]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:27

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

backupdevice schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:17:
Ik heb een vaag iets...

Wilo er extra tussen zitten?
Hoe ziet je systeem eruit?
Lucht?
En mss eens wat foto's plaatsen
Kun je monitoren?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• backupdevice
flippy schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:14:
[...]

veel. meer. liters. pompen.

open verdeler = met pomp op de verdeler. waarom zit er een pomp op de verdeler als die zo groot is?

3~4 liter/min voor vloerverwarming met warmtempomp is wat meer je richtgetal moet zijn. dus denk meer 50L/min/3+ kuub per uur als je een gezonde doorvoer wilt hebben. die buffertank zit er dan echt voor jan joker.
Sorry… het is een verdeler zonder pomp. Heb gisteren avond nog hulp gehad van iemand die mij vroeg of de verdeler qua groepen was ingesteld, wat dus niet gedaan was. Daarmee gisteren begonnen. Vloer is warm waar het warm moet zijn, en minder waar het minder moet zijn . Ben alleen benieuwd of als de pomp weer af en aan slaat het weer zo staat als nu.

Ben echt een leek in deze materie

Dylantje2 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:40:
[...]

Wilo er extra tussen zitten?
Hoe ziet je systeem eruit?
Lucht?
En mss eens wat foto's plaatsen
Kun je monitoren?
Heb alleen een meter tussen de buitenunit zitten.

Vooral het binnen gedeelte maakt best wel lawaai. Vanavond komen de installateurs langs voor een gesprek .

[Voor 50% gewijzigd door backupdevice op 13-03-2023 07:33]

Acties:
  • +2Henk 'm!
backupdevice schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:26:
[...]

Sorry… het is een verdeler zonder pomp. Heb gisteren avond nog hulp gehad van iemand die mij vroeg of de verdeler qua groepen was ingesteld, wat dus niet gedaan was. Daarmee gisteren begonnen. Vloer is warm waar het warm moet zijn, en minder waar het minder moet zijn . Ben alleen benieuwd of als de pomp weer af en aan slaat het weer zo staat als nu.

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vooral het binnen gedeelte maakt best wel lawaai. Vanavond komen de installateurs langs voor een gesprek .
dat jij een leek bent is niet erg, de installateur hoort het te weten en dat doet ie schijbaar niet anders had hij wel dikkere leidingen gemonteerd (32mm) en een pomp die 3 kuub per uur kan doen. je hebt 17 groepen, das niet niks en daar hoort een leidingsysteem bij die dat kan voeden. en dit is gewoon standaard rijtjeshuis leidingwerk -voor een warmtepomp-, niet voor een toko van dit formaat.

ik zo eens vragen aan de installateur of ze het verschil goed begrijpen tussen een cv ketel en een warmtepomp. (fun fact: als ze ja zeggen liegen ze)

je klachten over het geluid komen ook grotendeels doordat de installateur geilt op onluchtingsnippels overal waar het niet nodig is en fittingen ipv bochten buigen en te kleine diameters. als de haakse fittingen vervangen worden door echte bochten en de leidingen 32mm worden gemaakt zal de pomp ook ineens een stuk stiller zijn. al is die nog steeds te klein maar die pomp hoor je niet te horen, zelfs niet op vol vermogen. dat is de schuld van het leidingwerk, niet de pomp.

wat is trouwens het nut van die tank als je 17 groepen open hebt staan? das neit een vraag voor jouw maar de installateur. en ja, het is een strikvraag want die heb je niet nodig met zon groot systeem.

[Voor 16% gewijzigd door flippy op 13-03-2023 08:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:34
[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt erop dat naast wat @flippy allemaal aangaf, ook de pomp ook niet goed is gemonteerd:

• backupdevice
ultramarine schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:37:
[...]

Het lijkt erop dat naast wat @flippy allemaal aangaf, ook de pomp ook niet goed is gemonteerd:
[Afbeelding]
Thx heren
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:51:
[...]

dat jij een leek bent is niet erg, de installateur hoort het te weten en dat doet ie schijbaar niet anders had hij wel dikkere leidingen gemonteerd (32mm) en een pomp die 3 kuub per uur kan doen. je hebt 17 groepen, das niet niks en daar hoort een leidingsysteem bij die dat kan voeden. en dit is gewoon standaard rijtjeshuis leidingwerk -voor een warmtepomp-, niet voor een toko van dit formaat.

ik zo eens vragen aan de installateur of ze het verschil goed begrijpen tussen een cv ketel en een warmtepomp. (fun fact: als ze ja zeggen liegen ze)

je klachten over het geluid komen ook grotendeels doordat de installateur geilt op onluchtingsnippels overal waar het niet nodig is en fittingen ipv bochten buigen en te kleine diameters. als de haakse fittingen vervangen worden door echte bochten en de leidingen 32mm worden gemaakt zal de pomp ook ineens een stuk stiller zijn. al is die nog steeds te klein maar die pomp hoor je niet te horen, zelfs niet op vol vermogen. dat is de schuld van het leidingwerk, niet de pomp.

wat is trouwens het nut van die tank als je 17 groepen open hebt staan? das neit een vraag voor jouw maar de installateur. en ja, het is een strikvraag want die heb je niet nodig met zon groot systeem.
Bedankt voor je uitgebreide reactie . Ik heb je een DM verzonden . Mocht je tijd hebben .

[Voor 76% gewijzigd door backupdevice op 13-03-2023 09:15]

Acties:
  • +1Henk 'm!
ik vraag me af of die installateur uberhaupt wel eens heeft gehoord van een buigtang of waren de fittingen in de uitverkoop?

wat moeten al die aftapkranen en dergelijke overal doen? een simpele ontluchter bovenop de buffertank (ipv overdrukventiel) en dan was ie er wel....

fijn trouwens dat de leidingen recht voor het deurtje lopen en de tank er recht voor staat. nu kan je daar ook niet meer doorheen. |:( dat had wel anders gekund voor het bedrag wat je hiervoor neer moeten leggen...

zie ik trouwens drinkwaterkranen onder het binnendeel zitten?

[Voor 15% gewijzigd door flippy op 13-03-2023 09:54]

• backupdevice
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:22:

zie ik trouwens drinkwaterkranen onder het binnendeel zitten?
Ja daar kwam ik ook later achter . Die hebben zij van een bestaande leiding gehaald, zonder dat ik dat wist.

• BTS
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:22:

wat moeten al die aftapkranen en dergelijke overal doen? een simpele ontluchter bovenop de buffertank (ipv overdrukventiel) en dan was ie er wel....
Dat ziet er uit als een Flamco Flexvent automatische vlotterontluchter op dat buffervat. Dat is simpele ontluchter.

www.highflow.nl

BTS schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:29:
[...]

Dat ziet er uit als een Flamco Flexvent automatische vlotterontluchter op dat buffervat. Dat is simpele ontluchter.
Dat kan er eentje zijn ja, maar wat doet die enorme ontluchter+vuilfilter onder het binnendeel dan nog vraag ik me af... Dat had dan rustig een losstaand filter kunnen zijn.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 13-03-2023 12:09]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:27

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Pff wat heeft dit gekost.
En erge wat het zal het je blijven kosten...

Maak een een rijtje met je systeem inzichtelijk.
Buitenunit ook erg benieuwd hoe die aangesloten is.
een meter wat en waar?
Wat is je verbruik?
Moduleert?
War?

Je hebt en een pomp in je wp en wilo? Gescheiden systeem? of is je buffervat een volume vergoter?

Bizare setup heb je.
Vermogen?
Oud gasverbruik?

Nog extra foto's.

O-)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• backupdevice
Dylantje2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:08:
[...]

Pff wat heeft dit gekost.
En erge wat het zal het je blijven kosten...

Maak een een rijtje met je systeem inzichtelijk.
Buitenunit ook erg benieuwd hoe die aangesloten is.
een meter wat en waar?
Wat is je verbruik?
Moduleert?
War?

Je hebt en een pomp in je wp en wilo? Gescheiden systeem? of is je buffervat een volume vergoter?

Bizare setup heb je.
Vermogen?
Oud gasverbruik?

Nog extra foto's.

O-)
Huis 240M2. Beneden 150M2 VV, boven radiatoren die niet mee hoeven te doen
Gasvebruik 1900M3

Systeem geinstalleerd , Hitachi Split 11Kw
300Ltr Boiler
50Liter Buffer.
Monitor de buitenunit via een 3 fase Home Wizard meter

De buiten unit staat te pendelen als een malloot . Alles draait nu nog op een vaste aanvoer die elke dag 5 graden hoger wordt ivm nieuwe dekvloer. Ergste is dat de Wilo pomp een snerpend , en de binnenunit een hard suizend geluid maakt. En dan heb ik het niet over de leidingen boven. Staat op een open zolder

Aangesloten op een gesloten verdeler van 17 groepen. Ik wil geen zone regeling maar de hele benedenverdieping verwarmen. Ik wil gaan knijpen met flowmeters waar het minder warm dient te worden.

Waar zou je nog foto's van willen hebben.

[Voor 28% gewijzigd door backupdevice op 13-03-2023 12:25]

backupdevice schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:15:
[...]

Alles draait nu nog op een vaste aanvoer die elke dag 5 graden hoger wordt ivm nieuwe dekvloer.
sorry?

welke verhoging? je hebt vloerverwarming, hoger dan 30 graden zal je niet komen in de prakijk. meeste mensen regelen weersafhankelijk tussen de 25 en 30 graden watertemperatuur. dan zou je met die regeling in 2 dagen al aan je temperatuur zitten.

je manier van afregelen is 100 punten. maar zorg wel dat je begint met de groepen helemaal open en alleen knijpt waar het te warm word.

[Voor 30% gewijzigd door flippy op 13-03-2023 12:26]

Acties:
  • +3Henk 'm!
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:24:
[...]

sorry?

welke verhoging? je hebt vloerverwarming, hoger dan 30 graden zal je niet komen in de prakijk
Ik denk dat hij met zijn opstook protocol bezig is, maar 5 graden per dag is wel erg ambitieus.
Ik zou beginnen met Ta 25, en dan per dag max een graad of 2 verhogen tot maximaal 35 graden ofzo, dan is de spanning wel uit de vloer.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• backupdevice
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:24:
[...]

sorry?

welke verhoging? je hebt vloerverwarming, hoger dan 30 graden zal je niet komen in de prakijk
Ja is een beetje dubbel. Ik moet natuurlijk wel goed de vloer voor het eerst opwarmen, want als er dadelijk tegels de lucht in vliegen of de dekvloer gaat scheuren moet ik wel alles volgens het boekje uitgevoerd hebben.

Maar idd. Toevoer staat nu op 27 en het is 22 graden beneden . Er is nog geen thermostaat aangesloten. Weet niet wanneer dat gebeurt. Wil eigenlijk dat vanavond dat gebeurt , en dan uitleg krijgen

[Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 13-03-2023 12:31]

zeer politiek correct antwoord. ;)
backupdevice schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Ja is een beetje dubbel. Ik moet natuurlijk wel goed de vloer voor het eerst opwarmen, want als er dadelijk tegels de lucht in vliegen of de dekvloer gaat scheuren moet ik wel alles volgens het boekje uitgevoerd hebben.

Maar idd. Toevoer staat nu op 30 en het is 22 graden beneden . Er is nog geen thermostaat aangesloten. Weet niet wanneer dat gebeurt. Wil eigenlijk dat vanavond dat gebeurt , en dan uitleg krijgen
1 graad per dag is meer wat in de lijn ligt. tenminste voor nieuwbouw.

[Voor 70% gewijzigd door flippy op 13-03-2023 12:29]

• backupdevice
flippy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:27:
[...]

zeer politiek correct antwoord. ;)

[...]

1 graad per dag is meer wat in de lijn ligt. tenminste voor nieuwbouw.
Staat nu op 27 . Nadat het een paar dagen op 21 heeft gedraaid. Toen naar 23, 25 en nu dus 27.

Zoals ik nu lees is er dus een behoorlijke lijst van punten die niet helemaal qua benodigde specs zijn gemaakt.

[Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 13-03-2023 12:43]

Grolsch schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Ik denk dat hij met zijn opstook protocol bezig is, maar 5 graden per dag is wel erg ambitieus.
Ik zou beginnen met Ta 25, en dan per dag max een graad of 2 verhogen tot maximaal 35 graden ofzo, dan is de spanning wel uit de vloer.
Opstookprotocol gaat juist om het afkoelen, niet het opstoken. Dus 5 graden per dag opstoken is geen probleem. Daarna 1 graad per dag afkoelen.

En dat is dan ook nog alleen relevant bij zandcementvloeren. Bij zwevende anhydrietvloeren is dat protocol helemaal onnodig.

• backupdevice
Blihi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Opstookprotocol gaat juist om het afkoelen, niet het opstoken. Dus 5 graden per dag opstoken is geen probleem. Daarna 1 graad per dag afkoelen.

En dat is dan ook nog alleen relevant bij zandcementvloeren. Bij zwevende anhydrietvloeren is dat protocol helemaal onnodig.
Ja zandcement vloer hierzo. Ik ga gewoon elke dag omhoog tot en met 35 graden ofzo en dan langzaam naar beneden Maar ja, dat opstook protocol is voor mij geen probleem op dit moment. Die installatie blijkbaar wel.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 21:10
Ik heb een boerderij. Deze is zo'n 30m lang, 10m breed en nok zo'n 9m hoog (goothoogte ongeveer 5m). Hiervan is ongeveer 1/3 het woonhuis en 2/3 is schuur (opslag etc) incl hooizolder die niet wordt gebruikt. Het volume van de hooizolder is grofweg zo'n 20x10x5 = 1000m3 en hij is vrij lek. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de warmtepomp om het huis mee te verwarmen op de hooizolder te plaatsen. Hij hangt dan uit het zicht en uit de elementen en mogelijk ook wat minder koud (afhankelijk van hoeveel vermogen ik onttrek en hoe significant dat is). Heeft iemand hier iets zinnigs over zeggen?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:09
Dr_Frickin_Evil schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:34:
Ik heb een boerderij. Deze is zo'n 30m lang, 10m breed en nok zo'n 9m hoog (goothoogte ongeveer 5m). Hiervan is ongeveer 1/3 het woonhuis en 2/3 is schuur (opslag etc) incl hooizolder die niet wordt gebruikt. Het volume van de hooizolder is grofweg zo'n 20x10x5 = 1000m3 en hij is vrij lek. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de warmtepomp om het huis mee te verwarmen op de hooizolder te plaatsen. Hij hangt dan uit het zicht en uit de elementen en mogelijk ook wat minder koud (afhankelijk van hoeveel vermogen ik onttrek en hoe significant dat is). Heeft iemand hier iets zinnigs over zeggen?
@ds23man kan dat dacht ik wel :)

• Proton_
@Dr_Frickin_Evil zie ook Buitenunit in schuur . Ymmv, als je een paar flinke gaten kunt maken helpt het.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Hoe stoffig is het in die schuur? Kan me voorstellen dat als er inderdaad hooistof aanwezig is, de lamelletjes vrij snel dicht gaan zitten?

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 21:10
De schuur is al jaren niet meer in gebruik als hooizolder. Dwz het is er nu wel stoffig, maar ik geloof dat het schoon genoeg is voor een warmtepomp. Ik ga het dus gewoon doen. Evt heb ik ook nog wel de mogelijkheid om hem toch naar buiten te verplaatsen. Bedankt voor de input!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-03 19:23
Goedemiddag medewerkers, sinds kort hebben we 1 full electric warmtepomp van midea geïnstalleerd met 1 300 liter vat voor warm water.
Mijn vraag is nu staat dat vat op 50 graden, als ik deze terugzet naar 45 graden, dan lever ik weinig comfort in volgens mij.

Weet 1 van jullie of dan het stroomverbruik met ongeveer 10% naar beneden gaat.

Aanvoer van mijn staat nu op 36graden, kamertemperatuur is 20 graden.
Alvast bedankt voor reactie.

• Corne-P
  • Nu online
De warmtepomp monteur is zojuist geweest om de koelleidingen aan te sluiten en het systeem in werking te zetten.
Bij de debietcontrole kom ik niet hoger dan 11,9 liter per minuut. Dit moet volgens Daikin minimaal 12 L zijn en moet afgesteld worden met een AVDO. Die AVDO heb ik er niet tussen gemonteerd aangezien het vloerverwarmingscircuit altijd vol open staat en die 12L dus geen probleem zou moeten zijn.
Maar dat is het dus wel, ik begrijp alleen niet goed waarom.
Vanaf de unit ga ik met 28mm koper naar de kogelkraan met temp sensor van de Kamstrup > ca. 1 meter 28mm koper > 4 m 25mm uponor naar de vv met 4 groepen van 16*2 leiding. Vanuit de vv gaat het met 4m 25 mm uponor > 1 meter 28mm koper > Kamstrup flowmeter > 28mm koper naar de unit.

Ik weet dat de 25mm niet ideaal is, maar dit is 10 maanden geleden reeds zo voorbereid door de installateur dus vergroten gaat niet.
Mijn gedachtegang was dat het ook maar om 4 groepen en dat die 25 dus niet zo’n beperking zou zijn.
Maar nu kom ik dus niet aan het minimale debiet. De flowmeters op de vv staan volledig open maar geven ook dan nog steeds maar 3L aan.
Zou dit nu echt kunnen komen door die 25mm uponor icm de vernauwing van de Kamstrup of zie ik iets anders over het hoofd?
Er moet toch wel meer dan 12l/min door een 25mm leiding kunnen?

[Voor 5% gewijzigd door Corne-P op 13-03-2023 17:30]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:24
ronaldbommel schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:54:
Goedemiddag medewerkers, sinds kort hebben we 1 full electric warmtepomp van midea geïnstalleerd met 1 300 liter vat voor warm water.
Mijn vraag is nu staat dat vat op 50 graden, als ik deze terugzet naar 45 graden, dan lever ik weinig comfort in volgens mij.

Je bedoeld hier neem ik aan niet de ssw boiler (dus voor warm sanitair water) maar een buffervat voor verwarming? De algehele consensus is hier dat een (parallel) buffervat voor verwarming maar zeer zelden nuttig heeft en meestal dus niet en ook extra energie kost. water tot 50 graden opwarmen gaat met veel lagere efficiëntie (lagere COP) dan water opwarmen tot 36 graden wat dan meteen je afgifte in kan.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
ronaldbommel schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:54:

Als je het SWW (sanitair warm water) bedoeld dan ligt het aan de instelling van je WP of die wat lager kan. Hier heb ik een Loria WP en die gaat het SWW vat pas verwarmen als deze 7 graden onder de ingestelde waarde is. Staat hier weer op 50 graden. 45 gaf wat klachten van de vrouw (45-7 vind iemand die onder kokend water wil douchen te laag ofzo)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

blb4 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:06:
[...]

Je bedoeld hier neem ik aan niet de ssw boiler (dus voor warm sanitair water) maar een buffervat voor verwarming? De algehele consensus is hier dat een (parallel) buffervat voor verwarming maar zeer zelden nuttig heeft en meestal dus niet en ook extra energie kost. water tot 50 graden opwarmen gaat met veel lagere efficiëntie (lagere COP) dan water opwarmen tot 36 graden wat dan meteen je afgifte in kan.
Is de consensus ook zo met radiatoren? Ik ben in afwachting van een offerte en daar komt geen buffervat bij. VV snap ik dat er geen buffervat nodig is.

• blb4
Corne-P schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:04:
De warmtepomp monteur is zojuist geweest om de koelleidingen aan te sluiten en het systeem in werking te zetten.
Bij de debietcontrole kom ik niet hoger dan 11,9 liter per minuut. Dit moet volgens Daikin minimaal 12 L zijn en moet afgesteld worden met een AVDO. Die AVDO heb ik er niet tussen gemonteerd aangezien het vloerverwarmingscircuit altijd vol open staat en die 12L dus geen probleem zou moeten zijn.
Maar dat is het dus wel, ik begrijp alleen niet goed waarom.
Vanaf de unit ga ik met 28mm koper naar de Kamstrup, vanaf daar met 25mm uponor naar de vv met 4 groepen van 16*2 leiding. Vanuit de vv gaat het met 25 mm uponor naar de kogelkraan met daar in de tempsensor van de Kamstrup en vanaf daar weer met 28mm koper naar de unit.

Ik weet dat de 25mm niet ideaal is, maar dit is 10 maanden geleden reeds zo voorbereid door de installateur dus vergroten gaat niet.
Mijn gedachtegang was dat het ook maar om 4 groepen en dat die 25 dus niet zo’n beperking zou zijn.
Maar nu kom ik dus niet aan het minimale debiet. De flowmeters op de vv staan volledig open maar geven ook dan nog steeds maar 3L aan.
Zou dit nu echt kunnen komen door die 25mm uponor icm de vernauwing van de Kamstrup of zie ik iets anders over het hoofd?
Er moet toch wel meer dan 12l/min door een 25mm leiding kunnen?
Ik gok dat 't toch in de vvw deel zit. Ik draai normaal met een lage flow (10l/min) maar tijdens een defrost krijgt de WP 35l/min door mijn systeem. Bij een defrost tijdens DHW productie gaat de flow naar 25l/min terwijl de aanvoer naar de boiler 22mm koper is (dus 20mm binnendiameter) en er ook een Kamstrup in mijn systeem zit.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:13:
[...]

Is de consensus ook zo met radiatoren? Ik ben in afwachting van een offerte en daar komt geen buffervat bij. VV snap ik dat er geen buffervat nodig is.
Volgens mij wel. 't Werd mij ook afgeraden en ik draai dan ook zonder (parallel)boiler met alleen radiatoren. Ik heb wel een (50l) buffervat in de retour met een bypass er overheen. Die is er ingekomen omdat ik ook naregeling toepas maar die doet nu vooral heel nuttig werk (voorkomen hinderlijke stromingsgeluiden bij hoge flow) tijdens een defrost; de panasonic gooit de flow dan naar 35l/min.

Dus ook met radiatoren geldt: als je voldoende waterinhoud hebt en er altijd meer dan de minimaal benodigde flow voor je WP door je afgiftesysteem kan laten lopen dan heb je geen buffervat nodig. En meestal werkt een buffer in de retour dan prima en is er dus geen extra pomp nodig.

• Corne-P
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:15:
[...]

Ik gok dat 't toch in de vvw deel zit. Ik draai normaal met een lage flow (10l/min) maar tijdens een defrost krijgt de WP 35l/min door mijn systeem. Bij een defrost tijdens DHW productie gaat de flow naar 25l/min terwijl de aanvoer naar de boiler 22mm koper is (dus 20mm binnendiameter) en er ook een Kamstrup in mijn systeem zit.
Het enige wat ik zo kan bedenken is dat er nog behoorlijk wat lucht in het systeem zit.
Daarnaast is de aansluiting van de vv ook niet echt optimaal:

Die heb ik zelf al aangepast. Het was namelijk dit:

Het was 25 > 20 > knie > 20 > knie > 20 > 1” kogelkraan > vv |:(
Het is nu 25 > bocht 45 graden > 25 > 1” kogelkraan > vv voor de aanvoer en vv > kogelkraan 1” > 25 > bocht 90 graden (bocht, geen knie) > 25

Nogmaals, het is zeker niet ideaal maar meer dan 12l/min zou toch wel moeten lukken dacht ik.

Edit:
Een betere foto van de flowmeters >

[Voor 11% gewijzigd door Corne-P op 13-03-2023 17:42]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
Corne-P schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Het enige wat ik zo kan bedenken is dat er nog behoorlijk wat lucht in het systeem zit.
Daarnaast is de aansluiting van de vv ook niet echt optimaal: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is nu 25 > bocht 45 graden > 25 > 1” kogelkraan > vv voor de aanvoer en vv > kogelkraan 1” > 25 > bocht 90 graden (bocht, geen knie) > 25

Nogmaals, het is zeker niet ideaal maar meer dan 12l/min zou toch wel moeten lukken dacht ik.

Edit:
[Afbeelding]
Ja er moet wel meer door kunnen.
Maar het hangt af van de lengte van die 25 uponor maar ook van de lengte van je groepen.
En last but not least wat je pomp aan weerstand kan overwinnen om die flow te halen.
Je kunt nog redelijk door een dik rietje blazen maar als dat rietje ineens 10 keer langer wordt loop je toch wat rood aan om dezelfde lucht erdoor te krijgen.

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:13:
[...]

Zie ook:
https://www.daikin.nl/con...ference%20guide_Dutch.pdf

Paragraaf 7.1.3
Minimum watervolume

Althans, als dat de wp is die je op het oog hebt.

• blb4
@Corne-P Ik begrijp dat met kunststof leidingen de binnendiameter bij elke koppeling ook nog wat geknepen wordt.

De Panasonic WP kan je handmatig - om te testen - op elke mogelijke pompsnelheid zetten. Op die manier wist ik heel snel dat er 35 l/min doorheen te persen was.

Ik zie bij mij ook dat - zoals je mag verwachten - de verhouding tussen pompsnelheid en flow behoorlijk recht evenredig is. Die verhouding zegt wat over de weerstand in je systeem maar ik heb geen idee wat normale verhoudingen zijn en al zeker niet voor jou WP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Corne-P schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:39:
[...]

Daarnaast is de aansluiting van de vv ook niet echt optimaal: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
[Afbeelding]
Heb je zowel de flowmeters open gezet en ook de blauwe knoppen zo ver open gedraaid totdat ze de pin er onder niet meer induwen?

PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• Ronald.42
  • Nu online
Rimco schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:15:
[...]

Heb je zowel de flowmeters open gezet en ook de blauwe knoppen zo ver open gedraaid totdat ze de pin er onder niet meer induwen?
Desnoods draai je die doppen er helemaal af om zeker te zijn dat ze open staan.
Is gewoon een plastic dopmoer die een pennetje indrukt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corne-P
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:15:
@Corne-P Ik begrijp dat met kunststof leidingen de binnendiameter bij elke koppeling ook nog wat geknepen wordt.

De Panasonic WP kan je handmatig - om te testen - op elke mogelijke pompsnelheid zetten. Op die manier wist ik heel snel dat er 35 l/min doorheen te persen was.

Ik zie bij mij ook dat - zoals je mag verwachten - de verhouding tussen pompsnelheid en flow behoorlijk recht evenredig is. Die verhouding zegt wat over de weerstand in je systeem maar ik heb geen idee wat normale verhoudingen zijn en al zeker niet voor jou WP.
Dat is inderdaad logisch vanwege de pilaar die in de slang gedrukt word. Zoals ik al zei, ideaal is het zeker niet maar ik heb hier ook al systemen voorbij zien komen met 32mm kunststof en 2 of zelfs 3 keer zoveel groepen die aan de 4 L/min zitten.

Ik heb de pomp tijdens het ontluchten van het WTW circuit ook al de 15,5 L/min zien halen maar tijdens onderstaande test kom ik heel even op 12,5 maar is het stabiel op 11,9.

@Rimco en @Ronald.42
Ja, die doppen zitten helemaal los. Heb ze er maar net 1 gang op zitten en ze zijn volledig spanningsvrij.

• Ronald.42
  • Nu online
Corne-P schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Dat is inderdaad logisch vanwege de pilaar die in de slang gedrukt word. Zoals ik al zei, ideaal is het zeker niet maar ik heb hier ook al systemen voorbij zien komen met 32mm kunststof en 2 of zelfs 3 keer zoveel groepen die aan de 4 L/min zitten.

Ik heb de pomp tijdens het ontluchten van het WTW circuit ook al de 15,5 L/min zien halen maar tijdens onderstaande test kom ik heel even op 12,5 maar is het stabiel op 11,9.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Rimco en @Ronald.42
Ja, die doppen zitten helemaal los. Heb ze er maar net 1 gang op zitten en ze zijn volledig spanningsvrij.
Goed beschouwd is het verschil tussen 11,9 en 12 natuurlijk verwaarloosbaar klein.
Dus hij zal er wel om draaien, maar meer was leuker geweest natuurlijk.

Je hebt niet de mogelijkheid om die pomp op de hand op 100% te zetten of draait hij tijdens verwarmen dat al?

Als je het theoretisch wilt benaderen.
Type pomp en bijbehorende pompcurve geven je meer informatie dan zou je bij benadering aan de hand van je leiding lengte 25 en je groeplengte vv wel op een haalbaar bedrag moeten kunnen uitkomen. En wijk je daar erg vanaf dan verder zoeken.
blb4 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:32:
[...]

Volgens mij wel. 't Werd mij ook afgeraden en ik draai dan ook zonder (parallel)boiler met alleen radiatoren. Ik heb wel een (50l) buffervat in de retour met een bypass er overheen. Die is er ingekomen omdat ik ook naregeling toepas maar die doet nu vooral heel nuttig werk (voorkomen hinderlijke stromingsgeluiden bij hoge flow) tijdens een defrost; de panasonic gooit de flow dan naar 35l/min.

Dus ook met radiatoren geldt: als je voldoende waterinhoud hebt en er altijd meer dan de minimaal benodigde flow voor je WP door je afgiftesysteem kan laten lopen dan heb je geen buffervat nodig. En meestal werkt een buffer in de retour dan prima en is er dus geen extra pomp nodig.
Maar krijg je zonder buffervat niet een enorme dip wbt binnentemperatuur bij defrost? Een VV blijft wel warm, radiatoren koelen wel snel af. Of snap ik nu het nut van een buffervat niet correct? Watervolume zal hier het probleem niet zijn met 4 T33' woonkamer, hal, badkamer en toilet beetje verwarmen. Staan er 7 radiatoren in de flow.

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:46
Grolsch schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:58:

Inleiding / voorwoord

COP cijfers

Tomexergie houdt al een tijdje een lijst bij van de prestatie van diverse warmtepompen van gebruikers.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

De Excel sheet is te downloaden:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Doel monitoring: Met deze gegevens is het mogelijk om de L/W WP's te verbeteren door onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het niet bedoeld als WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag. We beperken ons tot de WP input en output energie. Bijstoken met gas of elektra in koude periodes wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Dat zelfde geldt voor weersafhankelijke of ruimte regeling.

Wat we monitoren:

Gegevens systeem:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split)

2 )Thermisch vermogen bij 35/7

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur omdat de meetmethode onafhankelijk is van de warmtepomp.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken met elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken. Bij Mhp is het vaak niet duidelijk hoe er gemeten wordt en of de hulp energie (b.v.pompen) wordt meegenomen.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)

4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen en later opgeven als er koude periodes geweest zijn.

Wat maandelijks wordt opgegeven:
1) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e). Ook hierbij geld dat een aparte kWh meter de voorkeur heeft.

2) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)

3) Of er iets veranderd is aan het systeem.
Warm tapwater (DHW) monitoren:
Het verbruik in thermisch kWh varieert van 800 tot 3000 kwh per jaar afhankelijk van de gezinssituatie en is c.a. 10-30% van het totale verbruik afhankelijk van de isolatiegraad van de woning.

Er zijn een aantal situaties:

1) Via de warmtepomp (Mhp)
Wordt apart gemeten, dus de kwh(e) en kwh(w) voor DHW kan worden afgelezen op de display van de WP.

2) Verwarming + DHW samen: Wel opgeven!!
Als het niet mogelijk is om DHW en woningverwarming te scheiden, dan het totaal opgeven. Hiervoor is er een aparte categorie gemaakt in de monitoringtabel. De COP zal dan lager uitvallen omdat het WP rendement voor DHW lager is i.v.m. de hoge watertemperatuur.

3) Een aparte WP boiler:
Aanbrengen van een kWh(e) meter elektrisch is eenvoudig, maar de warmwaterzijde heeft meestal geen warmtemeter. Indien het mogelijk is om een watermeter(liters) te monteren, kan bij benadering de geleverde warmte worden berekend met : Q= waterhoeveelheid*4,2*(Tgeleverd-Ttoevoer)/3600 kWh.

4) De WP voor verwarming is gekoppeld aan een voorraadboiler:
Om de meting voor verwarming een DHW te splitsen zou je deze apart moeten kunnen meten. Bij interne meting van de warmtepomp met DHW voorziening (Mhp) is dat geen probleem. Anders
opgave volgens situatie 2), dus alles bij elkaar.

Bij voorkeur de warmteverliezen van een voorraadboiler niet meenemen omdat onze monitoring zich beperkt tot de performance (COP) van de warmtepomp zelf.

Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie meters aanleggen. De meter kosten t.o.v. de totale kosten zijn laag: Elektrisch 20-40 eur en de warmte met een warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a 180 Euro.
Word deze lijst uit de topicstart nog bijgehouden (mogelijk op een andere URL)? De spreadsheet lijkt te eindigen in 2020. Ik ben benieuwd hoe sindsdien geïntroduceerde warmtepompen het doen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:46
Bedankt! En weer wat geleerd, ik wist niet wat een gepinde post was, knopje nu gevonden :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit

• Corne-P
  • Nu online
Ronald.42 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Goed beschouwd is het verschil tussen 11,9 en 12 natuurlijk verwaarloosbaar klein.
Dus hij zal er wel om draaien, maar meer was leuker geweest natuurlijk.

Je hebt niet de mogelijkheid om die pomp op de hand op 100% te zetten of draait hij tijdens verwarmen dat al?

Als je het theoretisch wilt benaderen.
Type pomp en bijbehorende pompcurve geven je meer informatie dan zou je bij benadering aan de hand van je leiding lengte 25 en je groeplengte vv wel op een haalbaar bedrag moeten kunnen uitkomen. En wijk je daar erg vanaf dan verder zoeken.
Die 0,1 verschil is inderdaad te verwaarlozen. Daikin adviseert echter om de bypassklep zo af te stellen dat het minimale debiet 14L is. Daar zit dus een marge in die ik nu niet heb.

Volgens mij kun je de pompsnelheid idd wel aanpassen maar ik weet niet of hij tijdens z’n defrosts diezelfde snelheid blijft houden en dat is nu net het moment dat het er toe doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 06:53
Corne-P schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Met dank aan een ketel installateur heb ik een meter of 6 (enkele reis) 20mm flex(16mm binnendiameter) in m'n vvw aanvoer (12groepen) zitten, daar krijgt de Panasonic hier 20l/min doorheen.
Kan mij niet voorstellen dat jij daar een beperking hebt op 12 l/min met 25mm flex...

Kun je niet ergens de pomp snelheid aanpassen en kijken wat ie max kan? , een paar pers koppelingen op 25mm zou niet zoveel impact op de flow mogen hebben. Miss ff goed de leiding nalopen of je toch niks raars ertussen hebt zitten wat knijpt.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Grolsch @Andre1973 @Andrehj @AUijtdehaag @BarryH tijd voor een volgend deel... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:44:
[...]

Maar krijg je zonder buffervat niet een enorme dip wbt binnentemperatuur bij defrost? Een VV blijft wel warm, radiatoren koelen wel snel af. Of snap ik nu het nut van een buffervat niet correct? Watervolume zal hier het probleem niet zijn met 4 T33' woonkamer, hal, badkamer en toilet beetje verwarmen. Staan er 7 radiatoren in de flow.
Met radiatoren is de watertemperatuur wat hoger dus er zit meer energie per liter in je systeem. Ik heb dus een buffer in de retour, mijn systeeminhoud is: ~ 70 liter in de radiatoren, ~ 30 liter in de leidingen en 50 liter in 't buffervat. Totaal zo'n 150 liter dus. Onderstaand de temperatuurgrafieken tijdens een defrost. De aanvoertemperatuur daalt zo'n 7 graden, ook de aanvoertemperatuur op zolder en in de convectorput zakt de temperatuur net zo veel. Binnen 5 minuten is alles weer op temperatuur. Zonder buffer zal de dip iets dieper zijn en zal mogelijk ook een backup heater aan gaan (bij Panasonic gaat deze aan als Tr < 27 graden wordt.

Ik denk dus inderdaad wel dat in mijn systeem dat buffervat in de retour nut heeft.

blb4 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:06:
[...]

Met radiatoren is de watertemperatuur wat hoger dus er zit meer energie per liter in je systeem. Ik heb dus een buffer in de retour, mijn systeeminhoud is: ~ 70 liter in de radiatoren, ~ 30 liter in de leidingen en 50 liter in 't buffervat. Totaal zo'n 150 liter dus. Onderstaand de temperatuurgrafieken tijdens een defrost. De aanvoertemperatuur daalt zo'n 7 graden, ook de aanvoertemperatuur op zolder en in de convectorput zakt de temperatuur net zo veel. Binnen 5 minuten is alles weer op temperatuur. Zonder buffer zal de dip iets dieper zijn en zal mogelijk ook een backup heater aan gaan (bij Panasonic gaat deze aan als Tr < 27 graden wordt.

Ik denk dus inderdaad wel dat in mijn systeem dat buffervat in de retour nut heeft.

[Afbeelding]
Top. Goede info!. _/-\o_ En hoe ervaar je met radiatoren het effect van verwarmen SWW boiler? Ik twijfel of ik beide systemen niet gewoon moet scheiden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Corne-P
  • Nu online
Baapje327 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 20:02:
[...]

Met dank aan een ketel installateur heb ik een meter of 6 (enkele reis) 20mm flex(16mm binnendiameter) in m'n vvw aanvoer (12groepen) zitten, daar krijgt de Panasonic hier 20l/min doorheen.
Kan mij niet voorstellen dat jij daar een beperking hebt op 12 l/min met 25mm flex...

Kun je niet ergens de pomp snelheid aanpassen en kijken wat ie max kan? , een paar pers koppelingen op 25mm zou niet zoveel impact op de flow mogen hebben. Miss ff goed de leiding nalopen of je toch niks raars ertussen hebt zitten wat knijpt.
Dat lijkt mij ook niet. Zeker niet gezien het feit dat jij het met 20mm moet doen…
Er zitten wel wat vernauwingen tussen maar dat zijn de punten van de perskoppelingen en de Kamstrup zelf. Die heeft ook maar een binnendiameter van, ik dacht, 20mm ofzo. Heb ik onlangs nog een vraag over gepost hier aangezien ik dat ook vrij krap vond. Zeker gezien het feit dat ik bewust de 1” uitvoering heb genomen 8)7

Ik heb zojuist toch maar even snel de AVDO er tussen gemonteerd. Had al een t-stuk tussen de aanvoer en retour zitten voor latere aftakking naar de bovenverdieping.
Als ik met de AVDO volledig open precies dezelfde test run kom ik nu op 22,8 l/min. Het zit hem dus duidelijk wel ergens in het vv circuit.
De AVDO zit namelijk ook achter/voor de Kamstrup.
Ik heb hem voor nu afgesteld op 14,4 l/min. Dan kan het systeem gewoon gaan draaien zonder dat ik me zorgen hoeft te maken over te weinig flow bij defrosts.

• blb4
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:11:
[...]

Top. Goede info!. _/-\o_ En hoe ervaar je met radiatoren het effect van verwarmen SWW boiler? Ik twijfel of ik beide systemen niet gewoon moet scheiden.
Ons huis is - voor een jaren 50 huis - redelijk goed geïsoleerd en kierdicht. De boiler heb ik nog maar 3 weken aangesloten dus nog maar kort ervaring maar die zijn prima:

Wij gebruiken (met z'n 3en) zeer weinig warm water, eigenlijk alleen voor douchen (quooker in de keuken). We hebben een spaardouchekop en douchen niet elke dag; De (192 liter) boiler hoeft maar 2 x per week te worden opgewarmd. Op een dag als vandaag doe ik dat overdag rond 12:00u, het huis is dan op temperatuur, de zon schijnt en de temperatuur in de WK liep zelf op tijdens de DHW run door de zoninstraling.

Op de koude dagen kan ik kiezen voor 2 momenten: in de middag met 't idee dat 't huis dan wel een stootje kan hebben en de COP dan 't hoogste is (buitentemperatuur 't hoogste) of rond middernacht net nadat de WP voor verwarming is uitgeschakeld ivm (kleine) nachtverlaging.

• blb4
Corne-P schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:15:
[...]

Dat lijkt mij ook niet. Zeker niet gezien het feit dat jij het met 20mm moet doen…
Er zitten wel wat vernauwingen tussen maar dat zijn de punten van de perskoppelingen en de Kamstrup zelf. Die heeft ook maar een binnendiameter van, ik dacht, 20mm ofzo. Heb ik onlangs nog een vraag over gepost hier aangezien ik dat ook vrij krap vond. Zeker gezien het feit dat ik bewust de 1” uitvoering heb genomen 8)7

Ik heb zojuist toch maar even snel de AVDO er tussen gemonteerd. Had al een t-stuk tussen de aanvoer en retour zitten voor latere aftakking naar de bovenverdieping.
Als ik met de AVDO volledig open precies dezelfde test run kom ik nu op 22,8 l/min. Het zit hem dus duidelijk wel ergens in het vv circuit.
Ik heb hem voor nu afgesteld op 14,4 l/min. Dan kan het systeem gewoon gaan draaien zonder dat ik me zorgen hoeft te maken over te weinig flow bij defrosts.
Goed dat 't dan in elk geval duidelijk is waar de bottleneck zit. En dat je zo kan draaien.

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 06:53
Corne-P schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:15:
[...]

OK, dat is al iets beter, maar wat is een avdo?
22,8 lijkt me al prima, waarom staat ie nu op 14 dan? Meer is beter toch?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
@Baapje327 , AVDO, bypass, drukverschilventiel, kortsluitcircuit, overstortregelaar; allemaal woorden voor 't zelfde; een (instelbaar) drukgevoelig ventiel.

update: zoals @koevlaas2 hieronder aangeeft overstortregelaar is geen handige term, de term overstort wordt normaal gebruikt voor een beveiliging tegen overdruk en loost dan water als de systeemdruk te hoog oploopt.

[Voor 56% gewijzigd door blb4 op 13-03-2023 21:56]

blb4 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:38:
@Baapje327 , AVDO, bypass, drukverschilventiel, kortsluitcircuit, overstortregelaar; allemaal woorden voor 't zelfde; een (instelbaar) drukgevoelig ventiel
Overstort is niet wat je denkt.

9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
koevlaas2 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:46:
[...]

Overstort is niet wat je denkt.
Dat lijkt mij ook maar je komt deze termen wel tegen. Maar idd, een overstort is een beveiliging tegen overdruk, meestal 3 bar voor een CV installatie en ook niet instelbaar.

• Niltag
  • Laatst online: 09:37
Iemand recent nog een ISDE subsidie aangevraagd en goedgekeurd gekregen? Ik heb bij een vriend een warmtepomp geinstalleerd voor een 'vriendenprijsje' (lees gratis). Nu heb ik in 2021 subsidie gekregen met een factuurtje van 75 euro 'in bedrijf stellen' en ik vraag me af of dit nog steeds gangbaar is bij de RVO of moeten er inmiddels wat meer euro's op de factuur staan?

Heb zelf gewoon een kvk etc. die ik kan gebruiken dus dat is het probleem niet.

• blb4
Niltag schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:08:
Iemand recent nog een ISDE subsidie aangevraagd en goedgekeurd gekregen? Ik heb bij een vriend een warmtepomp geinstalleerd voor een 'vriendenprijsje' (lees gratis). Nu heb ik in 2021 subsidie gekregen met een factuurtje van 75 euro 'in bedrijf stellen' en ik vraag me af of dit nog steeds gangbaar is bij de RVO of moeten er inmiddels wat meer euro's op de factuur staan?

Ik heb idd ook begrepen van meldingen hier dat 't lage bedragen tot extra vragen kan leiden en mogelijk ook de weigering van de subsidie. Mijn subsidieaanvraag is laatst goedgekeurd met de aankoopfactuur en een inbedrijfstellingsfactuur maar dat was heel wat meer euro's.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
Ze zijn vandaag begonnen hier, spannend!
Ik heb een inpandige goot dus ze gaan vanaf de buitengevel langs de hwa naar boven. Bij de hwa stop de leiding goot en gaan ze met de flexibele leidingen over de goot heen naar de dakkap. Niet de meest elegante oplossing maar wel begrijpelijk.

Stress;
Kom er net achter dat de offerte een 8kw unit was en er buiten nu een 6kw is geplaatst...bijzonder...

[Voor 18% gewijzigd door AMARONE op 14-03-2023 00:45]

blb4 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:25:
[...]

Ons huis is - voor een jaren 50 huis - redelijk goed geïsoleerd en kierdicht. De boiler heb ik nog maar 3 weken aangesloten dus nog maar kort ervaring maar die zijn prima:

Wij gebruiken (met z'n 3en) zeer weinig warm water, eigenlijk alleen voor douchen (quooker in de keuken). We hebben een spaardouchekop en douchen niet elke dag; De (192 liter) boiler hoeft maar 2 x per week te worden opgewarmd. Op een dag als vandaag doe ik dat overdag rond 12:00u, het huis is dan op temperatuur, de zon schijnt en de temperatuur in de WK liep zelf op tijdens de DHW run door de zoninstraling.

Op de koude dagen kan ik kiezen voor 2 momenten: in de middag met 't idee dat 't huis dan wel een stootje kan hebben en de COP dan 't hoogste is (buitentemperatuur 't hoogste) of rond middernacht net nadat de WP voor verwarming is uitgeschakeld ivm (kleine) nachtverlaging.
Maar wat als het -5 is en je WP staat lekker SWW te stampen. Hou je het dan nog warm? Daar vrees ik wel voor.

Acties:
  • +2Henk 'm!
MotorBeast schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:20:
[...]

Maar wat als het -5 is en je WP staat lekker SWW te stampen. Hou je het dan nog warm? Daar vrees ik wel voor.
In mijn situatie gaat dit gewoon perfect!

De meeste merken hebben instellingen om ervoor te zorgen dat hij eventueel kortstondig (30 minuten bijvoorbeeld) omschakelt naar de verwarmingsstand, zodoende de woning niet te ver kan afkoelen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
[...]

Ik niet. Ook bij -5 koelt ons huis niet heel snel af en tot nu toe heb ik ook in die koude week in december niet meer dan 90 kWh warmteverlies per dag. Met een 7 kW WP is dan 12 uur op vol vermogen, er blijft dus nog genoeg ruimte om warm water te produceren. En als 't echt moet kan ook 't elektrische element in de boiler nog soelaas bieden.

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:05
Niltag schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:08:

Ik heb er ook heel wat meer euro's op gezet. Onlangs ingediend en wacht nog op goedkeuring.

Ik zou persoonlijk niet meer €75 doen maar gewoon een realistisch bedrag creeeren. Je kan beter vragen voorkomen.
[...]

Geen enkel probleem hoor. Ik stook het 300 liter SWW vat dagelijks tussen 14:00 en 16:00 weer op naar 45 graden. Als er warmtevraag is, dan gooit de WP vol vermogen dat vat in en is het in een uurtje opgewarmd. Is er geen warmtevraag, dan doet de WP er wat langer over (stuurt dan op COP, dus beperkt het vermogen tot 6 a 7 kW).

Bij extreme koude duurt het opwarmen van het SWW water iets langer, maar nooit lang genoeg om het in huis onbehaaglijk te hebben.

Ik doe dit trouwens bewust overdag om die tijd omdat het (a) dan het warmst is buiten en (b) er de meeste kans is op zon, dus PV stroom.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Bedankt voor jullie reacties allemaal over maken SWW. Geruststelling.

• Corne-P
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:31:
[...]

Goed dat 't dan in elk geval duidelijk is waar de bottleneck zit. En dat je zo kan draaien.
Idd. Dan kan ik later op mijn gemakje eens kijken om het ook echt op te lossen.
Baapje327 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:31:
[...]

OK, dat is al iets beter, maar wat is een avdo?
22,8 lijkt me al prima, waarom staat ie nu op 14 dan? Meer is beter toch?
Meer is inderdaad beter, maar niet over de bypass. Die laat nu dus in dat test programma zo’n 2 liter door vanaf de aanvoer naar de retour. Dan zit ik sowieso veilig tijdens defrosts.
Er komen later ook nog radiatoren op voor de bovenverdieping dus dan heb ik die klep ook niet meer nodig.

Hij draait (sinds 7 uur vanmorgen) lekker stabiel op 500W voor de verwarming.
SWW heeft hij vannacht tussen 0:00 - 2:00 gedaan tot 38 graden. Hoger hoeft voor mij nog niet. Was enkel om te testen.

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:34
MotorBeast schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:31:
Bedankt voor jullie reacties allemaal over maken SWW. Geruststelling.
Je kunt ook aan een gescheiden systeem denken, zoals ik thuis heb (jaja beste Tweakers, daar ben ik weer met mijn TD-paneel...). Een 8kW monoblock zorgt puur voor verwarming en SWW wordt onafhankelijk daarvan volledig verzorgd door 1 TD-paneel op mijn dak.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:56
@teacher
Hmm... :|

Hoe doe ik dat ook al weer, excuses voor de domme vraag.
Heb gezocht maar kan het even niet vinden. Topic aanmaken lukt wel, maar het goed koppelen ben ik even vergeten.
Bedankt

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

onderop de topic ID van het vorige deel aangeven. Als het niet lukt, let me know, dan koppel ik ze handmatig.

Wise enough to play the fool

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik heb na enig zoeken gedetailleerde prestatietabellen van mijn 10 kW (Airwell) wp gevonden. Ik heb die in wat grafiekjes gezet en er valt me wat op.

Ik lees regelmatig dat als de wp aan het pendelen is, je de Ta 'moet' verhogen om het pendelen tegen te gaan. Dat zie ik niet terug voor mijn wp. Het minimum vermogen bij Ta < 35 °C is 1 kW (of meer) lager dan bij een hogere Ta.
Voorbeeld bij Tb=5 °C: Ta=35 °C => min. vermogen =3.43 kW. Bij Ta=40 °C => min. vermogen =4.65 kW. Zo'n soort verschil is er in het hele gebied tussen Tb=-10 .. +10 °C.
De wp zou dus minder snel gaan pendelen bij een lage Ta.

Bij een hogere Ta zal de kamerthermostaat misschien ingrijpen voordat de wp zelf uitgaat. Is dat dan de filosofie achter het het advies Ta omhoog om pendelen tegen te gaan? Of is deze wp gewoon een 'vreemde eend' 🦆 met z'n minimum vermogen?

Ten aanzien van de nadelen van pendelen heb ik het volgende gevonden:
- Meer energieverbruik;
- Meer slijtage.

Zijn er nog meer nadelen of is dat het eigenlijk wel?

Verder zag ik dat de COP bij minimum vermogen het hoogst is, hoger dan wat Airwell als 'Normal' Power bestempeld (circa 90% van het maximum). Tussen 'Normal' en het Minimum zijn er geen gegevens. Zou daar ergens nog een hogere COP kunnen zitten? Het lijkt mij van niet.

In het plaatje heb ik Ta>45 °C weggelaten.

COP:

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat parallel. Waterloop-regeling, kamerthermostaat schakelt circulatiepomp. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Jaap19 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:44:
Ik heb na enig zoeken gedetailleerde prestatietabellen van mijn 10 kW (Airwell) wp gevonden. Ik heb die in wat grafiekjes gezet en er valt me wat op.

Ik lees regelmatig dat als de wp aan het pendelen is, je de Ta 'moet' verhogen om het pendelen tegen te gaan. Dat zie ik niet terug voor mijn wp. Het minimum vermogen bij Ta < 35 °C is 1 kW (of meer) lager dan bij een hogere Ta.
Voorbeeld bij Tb=5 °C: Ta=35 °C => min. vermogen =3.43 kW. Bij Ta=40 °C => min. vermogen =4.65 kW. Zo'n soort verschil is er in het hele gebied tussen Tb=-10 .. +10 °C.
De wp zou dus minder snel gaan pendelen bij een lage Ta.

Bij een hogere Ta zal de kamerthermostaat misschien ingrijpen voordat de wp zelf uitgaat. Is dat dan de filosofie achter het het advies Ta omhoog om pendelen tegen te gaan? Of is deze wp gewoon een 'vreemde eend' 🦆 met z'n minimum vermogen?

Ten aanzien van de nadelen van pendelen heb ik het volgende gevonden:
- Meer energieverbruik;
- Meer slijtage.

Zijn er nog meer nadelen of is dat het eigenlijk wel?

Verder zag ik dat de COP bij minimum vermogen het hoogst is, hoger dan wat Airwell als 'Normal' Power bestempeld (circa 90% van het maximum). Tussen 'Normal' en het Minimum zijn er geen gegevens. Zou daar ergens nog een hogere COP kunnen zitten? Het lijkt mij van niet.

In het plaatje heb ik Ta>45 °C weggelaten.
[Afbeelding]

COP:
[Afbeelding]
Pendelen is de situatie dat het minimale opgewekte vermogen hoger is dan het afgiftevermogen.

Door de Ta (of de pompsnelheid) te verhogen, verhoog je het afgiftevermogen.

Pendelen stopt als het afgiftevermogen boven het minimum vermogen van de WP uit komt.

Nou zie je in jouw grafieken dat bij een hogere Ta ook het minimum vermogen van de WP stijgt. Dat is dus onhandig, want dan moet de Ta weer hoger om dat te compenseren, etc.

[Voor 3% gewijzigd door Blihi op 14-03-2023 14:56]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:56
@Jaap19 En in de COP zit vaak stroomverbruik van de CVcircuit pomp niet meegerekend.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Jaap19
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:54:
[...]

Pendelen is de situatie dat het minimale opgewekte vermogen hoger is dan het afgiftevermogen.

Door de Ta (of de pompsnelheid) te verhogen, verhoog je het afgiftevermogen.

Pendelen stopt als het afgiftevermogen boven het minimum vermogen van de WP uit komt.

Nou zie je in jouw grafieken dat bij een hogere Ta ook het minimum vermogen van de WP stijgt. Dat is dus onhandig, want dan moet de Ta weer hoger om dat te compenseren, etc.
Door de Ta te verhogen gaat toch de kamerthermostaat (die ik heb) op een gegeven moment ingrijpen?

Voor deze wp is het dus handig om een Ta ≤ 35 °C te kiezen...

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat parallel. Waterloop-regeling, kamerthermostaat schakelt circulatiepomp. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

• Proton_
Met pendelen blijft doorgaans de circulatiepomp doorlopen, met een kamerthermostaat niet.
Pendelen kan >10 starts per uur veroorzaken (afhankelijk van de regeling in software), een aan/uit thermostaat werkt doorgaans trager.

Maar @Jaap19 de sterke Ta afhankelijkheid is op minimaal vermogen is wel apart. Bij mijn warmtepomp is het andersom :) met de kanttekening dat op heel hoge temperatuur (>55°C) de COP op lage modulatie achteruit kachelt en je wat dat betreft beter op midden-modulatie kan zitten.

Bij mijn warmtepomp is het minimum 30Hz en de max COP meestal op 35Hz.

[Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 14-03-2023 15:17]

Jaap19 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Door de Ta te verhogen gaat toch de kamerthermostaat (die ik heb) op een gegeven moment ingrijpen?
Klopt.
Voor deze wp is het dus handig om een Ta ≤ 35 °C te kiezen...
Ter vergelijking: Ik heb een volledig nageregeld systeem, dus met een thermostaat in elke ruimte. Om ervoor te zorgen dat ik het vermogen van de WP altijd kwijt kan, moet ik een Ta aanhouden van 32 graden ben ik inmiddels achter.

Doe ik dat niet, dan krijg ik heel duidelijk pendelgedrag: De compressor gaat steeds 10 minuten aan en dan weer ruime tijd uit. Bij 32 graden Ta moduleert de compressor verder terug en valt dus niet uit, totdat de thermostaat het welletjes vindt. Het interval van die thermostaat is veel groter dan 10 minuten.

Je krijgt dus nog steeds aan/uit gedrag, dat kan niet ander. Het is alleen op een grotere tijdschaal en dat is beter voor de compressor.

• Jaap19
  • Niet online
Er lijken optimalisaties gedaan te zijn, maar ik weet niet of dat technisch/fysisch mogelijk is. Maar dan zou de data niet kloppen. De COP bij 65 °C is best wel gunstig (Tb=5..15):

Ik zie diezelfde gekke dingen in de data van Toshiba. Het is mij ook niet duidelijk hoe dat kan (bijvoorbeeld: de beste COP bij 7 graden is bij 100% compressor, maar bij 12 graden bij 50% compressor en bij 2 graden ook).

Uiteindelijk geldt: meten is weten, dus je moet verschillende instellingen uitproberen en dan kijken hoe de WP het doet, over langere tijd gemeten.
ultramarine schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 12:39:
Je kunt ook aan een gescheiden systeem denken, zoals ik thuis heb (jaja beste Tweakers, daar ben ik weer met mijn TD-paneel...). Een 8kW monoblock zorgt puur voor verwarming en SWW wordt onafhankelijk daarvan volledig verzorgd door 1 TD-paneel op mijn dak.
Hoe kom je op koude mistige winterdagen aan SWW?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Andrehj schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Hoe kom je op koude mistige winterdagen aan SWW?
Zo'n TD paneel is toch niets meer dan een verdamper van een warmtepomp. Dus in plaats van de verdamper die normaal in de buitenunit zit, zit deze nu in een paneel waar de zon op staat. De compressor (waar meestal de grootste herrie vanaf komt staat binnen). Verder zit er een backup-heater in.

Nergens kan ik SCOP cijfers vinden, alleen hoge geclaimde maximale COP's. Maar goed, daar heb je dus niets aan.
Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:39:
Zo'n TD paneel is toch niets meer dan een verdamper van een warmtepomp. Dus in plaats van de verdamper die normaal in de buitenunit zit, zit deze nu in een paneel waar de zon op staat. De compressor (waar meestal de grootste herrie vanaf komt staat binnen). Verder zit er een backup-heater in.
Maar dat schrijft @ultramarine niet. Hij schrijft dat z'n SWW "volledig door dat paneel wordt verzorgd". Dan lees ik dus dat er een pompje is wat vloeistof (glycol?) door dat paneel en de spiraal van z'n SWW-vat pompt.
Met zo'n systeem kom je op koude mistige winterdagen zeker tekort.
Als er ook nog een extra WP bij komt kijken wordt het een heel ander verhaal en vraag ik me af waar de winst zit t.o.v. een gewone WP-boiler.

Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:29:
Ik zie diezelfde gekke dingen in de data van Toshiba. Het is mij ook niet duidelijk hoe dat kan (bijvoorbeeld: de beste COP bij 7 graden is bij 100% compressor, maar bij 12 graden bij 50% compressor en bij 2 graden ook).

Uiteindelijk geldt: meten is weten, dus je moet verschillende instellingen uitproberen en dan kijken hoe de WP het doet, over langere tijd gemeten.
dat heeft deels te maken dat als de compressor bij hogere temperaturen veel teveel vermogen verzet en zichzelf om zeep werkt. even grove versimpeling maar daar komt het grofweg op neer. de mensen met een panasonic TCAP herkennen dit ook heel erg rond de 3 a 5 graden waarbij bepaalde toerentallen ineens vrijkomen of juist geblokeerd worden. iets wat in zulke overganstemperaturen soms heel vervelend kan zijn voor ons nederlanders die eigenlijk constant rond die temperaturen hangen met onze geweldige kwakkelwinters.

flippy schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:53:
[...]

dat heeft deels te maken dat als de compressor bij hogere temperaturen veel teveel vermogen verzet en zichzelf om zeep werkt. even grove versimpeling maar daar komt het grofweg op neer. de mensen met een panasonic TCAP herkennen dit ook heel erg rond de 3 a 5 graden waarbij bepaalde toerentallen ineens vrijkomen of juist geblokeerd worden. iets wat in zulke overganstemperaturen soms heel vervelend kan zijn voor ons nederlanders die eigenlijk constant rond die temperaturen hangen met onze geweldige kwakkelwinters.
Dat zou ik begrijpen, maar het gaat op en neer. Dus bij bepaalde lage temperaturen is 100% weer efficient, dan weer 50, dan weer 100, dan weer 50 etc. Er lijkt niet echt logica in te zitten. hoewel het natuurlijk wel kan zijn dat dit met liquid-injection te maken heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Maar dat schrijft @ultramarine niet. Hij schrijft dat z'n SWW "volledig door dat paneel wordt verzorgd". Dan lees ik dus dat er een pompje is wat vloeistof (glycol?) door dat paneel en de spiraal van z'n SWW-vat pompt.
Met zo'n systeem kom je op koude mistige winterdagen zeker tekort.
Als er ook nog een extra WP bij komt kijken wordt het een heel ander verhaal en vraag ik me af waar de winst zit t.o.v. een gewone WP-boiler.
Maar die TD systemen zijn toch warmtepompen met 1 of 2 van die panelen op het dak of tegen de gevel? Ik neem tenminste aan dat dat bedoeld wordt en niet een paneel met een glycol-pomp. Dat zou ik een zonneboiler noemen, geen TD paneel.

Ik geloof best dat SWW volledig door een TD-systeem verzorgd wordt. Maar met welke SCOP is dan de vraag.

[Voor 6% gewijzigd door Blihi op 14-03-2023 16:03]

Pagina: 1 ... 246 ... 252 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee