Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 247 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.531.287 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coursocied
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-03-2023
Op dit moment ben ik ook op zoek naar een L/W (of W/W) warmtepomp. Zouden jullie mij misschien kunnen helpen? Ik heb hier een post aangemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2179092

Alvast bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01 14:19
Andrehj schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:47:
[...]

Maar dat schrijft @ultramarine niet. Hij schrijft dat z'n SWW "volledig door dat paneel wordt verzorgd". Dan lees ik dus dat er een pompje is wat vloeistof (glycol?) door dat paneel en de spiraal van z'n SWW-vat pompt.
Met zo'n systeem kom je op koude mistige winterdagen zeker tekort.
Als er ook nog een extra WP bij komt kijken wordt het een heel ander verhaal en vraag ik me af waar de winst zit t.o.v. een gewone WP-boiler.
@Blihi heeft gelijk. Er zit geen glycol in, maar werkt met een compressor en R134a koudemiddel. Het is dus een ‘echte’ warmtepomp. Dus ook op koude en mistige dagen en zelfs als het vriest redt het TD-paneel het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:05
@ultramarine Heb je ook performance data? Dus hoeveel kWh stop je er in en hoeveel kWh warmte gebruik je dan? Dit voor je eigen installatie?
Alleen al #kWh E en een omschrijving van je warm water gebruik geeft al een eerste idee/beeld.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultramarine
BarryH schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:00:
@ultramarine Heb je ook performance data? Dus hoeveel kWh stop je er in en hoeveel kWh warmte gebruik je dan? Dit voor je eigen installatie?
Alleen al #kWh E en een omschrijving van je warm water gebruik geeft al een eerste idee/beeld.
Ik heb in een ander topic wat performance data gedeeld van een hybride opstelling met een Climer ECOHEAT TD-WH 300 liter met 3 TD-panelen voor verwarming en warm tapwater. @Andrehj heeft vervolgens een SCOP berekend van 4.4 ;-)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74575399

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ultramarine schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:09:
Ik heb in een ander topic wat performance data gedeeld van een hybride opstelling met een Climer ECOHEAT TD-WH 300 liter met 3 TD-panelen voor verwarming en warm tapwater. @Andrehj heeft vervolgens een SCOP berekend van 4.4 ;-)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74575399
Dat slaat nergens op. Ik heb helemaal niks berekend, maar enkel één ding aangegeven wat er aan jouw berekening sowieso al niet klopte.
Bovendien betrof dat een systeem voor zowel verwarming als SWW, en dan nog hybride ook, dus die cijfers hier gebruiken voor een systeem wat enkel SWW maakt is echt vreemd.

Al met al weten we nog steeds van jouw TD-systeem niet:
  • Wat het rendement is,
  • wat het kost,
  • wat het voordeel is t.o.v. een gewone WP-Boiler,
  • en hoeveel stroom het op jaarbasis verbruikt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
Andrehj schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:01:
[...]

Dat slaat nergens op. Ik heb helemaal niks berekend, maar enkel één ding aangegeven wat er aan jouw berekening sowieso al niet klopte.
Bovendien betrof dat een systeem voor zowel verwarming als SWW, en dan nog hybride ook, dus die cijfers hier gebruiken voor een systeem wat enkel SWW maakt is echt van de pot gerukt.

Al met al weten we nog steeds van jou TD-systeem niet:
  • Wat het rendement is,
  • wat het kost,
  • wat het voordeel is t.o.v. een gewone WP-Boiler,
  • en hoeveel stroom het op jaarbasis verbruikt.
Ik vind je behoorlijk fel. Ook beweer je dingen die ik niet heb gezegd: ik ben volledig open en eerlijk over de case met de SCOP 4.4 dat het een hybride installatie betreft. Mijn berekening heb ik er nota bene bij vermeld, zodat iedereen kan zien hoe ik ertoe ben gekomen en zelfs met alle slagen om de arm. (S)COP cijfers van mijn eigen installatie heb ik niet, maar wat ik heb weten te vinden, heb ik gedeeld. Zonder stellig zaken te beweren.

Ik heb je hoog zitten en veel van je geleerd, maar over onderwerpen of technieken die je zelf niet (goed) kent of conclusies die je niet deelt soms behoorlijk bot. Tip: wees eens nieuwsgierig.

TD-panelen kunnen voor sommigen van ons wellicht een heel mooie oplossing zijn. Zelf heb ik er namelijk heel goede ervaringen mee en dat wil ik ook graag delen met alle mede-Tweakers. Dat is m.i. het doel van dit formum. Zonder afgebrand te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat komt omdat je schrijft dat ik daarvan de SCOP berekend hebt, terwijl dat overduidelijk niet het geval is. Ondanks de smiley erbij schiet mij dat dan volledig in het verkeerde keelgat.
Ik heb je hoog zitten en veel van je geleerd, maar over onderwerpen of technieken die je zelf niet (goed) kent of conclusies die je niet deelt soms behoorlijk bot. Tip: wees eens nieuwsgierig.
TD-panelen kunnen voor sommigen van ons wellicht een heel mooie oplossing zijn. Zelf heb ik er namelijk heel goede ervaringen mee en dat wil ik ook graag delen met alle mede-Tweakers. Dat is m.i. het doel van dit formum. Zonder afgebrand te worden.
Ik bén juist erg nieuwsgierig. Daarom vraag ik om cijfers over kosten en verbruik van je TD systeem. Maar die heb je ook na vele vragen nog steeds niet gegeven.
Juist dat uitwisselen van harde cijferdata is iets waar Tweakers.net uitblinkt t.o.v. andere fora waar je veelal slechts ongefundeerde meningen ziet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ultramarine schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Ik vind je behoorlijk fel. Ook beweer je dingen die ik niet heb gezegd: ik ben volledig open en eerlijk over de case met de SCOP 4.4 dat het een hybride installatie betreft. Mijn berekening heb ik er nota bene bij vermeld, zodat iedereen kan zien hoe ik ertoe ben gekomen en zelfs met alle slagen om de arm. (S)COP cijfers van mijn eigen installatie heb ik niet, maar wat ik heb weten te vinden, heb ik gedeeld. Zonder stellig zaken te beweren.

je word niet afgebrand, er worden gewoon hele grote vraagtekens gezet bij de claims. die zijn gewoon extreem te noemen voor de soort installatie wat het is. dat het hybride is helpt natuurlijk er niet in om een eerlijk COP getal eruit te krijgen. persoonlijk heb ik er moeite mee dat het lijkbaar beter presteert dan een reguliere L/W warmtepomp. uit ervaring weet ik dat zulke paneelsystemen practisch gezien niet beter kunnen presteren dan een L/W. op papier mogelijk wel maar in de echte wereld zet ik er mijn vraagtekens bij.

ik zou iets kritischer naar je methodes kijken waarmee je de COP berekent, die lijken gewoon een te rooskleuriger beeld te geven dan de relatiteit.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 14-03-2023 19:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het wordt sowieso een lastig verhaal we moeten zijn oude gas en stroom verbruik af zetten tegen die hybride TD toestand.
Maar er is geen vergelijk wat een goed ingeregelde wp zou doen in dezelfde omstandigheden.

Dat moet dan worden gebaseerd op wat een wp zou doen daar.

Al kan ik me volledig vinden in dat een passief paneel minder rendement opleverd dan een systeem waar actief lucht wordt verplaatst en dus energie wordt toegevoerd.

Je zou het wel kunnen benaderen aan de hand van hoeveel verse lucht er dankzij convectie langs die panelen stroomt op donkere mistige dagen maar dan moet je voor de zonnige dagen weer extra meenemen voor de zon instraling op het oppervlak om zo tot een scop te komen...

Lastig verhaal.

Meest eenvoudige is nog hoe ziet de woning eruit wat heb je aan warmte verlies en hoe doet een vergelijkbare woning het op gas of met een wp.

En kun je dan zeggen dat het rendabel genoeg is voor de eigenaar.

Of knoop er een kamstrup tussen en maak mooie grafieken waneer dat ding op gas draait en waneer op stroom.
En bij welk weer dat ding op stroom draait..

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 14-03-2023 20:43 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15
ultramarine schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:32:
[...]

Een SCOP van 4.4 is voor een hybride verwarmingsinstallatie helemaal niet spannend. Zo'n installatie gaat juist op de momenten dat een WP een lage COP heeft op gas stoken en dat wordt vervolgens niet meegenomen in de berekening.

Als je gas wel mee gaat nemen, wordt het een heel ander verhaal. Die 619 m3 gas die alsnog verstookt is, zal op dagen verstookt zijn dat de WP een COP van 3 haalt. Dus voor die 619 m3 gas zou je 1850 kWh elektrisch nodig gehad hebben in een normale WP. Tel die bij je som op en dan krijg je ineens:

(1781 * 9 + 619 * 9) / (3223 + 1850) = 4.2 voor de gehele installatie (en dat is gerekend met 9 kWh/m3 gas, dus een goed afgestelde en ingeregelde installatie. Met 8 kWh/m3 gas wordt de SCOP 3.8. Dat zijn echt geen cijfers om trots op te zijn.
We zijn juist heel nieuwsgierig. In hetzelfde topic staat al op de eerste pagina een verwijzing naar een Brits onderzoek waar een SCOP van 1.6 gehaald werd, gemeten over een half jaar. Niet genoeg om te kwalificeren als energiezuinig.
Maar jouw goede ervaringen zijn gebaseerd op gevoelens, niet op data. Je meet de warmteproductie van je eigen systeem niet. Zet eens een warmtemeter in je warmwaterleiding en een kWh meter in je elektra. Dan kun je precies zien wat het gedrag van jouw TD paneel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-04 09:21
Mooie discussie hierboven. Tussen de Alpha's en de Beta's.

Hoor zelf tot de eerste groep maar ben er van overtuigd dat het functioneren van een 'machine" het beste te meten is via data. Vandaar dat ik heel nieuwsgierig ben naar hetgene op dit forum gedeeld wordt.
En ik leer stapje bij stapje, maar ook met vallen en opstaan.
En dat is zinvol, want vanuit de aanbiederskant (installatiebedrijf/fabrikant) word je een beetje in de steek gelaten.

En we hebben, ik in ieder geval, toch geïnvesteerd, geld en/of werk, ik (2 linker handen) alleen geld; 10 mille en dan hoop je maar dat mijn data zich enigszins kunnen meten met 'the top of the bill' op dit forum.
Vaak is dat niet het geval en dan troost ik me met de zalvende woorden 'dat iedere installatie in iedere specifieke situatie anders acteert'.

Kortom mensen, ik ben erg blij met jullie en leer ervan.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Grappig: Ik kreeg net een telefoontje van de installateur die hier de WP geinstalleerd heeft (althans, koelgaszijdig). Hij stond voor de deur met een informatiemap, die waren ze vergeten achter te laten in november.... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Beter laat dan nooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:10:
Grappig: Ik kreeg net een telefoontje van de installateur die hier de WP geinstalleerd heeft (althans, koelgaszijdig). Hij stond voor de deur met een informatiemap, die waren ze vergeten achter te laten in november.... _O-
Hahaha, ik had ook zoiets: ik heb de vuistdikke handleidingen kunnen redden die bijna op weg waren naar de papierbak. Want daar keken de mensen toch nooit in :?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nou ja precies. Gelukkig had ik alle handleidingen al voordat de installatie hier stond (de links staan in het Toshiba topic), maar ik ben wel benieuwd welke standaard instellingen zij gedaan hebben en waarom.

Ik heb die natuurlijk allemaal al lang aangepast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-04 15:05
De warmtepomp zoemt inmiddels heerlijk op zijn veertjes.

Hij moet alleen nog leren rekenen want had hem op 18gr staan, maar toen ik thuis kwam was het 20gr binnen en was die nog steeds lekker aan het draaien :p

Vanavond maar even instellingen checken. Zodra ik de set-temp op de unit aanpaste van 18 > 17.5 ging die wel direct uit. (de aansturingsunit is momenteel ook de regelthermostaat) Heeft miss ook iets met de defecte uitgaande temp sensor te maken :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQs_Ya11byBCrmtQEClVo0leFe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ckt2ROcd0oHX4QQCUSqP0hPF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Evanrvb op 15-03-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:55
Evanrvb schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:34:
De warmtepomp zoemt inmiddels heerlijk op zijn veertjes.

Hij moet alleen nog leren rekenen want had hem op 18gr staan, maar toen ik thuis kwam was het 20gr binnen en was die nog steeds lekker aan het draaien :p

Vanavond maar even instellingen checken. Zodra ik de set-temp op de unit aanpaste van 18 > 17.5 ging die wel direct uit. (de aansturingsunit is momenteel ook de regelthermostaat) Heeft miss ook iets met de defecte uitgaande temp sensor te maken :?

[Afbeelding]
Dat ie aan blijft wanneer de ruimte op temperatuur is dat is "as designed" in een ideale wereld wekt de WP precies genoeg warmte op om het verlies van het huis te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
overhyped schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:44:
Dat ie aan blijft wanneer de ruimte op temperatuur is dat is "as designed" in een ideale wereld wekt de WP precies genoeg warmte op om het verlies van het huis te compenseren.
Dat klopt, maar twee graden overshoot boven het gewenste setpoint is wel erg veel.
Nu zal de zon ook wel een rol gespeeld hebben, dan is het afhankelijk van de ingestelde regelkarakteristiek hoe daarop wordt gereageerd. Wellicht is er alleen maar WAR ingesteld zonder fatsoenlijke naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:55
Andrehj schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Dat klopt, maar twee graden overshoot boven het gewenste setpoint is wel erg veel.
Nu zal de zon ook wel een rol gespeeld hebben, dan is het afhankelijk van de ingestelde regelkarakteristiek hoe daarop wordt gereageerd. Wellicht is er alleen maar WAR ingesteld zonder fatsoenlijke naregeling.
Helemaal mee eens, 2 graden verwacht je niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Hmm mijn voorlopige conclusie is dat de WP een overshoot van 1 gr accepteert en dat de WP module een graad kouder meet dan de Honeywell die hier nog aan de muur hangt, dit heb ik namelijk al eens eerder gezien omdat de WP module een beetje in een hoek staat en de Honeywell meer richting de zon kant hangt. De WP module meet nu ook 19gr, het setpoint is 20gr en hij slaat nog niet aan.

Ik heb overigens de WP module ingesteld als thermostaat. Maar ik ga zo dadelijk kijken of de instellingen goed staan en of ik de aan/uit regelmodus kan veranderen qua graden verschil.

De WP trok overigens nog wel 1kW/h toen het 20gr was (hoofdletters goed zo?) dat vind ik wel fors om de boel op temp te houden op een dag als vandaag, ik heb verder nog geen warmtemeters ertussen en de uitgaande temp sensor in de WP is kapot dus kan nog weinig monitoren. (dit komt nog, alles in fases de eerste keer ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 23:37
Evanrvb schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:53:
[...]
De WP trok overigens nog wel 1kW/h toen het 20gr was (hoofdletters goed zo?)
[...]
De hoofdletters zijn prima, maar je bedoelt dat je WP 1 kW trok. Doet die dat een uur lang dan heeft die 1 kWh verbruikt. Een "kilowatt per uur" betekent niets..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Zojuist de instellingen iets aangepast. dTsH aangepast van 2gr naar 1gr. 0,5gr kan niet.
dT1SH staat op 5 gr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_u0JGWUJRPBVATdNuyeZI6o_OA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5oGDVG1FptCj1lLDSRHO0WP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5-FnTsim7HqhBWcvNkW4WdSl6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqUCHJbzIDPezwY1ErjfprcC.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit staat er beschreven in de manual over de tempsettings:

""dT1SH stelt het temperatuurverschil tussen het uittredewater van de warmtepomp in
temperatuur (T1) en de ingestelde wateruittredetemperatuur van de warmtepomp (T1S)
waarboven de warmtepomp verwarmd water levert aan de ruimteverwarming
terminals."
"dTSH stelt het temperatuurverschil in tussen de werkelijke kamertemperatuur (Ta) en de ingestelde kamertemperatuur (TS) waarboven de warmtepomp verwarmd water levert aan de terminals voor ruimteverwarming. Wanneer TS – Ta ≥ dTSH levert de warmtepomp verwarmd water aan de aansluitingen voor ruimteverwarming en wanneer Ta ≥ TS levert de warmtepomp geen verwarmd water aan de aansluitingen voor ruimteverwarming"

(ff in Google translate want heb alleen de Engelse manual online)

dTSH is dus gewoon de 1 graden verschil waarna die gaat verwarmen. Maar er staat wel dat zodra de ta gelijk is aan de TS dat de WP stopt. Vanmorgen was de Ta hoger dan de TS en bleef die doorgaan. Dat moet ik dus even in de gaten houden. Maar goed ik vraag me ook af hoe de WP dit momenteel regels aangezien de T1 sensor geen waarde geeft.

Lees ik verder het correct dat je met de waarde dT1SH de retour temp regelt? Nu regelt de WP zich dus op een retourtemp van 5 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:37
Nog even terugkomend op de paneel warmtepompen. Triple Solar durft als een van de weinigen een SCOP op te geven. (5.6)
https://triplesolar.eu/in...l/veelgestelde-vragen-pvt

Je mag verwachten dat dit in de praktijk niet helemaal haalbaar is. Het klinkt echter best goed.
Maar, kijkend naar de gelijkwaardigheidsverklaring lijkt het erop dat de zonneopbrengsten worden verrekend. Een beetje hetzelfde als ik de opbrengst van mijn losse zonnepanelen verreken met het verbruik van mijn warmtepomp.
https://bcrg.nl/nl/verkla...-Solar-16-m2-PVT-panelen/

Als dat inderdaad het geval is dan zal de werkelijke SCOP vies tegenvallen. Als ik een gelijkwaardigheidsverklaring zie dan word ik altijd een beetje wantrouwig.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:54:
Zojuist de instellingen iets aangepast. dTsH aangepast van 2gr naar 1gr. 0,5gr kan niet.
dT1SH staat op 5 gr.

[Afbeelding][Afbeelding]

""dT1SH stelt het temperatuurverschil tussen het uittredewater van de warmtepomp in
temperatuur (T1) en de ingestelde wateruittredetemperatuur van de warmtepomp (T1S)
terminals."
"dTSH stelt het temperatuurverschil in tussen de werkelijke kamertemperatuur (Ta) en de ingestelde kamertemperatuur (TS) waarboven de warmtepomp verwarmd water levert aan de terminals voor ruimteverwarming. Wanneer TS – Ta ≥ dTSH levert de warmtepomp verwarmd water aan de aansluitingen voor ruimteverwarming en wanneer Ta ≥ TS levert de warmtepomp geen verwarmd water aan de aansluitingen voor ruimteverwarming"

dTSH is dus gewoon de 1 graden verschil waarna die gaat verwarmen. Maar er staat wel dat zodra de ta gelijk is aan de TS dat de WP stopt. Vanmorgen was de Ta hoger dan de TS en bleef die doorgaan. Dat moet ik dus even in de gaten houden. Maar goed ik vraag me ook af hoe de WP dit momenteel regels aangezien de T1 sensor geen waarde geeft.

Lees ik verder het correct dat je met de waarde dT1SH de retour temp regelt? Nu regelt de WP zich dus op een retourtemp van 5 graden?
Ja, die uitleg in de handleiding is niet heel erg duidelijk, daar heb ik ook al lang op zitten puzzelen. :X . Volgens mij is die dT1SH van belang als je de wp instelt op 'waterloop'. Dan draait de wp-pomp continu, naar je afgifte systeem óf door je (parallel) buffer. Als de retourtemperatuur onder de dT1SH komt, gaat de compressor weer aan (als 'ie uit stond). Als de retourtemperatuur bij Ta komt, gaat de compressor uit.
Vreemd genoeg beïnvloed de dT1SH ook de steilheid van het opwarmen van het retourwater...

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
dT1SH staat op 5 gr.

[Afbeelding][Afbeelding]

terminals."

Een aparte thermostaat met een veel lagere hysterese lijkt me veel beter werken (eerste hand ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LacsapOV schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:56:
Nog even terugkomend op de paneel warmtepompen. Triple Solar durft als een van de weinigen een SCOP op te geven. (5.6)
https://triplesolar.eu/in...l/veelgestelde-vragen-pvt

Je mag verwachten dat dit in de praktijk niet helemaal haalbaar is. Het klinkt echter best goed.
Maar, kijkend naar de gelijkwaardigheidsverklaring lijkt het erop dat de zonneopbrengsten worden verrekend. Een beetje hetzelfde als ik de opbrengst van mijn losse zonnepanelen verreken met het verbruik van mijn warmtepomp.
https://bcrg.nl/nl/verkla...-Solar-16-m2-PVT-panelen/

Als dat inderdaad het geval is dan zal de werkelijke SCOP vies tegenvallen. Als ik een gelijkwaardigheidsverklaring zie dan word ik altijd een beetje wantrouwig.
das best eng verhaal als je de marketing even afpelt en harde feiten erbij pakt.
Wanneer de temperatuur daalt tot het vriespunt, is het reëel dat er ijsvorming op de PVT-warmtepomppanelen optreedt. Dit fenomeen is vergelijkbaar met bevroren dauw. Dit is nooit schadelijk voor de installatie. De thermische prestatie zal mogelijk iets (maximaal 10%) afnemen, maar er wordt nog steeds voldoende geleverd om je woning en tapwater te verwarmen. Daar wordt het systeem op gedimensioneerd. De kans op ijsvorming is het grootst rond het vriespunt bij vochtige lucht en weinig wind. Gedurende enkele uren per jaar zijn de omstandigheden zodanig, dat het elektrisch element de warmtevraag invult. Op jaarbasis gebeurt dit gemiddeld slechts 43 uur tijdens de nacht (NEN5060). Nieuwbouwwoningen zijn zo goed geïsoleerd dat de binnentemperatuur in zo’n geval amper daalt. Zelfs als de warmtepomp even uitstaat.
dus ding staat op zijn meest positieve berekening een week lang "in de nacht" puur op het backupelement je huis warm te stoken. -O-

die cop berekeningen wil ik wel eens in de praktijk zien in een niet-voorbeeldinstallatie maar gewoon op een dak op het zuidoosten of zo. en bonuspunten voor de kosten voor aanleg en hoe straatarm je word als je er wat mee hebt en je een koelmiddellakkage hebt op het dak.

dat ze maar garanderen tot -10 word ik beetje kriegelig van ten opzichte van een simpel L/W machine die tot -20 en verder gaat.

dit zijn trouwens geen panelen waar koelmiddel doorheen gaat. wat de kosten daarvan zijn wil ik denk ik niet weten, dan is een bron slaan nog een betere oplossing qua fiancien.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 15-03-2023 20:34 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
dT1SH staat op 5 gr.

[Afbeelding][Afbeelding]

terminals."

Heb je klimaatcurve nr. 9 ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:53:

De WP trok overigens nog wel 1kW/h toen het 20gr was (hoofdletters goed zo?) dat vind ik wel fors om de boel op temp te houden op een dag als vandaag, ik heb verder nog geen warmtemeters ertussen en de uitgaande temp sensor in de WP is kapot dus kan nog weinig monitoren. (dit komt nog, alles in fases de eerste keer ;) )
Was die 1kWh een momentopname? Want op zich kan dat natuurlijk wel als de wp af en toe even aanslaat om op temp te blijven of vanwege pendelen. Dan kun je periodiek 1kw zien, terwijl er in werkelijkheid misschien 12kWh per dag wordt verbruikt.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-04 23:11
Voor diegene die specs zoeken voor Adlar Aurora II 6-10-14kW R32 monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jaap19 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:32:
[...]

Heb je klimaatcurve nr. 9 ingesteld?
Nee ik had HT klimaatcurve 5. Nu heb ik curve 8 gepakt want het 'hoge' verbruik leek deels te komen doordat die niet verder terug kon moduleren ivm de hoge gevraagde Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:48:
[...]

Nee ik had HT klimaatcurve 5. Nu heb ik curve 8 gepakt want het 'hoge' verbruik leek deels te komen doordat die niet verder terug kon moduleren ivm de hoge gevraagde Ta.
Met nr. 9 kun je zelf je eigen curve maken en finetunen. Dat zijn parameters 3.8 t/m 3.11. Als start kun je dan nr.8 nabootsen en daarna rustig verder tunen (als eenmaal alles loopt zoals gewenst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
verkeerslicht schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:36:
[...]

Was die 1kWh een momentopname? Want op zich kan dat natuurlijk wel als de wp af en toe even aanslaat om op temp te blijven of vanwege pendelen. Dan kun je periodiek 1kw zien, terwijl er in werkelijkheid misschien 12kWh per dag wordt verbruikt.
Dit is het verbruik vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXFbYG5A01OHlB8fsMjvNb6KBwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJXpEtM4gb88r9EwM06XCOFP.jpg?f=fotoalbum_large

Het laatste dipje dat die uit is gegaan is omdat ik de War stooklijn aangepast heb.

Ik was even in de tabellen gedoken en zag ook dat de minimale input rond de 1000 watt lag met een Ta van 40-45. (war curve 5 heeft rond 0-5gr een Ta van 45). Nu dus even curce 8 ingesteld die heeft een Ta van 37gr bij 0-5gr buiten. Ik zie dat de unit nu ook minder verbruikt (700-800W)

Edit: zo rond 13:00 (voordat die dus een aantal uur uit staat) heb ik de set temp handmatig verlaagd van 18 naar 17.5 en toen stond die dus vervolgens uren uit. Ik denk dus dat de WP gewoon niet lager kon moduleren dan 1000W met deze temperaturen, maar vervolgens wel gewoon aanbleef.

[ Voor 10% gewijzigd door Evanrvb op 15-03-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jaap19 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Met nr. 9 kun je zelf je eigen curve maken en finetunen. Dat zijn parameters 3.8 t/m 3.11. Als start kun je dan nr.8 nabootsen en daarna rustig verder tunen (als eenmaal alles loopt zoals gewenst).
Ja dat zag ik inderdaad, maar ik ga het nu nog allemaal niet te strak inregelen. Ik moet eerst het afgifte systeem goed op orde hebben. Ik moet nog boosters kopen/maken voor onder de twee radiatoren en in juni komt er VW in de keuken en in de nieuwe hal (aanbouwtje).

Ik moet daarnaast ook nog die T1 sensor fixen en een Kamstrupp oid plaatsen in de aanvoer en de retour. Ik ben nu dus aan het proefdraaien en pik de opmerkelijkheden er vast uit. Het goed en zuinig afstellen komt dan volgend seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-04 20:17
flippy schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:29:
dat ze maar garanderen tot -10 word ik beetje kriegelig van ten opzichte van een simpel L/W machine die tot -20 en verder gaat.
Ik heb een vergelijkbaar systeem, en die -10 (bij mij -9) is de temperatuur die het paneel nog kan opwarmen. Wat in de praktijk bij een buitentemperatuur rond het vriespunt hoort. En dan heb ik nog een derde meer van dat soort panelen liggen dan de fabrikant voorschrijft. Maar…. Triple solar gebruikt wel een betere warmtepomp en heeft andere soort panelen, geen plastic radiator (zoals bij mij) maar iets slims. Misschien is er iemand met echte data die deze claim kan bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-04 20:51
Ze zijn druk bezig hier met het plaatsen van de warmtepomp, de buitenunit is gereed en morgen de laatste hand aan de binneninstallatie. Indrukwekkend hoeveel ze moeten doen maar ik ben tot op heden tevreden. Morgen voor het eerst in werking dus ik ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2EfJ1YP_klMiGBGd5ZlOdf_C0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xq22RjqC9ctFWSSOgTiLXei0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6gm2Pnksr-G7k5fXrk1qul_D0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WURCKI92uenH5VEPBlOUpvjN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CXkb_t1XCKyM3bZomc2f5LWtkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvlSBtGypcjo20KxempN3X0u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door AMARONE op 15-03-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 21:42
Djver schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:27:
Sinds oktober heb ik een Aurea 5 R32 Hybrid add-on gemonteerd.
Hij is aangesloten op een Remeha Calenta 40L CW6 en wordt aangestuurd door een Anna thermostaat.
We hebben op onze beneden verdieping volledig vloerverwarming(100m2) met een 7 groeps verdeler met pomp.
Boven hebben we in de badkamer ook vloerverwarming en op de slaapkamers radiatoren die eigenlijk niet gebruikt worden. Het huis is 10 jaar oud en volledig geïsoleerd.
Nu het rond het vriespunt is krijg ik het huis niet meer warm, de ketel zou het nu over moeten nemen van de WP maar doet helemaal niets. Heeft iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik het op kan lossen?
Waarschijnlijk een probleem met instellingen. Sinds een jaar heb ik dezelfde setup met het tegenovergestelde gedrag (zelfde ketel en thermostaat en meegeleverde Smile controller). Sinds oktober zou de WP zijn werk moeten gaan doen, maar bij mij slaat de CV constant aan en doet de WP weinig tot niets (ook bij temperaturen van bijv. 10 graden). Als de WP in testmode wordt gezet, wordt de leiding warm. Volgens de laatste handleiding zouden dit ingesteld moeten worden:
  • profiel = Eco
  • max aanvoertemp = 50
  • max aanvoer -10 = 85
  • max aanvoer 20 = 30 bij vloerverwarming
  • min gewenste ketel temp = 20
  • max voorverwarmtijd = 300 minuten
Ben benieuwd naar jouw instellingen en hoe jij kunt zien wanneer de WP warmte levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@AMARONE Leidingwerk is wel een beetje onhandig voor de binnenunit geplaatst na mijn mening.
+ hier en daar een extra beugeltje had niet misstaan.

Je krijgt bij die Bellyse buffervat gewoon mooie RVS pluggen, gaan ze er ijzeren pluggen in stoppen |:(

Maar verder welcome to the club d:)b

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
DutchWing schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:16:
@AMARONE Leidingwerk is wel een beetje onhandig voor de binnenunit geplaatst na mijn mening.
+ hier en daar een extra beugeltje had niet misstaan.

Je krijgt bij die Bellyse buffervat gewoon mooie RVS pluggen, gaan ze er ijzeren pluggen in stoppen |:(

Maar verder welcome to the club d:)b
Het is een oude woning en een klein hok dus het was al passen en meten. Ben al blij dat het buffervat netjes boven de boiler hangt. En opzich het leidingwerk zelf ziet er netjes uit (met mijn weinige ervaring hiervan).

Morgen de laatste puntjes op de i, convectoren beneden en dan hopelijk in werking. Ben benieuwd hoe goed ze hem afstellen en of ik daarna nog veel ga tweaken qua instellingen. (En ook of ze al die buizen na isoleren want anders ga ik dat zeker nog doen.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:36
AMARONE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:48:
[...]

Het is een oude woning en een klein hok dus het was al passen en meten. Ben al blij dat het buffervat netjes boven de boiler hangt. En opzich het leidingwerk zelf ziet er netjes uit (met mijn weinige ervaring hiervan).

Morgen de laatste puntjes op de i, convectoren beneden en dan hopelijk in werking. Ben benieuwd hoe goed ze hem afstellen en of ik daarna nog veel ga tweaken qua instellingen. (En ook of ze al die buizen na isoleren want anders ga ik dat zeker nog doen.)
Zou nog ff wachten met die buizen isoleren, je wordt namelijk vanuit dit topic binnenkort overtuigd dat dat buffervat en die extra pomp er tussenuit moeten. 1,2,3!..... 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriesren
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:47
Ik weet niet zeker of ik de vraag hier kan stellen of een apart topic moet openen. Maar net zoals velen ben ik bezig een warmtepomp uit te zoeken en te laten installeren. Ik heb nu een offerte waar ik wat tegenstrijdige zaken tegenkom ten opzicht wat ik denk te lezen in de vele topics.

Offerte gaat om een Daikin Altherma 3M van 11KW, dit is inclusief installatie, warm water boiler (250liter) en buffervat (45liter), vervangen vloerverwarming verdeler en extra werk (elektra, leidingen, etc) 25.5k euro.

Woning context:
* Woning uit jaar 1990, oppervlakte is 180m2
* Dakisolatie = 5cm van een EPS materiaal, niet helemaal duidelijk
* Extra dak isolatie is nog mogelijk aan binnenzijde maar niet gepland
* Vloer wordt nog extra geisoleerd in komende weken met 10cm PUR
* Muren zijn nageisoleerd waar het kon
* Warmteafgifte is beneden verdieping vloerverwarming (70m2), rest is radiatoren die we vervangen met Jaga Strada Hybrids
* HR++ en kunstofkozijnen overal met u Waardes rond de 1.1
* Gasverbruik is nu 1650m2 ongeveer, dit was oorspronkelijk 2100m2, dit zal nog lager worden door de vloerisolatie

Nu heb ik in specifiek een aantal vragen:
* De huidige warmteverlies berekening lijkt 11KW te indiceren bij -11 graden, dit lijkt me erg hoog?
* De voorgestelde warmtepomp lijkt mij dus overgedimensioneerd, wij hebben 1650m3 jaarverbruik, waarvan 200m3 warm water zal zijn. Volgens de koevlaas berekening kom ik uit op 8-9KW max, is dit een correcte berekening?
* Ik ben bang dat zo een grote 11KW pomp nadelige effecten heeft op lange termijn als we nog meer isoleren, ik lees veel over capaciteit niet kwijt kunnen? Ik denk zelfs met de huidige isolatie dat hij al moeite zou hebben om warmte kwijt te kunnen?

In essentie is de grootste vraag is het voorstel van deze partij verstandig met 11KW, en zouden we niet beter naar een kleinere 9KW max pomp toegaan?

Stay hungry, Stay foolish

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
vriesren schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 05:06:
Ik weet niet zeker of ik de vraag hier kan stellen of een apart topic moet openen. Maar net zoals velen ben ik bezig een warmtepomp uit te zoeken en te laten installeren. Ik heb nu een offerte waar ik wat tegenstrijdige zaken tegenkom ten opzicht wat ik denk te lezen in de vele topics.

Offerte gaat om een Daikin Altherma 3M van 11KW, dit is inclusief installatie, warm water boiler (250liter) en buffervat (45liter), vervangen vloerverwarming verdeler en extra werk (elektra, leidingen, etc) 25.5k euro.

Woning context:
* Warmteafgifte is beneden verdieping vloerverwarming (70m2), rest is radiatoren die we vervangen met Jaga Strada Hybrids
* Gasverbruik is nu 1650m2 ongeveer, dit was oorspronkelijk 2100m2, dit zal nog lager worden door de vloerisolatie

* De huidige warmteverlies berekening lijkt 11KW te indiceren bij -11 graden, dit lijkt me erg hoog?
* De voorgestelde warmtepomp lijkt mij dus overgedimensioneerd, wij hebben 1650m3 jaarverbruik, waarvan 200m3 warm water zal zijn. Volgens de koevlaas berekening kom ik uit op 8-9KW max, is dit een correcte berekening?
* Ik ben bang dat zo een grote 11KW pomp nadelige effecten heeft op lange termijn als we nog meer isoleren, ik lees veel over capaciteit niet kwijt kunnen? Ik denk zelfs met de huidige isolatie dat hij al moeite zou hebben om warmte kwijt te kunnen?

In essentie is de grootste vraag is het voorstel van deze partij verstandig met 11KW, en zouden we niet beter naar een kleinere 9KW max pomp toegaan?
De Koevlaasmethode is beter in die zin dat het gebaseerd is op het werkelijk verbruik. Als je normaal stookt (dus niet heeel zuinig en ad hoc) dan is dat een betere methode dan een warmteverliesberekening.

Extra isoleren heeft geen relatie met kwijt kunnen van warmte. Je afgiftesysteem heeft dit wel. Als de warmtepomp z'n warmte nu kwijt kan, kan deze dat na het extra isoleren nog steeds. Gezien jij een flink deel vloerverwarming hebt, zit dat waarschijnlijk wel goed met die afgiftecapaciteit. Je kunt aan de hand van de rekentool van Jaga: https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/
en vloerverwarming afgiftetabellen zoals deze: https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
zien wat je afgiftevermogen is bij bepaalde aanvoertemperaturen.
Als je nu de boel warm houdt met vloerverwarming op bijvoorbeeld 35°C dan is dat ook een graadmeter voor hoe groot je warmtepomp moet zijn.

Verder is niet het nominale vermogen, maar het minimale vermogen wat de warmtepomp kan maken belangrijk. Dus, hoever kan het ding terugmoduleren.

Nu lijken de 9kw en de 11kw wel het zelfde apparaat te zijn met wat softwarematige aanpassingen:
9: https://www.heatpumpkeyma...b1dfaf422c8b5f640b6172c81
11: https://www.heatpumpkeyma...11c829bfa0ee712efd605b91e
Het vermogen bij 12°C (onder average climate) is namelijk haast hetzelfde. Kijk voor het maximum vermogen naar Tbiv.
Daar ga je dus niks mee winnen als het gaat om het kwijt kunnen van vermogen.
Je moet dus 5,5kW kwijt kunnen bij 12°C, en dat zul je moeten berekenen of je dat kwijt kunt

Wil je toch een kleiner model, dan zou je voor de 8kW variant moeten gaan:
https://www.heatpumpkeyma...7d20e1f44d18585d8d3d06ddd
Die levert nog 7,5kW bij -8° (Tbiv) en moduleert wel een stukje verder terug.
Of dat nog voldoende is voor jou, is een risicoafweging. Echter, als jij die 5,5KW gewoon kwijt kan in je systeem zou ik lekker voor die 9 of 11 variant gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door verkeerslicht op 16-03-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
blb4 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 23:35:
[...]

Zou nog ff wachten met die buizen isoleren, je wordt namelijk vanuit dit topic binnenkort overtuigd dat dat buffervat en die extra pomp er tussenuit moeten. 1,2,3!..... 8)
Haha, ja, het verhaal van de installateur is plausibel, helemaal met de waterinhoud van het systeem.

Qua pijperij oogt het verder wel oke, lees nog wel eens klachten hier erover dat het goedkoop is of verkeerde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:54:
[...]

Dit is het verbruik vandaag:

[Afbeelding]

Het laatste dipje dat die uit is gegaan is omdat ik de War stooklijn aangepast heb.

Ik was even in de tabellen gedoken en zag ook dat de minimale input rond de 1000 watt lag met een Ta van 40-45. (war curve 5 heeft rond 0-5gr een Ta van 45). Nu dus even curce 8 ingesteld die heeft een Ta van 37gr bij 0-5gr buiten. Ik zie dat de unit nu ook minder verbruikt (700-800W)

Edit: zo rond 13:00 (voordat die dus een aantal uur uit staat) heb ik de set temp handmatig verlaagd van 18 naar 17.5 en toen stond die dus vervolgens uren uit. Ik denk dus dat de WP gewoon niet lager kon moduleren dan 1000W met deze temperaturen, maar vervolgens wel gewoon aanbleef.
Uit je eerdere berichten begrijp ik dat de warmtepomp gewoon doorgaat terwijl de setpoint temperatuur in werkelijkheid al bereikt is. Dan is het verbruik ook logisch op zich. Hij doet gewoon z'n best om het warmer dan nodig te maken. Dan is de thermostaat die in de control-unit zit alleen niet zo'n beste vrees ik. Misschien een goede thermostaat eraan hangen met een lage hysteresis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Laatst online: 08:42
Vorige week is mijn WP in bedrijf gegaan (LG Therma-V 7kWh). Tot nu toe werkt het allemaal goed, hij krijgt het prima warm binnen.

Ik ben nu wat aan het experimenteren met de instellingen om het gedrag te optimaliseren en kijk daarvoor regelmatig op de Kamstrup warmtemeter die ik erbij geïnstalleerd heb. Nu heeft de Kamstrup ook een wireless M-bus communicatie mogelijkheid maar ik heb geen idee hoe dat te gebruiken.

Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben en willen delen wat de mogelijkheden zijn en wat je daar voor moet aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:22:
[...]

Haha, ja, het verhaal van de installateur is plausibel, helemaal met de waterinhoud van het systeem.
Ze hadden hem dan ook als schakelvat kunnen aansluiten in de retour. Zelfs als je primair en secundaire flow anders is kun je dit 9/10 keer oplossing met een AVDO, bijvoorbeeld van toepassing bij een master-master regeling.
Qua pijperij oogt het verder wel oke, lees nog wel eens klachten hier erover dat het goedkoop is of verkeerde
Hoe bedoel je goedkoop?
Ik zie aan het leidingwerk op zichzelf niks vreemds gewoon cv buis met perskoppelingen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:48:
Afhankelijk van de situatie.
YouTube: Stop Insulating Pipework!

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 16-03-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:50
Ik wil graag de 12 KW 3 fase kopen. Nu heb ik de volgende opzet gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sW4c8xf7gYJSCUP-hbVAnFe8Dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0sLKHrPTP3DJGZi6DZ17ZCn.jpg?f=fotoalbum_large

Is het echt zo simpel? Moet er een expansievat en/of vuilafscheider tussen of iets anders? Ik wil de warmtepomp bestellen en dan bovenstaande tekening door loodgieter laten uitvoeren. Electra, opzet, boren en inregelen lukt me zelf wel. Enkel de waterleidingen installeren en uitdenken is wat lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:41:

[Afbeelding]

Is het echt zo simpel? Moet er een expansievat en/of vuilafscheider tussen of iets anders? Ik wil de warmtepomp bestellen en dan bovenstaande tekening door loodgieter laten uitvoeren. Electra, opzet, boren en inregelen lukt me zelf wel. Enkel de waterleidingen installeren en uitdenken is wat lastig.
ja, het is zo simpel. 12 kw is best wel veel voor zo'n relatief modern huis....

echter geen pompen op de verdelers (dus gesloten verdelers, deze moet je dus ombouwen of makkelijker: gewoon vervangen) en vette diameters. dus 32mm meerlaags of 28mm koper/staal. liefste meerlaags en die zelfde diameters lina recta in en uit de verdelers. dus niet overgaan naar kleinere diameters of voetventielen of thermostaten ertussen. en natuurlijk geen naregeling maar gewoon waterzijdig inregelen.

maar ik zou echt wel even overwegen om eventueel 2 kleintjes neer te zetten in cascade. 1 knoepert van 12kW gaat onherroepelijk pendelen met ons kwakkelweer. kan je het ook zo instellen dat eentje zich altijd bezig houd met warm water en de andere verwarming. pas als de verwarming unit het niet trekt roept die de hulp in van de unit die normaal warm water maakt. dan ben je meteen van die stadsverwarming af die je een godsvermogen kost aan vastrecht.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 16-03-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:45:
[...]

ja, het is zo simpel. 12 kw is best wel veel voor zo'n relatief modern huis....

echter geen pompen op de verdelers (dus gesloten verdelers, deze moet je dus ombouwen of makkelijker: gewoon vervangen) en vette diameters. dus 32mm meerlaags of 28mm koper/staal. liefste meerlaags en die zelfde diameters lina recta in en uit de verdelers. dus niet overgaan naar kleinere diameters of voetventielen of thermostaten ertussen. en natuurlijk geen naregeling maar gewoon waterzijdig inregelen.

maar ik zou echt wel even overwegen om eventueel 2 kleintjes neer te zetten in cascade. 1 knoepert van 12kW gaat onherroepelijk pendelen met ons kwakkelweer. kan je het ook zo instellen dat eentje zich altijd bezig houd met warm water en de andere verwarming. pas als de verwarming unit het niet trekt roept die de hulp in van de unit die normaal warm water maakt. dan ben je meteen van die stadsverwarming af die je een godsvermogen kost aan vastrecht.
Vloerverwarming wordt aankomende maandag aangelegd.

"Dat klopt een open verdeler is zonder pomp. Deze zijn uitgevoerd met ontluchting nippels vulkraantjes en kogel afsluiters YouTube: Roswel Kunststof verdeler"

Ik denk dat het dus goed is:)

Geen vuilafscheider etc in schema verwerken? Ik heb het gevoel dat ik wat kleine dingen vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:54:
[...]

"Dat klopt een open verdeler is zonder pomp. Deze zijn uitgevoerd met ontluchting nippels vulkraantjes en kogel afsluiters YouTube: Roswel Kunststof verdeler"

Geen vuilafscheider etc in schema verwerken? Ik heb het gevoel dat ik wat kleine dingen vergeet.
de caleffi (546317) en de optionele ontluchter (502142) zijn een netto combo. op de retour voor je de WP ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:57:
[...]

de caleffi (546317) en de optionele ontluchter (502142) zijn een netto combo. op de retour voor je de WP ingaat.
Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7B-9oI4cEgJP9WVk5F__sIS3-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cufA6ieF6mVY2idvjAfkD23.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet dat er goed uit?

Ik zou het geheel ook op een 9 KW 1 fase kunnen proberen, maar de Panasonics zijn niet goed leverbaar. De LG hebben geen backup unit voor als hij het niet op 9 KW redt.

[ Voor 10% gewijzigd door Reiziger88 op 16-03-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Zo dus:

[Afbeelding]

Ziet dat er goed uit?

Ik zou het geheel ook op een 9 KW 1 fase kunnen proberen, maar de Panasonics zijn niet goed leverbaar. De LG hebben geen backup unit voor als hij het niet op 9 KW redt.
de ontluchter schroef je op de filter. ;)

ik zou eerder 2x 5kW neerzetten. die zijn in duitsland ook nu af te halen als je aanhangwagen of busje pakt: https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

wel snel zijn voor ze weg zijn.... :X

die hebben ook beide noodelement erin voor totaal 16kW vermogen. dan moet je serieus je best doen wil je het niet warm krijgen zelfs als er wat mis gaat. O-)

dan zijn op de zolder minimale aanpassingen nodig qua leidigen om dat later aan te sluiten op een SWW tank...

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 16-03-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
Goedemiddag allemaal,
Binnenkort komt m'n LG HM071MR-U44 Therma-V 7kW R32 Monobloc S warmtepomp.
Ik wil binnen vast beginnen met het aansluiten van de bestaande leidingen naar het buffervat, de externe pomp, afsluiters, Spirocombi vuil/luchtafscheider etc.
Ik ga een DRL 100 liter buffervat vloermodel plaatsen en wil deze voorzien van een temperatuurvoeler in combinatie met een dompelbuis (of een 2 in 1 oplossing, voeler met 1/2" aansluiting) die aangesloten wordt op de WP.
Hebben jullie tips voor welke voeler/dompelbuis ik toe zou kunnen passen?
En zijn er ook gegevens beschikbaar hoe ik de dipswitches op de WP moet instellen in mijn situatie met 1 circuit (begane grond en badkamer vloerverwarming, overige ruimten radiatoren met thermostaatkranen die lekker mee mogen lopen als de thermostaat in de woonkamer vragend staat).
Ik hoor het graag.
Greetz,
Freddy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:54:
[...]

Er zal als die niet in je waterpomp zit ook ergens een expansievat moeten komen.
En een vul en aftap op een leuke bereikbare plek met een waterkraan/riool in de buurt.
En een overstort (riool)is mischien ook niet verkeerd.
Ontluchter(s) op de hoogste plaatsen in het leidingwerk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:41:

[Afbeelding]

Betreft dit een tussenwoning? Dan denk ik dat 12 kW ongeveer het dubbele is van wat je nodig hebt. Zeker omdat je ook nog balansventilatie hebt. Wat is je jaarlijkse gasverbruik nu? En wat is het max dagelijkse gasverbruik op erg koude dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KarsS schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:54:
Nu heeft de Kamstrup ook een wireless M-bus communicatie mogelijkheid maar ik heb geen idee hoe dat te gebruiken.

Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben en willen delen wat de mogelijkheden zijn en wat je daar voor moet aanschaffen?
Voor Kamstrups is er een eigen topic: Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vriesren schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 05:06:

Woning context:

FAQ gelezen? Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Laatst online: 08:42
Ik heb het gevonden, bedankt voor de link!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voor de vele vragen over het verschil in de nieuwe Panasonic K&L serie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC0Kvj4Ksydz_2WoN4-V4HynX5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lFuh7ZQuHDWySDt4IwDnbyn4.png?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:08

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Carboy54 Is de K dan per definitie een split en bestaat er dan geen K mono meer? Of bestaat die -nog- niet? Ook wel opvallend dat ze daar de J series benoemen, maar dat is dan de J split, die er anders uit ziet.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:12

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rimco schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:35:
@Carboy54 Is de K dan per definitie een split en bestaat er dan geen K mono meer? Of bestaat die -nog- niet? Ook wel opvallend dat ze daar de J series benoemen, maar dat is dan de J split, die er anders uit ziet.
Nee er bestaan straks geen K&L monoblocks meer zonder binnenunit. Die J lijkt mij een foutje want die worden uit gefaseerd

2023Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCRUFkRsSV6kPObpsSPywGxyTCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFfwSn26sXZp8TQ0Zjb50Z0A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oIAk1k3vJrcaMEIym_pH6CsJJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5NcgzjQInhrzz0lgpZBXkfDG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Carboy54 op 16-03-2023 18:43 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:56
Ik heb een week geleden de stooklijn omlaag gebracht van 38 graden naar 32, systeem wilde opnieuw opstarten. Ik drukte op OK en daarna ging hij synchroniseren. Maar... op het LCD schermpje van de WP zie ik nu nog steeds 36 staan. Dus hij heeft denk ik niets gedaan. Ik snap er werkelijk de ballen van.

Deze week wel wat minder verbruik, maar ik denk dat dat komt door de hogere temperaturen:

Za 24 kWh
Zo 20 kWh
Ma 6,9 kWh
Di 13 kWh
Woe 17 kWh

Maar nog steeds die hoge uitschieters van de buitenunit naar 2,5 kW voor een uur of 1,5 in de nacht.

Er komt binnenkort iemand van Daikin kijken, ben er klaar mee. Heb meer dan genoeg betaald voor die WP, ze mogen het komen oplossen.

Wil wel even beslagen ten ijs komen dus ik heb wat reacties verzameld:
Proton_ schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:54:
@Atomius Standaardchecklist bij hoog warmtepompgebruik:
* Ta en Tr nameten van warmtepomp en afgifte (als daar grote verschillen tussen zitten wordt er veel gemengd)
* Stooklijn checken (met overal vloerverwarming kom je op hooguit 35, 40 graden bij -10 dus vandaag rond de 30)
* Gemeten buitentemperatuur checken (recirculatie uitsluiten)

Als die drie dingen allemaal kloppen en je hebt nog steeds een hoog verbruik, dan eventueel naar het koudemiddelcircuit kijken.

Je kunt ook een SWW run babysitten en zo inschatten of het opgenomen en afgegeven vermogen een beetje klopt met de datasheet.
Ik zal hem vragen om de boel zo laag mogelijk te zetten.
Andrehj schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:42:
[...]

Sorry hoor, maar je zit hier nu al een week (of zo) lang te klagen over het verbruik van je WP, terwijl je direct in het begin al te horen kreeg dat die watertemperatuur enorm naar beneden moet. 42 graden watertemperatuur als je VVW hebt i.c.m. een WP slaat echt nergens op.
Waarom heb je dat niet al lang gedaan? Zo'n instelling heb je in een paar seconden aangepast. Dat kost je veel minder tijd dan hier elke keer melden dat het verbruik veel te hoog is.

Kortom, ophouden met klagen en gewoon die instelling aanpassen! Ik zou beginnen met een vaste watertemperatuur van bijvoorbeeld 28 graden, en dan eens kijken wat er gebeurt.
Haha nice. Heb ik dus gedaan, maar helaas geen effect. Ligt vast aan mij ;)

Maar samenvattend ga ik hem zeggen:
1) Svp de WP zo instellen dat hij veel minder stroom verbruikt, net als mijn lieftallige medeforumgebruikers op Tweakers die op koude dagen rond de 10-15 zitten waar ik op 30-40 zit.
2) Svp de wateraanvoertemperatuur zo laag mogelijk instellen want ik heb VV overal. Graag mij leren hoe ik die zelf zo laag mogelijk kan instellen.
3) Svp die stroomvretende buitenunit spikes oplossen. Het vriest niet deze week maar ik zie ze nog steeds.
4) Svp de Ta en Tr checken.

Zo komen we er wel hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Andrehj schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Betreft dit een tussenwoning? Dan denk ik dat 12 kW ongeveer het dubbele is van wat je nodig hebt. Zeker omdat je ook nog balansventilatie hebt. Wat is je jaarlijkse gasverbruik nu? En wat is het max dagelijkse gasverbruik op erg koude dagen?
Het is een vrijstaande woning van 250 m2. Best grote woning. Ik heb in 2022 50gj=1600m3 verbruikt incl warm water. Hoogste verbruik op 1 dag (24-01-2023) is rond 0,70 gj= 22m3.Afgiftesysteem is nu en in 2022 convectoren. Aankomend week wordt overal vloerverwarming gefreest wellicht dat verbruik daardoor lager wordt?

Mijn optie was 9 Kw panasonic monoblock met ingebouwde reserve cop 1 verwarming. Helaas is die bijna niet leverbaar. Als ik andere monoblocks bekijk kom ik op LG. Helaas is de LG 9 Kw meer 6Kw in nederland zeggen ze en geen ingebouwde reserve, vandaar de 12 Kw keuze..

Panasonic zou goed uitkomen, omdat ik boven ook nog 7,5 Kw aan Airco's heb. In ergste geval airco + ingebouwde reserveverwarming die mee doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Reiziger88 op 16-03-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 21:18
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:06:
[...]

Het is een vrijstaande woning van 250 m2. Best grote woning. Ik heb in 2022 50gj=1600m3 verbruikt incl warm water. Hoogste verbruik op 1 dag (24-01-2023) is rond 0,70 gj= 22m3.Afgiftesysteem is nu en in 2022 convectoren. Aankomend week wordt overal vloerverwarming gefreest wellicht dat verbruik daardoor lager wordt?

Mijn optie was 9 Kw panasonic monoblock met ingebouwde reserve cop 1 verwarming. Helaas is die bijna niet leverbaar. Als ik andere monoblocks bekijk kom ik op LG. Helaas is de LG 9 Kw meer 6Kw in nederland zeggen ze en geen ingebouwde reserve, vandaar de 12 Kw keuze..

Panasonic zou goed uitkomen, omdat ik boven ook nog 7,5 Kw aan Airco's heb. In ergste geval airco + ingebouwde reserveverwarming die mee doen.
Ik heb een vergelijkbare woning ook uit 2005 en ben overgegaan naar vloerverwarming. Dit scheelde tov vorige bewoners al aanzienlijk. Die zaten op 1800m3. Dit is natuurlijk niet helemaal vast te stellen maar toch..
afgelopen jaar uitgekomen op 1250m3 inclusief warm water. Ik heb nu sinds afgelopen donderdag een 8kw wp met backup elementen. Waarschijnlijk was een 6kw wp ook afdoende geweest maar ivm afstand buitenunit en 300 liter voorraad vat is er gekozen voor een 8kw. Deze kan ook voldoende terug moduleren. 12kw klinkt mij als overkill..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:19
smaij schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Ik heb een vergelijkbare woning ook uit 2005 en ben overgegaan naar vloerverwarming. Dit scheelde tov vorige bewoners al aanzienlijk. Die zaten op 1800m3. Dit is natuurlijk niet helemaal vast te stellen maar toch..
afgelopen jaar uitgekomen op 1250m3 inclusief warm water. Ik heb nu sinds afgelopen donderdag een 8kw wp met backup elementen. Waarschijnlijk was een 6kw wp ook afdoende geweest maar ivm afstand buitenunit en 300 liter voorraad vat is er gekozen voor een 8kw. Deze kan ook voldoende terug moduleren. 12kw klinkt mij als overkill..
Die afstand en het boilervat hebben niks van doen met het vermogen van je wp. De afstand heeft wel invloed op je leidingdiameters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

22 kuub op de ergste dag wilt dus zeggen 7kW nodig. kovlaas zegt grofweg hetzelfde. 12 gaat echt niet goedkomen de rest van het jaar. zet dan gewoon 2x 5kW neer als je wat reserve wilt.
Insert12 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Die afstand en het boilervat hebben niks van doen met het vermogen van je wp. De afstand heeft wel invloed op je leidingdiameters.
voor een split is leidingafstand (de koelmiddelleidingen) tussen buiten en binnenunit zeker wel een factor.

op maximale leidingafstand van een normale 12kW panasonic nog maar 9kW over na 30 meter leiding.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 16-03-2023 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:19
flippy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:30:
[...]

22 kuub op de ergste dag wilt dus zeggen 7kW nodig. kovlaas zegt grofweg hetzelfde. 12 gaat echt niet goedkomen de rest van het jaar. zet dan gewoon 2x 5kW neer als je wat reserve wilt.

[...]

voor een split is leidingafstand (de koelmiddelleidingen) zeker wel een factor.
Och natuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Ik zit met m'n hoofd bij monoblocks |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 21:18
Insert12 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Ik heb een split, en bedoelde de afstand tussen de binnen en de buitenunit.

Verbruik in januari was max 10m3 op een dag.

[ Voor 6% gewijzigd door smaij op 16-03-2023 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het is een vrijstaande woning van 250 m2. Best grote woning. Ik heb in 2022 50gj=1600m3 verbruikt incl warm water. Hoogste verbruik op 1 dag (24-01-2023) is rond 0,70 gj= 22m3.
Dat is mooie data, maar die moet je niet naar m³ omrekenen maar naar kWh!

0.7 GJ (hoofdletters) = 194 kWh. Op 24-1 was het etmaalgemiddelde hier 2.9 °C. Dat is hooguit een gemiddelde winterdag. Zeker weten dat je die dag bedoelt?

Als je dat terugrekent naar -10, dan zou je bij -10 maar liefst ((20- -10)/(20-2.9))*194 = 340 kWh per dag nodig hebben, wat wijst op een WP van maar liefst 15.5 kW.....

Die jaarlijkse 50 GJ (= 13889 kWh) wijst namelijk op een WP van een kleine 9 kW.

Let wel op dat je WP dat vermogen ook bij -10 kan leveren. Bijvoorbeeld de hier veelgenoemde J-serie 1-fase Panasonic "9 kW" kan dat lang niet.
Afgiftesysteem is nu en in 2022 convectoren. Aankomend week wordt overal vloerverwarming gefreest wellicht dat verbruik daardoor lager wordt?
Dat zal bij stadsverwarming niet veel uitmaken. Het aantal GJ wordt immers niet meer of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Andrehj schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Dat is mooie data, maar die moet je niet naar m³ omrekenen maar naar kWh!

0.7 GJ (hoofdletters) = 194 kWh. Op 24-1 was het etmaalgemiddelde hier 2.9 °C. Dat is hooguit een gemiddelde winterdag. Zeker weten dat je die dag bedoelt?

Als je dat terugrekent naar -10, dan zou je bij -10 maar liefst ((20- -10)/(20-2.9))*194 = 340 kWh per dag nodig hebben, wat wijst op een WP van maar liefst 15.5 kW.....

Die jaarlijkse 50 GJ (= 13889 kWh) wijst namelijk op een WP van een kleine 9 kW.

Let wel op dat je WP dat vermogen ook bij -10 kan leveren. Bijvoorbeeld de hier veelgenoemde J-serie 1-fase Panasonic "9 kW" kan dat lang niet.

[...]

Dat zal bij stadsverwarming niet veel uitmaken. Het aantal GJ wordt immers niet meer of minder.
Ik snap er niks meer van. Ik heb laminaat met isolerende ondervloer tijdelijk over mijn tegels gelegd en wat radiatoren uitgezet. Sindsdien schiet verbruik omhoog en warmt het langzamer op. Ik denk dat die 0,77 mss niet zo betrouwbaar is inderdaad. Die 50 gj per jaar is wel redelijk betrouwbaar. Dat is sinds 2020.l elk jaar rond 50 gj.

Bij -10 kan ik toch boven vw afknijpen en airco aanzetten. En beneden 9kw + backupheather. Dan zou 9kw in principe goed moeten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smaij schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:28:
afgelopen jaar uitgekomen op 1250m3 inclusief warm water.
Jij stookte op gas. Een gasketel wordt efficiënter naarmate de retourwatertemperatuur lager wordt (met VVW dus).
@Reiziger88 heeft stadsverwarming, waardoor dit voor hem niet opgaat. (Afhankelijk van de isolatiegraad van de bgg-vloer kan het verbruik zelfs hoger worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:58:
Ik snap er niks meer van. Ik heb laminaat met isolerende ondervloer tijdelijk over mijn tegels gelegd en wat radiatoren uitgezet. Sindsdien schiet verbruik omhoog en warmt het langzamer op.
Dat begrijp ik ook niet. Maar radiatoren uitzetten is nooit een goed idee.
Bij -10 kan ik toch boven vw afknijpen en airco aanzetten. En beneden 9kw + backupheather. Dan zou 9kw in principe goed moeten gaan?
Waarschijnlijk wel. Maar aangezien je geen betrouwbare dagverbruiken hebt blijft het een gok.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 16-03-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:09:
[...]

de ontluchter schroef je op de filter. ;)

ik zou eerder 2x 5kW neerzetten. die zijn in duitsland ook nu af te halen als je aanhangwagen of busje pakt: https://www.immotecshop24...05J3E5-Kompakt-5-kW-Gen-J

wel snel zijn voor ze weg zijn.... :X

die hebben ook beide noodelement erin voor totaal 16kW vermogen. dan moet je serieus je best doen wil je het niet warm krijgen zelfs als er wat mis gaat. O-)

dan zijn op de zolder minimale aanpassingen nodig qua leidigen om dat later aan te sluiten op een SWW tank...
De 9Kw kan toch even ver terug moduleren als de 5Kw? Dan zou ik eerst 9Kw panasonic kunnen plaatsen. Indien dat niet voldoende is (wat ik niet verwacht) kan er altijd een 5Kw bij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:12:
[...]

De 9Kw kan toch even ver terug moduleren als de 5Kw? Dan zou ik eerst 9Kw panasonic kunnen plaatsen. Indien dat niet voldoende is (wat ik niet verwacht) kan er altijd een 5Kw bij..
klopt, 1 probleemje is alleen dat je de 9kw niet kan kopen, de 5kW kan je zo ophalen. en 2x 5kW draait ook nog wat efficienter als bonus.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-03-2023 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
flippy schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:15:
[...]

klopt, 1 probleemje is alleen dat je de 9kw niet kan kopen, de 5kW kan je zo ophalen. en 2x 5kW draait ook nog wat efficienter als bonus.
Ik ben via tweakers net benaderd door iemand de 9kW kan leveren:) ik denk dat ik daarvoor ga dan. Hopen dat het voldoende is voor mijn woning:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:19:
Ik ben via tweakers net benaderd door iemand de 9kW kan leveren:) ik denk dat ik daarvoor ga dan. Hopen dat het voldoende is voor mijn woning:)
Let op dat de 9 kW J-serie Panasonic bij -7 °C nog maar 7.5 kW levert. Dat is voor jouw woning echt te weinig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Andrehj schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:34:
[...]

Let op dat de 9 kW J-serie Panasonic bij -7 °C nog maar 7.5 kW levert. Dat is voor jouw woning echt te weinig!
7,5 kW beneden + backup heather
7,5Kw boven aan airco

Is bovenstaande bij -7 echt te weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Atomius schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:05:
Maar samenvattend ga ik hem zeggen:
1) Svp de WP zo instellen dat hij veel minder stroom verbruikt, net als mijn lieftallige medeforumgebruikers op Tweakers die op koude dagen rond de 10-15 zitten waar ik op 30-40 zit.
Dat is natuurlijk afhankelijk van je aanvoertemperatuur, merk/type warmtepomp, setpoint kamerthermostaat, isolatie woning, de grote van je woning en de buitentemperatuur onder andere…

Is dit je totale verbruik of alleen van je warmtepomp?
2) Svp de wateraanvoertemperatuur zo laag mogelijk instellen want ik heb VV overal. Graag mij leren hoe ik die zelf zo laag mogelijk kan instellen.
Hier iets aan?
YouTube: Instellingen Daikin Altherma 3 R all electric warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 23:45
flippy schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:16:
[...]

dat klopt, en dat is een enorme hoeveelheid warmte die men verliest als men de "standaard" koelleiding gebruikt. een beetje toffe installateur doet daar nog een extra laag omheen of koopt leiding met dikkere isolatie er al op. helaas doen de meeste dat niet. immers is warmteverlies juist wat je wilt in reguliere koelleiding toepassingen. de standaard witte isolatie is er hoofdzakelijk tegen condensvorming, niet thermische isolatie wat je juist moet hebben in een warmtepompsysteem.

daaorm zie ik liever monoblocks met dubbele 32x110 terrendis leiding buiten. dan heb je minder warmteverlies over grotere afstanden en minder gezeik met tientallen meters koelleiding.
Bedoel je met bovenstaande oude post dat je Terrendis grondleiding kan gebruiken als
stukje buitenleiding, in plaats van bijv. Uponor? Ik was daar namelijk over aan het nadenken omdat Terrendis best mooi spul heeft waar je met 1 buis zowel de 2 cv leidingen, als 2 loze leidingen voor voeding en evt andere zaken van 140 mm. Dan kan je door 1 (bestaande) doorvoer zonder extra boringen, en met betere isolatie dan uponor 4mm. Ik kon echter nergens ervaring vinden of Terrendis buis ook bovengronds aan te raden is. Daarnaast vraag ik me af hoe makkelijk het buigt en dan in vorm blijft. Ik lees een radius van 40 cm maar of dat met gemak of geweld moet, en of het daarna ook in openlucht in een bocht blijft liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Als je een T cap koopt wel ja.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 16:06:
[...]

Zo dus:

[Afbeelding]

Ziet dat er goed uit?

Ik wil voor bovenstaande schema de volgende leiding bestellen:

https://benem.nl/multitub...2uPQXjEAQYASABEgKz2fD_BwE

Is dat de goede en zijn ze ergens anders voordeliger te bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:35:
[...]

Ik wil voor bovenstaande schema de volgende leiding bestellen:

https://benem.nl/multitub...2uPQXjEAQYASABEgKz2fD_BwE

Is dat de goede en zijn ze ergens anders voordeliger te bestellen?
Leidingwerk binnen de verwarmde schil hoef je niet te isoleren. Dus dat kan zeker goedkoper. De keuze is reuze wat merken betreft. Je moet gewoon 32x3 meerlagenbuis hebben (of staal 28). Kies iets wat je aanstaat e.g. Uponor, Henco, bonfix, heima24, pipetec. Voor de laaste twee moet je in Duitsland zijn, maar scheelt wel aanzienlijk in prijs, ook wat betreft koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
verkeerslicht schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 23:52:
[...]

Leidingwerk binnen de verwarmde schil hoef je niet te isoleren. Dus dat kan zeker goedkoper. De keuze is reuze wat merken betreft. Je moet gewoon 32x3 meerlagenbuis hebben (of staal 28). Kies iets wat je aanstaat e.g. Uponor, Henco, bonfix, heima24, pipetec. Voor de laaste twee moet je in Duitsland zijn, maar scheelt wel aanzienlijk in prijs, ook wat betreft koppelingen.
Zou je dan een gat van 58mm naar buiten boren of van 32mm? Dus isolatie in de muur al of isolatie pas buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Reiziger88 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 01:31:
[...]

Zou je dan een gat van 58mm naar buiten boren of van 32mm? Dus isolatie in de muur al of isolatie pas buiten.
Ik zou een gat van iets ruimer dan je isolatie door de muur boren.
Leiding geïsoleerd door de muur en dan nog even de pur spuit tussen de isolatie en de muur rondom.

Dan hangt je buis niet tegen de stenen en de zaak is naderhand weer tochtdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Reiziger88 zoals voorgesteld, inclusief isolatie door de muur heen. Maar met isolatie van 26mm zit je aan 84mm en niet aan 58mm.

Ik ben zelf ook aan het installeren, en heb gaten van 100mm laten maken. Daar een pvc buis van dezelfde maat in, dan is het nog ruim voldoende om ook nog wat kabels er doorheen te doen. Ikzelf kreeg de tip om de naad tussen pvc en muur met soudal aquaswell af te dichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
verkeerslicht schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 06:54:
@Reiziger88 zoals voorgesteld, inclusief isolatie door de muur heen. Maar met isolatie van 26mm zit je aan 84mm en niet aan 58mm.

Ik ben zelf ook aan het installeren, en heb gaten van 100mm laten maken. Daar een pvc buis van dezelfde maat in, dan is het nog ruim voldoende om ook nog wat kabels er doorheen te doen. Ikzelf kreeg de tip om de naad tussen pvc en muur met soudal aquaswell af te dichten.
Betonboorder komt maandag ivm met allerlei andere zaken (frezen nieuwe schakelaars etc). Wellicht handig om gelijk naar buiten te laten boren voor warmtepomp en de gaten van de verdelers.

Voor 32mm leiding binnen = gaten van 40mm?
Voor de 32mm naar buiten las ik in de comments: 2x muurdoorvoer van 80mm laten boren. Hierin past precies 75 mm pvc met eindkappen.

Jij hebt 2x 100mm zie ik. Wellicht ook handig inderdaad ivm electra.

Ik heb echter ook electra 2x 5x4mm voor zekerheid.

Wat vinden jullie handige boorgaten?

[ Voor 3% gewijzigd door Reiziger88 op 17-03-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Reiziger88 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Betonboorder komt maandag ivm met allerlei andere zaken (frezen nieuwe schakelaars etc). Wellicht handig om gelijk naar buiten te laten boren voor warmtepomp en de gaten van de verdelers.

Voor 32mm leiding binnen = gaten van 40mm?
Voor de 32mm naar buiten las ik in de comments: 2x muurdoorvoer van 80mm laten boren. Hierin past precies 75 mm pvc met eindkappen.

Ik heb echter ook electra 2x 5x4mm voor zekerheid.

Wat vinden jullie handige boorgaten?
Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik heb b.v. maar 1 gat van 110 mm geboord en daar loopt alles in een mantelbuis van 110 mm doorheen. Wel zonder isolatie om de leidingen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:20
Als jullie Terrendis leidingen gebruiken, die door de fundering heen gaan, zo de kelder in, gebruiken jullie dan ook de seal schakelafdichting? bijv. https://benem.nl/terrendis-seal-schakelafdichting-110.html

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Zoveel mensen, zoveel wensen. Ik heb b.v. maar 1 gat van 110 mm geboord en daar loopt alles in een mantelbuis van 110 mm doorheen. Wel zonder isolatie om de leidingen.
Tja, ik wilde wel overal isolatie omdat ik ook wil gaan koelen. Als het om leidingverlies (richting de muur) gaat, heb ik zelf wel zoiets van "baat het niet dan schaadt het niet", maar echt boeiend is het vast niet inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:31
verkeerslicht schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Tja, ik wilde wel overal isolatie omdat ik ook wil gaan koelen. Als het om leidingverlies (richting de muur) gaat, heb ik zelf wel zoiets van "baat het niet dan schaadt het niet", maar echt boeiend is het vast niet inderdaad.
die isolatie is ook alleen nodig wanneer je onder dauwpunt wilt gaan koelen toch?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Klopt, dat stukje van 70 cm zonder isolatie is geen dealbreker. Bij mij gaat 't om van de RVS omwikkelde aansluitslangen die in de kruipruimte uitkomen waar de temperatuur altijd redelijk koel is en de vochtigheidsgraad niet al te hoog. Het dauwpunt ligt daar dus behoorlijk laag, veel lager dan in de rest van het huis dus er zal daar geen condensatieprobleem optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Kees_frl schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:55:
[...]

die isolatie is ook alleen nodig wanneer je onder dauwpunt wilt gaan koelen toch?
klopt (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
[...]

Ik wil ook gaan koelen. Betekent dit dat ik alle leidingen naar verdeler moet isoleren? (ook binnen) vloerverwarming leidingen hebben bij mij sowieso geen isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Reiziger88 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:05:
[...]

Ik wil ook gaan koelen. Betekent dit dat ik alle leidingen naar verdeler moet isoleren? (ook binnen) vloerverwarming leidingen hebben bij mij sowieso geen isolatie.
Alleen onder het dauwpunt, en dat kan met vloerverwarming niet. Gelukkig heeft jouw vloerverwarming geen isolatie om de leidingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
gents, zie bijgaande grafiek .. is dat een typisch pendelen patroon ?? Het is gewoon 13 graden buiten ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZqpvQ_3TI1kyEwCzv4HU2B0B9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jeydc5NRBHegLM2MetaVwQtL.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je ziet is stroom afname van de buiten unit... die loop langzaam op tot bijna 3kw en dan weer af en om de 35 minuten helemaal naar 0 -- dan is het paar minuten stil en begint het riedeltje weer ... het zijn zeker geen defrosts ... bij de eerst run was buffervat nog koud omdat het geheel paar uur had uit gestaan.. bij de 2de run minder koud en die cyclus is ook wat korter.. een defrost patroon ziet er heel anders uit qua stroom afname

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-04 22:07
MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:38:
gents, zie bijgaande grafiek .. is dat een typisch pendelen patroon ?? Het is gewoon 13 graden buiten ...

[Afbeelding]

Wat je ziet is stroom afname van de buiten unit... die loop langzaam op tot bijna 3kw en dan weer af en om de 35 minuten helemaal naar 0 -- dan is het paar minuten stil en begint het riedeltje weer ... het zijn zeker geen defrosts ... bij de eerst run was buffervat nog koud omdat het geheel paar uur had uit gestaan.. bij de 2de run minder koud en die cyclus is ook wat korter.. een defrost patroon ziet er heel anders uit qua stroom afname
Wat is de ingestelde water temperatuur bij 13 graden buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:38:

[Afbeelding]

Jammer dat de tijdschaal net buiten het plaatje valt. Wat is het kamersetpunt en de kamertemperatuur in hetzelfde tijdbestek? Het kan immers ook zijn dat de thermostaat niet continu warmtevraag geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door RulazZ op 17-03-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Omebas schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:45:
[...]

Wat is de ingestelde water temperatuur bij 13 graden buiten?
ik zag dat ie op 32 staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hier met tijdschaal , therm stata op 19 en het is 19 in woonkamer .. maar dat ding heeft een overshoot van 1.5 dus de vraag is er nog wel ... ik vraag het omdat dit een ander patroon is dan ik had .. we hebben flow verbeterd naar de VVW (nieuwe VVW verdeler zonder th kraan etc en flow meters (die op 1.5 tot 2 l per VVW groep staan nu) - voorheen had ik continue een defrost patroon (als het onder de 9 gr was buiten) en dit patroon is sort of new -- lijkt meer op pendelen .. ik zie Ta vanuit pomp naar vat oplopen tot 35 terwijl de temp 32 is conform stooklijn) - Tr is ca 25 dan

mara kern van de vraag - is dit typisch pendel patroon ? Er is dus wel een flink verschil tussen Ta en Tr maar Ta is 3 tot 4 graden hoger dan de stooklijn temp (die ik in display zie staan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFPwsp_nDLWeN_qKFrTzymzd8_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qbanx131kzouGGT7VrVnJOLm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door MisterB op 17-03-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Laatst online: 14:32
Reiziger88 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:12:
[...]

Zelf heb ik de Terrendis 110mm leidingen genomen (1 voor toevoer en 1 voor de retour). Daarvoor zijn 2 gaten van elk 120mm geboord. Naderhand afgepurt om de boel dicht te hebben.

Voor elektra en data is er nog een extra 50mm gat geboord waar een 40mm mantelbuis door heen gegaan is.
Pagina: 1 ... 247 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.