Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coursocied
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-03-2023
In het kader van het verduurzamen van onze woning ben ik mij gaan oriënteren op warmtepompen. Maar door de grote hoeveelheid informatie wil ik jullie ook even om advies vragen.

Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar (winter '20/21)
Afgiftesysteem:
- 5 radiatoren (plaatradiatoren van het type 22 en een van het type 33), andere radiatoren staan eigenlijk nooit open. Woning is met een watertemperatuur van 45/50 graden goed warm te krijgen.
SWW:
- Zou waarschijnlijk op de eerste verdieping kunnen, moet alleen nog uitzoeken of dit qua gewicht kan. Eventueel op de begane grond.
- Ongeveer 150 liter nodig
- Doorstroomboiler ook een optie? (Er liggen zonnepanelen op het dak en er is ruimte voor meer panelen.)
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
W/W (eventueel L/W), stil, domotica-integratie, zuinig, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid (Onbelangrijk: DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, design)
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed
Vragen naar aanleiding van oriënterend gesprek met installateur
- Installateur wil een buffervat plaatsen om het CV water niet te veel af te laten koelen tijdens het defrosten. Heeft dit wel enig nut? Dit kwam ik niet tegen in de post over buffervaten.
- Installateur raadt aan om een HT warmtepomp te nemen omdat er plaatradiatoren van het type 22 en 33 in de woning zitten. Volgens de installateur geven deze onvoldoende warmte af op een lage temperatuur. Na alles hier te hebben gelezen lijkt mij dit onzin, hoe denken jullie hier over?
- Installateur vond om bovengenoemde reden een W/W warmtepomp ook geen optie. Zien jullie hier bezwaren tegen?
- De radiatoren zijn momenteel nog niet waterzijdig ingeregeld. In hoeverre valt hier winst mee te behalen?
- Op dit moment is er een zonnecollector aanwezig maar dit is een oud type (vlakkeplaatcollector) en waarschijnlijk geen doorstroomsysteem met warmtewisselaar (dus risico op legionella). Moet ik dit systeem de deur uit doen of zijn er toch nog mogelijkheden om het te blijven gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:56
Als je nu met 45 graden water kunt stoken, dan kan dat met een WP ook.

Een buffervat is niet nodig. Je hebt voldoende systeeminhoud met grote radiatoren.

L/W is het eenvoudigst. W/W is een prijzige optie en je kunt toch niet koelen, dus ga je de bron uitputten. Ik zou niet voor W/W kiezen.

Boiler: 150 liter is te klein waarschijnlijk. Kijk eens naar de richtlijnen voor de boilergrootte voor nieuwbouw en houd je daar aan (ligt aan het aantal slaapkamers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
coursocied schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:29:
Vragen naar aanleiding van oriënterend gesprek met installateur
- Installateur wil een buffervat plaatsen om het CV water niet te veel af te laten koelen tijdens het defrosten. Heeft dit wel enig nut? Dit kwam ik niet tegen in de post over buffervaten.
- Installateur raadt aan om een HT warmtepomp te nemen omdat er plaatradiatoren van het type 22 en 33 in de woning zitten. Volgens de installateur geven deze onvoldoende warmte af op een lage temperatuur. Na alles hier te hebben gelezen lijkt mij dit onzin, hoe denken jullie hier over?
- Installateur vond om bovengenoemde reden een W/W warmtepomp ook geen optie. Zien jullie hier bezwaren tegen?
- De radiatoren zijn momenteel nog niet waterzijdig ingeregeld. In hoeverre valt hier winst mee te behalen?
- Op dit moment is er een zonnecollector aanwezig maar dit is een oud type (vlakkeplaatcollector) en waarschijnlijk geen doorstroomsysteem met warmtewisselaar (dus risico op legionella). Moet ik dit systeem de deur uit doen of zijn er toch nog mogelijkheden om het te blijven gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie moeite!
Buffervat word bijna altijd afgeraden hier.
Je volume is genoeg en doet weinig met de defrost.

Hier 2x 33 en 1x 22 radiatoren, die verwarmen de kamers prima op 34 graden.

W/W is duur en bied weinig meerwaarde tov L/W. Hou het geld in je zak 8)

Ik heb geen ervaring met waterzijdig inregelen. Hier staan ze volledig open en dat werkt prima.

Boiler kan genoeg zijn, mijn douchebeurt is ongeveer 60L per keer. Mijn vrouw jast er 160L doorheen per keer. Het ligt dus een beetje aan je verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWizza op 14-03-2023 17:37 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:05
Je zou niet boven de 35 graden moeten willen met welke wp dan ook. Een ht wp is geen wondermiddel, die maakt ook met belabberde cop heet water.
Ww zou ik met huidige prijzen afraden. Een goede lw kost nog niet eens de helft. Zorg wel voor een dakje erboven, als hij droog staat gaat het net wat langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Doorstromer: niet doen, die heeft een COP van 1 en verbruikt ontzettend veel stroom.

Wel kun je een douche WTW nemen. Die zijn wel efficiënter.

Koelen met een W/W warmtepomp werkt prima. Sterker nog als je dat doet dan warmt de bron weer op waardoor de COP voor het verwarmen van het tapwater omhoog gaat.

45 graden voor een CV ketel is prima, voor een warmtepomp is het te warm. Die temperatuur is niet efficiënt. Probeer je huis warm te houden met 30 graden als dat lukt.

Of je een W/W of L/W warmtepomp neemt is heel persoonlijk. Qua kosten haal je het er zeker niet uit. Maar passief koelen is erg fijn en ook dat je geen buitenunit hebt vind ik persoonlijk een voordeel.

Let wel op dat je een stille warmtepomp neemt. Het schijnt dat er veel verschil is in de geluidsproductie tussen de modellen. Onze warmtepomp staat in de keuken en die hoor ik niet met de deur dicht en ik zit er op 2 meter vanaf.

Een buffervat is handig als je een master/master systeem wilt. Wil je kosten besparen en een master/slave systeem nemen dan kun je het buffervat weg laten. Immers is dan de woonkamer jouw buffervat. Maar deze dient dan wel aan te staan om de rest van het huis te verwarmen.

Verder zijn er al een aantal tips gegeven.

Edit: Wij hebben een boiler van 180 liter en hebben ook een bad erbij. Zonder bad kun je met veel minder ook prima werken. Nadat het bad vol is, is de boiler wel helemaal leeg.

Het buffervat is hier 120 liter.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchKel op 14-03-2023 17:50 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
DutchKel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:47:
Doorstromer: niet doen, die heeft een COP van 1 en verbruikt ontzettend veel stroom.

Wel kun je een douche WTW nemen. Die zijn wel efficiënter.

Koelen met een W/W warmtepomp werkt prima. Sterker nog als je dat doet dan warmt de bron weer op waardoor de COP voor het verwarmen van het tapwater omhoog gaat.
Niet als je alleen radiatoren hebt. Koelen met radiatoren is niet echt werkbaar. Met vloerverwarming wel.
45 graden voor een CV ketel is prima, voor een warmtepomp is het te warm. Die temperatuur is niet efficiënt. Probeer je huis warm te houden met 30 graden als dat lukt.

Of je een W/W of L/W warmtepomp neemt is heel persoonlijk. Qua kosten haal je het er zeker niet uit. Maar passief koelen is erg fijn en ook dat je geen buitenunit hebt vind ik persoonlijk een voordeel.

Let wel op dat je een stille warmtepomp neemt. Het schijnt dat er veel verschil is in de geluidsproductie tussen de modellen. Onze warmtepomp staat in de keuken en die hoor ik niet met de deur dicht en ik zit er op 2 meter vanaf.

Een buffervat is handig als je een master/master systeem wilt. Wil je kosten besparen en een master/slave systeem nemen dan kun je het buffervat weg laten. Immers is dan de woonkamer jouw buffervat. Maar deze dient dan wel aan te staan om de rest van het huis te verwarmen.

Verder zijn er al een aantal tips gegeven.

Edit: Wij hebben een boiler van 180 liter en hebben ook een bad erbij. Zonder bad kun je met veel minder ook prima werken. Nadat het bad vol is, is de boiler wel helemaal leeg.

Het buffervat is hier 120 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09-07 13:27
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:40:
Je zou niet boven de 35 graden moeten willen met welke wp dan ook. Een ht wp is geen wondermiddel, die maakt ook met belabberde cop heet water.
Ww zou ik met huidige prijzen afraden. Een goede lw kost nog niet eens de helft. Zorg wel voor een dakje erboven, als hij droog staat gaat het net wat langer mee.
Een WP op 40/45 graden is nog geen hoge temperatuur WP. En met een stooklijn op 40/45 graden bij -5 kan je nog een prima scop halen. (volgens de specsheets iig)

Lager is beter uiteraard, maar niet boven de 35 komen vind ik te stellig. Je stookt op 40gr nog goedkoper dan op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ja precies. Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@coursocied Je kan eventueel met gebooste radiatoren iets koelen (het liefst T33), wel er op letten dat je met de aanvoer boven het actuele dauwpunt blijft! - Gebooste convectoren zijn ook bij koelen efficiënter.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nog afgezien van de onzin die de installateur je wijsmaakt, zet ik even de vraag neer bij de "keuze" voor een bronsysteem. is er een harde fysieke beperking aanwezig waarmee je verplicht word om een bron te nemen?
zo niet zou ik zeker het hele bronverhaal achterwege laten omdat het simpelweg 15~20k meer kost dan een simpele L/W machine die je voor minder dan 5k kan kopen en gewoon ergens in de achtertuin knikkert.

voor domotica integratie zou ik een panasonic nemen met de heisamon print erbij. dan kan je die machine laten doen wat je wilt.

en nee, die discussie met de installateur over buffertanks en hoge temperatuurmachines moet je afkappen, die hebt je gewoon niet nodig.

zonnecolletor meuk van het dak af knikkeren, zonnepanelen ervoor in de plaats leggen en klaar ermee. ondertussen kan je dan gaan spelen met wat fans onder de radiatoren te hobbyen.

doorstromers zijn de discussie niet waard, gewoon niet doen.

wil je airco: vervang je radiatoren voor fancoils en isoleer de leidingen volledig.

[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 14-03-2023 19:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
Blihi schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Niet als je alleen radiatoren hebt. Koelen met radiatoren is niet echt werkbaar. Met vloerverwarming wel.

[...]
Hier heb je voor nu gelijk in. Echter heb je een warmtepomp niet voor 5 jaar en ik ga er altijd vanuit dat een warmtepomp ook een nieuwe vloer meemaakt waar je dan logischerwijze vloerverwarming erbij laat leggen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat is aan de TS. Zelf ben ik er nog steeds van overtuigd dat je moet koelen bij het plafond en moet verwarmen bij de vloer. Die twee bij elkaar is in een van beide gevallen niet efficient, maar....

Mocht TS nadenken over koelen, bedenk dan ook dat je daarvoor je hele afgiftesysteem moet aanpassen, dus geisoleerde leidingen, verdelers, etc.
Pagina: 1