In het kader van het verduurzamen van onze woning ben ik mij gaan oriënteren op warmtepompen. Maar door de grote hoeveelheid informatie wil ik jullie ook even om advies vragen.
Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar (winter '20/21)
- Ongeveer 150 liter nodig
- Doorstroomboiler ook een optie? (Er liggen zonnepanelen op het dak en er is ruimte voor meer panelen.)
- Geen DWTW aanwezig
- Installateur raadt aan om een HT warmtepomp te nemen omdat er plaatradiatoren van het type 22 en 33 in de woning zitten. Volgens de installateur geven deze onvoldoende warmte af op een lage temperatuur. Na alles hier te hebben gelezen lijkt mij dit onzin, hoe denken jullie hier over?
- Installateur vond om bovengenoemde reden een W/W warmtepomp ook geen optie. Zien jullie hier bezwaren tegen?
- De radiatoren zijn momenteel nog niet waterzijdig ingeregeld. In hoeverre valt hier winst mee te behalen?
- Op dit moment is er een zonnecollector aanwezig maar dit is een oud type (vlakkeplaatcollector) en waarschijnlijk geen doorstroomsysteem met warmtewisselaar (dus risico op legionella). Moet ik dit systeem de deur uit doen of zijn er toch nog mogelijkheden om het te blijven gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie moeite!
Historisch gasverbruik: 1200 m³/jaar (winter '20/21)
Afgiftesysteem:
- 5 radiatoren (plaatradiatoren van het type 22 en een van het type 33), andere radiatoren staan eigenlijk nooit open. Woning is met een watertemperatuur van 45/50 graden goed warm te krijgen.SWW:
- Zou waarschijnlijk op de eerste verdieping kunnen, moet alleen nog uitzoeken of dit qua gewicht kan. Eventueel op de begane grond.- Ongeveer 150 liter nodig
- Doorstroomboiler ook een optie? (Er liggen zonnepanelen op het dak en er is ruimte voor meer panelen.)
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
W/W (eventueel L/W), stil, domotica-integratie, zuinig, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid (Onbelangrijk: DIY/tweakersvriendelijk, goedkoop, design)Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedVragen naar aanleiding van oriënterend gesprek met installateur
- Installateur wil een buffervat plaatsen om het CV water niet te veel af te laten koelen tijdens het defrosten. Heeft dit wel enig nut? Dit kwam ik niet tegen in de post over buffervaten.- Installateur raadt aan om een HT warmtepomp te nemen omdat er plaatradiatoren van het type 22 en 33 in de woning zitten. Volgens de installateur geven deze onvoldoende warmte af op een lage temperatuur. Na alles hier te hebben gelezen lijkt mij dit onzin, hoe denken jullie hier over?
- Installateur vond om bovengenoemde reden een W/W warmtepomp ook geen optie. Zien jullie hier bezwaren tegen?
- De radiatoren zijn momenteel nog niet waterzijdig ingeregeld. In hoeverre valt hier winst mee te behalen?
- Op dit moment is er een zonnecollector aanwezig maar dit is een oud type (vlakkeplaatcollector) en waarschijnlijk geen doorstroomsysteem met warmtewisselaar (dus risico op legionella). Moet ik dit systeem de deur uit doen of zijn er toch nog mogelijkheden om het te blijven gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie moeite!