Als Ta boven gevraagde Ta van de stooklijn uitkomt klinkt het wel als pendelen, wat gebeurt er als je Ta op bijv 35 a 36 zet?MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:15:
mara kern van de vraag - is dit typisch pendel patroon ? Er is dus wel een flink verschil tussen Ta en Tr maar Ta is 3 tot 4 graden hoger dan de stooklijn temp (die ik in display zie staan)
[Afbeelding]
zal daar eens meer gaan spielen - totop heden was het kouder buiten en stond de stooklijn temp ruim boven wat de wp haalde qua Ta.. en we hebben meer flow nu uit buffervatRulazZ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:21:
[...]
Als Ta boven gevraagde Ta van de stooklijn uitkomt klinkt het wel als pendelen, wat gebeurt er als je Ta op bijv 35 a 36 zet?
dat ding staat ook gewoon 4 tot 5 minuten op 0 --- is dat afkoelen van iets ofzo
[Voor 9% gewijzigd door MisterB op 17-03-2023 15:25]
Ik denk dat de thermostaat de compressor uitschakelt. Er is genoeg (teveel) warmteafgifte. Zet hem eens een tijdje op 21 graden..MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:15:
hier met tijdschaal , therm stata op 19 en het is 19 in woonkamer .. maar dat ding heeft een overshoot van 1.5 dus de vraag is er nog wel ... ik vraag het omdat dit een ander patroon is dan ik had .. we hebben flow verbeterd naar de VVW (nieuwe VVW verdeler zonder th kraan etc en flow meters (die op 1.5 tot 2 l per VVW groep staan nu) - voorheen had ik continue een defrost patroon (als het onder de 9 gr was buiten) en dit patroon is sort of new -- lijkt meer op pendelen .. ik zie Ta vanuit pomp naar vat oplopen tot 35 terwijl de temp 32 is conform stooklijn) - Tr is ca 25 dan
mara kern van de vraag - is dit typisch pendel patroon ? Er is dus wel een flink verschil tussen Ta en Tr maar Ta is 3 tot 4 graden hoger dan de stooklijn temp (die ik in display zie staan)
[Afbeelding]
Z'n retour temperatuur is 25. Dan mag dat toch geen pendelen veroorzaken. De compressor gaat zachter lopen dat is goed, maar daarna helemaal uit ipv op laag vermogen doorlopen.RulazZ schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:21:
[...]
Als Ta boven gevraagde Ta van de stooklijn uitkomt klinkt het wel als pendelen, wat gebeurt er als je Ta op bijv 35 a 36 zet?
hi denk dat niet want we zitten met een overshoot van 1.5 en thermostaat geeft vraag aan ... maar leuk experiment .. heb um op 21 gezet dus vraag genoeg nu ..Omebas schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:33:
[...]
Ik denk dat de thermostaat de compressor uitschakelt. Er is genoeg (teveel) warmteafgifte. Zet hem eens een tijdje op 21 graden..
precies - zo redeneerde ik ookOmebas schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:35:
[...]
Z'n retour temperatuur is 25. Dan mag dat toch geen pendelen veroorzaken. De compressor gaat zachter lopen dat is goed, maar daarna helemaal uit ipv op laag vermogen doorlopen.
Ik vind het vooral vreemd dat het elektrisch vermogen tot maar liefst 2.7 kW oploopt. En dat bij deze buitentemperaturen waarbij de meest slechte WP al een COP van 6 oid zou moeten kunnen halen. Dat betekent een enorm thermisch vermogen.MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:15:
hier met tijdschaal , therm stata op 19 en het is 19 in woonkamer .. maar dat ding heeft een overshoot van 1.5 dus de vraag is er nog wel ... ik vraag het omdat dit een ander patroon is dan ik had .. we hebben flow verbeterd naar de VVW (nieuwe VVW verdeler zonder th kraan etc en flow meters (die op 1.5 tot 2 l per VVW groep staan nu) - voorheen had ik continue een defrost patroon (als het onder de 9 gr was buiten) en dit patroon is sort of new -- lijkt meer op pendelen .. ik zie Ta vanuit pomp naar vat oplopen tot 35 terwijl de temp 32 is conform stooklijn) - Tr is ca 25 dan
[Afbeelding]
Tenzij je een 15+ kW WP hebt, betekent dit volgens mij dat je Ta veel te hoog staat en hij dat vermogen uiteindelijk niet kwijt kan.
Waar staat je Ta op en over wat voor WP hebben we het hier?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Bij mij wacht hij tot de water temperatuur bijvoorbeeld 2 graden onder setpoint komt en dan start hij weer. Of de thermostaat moet weer een signaal geven van verwarmen.MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:38:
wat betekenen die 4 a 5 minuten op 0 ... dan lijkt het mij dat er ff iets af moet koelen voordat ie weer verdeers kan ..
Vertel even wat voor systeem je hebt. WP thermostaat etc etc.
het is een (bij -7) ca. 6 kw wp bij met een parallel buffervat 120 l en externe pomp die de vvw voedt -- er wordt zat warm water uit dat buffervat getrokken want die externe pomp staat op max en ik zie 1.5 tot 2 liter op de flow meters staan van de vvw verdeler... Ta zag ik op ca. 34 terwijl Tr op 25 oid stond dus dan komt er toch gewoon veel kouder water terug uit buffervat en kan dat ding toch zijn warmte kwijt lijkt me ? Anders zou Ta en Tr toch vlakbij elkaar liggen ? Hiervoor had ik veel defrosts (onder de 9 a 10 buiten) en minder flow -- nu meer flow en soort pendel gedrag -- er is iig wat veranderd aan het gedrag
[Voor 29% gewijzigd door MisterB op 17-03-2023 15:50]
Dat een compressor op hoog vermogen start is niet vreemd. Hij moduleert daarna naar beneden.Andrehj schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:40:
[...]
Ik vind het vooral vreemd dat het elektrisch vermogen tot maar liefst 2.7 kW oploopt. En dat bij deze buitentemperaturen waarbij de meest slechte WP al een COP van 6 oid zou moeten kunnen halen. Dat betekent een enorm thermisch vermogen.
Tenzij je een 15+ kW WP hebt, betekent dit volgens mij dat je Ta veel te hoog staat en hij dat vermogen uiteindelijk niet kwijt kan.
Waar staat je Ta op en over wat voor WP hebben we het hier?
Zijn Tr is veel lager dus hij raakt genoeg kwijt.
Welke Ta had je ingesteld? Ta 34 is voor een huis met vloerverwarming enorm hoog. Dat moet makkelijk met <30 gr kunnen.MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:45:
het is een (bij -7) ca. 6 kw wp bij met een parallel buffervat 120 l en externe pomp die de vvw voedt -- er wordt zat warm water uit dat buffervat getrokken want die externe pomp staat op max en ik zie 1.5 tot 2 liter op de flow meters staan van de vvw verdeler... Ta zag ik op ca. 34 terwijl Tr op 25 oid stond dus dan komt er toch gewoon veel kouder water terug uit buffervat en kan dat ding toch zijn warmte kwijt lijkt me ? Anders zou Ta en Tr toch vlakbij elkaar liggen ? Hiervoor had ik veel defrosts (onder de 9 a 10 buiten) en minder flow -- nu meer flow en soort pendel gedrag -- er is iig wat veranderd aan het gedrag
En waarom zit er überhaupt een buffervat tussen? Dat maakt je instellen en analyseren van precies dit soort problemen vele malen lastiger.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Buffervat .. i know .. dat is nog een dingetje met de installateur - we moet dit eerst proberen ... -- we hebben nu zo lijkt het meer flow naar de VVW door nieuwe verdeler, geen therm kraan en voetventiel meer en wat efficienter leidingwerk ... zal de Ta (stooklijn ) eens naar beneden gaan managen vanuit hier ... maar we zijn iig van defrosts cycli naar nieuw soort pendel cycli gegaan (met huidige temp) -- waar wellicht door inregelen nog een hoop aan te doen isAndrehj schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:57:
[...]
Welke Ta had je ingesteld? Ta 34 is voor een huis met vloerverwarming enorm hoog. Dat moet makkelijk met <30 gr kunnen.
En waarom zit er überhaupt een buffervat tussen? Dat maakt je instellen en analyseren van precies dit soort problemen vele malen lastiger.
[Voor 4% gewijzigd door MisterB op 17-03-2023 16:02]
Mijn Mitsubishi doet dat alleen in het begin even om sneller de Ta te halen. Maar levert ca 1.5 maal zoveel vermogen als de WP van @MisterB, en kwam vanochtend toch maar op 1.1 kW elektrisch.Omebas schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:48:
Dat een compressor op hoog vermogen start is niet vreemd. Hij moduleert daarna naar beneden.
Als die hetzelfde gedrag zou vertonen als de WP van @MisterB , dan had ie vanochtend ca 4 kW elektrisch moeten verbruiken. Dat heb ik echt nog nooit gezien.
Dat is een momentopname geweest. Ik zou dat graag in grafiekjes willen zien. Sowieso is een dT van maar liefst 9 graden veel te hoog. Dat wijst op een veel te lage primaire flow.Zijn Tr is veel lager dus hij raakt genoeg kwijt.
Het water koelt teveel af in de vloer en dat gebeurt na de buffer.MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:08:
wat bedoel je met de primare flow ... v1 v2 of v3 (zie diagram) - ps de wp is als je koevlaas erbij pakt veel te klein (6 ipv 12) dus moet mi te hard werken .. nu weet ik niet of dat ook bij 13 buiten temp een rol speelt...
[Afbeelding]
Waar meet je de aanvoer en retour temperatuur?
Als je warmtepomp te klein is blijft je installatie doordraaien, dan gaat deze niet tussentijds stoppen.MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:08:
wat bedoel je met de primare flow ... v1 v2 of v3 (zie diagram) - ps de wp is als je koevlaas erbij pakt veel te klein (6 ipv 12) dus moet mi te hard werken .. nu weet ik niet of dat ook bij 13 buiten temp een rol speelt...
[Afbeelding]
Ik zou beginnen met je buffervat, secundaire circulatiepomp en zo te zien je bypass ertussen uit te halen.
Je kan de circulatiepomp na je buffervat voor nu ook op max zetten, eventueel foto van de betreffende circulatiepomp en hoe deze ingesteld staat?
[Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 17-03-2023 16:28]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D
De Ta en Tr temperaturen zag ik in de wp zelf op info displayOmebas schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:13:
[...]
Het water koelt teveel af in de vloer en dat gebeurt na de buffer.
Waar meet je de aanvoer en retour temperatuur?
die secundaire pomp staat op max -- er is geen 'bypass' maar dat zijn de radiatoren (ook soort bypass) en de VVW links onderin..DutchWing schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:26:
[...]
Als je warmtepomp te klein is blijft je installatie doordraaien, dan gaat deze niet tussentijds stoppen.
Ik zou beginnen met je buffervat, secundaire circulatiepomp en zo te zien je bypass ertussen uit te halen.
Je kan de pomp na je buffervat voor nu ook op max zetten, eventueel foto van de betreffende circulatiepomp en hoe deze ingesteld staat?
aan het verwijderen van buffervat en secundaire pomp zijn we iom installateur nog niet toe ...
Ik denk dat de bypass een radiator is?DutchWing schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:26:
[...]
Als je warmtepomp te klein is blijft je installatie doordraaien, dan gaat deze niet tussentijds stoppen.
Je kan de circulatiepomp na je buffervat voor nu ook op max zetten, eventueel foto van de betreffende circulatiepomp en hoe deze ingesteld staat?
Lijkt wel op pendelen ja. Maar vind het ook erg raar dat met deze temperaturen de WP 2500-3000W stroom gebruikt.MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:15:
[Afbeelding]
Primaire flow is wel voldoende?MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:30:
[...]
die secundaire pomp staat op max -- er is geen 'bypass' maar dat zijn de radiatoren (ook soort bypass) en de VVW links onderin..
aan het verwijderen van buffervat en secundaire pomp zijn we iom installateur nog niet toe ...
Wat voor type pomp zit er secundair?
- Ik las nog iets van een delta T van 9K.
- Dat betekent dat Primaire en Secundair toch enorm in onbalans is.
Vat en pomp moet gewoon weg. Die verziekt de boel.MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:08:
[Afbeelding]
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Hoe ziet de grafiek eruit bij 19 kamertemperatuur en thermostaat op 21..MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:35:
[...]
hi denk dat niet want we zitten met een overshoot van 1.5 en thermostaat geeft vraag aan ... maar leuk experiment .. heb um op 21 gezet dus vraag genoeg nu ..
toen zag ik stooklijn temp naar 40 gaan ennliep ie langer door.. ik ga het het geheel wat langer monitoren om te zien wat gedrag isOmebas schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 17:59:
[...]
Hoe ziet de grafiek eruit bij 19 kamertemperatuur en thermostaat op 21..
j i know - vooralsnog moeten we deze installatie nog proberen optimaal te krijgen (garantie ding)flippy schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:38:
[...]
Vat en pomp moet gewoon weg. Die verziekt de boel.
De primaire pomp is die in de binnenunit. V1 in jouw diagram dus.MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:08:
[Afbeelding]
Als je in je binnenunit een deltaT van 9 graden meet draait die pomp veel te langzaam.
Heb nou nog grafieken van de temperaturen met daarbij de gevraagde Ta?
Hi nee die grafieken heb ik nog niet want ik heb die data nog niet in HA.. maar ik zal mijn shelly 3 em met 3 temp sensoren op de buizen net buiten de pomp gaan plakken zodat ik Ta en Tr kan gaan meten en bijhouden een paar cm buiten de wp binnen unit -- grafieken volgen dan -- zal ook de temp bij v2 gaan meten die uit het buffervat gaat richtin de afnemersAndrehj schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:08:
[...]
De primaire pomp is die in de binnenunit. V1 in jouw diagram dus.
Als je in je binnenunit een deltaT van 9 graden meet draait die pomp veel te langzaam.
Heb nou nog grafieken van de temperaturen met daarbij de gevraagde Ta?
de externe pomp draait nu op max - zal ook eens met de snelheid van de primaire pomp spelen
[Voor 9% gewijzigd door MisterB op 17-03-2023 19:23]
Monitoring febr 2023 Ik mis nog c.a 10 deelnemers!
@MarcoL1978 Bedankt voor je uitgebreide post. Hoe is dit uiteindelijk bij jou afgelopen?MarcoL1978 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:51:
In Januari is mijn huis verbouwd, flink geïsoleerd en er is er een Hybride LW warmtepomp Atlantic Aurea 5 met plugwise Anna/Smart combi geplaatst op advies van de installateur. In 4 maanden meerdere keren de installateur en leverancier over de vloer gehad omdat de warmtepomp bijna niet werkt. Afgelopen week de eindconclusie moeten trekken dat mijn huis te goed geïsoleerd is…
In de warmtepomp zit, niet aanpasbare, logica die de binnen 20 minuten een bepaalde retourtemperatuur moet behalen, lukt dat niet dan schakelt hij over op CV. Onder de 5 graden doet hij niets. Door de goede isolatie en de vele zonne-instraling zijn er, op dagen dat de temperatuur boven de 5 graden zit, maar 1 of 2 verwarmingsmomenten nodig. In de tussentijd koelt de vloerverwarming af. Deze afkoeling is dusdanig veel dat de warmtepomp nooit binnen de 20 minuten op zijn verwachte retourtemperatuur komt (welke dat is hebben ze niet kunnen vertellen), zelfs niet bij buiten temperaturen van 18 graden, dus slaat hij na 20 minuten af. De CV neemt het over en als deze de vloerverwarming op temperatuur heeft gebracht hoeft de warmtepomp de rest van de (halve) dag niet meer aan te slaan.
Enkel tijdens een sporadische zwaar bewolkte niet al te koele dag heeft hij een groot deel van de dag kunnen draaien. Bij het bypassen van de vloerverwarming draaide hij wel correct en er zijn geen errors, conclusie van de leverancier is dus dat het niet aan de warmtepomp ligt maar aan de te goede isolatie van het huis en te veel zonne- instraling. Ik heb de installateur dus verzocht om deze installatie te verwijderen en een werkend alternatief aan te bieden.
Mijn instinct zou zeggen om voor een hybride Elga te gaan, simpel gezegd omdat hier veel meer zelf in te regelen en te tweaken valt. Maar kan deze of welke andere warmtepomp dan wel overweg met mijn situatie?
-TLDR- De huidige warmtepomp stopt na 20 minuten omdat hij de gewenste retour temperatuur niet kan halen, zijn er andere hybride warmtepompen die een dergelijke beperking niet hebben?
Deze uitleg lijkt helemaal op het probleem dat ik ook heb. Hebben hier ook vloerverwarming dus eigenlijk een ideale situatie voor een WP. De installateur is ook bij mij al vaker langs geweest omdat de warmtepomp bijna nooit draait en als de LW aangaat, komt de temperatuur van de aanvoer niet boven de 30 graden (behalve als de test-run aangezet wordt).
Ik heb het gevoel dat de installateur ook door de leverancier niet echt wordt ondersteund. Ook is de handleiding het laatste jaar al meerdere keren aangepast, wat me een slecht gevoel geeft voor een systeem dat al langer op de markt is.
Wat ik in dit forum bij andere Aurea 5 R32 klanten zag, is het gebrek aan monitoring om deze 'black box' uit te lezen als het niet naar behoren werkt. Ben ook benieuwd of er meer mensen een vergelijkbaar systeem hebben waar het wel goed werkt.
Zou het helpen om de cv een eigen thermostaat te geven? Of gaat de wp uit zodra de cv wordt bij geschakeldDr.Dree schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:25:
[...]
@MarcoL1978 Bedankt voor je uitgebreide post. Hoe is dit uiteindelijk bij jou afgelopen?
Deze uitleg lijkt helemaal op het probleem dat ik ook heb. Hebben hier ook vloerverwarming dus eigenlijk een ideale situatie voor een WP. De installateur is ook bij mij al vaker langs geweest omdat de warmtepomp bijna nooit draait en als de LW aangaat, komt de temperatuur van de aanvoer niet boven de 30 graden (behalve als de test-run aangezet wordt).
Ik heb het gevoel dat de installateur ook door de leverancier niet echt wordt ondersteund. Ook is de handleiding het laatste jaar al meerdere keren aangepast, wat me een slecht gevoel geeft voor een systeem dat al langer op de markt is.
Wat ik in dit forum bij andere Aurea 5 R32 klanten zag, is het gebrek aan monitoring om deze 'black box' uit te lezen als het niet naar behoren werkt. Ben ook benieuwd of er meer mensen een vergelijkbaar systeem hebben waar het wel goed werkt.
Deze oplossing heb ik bij m’n oude ELGA
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
@Dr.Dree Heb je de suggesties in onderstaand topic gevolgd? @geedoubleyou schijnt wel succes te hebben met de Atlantic Aurea.
Waarom springt cv-ketel aan bij 10 graden buitentemperatuur?
Edit: @JJvdB heeft ook zo’n ding hangen. Misschien is hij wat verder met tweaken?
Edit: @JJvdB heeft ook zo’n ding hangen. Misschien is hij wat verder met tweaken?
[Voor 23% gewijzigd door Superbeagle op 18-03-2023 07:28]
Ja, 2 thermostaten werkt prima ( 6 winters ervaring). In principe verwarm ik met de WP die een aan/ uit thermostaat heeft. Een aantal dagen per jaar moet de CV bijspringen, dat doe ik zelf door de (modulerende) thermostaat van de CV hoger te zetten. De WP gaat dan uit.BarryH schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 04:38:
[...]
Zou het helpen om de cv een eigen thermostaat te geven? Of gaat de wp uit zodra de cv wordt bij geschakeld
Ik begrijp niet waarom de temperatuur zo ver oploopt. Het moet veel beter kunnen ook met buffer. Staan de pompen al op maximale snelheid?MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:36:
[...]
toen zag ik stooklijn temp naar 40 gaan ennliep ie langer door.. ik ga het het geheel wat langer monitoren om te zien wat gedrag is
@LeonTebbens en @Andrehj uit het overzicht hierboven van Tomexergie zie ik dat jullie beiden een Mitsubishi Ecodan split van dezelfde specificaties hebben. Jullie hebben ook de min en max COP van februari van respectievelijk 2,87 en 6,17. Wat is de verklaring van deze opmerkelijke constatering?
Belangrijke verschillen zijn:Superbeagle schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:15:
@LeonTebbens en @Andrehj uit het overzicht hierboven van Tomexergie zie ik dat jullie beiden een Mitsubishi Ecodan split van dezelfde specificaties hebben. Jullie hebben ook de min en max COP van februari van respectievelijk 2,87 en 6,17. Wat is de verklaring van deze opmerkelijke constatering?
- Leeftijd van de woning. Isolatiegraad en afgiftesysteem zorgen ervoor dat ik (ook bij vorst) met minder dan 25°C aanvoertemperatuur kan werken en Leon veel meer nodig heeft.
- Nachtverlaging?
- En het kan ook nog zijn dat Leon uitsluitend op de schattingen van de WP zelf afgaat. Mijn ervaring is dat de combinatie PUHZ-SW75YAA met ERSD-VM2D veel te hoge schattingen qua elektrisch verbruik oplevert.
Iemand een idee, waar we op korte termijn nog ergens een Mitsubishi Electric SH-M60V SET (of soortgelijk) zouden kunnen kopen?
Mag evt. ook in Duitsland (niet al te ver van de grens) zijn.
Mag evt. ook in Duitsland (niet al te ver van de grens) zijn.
Zwerius Kriegsman
@MisterB
Lijkt wel het zogenaamde Manhattan-profiel wat Elga ook last van had. Volgas aan, en daarna volledig uit.
Ik zou inderdaad beginnen met dat buffervat en pomp eruit te slopen.
Lijkt wel het zogenaamde Manhattan-profiel wat Elga ook last van had. Volgas aan, en daarna volledig uit.
Ik zou inderdaad beginnen met dat buffervat en pomp eruit te slopen.
Onze woning is inderdaad veel minder goed geïsoleerd dan die van @Andrehj. Wij hebben een gewoon geïsoleerd jaren 30 huis. Dus bv HR++ glas, spouwmuur isolatie, Tonzon onder de vloer en 7 cm Steenwol op zolder. Geen balansventilatie. En alleen VVW in de woonkamer, de rest zijn Jaga’s.Superbeagle schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 13:15:
De WP staat uit van 22:00-05:00 ivm geluid (zowel buiten de compressor, als binnen de ruis van de pomp door de smalle leidingen).
Afgifte in de woonkamer VVW is eigenlijk ook wat laag, er komt nog een Vaillant AroVAIR fancoil bij.
Kortom: helemaal geen optimaal huis wat “geschikt” is voor een WP zoals je bv op milieucentraal.nl leest.
Maar het werkt wel prima, we zijn gasloos met ons jaren-30 huis! Ondanks SCOP van 3, is onze energierekening gedaald van 120 naar 30 euro per maand. Met huidige prijzen 50 euro.
Dus we zijn blij 😀.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Hallo allemaal, ik heb zojuist een topic gestart waarin in jullie advies vraag voor het plaatsen van een warmtepomp in onze woning.
Zouden jullie hier op willen reageren?
Zouden jullie hier op willen reageren?
Hier ook een jaren 30 huis op de wp.LeonTebbens schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:13:
[...]
Onze woning is inderdaad veel minder goed geïsoleerd dan die van @Andrehj. Wij hebben een gewoon geïsoleerd jaren 30 huis. Dus bv HR++ glas, spouwmuur isolatie, Tonzon onder de vloer en 7 cm Steenwol op zolder. Geen balansventilatie. En alleen VVW in de woonkamer, de rest zijn Jaga’s.
De WP staat uit van 22:00-05:00 ivm geluid (zowel buiten de compressor, als binnen de ruis van de pomp door de smalle leidingen).
Afgifte in de woonkamer VVW is eigenlijk ook wat laag, er komt nog een Vaillant AroVAIR fancoil bij.
Kortom: helemaal geen optimaal huis wat “geschikt” is voor een WP zoals je bv op milieucentraal.nl leest.
Maar het werkt wel prima, we zijn gasloos met ons jaren-30 huis! Ondanks SCOP van 3, is onze energierekening gedaald van 120 naar 30 euro per maand. Met huidige prijzen 50 euro.
Dus we zijn blij 😀.
Vanaf september tot vandaag heeft de wp 2880kwh
Opgeslurpt.
Toen we het kochten zaten we op 3000m3 gas waarvan een kleine 30m3 per maand voor sww en koken.
Dan de afgelopen 12 jaar vooral hout gestookt. Meestal tussen de 10 en 12 m3 per jaar.
Isolatie is in die laatste jaren wel beter geworden overal hr++ op twee ramen na maar die staan al een jaar klaar.
Keuken vloer vervangen voor een nieuwe geïsoleerde houten vloer.
Woonkamer ligt nu een meter dik schuimbeton met vloerverwarming en anhydriet (had achteraf ook in de keuken gemoeten)
En waar mogelijk is er een extra buitenmuur gemetseld met isolatie.
Voor dit jaar op de planning 35m2 muur isoleren van halfsteens met klamp naar rc4,5
En vloerverwarming in de keuken aanbrengen.
En eventueel nog wat radiatoren naar t33 brengen boven.
Zien dat we de ta lager kunnen krijgen voor nog minder stroom verbruik.
Als ik de consensus in dit topic goed heb begrepen is voldoende afgifte de belangrijkste voorwaarde voor een gedegen rendement doordat dit zorgt voor een lagere Ta.LeonTebbens schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:13:
[...]
[…]
@Andrehj ‘stookt’ met een aanvoertemperatuur van minder dan 25°C. Jij stookt dus op 34°C. Toch zie ik anderen met een hogere Ta, maar met een hogere COP.
Nu ik dit zo schrijf, zou de gemiddelde Ta geen goede toevoeging zijn in het overzicht van @Tomexergie? Beter lezen.
Verder chapeau dat je van het gas af bent!

[Voor 10% gewijzigd door Superbeagle op 18-03-2023 15:46]
Het klopt toch dat dit de data uit de WP is? Of gebruik je toch een externe kWh meter? Want door het gebruik daarvan ging mijn COP voor verwarmen enorm omhoog.LeonTebbens schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:13:
Maar het werkt wel prima, we zijn gasloos met ons jaren-30 huis! Ondanks SCOP van 3,
@Andrehj Kun je wat specifieker zijn wat je bedoelt met ‘enorm’ omhoog?
En als dat zoveel uitmaakt, dan is de meetmethode misschien een belangrijker toevoeging aan het overzicht.
En als dat zoveel uitmaakt, dan is de meetmethode misschien een belangrijker toevoeging aan het overzicht.
Ik weet dat niet meer precies (toen had ik nog geen uitgebreide logging, ik woonde hier net en was blij dat alles een beetje werkte), maar het het staat me bij dat het wel een volle COP-punt of nog meer scheelde.Superbeagle schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:50:
@Andrehj Kun je wat specifieker zijn wat je bedoelt met ‘enorm’ omhoog?
@Andrehj Laat dat 1 COP-punt zijn met als uitgangspunt een huidige COP van 6. Dan resulteert dat in jouw geval in een 20% hogere COP!
Deze februari maand had op het eind een aantal koude dagen, waar je 's ochtends heel veel kon verstoken, terwijl je 's middags met hoge COP kan werken. Ook een WP voor een muur op ZZO helpt met zoveel zon beduidend. Maar dan moet je daar wel op kunnen/willen wachten. Dat is meer van de isolatie dan van de afgifte afhankelijk. Dat staat niet in Tom zijn tabel.Superbeagle schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Als ik de consensus in dit topic goed heb begrepen is voldoende afgifte de belangrijkste voorwaarde voor een gedegen rendement doordat dit zorgt voor een lagere Ta.
@Andrehj ‘stookt’ met een aanvoertemperatuur van minder dan 25°C. Jij stookt dus op 34°C. Toch zie ik anderen met een hogere Ta, maar met een hogere COP.
Nu ik dit zo schrijf, zou de gemiddelde Ta geen goede toevoeging zijn in het overzicht van @Tomexergie? Beter lezen.
Verder chapeau dat je van het gas af bent!
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
@Tomexergie Op zich zou de setpoint van de binnentemperatuur een interessant gegeven zijn. Daarmee is Tlift bekend. En dat neemt mogelijk wat vragen weg.
Dat zegt nog weinig, mensen die het koudste moment van de dag vermijden hebben een veel lagere Tlift. Wanneer ik 's ochtends na de nacht de WP weer laat beginnen zet ik de Ta eerst rond de 28 graden en laat hem daarna oplopen tot een graad of 31 tot 35 afhankelijk van de buitentemperatuur. Mijn Tlift komt niet vaak boven de 30 graden, terwijl je dat op basis van de Ta van 34 bij 2 graden wel zou verwachten.verkeerslicht schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:22:
@Tomexergie Op zich zou de setpoint van de binnentemperatuur een interessant gegeven zijn. Daarmee is Tlift bekend. En dat neemt mogelijk wat vragen weg.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Tja, die manier van stoken maakt de effecten van instellingen per definitie minder traceerbaar.LangeFries schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:30:
[...]
Dat zegt nog weinig, mensen die het koudste moment van de dag vermijden hebben een veel lagere Tlift. Wanneer ik 's ochtends na de nacht de WP weer laat beginnen zet ik de Ta eerst rond de 28 graden en laat hem daarna oplopen tot een graad of 31 tot 35 afhankelijk van de buitentemperatuur. Mijn Tlift komt niet vaak boven de 30 graden, terwijl je dat op basis van de Ta van 34 bij 2 graden wel zou verwachten.
Toch haal je - linksom of rechtsom - met een lagere binnentemperatuur een hogere COP. En ook voor jouw Tlift geldt dat deze evenredig lager zou liggen. Het zeg dus wel degelijk iets. In ieder geval meer dan Ta alleen.
JaAndrehj schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:42:
Het klopt toch dat dit de data uit de WP is?
[Voor 3% gewijzigd door LeonTebbens op 18-03-2023 19:50]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
@LeonTebbens Dan kan het dus zomaar kunnen zijn dat jouw ‘echte’ COP, gemeten met een externe kWh-meter, (2,87 x 1,2 =) 3,44 is.
Ik ben in de voorbereiding om op mijn verdieping vloerverwarming aan te leggen ivm de bestelde warmtepomp. Ik wou dit met fermacell 2e26 op een houten ondervloer doen. Hier gaat normaal 14mm buis in. Is dit een goede keus? Beneden heb ik 16mm, maar boven hoeft het niet heel warm te worden, zeg 18 graden, waarbij het beneden 20gr is.
De flow door 14 is natuurlijk beperkter, en de groepen zullen kort moeten zijn.
Iemand ervaring met deze droogbouwvloer icm met een warmtepomp?
De flow door 14 is natuurlijk beperkter, en de groepen zullen kort moeten zijn.
Iemand ervaring met deze droogbouwvloer icm met een warmtepomp?
@LeonTebbens Ik had bij mijn Vaillant grote twijfels over het gerapporteerde geleverde vermogen. Een simpele sensortest is om je WP een tijdje te laten pompen zonder verwarmen (of als hij een hele tijd uit heeft gestaan), en dan de Ta en Tr sensoren uit te lezen die je WP zelf gebruikt. Bij mij lag Ta 0,7 graden hoger dan Tr, iets dat in de wintermaanden leidde tot een COP van >1 punt hoger. Tweede variabele is je debiet, dat is lastig te ijken zonder aanvullende temperatuur. In het Vaillant-topic zijn er meer bij wie de temperatuursensoren een behoorlijke afwijking hadden.
Ik werd er simpel van en heb er een Kamstrup tussen gezet
Ik werd er simpel van en heb er een Kamstrup tussen gezet

Draai R eens helemaal dicht (of liever haal weg).MisterB schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:45:
9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
R zijn de 9 radiatoren.. maar die kan ik wel eens allemaal dicht zetten.. moet het eerst ff wat kouder worden… met als doel nog meer flow door de vvw?koevlaas2 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:26:
[...]
Draai R eens helemaal dicht (of liever haal weg).
[Voor 7% gewijzigd door MisterB op 18-03-2023 21:45]
O ik dacht een Bypass, maar radiatoren zijn natuurlijk ook een bypass.MisterB schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:43:
[...]
R zijn de 9 radiatoren.. maar die kan ik wel eens allemaal dicht zetten.. moet het eerst ff wat kouder worden… met als doel nog meer flow door de vvw?
9990 Wp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Van welk gasverbruik per jaar kwam je af?LeonTebbens schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 14:13:
[...]
Onze woning is inderdaad veel minder goed geïsoleerd dan die van @Andrehj. Wij hebben een gewoon geïsoleerd jaren 30 huis. Dus bv HR++ glas, spouwmuur isolatie, Tonzon onder de vloer en 7 cm Steenwol op zolder. Geen balansventilatie. En alleen VVW in de woonkamer, de rest zijn Jaga’s.
Dus we zijn blij 😀.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
yep maar als doel meer flow door de vvw?koevlaas2 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:46:
[...]
O ik dacht een Bypass, maar radiatoren zijn natuurlijk ook een bypass.
MisterB schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:01:
[...]
yep maar als doel meer flow door de vvw?
Het hele systeem is 1 grote bypass nu ..
Maandag komen ze hier vloerverwarming aanleggen.
Het systeem bestaat uit drie Roswel composiet open verdelers aantal groepen nader te bepalen. 16mm 5 laags vloerverwarmingsbuizen die worden ingefreest volgens het slakkenhuis patroon.
Alleen ik lees dat ik wellicht een gesloten verdeler nodig heb?
Het systeem bestaat uit drie Roswel composiet open verdelers aantal groepen nader te bepalen. 16mm 5 laags vloerverwarmingsbuizen die worden ingefreest volgens het slakkenhuis patroon.
Hoe het ook genoemd wordt, je moet verdelers zonder pomp hebben.Reiziger88 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:05:
Maandag komen ze hier vloerverwarming aanleggen.
Enig idee wat voor luslengte is gepland? Voor gebruik met een WP kun je per verdeler beter wat meer kortere lussen hebben dan minder maar langere lussen. De watertemperatuur kan dan wat lager en je COP wordt dan dus wat hoger.
Het is 60 meter, dus dat is goed. Hij geeft aan dat het een pomploze open verdeler is, maar betekent dit dat de aanvoer en retour niet worden gemengt? Of juist wel? Een beetje verwarrend.BernieW schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:25:
[...]
Hoe het ook genoemd wordt, je moet verdelers zonder pomp hebben.
Enig idee wat voor luslengte is gepland? Voor gebruik met een WP kun je per verdeler beter wat meer kortere lussen hebben dan minder maar langere lussen. De watertemperatuur kan dan wat lager en je COP wordt dan dus wat hoger.
Niet gemengdReiziger88 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:29:
[...]
Het is 60 meter, dus dat is goed. Hij geeft aan dat het een pomploze open verdeler is, maar betekent dit dat de aanvoer en retour niet worden gemengt? Of juist wel? Een beetje verwarrend.
aka: gesloten verdeler.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
@Reiziger88 terugkerend fenomeen; de één noemt een verdeler zonder pomp "open", de ander noemt hetzelfde juist "gesloten" . Daarom zegt @MisterB, vergeet gesloten of open. Het is zonder pomp en zonder menging.
En zonder thermostaat kraan en zonder voetventiel en met flow metertjes en met dikke leiding zonder haskse bochten erheenverkeerslicht schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:36:
@Reiziger88 terugkerend fenomeen; de één noemt een verdeler zonder pomp "open", de ander noemt hetzelfde juist "gesloten" . Daarom zegt @MisterB, vergeet gesloten of open. Het is zonder pomp en zonder menging.
@BarryH Bedankt voor de tip, heb de Remeha thermostaat nog liggen. Ik ga het navragen bij de installateur of bij AtlanticClimate. Het is een combinatie van Anna thermostaat, Slim controller, waarbij de Slim schakelt tussen de Remeha CV en Aurea LW. Vandaag geen goede testdag, zon scheen te veelBarryH schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 04:38:
[...]
Zou het helpen om de cv een eigen thermostaat te geven? Of gaat de wp uit zodra de cv wordt bij geschakeld

@Superbeagle Ga ik uitproberen, dank voor de tip.Superbeagle schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 07:08:
@Dr.Dree Heb je de suggesties in onderstaand topic gevolgd? @geedoubleyou schijnt wel succes te hebben met de Atlantic Aurea.
@Dr.Dree Verder is die 5 graden grens natuurlijk ook volkomen onnodig. -15 lijkt me beter.
Bij b.v. de ELGA is dat sinds ca. 2019 gewoon instelbaar.
IS het een optie om de installateur de WP te laten vervangen door iets anders?
Evt. een atlantic FE WP die dan bivalent wordt aangesloten?
Bij b.v. de ELGA is dat sinds ca. 2019 gewoon instelbaar.
IS het een optie om de installateur de WP te laten vervangen door iets anders?
Evt. een atlantic FE WP die dan bivalent wordt aangesloten?
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
@BarryH Denk zelf ook dat vervanging de enige oplossing is. Moet daarvoor wel even controleren of dat niet strijdig is met de subsidievoorwaarden.
Stel je hebt een wp en daar in 2022 subsidie op gekregen en dat ding is te klein en er wordt een grotere neergezet waar in principe meer subsidie op zit wat is dan de situatie mbt subsidie?
We hebben het eenvoudig gehouden en de systeemgrens dicht om de WP getrokken. Hoe meer gegevens hoe meer werk met kans op fouten. We zouden ook het gasverbruik of elektricteit bijstook kunnen meten en opgeven en nog veel meer nuttige dingen.verkeerslicht schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:22:
Met deze gegevens hebben we een indicatie over de performance van l/w WP's . De individuele gegevens kunnen vergeleken worden met de groep. Hiermee kan een deelnemer, bij een lage COP, zoeken naar de oorzaak. Het is niet fijn als je WP je bankrekening aan het plunderen is.
Nu het buiten warmer is, is er binnen nauwelijks nog verwarming nodig. Alleen eind van de nacht nog een paar uurtjes.
Doordat de sww run om 14 uur begint en er dan geen warmtevraag is, hebben de Toshiba kabouters ineens geen haast meer met sww maken. Het vermogen is ineens geen 11 kW meer, maar 6 kW en de COP gaat omhoog van net onder de 3 naar ruim 4.5.
Doordat de sww run om 14 uur begint en er dan geen warmtevraag is, hebben de Toshiba kabouters ineens geen haast meer met sww maken. Het vermogen is ineens geen 11 kW meer, maar 6 kW en de COP gaat omhoog van net onder de 3 naar ruim 4.5.
Volgens mij is de eis dat je de WP een jaar moet laten staan , daarna maakt niet meer uit wat je ermee doet dacht ik.Dr.Dree schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:28:
@BarryH Denk zelf ook dat vervanging de enige oplossing is. Moet daarvoor wel even controleren of dat niet strijdig is met de subsidievoorwaarden.
Je kan sowieso gewoon nog een keer subsidie aanvragen. Bij warmtepompen is het, in tegenstelling tot isolatie, niet eenmaldig. Een WPB wordt ook gewoon als 'normale' wamtepomp gezien. Als je die hebt vraag je dus ook in korte tijd twee keer dezelfde soort subsidie aan
Feit dat het nu een stuk warmer buiten is zal ook wel mee spelen in een hogere COP lijkt me.Blihi schreef op zondag 19 maart 2023 @ 06:19:
Nu het buiten warmer is, is er binnen nauwelijks nog verwarming nodig. Alleen eind van de nacht nog een paar uurtjes.
Ja, maar het is vooral het feit dat de WP niet meer op vol vermogen draait, maar op 50%. Hij stuurt duidelijk op COP als er geen warmtevraag in parallel is.
Je kan voor een tweede warmtepomp gewoon weer subsidie krijgen.MisterB schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:32:
Stel je hebt een wp en daar in 2022 subsidie op gekregen en dat ding is te klein en er wordt een grotere neergezet waar in principe meer subsidie op zit wat is dan de situatie mbt subsidie?
Mocht je de eerste willen verkopen, dan mag dat pas na 1 jaar nadat je voor die eerste subsidie hebt ontvangen.
Oki thx!rykers schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:57:
[...]
Je kan voor een tweede warmtepomp gewoon weer subsidie krijgen.
Mocht je de eerste willen verkopen, dan mag dat pas na 1 jaar nadat je voor die eerste subsidie hebt ontvangen.
Volgens mij krijg je dan gewoon opnieuw subsidie. Maar wat zegt de website van de RvO hier over?MisterB schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:32:
Overigens toont dit het zieke van zo'n subsidiesysteem weer aan. Want door die subsidie is een tweedehands warmtepomp zo goed als waardeloos, terwijl deze technisch nog lang niet afgeschreven is.
De meeste subsidies maken doen meer kwaad dan goed.
Ja net als toeslagen…..Andrehj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:09:
[...]
Volgens mij krijg je dan gewoon opnieuw subsidie. Maar wat zegt de website van de RvO hier over?
Overigens toont dit het zieke van zo'n subsidiesysteem weer aan. Want door die subsidie is een tweedehands warmtepomp zo goed als waardeloos, terwijl deze technisch nog lang niet afgeschreven is.
Kun je die tijd niet sturen? Door iets van nachtverlaging in te stellen? En dan de WP pas na 10 uur 's ochtends laten draaien? Dan voorkom je dat de WP op het koudst van de nacht, met de laagst mogelijke COP, gaat draaien.Blihi schreef op zondag 19 maart 2023 @ 06:19:
Dat die COP hoger is ligt natuurlijk niet alleen aan het lagere vermogen, maar ook aan de hogere buitentemperatuur.Doordat de sww run om 14 uur begint en er dan geen warmtevraag is, hebben de Toshiba kabouters ineens geen haast meer met sww maken. Het vermogen is ineens geen 11 kW meer, maar 6 kW en de COP gaat omhoog van net onder de 3 naar ruim 4.5.
Is er bij jouw Toshiba niet een mogelijkheid om het vermogen bij SWW altijd te verlagen om zo het rendement te verhogen? Bij Mitsubishi kan ik hiervoor een ECO-stand inschakelen, of met een kabeltje+relais het vermogen tijdelijk verlagen.
Precies, het is meer een samenwerking tussen de toshibakabouters en de tuinkaboutersAndrehj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:16:
[...]
Dat die COP hoger is ligt natuurlijk niet alleen aan het lagere vermogen, maar (vooral) ook aan de hogere buitentemperatuur.
Is er bij jouw Toshiba niet een mogelijkheid om het vermogen bij SWW altijd te verlagen om zo het rendement te verhogen? Bij Mitsubishi kan ik hiervoor een ECO-stand inschakelen, of met een kabeltje+relais het vermogen tijdelijk verlagen.
Die tweedehands warmtepompen zijn erg gewild. Voor een dhz-er is het een voordeel dat die goedkoop een jonge tweedehands wp kan kopen en dus geen subsidie perikelen heeft.Andrehj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:09:
[...]
Volgens mij krijg je dan gewoon opnieuw subsidie. Maar wat zegt de website van de RvO hier over?
Door subsidies zijn de warmtepompen juist duurder!rykers schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:21:
[...]
Die tweedehands warmtepompen zijn erg gewild. Voor een dhz-er is het een voordeel dat die goedkoop een jonge tweedehands wp kan kopen en dus geen subsidie perikelen heeft.
Catalogusprijs + subsidie = verkoopprijs.
Diverse fabrikanten hebben de prijzen gewoon omhoog gegooid tot aan het subsidiebedrag.
En dan nog een COVID tax erop om de consument nog meer in de maling nemen.
Inventum met hun spaarpompen, Atag met hun warmtepompboilers enzovoorts…
En dit effect sijpelt gewoon door op de 2e hands markt.
Ook, maar als aanvoer direct retour gaat is dit zeer slecht voor de eventueel mooie retourtemperatuur.
2023 weer opnieuw subsidie, mits >1 jaar later.MisterB schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 23:32:
1200 kuub maar dat is geflatteerd omdat we van maart tot oktober veel zon in de woonkamer hebben. Warmteverliesberekening en afgifteberekening kwam uit op iets meer dan 7KW, we hebben nu sinds maart 2021 een Mitsu PUHZ-SW75YAAJoris 407 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:51:
[...]
Van welk gasverbruik per jaar kwam je af?
Dat geldt niet voor een warmtepomp die je uit het buitenland haalt. Daarnaast heb ik mijn huidige Panasonic wel in Nederland gekocht (besteld december 2021) voor een prijs die nagenoeg gelijk was aan de prijzen in het buitenland.DutchWing schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:02:
[...]
Door subsidies zijn de warmtepompen juist duurder!
Catalogusprijs + subsidie = verkoopprijs.
Diverse fabrikanten hebben de prijzen gewoon omhoog gegooid tot aan het subsidiebedrag.
En dan nog een COVID tax erop om de consument nog meer in de maling nemen.
Inventum met hun spaarpompen, Atag met hun warmtepompboilers enzovoorts…
En dit effect sijpelt gewoon door op de 2e hands markt.
Op dit moment is het denk ik vooral de schaarste die de prijzen opdrijft.
Ik las vandaag in (ik dacht) tijdschrift van VEH dat zo'n kast ook een stuk geluid tegenhoudt.Pietje555 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 15:09:
Hele weekend mooi weer geweest dus maar eens een kast om mijn buiten unit gebouwd.
Maar ik vraag me dan af of hij dan ook nog steeds genoeg lucht kan verplaatsen door zo'n ombouw.
@Rzaan Ik geloof niet dat deze geluid tegen houdt. Is gewoon van geimpregneerd hout met open onder, achter en zijkanten. Vooral bedoelt om hem aan de straatzijde wat netter te integreren bij de boerderij en de WP droog te houden. Kastje kostte bij elkaar €200,-. Ik had geen zin hem zelf te zagen en timmeren, want dan ben ik het ook aan hout kwijt.
Wil je echt geluid verminderen dan moet je een Merford Dice nemen. Die reduceert 11-15 dB(A). Er is nu ook de ACE en die schijnt nog beter warmtepompen te dempen omdat hij ontworpen is voor lage frequenties. Ik heb deze nog niet toegepast.
Maar je heb t het dan snel over een paar duizend Euro.
Wil je echt geluid verminderen dan moet je een Merford Dice nemen. Die reduceert 11-15 dB(A). Er is nu ook de ACE en die schijnt nog beter warmtepompen te dempen omdat hij ontworpen is voor lage frequenties. Ik heb deze nog niet toegepast.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik heb snel even gegoogled.Pietje555 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:23:
Wat zijn die dingen duur!
Zoiets moet toch ook zelf te maken zijn?
Niet dat het er dan zo mooi uitziet, maar ik vind jouw overkapping er sowieso gezelliger uitzien.
Ik heb zoiets gemaakt:Rzaan schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:34:
[...]
Ik heb snel even gegoogled.
Wat zijn die dingen duur!
Zoiets moet toch ook zelf te maken zijn?
Niet dat het er dan zo mooi uitziet, maar ik vind jouw overkapping er sowieso gezelliger uitzien.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek
Zeker. SWW run draait van 14 tot 16 a 17 (weet even zo niet uit mijn hoofd wat ik heb ingesteld). Die tijd is bewust gekozen, want dan levert de zonnestroom het meest op en dan is het gemiddeld het warmst buiten.Andrehj schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:16:
[...]
Kun je die tijd niet sturen? Door iets van nachtverlaging in te stellen? En dan de WP pas na 10 uur 's ochtends laten draaien? Dan voorkom je dat de WP op het koudst van de nacht, met de laagst mogelijke COP, gaat draaien.
Klopt, maar het is heel duidelijk te zien dat de SWW het vermogen halveert op het moment dat de warmtevraag wegvalt.[...]
Dat die COP hoger is ligt natuurlijk niet alleen aan het lagere vermogen, maar ook aan de hogere buitentemperatuur.
Niet dat ik zo ergens in de handleiding kan vinden. Er is wel een ECO-stand, maar die is alleen voor de WP als geheel, niet specifiek tijdens de SWW run.Is er bij jouw Toshiba niet een mogelijkheid om het vermogen bij SWW altijd te verlagen om zo het rendement te verhogen?
Dat zou natuurlijk wel kunnen. Een relais gestuurd door het naloopcontact van de 3-weg klep. Zodra er SWW vraag is, schakelt de WP in beperkte modus. Daar zou ik eens naar kunnen kijken. Alleen duurt 's winters de SWW run dan wel weer een stuk langer natuurlijk.Bij Mitsubishi kan ik hiervoor een ECO-stand inschakelen, of met een kabeltje+relais het vermogen tijdelijk verlagen.
Ik zie dat er zo'n 8 a 9 kWh warmte per dag het SWW vat in gaat (4 personen douchen) en op zondag aanzienlijk meer vanwege de Legionella-run (+/- 7 kWh extra). Dat zou 's winters tot een SWW run leiden van bijna 3 uur (inclusief defrosts) op half vermogen. Dat is wel lang om de verwarming uit te hebben.
Een kast die je maakt vanwege esthetiek is wel ff wat anders dan een kast die je maakt met als doel geluidsdemping. Zo'n esthetisch kastje kan mogelijk ook dempen maar met een beetje pech 't geluid juist versterken. En de COP ook nog wat verlagen. Jammer genoeg zijn er weinig tot geen bouwplannen voor zelfbouwkasten die ook daadwerkelijk geluid dempen. Ik heb ze in elk geval nog niet gevonden.
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Niet echt. Ik heb het gedaan voor warmte isolatie en voor de looks.
Ik heb in ieder geval niet het idee dat het geluid meer is geworden. Ook m.b,t, cop is het inderdaad wel een dingetje. In het begin had ik een beetje lucht circulatie van voor naar achteren via de kast. Dat is natuurlijk nooit goed en inmiddels verholpen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek