SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dat is geen geld. Zelf ben je aan hout dit ook zo kwijt. En dan moet je hem nog bouwen.Pietje555 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:39:
Ik heb mijn kast via een webwinkel gekocht
https://www.vinuovo.com/n...ing?product_list_limit=24
Ze claimen dat de kast ook een geluidreductie geeft. Ik weet het niet, ik heb geen buren en zelf hoor ik hem niet.
Ik heb hem wel zelf zwart geverfd en een bitumen dakje erop gelegd.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
wss weet je dan meteen hoe lang hij buiten zal staan:-)Joris 407 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:53:
[...]
Dat is geen geld. Zelf ben je aan hout dit ook zo kwijt. En dan moet je hem nog bouwen.
Kies een duurzaam houtsoort en je weet het verschil meteen
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat is waar. Ik heb zelf douglas gebruikt, geïmpregneerd en gebeitst.Dylantje2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:03:
[...]
wss weet je dan meteen hoe lang hij buiten zal staan:-)
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Als ze nou een leuk filmpje hadden gemaakt met een meting zónder kast en dan eentje mét kast, dan hadden we hun claim kunnen zien.Pietje555 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 21:39:
Ze claimen dat de kast ook een geluidreductie geeft. Ik weet het niet, ik heb geen buren en zelf hoor ik hem niet.
Ik heb hem wel zelf zwart geverfd en een bitumen dakje erop gelegd.
Lees maar even terug in dit topic. Op ON/OFF werkt het beste, krijg je de langste runs en kun je je minimale Ta proberen te achterhalen.scarwoman schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:40:
[...]
Ik kom even terug op deze post. Bij mijn Danfoss Icon staat het regeltype op hysterese.
Toch kan ik nog steeds de warmteafgifte instellen op Slow, medium, fast. Zoals de handleiding impliceert:
[Afbeelding]
Bij mij staat alles op SLOW voor vloerverwarming. Ik denk dat MEDIUM beter geschikt is voor dit nieuwbouwhuis uit 2021.
Op welke instelling staan de andere Danfoss Icon bezitters in dit topic? En waarom?
WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300
Het is goede kwaliteit. De kast wordt in Frankrijk gemaakt, en verzendkosten is gratis.Dylantje2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 07:03:
[...]
wss weet je dan meteen hoe lang hij buiten zal staan:-)
Fransen bouwen veel in hout en niet praxis kwaliteit. Ook de schroeven zijn gepoedercoat.
Het hout is vuren, maar hogedruk geimpregneerd, gaat waarschijnlijk langer me dan je WP (>15 jaar).
Kastje weegt ook 30 kg.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Krijg je nooit de conservering als met wolmaniseren onder hoge druk. Garantie op dit soort hout is meestal 15 jaar. En dan nog, is een plankje of balkje gaan rotten dan vervang je toch alleen dit stukje. Dat is het fijne van hout.Joris 407 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:02:
[...]
Dat is waar. Ik heb zelf douglas gebruikt, geïmpregneerd en gebeitst.
Het is wel wat nadelig voor de levensduur van de compressor, al die start-stops, maar als het er niet meer dan 1 per 45 minuten wordt is er niet veel aan de hand. Jouw zaagtandgrafiek zou er wel voor pleiten om de WP zo in te stellen dat hij afslaat als de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Maar hoe dat precies werkt, is afhankelijk van het merk type pomp dat je hebt.
Ik zie alleen het totaalverbruik van je huis. Hier is voor wat betreft het verbruik van je WP geen chocola van te maken. Tip: Installeer een kWh meter voor alleen de groep van je WP en monitor die.AMARONE schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:27:
Sinds vrijdag een warmtepomp en het bevalt goed tot nu toe.
Wat zien jullie als je onderstaande ziet, hoort dit geen rechte lijn te zijn of maakt het niet uit dat de warmtepomp de hele tijd tussen de 200 en 600watt zit?
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik vind het serieus knap dat jij uit deze zaagtand iets over de WP kunt zeggen, maar als die zaagtand werkelijk de aan/uit-frequentie van de WP is, dan is er wel degelijk iets aan de hand, want het zou duiden op ca 5 start-stops per uur, wat echt niet goed is, en zeker niet normaal.Gramser schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:40:
Als ik dit zie, kan de warmtepomp niet ver genoeg terugmoduleren om aan de minimale warmtevraag te voldoen. Ik vermoed dat je nu alleen WAR hebt ingesteld? Het is buiten erg zacht nu dus je zult echt weinig warmte nodig hebben. Dit is dan vrij normaal gedrag. Bij koudere temperaturen wordt dit waarschijnlijk een continue aanvoer van warmte.
Het is wel wat nadelig voor de levensduur van de compressor, al die start-stops, maar als het er niet meer dan 1 per 45 minuten wordt is er niet veel aan de hand. Jouw zaagtandgrafiek zou er wel voor pleiten om de WP zo in te stellen dat hij afslaat als de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Maar hoe dat precies werkt, is afhankelijk van het merk type pomp dat je hebt.
Waarschijnlijk staat de watertemperatuur te laag of kan de WP zijn vermogen niet kwijt doordat een zoneregeling alle groepen dicht laat lopen.
Hint voor @AMARONE : Dit topic doorlezen en (mits zoneregeling aanwezig) doorzoeken op die term.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zag inderdaad over het hoofd dat dit voor het hele huis is. Dat kán de boel goed vertekenen. Maar, met een iets mindere frequentie zag ik dat bij de WAR regeling bij mij ook. Maar dan niet zo vaak, dus.Andrehj schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:42:
[...]
Ik vind het serieus knap dat jij uit deze zaagtand iets over de WP kunt zeggen, maar als die zaagtand werkelijk de aan/uit-frequentie van de WP is, dan is er wel degelijk iets aan de hand, want het zou duiden op ca 5 start-stops per uur, wat echt niet goed is, en zeker niet normaal.
Waarschijnlijk staat de watertemperatuur te laag of kan de WP zijn vermogen niet kwijt doordat een zoneregeling alle groepen dicht laat lopen.
Hint voor @AMARONE : Dit topic doorlezen en (mits zoneregeling aanwezig) doorzoeken op die term.
Niettemin kan mijn tip het proberen waard zijn, door te kijken naar de regeling (WAR of kamerbijschakeling).
Beetje stuiterende wp lijkt mij:AMARONE schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:27:
Sinds vrijdag een warmtepomp en het bevalt goed tot nu toe.
Wat zien jullie als je onderstaande ziet, hoort dit geen rechte lijn te zijn of maakt het niet uit dat de warmtepomp de hele tijd tussen de 200 en 600watt zit?
[Afbeelding]
Dit zoek je een beetje eigenlijk:-)
/f/image/86dB4rArpMzxz6TuDUYE8Q52.png?f=fotoalbum_large)
War only 24-7-365
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vloerverwarming of radiatoren?Dylantje2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:05:
[...]
Beetje stuiterende wp lijkt mij:
[Afbeelding]
War only 24-7-365
En @Dylantje2 heeft een WP die een minimaal vermogen heeft van 1800W. Ook een niet onbelangrijk gegeven.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Wat is jouw WAR instelling? Ik stook nu (altijd) op 30 graden, en hij staat iets van 2/3 van de dag aan nu. Kan ik dan beter nu bijv. op 27 graden vaste aanvoer stoken of een WAR instellen?Dylantje2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:05:
[...]
Beetje stuiterende wp lijkt mij:
[Afbeelding]
War only 24-7-365
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Als je op vaste retourtemperatuur kan draaien is dat perfect, als je alleen de aanvoer kan instellen dan zou ik WAR doen ipv vaste aanvoer, en naregeling eruit gooien. Dan slaat de WP vanzelf af op instelling+hysterese. Krijg je ook nooit een koude vloer.radeoxx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:13:
[...]
Wat is jouw WAR instelling? Ik stook nu (altijd) op 30 graden, en hij staat iets van 2/3 van de dag aan nu. Kan ik dan beter nu bijv. op 27 graden vaste aanvoer stoken of een WAR instellen?
Apart systeem voor sww hoor ik.....Blihi schreef op zondag 19 maart 2023 @ 06:19:
Nu het buiten warmer is, is er binnen nauwelijks nog verwarming nodig. Alleen eind van de nacht nog een paar uurtjes.
Doordat de sww run om 14 uur begint en er dan geen warmtevraag is, hebben de Toshiba kabouters ineens geen haast meer met sww maken. Het vermogen is ineens geen 11 kW meer, maar 6 kW en de COP gaat omhoog van net onder de 3 naar ruim 4.5.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Gaat dit wel goed dan, hier 27c aanvoer (in deze doorwaaihut uit 1980) en 2/3 van de dag uit ipv aan ?radeoxx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:13:
[...]
Wat is jouw WAR instelling? Ik stook nu (altijd) op 30 graden, en hij staat iets van 2/3 van de dag aan nu. Kan ik dan beter nu bijv. op 27 graden vaste aanvoer stoken of een WAR instellen?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
koevlaas2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:39:
[...]
Gaat dit wel goed dan, hier 27c aanvoer (in deze doorwaaihut uit 1980) en 2/3 van de dag uit ipv aan ?
:strip_exif()/f/image/ff6siEW8vV5F38zM3Cy3r72J.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/10rW40hA7YJm3m0agRLzRwHf.png?f=fotoalbum_large)
Dit is van vandaag. Vannacht (gisteravond laat) is hij aangegaan. Vanmiddag een SWW run. Nu uitgegaan omdat setpoint is bereikt. En vanmiddag denk ik ook. Het is de panasonic thermostaat (19,5 graden celcius).
[ Voor 51% gewijzigd door radeoxx op 20-03-2023 20:53 ]
Het lijkt wel, alsof je WP regelmatig even uit en meteen weer aangaat.radeoxx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:45:
[...]
[Afbeelding]
Dit is van vandaag. Gisternacht is hij aangegaan. Vanmiddag een SWW run. Nu uitgegaan omdat setpoint is bereikt. En vanmiddag denk ik ook. Het is de panasonic thermostaat (19,5 graden celcius).
Hieronder mijn WP in HomeWizzard.
/f/image/aFy7BeALHReJcZ7SdfmXEjXx.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Mijn wp kijkt alleen naar de buffer temperatuur.
De woning, schuur en tapwatervoorverwarming halen naar wens warmte uit de buffer.
Dit resulteerd met deze buitentemperaturen in een aantal volgas runs en dan een poos niks.
Temperatuur in huis is nu 22 graden en in de schuur rond de 18.
Setpoint buffer voor de wp is 33 graden nu.
Maar als ik dan voorgaande verbruiken zie en dat dan maar afspiegel tegen een 1930 woning 75m2 beneden 3 meter hoog en bovenverdieping op 18 graden met een schuur van krap 50m2 en 3 meter hoog.
Dan doe ik het nog niet zo gek.
Al zou ik liever zien dat de wp het wat rustiger aan doet, ding draait ook prima op 30% van zijn vermogen.
Iets met de wp vrijgave geven als de schuur en/of woning warmte vragen.
Voor tapwater is het dan gewoon wat er is, dat heb je. die aanvragen zijn meestal toch vrij kort.
Die buffer is vervelend maar toch ook wel handig als de hout cv weer eens een dagje mag branden.
De korte pieken zijn ongeveer een uur en de langere piek is iets meer als 1,5 uur
:strip_exif()/f/image/Hz6UuVxyiGCYX0zwoTZ2Ayf5.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb een Mitsubishi Thermostaat met 1c hysterese. Vandaag kan ik overigens nog niet zien maar gisteren was het 0 kWh (240 Watt-uur voor standby).radeoxx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:45:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is van vandaag. Vannacht (gisteravond laat) is hij aangegaan. Vanmiddag een SWW run. Nu uitgegaan omdat setpoint is bereikt. En vanmiddag denk ik ook. Het is de panasonic thermostaat (19,5 graden celcius).
En als jij deze grafiek ziet wat zou je dan doen?koevlaas2 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:17:
[...]
Ik heb een Mitsubishi Thermostaat met 1c hysterese. Vandaag kan ik overigens nog niet zien maar gisteren was het 0 kWh (240 Watt-uur voor standby).
Lastig dit vanuit mijn ivoren toren te dicteren, maar heb je bijvoorbeeld wel gesloten en/of omgebouwde open verdelers ?radeoxx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:36:
[...]
En als jij deze grafiek ziet wat zou je dan doen?
Bij mij werkt 't gewoon. Niks speciaals gedaan, gewoon de oude sensor uit de behuizing gehaald en er een 25 graden exemplaar voor in de plaats gezet. Klusje van minder dan 5 minuten.Omebas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:16:
Iemand ervaring met het vervangen van de sensor in de speedcomfort ventilatoren. Ik heb de 25 graden exemplaren (normally open) erin gezet en ze gaan nooit meer uit.. Bij wie werkt het wel?
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 20-03-2023 22:25 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Radiatoren en klein stukje nep vloerverwarming..CurlyMo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:59:
[...]
En @Dylantje2 heeft een WP die een minimaal vermogen heeft van 1800W. Ook een niet onbelangrijk gegeven.
Maar wel al mijn tr getweakt.
Vraag me af hoe mijn pomp een minimaal vermogen van 1800w heeft:-)
En wat dit er mee te doen heeft?
Ik heb hemm wel eens lager gezien :-)
Ik laat gewoon mijn grafiek zien, zodat iemand zou kunnen kijken en zien dat hij mooi rustig loopt met dit weer.
Dat zou je willen, een strakke lijn, heeft dat iets met mijn vermogen te maken, ben erg benieuwd?
Dat het dus makkelijker is met een lagere Ta te werken dan wanneer je minimale vermogen bijv. 2500W is. En dus ook minder snel overshoots. @Gramser refereerde er ook al aan.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Mijn war is een pana, dus ik wete niet wat je hebt..radeoxx schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:13:
[...]
In de TS, staan mijn settings, bij stooklijn generator:
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
Mss handig tooltje ook voor andere systemen.
Evt de inlog voor mijn systeem staat er ook.
Discussie is er over mogelijk, maar geen goede thermostaat betekent aan en uit.
en met dit weer zou een thermostaat soms goed kunnen werken.
Ik doe met dit weer af en toe een shift op de stooklijn [ nu -1] en dan gaat de pana op war vanzelf uit ,...
Sommige merken hebben dat niet en blijven dan op minimaal vermogen toch doorlopen.
Automatiseren zou een optie zijn.
Ligt ook aan je inhoud/afgifte, en je modulerende vermogen.CurlyMo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:31:
[...]
Dat het dus makkelijker is met een lagere Ta te werken dan wanneer je minimale vermogen bijv. 2500W is. En dus ook minder snel overshoots. @Gramser refereerde er ook al aan.
En bij sommige is de regel zoals bij een CV liever iets zwaarder dan te licht, juist reden tot overkill ellende.
Mijne is/was mss iets te licht, maar beter dan....
En per merk ook verschillen, sommige wp's gaan niet uit als ze op war draaien. Pana does:-)
Ik reageerde op een stuiterende wp, en ik denk dat ik de ooit ook heeeel erg had, ondanks vermogen of afgifte enz. Mijn ervaring is dat settings qua pomp en inregelen van je Tr, mss wel stap 1 moet zijn.
Klopt inderdaad. Wat dat betreft zijn de heatfans beter. Zij hebben ook een los leverbare modulerende sensor te koop met 6 standen die ook te gebruiken is op de speedcomfort. Werkt perfect bij mij. Heatfan.euOmebas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:16:
Iemand ervaring met het vervangen van de sensor in de speedcomfort ventilatoren. Ik heb de 25 graden exemplaren (normally open) erin gezet en ze gaan nooit meer uit.. Bij wie werkt het wel?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Bij welke temperatuur gaan ze weer uit? Verkeerd om plaatsen kan niet toch?blb4 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:24:
[...]
Bij mij werkt 't gewoon. Niks speciaals gedaan, gewoon de oude sensor uit de behuizing gehaald en er een 25 graden exemplaar voor in de plaats gezet. Klusje van minder dan 5 minuten.
Jawel, volgens mij niet Monkee proof.Omebas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:41:
[...]
Bij welke temperatuur gaan ze weer uit? Verkeerd om plaatsen kan niet toch?
als dat zo is dan heb ik 't per ongeluk goed gedaan. bij mij schakelen ze gewoon aan & uit.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Het zijn temperatuur weerstanden welke bij een bepaalde buitentemperatuur een bepaalde weerstand doorlaten.
De regeling meet deze weerstand en weet zo de temperatuur.
NTC sensoren gaan altijd naar het negatieve afwijken door ouderdom.
PTC sensoren gaan altijd naar het positieve afwijken door ouderdom.
Voorbeeld NTC:
:fill(white):strip_exif()/f/image/znBvK5L2EED4GoodjCC9FzOp.png?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 21-03-2023 00:22 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
zo kom ik bijvoorbeeld https://pixers.nl/stickers/stenen-muur wel tegen waar je het in een lange smalle strook kan samenstellen maar wellicht zijn er nog betere optie?
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Deze snap ik niet? Het is gewoon een 300 liter SWW vat met interne spiraal en 3-wegklep. De SWW run is ingesteld ma t/m za van 13:00 tot 16:00 (zomertijd 14:00 tot 17:00). Als de WP het vat dan in 120 minuten niet naar 45 graden krijgt mag het laatste uur de interne verwarmer ook nog mee gaan doen.
Die 120 minuten is helaas het maximum dat bij Toshiba instelbaar is. Twee uur zou in principe genoeg moeten zijn om onder alle omstandigheden het vat naar 45 graden te krijgen (dus op vol vermogen bij warmtevraag en -10 buiten en op 55% vermogen als er geen warmtevraag is). De enige uitzondering is dat iemand tijdens de SWW run besluit om het bad te vullen ofzo, vandaar dat extra uur.
Op zondag laat ik het vat van 12:00 tot 14:00 tot 55 graden opwarmen (zomertijd 13:00 tot 15:00). Dat wordt niet altijd gehaald, maar dat is niet erg, want om 15:30 tot 18:00 loopt de tweede cyclus met 65 graden, waarbij om 17:00 de Legionalla-run begint (40 minuten vast op 65 graden, zomertijd 16:30 tot 19:00).
Ik zie dat de legionella-runs altijd ruim voor 18:00 eindigen, dus dat tweede blok is ruim genoeg. Wel is hiervoor het elektrisch element echt nodig. Dat komt er bij als de retourtemperatuur boven de 55 graden komt. Hoger wil de WP dus niet, ook al staat de compressor ingesteld om tot 65 graden mee te mogen doen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
En ik drie keer fout!blb4 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:00:
[...]
als dat zo is dan heb ik 't per ongeluk goed gedaan. bij mij schakelen ze gewoon aan & uit.
Steenwol met plastic en isolatietape zou natuurlijk ook nog kunnen, maar ik vermoed dat dat weinig weersbestendig is...
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Waar kan je die vervangende sensor kopen? Ik vroeg me al af hoe ik de Speedcomforts zou laten draaien als de warmtepomp er is.Omebas schreef op maandag 20 maart 2023 @ 22:16:
Ik heb deze besteld, zijn alleen nog niet binnen.wiljanvdb schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:38:
[...]
Waar kan je die vervangende sensor kopen? Ik vroeg me al af hoe ik de Speedcomforts zou laten draaien als de warmtepomp er is.
https://www.vanallesenmee...-normal-open-(losse-ring)
Zoek op KSD301, zijn er in diverse temperatuur varianten.
Ik heb om te testen de 20, 25 en 30 graden besteld.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Ik heb ze ook daar besteld.Tijgerkracht schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:48:
[...]
Ik heb deze besteld, zijn alleen nog niet binnen.
Ik heb ze hier ook besteld. Had ingesteld dat ik een melding zou krijgen als ze weer voorradig waren. En dat waren ze. Afgelopen vrijdagavond besteld en maandag ontvangen. Ik heb de 25 graden versie. Als je wil laat maar weten of het werkt.Tijgerkracht schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:48:
[...]
Ik heb deze besteld, zijn alleen nog niet binnen.
Ik heb ze ook vrijdag besteld en ze zijn verstuurd, maar PostNL....pfff, nog niks ontvangen.Omebas schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:56:
[...]
Ik heb ze hier ook besteld. Had ingesteld dat ik een melding zou krijgen als ze weer voorradig waren. En dat waren ze. Afgelopen vrijdagavond besteld en maandag ontvangen. Ik heb de 25 graden versie. Als je wil laat maar weten of het werkt.
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Het was een brievenbuspakje.Tijgerkracht schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:58:
[...]
Ik heb ze ook vrijdag besteld en ze zijn verstuurd, maar PostNL....pfff, nog niks ontvangen.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 16:59
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
https://www.calcoelectric...ts/calco_ksd301series.pdf
Dus even een defrost forceren
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 21-03-2023 14:05 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Armaflex AF, ingepakt met PVC tape. Is hier al vaker langs gekomen.Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:55:
Wat voor isolatie gebruiken jullie voor de buizen buiten? Ik wil die van mij beter inpakken en had daarvoor via Amazon wat uit China besteld, maar uiteraard is dat pakket kwijtgeraakt...Ik wil nu dus maar bij een Nederlandse leverancier kijken, maar kom nogal wat verschillende types tegen.
Steenwol met plastic en isolatietape zou natuurlijk ook nog kunnen, maar ik vermoed dat dat weinig weersbestendig is...
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Daar twijfel ik niet aan, maar er komt hier heul veul langs...Blihi schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:37:
[...]
Armaflex AF, ingepakt met PVC tape. Is hier al vaker langs gekomen.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik heb het ooit besteld bij novaplus.nl (nu https://www.technischeisolatie.com/). Was vele malen goedkoper dan andere aanbieders, maar geen idee of dat nog zo is.Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 15:38:
[...]
Daar twijfel ik niet aan, maar er komt hier heul veul langs...De AF versie dus en dan zo dik mogelijk, lijkt me. Ik ga op zoek!
Deze post heeft de foto's: Blihi in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 21-03-2023 16:04 ]
https://www.isolierladen.de/
let wel, komt nog 19%VAT bovenop.
Verzendkosten vallen met €6,73 mee.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
@Blihi Welke dikte heb jij gebruikt? Ik neig uiteraard naar het dikste, maar heb eigenlijk maar zo'n 60cm nodig en dan zou ik ook een dunnere (goedkopere) kunnen pakken en daarmee gaan knippen en plakken.
[ Voor 46% gewijzigd door Aziraphale op 21-03-2023 16:34 ]
Zoals in die post staat. Ik heb er twee lagen omheen zitten. Beide lagen zijn gemaakt van een 64mm buis. Daar heb ik in de lengte zo'n 3cm uit geknipt om de onderste laag te maken en die 3 cm is er in de bovenste laat bij gekomen.Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:21:
@Blihi @verkeerslicht Thanks, ziet er goed uit! Ik zal even opnieuw meten welke binnenmaat ik nodig heb en dan kijken waar ik het beste terecht kan.
@Blihi Welke dikte heb jij gebruikt? Ik neig uiteraard naar het dikste, maar heb eigenlijk maar zo'n 60cm nodig en dan zou ik ook een dunnere (goedkopere) kunnen pakken en daarmee gaan knippen en plakken.
Uiteindelijk heb je dan dus 3 naden over de hele lengte. De onderste laag zal dus +/- 54 mm diameter zijn en de bovenste laag +/- 74 mm diameter (30mm in de omtrek er uit betekent ongeveer 10 mm in de diameter er uit).
Ik bedoelde welke isolatiedikte je genomen hebt, maar dat is dan dus niet de allerdikste die Armaflex biedt.Blihi schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:32:
[...]
Zoals in die post staat. Ik heb er twee lagen omheen zitten. Beide lagen zijn gemaakt van een 64mm buis. Daar heb ik in de lengte zo'n 3cm uit geknipt om de onderste laag te maken en die 3 cm is er in de bovenste laat bij gekomen.
Uiteindelijk heb je dan dus 3 naden over de hele lengte. De onderste laag zal dus +/- 54 mm diameter zijn en de bovenste laag +/- 74 mm diameter (30mm in de omtrek er uit betekent ongeveer 10 mm in de diameter er uit).
Ik heb het nagemeten en ik zit nu met de schuifmaat er losjes tegenaan op 65mm. Dan zou ik het dus met 64mm en wat snij en plakwerk moeten kunnen redden. Is intapen voldoende of moet ik echt met die lijm aan de slag?
Proton_ schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:01:
Dat zijn bimetaalschakelaars, behoorlijk foolproof maar ook met flinke hysterese en vrij grote individuele afwijking. Een 25 graden variant schakelt soms pas weer uit onder de 20 graden.
https://www.calcoelectric...ts/calco_ksd301series.pdf
Dus even een defrost forceren
:strip_exif()/f/image/OqWk4s0nTZrSh0bV2oKAxHaI.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij gaat uit dus het is in ieder geval de normal open van 25gr.
50% kans dat het goed gaat, best veel kans dus...blb4 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:00:
[...]
Ik wil een 9 kwh 1 fase Panasonic warmtepomp. Kan deze pomp wel zoveel pompen? Ik heb overal 32 mm naar de verdelers en 16mm leiding. Moet ik ergens nog rekening mee houden?
Ja dat redt ie, wel meer (40 liter).Reiziger88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:33:
Ik heb straks 230 vierkante meter aan vloerverwarming over 3 verdiepingen. Ongeveer 25 groepen = 1500 meter aan leiding. Hiervoor moet je best een hoge waterflow hebben toch? 30 liter per minuut?
Ik wil een 9 kwh 1 fase Panasonic warmtepomp. Kan deze pomp wel zoveel pompen? Ik heb overal 32 mm naar de verdelers en 16mm leiding. Moet ik ergens nog rekening mee houden?
Maar, voor 9 kW kan je geen 30L gaan pompen dat is teveel rond de 21 L moet je zitten.
230 m2 met 10cm hoh is ongeveer 2300 meter leiding.Reiziger88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:33:
Ik heb straks 230 vierkante meter aan vloerverwarming over 3 verdiepingen. Ongeveer 25 groepen = 1500 meter aan leiding. Hiervoor moet je best een hoge waterflow hebben toch? 30 liter per minuut?
Weet je zeker dat je "maar" 1500m leiding hebt? Want dan zou je hoh 15cm hebben.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Hmm.. Tussen 60-70 meter per groep en ongeveer 25 groepen. Aangegeven dat het hart op hart 10 moet zijn. Ergens klopt een cijfer niet dan. Even uitzoeken:dConQuestador schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:45:
[...]
230 m2 met 10cm hoh is ongeveer 2300 meter leiding.
Weet je zeker dat je "maar" 1500m leiding hebt? Want dan zou je hoh 15cm hebben.
Bij 230 m² vvw-oppervlakte heb je dan inderdaad 2.300 m leidingen nodig.
Flow is niet zo spannend. Hier heb ik wel tegen de 280 m2 aan vvw. Die staan weliswaar niet allemaal tegelijk open, maar het werkt allemaal prima.Reiziger88 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:33:
Flow is slechts zo'n 19 lpm, minder dan 1 lpm per groep. Dat alles met een WP die nog ca 1 kW zwaarder is dan jouw Pana.
In eerste instantie had ik begrepen dat DN de binnendiameter in mm betekent. Bij buizen lijkt dit ook aardig te kloppen. Bij 32x3 pijp is de binnendiameter: 32-6 = 26mm. Dat is nog steeds geen 25mm, maar zit er in ieder geval dichtbij.
Maar als ik kijk naar de tweewegklep die ik heb ontvangen moet het toch wat anders betekenen. Hieronder een vergelijk met 32x3 meerlaags, een bijbehorende persfitting, en daarnaast de betreffende DN25 kraan, waarvan ik had verwacht dat de binnendiameter overeen zou moeten komen met de binnendiameter van de buis. De werkelijke binnendiameter van de kraan is 16mm.
![]() | ![]() |
Volgens Liander is DN gewoon de binnenmaat:
https://bestekken.liander...meter-dn-maten-in-bestek/
Hier lees ik weer dat DN = De-(0,5*wanddikte). Dit gaat overigens over magneetkleppen en ik heb geen idee waar "De" voor staat:
https://nl.pneumatic-part...d-valve-par-39132737.html
Kortom, wie kan een volgende miskoop van mij (en misschien anderen) voorkomen
DN is Nominale diameter.verkeerslicht schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:50:
Kan iemand inzicht geven in de betekenis van DN in betrekking tot kogelkranen, buizen etc?
In eerste instantie had ik begrepen dat DN de binnendiameter in mm betekent. Bij buizen lijkt dit ook aardig te kloppen. Bij 32x3 pijp is de binnendiameter: 32-6 = 26mm. Dat is nog steeds geen 25mm, maar zit er in ieder geval dichtbij.
Maar als ik kijk naar de tweewegklep die ik heb ontvangen moet het toch wat anders betekenen. Hieronder een vergelijk met 32x3 meerlaags, een bijbehorende persfitting, en daarnaast de betreffende DN25 kraan, waarvan ik had verwacht dat de binnendiameter overeen zou moeten komen met de binnendiameter van de buis. De werkelijke binnendiameter van de kraan is 16mm.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Hier lees ik weer dat DN = De-(0,5*wanddikte). Dit gaat overigens over magneetkleppen en ik heb geen idee waar "De" voor staat:
Komt uit de tijd dat er nog geen kunststof was :-)
Betreft de kleppen en pompen geldt dat niet en is het meer de aansluitmaat. In jouw geval de afsluiter DN25 heeft een aansluiting 1" binnendraad.
Wat belangrijker is, is of de pomp in een systeem de totaaldruk benodigd voor een juiste werking kan leveren. Daarom maak je een drukberekening en gebruik je de zeta waarden. Voor regelkleppen is een juiste autoriteit belangrijk en moeten ze juist kleiner zijn om goed te kunnen regelen.
[ Voor 34% gewijzigd door martijn v o op 21-03-2023 21:59 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dat is een lekkere ja.verkeerslicht schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:50:
Kan iemand inzicht geven in de betekenis van DN in betrekking tot kogelkranen, buizen etc?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Bijv. een dn 80 flens kan variëren tussen 76,3mm en 88,9mm buismaat. Aan de buitenkant
Dn100 100,2 tot 114,3
Normaal zou je zeggen dn25 is 1 duims en dus 25,4mm en dat krijg je ook als je 1 duims zuivelbuis besteld in Nederland
Maar als je dan in Duitsland in een zuivelfabriek staat is het zomaar 28mm.
Of bestel je een 1 duims pijp voor fitwerk is ie ineens 33,7..
De schroefdraad maten 1/4 1/2 3/4 etc komt eigenlijk wel altijd goed uit.
Maar bij een pijpmaat moet het ook nog volgens een din nummer
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dank voor deze opheldering.martijn v o schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:57:
Van oorsrprong is de DN maat de nominale maat van de buis en de hulpstukken zoals bochten en T-stukken. Daarvan is de DN maat gelijk aan de binnenmaat. Dus DN 100 is 100mm inwendig en 114 uitwendig.
Komt uit de tijd dat er nog geen kunststof was :-)
Betreft de kleppen en pompen geldt dat niet en is het meer de aansluitmaat. In jouw geval de afsluiter DN25 heeft een aansluiting 1" binnendraad.
Wat belangrijker is, is of de pomp in een systeem de totaaldruk benodigd voor een juiste werking kan leveren. Daarom maak je een drukberekening en gebruik je de zeta waarden. Voor regelkleppen is een juiste autoriteit belangrijk en moeten ze juist kleiner zijn om goed te kunnen regelen.
De kraan heeft een aansluitmaat van 1" (weliswaar aangemerkt als 33,7mm, wat dus eigenlijk geen 25,4 is maar goed):
https://www.wiltec.de/nl/...-230V-DN25-33.7mm-1/50654
In dit geval is het een simpele kogelkraan, ik zou verwachten dat minimale druk hier geen rol speelt, of is dat een misvatting?
Kennelijk zegt DNx dus niet heel veel.Ronald.42 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:05:
[...]
Dat is een lekkere ja.
Bijv. een dn 80 flens kan variëren tussen 76,3mm en 88,9mm buismaat. Aan de buitenkant
Dn100 100,2 tot 114,3
Normaal zou je zeggen dn25 is 1 duims en dus 25,4mm en dat krijg je ook als je 1 duims zuivelbuis besteld in Nederland
Maar als je dan in Duitsland in een zuivelfabriek staat is het zomaar 28mm.
Of bestel je een 1 duims pijp voor fitwerk is ie ineens 33,7..
De schroefdraad maten 1/4 1/2 3/4 etc komt eigenlijk wel altijd goed uit.
Maar bij een pijpmaat moet het ook nog volgens een din nummer
Mijn kraan heeft een aansluitmaat van 1" (33,7mm volgens fabrikant). Achteraf een beetje naïef van mij om te verwachten dat de binnendiameter dan 25mm kan zijn.
Ik ga zoeken naar een kraan waar de binnendiameter wél gespecificeerd staat.
"Kogelkraan volle doorlaat" leverd mischien wat op in je zoektocht.verkeerslicht schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:54:
[...]
Kennelijk zegt DNx dus niet heel veel.
Mijn kraan heeft een aansluitmaat van 1" (33,7mm volgens fabrikant). Achteraf een beetje naïef van mij om te verwachten dat de binnendiameter dan 25mm kan zijn.
Ik ga zoeken naar een kraan waar de binnendiameter wél gespecificeerd staat.
Edit ik vind ze zo vlug even met 19mm doorlaat. Maar dat moet groter kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 21-03-2023 23:00 ]
Moet die KIWA gekeurd zijn? Deze heb ik gekocht. Heeft volle doorlaat voor een klein prijsje maar is niet KIWA gekeurd.verkeerslicht schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 23:25:
@Ronald.42 idd, die vind ik ook. Voor zo'n kort stukje is dat wellicht acceptabel. Met een aansluitmaat van 5/4" krijg je een doorlaat van 27mm. Maar dan moet er diep in de buidel getast worden...
https://leidingshop.nl/bo...itendraad/?variant=1-inch
Hier draait sinds kort een Hitachi WP installatie . Deze week zijn de installateurs terug geweest om een en ander af te maken en te veranderen .
Wij lopen op dit moment tegen het feit aan dat wij vinden dat de gehele installatie binnen een behoorlijk lawaai maakt. Overal lees je dat een binnen unit het geluid van een moderne CV.
Nu draait alles op een open zolder, maar toen de cv er hing was deze 10x stiller als het geluid dat deze WP installatie maakt . De CV fluisterde , de WP maakt veel lawaai.
Zouden jullie ff naar deze video willen luisteren? Dit is was wij horen . Dit gaat door muren en een zolder vloer heen.
https://youtu.be/ILgJCOa4yDE
Gemeten met een decibel app kom ik op 42 decibel .
Geen idee wat wij hier mee aan moeten. Eerste dat wij dit aankaartte met de installateur was de feedback dat dit normaal was . Wij liggen er wakker van
De fluittoon gaat door heel het huis heen .
[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 08:14 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik vind op z'n best 20mm doorlaat bij 1" aansluitmaat.Ronald.42 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:55:
[...]
"Kogelkraan volle doorlaat" leverd mischien wat op in je zoektocht.
Edit ik vind ze zo vlug even met 19mm doorlaat. Maar dat moet groter kunnen.
Alternatief kan ik gewoon hier voor gaan:
https://www.amazon.nl/U-S...n%2Caps%2C95&sr=8-34&th=1
Betaalbaar, en een doorlaat van 25mm als ik het goed zie. Iemand ervaring met deze kranen van U.S Solid?
Echter "AC gelijkstroom"... Die moet ik nog even uitvogelen

Dank, maar ben zoekende naar een elektrische variantEvanrvb schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 07:25:
[...]
Moet die KIWA gekeurd zijn? Deze heb ik gekocht. Heeft volle doorlaat voor een klein prijsje maar is niet KIWA gekeurd.
https://leidingshop.nl/bo...itendraad/?variant=1-inch
De externe pomp draait best hard. Is dat nodig met dit weer? Welke aanvoer temperatuur is ingesteld?backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:10:
Hoi allemaal .
Hier draait sinds kort een Hitachi WP installatie . Deze week zijn de installateurs terug geweest om een en ander af te maken en te veranderen .
Wij lopen op dit moment tegen het feit aan dat wij vinden dat de gehele installatie binnen een behoorlijk lawaai maakt. Overal lees je dat een binnen unit het geluid van een moderne CV.
Nu draait alles op een open zolder, maar toen de cv er hing was deze 10x stiller als het geluid dat deze WP installatie maakt . De CV fluisterde , de WP maakt veel lawaai.
Zouden jullie ff naar deze video willen luisteren? Dit is was wij horen . Dit gaat door muren en een zolder vloer heen.
Geen idee wat wij hier mee aan moeten. Eerste dat wij dit aankaartte met de installateur was de feedback dat dit normaal was . Wij liggen er wakker van
Kennelijk heb je een buffervat. Die heb je nodig?
Dus iets van een braampje.
Ook heb ik de waterpomp in het CV circuit niet meer op de hoogste stand , maar 1 stand lager. Op de hoogste stand had ik veel ruis.
Als het geluid echt van de wp zelf afkomt kan je er een geluiddempende kast omheen zetten. met b.v. plaatmateriaal van Merford wat geluiddempend werkt. Daar heb ik zelf de warmtepompdroger mee ingepakt om het geluid te verminderen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zie ik het nou goed dat de circulatiepomp 75 W staat te trekken? Geen wonder dat je herrie hebt met zo'n pompsnelheid.backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:10:
Hoi allemaal .
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Zijn beide snelheden "idealiter" gelijk om menging zoveel mogelijk te voorkomen ?
Ik verwacht dus dat er nu soort directe stroom in het vat ontstaat aan de afnemende kant waarbij er kouder retour water meegenomen wordt in het warme aanvoer water afkomstig van de wp..
th mvg
[ Voor 22% gewijzigd door MisterB op 22-03-2023 09:00 ]
Klopt.MisterB schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:58:
Hi gents, vraagje - ik heb een parallel buffervat van 120l en ik zie dat de secundaire pomp (dus na het buffervat en voor de vvw/radiatoren) op ca 1.4 m3/h staat en de (primaire) pomp (in de warmtepomp zelf) rond de 1 m3/h.
Zijn beide snelheden "idealiter" gelijk om menging zoveel mogelijk te voorkomen ?
Ik verwacht dus dat er nu soort directe stroom in het vat ontstaat aan de afnemende kant waarbij er kouder retour water meegenomen wordt in het warme aanvoer water afkomstig van de wp..
th mvg
Aah nvm ik dacht dat je het over een simpele kogelkraan had.verkeerslicht schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:21:
[...]
Dank, maar ben zoekende naar een elektrische variant
Die Pomp moet zo hard werken anders is de flow naar beneden niet genoeg. Ik heb een 17 groep verdeler zonder pomp. Ja, er zit een buffer tussen. Volgens de installateur is dit al specificatie van Hitachi .Jaap19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:31:
[...]
De externe pomp draait best hard. Is dat nodig met dit weer? Welke aanvoer temperatuur is ingesteld?
Kennelijk heb je een buffervat. Die heb je nodig?
Aanvoer staat op een stooklijn. Ben het een beetje aan het uitproberen wat het beste werkt in mijn huis. Aanvoer staat nu op 26 graden
Die fluittoon was bij ons eerst anders. Na het veranderen van de pomp naar het juiste exemplaar was het weg. De waterpomp in het CV circuit draait op ook niet op de hoogste stand. Deze staat nu ingesteld op 1.9M3/U . Kan veel hoger.BarryH schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:41:
@backupdevice Een fluittoon is niet normaal. Bij mij had ik er ook een en de bron was een radiator en daar de instelbare doorvoer bij de uitgaande kant. Deze een kwart slag draaien en geluid was weg.
Dus iets van een braampje.
Ook heb ik de waterpomp in het CV circuit niet meer op de hoogste stand , maar 1 stand lager. Op de hoogste stand had ik veel ruis.
Als het geluid echt van de wp zelf afkomt kan je er een geluiddempende kast omheen zetten. met b.v. plaatmateriaal van Merford wat geluiddempend werkt. Daar heb ik zelf de warmtepompdroger mee ingepakt om het geluid te verminderen.
Yep 75 watt. Maar de het overgrote deel van de herrie komt uit de binnenunit en de leidingen. De binnenunit klinkt als een CV ketel die op volle kracht staat te draaien.ds23man schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:51:
[...]
Zie ik het nou goed dat de circulatiepomp 75 W staat te trekken? Geen wonder dat je herrie hebt met zo'n pompsnelheid.
Net de importeur gebeld. Die wilt wel komen kijken maar alleen met de installateur . Dus deze de opdracht gegeven om dit te regelen.
Probleem waar wij tegen aanlopen is dat wij totaal geen verstand van deze materie hebben, maar in de loop van de afgelopen dagen ben ik er achter gekomen dat wij meer weten dan de installateurs.
Wat voor info kan ik jullie geven qua install enzo ?
[ Voor 20% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 09:29 ]
Begin eerst maar eens met de diameter van de leidingen en of er een berg haakse fittingen in zitten...backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:26:
[...]
Die Pomp moet zo hard werken anders is de flow naar beneden niet genoeg. Ik heb een 17 groep verdeler zonder pomp. Ja, er zit een buffer tussen. Volgens de installateur is dit al specificatie van Hitachi .
Aanvoer staat op een stooklijn. Ben het een beetje aan het uitproberen wat het beste werkt in mijn huis. Aanvoer staat nu op 26 graden
[...]
Die fluittoon was bij ons eerst anders. Na het veranderen van de pomp naar het juiste exemplaar was het weg. De waterpomp in het CV circuit draait op ook niet op de hoogste stand. Deze staat nu ingesteld op 1.9M3/U . Kan veel hoger.
[...]
Yep 75 watt. Maar de het overgrote deel van de herrie komt uit de binnenunit en de leidingen. De binnenunit klinkt als een CV ketel die op volle kracht staat te draaien.
Net de importeur gebeld. Die wilt wel komen kijken maar alleen met de installateur . Dus deze de opdracht gegeven om dit te regelen.
Probleem waar wij tegen aanlopen is dat wij totaal geen verstand van deze materie hebben, maar in de loop van de afgelopen dagen ben ik er achter gekomen dat wij meer weten dan de installateurs.
Voor 30l/min of meer ga je echt wel 32mm meerlaags nodig hebben.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Die waterpomp staat op maar liefst 1.9 m³/h, dat is ca 32 lpm. Heb jij zo'n grote warmtebehoefte dat je zo'n grote flow nodig hebt? Hoeveel kW levert de WP momenteel?backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:10:
Mijn 8 kW WP doet het prima op 19 lpm (oftewel ca 1.1 m³/h). Die lagere flow zal veel geluid en stroomverbruik van de waterpomp schelen.
De leidingen van het Verwarming’s circuit hebben allemaal deze bochtenflippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:32:
[...]
Begin eerst maar eens met de diameter van de leidingen en of er een berg haakse fittingen in zitten...
Voor 30l/min of meer ga je echt wel 32mm meerlaags nodig hebben.
:strip_exif()/f/image/Ca0TLKuslhillXWGOAxTrcEW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dikte van die leidingen
:strip_exif()/f/image/wS1w3pz3Zhy3iWhKaASIFiwU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dikte leidingen naar beneden . Mijn inziens 32mm
:strip_exif()/f/image/JqCGbUtFqjW5f9Xrg2LxlEzk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r51rxMxvHbZIh1tMMPHPsxC0.jpg?f=fotoalbum_large)
Leiding richting vv
:strip_exif()/f/image/v4kqDHRfjl9KZ4FptPEBA10F.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluiting
:strip_exif()/f/image/3olvNRC5ketlds4MlkPmkF8x.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is niet dat het huis niet warm wordt. Het is alleen dat de binnenunit een takke herrie maakt in onze oren. En het hoort door heel het huis ook geruis van de leidingen. En dan heb ik boven radiatoren een slag open anders komt er ook nog een piep toon bij.
Die moeten vervangen worden door 32mm.
Sorry.
Wel bonuspunten voor de installateur om de goede bochten te gebruiken.
[ Voor 78% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 09:49 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Je bedoelt die leidingen die door hen gebruikt zijn?flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:47:
Die zijn te dun.
Die moeten vervangen worden door 32mm.
Sorry.
Want dat idee had ik ook al. Maar dan ook de leiding van die witte buis naar de verdeler ?
Die twee witten buizen zijn volgens mij rond de 3cm. Die Alu buizen zeker niet
[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 09:50 ]
Alle leidingen. Van binnenunit tot verdeler moet 32 zijn.backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:49:
[...]
Je bedoelt die leidingen die door hen gebruikt zijn?
Want dat idee had ik ook al. Maar dan ook de leiding van die witte buis naar de verdeler ?
Volgens mij zijn die witte leidingen 2.5flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:50:
[...]
Alle leidingen. Van binnenunit tot verdeler moet 32 zijn.
Is door de installateur niet naar gekeken
[ Voor 9% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 09:55 ]
25 is intern 20.backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:55:
[...]
Volgens mij zijn die witte leidingen 2.5
Is door de installateur niet naar gekeken
32 is intern 26.
dat verschil lijkt klein maar is 50% meer doorvoeroppervlakte. de watersnelheid halveert dus voor dezelfde aantal liters. de pomp moet dus ook veel harder duwen om zoveel liters door zon klein rietje te duwen. niet vergeten dat het een CV pomp is, niet een karcher.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 10:03 ]
Wat flippy zegt, waarschijnlijk te krappe diameter van de buizen.backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:26:
[...]
Die Pomp moet zo hard werken anders is de flow naar beneden niet genoeg. Ik heb een 17 groep verdeler zonder pomp. Ja, er zit een buffer tussen. Volgens de installateur is dit al specificatie van Hitachi .
[...]
Die fluittoon was bij ons eerst anders. Na het veranderen van de pomp naar het juiste exemplaar was het weg. De waterpomp in het CV circuit draait op ook niet op de hoogste stand. Deze staat nu ingesteld op 1.9M3/U . Kan veel hoger.
[...]
Yep 75 watt. Maar de het overgrote deel van de herrie komt uit de binnenunit en de leidingen. De binnenunit klinkt als een CV ketel die op volle kracht staat te draaien.
Even ter dubbel check: als je die pomp de stekker eruit trekt is dan al het geluid weg ? Waarschijnlijk (?) zit er ook nog een waterpomp in de Hitachi binnenunit.
Als je water met een idiote snelheid door leidingen en radiatoren gaat persen dan gaat het echt fluiten en zingen / resoneren. Het geluid kan dan alsnog lijken alsof het uit de binnenunnit komt en niet perse "uit" de pomp vandaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 22-03-2023 10:06 ]
Los van te kleine leidingen of een te hoge pompstand kan storend geluid soms in iets kleins zitten.backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:46:
[...]
De leidingen van het Verwarming’s circuit hebben allemaal deze bochten
[Afbeelding]
Dikte van die leidingen
[Afbeelding]
Dikte leidingen naar beneden . Mijn inziens 32mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leiding richting vv
[Afbeelding]
Aansluiting [Afbeelding]
Het is niet dat het huis niet warm wordt. Het is alleen dat de binnenunit een takke herrie maakt in onze oren. En het hoort door heel het huis ook geruis van de leidingen. En dan heb ik boven radiatoren een slag open anders komt er ook nog een piep toon bij.
Zo maakte in mijn huis één van de geïsoleerde leidingen contact met de buis van de ventilatie waardoor op elke verdieping het stromingsgeluid ernstig versterkt werd. Loop alles na waar de leidingen contact maken met de woning.
Na de installatie had ik één en ander ook nog een paar keer ontlucht dat scheelde ook.
Hoe is de binnen-unit bevestigd?
De wilo pomp is het probleem qua geluid niet, iig in mijn ogen. Als je de video luistert , dan is 99% van het geluid afkomstig van de binnenunit. Het geluid in de leidingen is aanwezig maar totaal niet hinderlijk als ik de radiatoren een slag openzet.Lollercopter schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:04:
[...]
Wat flippy zegt, waarschijnlijk te krappe diameter van de buizen.
Even ter dubbel check: als je die pomp de stekker eruit trekt is dan al het geluid weg ? Waarschijnlijk (?) zit er ook nog een waterpomp in de Hitachi binnenunit.
Als je water met een idiote snelheid door leidingen en radiatoren gaat persen dan gaat het echt fluiten en zingen / resoneren.
Die witte leidingen zitten in de muur en ik betwijfel of ik deze kan laten vervangen. De andere leidingen zijn gewoon te vervangen in mijn ogen.
Maar ja, wat nu... Ik ben van mening dat ik dat hele geval van de muur trek en samen met de buiten unit gewoon aan de weg zet. Ik ben er van overtuigd dat de Hitachi zijn werk goed kan doen, maar ik kom zoveel hiaten tegen van dingen die van te voren niet gechecked zijn door de installateurs.
Dus, wat nu? Wat zijn de gevolgen van die te dunne leidingen in het dagelijks gebruik en werking van de warmtepomp? Wat zou ik qua instellingen kunnen veranderen enzo? Het lastige op dit moment is dat ik op dit moment geen internet verbinding heb door een foutieve migratie ( dank je wel Tmobile) en dus niet kan monitoren.
Zijn er meer parameters die ik hier kan neerzetten wat een verklaring kan zijn van het geluid, naast de te dunne leidingen?
Geef de warmtepomp niet de schuld als de fouten worden gemaakt bij de installateur.backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:11:
[...]
De wilo pomp is het probleem qua geluid niet, iig in mijn ogen. Als je de video luistert , dan is 99% van het geluid afkomstig van de binnenunit. Het geluid in de leidingen is aanwezig maar totaal niet hinderlijk als ik de radiatoren een slag openzet.
Die witte leidingen zitten in de muur en ik betwijfel of ik deze kan laten vervangen. De andere leidingen zijn gewoon te vervangen in mijn ogen.
Maar ja, wat nu... Ik ben van mening dat ik dat hele geval van de muur trek en samen met de buiten unit gewoon aan de weg zet. Ik ben er van overtuigd dat de Hitachi zijn werk goed kan doen, maar ik kom zoveel hiaten tegen van dingen die van te voren niet gechecked zijn door de installateurs.
Dus, wat nu? Wat zijn de gevolgen van die te dunne leidingen in het dagelijks gebruik en werking van de warmtepomp? Wat zou ik qua instellingen kunnen veranderen enzo? Het lastige op dit moment is dat ik op dit moment geen internet verbinding heb door een foutieve migratie ( dank je wel Tmobile) en dus niet kan monitoren.
Zijn er meer parameters die ik hier kan neerzetten wat een verklaring kan zijn van het geluid, naast de te dunne leidingen?
Hoeveel jaren ervaring iemand heeft met gasketels is totaal niet relevant bij warmtepompen.
Niet vergeten dat je dit niet op gaat lossen met een ander merk warmtrpomp. Die is niet het probleem.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 10:14 ]
Je maakt het de kijker niet bepaald makkelijk door twee leidingen achter elkaar op de foto te zetten...backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:46:
De leidingen van het Verwarming’s circuit hebben allemaal deze bochten
Leiding richting vv
[Afbeelding]
Maar dit is (na 10x kijken) echt een 22mm leiding.
Die is voor zo'n grote flow van 32 lpm echt te klein. Dat had een 28mm leiding moeten zijn. (of 32mm kunststof)
Wel goed dat er stromende bochten gebruikt zijn, maar jammer dat ze een maat te klein zijn....
Jammer dat je niet even op mijn vragen over de pompsnelheid in gaat. Wat gebeurt er als je die gewoon wat langzamer zet? En waarom staat die zo hoog?
Dit plaatje is ook heel illustratief trouwens:
[Afbeelding]
De fabrikant van de verdeler maakt er een grote 1" aansluiting aan, en het eerste wat de installateur doet is er een verloop naar een kleinere (3/4") maat inschroeven....

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2023 10:23 ]
Het is toch een hele kleine moeite om die circulatiepomp op een lagere stand te zetten? Had hier 2 9 groeps VV verdelers, daar verging je ook van de herrie als je die op max zette.backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:11:
[...]
De wilo pomp is het probleem qua geluid niet, iig in mijn ogen. Als je de video luistert , dan is 99% van het geluid afkomstig van de binnenunit. Het geluid in de leidingen is aanwezig maar totaal niet hinderlijk als ik de radiatoren een slag openzet.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Ja wij hebben die discussie al gehad, wij zijn er redelijk ingestonken.flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:13:
[...]
Geef de warmtepomp niet de schuld als de fouten worden gemaakt bij de installateur.
Hoeveel jaren ervaring iemand heeft met gasketels is totaal niet relevant bij warmtepompen.
Maar Flippy, dat geluid wat je hoort, is de binnenunit. En of het komt doordat de leidingen niet goed zijn, of dat ding maakt veel geluid. De installateur gaf vorige week aan dat dit normaal bedrijfsgeluid is. Om je een beeld te geven, wij horen deze binnenunit twee verdiepingen lager. De leidingen niet, de binnenunit wel.
Die staat nu op 1.9M3 per uur te pompen. Er is mij aangegeven dat ik dat minimaal nodig heb om die 11Kw in een 17 groeps verdeler te stoppends23man schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:15:
[...]
Het is toch een hele kleine moeite om die circulatiepomp op een lagere stand te zetten? Had hier 2 9 groeps VV verdelers, daar verging je ook van de herrie als je die op max zette.
[ Voor 33% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 10:19 ]
Even ter info, wat voor hitachi is het ? Zit daar ook nog een waterpomp in, in de binnunit ? Of is het een monobloc die dus nog buiten een waterpomp heeft zitten (zoja, staat die ook met 40 liter per minuut door een rietje te duwen ? Ik zou niet weten wat er anders nog zo'n takke herrie kan geven). Of hangt die buitenunit aan de muur achter waar je dit filmpje genomen hebbackupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:11:
[...]
Geef anders effe wat type nummers en wat meer fotos want dit blijft een beetje koffie dik kijken.
Dit topic is gesloten.