Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 250 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.533.391 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:21

backupdevice

Boeh!

Lollercopter schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:18:
[...]

Even ter info, wat voor hitachi is het ? Zit daar ook nog een waterpomp in, in de binnunit ? Of is het een monobloc die dus nog buiten een waterpomp heeft zitten (zoja, staat die ook met 40 liter per minuut door een rietje te duwen ? Ik zou niet weten wat er anders nog zo'n takke herrie kan geven). Of hangt die buitenunit aan de muur achter waar je dit filmpje genomen heb :+
Geef anders effe wat type nummers en wat meer fotos want dit blijft een beetje koffie dik kijken.
RWM4N1E Solo binnenunit
RAS4WHNPE Buiten unit
DHWT-300S-3.0H2E 300L Tapwatertank + E-heater Boiler

Er zit een waterpomp in de binnenunit. Die staat op 2.01M3 per uur te draaien richting de 50ltr buffer. De video is van opzij van de binnenunit genomen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:16:
[...]

Ja wij hebben die discussie al gehad, wij zijn er redelijk ingestonken.

Maar Flippy, dat geluid wat je hoort, is de binnenunit. En of het komt doordat de leidingen niet goed zijn, of dat ding maakt veel geluid. De installateur gaf vorige week aan dat dit normaal bedrijfsgeluid is. Om je een beeld te geven, wij horen deze binnenunit twee verdiepingen lager. De leidingen niet, de binnenunit wel.
ik ken deze aparaten wel.

als het binnendeel zoveel geluid maakt is er iets niet tof met het waterzijdige deel. binnendeel is vrijwel onhoorbaar als het allemaal klopt.

maar als je probeert 2 kuub per uur door zulke rietjes probeert te rkijgen gaat dat wel herrie opleveren bij de pomp.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 10:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:21:
[...]

ik ken deze aparaten wel.

als het binnendeel zoveel geluid maakt is er iets niet tof met het waterzijdige deel. binnendeel is vrijwel onhoorbaar als het allemaal klopt.
Ok bedankt voor de feedback :). Even van het negatieve uitgaan en dat is dat ik de witte leidingen niet kan vervangen. Zou dan het vervangen van de rest van de leidingen naar zo breed mogelijk nog invloed hebben op het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 17:34
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:21:
[...]

RWM4N1E Solo binnenunit
RAS4WHNPE Buiten unit

Er zit een waterpomp in de binnenunit. Die staat op 2.01M3 per uur te draaien richting de 50ltr buffer. De video is van opzij van de binnenunit genomen.
Hoe is de buffer aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Ok bedankt voor de feedback :). Even van het negatieve uitgaan en dat is dat ik de witte leidingen niet kan vervangen. Zou dan het vervangen van de rest van de leidingen naar zo breed mogelijk nog invloed hebben op het geluid?
zoizo moeten de leidingen tussen het buffervat en het binnendeel 32 zijn. al blijf ik erbij dat je die hele buffer weg moet doen en direct de vloer in pompen. zonder vat of extra pomp. dat vat staat er echt voor niks met 17 groepen vloerverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 10:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:04
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:21:
[...]

RWM4N1E Solo binnenunit
RAS4WHNPE Buiten unit

Mijn achterkant bierviltje conclusie: je heb nu 2 joekels van waterpompen die beide door rietjes aan het zuigen en persen zijn.

Probeer als test die waterpomp in de binnenunit eens omlaag te krijgen naar +- 1.0 M3/uur en kijk wat dat voor impact heeft op het geluid wat je ervaart. Ik kan je daar verder niet mee helpen hoe je dat precies moet doen ik heb namelijk een Panasonic, zie de handleiding van de unit. Dan ben je hopelijk weer iets wijzer.
Verder: zowieso Hitachi ernaar laten kijken (hopelijk als stok om mee te slaan) en die installateur laten bloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Omebas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:25:
[...]

Hoe is de buffer aangesloten?
Binnenunit - Buffer - Wilo Pomp - VV
flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:25:
[...]

zoizo moeten de leidingen tussen het buffervat en het binnendeel 32 zijn. al blijf ik erbij dat je die hele buffer weg moet doen en direct de vloer in pompen. zonder vat of extra pomp. dat vat staat er echt voor niks met 17 groepen vloerverwarming.
Ik heb dit na onze eerste gesprek hier op het forum aangegeven aan de installateur. Die gaf aan dat Hitachi dit eigenlijk als een must have ziet in een install en dat zij dus een install to spec hebben gedaan.
Lollercopter schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Mijn achterkant bierviltje conclusie: je heb nu 2 joekels van waterpompen die beide door rietjes aan het zuigen en persen zijn.

Probeer als test die waterpomp in de binnenunit eens omlaag te krijgen naar +- 1.0 M3/uur en kijk wat dat voor impact heeft op het geluid wat je ervaart. Ik kan je daar verder niet mee helpen hoe je dat precies moet doen ik heb namelijk een Panasonic, zie de handleiding van de unit. Dan ben je hopelijk weer iets wijzer.
Verder: zowieso Hitachi ernaar laten kijken (als stok om te slaan) en die installateur laten bloeden.
Ja , als het goed is komt Hitachi samen met de installateur langs om de install te verifieren. Eerlijk gezegd verwacht daar niet veel van .

Betreffende de interne pomp. Ik zal eens kijken , ik had gezien dat de interne pomp op 100% staat te draaien.

[ Voor 37% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb dit na onze eerste gesprek hier op het forum aangegeven aan de installateur. Die gaf aan dat Hitachi dit eigenlijk als een must have ziet in een install en dat zij dus een install to spec hebben gedaan.
vragen die mij zo opborrellen naar de installateur:

als dat zo is waarom werkt het dan niet volgens spec?

en hoe wil je conform de normen rondom stromingssnelheden 2 kuub water per uur door zulke kleine leidingen krijgen?

ik zou heel graag die claim dat hitachi het zo MOET hebben (rekening houdend met jouw afgiftessyteem, dus een directe verbinding in een 17 groeps vloerverwarming) graag op papier willen zien van hitachi zelf...
hitachi is dan de enigste fabrikant van alle grote spelers die zon rare eis zou hebben.
immers is hitachi dan verantwoordelijk en niet de installateur....

leuke lees voor alle partijen is de NPR 5075 als men het op regels wilt gooien.... O-)

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:29:
[...]

Binnenunit - Buffer - Wilo Pomp - VV
In serie? Parallel? Kan je een schema tekenen van de installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:00:
[...]

25 is intern 20.
32 is intern 26.

dat verschil lijkt klein maar is 50% meer doorvoeroppervlakte.
69% zelfs (dat is al bijna 50% meer als wat je zei O-) ).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Omebas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:36:
[...]

In serie? Parallel? Kan je een schema tekenen van de installatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS9T0_IBmwY90VWOX-dOeX8vj-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUgMVnaM4B8ZE6W9SYAQN7ao.jpg?f=fotoalbum_large
Maasluip schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:37:
[...]

69% zelfs (dat is al bijna 50% meer als wat je zei O-) ).
Arent you the bringer of good news ;)

[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net schreef je nog dat overal stromende bochten gebruikt waren, maar hier zie ik op de voorgrond (bij de ontluchters) en bij de ingang van het vat haakse bochten. :/
En dat zijn er alleen op deze foto al direct 4 stuks. Wat zit er verder nog aan knietjes verborgen?

En verder: volgens de specs is dit een 11 kW WP (geen idee wat daarvan bij -10 nog van over is). Daarvoor is een 22mm waterleiding echt veel te klein. Maar dat mag inmiddels wel duidelijk zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2023 10:45 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Net schreef je nog dat overal stromende bochten gebruikt waren, maar hier zie ik op de voorgrond (bij de ontluchters) en bij de ingang van het vat haakse bochten. :/
En dat zijn er alleen op deze foto al direct 4 stuks. Wat zit er verder nog aan knietjes verborgen?
zoals in eerdere fotos van die hoek: alles zijn harde knietjes. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:42:
[...]

zoals in eerdere fotos van die hoek: alles zijn harde knietjes. :'(
De 15mm knietjes waren op zeker? Want de waterleiding is wel deels gebogen :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:14
Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:45:
[...]

De 15mm knietjes waren op zeker? Want de waterleiding is wel deels gebogen :+
voor boven 15mm had de installateur de kracht niet voor.....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:40:
[...]

Bedoel je rechts onder? Dat zijn de water leidingen naar de boiler. De andere hebben deze bochten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7qeicmrzfMJlej1BY3EW3jc1Sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ca0TLKuslhillXWGOAxTrcEW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Zit de pomp in de juiste stand gemonteerd? Ik meen te herinneren dat dit niet de goed montagepositie is...

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jaap19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:47:
Zit de pomp in de juiste stand gemonteerd? Ik meen te herinneren dat dit niet de goed montagepositie is...
Dat klopt die pomp moet je op zijn zij draaien. En niet met de motor omhoog.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
En 2 pompen die zich zo staan uit te sloven, samen dus iets van 150W. Dat is funest voor de COP van je installatie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
En zitten er leidingen en/of binnenuit aan een klankbord gemonteerd (plaat met holle/lege ruimte er achter)? Is niet goed te zien op de foto, maar op de laatste foto van de bocht lijkt 'ie aan het frame van een deurtje te hangen :?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:16:
[...]

wel.

[...]

Die staat nu op 1.9M3 per uur te pompen. Er is mij aangegeven dat ik dat minimaal nodig heb om die 11Kw in een 17 groeps verdeler te stoppen
Complete onzin. Dat is echt een absurde flow. Je moet naar de specs van de WP kijken wat de minimale flow moet zijn, voor mijn 12,5 kW Vaillant is dat 900 l/h. Op zich is meer beter, maar dan wel zonder herrie.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jaap19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:56:
En zitten er leidingen en/of binnenuit aan een klankbord gemonteerd (plaat met holle/lege ruimte er achter)? Is niet goed te zien op de foto, maar op de laatste foto van de bocht lijkt 'ie aan het frame van een deurtje te hangen :?
alles is niet goed opgehangen, de leidingen zijn met leidingclips die je normaal voor stroombuizen gebruikt vastgemaakt ipv de met rubber gevoerde buisklemmen. de hele hoek is 1 grote resonantie van krijsend water.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Dat klopt die pomp moet je op zijn zij draaien. En niet met de motor omhoog.
Staat zelfs in het boekje, maar een goede installateur leest de handleiding niet :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:00:
[...]

Staat zelfs in het boekje, maar een goede installateur leest de handleiding niet :+
Die gebruikt die grote schroef om hem te ontluchten aan de bovenkant natuurlijk... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als de binnenunit ook met zo'n absurde flow staat te draaien, verbaast me de herrie helemaal niet en de het mannetje van Hitachi die langskomt moet verschoning meenemen omdat ie niet meer bijkomt van het lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ds23man schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Complete onzin. Dat is echt een absurde flow. Je moet naar de specs van de WP kijken wat de minimale flow moet zijn, voor mijn 12,5 kW Vaillant is dat 900 l/h. Op zich is meer beter, maar dan wel zonder herrie.
Als je een 11kW warmtepomp hebt bij -10 dan heb je: (0,86 x 11000W) / Delta T 5 = 1892 l/h nodig op maximaal vermogen.

Maar als je een open buffervat hebt doe je primair afstellen wat de warmtepomp nodig heeft en secundair wat je afgifte is.

Rekening houden met:
- Leidingdiameter.
- Stromingsgeluid.
- Gewenste aanvoer/retour (delta T)
- Etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw9OTag5N7mVgMHxtjyKxKqDY6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk2bzjuhYSQWXHJlYT04skhl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 11:12 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Mijn Chinees vraagt om 1,7m3 per uur voor 10Kw.

Het hangt van de delta T af hoeveel vermogen je kunt verpompen met een gegeven hoeveelheid water.

Maar als ik het zo lees, zeg ik als hikoki dan een buffer verplicht stelt hang hem er dan tussen als serie buffer en flikker die secundaire pomp eruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Hier maar even een tabelletje met vermogen vs flow en dT (zal wel vaker gepost zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77Fi7YprT5jmOLOJlGASZZZkc4s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IPYiRgTjFbWTGXEtyIAM8cUq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Als de hypothese is dat de herrie uit de binnenunit door een te groot drukverschil veroorzaakt wordt door de binnenunitpomp, dan kan dat niet veroorzaakt worden door te dunne afgiftebuisjes naar de vloerverwarming, want er zit nu een parallelbuffervat tussen.
Dit is door @backupdevice simpel uit te sluiten: als de afgiftepomp uit staat, is het geluid dan weg?
Ja-> het ligt stiekem toch aan de afgifte
Nee -> verder zoeken, zoals de suggestie hier om de binnenunitpomp zachter te zetten. Helpt dat, dan kan er een braampje ergens zitten (en kan je lagere flow/hogere dT accepteren), helpt dat niet, dan is de pomp wellicht beschadigd door vuil, resoneert er iets in de ophanging, is het iets in het koudemiddelcircuit oid.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik had die vraag al gesteld aan de mannen , maar die stonden mij aan te kijken alsof ik gek was.
[...]

Tja.... Na hier de vraag te stellen en een andere installateur gesproken te hebben is het wel duidelijk dat ik zwaar de sjaak ben qua flow. Deze installateur kon alleen maar zeggen dat het diep triest voor ons was :/
flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:00:
[...]

alles is niet goed opgehangen, de leidingen zijn met leidingclips die je normaal voor stroombuizen gebruikt vastgemaakt ipv de met rubber gevoerde buisklemmen. de hele hoek is 1 grote resonantie van krijsend water.
Check, zetten wij ook op de lijst
DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Als je een 11kW warmtepomp hebt bij -10 dan heb je: (0,86 x 11000W) / Delta T 5 = 1892 l/h nodig op maximaal vermogen.

Maar als je een open buffervat hebt doe je primair afstellen wat de warmtepomp nodig heeft en secundair wat je afgifte is.

Rekening houden met:
- Leidingdiameter.
- Stromingsgeluid.
- Etc.

[Afbeelding]
Wat wil dat zeggen? Dat als de Wilo 1.9 M3 L/U levert dit genoeg is?

De man die ik net sprak zei inderdaad dat de leidingen niet toereikend zijn voor deze install. Hij zei ook , dit is een van de eerste dingen die gechecked dienen te worden. En hij eindigde met dat hij het heel triest vond.

Nou ... zijn we lekker mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Proton_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:38:
Als de hypothese is dat de herrie uit de binnenunit door een te groot drukverschil veroorzaakt wordt door de binnenunitpomp, dan kan dat niet veroorzaakt worden door te dunne afgiftebuisjes naar de vloerverwarming, want er zit nu een parallelbuffervat tussen.
Dit is door @backupdevice simpel uit te sluiten: als de afgiftepomp uit staat, is het geluid dan weg?
Ja-> het ligt stiekem toch aan de afgifte
Nee -> verder zoeken, zoals de suggestie hier om de binnenunitpomp zachter te zetten. Helpt dat, dan kan er een braampje ergens zitten (en kan je lagere flow/hogere dT accepteren), helpt dat niet, dan is de pomp wellicht beschadigd door vuil, resoneert er iets in de ophanging, is het iets in het koudemiddelcircuit oid.
Wat bedoel je met afgifte pomp? De interne of de Wilo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Hier nog even uit de Wilo installatiehandleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yj3edsT3BLixWSuyNoZILZYliaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2OXZbteuaDVSjthQAstNdnR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

[...]

Rekening houden met:
- Leidingdiameter.
- Stromingsgeluid.
- Etc.

[Afbeelding]
Dat is een hele leuke berekening maar.... Als je systeem meer vermogen moet leveren zal de aanvoertemperatuur ook omhoog gaan (WAR) en is het afgegeven vermogen ook hoger bij een gelijkblijvende flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:51:
[...]

Dat is een hele leuke berekening maar.... Als je systeem meer vermogen moet leveren zal de aanvoertemperatuur ook omhoog gaan (WAR) en is het afgegeven vermogen ook hoger bij een gelijkblijvende flow.
Nee, nee, dat komt omdat de Tr geen gelijke tred houdt met de Ta. Het gaat echt alleen om de dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Jaap19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Nee, nee, dat komt omdat de Tr geen gelijke tred houdt met de Ta. Het gaat echt alleen om de dT.
Dus de wet van behoud van energie geldt blijkbaar niet in een verwarmingssysteem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@backupdevice Niet direct een oplossing maar jij hebt een probleem en dat moet/zal je installateur moeten oplossen. Ik zou eerst op een nette en gewone manier met hem in overleg gaan en hem tot actie aanzetten. Zo niet en geen medewerking hem in gebreke stellen en rechtsbijstand inschakelen. Je hebt gewoon recht op een stil huis en normaal functionerende installatie. Kan dit niet door het buizensysteem dat hij dat voor installatie moeten mededelen en had jij de keuze gehad wel/niet.

Vraag me af of ik dan ook niet hetzelfde probleem krijg met 22 mm beneden na de dikkere aanvoerbuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:39:
Wat wil dat zeggen? Dat als de Wilo 1.9 M3 L/U levert dit genoeg is?

De man die ik net sprak zei inderdaad dat de leidingen niet toereikend zijn voor deze install. Hij zei ook , dit is een van de eerste dingen die gechecked dienen te worden. En hij eindigde met dat hij het heel triest vond.

Nou ... zijn we lekker mee
In jouw situatie is je installatie hydraulisch gescheiden doormiddel van een open buffervat.
Dan stel je normaliter je primaire zijde af op wat de binnenunit minimaal/maximaal nodig heeft.
En stel je de secundaire zijde af op wat je afgifte systeem maximaal nodig heeft bij een bepaalde delta T.

Leiding diameters hebben een bepaalde doorlaat, daarbij hou je rekening dat de stromingssnelheid door de leidingen niet te hoog wordt, want anders ga je het horen.
Daarvoor zijn richtlijnen, vuistregels en tabellen etc.

Maar als je voldoende flow hebt over je secundaire/afgifte kant, dan heeft een open buffervat geen meerwaarde. Alleen als je niet aan de minimale systeeminhoud kan voldoen, dit kan zijn in de vorm van waterinhoud of massa vloer, dan kun je ervoor kiezen om de buffervat als schakelvat in de retour te plaatsen.

Andere hebben al specifiek gereageerd op wat er mis is met de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Dus de wet van behoud van energie geldt blijkbaar niet in een verwarmingssysteem?
We hebben het toch over de afgifte van warmte? Niet over het rondpompen van iets.

Afgifte is: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9fLS4Ljjau2NAZcwkVNq3Hx7rI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3rfbWwB89hFrLPUnAZbFwfvG.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Jaap19 op 22-03-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:00:
[...]

In jouw situatie is je installatie hydraulisch gescheiden doormiddel van een open buffervat.
Dan stel je normaliter je primaire zijde af op wat de binnenunit minimaal/maximaal nodig heeft.
En stel je de secundaire zijde af op wat je afgifte systeem maximaal nodig heeft bij een bepaalde delta T.

Leiding diameters hebben een bepaalde doorlaat, daarbij hou je rekening dat de stromingssnelheid door de leidingen niet te hoog wordt, want anders ga je het horen.
Daarvoor zijn richtlijnen, vuistregels en tabellen etc.

Maar als je voldoende flow hebt over je secundaire/afgifte kant, dan heeft een open buffervat geen meerwaarde. Alleen als je niet aan de minimale systeeminhoud kan voldoen, dit kan zijn in de vorm van waterinhoud of massa vloer, dan kun je ervoor kiezen om de buffervat als schakelvat in de retour te plaatsen.

Andere hebben al specifiek gereageerd op wat er mis is met de installatie.
Ik waardeer jouw uitgebreide post maar ik kan hier geen chocolade van maken :'(

Heeft het nog zin om de interne pomp lager te zetten als tijdelijke oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-05 17:41
En nog steeds ben ik benieuwd wat er gebeurt met de geluidsoverlast als @backupdevice de pompsnelheden aanpast dan wel de ene of de andere pomp even uit zet.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat klopt wel, maar ten eerste is het maar de vraag wat die WP bij -10 nog levert en ten tweede zal dat ding toch kunnen moduleren? Hier is het nu +11 buiten, dan zal er nauwelijks nog warmtevraag zijn. Dan kunnen die waterpompen in het voor- en naseizoen wel een tikje langzamer lijkt me. Al was het alleen maar om de COP nog enigszins te redden (zoals @blb4 hierboven al aangaf).

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2023 12:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:03:
Dat is jou nu al vele malen gevraagd. Dat kun je toch supersnel en eenvoudig even testen? Als dat het geluid verhelpt weet je waar het aan ligt.
Ik begrijp werkelijk niet waarom je die pompen niet allang een tandje lager hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Jaap19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:00:
[...]

We hebben het toch over de afgifte van warmte? Niet over het rondpompen van iets.
Ja, het maakt nogal verschil of je Ta 30 graden is of 40. Bij een hogere Ta neemt je afgegeven vermogen toe, kijk maar in de tabellen van radiatoren. De delta T is alleen maar van belang voor de energiebron die de zaak voedt. Een CV ketel wil graag 20 graden en een warmtepomp 5 graden om het meest efficiënt te draaien. In WAR zie je dan ook dat de Ta omhoog gaat bij lagere buitentemperaturen en daarmee ook het afgegeven vermogen omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Ja, het maakt nogal verschil of je Ta 30 graden is of 40. Bij een hogere Ta neemt je afgegeven vermogen toe, kijk maar in de tabellen van radiatoren. De delta T is alleen maar van belang voor de energiebron die de zaak voedt. Een CV ketel wil graag 20 graden en een warmtepomp 5 graden om het meest efficiënt te draaien. In WAR zie je dan ook dat de Ta omhoog gaat bij lagere buitentemperaturen en daarmee ook het afgegeven vermogen omhoog gaat.
Denk nog even iets langer na over die wet die je aanhaalde... Als je bij een hogere aanvoertemperatuur meer warmteafgifte in je huis hebt, waar komt die warmte dan vandaan? Juist. Uit het water. En meer parameters dan in de gegeven formule zijn er niet. Uitgaande van standaard water, heb je alleen nog de flow en de dT over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:05:
[...]

Dat klopt wel, maar ten eerste is het maar de vraag wat die WP bij -10 nog levert en ten tweede zal dat ding toch kunnen moduleren? Hier is het nu +11 buiten, dan zal er nauwelijks nog warmtevraag zijn. Dan kan die waterpomp in het voor- en naseizoen wel een tikje langzamer lijkt me.
Ben ik helemaal met je eens!

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maak even een close up foto van de Wilo pomp.
Dan kan ik je even uitleggen hoe je deze lager kunt instellen indien dit niet duidelijk is.
Je kan hem namelijk ook verkeerd lager instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Jaap19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:13:
[...]

Denk nog even iets langer na over die wet die je aanhaalde... Als je bij een hogere aanvoertemperatuur meer warmteafgifte in je huis hebt, waar komt die warmte dan vandaan? Juist. Uit het water. En meer parameters dan in de gegeven formule zijn er niet. Uitgaande van standaard water, heb je alleen nog de flow en de dT over.
Je denkt verkeerd om. Je afgiftesysteem is een vast gegeven. Om meer vermogen af te geven is er alleen de mogelijkheid om je Ta te verhogen. Daardoor gaat je energiebron ook meer vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
[...]

Ik waardeer jouw uitgebreide post maar ik kan hier geen chocolade van maken :'(

Zie hieronder de chocola van hydraulisch gescheiden:

Er zijn twee waterstromen.

Circuit 1
Het water komt uit je binnen-unit (pomp1) gaat naar het buffervat en gaat weer terug! naar de binnen-unit.

Circuit 2
Het water wordt uit het buffervat gepompt (pomp 2) het afgiftesysteem in en komt via de retourleidingen weer terug in het buffervat.

Het buffervat is een open ruimte met water waar aan door het ene circuit koud water uit gehaald wordt en warm water in gepompt en door het andere circuit wordt er warm water uitgehaald en koud in gepompt.

Dan stel je normaliter je primaire zijde af op wat de binnen-unit minimaal/maximaal nodig heeft.

Op beide circuits kan een eigen snelheid gedraaid worden. Nu wordt jou al een aantal keren gevraagd om circuit 2 zachter te zetten om te kijken of dit invloed heeft op circuit 1. Begin hier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Omebas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:32:
[...]

Zie hieronder de chocola van hydraulisch gescheiden:

Er zijn twee waterstromen.

Circuit 1
Het water komt uit je binnen-unit (pomp1) gaat naar het buffervat en gaat weer terug! naar de binnen-unit.

Circuit 2
Het water wordt uit het buffervat gepompt (pomp 2) het afgiftesysteem in en komt via de retourleidingen weer terug in het buffervat.

Het buffervat is een open ruimte met water waar aan door het ene circuit koud water uit gehaald wordt en warm water in gepompt en door het andere circuit wordt er warm water uitgehaald en koud in gepompt.

Dan stel je normaliter je primaire zijde af op wat de binnen-unit minimaal/maximaal nodig heeft.

Op beide circuits kan een eigen snelheid gedraaid worden. Nu wordt jou al een aantal keren gevraagd om circuit 2 zachter te zetten om te kijken of dit invloed heeft op circuit 1. Begin hier mee.
Ok ik snap hem.

Ik heb maar 1 circuit. Vanuit de binnenunit gaat het naar het buffervat, en vanuit daar naar de wilopomp en vandaar naar de VV.
Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Dat is jou nu al vele malen gevraagd. Dat kun je toch supersnel en eenvoudig even testen? Als dat het geluid verhelpt weet je waar het aan ligt.
Ik begrijp werkelijk niet waarom je die pompen niet allang een tandje lager hebt gezet.
Omdat ik geen verstand van deze materie heb :/
DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:16:
[...]

Maak even een close up foto van de Wilo pomp.
Dan kan ik je even uitleggen hoe je deze lager kunt instellen indien dit niet duidelijk is.
Je kan hem namelijk ook verkeerd lager instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoWR3k1lBzKjlvOJT9iZeU0gIPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qgDuNr6ZIGHyor8jxPgWAX26.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
ds23man schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Je denkt verkeerd om. Je afgiftesysteem is een vast gegeven. Om meer vermogen af te geven is er alleen de mogelijkheid om je Ta te verhogen. Daardoor gaat je energiebron ook meer vermogen leveren.
Als je meer afgifte haalt uit dezelfde hoeveelheid m3/h water zal delta T groter moeten worden.

Wil je die delta T gelijk houden zal de flow omhoog moeten bij meer vermogen.

Beiden is mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ds23man schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:27:
[...]

Met eventuele naregeling is je afgiftesysteem (of beter: de warmteafgifte van je afgiftesysteem) geen vast gegeven.

Om de weten hoeveel warmte een WP heeft toegevoegd aan 't water hoeft je idd alleen maar de ΔT en de flow te weten, de temperatuur van inlet & outlet maakt niets uit. Stel een ΔT van 5 ⁰C, dan kan Ti 25 ⁰C en To 30 ⁰C zijn maar b.v. ook 40 ⁰C en 45⁰C, de hoeveelheid toegevoegde warmte is exact gelijk.

De afgifte in 't afgiftesysteem zal bij een hogere temperatuur inderdaad (veel) hoger zijn (en de COP van de warmtepomp zal bij een hogere To juist lager zijn). De situatie dat dezelfde warmte wordt toegevoegd bij gelijke ΔT en flow maar andere aanvoertemperatuur kan alleen als de afgifte van 't afgiftesysteem ook gelijk is gebleven en dat zal alleen kunnen als de afgifte verkleind is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Ok ik snap hem.

Ik heb maar 1 circuit. Vanuit de binnenunit gaat het naar het buffervat, en vanuit daar naar de wilopomp en vandaar naar de VV.
Je hebt 2 circuits
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dzmf0-G_xSFwkebR-kRC-cxhPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPw4Sy8Jjkp14CEOk1e9vyd8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Ok ik snap hem.

Nee je snapt het niet. Je hebt dus twee circuits. Niet 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Neem aan dat voor circuit 1 de pomp in die binnenunit zit en dat die alleen ingesteld kan worden via 't bedienpaneel van die unit? Dat is dan wat ingewikkelder voor @backupdevice dan ff die pomp van 't 2de circuit ('t afgiftecircuit) te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Neem aan dat voor circuit 1 de pomp in die binnenunit zit en dat die alleen ingesteld kan worden via 't bedienpaneel van die unit? Dat is dan wat ingewikkelder voor @backupdevice dan ff die pomp van 't 2de circuit ('t afgiftecircuit) te wijzigen.
Als je een probleem wil oplossen begin je met uitsluiten. Dus circuit 2 uitschakelen of zachter zetten en kijken welke geluidsproblemen overblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Nee. Die onderste zijn de leidingen naar de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:44:
[...]

Geen idee hoe dat werkt in dit merk.
Die van mij kan moduleren of op vaste snelheid.

Je zal het vast kunnen instellen maar zonder dat je zeker weet wat je doet zou ik er eerst maar eens afblijven.

Voor hetzelfde geld wordt het straks wat rustiger als die secundaire pomp wat kalmer aan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Die Wilo mag zo (conform de instrucities van wilo) NIET geinstalleerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAU0cZolv_kQfPOXJWgkRKQQAYQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zwb658Yy4O4M7cmvl2dYK3iD.jpg?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door MisterB op 22-03-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:11
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:47:
[...]

Je gaat ons toch niet vertellen dat de leidingen van het wilo pompje naar je binnendeel lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Maak nog eens een goede, heldere foto van de situatie onder de binnenunit waarop duidelijk de leidingloop staat van alle leidingen daar. Waar gaan die 2 horizontale leidingen (waarvan in 1 die Wilo pomp) vanaf dat buffervat precies heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Dan heb ik dat niet goed gezien.
Kun je ook een foto maken vanaf de buffer richting de binnenunit hoe dat daar dan allemaal onder zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYleoJTvpucBkPcAfVdL40aZ2pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0KrbOvJO1ZIhs7EugegM5yP.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de wp komt een leiding die splitst in Blauw en Rood. Blauw gaat naar de buffer en vanuit de buffer naar de wilo pomp en dan naar beneden . Rood gaat naar de boiler

[ Voor 18% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maak eens van de voorzijde binnenunit een foto, beetje dat je op het leidingwerk neerkijkt zeg maar.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Maak eens van de voorzijde binnenunit een foto, beetje dat je op het leidingwerk neerkijkt zeg maar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQvn1q1zugbUqUxhJ8sUfWNmi2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxkCQN9Mr56JAoNlLYRzCLbU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kMC5gbHCqR4kuWskLt4AojZJHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uS2HA8xFxtfRIdKA1hbP6aRd.jpg?f=fotoalbum_large

De linker dikke buis vertakt zich naar de buffer links , en gaat dan naar de vv. Aan de rechter kan van die kraan gaat het naar de boiler

De rechter dikke buis gaat naar de boiler

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:53:
[...]

Precies, dat deel in de gele cirkel blijft onduidelijk zo. Zoals deze foto nu genomen is maar dan 1 of 2 stappen naar links. En maak meteen ook wat foto's van die boiler en hoe de leidingen daar naartoe lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ7HHBRBPdc5ASQexxjPg4KPY30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u6EM5rVhCFT0osCEstoKzMef.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Plaatje aangepast nog steeds 2 circuits volgens mij....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UADPmtkULPbFOWU6Sn0U9MjpTmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVaNunU2CgziNTLwDsEf84he.jpg?f=fotoalbum_large

Of zelfs 3 als je de boiler mee rekent als circuit :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 22-03-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De linker dikke buis vertakt zich naar de buffer links , en gaat dan naar de vv. Aan de rechter kan van die kraan gaat het naar de boiler

De rechter dikke buis gaat naar de boiler
OK, de wel een apart afgiftecircuit met die Wilo pomp, die horizontale leidingen gaan met knietjes! (die er dus beter uit gehaald worden en vervangen door soepele bochten) naar die (witte) flexibele leidingen. Die leidingen zijn 't begin van je afgiftesysteem en lijken idd niet al te dik. Waren deze 25 mm buitendiameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ff een film gemaakt voor de duidelijkheid

https://youtu.be/oBXDEOKXpO8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Op de pomp staat ook een typeplaatje, dan kan ik aan de hand van het pomp karakteristiek / gegevens fabrikant zien wat hij doet.

Pomp op het kleinste huisje zetten, staat nu op het middelste voor vloerverwarming.
Hoeveel flow heb je dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Op de pomp staat ook een typeplaatje, dan kan ik aan de hand van het pomp karakteristiek / gegevens fabrikant zien wat hij doet.

Pomp op het kleinste huisje zetten, staat nu op het middelste voor vloerverwarming.
Hoeveel flow heb je dan nog?
Wilo Yonos Pico

Stand op kleine huisje geeft .9m3 L/ph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:01:
[...]

OK, de wel een apart afgiftecircuit met die Wilo pomp, die horizontale leidingen gaan met knietjes! (die er dus beter uit gehaald worden en vervangen door soepele bochten) naar die (witte) flexibele leidingen. Die leidingen zijn 't begin van je afgiftesysteem en lijken idd niet al te dik. Waren deze 25 mm buitendiameter?
Zoals ik het ziet gewoon een binnenunit met driewegklep en magneetfilter welke kiest tussen:
- Boiler
- Buffervat primaire zijde.

Afgifte systeem met Wilo pomp.
- regelt de secundaire zijde.

@backupdevice
Maar je afgifte gaat met meerlagenbuis 25/26 de vloer in richting je vloerverwarming verdeler?
- Laat maar filmpje gezien.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Dat helpt. Je hebt vanaf de WP dus 2 kanten op (met klep):

- Naar de buffer
- Naar de boiler

En vanaf de buffer ga je met "het tweede circuit" naar de VVW.

Je WP pompt dus alleen naar buffer of boiler. De Wilo doet alles van buffer naar VVW. Als de WP stopt, kan de WIlo nog geluid maken en als de Wilo stopt kan de WP nog geluid maken.

Volgens mij is de vraag hier om de Wilo even tijdelijk uit te zetten en kijken of je dan nog hetzelfde geluid hebt of niet, dan weet je welke van de "2 circuits" het probleem is.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Rimco schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Dat helpt. Je hebt vanaf de WP dus 2 kanten op (met klep):

- Naar de buffer
- Naar de boiler

En vanaf de buffer ga je met "het tweede circuit" naar de VVW.

Je WP pompt dus alleen naar buffer of boiler. De Wilo doet alles van buffer naar VVW. Als de WP stopt, kan de WIlo nog geluid maken en als de Wilo stopt kan de WP nog geluid maken.

Volgens mij is de vraag hier om de Wilo even tijdelijk uit te zetten en kijken of je dan nog hetzelfde geluid hebt of niet, dan weet je welke van de "2 circuits" het probleem is.
Als de WP stopt, dan is de Wilo ook uit.

Ik weet eigenlijk niet hoe ik die Wilo uitzet. Laat ik ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Zoals ik het ziet gewoon een binnenunit met driewegklep en magneetfilter welke kiest tussen:
- Boiler
- Buffervat primaire zijde.

Afgifte systeem met Wilo pomp.
- regelt de secundaire zijde.

Maar je afgifte gaat met meerlagenbuis 25/26 de vloer in richting je vloerverwarming verdeler?
Schema is dus heel basic. Met wel de opmerking dat die buffer en extra pomp niet nodig zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQaqwHfFK8HB4Ntf0O92w6tPDz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVMbMtMOSBn3XdvQdTUlWmVB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Schema is dus heel basic. Met wel de opmerking dat die buffer en extra pomp niet nodig zijn.
[Afbeelding]
Niet nodig indien er de juiste leidingen aanwezig zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Wilo Yonos Pico

Stand op kleine huisje geeft .9m3 L/ph
En wat doet dat met 't geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:13:
[...]

En wat doet dat met 't geluid?
Als ik deze lager zet dan is het geluid van de pomp iets minder, maar het geluid van de WP blijft hard zoals in mijn eerste video van vanmorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Met vloerverwarming met voldoende massa nooit nodig.

Er heeft dus een CV ketel gezeten, hebben ze de vloerverwarming verdeler wel vervangen?
Heb je eventueel hier een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Met vloerverwarming met voldoende massa nooit nodig.

Er heeft dus een CV ketel gezeten, hebben ze de vloerverwarming verdeler wel vervangen?
Heb je eventueel hier een foto van?
Wij komen net uit een totale renovatie beneden. Nieuwe dekvloer, vv en verdeler voor LTV .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfLpCVg9xgr3AGYAMvaVioDM_rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hHn4vAGqoInh6PEpZvcZ2VH.jpg?f=fotoalbum_large

Afgifte is 150m2 vv met 17 groepen 10cm HoH in slakkenhuis model

[ Voor 36% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:11:
[...]

Als de WP stopt, dan is de Wilo ook uit.

Ik weet eigenlijk niet hoe ik die Wilo uitzet. Laat ik ff kijken.
De leiding die de muur in gaat achter de Wilo pomp maakt die contact met de muur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Die buffer gaat je niet helpen als leidingen eigenlijk te dun zijn. Die buffer zorgt er in jou systeem alleen maar voor dat:
  • de efficiëntie van je WP lager is (want de WP zal op een wat hogere temperatuur staan);
  • je fors extra stroomverbruik hebt;
  • de regeling wat ingewikkelder is;
  • er meer onderdelen in je systeem zitten waardoor je meer betaald hebt dan nodig;
  • je niet meer door die luikjes naar de ruimte er achter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Omebas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:17:
[...]

De leiding die de muur in gaat achter de Wilo pomp maakt die contact met de muur?
Nee , die gaan via sleeves het beton in. Zit dus een flexible condoom omheen zeg maar.
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Die buffer gaat je niet helpen als leidingen eigenlijk te dun zijn. Die buffer zorgt er in jou systeem alleen maar voor dat:
  • de efficiëntie van je WP lager is (want de WP zal op een wat hogere temperatuur staan);
  • je fors extra stroomverbruik hebt;
  • de regeling wat ingewikkelder is;
  • er meer onderdelen in je systeem zitten waardoor je meer betaald hebt dan nodig;
  • je niet meer door die luikjes naar de ruimte er achter kan.
Lekker dan. Ik heb de vraag gesteld maar dit zou volgens de mannen een standaard vereiste zijn van Hitachi en er voor zorgt dat de WP rustiger kan draaien en die warmte kan gebruiken bij een defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Ha Tweakers, bestaat er zoiets als een doorstroomverwarmer voor CV leidingen?
Zou mij wellicht kunnen helpen in erg koude nachten om het huis geruisloos op temperatuur te kunnen houden.
(COP=1, I know 😀)
Bestaat dit, iemand ervaring mee?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:15:
[...]

Als ik deze lager zet dan is het geluid van de pomp iets minder, maar het geluid van de WP blijft hard zoals in mijn eerste video van vanmorgen
Dan zal waarschijnlijk de circulatiepomp in die binnenunit verkeerd zijn ingeregeld. Ik neem aan dat op dit moment je bij lange na geen 11 kW nodig hebt om je huis warm te houden en dan zou de circulatiepomp in de binnenunit 't ook een stuk rustiger aan kunnen doen maar mogelijk is deze op een vaste flow gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:21:
[...]
Lekker dan. Ik heb de vraag gesteld maar dit zou volgens de mannen een standaard vereiste zijn van Hitachi en er voor zorgt dat de WP rustiger kan draaien en die warmte kan gebruiken bij een defrost
Volgens mij is de enige echte use-case voor een buffer het werken met veel zones. Als je dus per kamer de temperatuur nauwgezet wil regelen i.p.v. relatief gelijkmatig door het hele huis.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Dan zal waarschijnlijk de circulatiepomp in die binnenunit verkeerd zijn ingeregeld. Ik neem aan dat op dit moment je bij lange na geen 11 kW nodig hebt om je huis warm te houden en dan zou de circulatiepomp in de binnenunit 't ook een stuk rustiger aan kunnen doen maar mogelijk is deze op een vaste flow gezet.
Die staat op 100% te draaien. Zal ik die eens lager zetten?
CurlyMo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Volgens mij is de enige echte use-case voor een buffer het werken met veel zones. Als je dus per kamer de temperatuur nauwgezet wil regelen i.p.v. relatief gelijkmatig door het hele huis.
Dat dacht ik dus ook. Ik wil en heb geen zone regeling erop zitten. Ik knijp een beetje met de flowmeters op de VV per ruimte.

[ Voor 29% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LeonTebbens schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:22:
Ha Tweakers, bestaat er zoiets als een doorstroomverwarmer voor CV leidingen?
Zou mij wellicht kunnen helpen in erg koude nachten om het huis geruisloos op temperatuur te kunnen houden.
(COP=1, I know 😀)
Bestaat dit, iemand ervaring mee?
Eerste de beste link op Google:
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

Ik weet dat Inventum ook doorstroom verwarmers gebruikt voor hun ventilatie warmtepompen welke je los kan aansluiten.

Maar de booster heater in je binnenunit in de winter aanzetten misschien een idee?

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Dat heb ik maar dan wel met radiatoren en een buffer in serie. Een parallelbuffer heeft m.i. allen zin als je meerdere bronnen hebt zoals een houtkackel oid.

Parallelbuffers in standaard installaties zouden verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04:31
[...]

"Kan" is daarbij het essentiële woord, het hoeft namelijk niet. Waarschijnlijk zal er wel ergens in de handleiding staat dat dit geldt bij onvoldoende systeeminhoud (is in ieder geval bij mijn Nibe zo) en daarom plaatst men hem standaard. Mijn installateur had hem ook opgenomen "voor alle zekerheid", maar we hebben hem weggelaten en een wat groter expansievat gepakt. Loopt als een trein en een stuk simpeler. Maar goed, daar heb je nu weinig aan.

Kun je de flow van de pomp van de binnenunit ook ergens omlaag zetten? Mijn oude Elga maakte ook zo'n geluid in de leidingen als de pomp te hoog stond, dus als je de flow maar ver genoeg omlaag kan brengen ben je in ieder geval van de herrie af totdat de installateur en Hitachi voor een fatsoenlijke oplossing zorgen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Welke je afgifte systeem gelijk eruit haalt waardoor het nog geen eens echt kan bufferen.

Alle fabrikanten nemen hem trouwens standaard op… Ook bij vloerverwarming veelal tegengekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Die staat op 100% te draaien. Zal ik die eens lager zetten?

[...]

Dat dacht ik dus ook. Ik wil en heb geen zone regeling erop zitten. Ik knijp een beetje met de flowmeters op de VV per ruimte.
Als je weet hoe je die circulatiepomp in die binnenunit lager kan zetten: doen!! Wel ff noteren waar die nu op staat, waarschijnlijk moet er uiteindelijk wat aan de instellingen gewijzigd worden waardoor de pompsnelheid wordt aangepast op basis van 't gevraagde vermogen.

Dat knijpen van die flow per lus/ruimte is volgens mij exact wat hier gepromoot wordt bij vloerverwarming: inregelen van de verschillende lussen zodat de temperatuur overal gelijkmatig is / per ruimte gewenst en er dan verder niet meer aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Dat heb ik maar dan wel met radiatoren en een buffer in serie. Een parallelbuffer heeft m.i. allen zin als je meerdere bronnen hebt zoals een houtkackel oid.

Parallelbuffers in standaard installaties zouden verboden moeten worden.
Heb ik een parallel buffer dan . Ik zie dit in de WP staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxRXAPBSoKX9n_6O7MqI78bqOvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBxjoZjcFUwBQoXdx3yXMYYe.jpg?f=fotoalbum_large
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Als je weet hoe je die circulatiepomp in die binnenunit lager kan zetten: doen!! Wel ff noteren waar die nu op staat, waarschijnlijk moet er uiteindelijk wat aan de instellingen gewijzigd worden waardoor de pompsnelheid wordt aangepast op basis van 't gevraagde vermogen.

Dat knijpen van die flow per lus/ruimte is volgens mij exact wat hier gepromoot wordt bij vloerverwarming: inregelen van de verschillende lussen zodat de temperatuur overal gelijkmatig is / per ruimte gewenst en er dan verder niet meer aanzitten.
Net ff lopen zoeken maar kan die setting niet vinden. Zie wel dat deze op 100% staat.

Dit is het geluid als de Wilo pomp uitstaat. Tijdens een warm water run dus

Dit is ook het geluid wat over de hele bovenverdieping gaat , door de vloer en muren heen.

https://youtube.com/shorts/6Ub3Q-zeDZk?feature=share

Vooral die hoge toon gaat overal doorheen .

[ Voor 39% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Heb ik een parallel buffer dan . Ik zie dit in de WP staan.

[Afbeelding]

[...]

Net ff lopen zoeken maar kan die setting niet vinden. Zie wel dat deze op 100% staat.
Lekker dan (standaard ipv parallel). Jij hebt een parallelbuffer idd.

Zo te zien heeft de installateur wel wat steekjes laten vallen:

Als eerste had die buffer helemaal niet gehoeven maar ja, dat is dus iets waar heel veel installateurs last van hebben. Als ze 't dan wel zo installeren dan moeten ze natuurlijk zorgen dat de boel goed geïnstalleerd is (lees: juiste leidingdiameters en waar mogelijk geen knietjes) en dan moet de boel vervolgens ook goed worden ingeregeld/afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:20
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Waar zijn dan specifiek in de buffer situatie de pompen voor nodig? Je kan dus simpelweg je warmteafgifte open en dicht zetten met kleppen en de WP zelf laten pompen? Of dat nu thermostaatkranen zijn of drieweg kleppen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:25:
[...]

Eerste de beste link op Google:
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

Ik weet dat Inventum ook doorstroom verwarmers gebruikt voor hun ventilatie warmtepompen welke je los kan aansluiten.

Maar de booster heater in je binnenunit in de winter aanzetten misschien een idee?
Ah Thanx.

[ Voor 12% gewijzigd door LeonTebbens op 22-03-2023 13:52 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 15:46

Superbeagle

Always smile

Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:36:
[...]

Als je meer afgifte haalt uit dezelfde hoeveelheid m3/h water zal delta T groter moeten worden.

Wil je die delta T gelijk houden zal de flow omhoog moeten bij meer vermogen.

Beiden is mogelijk
Toch even mierenneuken. :P

De formule Q = m x c x ΔT gaat enkel over de warmteoverdracht, dus wat de warmtebron al aan energie (Q) in het water heeft gebracht.

Vergroot je de ΔT dan kan dat alleen door de Tr omlaag te brengen (door verlagen van de flow). Je haalt dan weliswaar meer warmte uit het water, maar de afgifte gaat niet omhoog.

De formule voor afgifte is wat complex, maar vereenvoudigd bepaalt de hoogte van het gemiddelde van Ta en Tr en de oppervlakte de afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Waar zijn dan specifiek in de buffer situatie de pompen voor nodig? Je kan dus simpelweg je warmteafgifte open en dicht zetten met kleppen en de WP zelf laten pompen? Of dat nu thermostaatkranen zijn of drieweg kleppen.
Ok, mogelijk hoeft 't dan ook geeneens. Ik heb me daar nooit zo in verdiept omdat ik niet zo'n situatie heb maar ik dacht dat je dan snel de situatie krijgt dat elke bron z'n eigen ciruclatiepomp heeft naar 't buffervat en dan vervolgens je afgiftesysteem ook, gevoed uit dit buffervat. Ik heb een plaatje voor ogen waarbij je b.v. een 500 liter buffervat hebt die je opstookt tot 80 graden door een houtkachel 's avonds en daar dan de volgende dag je huis mee verwarmd. Dan heb je wel wat extra (theromstaat)regelingen nodig en ook wat extra pompen.

Maar goed, in een standaard installatie hoort geen parallelbuffer. Dat wat 't belangrijkste punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-05 15:46

Superbeagle

Always smile

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Wij komen net uit een totale renovatie beneden. Nieuwe dekvloer, vv en verdeler voor LTV .
[Afbeelding]

Afgifte is 150m2 vv met 17 groepen 10cm HoH in slakkenhuis model
Heb je ook een foto waarde gehele verdeler op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Lekker dan (standaard ipv parallel). Jij hebt een parallelbuffer idd.

Zo te zien heeft de installateur wel wat steekjes laten vallen:

Als eerste had die buffer helemaal niet gehoeven maar ja, dat is dus iets waar heel veel installateurs last van hebben. Als ze 't dan wel zo installeren dan moeten ze natuurlijk zorgen dat de boel goed geïnstalleerd is (lees: juiste leidingdiameters en waar mogelijk geen knietjes) en dan moet de boel vervolgens ook goed worden ingeregeld/afgesteld.
Moet ik die dan niet op paralel zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:51:
[...]

Toch even mierenneuken. :P

De formule Q = m x c x ΔT gaat enkel over de warmteoverdracht, dus wat de warmtebron al aan energie (Q) in het water heeft gebracht.

Vergroot je de ΔT dan kan dat alleen door de Tr omlaag te brengen (door verlagen van de flow). Je haalt dan weliswaar meer warmte uit het water, maar de afgifte gaat niet omhoog.

De formule voor afgifte is wat complex, maar vereenvoudigd bepaalt de hoogte van het gemiddelde van Ta en Tr en de oppervlakte de afgifte.
Origineel kwam de discussie uit hoeveel waterflow nodig is bij een delta t van 5 graden om 11Kw thermische energie te kunnen verplaatsen over een stukje leidingwerk.

Wil je meer energie verplaatsen dan moet de Delta T groter worden of bij dezelfde Delta T moet je meer water verpompen.

Hoe je dat dan doet is vers 2.

Pagina: 1 ... 250 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.