Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 251 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.903 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:59

backupdevice

Boeh!

Superbeagle schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Heb je ook een foto waarde gehele verdeler op staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0LMEIzhL8TfF8Ej2qQV-buodeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUULCfHTtXF1UDio3w7f45Hm.jpg?f=fotoalbum_large

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Heb ik een parallel buffer dan . Ik zie dit in de WP staan.

[Afbeelding]
Een parallel buffervat is eigenlijk dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84UZwdpHsC1P82ZczPTBHJbUQ80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zssauZL7552jsseM7U5MLYt5.png?f=user_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Moet ik die dan niet op paralel zetten?
Proberen kan geen kwaad toch?
Als het slechter wordt zet je hem weer terug..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
CurlyMo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Waar zijn dan specifiek in de buffer situatie de pompen voor nodig? Je kan dus simpelweg je warmteafgifte open en dicht zetten met kleppen en de WP zelf laten pompen? Of dat nu thermostaatkranen zijn of drieweg kleppen.
Een parallel buffervat is een kortsluiting. Als er maar 1 pomp is neemt het water de weg van de minste weerstand en pompt waarschijnlijk alleen rond door het vat en niet door je vvw. Het afgifte systeem heeft zijn eigen pomp nodig.

In serie is er maar 1 route en maar 1 pomp nodig. De interne pomp van je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:01:
[...]

is dat 19 of 22?

hoe dan ook: -O- :F
Je bedoelt die buizen? Die zijn 22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:01:
[...]

is dat 19 of 22?

hoe dan ook: -O- :F
Op de foto lijkt het wel bijna dezelfde diameter als dat hele bos vloerverwarming dat hij moet voeden.. :X

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Moet ik die dan niet op paralel zetten?
Ga eerst maar eens op je gemak de handleiding lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Je bedoelt die buizen? Die zijn 22
hoe dan ook niet goed, dat had 28 staal of liefste 32mm meerlaags moeten zijn. dit is veel te dun.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Een parallel buffervat is eigenlijk dit:
[Afbeelding]
Of dit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCpTOgMEnvIUIiqMOiLv8U5uIvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGttajvdsSVGMQJAt0NV0hX0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:31
[...]

[Afbeelding]

[...]

Net ff lopen zoeken maar kan die setting niet vinden. Zie wel dat deze op 100% staat.

Dit is het geluid als de Wilo pomp uitstaat. Tijdens een warm water run dus

Dit is ook het geluid wat over de hele bovenverdieping gaat , door de vloer en muren heen.

https://youtube.com/shorts/6Ub3Q-zeDZk?feature=share

Vooral die hoge toon gaat overal doorheen .
Ik heb geen ervaring met die unit, geen idee wat normaal is. Het testen met de pompsnelheid is m.i. 't eenvoudigste om in elk geval de invloed daarvan te weten. In die binnenunit zit behalve de circulatiepomp ook de condensor. Of die geluid maakt en wat voor precies: geen idee. Ik geloof dat te weinig koudemiddel ook wel een bron van geluid kan zijn maar nogmaals: ik heb hier geen ervaring mee.

Zoals al eerder aangegeven: Als 't uiteindelijk geluid is wat normaal is en 't zit echt in die binnenunit dan is daar met omkasting nog wat aan te doen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:03:
[...]

hoe dan ook niet goed, dat had 28 staal of 32mm meerlaags moeten zijn. dit is veel te dun.
Ok heren. Bedankt voor jullie informatie.

Tot op heden heb ik de volgende punten onthouden.
  • Leidingen te dun, zowel boven als beneden
  • Te veel knietjes ipv bochten
  • Buffer niet nodig - zorgt voor complexiteit en kijkende naar de leidingen zou het beter zijn als deze weg is
  • Interne pomp config niet goed
  • Wilo pomp verkeerd geinstalleerd
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:06:
[...]

Ik heb geen ervaring met die unit, geen idee wat normaal is. Het testen met de pompsnelheid is m.i. 't eenvoudigste om in elk geval de invloed daarvan te weten. In die binnenunit zit behalve de circulatiepomp ook de condensor. Of die geluid maakt en wat voor precies: geen idee. Ik geloof dat te weinig koudemiddel ook wel een bron van geluid kan zijn maar nogmaals: ik heb hier geen ervaring mee.

Zoals al eerder aangegeven: Als 't uiteindelijk geluid is wat normaal is en 't zit echt in die binnenunit dan is daar met omkasting nog wat aan te doen.
Ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe ik die interne pomp lager kan zetten

[ Voor 37% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:06:
[...]

• Buffer niet nodig - zorgt voor complexiteit en kijkende naar de leidingen zou het beter zijn als deze weg is
je mist er eentje:
  • installateur is een prutser
O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@flippy da's wel een fixed mindset.
'installateur heeft geprutst' biedt al ruimte voor verbetering :)
'installateur kan bij jou een heleboel leren' lijkt me positiever en constructiever.

Toch hebben alle vijf de punten waarschijnlijk/misschien niet te maken met de geluidsoverlast van de binnenunit, die de aanleiding was.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

[...]

Een rijtje voor de installateur om zich voor te schamen.
Als de installateur perse met dat buffervat wil werken en je 't niet voor elkaar krijgt dat ze 'm er uit willen halen dan moeten ik elk geval alle andere punten (zo goed als mogelijk) worden gecorrigeerd.

Als ze b.v. zeggen dat dikkere leidingen naar die verdeler geen zin heeft omdat de aanvoerleiding (die witte flexibele vanaf boven) toch niet dikker zijn: hier niet intrappen; de totale weerstand die de circulatiepomp moet overwinnen is een optelsom van alle delen dus elke verbreding en elk knietje dat er uit gaat verlaagd de weerstand en daarmee de pompdruk, het vermogen dat de pomp moet leveren en 't geruis in de leidingen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zie ik daar boven die VSH-kranen een stukje buis wat zelfs maar 15 mm is? Kun je dat eens opmeten? Dat zou betekenen dat ook de doorlaat van die kranen veel te klein is (en je dus nog een item aan je lijst mag toevoegen).
De verloopjes onderaan de binnenunit zeggen eigenlijk al genoeg. Het leidingwerk in de binnenunit heeft een (veel) grotere diameter dan erbuiten, terwijl dat eigenlijk andersom zou moeten zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Je hebt inderdaad een parallelbuffer. Maar de instelling in dit plaatje lijkt iets te zeggen over je pomp, en niet over je buffer. Voordat je die instelling wijzigt moet je eerst begrijpen wat ie doet. Handleiding doorspitten dus!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:36
Omebas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:01:
[...]

Een parallel buffervat is een kortsluiting. Als er maar 1 pomp is neemt het water de weg van de minste weerstand en pompt waarschijnlijk alleen rond door het vat en niet door je vvw. Het afgifte systeem heeft zijn eigen pomp nodig.

In serie is er maar 1 route en maar 1 pomp nodig. De interne pomp van je warmtepomp.
Precies, dus in serie kan je gewoon je afgifte sluiten die geen vraag heeft zonder extra pompen. Maar je hebt dan wel het voordeel van een warmtebuffer.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Zie ik daar boven die VSH-kranen een stukje buis wat zelfs maar 15 mm is? Kun je dat eens opmeten? Dat zou betekenen dat ook de doorlaat van die kranen veel te klein is (en je dus nog een item aan je lijst mag toevoegen).
De verloopjes onderaan de binnenunit zeggen eigenlijk al genoeg. Het leidingwerk in de binnenunit heeft een (veel) grotere diameter dan erbuiten, terwijl dat eigenlijk andersom zou moeten zijn.
Dit is idd wel heel duidelijk. Direct verloop naar een (te) kleine diameter. Waarschijnlijk toch echt een cv boer die hier bezig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:13:
@flippy da's wel een fixed mindset.
'installateur heeft geprutst' biedt al ruimte voor verbetering :)
'installateur kan bij jou een heleboel leren' lijkt me positiever en constructiever.

Toch hebben alle vijf de punten waarschijnlijk/misschien niet te maken met de geluidsoverlast van de binnenunit, die de aanleiding was.
probleem is dat deze installateurs (deze beste man/bedrijf is verre van alleen in het soort afgeleverde werk) totaal geen motivatie hebben om het beter te doen, er is meer dan genoeg werk om zich niet druk te maken om aftersales of kwalitatief werk neer te zetten. en dat gaat de aankomende 2~3 jaar echt niet veranderen. net als dat deze installateur ook echt niet zijn toekomstige installaties beter gaat doen. tot het moment bereikt is dat men het in de portemonee gaat voelen zal het alleen maar erger worden.

voor de hoeveelheid geld die zo'n installatie kost mag een spade een spade worden genoemd als het niet goed is. deze tekortkomingen zijn wel even ietjes meer dan beetje de kantjes eraf lopen op vrijdagmiddag, dit is structureel, niet een momentopname door een gebrek aan koffie. vanaf de opname/offerte tot in bedrijfstelling zijn hier gewoon onbegrijpelijke blinde fouten gemaakt die op elk moment ertussen opgevangen hadden kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:22:
[...]

probleem is dat deze installateurs (deze beste man/bedrijf is verre van alleen in het soort afgeleverde werk) totaal geen motivatie hebben om het beter te doen, er is meer dan genoeg werk om zich niet druk te maken om aftersales of kwalitatief werk neer te zetten. en dat gaat de aankomende 2~3 jaar echt niet veranderen. net als dat deze installateur ook echt niet zijn toekomstige installaties beter gaat doen. tot het moment bereikt is dat men het in de portemonee gaat voelen zal het alleen maar erger worden.

voor de hoeveelheid geld die zo'n installatie kost mag een spade een spade worden genoemd als het niet goed is. deze tekortkomingen zijn wel even ietjes meer dan beetje de kantjes eraf lopen op vrijdagmiddag, dit is structureel, niet een momentopname door een gebrek aan koffie.
Ik heb tot op heden pas 50% van het totaal bedrag overgemaakt.
Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:19:
[...]

2CM

En ik begrijp geen reet van die handleiding.

[ Voor 22% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sommige fabrikanten zien inderdaad een open buffervat als parallel buffervat.

Dan moet @backupdevice hem inderdaad op parallel instellen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:21:
[...]

Precies, dus in serie kan je gewoon je afgifte sluiten die geen vraag heeft zonder extra pompen. Maar je hebt dan wel het voordeel van een warmtebuffer.
Zijn we 't toch weer eens 8) . Parallelbuffer bijna nooit nodig. Uitgangspunt moet een installatie zijn zonder buffer en als er al een probleem is dan kan dat meestal met een seriebuffer worden opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:29:
[...]

Sommige fabrikanten zien inderdaad een open buffervat als parallel buffervat.

Dan moet @backupdevice hem inderdaad op parallel instellen.
Wil ik wel doen maar ik wil natuurlijk geen stukken maken
flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:22:
[...]

voor de hoeveelheid geld die zo'n installatie kost mag een spade een spade worden genoemd als het niet goed is. deze tekortkomingen zijn wel even ietjes meer dan beetje de kantjes eraf lopen op vrijdagmiddag, dit is structureel, niet een momentopname door een gebrek aan koffie. vanaf de opname/offerte tot in bedrijfstelling zijn hier gewoon onbegrijpelijke blinde fouten gemaakt die op elk moment ertussen opgevangen hadden kunnen worden.
Vooral dit. Ik heb verschillende bedrijven over de vloer gehad. Van mannen die meteen een prijs noemde , tot een bedrijf dat een 8KW HT monoblock voor 25K wilde neerzetten. Deze mannen kwamen, met mijn kennis van toen, zeer bekwaam over. Nu denk ik daar zeker anders over en ik zit echt met een fucking probleem hier.

Ik ga hen eerst even bellen met de vraag of de boiler parallel is geinstalleerd . Indien ja laat ik de foto zien dat dat de pomp als Standaard staat ingesteld en niet in parallel. Kijken of zij zeggen dat ik deze kan verzetten, want wil niet zelf stappen zetten in de fase waar we nu in komen te zitten.

Dan wachten we even op wanneer zij met Hitachi langskomen en bespreken wij de punten hierboven. Eventueel opvolgend met een rapport van een deskundige die een en ander kan beoordelen vanuit een onafhankelijke hoek.

[ Voor 68% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Origineel kwam de discussie uit hoeveel waterflow nodig is bij een delta t van 5 graden om 11Kw thermische energie te kunnen verplaatsen over een stukje leidingwerk.

Wil je meer energie verplaatsen dan moet de Delta T groter worden of bij dezelfde Delta T moet je meer water verpompen.

Hoe je dat dan doet is vers 2.
Ik blijf toch mierenneuken. O-)

Wil je meer energie verplaatsten, dan moet je meer energie in het water stoppen bij de warmtebron om te beginnen. Je kunt niet meer energie verplaatsen dan wat er al in zit. De Ta gaat dan omhoog.

Als je een bepaalde hoeveelheid energie in water stopt, dus een bepaalde Ta en je vergroot de ΔT dan haal je meer energie uit het water. Dat kan enkel door de flow te verlagen, anders is de formule niet in balans.

Hetzelfde geldt ook door de flow te verhogen. Er wordt meer water verplaatst, maar als de ΔT gelijk blijft dan heb je er minder energie in gestopt om te beginnen. Normaliter leidt het verhogen van de flow tot een kleinere ΔT.

Ga maar na door te redeneren vanuit Q = m x c x ΔT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Kan wel eens interessant zijn in sommige installaties. Zit te denken aan de handdoekenradiator in de badkamer, die heeft toch wel een hogere temperatuur nodig dan de rest van het huis. Maar waarschijnlijk toch eenvoudiger en voordeliger - zeker ook met lange termijn verbruikskosten - om die radiator te vervangen door een exemplaar dat meer afgifte heeft bij lage aanvoertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:04

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

LeonTebbens schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:22:
Ha Tweakers, bestaat er zoiets als een doorstroomverwarmer voor CV leidingen?
Zou mij wellicht kunnen helpen in erg koude nachten om het huis geruisloos op temperatuur te kunnen houden.
(COP=1, I know 😀)
Bestaat dit, iemand ervaring mee?
Zoiets bedoel je.
https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:37:
[...]

Ik blijf toch mierenneuken. O-)

Wil je meer energie verplaatsten, dan moet je meer energie in het water stoppen bij de warmtebron om te beginnen. Je kunt niet meer energie verplaatsen dan wat er al in zit. De Ta gaat dan omhoog.

Als je een bepaalde hoeveelheid energie in water stopt, dus een bepaalde Ta en je vergroot de ΔT dan haal je meer energie uit het water. Dat kan enkel door de flow te verlagen, anders is de formule niet in balans.

Hetzelfde geldt ook door de flow te verhogen. Er wordt meer water verplaatst, maar als de ΔT gelijk blijft dan heb je er minder energie in gestopt om te beginnen. Normaliter leidt het verhogen van de flow tot een kleinere ΔT.

Ga maar na door te redeneren vanuit Q = m x c x ΔT.
We waren vertrokken van het punt dat iemand 2m3/h aan het verpompen was.
En met een delta T van 5 graden zou dat betekenen dat er 11,38 Kw verplaatst wordt.
Daaruit volgt dan de discussie of het zinvol is om zoveel water te verpompen omdat het niet logisch is dat je nu zoveel warmtevraag hebt met deze buitentemperaturen.

Zou je diezelfde 11,38 kw willen verplaatsen met bijv 1,5m3/h dan heb je een delta T nodig van om en nabij de 8 graden.

Wil je die 11,38 Kw verplaatsen met een delta T van 3 graden dan heb je een flow nodig van om en nabij 3,3m3/h

Of zit ik nu helemaal mis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik geloof dat we het allemaal wel eens zijn met Q = m x c x ΔT. En met P = m x c x ΔT x flow. Gelukkig maar *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:30:
[...]

[...]

Vooral dit. Ik heb verschillende bedrijven over de vloer gehad. Van mannen die meteen een prijs noemde , tot een bedrijf dat een 8KW HT monoblock voor 25K wilde neerzetten. Deze mannen kwamen, met mijn kennis van toen, zeer bekwaam over. Nu denk ik daar zeker anders over en ik zit echt met een fucking probleem hier.

Ik ga hen eerst even bellen met de vraag of de boiler parallel is geinstalleerd . Indien ja laat ik de foto zien dat dat de pomp als Standaard staat ingesteld en niet in parallel. Kijken of zij zeggen dat ik deze kan verzetten, want wil niet zelf stappen zetten in de fase waar we nu in komen te zitten.

Dan wachten we even op wanneer zij met Hitachi langskomen en bespreken wij de punten hierboven. Eventueel opvolgend met een rapport van een deskundige die een en ander kan beoordelen vanuit een onafhankelijke hoek.
Je bent helaas niet de enige die in zo'n situatie zit. Een WP installatie is fundamenteel anders dan een CV installatie. Als je de verschillen snapt (dat moeten dus vooral die installateurs) dan is overal een goed advies te geven en kan een WP installatie worden aangelegd die perfect werkt (afhankelijk van de exacte configuratie van 't afgiftesysteem zal daar mogelijk ook wat in moeten worden aangepast). Maar een groot deel van die (CV) installateurs snapt dus niet waar ze mee bezig zijn en denken door met een parallelbuffer te werken een scheiding te kunnen maken tussen 't deel waar zij dan verantwoordelijk voor zijn (WP en buffer) en 't afgiftesysteem. Dat laatste doen trouwens ook veel installateurs die wel (in elk geval iets beter) weten waar ze mee bezig zijn, precies om die reden: ze hoeven dan niet te veel na te denken over de bestaande installatie en hebben een scheiding in de verantwoordelijkheid als er was mis is. Je hebt daarmee dus eigenlijk altijd een minder efficiënt werkend systeem maar dat is niet hun probleem.

In deze situatie is 't idd zo dat je toch 't beste er met de installateur uit ziet te komen en dan is de nodige voorzichtigheid en tackt meestal wel geboden. Wel goed dat je nog 50% open hebt staan en ook wel een positief punt dat die installateur direct met de leverancier aan komt zetten. Die parallelbuffer zal hoogst waarschijnlijk wel door hun gesupporterd worden, dat doen geloof ik de meeste leveranciers. Zoals hier al eerder opgemerkt; meestal hebben Leveranciers verschillende configuratiemogelijkheden afhankelijk van de specificaties van 't afgiftesysteem, warm water wens etc. 't zou helpen als je kan vinden dat 't in jou situatie ook zonder zo'n buffer kan volgens de leverancier, dan kan je 't denk ik wel voor elkaar krijgen dat ze die er uit halen inclusief die extra pomp en je daar ook wat geld voor terugkrijgt. 't feit dat je volgens de handleiding kan configureren dat je met een buffer en extra circulatiepomp werkt houd ook in dat ze er vanuit gaan dat dat niet altijd 't geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:30:
[...]

[...]
https://documentation2.hi...s/PMEN0597_rev0_05-22.pdf
Zie pagina 93/94, hier kan je de waterpomp instellen. Als je Space speed (serieus wtf wie verzint deze omschrijvingen) dus omlaag brengt van 100% naar 50% of iets anders, zal de waterpomp in je binnenunit zachter gaan draaien.

Mijns inziens kan setting van de waterpomp aanpassen nooit voor een gevaarlijke of verkeerde situatie zorgen die je problemen gaat opleveren. De Hitachi kabouters houden alles in de gaten.

Laat ons puur ter info ook even weten of de pomp of FIX staat of op Delta-T.

[ Voor 5% gewijzigd door Lollercopter op 22-03-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:10:
[...]

We waren vertrokken van het punt dat iemand 2m3/h aan het verpompen was.
En met een delta T van 5 graden zou dat betekenen dat er 11,38 Kw verplaatst wordt.
Daaruit volgt dan de discussie of het zinvol is om zoveel water te verpompen omdat het niet logisch is dat je nu zoveel warmtevraag hebt met deze buitentemperaturen.

Zou je diezelfde 11,38 kw willen verplaatsen met bijv 1,5m3/h dan heb je een delta T nodig van om en nabij de 8 graden.
Klopt, zelfde vermogen, lagere flow, grotere ΔT want Ta blijft gelijk, maar Tr zakt => minder afgifte
Wil je die 11,38 Kw verplaatsen met een delta T van 3 graden dan heb je een flow nodig van om en nabij 3,3m3/h
Wel geldt dan: zelfde vermogen, hogere flow, kleinere ΔT want Ta blijft gelijk maar Tr stijgt => meer afgifte
Of zit ik nu helemaal mis dan?
Je hebt het goed, enkel energie in warmteoverdracht ≠ afgiftevermogen. Maar dat is mierenneuken van mijn kant. ;)

Wat je moet doen bij hogere temperaturen is gewoon minder energie dan die 11,38 kW door de warmtebron laten opwekken. Werk je met een vaste Ta, dan flow omlaag. Staat de pomp constant dan lagere Ta. Of beide iets omlaag. Zolang de formule maar in balans blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Lollercopter schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:26:
[...]

https://documentation2.hi...s/PMEN0597_rev0_05-22.pdf
Zie pagina 93/94, hier kan je de waterpomp instellen. Als je Space speed (serieus wtf wie verzint deze omschrijvingen) dus omlaag brengt van 100% naar 50% of iets anders, zal de waterpomp in je binnenunit zachter gaan draaien.

Mijns inziens kan setting van de waterpomp aanpassen nooit voor een gevaarlijke of verkeerde situatie zorgen die je problemen gaat opleveren. De Hitachi kabouters houden alles in de gaten.

Laat ons puur ter info ook even weten of de pomp of FIX staat of op Delta-T.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7ZKW2KPG9jXQOMn0WL2dlU4F8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neAdVyxCKnCBakYxZs8Mm5zH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Superbeagle schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Klopt, zelfde vermogen, lagere flow, grotere ΔT want Ta blijft gelijk, maar Tr zakt => minder afgifte

[...]

Wel geldt dan: zelfde vermogen, hogere flow, kleinere ΔT want Ta blijft gelijk maar Tr stijgt => meer afgifte

[...]

Je hebt het goed, enkel energie in warmteoverdracht ≠ afgiftevermogen. Maar dat is mierenneuken van mijn kant. ;)

Wat je moet doen bij hogere temperaturen is gewoon minder energie dan die 11,38 kW door de warmtebron laten opwekken. Werk je met een vaste Ta, dan flow omlaag. Staat de pomp constant dan lagere Ta. Of beide iets omlaag. Zolang de formule maar in balans blijft.
Sorry hoor, maar als je wilt mierenneuken moet je het wel goed doen. Anders stoort het behoorlijk.
Kan dus niet: Zelfde vermogen erin stoppen en een lagere afgifte 8)7 . Behalve als de Ta constant blijft stijgen. De 'formule' zelf is natuurlijk in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10
Wat een brakke vertaling allemachtig.
Ruimtesnelheid omlaag brengen dus _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
@backupdevice , de systeemmanual

Hierin staat o.a.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EH0DA3s3zgxGvUeiXhpodsPRgs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/u1oXpbm8foEQtdSFo8DoseVo.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjJL0W8p86wffFQcdZKaj8Tb8KU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lG6Rca0hHV1CygGqGwSnqOdD.png?f=fotoalbum_tile

Die aansluitdiameters zitten er niet voor niets op en 't is dus niet altijd nodig om met een buffer en externe pomp te werken volgens Hitachi. Alleen in "some cases" is dat nodig. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Lollercopter schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Andre Kuipers zal er wel aan te pas gekomen zijn 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:40:
@backupdevice , de systeemmanual

Hierin staat o.a.:
[Afbeelding][Afbeelding]

Die aansluitdiameters zitten er niet voor niets op en 't is dus niet altijd nodig om met een buffer en externe pomp te werken volgens Hitachi. Alleen in "some cases" is dat nodig. |:(
In deze case heb je natuurlijke grote kans dat die extra pomp nodig is om de weerstand over die twee dunne pijpjes naar die grote verdeler te overwinnen en te zorgen dat de binnenunit daar geen last van heeft.

Zouden ze nu 2 knappe pijpen naar die verdeler leggen moet hij makkelijk zijn flow halen op de interne pomp en kan die andere meuk weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:45:
[...]

In deze case heb je natuurlijke grote kans dat die extra pomp nodig is om de weerstand over die twee dunne pijpjes naar die grote verdeler te overwinnen en te zorgen dat de binnenunit daar geen last van heeft.

Zouden ze nu 2 knappe pijpen naar die verdeler leggen moet hij makkelijk zijn flow halen op de interne pomp en kan die andere meuk weg.
Dat is een Grundfos UPM3L K 15-75 130 AZA 6 HIT. Lijkt mij geen kleine jongen. De maximale opvoerhoogte is 7,5 meter, van die Wilo is dat 6 meter. Ik gok dus dat die Wilo pomp minder capabel is dan deze Grundfos en de hele handel van buffervat en externe pomp er voor jan met de korte achternaam inzit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPZucKR8lCw7JmSwKa7Ob0NVRAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YQBMpy0ZluEpZ5GkOkkQcFXJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 22-03-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:45:
[...]

nvm

[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dan zeg je als installateur toch dat het niet klopt en maak je een extra mandaat om dat eventueel gelijktijdig te herstellen doormiddel van een mondeling akkoord.

Lekker makkelijk afschuiven weer…! Zucht… |:(

Omdat Klaasje van de brug afspringt moet Pietje ook maar springen mentaliteit… 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
En dat laatste: dat is dus idd niet handig, die verwarring is er hier ook dikwijls op 't forum dat b.v. 1 kraan met een kleine diameter dan meteen je hele installatie met verder overal dikke pijpen teniet doet. Maar als installateurs ook zo denken wordt ik nog verdrietiger dan ik al was :'( . Ook als er enkele bottlenecks in je systeem zitten is 't altijd beter de rest met wel de correcte diameter uit te voeren of zelfs ter compensatie iets breder. Beter natuurlijk nog die bottlenecks helemaal te verwijderen maar ergens houdt 't op natuurlijk.

Maar er is geen enkel excuus voor het gebruik van te smalle leidingen in alles wat bij jou in de vrije ruimte is geïnstalleerd. Vooral omdat je hier toch over een installatie van max 11 kW spreekt, da's geen kleine jongen en m.i. is dan 32mm flexibel of 28mm staal wel echt 't minimum om vanuit te gaan in de hoofdleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Jaap19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Sorry hoor, maar als je wilt mierenneuken moet je het wel goed doen. Anders stoort het behoorlijk.
De bedoeling van mierenneuken is juist dat het iemand stoort. :P
Kan dus niet: Zelfde vermogen erin stoppen en een lagere afgifte 8)7 . Behalve als de Ta constant blijft stijgen. De 'formule' zelf is natuurlijk in balans.
Het is juist andersom. Door de lagere flow daalt de Tr in eerste instantie. De gemiddelde van Ta/Tr daalt. Dit leidt onherroepelijk tot een lagere afgifte. Het systeem reageert door de Ta te laten stijgen om zo de afgifte op peil te houden.

De grootste ΔT en dus warmteoverdracht heb je als je de pomp uitzet of de afsluiters dicht zet. Dan kun je nog zoveel vermogen erin stoppen wat je wilt, maar je afgifte gaat dan toch omlaag hoor.

Mijn punt is dat er een wezenlijk verschil is tussen warmtebronvermogen, warmteoverdracht en afgiftevermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:05:
[...]

En dat laatste: dat is dus idd niet handig, die verwarring is er hier ook dikwijls op 't forum dat b.v. 1 kraan met een kleine diameter dan meteen je hele installatie met verder overal dikke pijpen teniet doet. Maar als installateurs ook zo denken wordt ik nog verdrietiger dan ik al was :'( . Ook als er enkele bottlenecks in je systeem zitten is 't altijd beter de rest met wel de correcte diameter uit te voeren of zelfs ter compensatie iets breder. Beter natuurlijk nog die bottlenecks helemaal te verwijderen maar ergens houdt 't op natuurlijk.

Maar er is geen enkel excuus voor het gebruik van te smalle leidingen in alles wat bij jou in de vrije ruimte is geïnstalleerd. Vooral omdat je hier toch over een installatie van max 11 kW spreekt, da's geen kleine jongen en m.i. is dan 32mm flexibel of 28mm staal wel echt 't minimum om vanuit te gaan in de hoofdleidingen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Kan wel eens interessant zijn in sommige installaties. Zit te denken aan de handdoekenradiator in de badkamer, die heeft toch wel een hogere temperatuur nodig dan de rest van het huis. Maar waarschijnlijk toch eenvoudiger en voordeliger - zeker ook met lange termijn verbruikskosten - om die radiator te vervangen door een exemplaar dat meer afgifte heeft bij lage aanvoertemperatuur.
Onze radiator in de badkamer: een Jaga Strada Hybrid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr3uL9mOpsa17JkK_lh2Egxo29U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrxAkoupt9ntCQzs82CN57LD.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:29:
De leiding beneden die aangesloten zit aan de bestaande oude leiding in de muur veranderen zij niet vanwege " venturi" effect? Geen idee wat dat is ? Klopt dat?
De leiding van boven naar beneden zal zeker ook vervangen moeten worden naar minimaal 32mm kunststof of 28mm staal.
Als die leiding een bestaande leiding is (en de installateur de vervanging ervan nooit geoffreerd heeft) dan zal er over de kosten nog wel wat gedimdamd moeten worden, maar met de huidige veel te dunne leiding gaat je systeem nooit goed draaien.
Wat ze met dat venturi-effect bedoelen snap ik niet. Een venturi ken ik wel, dat is een systeempje om bijvoorbeeld met perslucht vacuum te maken. Maar geen idee wat ze hier bedoelen. Ik denk dat ze een reden zoeken die de klant niet begrijpt om onder het vervangen van die leiding uit te komen.
Daarnaast gaan ze kijken of inderdaad de interne pomp lager kan.

Ze willen in geen geval de buffer weghalen omdat volgens hen dit door de Hitachi importeur aangegeven wordt als essentieel en dat waarschijnlijk de interne pomp niet genoeg power heeft om die 17 groepen aan te duwen. Ik weet niet hoe ik dit moet counteren.
Dat slaat nergens op. De pomp in de WP is mans zat om dat water te verpompen. Sterker nog, doordat die 17 groepen parallel staan gaat dat juist makkelijker dan wanneer het er maar 5 of zo zouden zijn.
Hier heb ik meer dan 25 groepen en de pomp is veel kleiner...

Bovendien schrijft Hitachi zelf in haar handleiding (zie een paar posts hierboven) dat die buffer helemaal niet nodig is en je alleen maar geld en ruimte kost. Iets wat vele Tweakers je al hebben bevestigd.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:04

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

LeonTebbens schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:32:
[...]

[Afbeelding]
Jij stookt de woning toch warm met een Ta van 35gr? en word de badkamer dan ook lekker warm met deze Jaga.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Die pomp kan flow genoeg leveren als de weerstand van het leidingwerk tussen de binnen unit en die grote verdeler laag genoeg is.
En dat bereik je door ruime diameters en gebogen bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

[Afbeelding]
Da's een keurige 'handdoekenradiator' zo (y)! Die van ons is zo'n ding met een aantal horizontale buizen met wat openingen er in waar je een handdoek overheen kan hangen, geeft op lage temperatuur niet veel warmte af en hangt boven 't bad. Maar zo'n lage, brede Jaga met daarboven eventueel handdoekrekje zou mogelijk zelf ook kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:35:
[...]

De leiding van boven naar beneden zal zeker ook vervangen moeten worden naar minimaal 32mm kunststof of 28mm staal.
Als die leiding een bestaande leiding is (en de installateur de vervanging ervan nooit geoffreerd heeft) dan zal er over de kosten nog wel wat gedimdamd moeten worden, maar met de huidige veel te dunne leiding gaat je systeem nooit goed draaien.
Wat ze met dat venturi-effect bedoelen snap ik niet. Een venturi ken ik wel, dat is een systeempje om bijvoorbeeld met perslucht vacuum te maken. Maar geen idee wat ze hier bedoelen. Ik denk dat ze een reden zoeken die de klant niet begrijpt om onder het vervangen van die leiding uit te komen.

[...]

Dat slaat nergens op. De pomp in de WP is mans zat om dat water te verpompen. Sterker nog, doordat die 17 groepen parallel staan gaat dat juist makkelijker dan wanneer het er maar 5 of zo zouden zijn.
Hier heb ik meer dan 25 groepen en de pomp is veel kleiner...

Bovendien schrijft Hitachi zelf in haar handleiding (zie een paar posts hierboven) dat die buffer helemaal niet nodig is en je alleen maar geld en ruimte kost. Iets wat vele Tweakers je al hebben bevestigd.
Dit is wat google aangeeft qua venturi

Een venturi is een doelbewust in een stromingkanaal voor vloeistof of gas aangebrachte vernauwing. Doordat het passerende medium een snelheidsverhoging ondergaat, ontstaat op die plek een drukverlaging: het venturi-effect.

Leidingen van boven naar beneden vervangen , dat gaat dus niet op dit moment. Deze leidingen lopen in de muur omlaag, gaan dan via verdiepingsvloer naar een verdeler waar de radiatoren van boven aanzitten in de vloer weer naar beneden waar de VV opzit. Dan moet dus heel de vloer boven open en de halve bovenverdieping open gehakt worden. Wij komen net uit een mega verbouwing beneden het geld is echt op. Hadden wij het maar geweten dan hadden wij andere keuzes in de verbouwing kunnen maken en dit meteen mee kunnen laten nemen.

Wij zijn niet bij machte om dit op te lossen de eerst komende jaren. En daarom ben ik super boos want als ik dit had geweten , dan had ik gewoon geen WP genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 16:36
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:43:
[...]
[...] en hangt boven 't bad.
offtopic:
Dan is dat ding binnen no-time een bonk roest door alle condens

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Getver.
Ook geen alternatieve route mogelijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

@backupdevice leuk om vandaag mee te lezen met dit troosteloze weer. Zelden krijgt iemand in dit topic zoveel aandacht voor zijn probleem.
Wat gebeurt er wanneer je via het menu de pomp van 100% naar 75% en 50 % zet en de Wilo pomp op een lage stand zet? Daar heb je de installateur toch niet voor nodig? Dan weet je dat je probleem veroorzaakt wordt door te hoge flow en te kleine diameter leiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:43:
[...]
Wij zijn niet bij machte om dit op te lossen de eerst komende jaren.
is het nog te overwegen om het binnendeel te laten verplaatsen naar de ruimte naast de vloerverdeler? de leiding naar boven voor de rest hoeft immers niet zo groot te zijn....

onder motto van de berg naar moses brengen....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Leidingen van boven naar beneden vervangen , dat gaat dus niet op dit moment. Deze leidingen lopen in de muur omlaag, gaan dan via verdiepingsvloer naar een verdeler waar de radiatoren van boven aanzitten in de vloer weer naar beneden waar de VV opzit. Dan moet dus heel de vloer boven open en de halve bovenverdieping open gehakt worden. Wij komen net uit een mega verbouwing beneden het geld is echt op. Hadden wij het maar geweten dan hadden wij andere keuzes in de verbouwing kunnen maken en dit meteen mee kunnen laten nemen.
Hm, dat klinkt als een leidingtracé met veel weerstand.
Wat je zou moeten doen is een alternatief tracé naar de VVW-verdeler beneden maken (desnoods gewoon ergens op de muur, in een hoek achter een gordijn oid, dan zie je het niet) en dan het oude tracé alleen nog maar gebruiken om de 1e verdieping te voeden.
De oude leiding van de 1e verdieping naar de bgg kun je dan afdoppen aan beide kanten.

Ik kan me niet voorstellen dat een nieuw leidingentraject vanaf de zolder recht naar beneden niet mogelijk is. Een stukje horizontaal naar de VVW-verdeler zou dan nog via de kruipruimte kunnen.
Wij zijn niet bij machte om dit op te lossen de eerst komende jaren. En daarom ben ik super boos want als ik dit had geweten , dan had ik gewoon geen WP genomen.
Dat kan ik me voorstellen. Dit had de installateur je van tevoren moeten melden. Zeker met zo'n grote WP die zo'n enorme flow wil zien.

Overigens: Heb je nou al getest of het langzamer laten lopen van beide waterpompen de geluidsproblemen oplost?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 22-03-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
CurlyMo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:44:
[...]

offtopic:
On topic: juist niet, want je krijgt alleen condens op koude voorwerpen, niet op warme(re) dan de omgeving.
Bovendien: het bad is bijna altijd helemaal leeg......

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:50:
is het nog te overwegen om het binnendeel te laten verplaatsen naar de ruimte naast de vloerverdeler? de leiding naar boven voor de rest hoeft immers niet zo groot te zijn....

Dat moet ie ook z'n SWW-vat vervangen door een WP-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:56:
[...]

hoeft niet als men een paar 2 weg kleppen gebruikt ipv een 3wegklep. dan kan je bestaande trace gebruiken en flow naaar de verders afsluiten.

niet ideaal maar wel minder invasief en kostentechnisch te behappen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-09 21:50

dof

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:21:

[...]

Lekker dan. Ik heb de vraag gesteld maar dit zou volgens de mannen een standaard vereiste zijn van Hitachi en er voor zorgt dat de WP rustiger kan draaien en die warmte kan gebruiken bij een defrost
Buffer is niet nodig. Ook bij Panasonic staat die in veel schema's maar in de meest basic schema's staat geen buffer. En naar aanleiding van het hier geleerde :) heb ik het ook gemaakt voor m'n Panasonic Monobloc van 9kW. Gewoon zonder buffer, met leidingen naar de VVW van 28mm koperbuis (25mm binnediameter) en geen enkele haakse (=knelkoppeling) bocht tussen WP en VVW. En aftakkingen van de 28mm buis naar radiatoren met 22mm of 15mm. Echt heel simpel.

Draait nu al een dikke maand zonder problemen (behalve als ik aan de instellingen zit te frunniken), pruttelt nu al bijna 2 dagen heel geleidelijk / zonder onderbreking op bijna laagste stand (hoge COP) en niks geen geluid etc.

En dat in een huis (van ~200 m2) waar de vorige bewoners 3500m3 gas verstookten. En bij de defrosts (nat weer en tussen 0-4 graden) was water in m'n systeem (kleiner dan bij jou) meer dan genoeg om snel te defrosten zonder dat het huis er koud van werd.

Kortom, tenzij er een heel sterke reden is is een buffer echt overbodig.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27
dof schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Buffer is niet nodig. Ook bij Panasonic staat die in veel schema's maar in de meest basic schema's staat geen buffer. En naar aanleiding van het hier geleerde :) heb ik het ook gemaakt voor m'n Panasonic Monobloc van 9kW. Gewoon zonder buffer, met leidingen naar de VVW van 28mm koperbuis (25mm binnediameter) en geen enkele haakse (=knelkoppeling) bocht tussen WP en VVW. En aftakkingen van de 28mm buis naar radiatoren met 22mm of 15mm. Echt heel simpel.

Draait nu al een dikke maand zonder problemen (behalve als ik aan de instellingen zit te frunniken), pruttelt nu al bijna 2 dagen heel geleidelijk / zonder onderbreking op bijna laagste stand (hoge COP) en niks geen geluid etc.

En dat in een huis (van ~200 m2) waar de vorige bewoners 3500m3 gas verstookten. En bij de defrosts (nat weer en tussen 0-4 graden) was water in m'n systeem (kleiner dan bij jou) meer dan genoeg om snel te defrosten zonder dat het huis er koud van werd.

maar als die buffer in de retour hadden gezet was er ook niets aan de hand geweest. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Kees_frl schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:10:
[...]

maar als die buffer in de retour hadden gezet was er ook niets aan de hand geweest. :)
Nee, behalve dat je geld, ruimte en eenvoud van systeem kwijt bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:35:
[...]

Overigens: Heb je nou al getest of het langzamer laten lopen van beide waterpompen de geluidsproblemen oplost?
Nope. We gaan naar een dermate traject dat ik op dit moment alles door hen laat doen .
flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Nope. De VV zit onder de trap in onze hal. Daarom ben ik ook zo kwaad, want wij hebben net alles laten verbouwen. Als wij dit hadden geweten hadden wij of Nee gezegd, of andere dingen gelaten en er voor gezorgd dat de verdeler in de garage gad gezeten met alle nieuwe leidingen qua spec. Nu hebben wij gewoon een probleem

Ik heb net advies ingewonnen. Wij moeten even bekijken wat wij willen en vanuit daar gaan we de volgende stap nemen.

[ Voor 135% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Owh trouwens @flippy ik heb vorige week die sensor in de buffer even lekker in de witte pasta in die dompelbuis geprakt.

Resultaat is dat de warmtemeter in de leidingen en de sensor in het buffervat het nu met elkaar eens zijn.
Zaten voorheen soms wel 3 graden uit elkaar nu soms enkele tienden.

De wp draait nu al langer omdat hij richting setpoint terug moduleerd. En zijn run op lager vermogen af maakt. Hij schiet ook een stuk minder ver door.

Nu nog wat afgifte erbij regelen en dan naar een lagere Ta.

Maar ik ben bang dat mijn wp toch wat te groot gekozen is danwel niet ver genoeg terug kan in vermogen.
Gelukkig staat er een knappe buffer dus pendelen doet hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Wow, en dat allemaal met 22mm toevoer buis.

Trouwens, staan die flow meters (met rode kraag) allemaal op stand "druppelen"? Of staat de pomp nu uit of zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:44:
[...]

offtopic:
Da’s waar. Die Jaga’s zijn daar mogelijk niet helemaal geschikt voor. De huidige hangt er inmiddels 25 jaar en ziet er nog keurig uit. Tot nu toe, ook deze winter met WP niet een probleem geweest met aanvoertemperatuur van ~38 graden. Zit er aan te denken de afgifte in de WK te verhogen door plaatsing van T33 radiatoren, dan zou Ta naar beneden kunnen en de badkamer een probleem kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:19:
[...]

Nope. We gaan naar een dermate traject dat ik op dit moment alles door hen laat doen
Zorg dat je begrijpt wat ze vertellen.
Desnoods hier verifiëren en zet alles op papier.
Dat ze niet de ene keer dit vertellen en de volgende keer wat anders.

Het zal best wel redelijk aan de praat zijn te krijgen maar niet op de meest efficiënte manier helaas.

En stel kritische vragen over wat je hier vandaag aan tips hebt gekregen.

Voorlopig is het wat het is en hopelijk komen ze met een redelijk voorstel om één en ander nog zo goed mogelijk op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
[...]

Nope. We gaan naar een dermate traject dat ik op dit moment alles door hen laat doen .

[...]

Nope. De VV zit onder de trap in onze hal. Daarom ben ik ook zo kwaad, want wij hebben net alles laten verbouwen. Als wij dit hadden geweten hadden wij of Nee gezegd, of andere dingen gelaten en er voor gezorgd dat de verdeler in de garage gad gezeten met alle nieuwe leidingen qua spec
Je installatie draait sinds kort schreef je. Je weet dus niet of je wel voldoende warmte je huis in krijgt als het een paar graden (of meer) vriest. Mijn ervaring met een soortgelijke installatie als jij hebt (maar lager vermogen) is dat de herrie begon als het buiten vriest. En bij -8 of lager kreeg de wp ons huis niet meer warm. Bij mijn overbuurman hetzelfde verhaal, maar nog wat erger.

Dat zou bij jou (vrijwel zeker) ook kunnen zijn, als je nu al de zaak op max. hebt draaien... Dus misschien krijg je het nu warm genoeg in huis ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

[Afbeelding]
Mag zo’n hybrid trouwens in die zone? Wordt toch gevoed met 230V?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Hoe meer je naar die foto's kijkt hoe meer ellende je ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzdJKfujRfaPFYoFh3fV0DVP7UI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ecE6jB3xdo6tz3gEuHX816dd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvquVanAq6OJoNxX-2I0H90mAq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RBtIhbe65oxxSTDxI03OFss1.png?f=user_large
Kennelijk was er niet genoeg ruimte voor de originele aftapkraan van de Spirotap en hebben ze er toen maar een radiator aftapkraantje ingezet. Ben toch wel benieuwd hoe je nu de Spirotap moet aftappen zonder waterschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

gns1l schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:33:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kennelijk was er niet genoeg ruimte voor de originele aftapkraan van de Spirotap en hebben ze er toen maar een radiator aftapkraantje ingezet. Ben toch wel benieuwd hoe je nu de Spirotap moet aftappen zonder waterschade.
Is dat bij mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:29:
De leiding beneden die aangesloten zit aan de bestaande oude leiding in de muur veranderen zij niet vanwege " venturi" effect? Geen idee wat dat is ? Klopt dat?
Betreft venturi werking is zwaar overdreven, onzinnig.
Wikipedia: Venturi-effect
Oude geisers hebben een venturi voor hun waterborg.
CV ketels hebben een venturi voor hun gas/luchtmengsel.
Daarnaast gaan ze kijken of inderdaad de interne pomp lager kan.

Ze willen in geen geval de buffer weghalen omdat volgens hen dit door de Hitachi importeur aangegeven wordt als essentieel en dat waarschijnlijk de interne pomp niet genoeg power heeft om die 17 groepen aan te duwen. Ik weet niet hoe ik dit moet counteren.
Waarschijnlijk… meten is weten…
Kun je het typeplaatje van de Wilo pomp nog even toevoegen?
Wat denken jullie van dit aanbod? Ik zit in dubio. Ik vind namelijk dat het feit dat wij een bottleneck hebben in de muur iets is wat van te voren naar voren had moeten komen. En dat een advies om eerst die te veranderen bij het adviseren horen. Dus ik vind het heel fijn dat zij met het bovenstaande voorstel komen, maar dan heb ik nog steeds een bottleneck van een meter of 6 die ik niet kan veranderen zonder significante kosten te maken. En ik had dan ook niet de keuze gemaakt om een WP te nemen. Want dit gaat in mijn ogen nooit goed werken zoals het eigenlijk hoort en mag verwachten.
Eerlijk gezegd is dat hun probleem.
Je weet dat je met 11kW minimaal 1800l/h nodig hebt, als dat geen eens mogelijk is.
Dan moet je gewoon als installateur zeggen; Sorry maar de bestaande hoofdleiding is ontoereikend, deze dient vervangen te worden om de benodigde volumestroom te kunnen garanderen, indien dit niet mogelijk is adviseren wij u voorlopig geen warmtepomp te nemen.
Wat denken jullie?
Hoeveel was je gasverbruik eigenlijk op jaarbasis?

[ Voor 69% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Jaap19 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:30:
[...]

Je installatie draait sinds kort schreef je. Je weet dus niet of je wel voldoende warmte je huis in krijgt als het een paar graden (of meer) vriest. Mijn ervaring met een soortgelijke installatie als jij hebt (maar lager vermogen) is dat de herrie begon als het buiten vriest. En bij -8 of lager kreeg de wp ons huis niet meer warm. Bij mijn overbuurman hetzelfde verhaal, maar nog wat erger.

Dat zou bij jou (vrijwel zeker) ook kunnen zijn, als je nu al de zaak op max. hebt draaien... Dus misschien krijg je het nu warm genoeg in huis ...
Die Wilo pomp geeft 1,9 m³/h aan, dat is voldoende flow om bij een dT van 5 graden 11 kW te transporteren. Dus ‘t is m.i. niet zo dat ‘t huis niet warm gestookt kan worden. m.i. Kan ‘t dus ook gewoon een wekende installatie worden, zelfs met die eigenlijk te krappe leidingen naar beneden. ‘t nadeel daarvan is dat de pomp harder moet werken wat meer stroom kost en meer stromingsgeluiden.

Ik denk dus dat dat de installatie verbeterd kan worden door de installateur door die punten te verbeteren die al eerder genoemd zijn:
  • Buffervat en extra pomp verwijderen;
  • Alle leidingen die in ‘t verwarmingscircuit op zolder zitten vanaf de WP tot aan de aansluitingen van de leidingen naar beneden vervangen door 28 mm staal of equivalent in flexibel en daarbij geen knietjes toepassen;
  • Liefst ook die stalen leidingen beneden vervangen door 28mm, venturi-effect maar ff voor hun bullshit bingo kaartje bewaren;
  • WP watercirculatie inregelen op dT waardoor de pompsnelheid wordt aangepast aan ‘t vermogen (warmte) die moet worden geleverd. Hierdoor zal de waterflow en daarmee ook geluid voor ‘t grootste deel van de tijd veel lager zijn dan nu met vaste flow en ook ‘t energiegebruik van de pomp wordt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:00
gns1l schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:33:

Het kan ook nooit voldoende spuien om het vuil eruit te spoelen. Je moet er een slang aan koppelen wil je het goed doen. Met een ontluchtingskraantje gaat dat niet.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
[...]

zou je eens een foto kunnen plaatsen hoe ze het op de verdiepings vloer hebben opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:56:
[...]

Eerste is een goed streven.

Betreft venturi werking is zwaar overdreven, onzinnig.
Wikipedia: Venturi-effect
Oude geisers hebben een venturi voor hun waterborg.
CV ketels hebben een venturi voor hun gas/luchtmengsel.

Waarschijnlijk… meten is weten…
Kun je het typeplaatje van de Wilo pomp nog even toevoegen?

Ze hadden gewoon van te voren hierover na moeten denken.
Is natuurlijk niet jouw probleem!
Laat ze het maar op een passende manier oplossen.

Hoeveel was je gasverbruik eigenlijk op jaarbasis?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsoQEI3xRhRnzPZiGhaRfAr6pBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhiryENHYqgVxtA65vjGauDk.jpg?f=fotoalbum_large

Gas verbruik was gemiddeld 1900m2 . Altijd mensen thuis, temp op 20.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ramon_1984 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:06:
[...]

zou je eens een foto kunnen plaatsen hoe ze het op de verdiepings vloer hebben opgelost?
Dan moet ik een hele kast uitruimen . Maar er zit een verdeler aangesloten op die leidingen , die via de vloer naar radiatoren op de kamers gaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1GPI7eU1-CHR666W41RfwNSnwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3zurrSgj220ql5VzjNotCLr.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat dan naar boven ( of andersom maar dat snap je wel hè )

[ Voor 38% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@backupdevice
Dit zijn de specs van je Wilo pomp:
https://wilo.com/nl/nl/Pr...os-pico/yonos-pico-25-1-8

Handleiding Wilo:
https://cms.media.wilo.co...0002b00010d0d00010092.pdf

Deze zou maximaal 4,4m3/h kunnen verplaatsen.
Ze zitten wel aardig in het zelfde werkgebied.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 22-03-2023 19:39 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Lollercopter schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:38:
[...]

Lijkt me dezelfde regeling die ik hier heb met L/L. Beperk je daarmee niet gewoon het maximale vermogen wat je unit kan leveren? Ik gebruik dat in tussenseizoenen om met een hogere Cop tot het setpoint te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

[...]

Nope. De VV zit onder de trap in onze hal. Daarom ben ik ook zo kwaad, want wij hebben net alles laten verbouwen. Als wij dit hadden geweten hadden wij of Nee gezegd, of andere dingen gelaten en er voor gezorgd dat de verdeler in de garage gad gezeten met alle nieuwe leidingen qua spec. Nu hebben wij gewoon een probleem

Ik heb net advies ingewonnen. Wij moeten even bekijken wat wij willen en vanuit daar gaan we de volgende stap nemen.
Opvolgend op wat ik je al adviseerde zou ik van alle adviezen hier voor je in het topic een printscreen maken en bewaren. Ik weet niet hoe je afspraken vandaag hebt gemaakt met de installateur maar zou hem via mail even bevestigen welke problemen je ervaart, welke conclusie je trekt (ook door advies via dit topic) en welke afspraken je met hem hebt gemaakt en hoopt dat je tot een goede oplossing komt en dat je dit ook kan en mag verwachten van een vakman. Ik denk helaas door schade en schande een aantal stappen vooruit.

@allebijdragers hier. Wat een genot te lezen hoe jullie proberen hem te helpen en wat een kennis. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 22-03-2023 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
[...]

[...]

Lees onderstaande eens. Het buffervat is aangesloten zoals dat bij cvketels gedaan werd.

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Vanaf het kopje: Verschillende manieren om een parallelbuffer aan te sluiten:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:53
Ik heb de volgende vuilafscheider gekocht (caleffi 546317):

https://www.amazon.nl/546...eet-CALEFFI/dp/B00OTUWWGW

Wat een groot ding zeg. Hebben jullie deze aan een beugel hangen? Of 'hangt' het gewoon?

[ Voor 3% gewijzigd door Reiziger88 op 22-03-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:44

Jan2023

KISS

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:56:
[...]

Dan pak je 2 x subsidie
Ook niet verkeerd als goedmaker.
En wellicht een stuk overzichtelijker , sta je in de ochtend onder koud water is je dag echt verpest.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Omebas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Lees onderstaande eens. Het buffervat is aangesloten zoals dat bij cvketels gedaan werd.

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Vanaf het kopje: Verschillende manieren om een parallelbuffer aan te sluiten:
Die pagina mag dan wel in 2023 zijn bijgewerkt, de voorkeur blijft toch wel bij een parallelbuffer met extra pomp. Er wordt wel aangegeven dat als er voldoende afgifte is er geen buffer nodig is maar hier wordt m.i. te weinig nadruk op gelegd. De nadruk zou moeten liggen op het afgiftesysteem zo afregelen /instellen dat er zonder een buffer gewerkt kan worden. Dan heb je in 9 op de 10 installaties geen buffer nodig.

De parallelbuffer blijft favoriet terwijl en bijvoorbeeld ook staat dat bij moduleren WP's vaak een seriebuffer wordt toegepast. Worden er nog NIET moduleren warmtepompen toegepast bij woonhuizen??
Ook is duidelijk dat 't vanuit de installateur is geschreven, b.v. over dat een bypass lastig is in te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Die pagina mag dan wel in 2023 zijn bijgewerkt, de voorkeur blijft toch wel bij een parallelbuffer met extra pomp. Er wordt wel aangegeven dat als er voldoende afgifte is er geen buffer nodig is maar hier wordt m.i. te weinig nadruk op gelegd. De nadruk zou moeten liggen op het afgiftesysteem zo afregelen /instellen dat er zonder een buffer gewerkt kan worden. Dan heb je in 9 op de 10 installaties geen buffer nodig.

De parallelbuffer blijft favoriet terwijl en bijvoorbeeld ook staat dat bij moduleren WP's vaak een seriebuffer wordt toegepast. Worden er nog NIET moduleren warmtepompen toegepast bij woonhuizen??
Ook is duidelijk dat 't vanuit de installateur is geschreven, b.v. over dat een bypass lastig is in te regelen.
de mensen op die site werken vannuit hun ervaring met gasketels en/of commerciele installaties. meer zal en hoef ik er niet over te zeggen.
Reiziger88 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:44:
Ik heb de volgende vuilafscheider gekocht (caleffi 546317):

https://www.amazon.nl/546...eet-CALEFFI/dp/B00OTUWWGW

Wat een groot ding zeg. Hebben jullie deze aan een beugel hangen? Of 'hangt' het gewoon?
hangt gewoon aan de leidingen vast.
Jan2023 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:25:
[...]

Dan pak je 2 x subsidie
En wellicht een stuk overzichtelijker , sta je in de ochtend onder koud water is je dag echt verpest.
750 euro subsidie is beetje dooddoener als je 1500 euro kwijt bent om het door een installateur te laten plaatsen. ben je alsnog 750 kwijt was je zelf kan doen met een zaterdagje klussen.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 22-03-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

dof schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:26:
[...]

Wow, en dat allemaal met 22mm toevoer buis.

Trouwens, staan die flow meters (met rode kraag) allemaal op stand "druppelen"? Of staat de pomp nu uit of zo ?
Nee . Vorige week zat er nog een andere pomp op & en heb ik met een kennis en berekening gemaakt hoe deze ingesteld moesten worden qua groepen . Met de nieuwe pomp kan ik er niet meer water doorheen krijgen . Is dit inherent aan het leidingen verhaal? Denk het wel hè?
CJG schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:49:
@backupdevice leuk om vandaag mee te lezen met dit troosteloze weer. Zelden krijgt iemand in dit topic zoveel aandacht voor zijn probleem.
Wat gebeurt er wanneer je via het menu de pomp van 100% naar 75% en 50 % zet en de Wilo pomp op een lage stand zet? Daar heb je de installateur toch niet voor nodig? Dan weet je dat je probleem veroorzaakt wordt door te hoge flow en te kleine diameter leiding.
Idd super voor alle hulp allemaal , wordt zeer gewaardeerd _/-\o_

Nee ik raak dat ding even niet aan, zeker kijkende dat de mannen dingen gaan doen, en ik verwacht dat dit een staartje krijgt . Dus ik raak ff niks aan.
dof schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:07:
[...]

Dat heb ik hen ook aangeven maar zij en iemand anders die ik heb laten kijken dat een buffer altijd beter is. Ik geloof jullie maar als ik push om hem eruit te laten halen en het werkt niet dan ben ik verder van huis.
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:57:
[...]

Die Wilo pomp geeft 1,9 m³/h aan, dat is voldoende flow om bij een dT van 5 graden 11 kW te transporteren. Dus ‘t is m.i. niet zo dat ‘t huis niet warm gestookt kan worden. m.i. Kan ‘t dus ook gewoon een wekende installatie worden, zelfs met die eigenlijk te krappe leidingen naar beneden. ‘t nadeel daarvan is dat de pomp harder moet werken wat meer stroom kost en meer stromingsgeluiden.

Ik denk dus dat dat de installatie verbeterd kan worden door de installateur door die punten te verbeteren die al eerder genoemd zijn:
  • Buffervat en extra pomp verwijderen;
  • Alle leidingen die in ‘t verwarmingscircuit op zolder zitten vanaf de WP tot aan de aansluitingen van de leidingen naar beneden vervangen door 28 mm staal of equivalent in flexibel en daarbij geen knietjes toepassen;
  • Liefst ook die stalen leidingen beneden vervangen door 28mm, venturi-effect maar ff voor hun bullshit bingo kaartje bewaren;
  • WP watercirculatie inregelen op dT waardoor de pompsnelheid wordt aangepast aan ‘t vermogen (warmte) die moet worden geleverd. Hierdoor zal de waterflow en daarmee ook geluid voor ‘t grootste deel van de tijd veel lager zijn dan nu met vaste flow en ook ‘t energiegebruik van de pomp wordt minder.
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Hiermee akkoord gaan zou betekenen dat ik akkoord ga met een installatie die niet 100% voldoet aan wat het zou moeten zijn. En dat ik dat van te voren liever zelf had willen besluiten .

Maar ja , ik neem deze mee in mijn beslissing .

Gaan er maar eens een nachtje over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
@backupdevice Buffer altijd beter? Leuke opmerking, maar hoe onderbouwen ze dat met want enz enz. Hoe komt het dan dat ik nu wacht op 2 offertes zonder buffer met ........radiatoren? Ik heb niets eens VV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@backupdevice Over het wel of niet kunnen werken met die eigenlijk te dunne leidingen naar beneden:

yep, de installateur had je vooraf moeten melden dat dit een probleem is en dat er consequenties aan vast zitten deze te gebruiken (meer pompvermogen, mogelijk geluidsoverlast) en je alternatieven moeten aandragen. Dan had je waarschijnlijk andere keuze gemaakt.

Nu 't zo is: Er is, ook zonder alle leidingen boven aan te passen, al na te gaan of het beter instellen van beide pompen een verbetering geeft (geluidsoverlast). Als er dan al een (grote) verbetering optreed dan zal 't aanpassen van alle leidingdiameters boven en 't vervangen van knietjes door vloeiende bochten extra verbetering geven. Maar ja, 't blijft m.i. zo dat als ze toch al die leidingen gaan vervangen ze beter dat buffervat met externe pomp er uit laten. Is ook minder werk voor hun :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is dat een voordeel? Die subsidie moeten we met zo'n allen betalen. En omdat een WP-boiler een stuk duurder is dan een SWW-vat is het uiteindelijk niet goedkoper.
Dat snap ik niet. Waarom zou je met een WP meer kans hebben op een koude douche dan met een WP-boiler? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:51:
@backupdevice Buffer altijd beter? Leuke opmerking, maar hoe onderbouwen ze dat met want enz enz. Hoe komt het dan dat ik nu wacht op 2 offertes zonder buffer met ........radiatoren? Ik heb niets eens VV.
Precies, ik heb met alleen radiatoren ook geen parallelbuffer. wel een seriebuffer die hier goed helpt met defrosts. Maar met omvangrijke vloerverwarming is dat ook niet nodig.

Bijgaand mijn WP grafiek van gisteren. Alleen radiatoren & ook nog gedeeltelijke naregeling (evohome zonesysteem). Volgens 99% van de installateurs kan dit dus niet zonder parallelbuffer. Totale onzin dus. Elke run is hier minimaal 1 uur. Volgens ISSO moet een run minimaal 10 minuten duren en daar worden dan buffers op berekend 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtNu-vutdegXZUvhdF9IzyES0LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F870kDuHPVvP4hpUtP9QNT90.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door blb4 op 22-03-2023 21:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:56:
@backupdevice Over het wel of niet kunnen werken met die eigenlijk te dunne leidingen naar beneden:

yep, de installateur had je vooraf moeten melden dat dit een probleem is en dat er consequenties aan vast zitten deze te gebruiken (meer pompvermogen, mogelijk geluidsoverlast) en je alternatieven moeten aandragen. Dan had je waarschijnlijk andere keuze gemaakt.

Nu 't zo is: Er is, ook zonder alle leidingen boven aan te passen, al na te gaan of het beter instellen van beide pompen een verbetering geeft (geluidsoverlast). Als er dan al een (grote) verbetering optreed dan zal 't aanpassen van alle leidingdiameters boven en 't vervangen van knietjes door vloeiende bochten extra verbetering geven. Maar ja, 't blijft m.i. zo dat als ze toch al die leidingen gaan vervangen ze beter dat buffervat met externe pomp er uit laten. Is ook minder werk voor hun :)
Thx man .

Trouwens toch de interne pomp op 80% gezet , en nu is de binnenunit gewoon stil … wat een genot.

Kan ik deze voor op 80% laten staan ?

En is het niet beter om te vragen of zij de pomp op delta T stand zetten ?

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 22-03-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Laatst online: 22-08 11:57
Dr.Dree schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 23:25:
[...]

@MarcoL1978 Bedankt voor je uitgebreide post. Hoe is dit uiteindelijk bij jou afgelopen?

Deze uitleg lijkt helemaal op het probleem dat ik ook heb. Hebben hier ook vloerverwarming dus eigenlijk een ideale situatie voor een WP. De installateur is ook bij mij al vaker langs geweest omdat de warmtepomp bijna nooit draait en als de LW aangaat, komt de temperatuur van de aanvoer niet boven de 30 graden (behalve als de test-run aangezet wordt).

Ik heb het gevoel dat de installateur ook door de leverancier niet echt wordt ondersteund. Ook is de handleiding het laatste jaar al meerdere keren aangepast, wat me een slecht gevoel geeft voor een systeem dat al langer op de markt is.

Wat ik in dit forum bij andere Aurea 5 R32 klanten zag, is het gebrek aan monitoring om deze 'black box' uit te lezen als het niet naar behoren werkt. Ben ook benieuwd of er meer mensen een vergelijkbaar systeem hebben waar het wel goed werkt.
Het dreigen had blijkbaar geholpen en er zijn 2 echte techneuten van de importeur gekomen en die hebben een printplaat en wat instellingen aangepast en sindsdien werkt het zoals het systeem werd aangeprezen. Als de buitentemperatuur boven de 4 of 5 graden is draait de warmtepomp en er onder de cv. Hij slaat niet meer af na een x aantal minuten.

Ze kunnen inderdaad bijna niets instellen en de enige data die uitgelezen kan worden is die van de thermostaat, en dat is ook erg weinig.

Ik ben dus blij dat het werkt maar achteraf gezien zou ik nooit meer voor zo'n beperkt systeem kiezen. En gezien de waardeloze service ook nooit meer voor een Aurea.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Thx man .

Trouwens toch de interne pomp op 80% gezet , en nu is de binnenunit gewoon stil … wat een genot.

Het zou mooi zijn als de pomp zelf terug gaat als er minder vermogen nodig is.
Dan is het rustig als je minder warmtevraag hebt maar kan hij als het nodig is nog steeds omhoog naar die 11Kw als dat nodig mocht zijn.

Al vraag ik me af of je dat nodig gaat hebben aan vermogen.

Met je verbruik van 2300m3 gas zou ik denken van niet maar ik weet niet hoe je toen stookte.

Was dat 24/7 op 20 graden of alleen als je thuis bent de knop omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:14:
[...]

Het zou mooi zijn als de pomp zelf terug gaat als er minder vermogen nodig is.
Dan is het rustig als je minder warmtevraag hebt maar kan hij als het nodig is nog steeds omhoog naar die 11Kw als dat nodig mocht zijn.

Al vraag ik me af of je dat nodig gaat hebben aan vermogen.

Met je verbruik van 2300m3 gas zou ik denken van niet maar ik weet niet hoe je toen stookte.

Was dat 24/7 op 20 graden of alleen als je thuis bent de knop omhoog.
Zorgt de Dt stand daar niet voor ?

En qua stoken , dat was 1900 gemiddeld. Soms een beetje meer , soms een beetje minader . Altijd 2 mensen thuis en in de avond met 4 mensen. Kachel standaard op 20.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Thx man .

top! Die 80% zal met de huidige buitentemperatuur geen probleem geven om je huis op temperatuur te houden. Wat nu precies de optimale instelling zijn hangt denk ik af van de instellingsmogelijkheden die jou WP heeft en dat in combinatie met (de beperkingen van) het leidingwerk. Wat ik van de WP topics begrijp is dat een WP met vloerverwarming en overal goede leidingdiameters de flow 't liefst vast wordt gezet (op een hoge waarde) want dan kan de dT laag en dat is gunstig voor de COP. De vraag is of bij deze (blijkbaar qua geluid acceptabele) 80% er altijd (een week -10) voldoende vermogen geleverd kan worden. Dit kan opgelost worden door sturing op dT. Maar wat ook prima kan werken is gewoon zo laten staan en als je dan een x merkt dat als er niet voldoende vermogen is je de pomp wat hoger zet.... Meerdere wegen naar Rome maar nogmaals; dit is vooral ook afhankelijk wat er allemaal in te stellen is en wat er voor jou situatie dan 't meest optimaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MarcoL1978 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Het dreigen had blijkbaar geholpen en er zijn 2 echte techneuten van de importeur gekomen en die hebben een printplaat en wat instellingen aangepast en sindsdien werkt het zoals het systeem werd aangeprezen. Als de buitentemperatuur boven de 4 of 5 graden is draait de warmtepomp en er onder de cv. Hij slaat niet meer af na een x aantal minuten.

Ze kunnen inderdaad bijna niets instellen en de enige data die uitgelezen kan worden is die van de thermostaat, en dat is ook erg weinig.

Ik ben dus blij dat het werkt maar achteraf gezien zou ik nooit meer voor zo'n beperkt systeem kiezen. En gezien de waardeloze service ook nooit meer voor een Aurea.
Fijn dat 't nu in elk geval werkt! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:19:
[...]

top! Die 80% zal met de huidige buitentemperatuur geen probleem geven om je huis op temperatuur te houden. Wat nu precies de optimale instelling zijn hangt denk ik af van de instellingsmogelijkheden die jou WP heeft en dat in combinatie met (de beperkingen van) het leidingwerk. Wat ik van de WP topics begrijp is dat een WP met vloerverwarming en overal goede leidingdiameters de flow 't liefst vast wordt gezet (op een hoge waarde) want dan kan de dT laag en dat is gunstig voor de COP. De vraag is of bij deze (blijkbaar qua geluid acceptabele) 80% er altijd (een week -10) voldoende vermogen geleverd kan worden. Dit kan opgelost worden door sturing op dT. Maar wat ook prima kan werken is gewoon zo laten staan en als je dan een x merkt dat als er niet voldoende vermogen is je de pomp wat hoger zet.... Meerdere wegen naar Rome maar nogmaals; dit is vooral ook afhankelijk wat er allemaal in te stellen is en wat er voor jou situatie dan 't meest optimaal is.
Dt is 5 bij deze machine en dat ook mooi te zien op de verdeler beneden.

Ik wil eigenlijk dat zij de pomp op DT zetten . Heb dit al een paar keer gevraagd maar tot op heden hebben zij dit om onduidelijke reden nog niet gedaan. Pomp op DT zetten houdt in dat hij zelf de stand bepaalt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:18:
[...]

En qua stoken , dat was 1900 gemiddeld. Soms een beetje meer , soms een beetje minader . Altijd 2 mensen thuis en in de avond met 4 mensen. Kachel standaard op 20.5
Dan heb ik die 2300m3 in een ander bericht gelezen denk ik.
Maar met 1900m3 zie ik die 11Kw als overbemeten.

Ik weet niet precies hoe de regeling in je wp in elkaar steekt.
Maar als je de deltaT handhaaft en op flow regelt dan zou de flow naar beneden moeten gaan bij minder warmte vraag.
En dan zou je dus volgens je gasverbruik ook niet op die 100% pompsnelheid moeten komen.
Als je nachtverlaging gaat toepassen zou dat overigens weer wel nu en dan kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Met zo'n stabiele temperatuurinstelling zou een WP mooi geleidelijk kunnen draaien. Grote kans dat je met die pomp op 80% zelfs de koudste periodes doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:24:
[...]

Met zo'n stabiele temperatuurinstelling zou een WP mooi geleidelijk kunnen draaien. Grote kans dat je met die pomp op 80% zelfs de koudste periodes doorkomt.
Maar dan de pomp dus op constant ? Wat is dan het voordeel van de DT stand ?

Pagina: 1 ... 251 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.