Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 252 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.931 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

backupdevice

No Risk , Full Push

Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:23:
[...]

Dan heb ik die 2300m3 in een ander bericht gelezen denk ik.
Maar met 1900m3 zie ik die 11Kw als overbemeten.

Ik weet niet precies hoe de regeling in je wp in elkaar steekt.
Maar als je de deltaT handhaaft en op flow regelt dan zou de flow naar beneden moeten gaan bij minder warmte vraag.
En dan zou je dus volgens je gasverbruik ook niet op die 100% pompsnelheid moeten komen.
Als je nachtverlaging gaat toepassen zou dat overigens weer wel nu en dan kunnen voorkomen.
Was het niet koevlaas voor minimale vermogen hij -10 + 2 als je ook sww laat doen ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:22
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:23:
[...]

Dt is 5 bij deze machine en dat ook mooi te zien op de verdeler beneden.

Ik wil eigenlijk dat zij de pomp op DT zetten . Heb dit al een paar keer gevraagd maar tot op heden hebben zij dit om onduidelijke reden nog niet gedaan. Pomp op DT zetten houdt in dat hij zelf de stand bepaalt toch?
Zoals @Ronald.42 zegt, als je op dT instelt dan probeert de WP die dT te handhaven en bij een lagere warmtevraag betekend dat dat de flow (pompsnelheid) naar beneden wordt bijgesteld.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Zoals @Ronald.42 zegt, als je op dT instelt dan probeert de WP die dT te handhaven en bij een lagere warmtevraag betekend dat dat de flow (pompsnelheid) naar beneden wordt bijgesteld.
Ok. Snap hem . Voor nu vanwege het geluid dan maar vast op 80 zetten en dan kijken tijdens de koude periode of die het huis op temp kan houden met die pompsnelheid .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:26:
[...]

Maar dan de pomp dus op constant ? Wat is dan het voordeel van de DT stand ?
't is natuurlijk niet verboden van instelling te wisselen, 't gaat er om de beste instelling voor jou situatie te vinden. Dat zou de installateur natuurlijk precies moeten weten :X .

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Constante dT is slecht bruikbaar met een parallelbuffervat want zodra het secundaire debiet hoger wordt dan het primaire klopt er niks meer van de temperatuurhuishouding wegens mengen in het buffervat. Resultaat is hetzij een koude vloer of, als de warmtepomp weet heeft van de secundaire temperatuur, dat hij steeds warmer water maakt met nog minder debiet (en de COP foetsie is dus).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02

dof

Omebas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Lees onderstaande eens. Het buffervat is aangesloten zoals dat bij cvketels gedaan werd.

https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Vanaf het kopje: Verschillende manieren om een parallelbuffer aan te sluiten:
Begin die site steeds kritischer te lezen, want beweringen die ze doen worden niet echt onderbouwd. En dat op diverse plaatsen beweerde "buffer heb je altijd nodig" wordt niet echt toegelicht. Meer van "geloof me nou maar, 'k heb het goed met je voor...".

Ik kom nog uit de tijd dat je als kind elke dag een lepel levertraan (van walvissen ook nog) kreeg. Smerig spul, maar "neem het nou maar want het is goed voor je...". Nou, mooi niet dus, behalve voor de toenmalige walvis- en voedselindustrie 🤪

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-09 21:38
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Die pagina mag dan wel in 2023 zijn bijgewerkt, de voorkeur blijft toch wel bij een parallelbuffer met extra pomp. Er wordt wel aangegeven dat als er voldoende afgifte is er geen buffer nodig is maar hier wordt m.i. te weinig nadruk op gelegd. De nadruk zou moeten liggen op het afgiftesysteem zo afregelen /instellen dat er zonder een buffer gewerkt kan worden. Dan heb je in 9 op de 10 installaties geen buffer nodig.

De parallelbuffer blijft favoriet terwijl en bijvoorbeeld ook staat dat bij moduleren WP's vaak een seriebuffer wordt toegepast. Worden er nog NIET moduleren warmtepompen toegepast bij woonhuizen??
Ook is duidelijk dat 't vanuit de installateur is geschreven, b.v. over dat een bypass lastig is in te regelen.
Het ging mij erom dat @backupdevice dus schema F heeft uit het verhaal. Volgens de tekst de minst gunstige.

Als je genoeg groepen open laat en een buffer in serie dan is een bypass ook overbodig toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Was het niet koevlaas voor minimale vermogen hij -10 + 2 als je ook sww laat doen ?
Dat zou ik je niet durven zeggen.
Ik reken gewoon 1900m3 gas keer 8Kw energie dat maakt 15200Kw en die deel ik dan door een redelijke cop.
Op het moment dat de wp sww maakt verwarmt hij je huis niet en dan hangt het van het warmteverlies van je woning af hoe lang dat mag duren.
Dus aan de hand daarvan kun je ook nog beslissen dat je om je vat van bijv 300 liter water 20 graden te verwarmen een bepaalde tijd beschikbaar hebt en daar volgt dan ook een minimaal vermogen uit.

Ik heb het gescheiden een wpb naast een wp dus heb me daar niet in verdiept.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ok. Duidelijk. We gaan er een nachtje over slapen, want dat kan nu… wat een rust .

Bedankt heren. Ik laat morgen wel weten wat de volgende stappen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:46:
[...]

De leidingen van het Verwarming’s circuit hebben allemaal deze bochten

[Afbeelding]

Dikte van die leidingen

[Afbeelding]

Dikte leidingen naar beneden . Mijn inziens 32mm

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leiding richting vv

[Afbeelding]

Aansluiting [Afbeelding]

Het is niet dat het huis niet warm wordt. Het is alleen dat de binnenunit een takke herrie maakt in onze oren. En het hoort door heel het huis ook geruis van de leidingen. En dan heb ik boven radiatoren een slag open anders komt er ook nog een piep toon bij.
Er zal ook niks ontbraamd zijn.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-08 22:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OiqcTCVz1aMuTqjP07VvursiF4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5dRzIitVYBb95LtDG3oGCVL.png?f=fotoalbum_large

Goedenavond! Hier een hopelijk wat minder ingewikkeld geval.

Ik wil graag een monobloc plaatsen.

Mijn initiële idee was om deze voor onze aanbouw te plaatsen (locatie A, dicht bij meterkast, leidingen kunnen via kruipruimte richting verdeler of wellicht ingegraven onder de huidige bestrating via B richting de verdeler).
Tegenover de meterkast zeg maar grenst een stukje schutting van onze buren en een stenen schuur.

Mijn vriendin zou eerder kiezen voor locatie B. Hier staat de WP dan onder de overkapping van onze aanbouw. De WP grenst dan ongeveer 1.5 meter van de schutting van onze buren (achterkant tuin).
Het voordeel van plaats B is dat we dan nog makkelijker bij de verdeler kunnen komen en dat de WP eigenlijk min of meer altijd droog staat. Nadeel is natuurlijk dat het wat ingewikkelder is om stroom etc. daar te krijgen.

Mijn grootste zorg is eigenlijk meer geluid. Op locatie B grenst de voorkant van de WP dicht (1.5 meter) bij de schutting vd buren. Daarnaast is de WP dan min of omringd door muren. Alleen de kant richting de straat is vrij.

Ik kan natuurlijk altijd een van de twee kiezen en evt later verplaatsen indien het niet werkbaar is.
Wat zou jullie suggestie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

martijn1981 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:46:
[Afbeelding]

Mijn initiële idee was om deze voor onze aanbouw te plaatsen (locatie A, dicht bij meterkast, leidingen kunnen via kruipruimte richting verdeler of wellicht ingegraven onder de huidige bestrating via B richting de verdeler).
Tegenover de meterkast zeg maar grenst een stukje schutting van onze buren en een stenen schuur.

Mijn vriendin zou eerder kiezen voor locatie B. Hier staat de WP dan onder de overkapping van onze aanbouw. De WP grenst dan ongeveer 1.5 meter van de schutting van onze buren (achterkant tuin).
Het voordeel van plaats B is dat we dan nog makkelijker bij de verdeler kunnen komen en dat de WP eigenlijk min of meer altijd droog staat. Nadeel is natuurlijk dat het wat ingewikkelder is om stroom etc. daar te krijgen.

Mijn grootste zorg is eigenlijk meer geluid. Op locatie B grenst de voorkant van de WP dicht (1.5 meter) bij de schutting vd buren. Daarnaast is de WP dan min of omringd door muren. Alleen de kant richting de straat is vrij.

Ik kan natuurlijk altijd een van de twee kiezen en evt later verplaatsen indien het niet werkbaar is.
B

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Omebas schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Het ging mij erom dat @backupdevice dus schema F heeft uit het verhaal. Volgens de tekst de minst gunstige.

Als je genoeg groepen open laat en een buffer in serie dan is een bypass ook overbodig toch.
Klopt allemaal. Maar met genoeg groepen open (en @backupdevice geeft aan de boel gewoon allemaal zo'n beetje open te hebben en daar ook niet verder aan te zitten) is een buffer helemaal niet nodig.

En idd, met een seriebuffer en genoeg groepen open is een bypass ook niet nodig. Ik had dat men mijn CV installatie; er is altijd genoeg flow voor gewoon verwarmingsbedrijf maar de panasonic gaat als een dolle tekeer (35l/min oftewel 2,1m³/h) tijdens een defrost dus bij mij werkt die bypass geweldig om de defrost grotendeels direct door de seriebuffer heen te leiden en daarmee de stromingsgeluiden tijdens die defrost acceptabel te houden. Als ik die bypass dicht zet wordt 't een hels kabaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:44

Jan2023

KISS

Andrehj schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Is dat een voordeel? Die subsidie moeten we met zo'n allen betalen. En omdat een WP-boiler een stuk duurder is dan een SWW-vat is het uiteindelijk niet goedkoper.

[...]

Dat snap ik niet. Waarom zou je met een WP meer kans hebben op een koude douche dan met een WP-boiler? :?
cijfers is niet zo mijn ding maar ok
Het voordeel , puur in aanschaf

Ik zie een daikin altherma 6 KW wandmodel , dus excl. watervat voor euro 5.155.00
Maak er een type van incl 180 liter watervat kost die euro 7.200.00
subsidie = 2850,-

Ik zie een Daikin WPB 200 ltr voor euro 2.150.00
subsidie = 725,-

Koop je beide afzonderlijk hou je toch plusminus 500 euro in de knip.

En meer kans op een warme douche ?
Als ik lees dat het systeem waar al twee pagina,s over wordt gesproken het net niet helemaal is dan kan je wellicht met een overzichtelijker setup jezelf nog verzekeren van een warme douche.

En gezeur van je huisgenoten over een koude douche zit niemand op te wachten.
Net zomin als een verstoorde nachtrust door vervelende geluiden uiteraard.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Een stroomkabel stuit op minder verzet dan leidingwerk.
Onder dak en dus droog is een plus.
Leidingwerk korter is een plus
En de WAF zegt B dus dat wordt het dan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@martijn1981 1,5 meter hoeft geen probleem te zijn.
Alleen als hij omringt wordt etc kan dit wel als klankkast gaan werken.
Sowieso het geluid zo veel mogelijk van de buren wegblazen, dus niet naar de buren toe.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 23:53
backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:27:
[...]

Nee dat zeg ik nooit.
Uitkomst koevlaasformule is uitkomst voor met sww, ten allen tijde.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Ronald.42 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:55:
Een stroomkabel stuit op minder verzet dan leidingwerk.
Onder dak en dus droog is een plus.
Leidingwerk korter is een plus
En de WAF zegt B dus dat wordt het dan.
@martijn1981 ik zie net als jij wel een probleem qua geluid met plek B. op 1,5 meter afstand kan 't lastig worden om aan de geluidseisen te volden, zeker als er veel muren zijn. Ik zou hier wel ff goed naar kijken.
Wel is 't zo dat er wat discussie is over die geluidseisen, ff daarop zoeken. In elk geval moet je daaraan voldoen onder normale bedrijfsomstandigheden (da's meestal heel wat anders dan de maximale hoeveelheid herrie die zo'n WP kan produceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:01:
[...]

@martijn1981 ik zie net als jij wel een probleem qua geluid met plek B. op 1,5 meter afstand kan 't lastig worden om aan de geluidseisen te volden, zeker als er veel muren zijn. Ik zou hier wel ff goed naar kijken.
Wel is 't zo dat er wat discussie is over die geluidseisen, ff daarop zoeken. In elk geval moet je daaraan voldoen onder normale bedrijfsomstandigheden (da's meestal heel wat anders dan de maximale hoeveelheid herrie die zo'n WP kan produceren).
Ja je hebt wel een punt.
Dat ding hier hoor je nu niet of nauwelijks, maar als hij bijna aan een defrost toe is (in dat geweldige winterklimaat dat we hebben is dat vrij vaak) dan produceert hij wel wat meer gedreun dus lage tonen.
Voor hier geen probleem maar als hij tussen 2 wonigen staat zou dat anders kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
martijn1981 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:46:
[Afbeelding]

Test het maar even met een luchtcompressor of iets anders dat veel herrie maakt en ga dan voor C? Neem je zorgen serieus. Je wil geen gezeik met de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-08 22:58
DutchWing schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:57:
@martijn1981 1,5 meter hoeft geen probleem te zijn.
Alleen als hij omringt wordt etc kan dit wel als klankkast gaan werken.
Sowieso het geluid zo veel mogelijk van de buren wegblazen, dus niet naar de buren toe.
Op plek B staat de voorkant van de WP gericht naar de buren (schutting tuin). Ik weet niet of dit qua 'geluid zo veel mogelijk wegblazen van de buren' de meest ideale stand is voor de WP.
De WP daar 90 grade draaien gaat echter weer moeilijker daar de afstand van onze muur richting de schutting 2.1 meter is. De WP (breedte zo'n 1.2 meter) belemmert dan wel meer de doorgang indien ik deze 90 graden zou draaien.

Wat misschien ook nog wel van belang is. De diepte van de tuin van onze buren is 14 meter.
Je zou denken dat dat dan voor hun op zich niet heel snel een issue gaat vormen.
In de winter verblijft men immers toch minder in de tuin en zal het geluid het hevigst zijn.

Dus dan zou B ook wel een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

backupdevice schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 20:41:
[...]

Nee . Vorige week zat er nog een andere pomp op & en heb ik met een kennis en berekening gemaakt hoe deze ingesteld moesten worden qua groepen . Met de nieuwe pomp kan ik er niet meer water doorheen krijgen . Is dit inherent aan het leidingen verhaal? Denk het wel hè?
Ik heb bijna dezelfde verdelers (zie foto hieronder van een reserve stuk) en wat ik bedoel is dat de flow meter vlotters (te) hoog staan, op minder dan een halve liter per lus, dus het lijkt of de VVW lussen (bijna) zijn dichtgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BY3xpQHFioYmvMYKjZB4RcHRdoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeyvrBdGt17fQAYbnA4XZezN.jpg?f=fotoalbum_large

Dan staat de pomp te duwen, maar voor een dichte deur. Je moet dus de blauwe knoppen opendraaien tot die rode vlotter een stuk lager staat op hopelijk een paar liter per lus. (althans ik denk dat ze dicht staan).

Als de vloerverwarming je belangrijkste warmteafgifte is (en dat moet wel met zoveel groepen) dan moet die helemaal open. Je gaat toch stoken op een temperatuur die je comfortabel vindt. Dus hoeft er niet "geknepen" te worden als bij een gasketel cv waar watertemperatuur veel hoger is. Met een WP ga je de (hopelijk) geïsoleerde massa van je huis verwarmen, niet elke kamer apart zoals in het gas cv tijdperk.
Is er een studeer- of slaapkamer toch te koud, dan moet je niet de hele vloerverwarming dichtzetten, maar op die kamer een beter warmteafgifte realiseren door een grotere radiator of iets anders.

Mocht het zijn dat de VVW lussen (dus blauwe knoppen) toch maximaal open staan en de vlotters blijven op minder dan een halve liter staan, dan is er wat anders aan de hand..

O ja, die rode kraag kun je er ook afwippen, dat is eigenlijk ook de bedoeling want dan zie je of de flow meter met vlotter ook open staat (die kan ook per ongeluk dicht staan, net als de kraan)

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 22-03-2023 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Dree
  • Laatst online: 09-09 22:40
MarcoL1978 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Het dreigen had blijkbaar geholpen en er zijn 2 echte techneuten van de importeur gekomen en die hebben een printplaat en wat instellingen aangepast en sindsdien werkt het zoals het systeem werd aangeprezen. Als de buitentemperatuur boven de 4 of 5 graden is draait de warmtepomp en er onder de cv. Hij slaat niet meer af na een x aantal minuten.

Ze kunnen inderdaad bijna niets instellen en de enige data die uitgelezen kan worden is die van de thermostaat, en dat is ook erg weinig.

Ik ben dus blij dat het werkt maar achteraf gezien zou ik nooit meer voor zo'n beperkt systeem kiezen. En gezien de waardeloze service ook nooit meer voor een Aurea.
Dank je @MarcoL1978. Ik ga m'n installateur benaderen en vragen om dezelfde aanpak. De beste man heeft hier al uren gezeten, zou teruggebeld worden... En inderdaad ook met de beperkingen in het systeem, vind ik het (tot nu toe) geen aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
martijn1981 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Op plek B staat de voorkant van de WP gericht naar de buren (schutting tuin). Ik weet niet of dit qua 'geluid zo veel mogelijk wegblazen van de buren' de meest ideale stand is voor de WP.
De WP daar 90 grade draaien gaat echter weer moeilijker daar de afstand van onze muur richting de schutting 2.1 meter is. De WP (breedte zo'n 1.2 meter) belemmert dan wel meer de doorgang indien ik deze 90 graden zou draaien.

Wat misschien ook nog wel van belang is. De diepte van de tuin van onze buren is 14 meter.
Je zou denken dat dat dan voor hun op zich niet heel snel een issue gaat vormen.
In de winter verblijft men immers toch minder in de tuin en zal het geluid het hevigst zijn.

Dus dan zou B ook wel een optie kunnen zijn.
De normen zijn onafhankelijk van seizoen, de diepte van de tuin van de buren en ook onafhankelijk van hoe goed of slecht je relatie met de buren is (nu en na de plaatsing kan een groot verschil uitmaken :X ).

De norm is max 40 dB op (elk punt van) de erfgrens en ook max 40 dB bij elke gevelopening (raam) van de woning van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
Vandaag met m'n Aurea 5 R32 (5 kW) en Remeha CV toch nog 4m3 gas verbruikt. Volgens slimmemeterportal gebruik ik nogal wat meer gas dan een gemiddeld vergelijkbaar huis.

De metingen van vandaag laten ook zien dat de CV nogal eens bijspringt (volgens de handleiding kun je dat zien doordat de aanvoertemperatuur snel stijgt i.p.v. geleidelijk).

De buitentemperatuur is de zwarte lijn rond de 10 graden Celsius, de werkelijk gemeten temperatuur zit dicht op het blauwe vlak vd ingestelde temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_Ckm9Zy2hIhlIE12Jk5F-pRC1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3H157EZX421ZS8mTMcUkjZo1.png?f=fotoalbum_large

De meetresultaten van de combinatie Anna thermostaat en Slim controller laten zien dat de aanvoertemperatuur langzaam oploopt (soms ca. 20 minuten, soms ca. 50 minuten) waarna de CV bijspringt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybefnYw3O-ZbWD9hIsYhWhxR8NI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AdF5Uh0zci4AvXI3KDJ3U4zN.png?f=fotoalbum_large

De instellingen vd Anna:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KN9AdmpyWjpQfdJWXnV7clHxV0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koJdJGlozJlgmZ54A53dMjcP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi8vsSacafsSSJPRO220Y9k1xoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/duVpty46zGLme47HLIOEjrsI.png?f=fotoalbum_large

@MarcoL1978 Hoe zien jouw instellingen en metingen van vandaag eruit? (als je dat niet wilt delen, ook geen probleem uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
dof schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:33:
[...]

Begin die site steeds kritischer te lezen, want beweringen die ze doen worden niet echt onderbouwd. En dat op diverse plaatsen beweerde "buffer heb je altijd nodig" wordt niet echt toegelicht. Meer van "geloof me nou maar, 'k heb het goed met je voor...".

Ik kom nog uit de tijd dat je als kind elke dag een lepel levertraan (van walvissen ook nog) kreeg. Smerig spul, maar "neem het nou maar want het is goed voor je...". Nou, mooi niet dus, behalve voor de toenmalige walvis- en voedselindustrie 🤪
Off topic.....laat me raden, jaargang 40-er jaren?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Naalroc schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:19:
[...]

Off topic.....laat me raden, jaargang 40-er jaren?
Nee hoor, later, in zestiger jaren werd levertraan nog gegeven. Hoewel mijn protest zo heftig was dat m'n moeder er toch maar mee gestopt is, haha. Bullshit verkopen is van alle tijden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dr.Dree schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:07:
Vandaag met m'n Aurea 5 R32 (5 kW) en Remeha CV toch nog 4m3 gas verbruikt. Volgens slimmemeterportal gebruik ik nogal wat meer gas dan een gemiddeld vergelijkbaar huis.

De metingen van vandaag laten ook zien dat de CV nogal eens bijspringt (volgens de handleiding kun je dat zien doordat de aanvoertemperatuur snel stijgt i.p.v. geleidelijk).

De buitentemperatuur is de zwarte lijn rond de 10 graden Celsius, de werkelijk gemeten temperatuur zit dicht op het blauwe vlak vd ingestelde temperatuur.
[Afbeelding]

De meetresultaten van de combinatie Anna thermostaat en Slim controller laten zien dat de aanvoertemperatuur langzaam oploopt (soms ca. 20 minuten, soms ca. 50 minuten) waarna de CV bijspringt.
[Afbeelding]

De instellingen vd Anna:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@MarcoL1978 Hoe zien jouw instellingen en metingen van vandaag eruit? (als je dat niet wilt delen, ook geen probleem uiteraard).
denk dat jij het ook eens even moet instellen dat die ketel stopt met "helpen". O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Dree
flippy schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:27:
[...]

denk dat jij het ook eens even moet instellen dat die ketel stopt met "helpen". O-)
Denk ik ook. Die instelling voor hulp van de CV staat al op 300 minuten 8)7 . Ik ga de installateur pushen om dit op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

dof schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Ik heb bijna dezelfde verdelers (zie foto hieronder van een reserve stuk) en wat ik bedoel is dat de flow meter vlotters (te) hoog staan, op minder dan een halve liter per lus, dus het lijkt of de VVW lussen (bijna) zijn dichtgezet.

[Afbeelding]

Dan staat de pomp te duwen, maar voor een dichte deur. Je moet dus de blauwe knoppen opendraaien tot die rode vlotter een stuk lager staat op hopelijk een paar liter per lus. (althans ik denk dat ze dicht staan).

Als de vloerverwarming je belangrijkste warmteafgifte is (en dat moet wel met zoveel groepen) dan moet die helemaal open. Je gaat toch stoken op een temperatuur die je comfortabel vindt. Dus hoeft er niet "geknepen" te worden als bij een gasketel cv waar watertemperatuur veel hoger is. Met een WP ga je de (hopelijk) geïsoleerde massa van je huis verwarmen, niet elke kamer apart zoals in het gas cv tijdperk.
Is er een studeer- of slaapkamer toch te koud, dan moet je niet de hele vloerverwarming dichtzetten, maar op die kamer een beter warmteafgifte realiseren door een grotere radiator of iets anders.

Mocht het zijn dat de VVW lussen (dus blauwe knoppen) toch maximaal open staan en de vlotters blijven op minder dan een halve liter staan, dan is er wat anders aan de hand..

O ja, die rode kraag kun je er ook afwippen, dat is eigenlijk ook de bedoeling want dan zie je of de flow meter met vlotter ook open staat (die kan ook per ongeluk dicht staan, net als de kraan)
Bedankt voor je bericht . De blauwe knoppen bovenop de verdeler staan helemaal open

Sommige rode knoppen- flowmeters toch ?- staan idd op een halve liter, want die groepen zijn voor de bijkeuken en inpandige garage . Niet nodig om veel flow te hebben.

De andere staan verder open. Dit nav een berekening die ik heb gekregen om de VV in te stellen.

Voordat de nieuwe Wilo pomp geïnstalleerd was had ik alle flowmeters open en dan had ik ongeveer .5 liter per metertje. Als dan de pomp uitging om een water run te doen, en later weer aanging dan bleven de meters omhoog staan, op de eerste 4 na, die stonden open .

Door per groep te kijken wat er precies nodig was is dat opgelost, met de standen die je nu ziet.

Maar , met de nieuwe pomp heb ik een andere berekening gekregen, die vraagt om die flowmeters verder open te zetten , maar ik kom echt niet aan overal 2 liter bijv.

Dit is wat ik via een kennis heb gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EeBTeXn18xx3DIjqjhHvjJpbFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgr7JlXZCRKoMQpidwrBVMnj.jpg?f=fotoalbum_large

Deze getallen zijn gebaseerd op de volgende groepen

Keuken 1 groep slang
Bijkeuken 6 groepen slangen
Woonkamer 8 groepen slangen
Kantoor 2 groepen slangen

Moet ik nu alle flowmeters helemaal open zetten, of toch per groep inregelen qua liters?

Waar ik mee zit is dat ik die waardes hierboven niet haal. Zal wel met de leiding te maken hebben ?

Moet ik die flowmeters allemaal helemaal openzetten? Zover mogelijk? Tot ze niet meer verder gaan en een stukje terug bijv?

De Wilo pomp staat ook op 1.8m3 per uur ingesteld om het vermogen door te sturen.

Ik snap er geen hout van

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 23-03-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
Dr.Dree schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:49:
[...]

Denk ik ook. Die instelling voor hulp van de CV staat al op 300 minuten 8)7 . Ik ga de installateur pushen om dit op te pakken.
De vraag is ook. Waarom heeft de warmtepomp het na 300 nog niet op eigen kracht gered. Is er ook een instelling vanaf welke buiten temperaturen hij mag bijspringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:13:
[...]

Bedankt voor je bericht . De blauwe knoppen bovenop de verdeler staan helemaal open

Sommige rode knoppen- flowmeters toch ?- staan idd op een halve liter, want die groepen zijn voor de bijkeuken en inpandige garage . Niet nodig om veel flow te hebben.

De andere staan verder open. Dit nav een berekening die ik heb gekregen om de VV in te stellen.

Voordat de nieuwe Wilo pomp geïnstalleerd was had ik alle flowmeters open en dan had ik ongeveer .5 liter per metertje. Als dan de pomp uitging om een water run te doen, en later weer aanging dan bleven de meters omhoog staan, op de eerste 4 na, die stonden open .

Door per groep te kijken wat er precies nodig was is dat opgelost, met de standen die je nu ziet.

Maar , met de nieuwe pomp heb ik een andere berekening gekregen, die vraagt om die flowmeters verder open te zetten , maar ik kom echt niet aan overal 2 liter bijv.

[Afbeelding]

Keuken 1 groep slang

Moet ik nu alle flowmeters helemaal open zetten, of toch per groep inregelen qua liters?

Waar ik mee zit is dat ik die waardes hierboven niet haal. Zal wel met de leiding te maken hebben ?

Moet ik die flowmeters allemaal helemaal openzetten? Zover mogelijk? Tot ze niet meer verder gaan en een stukje terug bijv?

De Wilo pomp staat ook op 1.8m3 per uur ingesteld om het vermogen door te sturen.

Ik snap er geen hout van
Als je er geen hout van begrijpt dan begin maar eens met lezen van de startpost en dan gaan we weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Omebas schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 07:38:
[...]

Als je er geen hout van begrijpt dan begin maar eens met lezen van de startpost en dan gaan we weer verder.
Ik bedoel dat de ene tegen mij zegt dat je de flowmeters moet instellen per aantal liters per kamer , en de ander zegt dat alles helemaal open moet staan. Kijkende naar gisteren probeer ik bepaalde dingen uit te sluiten . Als dit ook een probleem is gerelateerd aan de flow zet ik dit op de lijst zeg maar.

Maar ik heb de opening post gelezen maar zie geen antwoord op mijn vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door backupdevice op 23-03-2023 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Ik bedoel dat de ene tegen mij zegt dat je de flowmeters moet instellen per aantal liters per kamer , en de ander zegt dat alles helemaal open moet staan. Kijkende naar gisteren probeer ik bepaalde dingen uit te sluiten . Als dit ook een probleem is gerelateerd aan de flow zet ik dit op de lijst zeg maar.

Maar ik lees de opening post even .
Je moet gewoon beginnen met alles vol open te zetten, daarna ga je per ruimte aan de hand van de temperatuur bepaalde groepen knijpen waar het te warm wordt. Dit uiteraard niet in de ruimte waar je thermostaat hangt, die laat je vol open. Dit is een tijdrovend klusje omdat als je ergens gaat knijpen de flow in je systeem anders verdeeld kan worden en je 24 uur de zaak moet laten stabiliseren. Je kan het allemaal wel berekenen maar het is maar de vraag wat de warmtebehoefte van een ruimte is door verschil in warmteverlies.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En veel verdelers hebben niet eens flowmeters......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:16

The Legend

*Plop*

Je probleem is volgens mij dit:
[...]

En dat is dus (wat ik overigens ook heb) een flow probleem. En gezien je eerdere posts lijkt dat veroorzaakt door een te grote leidingweerstand. Dat los je dus alleen op door de weerstand te verlagen, en dat is praktisch gezien niet altijd mogelijk.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vanwege flow perikelen hier toch weer getriggerd om bij mij die 90 graden koppeling te bekijken.

Zie: xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Ik kreeg max 19 L/m vanuit de WP richting mijn verdeler voor de beneden verdieping. Sww gaat op 23L/m. Ik krijg op sommige groepen weinig flow. Het betreft een mitsu PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Nu hebben ze bij mij 25mm flexibele leiding gebruikt (wat ook aan de krappe kant was), maar ik zie nu dat ze in die 90 graden koppeling DN20-> DN25 hebben gebruikt. Dat is toch niet logisch? Had dat beter DN25 -> DN25 moeten zijn? Want nu introduceer je een versmalling.

Hoe zou ik dit het beste kunnen (laten) oplossen? Of heeft dat geen zin?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7-KWM03yVsGjYAJ8vxDhkqAoiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1pSUUPIVZJI7XvBvDphMHCVn.jpg?f=user_large

[edit]
Het blijkt de uponor uni pipe 25x2,5mm te zijn. Diameter is 25mm, wand dikte is 2mm. Maw, netto is het 21mm waar het water door kan stromen. Dan boeit die hele 1mm ws niet meer (alhoewel, toch 5% en dan zou ik bijna 20l/m halen) ? (voor die DN20 aansluiting).
Nu snap ik dan ook waarom je min 28mm flexibel moet hebben, dan hou je 24mm over voor het water :(

[ Voor 15% gewijzigd door xoror op 23-03-2023 10:03 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

The Legend schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:55:
Je probleem is volgens mij dit:

[...]

En dat is dus (wat ik overigens ook heb) een flow probleem. En gezien je eerdere posts lijkt dat veroorzaakt door een te grote leidingweerstand. Dat los je dus alleen op door de weerstand te verlagen, en dat is praktisch gezien niet altijd mogelijk.
Ja ik had al zoiets begrepen.

Mij is aangegeven om eerst zoveel mogelijk weerstand te verminderen. Dan kijken hoeveel weerstand er over bijft en of de WIlo pomp dit aankan.

Mij is ook verteld dat de WP hier niet zoveel last van heeft vanwege de buffer, maar dat het afgifte systeem niet optimaal kan werken .

Wat voor effect geeft dit? Minder warmte in de winter? Minder efficient en meer stroomgebruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Mij is aangegeven om eerst zoveel mogelijk weerstand te verminderen. Dan kijken hoeveel weerstand er over bijft en of de WIlo pomp dit aankan.

Mij is ook verteld dat de WP hier niet zoveel last van heeft vanwege de buffer, maar dat het afgifte systeem niet optimaal kan werken .

Wat voor effect geeft dit? Minder warmte in de winter? Minder efficient en meer stroomgebruik?
Denk dat je nu even wat dingen uit elkaar moet trekken. Je kwam hier binnen met de klacht dat je een hoop herrie hebt. Op zich heb je een overkill aan flow omdat je circulatiepomp als een bezetene staat te draaien met een hoog stroomverbruik. En dat op een aantal leidingen die (misschien) te klein zijn. Daardoor heb je zo'n herrie. Dit wordt nog eens verergerd doordat je VV groepen aan het knijpen bent geweest. Het afgiftevermogen zal niet het probleem zijn. Dus huphuphup, alle groepen vol open en die pomp een tand lager! Zolang je dat niet doet kunnen we hier eindeloos gaan zitten te beredeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

ds23man schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:00:
[...]

Denk dat je nu even wat dingen uit elkaar moet trekken. Je kwam hier binnen met de klacht dat je een hoop herrie hebt. Op zich heb je een overkill aan flow omdat je circulatiepomp als een bezetene staat te draaien met een hoog stroomverbruik. En dat op een aantal leidingen die (misschien) te klein zijn. Daardoor heb je zo'n herrie. Dit wordt nog eens verergerd doordat je VV groepen aan het knijpen bent geweest. Het afgiftevermogen zal niet het probleem zijn. Dus huphuphup, alle groepen vol open en die pomp een tand lager! Zolang je dat niet doet kunnen we hier eindeloos gaan zitten te beredeneren.
De herrie van de binnenunit is weg. Dit doordat ik de interne pomp lager heb gezet. Van 100% naar 80%.

Probleem met de VV is het volgende. Vorige week zat er een Wilo pomp op dit 1.5M3 per uur naar beneden stuurde . Ik heb toen alle flowmeters helemaal opengezet. Over alle 17 groepen was de max flow 0.5 liter. De vloer werd warm . Maar toen de Wilo pomp uitsloeg omdat er een warmwater run was, en daarna weer aanging, kwamen alleen de eerste 4 flowmeters omhoog en bleef de rest dicht staan.

Ik heb toen met iemand gesproken die een berekening heeft gemaakt hoeveel elke groep open moest. Dit afhankelijk van wat voor ruimte die groep moet warm maken. Dit heb ik toegepast en toen werkte het . Elke keer als de Wilo pomp uit en aan ging kwamen de groepen weer in de positie die ik had ingesteld

Nu zit er een zwaardere pomp op , maar als ik de groepen helemaal opendraai is de max aantal liters op de flowmeters 1 liter . En ik hoor overal dat dit veel meer moet zijn.

Kan dus nu wel alles open draaien, maar als ik dan weer hetzelfde probleem krijg van flowmeters die omhoog blijven staan, zit ik weer met hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EeBTeXn18xx3DIjqjhHvjJpbFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgr7JlXZCRKoMQpidwrBVMnj.jpg?f=fotoalbum_large

Deze waarden zouden minimaal nodig zijn, afhankelijk van de ruimte. Kantoor is namelijk nu al super warm, dat met .5 liter . Ik heb bijv de woonkamer meters helemaal open gezet maar krijg niet meer dan 1 liter per uur per flowmeter.

[ Voor 15% gewijzigd door backupdevice op 23-03-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:47:
[...]

Dat kun je berekenen, zie ook de posts van @Andrehj in mijn topic. Het hoeft allemaal niet een heel groot probleem te zijn, als blijkt dat je precies voldoende flow over je groepen haalt. Indicatie daarvoor is de delta T op de groepen, als de flow hoog genoeg is dan zou de delta T laag moeten zijn, maar is die hoog terwijl de groep helemaal openstaat dan moet je flow eigenlijk omhoog. Als dat niet kan door leidingweerstand heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

The Legend schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Dat kun je berekenen, zie ook de posts van @Andrehj in mijn topic. Het hoeft allemaal niet een heel groot probleem te zijn, als blijkt dat je precies voldoende flow over je groepen haalt. Indicatie daarvoor is de delta T op de groepen, als de flow hoog genoeg is dan zou de delta T laag moeten zijn, maar is die hoog terwijl de groep helemaal openstaat dan moet je flow eigenlijk omhoog. Als dat niet kan door leidingweerstand heb je een probleem.
Ok.

Deze waardes zijn gebaseerd op Dt van 5 op een 11KW WP, met een Wilo pomp die op 1.8M3 per uur staat. Als ik op de temp meters van de verdeler kijk, zie ik inderdaad een verschil van 5 graden tussen in en uit.

Mij is verteld dat ik ongeveer in de buurt moet komen. Haal ik totaal niet.

Ik heb nu de woonkamer flowmeters helemaal opengezet. Ik zal dadelijk even kijken hoe hoog deze komen als de WP weer aan staat.

[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 23-03-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dan is het effect dat je met een hogere aanvoertemperatuur moet werken om dezelfde warmteafgifte te krijgen. Hoeft dus niet perse te betekenen dat je in de kou zit, maar het levert een lagere COP op. Tenzij je WP die hogere aanvoertemperatuur niet trekt, maar dat zal met 11kW wel meevallen denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

[Afbeelding]

Keuken 1 groep slang

Ik snap er geen hout van
Het mag dan netjes berekend zijn, maar de vraag is of dat nodig is voor een WP waar je met "lauw water" werkt en het water net wat warmer is dan de temperatuur die je in de ruimtes wilt bereiken. Ik heb alles maximaal open staan en de verschillende ruimtes hebben binnen een graad dezelfde temperatuur.

Hou het allemaal simpeler en doorzichtiger. Net als wat @flippy keer op keer stelt; zorg dat de WP het water naar de VVW verdeler voert met grote diameter leidingen (>25mm binnendiameter) en zo weinig mogelijk weerstand. Dus ruime bochten in de leidingen en geen haakse bochten. Althans zo vertaal ik het.

Net als wat @ds23man zegt: zet alles eerst helemaal open. Laat dat es een tijdje aan en ga dan evt heel beperkt afknijpen waar het te warm is. Mits dat niet de hoofdruimtes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

The Legend schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:17:
Dan is het effect dat je met een hogere aanvoertemperatuur moet werken om dezelfde warmteafgifte te krijgen. Hoeft dus niet perse te betekenen dat je in de kou zit, maar het levert een lagere COP op. Tenzij je WP die hogere aanvoertemperatuur niet trekt, maar dat zal met 11kW wel meevallen denk ik?
Op zich heb ik het idee dat hij het makkelijk trekt ja. Het is 20.5 in huis , met een aanvoer van 25 graden.

Kan helaas niet de W monitoren want ik heb een probleem met internet ( ben abuis gemigreerd met glas internet dus drama ) . Kan wel stroomverbuik kijken bij Engie, de hele dag ongeveer 22kWh voor heel het huis. Normaal hebben wij ongeveer 7-10 kWh nodig voor het huishouden, dus kom ik tussen de 12 en 15 Kwh voor de WP. Geen idee of dat veel of weinig is. Gevoelsmatig is het veel met deze temp.

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 23-03-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Op zich heb ik het idee dat hij het makkelijk trekt ja. Het is 20.5 in huis , met een aanvoer van 25 graden.

Kan helaas niet de W monitoren want ik heb een probleem met internet ( ben abuis gemigreerd met glas internet dus drama ) .
Ik neem ff aan dat je wel iets aan isolatie hebt, en het is nu 13 graden buiten dus ik zou dat niet als referentie nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Er zijn meerdere wegen naar Rome, het einddoel blijft hetzelfde.

Het voornamelijk alleen inregelen op wat je nodig hebt per ruimte wordt gedaan bij stadsverwarming (warmtenet). Je delta T heeft dan geen invloed op je rendement, alleen je verbruik in enige mate.

Bij een CV ketel even als een warmtepomp wordt ingeregeld op afgifte even als delta T.

Een warmtepomp wilt een kleine delta T vanwege:
1. De wisselaar is niet bedoeld voor zo’n grote secundaire delta T, vind de warmtepomp niet prettig.
2. Een kleinere delta T een hoger rendement geeft.

Bij een CV ketel wil je het liefst een maximale aanvoertemperatuur van 50 graden en een retourtemperatuur van 30 graden om ongeveer 9,58kWh uit de totaal 9,77kWh/m³ aardgas (op bovenwaarde) te kunnen halen.

In jouw situatie zit er nog een open/parallel buffervat tussen wat het inregelen wat makkelijker maakt ten koste van COP/Rendement, reeds eerder uitgelegd.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

The Legend schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:23:
[...]

Ik neem ff aan dat je wel iets aan isolatie hebt, en het is nu 13 graden buiten dus ik zou dat niet als referentie nemen ;)
Ja heb wel iets aan isolatie. Niet super , huis is uit 2000 dus niet nieuwste specs zeg maar. Maar kon met de CV makkelijk het huis warm houden met alleen VV met een toevoer van 35 graden. Locked op de CV en op de pomp van de toenmalige verdeler.

Vorige week draaide ik nog een opstook protocol vanwege een nieuwe dekvloer en toen de toevoer vanuit de WP 27 graden was , werd het in de woonkamer 22 graden , ook toen het een bewolkte dag was . Dus ik ga ervan uit dat als het serieus koud wordt een toevoer van bijv 38 het ook nog wel warm maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Speedyace schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:35:
[...]

Jij stookt de woning toch warm met een Ta van 35gr? en word de badkamer dan ook lekker warm met deze Jaga.
Jazeker! De Jaga Strada Hybrid heeft een afgifte van 800 W uit m’n hoofd.

Behalve richting zomer en begin herfst als de WP niet zo vaak draait. Daarvoor hangt er nog een 300W IR paneeltje van Welltherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IeTsea6Rw9BZoP8SfdYKIEN3iA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mljQvwTzqeeQQxU8cD6gFjPe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door LeonTebbens op 23-03-2023 10:31 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

dof schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Het mag dan netjes berekend zijn, maar de vraag is of dat nodig is voor een WP waar je met "lauw water" werkt en het water net wat warmer is dan de temperatuur die je in de ruimtes wilt bereiken. Ik heb alles maximaal open staan en de verschillende ruimtes hebben binnen een graad dezelfde temperatuur.

Hou het allemaal simpeler en doorzichtiger. Net als wat @flippy keer op keer stelt; zorg dat de WP het water naar de VVW verdeler voert met grote diameter leidingen (>25mm binnendiameter) en zo weinig mogelijk weerstand. Dus ruime bochten in de leidingen en geen haakse bochten. Althans zo vertaal ik het.

Net als was @ds23man zegt: zet alles eerst helemaal open. Laat dat es een tijdje aan en ga dan evt heel beperkt afknijpen waar het te warm is. Mits dat niet de hoofdruimtes zijn.
Ok heb ik gedaan. Dit is het overzicht van de groepen van de Woonkamer. Helemaal opengezet. Alle groepen max 1 liter per uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Op-MmaPKagdfmKP0swvPaxIEukI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aMcQY72Hc8IQ7ytejvagRyV.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een case van so be it ? Vanwege de weerstand ?

De materie is te complex voor mij, en mijn leverancier praat niet eens over deze dingen. Die zegt gewoon ,wij leveren de WP en de rest is niet aan ons.

[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 23-03-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:38:
De materie is te complex voor mij, en mijn leverancier praat niet eens over deze dingen. Die zegt gewoon ,wij leveren de WP en de rest is niet aan ons.
Ze zijn gewoon verplicht om in te regelen.

https://www.eigenhuis.nl/...men/waterzijdig-inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Dat is een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

Ok heb ik gedaan. Dit is het overzicht van de groepen van de Woonkamer. Helemaal opengezet. Alle groepen max 1 liter per uur.

[Afbeelding]

En dit is dus met je pomp tussen verdeler en buffer op maximaal vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

The Legend schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:58:
[...]

En dit is dus met je pomp tussen verdeler en buffer op maximaal vermogen?
Nee die staat ingesteld door de installateur op 1.8m3 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

[Afbeelding]

Je kan er nog voor kiezen om de Wilo pomp langzaam iets te verhogen, hij hoeft dacht ik niet per sé op een huisje te staan, kijken of je daarmee de flow iets kan verbeteren.
Maar zoals ook aangegeven door andere, voor nu is het niet echt nodig om 1800l/h door je vloerverwarming te pompen, wat waarschijnlijk je rendement primair iets verbeterd. (Lagere delta T / minder onbalans buffervat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4htNTxLj3_5OXw62lgrqakDMyIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WYFEc9QKiGEIUYBcfYd4w1dS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

DutchWing schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Je kan er nog voor kiezen om de Wilo pomp langzaam iets te verhogen, hij hoeft dacht ik niet per sé op een huisje te staan, kijken of je daarmee de flow iets kan verbeteren.
Maar zoals ook aangegeven door andere, voor nu is het niet echt nodig om 1800l/h door je vloerverwarming te pompen, wat waarschijnlijk je rendement primair iets verbeterd. (Lagere delta T / minder onbalans buffervat)

[Afbeelding]
Als de WP weer aanspringt zet ik de pomp wel eens op 2M3 per uur om te kijken of er verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Het probleem is dat er niet 1.8 kuub doorheen gaat. Je kan de knop wel verdraaien maar de pijpen laten gewoon niet meer flow toe met de druk die de wilo kan opbouwen. De pomp in het binnendeel is veel sterker en kan makkelijker water de verdeler inkrijgen maar dan moet ie wel om de tank heen....

In deze hoedanigheid heedt pomp harder zetten totaal geen nu. Eerst moet die tank en de wilo weggehaald worden.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 23-03-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

flippy schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:03:
Het probleem is dat er niet 1.8 kuub doorheen gaat. Je kan de knop wel verdraaien maar de pijpen laten gewoon niet meer flow toe met de druk die de wilo kan opbouwen. De pomp in het binnendeel is veel sterker en kan makkelijker water de verdeler inkrijgen maar dan moet ie wel om de tank heen....
Ik snap hem. Dit is hoe het nu is met de huidige staat.

Wij gaan vandaag even nadenken wat wij willen en hoe wij verder gaan . De importeur wilt niet helpen, die geeft aan dat zij alleen de installateur helpen met vragen maar niet langskomen om te keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
[...]

[Afbeelding]

Radiatoren van de bovenverdieping staan allemaal dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Ramon_1984 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:08:
[...]

Radiatoren van de bovenverdieping staan allemaal dicht?
die staan een slagje open omdat anders er een hele hoge pieptoon over de gehele bovenverdieping gaat

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blb4
@backupdevice jammer dat de importeur / Hitachi zich dus blijkbaar terugtrekt.

Je installateur is niet de beste, dat hij bij de vermelding van de eerste klachten over het geluid niet direct de pompsnelheid van de binnenunit heeft aangepast zegt m.i. veel. De vraag is dus of je 'm weet te bewegen alles - met indirecte kennis die je hier opdoet - zo in te stellen dat jij tevreden bent (met een goed werkende, zuinige en stille installatie) en dat die installateur ook nog steeds de verantwoording wil nemen over de goede werking.

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik die installateur vertellen wat hij moet aanpassen (dat lijstje is gisteren al gepasseerd) en dat hij kosten in mindering moet brengen voor onnodig geplaatst buffervat en externe pomp.

Over die flow van de pomp en door alle vvw lussen en radiatoren:
Die stroomsnelheden zijn alleen nodig als er ook daadwerkelijk 11 kW vermogen afgeleverd moet worden. Dat zal hooguit een paar dagen per jaar zijn en gezien de leidingdiameters van boven naar beneden (ik ga ervan uit dat de rest dus wordt aangepast :)) Denk ik dat je de mogelijk een onderscheid moet maken tussen de normale instelling (98% van de tijd) en eentje voor de extreem koude dagen.

Nu ben je dus met 2 circulatiepompen aan 't klooien, zo zie je al meteen dat 't veel eenvoudiger is om er maar 1 te hebben. Daar komt bij dat de circulatiepomp in de warmtepomp nauwkeurig kan worden aangestuurd (zoals we gister al melden b.v. op dT sturing) en de externe pomp toch een dom ding blijft ondanks de verschillende standen waarop je 'm kan instellen.

Nu die interne pomp op 80% staat is blijkbaar 't geluidsprobleem over, dit zou dus zomaar de instelling kunnen zijn voor 98% van de tijd en als je dan merkt dat 't op extreem koude dagen niet warm (genoeg) wordt zou je naar 100% kunnen gaan. Maar mogelijk dat 't met wat andere settings (b.v. dT sturing) wel volledig automatisch kan.

Dikke kans dat als die buffer en externe pomp er tussenuit zijn en alle leidingen waar mogelijk zijn verbreed dit een goed werkende installatie geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omebas
[...]

Het ging er meer om dat nu alles geknepen is. Als je de flow beperkt stroomt het water langzamer en zal er kouder water retour komen uit de groep. Een warmtepomp wil, in tegenstelling tot een hr-ketel, geen koud water retour, maar water dat een beetje afgekoeld is. Om dit te bereiken wordt het water snel rond gepompt (hoge flow). Zet de grote groepen helemaal open en de kleine groepen een klein beetje open.

Ik las ergens iets over het aansturen van de interne pomp op dT. Dit kan waarschijnlijk, maar de Wilo pomp moet tijdens verwarmen net zoveel water verplaatsen als de interne pomp zodat het buffervat hydraulisch neutraal blijft. En die aansturing is er denk ik niet. Hij gaat alleen aan of uit toch? Denk dat daarom de installateur dit niet zal willen. Probeer ze op gelijke snelheid te houden.

Los daarvan buffervat anders aansluiten of weghalen.

Nog een vraag trouwens. Wat voor naregeling heb je? Alleen één thermostaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:03:

In deze hoedanigheid heedt pomp harder zetten totaal geen nu. Eerst moet die tank en de wilo weggehaald worden.
Pomp karakteristiek van zowel de Wilo als de Grundfos in het binnendeel is nagenoeg gelijk.

Wilo geeft zelf aan een Max m³/h van 4,4.
Fabrikant binnenunit geeft aan een Max m³/h van: 3,8

Informatie:
Wilo:
https://wilo.com/nl/nl/Pr...os-pico/yonos-pico-25-1-8
Aan de hand van deze gegevens:
backupdevice in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Grundfos: (binnendeel)
https://product-selection...s&pumpsystemid=2064420809
Aan de hand van deze gegevens:
blb4 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Dit laat natuurlijk wel zien hoe ver de installateur heeft gekeken… |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

blb4 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:39:
@backupdevice jammer dat de importeur / Hitachi zich dus blijkbaar terugtrekt.

Je installateur is niet de beste, dat hij bij de vermelding van de eerste klachten over het geluid niet direct de pompsnelheid van de binnenunit heeft aangepast zegt m.i. veel. De vraag is dus of je 'm weet te bewegen alles - met indirecte kennis die je hier opdoet - zo in te stellen dat jij tevreden bent (met een goed werkende, zuinige en stille installatie) en dat die installateur ook nog steeds de verantwoording wil nemen over de goede werking.

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik die installateur vertellen wat hij moet aanpassen (dat lijstje is gisteren al gepasseerd) en dat hij kosten in mindering moet brengen voor onnodig geplaatst buffervat en externe pomp.

Over die flow van de pomp en door alle vvw lussen en radiatoren:
Die stroomsnelheden zijn alleen nodig als er ook daadwerkelijk 11 kW vermogen afgeleverd moet worden. Dat zal hooguit een paar dagen per jaar zijn en gezien de leidingdiameters van boven naar beneden (ik ga ervan uit dat de rest dus wordt aangepast :)) Denk ik dat je de mogelijk een onderscheid moet maken tussen de normale instelling (98% van de tijd) en eentje voor de extreem koude dagen.

Nu ben je dus met 2 circulatiepompen aan 't klooien, zo zie je al meteen dat 't veel eenvoudiger is om er maar 1 te hebben. Daar komt bij dat de circulatiepomp in de warmtepomp nauwkeurig kan worden aangestuurd (zoals we gister al melden b.v. op dT sturing) en de externe pomp toch een dom ding blijft ondanks de verschillende standen waarop je 'm kan instellen.

Nu die interne pomp op 80% staat is blijkbaar 't geluidsprobleem over, dit zou dus zomaar de instelling kunnen zijn voor 98% van de tijd en als je dan merkt dat 't op extreem koude dagen niet warm (genoeg) wordt zou je naar 100% kunnen gaan. Maar mogelijk dat 't met wat andere settings (b.v. dT sturing) wel volledig automatisch kan.

Dikke kans dat als die buffer en externe pomp er tussenuit zijn en alle leidingen waar mogelijk zijn verbreed dit een goed werkende installatie geeft.
Dank je wel voor je - alweer - uitgebreide antwoord _/-\o_

Mijn angst is dat als ik nu tegen hen zeg dat ik eis dat de buffer er tussen uit moet, en er later blijkt dat het nog niet goed werkt er gewezen gaat worden dat ik de buffer eruit heb laten halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Omebas schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:46:
[...]

Los daarvan buffervat anders aansluiten of weghalen.

Nog een vraag trouwens. Wat voor naregeling heb je? Alleen één thermostaat?
Ja alleen in de woonkamer een Nest thermostaat. Rest van de ruimtes beneden zijn een inpandige garage, een bijkeuken met extra douche & toilet, en een kleine speelkamer/kantoor .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Een installateur die dit zegt? Echt? 8)7 Ik wens je veel succes en adviseer je nogmaals de stappen te ondernemen die ik je reeds aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

MotorBeast schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:10:
[...]

Een installateur die dit zegt? Echt? 8)7 Ik wens je veel succes en adviseer je nogmaals de stappen te ondernemen die ik je reeds aangaf.
Ja, hij zei letterlijk... wij zijn tijdens de installatie dag naar boven gelopen, hebben gekeken naar hoe breed de leidingen naar beneden waren en daarop alles aangepast .Al het andere leidingwerk, zelfs die naar de VV is niet aan ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Ja, hij zei letterlijk... wij zijn tijdens de installatie dag naar boven gelopen, hebben gekeken naar hoe breed de leidingen naar beneden waren en daarop alles aangepast .Al het andere leidingwerk, zelfs die naar de VV is niet aan ons.
Aanpassen aan bestaande leidingwerk - dat dus eigenlijk te smal is - houd in dat alles wat nieuw wordt aangelegd dus juist RUIMER moet! Echt, ze snappen totaal niet hoe leidingweerstand werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

blb4 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:17:
[...]

Aanpassen aan bestaande leidingwerk - dat dus eigenlijk te smal is - houd in dat alles wat nieuw wordt aangelegd dus juist RUIMER moet! Echt, ze snappen totaal niet hoe leidingweerstand werkt.
en wel meer niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:12:
[...]

Eigenlijk gewoon te triest voor woorden. "Ja, de achterbanden waren ook maar geschikt tot 45km/u, dus dat hebben we voor ook maar gedaan. De achterbanden zijn niet aan ons".

Als het werkelijk niet aan hun was, hadden ze er ook niets te zoeken, en op basis van eigen inzicht een passende diameter genomen. Maar vermoedelijk hebben ze de diameter van de bestaande leidingen gebruikt, omdat ze zelf geen kennis van zaken hebben.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:56:
[...]

Dank je wel voor je - alweer - uitgebreide antwoord _/-\o_

Mijn angst is dat als ik nu tegen hen zeg dat ik eis dat de buffer er tussen uit moet, en er later blijkt dat het nog niet goed werkt er gewezen gaat worden dat ik de buffer eruit heb laten halen.
herkenbaar ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Aziraphale schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Ik bedoelde welke isolatiedikte je genomen hebt, maar dat is dan dus niet de allerdikste die Armaflex biedt. :)
Wellicht, maar er zit nu standaard witte isolatie en dan nog twee lagen armaflex omheen. Dat zit wel goed denk ik.
Ik heb het nagemeten en ik zit nu met de schuifmaat er losjes tegenaan op 65mm. Dan zou ik het dus met 64mm en wat snij en plakwerk moeten kunnen redden. Is intapen voldoende of moet ik echt met die lijm aan de slag?
Lijmen is beter voor de isolatie. Het moet niet, het kan. Zeker als je de boel toch intapet hoef het wellicht niet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

verkeerslicht schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:43:
[...]

Eigenlijk gewoon te triest voor woorden. "Ja, de achterbanden waren ook maar geschikt tot 45km/u, dus dat hebben we voor ook maar gedaan. De achterbanden zijn niet aan ons".

Als het werkelijk niet aan hun was, hadden ze er ook niets te zoeken, en op basis van eigen inzicht een passende diameter genomen. Maar vermoedelijk hebben ze de diameter van de bestaande leidingen gebruikt, omdat ze zelf geen kennis van zaken hebben.
Daarnaast ontkende zij ook niet het feit dat zij van te voren niet gekeken hadden wat er precies aanwezig was , en of dit ook toereikend was voor er optimale werking voor deze WP.

Totaal geen kennis maar wel mensen opzadelen met een probleem. Zonder dat deze mensen een keuze hadden kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Daarnaast ontkende zij ook niet het feit dat zij van te voren niet gekeken hadden wat er precies aanwezig was , en of dit ook toereikend was voor er optimale werking voor deze WP.

Totaal geen kennis maar wel mensen opzadelen met een probleem. Zonder dat deze mensen een keuze hadden kunnen maken
Velen van ons hebben hier mee te maken gehad, de kennisachterstand bij installateurs die de overstap moeten maken van CV naar warmtepomp is groot. Lazen ze maar mee met dit topic.
Ik heb ook mijn leergeld betaald.
Een WP optimaal plaatsen in een ouder huis is niet altijd eenvoudig wanneer bestaande 15 of 22 mm leidingen moeten worden aangepast / vervangen.
Ga met je installateur in gesprek om te kijken hoe je het kunt verbeteren. Wanneer het bij plaatsen van de WP had gekund, kan het nu alsnog. En soms moet je accepteren dat een deel van het leidingsysteem 22 mm is, daar kun je ook je huis prima warm mee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

CJG schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Velen van ons hebben hier mee te maken gehad, de kennisachterstand bij installateurs die de overstap moeten maken van CV naar warmtepomp is groot. Lazen ze maar mee met dit topic.
Een WP optimaal plaatsen in een ouder huis is niet altijd eenvoudig wanneer bestaande 15 of 22 mm leidingen moeten worden aangepast / vervangen.
Ga met je installateur in gesprek om te kijken hoe je het kunt verbeteren. Wanneer het bij plaatsen van de WP had gekund, kan het nu alsnog. En soms moet je accepteren dat een deel van het leidingsysteem 22 mm is, daar kun je ook je huis prima warm mee krijgen.
Dank je wel .

Ja misschien wel. Maar het voelt niet juist. Wij geven veel geld uit voor een systeem waarbij je mag uitgaan dat het optimaal werkt. Je mag ook verwachten dat diegene die het advies uitbrengt de correcte stappen neemt. Nu moeten wij dus gaan werken met een systeem wat niet goed geinstalleerd is , op een infrastructuur wat niet toereikend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Het probleem speelt al heel lang. In 2018 ben ik een topic gestart over het grote probleem een installateur te vinden terwijl de baas van de branche organisatie Doekele Terpstra riep dat we binnen 2 jaar van de CV ketel af moesten. Heb ook allerlei aanpassingen moeten doen die verkeerd uitgevoerd werden, verkeerde verdeler etc. Met veel goede adviezen uit dit topic is het weer rechtgezet.
Had ik toen maar geluisterd naar een bekende WP installateur, maar dat is achteraf praten.
Ben nog steeds bezig dingen aan te passen en te verbeteren maar ik zal nooit de COP halen van @Andrehj !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
CJG schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Klopt. Het is ook op zich menselijk dat er fouten worden gemaakt en dat er geleerd moet worden. Maar het ontbreekt wel aan mentaliteit hier.

Er wordt een goede som geld neergeteld voor een installatie. En eerlijk is eerlijk, er mag best een goede boterham verdiend worden; de markt vraagt er ten slotte om. Maar wat je ziet is dat er flink wordt gecashed, en dat vervolgens gewoon de kop in het zand wordt gestoken bij eventuele problemen. Er is geen goede nazorg, en ook geen zelfreflectie. En dan heeft @backupdevice het geluk dat hij nog niet alles betaald heeft, want anders hoefde hij waarschijnlijk niet meer op support te rekenen in welke zin ook. "Volgende klant"...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 10:30
blb4 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 00:00:
[...]

als dat zo is dan heb ik 't per ongeluk goed gedaan. bij mij schakelen ze gewoon aan & uit.
Hier gaat het ook prima met de 25 graden versie en de warmtepomp op max 33.
En ik zie dat de gang nu ook echt warmer wordt door die ventilatoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI4AhzUK1pa6NlLu4XUGpagUwlQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7ufEs6UWLQ216iPGJl8y4ik.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

verkeerslicht schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:31:
[...]

Klopt. Het is ook op zich menselijk dat er fouten worden gemaakt en dat er geleerd moet worden. Maar het ontbreekt wel aan mentaliteit hier.

Er wordt een goede som geld neergeteld voor een installatie. En eerlijk is eerlijk, er mag best een goede boterham verdiend worden; de markt vraagt er ten slotte om. Maar wat je ziet is dat er flink wordt gecashed, en dat vervolgens gewoon de kop in het zand wordt gestoken bij eventuele problemen. Er is geen goede nazorg, en ook geen zelfreflectie. En dan heeft @backupdevice het geluk dat hij nog niet alles betaald heeft, want anders hoefde hij waarschijnlijk niet meer op support te rekenen in welke zin ook. "Volgende klant"...
Ja ook de partner geeft aan dat zij alleen de WP doen en verder nergens naar kijken. En als ik dan aangeef dat op de website staat dat zij advies, ontwerp en installatie doen is het stil .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ik heb een warmtepomp en vloerverwarming. Ruimtetemperatuur staat constant (dag en nacht) op 19 graden. Als het buiten koud is blijft het prima op temperatuur. Als het buiten rond de 10 graden is en niet zonnig blijft de temperatuur "hangen" rond de 18,7 graden. De aanvoertemperatuur is dan zo'n 27 graden. Moet ik de minimumaanvoertemperatuur verhogen naar 30 graden o.i.d?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omebas
DonJuape schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:44:
Ik heb een warmtepomp en vloerverwarming. Ruimtetemperatuur staat constant (dag en nacht) op 19 graden. Als het buiten koud is blijft het prima op temperatuur. Als het buiten rond de 10 graden is en niet zonnig blijft de temperatuur "hangen" rond de 18,7 graden. De aanvoertemperatuur is dan zo'n 27 graden. Moet ik de minimumaanvoertemperatuur verhogen naar 30 graden o.i.d?
Als je een stooklijn hebt dan zet alleen de aanvoertemperatuur bij 10 graden twee graden omhoog. De stooklijn wordt dan iets vlakker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

[Afbeelding]

Lijkt me beter zo. Lastige is dat het nu vrij warm buiten is, dus een slechte test case voor het functioneren van je WP.

Ja de leveranciers moeten nog leren snappen dat een WP iets anders is dan een gasketel. Een WP is een inherent complex systeem met diverse manieren van energie regelen, en er zijn vele parameters bij betrokken. Leuk terrein voor tweakers, lastig voor mensen die er geen interesse in hebben (bedoel ik niet jou).

Volgens mij is het onhoudbaar zoals leveranciers het nu (vaak slecht) plaatsen/installeren en "is klaar" roepen en vertrekken. Dan gaan we een hopeloos slechte infrastructuur van WP's in Nederland krijgen en is het milieu er de dupe van (want er gaat zo veel energie en materiaal verloren).

Andersom kun je stellen dat WP's in al hun variaties en ondanks dat ze er al tientallen jaren zijn, misschien nog in de kinderschoenen staan. Het heeft controle en evt. verdere tuning nodig.

In de begintijd van auto's kreeg je een respectabele doos gereedschap erbij om onderhoud te plegen en was het terrein van "tweakers" om een auto te bezitten. Kijk hoe dat nu is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
dof schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:47:
[...]
Ja de leveranciers moeten nog leren snappen dat een WP iets anders is dan een gasketel. Een WP is een inherent complex systeem met diverse manieren van energie regelen, en er zijn vele parameters bij betrokken. Leuk terrein voor tweakers, lastig voor mensen die er geen interesse in hebben (bedoel ik niet jou).
"inherent complex systeem" ben ik het niet mee eens. Hooguit "gevoeliger voor fouten".
Bij een gasketel valt er veel meer fout te doen: gas/lucht afstelling, rookgasafvoer materialen/afschot/beugelen, CO meting, pakkingen etc. Een gasketel had ik nooit zelf willen installeren :)

Ook @backupdevice zat vooralsnog niet in de kou, dat een warmtepomp graag meer liters en dus dikkere buizen wil is niet moeilijk of complex, gewoon anders.
Net als de focus op lage aanvoertemperatuur en dus mengen vermijden en WAR, daar is niets moeilijks aan, maar het is wel anders.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Proton_ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:15:
[...]

"inherent complex systeem" ben ik het niet mee eens. Hooguit "gevoeliger voor fouten".
Bij een gasketel valt er veel meer fout te doen: gas/lucht afstelling, rookgasafvoer materialen/afschot/beugelen, CO meting, pakkingen etc. Een gasketel had ik nooit zelf willen installeren :)

Ook @backupdevice zat vooralsnog niet in de kou, dat een warmtepomp graag meer liters en dus dikkere buizen wil is niet moeilijk of complex, gewoon anders.
Net als de focus op lage aanvoertemperatuur en dus mengen vermijden en WAR, daar is niets moeilijks aan, maar het is wel anders.
Volgende week wordt het kouder en dan gaan wij het meemaken :)

Van wat ik van jullie de laatste 2 dagen geleerd heb, lig ik echt wakker van snachts. Alle punten die jullie opnoemen zijn gewoon niet besproken, is geen advies over gegeven of is actief op gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
[...]

En daar komt bij dat ook CV installaties vaak slecht ingesteld werden afgeleverd:
  • Niet waterzijdig ingeregelde installatie;
  • Pompsnelheid ook (te) hoog met soms ook hinderlijke stromingsgeluiden;
  • Aanvoertemperatuur veel te hoog waardoor ketel niet als HR maar als VR ketel werkte;
  • Kieren rond dakdoorvoer niet dicht waardoor veel warmte werd verloren.
Maar ja, hij leverde warmte dus er kwamen toch geen klachten..... De CV boeren die er op die manier een ketel in klapte gaan echt niet zomaar ineens een optimaal werkende WP installatie opleveren.

Natuurlijk zullen er ook installateurs zijn die 't wel goed deden en nu ook snappen wat ze met een WP aan moeten. Iemand enig idee over wat voor % we spreken (die 't wel snapt)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Van wat ik van jullie de laatste 2 dagen geleerd heb, lig ik echt wakker van snachts. Alle punten die jullie opnoemen zijn gewoon niet besproken, is geen advies over gegeven of is actief op gewerkt.
Welkom bij de club! ;) . En dan zijn er ook veel huizen waar het nét wel draait en de bewoners geen weet hebben van de mogelijke verbeteringen (omdat ze dit forum niet bezoeken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Jaap19 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:30:
[...]

Welkom bij de club! ;) . En dan zijn er ook veel huizen waar het nét wel draait en de bewoners geen weet hebben van de mogelijke verbeteringen (omdat ze dit forum niet bezoeken).
Ik laat het er niet bij zitten iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Ben ik wel met je eens. Ik zou mijn handen ook niet durven branden 8) aan een gasketel.

Echter, voor de eindgebruiker wordt het wel ietsje complexer. Bij een gasketel hoefde je niet na te denken over stooklijnen en de daarbij behorende aanvoertemperaturen, pompsnelheden e.d.
Je gaf zo nu en dan een draai aan de thermostaatknop en dat was het dan. Uiteraard hebben we het dan over een volledig uit-ontwikkeld product.
Hoewel in basis dezelfde principes gelden voor een gasketel wat instellingen betreft, gaat een warmtepomp harder onderuit bij verkeerde instellingen.
Op dit moment is het nog zo dat je echt een beetje interesse moet hebben in een warmtepomp wil je dat ding goed laten draaien. Ik denk dat bij veel mensen die interesse ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

verkeerslicht schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Ben ik wel met je eens. Ik zou mijn handen ook niet durven branden 8) aan een gasketel.

Echter, voor de eindgebruiker wordt het wel ietsje complexer. Bij een gasketel hoefde je niet na te denken over stooklijnen en de daarbij behorende aanvoertemperaturen, pompsnelheden e.d.
Je gaf zo nu en dan een draai aan de thermostaatknop en dat was het dan. Uiteraard hebben we het dan over een volledig uit-ontwikkeld product.
Hoewel in basis dezelfde principes gelden voor een gasketel wat instellingen betreft, gaat een warmtepomp harder onderuit bij verkeerde instellingen.
Op dit moment is het nog zo dat je echt een beetje interesse moet hebben in een warmtepomp wil je dat ding goed laten draaien. Ik denk dat bij veel mensen die interesse ontbreekt.
Interesse en de bandbreedte om het te begrijpen. Ik begrijp nog steeds 75% niet van wat jullie mij gisteren en vandaag aangaven .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
[...]

't verschil is wel dat een CV dus altijd inefficiënt met (primaire) energie omgaat, optimale werking COP1 maar in de vaak afgeleverde VR werking was de COP lager dan 1.

Een warmtepomp is altijd efficiënter, ook een zeer slecht afgeregelde. Of hij moet altijd volledig op zijn backup element draaien. Ook (heel) slecht afgestelde WP's halen een sCOP van 2,5, dus 250% efficiënter dan een CV ketel en een goed afgestelde haalt makkelijk 4 of zelfs (veel) hoger.

In alle gevallen is een warmptepomp dus veruit superieur als 't gaat om efficiënt met primaire energie omgaan.

En de CV is volledige uitontwikkeld, de WP kan alleen maar beter worden.

Op dit moment is er qua energiekosten een break-even point rond sCOP3. Niemand weet wat dat op termijn gaat worden, zeker niet gezien de afgelopen tijd, maar uiteindelijk houd 't op met gas en de verwachting is dat voor die tijd de prijs alleen maar omhoog zal gaan.

Met een CV draai je ook 100% of fossiele energie waar we zsm vanaf moeten, met een WP draai je 75% (sCOP 4) op buitenlucht, 7,5% op duurzame elektriciteit en 17,5% of fossiel waarbij dat aandeel duurzame elektriciteit alleen maar toeneemt terwijl je daar zelf niet voor hoeft te doen. Wat een hopeloos achterlijk systeem eigenlijk, zo'n CV 8) .

[ Voor 17% gewijzigd door blb4 op 23-03-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 13:22
backupdevice schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 16:22:
[...]

Troost je, je bevindt je in goed gezelschap.
Had ook gedacht dat 10 mille bij de lokale installateur (die al 10 jaar bij je over de vloer komt) voldoende zou zijn (offerte febr. - '22). Maar helaas, na 1 winter gedraaid én dit forum gevolgd te hebben is er inmiddels een to-do-listje.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:44

Jan2023

KISS

Ik heb hier een soortgelijk iets meegemaakt.

Er stond een installatie gepland door een bedrijf , ik wilde nog wat details bespreken over de installatie.
Maar communiceren ho maar , uiteindelijk op het laatste moment kwam de aap uit de mouw .
Onze monteurs plaatsen wel een warmtepomp maar gaan geen vloerverwarmingsverdeler aanpassen.
:(

Naar mijn mening zijn dat ordinaire dozen schuivers en de relatie met de klant is niet belangrijk!

Hou dat ding dan maar!

Ik ga hier geen namen noemen , wil je die weten stuur maar een PB.
Op dit moment stook ik gewoon nog op gas , werkt perfect.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13
Jan2023 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:41:
[...]

Ik heb hier een soortgelijk iets meegemaakt.

Er stond een installatie gepland door een bedrijf , ik wilde nog wat details bespreken over de installatie.
Maar communiceren ho maar , uiteindelijk op het laatste moment kwam de aap uit de mouw .
Onze monteurs plaatsen wel een warmtepomp maar gaan geen vloerverwarmingsverdeler aanpassen.
:(

Naar mijn mening zijn dat ordinaire dozen schuivers en de relatie met de klant is niet belangrijk!

Hou dat ding dan maar!

Ik ga hier geen namen noemen , wil je die weten stuur maar een PB.
Op dit moment stook ik gewoon nog op gas , werkt perfect.
;)
Dat ze het niet doen snap ik: vloerverwarming is wat anders dan een warmtepomp, en je ziet steeds meer dat bedrijven zich specialiseren.

dat ze geen goede Intake doen waar die dingen meegenomen worden, en dat het niet duidelijk is voor de klant dat er meer moet gebeuren is kwalijk.

Ik heb ook offertes gezien waar niets over de Electra staat (behalve klant zorgt voor genoeg Electra) of waar niets staat over de verdeler, buis dikte, of aanleg van fundering voor de buiten unit. Vaak waren die ook heel duur, en hadden ze grote buffervaten met extra pompen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Een HR Ketel gaat ook hard onderuit bij verkeerde instelling. Bij mij heeft waterzijdig inregelen met de juiste delta T, pompsnelheid verlagen naar laagste stand, afgifte vergroten en max aanvoer op 45 graden zo'n 25/30 % winst opgeleverd. Geen installateur die me daarop wees of het heeft voorgesteld.

Voordeel nu met grotere afgifte uit de HR ketel tijd is dat ik hier gewoon met een L/W toe ga kunnen en geen hybride gepruts waarbij 2 systemen met verschillende optimale instellingen moeten (oftewel niet) samenwerken.

DE reden dat ik ondertussen met offerte 10 en 11 bezig ben.....ik weet door inlezen hier meer dan die mannen die hier binnen zijn geweest (okee en 3 met belachelijke prijzen).

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 23-03-2023 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

overhyped schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:28:
[...]

Dat ze het niet doen snap ik: vloerverwarming is wat anders dan een warmtepomp, en je ziet steeds meer dat bedrijven zich specialiseren.
Ik snap er dus helemaal niks van!

Ik zit namelijk zelf in de klimaattechniek, of je biedt het compleet aan en schakelt voor bepaalde dingen eventueel een onderpartij in.
Of je neemt de klus niet aan en blijft lekker cv keteltjes vervangen.

Dit soort partijen moet je ver weg van blijven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Ik zit namelijk zelf in de klimaattechniek, of je biedt het compleet aan en schakelt voor bepaalde dingen eventueel een onderpartij in.

Correctie >:) De meeste CV mannen hangen nu klakkeloos lekker een hybride. Werkt altijd zonder iets in te regelen en af te stellen (niet optimaal draaien natuurlijk :X ) en ........jawel lekker jaarlijks €85,- voor ketel onderhoud. Tel uit je winst. Massa is kassa. :'( (Was 7x keer hier HET advies 8)7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Correctie >:) De meeste CV mannen hangen nu klakkeloos lekker een hybride. Werkt altijd zonder iets in te regelen en af te stellen (niet optimaal draaien natuurlijk :X ) en ........jawel lekker jaarlijks €85,- voor ketel onderhoud. Tel uit je winst. Massa is kassa. :'( (Was 7x keer hier HET advies 8)7 ).
En je blijft zitten met ~ € 240 per jaar vastrecht voor gasaansluiting en dit soort partijen willen je natuurlijk ook nog € 140 per jaar onderhoud WP aansmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
DutchWing schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Oneens. Of je een alles in 1 partij wil is een keuze. Ik laat m’n WP nu installeren doe iemand die niet de Electra doet, niet de leiding tussen WP en VVW, en niet de fundering onder de buiten unit.

Wel heeft deze de meeste tijd besteed aan de benodigde capaciteit, duidelijke specificaties aangeleverd voor alles, en in elke stap overlegd, uitleg gegeven, en vragen beantwoord waar dingen niet duidelijk waren. Dat heb ik 100x liever dan een ‘alles komt goed meneer’

Uiteindelijk gaat het om vakmanschap en weten waar je het over hebt, kadrering en beperking horen daar bij.

Het eerdere voorbeeld is natuurlijk van een andere orde. Je mag er niet vanuit gaan dat een klant dit zelf weet en snapt, dus als je het niet doet moet je wel voor jezelf zeker stellen dat het (goed) gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
MotorBeast schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:57:
[...]

Erger nog, hier in de gemeente is een ‘gebiedsvisie energie transitie geweest’ ik woon in een vrijstaand huis op 2 hectare grond, ons huis is een van de meer bescheiden huizen in de buurt. De bewoners hier kunnen best wat ‘maatwerk’ betalen.

Wat was de ‘visie’: hybride… ik lach er zo nog maar een keer om met een dak vol solar, full electric en geen gas meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

overhyped schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:28:
[...]

dat ze geen goede Intake doen waar die dingen meegenomen worden, en dat het niet duidelijk is voor de klant dat er meer moet gebeuren is kwalijk.

Ik heb ook offertes gezien waar niets over de Electra staat (behalve klant zorgt voor genoeg Electra) of waar niets staat over de verdeler, buis dikte, of aanleg van fundering voor de buiten unit. Vaak waren die ook heel duur, en hadden ze grote buffervaten met extra pompen etc.
Qua Electra ook. Verschillende keren verkeerd aangegeven wat zij precies nodig hadden . Kleine 1100 euro extra kosten aan de Electricien . Natuurlijk kwam dat aan het licht bij het installeren .

Ik wist dat zij niks met de VV deden, maar ik wist niet dat zij alleen maar de WP deden. Zij zouden van a tot z alles verzorgen . Klein alfabet hebben zij.

Pagina: 1 ... 252 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.