dof schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 22:28:
[...]
Ik heb bijna dezelfde verdelers (zie foto hieronder van een reserve stuk) en wat ik bedoel is dat de flow meter vlotters (te) hoog staan, op minder dan een halve liter per lus, dus het lijkt of de VVW lussen (bijna) zijn dichtgezet.
[Afbeelding]
Dan staat de pomp te duwen, maar voor een dichte deur. Je moet dus de blauwe knoppen opendraaien tot die rode vlotter een stuk lager staat op hopelijk een paar liter per lus. (althans ik denk dat ze dicht staan).
Als de vloerverwarming je belangrijkste warmteafgifte is (en dat moet wel met zoveel groepen) dan moet die helemaal open. Je gaat toch stoken op een temperatuur die je comfortabel vindt. Dus hoeft er niet "geknepen" te worden als bij een gasketel cv waar watertemperatuur veel hoger is. Met een WP ga je de (hopelijk) geïsoleerde massa van je huis verwarmen, niet elke kamer apart zoals in het gas cv tijdperk.
Is er een studeer- of slaapkamer toch te koud, dan moet je niet de hele vloerverwarming dichtzetten, maar op die kamer een beter warmteafgifte realiseren door een grotere radiator of iets anders.
Mocht het zijn dat de VVW lussen (dus blauwe knoppen) toch maximaal open staan en de vlotters blijven op minder dan een halve liter staan, dan is er wat anders aan de hand..
O ja, die rode kraag kun je er ook afwippen, dat is eigenlijk ook de bedoeling want dan zie je of de flow meter met vlotter ook open staat (die kan ook per ongeluk dicht staan, net als de kraan)
Bedankt voor je bericht . De blauwe knoppen bovenop de verdeler staan helemaal open
Sommige rode knoppen- flowmeters toch ?- staan idd op een halve liter, want die groepen zijn voor de bijkeuken en inpandige garage . Niet nodig om veel flow te hebben.
De andere staan verder open. Dit nav een berekening die ik heb gekregen om de VV in te stellen.
Voordat de nieuwe Wilo pomp geïnstalleerd was had ik alle flowmeters open en dan had ik ongeveer .5 liter per metertje. Als dan de pomp uitging om een water run te doen, en later weer aanging dan bleven de meters omhoog staan, op de eerste 4 na, die stonden open .
Door per groep te kijken wat er precies nodig was is dat opgelost, met de standen die je nu ziet.
Maar , met de nieuwe pomp heb ik een andere berekening gekregen, die vraagt om die flowmeters verder open te zetten , maar ik kom echt niet aan overal 2 liter bijv.
Dit is wat ik via een kennis heb gekregen.
Deze getallen zijn gebaseerd op de volgende groepen
Keuken 1 groep slang
Bijkeuken 6 groepen slangen
Woonkamer 8 groepen slangen
Kantoor 2 groepen slangen
Moet ik nu alle flowmeters helemaal open zetten, of toch per groep inregelen qua liters?
Waar ik mee zit is dat ik die waardes hierboven niet haal. Zal wel met de leiding te maken hebben ?
Moet ik die flowmeters allemaal helemaal openzetten? Zover mogelijk? Tot ze niet meer verder gaan en een stukje terug bijv?
De Wilo pomp staat ook op 1.8m3 per uur ingesteld om het vermogen door te sturen.
Ik snap er geen hout van
[
Voor 4% gewijzigd door
backupdevice op 23-03-2023 07:22
]