We zijn net begonnen met een flinke renovatie van ons huis. Het betreft een klein, ongeïsoleerd huisje van ongeveer 100 jaar oud. Deze wordt deels gesloopt en er komt een flinke uitbouw achter. Alles wordt aangepakt; muren, vloer, elektra, leidingwerk. Ik had eerst het plan om straks nog even met de CV ketel door te stoken, maar ben mij nu aan het oriënteren op een warmtepomp. Deels omdat ik graag van het gas af wil, niet wil investeren in een nieuwe CV ketel, maar ook omdat het mij een mooi project lijkt. We zijn flink aan het verbouwen, en nemen dit graag mee.
Aangezien ik geen historisch gasverbruik heb, zullen we het moeten doen met de tekeningen en de plannen. Als ik een berekening maar op BouwEnergie (https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening) dan kom ik op zo'n 6 kW uit. Afhankelijk van de kozijnprofielen, en glas oppervlak.
Hieronder het toekomstige huis. Groen is het oude gedeelte, blauw is nieuw. Zie het als een grote schuur die dwars op het oude huisje is gezet.
/f/image/hkFsECkr7ywWlgOW7TxhDzmH.png?f=fotoalbum_large)
Isolatie:
- Nieuw te bouwen uitbouw (Houtskelet): Rc 5,9
- Buitengevelisolatie oude gedeelte: Rc 5 (wellicht nog iets hoger)
- Dak Nieuw: Rc 6,5
- Dak Oud Rc 4
- Vloer (overal schuimbeton: Rc 4,5/5
- Hr+++ glas
Ventilatie:
WTW, Zehnder Q600
Opmerking over het 'oude' dak: Het hele huis is gelijkvloers, met alleen een kleine zolder. Deze zolder heeft een dak met Rc 4. De tussenvloer ga ik isoleren. Voor de warmtevraag mag wat mij betreft de zolder (25m3) buiten beschouwing worden gelaten. Hier ga ik waarschijnlijk een kleine airco ophangen.
Opp Oud: 50m2
Opp Nieuw: 120m2
Totale omtrek muur: 60m
- 130/140 m², waarvan zo'n 90 m2 actief verwarmd (woongedeelte + badkamer), de rest onverwarmd (inpandige garage, slaapkamers). Met het oog op de toekomst worden hier wel buizen gelegd (en kunnen wel meedoen met koelen?)
- Slangen 10 cm HoH, 17/18 groepen, 10 daarvan staan altijd open
- We zijn nu met z'n 2, douchen 1x per dag, vrouwlief gaat af en toe in bad. Ik verwacht met 150-200L voldoende te hebben.
- DIY
- Goedkoop
- Betrouwbaar (bekend merk, voor evt. problemen in de toekomst? Courant merk voor veel installateurs?)
- Verkrijgbaarheid
- Later: domotica
Zie hieronder; monoblock met binnenunit?
Aangezien ik het zelf wil gaan installeren, kom ik uit op een monoblock. Het lieft heb ik een 'relatief eenvoudige' installatie, zonder veel poespas. Ik zit te denken aan een Valliant aroTHERM plus, met uniTower binnenunit. Een VWL 55/6 A of VWL 65/6 A 230V. Maar dan mag natuurlijk ook een ander 'A merk' zijn met een soortgelijke opzet. Van Vaillant kan ik echter veel info, documentatie, instructievideo's en handleidingen vinden, wat wel een pré is.
Vragen:
- Wat denken jullie qua vermogen? Is er nog meer info nodig?
- Hoe is jullie ervaring m.b.t. zelf installeren, en evt. onderhoud daarna?
- Zo'n Valliant combi, is dat aan te raden? De instructies zien er in ieder geval goed uit.
Aangezien ik geen historisch gasverbruik heb, zullen we het moeten doen met de tekeningen en de plannen. Als ik een berekening maar op BouwEnergie (https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening) dan kom ik op zo'n 6 kW uit. Afhankelijk van de kozijnprofielen, en glas oppervlak.
Hieronder het toekomstige huis. Groen is het oude gedeelte, blauw is nieuw. Zie het als een grote schuur die dwars op het oude huisje is gezet.
/f/image/hkFsECkr7ywWlgOW7TxhDzmH.png?f=fotoalbum_large)
Isolatie:
- Nieuw te bouwen uitbouw (Houtskelet): Rc 5,9
- Buitengevelisolatie oude gedeelte: Rc 5 (wellicht nog iets hoger)
- Dak Nieuw: Rc 6,5
- Dak Oud Rc 4
- Vloer (overal schuimbeton: Rc 4,5/5
- Hr+++ glas
Ventilatie:
WTW, Zehnder Q600
Opmerking over het 'oude' dak: Het hele huis is gelijkvloers, met alleen een kleine zolder. Deze zolder heeft een dak met Rc 4. De tussenvloer ga ik isoleren. Voor de warmtevraag mag wat mij betreft de zolder (25m3) buiten beschouwing worden gelaten. Hier ga ik waarschijnlijk een kleine airco ophangen.
Opp Oud: 50m2
Opp Nieuw: 120m2
Totale omtrek muur: 60m
Historisch gasverbruik
Geen relevante data. Hiervoor stookte ik primair met twee houtkachels, CV slechts af en toe aan. Daarnaast is de renovatie zo ingrijpend, dat de situaties niet te vergelijken zijn.Afgiftesysteem:
- Nieuw aan te leggen vloerverwarming:- 130/140 m², waarvan zo'n 90 m2 actief verwarmd (woongedeelte + badkamer), de rest onverwarmd (inpandige garage, slaapkamers). Met het oog op de toekomst worden hier wel buizen gelegd (en kunnen wel meedoen met koelen?)
- Slangen 10 cm HoH, 17/18 groepen, 10 daarvan staan altijd open
SWW:
- Plek voor boiler is rekening mee gehouden in het ontwerp.- We zijn nu met z'n 2, douchen 1x per dag, vrouwlief gaat af en toe in bad. Ik verwacht met 150-200L voldoende te hebben.
Warmtepompvoorkeur:
- Lucht/Water- DIY
- Goedkoop
- Betrouwbaar (bekend merk, voor evt. problemen in de toekomst? Courant merk voor veel installateurs?)
- Verkrijgbaarheid
- Later: domotica
Zie hieronder; monoblock met binnenunit?
Wie gaat het installeren?
Ik ben nog in de orientatiefase, maar het liefst doe ik het zelf. Ik doe de hele verbouwing zelf, en dit lijkt mij een mooi project.Aangezien ik het zelf wil gaan installeren, kom ik uit op een monoblock. Het lieft heb ik een 'relatief eenvoudige' installatie, zonder veel poespas. Ik zit te denken aan een Valliant aroTHERM plus, met uniTower binnenunit. Een VWL 55/6 A of VWL 65/6 A 230V. Maar dan mag natuurlijk ook een ander 'A merk' zijn met een soortgelijke opzet. Van Vaillant kan ik echter veel info, documentatie, instructievideo's en handleidingen vinden, wat wel een pré is.
Vragen:
- Wat denken jullie qua vermogen? Is er nog meer info nodig?
- Hoe is jullie ervaring m.b.t. zelf installeren, en evt. onderhoud daarna?
- Zo'n Valliant combi, is dat aan te raden? De instructies zien er in ieder geval goed uit.