Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Vorige week besteld een 75/6 en mij is 5 maanden opgegeven bij de TU terwijl in hun webshop week 28 staat.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
kurtbs schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Bedankt voor de toelichting, ik had me inderdaad vergist van woord :). Wat betreft het buffervat, ik heb de Arotherm vwl 105/6 versie, die moet minimaal draaien aan 5.4kW. Voor het buffertvat heb ik slechts 45l inhoud (VP RW 45/2 B ), de kleinste warmtevraag in huis zal +/- 400W zijn, dan moet er nog 5kW over de buffer kunnen gaan, die kan dan bij een delta T van 5 graden een energie opnemen van 4200 J/Kg K * 5K * 45kg = 945kJ. Met 5kW aan minimaal vermogen kan de warmtepomp dan 945kJ / 5kJ/s = 189s draaien. 3 minuten is uiteraard te kort, ik had gelezen dat het aangeraden is om toch minimaal 10min te kunnen draaien, dit zou ik dan willen oplossen door;
  • ofwel meer kringen open te zetten (andere ruimten die mee verwarmen)
  • op momenten waarop de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan en dus zou gaan pendelen, de temperatuur in het buffervat naar bvb 40 graden laten gaan, dan kan de warmtepomp dubbel zo lang draaien. Ik heb twee gemengte pompgroepen (vloerverwarming/wandverwarming), die zouden dan nog steeds 35 graden kunnen afleveren aan het systeem. Welliswaar zal het dan wel een beetje ten koste gaan van het rendement, maar het leek me wel een te overwegen methode om pendelen tegen te gaan. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb eigenlijk te weinig plaats in de stookruimte, anders had ik gewoon een 100l buffervat gehanden...

[...]

Ik dacht dat het expansievat in de MEH97 dienst kan doen voor zowel buitenunit als afgifte installatie; de buitenunit en vertrekleidingen van boiler en verwarming staan immers altijd met elkaar in contact via de MEH97 (de druk overal hetzelfde). Als het expansievat niet volstaat, dan is het dus voldoende voor een extra expansievat te plaatsen in de retourleiding naar de buitenunit (zoals aangegeven op het principeschema), correct?

[...]

Wat de inregelafsluiter betreft, daar weet ik nog steeds niet zeker of deze nu al dan niet echt nodig is, ik zou het raar vinden als deze op de principeschema's staat en dan gewoon kan achterwege gelaten worden.
In de documentatie staat de minimaal en maximaal toegelaten volumestroom van het CV water:
[Afbeelding]
Gaat de CV pomp door de buitenunit/MEH97 zo worden aangestuurd dat er een optimale volumestroom is, of dien je deze volumestroom zelf te waarborgen door het bijregelen met de inregelafsluiter? Als de installatie dit niet zelf voorziet en er is bvb een te hoge of te lage volumestroom, dan gaat dit nadelig zijn voor de goede werking van de warmtepomp. Bij een te hoge volumestroom krijgt de condensor het water niet op temperatuur, als je dan bvb sanitair water van 60 graden nodig hebt en de warmtepomp draait op vol vermogen met een te hoge volumestroom aan water, dan komt het water bvb maar aan 50 graden uit de consensor, wat dan weer nadelig gaat zijn voor de temperatuurslagen in de boiler de uit evenwicht worden gebracht.
Wanneer je voor de VVW 35 graden nodig hebt en het water komt uit de consensor aan 34 graden (door te hoge volumestroom), dan zou de compressor eventueel harder kunnen gaan werken om aan de compressorzijde >35 graden te hebben, zodat je finaal 35 graden uit de consensor krijgt, maar ook dat gaat weer nadelig zijn voor het rendement.

Lang verhaal kort; kan er iemand bevestigen dat de CV pomp in de monoblock automatisch wordt geregeld zodat de benodigde minimum/maximum volumestromen worden bereikt?

EDIT:
Wanneer de warmtepomp de volumestroom zelf zou regelen, dan gaat het regelen met de inregelafsluiter dus eigenlijk niets doen. Tenzij de CV pomp aan de minimale stand niet instaat is om het minimale debiet te regelen (zodat eerder al werd gezegd in de thread). De enige functie van de inregelafsluiter zou dus zijn om een beetje toe te knijpen wanneer je met de MEH97 ziet dat het minimale debiet van 995l/s (in geval van de 105/6 unit) nooit wordt gehaald. Iemand die dit kan bevestigen?

[...]
Ik snap niet echt het nut van een 45 liter boiler voor een 10kw warmtepomp. Waar gebruik je die voor. Voor systeem inhoud te vergroten of hydraulische scheiding. Voor het laatste heb je dus niks aan de 45 liter.

Voor en 10kw met hydraulische scheiding en veel zone regeling zou ik minimaal een 200 liter nemen.
Je ziet zelf hoe snel die 45 liter op temperatuur is met je berekening.

Om ook een 10kw pomp te laten draaien voor een minimale vraag van 400 watt snap ik ook niet helemaal. Als de rest dicht staat gaat de pomp zo en zo stuiteren.

Zou zo en zo meer open zetten dat hij altijd zijn minimalen vermogen kwijt kan en je aanvoer temperatuur omlaag dat hij goed terug moduleert de pomp. Een balans zoeken in je aanvoer temperatuur en lange runs en je huis rustig op temperatuur houden.

Dan zal je zo en zo al langere runs krijgen.

Waarom moet je temperatuur zo hoog zijn en dan weer terug mengen met je verdelers. Draai hier s'winters rond de 27 a 28 garden en huis is lekker warm en zeer lange runs.

Betreft expansievat heb ik contact over gehad met Vaillant en die zeggen altijd plaatsen in retour na de MEH97. Dus voor die paar centen waarom zal ik het dan niet doen.

De ene stookt met 28 graden en sommige pompen hem op naar 35 a 45 graden. Dus dan zou ik geen risico nemen om hem niet te plaatsen,.

Als je afsluiters plaats onder je MEH97 en tussen de monoblock kan je ook je volume stroom instellen.Door je afsluiters iets af te knijpen.
De gebouwen stroom kan je dan uitlezen in je MEH als je die op je juiste flow wil zetten.
Heb zo ook mijn split thuis 7kw ook precies op 1028 Ltr/uur gezet. Heb ook hydraulische scheiding.

De volume stroom blijft hetzelfde op waar je hem op ingesteld hebt. Het moduleren doet hij op het stroomverbruik en compressor RPS.

Die flow kan hij echt wel halen of je hebt te kleine leiding diameter gebruikt of veel hulpstukken of je pomp staat te laag ingesteld.
Ik haal met mijn split 7kw met laagste pompstand al 1350Ltr/min. Alles aangesloten met 28mm staal en buffer staat 1 meter naast mijn hydraulische module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurtbs
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-01-2024
Adriaan71 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Ik snap niet echt het nut van een 45 liter boiler voor een 10kw warmtepomp. Waar gebruik je die voor. Voor systeem inhoud te vergroten of hydraulische scheiding. Voor het laatste heb je dus niks aan de 45 liter.

Voor en 10kw met hydraulische scheiding en veel zone regeling zou ik minimaal een 200 liter nemen.
Je ziet zelf hoe snel die 45 liter op temperatuur is met je berekening.

Om ook een 10kw pomp te laten draaien voor een minimale vraag van 400 watt snap ik ook niet helemaal. Als de rest dicht staat gaat de pomp zo en zo stuiteren.
Dat 45l buffervat is bedoeld voor systeeminhoud te vergroten. Je hebt gelijk, volledige naregeling is idd niet mogelijk met dat 45l buffervat. Beneden heb ik vloerverwarming en op het verdiep zoneverwarming (met wandverwarming), om pendelen te voorkomen zullen de vloerverwarmingskringen gedeeltelijk open moeten staan als er te weinig warmtevraag is vanuit de zone's.
Waarom moet je temperatuur zo hoog zijn en dan weer terug mengen met je verdelers. Draai hier s'winters rond de 27 a 28 garden en huis is lekker warm en zeer lange runs.
Stel je voor dat er bvb iemand 's avonds laat aan het werken is in een kamer op het verdiep met een afgifte van 400W (35/30 wandverwarming), dan kan ik met het 45l buffervat deze ruimte niet verwarmen zon*der een groot stuk van de vloerverwarming op te zetten, dan gaat de warmtepomp direct gaan pendelen. Als op dat moment het buffervat op 30 graden staat, en ik stel in dat er naar 50 graden moet gegaan worden, dan gaat de warmtepomp met de overige 5000W ongeveer 12 minuten moeten draaien om deze temperatuur te bereiken. De ruimte kan vervolgens 5000W/400W*12min = 150 min verder verwarmd worden met de opgebouwde capaciteit in het buffervat, zonder dat de warmtepomp moet aanslaan. Dit was dus het idee dat ik had om toch aan zoneverwarming te kunnen doen zonder dat er een groot buffervat nodig is. Houdt dit steek?
Wat betreft de hoge temperatuur van 35 graden, deze zal alleen maar nodig zijn putje winter. De wandverwarming die bezet is met leem geeft ongeveer 100 W/m2 af bij 35/30 en een ruimte temperatuur van 20 graden. Ik heb de vierkante meters wandverwarming die benodigd waren (bij buitentemperatuur -7) dus hierop gebaseerd, ik hoop alleszins dat ik net zoals jij 's winters gemiddeld veel warmer gaat zijn en ik net zoals jij aan 28 graden genoeg ga hebben :).
Betreft expansievat heb ik contact over gehad met Vaillant en die zeggen altijd plaatsen in retour na de MEH97.
Dat wil dan zeggen op de retour tussen de MEH97 en het buffervat, zoals het principeschema van je vorige post, correct?
Als je afsluiters plaats onder je MEH97 en tussen de monoblock kan je ook je volume stroom instellen.Door je afsluiters iets af te knijpen.
Afsluiters, meervoud... Dus een op de aanvoer en op de retour? Ik begrijp niet goed waarom 1 afsluiter niet voldoende is voor het debiet teregelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCz27ncjDFpcTVljkTls6krCe9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TeNXZcIKLcfQvwN1aSXBhG3I.png?f=fotoalbum_large
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
kurtbs schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 02:53:
[...]

Dat 45l buffervat is bedoeld voor systeeminhoud te vergroten. Je hebt gelijk, volledige naregeling is idd niet mogelijk met dat 45l buffervat. Beneden heb ik vloerverwarming en op het verdiep zoneverwarming (met wandverwarming), om pendelen te voorkomen zullen de vloerverwarmingskringen gedeeltelijk open moeten staan als er te weinig warmtevraag is vanuit de zone's.

[...]

Stel je voor dat er bvb iemand 's avonds laat aan het werken is in een kamer op het verdiep met een afgifte van 400W (35/30 wandverwarming), dan kan ik met het 45l buffervat deze ruimte niet verwarmen zon*der een groot stuk van de vloerverwarming op te zetten, dan gaat de warmtepomp direct gaan pendelen. Als op dat moment het buffervat op 30 graden staat, en ik stel in dat er naar 50 graden moet gegaan worden, dan gaat de warmtepomp met de overige 5000W ongeveer 12 minuten moeten draaien om deze temperatuur te bereiken. De ruimte kan vervolgens 5000W/400W*12min = 150 min verder verwarmd worden met de opgebouwde capaciteit in het buffervat, zonder dat de warmtepomp moet aanslaan. Dit was dus het idee dat ik had om toch aan zoneverwarming te kunnen doen zonder dat er een groot buffervat nodig is. Houdt dit steek?
Wat betreft de hoge temperatuur van 35 graden, deze zal alleen maar nodig zijn putje winter. De wandverwarming die bezet is met leem geeft ongeveer 100 W/m2 af bij 35/30 en een ruimte temperatuur van 20 graden. Ik heb de vierkante meters wandverwarming die benodigd waren (bij buitentemperatuur -7) dus hierop gebaseerd, ik hoop alleszins dat ik net zoals jij 's winters gemiddeld veel warmer gaat zijn en ik net zoals jij aan 28 graden genoeg ga hebben :).

[...]

Dat wil dan zeggen op de retour tussen de MEH97 en het buffervat, zoals het principeschema van je vorige post, correct?

[...]

Afsluiters, meervoud... Dus een op de aanvoer en op de retour? Ik begrijp niet goed waarom 1 afsluiter niet voldoende is voor het debiet teregelen?

[Afbeelding]
[/quote]
Ja die is correct de tekening . Dus op retour de expansie vat na de MEH97. Hoeft niet speciaal tussen de buffer en de MEH97. Als hij maar op de retour zit in je afgifte systeem.

Ik plaats 2 buffers dat als ik moet aftappen dat in niet de hele installatie hoef leeg te laten lopen.

Met 1 afsluiter kan je inderdaad de flow knijpen als je dat wil.

Snel schakelen met een traag systeem werkt gewoon niet goed. Gewoon alles inregelen dat alles lekker op temperatuur is met zo laag mogelijk Ta. En 1 graad nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurtbs
Adriaan71 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:18:
[...]

Ik plaats 2 buffers dat als ik moet aftappen dat in niet de hele installatie hoef leeg te laten lopen.
ik begrijp niet echt wat je hiermee bedoeld?
Snel schakelen met een traag systeem werkt gewoon niet goed. Gewoon alles inregelen dat alles lekker op temperatuur is met zo laag mogelijk Ta. En 1 graad nachtverlaging.
De wandverwarming is 2,5cm leem op xps isolatieplaten, zou redeijk snel (stralings)warmte moeten kunnen afgeven. Leem kan ook dubbel zoveel warmte uitstralen in vergelijking met gips, met gips bezetting zou ik maar 50W/m2 hebben bij 35/30 tov 100W/m2 met leem. Afwachten wat het gaat geven volgende winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Zwartoog schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:24:
[...]

Wow, goede tip! Zat eerder te kijken naar deze:
https://www.bengshop.nl/V...LrjLQ0ZmqG0QaAqoFEALw_wcB

maar 40 cm is vrij kort. Met slangen van 1 meter kan ik makkelijk een platdakdoorvoer door en binnen aansluiten op buis. Qua prijs is de o2-stopp nagenoeg net zo duur als het Vaillant pakket.

Maar heeft de oxyban echt zoveel voordelen tov o2-stopp? :?
Heeft er iemand ervaring met oxyban of o2-stopp ?

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarel
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 15:03
Heeft iemand hier zijn installatie zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Omarel
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
xenobia12345 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
En @Adriaan71 ook natuurlijk, of telt dat niet ;)
Er zijn er vast meer, ik houd dat niet zo goed bij.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Is dat in het algemeen de beste 'tactiek' bij een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming? Beter dan stabiel op 1 temperatuur houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:25
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Is dat in het algemeen de beste 'tactiek' bij een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming? Beter dan stabiel op 1 temperatuur houden?
Test het zelf eens zou ik zeggen…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rubbergrover1 dat hangt van veel af: het lokale temperatuurverschil tussen dag en nacht (bij mij kleiner dan wat het KNMI geeft), isolatie van je huis, afgiftevermogen, accumulerend vermogen... er zit dus weinig anders op dan testen :)

Bij mij kwam er uit dat ik juist 's avonds een halfje meer doe, zodat de warmtepomp tot 8:00 de volgende dag uit kan blijven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023
Heb 3 in bestelling staan, installatie doe ik zelf.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
kurtbs schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:33:
[...]

ik begrijp niet echt wat je hiermee bedoeld?

[...]

De wandverwarming is 2,5cm leem op xps isolatieplaten, zou redeijk snel (stralings)warmte moeten kunnen afgeven. Leem kan ook dubbel zoveel warmte uitstralen in vergelijking met gips, met gips bezetting zou ik maar 50W/m2 hebben bij 35/30 tov 100W/m2 met leem. Afwachten wat het gaat geven volgende winter...
Buffers moet 2 kranen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Kan allebei. De nachtverlaging zal waarschijnlijk iets zuiniger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Ok, had de EasyFitt O2Stopp slangen en de dakdoorvoer binnen, dus weer eens wat gedaan :)

Heb ervoor gekozen om een neusstuk 5/4"->1" te gebruiken, en van daar naar haakse wartel / O2stopp DN25 slang te gaan. Bij DN25 is de doorvoer bij de warters nog DN20, zelfde als de uitlaat van de Vaillant.

De neusstukken omdat er blijkbaar geen 5/4" haaks naar DN25 te krijgen was, en anders werden de slangen te dik. Ik kon ze geïsoleerd krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHQVPIdParZTf9gY4G1ch6nQqGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPTtnGH2o5UDoltSqWy2cCQB.jpg?f=fotoalbum_large

De boel door een 110 mm dakdoorvoer vrotten gaat net, veel speling is er niet vanwege de isolatie. Ook gelijk 3x 19 mm elektra erbij getrokken voor evt zonnepanelen op het dak later. Toen zat hij echt vol :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laGPUeXQyxEksuXuPecq9vpDSbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFtrMdYMfwcaOsmvPEfhUJwC.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens aansluiten en de boel afwerken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8V68zlKEa1Msa5rryXYKDxaqYOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zw5UAGqeAfrl7WWvuUuNrctC.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FCIuKAYx12C-ZtUENkXkWknNdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh6M4o4TfU4RZ4T1MLtiFOYi.jpg?f=fotoalbum_large

Het was vandaag vooral een heet klusje })

Heeft iemand een tip voor een knie puntstuk met vlakke afdichting, 22 x1"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Omarel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:53:
Heeft iemand hier zijn installatie zelf gedaan?
Ben ermee bezig, zie boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
leow88 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Heeft er iemand ervaring met oxyban of o2-stopp ?
Ik ben voor O2stopp gegaan: oxyban is een heel stuk duurder. Bij beiden is het advies dat ze 15 jaar mee gaan en dan te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:40:
Ok, had de EasyFitt O2Stopp slangen en de dakdoorvoer binnen, dus weer eens wat gedaan :)

Heb ervoor gekozen om een neusstuk 5/4"->1" te gebruiken, en van daar naar haakse wartel / O2stopp DN25 slang te gaan. Bij DN25 is de doorvoer bij de warters nog DN20, zelfde als de uitlaat van de Vaillant.

Dit omdat er blijkbaar geen 5/4" haaks naar DN25 te krijgen was, en anders werden de slangen te dik. Ik kon ze geïsoleerd krijgen.

[Afbeelding]

De boel door een 110 mm dakdoorvoer vrotten gaat net, veel speling ia er niet vanwege de isolatie. Ook gelijk 3x 19 mm elektra erbij getrokken voor evt zonnepanelen op het dak later. Toen zat hij echt vol :)
[Afbeelding]

Vervolgend aansluiten en de boel afwerken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het was vandaag vooral een heet klusje })

Heeft iemand een tip voor een knie puntstuk met vlakke afdichting, 22 x1"?
Wel nog even een rozet branden om die plakplat he. Kitten is voor nood en geen definitieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Adriaan71 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:48:
[...]

Wel nog even een rozet branden om die plakplat he. Kitten is voor nood en geen definitieve oplossing.
Ik heb Rubber Seal gebruikt, ze beweren dat dit voor definitief is. Andere dakdoorvoer voor de CV heb ik er in ieder geval dicht mee gekregen :)

Maar heel het dak is aan onderhoud toe, vooral het daklood en de randen. Maar het schiet niet echt op met vinden van vaklui.

Is zo'n rozet bitumen makkelijk zelf te branden met een soldeerbrander?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Zwartoog schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb Rubber Seal gebruikt, ze beweren dat dit voor definitief is. Andere dakdoorvoer voor de CV heb ik er in ieder geval dicht mee gekregen :)

Maar heel het dak is aan onderhoud toe, vooral het daklood en de randen. Maar het schiet niet echt op met vinden van vaklui.

Bedoel je zoiets ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_ugt-m5ynjDctvWebfTapmRZ7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MAtPUobkzTqmwLCYU9FcwURo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adADVdb8KsnrAwmgmG675SiW-t0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/soCkwpIUflpDKvmOp7bTY2l4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxwcQQYbr95uKL_Hr0CuZkyVk4M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QtlIFiBNU1Vx7uJ0fTNPhVoM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xKC59qqSGMkLm-2KxpMbuozlKU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yWT4KIax8ghKIFKNpn6QJrKG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarel
Zwartoog schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Ik ben voor O2stopp gegaan: oxyban is een heel stuk duurder. Bij beiden is het advies dat ze 15 jaar mee gaan en dan te vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Omarel op 18-06-2022 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarel
Zwartoog schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:41:
[...]

Ben ermee bezig, zie boven :)
Dat wil ik ook doen maar weet niet wat ik allemaal nodig heb. Heb je zelf alles berekend en gepland of heb je dat laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurtbs
@Omarel ik heb de berekening gedaan met de rekentool van het WTCB, dat zijn twee aparte excel lijsten die je moet genereren, een voor de U-waarden (isolatie coefficient) te berekenen van de verschillende bouwstructuren en vervolgens een tweede voor de warmteverliesberekening.

https://www.wtcb.be/exper...tebelasting-van-gebouwen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Zwartoog schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Als je dak aan onderhoud toe is, overweeg dan eens het gebruik van witte dakbedekking, bijvoorbeeld deze: https://www.linkedin.com/company/leadax/

Voordelen:
- minder opwarming vd aarde door terugkaatsing;
- minder warm daaronder in de zomer;
- onbrandbaar dus niet brandgevaarlijk;
- milieuvriendelijk materiaal;
- last but not least: als je zonnepanelen plaatst, gebruik dan bifacial panelen. Met deze witte dakbedekking eronder heb je véél hogere opbrengst en dus hoger rendement!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:45
Heb nu al wat offertes opgevraagd voor een Vaillant Arotherm Plus 55/6. Unit wil ik dan in de tuin hebben en moet enkel verwarmen/koelen. Voor SWW wil ik dan een ventilatie warmtepomp met 1 of 2 zonne collectoren op aangesloten.

De ventilatiewarmtepomp van Nibe heeft ook een remote om zelf ventilatiesnelheid mee aan te passen.

Voor de Vaillant Arostor kan ik niet zoiets vinden, hoe zou ik simpel de ventilatie snelheid even omhoog kunnen doen als er bijv gedoucht wordt?

[ Voor 31% gewijzigd door Rainesh op 19-06-2022 09:51 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurtbs
Rainesh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:45:

De ventilatiewarmtepomp van Nibe heeft ook een remote om zelf ventilatiesnelheid mee aan te passen.

Voor de Vaillant Arostor kan ik niet zoiets vinden, hoe zou ik simpel de ventilatie snelheid even omhoog kunnen doen als er bijv gedoucht wordt?
Werkt dat dan volgens een doorstroom principe, zonder boiler? Indien ja, dan zal het denk ik niet eenvoudig zijn het water warm te krijgen. Douchen aan 0,1 l/s en het water 40° opwarmen, dan heb je redelijk wat kW nodig. 0,1 l/s x 4200 J/kg K x 40°, dat is 16,8 kW benodigd vermogen om te kunnen douchen. Van ventilatiewarmtepompen ken ik verder niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@kurtbs @Rainesh inderdaad, voor een bescheiden thermisch vermogen van 2 kW heb je al urenlang iets van 400m³/h nodig.
Het makkelijkst is dan ook geen koppeling met de MV te maken ("buiten/buiten" aansluiten), anders ben je aan het overventileren (tocht) en moet de verwarming harder werken.
Met t-stukken en vlinderkleppen is nog wel wat leuks te maken, zie ook Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Omarel schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 18:22:
[...]

Dat wil ik ook doen maar weet niet wat ik allemaal nodig heb. Heb je zelf alles berekend en gepland of heb je dat laten doen
Alles zelf met behulp van Tweakers :)

Het scheelt dat ik afgelopen jaren hier al heel het water/gasleidingnet heb vervangen, en de CV-installatie heb aangepast en uitgebreid, en CV ketel heb verplaatst. Toen geleerd hoe sanitair water- en CV-installaties werken. Ik had toen wel een gepensioneerde buurman die vroeger installateur is geweest, dat was een fijne vraagbaak, zeker met betrekking tot dikwandig stalen installaties :)

Voor WP beginners: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Verder heb ik gelezen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 (alle pagina's + vorige deel)
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2 (alle pagina's + vorige deel)
Gas besparen door middel van CV tuning deel III (alle pagina's)
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen (alle pagina's)
Trillingen warmtepomp dempen (alle pagina's)
+ redelijk wat van de Panasonic en Mitsubishi topics

Andere interessante topics zijn het Elektra en DIY topics.

Op den duur heb je een redelijk beeld van wat er mogelijk is, en hoe je dit op je eigen situatie kunt toepassen. Maar ik vraag nog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04-2023
klein vraagje tussendoor: mij is een Arotherm split aangeboden, met de mogelijkheid tot koelen apart als optie. Maar voor zover ik het begrijp hebben de units dat allemaal al aan boord en is het slechts een software instelling (behalve de Belgische units ivm subsidieregels daar).

Klopt mijn gedachte hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Volgens mij wel.
Je kan navragen wat het technische verschil is in de offerte (rvs ipv stalen verdelers b.v.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Dankjewel, staat verder niks over koppelingen, ik zou dat deel toch grotendeels zelf moeten doen (incl kosten) dus waarom dat er dan apart op moet... Ik heb een kunststof verdeler (therminon) die ik moet ombouwen middels andere eindstukken (nog niet gevonden maar wel complete units in de open uitvoering)

Grotere uitdaging is zo'n apparaat te bemachtigen vrees ik. Lang duurt het toch al dus krijg de indruk dat ik beter ergens een bestelling plaats en dan een installateur met het juiste kvk nummer voor de subsidie opzoek dan andersom.

Wat ik tot nu toe over de vloer heb gehad spreekt elkaar tegen en draait alles naar wat ze gewend zijn te doen. Begrijp ik helemaal maar zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@phrancus welke variant verdeler heb je? Je kan ook overwegen om met twee knietjes op de plek van de pomp aan te sluiten. Dan moet je alleen de huidige aansluitingen afdoppen.

Of als je een LTV inregelventiel hebt, de pomp vervangen voor een pijpnippel (maar dan is de huidige diameter pijp waarschijnlijk onvoldoende).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Deze (met een Wilo yonos para rs15/60RKA pomp ipv die op dit plaatje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV6c-JTE62g-4UekD_ASg8wioWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2AB6Ft3G3zlIEYqYjtsG6GwA.png?f=user_large

Dus ik dacht deze eindstukken erop en dan kan de WP er links op terwijl de CV ketel in geval van nood toch nog gebruikt worden. Eventueel met een kraan of klep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DUUzHQjonzEgvAc664Bj90_M2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D1Qhn0ir2yre0YSoaVW64iQK.png?f=user_large

CV hangt er toch en ga de keuken ook deze winter niet verbouwen (en nog wat redenen in andere topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Rainesh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:45:
Heb nu al wat offertes opgevraagd voor een Vaillant Arotherm Plus 55/6. Unit wil ik dan in de tuin hebben en moet enkel verwarmen/koelen. Voor SWW wil ik dan een ventilatie warmtepomp met 1 of 2 zonne collectoren op aangesloten.

De Arostor heeft voor de ventilatiemode één ventilatiecontact waarmee je de ventilator kunt aanzetten. Er is geen snelheidsregeling. De handleiding gaat er vanuit dat je een hygrostaat aansluit.
Als je gaat douchen zal hij sowieso aan gaan omdat hij moet gaan verwarmen. Dus om alleen de douche te ventileren is geen gek idee, maar na het douchen is hij meestap nog wel een paar uur bezig om weer op temperatuur te komen. Dat is langer dan dat mijn Itho CVE-S automatisch ventileert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:18
phrancus schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:37:
Deze (met een Wilo yonos para rs15/60RKA pomp ipv die op dit plaatje)

[Afbeelding]

Dus ik dacht deze eindstukken erop en dan kan de WP er links op terwijl de CV ketel in geval van nood toch nog gebruikt worden. Eventueel met een kraan of klep.

[Afbeelding]

CV hangt er toch en ga de keuken ook deze winter niet verbouwen (en nog wat redenen in andere topic)
Heb zelf ook deze verdeler omgebouwd. Ik heb wel de pomp eruit gehaald.
Via de klantenservice deze nummers gekregen, bestellen via bv warmteservice, plieger, solar of wasco.
Denk dat je wel ook een paar nieuwe langere draadeinden nodig hebt

Artikelnr.

Omschrijving

Benodigd aantal

190425
COMP AANSLUITST. INCL. TEMP.METER / V-A KRAAN/ ONT
2

191416
KOGELVENTIEL 1" X 1 1/2"
2

192000
POMPPAKKING T.B.V. 1 1/2" / 2MM
2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omarel
Zwartoog schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Alles zelf met behulp van Tweakers :)

Het scheelt dat ik afgelopen jaren hier al heel het water/gasleidingnet heb vervangen, en de CV-installatie heb aangepast en uitgebreid, en CV ketel heb verplaatst. Toen geleerd hoe sanitair water- en CV-installaties werken. Ik had toen wel een gepensioneerde buurman die vroeger installateur is geweest, dat was een fijne vraagbaak, zeker met betrekking tot dikwandig stalen installaties :)

Voor WP beginners: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Verder heb ik gelezen:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 (alle pagina's + vorige deel)
Warmtepomp boiler topic (voor cv ondersteuning) deel 2 (alle pagina's + vorige deel)
Gas besparen door middel van CV tuning deel III (alle pagina's)
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen (alle pagina's)
Trillingen warmtepomp dempen (alle pagina's)
+ redelijk wat van de Panasonic en Mitsubishi topics

Andere interessante topics zijn het Elektra en DIY topics.

Op den duur heb je een redelijk beeld van wat er mogelijk is, en hoe je dit op je eigen situatie kunt toepassen. Maar ik vraag nog genoeg.
Bedankt voor de info, ik zal er eens aan beginnen. Wij zijn met 6 thuis, gelijkvloers vloerverwarming 96m².
Ik weet dat ik een buffervat van 300L nodig heb , arotherm in combinatie met een warmtepompboiler laar ik heb geen idee van welk vermogen ik nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Omarel schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Bedankt voor de info, ik zal er eens aan beginnen. Wij zijn met 6 thuis, gelijkvloers vloerverwarming 96m².
Ik weet dat ik een buffervat van 300L nodig heb , arotherm in combinatie met een warmtepompboiler laar ik heb geen idee van welk vermogen ik nodig heb.
Buffer of boilervat?

Verder: begin eens aan dit topic: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

En zet komende winter je CV ketel op max 35 graden. Dan weet je genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phrancus
Dankjewel Lampy25!

Ik denk een simpele installatie te gaan doen:
drie zones:

boven die mee zou kunnen draaien (radiatoren, eigenlijk nooit open, badkamer wel eens, lucht-lucht (airco) verwarming mogelijk, evt extra een electr. verwarming in de badkamer)
kantoor die in principe meedraait behalve in voor- en najaar (veel zon instraling) 20m2 + 20m buis
bgg woning vloerverwarming altijd open. 45m2

Dus ik denk de kW te moeten dimensioneren op de bgg woning + kantoor maar de keuze wel/niet buffervat op alleen bgg VVW
In de toekomst voorzie ik dat het SWW door een boiler op zolder gemaakt wordt, dus niet verbonden met de nu te kiezen WP.
De WP voor bgg woning komt in de garage namelijk aan de andere kant van het huis.

Ik dacht dat allemaal tegelijk te moeten doen maar ik denk dat ik veel beter de VVW door een kleine WP laat regelen en het SWW door een aparte warmteboiler. Scheelt leidingwerk en de apparaten kunnen kleiner.

Maakt het uit voor de beschikbaarheid van een WP? Ik heb het liefst een monoblock omdat ik dan zowat alles zelf kan doen met hier en daar een helpende hand en vakoog van een bevriende installateur in een vrij uurtje.

Een minder grote unit kan ik eigenlijk ook gewoon in de achtertuin kwijt ipv een boel gedoe om het op het garagedak of aan de muur te krijgen.

Een Vaillant lijkt mij wel wat, genoeg uit te lezen begrijp ik. Met een Pi of de 'echte' software (als daar aan te komen is) en ik ga niet al te ver met tweaken en programmeren zoals ik in het Panasonic topic lees.

[ Voor 7% gewijzigd door phrancus op 20-06-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurtbs
phrancus schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:36:
klein vraagje tussendoor: mij is een Arotherm split aangeboden, met de mogelijkheid tot koelen apart als optie. Maar voor zover ik het begrijp hebben de units dat allemaal al aan boord en is het slechts een software instelling (behalve de Belgische units ivm subsidieregels daar).

Klopt mijn gedachte hierover?
Zoals @Proton_ al zei denk ik ook wel dat er misschien een technisch verschil kan zijn tussen een installatie met of zonder koeling. De VVW daar wroden wel eens kortere kringen en kleinere verlegafstanden genomen in geval van koeling (maar die ligt er al denk ik in uw geval), twee aparte buffervaten als je in het tussenseizoen zowel zou willen koelen als verwarmen (al dat dat waarschijnlijk maar heel weinig gedaan wordt). Wanneer je de radiatoren zou vervangen door ventilo convectoren, dan kan tijdens het verwarmen bvb alles op dezeflde temperatuur, maar wanneer je zou willen koelen dan kan je met de ventilo's temperaturen onder het dauwpunt gebruiken (condensafvoer connecteren) en bij de vloer minder koude temperaturen om geen condens op de vloer te krijgen, dus een extra gemengde pomp voor de VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kurtbs schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:33:
[...]
twee aparte buffervaten als je in het tussenseizoen zowel zou willen koelen als verwarmen (al dat dat waarschijnlijk maar heel weinig gedaan wordt).
Misschien een domme vraag, maar in de zomer zul je de ruimtes willen koelen, maar tegelijk moet je voor het sanitair warm water juist verwarmen. Kan dit goed samen?

Ik kan mij voorstellen dat je theoretisch bij het koelen de warmte uit de vloer juist zou kunnen gebruiken om het water te verwarmen, maar dat dit een heel andere inrichting van het systeem vergt dan in de 'gewone' situatie waarbij je beide zou willen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
phrancus schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:23:
Een Vaillant lijkt mij wel wat, genoeg uit te lezen begrijp ik. Met een Pi of de 'echte' software (als daar aan te komen is) en ik ga niet al te ver met tweaken en programmeren zoals ik in het Panasonic topic lees.
Dat lijkt wel een dingetje te worden; de beste/meest compliant adapter is al tijden niet te krijgen, al verwacht ik dat de esera usb variant net als mijn fromeijn variant prima werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurtbs
Rubbergrover1 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Misschien een domme vraag, maar in de zomer zul je de ruimtes willen koelen, maar tegelijk moet je voor het sanitair warm water juist verwarmen. Kan dit goed samen?

Ik kan mij voorstellen dat je theoretisch bij het koelen de warmte uit de vloer juist zou kunnen gebruiken om het water te verwarmen, maar dat dit een heel andere inrichting van het systeem vergt dan in de 'gewone' situatie waarbij je beide zou willen verwarmen.
Dat is geen probleem; de VVW (en dus ook buffervat indien aanwezeig), wordt bvb overdag op koele temperatuur gehouden, 's nachts draait de warmtepomp dan aan hoge temperatuur voor het SWW in de boiler te verwarmen (dan wordt het buffervat ge-bypassed, dat blijft op lage temperatuur staan).

Er zijn ook wel systemen met heel grote buffevaten (bvb >1000l water), dat wordt dan gebruikt voor zowel SWW als VVW, het SWW zit dan op een hogere laag in het buffervat en met een warmtewisselaar (spiraal) wordt bovenaan het vat met doorstroomprincipe het SWW opgewarmd. De vloerverwarming gebruikt dan een laag meer naar onderen toe in het vat. Met dit type systeem is koelen dan natuurlijk iets complexer, dan ben je genoodzaakt van een extra (koel) buffervat te plaatsen.

EDIT: het warm water uit de vloer wordt dus bij mijn weten nooit gebruikt om het SWW op te warmen

[ Voor 3% gewijzigd door kurtbs op 20-06-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurtbs
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:22:
[...]

Dat lijkt wel een dingetje te worden; de beste/meest compliant adapter is al tijden niet te krijgen, al verwacht ik dat de esera usb variant net als mijn fromeijn variant prima werkt.
iemand met een KNX systeem die de ise smart connect knx vaillant gateway gebruikt voor parameters uit te lezen en instelling te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Rubbergrover1 dat is precies dat de Auer Edel Eau bij mij doet. SWW met een grote warmtepomp is natuurlijk wel sneller, stiller en zuiniger, maar bij mij maakte die wpb de installatie veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Zie ik het goed dat je voor de AroTHERM plus VWL 75/6 geen 3-fase groep nodig hebt? Ik moet er namelijk nog een extra groep aanleggen (via de kruipruimte naar de bijkeuken waar de installatie komt te staan) en vraag mij nu af waar ik voor zou moeten kiezen.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@ben2513 de VWL 75/6 heeft geen 3-fasen aansluiting en kan alleen op een 1 fase groep aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
Franciesco schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:37:
@ben2513 de VWL 75/6 heeft geen 3-fasen aansluiting en kan alleen op een 1 fase groep aangesloten worden.
Klopt, volgens de handleiding wel een automaat plaatsen met C-karakteristiek (C16), ik neem aan dat dit nodig is vanwege de hoge aanloopstroom van de compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Flail daar is geen sprake van, hij heeft zowel softstarter als vfd.
(Hier achter B16/30mA aardlekautomaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
@Proton_ ik heb inderdaad geen enkele stroompiek gezien bij inschakelen oid. Waarom de handleiding het dan over C16 heeft, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Misschien is de interne bedrading ongeschikt voor D16 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmmz levering buitenunit van week 25 naar week 28 gegaan, dat schiet niet op zo. Wel al een hoop CV materiaal in huis. Misschien dat ik alvast maar wat ga doen qua vloerverwarming ombouw en dat soort zaken. En wat leidingen alvast door de muur boren, want mijn handen beginnen te jeuken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:18

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik zit ook nog te wachten. staat al een week of 6 in order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurtbs
de ik-wil-een-warmtepomp FAQ is een goed initiatief, zelf heb ik vroeger toch ook wel een tijdje bezig geweest om goede informatie te vinden. Het stukje over het buffervat (I know, het gaat altijd over buffervaten), volgens mij zitten er een paar misvattingen in, ofwel begrijp ik zelf niet helemaal hoe het werkt, dat kan natuurlijk ook. Ik zou dus graag meer klaarheid scheppen in het begrip 'buffervat' :)
Wat zijn nu de nadelen van een buffervat?
[list]

Omdat je de flow primair en secundair nooit precies gelijk krijgt zal je altijd een verschil van aanvoertemperatuur krijgen tussen de uitgang van je WP en de uitgang van je buffervat. Omdat hierdoor de aanvoertemperatuur vanuit de WP hoger is dan nodig voor je afgifte, kost je dit rendement (cop) en dus geld.
ik denk eigenlijk niet dat de aanvoertemperatuur hoger moet zijn dan wat nodig is voor de afgifte. Eerst en vooral is er een verschil tussen de heel grote buffervaten (300 -> 1000'en liters) en de kleinere (<300l) buffervaten die als functie hebben de werking van de warmtepomp te verbeteren.
De hele grote buffervaten worden altijd gebruikt in gelaagde temperaturen, bovenaan de hoge temperaturen voor het sanitair water (met een warmtewisselaar), onderaan de lagen voor de LTV (actief, gedempt zodat het instromende water de lagen niet verstoord), ...
De kleinere buffervaten, die gebruikt worden in combinatie met zoneverwarming, of bvb om pendelen van de warmtepomp tegen te gaan indien de warmtepomp overgedimensioneerd is, die hebben ook temperatuurslagen, maar kunnen ook van onder tot boven op dezelfde temperatuur staan. Stel, je LTV (bvb vloerverwarming) heeft 35 graden aanvoer temperatuur en 30 graden retour. Het gehele vat zit van boven tot onder op 35 graden. De secundaire pomp gaat in werking en pompt het 35 graden warme water door de vloerverwarming, onderaan stroomt er 30 graden in het vat. Het instromende water is hier ook gedempt, bvb bij de VP RW 45/2 B zitten er een schijf met in 't midden een gat, zo wordt het koude instromende water gedempt en verstoort het de waterlagen niet. De scheiding tussen het 35 graden (aanvoer) water en het 30 graden (retour) water zit dus over een korte afstand. De secudaire pomp blijft 35 graden warm water uit het buffervat pompen en ondertussen schuift de 35/30 graden scheidingslaag langzaam naar boven op. Op een bepaald moment is al het 35 graden water opgebruikt en schiet de warmtepomp in werking. Wanneer het debiet van de primaire pomp (in de unit) en de secundaire (voor de LTV circuits) dezelfde is, dan gaat het 35 graden warme water van de warmptepomp rechtstreeks naar de LTV kringen. Wanneer er vervolgens een aantal LTV kringen dichtlopen, gaat een gedeelte van het 35 graden water naar de openstaande LTV kringen, en het andere deel begint het buffervat terug te vullen met 35 graden warme water, ditmaal gaat de 35/30 graden scheidingslaag van boven naar onderen. Wanneer alle kringen tegelijk dichtlopen (geen zoneverwarming), dan bijft de warmtepomp ook nog draaien en gaat al het 35 graden water rechtstreeks het buffervat in. In beide gevallen (met/zonder zoneverwarming) schuift de 35/30 graden scheidingslaag in het buffervat van boven naar onderen op. Wanneer het vat volledig gevuld is met 35 graden water, dan detecteert de warmtepomp instromend water van 35 graden, hij kan de warmte via de condensor niet langer kwijt en de compressor gaat uit.

Je hebt een secundaire pomp nodig. Die verbruikt al snel 65 Watt. Veel warmtepompen (vooral de vele kleinere) draaien vaak op een vermogen van rond de 650 Watt (totaal). Als je dan een secundaire pomp toevoegt, gaat het elektriciteitsverbruik van die WP dus met zo'n 10% omhoog, en daarmee de COP zo'n 10% naar beneden. Vaak wordt echter het verbruik van die pomp niet meegenomen in de berekeningen, maar dat betekent niet dat het er niet is. Je rekent jezelf dan gewoon rijk.
EDIT:
In het geval er een secudaire pomp aanwezig is, dan gaat de primaire pomp in de warmtepomp minder verbruiken, omdat de drukval kleiner is omdat het water niet door de LTV kringen moet worden gepompt. Wanneer je naar pompkarakteristieken kijkt, dan zie je wel het efficienter is om al het werk door 1 pomp te laten verrichten dan verdeeld over twee pompen, bij het dubbel van de drukval gaat een pomp welliswaar meer verbruiken, maar niet het dubbele. Er is dus een beetje extra verbruik, maar je kan dus denk ik niet het benodigd vermogen van de secundaire pomp helemaal in rekening nemen, omdat de primaire pomp minder verbruikt.

Het vat maakt de regeling onnodig complexer, omdat je primaire en secundaire flow op elkaar moet afstemmen.

Het vat en de secundaire pomp zelf kosten geld, aan materiaal en installatiekosten.

Het vat kost ruimte.

Als je de warmtepomp ook laat koelen, klopt de gelaagdheid in het vat niet meer. Het koude water zit dan bovenin. Dat geeft extra menging in het vat en dus rendementsverlies.

[/list]
In geval van koeling denk ik inderdaad dat dit principe iets minder goed werkt (maar nog steeds wel werk), het warme water dat terugstroomt van de LTV kringen wordt welliswaar gedempt door de buffer, maar heeft de neiging om naar boven te gaan. Ik denk echter dat het verschil in volumetrische massa van het koude en warme water dermate beperkt is, dat het naar boven stromen van het warmere water relatief trager gaat dan dat de secundaire pomp tijd nodig om het koude water te onttrekken uit het vat (en omgekeerd, wanneer de warmtepomp het vat terug vult met koud water).

[ Voor 6% gewijzigd door kurtbs op 21-06-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:43:
Misschien is de interne bedrading ongeschikt voor D16 :)
De (theoretische) reden voor de C-automaat is volgens mij de inschakelstroom die opladende condensatoren in de voeding en inverter veroorzaken.
Praktisch gezien is dat met een B-automaat echter nagenoeg nooit een probleem. Kan me zo lang ik de WP-topics volg geen gevallen herinneren van mensen bij wie de B-automaat niet werkte en die naar en C moesten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
kurtbs schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:37:

De kleinere buffervaten, die gebruikt worden in combinatie met zoneverwarming, of bvb om pendelen van de warmtepomp tegen te gaan indien de warmtepomp overgedimensioneerd is, die hebben ook temperatuurslagen, maar kunnen ook van onder tot boven op dezelfde temperatuur staan. Stel, je LTV (bvb vloerverwarming) heeft 35 graden aanvoer temperatuur en 30 graden retour. Het gehele vat zit van boven tot onder op 35 graden. De secundaire pomp gaat in werking en pompt het 35 graden warme water door de vloerverwarming, onderaan stroomt er 30 graden in het vat. Het instromende water is hier ook gedempt, bvb bij de VP RW 45/2 B zitten er een schijf met in 't midden een gat, zo wordt het koude instromende water gedempt en verstoort het de waterlagen niet. De scheiding tussen het 35 graden (aanvoer) water en het 30 graden (retour) water zit dus over een korte afstand. De secudaire pomp blijft 35 graden warm water uit het buffervat pompen en ondertussen schuift de 35/30 graden scheidingslaag langzaam naar boven op. Op een bepaald moment is al het 35 graden water opgebruikt en schiet de warmtepomp in werking. Wanneer het debiet van de primaire pomp (in de unit) en de secundaire (voor de LTV circuits) dezelfde is, dan gaat het 35 graden warme water van de warmptepomp rechtstreeks naar de LTV kringen. Wanneer er vervolgens een aantal LTV kringen dichtlopen, gaat een gedeelte van het 35 graden water naar de openstaande LTV kringen, en het andere deel begint het buffervat terug te vullen met 35 graden warme water, ditmaal gaat de 35/30 graden scheidingslaag van boven naar onderen. Wanneer alle kringen tegelijk dichtlopen (geen zoneverwarming), dan bijft de warmtepomp ook nog draaien en gaat al het 35 graden water rechtstreeks het buffervat in. In beide gevallen (met/zonder zoneverwarming) schuift de 35/30 graden scheidingslaag in het buffervat van boven naar onderen op. Wanneer het vat volledig gevuld is met 35 graden water, dan detecteert de warmtepomp instromend water van 35 graden, hij kan de warmte via de condensor niet langer kwijt en de compressor gaat uit.
Leuk en uitgebreid verhaal, maar twee redenen waarom een buffervat (en vooral een zoneregeling) altijd voor een lagere COP zorgen staan als een huis:
  1. omdat je de primaire en secundaire flow nooit precies gelijk krijgt (door verschillende pompen met verschillende karakteristieken en belastingen en doordat er door open- en dichtgaande zones een variabele weerstand is aan de secundaire kant) zal de Ta aan de primaire kant altijd hoger moeten zijn dan die aan de secundaire kant. Teken en reken maar eens uit.
  2. Dichte zones zorgen voor een kleiner afgifteoppervlak. Als je daarmee je minimale vermogen wilt kunnen afgeven moet je Ta omhoog. Als je het minimale vermogen niet kunt afgeven, gaat je WP pendelen. In beide gevallen gaat je COP naar beneden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurtbs
Andrehj schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:35:
[...]

Leuk en uitgebreid verhaal, maar twee redenen waarom een buffervat (en vooral een zoneregeling) altijd voor een lagere COP zorgen staan als een huis:
[list=1]
• omdat je de primaire en secundaire flow nooit precies gelijk krijgt (door verschillende pompen met verschillende karakteristieken en belastingen en doordat er door open- en dichtgaande zones een variabele weerstand is aan de secundaire kant) zal de Ta aan de primaire kant altijd hoger moeten zijn dan die aan de secundaire kant. Teken en reken maar eens uit.
Ik denk dat het dan eerder gaat om systemen die niet goed afgeregeld zijn, bvb wanneer de primaire pomp in een te lage stand staat, waardoor de flow in het secundaire ciruit groter is dan in het primaire, dan krijg je deze situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lipqhstn1gVLo22uNF-GWre5zo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wY5bGctrYjzqixTU399LrlRN.png?f=user_large

Voor een goede afregeling, mag de flow in het secundaire circuit nooit hoger zijn dan die in het primaire. De primaire pomp moet dus in een hogere stand staan, en met de inregelafsluiter moet het debiet in de primaire flow teruggebracht worden naar het hoogst mogelijke debiet in de secundaire flow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SMZlNSQ-HnpETpQAFD4xauhac4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RdVN8t8BqJeACFbYdHCXT3dK.png?f=user_large
• Dichte zones zorgen voor een kleiner afgifteoppervlak. Als je daarmee je minimale vermogen wilt kunnen afgeven moet je Ta omhoog. Als je het minimale vermogen niet kunt afgeven, gaat je WP pendelen. In beide gevallen gaat je COP naar beneden.
[/list]
Wanneer er groepen dichtgaan, dan gaat het debiet in de secundaire flow dalen. Tenzij je een slecht gedimensioneerd afgiftesysteem hebt waarbij er bvb een paar groepen met veel kortere leidinglengte blijven open staan (de hoogste leidinglengte bepaalt de druk), in dit geval zou je plots een hogere flow kunnen hebben. Wanneer je bvb 10 kringen hebt van 60m, en 1 kring van 100m, en je zou die ene kring van 100 meter laten dichtgaan, dan heb je een probleem en moet de Ta naar boven. In dit geval mag je dus nooit de kring van 100m laten dichtgaan, want deze bepaalt de drukval in het afgiftesysteem. Wanneer je het dus juist doet, dan krijg je deze situatie wanneer er groepen dichtlopen; een deel gaat naar het afgiftesysteem, en het andere deel gaat het buffervat vullen. Wanneer het buffervat goed gedimensioneerd, is behoud je dus een lage COP en gaat de warmtepomp niet pendelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iz8QEyPAZLrQeVKfL8fWqe9O81Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RZ4c4hpV9pdK8tnRkB8x1xU8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 15:37
hnrlu schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:22:
Wij wonen in een vrijstaande jaren 30 woning (bouwjaar 1940) met ongeveer 110m2 vloeroppervlakte. We hebben de woning compleet gemoderniseerd en de vloer vervangen door een broodjesvloer (goed geïsoleerd) en het dak geïsoleerd met steenwol. Daarnaast is de woning voor ongeveer één derde nieuwbouw (bouwjaar 2015 en dus goed geïsoleerd). In de woonkamer wordt binnenkort de laatste ramen vervangen voor HR++ glas. Misschien gaan we nog spouwmuurisolatie doen (van het oude gedeelte), al ben ik nog steeds huiverig voor de negatieve bijwerkingen (schimmel op de binnenmuren).

Wij zijn voornemens om op korte termijn (voor zover dat mogelijk is) een warmtepomp aan te schaffen. Ons verbruik is op dit moment ongeveer 1400 m3 gas en 3500 kWh stroom. We hebben op dit moment 14 zonnepanelen (320 Wp). Indien nodig kunnen we nog 10 zonnepanelen op onze garage kwijt, dit zal een op zichzelf staand circuit moeten worden, met eigen omvormer.

Onze gedachte is om (voorlopig) een hybride installatie te gaan gebruiken, waarbij de warmtepomp een dusdanig vermogen heeft, dat de cv-ketel in principe niet meer nodig is.

Onze installateur (waar wij onze gehele elektrische- en cv-installatie van hebben afgenomen) werkt voornamelijk met Vaillant en Nefit. Op basis van de RVO isde subsidielijst heb ik de installateur gevraagd voor een offerte voor de volgende toestellen:

Vaillant AroTHERM plus VWL 125/6A 400V (11kw), deze heeft COP 2,40 (dit is een monobloc model), € 3600 subsidie;
Vaillant AroTHERM split VWL 125/5 AS 400V (12kw), deze heeft COP 4,54, € 3750 subsidie.

We moeten het eerst een (stevige) winter ervaren om te zien of een dergelijke warmtepomp het kan trekken voor onze (grotendeels) oude woning.

Heeft iemand van jullie ervaring met een Vaillant of Nefit warmtepomp? Hebben jullie tips?
Om even op bovenstaand terug te komen. Na overleg met onze installateur hebben wij deze week de offerte ontvangen voor een drietal (andere dan eerder genoemd) verschillende type monobloc warmtepompen, namelijk:

Vaillant VWL85/3 7,07 KW
COP 2,30 (COP A-7/W35 ΔT 5K)
45 liter buffervat

Vaillant VWL 105/6 400V 9,20 KW
COP 2,70 (COP A-7/W35 ∆T 5K)
100 liter buffervat

Nibe F2040-6
Afgegeven / opgenomen vermogen / COP bij 7/35 °C volgens EN14511 (nominaal) 2,67 / 0,5 / 5,3
45 liter buffervat

Alle warmtepompen worden geleverd compleet met trillingsdempers, regelaar, buffervat en circulatiepomp.

Wij hebben Henrad Softline plus radiatoren (wel overbemeten qua wattages voor de ruimtes).

Nu vinden wij het lastig om een keuze te maken voor hoeveel vermogen we moeten gaan: we willen (toekomst gericht) de mogelijkheid hebben om full electric te gaan verwarmen.

Hoeveel KW warmtepomp zullen we dan nodig hebben, is de 9,2 KW te zwaar voor onze woning?
Is Nibe zoveel beter dan Vaillant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@hnrlu
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Afgifte, afgifte.

Op zich wijst 1400m³ naar een 7.5 kW unit.
De / 3 niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 21-06-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Proton_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:22:
@hnrlu
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Afgifte, afgifte.

Op zich wijst 1400m³ naar een 7.5 kW unit.
De / 3 niet doen.
Dat topic heb ik enige tijd geleden gelezen. Helaas kunnen we aan de afgifte zoals deze nu is niet eenvoudig aanpassingen aanbrengen (anders dan andere radiatoren plaatsen, wat het geheel nog kostbaarder maakt).

Daarom willen we het ook eerst als hybride systeem installeren. Dan kunnen we het uittesten in de winter, of de afgifte voldoende is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adriaan71
hnrlu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:11:
[...]

Om even op bovenstaand terug te komen. Na overleg met onze installateur hebben wij deze week de offerte ontvangen voor een drietal (andere dan eerder genoemd) verschillende type monobloc warmtepompen, namelijk:

Vaillant VWL85/3 7,07 KW
COP 2,30 (COP A-7/W35 ΔT 5K)
45 liter buffervat

Vaillant VWL 105/6 400V 9,20 KW
COP 2,70 (COP A-7/W35 ∆T 5K)
100 liter buffervat

Nibe F2040-6
Afgegeven / opgenomen vermogen / COP bij 7/35 °C volgens EN14511 (nominaal) 2,67 / 0,5 / 5,3
45 liter buffervat

Alle warmtepompen worden geleverd compleet met trillingsdempers, regelaar, buffervat en circulatiepomp.

Wij hebben Henrad Softline plus radiatoren (wel overbemeten qua wattages voor de ruimtes).

Nu vinden wij het lastig om een keuze te maken voor hoeveel vermogen we moeten gaan: we willen (toekomst gericht) de mogelijkheid hebben om full electric te gaan verwarmen.

Hoeveel KW warmtepomp zullen we dan nodig hebben, is de 9,2 KW te zwaar voor onze woning?
Is Nibe zoveel beter dan Vaillant?
Nummer 1 wordt niet veel meer verkocht en lager COP
Nummer 2 is wel erg zwaar vermogen voor 1400M3 gas
Numer 3 te laag vermogen.

Je heb aan een AroTHERM plus 7kw genoeg met een gasverbruik van 1400M3. Die levert nog 7,6kw bij -10.

Had van de week ook weer een opdrachtgever met een advies rapport bij een gasverbruik van 1450m3 een 10 a 12kw warmtepomp.

Is allemaal veel te zwaar. Zeker in het voor en najaar.

Ook even kijken of je je vermogen in je installatie kwijt kan betreft je radiatoren. En gaan de buffers in serie om je volume te vergroten in je installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Wat nog wel goed is te vermelden: de verwachting is dat we meer gas gaan verbruiken dan voorgaande jaren, omdat we sinds november 2021 een zoon hebben gekregen en we minder werken (en dus meer thuis zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
hnrlu schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:50:
Wat nog wel goed is te vermelden: de verwachting is dat we meer gas gaan verbruiken dan voorgaande jaren, omdat we sinds november 2021 een zoon hebben gekregen en we minder werken (en dus meer thuis zijn).
En 10kw warmtepomp heb je nodig bij een gasverbruik rond de 2050m3 gas. Zoveel meer zou je ook niet gaan verbruiken lijkt me,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Misschien wel afhankelijk van de Ta die @hnrlu denkt nodig te hebben i.c.m. zijn (overbemeten) radiatoren?
Als hij denkt minimaal 45 graden of zelfs meer nodig te hebben, dan is de 105/6 misschien niet heel gek. Al levert de 75/6 bij een Ta van 45 graden ook nog 7kW bij -10 graden (1400m3 gas is 6,8kW bij -10 graden volgens Koevlaas methode).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5s813OVxZJcDXaIEPW3n0BKQc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgXNdI1RSiYbcOOoTyj226kN.jpg?f=fotoalbum_large

PS: bedenk dat de 105/6 bijna 157cm hoog is en dus een flinke knaap is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-09 20:22
Adriaan71 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:59:
[...]

En 10kw warmtepomp heb je nodig bij een gasverbruik rond de 2050m3 gas. Zoveel meer zou je ook niet gaan verbruiken lijkt me,
Ik lees pas net mee; maar dit trekt mijn interesse. Wij hebben recent een offerte ontvangen , ook voor een 10kW. We hebben redelijk veel vloeroppervlak in het huis (bj 1994), maar meer boven dan beneden. Beneden is al van vloerverwarming voorzien (hoh 10) en boven zijn we van plan van vloerverwarming te voorzien op basis van kleinere lussen (max 45 meter en meer groepen per kamer). Totale vloeroppervlakte zo'n 160m2 waarvan 138 op de BG (63m2) en eerste verdieping (75m2).

Toch "verstoken" we slechts tussen de 1500 en 1700 m3 gas per jaar, en dat is nog voordat we afgelopen maand het glas door HR++ hebben laten vervangen. Ook in ons geval is er een 105/6 aangeboden, en ik zie een beetje op tegen die enorme buitenunit.

Kan iemand me op weg helpen? Een onderbemeten warmtepomp gaat natuurlijk ook niet goed komen op de lange termijn, maar overkill gaat ten koste van je COP begrijp ik...

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
ervh schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 23:58:
[...]

Ik lees pas net mee; maar dit trekt mijn interesse. Wij hebben recent een offerte ontvangen , ook voor een 10kW. We hebben redelijk veel vloeroppervlak in het huis (bj 1994), maar meer boven dan beneden. Beneden is al van vloerverwarming voorzien (hoh 10) en boven zijn we van plan van vloerverwarming te voorzien op basis van kleinere lussen (max 45 meter en meer groepen per kamer). Totale vloeroppervlakte zo'n 160m2 waarvan 138 op de BG (63m2) en eerste verdieping (75m2).

Toch "verstoken" we slechts tussen de 1500 en 1700 m3 gas per jaar, en dat is nog voordat we afgelopen maand het glas door HR++ hebben laten vervangen. Ook in ons geval is er een 105/6 aangeboden, en ik zie een beetje op tegen die enorme buitenunit.

Kan iemand me op weg helpen? Een onderbemeten warmtepomp gaat natuurlijk ook niet goed komen op de lange termijn, maar overkill gaat ten koste van je COP begrijp ik...
Hoe gaat je installatie eruit zien in het geheel. Krijg je ook nog een MEH97 en ga je ook warm water bereiding.

Gezien je bouwjaar woning heb je een b-label denk ik? En is je woning goed tocht dicht,. En met wel temperatuur hoe je nu je woning warm.

De HR++ gaat ook nog een bezuiniging opleveren dus je gasverbruik zal nog wel wat zakken.

Met een aroTHERM plus 7 kw kan je ongeveer zo'n 1600m3 gas verbruiken bij een Ta van 35 graden. Gezien je vv en de rest dat wordt moet dat wel gaan.

Mits je huis niet zo lek is als een mandje dat je er uit waait :)

1600m3 x 8 / 1650 = 7,76kw x beta 0,8 = 6,2kw bij -10. Dat geeft je een dekking voor verwarming van 96%

De 7kw aroTHERM plus heeft een vermogen van 7,6kw bij -10 bij een Ta van 35 graden. Dus je heb een dekking van over de 100%

Moet je een MEH97 nemen heb je ook nog een Backup theater achter de hand die je kan instellen bij een bepaalde temperatuur dat hij mag mee verwarmen. Dat doen je dan bij extreme kou mits dat nodig is.

Wordt vaak weg bezuinigd maar op 1 fase kan je een backup instellen van 3kw ( wat je waarschijnlijk nooit nodig zal hebben ) . Zo kom je totaal op 10,76kw bij zeer extreme gevallen.

En hoe vaak wordt het extreem koud in Nederland.

Dus mijn advies zou inderdaad 7kw AroTHERM plus zijn met een MEW97. Kan je ook meteen je boiler op aansluiten voor warm water en je hebt een accu theater voor verwarmen en warm water.

Net ook een woning gemaakt met 180m2 BVG en 150m2 VV HoH10 en ook een 7KW.

Ik draai zelf thuis met een 7kw split welke 6,3kw leveret bij -10 op 128m2. Nog nooit mijn backup theater nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Ik denk dat wij wel een aanvoertemperatuur van 50 graden nodig gaan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hnrlu schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:37:
Ik denk dat wij wel een aanvoertemperatuur van 50 graden nodig gaan hebben
Welke temperatuur heeft je installatie nu dan? Dat is vaak een goede indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnrlu
Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:27:
[...]

Welke temperatuur heeft je installatie nu dan? Dat is vaak een goede indicatie.
De temperatuur stond op 65. Ik heb in de laatste weken van de winter de temperatuur aangepast naar 50 graden, dat ging op dat moment prima maar toen hadden we niet zo strenge vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Adriaan71 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 07:00:
[...]

Hoe gaat je installatie eruit zien in het geheel. Krijg je ook nog een MEH97 en ga je ook warm water bereiding.

Gezien je bouwjaar woning heb je een b-label denk ik? En is je woning goed tocht dicht,. En met wel temperatuur hoe je nu je woning warm.

De HR++ gaat ook nog een bezuiniging opleveren dus je gasverbruik zal nog wel wat zakken.

Met een aroTHERM plus 7 kw kan je ongeveer zo'n 1600m3 gas verbruiken bij een Ta van 35 graden. Gezien je vv en de rest dat wordt moet dat wel gaan.

Mits je huis niet zo lek is als een mandje dat je er uit waait :)

1600m3 x 8 / 1650 = 7,76kw x beta 0,8 = 6,2kw bij -10. Dat geeft je een dekking voor verwarming van 96%

De 7kw aroTHERM plus heeft een vermogen van 7,6kw bij -10 bij een Ta van 35 graden. Dus je heb een dekking van over de 100%

Moet je een MEH97 nemen heb je ook nog een Backup theater achter de hand die je kan instellen bij een bepaalde temperatuur dat hij mag mee verwarmen. Dat doen je dan bij extreme kou mits dat nodig is.

Wordt vaak weg bezuinigd maar op 1 fase kan je een backup instellen van 3kw ( wat je waarschijnlijk nooit nodig zal hebben ) . Zo kom je totaal op 10,76kw bij zeer extreme gevallen.

En hoe vaak wordt het extreem koud in Nederland.

Dus mijn advies zou inderdaad 7kw AroTHERM plus zijn met een MEW97. Kan je ook meteen je boiler op aansluiten voor warm water en je hebt een accu theater voor verwarmen en warm water.

Net ook een woning gemaakt met 180m2 BVG en 150m2 VV HoH10 en ook een 7KW.

Ik draai zelf thuis met een 7kw split welke 6,3kw leveret bij -10 op 128m2. Nog nooit mijn backup theater nodig gehad.
Jep, ook een MEH97/6 en 300Liter Boiler. Daarnaast is een 100/1 VPS R buffervat aangeboden.

Bouwjaar woning is al B, maar door 16 panelen en HR++ is het nu A. Daar komen waarschijnlijk nog panelen bij. We verwarmen meestal rond de 20-21 graden beneden. Boven denk max. 19? Warmte blijft goed zitten, vloer, spouw en dakisolatie zijn er al. Ik heb al wat aan kierdichting gedaan, o.a. isolerende Homebox brievenbus (sindsdien alle tocht in de gang kwijt) en her en der wat met PUR afgevuld. Verder maken we de trapopgang naar zolder nog dicht zodat er geen warmte verloren gaat naar de nok. Wat mij betreft is het huis goed tochtdicht.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ervh heb je ook de ventilatie verbeterd?
In ieder geval kan het geen kwaad het te monitoren (CO2 meter bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Gewoon mechanische ventilatie; alle roosters in de ramen vervangen voor Duco's en die staan het hele jaar open. We hebben ook nog een luchtbevochtiger 24h aan staan omdat het soms wat droog is in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Franciesco schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:37:
Dank je. Mag ik op die groep ook nog andere dingen aansluiten, zoals lichtpunten en een paar stopcontacten die niet vaak worden gebruikt (buiten contactdozen voor een lichtje ooit of de hogedrukreiniger). Nu zit dat deel van m'n installatie op de groep voor de keuken (met nog veel meer erbij, wie dat heeft bedacht..) dus ik dacht dat ik het afscheid van de keukengroep en daar een aparte groep van maak (of alternatief gewoon op de warmtepomp-groep). Als ze niet op de wp-groep mogen moet ik namelijk twee keer scheef door de spouwmuur boren (van de kruipruimte naar de bijkeuken, welke tegen de spouwmuur is aangebouwd.)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@ben2513 De VWL75/6 moet op een eigen groep komen. Het maximum opgenomen vermogen is namelijk 3,5kW.
Wel wordt, indien van toepassing, soms dezelfde groep ook gebruikt voor de AI Plus module en de thermostaat (bij mij ook), maar deze zaken verbruiken nauwelijks stroom.

Overigens is het vaak ook slim om de wp op een aparte groep te zetten. Op die manier kun je i.c.m. een kWh meter in je groepenkast het stroomverbruik van de wp monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Franciesco schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:08:
@ben2513 De VWL75/6 moet op een eigen groep komen. Het maximum opgenomen vermogen is namelijk 3,5kW.
Wel wordt, indien van toepassing, soms dezelfde groep ook gebruikt voor de AI Plus module en de thermostaat (bij mij ook), maar deze zaken verbruiken nauwelijks stroom.

Overigens is het vaak ook slim om de wp op een aparte groep te zetten. Op die manier kun je i.c.m. een kWh meter in je groepenkast het stroomverbruik van de wp monitoren.
Heel erg bedankt. Dan lijkt het mij wel goed om twee groepen naar de bijkeuken te trekken. Één voor de wp en één voor de rest (AI Plus, boiler, wcd, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Vandaag een installateur gesproken en die maakte de opmerking dat henco 26 als hoofdleidingen niet voldoende is voor een 6kw warmte pomp (55/6). Hij wilde ook een 100liter buffervat plaatsen omdat ik naregeling heb.

Klopt dit? Want dan zou misschien toch mijn hoofdleidingen moeten vervangen.

Als ik diverse warmtepomp sites lees, dan zou het eigenlijk wel voldoende moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Rainesh op 22-06-2022 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Rainesh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:35:
Vandaag een installateur gesproken en die maakte de opmerking dat henco 26 als hoofdleidingen niet voldoende is voor een 6kw warmte pomp (55/6). Hij wilde ook een 100liter buffervat plaatsen omdat ik naregeling heb.

Als ik diverse warmtepomp sites lees, dan zou het eigenlijk wel voldoende moeten zijn.
Hangt ook af van de lengte die wilt gebruiken.
Ik heb hier 25mm uponor gebruikt voor een 7kw warmtepomp. Maar toevoer en retour is bij elkaar amper 10M. Daarna komt er een t-stuk naar de vloerverwarming verdeler en de rest gaat naar boven.
Er is een tabel op deze website waar je het aardig kunt berekenen.

https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Kleuvert schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:33:
[...]

Hangt ook af van de lengte die wilt gebruiken.
Ik heb hier 25mm uponor gebruikt voor een 7kw warmtepomp. Maar toevoer en retour is bij elkaar amper 10M. Daarna komt er een t-stuk naar de vloerverwarming verdeler en de rest gaat naar boven.
Er is een tabel op deze website waar je het aardig kunt berekenen.

https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter
Vanaf warmtepomp naar cv circuit bedoel je?

Zelfde website heb ik ook gebruikt. En dan zou ik goed moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
Rainesh schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:57:
[...]

Vanaf warmtepomp naar cv circuit bedoel je?

Zelfde website heb ik ook gebruikt. En dan zou ik goed moeten zitten.
De warmtepomp zit rechtstreeks op de vloerverwarmingverdeler met een t-stuk ertussen voor de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71

De kunststof leiding 26mm zal geen probleem zijn echter moet je in de gaten houden hoeveel hulpstukken je beruikt. Met de fittingen fittingen daar treed grote vernauwing op. Moet je voor de gein eens meten wat voor diameter er over blijft bij een fitting 26mm.

Zelf neem ik altijd minimaal 32 of 40mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Adriaan71 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:12:
[...]

De kunststof leiding 26mm zal geen probleem zijn echter moet je in de gaten houden hoeveel hulpstukken je beruikt. Met de fittingen fittingen daar treed grote vernauwing op. Moet je voor de gein eens meten wat voor diameter er over blijft bij een fitting 26mm.

Zelf neem ik altijd minimaal 32 of 40mm.
Ik heb zo min mogelijke fittingen geprobeerd te plaatsen, maar ik snap je opmerking volkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:33

26mm als binneninstallatie voldoet wel, helemaal als hij buffervat plaatst en een externe pomp ingesteld op de flow die jouw woning nodig heeft
Wp naar buffervat moet wel 32mm als het mogelijk is
Ik plaats veel warmtepompen op bestaande installaties, vanaf buffer is het dan op bestaande woning installatie, ze draaien allemaal goed (je kan ook moeilijk alle klanten opschepen met een compleet nieuwe cv installatie als investering, dan wordt er geen Wp meer verkocht in bestaande woningen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
123Arjan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:30:
[...]

26mm als binneninstallatie voldoet wel, helemaal als hij buffervat plaatst en een externe pomp ingesteld op de flow die jouw woning nodig heeft
Wp naar buffervat moet wel 32mm als het mogelijk is
Ik plaats veel warmtepompen op bestaande installaties, vanaf buffer is het dan op bestaande woning installatie, ze draaien allemaal goed (je kan ook moeilijk alle klanten opschepen met een compleet nieuwe cv installatie als investering, dan wordt er geen Wp meer verkocht in bestaande woningen )
Ja dat wordt misschien wel een dingetje.

Als ik een warmtepomp in de tuin plaats en een 45liter buffervat neem, dan zou die in de trapkast kunnen (dicht bij de hoofdleidingen). Zou wel wat aanpassingen gedaan moeten worden.

Plaats ik een warmtepomp op mijn dakkapel op de 2e etage, dan kan de buffer in de technische ruimte en heel makkelijk aangesloten worden op de hoofdleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ok, grote dag (dagen) vandaag: heb alles binnen, dus de CV ketel afkoppelen en de WP aansluiten :)

Had nog wel een vraag over de driewegklep. Ik heb zo'n versie gehad waarbij de fase altijd verbonden is, en hij schakelt door de zwarte draad.

Als ik naar het aansluitschema van de AI kijk, lijkt het erop dat deze de fase wisselt tussen Auf en Zu (aansluiting X7, 8 ).

Kan ik deze klep aansluiten door de (permanente) fase van X4, 11, te halen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TsyPU7oxBe_Feq76kcnInjTygE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEKfp7ruk8Olr9Dusz4sGzQx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Wanneer heb je besteld? Ik zit hier met smart te wachten op 3 stuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:47:
Wanneer heb je besteld? Ik zit hier met smart te wachten op 3 stuks.
6 mei, uiteindelijk 31 mei geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Mmm, heb op 3 mei besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Welke? Ik had de 1" versie (BW3-100-AW1-R230AC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik bedoel de warmtepomp zelf. Mijn besturingen en thermostaten liggen al wel op afroep klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Oh, benoem dat dan gelijk :D De 75/6 was op 6 april besteld, en 13 mei geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2023
Hier 8 Mei een 125/6 besteld, zou uiterlijk 27 Mei geleverd worden, nu zelfs geen enkele indicatie van wanneer levering verwacht wordt. Ik ga zelf maar uit van September..

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwegh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:27
Proton_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:47:
Ik kom net achter het bestaan van artikel 0020269259 - codeerweerstand activatie koeling.
Nou is mijn huis nog prima van temperatuur, maar de zomer moet nog beginnen dus ik wil vast voorbereid zijn.

Ik heb de hele E12 reeks hier liggen, is er iemand die hem voor me door kan meten? Het is zonde om daar de postbode voor te laten rijden ;)
Heeft hier al iemand op geantwoord? Ga dit nl ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 13:56
Weet iemand toevallig een warmtepomp aanbieder in de regio Utrecht/Culemborg?
Het lijkt toch wel erg lastig om in deze regio er 1 te vinden waarbij je genoeg informatie kan krijgen.
Mag ook per DM :) ivm reclame maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@stomley Ja (via DM).

[ Voor 42% gewijzigd door Franciesco op 24-06-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@cwegh het bleek bij mij uiteindelijk niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Echt he! Heb ik de halve groothandel leeggemaakt. Nota bene de eerste(!) koppeling die ik nodig heb, heb ik precies niet }:O #kleinklussersleed :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDUHf55G5DDgpm8LchjMfHVPkx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmwwxQBNqYX2PPppnBlQokic.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Hoe lang gaat een vuilafscheider eigenlijk mee? Deze is nog geen twee jaar oud, scheidt geen vuil af, maar van binnen is hij goed smerig en spoel je veel vuil uit als je de kraan erop zet. De onderkant ziet er ook niet lekker uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9ZXDzPAves_p1r7pdAKGBRsXG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIGutP4HFMJGteSUeQ7zCWaw.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: deze schilfers spoel ik er dus zo uit onder de kraan. Aardappelschilmesje for scale.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2S1B85EGIs4Y0SKaayKRV-kdO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5i441Nd6xAegSNxXyO0lyN9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Zwartoog op 24-06-2022 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

stomley schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:02:
Het lijkt toch wel erg lastig om in deze regio er 1 te vinden waarbij je genoeg informatie kan krijgen.
Schimmel Techniek in Barneveld? ZEER deskundig in warmtepompen. Heb ik uitstekende ervaringen mee, zowel L/W als W/W WP. En ik ben een kritische consument met nogal wat noten op mijn zang.

Kan ze dus van harte aanbevelen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:33
Hoe ruim woon je dat je ervaring hebt met zowel l/w als w/w bij hun?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
stomley schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:02:
Aangezien je in het Vaillant topic zit; Versteeg Installatietechniek. Zit redelijk in de buurt en heeft zich gespecialiseerd op het Vaillant portfolio

Pagina: 1 ... 25 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic