Welnu, na veel wikken en wegen en lezen en uitzoeken hierbij mijn advies project omschrijving en vriendelijk verzoek om advies en sturing.
Waarvan geschat 1100 m3 voor verwarming.
(onzuinige douche (nog te meten), bad en 2 kids. Afnemend gebruik van bad en douche lengte)
(koken op aardgas)
De keuken heeft een plintboiler en die voldoet prima. De ketel van A) is wel verbonden maar deze ook WW laten maken is onnodig gebleken. Vandaar dat die alleen nog CV water hoeft te verwarmen.
Een boiler past prima op de plaats van de ketel of ernaast. Handig ivm de leidingen in de vloer naar de badkamer. Liever zou ik 'm onder het schuine dak plaatsen (horizonaal dus) of onder een ander schuin dak in een andere hoek (verticaal maar ongeveer de ruimte van een wasmachine) dat vergt wel wat werk aan de leidingen maar zou veel zolderruimte opleveren (huidige ketel hangt in het midden
).
1) gas reductie I door VV te voeden vanuit WP in garage met bestaande ketel als backup. Ketel kost niks meer als ie niks hoeft te doen (geen WW, geen waakvlam, nauwelijks onderhoud) dus een paar jaar backup rol en daarna alsnog de deur uit.
2) gas reductie II door WW te voeden vanuit boiler ipv ketel op zolder. Bestaande ketel NIET als backup vanwege geen ruimtewinst terwijl er toch al verbouwd moet worden aan leidingwerk.
3) gas reductie III door ook koken te vervangen en dan gas er helemaal uit (ivm vastrecht)
Waar ik o.a. tegenaan loop met het uitzoekwerk:
Algemeen:
- Twee-onder-een-kap 1992 met zonnepanelen (5000 kWh / jaar), airco en met 1 EV.
- Woonhuisventilator zuigt lucht uit badkamer (langzaamste stand altijd, hoger bij vochtdetectie) en toilet beneden.
- Geen WTW systeem.
- 3-fasen aansluiting, bekabeling en extra 3 fasen groep vrij (voor koken of WP)
Historisch gasverbruik:
1400-1600 m3 per jaar de afgelopen jaren. 1500 gemiddeld zeg maar.Waarvan geschat 1100 m3 voor verwarming.
(onzuinige douche (nog te meten), bad en 2 kids. Afnemend gebruik van bad en douche lengte)
(koken op aardgas)
Afgiftesysteem:
Drie hoofgroepen:- A) woning benedenverdieping geheel en alleen vloerverwarming (VV, 2020) 10 cm HoH en 45 m2 totaal oppervlak verdeeld in 6 lussen
- B.) kantoor (apart gebouwtje, 2013) VV met een oude grote radiator (3 plaats, 2,7 meter lang) krijgt warm water van dezelfde ketel als A) indien de kraan ernaartoe openstaat via een ondergrondse geisoleerde buis.
- Oppervlak 25 m2 verdeeld in 2 lussen. HoH weet ik niet meer; 10 of 15 niet meer dan dat.
- C) Bovenverdieping met badkamer. Alleen de badkamer wordt verwarmd als het dagen koud (<13 C) is buiten. De rest van de ruimtes eigenlijk zelden tot nooit CV verwarming nodig. (dubbelglas HR++ 2008, slaapkamers, 1 kamer wordt wel eens verwarmd met de Airco indien nodig)
- A) staat altijd open en wordt gevoed vanuit een Remeha Quinta 28c (die geen warmwater meer hoeft te maken) met een temperatuur van 40 - 45 graden. Deze staat in de garage, alle ruimte eromheen voor een binnenunit. Garage heeft een houten dak.
- B.) staat soms open (kogelkranen in aan- en afvoer naar eigen verdeler met eigen pomp 15 meter verderop in de kelder) indien verwacht wordt dat de ruimte gebruikt gaat worden. 's avonds aan betekend volgende ochtend warm. Lift mee op de woning, geen eigen thermostaat, ook niet nodig. Hele ruimte niet mee laten doen komt vooral in voor- en najaar voor. Als dat met een knop kan zou dat prettig zijn, nu moet ik de kranen omzetten (naast de kattebak
)
- In een eerdere configuratie is de radiator ooit opgehangen om de ruimte sneller te kunnen verwarmen met hogere temperatuur maar dit is niet (meer) nodig. Stel ik de CV temperatuur hoger in (55 of zo) dan krijgt deze ruimte die ook wel (A heeft een eigen VV verdeler met thermostaatknop en pomp) maar voor de toekomst beschouw ik deze als overbodig. Het is niet onwaarschijnlijk dat hier een keer een eigen Split Airco komt.
- C) is niet verbonden met de ketel van A op dit moment. C heeft namelijk nog de oorspronkelijke CV ketel op zolder (Remeha 35c) en die maakt alleen douche/bad water en het sporadische CV voor C werk. De standleidingen heb ik echter laten zitten om de ketel van A) weer met C) te verbinden zodat ze beiden gevoed kunnen worden vanuit 1 bron. Gezien het gebruik verwacht ik hier met lage temperatuur te kunnen volstaan. De ketel van C staat ook maar op 45 graden CV ingesteld en dat bleek voldoende.
SWW:
Alleen de badkamer krijgt nog warmwater dat met gas gemaakt wordt. de WW-buffer/vat in de ketel staat uit: afstand is zo kort tot de douche dat dat paraat houden geen nut heeft en uit kan.De keuken heeft een plintboiler en die voldoet prima. De ketel van A) is wel verbonden maar deze ook WW laten maken is onnodig gebleken. Vandaar dat die alleen nog CV water hoeft te verwarmen.
Een boiler past prima op de plaats van de ketel of ernaast. Handig ivm de leidingen in de vloer naar de badkamer. Liever zou ik 'm onder het schuine dak plaatsen (horizonaal dus) of onder een ander schuin dak in een andere hoek (verticaal maar ongeveer de ruimte van een wasmachine) dat vergt wel wat werk aan de leidingen maar zou veel zolderruimte opleveren (huidige ketel hangt in het midden

Warmtepompvoorkeur:
Lucht - water- kosten: subsidie van toepassing, kopen in Duitsland (woon bij de grens) zelf installeren (het grove werk)
- stil: ivm plaatsing: in de achtertuin. Dak is van hout en zal resoneren (staat nu airco pomp op, dat was niet zo slim) verder weg is niet mijn erf (achterzijde kantoor zou ideaal zijn maar dat staat op de erfgrens en uit het zicht (vandalisme?) voorzijde zou in het voortuintje zijn, niet onmogelijk (kruipruimte) maar wel vol in het zicht. Ideaal boven de garage aan de stenen spouwmuur maar dat is een slaapkamer en verderop aan die muur is de badkamer maar dan is het een puist boven de oprit ipv boven het garagedak.
- zuinig: allicht, daar gaat het immers om.
- verkrijgbaar: ik kan makkelijk in Duitsland bestellen en laten leveren, verkrijgbaarheid lijkt beter dan hier in NL.
- Domotica: zou ik graag willen maar nog lang geen tijd in het vooruitzicht om me daar echt in te verdiepen. Auto lader kan wel load-balancing (smart EVSE) maar op dit moment staat dat niet zo ingericht (geen A meters maar plek zat daarvoor). Zelf printjes solderen en programmeren zie ik niet gebeuren. Maar instelingen tweaken, loggen etc wel.
- DIY: zelf plaatsen, leidingen leggen. (bevriende) installateur controleren/aansluiten en in bedrijf stellen (ivm factuur). Ik denk dus dat een monoblock praktischer is. Afstand binnen-buiten unit is of een meter of 4 (door de grond) of een meter of 15 (door grond en kruipruimte)
1) gas reductie I door VV te voeden vanuit WP in garage met bestaande ketel als backup. Ketel kost niks meer als ie niks hoeft te doen (geen WW, geen waakvlam, nauwelijks onderhoud) dus een paar jaar backup rol en daarna alsnog de deur uit.
2) gas reductie II door WW te voeden vanuit boiler ipv ketel op zolder. Bestaande ketel NIET als backup vanwege geen ruimtewinst terwijl er toch al verbouwd moet worden aan leidingwerk.
3) gas reductie III door ook koken te vervangen en dan gas er helemaal uit (ivm vastrecht)
Waar ik o.a. tegenaan loop met het uitzoekwerk:
- hoeveel vermogen is nodig voor de VV?
- is er een buffervat nodig?
- welke WP is slim om te kiezen qua vermogen en minimum vermogen (cirkeltje naar hoeveel vermogen is nodig, met of zonder buffervat etc)
- en nog wat technische vragen zoals ombouwen van de verdeler, ketel plus WP aansluit bijzonderheden, diameters buizen en zo maar dat komt na de hoofdvragen.
- zijn de fasen realistisch om het zo in een paar jaar op/om te bouwen of kan het uit om meer tegelijk te doen? Ik ga er van uit dat ik geen installateur ga vinden die het geheel in 1 klap kan uitvoeren. Niet in beschikbaarheid, en ook niet in geld. Met DIY wil ik uiteraard alle vliegen in een klap slaan: lage investering, gebruik van subsidie, optimale haalbare kosten besparing, verbetering wooncomfort, verhoging kennisniveau.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 30-05-2022 13:50 ]