17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Maat zo past het net
:strip_exif()/f/image/Cgc64JTtSreoZoU7GFp8kTs6.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stap: boiler op z'n plek zetten en aansluiten.
Oh ja, ik had het vuilfilter nog opengedraaid en bekeken. Is eigenlijk niets wat kan slijten, dus zal wel zo horen. De tuit had ik in m'n groene dagen zonder afdichtingsdraad aangesloten, vandaar dat ie zo groen was. Komt sowieso nog veel prut uit de leidingen.
Voor een 10kw pomp 300l vat en 100l buffer betaal ik incl montage en alle aansluitbenodigdhedeb en na aftrek subsidie 15k. Zonder op details in te gaan is dat een normale prijs?
Moet erbij zeggen dat het dan bij een lokale installateur is die je maar hoeft te bellen en hij staat voor de deur, dus hoog service level.
Inclusief terreinleiding, grondopstelling, verbeteren afgifte?
"100 liter buffervat" wijst op naregeling of afgifte die aandacht kan gebruiken. Of een installateur die niet echt boven de stof staat.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je die tuit omhoog links op de foto bedoelt: dat is geen vuilfilter maar een ontluchter, een luchtvanger voor de fijnere luchtbelletjes. Een vuilfilter wijst omlaag.Zwartoog schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:55:
[Afbeelding]
Oh ja, ik had het vuilfilter nog opengedraaid en bekeken. Is eigenlijk niets wat kan slijten, dus zal wel zo horen. De tuit had ik in m'n groene dagen zonder afdichtingsdraad aangesloten, vandaar dat ie zo groen was. Komt sowieso nog veel prut uit de leidingen.
En ze zijn er ook in gecombineerde versie: vuil- en luchtfilter in één.
Als je die combi alsnog wilt is dat nu eenvoudig. Het deel dat in het leidingwerk zit kun je laten zitten. Je draait de wartel met ontluchter los en de combi draai je er weer op. Klaar is kees.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Niet zo heel ruim hoor, maar ik heb een bijgebouw (atelier van mijn vrouw) dat >15m van huis staat. En die had vanaf het begin (bouw eind 2015) al een eigen gasketeltje. Ik heb een grondleiding erheen overwogen, maar om te beginnen is zo’n geïsollerde leiding over die afstand alles bij elkaar duurder dan het keteltje, maar verder had ik geen zin in de verliezen onderweg.123Arjan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:46:
Hoe ruim woon je dat je ervaring hebt met zowel l/w als w/w bij hun?
Nu met het gasloos worden was het helemaal geen optie meer om de leiding door te trekken. Dan moet de WP in huis opeens (veel) warmer stoken om in het atelier warm genoeg water over te houden. Dat werd daardoor een aparte L/W-WP. Jammer, maar ik zag helaas geen betere oplossing… 🤷♂️
P.S. Huis en atelier hebben uitsluitend vloerverwarming, dus LT-gebruik.
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 26-06-2022 16:02 ]
<John O`Mill>
Waarom? Misschien is dat helemaal geen drijfveer.ds23man schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:32:
Ik zou eerst de TVT eens uitrekenen.
In antwoord op de oorspronkelijke vraag van @Link123 : volgens mij is dat helemaal geen rare prijs tegenwoordig. Waarmee ik niet wil zeggen dat het goedkoop is, maar zo is de markt nu.
Maar gezien de offerte van een 10kW pomp zal het gasverbruik behoorlijk zijn.
verbruik is ong. 2200m3 idd en dan zetten we ook nog een open haard in die misschien nog een keer gaat verdwijnen. dus die 10kw hebben we wel nodig dan word me verteld.ds23man schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:19:
De TVT hoeft inderdaad geen drijfveer te zijn. Maar het is een beetje jammer als je na de technische afschrijving niets bespaart hebt of zelfs meer hebt uitgegeven. Je gooit toch ook geen gastank in je auto voor het milieu?
Maar gezien de offerte van een 10kW pomp zal het gasverbruik behoorlijk zijn.
wat je zegt TVT, ja ik kijk naar de huidige energietarieven, dan zou dat wel moeten lukken binnen 7 jaar vlas mij
Het lastige is het SWW verhaal, enorm kostenverhogend qua installatie en de besparing nihil.
kun je dat over het buffervat wat toelichten? In mijn geval heb ik de keuze uit 45 of 100 liter; maar ik heb de onderbouwing niet scherp tussen het een en het ander. Ik ben van plan kamers op de bovenverdieping te kunnen naregelen met thermostaatkranen van Tado bijv. (Kamers die we niet gebruiken hoeven slechts zelden verwarmd te worden).Proton_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:50:
@Link123 is niet te zeggen.
Inclusief terreinleiding, grondopstelling, verbeteren afgifte?
"100 liter buffervat" wijst op naregeling of afgifte die aandacht kan gebruiken. Of een installateur die niet echt boven de stof staat.
Ik heb een zelfde offerte liggen. Voor een opstelling aan het huis en max. 4 meter naar binnen komt de boiler en binnenuit te staan. Aansluitingen en wat leidingwerk in de kruipruimte verleggen zit al in de prijs, kom ik totaal op 15,5k ex. Subsidie. Dus netto rond de 12,5k.Link123 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:04:
Mensen, even een offerte check.
Voor een 10kw pomp 300l vat en 100l buffer betaal ik incl montage en alle aansluitbenodigdhedeb en na aftrek subsidie 15k. Zonder op details in te gaan is dat een normale prijs?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
ik begreep bij wat grotere pomp ook groter buffervat voor de zekerheid. waarom precies weet ik niet. bij de kleinere pomp boden ze de kleinere buffer aan ook.ervh schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:47:
[...]
kun je dat over het buffervat wat toelichten? In mijn geval heb ik de keuze uit 45 of 100 liter; maar ik heb de onderbouwing niet scherp tussen het een en het ander. Ik ben van plan kamers op de bovenverdieping te kunnen naregelen met thermostaatkranen van Tado bijv. (Kamers die we niet gebruiken hoeven slechts zelden verwarmd te worden).
[...]
Ik heb een zelfde offerte liggen. Voor een opstelling aan het huis en max. 4 meter naar binnen komt de boiler en binnenuit te staan. Aansluitingen en wat leidingwerk in de kruipruimte verleggen zit al in de prijs, kom ik totaal op 15,5k ex. Subsidie. Dus netto rond de 12,5k.
Tl;dr: selectief stoken (en nachtverlaging) is overrated als je normale isolatie hebt en zonder zoneregeling is er doorgaans (maar niet altijd) voldoende systeeminhoud om de wp lekker op lage temperatuur door te laten pruttelen.
KISS levert meer comfort en lagere kosten op.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet als het in serie met de retour zit tochProton_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:38:
@ds23man
En voor gegarandeerd debiet.
En om te weinig afgifte te maskeren.
snameroc
Op onze offerte staat het volgende vermeld:
"Vaillant aroTHERM Plus VWL 75/6 A 230V 7Kw
Gemonteerd op
trillingsdempers
Vaillant 45L ontkoppelingsbuffer vat"
Zijn er problemen bekend met dit product/deze producten vanuit jullie ervaring waar wij rekening mee zouden moeten houden? Wat is de ervaring met die wp?
Edit: gasverbruik trouwens 2100m3, geen vloerverwarming (niet mogelijk). Is hij niet te licht?
[ Voor 12% gewijzigd door Angermanagement op 26-06-2022 23:32 ]
Er zijn idd twee soorten buffervat. En die zijn niet altijd voor de ontdooicyclus. Ik heb (ook) een W/W WP mét buffervat en die is toch echt niet voor de ontdooicyclus
@ervh en @Link123
Kijk ook eens op warmtepomp-weetjes.nl voor meer info over de dimensionering van je buffervat en waarom je die dimensie aan moet houden.
<John O`Mill>
Het vuilfilter zit rechts op de foto naast de balk. Zie ook zijn eerdere post voor het ding los met de sticker "dirt separator" erop.Hippe Lip schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:57:
[...]
Als je die tuit omhoog links op de foto bedoelt: dat is geen vuilfilter maar een ontluchter, een luchtvanger voor de fijnere luchtbelletjes. Een vuilfilter wijst omlaag.
Als je die combi alsnog wilt is dat nu eenvoudig. Het deel dat in het leidingwerk zit kun je laten zitten. Je draait de wartel met ontluchter los en de combi draai je er weer op. Klaar is kees.
Probeer de zoekfunctie bovenin deze pagina eens. Er zijn een aantal mensen die hier de 75/6 hebben.Angermanagement schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:28:
Hi allen,
Gemonteerd op
trillingsdempers
Zijn er problemen bekend met dit product/deze producten vanuit jullie ervaring waar wij rekening mee zouden moeten houden? Wat is de ervaring met die wp?
Edit: gasverbruik trouwens 2100m3, geen vloerverwarming (niet mogelijk). Is hij niet te licht?
Dan heb je echt wel geluk gehad. Hier ook een 75/6 besteld rond die datum en nog niets ontvangen. Verwachting was al drie maanden maar dat zijn er nu al 4 of 5.Zwartoog schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:08:
Oh, benoem dat dan gelijkDe 75/6 was op 6 april besteld, en 13 mei geleverd.
Mijn installateur vertelde ook het verhaal dat de prijzen van Vaillant per 1 juni/juli omhoog zouden gaan en dat dat doorberekend zou worden. Toen heeft hij toch vriendelijk verteld dat hij een contract had met de groothandel en dat dat niet eenzijdig aangepast kon worden. Nu maar hopen dat ze zijn bestellingen daardoor niet onderop de stapel hebben gelegd....
[ Voor 35% gewijzigd door PaT op 27-06-2022 06:18 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
De groothandel bepaald zelf wat ze doen betreft de verhoging. Ze kunnen en mogen de verhoging doorberekenen. Echter moeten ze je wel de mogelijkheid geven om de bestelling te kunnen annuleren.PaT schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:10:
[...]
Probeer de zoekfunctie bovenin deze pagina eens. Er zijn een aantal mensen die hier de 75/6 hebben.
Mijn installateur vertelde ook het verhaal dat de prijzen van Vaillant per 1 juni/juli omhoog zouden gaan en dat dat doorberekend zou worden. Toen heeft hij toch vriendelijk verteld dat hij een contract had met de groothandel en dat dat niet eenzijdig aangepast kon worden. Nu maar hopen dat ze zijn bestellingen daardoor niet onderop de stapel hebben gelegd....
En als ze dat doen staat ze in hun recht, en kan je er niks mee doen.
Ik heb heel wat gesprekken gehad betreft dit.
In geval van split is dat dus de hydraulische module extra, maar ook de WP boiler kan geluid maken lijkt me, bv bij legionellarun.
Kan iemand aub het type geluid (brom/piep/zoem), de constantheid (bv bij warmwatertap, of in bedrijf van split), en volume/geluidsdruk/hoogfrequent/laagfrequent typeren voor me?
Ter indicatie: de huidige CV-ketel heb ik onder 10cm foam zitten om het ventilatorgeluid bij warmwaterproductie te onderdrukken..
Mijn dochters danken u
[ Voor 9% gewijzigd door Kriss0r op 27-06-2022 09:27 ]
Als je het systeem zonder parallelbuffervat en secundaire pomp weet te ontwerpen, dan heb je met een monoblock geen bewegende delen binnen. Nouja, alleen een driewegklep die 2x per dag schakelt.
De buitenunit klinkt, als je er pal naast staat, als een soort zacht gesis/borrel/pruttel als hij op laag vermogen draait (A2/W27).
Op hoger vermogen (40%) komt er wat windgeruis bij met een praktisch onhoorbare lage trilling eronder.
Op nog hoger vermogen en grotere temperatuursverschillen weet ik niet hoe hij klinkt.
Er zijn mij geen problemen bekend, maar hij is pas twee jaar vrij verkrijgbaar.Angermanagement schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:28:
Hi allen,
Gemonteerd op
trillingsdempers
Waarschijnlijk te licht, tenzij je heel veel SWW gasverbruik hebt. Waarschijnlijk met factor 0.8 berekend, dus met milde winters kom je er mee weg.
Wat is je plan met de afgiftetemperatuur en naregeling?
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 27-06-2022 14:51 ]
Vergeet de defrost niet. Die komen ook zo en zoProton_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:46:
@Kriss0r 10 meter is geen probleem hoor
Als je het systeem zonder parallelbuffervat en secundaire pomp weet te ontwerpen, dan heb je met een monoblock geen bewegende delen binnen. Nouja, alleen een driewegklep die 2x per dag schakelt.
De buitenunit klinkt, als je er pal naast staat, als een soort zacht gesis/borrel/pruttel als hij op laag vermogen draait (A2/W27).
Op hoger vermogen (40%) komt er wat windgeruis bij met een praktisch onhoorbare lage trilling eronder.
Op nog hoger vermogen en grotere temperatuursverschillen weet ik niet hoe hij klinkt.
Lastig te zeggen aangezien je waarschijnlijk met hoog temperatuur aanvoer gaat werken?Angermanagement schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:28:
Hi allen,
Gemonteerd op
trillingsdempers
Je hebt geen vloerverwarming schrijf je en daarmee neem ik aan de je de woning gaat verwarmen doormiddel van radiatoren.
2100m3 gasverbruik is veel, maar geen idee of dit komt omdat je een slecht geïsoleerd huis hebt of deze bijzonder groot is.
Ga je hem in een hybride opstelling gebruiken of volledig?
Ik weet niet hoe je 2100m3 wil vervangen met een VWL 75/6 welke 7,6kw kan leveren bij -10.Angermanagement schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:28:
Hi allen,
Gemonteerd op
trillingsdempers
2100m3 x 8kWh = 16800 kwh /1650 draaiuren =10,2kw bij -10.
De voorgestelde pomp ga je het echt niet mee redden om je gasverbruik van 2100m3 te vervangen.
Je heb een 10kw nodig.
Ik zou ook eens vragen naar de berekening hoe hij op 7kw uit komt. Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 27-06-2022 18:21 ]
Lukt van geen kanten. Blijkt exact dit probleem te zijn.
Ik heb de Plus MB1 versie. Zou verwachten dat deze gewoon moest werken. Werkt dan echt alleen de MB3?xenobia12345 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:20:
Ik heb de boel inmiddels opgebouwd en aangesloten.
Ik het de Arotherm Plus 75/6 op een platdak neergezet en deze op het CV-circuit aangesloten. De aansturing-unit VWZ AI via ebus aangesloten met een WAR buitensensor eraan. Ook heb ik op de ebus de Sensocomfort VRC 720 aangesloten.
De boel op druk gebracht en ingeschakeld. Ik zie netjes sensordata van de Arotherm binnenkomen op de VWZ AI en de Sensocomfort. Ik zie ook aan de sensordata dat de circulatiepomp van de warmtepomp gaat draaien.
[Afbeelding]
Echter de compressor van de warmtepomp slaat niet aan. Ook zie ik niet alle informatie in het display verschijnen zoals in de handleiding vermeld staat.
[Afbeelding]
Zie ik iets over het hoofd? Moet ik de Arotherm Plus bijvoorbeel zelf ook handmatig ontluchten, of is de snelontluchter automatisch?
@Proton_ @Verwijderd @Xqlusive
Zwartoog schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:08:
[...]
Oei, begin nu te twijfelen of dit de goede is voor een 75/6.Doos zegt van wel, maar blijkbaar niet de nieuwste uitvoering.
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door Zwartoog op 27-06-2022 20:02 ]
Ik ook rond dezelfde datum als julliePaT schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:10:
[...]
Probeer de zoekfunctie bovenin deze pagina eens. Er zijn een aantal mensen die hier de 75/6 hebben.
[...]
Dan heb je echt wel geluk gehad. Hier ook een 75/6 besteld rond die datum en nog niets ontvangen. Verwachting was al drie maanden maar dat zijn er nu al 4 of 5.
Stond lang op week 24, tijdje later week 25, en in week 25 schoot hij naar week 28. Nouja, het is IIG nog voor de herfst, dat ging met een Panasonic niet lukken. Misschien herfst 2023
Edit: even ge-f5'ed, en de buitenunit staat nu voor levering gepland
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 27-06-2022 22:07 ]
Jep je hebt de andere nodig volgens mij.Zwartoog schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:01:
Kak, na dagen leidingwerk dacht ik even snel de SWW run op te starten. Gezin begint goed geïrriteerd te raken door gebrek aan douchegelegenheid.
Lukt van geen kanten. Blijkt exact dit probleem te zijn.
[...]
Ik heb de Plus MB1 versie. Zou verwachten dat deze gewoon moest werken. Werkt dan echt alleen de MB3?
[...]
Deze serienummer moet je hebben 0010031645, jij heb de 41 op het eind.
[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 27-06-2022 20:54 ]
Hangt er natuurlijk wel vanaf of die 2100m3 puur voor verwarming is, of voor alles, dus ook sww en eventueel koken. Met de 75/6 zou je ongeveer 1567m3 gas voor verwarming kunnen vervangen. Dat zou 523m3 voor koken en warm water zijn. Lijkt mij nog steeds veel maar ik weet natuurlijk niet wat zijn gezinssamenstelling is.Adriaan71 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:53:
[...]
Ik weet niet hoe je 2100m3 wil vervangen met een VWL 75/6 welke 7,6kw kan leveren bij -10.
2100m3 x 8kWh = 16800 kwh /1650 draaiuren =10,2kw bij -10.
De voorgestelde pomp ga je het echt niet mee redden om je gasverbruik van 2100m3 te vervangen.
Je heb een 10kw nodig.
Ik zou ook eens vragen naar de berekening hoe hij op 7kw uit komt. Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 27-06-2022 20:40 ]
Dat is veel gas voor koken en douche. En met een 7kw kan je wel tot 1600m3 gas vervangen.PaT schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:36:
[...]
Hangt er natuurlijk wel vanaf of die 2100m3 puur voor verwarming is, of voor alles, dus ook sww en eventueel koken. Met de 75/6 zou je ongeveer 1400m3 gas voor verwarming kunnen vervangen. Dat zou 700m3 voor koken en warm water zijn. Lijkt mij nog steeds veel.
Heb zelf 1500m3 gas vervangen met een split 7kw levert 6,3kw bij min10
Douche kan je wel 100m3 per persoon aanhouden gemiddeld bij normaal gebruik.
[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 27-06-2022 20:44 ]
Ik wist niet dat het zo nauw luistert, blijkbaar heb ik geluk gehad.
Heb je een plan B ( warmte-element in de boiler oid?)
Een goed humeur van het gezin is wel belangrijk.
Drie jaar terug heb ik mijn dochter ook een keer met de gieter met water uit de quooker gedoucht toen de Edel Eau last had van het plakkende relais

Balen! Lekker duidelijke productlijn ook zo. Enig idee voor welke periode deze module geschikt was, c.q. wat is de marktwaarde nog?Adriaan71 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:35:
[...]
Jep je hebt de andere nodig volgens mij.
Deze serienummer moet je hebben 0010031645, jij heb de 41 op het eind.
Jep heb er ook niet gauw 1 gevonden ben ik bang voor, Ik heb net al bij 4 groothandels gekeken maar niks op voorraad.Zwartoog schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:41:
[...]
Balen! Lekker duidelijke productlijn ook zo. Enig idee voor welke periode deze module geschikt was, c.q. wat is de marktwaarde nog?
Als je spullen besteld gewoon uit catalogus. Daar heb je alle serienummers bijstaan.
Misschien een optie een elektrische element erin. Kan je morgen douche
snameroc
Kan ik er één huren?ds23man schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:32:
Bij mij is het andersom, 3 besturingen + thermostaten liggen op afroep op de plank, alleen de 3 warmtepompen missen nog.
Ach ja, tot dusver zat het allemaal redelijk mee. Nee, had geen warmte-element aangezien de Arotherm uit zichzelf heet genoeg kon leveren. Dus moet ook besteld worden.Proton_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:15:
@Zwartoog Dat is vervelend
Ik wist niet dat het zo nauw luistert, blijkbaar heb ik geluk gehad.
Heb je een plan B ( warmte-element in de boiler oid?)
Een goed humeur van het gezin is wel belangrijk.
Drie jaar terug heb ik mijn dochter ook een keer met de gieter met water uit de quooker gedoucht toen de Edel Eau last had van het plakkende relaisDie vond dat nog wel leuk.
Maakt het type nog veel uit? Voor 100 euro vind je een passend element, maar vanaf 250 euro zijn ze geïsoleerd. Is het een probleem om er een goedkoop ding in te draaien voor kortere tijd?
Verder zit ik te overwegen om de CV weer terug te hangen. Op zich is deze redelijk eenvoudig weer aan het CV circuit te hangen, moet alleen weer een tap maken op de gasleiding. Ofwel: toch weer een en ander aan materiaalkosten vs duur douchen voor een paar weken/maanden.
Mijn humeur komt wel goed
Grappig dat je die zo makkelijk kunt vervangen! Nee, mijn vuilfilter zit rechtsboven achter de balk.Hippe Lip schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:57:
[...]
Als je die tuit omhoog links op de foto bedoelt: dat is geen vuilfilter maar een ontluchter, een luchtvanger voor de fijnere luchtbelletjes. Een vuilfilter wijst omlaag.
Oeh, dat is balen! Geen idee waarom de mijne relatief snel kwam, had hem ook later verwacht.PaT schreef op maandag 27 juni 2022 @ 06:10:
[...]
Dan heb je echt wel geluk gehad. Hier ook een 75/6 besteld rond die datum en nog niets ontvangen. Verwachting was al drie maanden maar dat zijn er nu al 4 of 5.
Enfin, op het moment sta je er beter voor dan ik: jij hebt nog warm water, en ik een pomp die niets doet
Zorg in ieder geval voor de juiste AI module. Ik had de mijne uit België. Daar wordt de MB1 volop aangeboden, wellicht leveren ze daar ook een iets andere pomp?
Flink aan de knoppen gezeten, deed niets. Ik een tijd later weer kijken: is zowaar de leiding warm
Blijkbaar was de thermostaat aangeslagen en stond de woning te verwarmen. Jottem!
Blijkbaar werkt de module wel, maar krijg ik hem niet goed ingesteld op de boilerverwarming. Nog maar eens de stappen doorlopen met de handleidingen erbij...
:strip_exif()/f/image/ECJDyyMue7kpV4cvdCafUDbt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UpIgWtUELTKgMpqpuoi2bhrq.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien dat het daarom lang duurde voor hij ging lopen.
snameroc
Die kon ik nog nietds23man schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:05:
Je hebt ze ook met ingebouwde boiler.....
Stuk tyleen door de tuin leggen en dan pas naar die douche heb je ook een ‘boiler’😜ds23man schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:05:
Je hebt ze ook met ingebouwde boiler.....
https://www.boels.com/nl-...hakelunit-douches/p/19634
Wel even 32A kracht aanleggen.
:strip_exif()/f/image/tkGQYadAozWeIT0IZK1m4URq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GcWveWAwyzllMZNEvTdkemB5.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet, zoals je ziet, nog flink opgeruimd worden.

Qua aansturing nog weinig succes. Het gekke is dat de AI helemaal niet op de VRC700 lijkt te reageren: als ik de thermostaat opdraai, of de 1x boilerverwarming, dan verschijnt er niet automatisch een symbooltje op de AI.
Ik heb hem nu zo aangesloten:
:strip_exif()/f/image/p5fMymhMKJ0GZBQWrUDnzE3U.jpg?f=fotoalbum_large)
De zwarte draad is van de driewegklep. Fase/nul moeten altijd aangesloten zijn, vandaar dat de fase op de andere klem zit.
Bus gaat naat de WP en de VRC700. VF1 zit op de aanvoer, SP1 op de retour. DCF is de buitensensor, provisorisch aangesloten.
Wat ik niet begrijp, is dit stukje:
:strip_exif()/f/image/44vUTpTymQBHi0LmIdwjGx5d.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de WP zelf, zit verder geen andere aansturing dan de eBus. Moet er iets op ME?
Zelf in april j.l. mijn WP Arotherm Plus 125/6 (3 fase) aangelegd met VWZ AI+ en buffervat 150L.
Volledig WAR regeling. Ik heb geen kamerthermostaat. De WP houdt het buffervat op temperatuur.
Een secundaire pomp voorziet de (open) verdeler van water.
Het geheel als vervanging van een Techneco Elga hybride WP + Remeha Calenta CV.
Daarmee ging ik al van 3500 m3 gas naar ca. 1000 m3. Nu naar schatting naar 200 m3.
Nu dus geen gas gebruik meer voor verwarming. De CV werkt nu alleen nog als geiser voor tapwater.
Overal vloerverwarming en zoneregeling met Evohome, die ook de secundaire pomp inschakelt.
Ik heb even de Arotherm op vol vermogen gehad, er was nauwelijks iets te horen..
Nu verder wachten op najaar voor keuze stooklijn e.d.
Was wel een zware jongen de WP. Om die 20m door de tuin te rollen over platen, stevig klusje.
De totaal kosten vielen me mee 5460 euro na aftrek 3600 euro subsidie.
Ik vond een bedrijf wat meehelpt met ontwerp en capaciteitsberekening en de WP bestelt, komt brengen, plaatsen en in bedrijf stelt. Al het andere moet je dan zelf doen van te voren.
SJoepie
Er zitten trouwens wartels onderin de VWZ AI
Kan je wel zonder thermostaat draaien, puur WA+ SWW met de VWZ AI?
Je hebt het ook over VRC 700, is het geen 720?
Het ziet er nogal tijdelijk aangesloten uit (hoop ik
<John O`Mill>

Het is vaak gezegd, en heb het ook goed uitgezocht vooraf, maar blijkbaar toch iets verdraaid. Het was de driewegklep...

Ik merkte vanmorgen dat hij toch weer stond te verwarmen. Dus ik in bedrijf de driewegklep geforceerd op (wat ik dacht) boilerstand, en vervolgens slaat de pomp gelijk af.
Enfin, de boel weer uit elkaar gehaald, klep nu echt goed bekeken, en weer terug gezet. Was nog een heel gedoe, omdat de motor nu dwars op de klep zit en daar geen ruimte voor was.
AI opgestart, en gaat als vanzelf de boiler verwarmen
:strip_exif()/f/image/r2djO2aHdQJ5zcFT5fYDR4WZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ha ja, die AI mag zichzelf eerst bewijzen voor ik hem definitief ophang. Heel de elektra is nog een spaghetti btw, komt van het weekend wel.Proton_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:26:
@Zwartoog ME staat voor MultifunktionsEingang en is niet nodig. Het enige wat je hiermee aangeeft, is hoe je die ingang wil gebruiken. Default is 'niet aangesloten'.
Er zitten trouwens wartels onderin de VWZ AI
Kan je wel zonder thermostaat draaien, puur WA+ SWW met de VWZ AI?
Je hebt het ook over VRC 700, is het geen 720?
Ik heb voor de VRC700 gekozen, het model met fysieke knoppen. En wit kleurt beter bij de muur. En goedkoper. Uiteindelijk zul je hem nauwelijks gebruiken, dus hoeft ook geen prominente plaats in te nemen.
https://www.vaillant.nl/c...multimatic-700-16640.html
Boilerelement is nu wel onderweg al. Twijfel nog of het een goed idee is om deze sowieso als backup erin te plaatsen. Het simpelste dingetje dat ik kon vinden:
https://www.boilergarant....0Qb1hwW7YRfxoCjWQQAvD_BwE
Verder nog twijfel of de VWZ AI die ik nu heb niet stiekem toch nog functionaliteit mist. Wel taalfouten nog (installatie assistenD).
@Verwijderd Kun jij hier iets over zeggen? Is het zinvol om de VWZ AI 0010031643 (Plus MB1) om te ruilen voor de 0010031645 (Plus MB3)?
Gefeliciteerd! Gaat nu de huurprijs van die andere 2 omhoog?ds23man schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:50:
Joepie! Hoor net dat mijn 7kWer binnen is bij de groothandel. Nu de andere 2 nog.![]()
Gefeliciteerd en respect voor je volharding. Familie blij nu? Ik vind het knap!Zwartoog schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:45:
Woei, hij werkt!![]()
![]()
![]()
Het is vaak gezegd, en heb het ook goed uitgezocht vooraf, maar blijkbaar toch iets verdraaid. Het was de driewegklep...![]()
Ik merkte vanmorgen dat hij toch weer stond te verwarmen. Dus ik in bedrijf de driewegklep geforceerd op (wat ik dacht) boilerstand, en vervolgens slaat de pomp gelijk af.
Enfin, de boel weer uit elkaar gehaald, klep nu echt goed bekeken, en weer terug gezet. Was nog een heel gedoe, omdat de motor nu dwars op de klep zit en daar geen ruimte voor was.
AI opgestart, en gaat als vanzelf de boiler verwarmen
[Afbeelding]
Dank je welGramser schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:00:
[...]
Gefeliciteerd en respect voor je volharding. Familie blij nu? Ik vind het knap!
Tsja, familie: "Fijn. Maar met zo'n boiler, als ik als laatste ga douchen, dan kan ik dus een koude douche krijgen?"
Altijd fijn dat onbeperkte vertrouwen
Bij de opstelling die bij mij einde jaar wordt geplaatst (55/6 met Auer Edel Eau) heb ik beschikking over 370 liter. We moeten het er maar mee doen!
Een mooie uitdaging voor je gezin en ze zelf laten testen is altijd goed voor het vertrouwen
Maar de MB1 werkt dus ook
[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 29-06-2022 11:22 ]
Ja, dat vermoed ik ook. 7 kW is behoorlijk, hij heeft net in 25 minuten het vat verwarmd van 20 naar 45 gradenProton_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:14:
@Zwartoog 7kW+dwtw zou wel eens onbeperkt douchen kunnen betekenen (met wat mitsen en maren).
Een mooie uitdaging voor je gezin en ze zelf laten testen is altijd goed voor het vertrouwen
Olie als gevolg van nieuwigheid hoopte ik ook op ja.
Het enige wat ik vreemd vind, is dat de AI geen foutmelding gaf toen de flow wegviel tgv foute driewegklep. Ik zou zeggen, geen flow = iets niet goed. Of is dit zo'n veelvoorkomend probleem met allerlei nageregelingen dat geen flow geen bijzondere aandacht behoeft?
Daar stond bij mij de enige foutmelding die ik veroorzaakt heb (geen buitensensor). Ik zou een F.788 verwachten. Maar misschien zit er een flinke timeout op, om een trage driewegklep wat tijd te geven.
Twijfel trouwens of ik die moet gaan gebruiken. Je kunt dan niet meer de thermostaat makkelijk bijstellen.
Vraag me af hoe dat in de praktijk zou werken.Proton_ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:14:
@Zwartoog 7kW+dwtw zou wel eens onbeperkt douchen kunnen betekenen (met wat mitsen en maren).
Met een douchekop van bijv 8 L/min en een wtw-rendement van >60% zou je in theorie inderdaad net voldoende hebben. Maar ik vermoed dat je toch een boilertje nodig zult hebben voor het overbruggen van de opstarttijd van de WP en de wtw, die begint waarschijnlijk pas goed warmte terug te winnen als je even aan het douchen bent. Een bad (zonder wtw dan dus) zullen we het maar niet over hebben.
Je zult vast hetzelfde bedoelen met de mitsen en maren
Daarnaast kan je nog ruimtecompensatie aanzetten, al dan niet uitgebreid, maar dan is de buitensensor alsnog nuttig en nodig.
@Flail een voorraad heet water blijft inderdaad wel nodig.
Een aantal mitsen en maren: rekening houden met -10 graden buitentemperatuur, vullen van een bad.Flail schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:51:
[...]
Vraag me af hoe dat in de praktijk zou werken.
Met een douchekop van bijv 8 L/min en een wtw-rendement van >60% zou je in theorie inderdaad net voldoende hebben. Maar ik vermoed dat je toch een boilertje nodig zult hebben voor het overbruggen van de opstarttijd van de WP en de wtw, die begint waarschijnlijk pas goed warmte terug te winnen als je even aan het douchen bent. Een bad (zonder wtw dan dus) zullen we het maar niet over hebben.
Je zult vast hetzelfde bedoelen met de mitsen en marenMaar ik zou deze oplossingsrichting niet gaan opzoeken als er plek is voor een boiler..
Bij -10 buiten duurt het gewoon een stuk langer. Bovendien is de Ta van het leidingwater en stuk lager (7 ipv richting 15 nu). @PentaClover maakte pas deze grafieken:
PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Andere is dat we een bad hebben waar je zo'n 150 liter in tapt. Dan doet die WTW ook niets
Voordeel van een groot vat is dat je de temperatuur heel laag kunt houden (40-45 graden), dan meng je nauwelijks koud water bij.
Nadeel is dat het vat groter is. Maar de diameter van de meeste vaten zijn hetzelfde (67,5 cm is deze), en verschillen alleen in hoogte. De hoogte had ik, breedte helaas minder. Maar daar had ik geen keus
Ander nadeel is dat de legionellarun duurder is, aangezien je een groter volume ver moet opwarmen.
Mitsen, maren...
Ik kan niet vinden wat deze 3 opties precies doen. Iemand enig idee?
Op Eco merk ik dat het vrij lang kan duren (bij fors warmwatergebruik tot 5 kwartier) voordat de boiler opgewarmd is. Nu in de zomer is dat uiteraard geen probleem.
De WP gebruikt dan 1,4-2,2 kW (oplopend tijdens de run) bij een deltaT van 6,0K en een debiet van ca. 1400 l/h (dat is 1400/3600 * 6 * 4,2 = ca 10 kW thermisch).
5 kwartier klopt dan op zich wel, in een volledig koude boiler gaat 280L * 40K *4,2 kJ/kg.K
Als je legionelle run gaat doen moet je wel zorgen dat je expansievat op de goeie druk is afgesteld. 0,2 bar onder je waterleiding druk.Zwartoog schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:59:
[...]
Een aantal mitsen en maren: rekening houden met -10 graden buitentemperatuur, vullen van een bad.
Bij -10 buiten duurt het gewoon een stuk langer. Bovendien is de Ta van het leidingwater en stuk lager (7 ipv richting 15 nu). @PentaClover maakte pas deze grafieken:
PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Andere is dat we een bad hebben waar je zo'n 150 liter in tapt. Dan doet die WTW ook niets
Voordeel van een groot vat is dat je de temperatuur heel laag kunt houden (40-45 graden), dan meng je nauwelijks koud water bij.
Nadeel is dat het vat groter is. Maar de diameter van de meeste vaten zijn hetzelfde (67,5 cm is deze), en verschillen alleen in hoogte. De hoogte had ik, breedte helaas minder. Maar daar had ik geen keus
Ander nadeel is dat de legionellarun duurder is, aangezien je een groter volume ver moet opwarmen.
Mitsen, maren...
En de juiste grote van het expansie vat.
Anders kan de druk en temperatuur in je vat nog wel eens snel oplopen boven de 6bar.
Dat heb ik 1x mee gemaakt. Stond er nog 4,5 bar in de expansievat en die was zo met een run boven de 6bar.
En toen gooide hij het uit de overstort ventiel.
Blijft nu met run onder de 4 bar.
Ik ga eens kijken wat hij doet. Vat is standaard 4 bar voordruk, waterleidingdruk is hier iets over de 3 bar. Ik heb een tijd terug een rekensheet gevonden op een Belgische website, die gaf aan dat 18 liter voldoende is voor een 300 litervat op 65 (of 70?) graden.Adriaan71 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Als je legionelle run gaat doen moet je wel zorgen dat je expansievat op de goeie druk is afgesteld. 0,2 bar onder je waterleiding druk.
En de juiste grote van het expansie vat.
Anders kan de druk en temperatuur in je vat nog wel eens snel oplopen boven de 6bar.
Dat heb ik 1x mee gemaakt. Stond er nog 4,5 bar in de expansievat en die was zo met een run boven de 6bar.
En toen gooide hij het uit de overstort ventiel.
Blijft nu met run onder de 4 bar.
Kan deze tool helaas niet meer vinden
Bij 45 graden SWW komt het boilervat tegen de 4 bar (volgens m'n niet geijkte Chinese metertje
Punt van aandacht is wel dat het vat al 45 graden was. Ultieme test is natuurlijk druktoename van koud naar 65 graden.
Moet de voordruk van het vat wat omlaag? Is er een manier om dit te tunen? Bv druk van het systeem op 6 bar krijgen bij opwarmen 15->65 graden?
Nee kan je niet tunen. Juiste expansie vat met juiste hoeveelheid liters en 0,2 bar onder waterdruk instellen. Dan gaat het goed.Zwartoog schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:09:
Ok, meet 5 bar bij 60-65 graden. Overstort is 8 bar.
Punt van aandacht is wel dat het vat al 45 graden was. Ultieme test is natuurlijk druktoename van koud naar 65 graden.
Moet de voordruk van het vat wat omlaag? Is er een manier om dit te tunen? Bv druk van het systeem op 6 bar krijgen bij opwarmen 15->65 graden?
Plaats zelf altijd een keerklep met afsluiter en aftap, drukmeter, overstort 6 bar en op 300 liter een 25 liter expansievat de airfix D . Als ik een run doe naar 65 graden met een 300 liter komt ie rond de 4 bar dan.
https://flamcogroup.com/m...on/doc_be-vls_h4_2015.pdf
Ga dit maar even doorlezen.
En deze gebruik is.
https://www.installatieva...2Z9gSCEAQYASABEgIdTvD_BwE
Druk loopt hard op. Geloofde me.
Alleen ik had er een 6bar tussen zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door Adriaan71 op 29-06-2022 20:36 ]
@ZwartoogZwartoog schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:26:
@Adriaan71 Ok, misschien toch eens zo'n metertje halen. Vat moet toch nog een keer leeg, omdat ik niet helemaal tevreden ben met de tapkraan beneden. Ik heb een Reflex vat.
Merk expansievat maakt niet zoveel uit. Ze doen allemaal hun werk als je de juiste ltr en de juiste voordruk heb ingesteld.
Echter is de flamco en 100% doorstroom vat dus nog minder kans op legionella.
Zodoende gebruik ik die.
Met je 300 liter zou je aan een 18 liter genoeg moeten hebben maar zelf zou ik voor 25 liter gaan. Kijken wat je normalen waterleiding druk is en daar 0,2 bar afhalen.
dan laat je de expansie vat steeds stukje leeg lopen en weer meten. Dan zet je hem op 0,2bar onder de werk druk van je koud water.
En dan plaatsen.
Heb pas ondersteuning gesproken van Flamco en hun zieden precies hetzelfde. En het werkt perfect.
Ik heb dit gelezen in een van de vele bijgeleverde handleidingen. Helaas is er online geen handleiding te vinden van de AI, behalve deze:Flail schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:15:
Op de VWZ AI is een instelling "Modus WW". Keuzes zijn Eco (=fabrieksinstelling), Normal of Balance.
Ik kan niet vinden wat deze 3 opties precies doen. Iemand enig idee?
Op Eco merk ik dat het vrij lang kan duren (bij fors warmwatergebruik tot 5 kwartier) voordat de boiler opgewarmd is. Nu in de zomer is dat uiteraard geen probleem.
De WP gebruikt dan 1,4-2,2 kW (oplopend tijdens de run) bij een deltaT van 6,0K en een debiet van ca. 1400 l/h (dat is 1400/3600 * 6 * 4,2 = ca 10 kW thermisch).
5 kwartier klopt dan op zich wel, in een volledig koude boiler gaat 280L * 40K *4,2 kJ/kg.K,6 = 13 kWh warmte.
https://www.manualslib.co...6659/Vaillant-Vwz-Ai.html
maar die beschrijft weer niet wat deze opties doen.

Uit m'n hoofd:
- Normal = op volle toeren
- Eco = energie-efficiënt
- Balance = afhankelijk van de delta T. Bij een koud vat zal deze op vokle toeren draaien, en bij relatief warm meer in Eco. Ofwel, maakt een afweging op basis van opwarmtijdtijd.
Zal vanavond eens kijken of ik dit in de handleiding kan vinden.
- Normal = Hij start gewoon rustig en zal langzaam optoeren tot vermogen wat nodig is om temperatuur te bereiken,Zwartoog schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:33:
[...]
Ik heb dit gelezen in een van de vele bijgeleverde handleidingen. Helaas is er online geen handleiding te vinden van de AI, behalve deze:
https://www.manualslib.co...6659/Vaillant-Vwz-Ai.html
maar die beschrijft weer niet wat deze opties doen.![]()
Uit m'n hoofd:
- Normal = op volle toeren
- Eco = energie-efficiënt
- Balance = afhankelijk van de delta T. Bij een koud vat zal deze op vokle toeren draaien, en bij relatief warm meer in Eco. Ofwel, maakt een afweging op basis van opwarmtijdtijd.
Zal vanavond eens kijken of ik dit in de handleiding kan vinden.
- Eco = energie-efficiënt Duurt dus langer en goedkoper stookkosten
- Balance = Blijft constant bijverwarmer als je wat water uit tapt tot een bepaalde delta t wat je inschakelt volgens mij. Kan niet in tijdsvenster, Maar wel constant warme boiler.
De eerste 2 kunnen in tijdsvenster.
Op zich vind ik het tijdsvenster prettig om te forceren dat ie 's middags (dus met de hoogste buitentemperatuur en PV) gaat laden. Dus of balance dan zo handig is..
Edit: members only gemaakt.
[ Voor 17% gewijzigd door Franciesco op 30-06-2022 21:43 ]
Maar de AI heeft dus 2 handleidingen. Namelijk ook deze:
:strip_exif()/f/image/WfqQjRbFE6URf6Wv1rxXUfZ0.jpg?f=fotoalbum_large)
met daarin het verlossende antwoord voor @Flail
:strip_exif()/f/image/O5XUednN2z7pbWLiWny6SPNs.jpg?f=fotoalbum_large)
5% Vanaf vandaagGramser schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:07:
Dit gaat om de reeds aangekondigde prijsverhoging toch? Hoeveel procent stijging betreft het?
Voor de nieuwsgierigen, de warmtepomp een 75/6 was 4 april besteld.
Nou ja, ik loop weer achteraan wat zonnepanelen betreft.
Hoe zet je netjes een WP uit?
Ik had ergens gelezen dat je een draaiende WP nooit zomaar uit mag zetten, omdat de koelgassen mogelijk te heet zijn en dan niet meer gekoeld worden. Toch heb ik in heel de AI en thermostaat geen functie "uitschakelen" gevonden.
En hoe werkt dat bij een stroomstoring?
Of zitten er voldoende grote elco's in die de WP veilig uitzetten bij stroomonderbreking, en kan ik op elk geliefd moment gewoon de werkschakelaar omzetten?
Ik neem aan bij de 700 vergelijkbaar.
Mijn huis is uit 1979, ca. 185m2, en redelijk geïsoleerd (dak, spouw en vloer), maar gewoon (geen HR++) dubbel glas. Gasverbruik was 1750 m3 over de afgelopen 12 maanden; ik woon hier nog maar één jaar, dus ik weet niet wat het bij een normale winter gaat worden, maar ik schat zo'n 2100 m3. Dit is incl. verbruik voor warm water, ca. 280m3.
Ik heb in de woonkamer 2 gewone (hoge temperatuur) radiatoren, een convectorput, en een niet al te grote vloerverwarming (uit 1979, doet erg weinig). Afgelopen winter heb ik de CV temperatuur verlaagd naar 60 graden (ketel kan alleen 60/75/90). Van december t/m januari heb ik het weer moeten verhogen naar 75, omdat het niet goed meer op temperatuur kwam in de woonkamer. Mede hierdoor raadt de installateur deze HT warmtepomp aan.
In zijn berekeningen gaat de installateur uit van een COP van 5. Met mijn huidige gas/elektratarieven zou dit een jaarlijkse besparing van 1680 euro opleveren, wat betekent een terugverdientijd van ca. 11 jaar. Dit zou ik prima vinden, maar ik vind het moeilijk te geloven dat een COP van 5 realistisch is in mijn situatie.
Mijn vraag is daarom: wat zou in mijn situatie een realistische COP zijn om te berekenen wat de jaarlijkse kosten zijn voor deze warmtepomp? Is daar überhaupt iets zinnigs over te zeggen?
Hartelijk dank!
Tom
Verrek die heb ik ook. En daar staat het inderdaad beschreven. Dank! Sowieso staat alle info wat versnipperd over de verschillende handleidingenZwartoog schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:20:
@Franciesco Thanks! Raar dat deze niet online te vinden zijn.
Maar de AI heeft dus 2 handleidingen. Namelijk ook deze:
Dat heb ik een tijdje al eens gemeld in dit draadje. Vaillant heeft wat betreft de documentatie nog een behoorlijke inhaalslag te maken.Flail schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:08:
[...]
Verrek die heb ik ook. En daar staat het inderdaad beschreven. Dank! Sowieso staat alle info wat versnipperd over de verschillende handleidingen
Wel, als je 75 graden nodig hebt, dan haal je echt geen COP van 5. Er komen hier regelmatig COP curves voorbij, zoals hier:tomvdberge schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:02:
Ik wil mijn energiekosten verlagen, en heb een installateur om een offerte voor een warmtepomp gevraagd. Hij raad een all-electric oplossing aan: een aroTherm Plus unitower VWL125/6 11.8kW, voor ca. 18.000 incl. BTW.
Mijn huis is uit 1979, ca. 185m2, en redelijk geïsoleerd (dak, spouw en vloer), maar gewoon (geen HR++) dubbel glas. Gasverbruik was 1750 m3 over de afgelopen 12 maanden; ik woon hier nog maar één jaar, dus ik weet niet wat het bij een normale winter gaat worden, maar ik schat zo'n 2100 m3. Dit is incl. verbruik voor warm water, ca. 280m3.
Ik heb in de woonkamer 2 gewone (hoge temperatuur) radiatoren, een convectorput, en een niet al te grote vloerverwarming (uit 1979, doet erg weinig). Afgelopen winter heb ik de CV temperatuur verlaagd naar 60 graden (ketel kan alleen 60/75/90). Van december t/m januari heb ik het weer moeten verhogen naar 75, omdat het niet goed meer op temperatuur kwam in de woonkamer. Mede hierdoor raadt de installateur deze HT warmtepomp aan.
In zijn berekeningen gaat de installateur uit van een COP van 5. Met mijn huidige gas/elektratarieven zou dit een jaarlijkse besparing van 1680 euro opleveren, wat betekent een terugverdientijd van ca. 11 jaar. Dit zou ik prima vinden, maar ik vind het moeilijk te geloven dat een COP van 5 realistisch is in mijn situatie.
Mijn vraag is daarom: wat zou in mijn situatie een realistische COP zijn om te berekenen wat de jaarlijkse kosten zijn voor deze warmtepomp? Is daar überhaupt iets zinnigs over te zeggen?
Hartelijk dank!
Tom
Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Ofwel, je mag blij zijn als je een COP haalt van 1,5 in de winter. Dan is gas een heel stuk goedkoper.
Hybride is dan de beste optie, maar ik zou de komende maanden eerst als een malle iets doen aan je afgifte zodat je op 35/40 graden bij > 0 buiten kunt stoken. En dan nog een keer kijken.
Tweede vraag: deed je aan nachtverlaging afgelopen winter, of 24/7 laten draaien? Heb je een modulerende thermostaat?
Ik begrijp dat de COP in de winter lager is, en dat het soms zelfs minder voordelig is dan gas. Waar het volgens mij om gaat is hoe veel/lang het minder voordeliger is, wat natuurlijk erg lastig is te bepalen.Zwartoog schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:22:
[...]
Ofwel, je mag blij zijn als je een COP haalt van 1,5 in de winter. Dan is gas een heel stuk goedkoper.
Da's een goede tip; andere radiatoren dus?Hybride is dan de beste optie, maar ik zou de komende maanden eerst als een malle iets doen aan je afgifte zodat je op 35/40 graden bij > 0 buiten kunt stoken. En dan nog een keer kijken.
Nachtverlaging: ja. Modulerende thermostaat: ja.Tweede vraag: deed je aan nachtverlaging afgelopen winter, of 24/7 laten draaien? Heb je een modulerende thermostaat?
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic