17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Dat hangt er maar van af. Vooral als je op erg lage temperaturen verwarmt (25 - 28 graden), dan is het wel degelijk veel zuiniger. 's Nachts is het zomaar 10 graden kouder dan overdag, terwijl je met zo'n lage verwarmingsbehoefte dan overdag de watertemperatuur misschien maar 1 of 2 graden hoger hoeft te zetten. Dan bespaart het wel degelijk veel.ds23man schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:12:
Nachtverlaging is dodelijk bij het stoken op lage temperaturen.
Ik draai met nachtverlaging (en een vaste Ta van 25°C) en had zonder die nachtverlaging afgelopen winter nooit een COP van 6 voor verwarmen kunnen halen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een paar observaties:tomvdberge schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:02:toon volledige bericht
Ik wil mijn energiekosten verlagen, en heb een installateur om een offerte voor een warmtepomp gevraagd. Hij raad een all-electric oplossing aan: een aroTherm Plus unitower VWL125/6 11.8kW, voor ca. 18.000 incl. BTW.
Mijn huis is uit 1979, ca. 185m2, en redelijk geïsoleerd (dak, spouw en vloer), maar gewoon (geen HR++) dubbel glas. Gasverbruik was 1750 m3 over de afgelopen 12 maanden; ik woon hier nog maar één jaar, dus ik weet niet wat het bij een normale winter gaat worden, maar ik schat zo'n 2100 m3. Dit is incl. verbruik voor warm water, ca. 280m3.
Ik heb in de woonkamer 2 gewone (hoge temperatuur) radiatoren, een convectorput, en een niet al te grote vloerverwarming (uit 1979, doet erg weinig). Afgelopen winter heb ik de CV temperatuur verlaagd naar 60 graden (ketel kan alleen 60/75/90). Van december t/m januari heb ik het weer moeten verhogen naar 75, omdat het niet goed meer op temperatuur kwam in de woonkamer. Mede hierdoor raadt de installateur deze HT warmtepomp aan.
In zijn berekeningen gaat de installateur uit van een COP van 5. Met mijn huidige gas/elektratarieven zou dit een jaarlijkse besparing van 1680 euro opleveren, wat betekent een terugverdientijd van ca. 11 jaar. Dit zou ik prima vinden, maar ik vind het moeilijk te geloven dat een COP van 5 realistisch is in mijn situatie.
Mijn vraag is daarom: wat zou in mijn situatie een realistische COP zijn om te berekenen wat de jaarlijkse kosten zijn voor deze warmtepomp? Is daar überhaupt iets zinnigs over te zeggen?
Hartelijk dank!
Tom
Als jij het met kwakkel weer buiten alleen warm krijgt met water temperaturen van 75oC, dan heb je bij -10oC buiten temperatuur wel een probleem.
Met 75oC water temperatuur bij buiten temperaturen rond het vriespunt, betekend dat je zo'n 40oC warmer water nodig hebt om voldoende afgifte te hebben dan waar de typische systemen mee draaien. Dat houd in dat je WarmtePomp ongeveer 2.35 * meer stroom nodig heeft om de zelfde warmte te maken. Dus i.p.v. dat je grofweg 2100*2 = 4200 kWh op jaar basis zou verbruiken om te verwarmen komt dat op ~9800 kWh neer als je dit soort temperaturen gaat maken dus daar zal niet veel bespaard worden denk ik dan.
Met 75oC water temperatuur heeft de VWL125/6 (En ook elke andere WP) minder vermogen beschikbaar dan met het maken van bijvoorbeeld 35oC water temperatuur als de buiten temperatuur richting de -10oC gaat en heb je wellicht niet genoeg aan een VWL125/6.
Advies: ga eerst/ook je afgifte capaciteit flink verbeteren.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Er staat toch heel duidelijk:ds23man schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:09:
Wie zegt dat de observatie tijdens kwakkelweer was gedaan?
Afgelopen winter heb ik de CV temperatuur verlaagd naar 60 graden (ketel kan alleen 60/75/90). Van december t/m januari heb ik het weer moeten verhogen naar 75, omdat het niet goed meer op temperatuur kwam in de woonkamer.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Op hogere temperatuur mag je hooguit op 3 hopen.
De afgifte verbeteren is dan al heel snel kosteneffectief
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ben toch wel heel benieuwd hoe die installateur die COP van 5 eruit weet te persen met zo'n hoge aanvoertemperatuur.tomvdberge schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:02:toon volledige bericht
Ik wil mijn energiekosten verlagen, en heb een installateur om een offerte voor een warmtepomp gevraagd. Hij raad een all-electric oplossing aan: een aroTherm Plus unitower VWL125/6 11.8kW, voor ca. 18.000 incl. BTW.
Mijn huis is uit 1979, ca. 185m2, en redelijk geïsoleerd (dak, spouw en vloer), maar gewoon (geen HR++) dubbel glas. Gasverbruik was 1750 m3 over de afgelopen 12 maanden; ik woon hier nog maar één jaar, dus ik weet niet wat het bij een normale winter gaat worden, maar ik schat zo'n 2100 m3. Dit is incl. verbruik voor warm water, ca. 280m3.
Ik heb in de woonkamer 2 gewone (hoge temperatuur) radiatoren, een convectorput, en een niet al te grote vloerverwarming (uit 1979, doet erg weinig). Afgelopen winter heb ik de CV temperatuur verlaagd naar 60 graden (ketel kan alleen 60/75/90). Van december t/m januari heb ik het weer moeten verhogen naar 75, omdat het niet goed meer op temperatuur kwam in de woonkamer. Mede hierdoor raadt de installateur deze HT warmtepomp aan.
In zijn berekeningen gaat de installateur uit van een COP van 5. Met mijn huidige gas/elektratarieven zou dit een jaarlijkse besparing van 1680 euro opleveren, wat betekent een terugverdientijd van ca. 11 jaar. Dit zou ik prima vinden, maar ik vind het moeilijk te geloven dat een COP van 5 realistisch is in mijn situatie.
Mijn vraag is daarom: wat zou in mijn situatie een realistische COP zijn om te berekenen wat de jaarlijkse kosten zijn voor deze warmtepomp? Is daar überhaupt iets zinnigs over te zeggen?
Hartelijk dank!
Tom
:fill(white):strip_exif()/f/image/h4nccPf2EQpUWyAuMfDZBpls.png?f=user_large)
Hier de betaalbare COP van een 12 kw bij aanvoer temperatuur 65 en retour 57.
Van 30 tot 110 is je compressor RPS.
Die installateur is echt een tovenaar.
Zou gauw een andere zoeken want die weet echt moet waar hij over praat.
Een sCOP van 4,5 a 5 behalve met een aanvoer temperatuur van rond de 27 a 30 gaden. Met zulke temperaturen die jij nodig hebt is gas stoken gewoon goedkopen.
Eerst je huis aanpassen betreft isolatie dat je met lager temperatuur kan stoken. Hoeft ook geen 28 graden te zijn mar zulke temperaturen is gas gewoon goedkoper.
Wat noem jij hoge temperatuur? Het eerste jaar dat ik de warmtepomp had moest ik tussen de 45-55 graden halen om het comfortabel te krijgen (zelf installateur en ik wist het risico toen ik hem plaatste maar moest van de buren de houtvergasser weg doen en ketel was voor mij een no go gezien mijn belofte om van deze 130 jaar oude woning relatief goedkoop een 0 energie woning te maken)Proton_ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:26:
@tomvdberge ik heb afgelopen winter op ca 30 graden gedraaid en een sCOP van 4.81 gemeten.
Op hogere temperatuur mag je hooguit op 3 hopen.
De afgifte verbeteren is dan al heel snel kosteneffectief
Mijn scop lag dat seizoen op 3,1 dus ook met hoge temperatuur kan je prima acceptabele cop halen (hoge temperatuur is al 40+ voor de meeste Wp gebruikers)
@tomvdberge heeft de cv temperatuur bij afgelopen kwakkelwinter teruggezet van 60 naar 75.
Dan is de discussie of het scop 1.5 of 2 wordt niet bijster interessant, daar moet gewoon eerst iets aan de afgifte gebeuren voordat we het over een warmtepomp gaan hebben.
1979, 185 m², 2000 m³ gas warmtevraag is allemaal geen probleem, alleen de 60/75 graden is een absolute showstopper. Fix dat eerst.
Radiatorboosters, fancoils, plafondverwarming, vloerverwarming, plintverwarming, overal T33 of kolomradiatoren, verzin iets
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik noem dat ook hoge temperatuur, maar wat ik er meer mee wil zeggen is dat ook met die temperaturen het voordeliger is dan met gas verwarmen
Maar, ik zeg tegen mijn klanten dat als het boven de 55 graden moet, dat ze dan lekker een cv ketel nemen en de rest maar moeten investeren in isolatie of afgifte, hybride vind ik onzin (bivalent kan, dan moet de intentie er zijn om ernaast te investeren in afgifte/ isolatie dat ze binnen 5 jaar bijvoorbeeld met Wp full electric kunnen overschakelen met enkel een boiler erbij)
Daarnaast moet je uiteraard wat gaan doen aan je isolatie en of afgifte systeem als je zulke temperaturen moet hebben (anders is het de investering bijna niet waard)
Ik draai nu 2 jaar later tussen 32-44 graden(ff ter info)
Je zou zeggen dat dit voldoende vermogen zou moeten zijn om op een wat lagere temperatuur te kunnen draaien. Je zou haast gaan denken aan een verstopt systeem.
Kijk naar het grafiekje van @Proton_ in de link die ik gaf, en maak een schattingtomvdberge schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:17:
[...]
Ik begrijp dat de COP in de winter lager is, en dat het soms zelfs minder voordelig is dan gas. Waar het volgens mij om gaat is hoe veel/lang het minder voordeliger is, wat natuurlijk erg lastig is te bepalen.
Is een begin, maar ik ben bang dat je het daarmee niet gaat redden. Van T11 of T22 naar T33 is goed, maar gezien je benodigde temperatuur vraag ik mij af of ze niet sowieso veel te klein zijn. En of je ruimte hebt voor grotere.Da's een goede tip; andere radiatoren dus?
Wat kun je met je vloerverwarming doen? Is deze nog wel functioneel? Opnieuw leggen? Die kosten verdien je uiteindelijk terug als je met een veel lagere temperatuur kunt stoken.
Modulerende thermostaat: goed. Nachtverlaging: niet doen. Het kostte hier met radiatoren ook 3-4 uur om de temperatuur 3 graden omhoog te krijgen.Nachtverlaging: ja. Modulerende thermostaat: ja.
Zwartoog schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:34:
Goed, terug op de installatie.
Hoe zet je netjes een WP uit?
Ik had ergens gelezen dat je een draaiende WP nooit zomaar uit mag zetten, omdat de koelgassen mogelijk te heet zijn en dan niet meer gekoeld worden. Toch heb ik in heel de AI en thermostaat geen functie "uitschakelen" gevonden.
En hoe werkt dat bij een stroomstoring?
Of zitten er voldoende grote elco's in die de WP veilig uitzetten bij stroomonderbreking, en kan ik op elk geliefd moment gewoon de werkschakelaar omzetten?
Een foto van de VV verdeler zou ook wel handig zijn. En hoeveel m2 is je woonkamer?Zwartoog schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 08:38:toon volledige bericht
[...]
Kijk naar het grafiekje van @Proton_ in de link die ik gaf, en maak een schattingZoals je ziet in de andere reacties is er niemand die denkt dat je efficiënter gaat zijn dan met gas. Daarnaast worden WP's met hogere temperaturen ook luidruchtiger, dus in een bebouwde omgeving sowieso onwenselijk.
[...]
Is een begin, maar ik ben bang dat je het daarmee niet gaat redden. Van T11 of T22 naar T33 is goed, maar gezien je benodigde temperatuur vraag ik mij af of ze niet sowieso veel te klein zijn. En of je ruimte hebt voor grotere.
Wat kun je met je vloerverwarming doen? Is deze nog wel functioneel? Opnieuw leggen? Die kosten verdien je uiteindelijk terug als je met een veel lagere temperatuur kunt stoken.
[...]
Modulerende thermostaat: goed. Nachtverlaging: niet doen. Het kostte hier met radiatoren ook 3-4 uur om de temperatuur 3 graden omhoog te krijgen.
En overweeg een eigen topic, straks gaan hier dingen door elkaar lopen.
Maar je heb er ook een VRC 720 aan hangen. Kan je toch gewoon je temperatuur lager zetten dat hij zijn setpoint bereikt heeft.
Of gooi je stooktabel naar beneden toe dat hij vanzelf uitgaat. Of he BT uitschakelgrens omhoog gaat de pomp ook uit.
Allemaal instellingen op de VRC 720
En met SWW run stopt hij ook gewoon.
Mogelijk is het praktisch om eerst de AI uit te schakelen, dan zet de pomp zichzelf in slaapstand. Daarna de pomp zelf geheel afschakelen.
Perfect.Zwartoog schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 15:57:
Druktest: vat ontlucht tot 2,8 bar (leidingdruk is 3 bar), dan water opgewarmd van ~20 naar 65. Einddruk is nu 5 bar
[Afbeelding]
Dang, blijk hem toch te hebben. Alleen dan onder:Proton_ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:39:
@Zwartoog op de VRC720 is het Menu->Regeling->Installatie uit.
Ik neem aan bij de 700 vergelijkbaar.
Modus->Systeem UIT actief->activeren

Qua taal is er bij Vaillant nog best wat te halen.
Ja dat klopt.ds23man schreef op zondag 3 juli 2022 @ 08:28:
Dan moet je wel de gateway hebben.
Maar ik vind de app veel fijner werken dan de thermostaat.
Jammer dat ik de thermostaat perse nodig had.
Ergens zal er toch een temperatuursensor in de woonkamer moeten komen te hangenKleuvert schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:45:
[...]
Ja dat klopt.
Maar ik vind de app veel fijner werken dan de thermostaat.
Jammer dat ik de thermostaat perse nodig had.
De VRC700 die ik heb kostte 129,- euro (uit België), en daar zat de DCF buitenvoeler bij.
Het is meer dat die gateway onnodig duur is. Flinke prodoctmarge wegens luxe en gemak.
Wanneer doet zich zoiets voor bij een WP, algemeen gesproken dus? Wat kan bij een WP de oorzaak zijn van te hoge druk in het koelmiddel?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Eerdaags maar eens wat tijd vrij maken om de CV van de muur te trekken en de boel aan te sluiten. Rookgaskanaal wordt de doorvoer
@martijn v omartijn v o schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:40:
meestal condensor vervuild.
Vervuild? Waarmee vervuilt zo’n ding? Want dan heb je het over een onderdeel in het koelmiddelcircuit. Dat is toch een gesloten circuit?
En zijn dat ‘serviceable’ dingen of moet die dan in zijn geheel vervangen worden?
Of kan het koelmiddelcircuit voor zoiets ‘doorgespoeld’ worden?
Ben wel benieuwd hoe je zo’n probleem aanpakt, hoe je dat oplost…
[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 04-07-2022 22:23 ]
<John O`Mill>
Hoe heb jij de buitenunit op je dak getild? Zo'n ding weegt in het geval van de 75/6 iets van 200kg dacht ik._ferry_ schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:43:
Zo, hier staat hij inmiddels ook op het dak van de garage![]()
Eerdaags maar eens wat tijd vrij maken om de CV van de muur te trekken en de boel aan te sluiten. Rookgaskanaal wordt de doorvoerHeb eigenlijk alles al klaar liggen, alleen het buffervat nog niet binnen. Maar die kan er later nog wel bij.
Kwestie van veel mankracht of heb je iets van een takel/hefplateau gebruikt?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
100kg dacht ik, al is dat ook niet iets wat je even tilt nee.PaT schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:21:
[...]
Hoe heb jij de buitenunit op je dak getild? Zo'n ding weegt in het geval van de 75/6 iets van 200kg dacht ik.
Maar met een trekker met voorlader ging het prima
Edit: 150kg met verpakking volgens de specs
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 04-07-2022 22:43 ]
Ik had dit liftje:
https://www.boels.com/nl-...riaallift-compact/p/12092
Gaat qua gewicht net. Maar je moet de WP wel vasthouden tijdens takelen, wiebelt nogal.
Normale materiaallift moet beter gaan, maar die pastte niet in de auto...
Overigens wel oppassen op de lamellen tijdens het sjouwen. Ik ben er blijkbaar tegenaan gebutst. Beetje teruggevouwd wel, maar is niet fraai. Ze zijn erg zacht.
:strip_exif()/f/image/70y4VpfAsYMwetBFgcx8KEoM.jpg?f=fotoalbum_large)
Kanelen liftje huren. Draai je hem zo omhoog.PaT schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:21:
[...]
Hoe heb jij de buitenunit op je dak getild? Zo'n ding weegt in het geval van de 75/6 iets van 200kg dacht ik.
Gaat perfect
Ik zat inderdaad al te kijken naar zo'n materiaalliftje, lijkt mij ook het makkelijkst.
Dit verhuurbedrijf zit bij mij om de hoek en dan kan ik deze lift huren. Moet ik alleen even mijn installateur lief aankijken of we zijn bus even mogen gebruiken.
[ Voor 55% gewijzigd door PaT op 05-07-2022 07:11 ]
Nee de condensor, dat ding met die lamellen buiten. Schoonspoelen met de tuinslang.Hippe Lip schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:19:
[...]
@martijn v o
Vervuild? Waarmee vervuilt zo’n ding? Want dan heb je het over een onderdeel in het koelmiddelcircuit. Dat is toch een gesloten circuit?
En zijn dat ‘serviceable’ dingen of moet die dan in zijn geheel vervangen worden?
Of kan het koelmiddelcircuit voor zoiets ‘doorgespoeld’ worden?
Ben wel benieuwd hoe je zo’n probleem aanpakt, hoe je dat oplost…
Als hij vervuild is kan er minder lucht doorheen.
Het koelgas wordt niet genoeg afgekoeld en doordoor te heet. Druk is afhankelijk van de temperatuur. Dus hoge druk is hoge temperatuur.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Maar wel met een zachte straal, anders spuit je je lamellen plat!martijn v o schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:40:
[...]
Nee de condensor, dat ding met die lamellen buiten. Schoonspoelen met de tuinslang.
Als hij vervuild is kan er minder lucht doorheen.
Het koelgas wordt niet genoeg afgekoeld en doordoor te heet. Druk is afhankelijk van de temperatuur. Dus hoge druk is hoge temperatuur.
[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 05-07-2022 10:59 ]
Het gaat hier over een W/W-WP, dus die heeft geen lamellen buiten. En koelen gaat passief.martijn v o schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:40:
[...]
Nee de condensor, dat ding met die lamellen buiten. Schoonspoelen met de tuinslang.
Bovendien is wat jij beschrijft geen condensor maar een warmtewisselaar (met de lucht). Maar dat is niet relevant in dit verhaal.
<John O`Mill>
Maar waarom stel jij een vraag over een Tecalor W/W WP dan in een topic over Vaillant L/W warmtepompen?Hippe Lip schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:50:
Het gaat hier over een W/W-WP, dus die heeft geen lamellen buiten. En koelen gaat passief.
Zo zorg je natuurlijk zelf voor maximale verwarring...
Hint: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Eén doe je in het boilervat, die andere kan op de "Vertrekwatervoeler" ofwel "Systeemtemperatuursensor" van de AI. Maar de WP zelf heeft ook een prima sensor om de aanvoertemperatuur te meten. Waarom de extra sensor? Voor het geval je lange leidingen hebt vanaf de WP met veel temperatuurverlies?
Ik zit met een vergelijkbare situatie met een split Arotherm. Alle onderdelen heb ik al 14 weken geleden besteld bij de vakhandel, moet over 2 weken geinstalleerd worden. Maar de buitenunit lijkt niet niet op tijd te gaan zijn.Anoniem: 1608730 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:53:toon volledige bericht
[...]
Zonder ebus verbinding heb ik dit trucje al een keer succesvol toegepast; zet de driewegklep handmatig op het boiler bedrijf en laat hem daarop staan.
8.19.1 Drogendekvloeractiveren
1. Druk op de ontstoringstoets. (Resetknop)
2. Houd bij opnieuw starten van het display de + toets net zolang ingedrukt, tot de taalkeuze wordt geopend.
3. Stel de gewenste taal in. (→ Pagina 38)
4. Druk op de -toets, om de voedingsspanning van de hulpverwarming te selecteren.
Etcetc, wijst verder vanzelf of zie de handleiding van de uniTOWER.
Stel vervolgens dag 5 in, dan zal hij de boiler een 7 tal dagen op 45 graden houden (of tot annuleren).
Let op! Erg goed handmatig ontluchten om doorbranden naverwarmer te voorkomen, geen automatisch programma aanwezig in deze stand.
Succes!
De klant heeft de CV ketel al verwijderd.
Zal ik de VRC720 dan beter niet installeren (want die kan gaan zeuren om een warmteopwekker) maar de buitenvoeler wel? En dan de 3 wegklep handmatig zetten en de betondroogmodus inschakelen met de interface op de binnenunit. Of is er nog een geschiktere noodmodus die langer dan 7 dagen werkt?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Als je en 200 liter buffer hebt heb je 2 aansluitingen en bij 100 liter 1. Als ze er niet bij zitten is het ook niet goedZwartoog schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:25:
Wat is het nut van de tweede VR10 voeler?
Eén doe je in het boilervat, die andere kan op de "Vertrekwatervoeler" ofwel "Systeemtemperatuursensor" van de AI. Maar de WP zelf heeft ook een prima sensor om de aanvoertemperatuur te meten. Waarom de extra sensor? Voor het geval je lange leidingen hebt vanaf de WP met veel temperatuurverlies?
Ik kan je niet helemaal volgen...Adriaan71 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:53:
[...]
Als je en 200 liter buffer hebt heb je 2 aansluitingen en bij 100 liter 1. Als ze er niet bij zitten is het ook niet goed
Bedoel je dat die 2e sensor vooral van nut is bij een buffervat, om de vertrektemperatuur daar te meten?
Een 200 liter buffervat kan je meten boven en beneden in het vat. Zodat je met je pompgroep optimaal je delta T kan instellen door meting onder en boven in het vat.Zwartoog schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:57:
[...]
Ik kan je niet helemaal volgen...
Bedoel je dat die 2e sensor vooral van nut is bij een buffervat, om de vertrektemperatuur daar te meten?
Bij hydraulische scheiding buffer
De waardes kan je aflezen in je VRC 720.
Maar je kan ze ook op je leidingen plakken kan je ook daar de temperatuur uitlezen
[ Voor 11% gewijzigd door Adriaan71 op 05-07-2022 15:14 ]
Ok, maar als je geen buffer hebt, dan heb je die tweede sensor voor jokerreserve.Adriaan71 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:13:
[...]
Een 200 liter buffervat kan je meten boven en beneden in het vat. Zodat je met je pompgroep optimaal je delta T kan instellen door meting onder en boven in het vat.
Bij hydraulische scheiding buffer
De waardes kan je aflezen in je VRC 720.
Maar je kan ze ook op je leidingen plakken kan je ook daar de temperatuur uitlezen
Het alternatief is om in 70%* van de gevallen extra orderpicken, extra verpakking, vierkante meters magazijn, ritjes naleveren etc waardoor hij opeens €20+ kost.
* alle getallen uit deze post vinden hun oorsprong in mijn duim
Nu heb ik ook witte boeidelen, maar die zijn ral 9010, en ook niet zo'n glad oppervlak als die metalen behuizing.
Dus ik denk dat ik maar een mat grijze wrap er voor bestel. Lijkt mij de beste oplossing. Hij blij, en eerlijk gezegd is dat ook wat subtieler dan dat spierwit.
Nu heb ik wel wrapfolie liggen, maar die is wit van kleur
[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 05-07-2022 17:38 ]
Heeft ie geen gordijnen of plissé in huis. Die ochtend zon brand ook niet de hele dag._ferry_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:28:
Had de buurman al aan de bel, dat die pomp wel erg wit is, en het zonnetje dan precies in de ochtend er op reflecteert, zo zijn woonkamer in. Kan best begrijpen dat het irritant is, en het glimmende logo helpt ook niet.
Nu heb ik ook witte boeidelen, maar die zijn ral 9010, en ook niet zo'n glad oppervlak als die metalen behuizing.
Dus ik denk dat ik maar een mat grijze wrap er voor bestel. Lijkt mij de beste oplossing. Hij blij, en eerlijk gezegd is dat ook wat subtieler dan dat spierwit.
Goede reden om dan mijn ogen even dicht te doen

Eerlijk gezegd liever dat hij het meteen aangeeft dan iemand die zich er aan ergert en pas 2 maanden later geërgerd tussen neus en lippen laat weten dat de reflectie hinderlijk is.
Dus straks even een rolletje matgrijze plakfolie halen bij de bouwmarkt, als hij dan blij is ben ik ook weer blij.
[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 05-07-2022 18:37 ]
Groot gelijk hoor. Maar zou dat goed houden op het materiaal van de Vaillant?_ferry_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:36:
Oh hij heeft vast wel gordijnen, maar ik kan het op zich wel begrijpen. Aan de overkant heeft iemand een mooie glimmende meedraaiende RVS kap op de schoorsteen. De wind laat hem dan bewegen, en dan komt die reflectie telkens precies in mijn ooghoek als ik op de bank zit.
Goede reden om dan mijn ogen even dicht te doen![]()
Eerlijk gezegd liever dat hij het meteen aangeeft dan iemand die zich er aan ergert en pas 2 maanden later geërgerd tussen neus en lippen laat weten dat de reflectie hinderlijk is.
Dus straks even een rolletje matgrijze plakfolie halen bij de bouwmarkt, als hij dan blij is ben ik ook weer blij.
Mooi hoor een warmtepomp shutter systeem. Nog koppelen aan warmtepomp dat als hij gaat draaien dat de lamellen vanzelf open gaanmartijn v o schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:13:
ik heb er een kastje omheen getimmerd.[Afbeelding]
Nou die folie van de bouwmarkt was wel vrij dun, echt gemaakt voor bijvoorbeeld het opknappen van een keuken. Maar er zit nu IIG iets van mat-grijs op. Mocht het er met de eerste regenbui af komen, dan bestel ik wel fatsoenlijke vinylfolie of wrapfolie.Gramser schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:56:
[...]
Groot gelijk hoor. Maar zou dat goed houden op het materiaal van de Vaillant?
Ik zou er parelmoer opplakken. Dan zit er altijd wel een kleur bij die hij leuk vind._ferry_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:42:
[...]
Nou die folie van de bouwmarkt was wel vrij dun, echt gemaakt voor bijvoorbeeld het opknappen van een keuken. Maar er zit nu IIG iets van mat-grijs op. Mocht het er met de eerste regenbui af komen, dan bestel ik wel fatsoenlijke vinylfolie of wrapfolie.

Ik heb op de thermostaat alle gewenste temperaturen op laag staan. Zelfs Modus->Verwarmen staat op Uit.
En toch de kachel aanzetten.
Ja sorry, ik had even niet goed opgelet. Was in de veronderstelling dat het een algemeen WP-topic was. Ik lees in teveel topics…Andrehj schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:53:
[...]
Maar waarom stel jij een vraag over een Tecalor W/W WP dan in een topic over Vaillant L/W warmtepompen?![]()
Zo zorg je natuurlijk zelf voor maximale verwarring...
Hint: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

<John O`Mill>
Straalkachel buiten is inderdaad een optie 😅 Ik zat meer te denken aan glycol in het buitengedeelte dan door een spiraal in het buffervat of vorstbeveiligingkleppen. Heeft iemand glycol toegepast ?Proton_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:39:
@benolski €20 straalkachel, een zak waxinelichtjes en een spaarrekening
Ja hoor;Flail schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:58:
@_ferry_ als je foto's hebt ben ik wel benieuwd! Speel ook met de gedachte om er wrapfolie op te plakken.
Ik raad de folie van de bouwmarkt niet echt aan, vrees dat het niet goed bestand is tegen weersinvloeden. Wrapfolie kan, maar aangezien je alleen vlakke of gebogen delen hebt zou plotter folie/vinylfolie prima moeten werken. Daar bestickeren ze autost mee bijvoorbeeld. Alleen de 4 hoeken van de bovenkant kunnen dan lastig zijn.
Dat kost niet zo veel bij bijvoorbeeld hobbyplotter.nl, plotter folie.nl of elke willekeurige bestickeraar.
Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1
Aie, ben bang dat je gelijk hebtDenyo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:26:
@Zwartoog Op de foto's van jouw installatie zag ik een blauw DE expansievat van Reflex. Volgens mij zijn deze niet bedoeld voor drinkwater, dit zijn de DD vaten wel en die zijn groen of wit van kleur. Zal voor de werking niets uitmaken. Of ze hebben ze ook in andere kleuren??
Suf, ik kwam er toen niet achter wat nu precies de verschillen waren, en de webshop wist ook van niets (nadeel van dozenschuivers). Ik ging er toen vanuit dat alle sanitaire vaten inmiddels doorstromend waren.
Ik heb er enige berusting in dit vat zichzelf kan leegdrukken zodra de kraan even open staat
Maar in welke situaties zou je een SWW vat willen gebruiken die niet doorstroomt? Ofwel, wat is het bestaansrecht van niet-doorstroom-SWW-vaten
Refix DEZwartoog schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Aie, ben bang dat je gelijk hebt
Suf, ik kwam er toen niet achter wat nu precies de verschillen waren, en de webshop wist ook van niets (nadeel van dozenschuivers). Ik ging er toen vanuit dat alle sanitaire vaten inmiddels doorstromend waren.
Ik heb er enige berusting in dit vat zichzelf kan leegdrukken zodra de kraan even open staat
Maar in welke situaties zou je een SWW vat willen gebruiken die niet doorstroomt? Ofwel, wat is het bestaansrecht van niet-doorstroom-SWW-vaten
Niet doorstroomd membraan-drukexpansievat voor watertoevoersystemen, die niet zijn onderworpen aan DIN 1988, bijv. brandblus- en bedrijfswatersystemen, vloerverwarmingen of warmtebronsystemen. Vaten zijn ontworpen volgens DIN EN 13831. Goedkeuring overeenkomstig Richtlijn Drukapparatuur 2014/68/EU.
Dit zegt de fabrikant.
Ja, dus voor al het water, behalve blus-, bedrijfs- of verwarmingswater. Volgens die uitleg mag een DE vat gebruikt worden in deze situatie.Denyo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:16:
[...]
Refix DE
Niet doorstroomd membraan-drukexpansievat voor watertoevoersystemen, die niet zijn onderworpen aan DIN 1988, bijv. brandblus- en bedrijfswatersystemen, vloerverwarmingen of warmtebronsystemen. Vaten zijn ontworpen volgens DIN EN 13831. Goedkeuring overeenkomstig Richtlijn Drukapparatuur 2014/68/EU.
Dit zegt de fabrikant.
Nee, andersom. DIN 1988 gaat over sanitaire waterinstallaties. De DE is voor installaties die daar niet aan hoeven te voldoen. Bijvoorbeeld dus de genoemde blusinstallaties ed. Voor onze warmwatervoorziening is dus een DD vat nodig.Zwartoog schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:32:
[...]
Ja, dus voor al het water, behalve blus-, bedrijfs- of verwarmingswater. Volgens die uitleg mag een DE vat gebruikt worden in deze situatie.
Helder!Denyo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:38:
[...]
Nee, andersom. DIN 1988 gaat over sanitaire waterinstallaties. De DE is voor installaties die daar niet aan hoeven te voldoen. Bijvoorbeeld dus de genoemde blusinstallaties ed. Voor onze warmwatervoorziening is dus een DD vat nodig.
Stomme webshop ook om dit type tussen de WP aan te bieden

[ Voor 8% gewijzigd door Zwartoog op 06-07-2022 10:50 ]
Kun je de kappen van de unit losmaken?_ferry_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:14:
[...]
Ja hoor;
***members only***
Ik raad de folie van de bouwmarkt niet echt aan, vrees dat het niet goed bestand is tegen weersinvloeden. Wrapfolie kan, maar aangezien je alleen vlakke of gebogen delen hebt zou plotter folie/vinylfolie prima moeten werken. Daar bestickeren ze autost mee bijvoorbeeld. Alleen de 4 hoeken van de bovenkant kunnen dan lastig zijn.
Dat kost niet zo veel bij bijvoorbeeld hobbyplotter.nl, plotter folie.nl of elke willekeurige bestickeraar.
Ik ga voor een VWL 75/6, maar twijfel nog over een paar zaken.
The juicy stuff:
- We hebben overal (over gedimensioneerde) radiatoren met een totale inhoud incl leidingen van +- 120L
- Totale warmteafgifte (volgens radson calculator) bij vertrektemp 45° +- 6000W. 40° moet ook kunnen als de WP 24/7 kan draaien zonder nachtverlaging.
Offerte:
VWL 75/6 A 230V S2
MEH 97/6
VWZ A1 BM1
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720
VIH RW 300/3 MR
Vragen:
De VWZ is niet nodig denk ik vermits deze in de MEH97 zit?
Is het buffervat nodig en groot genoeg gezien de totale inhoud van het syteem?
Verder zit ik ook te denken om zowel de WP als een WPB apart aan te schaffen. Dan draaien beide onafhankelijk van elkaar, met de gekende voor- en nadelen.
Welke zaken kan ik dan laten vallen uit de offerte? De loodgieter was daar niet helemaal up-to-date.
Ik vermoed dat het dan dit wordt:
VWL 75/6 A 230V S2
VWZ A1 BM1
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720
VWL B270/5
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
De AI Plus module (+ oa elektrisch hulpelement en driewegklep) zit inderdaad in de MEH 97/6, dus waarom beide in de offerte staan is mij niet duidelijk.
Als je bij de configuratie met een WPboiler alleen voor de AI Plus module gaat heb je geen elektrisch hulpelement. Dat hulpelement kun je ook los aanschaffen (de MEH 60).
Misschien wel verstandig om deze te nemen i.v.m. defrosts omdat je alleen radiatoren hebt?
Dus bij aparte WPB heb ik nodig?Franciesco schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:50:
@Aries.Mu 24/7 stoken zul je niet redden in de winter. Meestal wordt er 1 uur gerekend voor opwarmen SWW en 3 uur voor defrosts. Dus dan houd je 20 uur per dag over. Bij een aparte WPboiler 21 uur.
De AI Plus module (+ oa elektrisch hulpelement en driewegklep) zit inderdaad in de MEH 97/6, dus waarom beide in de offerte staan is mij niet duidelijk.
Als je bij de configuratie met een WPboiler alleen voor de AI Plus module gaat heb je geen elektrisch hulpelement. Dat hulpelement kun je ook los aanschaffen (de MEH 60).
Misschien wel verstandig om deze te nemen i.v.m. defrosts omdat je alleen radiatoren hebt?
VWL 75/6 A 230V S2
VWZ A1 BM1
MEH60
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720
VWL B270/5
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Het is de VWZ AI, geen A1Aries.Mu schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:10:
[...]
Dus bij aparte WPB heb ik nodig?
VWL 75/6 A 230V S2
VWZ A1 BM1
MEH60
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720
VWL B270/5
Weet je zeker dat je een buffervat nodig hebt bij jouw volume? Meestal is het: niet doen.
Verder heb je geen naverwarmer (MEH60) nodig als je op 45 graden kunt stoken. De 75/6 kan uit zichzelf al hoge temperaturen halen (tegen een lagere, maar alsnog COP>1).
Oops, te snel gekopieerd.Zwartoog schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:53:
[...]
Het is de VWZ AI, geen A1Verder zou ik de MB3 versie zoeken (artikelnummer 0010031645) om misverstanden te voorkomen.
Weet je zeker dat je een buffervat nodig hebt bij jouw volume? Meestal is het: niet doen.
Verder heb je geen naverwarmer (MEH60) nodig als je op 45 graden kunt stoken. De 75/6 kan uit zichzelf al hoge temperaturen halen (tegen een lagere, maar alsnog COP>1).
Die MB3 versie is hier in BE bij de bekende webshops niet echt te vinden... raar.
Buffervat icm radiatoren is aan te raden toch? En bij defrost?
De naverwarmer zat ik ook aan te denken. Ik denk dat we zelfs naar 40 graden kunnen komende winter; ga het toch proberen als de WP tegen dan nog niet geïnstalleerd zou zijn.
Verder liggen er ook nog zonnepanelen die veel overschot hebben en bij aankoop BEV komen er nog extra op het platte dak. Minder elektriciteitsverbruik is altijd beter en hoe hoger de COP ook, maar ik wil vooral asap van het gas af.
Ah, BelgiëAries.Mu schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:58:
[...]
Oops, te snel gekopieerd.
Die MB3 versie is hier in BE bij de bekende webshops niet echt te vinden... raar.
Buffervat icm radiatoren is aan te raden toch? En bij defrost?
De naverwarmer zat ik ook aan te denken. Ik denk dat we zelfs naar 40 graden kunnen komende winter; ga het toch proberen als de WP tegen dan nog niet geïnstalleerd zou zijn.
Verder liggen er ook nog zonnepanelen die veel overschot hebben en bij aankoop BEV komen er nog extra op het platte dak. Minder elektriciteitsverbruik is altijd beter en hoe hoger de COP ook, maar ik wil vooral asap van het gas af.
Qua volumeinhoud was 40 liter dacht ik genoeg. Uit m'n hoofd, ik kan de specs helaas niet meer vinden. Ik heb hier geschat ongeveer dezelfde inhoud met alleen radiatoren. Ik ga het leren komende winter
Qua WPB weet ik niet of dat uurtje in de zoveel dagen een probleem gaat zijn. Speelt ook alleen op de koudste dagen natuurlijk. SWW via de WP geeft een veel kortere tijd voor opwarmen, een WPB is qua installatie weer makkelijker. Is ook een stukje voorkeur denk ik.
Was zojuist een discussie in het andere topic:
Zwartoog in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Een kalebas gekocht, en al kumbaya-zingend rondjes om de WP gelopenbenolski schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:06:
Wat hebben jullie gedaan om schade door vorst te voorkomen( in een uitzonderlijke situatie van stroomuitval) ?
Was vorige week in het L/W topic een uitgebreide discussie over:
Proton_ in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik ben geen wintersporter, dus de kans dat én de stroom langdurig uitvalt, én het vriest, én heel het gezin dagen weg is, is nihil.
Ik heb binnen (recht onder de WP) 2 kraantjes zitten die iemand (de buren, of iemand anders met de reservesleutel) makkelijk open kan draaien om het systeem leeg te laten lopen mocht het een keer zover komen.
Het is vooral dát je eraan moet denken.
Ik vind @LeonTebbens's idee om de boel groen te spuiten nog steeds een mooi idee:_ferry_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:28:
Had de buurman al aan de bel, dat die pomp wel erg wit is, en het zonnetje dan precies in de ochtend er op reflecteert, zo zijn woonkamer in. Kan best begrijpen dat het irritant is, en het glimmende logo helpt ook niet.
LeonTebbens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Ik begrijp ook niet waarom WP altijd zo'n patserige beige kleur moeten hebben die nergens bij past of in verdwijnt.
Het gaat erom dat je geen doorstroom expansie vat hebt. Dan creëer je dus stilstaat water met een bepaalde temperatuur wat niet weg kan stromen en zo kan er legionella groei ontstaan. Dat is de achterliggende gedachte erachter.Zwartoog schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:10:
[...]
Aie, ben bang dat je gelijk hebt
Met een doorstroom expansievat heb je daar geen last van.
Als je het over een parallel buffervat hebt, dan lijkt je totale inhoud voldoende, op voorwaarde dat die 120 liter de inhoud is van het deel dat altijd open staat. Als delen daarvan soms dicht kunnen staan (thermostaatkraan, handkraan die gebruikt wordt, vloerverwarming of andere delen met naregeling), dan tellen die niet mee bij het berekenen van je waterinhoud.Aries.Mu schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:35:
Ik ga voor een VWL 75/6, maar twijfel nog over een paar zaken.
The juicy stuff:
- We hebben overal (over gedimensioneerde) radiatoren met een totale inhoud incl leidingen van +- 120L
Vragen:
\Is het buffervat nodig en groot genoeg gezien de totale inhoud van het syteem?
<John O`Mill>
Enkel de radiatoren op het gv staan altijd vol open omdat daar de thermostaat hangt. Rest staat meestal op stand 2 (van de 5).Hippe Lip schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:56:
[...]
Als je het over een parallel buffervat hebt, dan lijkt je totale inhoud voldoende, op voorwaarde dat die 120 liter de inhoud is van het deel dat altijd open staat. Als delen daarvan soms dicht kunnen staan (thermostaatkraan, handkraan die gebruikt wordt, vloerverwarming of andere delen met naregeling), dan tellen die niet mee bij het berekenen van je waterinhoud.
Dan zit ik aan een kleine 80L inhoud enkel gv.
Dus toch buffer nemen van 45L, maar niet groter?
Dit staat er in de handleiding:ds23man schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:02:
Is er een maximale lengte voor de kabel van de dcf buitentemperatuursensor? Moet nogal een eindje trekken om op de noordgevel uit te komen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zJiq6hzxtkXfOXXVNLyqtqLG.png?f=user_large)
Dus 50 meter bij > 0,75 mm². De vraag is of je hem langer kunt maken bij dikker draad.
Jij hebt 3 pompen toch straks? Zou je het signaal kunnen splitsen, dus 1 ontvanger naar 3 WPs?
De VWL 75/6 heeft volgens de handleiding minimaal 55 liter CV-water nodig van 15 graden of meer om zonder backup element een defrost te kunnen doen.Zwartoog schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:10:
[...]
Qua volumeinhoud was 40 liter dacht ik genoeg. Uit m'n hoofd, ik kan de specs helaas niet meer vinden. Ik heb hier geschat ongeveer dezelfde inhoud met alleen radiatoren. Ik ga het leren komende winter
Die systeem inhoud komt @Aries.Mu wel aan als ik het goed onthouden heb, maar ook de minimale temperatuur in wat ongelukkige omstandigheden? B.v. na vakantie in de winter met een lage ruimtetemperatuur of na een stroomstoring.
Met alleen radiatoren heb je weinig massa die er voor zorgt dat het CV-water langere tijd op temperatuur blijft. Dus ik twijfel of het verstandig is om in dit geval geen backup element te hebben. Het zou namelijk erg vervelend zijn als hij de defrost cyclus niet kan afmaken door een te lage watertemp en niet uit deze cyclus geraakt omdat er geen mogelijkheid is het CV-water elektrisch bij te verwarmen.
Hoe denkt b.v. @Adriaan71 hier over in de beschreven situatie van @Aries.Mu ?
Budgettair gezien ben ik voorzien op de MEH97 + buffer. Maar als het zonder kan (en dus minder complex en minder kans op stukken) en goedkoper, zonder daarom in te boeten aan comfort, why not?Franciesco schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:37:
[...]
De VWL 75/6 heeft volgens de handleiding minimaal 55 liter CV-water nodig van 15 graden of meer om zonder backup element een defrost te kunnen doen.
Die systeem inhoud komt @Aries.Mu wel aan als ik het goed onthouden heb, maar ook de minimale temperatuur in wat ongelukkige omstandigheden? B.v. na vakantie in de winter met een lage ruimtetemperatuur of na een stroomstoring.
Met alleen radiatoren heb je weinig massa die er voor zorgt dat het CV-water langere tijd op temperatuur blijft. Dus ik twijfel of het verstandig is om in dit geval geen backup element te hebben. Het zou namelijk erg vervelend zijn als hij de defrost cyclus niet kan afmaken door een te lage watertemp en niet uit deze cyclus geraakt omdat er geen mogelijkheid is het CV-water elektrisch bij te verwarmen.
Hoe denkt b.v. @Adriaan71 hier over in de beschreven situatie van @Aries.Mu ?
Heb de indruk dat bijna alle installateurs hetzelfde voorstellen bij iedere woning (dus de 125 (zwaarste en duurste WP uiteraard) + MEH97 + buffer + een hele rimram aan overbodige accessoires).
Maar tweakers weten het altijd beter
Denk dat dat niet gaat lukken, zit nogal wat elektronica in het doosje. Maar met die 50 meter red ik me wel.Zwartoog schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:26:
[...]
Dit staat er in de handleiding:
[Afbeelding]
Dus 50 meter bij > 0,75 mm². De vraag is of je hem langer kunt maken bij dikker draad.
Jij hebt 3 pompen toch straks? Zou je het signaal kunnen splitsen, dus 1 ontvanger naar 3 WPs?
Ik heb in de handleiding al gevonden dat ik een installatieautomaat met C-karakteristiek moet gebruiken. Prima. Maar hoe wordt de monoblock dan aangesloten op het net? Is het voldoende als ik gewoon één stopcontact voor de wp-groep plaats (in het schuurtje, ca. 2m van de "buitenunit"). Boiler, AI Plus, etc. kan dan op een aparte groep.Franciesco schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:08:
@ben2513 De VWL75/6 moet op een eigen groep komen. Het maximum opgenomen vermogen is namelijk 3,5kW.
Wel wordt, indien van toepassing, soms dezelfde groep ook gebruikt voor de AI Plus module en de thermostaat (bij mij ook), maar deze zaken verbruiken nauwelijks stroom.
Overigens is het vaak ook slim om de wp op een aparte groep te zetten. Op die manier kun je i.c.m. een kWh meter in je groepenkast het stroomverbruik van de wp monitoren.
// Of denk ik hier teveel over na? Doet m'n installateur dit wellicht? Ik wil wel alvast een kabel trekken, kan me niet voorstellen dat de installateur dit doet?
[ Voor 8% gewijzigd door ben2513 op 07-07-2022 14:00 ]
Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Voor de VWZ AI geldt hetzelfde, dus als ze op dezelfde groep konen gaat er een lasdoos tussen.
Een binnenunit met naverwarmer heeft ook een eigen groep nodig, op een andere fase bij driefasen.
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic