• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:08

Seafarer

XXX

Eriko schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Ja in het hele huis inclusief de buffervat van 100 liter. Er is geen extra pomp ivm radiatoren in woonkamer naast vloerverwarming als bijverwarming. Als ik me goed herinner, is er 20 liter glycol erin gegooid.
Volledig op glycol mengsel hoor je niet zoveel. Bevalt verder goed?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thys schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:14:
1. Ik kan nergens iets vinden over de silent/quiet mode. Niet in de menu's, niet op de bus en ook niet in de handleiding.
Het is niet zichtbaar in het installatiemenu van de VR720? Even QUIETER? 🤫 Noise Reduction Mode #heatpump #noisereduction #noise

In NL 'fluistermodus'

Hier heeft iemand alle DHW modes uitvoerig getest; https://energy-stats.uk/vaillant-arotherm-hot-water-modes-performance/, tldr; eco mode is inderdaad het meest zuinig.

[ Voor 25% gewijzigd door Tele op 13-08-2026 12:11 ]

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:54
Hi!

Door de bomen zie ik het bos niet helemaal meer dus vandaar toch nog een vraag.

Ik heb van een installateur 2 offertes gekregen. Het verschil tussen de 2 is de warmtepomp namelijk:

- Vaillant aroTHERM plus upgrade warmtepomp 35/8.1

- Vaillant aroTHERM pro 55/7.1 A

Op beiden offertes staat de Vaillant binnenunit Hydraulische module MEH97/6 met naverwarmer 230V/400V (All Electric). Nu lees ik online over dat dit een 97/7 zou moeten zijn en dat de VWZ AI/7 toegevoegd zou moeten worden (staat momenteel niet op de offerte). Op beiden staat het besturingselement Vaillant thermostaat sensoCOMFORT VRC720.

Concreet:

- Wat is het verschil tussen de twee warmtepompen (naast pro en plus)? Waarin kan ik verschillen gaan merken?

- Klopt het dat de installateur een 97/7 zou moeten installeren?

- Wat is het verschil tussen de 97/6 of 7 en de VWZ AI/7? Vervangt de een de ander? Is het een aanvulling op elkaar?

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36
Tele schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Het is niet zichtbaar in het installatiemenu van de VR720? Even QUIETER? 🤫 Noise Reduction Mode #heatpump #noisereduction #noise

In NL 'fluistermodus'

Hier heeft iemand alle DHW modes uitvoerig getest; https://energy-stats.uk/vaillant-arotherm-hot-water-modes-performance/, tldr; eco mode is inderdaad het meest zuinig.
Fluistermodus is het inderdaad! Die is dan opgelost :)

Dat artikel wat je linkt over de DHW modes was precies wat ik ook gevonden had en waarom ik het even na wil kijken, echter lijkt die optie niet (meer) te bestaan nu. Ik ga dan voorlopig maar voor Sweet Spot

[ Voor 3% gewijzigd door thys op 13-08-2026 12:49 ]

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08 15:36
Seafarer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Volledig op glycol mengsel hoor je niet zoveel. Bevalt verder goed?
Copilot zei:
Een monoblock bevat water in de buitenunit en in de leidingen naar binnen. Bij een langdurige stroomuitval tijdens strenge vorst bestaat er een reëel risico op bevriezing. Glycol beschermt continu, ook zonder stroom.
We hebben steeds meer te maken met een stroomuitval in de toekomst. Ik zit dus goed. Het bevalt mij erg goed.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-08 23:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

Eriko schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:12:
[...]

Copilot zei:

[...]

We hebben steeds meer te maken met een stroomuitval in de toekomst. Ik zit dus goed. Het bevalt mij erg goed.
Glycol in het water van een warmtepomp gaat gemiddeld 5 tot 10 jaar mee.
​Laat de pH-waarde en het beschermingsniveau (de concentratie) periodiek controleren tijdens een onderhoudsbeurt om te bepalen of vervanging nodig is.

​Rendement: Glycol is dikker en neemt minder goed warmte op dan zuiver water. De circulatiepomp moet harder werken en de warmteoverdracht is minder efficiënt, wat het rendement (COP) met zo'n 3 tot 5% verlaagt.

Zal prima werken maar ook weer gedoe en kosten.

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 13-08-2026 13:23 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
jerjer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:55:

- Wat is het verschil tussen de twee warmtepompen (naast pro en plus)? Waarin kan ik verschillen gaan merken?
De plus is iig groter, zwaarder, stiller, duurder, kleinere propaan-veiligheidszone nodig. En dan vergeet ik nog wel wat maar dat weten anderen vast
- Klopt het dat de installateur een 97/7 zou moeten installeren?
Klopt, zouden ze anders vanzelf wel achter komen want het oude model kan niet samen met de nieuwe buitenunits. Verder wel dezelfde functie.
- Wat is het verschil tussen de 97/6 of 7 en de VWZ AI/7? Vervangt de een de ander? Is het een aanvulling op elkaar?
de MEH unit = VWZ AI + heater + driewegklep + ontluchter + overstort + expansievat. Alles in 1 behuizing.

• HansGeluk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-08 16:07
Hallo techneuten,

Ik ben bezig met de installatie van een Arotherm plus VWL 55/8.1 met een VWZ AI. Krijg ik bij CV bedrijf 230V op de 3 weg klep? Of is het dan juist 0V? Dit om de boiler en vloerverwarming op de juiste kant van de klep aan te sluiten.

Alvast dank voor jullie reactie!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-08 23:26

Carboy54

Duurzaamheid coach

HansGeluk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:46:
Hallo techneuten,

Ik ben bezig met de installatie van een Arotherm plus VWL 55/8.1 met een VWZ AI. Krijg ik bij CV bedrijf 230V op de 3 weg klep? Of is het dan juist 0V? Dit om de boiler en vloerverwarming op de juiste kant van de klep aan te sluiten.

Alvast dank voor jullie reactie!
230v let op je hebt diverse soorten kleppen met verschillende aansturingen. Kies een Honeywell VC4013 dat ben je verzekerd van de juiste werking.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• HansGeluk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-08 16:07
Carboy54 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

230v let op je hebt diverse soorten kleppen met verschillende aansturingen. Kies een Honeywell VC6013 dat ben je verzekerd van de juiste werking.
Dank!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:32
Bij onze huidige gasketel zit een gelijkaardige Honeywell 3-wegklep (VC8010 - 24Vdc). Deze klep heeft steeds 230V nodig, zowel om te switchen naar verwarming als naar warmwaterboiler. De transformator in de ketel voelt warm aan. Dit verbruikt 24/7 (onnodig) stroom.

Ik vond echter een klep (ESBE ZRS234 - DN32 variant - https://esbe.eu/group/products/diverting-valves/zrs230) die enkel spanning nodig heeft wanneer ze bv. de warmwaterboiler moet opwarmen (uitgang A). Zonder spanning duwt een veer de klep open richting B.
Ze opent in 15s en sluit in 5s.
Verbruikt 6VA (6W), enkel wanneer er spanning komt op contact L (zie onderaan).

Ik vroeg me af of dit zou werken bij de nieuwe VWZ AI /7 230V module?

Volgens de VWZ AI /7 handleiding (https://www.vaillant.nl/api/download/product/nl/_vwz-ai_1498669.pdf?target=blank) bevat de X15 aansluiting voor een externe 3-wegklep 4 pinnen:
- Aarding
- N(euter)
- Aansluiting 1 - geschakelde 230V - max 6W
- Aansluiting 2 - permanent 230V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXnVjs1vPXmOktVWCn17maIgnKs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vaJqAovqfsUAmVDl5bgQxCYX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyNtTVMr1grRHjhUOTN1UVfFGRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCGG1bRU1iqVO3ieciUuf5Ak.jpg?f=fotoalbum_large

Precies zo sluit je de ZRX 23x klep aan:
- L aan contact 1
- N aan N
- Aarding aan Aarding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TINgeMUaeGPW4kZJ4CdVSm28W9A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qfYMFR46sPWUJc0DeAt4g7SM.png?f=user_large

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:54
Fleighe schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

De plus is iig groter, zwaarder, stiller, duurder, kleinere propaan-veiligheidszone nodig. En dan vergeet ik nog wel wat maar dat weten anderen vast

[...]

Klopt, zouden ze anders vanzelf wel achter komen want het oude model kan niet samen met de nieuwe buitenunits. Verder wel dezelfde functie.

[...]

de MEH unit = VWZ AI + heater + driewegklep + ontluchter + overstort + expansievat. Alles in 1 behuizing.
Thanks voor je antwoorden! Dit geeft veel inzicht! Zou de meerprijs van circa 1,5 a 2k tussen de pro en plus het waard zijn?

Dus als ik je goed begrijp heeft de MEH unit al de VWZ AI/7 in zich? Waarom installeren mensen ze dan naast elkaar?

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:14
Met die vraag zitten ik ook is het prijsverschil het waard tussen de pro en de plus blijft best wel vel geld. Afgezien dat hij aan de zijkant van mijn woning komt te staan op het garage dak.

Voor de rest zijn volgens mij identiek aan elkaar allee. Stiller en de oa veiligeheidszone

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:08

Seafarer

XXX

roofburner schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:05:
Bij onze huidige gasketel zit een gelijkaardige Honeywell 3-wegklep (VC8010 - 24Vdc). Deze klep heeft steeds 230V nodig, zowel om te switchen naar verwarming als naar warmwaterboiler. De transformator in de ketel voelt warm aan. Dit verbruikt 24/7 (onnodig) stroom.

Ik vond echter een klep (ESBE ZRS234 - DN32 variant - https://esbe.eu/group/products/diverting-valves/zrs230) die enkel spanning nodig heeft wanneer ze bv. de warmwaterboiler moet opwarmen (uitgang A). Zonder spanning duwt een veer de klep open richting B.
Ze opent in 15s en sluit in 5s.
Verbruikt 6VA (6W), enkel wanneer er spanning komt op contact L (zie onderaan).

Ik vroeg me af of dit zou werken bij de nieuwe VWZ AI /7 230V module?

Volgens de VWZ AI /7 handleiding (https://www.vaillant.nl/api/download/product/nl/_vwz-ai_1498669.pdf?target=blank) bevat de X15 aansluiting voor een externe 3-wegklep 4 pinnen:
- Aarding
- N(euter)
- Aansluiting 1 - geschakelde 230V - max 6W
- Aansluiting 2 - permanent 230V

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- L aan contact 1
- N aan N
- Aarding aan Aarding

[Afbeelding]
Dat er spanning op staat wil nog niet zeggen dat er ook stroom loopt.
Een VZ8010 heeft intern eindschakelaars en zou zichzelf uit moeten schakelen.
Dat de trafo warm is kan aan de kwaliteit liggen van de transformator.

Voor de zekerheid de stroom meten naar de klep ?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• thys
roofburner schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:05:

- L aan contact 1
- N aan N
- Aarding aan AardinG
Ik kan bevestigen dat dit prima werkt. Heb een iets andere type klep maar precies hetzelfde principe.

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:32
@Seafarer Ja de ketel is al een oud beestje. Veel kan ik er waarschijnlijk toch niet aan doen. Volgende klep moet beter, denk ik dan.

@thys Bedankt om te bevestigen. Heb je nog merk/model/type eventueel van jouw klep?

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
jerjer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Thanks voor je antwoorden! Dit geeft veel inzicht! Zou de meerprijs van circa 1,5 a 2k tussen de pro en plus het waard zijn?
Dat is aan jezelf (of eventueel aan de wettelijke geluidseisen voor jouw plaatsingslocatie) Zoek iig nog even op wat er verder aan verschillen zijn voor je beslist.
Dus als ik je goed begrijp heeft de MEH unit al de VWZ AI/7 in zich? Waarom installeren mensen ze dan naast elkaar?
Ze worden niet naast elkaar geïnstalleerd.

Ik heb zelf bijvoorbeeld de AI ipv MEH omdat mijn warm kraanwater via een warmtepompboiler gaat en dus geen driewegklep nodig heb en ik kies voor het risico van geen heater in mijn systeem. Maar over het algemeen is de MEH dikke prima en de meest gebruikte versie.

• thys
roofburner schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:19:

@thys Bedankt om te bevestigen. Heb je nog merk/model/type eventueel van jouw klep?
Ik had zelf de Vaillant 009462 besteld
Pagina: 1 ... 215 216 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic