• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:19

Seafarer

XXX

Eriko schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:36:
[...]

Ja in het hele huis inclusief de buffervat van 100 liter. Er is geen extra pomp ivm radiatoren in woonkamer naast vloerverwarming als bijverwarming. Als ik me goed herinner, is er 20 liter glycol erin gegooid.
Volledig op glycol mengsel hoor je niet zoveel. Bevalt verder goed?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thys schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:14:
1. Ik kan nergens iets vinden over de silent/quiet mode. Niet in de menu's, niet op de bus en ook niet in de handleiding.
Het is niet zichtbaar in het installatiemenu van de VR720? Even QUIETER? 🤫 Noise Reduction Mode #heatpump #noisereduction #noise

In NL 'fluistermodus'

Hier heeft iemand alle DHW modes uitvoerig getest; https://energy-stats.uk/vaillant-arotherm-hot-water-modes-performance/, tldr; eco mode is inderdaad het meest zuinig.

[ Voor 25% gewijzigd door Tele op 13-08-2026 12:11 ]

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:26
Hi!

Door de bomen zie ik het bos niet helemaal meer dus vandaar toch nog een vraag.

Ik heb van een installateur 2 offertes gekregen. Het verschil tussen de 2 is de warmtepomp namelijk:

- Vaillant aroTHERM plus upgrade warmtepomp 35/8.1

- Vaillant aroTHERM pro 55/7.1 A

Op beiden offertes staat de Vaillant binnenunit Hydraulische module MEH97/6 met naverwarmer 230V/400V (All Electric). Nu lees ik online over dat dit een 97/7 zou moeten zijn en dat de VWZ AI/7 toegevoegd zou moeten worden (staat momenteel niet op de offerte). Op beiden staat het besturingselement Vaillant thermostaat sensoCOMFORT VRC720.

Concreet:

- Wat is het verschil tussen de twee warmtepompen (naast pro en plus)? Waarin kan ik verschillen gaan merken?

- Klopt het dat de installateur een 97/7 zou moeten installeren?

- Wat is het verschil tussen de 97/6 of 7 en de VWZ AI/7? Vervangt de een de ander? Is het een aanvulling op elkaar?

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:22
Tele schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Het is niet zichtbaar in het installatiemenu van de VR720? Even QUIETER? 🤫 Noise Reduction Mode #heatpump #noisereduction #noise

In NL 'fluistermodus'

Hier heeft iemand alle DHW modes uitvoerig getest; https://energy-stats.uk/vaillant-arotherm-hot-water-modes-performance/, tldr; eco mode is inderdaad het meest zuinig.
Fluistermodus is het inderdaad! Die is dan opgelost :)

Dat artikel wat je linkt over de DHW modes was precies wat ik ook gevonden had en waarom ik het even na wil kijken, echter lijkt die optie niet (meer) te bestaan nu. Ik ga dan voorlopig maar voor Sweet Spot

[ Voor 3% gewijzigd door thys op 13-08-2026 12:49 ]

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 09:57
Seafarer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Volledig op glycol mengsel hoor je niet zoveel. Bevalt verder goed?
Copilot zei:
Een monoblock bevat water in de buitenunit en in de leidingen naar binnen. Bij een langdurige stroomuitval tijdens strenge vorst bestaat er een reëel risico op bevriezing. Glycol beschermt continu, ook zonder stroom.
We hebben steeds meer te maken met een stroomuitval in de toekomst. Ik zit dus goed. Het bevalt mij erg goed.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:21

Carboy54

Duurzaamheid coach

Eriko schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:12:
[...]

Copilot zei:

[...]

We hebben steeds meer te maken met een stroomuitval in de toekomst. Ik zit dus goed. Het bevalt mij erg goed.
Glycol in het water van een warmtepomp gaat gemiddeld 5 tot 10 jaar mee.
​Laat de pH-waarde en het beschermingsniveau (de concentratie) periodiek controleren tijdens een onderhoudsbeurt om te bepalen of vervanging nodig is.

​Rendement: Glycol is dikker en neemt minder goed warmte op dan zuiver water. De circulatiepomp moet harder werken en de warmteoverdracht is minder efficiënt, wat het rendement (COP) met zo'n 3 tot 5% verlaagt.

Zal prima werken maar ook weer gedoe en kosten.

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 13-08-2026 13:23 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:22
jerjer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:55:

- Wat is het verschil tussen de twee warmtepompen (naast pro en plus)? Waarin kan ik verschillen gaan merken?
De plus is iig groter, zwaarder, stiller, duurder, kleinere propaan-veiligheidszone nodig. En dan vergeet ik nog wel wat maar dat weten anderen vast
- Klopt het dat de installateur een 97/7 zou moeten installeren?
Klopt, zouden ze anders vanzelf wel achter komen want het oude model kan niet samen met de nieuwe buitenunits. Verder wel dezelfde functie.
- Wat is het verschil tussen de 97/6 of 7 en de VWZ AI/7? Vervangt de een de ander? Is het een aanvulling op elkaar?
de MEH unit = VWZ AI + heater + driewegklep + ontluchter + overstort + expansievat. Alles in 1 behuizing.

• HansGeluk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-08 16:07
Hallo techneuten,

Ik ben bezig met de installatie van een Arotherm plus VWL 55/8.1 met een VWZ AI. Krijg ik bij CV bedrijf 230V op de 3 weg klep? Of is het dan juist 0V? Dit om de boiler en vloerverwarming op de juiste kant van de klep aan te sluiten.

Alvast dank voor jullie reactie!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

HansGeluk schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:46:
Hallo techneuten,

Ik ben bezig met de installatie van een Arotherm plus VWL 55/8.1 met een VWZ AI. Krijg ik bij CV bedrijf 230V op de 3 weg klep? Of is het dan juist 0V? Dit om de boiler en vloerverwarming op de juiste kant van de klep aan te sluiten.

Alvast dank voor jullie reactie!
230v let op je hebt diverse soorten kleppen met verschillende aansturingen. Kies een Honeywell VC4013 dat ben je verzekerd van de juiste werking.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• HansGeluk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-08 16:07
Carboy54 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:53:
[...]

230v let op je hebt diverse soorten kleppen met verschillende aansturingen. Kies een Honeywell VC6013 dat ben je verzekerd van de juiste werking.
Dank!

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:35
Bij onze huidige gasketel zit een gelijkaardige Honeywell 3-wegklep (VC8010 - 24Vdc). Deze klep heeft steeds 230V nodig, zowel om te switchen naar verwarming als naar warmwaterboiler. De transformator in de ketel voelt warm aan. Dit verbruikt 24/7 (onnodig) stroom.

Ik vond echter een klep (ESBE ZRS234 - DN32 variant - https://esbe.eu/group/products/diverting-valves/zrs230) die enkel spanning nodig heeft wanneer ze bv. de warmwaterboiler moet opwarmen (uitgang A). Zonder spanning duwt een veer de klep open richting B.
Ze opent in 15s en sluit in 5s.
Verbruikt 6VA (6W), enkel wanneer er spanning komt op contact L (zie onderaan).

Ik vroeg me af of dit zou werken bij de nieuwe VWZ AI /7 230V module?

Volgens de VWZ AI /7 handleiding (https://www.vaillant.nl/api/download/product/nl/_vwz-ai_1498669.pdf?target=blank) bevat de X15 aansluiting voor een externe 3-wegklep 4 pinnen:
- Aarding
- N(euter)
- Aansluiting 1 - geschakelde 230V - max 6W
- Aansluiting 2 - permanent 230V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXnVjs1vPXmOktVWCn17maIgnKs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vaJqAovqfsUAmVDl5bgQxCYX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyNtTVMr1grRHjhUOTN1UVfFGRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCGG1bRU1iqVO3ieciUuf5Ak.jpg?f=fotoalbum_large

Precies zo sluit je de ZRX 23x klep aan:
- L aan contact 1
- N aan N
- Aarding aan Aarding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TINgeMUaeGPW4kZJ4CdVSm28W9A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qfYMFR46sPWUJc0DeAt4g7SM.png?f=user_large

• jerjer
Fleighe schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

De plus is iig groter, zwaarder, stiller, duurder, kleinere propaan-veiligheidszone nodig. En dan vergeet ik nog wel wat maar dat weten anderen vast

[...]

Klopt, zouden ze anders vanzelf wel achter komen want het oude model kan niet samen met de nieuwe buitenunits. Verder wel dezelfde functie.

[...]

de MEH unit = VWZ AI + heater + driewegklep + ontluchter + overstort + expansievat. Alles in 1 behuizing.
Thanks voor je antwoorden! Dit geeft veel inzicht! Zou de meerprijs van circa 1,5 a 2k tussen de pro en plus het waard zijn?

Dus als ik je goed begrijp heeft de MEH unit al de VWZ AI/7 in zich? Waarom installeren mensen ze dan naast elkaar?

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:47
Met die vraag zitten ik ook is het prijsverschil het waard tussen de pro en de plus blijft best wel vel geld. Afgezien dat hij aan de zijkant van mijn woning komt te staan op het garage dak.

Voor de rest zijn volgens mij identiek aan elkaar allee. Stiller en de oa veiligeheidszone

• Seafarer

Seafarer

XXX

roofburner schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:05:
Bij onze huidige gasketel zit een gelijkaardige Honeywell 3-wegklep (VC8010 - 24Vdc). Deze klep heeft steeds 230V nodig, zowel om te switchen naar verwarming als naar warmwaterboiler. De transformator in de ketel voelt warm aan. Dit verbruikt 24/7 (onnodig) stroom.

Ik vond echter een klep (ESBE ZRS234 - DN32 variant - https://esbe.eu/group/products/diverting-valves/zrs230) die enkel spanning nodig heeft wanneer ze bv. de warmwaterboiler moet opwarmen (uitgang A). Zonder spanning duwt een veer de klep open richting B.
Ze opent in 15s en sluit in 5s.
Verbruikt 6VA (6W), enkel wanneer er spanning komt op contact L (zie onderaan).

Ik vroeg me af of dit zou werken bij de nieuwe VWZ AI /7 230V module?

Volgens de VWZ AI /7 handleiding (https://www.vaillant.nl/api/download/product/nl/_vwz-ai_1498669.pdf?target=blank) bevat de X15 aansluiting voor een externe 3-wegklep 4 pinnen:
- Aarding
- N(euter)
- Aansluiting 1 - geschakelde 230V - max 6W
- Aansluiting 2 - permanent 230V

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- L aan contact 1
- N aan N
- Aarding aan Aarding

[Afbeelding]
Dat er spanning op staat wil nog niet zeggen dat er ook stroom loopt.
Een VZ8010 heeft intern eindschakelaars en zou zichzelf uit moeten schakelen.
Dat de trafo warm is kan aan de kwaliteit liggen van de transformator.

Voor de zekerheid de stroom meten naar de klep ?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• thys
roofburner schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:05:

- L aan contact 1
- N aan N
- Aarding aan AardinG
Ik kan bevestigen dat dit prima werkt. Heb een iets andere type klep maar precies hetzelfde principe.

• roofburner
@Seafarer Ja de ketel is al een oud beestje. Veel kan ik er waarschijnlijk toch niet aan doen. Volgende klep moet beter, denk ik dan.

@thys Bedankt om te bevestigen. Heb je nog merk/model/type eventueel van jouw klep?

• Fleighe
  • Laatst online: 09:22
jerjer schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Thanks voor je antwoorden! Dit geeft veel inzicht! Zou de meerprijs van circa 1,5 a 2k tussen de pro en plus het waard zijn?
Dat is aan jezelf (of eventueel aan de wettelijke geluidseisen voor jouw plaatsingslocatie) Zoek iig nog even op wat er verder aan verschillen zijn voor je beslist.
Dus als ik je goed begrijp heeft de MEH unit al de VWZ AI/7 in zich? Waarom installeren mensen ze dan naast elkaar?
Ze worden niet naast elkaar geïnstalleerd.

Ik heb zelf bijvoorbeeld de AI ipv MEH omdat mijn warm kraanwater via een warmtepompboiler gaat en dus geen driewegklep nodig heb en ik kies voor het risico van geen heater in mijn systeem. Maar over het algemeen is de MEH dikke prima en de meest gebruikte versie.

• thys
roofburner schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:19:

@thys Bedankt om te bevestigen. Heb je nog merk/model/type eventueel van jouw klep?
Ik had zelf de Vaillant 009462 besteld

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fleighe schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 07:26:
[...]

Dat is aan jezelf (of eventueel aan de wettelijke geluidseisen voor jouw plaatsingslocatie) Zoek iig nog even op wat er verder aan verschillen zijn voor je beslist.

[...]

Ze worden niet naast elkaar geïnstalleerd.

Ik heb zelf bijvoorbeeld de AI ipv MEH omdat mijn warm kraanwater via een warmtepompboiler gaat en dus geen driewegklep nodig heb en ik kies voor het risico van geen heater in mijn systeem. Maar over het algemeen is de MEH dikke prima en de meest gebruikte versie.
2.5-3 meter van de erfgrens redt een Pro vaak niet en een Plus wel voor wat betreft de wettelijke geluidseisen.

• Yariva
  • Laatst online: 09:03

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Yariva schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:54:
Nou inmiddels zijn we echt heel veel obstakels verder. Elektrisch lijkt alles goed te zitten (jeej!) en ook hydrologisch zien ik geen lekken meer. Verder lijkt het systeem op druk te blijven, werkt de MyVaillant 720f en de sensocomfort met eBus.

Echter: ik kreeg gisteravond het opwarmen van de boiler niet aan de praat. Na wat zoeken kreeg ik de foutcode op de MEH 97/6 "Warmwater: compressor geblokkeerd" "afgifte circuit: doorstroming te laag" wat volgens mij betekend dat er nog te veel lucht in het boilercircuit zit.

Volgens mij zit het CV afgifte circuit wel goed: daar komt bij de open vloerverwarming verdeler vrijwel geen lucht meer uit en hoor ik de automatische ontluchter van de MEH 97/6 ook niet meer sissen.

De boiler is lager dan de MEH 97/6. Lucht zou dan ook naar boven moeten gaan denk ik als leek. Verder heb ik op de thermostaat nu geen warmtevraag aangegeven (zowel voor mijn "zone1" staat de verwarming uit, het opwarmen van warm water heb ik nu als "manueel" ingesteld), geen zin om de boel droog te koken.

Tip van de persoon welke de setup heeft geleverd en wat ik zelf ook in gedachten had (gezien ik geen aparte ontluchter in het circuit van de boiler heb zitten): het ontluchtingsprogramma wederom laten draaien, desnoods de 3-wegklep forceren door deze in het sensor menu naar "warm water" toe te laten schakelen en daarna de fysieke schroef op de 3-wegklep van auto naar manueel te draaien. Zo blijft de flow daarop staan en kan het ontluchtingsprogramma hopelijk zijn weg doen.

Zit ik goed met deze redenatie of zijn er nog andere trucs / een beter programma? En werkt het ontluchtings-programma voor zowel het CV circuit, het circuit naar de WP toe en naar de boiler toe?

Edit: inmiddels maar het systeem dood laten bloeden en opnieuw laten vullen. Ik ga straks de slangen van de boiler ontkoppelen en die manueel spoelen zodat ik de lucht er door heen forceer. Een beetje zoals hier werd benoemd Technician- in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" door @Technician-
Laatste update voorlopig: na vele avonden van bloed, zweet en tranen vandaag een analyse van de installateur / persoon welke de spullenboel heeft geleverd.

De analyse is voor nu (helaas) dat de pomp in de 75/6 defect / DOA is. Er is een aanvraag voor een monteur van Vaillant ingediend.

Spijtig: dit is het aller-laatste puzzeltje voordat we willen verhuizen. Dat had woensdag al moeten gebeuren. Nu loopt dat vermoedelijk alleen maar meer vertraging op, toch wel pijnlijk zo aan het einde van de verbouwing die al zo lang duurt :-(

Gelukkig wel zojuist gebeld door Vaillant: er komt maandag de 24ste iemand langs. Hopelijk heb ik aan het einde van die dag goed nieuws.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:36

Stoker

Warmtepomponline

Yariva schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Laatste update voorlopig: na vele avonden van bloed, zweet en tranen vandaag een analyse van de installateur / persoon welke de spullenboel heeft geleverd.

De analyse is voor nu (helaas) dat de pomp in de 75/6 defect / DOA is. Er is een aanvraag voor een monteur van Vaillant ingediend.

Spijtig: dit is het aller-laatste puzzeltje voordat we willen verhuizen. Dat had woensdag al moeten gebeuren. Nu loopt dat vermoedelijk alleen maar meer vertraging op, toch wel pijnlijk zo aan het einde van de verbouwing die al zo lang duurt :-(

Gelukkig wel zojuist gebeld door Vaillant: er komt maandag de 24ste iemand langs. Hopelijk heb ik aan het einde van die dag goed nieuws.
Heb je een statuscode? Of heb ik er overheen gelezen?

S.132 compressor geblokkeerd sww

S.102 compressor geblokkeerd cv

S.112 compressor geblokkeerd koelmodus.

Ik weet t niet zeker, maar misschien is het een aanknopingspunt. Welke Stand wil je opstarten?

Die naam tekst geblokkeerd is wat fout gekozen wat mij betreft. Want als hij bv s.102 staat, dan is hij alleen in de wacht gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoker op 14-08-2026 18:49 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Stoker schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:44:
[...]

Heb je een statuscode? Of heb ik er overheen gelezen?

S.132 compressor geblokkeerd sww

S.102 compressor geblokkeerd cv

S.112 compressor geblokkeerd koelmodus.

Ik weet t niet zeker, maar misschien is het een aanknopingspunt. Welke Stand wil je opstarten?

Die naam tekst geblokkeerd is wat fout gekozen wat mij betreft. Want als hij bv s.102 staat, dan is hij alleen in de wacht gezet.
Yariva schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 07:54:
Nou inmiddels zijn we echt heel veel obstakels verder. Elektrisch lijkt alles goed te zitten (jeej!) en ook hydrologisch zien ik geen lekken meer. Verder lijkt het systeem op druk te blijven, werkt de MyVaillant 720f en de sensocomfort met eBus.

Echter: ik kreeg gisteravond het opwarmen van de boiler niet aan de praat. Na wat zoeken kreeg ik de foutcode op de MEH 97/6 "Warmwater: compressor geblokkeerd" "afgifte circuit: doorstroming te laag" wat volgens mij betekend dat er nog te veel lucht in het boilercircuit zit.

Volgens mij zit het CV afgifte circuit wel goed: daar komt bij de open vloerverwarming verdeler vrijwel geen lucht meer uit en hoor ik de automatische ontluchter van de MEH 97/6 ook niet meer sissen.

De boiler is lager dan de MEH 97/6. Lucht zou dan ook naar boven moeten gaan denk ik als leek. Verder heb ik op de thermostaat nu geen warmtevraag aangegeven (zowel voor mijn "zone1" staat de verwarming uit, het opwarmen van warm water heb ik nu als "manueel" ingesteld), geen zin om de boel droog te koken.

...
Dit is het enige dat ik uit de MEH 97/6 heb weten te peuteren. Verder geen foutmeldingen of storingen op de SensoComfort. De compressor wordt niet eens ingeschakeld. Vandaar het vermoeden van de pomp.

Het gedrag is gelijk voor zowel SWW als het CV afgifte circuit.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Ontluchtings programma nog een keer aangezet?

Wat geeft hij bij status aan? op de MEH --> hamburger (3 streepjes) --> informatie --> status --> warmtepomp.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Stoker schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:19:
Ontluchtings programma nog een keer aangezet?

Wat geeft hij bij status aan? op de MEH --> hamburger (3 streepjes) --> informatie --> status --> warmtepomp.
Ik zie geen hamburger menu. Ook onder informatie / status heb ik geen warmtepomp staan. Maar mocht die er wel echt zijn voor dit model dan kijk ik met mijn neus :+

FYI ik heb de Vaillant MEH 97/6 draaien, op deze handleiding https://www.aircozonderst...nstallatiehandleiding.pdf op pagina 48, bijlage F is bijvoorbeeld het menu schema te zien met details zoals tests en sensor informatie.

Ik heb wel onder het menu (de 2 bovenste knoppen tegelijk indrukken) een menu opties met daarin monitoren.

Zodra ik warmte ga vragen zoals het boilervat of het VV circuit dan springt de monitoring status op 0 van "standby" naar "warm water: compressor geblok." En "afgiftesysteem circuit: doorstroming te laag". Dit was na 1 uurtje aan ontluchten met het testprogramma hiervoor.

Bedankt voor het meedenken, mochten er diepere / betere menu's zijn om te raadplegen dan deel ik deze hier graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 14-08-2026 23:44 ]

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 13:25
Yariva schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:39:
[...]

Ik zie geen hamburger menu. Ook onder informatie / status heb ik geen warmtepomp staan. Maar mocht die er wel echt zijn voor dit model dan kijk ik met mijn neus :+

FYI ik heb de Vaillant MEH 97/6 draaien, op deze handleiding https://www.aircozonderst...nstallatiehandleiding.pdf op pagina 48, bijlage F is bijvoorbeeld het menu schema te zien met details zoals tests en sensor informatie.

Ik heb wel onder het menu (de 2 bovenste knoppen tegelijk indrukken) een menu opties met daarin monitoren.

Zodra ik warmte ga vragen zoals het boilervat of het VV circuit dan springt de monitoring status op 0 van "standby" naar "warm water: compressor geblok." En "afgiftesysteem circuit: doorstroming te laag". Dit was na 1 uurtje aan ontluchten met het testprogramma hiervoor.

Bedankt voor het meedenken, mochten er diepere / betere menu's zijn om te raadplegen dan deel ik deze hier graag!
Gekke vraag maar zit de S20 lus wel op de printplaat, indien niet aangesloten doet de buiten unit ook niks.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

nytrm schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:28:
[...]

Gekke vraag maar zit de S20 lus wel op de printplaat, indien niet aangesloten doet de buiten unit ook niks.
Ik heb er helaas geen foto van maar heb uit mijn herinneringen de lus wel zien zitten. Ook is er Ebus connectiviteit, ik weet niet of dat ook niet gaat zodra de lus niet aanwezig is. Als laatste heb ik zeker geen onderdelen verwijderd bij het aansluiten van de 230v en eBus kabel op de buitenunit.

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 13:25
Yariva schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Ik heb er helaas geen foto van maar heb uit mijn herinneringen de lus wel zien zitten. Ook is er Ebus connectiviteit, ik weet niet of dat ook niet gaat zodra de lus niet aanwezig is. Als laatste heb ik zeker geen onderdelen verwijderd bij het aansluiten van de 230v en eBus kabel op de buitenunit.
YouTube: uniTOWER: Elektrische aansluitingen (1:58)

Die Blauwe connector, als die er niet op zit dan gebeurd er niks.
Zit ook op de AI

• Yariva

Yariva

Power to the people!

nytrm schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

YouTube: uniTOWER: Elektrische aansluitingen (1:58)

Die Blauwe connector, als die er niet op zit dan gebeurd er niks.
Zit ook op de AI
Een foto zegt meer dan 1000 woorden :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wNnXFxDSK19s7IwWthANn2laM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ExgwaxXXvVTIgnXNm1EFufHg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/we73rAwo28ygeQAy0lxAFLM8uRs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03cJMJO9w6Wh0rFWZAhkaarT.jpg?f=fotoalbum_tile

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

oke. en zit dat klemmetje goed? en zit het kabeltje goed vast in het klemmetje? als dat contact niet goed is, dan krijg je ook vreemde storingen. dus miss kan je even het stekkertje eruit halen en checken/doormeten?

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Stoker schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:28:
oke. en zit dat klemmetje goed? en zit het kabeltje goed vast in het klemmetje? als dat contact niet goed is, dan krijg je ook vreemde storingen. dus miss kan je even het stekkertje eruit halen en checken/doormeten?
Ik zal er morgen op terugkomen :) Dank voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door Yariva op 15-08-2026 14:29 ]

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05:49
Misschien een eigen topic over dit onderwerp? Dit begint aardig specifiek troubleshooten te worden.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rijo038 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:33:
Misschien een eigen topic over dit onderwerp? Dit begint aardig specifiek troubleshooten te worden.
Eens maar het is ook leerzaam bij een nieuw model. Ook wij zijn benieuwd naar de oplossing hier. Een aantal van deze groep net als @Yariva is of gaat zelf installeren.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05:49
Carboy54 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:27:
[...]

Eens maar het is ook leerzaam bij een nieuw model. Ook wij zijn benieuwd naar de oplossing hier. Een aantal van deze groep net als @Yariva is of gaat zelf installeren.
Daarom toch juist een eigen topic, zodat alles perfect bij elkaar staat? Hier een linkje en iedereen die het wil kan volgen.

Maar prima zoals het nu gaat hoor, wat mij betreft

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:21
Stoker schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:50:
2e Tweakersdag bij Vaillant 20 augustus!

Inschrijven kan via deze link:

https://forms.gle/tvgTvRm8FQsEw89G6
Waarom moet ik ingelogd zijn bij Google om me aan te kunnen melden; kan het ook per pb of email?

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

met hoeveel wil je komen? @TLDNL heeft ook zo opgegeven.

Overigens stuur ik zo iedereen een mailtje met bevestiging!

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 19:10
Ik moet mezelf toch even verbeteren wat vorstkleppen betreft. Ondanks dat ik niet overtuigd ben van het feit dat de warmtepomp bij vorstkleppen geen schade kan oplopen (achterblijven van water boven de cv pomp en in de warmtewisselaar, volgens fabrikant). Heeft de klep wel een andere functie, namelijk voldoen aan de eisen voor de opstalverzekering. De meeste verzekeraars zien de warmtepomp als vast onderdeel van het huis en valt deze dus onder de opstalverzekering bij schade (ook vorstschade). Er moeten dan wel voorzorgsmaatregelen getroffen zijn, ze benoemen hierbij expliciet de aanwezigheid van vorstkleppen (en een professionele totale installatie door een installateur). Voor een gering bedrag is het dus wel handig om vorstkleppen te installeren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzHphkiQiZ_sAtMXNXvz9qAD8iA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVQRIEmLNaFbJ1BzMUqhLOx1.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:43
Hm. Dus nog wel eens de moeite waard om de polisvoorwaarden door te nemen. Interessant!

Edit: Bij Interpolis is vorst verzekerd en komt het woord vorstkleppen niet voor. Maar wel goed om te checken.

[ Voor 39% gewijzigd door Gramser op 18-08-2026 08:53 ]

• Scientific
  • Laatst online: 10:34
Als ik die afbeelding zie vraag ik me wel af hoeveel warmte er verloren gaat met die vorstkleppen... ik denk dat daar isolatiekappen voor bestaan die de sensor en de wateruitloop vrij laten?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Weinig oppervlak, weinig verlies. De fabrikanten van de kleppen raden isolatie expliciet af.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Scientific
Ronald schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:05:
Weinig oppervlak, weinig verlies. De fabrikanten van de kleppen raden isolatie expliciet af.
Als ik even AI loslaat op dit probleem krijg ik als respons:

"Een kale, messing klep geeft heel makkelijk warmte af via straling en de langsstromende wind (convectie). Hiervoor gebruiken we een gecombineerde warmteoverdrachtscoëfficiënt (h) van ongeveer 11 W/m²K.
  • Berekening: 11 W/m²K × 0,02 m² × 40 °C
  • Warmteverlies: 8,8 Watt"
Dus 8,8 Watt bij een delta T van 40 graden Celsius. bvb 0 graden buitentemperatuur en 40 graden aanvoer. Of 15 graden buitentemperatuur en 55 graden aanvoer voor het sanitair warm water. In de retour zal het iets minder zijn, maar je hebt dus tweemaal warmteverlies.

Oké, het is niet enorm maar het is wel quasi permanent, dus op de duur maakt het wel een verschil.

Ik zie ook niet goed wat er tegen een goed aangebrachte isolatie is in te brengen.

• Ronald
  • Nu online
De klep is ontworpen om zonder isolatie gemonteerd te zijn. Elke vorm van isolatie kan ook invloed hebben op de cartridge. Messing geleid nogal, dus als de body warmer is, gaat de cartridge warmer zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Scientific
Isolatie verwarmt niet. Hoogstens zal het de inwerking treden van de klep een klein beetje vertragen omdat de sensor iets later koud wordt. Maar de vriesgevoelige delen van de warmtepomp bevinden zich ook niet in de onbeschermde buitenlucht, in regen en wind.

Mij doet een dergelijke ongeïsoleerde klep - inderdaad messing geleid nogal - pijn aan de ogen. Ik zou toch enige isolatie voorzien, desnoods met wat tape.

• Ronald
  • Nu online
Scientific schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:21:
Isolatie verwarmt niet. Hoogstens zal het de inwerking treden van de klep een klein beetje vertragen omdat de sensor iets later koud wordt.
En dat is precies wat de werking van de klep dus negatief beïnvloed... Meer kans dat de boel in de warmtewisselaar inmiddels al bevroren is...

Doe wat je niet laten kan... maar ontken alsjeblieft niet dat het effect er is.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 18-08-2026 14:11 ]

• heszol
Ronald schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

En dat is precies wat de werking van de klep dus negatief beïnvloed... Meer kans dat de boel in de warmtewisselaar inmiddels al bevroren is...

Doe wat je niet laten kan... maar ontken alsjeblieft niet dat het effect er is.
Ik dacht dit dus ook altijd! Maar zojuist gesproken met de fabrikant en er komen isolatiekappen aan. Dit is verplicht vanuit bouwvoorschriften, dat alle buiten gelegen delen geïsoleerd moeten zijn. Werking blijft goed in combinatie met die kappen is mij verzekerd. Kortom je kunt ze nu dus ook zelf isoleren denk ik, maar lastig om dit netjes te doen. Armaflex kan niet onbeschermd blijven, dus krijg je zo’n bij elkaar getapete bende. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCmeMg9UWTYA3ttXZS2m9sQ-cKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVWhoc06ejBXwdUA14QwAeyg.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

heszol schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Ik dacht dit dus ook altijd! Maar zojuist gesproken met de fabrikant en er komen isolatiekappen aan. Dit is verplicht vanuit bouwvoorschriften, dat alle buiten gelegen delen geïsoleerd moeten zijn. Werking blijft goed in combinatie met die kappen is mij verzekerd. Kortom je kunt ze nu dus ook zelf isoleren denk ik, maar lastig om dit netjes te doen. Armaflex kan niet onbeschermd blijven, dus krijg je zo’n bij elkaar getapete bende. [Afbeelding]
Ik zou dan kiezen voor de officieele kappen die goed gekeurd zijn door de fabrikant. Ik mag aannemen dat die precies weten tot hoever de isolatie mag lopen.

• heszol
Scientific schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Als ik even AI loslaat op dit probleem krijg ik als respons:

"Een kale, messing klep geeft heel makkelijk warmte af via straling en de langsstromende wind (convectie). Hiervoor gebruiken we een gecombineerde warmteoverdrachtscoëfficiënt (h) van ongeveer 11 W/m²K.
  • Berekening: 11 W/m²K × 0,02 m² × 40 °C
  • Warmteverlies: 8,8 Watt"
Dank je voor deze informatie. Hier was ik ook benieuwd naar. Kortom effe snel gerekend bij 250 dagen stoken en een SCOP van 4 en €0,30 de kwh totaal rond de €8,- per jaar. Arbeid en materiaal is dan moeilijk terug te verdienen. Ik vind al dat messing er wel mooi uitzien, vind t ook altijd zo zonde om mijn koper leidingwerk in te pakken met Armaflex.

• Ronald
  • Nu online
heszol schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Ik dacht dit dus ook altijd! Maar zojuist gesproken met de fabrikant en er komen isolatiekappen aan. Dit is verplicht vanuit bouwvoorschriften, dat alle buiten gelegen delen geïsoleerd moeten zijn. Werking blijft goed in combinatie met die kappen is mij verzekerd. Kortom je kunt ze nu dus ook zelf isoleren denk ik, maar lastig om dit netjes te doen. Armaflex kan niet onbeschermd blijven, dus krijg je zo’n bij elkaar getapete bende. [Afbeelding]
Pfft wat een sukkels... Caleffi? of een andere... Anyway... Inzicht in termijn dat ze leverbaar worden? Dan kan ik eventueel mijn installateur de juiste richting uit sturen...

• Scientific
heszol schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:12:
[...]

Dank je voor deze informatie. Hier was ik ook benieuwd naar. Kortom effe snel gerekend bij 250 dagen stoken en een SCOP van 4 en €0,30 de kwh totaal rond de €8,- per jaar. Arbeid en materiaal is dan moeilijk terug te verdienen. Ik vind al dat messing er wel mooi uitzien, vind t ook altijd zo zonde om mijn koper leidingwerk in te pakken met Armaflex.
Als je koelt is er ook verlies in de zomer, en gaat het wellicht ook nog eens condenseren... Als je uitgaat van 20 jaar levensduur verdien je het dus wel degelijk terug. Persoonlijk doet bloot leidingwerk voor verwarming/koeling pijn aan mijn ogen.

Maar het is geen zaak van leven en dood, inderdaad :)

• heszol
Ronald schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:23:
[...]

Pfft wat een sukkels... Caleffi? of een andere... Anyway... Inzicht in termijn dat ze leverbaar worden? Dan kan ik eventueel mijn installateur de juiste richting uit sturen...
Raminex, nee nog geen idee wanneer leverbaar…

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:23:
[...]

Wij isoleren ze gewoon mee zelfde effect als die kappen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sQGn096cU416JylwQZJn075Ifo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYSu5ZYuNeFBYfk8y3xcXMQi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1xHatrD4wleyS7FsWYQMcnF8MY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmGPYupnB8qGsQCuQFeJgy9Z.jpg?f=fotoalbum_large

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:47
Wellicht een rare vraag.

Ik ben aankijken naar valiant warmtepomp pro 75/8.1 die in hybride opstelling moet komen te staan met een remeha avanta ace 35c is dit een verantwoorde combinatie ? Ofwel kan dit gewoon goed samenwerken

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:09
Ok deze laatste foto, welk isolatiemateriaal is hiervoor gebruikt :-)?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:07:
Ok deze laatste foto, welk isolatiemateriaal is hiervoor gebruikt :-)?
Geisoleerde MLB Henco met extra laag isolatie daar om heen. Vervolgens tape.

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:27
marcel_72 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:38:
Wellicht een rare vraag.

Ik ben aankijken naar valiant warmtepomp pro 75/8.1 die in hybride opstelling moet komen te staan met een remeha avanta ace 35c is dit een verantwoorde combinatie ? Ofwel kan dit gewoon goed samenwerken
Ik heb sinds een aantal weken precies dezelfde opstelling, dit werkt gewoon. De remeha is nu wel op aan/uit aansturing gezet i.v.m. het aansturen vanuit de Vaillant AI.

• thomskipsp
  • Laatst online: 08:27
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:33:
Hm. Dus nog wel eens de moeite waard om de polisvoorwaarden door te nemen. Interessant!

Edit: Bij Interpolis is vorst verzekerd en komt het woord vorstkleppen niet voor. Maar wel goed om te checken.
Ik heb bij Univé nu maar even de vraag openstaan of ze wel vergoeden bij vorstschade en of hier voorzorgsmaatregelen voor nodig zijn... Bij ons is de WP zonder kleppen gemonteerd, wellicht retrofitten als het nodig is...

• Jeroennus
Carboy54 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:49:
[...]

Geisoleerde MLB Henco met extra laag isolatie daar om heen. Vervolgens tape.
Thanks en wat voor isolatie is dit precies wat je hiervoor gebruikt? Dit is namelijk het laatste stukje wat niet geïsoleerd is bij mij en wil het netjes afmaken :-)

• JdV023
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 11:27
Goedemiddag allemaal,

Ik wil op korte termijn de overstap maken naar een full electric warmtepomp. Twee buren in ons rijtje hebben eerder dit jaar een WP laten installeren. Zij hebben gekozen voor een 9kW Panasonic met een groot buffervat. Ik ben zeker geen expert, maar deze opstelling lijkt mij nogal overgedimensioneerd. Ik kom voor onze woningen uit 2016, vloerverwarming op alle etages en een gasverbruik van 750-800 m3 met vier personen uit op een vermogen van 5 of maximaal 7 kW.

Ik ben daarom op zoek naar een installateur in (de regio) Haarlem die aan de voorkant iets meer nadenkt en rekent over het benodigde vermogen en of het wel/niet noodzakelijk is om een buffervat te gebruiken. Zijn er partijen die jullie kunnen aanraden? Indien dat hier niet mag, kan het eventueel ook via een dm.

Daarnaast kom ik niet helemaal goed uit het zoneringsvraagstuk. Als ik het goed begrijp dan is het voor de efficiëntie van de WP het beste als zoveel mogelijk groepen altijd open staan. Ik begrijp dit goed, bezien vanuit de optimale werking van de WP. Ik kan zelf echter heel slecht tegen een warme slaapkamer. Wij hebben 1e en 2e verdieping nooit de verwarming aanstaan en zelf met een raampje open gedurende de nacht komt de temp amper onder de 18 graden. Hebben jullie advies hoe je dit met een WP kunt realiseren?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
JdV023 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:10:
Ik wil op korte termijn de overstap maken naar een full electric warmtepomp. Twee buren in ons rijtje hebben eerder dit jaar een WP laten installeren. Zij hebben gekozen voor een 9kW Panasonic met een groot buffervat. Ik ben zeker geen expert, maar deze opstelling lijkt mij nogal overgedimensioneerd. Ik kom voor onze woningen uit 2016, vloerverwarming op alle etages en een gasverbruik van 750-800 m3 met vier personen uit op een vermogen van 5 of maximaal 7 kW.

Ik ben daarom op zoek naar een installateur in (de regio) Haarlem die aan de voorkant iets meer nadenkt en rekent over het benodigde vermogen en of het wel/niet noodzakelijk is om een buffervat te gebruiken. Zijn er partijen die jullie kunnen aanraden? Indien dat hier niet mag, kan het eventueel ook via een dm.
@koevlaas2 zit in Noord-Holland. Geen idee of hij ook Vaillant doet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• marcop23
  • Laatst online: 11:12
Daarnaast kom ik niet helemaal goed uit het zoneringsvraagstuk. Als ik het goed begrijp dan is het voor de efficiëntie van de WP het beste als zoveel mogelijk groepen altijd open staan. Ik begrijp dit goed, bezien vanuit de optimale werking van de WP. Ik kan zelf echter heel slecht tegen een warme slaapkamer. Wij hebben 1e en 2e verdieping nooit de verwarming aanstaan en zelf met een raampje open gedurende de nacht komt de temp amper onder de 18 graden. Hebben jullie advies hoe je dit met een WP kunt realiseren?
Je hebt dus vloerverwarming op de begane grond? Met het oppervlak (aantal m2 vvw) en het type vloerafwerking kan je schatten welke aanvoertemperatuur je nodig hebt om het benodigde verwarmingsvermogen te behalen. Als dat ca. 35 graden of minder is, ga je het prima kunnen verwarmen met een warmtepomp. Voor dezelfde gemiddelde binnentemperatuur zal het wat minder efficiënt zij n dan wanneer je alle vloerverwarming aan hebt staan, maar ja, dat kan slechts om procenten gaan (dus alsnog veel zuiniger dan cv-ketels, en alsnog geen probleem als het juist gewenst is dat de verdieping iets koeler is).

• JdV023
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 11:27
marcop23 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Je hebt dus vloerverwarming op de begane grond? Met het oppervlak (aantal m2 vvw) en het type vloerafwerking kan je schatten welke aanvoertemperatuur je nodig hebt om het benodigde verwarmingsvermogen te behalen. Als dat ca. 35 graden of minder is, ga je het prima kunnen verwarmen met een warmtepomp. Voor dezelfde gemiddelde binnentemperatuur zal het wat minder efficiënt zij n dan wanneer je alle vloerverwarming aan hebt staan, maar ja, dat kan slechts om procenten gaan (dus alsnog veel zuiniger dan cv-ketels, en alsnog geen probleem als het juist gewenst is dat de verdieping iets koeler is).
ja, op alle verdiepingen vloerverwarming in combinatie met een gietvloer, in totaal ca. 190 m2. Dat zou toch met een lage temperatuur moeten kunnen, lijkt me.

• Ronald
  • Nu online

Zolang er genoeg afgifte open blijft staan voor minimum debiet en vermogen dan kun je andere zones dicht houden. Met 190m² over 3 verdiepingen is die beneden etage daar al lang goed voor bij een 75/8.1. Het lagere minimum vermogen van de 55 is niet heel veel voordeel bij zoveel vloer...

WPOnline heeft nu partner in NH. Die komt het bij mij doen binnenkort.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Thanks en wat voor isolatie is dit precies wat je hiervoor gebruikt? Dit is namelijk het laatste stukje wat niet geïsoleerd is bij mij en wil het netjes afmaken :-)
Standaard isolatie 45 mm bij 32 mm MLB ook te koop bij Hornbach.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Goedemiddag allemaal,

Jouw actieve waterinhoud is bepalend voor wel of geen buffer. Indien jouw beneden verdieping daar aan voldoet mag je boven een regeling toepassen. Zo niet seriele buffertje er tussen in de retour.

• jerjer
Hi Allen,

Daar ben ik weer haha. Ondertussen heb ik wat offertes binnen gekregen en wil toch graag jullie advies vragen op de offertes. Zoals ik het zie zit het grootste verschil is wel of geen buffer maar de ene zegt dat ik die absoluut nodig heb terwijl de ander weer zegt van absoluut niet.

Mijn situatie is een hoekwoning waarbij alleen de begaande grond vloerverwarming heeft.

Wat is jullie advies?

Offerte 1: https://ibb.co/PvKw3TZq

Offertte 2: https://ibb.co/bgbzvTW9

In tegenstelling van de offerte hebben beiden nu een 300L

[ Voor 19% gewijzigd door jerjer op 19-08-2026 20:19 ]

• heszol
Carboy54 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:22:
[...]

Wij isoleren ze gewoon mee zelfde effect als die kappen :
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Let op met zo boven elkaar monteren van de vorstbeveiligingskleppen. Fabrikant adviseert bij montage boven elkaar 10cm zijdelings afstand te houden en de kleppen verticaal te houden.

nu is er het risico dat de druppels van de bovenste klep op de onderste komen en dat de beluchter bevriest en dus niet meer werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGx0M6InD70RnWvfBMp7MQbv3U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJNI8lNbjbzJCMDeQnWc66Jv.jpg?f=fotoalbum_large

• heszol
jerjer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:17:
Hi Allen,

Daar ben ik weer haha. Ondertussen heb ik wat offertes binnen gekregen en wil toch graag jullie advies vragen op de offertes. Zoals ik het zie zit het grootste verschil is wel of geen buffer maar de ene zegt dat ik die absoluut nodig heb terwijl de ander weer zegt van absoluut niet.

Mijn situatie is een hoekwoning waarbij alleen de begaande grond vloerverwarming heeft.

Wat is jullie advies?

Offerte 1: https://ibb.co/PvKw3TZq

Offertte 2: https://ibb.co/bgbzvTW9

In tegenstelling van de offerte hebben beiden nu een 300L
Mits de radiatoren de kamers warm kunnen krijgen met 45 graden aanvoertemperatuur (max vvw verdeler) zou ik voor offerte 1 kiezen met open verdeler. Verder kan ik zo zonder foto’s van zijn eerdere installaties niks zeggen over de kwaliteit.

Dat is overigens iets waarover ik mij verbaas bij mensen die hier advies vragen. Mensen vragen vaak “is deze offerte goed?” “Voor welke installateur zou jij kiezen?” Maar niemand laat dan foto’s zien van eerder werk van die installateur. Een installateur die trots is op zijn werk zou die zeker laten zien of op zijn website hebben staan.

Kijk maar eens naar de filmpjes van KTN op youtube. Slechte installateurs pik je er met beelden van de installatie zo uit. Je koopt toch ook geen auto zonder proefrit? Of een bank zonder erop gezeten te hebben?

De initiële installatiekosten zijn echt niet het belangrijkste bij een nieuwe warmtepompinstallatie. Bijvoorbeeld een parallel buffervat kan je zo 15% efficiëntie schelen, te hoge aanvoertemperatuur kan zo 25% efficiëntie schelen. Daarbij het feit dat als er verkeerd geïnstalleerd is door een onkundige installateur je bijna onmogelijk een andere installateur vindt die het voor je gaat oplossen. Dus €1000,- tot €3000,- besparen is peanuts tov het belang van een goede installateur en een dito installatie, met service achteraf.

Nog iets wat ik niet snap, mensen vragen nooit referenties dan wel reeds geïnstalleerde installaties. Ik heb altijd wel in de buurt een reeds afgeronde installatie waar je zou kunnen kijken (als er niet binnen gekeken kan worden (privacy) dan wel voor de deur of op een plat dak) Dat zegt zoveel meer dan een offerte.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

heszol schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:31:
[...]

Let op met zo boven elkaar monteren van de vorstbeveiligingskleppen. Fabrikant adviseert bij montage boven elkaar 10cm zijdelings afstand te houden en de kleppen verticaal te houden.

nu is er het risico dat de druppels van de bovenste klep op de onderste komen en dat de beluchter bevriest en dus niet meer werkt.

[Afbeelding]
Ze staan niet recht boven elkaar maar xx graden gedraaid waardoor ze niet lekken op de onderliggende klep.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag kunnen wij terug kijken op een zeer drukke tweakersdag met een overvolle zaal. Zowel commercieel alsook technisch kwamen alle onderdelen aan bod en konden de aanwezigen alle vragen stellen. Daarna de techniek en het lage geluidsniveau beoordeeld. Vaillant bedankt voor de uitstekende verzorging en lekkere broodjes. Wordt vervolgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHzdF82aWtqQpSDXxuusOXSMV6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39eEJQkiVjjkOwXBvYC1Yhu3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5FkfmC0NhdGbKMe_E4eLDxpusE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pO92fBbLyGhVDbHPk14BcvcY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UtDCdcovhlVc19oLahoyOWhTUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaDT1u5gu6x4JDI96QGBTKKI.jpg?f=fotoalbum_largeW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFWbYkuZ1Gcoiop8KBRgCyJvoYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGsS0UvWTWm5frWD35EAE770.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjCB1ZggGCwnWcW3sG3MzG5VFtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2VFEx02BZgZ0MIiBYk7I1oz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2026 17:27 ]

• koevlaas2
  • Laatst online: 12-09 20:14
Andrehj schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

@koevlaas2 zit in Noord-Holland. Geen idee of hij ook Vaillant doet.
Sterker nog ik heb er momenteel 4 die ik doen moet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Jeroennus
Carboy54 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:25:
Vandaag kunnen wij terug kijken op een zeer drukke tweakersdag met een overvolle zaal. Zowel commercieel alsook technisch kwamen alle onderdelen aan bod en konden de aanwezigen alle vragen stellen. Daarna de techniek en het lage geluidsniveau beoordeeld. Vaillant bedankt voor de uitstekende verzorging en lekkere broodjes. Wordt vervolgd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]W

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel interessante info rondom buffervat!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Klopt maar persoonlijk zie ik het graag iets ruimer. 🤗

• Scientific
Jeroennus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Het is al lang bekend dat een buffervat alleen nuttig is bij zeer lage waterinhoud. De minimum waterinhoud staat gewoon in de installatie handleiding.

• Ronald
  • Nu online
Dank aan Vaillant Nederland voor de gastvrijheid en @Carboy54, @Stoker en (denk ik?) Lennart voor het organiseren. Het was ontzettend interessant.

Heel interessant hoe ze de (voor mij nog steeds heel grof overdreven) risico's van r290 machines mitigeren waardoor ze helemaal officieel vrijwel geen veiligheidszone meer hebben.

Gaaf om de gezichten van mede-tweakers te zien... Heerlijk bomen met @X21r over trillingen.

Beetje jammer dat het te warm was buiten om de machines boven 50% compressor te krijgen ... ze zaten daarmee al aan max thermisch voor deze temperatuur... Bij 50% onhoorbaar zelfs met mijn 100% goede oor tegen de fan grill (andere oor is zeer rustgevend bij mij 8)7 )

• Jesto
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-09 00:12
Ronald schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:22:
Dank aan Vaillant Nederland voor de gastvrijheid en @Carboy54, @Stoker en (denk ik?) Lennart voor het organiseren. Het was ontzettend interessant.

Heel interessant hoe ze de (voor mij nog steeds heel grof overdreven) risico's van r290 machines mitigeren waardoor ze helemaal officieel vrijwel geen veiligheidszone meer hebben.

Gaaf om de gezichten van mede-tweakers te zien... Heerlijk bomen met @X21r over trillingen.

Beetje jammer dat het te warm was buiten om de machines boven 50% compressor te krijgen ... ze zaten daarmee al aan max thermisch voor deze temperatuur... Bij 50% onhoorbaar zelfs met mijn 100% goede oor tegen de fan grill (andere oor is zeer rustgevend bij mij 8)7 )
Ook namens mij heel veel dank allen voor de organisatie en het faciliteren van deze Tweakersdag. Prachtige techniek en zeer informatief en inspirerend. Hopelijk kan ik volgend jaar ook ervaring delen.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:13
Ronald schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:22:
Dank aan Vaillant Nederland voor de gastvrijheid en @Carboy54, @Stoker
Zeker dank.
Yep
Beetje jammer dat het te warm was buiten om de machines boven 50% compressor te krijgen ... ze zaten daarmee al aan max thermisch voor deze temperatuur...
Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal.. dus hij kan niet met meer vermogen een SWW vat vullen ?..
Ik begrijp het wel .. als hij op 100% draait dan zijn de rapen nog niet gaar... of zo iets.

Maar de rubber slang was wel heel soepel van de warmte wisselaar naar de aansluiting naar buiten, auto rubber slangen zijn toch heel wat steviger en kunnen dan wel aardig wat druk en temperatuur verwerken..
Maar de praktijk zal het leren bij 75 graden.

• Ronald
  • Nu online
X21r schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:30:

Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal.. dus hij kan niet met meer vermogen een SWW vat vullen ?..
Wat ik begreep in een discussie met Michael zit het hem in de eigenschappen van het koudemiddel dat het max vermogen zo omlaag gaat. Nog hogere temperatuur ga je ook een keer COP verliezen zei hij

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:13
Ronald schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:44:
[...]

Wat ik begreep in een discussie met Michael zit het hem in de eigenschappen van het koudemiddel dat het max vermogen zo omlaag gaat. Nog hogere temperatuur ga je ook een keer COP verliezen zei hij
Dat mag je dan gaan uitzoeken in de grafieken. O+
Dus R290 bij warm weer zakt het vermogen ?
( buiten temperatuur 20 graden en nog maar 50 % vermogen ???)

Dat de COP omlaag gaat begrijp ik nog.Maar mijn Mitsubitsie 7,5kW met R32 levert bij 20 graden buiten temperatuur en water van 60graden nog 11kW ??? cop is dan nog maar 2,75.en staat aardig te" loeien".
Dus truc zal ergens anders liggen ...waarschijnlijk in het afgifte systeem .. te klein zeker..mischien buffer vat er er tussen ..... O+ 8)7
Lawaaierig machine mogen ze niet hebben in de schowroom ivm medewerkers zonder oordoppen O+

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:57
Kan iemand mij uitleggen waarom de verschillende afgelezen temperaturen afwijken tussen:
  • analoge temperatuurmeter boiler
  • binnenunit
  • myVaillant app
Grootste vraagtekens die ik heb gaan over:
  • de temperatuur van het sww
  • de ingestelde gewenste temperatuur 55 vs 65
  • symbooltje dat er warmtevraag lijkt te zijn, terwijl verwarming uitgeschakeld is
Op de foto staat het niet (klikte telkens niet goed met de camera) maar op moment van onderstaande foto's knipperde ook het 'kraantje' op de binnenunit, dus dat die de boiler aan het verwarmen zou zijn. Er was verder geen water in gebruik.
De app heb ik twee of drie weken lang niet gebruikt, maar verbaas mij elke keer over wat ik daar aan temperaturen zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOe06LxipZD0ALDWKD_hOHFMYKE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uQ9eGmbrOt96a28O69ECSpjt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTidSzV0-fvqs1ywwpjwJG-_at0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbVEjlgNoNG9eaMINEUb5hCO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQxkd319JeLCI9_9Iy0Cuu_9onY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQMCoI68mb2EdnPMKetPMTmW.jpg?f=fotoalbum_tile

• marcop23
  • Laatst online: 11:12
X21r schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Dat mag je dan gaan uitzoeken in de grafieken. O+
Dus R290 bij warm weer zakt het vermogen ?
( buiten temperatuur 20 graden en nog maar 50 % vermogen ???)

Dat de COP omlaag gaat begrijp ik nog.Maar mijn Mitsubitsie 7,5kW met R32 levert bij 20 graden buiten temperatuur en water van 60graden nog 11kW ??? cop is dan nog maar 2,75.en staat aardig te" loeien".
Dus truc zal ergens anders liggen ...waarschijnlijk in het afgifte systeem .. te klein zeker..mischien buffer vat er er tussen ..... O+ 8)7
Lawaaierig machine mogen ze niet hebben in de schowroom ivm medewerkers zonder oordoppen O+
Volgens mij gaat het geleverde vermogen niet zozeer omlaag, maar vooral het de maximale compressorsnelheid, misschien ivm de maximale persdruk? Met de "oude" 55/6 draait de compressor tijdens VWW-bedrijf bij warm weer ook minder hard dan bij koud weer. Hoe ik dat uit de ph-grafiek moet uitlezen weet ik zo niet.

De Vaillant monoblocks hebben ook een maximale buitentemperatuur van 40 graden, ook bij koelen. Dat betekent dat je er niet op moet vertrouwen in Zuid-Spanje, vooral niet als de WP op een zonnige hete plek staat, want dan kan het wel eens zo zijn dat 'ie niet koelt op de heetste dagen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcop23 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Volgens mij gaat het geleverde vermogen niet zozeer omlaag, maar vooral het de maximale compressorsnelheid, misschien ivm de maximale persdruk? Met de "oude" 55/6 draait de compressor tijdens VWW-bedrijf bij warm weer ook minder hard dan bij koud weer. Hoe ik dat uit de ph-grafiek moet uitlezen weet ik zo niet.

De Vaillant monoblocks hebben ook een maximale buitentemperatuur van 40 graden, ook bij koelen. Dat betekent dat je er niet op moet vertrouwen in Zuid-Spanje, vooral niet als de WP op een zonnige hete plek staat, want dan kan het wel eens zo zijn dat 'ie niet koelt op de heetste dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN9wPkw_us5hxoMxACXwdsLguWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDOAOCPZL991WpxkxJVcR5LX.jpg?f=fotoalbum_large

@X21r Met R290 vrij normaal ter bescherming van de compressor. Hier de grafiek bij de Itho Amber. Door ons het hoedje genoemd.

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 21:57
Carboy54 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

[Afbeelding]

@X21r Met R290 vrij normaal ter bescherming van de compressor. Hier de grafiek bij de Itho Amber. Door ons het hoedje genoemd.
Ik heb een monoblock 125/400 die kan bij 35 tot ongeveer 50 graden SWW maken. Daarna schakelt hij over op de hulpverwarming (element). Daar heb ik weinig problemen mee want dan is de stroom toch gratis (zonnepanelen).

• Batilan
  • Laatst online: 11:03
aj_vdw schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:30:
[...]

Ik heb een monoblock 125/400 die kan bij 35 tot ongeveer 50 graden SWW maken. Daarna schakelt hij over op de hulpverwarming (element). Daar heb ik weinig problemen mee want dan is de stroom toch gratis (zonnepanelen).
Daar zit wat in, mocht je toch onvoldoende PV hebben, (of het in je EV of thuisbatterij willen stoppen), dan zou je kunnen overwegen om de SWW run in warme periodes / de zomer naar de ochtend te verplaatsen?

Ik heb hem normaal op 13:00 staan met het idee (meestal) maximale PV opbrengst, wat hogere buitentemperatuur, maar in de zeer warme periodes werkt dat dus averechts? In de warme periodes heb je meestal in de ochtend ook al een behoorlijke opbrengst (heb zelf een dak op het oosten, dus dan werkt dat nog beter).

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-09 21:31
Batilan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Daar zit wat in, mocht je toch onvoldoende PV hebben, (of het in je EV of thuisbatterij willen stoppen), dan zou je kunnen overwegen om de SWW run in warme periodes / de zomer naar de ochtend te verplaatsen?

Ik heb hem normaal op 13:00 staan met het idee (meestal) maximale PV opbrengst, wat hogere buitentemperatuur, maar in de zeer warme periodes werkt dat dus averechts? In de warme periodes heb je meestal in de ochtend ook al een behoorlijke opbrengst (heb zelf een dak op het oosten, dus dan werkt dat nog beter).
Daarentegen, In de ochtend is de stroomprijs meestal nog wel boven de 0. Met een dynamisch contract kunt je dan beter terugleveren. Als midden op de dag de stoomprijs 0 is maakt rendement (zolang je de stroom uit eigen panelen haalt) niets uit.

De afweging verschilt per uur/dag/situatie.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Batilan
  • Laatst online: 11:03
Mjier schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Daarentegen, In de ochtend is de stroomprijs meestal nog wel boven de 0. Met een dynamisch contract kunt je dan beter terugleveren. Als midden op de dag de stoomprijs 0 is maakt rendement (zolang je de stroom uit eigen panelen haalt) niets uit.

Inderdaad, mijn context is nu nog het bekende 3-jarig GC vast contract met 11,5 ct teruglever vergoeding en geen teruglever kosten en volledige saldering. Ik zal dit zeker meenemen als ik naar dynamisch ga. Thx! :)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aj_vdw schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:30:
[...]

Dat is R32 die gaat niet verder dan 50-55 gr. R290 wel tot 75 gr zonder hulp element.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nieuw design plint voor de Pro en Plus

https://www.youtube.com/watch?v=Mh0KDX6eQHE

• aj_vdw
Carboy54 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Dat is R32 die gaat niet verder dan 50-55 gr. R290 wel tot 75 gr zonder hulp element.
Die 125/400 is Propaan. Dus R290

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aj_vdw schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Die 125/400 is Propaan. Dus R290
Ok nieuw model dus 3 fase R290. Doet hij dat continu of bij zeer hoge buitentemperatuur?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 15:53
Mjier schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Je betaalt alsnog energiebelasting erover, dagen dat het werkelijk 0 is incl belasting komen zelden voor.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• aj_vdw
Carboy54 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:14:
[...]

Ok nieuw model dus 3 fase R290. Doet hij dat continu of bij zeer hoge buitentemperatuur?
Nee het vorige model: Vaillant aroTHERM plus lucht/water warmtepomp 125/6 A 400V R290. Ja ook een warmtepomp volgt de natuurkundige wetten.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:15
Piemol schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:24:
Kan iemand mij uitleggen waarom de verschillende afgelezen temperaturen afwijken tussen:
toch klopt het allemaal.

De SWW wenswaarde is 55C (belachelijk hoog). Het SWW temperatuur is momentaan 39C op hoogte van de sensor (gelaagdheid)

De CV wenswaarde voor de regeling is 65C, de momentane CV waarde is 47C

De afgelezenen temp op de thermometer is de SWW temp op die hoogte (gelaagdheid)

om de werking van een warmtepomp te begrijpen is een basis kennis natuurkunde nodig. Best wel eens irritant want een cv ketel heeft 2 temperaturen CV water en Tapwater. Een WP heeft wel >20 temperaturen in zijn circuits en dan is er nog gelaagdheid van boilers wat heel veel mensen niet snappen.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 22-08-2026 07:40 ]

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:36
Carboy54 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]W

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik goed dat de Pro veel verder terug kan moduleren dan uit de spec sheets te lezen is?
edit:
Vooral koelen was natuurlijk het grote punt.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:57
Technician- schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:36:

De SWW wenswaarde is 55C (belachelijk hoog).
Met 300L boiler, 4 personen en een bad, wat zou dan handiger zijn? Hoe snel warmt die op naar bijv. 50C? Betreft een 7kw wp. Dit is trouwens gewoon zo achtergelaten door de installateur, lekker safe denk ik?
De CV wenswaarde voor de regeling is 65C, de momentane CV waarde is 47C
Hoe zie je dat het om CV gaat? Puur op basis van het woordje 'aanvoertemperatuur'? Het verwarmingcircuit staat uit, dus waarom laat die dat dan zien? En vanwaar brand dat icoontje dan op de binnenunit? Ik heb vloerverwarming, dus ik heb ook niks aan die 65C.

[ Voor 4% gewijzigd door Piemol op 22-08-2026 14:34 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:15
Piemol schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Met 300L boiler, 4 personen en een bad, wat zou dan handiger zijn? Hoe snel warmt die op naar bijv. 50C? Betreft een 7kw wp. Dit is trouwens gewoon zo achtergelaten door de installateur, lekker safe denk ik?

[...]

Hoe zie je dat het om CV gaat? Puur op basis van het woordje 'aanvoertemperatuur'? Het verwarmingcircuit staat uit, dus waarom laat die dat dan zien? En vanwaar brand dat icoontje dan op de binnenunit? Ik heb vloerverwarming, dus ik heb ook niks aan die 65C.
Om te beginnen lees de uitgebreide handleiding helemaal door. Dan gaan we je overhoren. ;P

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:36
Piemol schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

[...]

De installateur dient het op (minimaal) 55C achter te laten.

In de waterwerkbladen staat dat er een minimale temperatuur van 55C op het tappunt dient te worden gehaald.

wij doen dit ook maar vertellen de klant ook dat dat voor de efficiëntie niet de beste setting is.

Hoe snel die opwarmt is afhankelijk van de warmwater-setting (eco-balans-comfort), het vermogen, de buitentemperatuur en de begintemperatuur... (en verlies over leidingen, vat, voldoende oppervlakte spiraal etc..)

Een keer testen heb je meer aan dan vragen :)

ik geef mensen meestal het advies;

Probeer (indien mogelijk) 1x daags warm water te maken midden op de dag.

Veelal is de stroom goedkoper, de buitentemperatuur hoger en de begin temperatuur lager.

Uiteraard is dit niet altijd mogelijk (meerdere baden vullen etc…)

2050vandaag, waarom wachten?

• roofburner
Is een hygiëne boiler dan niet meer aangewezen bij warmtepompen? Die op minimaal 45°C houden, lijkt warmtepompvriendelijker. Legionella run is niet nodig. Bij overschot aan zonenergie kan hoger gestookt worden.

• Ronald
  • Nu online
Hygiëne boiler heeft bij tapwater gebruik een delta over de spiraal. Het is dus niet zo dat er effectief meer bruikbare energie in zit.

En als je beide types te hoog wil stoken moet je weer temperatuur bescherming toepassen tegen verbranding.

• OBL2132
  • Laatst online: 07:50
Vraagje, wellicht dat iemand het hier weet.

Om de arotherm plus samen een cv-ketel (in dit geval Remeha) te gebruiken dient er tussen de VWZ AI en de ketel een scheidingsrelais geplaatst te worden. Vaillant heeft dit zelf in het assortiment, onderdeelnummer 306249. Echter kost dit onderdeel bijna €200.

Contact X17, waar volgens het elektrisch schema de kabel tussen de VWZ en de ketel op dient te komen, schakelt met 230v. Remeha schakelt daarentegen met 24v.

Is het niet zo dat bijvoorbeeld de Finder 22.21.8.230.4000, precies dezelfde werking heeft? Dan ben je namelijk voor drie tientjes klaar.... Of zie ik nu iets over het hoofd?

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:31

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit de catalogus even door te lezen in afwachting van de start f1.... en de 75/8.1 te vergelijken met de 55/8.1. De voorkeur is (niet gefundeerd met harde feiten.) 55 omdat 1 de buitenunit kleiner is 76.5x110x45 tegen 96.5x110x45 vooral hoogte dus. 20cm. En zo'n 20kg verschil wat muurmontage mogelijker maakt. Prijsverschil op t totaal bedrag doet niet terzaken denk ik.

Mn warmte verlies berekening hier neigt richting 7kw maar ik zag dat Valliant ook fancoil units heeft. Dus ik dacht stel dat ik investeer in maximaal rendement van de afgifte hardware en beneden vloerverwarming plaats (nu nog radiatoren G type t22 en t33) en boven inplaats van LT radiatoren met boosterunit de zogenaamde hybrids de fancoil units aan de wandschroef zou ik dan die 1.9kw verschil terug kunnen brengen naar 1kw? Of te wel de 7kw haalbaar is? Hoeveel effectief verwarmings verlaging is die 1.9kw verschil?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ronald
  • Nu online
Met een heel luxe afgifte systeem wek je niet meer vermogen op. Dus nee, ik denk niet dat het de 55 haalbaar maakt voor jouw woning, @copykat

Pagina: 1 ... 216 ... 219 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic