Yariva schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 22:16:
Dag allen ik kom in tijden van nood.
Inmiddels probeer ik het systeem voor het eerst te vullen maar het lukt mij niet om mijn schroefbus naar Calaffi vorstbeveiligingsklep lek-vrij te maken. Ik draai de 1" schroefbus volgens mij veel te ver waardoor het Locktite mee gaat en van het schroefdraad af loopt.
Ik hoop dat iemand mogelijk nog tips heeft om dit netjes aan te sluiten.
Het betreft deze kleppen:
https://www.warmteservice...p-iStop-classic-/p/L09028Positief: inmiddels zijn alle andere koppelingen welke lekte goed aangedraaid en zien er nu goed uit. Enkel deze 4 koppelingen blijven over. En de automatische ontluchter van de MEH 97/6 werkt fantastisch

Allereerst;
Deze vorstbeveiligingskleppen moeten buiten direct niet geïsoleerd na de warmtepomp gemonteerd worden. De klep (soort gel) wordt aangestuurd door directe buitentemperatuur niet geheel direct door de watertemperatuur (let op ik zet er al “direct” bij voordat bepaalde personen over de precieze woorden, details en werking gaan vallen).
Daarnaast veel overleg gehad met slimme mensen bij Vaillant, conclusie ze werken niet met het doel waarvoor je ze installeert. Na het leeglopen zal er in de warmtepomp altijd water blijven staan (pomp fungeert een klein beetje als terugslagklep, dus alles boven de pomp blijft water behouden). Alleen met perslucht mag je hopen dat je hem droog en leeg krijgt.
Ja ze helpen het water in beweging te houden door te druppelen, maar je warmtepomp zul je er niet mee redden.
Waarom zijn ze er dan? Omdat er voor de wens van de klant (geen angst hebben voor iets dat onvermijdelijk hoort bij de monobloc warmtepomp en eigelijk nooit zal voorkomen in NL) altijd een te verkopen product te maken. Of voor de fabrikant die zich hiermee probeert in te dekken voor claims.
Wat werkt wel? Een accu met noodstroomvoorziening of een scheidingswarmtewisselaar met glycol.
Dan terug naar de aansluitwijze. Direct na de warmtepomp, dus met vlakdichtende aansluitingen. Dus inderdaad speciale wartel aansluitingen met fiberring ertussen. Tip: je hebt deze koppelingen ook met 11/4 wartel aansluiting aan één kant en aan de andere kant vlakdichtend met draad, zo kun je zonder verlopen deze kleppen ertussen plaatsen na de warmtepomp (niet dat ik t adviseer).
Wil je en moet je het toch zo doen. Twee opties, als je geen koppelingen wil toevoegen:
Loctite 55 MAAR dan wel eerst de draad opruwen, met deze tool.
https://rothenberger.com/nl-nl/producten/draadsnijden-accessoires/draadruwtang-3-8-2-56500
Of
Loctite 570 en dan dagje laten drogen. Wonder spul en spaart me al heel veel moeite. Alle draadverbindingen bij mijn installaties doe ik hiermee. Ik gebruik alleen Loctite 55 voor verbindingen die direct dicht moeten zijn ivm tijdsdruk of die ik op een bepaalde hoek vast moet zetten.
Bovenstaande is geen garantie op succes, want je gebruikt de koppeling en aansluiting dus verkeerd.
Succes