DezeStoker schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:50:
2e Tweakersdag bij Vaillant 20 augustus!
Inschrijven kan via deze link:
https://forms.gle/tvgTvRm8FQsEw89G6
Loopt via warmtepomp online.TWKterry schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:38:
[...]
Is dit voor bestaande gebruikers of ook mogelijke toekomstige?
Ik zie op de site van Vaillant niets over open dagen (of ik kijk verkeerd).
Is voor iedereen, maar extra interessant voor geïnteresseerde
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De antwoorden van de installateur zijn echt weer om te huilen. Een boiler warmt met een 5 met 300 liter van bijna leeg naar 50/55 graden in max 2 uur op zonder enig elektrisch element zelfs bij vorst bij een monoblock. Met een 7 dus een fractie sneller.tha_crazy schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:04:
[...]
Had een vraag gesteld om de 55/8.1 ivm de opwarmtijd van de boiler, maar gok dat die me niet helemaal heeft begrepen, want kreeg dit als reactie.
[...]
[...]
Betreffende het buffervat:
[...]
Hier kan ik me op zich deels in vinden, snap alleen niet helemaal wat hij bedoeld met storingen?
De anode is inderdaad in te wisselen voor een electrische anode, deze zal ik dan ook bij hun aanvragen.
Minimum vermogen van een 5 is tegenwoordig met de nieuwe modellen identiek en laag dus pendelen (als het er al is met de lage minimums met de nieuwe) zal gelijkwaardig zijn. Storingen? Pffffffff. Gooit er dus weer zonder enige berekening van volume een buffervat in. Laat hem die kans maar een toelichting ipv natte vingerwerk. Ja bij te weinig volume heb je een defrost probleem en trap aub niet in het verhaal dat het werkt tegen pendelen want ook dat is onzin met een 50 liter vaatje.
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 26-07-2026 21:19 ]
Na lang wikken en wegen besloten om voor een Vaillant warmtepomp te gaan nu ik mijn huis aan het renoveren ben.
Helaas heb ik geen historisch gasverbruik. Maar de buren (3 personen en koukleumen) verbruiken 1350m3 per jaar.
Als ik dan de koevlaas methode aanhoud kom ik 6,5 kW = 7 kW uit.
Echter wil ik mijn SSW met een warmtepomp boiler doen (Atlantic explorer v5 270l). Dus verwacht ik dat ik met een 6kW variant ook uitkom.
Afgiftesysteem: (Alles is/word nieuw aangelegd door mijzelf)
BGG:
- Vloerverwarming 20mm 10cm hh +/- 40m2
1e Verdieping:
- Badkamer: Vloerverwarming 20mm 10cm hh +/- 4m2
- Slaapkamers: 2x T33 160x40cm, 1x T22 96x40
Alle radiatoren worden voorzien van boosters.
Ik twijfel echter nog om de radiatoren te vervangen voor Jaga convectoren.
Voor de leiding wp naar verdelers wil ik Uponor 32mm gebruiken. Voor de verdelers naar de radiatoren twijfel ik nog tussen Uponor 16 en 20mm.
Mijn shortlist:
Arotherm Plus 55/8.1 6kW
Arotherm Pro 35/8.1 6kW
Beide met de VWZ AI binnen unit.
Ik neig nu erg naar de plus variant ondanks dat die duurder is. Het grote voordeel dat deze stiller is en dat ik de wp dichter op de erfgrens kan zetten maakt dat het voor mij waard.
Zie ik nu iets over het hoofd?
Dank voor het meedenken!
Helaas heb ik geen historisch gasverbruik. Maar de buren (3 personen en koukleumen) verbruiken 1350m3 per jaar.
Echter wil ik mijn SSW met een warmtepomp boiler doen (Atlantic explorer v5 270l). Dus verwacht ik dat ik met een 6kW variant ook uitkom.
BGG:
1e Verdieping:
Voor de leiding wp naar verdelers wil ik Uponor 32mm gebruiken. Voor de verdelers naar de radiatoren twijfel ik nog tussen Uponor 16 en 20mm.
Mijn shortlist:
Arotherm Plus 55/8.1 6kW
Arotherm Pro 35/8.1 6kW
Ik neig nu erg naar de plus variant ondanks dat die duurder is. Het grote voordeel dat deze stiller is en dat ik de wp dichter op de erfgrens kan zetten maakt dat het voor mij waard.
Dank voor het meedenken!
@TLDNL Misschien kan je het standaard jaarverbruik van de vorige bewoners bij de netbeheerder achterhalen? - Als je weet wat je nu aan gas voor warmwater verbruikt (hoeveel personen?) kan dit extrapoleren naar het jaarverbruik. Hierbij wel rekening houden met een meerverbruik in de winter van ca. 20% (vaak kouder koudwater).
Check dat de warmteafgifte bij ca. 30 °C aanvoer ook bij ca. -7 °C voldoende is.
Een additioneel voordeel van de plus is een lagere ondere modulatiegrens als ik me niet vergis.
Check dat de warmteafgifte bij ca. 30 °C aanvoer ook bij ca. -7 °C voldoende is.
Een additioneel voordeel van de plus is een lagere ondere modulatiegrens als ik me niet vergis.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het huis heeft een tijd leeggestaan, dus ik vermoed dat opvragen bij de netbeheerder geen zin heeft. Vandaar dat ik het verbruik van de buren heb gevraagd (is het zelfde huis, maar gespiegeld).dunklefaser schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:57:
@TLDNL Misschien kan je het standaard jaarverbruik van de vorige bewoners bij de netbeheerder achterhalen? - Als je weet wat je nu aan gas voor warmwater verbruikt (hoeveel personen?) kan dit extrapoleren naar het jaarverbruik. Hierbij wel rekening houden met een meerverbruik in de winter van ca. 20% (vaak kouder koudwater).
Goed punt over de warmte afgifte bij 30 graden. Is daar ergens een rekentool voor? Ik heb heb er wel opgezocht, maar niet gevonden.
Voor de vloerverwarming zijn er rekentools o.a. van de verdelerfabricanten, maar voor de gebooste radiatoren volgens mij niet. Het e.e.a. hangt van de opbouw van de boosters o.a. de actuele luchtstroom af. Ervaringen zijn hier in meerdere topic te vinden.
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 27-07-2026 15:12 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Vermogen hier berekenen voor je WP en dan een 1kW erbij voor SWW. Hang gewoon die boiler eraan. Geen herrie in je huis en altijd ook indien nodig weer snel warm water.TLDNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:01:
[...]
Het huis heeft een tijd leeggestaan, dus ik vermoed dat opvragen bij de netbeheerder geen zin heeft. Vandaar dat ik het verbruik van de buren heb gevraagd (is het zelfde huis, maar gespiegeld).
Goed punt over de warmte afgifte bij 30 graden. Is daar ergens een rekentool voor? Ik heb heb er wel opgezocht, maar niet gevonden.
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2026 15:20 ]
Jawel is ook een tool voor. Ben hem alleen even kwijt.dunklefaser schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:11:
Voor de vloerverwarming zijn er rekentools o.a. van de verdelerfabricanten, maar voor de gebooste radiatoren volgens mij niet. Het e.e.a. hangt van de opbouw van de boosters o.a. de actuele luchtstroom af. Ervaringen zijn hier in meerdere topic te vinden.
Beetje offtopic maar ik sloeg aan op je 20mm slang bij 100mm hart op hart. Heb je dit al eerder gedaan? Of ligt het er al in?TLDNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:04:
Na lang wikken en wegen besloten om voor een Vaillant warmtepomp te gaan nu ik mijn huis aan het renoveren ben.
BGG:
1e Verdieping:
Mijn shortlist:
Arotherm Plus 55/8.1 6kW
Arotherm Pro 35/8.1 6kW
Dank voor het meedenken!
Ik vond 18mm nog wel te doen, maar zou met 20mm eerst een paar proefbochtjes maken met een paar meter losse slang, voordat je de rollen koopt. Kan me voorstellen dat dat moeilijk wordt qua stijfheid.
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Ik ga volgende week de badkamer proberen. Als het niet lukt kan ik altijd terug naar 18mm. Maar voor de zekerheid heb ik de rest van het huis nog niet besteld.--Erik-- schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:30:
[...]
Beetje offtopic maar ik sloeg aan op je 20mm slang bij 100mm hart op hart. Heb je dit al eerder gedaan? Of ligt het er al in?
Ik vond 18mm nog wel te doen, maar zou met 20mm eerst een paar proefbochtjes maken met een paar meter losse slang, voordat je de rollen koopt. Kan me voorstellen dat dat moeilijk wordt qua stijfheid.
Dank je wel! Daar ga ik even mee spelen vanavond!MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:15:
[...]
Vermogen hier berekenen voor je WP en dan een 1kW erbij voor SWW. Hang gewoon die boiler eraan. Geen herrie in je huis en altijd ook indien nodig weer snel warm water.
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
Als er een gasmeter hangt dan kun je de gasstand delen door het aantal jaren dat de meter er hangt. Grof maar indicatief.TLDNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:01:
[...]
Het huis heeft een tijd leeggestaan, dus ik vermoed dat opvragen bij de netbeheerder geen zin heeft. Vandaar dat ik het verbruik van de buren heb gevraagd (is het zelfde huis, maar gespiegeld).
Er zullen vast meerdere buren zijn zodat je een beter gemiddelde kunt maken.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Mijn grootste zorg zou de afgifte van de radiatoren zijn: welke AT hebben die nodig, gegeven het warmteverlies in de slaapkamers (en de wenstemp)? Dat is ook de AT die naar de VVW gaat, en bepaalt of je een mengverdeler nodig hebt voor de VVW. Boosters zijn leuk, maar geven max. 20% extra vermogen (voor kant-en-klare boosters). Ik snap dat je geen historische gegevens hebt, maar ik denk dat het belangrijk is hier een bewuste keuze in te make.TLDNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:04:
BGG:
1e Verdieping:
Jaga convectoren (met boosters) geven natuurlijk een veel hoger vermogen.
Na heel lang meelezen en voorbereiden kan ik ook eens wat delen
Sinds kort staat de 75/8.1 te glimmen in de achtertuin:
Binnen moet het aansluitwerk nog afgerond worden en dan kan ik ook wat praktijkervaring gaan delen. Het is de bedoeling om op heatpumpmonitor.org aan te sluiten en daar de data te publiceren.
Binnen moet het aansluitwerk nog afgerond worden en dan kan ik ook wat praktijkervaring gaan delen. Het is de bedoeling om op heatpumpmonitor.org aan te sluiten en daar de data te publiceren.
TLDNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:01:
[...]
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:18:
[...]
Jawel is ook een tool voor. Ben hem alleen even kwijt.
edit:
Ik las verkeerd. Voor het uitrekenen van vermogen van radiatoren met boosters gebruik ik vaak de rekensheet van Jaga omdat je daar de fanspeed en Ta in kan invullen. Hoewel dat natuurlijk niet 1-op-1 vergelijkt met klassieke radiatoren.
Desalniettemin is dit wel een goede tool om de afgifte van je vvw mee uit te rekenen:Ik las verkeerd. Voor het uitrekenen van vermogen van radiatoren met boosters gebruik ik vaak de rekensheet van Jaga omdat je daar de fanspeed en Ta in kan invullen. Hoewel dat natuurlijk niet 1-op-1 vergelijkt met klassieke radiatoren.
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
[ Voor 47% gewijzigd door NL-Kasper op 28-07-2026 11:36 ]
Heel mooi, ziet er netjes uit. Mag ik vragen hoe je de grindbak hebt aangelegd? Heb je deze voorafgaand aan de installatie al aangelegd, of achteraf "bovenop" de tegels gemaakt?thys schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:54:
Na heel lang meelezen en voorbereiden kan ik ook eens wat delen
[Afbeelding]
Vooraf inderdaad. Heb de hele bak 60cm diep uitgegraven, en daarna onderin met de gatenboot nog tot 2m diepte een paar diepe gaten gemaakt. Helaas wel dikke blauwe klei dus ik weet niet of dat veel zin had. De uitgegraven bak eerst met worteldoek bekleed zodat er geen zand tussen het grind spoelt. En de hele bak gevuld met grind en afgewerkt met de opsluitbandjes. Er zit nog een pvc buis een stuk het grind in met het warmtelint van de condenswaterafvoer.Leetness schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:18:
[...]
Heel mooi, ziet er netjes uit. Mag ik vragen hoe je de grindbak hebt aangelegd? Heb je deze voorafgaand aan de installatie al aangelegd, of achteraf "bovenop" de tegels gemaakt?
Dat klinkt als heel degelijk werk!thys schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:22:
[...]
Vooraf inderdaad. Heb de hele bak 60cm diep uitgegraven, en daarna onderin met de gatenboot nog tot 2m diepte een paar diepe gaten gemaakt. Helaas wel dikke blauwe klei dus ik weet niet of dat veel zin had. De uitgegraven bak eerst met worteldoek bekleed zodat er geen zand tussen het grind spoelt. En de hele bak gevuld met grind en afgewerkt met de opsluitbandjes. Er zit nog een pvc buis een stuk het grind in met het warmtelint van de condenswaterafvoer.
Maar is voor het Nederlandse klimaat een bak met grof grind van >50cm diep niet ruim voldoende? Voordat die vol loopt of dicht vriest moet het volgens mij al behoorlijk extreem weer worden, en zo'n vorstlint kost dan ook alleen maar stroom zondag dat het nodig is?
Het grondwater staat hier vrij hoog in de winter dus ik wil zoveel mogelijk aan de veilige kant zitten. Beetje extra graven is ook niet zoveel werk en het is heel vervelend als het achteraf toch te weinig was. Het warmtelint zit standaard in de afvoer van de ArothermWoutertt schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:59:
[...]
Dat klinkt als heel degelijk werk!
Maar is voor het Nederlandse klimaat een bak met grof grind van >50cm diep niet ruim voldoende? Voordat die vol loopt of dicht vriest moet het volgens mij al behoorlijk extreem weer worden, en zo'n vorstlint kost dan ook alleen maar stroom zondag dat het nodig is?
@Woutertt En dat warmtelint gaat (althans, bij de "oude" aroTHERM Plus) alleen even aan tijdens een defrost en verbruikt dan hooguit enkele tientallen Watts. Dus niks om je druk over te maken.
In het werk voor onze Arotherm ook een put gegraven als waterafvoer. Ook hier zware klei. Als testje eens een emmer water in de droge put geknikkerd....dat water heeft er weken over gedaan om weg te komen (de grond in of verdampt?). Klei is naar spul qua waterafvoer. Toch ook maar op het riool aangesloten dus.Woutertt schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:59:
[...]
Dat klinkt als heel degelijk werk!
edit:
Verkeerde quote
Verkeerde quote
[ Voor 34% gewijzigd door everb op 28-07-2026 18:05 ]
Dat heb je met een kwaliteit WP. Ik ben om dit soort kleine details na 2 jaar nog steeds blij met mijn Vaillant.Franciesco schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:10:
@Woutertt En dat warmtelint gaat (althans, bij de "oude" aroTHERM Plus) alleen even aan tijdens een defrost en verbruikt dan hooguit enkele tientallen Watts. Dus niks om je druk over te maken.
Gelukkig bij mijn buitenunit niet nodig, staat op een wit platdak voor een witte muur (kalkzandsteen). Misschien af en toe een beetje schoon maken als die te groen wordt..MotorBeast schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:33:
[...]
Dat heb je met een kwaliteit WP. Ik ben om dit soort kleine details na 2 jaar nog steeds blij met mijn Vaillant.Binnenkort de kappen van mijn witte buitenunit eraf en laten spuiten want ik word groen van jaloezie als ik de kleur van die nieuwe zie.
Loopt alle water ook netjes door het pijpje, of loopt het er ook op andere plekken uit net als bij veel andere WP's? Wel een nette oplossing vergeleken met een flinke put graven als je vlakbij een hwa zit.everb schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:03:
[...]
In het werk voor onze Arotherm ook een put gegraven als waterafvoer. Ook hier zware klei. Als testje eens een emmer water in de droge put geknikkerd....dat water heeft er weken over gedaan om weg te komen (de grond in of verdampt?). Klei is naar spul qua waterafvoer. Toch ook maar op het riool aangesloten dus.edit:
Verkeerde quote
@Woutertt 99% via de trechter van de condensafvoer (waar ook het witte warmtelint uit komt).
De druppels aan de WP zijn door de zeer hoge luchtvochtigheid tijdens mist.
WP moet er nog komen. @Franciesco heeft zo te zien praktijkervaringWoutertt schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:04:
[...]
Loopt alle water ook netjes door het pijpje, of loopt het er ook op andere plekken uit net als bij veel andere WP's? Wel een nette oplossing vergeleken met een flinke put graven als je vlakbij een hwa zit.
Omdat de put er toch zit doe ik nu beide: via de afvoer en als die dichtvriest kan het water nog de put in via een overstort (simpel met wat PVC). Komt vast goed zo.
Ik heb vandaag gesleuteld aan de warmwaterleiding die van mijn boiler naar huis loopt. Alle perskoppelingen doen het lekvrij maar de overgang van bonfix 16x2 naar koper lekt een beetje; dit los ik morgen wel op met een nieuwe knelring en deze wat dieper op de buis te doen.
Echter: dit was vrij dicht bij de boiler dus was er speling in de leiding en draaide de moer die overgaat naar de boiler een beetje. Lijkt ook knel te zijn? Maar nu helaas met als resultaat vrij veel druppels. Ik heb de moer al aangedraaid maar dat loste niets op.
Moet ik de hele boel nu uit 3lkaar halen en de verbinding nieuw maken? Heeft iemand tips voor de meest efficiënte oplossing hier? Dit lijkt mij vrij snel te zijn gaan lekken.
Foto's (de bovenste lekt):
Echter: dit was vrij dicht bij de boiler dus was er speling in de leiding en draaide de moer die overgaat naar de boiler een beetje. Lijkt ook knel te zijn? Maar nu helaas met als resultaat vrij veel druppels. Ik heb de moer al aangedraaid maar dat loste niets op.
Moet ik de hele boel nu uit 3lkaar halen en de verbinding nieuw maken? Heeft iemand tips voor de meest efficiënte oplossing hier? Dit lijkt mij vrij snel te zijn gaan lekken.
![]() | ![]() |
Tussenwoning bj. 1979; Vaillant 75/6 WP; gasloos.
Ik heb helaas alleen dat trechtertje niet. Installateur niet gemonteerd. Zoveelste faud hier.Franciesco schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:16:
@Woutertt 99% via de trechter van de condensafvoer (waar ook het witte warmtelint uit komt).
[Afbeelding]
Ja dat gaat niet helemaal goed. De opgelaste stompen zijn nooit knel. Dat wordt uitelkaar halen en een knelschroefbus erop zetten.ben2513 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:48:
Ik heb vandaag gesleuteld aan de warmwaterleiding die van mijn boiler naar huis loopt. Alle perskoppelingen doen het lekvrij maar de overgang van bonfix 16x2 naar koper lekt een beetje; dit los ik morgen wel op met een nieuwe knelring en deze wat dieper op de buis te doen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.wagaparts.com/assortiment/koppelingen/messing-knelkoppeling-verloop-binnendraad/messing-knel-koppeling-verloop-binnendraad-3-8-x-12mm
Gebruik ook loctite 55 inplaats gewone teflon.
[ Voor 13% gewijzigd door Seafarer op 28-07-2026 21:25 ]
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Bedankt! Begrijp ik het goed dat de installateur het toen dus niet goed heeft gedaan?Seafarer schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:19:
[...]
Ja dat gaat niet helemaal goed. De opgelaste stompen zijn nooit knel. Dat wordt uitelkaar halen en een knelschroefbus erop zetten.
https://www.wagaparts.com/assortiment/koppelingen/messing-knelkoppeling-verloop-binnendraad/messing-knel-koppeling-verloop-binnendraad-3-8-x-12mm
Gebruik ook loctite 55 inplaats gewone teflon.
De handleiding zegt dat het een R1 aansluiting is, dus 1 inch
Het lijkt mij dus dat ik dan niet gewoon een nieuwe rubberen ring kopen.
https://www.wasco.nl/artikel/0920234
Als die gelaste stomp bruikbaar is als vlakke koppeling dan kan dit zeker. Maar dat is niet te zien. Ik zou gewoon een fibre ring nemen inplaats van rubber.ben2513 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:38:
[...]
Bedankt! Begrijp ik het goed dat de installateur het toen dus niet goed heeft gedaan?
De handleiding zegt dat het een R1 aansluiting is, dus 1 inch
Het lijkt mij dus dat ik dan niet gewoon een nieuwe rubberen ring kopen.
https://www.wasco.nl/artikel/0920234
Die onderste is lijkt mij ook een schroefbus.
Dom inderdaad. Maar ik geloof dat je dit onderdeel los kunt kopen mocht je hem toch willen installeren. Als ik me niet vergis is het artikelnummer 80500990, wellicht even verifiëren met Vaillant of deze voor jouw type WP geschikt is.MotorBeast schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:00:
[...]
Ik heb helaas alleen dat trechtertje niet. Installateur niet gemonteerd. Zoveelste faud hier.
Weet iemand de installeurscode voor het VWL 115/2 model?
[ Voor 3% gewijzigd door Kasseilegger op 29-07-2026 12:19 ]
Als je een Ai hebt is het 17, thermostaat kan 00 zijn.Kasseilegger schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:18:
Weet iemand de installeurscode voor het VWL 115/2 model?
Ik heb ondertussen het display ook vervangen, ze waren ook identiek qua PCB (maar dus niet qua FW), dus nu heb ik een VWZ AI + MEH 61 frankencombo* die volledig werkt
Nog een fotootje van het demonteren van het PCB van het scherm:
* Disclaimer - Doe dit uiteraard niet zelf, want naar garantie zul je kunnen fluiten als er problemen mee optreden... En het is niet omdat ze nu identiek zijn, dat het bij de volgende revisie ook nog zo is
Dat is mijn gedachte ook. Voordeel is wel dat het voor de ruimtes zwaar overbemeten radiatoren zijn.Jan Zwanenburg7 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:43:
[...]
Mijn grootste zorg zou de afgifte van de radiatoren zijn: welke AT hebben die nodig, gegeven het warmteverlies in de slaapkamers (en de wenstemp)? Dat is ook de AT die naar de VVW gaat, en bepaalt of je een mengverdeler nodig hebt voor de VVW. Boosters zijn leuk, maar geven max. 20% extra vermogen (voor kant-en-klare boosters). Ik snap dat je geen historische gegevens hebt, maar ik denk dat het belangrijk is hier een bewuste keuze in te make.
Jaga convectoren (met boosters) geven natuurlijk een veel hoger vermogen.
In principe wil ik geen mengverdelers gebruiken. Maar zorgen dat het goed waterzijdig is ingeregeld.
Hoe langer ik er over denk hoe meer ik toch naar Jaga’s neig. Maar ik moet het even uitrekenen.
Daar ga ik ook even mee aan de slag. Dank!NL-Kasper schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:11:
[...]
[...]edit:Desalniettemin is dit wel een goede tool om de afgifte van je vvw mee uit te rekenen:
Ik las verkeerd. Voor het uitrekenen van vermogen van radiatoren met boosters gebruik ik vaak de rekensheet van Jaga omdat je daar de fanspeed en Ta in kan invullen. Hoewel dat natuurlijk niet 1-op-1 vergelijkt met klassieke radiatoren.
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
Attentiepuntje. Met VV stook je met lage aanvoer en mijn ervaring is dat onder de 28/30 graden radiatoren je niet veel brengen. Ik heb er geen last van met overal radiatoren en boven zelfs T10 gaat probleemloos. Met 20 graden aanvoer doet mijn systeem helemaal niets.TLDNL schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:47:
[...]
Dat is mijn gedachte ook. Voordeel is wel dat het voor de ruimtes zwaar overbemeten radiatoren zijn.
In principe wil ik geen mengverdelers gebruiken. Maar zorgen dat het goed waterzijdig is ingeregeld.
Hoe langer ik er over denk hoe meer ik toch naar Jaga’s neig. Maar ik moet het even uitrekenen.
@TLDNL , @Jan Zwanenburg7 Wat standaard (kant-en-klare) boosters betreft heb ik geen ervaring, maar als het om zoiets gaat als speedcomforts zijn deze voor mij geen serieuze boosters. - Voor JAGA's en T22/T33 radiatoren zou ik altijd zelf gemaakte boosters gebruiken.
Bijvoorbeeld Heatmeister met passende Arctics - veel efficiënter en goedkoper.
Zie ook Redactieblog #20: Efficiënter verwarmen met een radiatorventilator
Bijvoorbeeld Heatmeister met passende Arctics - veel efficiënter en goedkoper.
Zie ook Redactieblog #20: Efficiënter verwarmen met een radiatorventilator
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 29-07-2026 21:55 ]
Helemaal mee eens. Ik heb een TNO-rapport gekregen voor Speedcomforts: die geven in de optimale situatie voor T22-radiatoren 20% extra vermogen. Ik ben zelf daarom ook overgegaan naar Jaga's met zelfgemaakte boosters.dunklefaser schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:45:
@TLDNL , @Jan Zwanenburg7 Wat standaard (kant-en-klare) boosters betreft heb ik geen ervaring, maar als het om zoiets gaat als speedcomforts zijn deze voor mij geen serieuze boosters. - Voor JAGA's en T22/T33 radiatoren zou ik altijd zelf gemaakte boosters gebruiken.
Overigens een ander voordeel van Jaga's met boosters is dat je dan ook kunt gaan koelen. Dit heeft zekere beperkingen, maar heeft wel echt toegevoegde waarde.
Wat betreft de originele vraag: als de radiatoren flink overbemeten zijn, kun je ook overwegen om het gewoon een winter te proberen, met een stooklijn ingemeten voor de VVW, afhankelijk van het gebruik van de slaapkamers en het gewenste comfort.
Voor de Valliant gebrukers onder ons:
Hier wordt advies gegeven over een parallel aangesloten buffetvat, maar de situatie in de woning kan anders zijn, luister goed naar het advies van de installateur.
Een buffervat is een essentieel onderdeel van een warmtepompinstallatie en biedt verschillende voordelen die de algehele prestaties en efficiëntie verbeteren. In dit blog leggen we uit wat de functie is van het parallelle cv-buffervat en welke voordelen dit systeem biedt.
Een parallel cv buffervat fungeert als een thermische batterij en biedt de mogelijkheid om overtollige warmte van de warmtepomp op te slaan. Dit is vooral nuttig wanneer de warmtepomp meer warmte produceert dan de directe warmtevraag van het gebouw. Het buffervat slaat de overtollige warmte op en maakt deze beschikbaar voor later gebruik wanneer de warmtevraag hoger is dan de warmteproductie van de warmtepomp. Hier wordt pendelgedrag van de warmtepomp voorkomen en wordt er minder elektrische energie verbruikt.
Een warmtepomp werkt het meest efficiënt en daarmee het meest energiezuinig wanneer deze tussen de aanvoer en retour een temperatuurverschil heeft van ΔT 5 °C. Radiatoren hebben over het algemeen een temperatuurverschil tussen aanvoer en retour van ΔT 15 °C. Dat betekent dat, zonder buffervat, de warmtepomp een hoger ΔT retour krijgt. Hier gaat veel energie verloren. Vloerverwarming werkt op lagere temperaturen en is goed in te regelen op een ΔT van 5 °C, dit is dan ook de reden dat vloerverwarming veel efficiënter en dus energiezuiniger is. In geval van radiatoren kan de warmtepomp blijven draaien met een ΔT van 5 °C, mits het cv-systeem is onderbroken door een parallel buffervat. De warmtepomp kan energiezuinig het buffervat voeden en de benodigde warmte voor het verwarmen van het gebouw wordt onttrokken aan het buffervat.
Ontdooicyclus
In koudere weersomstandigheden kan er ijsvorming optreden in de buitenunit van de warmtepomp, wat de efficiëntie van het systeem kan verminderen. Wanneer er zich ijs vormt in de buitenunit, kan de warmtepomp niet langer effectief warmte uit de lucht halen. Daarom is er een ontdooifunctie ingebouwd om dit probleem aan te pakken. Wanneer de ontdooicyclus wordt ingeschakeld dan wordt het warmtepompproces omgekeerd en wordt er warmte onttrokken aan de cv-installatie.
Hier komt het buffervat om de hoek kijken, door de aanwezigheid van een parallel buffervat wordt deze warmte hieruit onttrokken en gaat er geen warmte verloren in de cv-installatie en daarmee wordt er niet te kort gedaan aan het
Een warmtepompinstallatie is een kostbare aangelegenheid waar u zo lang mogelijk plezier van wilt hebben zonder regelmatige, kostbare reparaties. De levensduur van de warmtepomp is afhankelijk van het aantal starts en stops van de warmtepomp. Dus hoe minder het aantal schakelingen per draaiuur, hoe langer de compressor en daarmee de warmtepomp mee zal gaan. De ISO norm stelt dat wanneer een warmtepomp aanslaat, deze minimaal 10 minuten moet blijven draaien.
Het installeren van een parallel buffervat stelt de warmtepomp in staat om continu te werken op het meest efficiënte vermogensniveau, ongeacht de directe warmtevraag van het gebouw. Wanneer de warmtepomp warmte produceert die niet direct nodig is, kan deze worden overgedragen aan het buffervat voor opslag. Hierdoor kan de warmtepomp ononderbroken blijven draaien, wat resulteert in een betere energie-efficiëntie en comfort in het gebouw.
Tevens kan een buffervat als voorraadopslagvat dienen bij aansluiting van meerdere energiebronnen of gehanteerd worden als open verdeler. Mocht u genoeg zonnepanelen op uw dak hebben liggen, dan kan het overschot aan opgewekte energie opgeslagen worden in het buffervat in de vorm van thermische energie. De inhoud van het buffervat kan overdag bij een overschot aan zonne energie enkele graden hoger worden opgewarmd waarmee het gebouw ook ’s nachts verwarmd kan worden zonder dat de warmtepomp aanslaat. In principe is dit gratis verwarming, dus het plaatsen van een buffervat in een warmtepompinstallatie verbetert de efficiëntie, vermindert de start-stops van de warmtepomp, optimaliseert de warmteproductie en vergroot de flexibiliteit in het gebruik van warmte. Het resultaat is een betere werking van het systeem, meer energiebesparing en een verhoogd comfortniveau in het gebouw.
Hier wordt advies gegeven over een parallel aangesloten buffetvat, maar de situatie in de woning kan anders zijn, luister goed naar het advies van de installateur.
Een buffervat is een essentieel onderdeel van een warmtepompinstallatie en biedt verschillende voordelen die de algehele prestaties en efficiëntie verbeteren. In dit blog leggen we uit wat de functie is van het parallelle cv-buffervat en welke voordelen dit systeem biedt.
Een parallel cv buffervat fungeert als een thermische batterij en biedt de mogelijkheid om overtollige warmte van de warmtepomp op te slaan. Dit is vooral nuttig wanneer de warmtepomp meer warmte produceert dan de directe warmtevraag van het gebouw. Het buffervat slaat de overtollige warmte op en maakt deze beschikbaar voor later gebruik wanneer de warmtevraag hoger is dan de warmteproductie van de warmtepomp. Hier wordt pendelgedrag van de warmtepomp voorkomen en wordt er minder elektrische energie verbruikt.
Een warmtepomp werkt het meest efficiënt en daarmee het meest energiezuinig wanneer deze tussen de aanvoer en retour een temperatuurverschil heeft van ΔT 5 °C. Radiatoren hebben over het algemeen een temperatuurverschil tussen aanvoer en retour van ΔT 15 °C. Dat betekent dat, zonder buffervat, de warmtepomp een hoger ΔT retour krijgt. Hier gaat veel energie verloren. Vloerverwarming werkt op lagere temperaturen en is goed in te regelen op een ΔT van 5 °C, dit is dan ook de reden dat vloerverwarming veel efficiënter en dus energiezuiniger is. In geval van radiatoren kan de warmtepomp blijven draaien met een ΔT van 5 °C, mits het cv-systeem is onderbroken door een parallel buffervat. De warmtepomp kan energiezuinig het buffervat voeden en de benodigde warmte voor het verwarmen van het gebouw wordt onttrokken aan het buffervat.
Ontdooicyclus
In koudere weersomstandigheden kan er ijsvorming optreden in de buitenunit van de warmtepomp, wat de efficiëntie van het systeem kan verminderen. Wanneer er zich ijs vormt in de buitenunit, kan de warmtepomp niet langer effectief warmte uit de lucht halen. Daarom is er een ontdooifunctie ingebouwd om dit probleem aan te pakken. Wanneer de ontdooicyclus wordt ingeschakeld dan wordt het warmtepompproces omgekeerd en wordt er warmte onttrokken aan de cv-installatie.
Hier komt het buffervat om de hoek kijken, door de aanwezigheid van een parallel buffervat wordt deze warmte hieruit onttrokken en gaat er geen warmte verloren in de cv-installatie en daarmee wordt er niet te kort gedaan aan het
Een warmtepompinstallatie is een kostbare aangelegenheid waar u zo lang mogelijk plezier van wilt hebben zonder regelmatige, kostbare reparaties. De levensduur van de warmtepomp is afhankelijk van het aantal starts en stops van de warmtepomp. Dus hoe minder het aantal schakelingen per draaiuur, hoe langer de compressor en daarmee de warmtepomp mee zal gaan. De ISO norm stelt dat wanneer een warmtepomp aanslaat, deze minimaal 10 minuten moet blijven draaien.
Het installeren van een parallel buffervat stelt de warmtepomp in staat om continu te werken op het meest efficiënte vermogensniveau, ongeacht de directe warmtevraag van het gebouw. Wanneer de warmtepomp warmte produceert die niet direct nodig is, kan deze worden overgedragen aan het buffervat voor opslag. Hierdoor kan de warmtepomp ononderbroken blijven draaien, wat resulteert in een betere energie-efficiëntie en comfort in het gebouw.
Tevens kan een buffervat als voorraadopslagvat dienen bij aansluiting van meerdere energiebronnen of gehanteerd worden als open verdeler. Mocht u genoeg zonnepanelen op uw dak hebben liggen, dan kan het overschot aan opgewekte energie opgeslagen worden in het buffervat in de vorm van thermische energie. De inhoud van het buffervat kan overdag bij een overschot aan zonne energie enkele graden hoger worden opgewarmd waarmee het gebouw ook ’s nachts verwarmd kan worden zonder dat de warmtepomp aanslaat. In principe is dit gratis verwarming, dus het plaatsen van een buffervat in een warmtepompinstallatie verbetert de efficiëntie, vermindert de start-stops van de warmtepomp, optimaliseert de warmteproductie en vergroot de flexibiliteit in het gebruik van warmte. Het resultaat is een betere werking van het systeem, meer energiebesparing en een verhoogd comfortniveau in het gebouw.
[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 30-07-2026 17:15 . Reden: Linkjes geknipt ]
iddqd idkfa
@ComPeter Ik zie niet in wat een parralelbuffervat toevoegt, buiten complexiteit, aan een cv installatie ingeregeld op ΔT 5 °C met afdoende systeeminhoud. Binnen 25 minuten is een 200l buffervaatje helemaal voorzien van warmte, dus een wondermiddel tegen pendelen is het ook niet.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | BMW r1100rs | Ford nugget '89
Er is al lang uitgebreid en met cijfers aangetoond dat een buffer (en zeker een parallelle buffer) zelden of nooit zin heeft, integendeel: het is bijna altijd een bron van inefficiëntie, regelproblemen en te frequente start/stops. Dat geldt ook voor Vaillant warmtepompen…ComPeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ontdooicyclus
Helaas kan een forumpost geen negatieve moderatie krijgen, maar dit soort onzin hoort hier niet.
En sorry dat ik wat bot ben. Maar zoek misschien eens op hoeveel warmte je kan opslaan in een (reeds vrij groot) buffervat van 100 liter bij een delta t van 5 graden (standaard delta t voor warmtepompen). Dan begrijp je wellicht dat de warmte-opslag waarvan je spreekt verwaarloosbaar is.Scientific schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:59:
[...]
Er is al lang uitgebreid en met cijfers aangetoond dat een buffer (en zeker een parallelle buffer) zelden of nooit zin heeft, integendeel: het is bijna altijd een bron van inefficiëntie, regelproblemen en te frequente start/stops. Dat geldt ook voor Vaillant warmtepompen…
Helaas kan een forumpost geen negatieve moderatie krijgen, maar dit soort onzin hoort hier niet.
Vergelijk dat eens met de warmte die je kan opslaan in 4m3 beton (als benadering voor 40m2 vloer) bij dezelfde delta t: meer dan 10kWh.
Als je vloerverwarming hebt, is je vloer de buffer…
@ComPeter Het sprookje over buffervaten lijkt bijna op een, door een bezopen KI geschreven, schetenwappelijk verhaal. De kleurrijke schema's (2 x hetzelfde?) lijken dit te bevestigen.
Ik hoop dat het bedrijf van de verlinkte website (sluikreclame?) niet achter dit verhaal staat.
(De linkjes zijn ondertussen opgeruimd - misschien kan de bijdrage zelf blijven staan
- als "voorbeeld"?)
Ik hoop dat het bedrijf van de verlinkte website (sluikreclame?) niet achter dit verhaal staat.
(De linkjes zijn ondertussen opgeruimd - misschien kan de bijdrage zelf blijven staan
- als "voorbeeld"?)
[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 31-07-2026 11:25 ]
Hier al 12 jaar een warmtepomp over radiatoren zonder buffer en zeer efficiënt. Grote vrijstaande woning. Delta op de warmtepomp gemeten 3-4 graden en geen 15 zoals in het artikel wordt vermeld. Staat weer een hoop onzin in dus.ComPeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:02:
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
Ontdooicyclus
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Een parallel buffervat is een "bluffervat" voor een WP.
Hallo ,Ik ga binnenkort een Arotherm plus installeren. Ik heb nog een paar vragen.
- In de nieuwe versie van de AI. Bestaat de smartgrid optie nog? Om geforceerd WW te maken? Ik kan het niet meer terug vinden.
- Is al bekend hoe goed de metingen zijn voor het meten van electrisch en thermische energie?
- Voor home assistant intergratie. Wat is de beste route? Ebus koppeling of via Myvaiilant intergratie?
"Integratie" op zichzelf, of dit nu Home Assistant is of iedere willekeurige andere "controller", zegt niet zoveel. Wat wil je er mee doen, alleen wat info uitlezen ? Jouw WP / SWW daadwerkelijk regelen ? Of (nog relevanter) jouw WP / SWW onderdeel laten zijn van jouw totale energie huishouding. Voor optie 2 & 3: EBUS!omweersbui schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:19:
Hallo ,Ik ga binnenkort een Arotherm plus installeren. Ik heb nog een paar vragen.
3 - Voor home assistant intergratie. Wat is de beste route? Ebus koppeling of via Myvaiilant intergratie?
Via EBUS kun je de AroTherm (volledig onafhankelijk) lokaal regelen, maar veel belangrijker nog, ook deel laten uitmaken van een overkoepelend EEMS (Elektrisch Energie Management Systeem), al dan niet in Home Assistant. In een tijdperk met allerlei "Energie Cowboys" en dito "Slimme" oplossingen, is deze lokale aansturing gecombineerd met de "kwaliteit" van de reguliere Warmtepomp het "mooiste" in de markt.
@ComPeter Ik heb hier in de afgelopen 8 jaar dat ik erg actief was al veel onzinberichten voorbij zien komen, maar jouw bericht staat nu helemaal bovenaan in de ranking. Er staan zoveel onjuistheden in dat het me een hele avond zou kosten om ze een voor een te ontkrachten. Geen beginnen aan dus.
Voor degenen die nog geen eigen ervaring hebben en door je onzinpost wellicht op het verkeerde been worden gezet heb ik maar één tip: Lees je in via Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, waarvan dan met name deze post erg interessant is: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Voor degenen die nog geen eigen ervaring hebben en door je onzinpost wellicht op het verkeerde been worden gezet heb ik maar één tip: Lees je in via Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, waarvan dan met name deze post erg interessant is: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij mij op dit moment dezelfde flowrate bij Vaillant en de Kamstrup (bijna 1000l/hr). Temperaturen minder dan 0,5C verschil, maar sensoren van de Kamstrup zitten 15meter van de buitenunit. Elektrisch 0,3kW volgens Vaillant en 0,38kW volgens de Easton energiemeter. (Maar die meet de buitenunit + de VWZ AI.)omweersbui schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:19:
- Is al bekend hoe goed de metingen zijn voor het meten van electrisch en thermische energie?
Wist nog niet dat er een HA integratie was, probeer hem nu even uit maar de update rate lijkt erg langzaam oid. Dus dan ook niet zo handig voor logging. Zie nu nog geen reden niet gewoon de myvaillant app te gebruiken.Alvast Bedankt voor de info.
- Voor home assistant intergratie. Wat is de beste route? Ebus koppeling of via Myvaiilant intergratie?
Ebus koppeling lijkt me wel superieur maar ik heb nog geen adapter in huis...
@Andrehj Die post van @ComPeter plaatst hij hier alleen omdat ik in het WeHeat wat kritische opmerkingen had op zijn configuratie die een parallel buffervat heeft. Hij is een WeHeat gebruiker en hoopt op die manier mij te triggeren. Het niveau van Tweakers is niet meer wat het was. NB: heb ik WeHeat topic al vele malen de door jouw genoemde links geplaatst want onzin regeert daar.
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 30-07-2026 20:33 ]
Jammer. In dat geval misschien een topic report aanmaken?MotorBeast schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:32:
@Andrehj Die post van @ComPeter plaatst hij hier alleen omdat ik in het WeHeat wat kritische opmerkingen had op zijn configuratie die een parallel buffervat heeft. Hij is een WeHeat gebruiker en hoopt op die manier mij te triggeren. Het niveau van Tweakers is niet meer wat het was.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Reeds gedaan.Andrehj schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:34:
[...]
Jammer. In dat geval misschien een topic report aanmaken?
Is de gateway die tegenwoordig bij de binnenunit zit ook een ebus gateway of moet je die apart/universeel aanschaffen om hem te integreren in home assistant?DoMoFo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:48:
[...]
"Integratie" op zichzelf, of dit nu Home Assistant is of iedere willekeurige andere "controller", zegt niet zoveel. Wat wil je er mee doen, alleen wat info uitlezen ? Jouw WP / SWW daadwerkelijk regelen ? Of (nog relevanter) jouw WP / SWW onderdeel laten zijn van jouw totale energie huishouding. Voor optie 2 & 3: EBUS!
Via EBUS kun je de AroTherm (volledig onafhankelijk) lokaal regelen, maar veel belangrijker nog, ook deel laten uitmaken van een overkoepelend EEMS (Elektrisch Energie Management Systeem), al dan niet in Home Assistant. In een tijdperk met allerlei "Energie Cowboys" en dito "Slimme" oplossingen, is deze lokale aansturing gecombineerd met de "kwaliteit" van de reguliere Warmtepomp het "mooiste" in de markt.
Het parallelle buffervat: het redmiddel voor de installateur die het vertikt om de warmtepomp in te regelen op basis van de kansen en beperkingen van het afgiftesysteemComPeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ontdooicyclus
Gelukkig is er voldoende ... te vinden om het makkelijk te verkopen aan je klanten.
ps. Bij Vaillant warmtepompen kan je de flow instellen (natuurlijk binnen grenzen) en die flow wordt dan ook tijdens defrosts gerespecteerd
ps2. deltaT=5 is leuk, maar al Ta niet aankomt in je afgifte en je Tr uit je afgifte niet bij de warmtepomp aankomt (een van de 2 is per definitie het geval bij een parallelle buffer) ben je de boel aan het foppen
[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 30-07-2026 22:25 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat is het doel van deze post?ComPeter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:02:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ontdooicyclus
De gateway (myVaillant Connect) en de thermostaat (sensoComfort) zijn EBUS devices op zichzelf, dus daar kun je een extra EBUS adapter aan koppelen (via de MEH bijvoorbeeld). Die adapter zul je extra moeten aanschaffen, hier is overigens al een topic voor met uitgebreide details: Verwarming uitlezen met ebusdWoutertt schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:40:
[...]
Is de gateway die tegenwoordig bij de binnenunit zit ook een ebus gateway of moet je die apart/universeel aanschaffen om hem te integreren in home assistant?
Los van de open interface (EBUS) wordt er ook een open standaard ontwikkeld m.b.t. het aansturen van Warmtepompen: Optimization of Self Consumption by Heat Pump Compressor Flexibility (OHPCF). En die standaard kan dan weer gebruikt worden i.c.m....., inderdaad, EBUS
Vaillant (maar ook Nibe) werkt actief mee aan de ondersteuning van OHPCF, de komende jaren wordt Energie Management de "Differentiator" voor de thuismarkt. Jouw WarmtePomp & SWW zijn hier (een belangrijk) onderdeel van, maar de uitdaging is veel breder en Warmtepomp & SWW overstijgend.
Oplossingen in Home Assistant kunnen hier een rol spelen, of meer professionele Energie Management systemen als Victron VRM. Die laatste heeft uiteraard afhankelijkheid van een Victron systeem, maar het integraal Energie Management dat zij bieden ligt lichtjaren voor op alles wat er in de markt te krijgen is, qua open standaarden, functionaliteit & flexibiliteit. Ook zij gaan ondersteuning bieden voor OHPCF over EBUS en ook nog eens 100% Made in Holland...
[ Voor 9% gewijzigd door DoMoFo op 31-07-2026 01:55 ]
@ComPeter
Jouw post klinkt wel erg AI/ChatGPT, het parallel buffervat is hier al veelvoudig besproken, in veel gevallen overbodig.
Probleem dat er veel luie installateurs zijn die de klant CV installatie niet willen uitrekenen, parallelbuffervat is lekker safe voor ze.
Hou de handleiding van de fabrikant aan dan komt het wel goed.
Btw: hier een klein 26L seriebuffervat aanwezig gezien de CV inhoud onvoldoende was, logboek nagekeken één aan/uit schakeling per 2u dat zit dus wel goed.
Functie de-frosts goed uitvoeren, boven 4 graden buitentemperatuur volstrekt overbodig.
Jouw post klinkt wel erg AI/ChatGPT, het parallel buffervat is hier al veelvoudig besproken, in veel gevallen overbodig.
Probleem dat er veel luie installateurs zijn die de klant CV installatie niet willen uitrekenen, parallelbuffervat is lekker safe voor ze.
Hou de handleiding van de fabrikant aan dan komt het wel goed.
Btw: hier een klein 26L seriebuffervat aanwezig gezien de CV inhoud onvoldoende was, logboek nagekeken één aan/uit schakeling per 2u dat zit dus wel goed.
Functie de-frosts goed uitvoeren, boven 4 graden buitentemperatuur volstrekt overbodig.
[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 31-07-2026 09:18 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
@DoMoFo Uit welke publicatie (NEN?) is dit principeschema van een EEMS?
Je moet het meer zien als een HLD, High Level Design met een relatief simpel overzicht van alle (honderden) onderlinge kruisverbanden tussen vraag & aanbod van niet alleen functionaliteit maar ook de combo met beschikbaar/gelijktijdig vermogen.dunklefaser schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:48:
@DoMoFo Uit welke publicatie (NEN?) is dit principeschema van een EEMS?
Dat laatste wordt in de toekomst cruciaal met laadpalen, airco's. wp's, pv, etc. Vanuit de NEN (en netbeheer) is hier specifiek aandacht voor naar elektro technische installateurs, voornamelijk gedreven door alle Guerilla PV installaties van het vorige energie era (scheve belasting, >16A PV in standaard 40A groepenkast, terugleveren 1 Fase / 3 Fase, etc).
Slide is overigens uit een oud webinar over de wijzigingen in de NEN1010:2020.
Principeschema = "High Level Design" wat mij betreft.DoMoFo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:50:
[...]
Je moet het meer zien als een HLD, High Level Design met een relatief simpel overzicht van alle (honderden) onderlinge kruisverbanden tussen vraag & aanbod van niet alleen functionaliteit maar ook de combo met beschikbaar/gelijktijdig vermogen.
Dat laatste wordt in de toekomst cruciaal met laadpalen, airco's. wp's, pv, etc. Vanuit de NEN (en netbeheer) is hier specifiek aandacht voor naar elektro technische installateurs, voornamelijk gedreven door alle Guerilla PV installaties van het vorige energie era (scheve belasting, >16A PV in standaard groepenkast, terugleveren 1 Fase / 3 Fase, etc).
Slide is overigens uit een oud webinar over de wijzigingen in de NEN1010:2020.
Als de NEN dit in een webinar in 2020 schetste was dit just-in-time
en is nu natuurlijk brandactueel.
Tomatodunklefaser schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:26:
[...]
Principeschema = "High Level Design" wat mij betreft.
Als de NEN dit in een webinar in 2020 schetste was dit just-in-time
en is nu natuurlijk brandactueel.
Webinar is overigens uit 2021, maar houd er ook rekening mee dat in huidige kantoor-/bedrijfspanden (>250 personen) een EMS (zij het basaal) al verplicht is. Licht en warmte op basis van aanwezigheid detectie etc. Maar dat soort systemen zijn zowel financieel als technisch niet laagdrempelig genoeg om 1-op-1 toe te passen voor consumenten huishoudens.
Dit "gat" in een betaalbaar, laagdrempelig en overkoepelend consumenten EMS biedt op dit moment de gelegenheid aan allerlei bestaande PV, Batterij en WP boeren om half-bakken "Slimme" oplossingen aan de man te brengen.
Op de wat langere termijn gaat dit ook zijn weerslag hebben op de huizenmarkt in het algemeen. Wanneer je de meterkast bij een goede vriend van mij opent, "pleuren" de ardino's, relais, schakeldozen en wat dies meer zij letterlijk over je heen. Huis is tot op de millimeter geautomatiseerd en 99% zelfstandig, functioneel een plaatje, technisch een drama voor de volgende bewoner.
Dan heb je nog het type "Ome Sjon", staat vooraan bij _alle_ nieuwe ontwikkelingen: heeft 3 individuele P1 aansluitingen voor even zoveel "Slimme" oplossingen aan zijn meter, swiped tussen 17 verschillende "Slimme" apps en heeft 4 individuele "Slimme" abonnementjes lopen. Gaat Ome Sjon er vandoor, zul je om kans te maken moeten meebieden op al die "Slimme" rommel...
Exiting Times are Ahead...
@DoMoFo Idd. "spannende" tijden in de meterkast en in huis.
De huidige scenario's heb je volgens mij prima geschetst, vooral die van "Ome Sjon" komt mij bekend voor (topic thuisaccu etc.)
Normering/standardisatie duurt vermoedelijk nog even. (energiepolitiek? - ACM?)
- ook bij de "slimme aansturing" van (Vaillant) warmtepompen.
De cowboys kunnen dus nog even scoren en gebakken lucht verkopen
De huidige scenario's heb je volgens mij prima geschetst, vooral die van "Ome Sjon" komt mij bekend voor (topic thuisaccu etc.)
Normering/standardisatie duurt vermoedelijk nog even. (energiepolitiek? - ACM?)
- ook bij de "slimme aansturing" van (Vaillant) warmtepompen.
De cowboys kunnen dus nog even scoren en gebakken lucht verkopen
Deze week hier ook alles (Pro 75/7.1 met VWZ AI en VRC 720/3) geinstalleerd (wel met VF10 sensor op aanvoer VF1, want geen buffer ivm enkel vloerverwarming met grote inhoud als buffer).
Ik krijg enkel een Info foutmelding I.201 (signaal temp sensor boiler ongeldig) maar verder lijkt alles OK in de VWZ AI en VRC.
Helaas doet alleen de buiten unit niks
Deze is aangesloten op 3 fase (400V) nu twijfel ik of dit de boosdoener is want de 75/7.1 is wel 1 fase (230V) maar de aansluiting zit wel op de printplaat en sticker (volgens mij delen ze deze).
Zelfs de tests doen de buiten unit vent niet laten draaien en er gebeurd niks.
lampje op de printplaat is wel groen (dus ik neem aan dat er wel iets stroom krijgt) en de andere systemen zien hem ook (Staat ook via de app als apparaat in de app).
Ik heb momenteel even geen idee waar/hoe ik het zoeken moet.
Er is een aanvraag gedaan voor Vaillaint Pro maar los van het formulier 2x invullen geen reactie daarop.
Wellicht ben ik tussen de configuratie van de VWZ en VRC ergens iets vergeten maar ik zie momenteel even door de bomen het bos niet meer (systeemcode 8, koeling actief, verwarming op 28 met binnen temp 22 maar op de vwz ai staat alles in stand by maar waarom)
Tips zijn welkom
Ik krijg enkel een Info foutmelding I.201 (signaal temp sensor boiler ongeldig) maar verder lijkt alles OK in de VWZ AI en VRC.
Helaas doet alleen de buiten unit niks
lampje op de printplaat is wel groen (dus ik neem aan dat er wel iets stroom krijgt) en de andere systemen zien hem ook (Staat ook via de app als apparaat in de app).
Er is een aanvraag gedaan voor Vaillaint Pro maar los van het formulier 2x invullen geen reactie daarop.
Wellicht ben ik tussen de configuratie van de VWZ en VRC ergens iets vergeten maar ik zie momenteel even door de bomen het bos niet meer (systeemcode 8, koeling actief, verwarming op 28 met binnen temp 22 maar op de vwz ai staat alles in stand by maar waarom)
Tips zijn welkom
Zelf geïnstalleerd? Wat is het artikelnummer van de vwz ai? (verschillende versies bestaan en zijn niet allemaal compatible met elke buitenunit). Waar heb je de VF10 sensor gemonteerd? Die is waarschijnlijk overbodig, even loshalen en kijken wat er gebeurd?nytrm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:28:
Deze week hier ook alles (Pro 75/7.1 met VWZ AI en VRC 720/3) geinstalleerd (wel met VF10 sensor op aanvoer VF1, want geen buffer ivm enkel vloerverwarming met grote inhoud als buffer).
Helaas doet alleen de buiten unit niksDeze is aangesloten op 3 fase (400V) nu twijfel ik of dit de boosdoener is want de 75/7.1 is wel 1 fase (230V) maar de aansluiting zit wel op de printplaat en sticker (volgens mij delen ze deze).
Tips zijn welkom
(En 400V zetten op een 230V apparaat, waarom?)
Daar is niet veel twijfel over mogelijk, loshalen en hopen dat je geen (permanente) schade hebt aangericht...nytrm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:28:
Helaas doet alleen de buiten unit niksDeze is aangesloten op 3 fase (400V) nu twijfel ik of dit de boosdoener is want de 75/7.1 is wel 1 fase (230V) maar de aansluiting zit wel op de printplaat en sticker (volgens mij delen ze deze).
Wat was je verwachting van 400V, dubbele COP ?!?!
DoMoFo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:09:
[...]
Daar is niet veel twijfel over mogelijk, loshalen en hopen dat je geen (permanente) schade hebt aangericht...
Ik denk dat ik door de sticker en de handleiding een beetje op het verkeerde been ben gezet 😅
De handleiding (voor de 230V modellen) heeft het hooguit over een dubbele (230V) voeding, weinig ruimte voor interpretatie volgens mij... Maar goed, ik hoop voor je dat een 1 fase aansluiting en het probleem oplost en er verder geen schade is.nytrm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:28:
[...]
[Afbeelding]
Ik denk dat ik door de sticker en de handleiding een beetje op het verkeerde been ben gezet 😅
https://www.myvaillantpro...45&language=nl&isPdf=true
400V is wat er tussen L1-L2 L2-L3 en L3-L1 staat als je 230V L-N hebt... doe niet zo dramatisch.
Zo te zien is dit conform 7.7.3 3~/400V, enkele voeding
Ik zie niets aangesloten op X225 modbus A B... hoe communiceert je binnenunit met buitenunit ?
Dit is Li2YZY-kabel maar meestal werkt ethernet
400V is wat er tussen L1-L2 L2-L3 en L3-L1 staat als je 230V L-N hebt... doe niet zo dramatisch.
Ik zie niets aangesloten op X225 modbus A B... hoe communiceert je binnenunit met buitenunit ?
[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 31-07-2026 21:53 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Beetje obvious maar zeg het toch maar: Geen communicatie kabel aangesloten op de foto?nytrm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:28:
[...]
[Afbeelding]
Ja excuus voor de oude foto van voor de modbus. Die natuurlijk wel aangesloten van buiten unit naar VWZ A->A B->B.Ronald schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:49:
https://www.myvaillantpro...45&language=nl&isPdf=true
Foto of artikelnummer van de vwz ai?nytrm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:55:
[...]
Ja excuus voor de oude foto van voor de modbus. Die natuurlijk wel aangesloten van buiten unit naar VWZ A->A B->B.
Edit: werkt het ontluchtingsprogramma / circulatiepomp wel?
[ Voor 11% gewijzigd door Fleighe op 31-07-2026 21:58 ]
8000035574 vwz ai /7Fleighe schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:56:
[...]
Foto of artikelnummer van de vwz ai?
Edit: werkt het ontluchtingsprogramma / circulatiepomp wel?
[ Voor 44% gewijzigd door nytrm op 31-07-2026 22:11 ]
√ 3 meer.DoMoFo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:09:
[...]
Daar is niet veel twijfel over mogelijk, loshalen en hopen dat je geen (permanente) schade hebt aangericht...
Dat is wel de goede meen ik. Vf10 sensor al los gehad om te kijken of dat helpt? Zou daarna toch elk mogelijk menu op de vwz ai en de vrc720 doorspitten om te kijken of er iets verkeerd staat.
Zonder vf10 kom ik direct in storing met F821Fleighe schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:11:
[...]
Dat is wel de goede meen ik. Vf10 sensor al los gehad om te kijken of dat helpt? Zou daarna toch elk mogelijk menu op de vwz ai en de vrc720 doorspitten om te kijken of er iets verkeerd staat.
Elektrnhulpverwarming signaal temperatuursensor ongeldig
@nytrm: Gebruik wanneer je de buitenunit definitief aansluit dan ook gelijk een flexibele kabel die geschikt is voor gebruik buiten (ivm UV, temperatuur, vocht, trilling etc.).
Wat je nu gebruikt zal snel kapot gaan.
Wat je nu gebruikt zal snel kapot gaan.
Heb je een backup heater en/of boilervat dan? Bij mijn systeem namelijk niet en ik heb kreeg die fout dus niet zonder een sensor aangesloten te hebben.nytrm schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:22:
[...]
Zonder vf10 kom ik direct in storing met F821
Elektrnhulpverwarming signaal temperatuursensor ongeldig
De brug op S20 zit er bij mij gewoon op, zou geen probleem moeten zijn.
Tja, in mijn beleving zijn praktisch alle "slimme" oplossingen die men je probeert aan te smeren behoorlijk dom, en als je wil dat het goed gebeurt dan moet je het zelf bedenken.DoMoFo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:35:
[...]
Tomato
Webinar is overigens uit 2021, maar houd er ook rekening mee dat in huidige kantoor-/bedrijfspanden (>250 personen) een EMS (zij het basaal) al verplicht is. Licht en warmte op basis van aanwezigheid detectie etc. Maar dat soort systemen zijn zowel financieel als technisch niet laagdrempelig genoeg om 1-op-1 toe te passen voor consumenten huishoudens.
Dit "gat" in een betaalbaar, laagdrempelig en overkoepelend consumenten EMS biedt op dit moment de gelegenheid aan allerlei bestaande PV, Batterij en WP boeren om half-bakken "Slimme" oplossingen aan de man te brengen.
Op de wat langere termijn gaat dit ook zijn weerslag hebben op de huizenmarkt in het algemeen. Wanneer je de meterkast bij een goede vriend van mij opent, "pleuren" de ardino's, relais, schakeldozen en wat dies meer zij letterlijk over je heen. Huis is tot op de millimeter geautomatiseerd en 99% zelfstandig, functioneel een plaatje, technisch een drama voor de volgende bewoner.
Dan heb je nog het type "Ome Sjon", staat vooraan bij _alle_ nieuwe ontwikkelingen: heeft 3 individuele P1 aansluitingen voor even zoveel "Slimme" oplossingen aan zijn meter, swiped tussen 17 verschillende "Slimme" apps en heeft 4 individuele "Slimme" abonnementjes lopen. Gaat Ome Sjon er vandoor, zul je om kans te maken moeten meebieden op al die "Slimme" rommel...
Exiting Times are Ahead...
Dus ook in huize Isdatzo een hoop automatiseringen met RPi's en Arduino's voor: warmtepomp, thuisbatterij, omvormer zonnepanelen, keukenboiler, ventilatie, heatboosters, ... .
Ikzelf heb natuurlijk uitstekend in mijn hoofd hoe de boel in elkaar steekt, maar het is een onbegonnen werk om dat een ander uit te leggen. Als ik deze tent ooit verlaat dan gaat alle slimmigheid eraf en mogen de volgende bewoners hun eigen plan trekken (en liefst mij niet bellen).
Nee geen buffer, boiler or backup heater.Fleighe schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:00:
[...]
Heb je een backup heater en/of boilervat dan? Bij mijn systeem namelijk niet en ik heb kreeg die fout dus niet zonder een sensor aangesloten te hebben.
De brug op S20 zit er bij mij gewoon op, zou geen probleem moeten zijn.
En bij mij ontbreekt de brug dat is wellicht het probleem van de buiten unit, zal straks even kijken.
Ben voor een mogelijk project wat ik ga uitvoeren al wat aan het rondkijken voor een Vaillant monoblock. Nu zie ik de modellen: vwl 55/7.1 en ook vwl 55/8.1 heb zelf een 75/6 maar wat wat zijn daarin in het kort de verschillen (vast hier al wel benoemd) behalve de kleur en de prijs en verbetering t.o.v. een vwl 55/6.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Dit was het dus, blauwe connector erin en buiten unit doet alles.nytrm schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:26:
[Afbeelding]
Moet deze blauwe connector/jumper op S20 altijd aangesloten worden ?
[Afbeelding]
Ook als je geen begrenzer hebt?
Zit nog wel met een foutmelding als ik die VR10 eruit haal (deze zit op de aanvoer net voor de vvw verdeler momenteel)
Bij de oudere modellen kreeg je dit opgelost door de boel (buitenunit en binnenunit) beide even een tijdje spanningsloos te maken.nytrm schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:56:
[...]
Dit was het dus, blauwe connector erin en buiten unit doet alles.
Zit nog wel met een foutmelding als ik die VR10 eruit haal (deze zit op de aanvoer net voor de vvw verdeler momenteel)
Zodra je hem daarna weer op spanning zet verdween die foutmelding vanzelf en gaat de WP regelen op zijn eigen sensor. Misschien werkt dit bij de nieuwe Pro ook zo?
Ik heb dat bij die van mij ook gedaan nadat ik de Sysflow had losgekoppeld in de tijd dat ik nog met parallel buffer draaide. Nu überhaupt geen buffer meer, en ook geen Sysflow
[ Voor 8% gewijzigd door NL-Kasper op 02-08-2026 01:35 ]
Dasos schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:57:
Weet iemand misschien een goede installateur in de regio Eindhoven, die Vaillant levert
Ik zie dat deze (hele) oude posts nooit een antwoord hebben gehad. Ik zit nu met dezelfde vraag. Ik lijk in de regio Eindhoven geen installateurs te kunnen vinden voor een all-electric installatie van een Vaillant warmtepomp. Ik heb er nu 1 gevonden via Vaillant zelf, maar dat vind ik zelf te weinig om te kunnen vergelijken. Heeft iemand ervaring met installateurs in deze regio? Ik heb geen haast en kan wachten tot na de bouwvak, maar er lijkt gewoon geen aanbod te zijn.Atiro schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:26:
En als iemand een goede installateur voor Vaillant warmtepompen kan aanraden omgeving Veghel/Eindhoven, graag
Vandaag eens de dop aan de zijkant van mijn buffervat (op de retour) verwijderd en toen kwam er viezigheid uit, waterig en zwart smerig. Zie foto's. De installatie is vier jaar oud.
Kan dit kwaad? Lijkt mij niet echt de bedoeling. Zit daar een soort van expansieventiel achter?
Kan dit kwaad? Lijkt mij niet echt de bedoeling. Zit daar een soort van expansieventiel achter?
![]() | ![]() |
Ik heb je een PM gestuurd.Disconnection schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:03:
[...]
[...]
Ik zie dat deze (hele) oude posts nooit een antwoord hebben gehad. Ik zit nu met dezelfde vraag. Ik lijk in de regio Eindhoven geen installateurs te kunnen vinden voor een all-electric installatie van een Vaillant warmtepomp. Ik heb er nu 1 gevonden via Vaillant zelf, maar dat vind ik zelf te weinig om te kunnen vergelijken. Heeft iemand ervaring met installateurs in deze regio? Ik heb geen haast en kan wachten tot na de bouwvak, maar er lijkt gewoon geen aanbod te zijn.
Bij mijn zus (met parallel buffervat) krak hetzelfde probleem, maar al na 2 jaar. Service monteur heeft de dop eraf gedraaid en opnieuw met locticte55 ingetaped wat het probleem minstens deels verholpen heeft. Ik zou het zeker ook meenemen bij onderhoud om te controleren of het daar niet lekt en eventueel de koppeling opnieuw indraaien.ben2513 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:13:
Vandaag eens de dop aan de zijkant van mijn buffervat (op de retour) verwijderd en toen kwam er viezigheid uit, waterig en zwart smerig. Zie foto's. De installatie is vier jaar oud.
Waarom PM? Ik denk dat er wel meer mensen zijn die geïnteresseerd zijn.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV | Anker Solix 7kWh
Wanneer voor het laatst vuilfilter geleegd?ben2513 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:13:
Microbellen ontluchter aanwezig?
Klinkt als zuurstof aanwezig in je CV.
Bij een tapboiler zijn dielectric koppelingen nodig, zou bij een CV buffervat niet nodig moeten zijn.
Buffervat heeft geen expansieventiel dat regelt je CV expansievat en in noodgeval de overstort.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 03-08-2026 08:35 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Het is hopeloos, hier 2 officiële installateurs gehad.... heb 100 m2 vloerverwarming altijd open zonder naregeling...Volgens de ene moet er per se een 4 pijps buffervat in met een pomp. Volgens de ander werkt de installatie alleen met een 2 pijps buffervat in de retour..... Overweeg momenteel een nieuwe hr ketel en over 10 jaar weer eens verder kijken wanneer er wat meer kennis is over warmtepomp techniek, want die staat momenteel nog in de kinderschoenen zo blijkt.....Disconnection schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:03:
[...]
[...]
Ik zie dat deze (hele) oude posts nooit een antwoord hebben gehad. Ik zit nu met dezelfde vraag. Ik lijk in de regio Eindhoven geen installateurs te kunnen vinden voor een all-electric installatie van een Vaillant warmtepomp. Ik heb er nu 1 gevonden via Vaillant zelf, maar dat vind ik zelf te weinig om te kunnen vergelijken. Heeft iemand ervaring met installateurs in deze regio? Ik heb geen haast en kan wachten tot na de bouwvak, maar er lijkt gewoon geen aanbod te zijn.
Nee hoor, gewoon de installateur die het 4-pijps buffervat adviseert links laten liggen (want is echt niet nodig met 100 m2 vvw wat altijd open staat) en de installateur kiezen die geen buffervat of alleen een buffervat in de retour adviseert. Als je vloerverwarming in zandcement hebt dan is een buffervat in de retour niet nodig, omdat het water en vooral het zandcement een enorme thermische buffer is voor defrosts. Als je droogbouw vvw hebt dan moet je even de waterinhoud berekenen, of dat voldoet.RpW schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Het is hopeloos, hier 2 officiële installateurs gehad.... heb 100 m2 vloerverwarming altijd open zonder naregeling...Volgens de ene moet er per se een 4 pijps buffervat in met een pomp. Volgens de ander werkt de installatie alleen met een 2 pijps buffervat in de retour..... Overweeg momenteel een nieuwe hr ketel en over 10 jaar weer eens verder kijken wanneer er wat meer kennis is over warmtepomp techniek, want die staat momenteel nog in de kinderschoenen zo blijkt.....
Er is echt al heel veel bekend over de zin en onzin van buffervaten, zie: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
edit:
Dit natuurlijk wel in combinatie met een pomploze verdeler voor de vloerverwarming, zie de opmerking van @Seafarer hieronder. Dus als het momenteel een verdeler met pomp is, dan indien mogelijk ombouwen of anders vervangen.
Dit natuurlijk wel in combinatie met een pomploze verdeler voor de vloerverwarming, zie de opmerking van @Seafarer hieronder. Dus als het momenteel een verdeler met pomp is, dan indien mogelijk ombouwen of anders vervangen.
[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 03-08-2026 10:35 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Cv ketel! Mijn vraag is dan om een duidelijke overzichts foto van je vloerverwarmings verdeler hier te posten.RpW schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Het is hopeloos, hier 2 officiële installateurs gehad.... heb 100 m2 vloerverwarming altijd open zonder naregeling...Volgens de ene moet er per se een 4 pijps buffervat in met een pomp. Volgens de ander werkt de installatie alleen met een 2 pijps buffervat in de retour..... Overweeg momenteel een nieuwe hr ketel en over 10 jaar weer eens verder kijken wanneer er wat meer kennis is over warmtepomp techniek, want die staat momenteel nog in de kinderschoenen zo blijkt.....
Kennis is er genoeg dus zoek een installateur die verstand van warmtepompen heeft en geen cv boer.RpW schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:24:
[...]
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Dat is makkelijker geschreven dan gedaan helaas........Carboy54 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:53:
[...]
Kennis is er genoeg dus zoek een installateur die verstand van warmtepompen heeft en geen cv boer.
@RpW
Bij jouw twee pijpfitters gecertificeerde Vaillant dealers/installateurs misschien.
Je hebt blijkbaar nog niet genoeg en op de juiste plekken gezocht. Hier op tweakers is iig meer dan voldoende kennis & ervaring beschikbaar.
Als je geen tijd wil of kan investeren is vermoedelijk de HR-ketel de makkelijkste, maar over 10 jaar waarschijnlijk de duurste oplossing.
Wie staat er nog in de kinderschoenen? De kennis over warmtepomptechniek?Overweeg momenteel een nieuwe hr ketel en over 10 jaar weer eens verder kijken wanneer er wat meer kennis is over warmtepomp techniek, want die staat momenteel nog in de kinderschoenen zo blijkt.....
Bij jouw twee pijpfitters gecertificeerde Vaillant dealers/installateurs misschien.
Je hebt blijkbaar nog niet genoeg en op de juiste plekken gezocht. Hier op tweakers is iig meer dan voldoende kennis & ervaring beschikbaar.
Als je geen tijd wil of kan investeren is vermoedelijk de HR-ketel de makkelijkste, maar over 10 jaar waarschijnlijk de duurste oplossing.
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 03-08-2026 14:47 ]
Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
:strip_exif()/f/image/vmBqExRtBxjUi19jMrMMf2wZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ifhCKNCkThLcZX0MAUrdRs5s.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OcA8Pz2YppJwdwc9b19UWsZ4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/poD7ErB0tOSjqtfpYKqRVleu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kiDpBHsDcNkMGvDraXulGgPr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QiIN6t3C2cJRON44qiD6OAjp.jpg?f=fotoalbum_tile)