• robertoz1982
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:03
Stoker schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:50:
2e Tweakersdag bij Vaillant 20 augustus!

Inschrijven kan via deze link:

https://forms.gle/tvgTvRm8FQsEw89G6
Deze

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:50
TWKterry schreef op zondag 26 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Is dit voor bestaande gebruikers of ook mogelijke toekomstige?
Ik zie op de site van Vaillant niets over open dagen (of ik kijk verkeerd).
Loopt via warmtepomp online.

Is voor iedereen, maar extra interessant voor geïnteresseerde

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:09
tha_crazy schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Had een vraag gesteld om de 55/8.1 ivm de opwarmtijd van de boiler, maar gok dat die me niet helemaal heeft begrepen, want kreeg dit als reactie.

[...]

[...]

Betreffende het buffervat:

[...]

Hier kan ik me op zich deels in vinden, snap alleen niet helemaal wat hij bedoeld met storingen?

De anode is inderdaad in te wisselen voor een electrische anode, deze zal ik dan ook bij hun aanvragen.
De antwoorden van de installateur zijn echt weer om te huilen. Een boiler warmt met een 5 met 300 liter van bijna leeg naar 50/55 graden in max 2 uur op zonder enig elektrisch element zelfs bij vorst bij een monoblock. Met een 7 dus een fractie sneller.

Minimum vermogen van een 5 is tegenwoordig met de nieuwe modellen identiek en laag dus pendelen (als het er al is met de lage minimums met de nieuwe) zal gelijkwaardig zijn. Storingen? Pffffffff. Gooit er dus weer zonder enige berekening van volume een buffervat in. Laat hem die kans maar een toelichting ipv natte vingerwerk. Ja bij te weinig volume heb je een defrost probleem en trap aub niet in het verhaal dat het werkt tegen pendelen want ook dat is onzin met een 50 liter vaatje.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 26-07-2026 21:19 ]

• TLDNL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:48
Na lang wikken en wegen besloten om voor een Vaillant warmtepomp te gaan nu ik mijn huis aan het renoveren ben.
Helaas heb ik geen historisch gasverbruik. Maar de buren (3 personen en koukleumen) verbruiken 1350m3 per jaar.
Als ik dan de koevlaas methode aanhoud kom ik 6,5 kW = 7 kW uit.
Echter wil ik mijn SSW met een warmtepomp boiler doen (Atlantic explorer v5 270l). Dus verwacht ik dat ik met een 6kW variant ook uitkom.

Afgiftesysteem: (Alles is/word nieuw aangelegd door mijzelf)
BGG:
- Vloerverwarming 20mm 10cm hh +/- 40m2
1e Verdieping:
- Badkamer: Vloerverwarming 20mm 10cm hh +/- 4m2
- Slaapkamers: 2x T33 160x40cm, 1x T22 96x40
Alle radiatoren worden voorzien van boosters.
Ik twijfel echter nog om de radiatoren te vervangen voor Jaga convectoren.
Voor de leiding wp naar verdelers wil ik Uponor 32mm gebruiken. Voor de verdelers naar de radiatoren twijfel ik nog tussen Uponor 16 en 20mm.

Mijn shortlist:
Arotherm Plus 55/8.1 6kW
Arotherm Pro 35/8.1 6kW
Beide met de VWZ AI binnen unit.

Ik neig nu erg naar de plus variant ondanks dat die duurder is. Het grote voordeel dat deze stiller is en dat ik de wp dichter op de erfgrens kan zetten maakt dat het voor mij waard.

Zie ik nu iets over het hoofd?

Dank voor het meedenken!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:38
@TLDNL Misschien kan je het standaard jaarverbruik van de vorige bewoners bij de netbeheerder achterhalen? - Als je weet wat je nu aan gas voor warmwater verbruikt (hoeveel personen?) kan dit extrapoleren naar het jaarverbruik. Hierbij wel rekening houden met een meerverbruik in de winter van ca. 20% (vaak kouder koudwater).
Check dat de warmteafgifte bij ca. 30 °C aanvoer ook bij ca. -7 °C voldoende is.

Een additioneel voordeel van de plus is een lagere ondere modulatiegrens als ik me niet vergis.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• TLDNL
dunklefaser schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:57:
@TLDNL Misschien kan je het standaard jaarverbruik van de vorige bewoners bij de netbeheerder achterhalen? - Als je weet wat je nu aan gas voor warmwater verbruikt (hoeveel personen?) kan dit extrapoleren naar het jaarverbruik. Hierbij wel rekening houden met een meerverbruik in de winter van ca. 20% (vaak kouder koudwater).
Check dat de warmteafgifte bij ca. 30 °C aanvoer ook bij ca. -7 °C voldoende is.

Een additioneel voordeel van de plus is een lagere ondere modulatiegrens als ik me niet vergis.
Het huis heeft een tijd leeggestaan, dus ik vermoed dat opvragen bij de netbeheerder geen zin heeft. Vandaar dat ik het verbruik van de buren heb gevraagd (is het zelfde huis, maar gespiegeld).

Goed punt over de warmte afgifte bij 30 graden. Is daar ergens een rekentool voor? Ik heb heb er wel opgezocht, maar niet gevonden.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:38
Voor de vloerverwarming zijn er rekentools o.a. van de verdelerfabricanten, maar voor de gebooste radiatoren volgens mij niet. Het e.e.a. hangt van de opbouw van de boosters o.a. de actuele luchtstroom af. Ervaringen zijn hier in meerdere topic te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 27-07-2026 15:12 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
TLDNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Het huis heeft een tijd leeggestaan, dus ik vermoed dat opvragen bij de netbeheerder geen zin heeft. Vandaar dat ik het verbruik van de buren heb gevraagd (is het zelfde huis, maar gespiegeld).

Goed punt over de warmte afgifte bij 30 graden. Is daar ergens een rekentool voor? Ik heb heb er wel opgezocht, maar niet gevonden.
Vermogen hier berekenen voor je WP en dan een 1kW erbij voor SWW. Hang gewoon die boiler eraan. Geen herrie in je huis en altijd ook indien nodig weer snel warm water.

https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 27-07-2026 15:20 ]

• MotorBeast
dunklefaser schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:11:
Voor de vloerverwarming zijn er rekentools o.a. van de verdelerfabricanten, maar voor de gebooste radiatoren volgens mij niet. Het e.e.a. hangt van de opbouw van de boosters o.a. de actuele luchtstroom af. Ervaringen zijn hier in meerdere topic te vinden.
Jawel is ook een tool voor. Ben hem alleen even kwijt. :'(

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TLDNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:04:
Na lang wikken en wegen besloten om voor een Vaillant warmtepomp te gaan nu ik mijn huis aan het renoveren ben.
Helaas heb ik geen historisch gasverbruik. Maar de buren (3 personen en koukleumen) verbruiken 1350m3 per jaar.
Als ik dan de koevlaas methode aanhoud kom ik 6,5 kW = 7 kW uit.
Echter wil ik mijn SSW met een warmtepomp boiler doen (Atlantic explorer v5 270l). Dus verwacht ik dat ik met een 6kW variant ook uitkom.

Afgiftesysteem: (Alles is/word nieuw aangelegd door mijzelf)
BGG:
- Vloerverwarming 20mm 10cm hh +/- 40m2
1e Verdieping:
- Badkamer: Vloerverwarming 20mm 10cm hh +/- 4m2
- Slaapkamers: 2x T33 160x40cm, 1x T22 96x40
Alle radiatoren worden voorzien van boosters.
Ik twijfel echter nog om de radiatoren te vervangen voor Jaga convectoren.
Voor de leiding wp naar verdelers wil ik Uponor 32mm gebruiken. Voor de verdelers naar de radiatoren twijfel ik nog tussen Uponor 16 en 20mm.

Mijn shortlist:
Arotherm Plus 55/8.1 6kW
Arotherm Pro 35/8.1 6kW
Beide met de VWZ AI binnen unit.

Ik neig nu erg naar de plus variant ondanks dat die duurder is. Het grote voordeel dat deze stiller is en dat ik de wp dichter op de erfgrens kan zetten maakt dat het voor mij waard.

Zie ik nu iets over het hoofd?

Dank voor het meedenken!
Beetje offtopic maar ik sloeg aan op je 20mm slang bij 100mm hart op hart. Heb je dit al eerder gedaan? Of ligt het er al in?
Ik vond 18mm nog wel te doen, maar zou met 20mm eerst een paar proefbochtjes maken met een paar meter losse slang, voordat je de rollen koopt. Kan me voorstellen dat dat moeilijk wordt qua stijfheid.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• TLDNL
--Erik-- schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:30:
[...]

Beetje offtopic maar ik sloeg aan op je 20mm slang bij 100mm hart op hart. Heb je dit al eerder gedaan? Of ligt het er al in?
Ik vond 18mm nog wel te doen, maar zou met 20mm eerst een paar proefbochtjes maken met een paar meter losse slang, voordat je de rollen koopt. Kan me voorstellen dat dat moeilijk wordt qua stijfheid.
Ik ga volgende week de badkamer proberen. Als het niet lukt kan ik altijd terug naar 18mm. Maar voor de zekerheid heb ik de rest van het huis nog niet besteld.

• TLDNL
MotorBeast schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:15:
[...]

Vermogen hier berekenen voor je WP en dan een 1kW erbij voor SWW. Hang gewoon die boiler eraan. Geen herrie in je huis en altijd ook indien nodig weer snel warm water.

https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
Dank je wel! Daar ga ik even mee spelen vanavond!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:57

Seafarer

XXX

TLDNL schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:01:
[...]

Als er een gasmeter hangt dan kun je de gasstand delen door het aantal jaren dat de meter er hangt. Grof maar indicatief.
Er zullen vast meerdere buren zijn zodat je een beter gemiddelde kunt maken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

Pagina: 1 ... 213 214 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic