• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:29
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Men pakken een boilervat van welk merk dan ook van 50/100 liter. Dan heb je keuze in een hydraulische module van Vaillant ( die heeft 3wegklep, expansievat en heb je gelijk een BUH) of een losse driewegklep met stuurunit. Niets Unitower. Die is dus wel groot in volume. Die ketel klopt ook al niet want je hebt voor alleen douchen geen CW5 nodig.

Je hebt dus duidelijk een installateur die nog ouderwets denkt. Groter is beter. Niet dus.
Daar lijkt het wel op idd. Heb een andere benaderd die bied een LG warmtepomp boiler aan van 150-200 liter met een transport pomp en wavin regeling. Hoop er vanavond prijs van te krijgen.

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:29
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Men pakken een boilervat van welk merk dan ook van 50/100 liter. Dan heb je keuze in een hydraulische module van Vaillant ( die heeft 3wegklep, expansievat en heb je gelijk een BUH) of een losse driewegklep met stuurunit. Niets Unitower. Die is dus wel groot in volume. Die ketel klopt ook al niet want je hebt voor alleen douchen geen CW5 nodig.

Je hebt dus duidelijk een installateur die nog ouderwets denkt. Groter is beter. Niet dus.
Dit is wat hij aangeeft;

LG 150 of 200 liter warmtepompboiler en dan
ketel er tussenuit en dan zou ik verdeler aanpassen naar zonder pomp daarna boven een klein pompje op de toevoer leiding zetten zou ik persoonlijk een wavin Sentio regeling op zetten dan schakelt jou thermostaat de pomp aan en kan de warmtepomp apart draaien over het buffervat dan draait het systeem een stuk netter

• GHengeveld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31
Na lang overwegen en meelezen in o.a. dit topic ga ik eind augustus zelf een Vaillant aroTHERM Plus VWL 55/8.1 plaatsen (met hulp van Warmtepomponline). Ik heb deze gekozen vanwege het beperkte geluid (buitenunit komt op mijn terras, tegen de schutting met de buren) en de flexible space function die het mogelijk maakt te plaatsen op minder dan 1 meter van de achterdeur. De VWL 35/8.1 zou waarschijnlijk ook net voldoende zijn voor mijn huis, maar de ISDE subsidie maakt dat de 55/8.1 iets goedkoper uitkomt, en geeft ook wat meer peace of mind.

De huidige CV ketel wordt vervangen door 2 aparte systemen. De Vaillant in de achtertuin voor centrale verwarming (vloerverwarming beneden, radiatoren boven), en een Atlantic Explorer V5 270L op zolder, voor sanitair warm water. Ik ga dus geen uniTOWER of hydraulische module gebruiken, maar alleen de VWZ AI. De warmtepomp komt vlak achter het huis, en zal via de kruipruimte op het CV systeem in de trapkast worden aangesloten. Dat scheelt een round-trip naar zolder. Ik ga meteen een kunststof open vloerverwarmingsverdeler plaatsen, zodat het systeem is voorbereid op (licht) koelen.

Voor de Atlantic ben ik van plan de bestaande ventilatiebox te verwijderen en het ventilatiekanaal op de warmtepompboiler aan te sluiten. Zo wordt de warmte die toch al zou worden afgezogen gebruikt om het tapwater te verwarmen. In hoeverre dit goed werkt moet nog blijken. Ik ben van plan een extra ventilatieventiel op zolder te plaatsen om te kunnen spelen met het debiet in de rest van de woning, aangezien die van de Atlantic hoger is dan de ventilatiebox.

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:51
GHengeveld schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:14:
De huidige CV ketel wordt vervangen door 2 aparte systemen. De Vaillant in de achtertuin voor centrale verwarming (vloerverwarming beneden, radiatoren boven), en een Atlantic Explorer V5 270L op zolder, voor sanitair warm water. Ik ga dus geen uniTOWER of hydraulische module gebruiken, maar alleen de VWZ AI. De warmtepomp komt vlak achter het huis, en zal via de kruipruimte op het CV systeem in de trapkast worden aangesloten. Dat scheelt een round-trip naar zolder. Ik ga meteen een kunststof open vloerverwarmingsverdeler plaatsen, zodat het systeem is voorbereid op (licht) koelen.

Voor de Atlantic ben ik van plan de bestaande ventilatiebox te verwijderen en het ventilatiekanaal op de warmtepompboiler aan te sluiten. Zo wordt de warmte die toch al zou worden afgezogen gebruikt om het tapwater te verwarmen. In hoeverre dit goed werkt moet nog blijken. Ik ben van plan een extra ventilatieventiel op zolder te plaatsen om te kunnen spelen met het debiet in de rest van de woning, aangezien die van de Atlantic hoger is dan de ventilatiebox.
Dit klinkt een beetje zoals ik het ook heb draaien nu een paar maanden. Ben daar heel erg tevreden over. In de praktijk draait de Explorer bij ons elke dag maar 1-2 uur. Heb ook in mijn hoofd zitten om een aansluiting op onze type C MV-doos te doen (voelt toch als dure lucht naar buiten blazen), maar gezien de korte draaitijd vind ik dit geen vervaging van de mechanische ventilatie. Staan in het WPB topic genoeg ideeen over hoe je zou kunnen combineren, maar rendement in de praktijk lijkt er niet heel veel op te profiteren.

5400 Wp ZZW, Arotherm 75/6, Explorer v5

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:56
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Dit is wat hij aangeeft;

LG 150 of 200 liter warmtepompboiler en dan
ketel er tussenuit en dan zou ik verdeler aanpassen naar zonder pomp daarna boven een klein pompje op de toevoer leiding zetten zou ik persoonlijk een wavin Sentio regeling op zetten dan schakelt jou thermostaat de pomp aan en kan de warmtepomp apart draaien over het buffervat dan draait het systeem een stuk netter
Volgens mij heb je genoeg info maar je blijft maar aan dat buffervat hangen. Eruit zonder extra pomp en gewoon een boilervat aan je bestaande WP. Doet hij met 2 vingers in de neus. Vat 100 liter is met 1 uur op 55 graden als hij leeg is met je wp in de winter. Dus bij niet leeg nog sneller na een douche beurt.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 15:57 ]

• GHengeveld
Quadrupool schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Dit klinkt een beetje zoals ik het ook heb draaien nu een paar maanden. Ben daar heel erg tevreden over. In de praktijk draait de Explorer bij ons elke dag maar 1-2 uur. Heb ook in mijn hoofd zitten om een aansluiting op onze type C MV-doos te doen (voelt toch als dure lucht naar buiten blazen), maar gezien de korte draaitijd vind ik dit geen vervaging van de mechanische ventilatie. Staan in het WPB topic genoeg ideeen over hoe je zou kunnen combineren, maar rendement in de praktijk lijkt er niet heel veel op te profiteren.
Dit ga ik inderdaad in de gaten houden. Mocht het niet goed werken dan kan ik altijd nog de ventilatiebox terug aansluiten. Ik laat hem nog wel even hangen.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:31

Seafarer

XXX

Quadrupool schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Het lijkt mij toch als je gaat douchen en zelf die boiler aanstuurt (dus ook direct de afzuiging) zodat de badkamer eventueel extra geventileerd wordt dat je toch best wel een hoop warmte kan terug winnen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• GHengeveld
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Het lijkt mij toch als je gaat douchen en zelf die boiler aanstuurt (dus ook direct de afzuiging) zodat de badkamer eventueel extra geventileerd wordt dat je toch best wel een hoop warmte kan terug winnen.
Ja dat is in theorie natuurlijk erg interessant, maar het is de vraag of dat in de praktijk ook interessant is als je de stroomprijzen meerekent. De momenten waarop de doucht zijn meestal niet het gunstigst qua dynamische tarieven. Maar het kan ook andersom: bij een reguliere warmtepomp met buitenunit kan het gunstiger zijn om overdag met een hogere COP te verwarmen dan 's nachts, zelfs als de stroom in de nacht goedkoper is.

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:51
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Ja snap inderdaad je punt. Ik stuur aan op pv overschot, meer ”gratis" kan ik het niet maken momenteel. Zal met name in de winter wel wat winst zitten, maar hoe dat precies uitvalt vind ik lastig inzichtelijk te krijgen

5400 Wp ZZW, Arotherm 75/6, Explorer v5

Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic