Daar lijkt het wel op ja.
HA blijft hem aansturen vanwege de lage temperatuur dus heb deze maar even uitgezet.
Is er iets wat ik zelf kan controleren?
Daar lijkt het wel op ja.
Waarom een buffervat?tha_crazy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:51:
Ondertussen een aantal offertes verder en wil hier eigenlijk mijn stempel op gaan geven.
Maar voor ik dat doe wil ik eigenlijk nog even een prijscheck doen, had al even hier een vluchtige zoekopdracht gedaan en volgens mij is het een redelijk gangbaar bedrag.
Totaal zou dus zijn 15.125 euro (excl subsidie a 2.125, netto 13.000)
de 1Fase groep is al voorbereid en de kabels & wateraansluiting voorzie ik zelf voor installatie zodat het voor hun alleen nog plug & play is
[Afbeelding]
Qua oppervlak is de de vloerverwarming alleen de begane grond (lees +/- 10 x 5).
Je hebt 2 groepen nodig. 1 voor de buitenunit en 1 voor de Hydraulische module (BUH). Heb je zo weinig verbruik omdat je zo'n lichte unit neemt? Neem anders 1 stap hoger want 300 liter boiler ben je in de winter zo 1,5 uur tot 2 uur verder als je hem ver leeg trekt met een stap hoger (legionella run nog langer). Dus zo'n kleine unit nog langer. En neem de boiler met electrische anode. Ben je van dat onderhoud ook weer af en is beter geisoleerd.tha_crazy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:51:
Ondertussen een aantal offertes verder en wil hier eigenlijk mijn stempel op gaan geven.
Maar voor ik dat doe wil ik eigenlijk nog even een prijscheck doen, had al even hier een vluchtige zoekopdracht gedaan en volgens mij is het een redelijk gangbaar bedrag.
de 1Fase groep is al voorbereid en de kabels & wateraansluiting voorzie ik zelf voor installatie zodat het voor hun alleen nog plug & play is
[Afbeelding]
Minimaal volume van je systeem is meen ik 40 liter. Even berekenen. Neem je een buffervat in serie plaatsen.tha_crazy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:57:
[...]
Qua oppervlak is de de vloerverwarming alleen de begane grond (lees +/- 10 x 5).
Een echte reden kan ik verder even niet meer terugvinden in de mailwisseling.
Weet zelf ook niet 100% zeker of een buffervat nuttig is in dit geval.
Qua isolatie is het hier goed, en wordt nog beter (morgen nieuwe kozijnen met triple glas, vloerisolatie komt na de verbouwing beneden om toegang te houden tot de kruipruimte)MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:57:
[...]
Je hebt 2 groepen nodig. 1 voor de buitenunit en 1 voor de Hydraulische module (BUH). Heb je zo weinig verbruik omdat je zo'n lichte unit neemt? Neem anders 1 stap hoger want 300 liter boiler ben je in de winter zo 1,5 uur tot 2 uur verder als je hem ver leeg trekt met een stap hoger. Dus zo'n kleine unit nog langer. En neem de boiler met electrische anode. Ben je van dat onderhoud ook weer af en is beter geisoleerd.
Qua boiler zal ik eens tegen hem aanhoudenDe andere optie als je de wens hebt om de bovenverdieping ook te voorzien van vloerverwarming, zou zijn om een zwaardere warmtepomp te plaatsen en deze terug te moduleren. Maar het grote nadeel hiervan is dat de compressor in de warmtepomp niet kan moduleren, wat betekent dat deze totdat het vloerverwarmingstraject op de bovenverdieping wordt aangebracht, zijn vermogen niet kwijt kan (lees hier: de compressor produceert veel te veel vermogen en daarmee druk op het systeem), wat over een periode van meerdere jaren de levensduur van de warmtepomp aanzienlijk kan/zal verminderen.
Hoe bereken je dat precies? en wat bedoel je exact?MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:59:
[...]
Minimaal volume van je systeem is meen ik 40 liter. Even berekenen. Neem je een buffervat in serie plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door tha_crazy op 09-07-2026 22:04 ]
Mag ik vragen hoe de rest van het leidingwerk eruit ziet?NL-Kasper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:55:
Zijn er hier andere Vaillant eigenaren die ook condenserend koelen (7ºC) en een hydraulische binnenunit hebben?
Tijdens de (super)hittegolf heb ik een aantal dagen lang met 7ºC gekoeld, totdat ik ineens een storing F.519 (defecte retoursensor) kreeg. In het testmenu rapporteerde deze sensor ook -99.0ºC en later andere afwijkende waardes. Twee zomers terug heb ik eenzelfde probleem gehad, maar toen met de aanvoersensor.
Na het openen van de voorklep van het binnendeel viel mij meteen de grote hoeveelheid condens op. O.a. op de condensor, leidingwerk rondom de 3-weg klep, de elektrische weerstand en op de bodem van de binnenunit. Na een nachtje wachten (en drogen) is de storing weer verdwenen en rapporteert de sensor wel weer de juiste waardes.
Nu vraag ik mij af: hebben alle Vaillant binnendelen hier last van? Je zou toch zeggen dat de isolatie in het binnendeel voldoende moet zijn om condens tegen te gaan? N.B.: In de rest van het leidingwerk in mijn woning heb ik geen last van condens.
2050vandaag, waarom wachten?
Volgens mij is dat een hele nette prijs voor een plus. Ik ben recent akkoord gegaan met een offerte van 19.500 (16.700 na aftrek subsidie) voor de montage van een Arotherm plus 75/8.1 met unitower. Zaten wel wat extra kosten bij wegens het gebruik van vrij prijzige voorgeïsoleerde leidingen (watts microflex). Heb een leidingroute via de kruipruimte.tha_crazy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:51:
[Afbeelding]