• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 22:03
Beerkeeper schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 18:08:
[...]

Klinkt als een hangende driewegklep
Daar lijkt het wel op ja.
HA blijft hem aansturen vanwege de lage temperatuur dus heb deze maar even uitgezet.

Is er iets wat ik zelf kan controleren?

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:59

tha_crazy

Mafketel

Ondertussen een aantal offertes verder en wil hier eigenlijk mijn stempel op gaan geven.
Maar voor ik dat doe wil ik eigenlijk nog even een prijscheck doen, had al even hier een vluchtige zoekopdracht gedaan en volgens mij is het een redelijk gangbaar bedrag.

Totaal zou dus zijn 15.125 euro (excl subsidie a 2.125, netto 13.000)

de 1Fase groep is al voorbereid en de kabels & wateraansluiting voorzie ik zelf voor installatie zodat het voor hun alleen nog plug & play is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpWXS0oFuSNvIxnXkE9QTPlAiGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xc9LOgsw8AbEARIVK6RBkSph.png?f=fotoalbum_large

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:21
tha_crazy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:51:
Ondertussen een aantal offertes verder en wil hier eigenlijk mijn stempel op gaan geven.
Maar voor ik dat doe wil ik eigenlijk nog even een prijscheck doen, had al even hier een vluchtige zoekopdracht gedaan en volgens mij is het een redelijk gangbaar bedrag.

de 1Fase groep is al voorbereid en de kabels & wateraansluiting voorzie ik zelf voor installatie zodat het voor hun alleen nog plug & play is

[Afbeelding]
Waarom een buffervat?

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Qua oppervlak is de de vloerverwarming alleen de begane grond (lees +/- 10 x 5).
Een echte reden kan ik verder even niet meer terugvinden in de mailwisseling.

Weet zelf ook niet 100% zeker of een buffervat nuttig is in dit geval.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22

[Afbeelding]
Je hebt 2 groepen nodig. 1 voor de buitenunit en 1 voor de Hydraulische module (BUH). Heb je zo weinig verbruik omdat je zo'n lichte unit neemt? Neem anders 1 stap hoger want 300 liter boiler ben je in de winter zo 1,5 uur tot 2 uur verder als je hem ver leeg trekt met een stap hoger (legionella run nog langer). Dus zo'n kleine unit nog langer. En neem de boiler met electrische anode. Ben je van dat onderhoud ook weer af en is beter geisoleerd.

• MotorBeast
tha_crazy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Qua oppervlak is de de vloerverwarming alleen de begane grond (lees +/- 10 x 5).

Minimaal volume van je systeem is meen ik 40 liter. Even berekenen. Neem je een buffervat in serie plaatsen.

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Je hebt 2 groepen nodig. 1 voor de buitenunit en 1 voor de Hydraulische module (BUH). Heb je zo weinig verbruik omdat je zo'n lichte unit neemt? Neem anders 1 stap hoger want 300 liter boiler ben je in de winter zo 1,5 uur tot 2 uur verder als je hem ver leeg trekt met een stap hoger. Dus zo'n kleine unit nog langer. En neem de boiler met electrische anode. Ben je van dat onderhoud ook weer af en is beter geisoleerd.
Qua isolatie is het hier goed, en wordt nog beter (morgen nieuwe kozijnen met triple glas, vloerisolatie komt na de verbouwing beneden om toegang te houden tot de kruipruimte)

Momenteel houden we alles op het gemakje warm met a 3.5KW airco in de winter, zelfs in de straffe winter die we laatst hadden.
Gas gebruiken we al jaren niet meer om te stoken.

Had inderdaad gevraagd om een zwaardere unit initieel "voor het geval dat". En voor mochten we op de 1e verdieping ook nog VV aanleggen (kans is misschien 1%) maar daarop kreeg ik het volgende terug
De andere optie als je de wens hebt om de bovenverdieping ook te voorzien van vloerverwarming, zou zijn om een zwaardere warmtepomp te plaatsen en deze terug te moduleren. Maar het grote nadeel hiervan is dat de compressor in de warmtepomp niet kan moduleren, wat betekent dat deze totdat het vloerverwarmingstraject op de bovenverdieping wordt aangebracht, zijn vermogen niet kwijt kan (lees hier: de compressor produceert veel te veel vermogen en daarmee druk op het systeem), wat over een periode van meerdere jaren de levensduur van de warmtepomp aanzienlijk kan/zal verminderen.
Qua boiler zal ik eens tegen hem aanhouden
MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:59:
[...]

Minimaal volume van je systeem is meen ik 40 liter. Even berekenen. Neem je een buffervat in serie plaatsen.
Hoe bereken je dat precies? en wat bedoel je exact?

[ Voor 7% gewijzigd door tha_crazy op 09-07-2026 22:04 ]

• MotorBeast
@tha_crazy Kan niet moduleren? Wat is dat voor onzin? Hij moduleert van minimaal vermogen tot maximaal. Volgens mij hebben ze zelfs het zelfde minimaal vermogen. Check even datasheet. Ze hebben ook dezelfde compressor dacht ik maar de kleine is geknepen. Maar hou ook rekening met opwarmen SWW. 300 liter vraagt vermogen om op te warmen.

Je kan inhoud van je VV berekenen. Indien voldoende geen buffervat nodig.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:31
NL-Kasper schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 23:55:
Zijn er hier andere Vaillant eigenaren die ook condenserend koelen (7ºC) en een hydraulische binnenunit hebben?

Tijdens de (super)hittegolf heb ik een aantal dagen lang met 7ºC gekoeld, totdat ik ineens een storing F.519 (defecte retoursensor) kreeg. In het testmenu rapporteerde deze sensor ook -99.0ºC en later andere afwijkende waardes. Twee zomers terug heb ik eenzelfde probleem gehad, maar toen met de aanvoersensor.

Na het openen van de voorklep van het binnendeel viel mij meteen de grote hoeveelheid condens op. O.a. op de condensor, leidingwerk rondom de 3-weg klep, de elektrische weerstand en op de bodem van de binnenunit. Na een nachtje wachten (en drogen) is de storing weer verdwenen en rapporteert de sensor wel weer de juiste waardes.

Nu vraag ik mij af: hebben alle Vaillant binnendelen hier last van? Je zou toch zeggen dat de isolatie in het binnendeel voldoende moet zijn om condens tegen te gaan? N.B.: In de rest van het leidingwerk in mijn woning heb ik geen last van condens.
Mag ik vragen hoe de rest van het leidingwerk eruit ziet?

Welk type leidingen, welk type isolatie? Eventueel een paar foto;)

Bedankt alvast!

2050vandaag, waarom wachten?

• Graveblobsop
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 05:44

[Afbeelding]
Volgens mij is dat een hele nette prijs voor een plus. Ik ben recent akkoord gegaan met een offerte van 19.500 (16.700 na aftrek subsidie) voor de montage van een Arotherm plus 75/8.1 met unitower. Zaten wel wat extra kosten bij wegens het gebruik van vrij prijzige voorgeïsoleerde leidingen (watts microflex). Heb een leidingroute via de kruipruimte.

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:44
tha_crazy schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 21:57:
[...]

Voor een 35/.. of 55/.. is maar 20l minimaal CV-water nodig wanneer je geen hulpverwarming hebt/bijschakelt. Zie handleiding.
Een 75/.. heeft 30l nodig

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik zou toch vragen of je de 55/8.1 kunt krijgen. Meerkosten zullen beperkt zijn. Dit is fysiek dezelfde unit als de 35 echter aan de bovenkant niet begrensd. Aan de onderkant is het bereik identiek.

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

thys schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 08:58:
[...]

Ik zou toch vragen of je de 55/8.1 kunt krijgen. Meerkosten zullen beperkt zijn. Dit is fysiek dezelfde unit als de 35 echter aan de bovenkant niet begrensd. Aan de onderkant is het bereik identiek.
Ik zal er eens achteraan gaan.
MotorBeast schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 23:09:
@tha_crazy Kan niet moduleren? Wat is dat voor onzin? Hij moduleert van minimaal vermogen tot maximaal. Volgens mij hebben ze zelfs het zelfde minimaal vermogen. Check even datasheet. Ze hebben ook dezelfde compressor dacht ik maar de kleine is geknepen. Maar hou ook rekening met opwarmen SWW. 300 liter vraagt vermogen om op te warmen.

Je kan inhoud van je VV berekenen. Indien voldoende geen buffervat nodig.
Qua datasheet, ik zie die niet in de OP staan, allen de niet plus versie, en de installatie/gebruikers handleiding geeft een 404. ik had wel deze gevonden maar hier staat niets over het minimaal vermogen.

• naamloos246
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:07
tha_crazy schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:17:
[...]

Ik zal er eens achteraan gaan.

[...]

Qua datasheet, ik zie die niet in de OP staan, allen de niet plus versie, en de installatie/gebruikers handleiding geeft een 404. ik had wel deze gevonden maar hier staat niets over het minimaal vermogen.
In de catalogus staan de minimum vermogens. Zie pagina 6: https://www.myvaillantpro.nl/plannen-en-installeren/documentatie/catalogus.

zoals @MotorBeast zei, de minimum vermogens van de 35 en 55 zijn identiek.

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 11:55
BjornHero schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 00:24:
[...]

Mag ik vragen hoe de rest van het leidingwerk eruit ziet?

Welk type leidingen, welk type isolatie? Eventueel een paar foto;)

Bedankt alvast!
Natuurlijk mag dat :)

Het grootste deel van de leidingen bestaat uit voorgeïsoleerde Alupex van Henco. Als standleiding voor de bovenverdieping heb ik de 26x3 ISO4 gekozen. Deze heeft ‘slechts’ 6mm isolatie, maar is tot dusver altijd voldoende geweest.

De aftakkingen naar iedere fancoil heb ik met Henco 20x2 ISO4 gedaan. Alle leidingen richting de fancoils heb ik in de muren gefreesd, net als de condensleidingen (en elektra) van iedere fancoil. Daarna alles gestuct, dus daar zie je nu niks meer van. Verder alles met Henco perskoppelingen aan elkaar gezet en die ook weer ingepakt met dezelfde isolatie en omwikkeld met aluminiumtape.

foto1 foto2 foto3 foto4(bouw)

Alleen bij het leidingwerk rondom de warmtepomp zelf (en richting de vvw verdeler) is door de installateur RVS buis (28mm) met 13mm Armacell isolatie gebruikt.

Heb jij toevallig zelf ook klanten die condenserend koelen met Vaillant WP’s? En daar ook wel eens condens gezien vanuit de binnenunit?

[ Voor 9% gewijzigd door NL-Kasper op 10-07-2026 13:08 ]

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02

GigaTexel_BE

AMD MP²

Jeroennus schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:22:
[...]

Dank goede tip! Dit ga ik ook zo inregelen.
Enkel je boiler verhitten is vrij nutteloos objectief gezien. Als er Legionella in je systeem zit, zit het overal. Dus ook in de leidingen, kraanwerk, etc.

Daarom dat (in Belgie) de voorschrfiten voor Legionella bescherming in publieke gebouwen zo streng zijn, bvb vereisten om wekelijks te spoelen met heet water of om naast de boiler ook alle leidingwerk pemanent op >60°C te houden via retourleidingen. En zelfs met die maatregelen houden we Legionella vandaag nergens gegarandeerd buiten. Op sommige locaties raakt men van de Legionella zelfs niet af en worden minstens tijdelijk filters op de kranen gezet (https://wateris.be/index.php/producten/legionellafilters?gad_source=1&gad_campaignid=11595169668&gbraid=0AAAAAByt5M-XeuUutmi8uMR5HIbt6yQmP&gclid=Cj0KCQjwsMLSBhD9ARIsAIpUTDpmPwqGwhbiomwvH5C88bwFcbHlqdaTTutYJVGzVIW6zrsNPX2eeCUaArrGEALw_wcB)

Ik bedoel maar, in thuissituatie een legionella-run organiseren kan gemoedsrust geven maar heeft quasi geen effect op het risico op een mogelijke besmetting.

Siesteem Spekkies!

• BjornHero
NL-Kasper schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Natuurlijk mag dat :)

Het grootste deel van de leidingen bestaat uit voorgeïsoleerde Alupex van Henco. Als standleiding voor de bovenverdieping heb ik de 26x3 ISO4 gekozen. Deze heeft ‘slechts’ 6mm isolatie, maar is tot dusver altijd voldoende geweest.

De aftakkingen naar iedere fancoil heb ik met Henco 20x2 ISO4 gedaan. Alle leidingen richting de fancoils heb ik in de muren gefreesd, net als de condensleidingen (en elektra) van iedere fancoil. Daarna alles gestuct, dus daar zie je nu niks meer van. Verder alles met Henco perskoppelingen aan elkaar gezet en die ook weer ingepakt met dezelfde isolatie en omwikkeld met aluminiumtape.

foto1 foto2 foto3 foto4(bouw)

Alleen bij het leidingwerk rondom de warmtepomp zelf (en richting de vvw verdeler) is door de installateur RVS buis (28mm) met 13mm Armacell isolatie gebruikt.

Heb jij toevallig zelf ook klanten die condenserend koelen met Vaillant WP’s? En daar ook wel eens condens gezien vanuit de binnenunit?
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Dit bevestigd m’n berekeningen en zorgt ervoor dat we voortaan (iets) minder hoeven isoleren bij condenserend koelen :).

(We hebben vaker 13mm armqflex om 16mm mlb gedaan maar onlangs vond ik een voorgeisoleerde buis met 9mm isolatie met een (Italiaanse) vrijgave voor gebruik met condenserende koeling…)

Dus dan is dat een goed alternatief :).

Condenserend koelen met arotherms

Ik heb een paar 3/4 klanten die dat doen.

2x met een unitower —> daarin zit een lekbak.

1x met een vwz ai (geen warm water)

1x met meh… daarin zit geen lekbak en is ok niet hermetisch dicht… Met tot gevolg dat ie een beetje kan lekken onder bepaalde omstandigheden.

Wat we hebben gedaan: de naden van de kast afgetaped met armaflex (van binnen, want oog wil ook wat…)

Leidingen binnen na-geïsoleerd.

elektra-kastje (vooraan) dicht gemaakt met armaflex tape( aan de binnenkant)

En tot slot rondom 1x afgetaped met armaflex…

Sindsdien eigenlijk geen problemen meer (op een enkel druppeltje per jaar na.. maar dat accepteert de klant gelukkig)

• NL-Kasper
BjornHero schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 14:58:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Dit bevestigd m’n berekeningen en zorgt ervoor dat we voortaan (iets) minder hoeven isoleren bij condenserend koelen :).

(We hebben vaker 13mm armqflex om 16mm mlb gedaan maar onlangs vond ik een voorgeisoleerde buis met 9mm isolatie met een (Italiaanse) vrijgave voor gebruik met condenserende koeling…)

Dus dan is dat een goed alternatief :).

Condenserend koelen met arotherms

Ik heb een paar 3/4 klanten die dat doen.

2x met een unitower —> daarin zit een lekbak.

1x met een vwz ai (geen warm water)

1x met meh… daarin zit geen lekbak en is ok niet hermetisch dicht… Met tot gevolg dat ie een beetje kan lekken onder bepaalde omstandigheden.

Wat we hebben gedaan: de naden van de kast afgetaped met armaflex (van binnen, want oog wil ook wat…)

Leidingen binnen na-geïsoleerd.

elektra-kastje (vooraan) dicht gemaakt met armaflex tape( aan de binnenkant)

En tot slot rondom 1x afgetaped met armaflex…

Sindsdien eigenlijk geen problemen meer (op een enkel druppeltje per jaar na.. maar dat accepteert de klant gelukkig)
Zeker, met 9mm isolatie moet dat vast lukken. Hangt er natuurlijk altijd vanaf waar de leidingen lopen (qua luchtvochtigheid), maar volgens mij heb je dan inderdaad genoeg marge.

Erg waardevolle info over die klanten die ook condenserend koelen en de wijze waarop jullie dat hebben aangepakt, dank je! Ik krijg binnenkort mijn installateur op bezoek en zal ook eens bespreken wat de mogelijkheden zijn om e.e.a. in die hydraulische binnenunit bij te isoleren. Helaas is er op sommige delen zelfs al wat roest zichtbaar door het condenswater, dus hopelijk kan Vaillant hier ook nog wat mee.

Heb ook het gevoel dat hier in de latere versies van de Arotherms meer aandacht aan is besteed.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:31

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

BjornHero schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Sowieso afsluiten met een epdm of krimpkap

Dan - indien mogelijk voor de kabels nog een stuk krimpkous met lijm om de kabelbuisjes.

Deze zijn fijn; https://www.kabelbinders.nl/c/250/krimpkousen-met-lijm-krimpverhouding-4-1-meterstukken-dunwandig-heatshrinking-tubes?_gl=1*db7u32*_up*MQ..&gclid=Cj0KCQjwzqXQBhD2ARIsAKrIeU9ersY9p0jzVe65F9U40hrrbtyPu1pmwwofva24_Q6lOhKbk0vH-SEaAkgdEALw_wcB

Meestal doen we in de kabel-buisjes een propje papier (5cm afstand) met een stuk visdraad erdoorheen (zodat we die eruit kunnen trekken) dan vullen met soudal aquaswell.

Nog nooit gedoe mee gehad (buiten die ene keer dat het 8 maanden rechtop uit de grond stak en de zakken/emmers er vanaf waren gehaald..)
Dank voor je reactie. Voor nu zit de meegeleverde stofkap er om en is de WP al reeds aangesloten op de Terrendis. Ook zie ik op veel fotos van mede gebruikers in dit topic deze opstelling vaak voorbij komen. Nog nooit met epdm gewerkt, zou ik dat nog kunnen toevoegen nadat de water buizen zijn aangesloten? Voor de krimpkap natuurlijk niet, en wat moet dat moet. Maar dat zou wel betekenen dat de gehele setup even moet worden ontkoppeld en een investering van ~150 euro. Toch zonde geld mocht de meegeleverde stofkap voldoende bescherming bieden.

Goede suggestie van de krimpkous, nooit over nagedacht! Die zal ik vandaag sowieso bestellen !

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• BjornHero
Yariva schreef op zondag 12 juli 2026 @ 07:30:
[...]

Dank voor je reactie. Voor nu zit de meegeleverde stofkap er om en is de WP al reeds aangesloten op de Terrendis. Ook zie ik op veel fotos van mede gebruikers in dit topic deze opstelling vaak voorbij komen. Nog nooit met epdm gewerkt, zou ik dat nog kunnen toevoegen nadat de water buizen zijn aangesloten? Voor de krimpkap natuurlijk niet, en wat moet dat moet. Maar dat zou wel betekenen dat de gehele setup even moet worden ontkoppeld en een investering van ~150 euro. Toch zonde geld mocht de meegeleverde stofkap voldoende bescherming bieden.

Goede suggestie van de krimpkous, nooit over nagedacht! Die zal ik vandaag sowieso bestellen !
Past zo een kap niet “toevallig”.

deze kappen gebruiken wij normaal, zit een beetje rek in… beetje pvc-glijmiddel erbij en een beetje elbow grease en ineens lukt best veel..

https://www.wildkamp.nl/product/watts-microflex-eindkap-epdm-voor-type-quadro-mgq1601832-160-2x25-32-1x20-25-1x-25-32-mm/15431405

• Seafarer
  • Laatst online: 09:47

Seafarer

XXX

BjornHero schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Past zo een kap niet “toevallig”.

deze kappen gebruiken wij normaal, zit een beetje rek in… beetje pvc-glijmiddel erbij en een beetje elbow grease en ineens lukt best veel..

https://www.wildkamp.nl/product/watts-microflex-eindkap-epdm-voor-type-quadro-mgq1601832-160-2x25-32-1x20-25-1x-25-32-mm/15431405
Instructie film.

YouTube: PEX-Kupplung an Microflex-Rohr montieren. Schritt-für-Schritt-Anleit...

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• BjornHero
Hij heeft een terrendis leiding, geen microflex.

Daarop zag mijn opmerking, hij zal zelf even na moeten meten of dat past.

We gebruiken de kleinere variant (125mm) van deze kap trouwens ook wel eens om doorvoeren naar buiten met een pvc buis van 125 af te werken waar leidingen doorheen gaan.

Werkt verbazingwekkend goed :)

• Yariva
  • Laatst online: 07:31

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

BjornHero schreef op zondag 12 juli 2026 @ 15:51:
[...]

Hij heeft een terrendis leiding, geen microflex.

Daarop zag mijn opmerking, hij zal zelf even na moeten meten of dat past.

We gebruiken de kleinere variant (125mm) van deze kap trouwens ook wel eens om doorvoeren naar buiten met een pvc buis van 125 af te werken waar leidingen doorheen gaan.

Werkt verbazingwekkend goed :)
Nja even los of het past: de kernvraag is denk ik of zo'n kap buiten nou echt verplicht is en of een stofkap (desnoods met wat tape er om heen) niet volstaat. De terrendis steekt ook al ~20cm met complete mantel uit de grond naar boven.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:48

Carboy54

Duurzaamheid coach

Yariva schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:01:
[...]

Nja even los of het past: de kernvraag is denk ik of zo'n kap buiten nou echt verplicht is en of een stofkap (desnoods met wat tape er om heen) niet volstaat. De terrendis steekt ook al ~20cm met complete mantel uit de grond naar boven.
De reden dat wij Watts microflex toepassen is de absurd hoge prijs van een dergelijke kap bij Terrendis.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Seafarer

Seafarer

XXX

Yariva schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:01:
[...]

Mag je allemaal zelf weten, niets is verplicht.

Maar dan niet klagen als je veel verlies hebt omdat de isolatie niet meer optimaal werkt omdat er water inzit.

Recht overeind voorkomt grond water intrede. Maar regenwater komt meestal van boven naar beneden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• naamloos246
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:07
Even een vraagje voor de waaghalzen die zonder hydraulische module en zonder backup heater draaien; op het aansluitschema van vaillant staat er in de backup heater een 'Aanvoertemperatuurvoeler CV-circuit' getekend (FS). Dit zou dan sensor VR10 zijn. Wanneer er geen backup heater wordt toegepast moet deze sensor dan alsnog worden aangesloten en ergens in de aanvoer worden verwerkt? zo ja, wat voor koppeling of tussenstuk gebruik je dan om de sensor in te steken? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DhcMP-ZZUQjR3A_aj-7eIHP-Uo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kxJDsXR2vNsunc9kRPSdVOci.png?f=fotoalbum_large

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-09 06:36

Stoker

Warmtepomponline

2e Tweakersdag bij Vaillant 20 augustus!

Inschrijven kan via deze link:

https://forms.gle/tvgTvRm8FQsEw89G6

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:52
naamloos246 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:44:
Even een vraagje voor de waaghalzen die zonder hydraulische module en zonder backup heater draaien; op het aansluitschema van vaillant staat er in de backup heater een 'Aanvoertemperatuurvoeler CV-circuit' getekend (FS). Dit zou dan sensor VR10 zijn. Wanneer er geen backup heater wordt toegepast moet deze sensor dan alsnog worden aangesloten en ergens in de aanvoer worden verwerkt? zo ja, wat voor koppeling of tussenstuk gebruik je dan om de sensor in te steken? [Afbeelding]
Ik heb er geen aangesloten, geeft tot nu toe geen problemen maar heb de installatie alleen nog maar voor koelen gebruikt. (buitenunit+VWZ AI)

• mr_evil08
  • Nu online
naamloos246 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:44:
Even een vraagje voor de waaghalzen die zonder hydraulische module en zonder backup heater draaien; op het aansluitschema van vaillant staat er in de backup heater een 'Aanvoertemperatuurvoeler CV-circuit' getekend (FS). Dit zou dan sensor VR10 zijn. Wanneer er geen backup heater wordt toegepast moet deze sensor dan alsnog worden aangesloten en ergens in de aanvoer worden verwerkt? zo ja, wat voor koppeling of tussenstuk gebruik je dan om de sensor in te steken? [Afbeelding]
Draait prima zonder de sensor(Valliant Arotherm Plus 55/6), ik heb hem wel aangesloten gezien hij meekwam in de doos, ook een tijd zonder gedraait, lijkt geen verschil te maken behalve dat de aanvoertemperatuur 2 graden lager wordt getoond in de MyValliant App(buitenaanvoervoeler geeft 2 graden hoger aan).

Geen koppeling/tussenstuk gewoon 2 tie-rips aan de vaste buis met stukje buisisolatie omheen.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2026 16:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 19:28
mr_evil08 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:22:
[...]

Draait prima zonder de sensor(Valliant Arotherm Plus 55/6), ik heb hem wel aangesloten gezien hij meekwam in de doos, ook een tijd zonder gedraait, lijkt geen verschil te maken behalve dat de aanvoertemperatuur 2 graden lager wordt getoond in de MyValliant App(buitenaanvoervoeler geeft 2 graden hoger aan).

Geen koppeling/tussenstuk gewoon 2 tie-rips aan de vaste buis met stukje buisisolatie omheen.
Draait ook prima met de sensor nog in de doos;).

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09-09 20:16
Hey allemaal, inmiddels een half jaar in bezit van een arotherm 7kw. Nu nog draaiend met een oude Itho daalderop ketel en helaas een pomp met mengpomp.

Alles wordt wel goed warm maar heb het gevoel dat hij op de koude winterdagen meer stroom verbruikt dan hij zou doen met een pomploze verdeler.

Kan ik deze verdelers 1 op 1 vervangen zonder bijkomst van een extra pomp.

Warmte pomp staat op de garage

Cv ketel zolder

Buffervat 40 liter

22mm staal leiding naar b.g.g. verdeler vvw hoh 10 cm ingefreesd.

Zou graag de warmte direct de vloer in willen maar heb geen idee of er dan een extra pomp tussen moet om het beneden te krijgen.

Hoor graag tips!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:00:
Hey allemaal, inmiddels een half jaar in bezit van een arotherm 7kw. Nu nog draaiend met een oude Itho daalderop ketel en helaas een pomp met mengpomp.

Alles wordt wel goed warm maar heb het gevoel dat hij op de koude winterdagen meer stroom verbruikt dan hij zou doen met een pomploze verdeler.

Cv ketel zolder

Buffervat 40 liter

Zou graag de warmte direct de vloer in willen maar heb geen idee of er dan een extra pomp tussen moet om het beneden te krijgen.

Hoor graag tips!
Normaal gesproken is de standaard gemonteerde waterpomp in de Vaillant sterk genoeg als je niet in een kasteel woont 😉

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Jansen1987
@Carboy54

Woon niet in een kasteel jammer genoeg.

Vervangen is kleine moeite en niet de kosten maar zou zonde zijn als het dan niet meer lekker werkt snap je?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:04:
@Carboy54

Woon niet in een kasteel jammer genoeg.

Vervangen is kleine moeite en niet de kosten maar zou zonde zijn als het dan niet meer lekker werkt snap je?
Gaat veel beter werken. Volume flow warmtepomp is 3x zo groot als cv en dat kan mengverdeler niet aan.

• mr_evil08
  • Nu online
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:00:

Cv ketel zolder

Buffervat 40 liter

Hoor graag tips!
22mm staal kan straks gaan ruizen als je daar een LT verdeler van maakt bij een 7kw warmtepomp gezien daar 1200l/h doorheen kan gaan zit je op 1,2 m/s.

0,3 tot 0,8 wordt gezien als relatief stil, daar zit je dan ver boven.

Is die buffervat parallel of serie geschakeld ?

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2026 16:11 ]

• Jansen1987
@Carboy54

Kleine bijkomstigheid,

Heb een oude cv ketel die op z’n laagste stand 60 cv temp kan leveren.

Nog enig risico dat als de cv het overneemt er 60 de vloer in gaat.

Cv ketel moet dit jaar vervangen worden voor wss een xtreme intergas

• Jansen1987
@mr_evil08

Parallel

Met mengverdeler geen last van ruizen tot nu toe.

Heb echt het gevoel hij nu harder moet werken omdat er gemengd word.

• mr_evil08
  • Nu online
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:12:
@mr_evil08

Parallel

Met mengverdeler geen last van ruizen tot nu toe.

Heb echt het gevoel hij nu harder moet werken omdat er gemengd word.
Je mengt nu dus 2x vanuit parallelbuffer en vloerverwarmingsverdeler, vloerverwarmingsverdeler eruit levert een kleine winst.

Of er "hard" gewerkt moet worden kan je zien tijdens stookseizoen door meerdere keren tijdens koude dagen de aanvoertemperatuur op de verdeler te noteren en vergelijken met de aanvoertemperatuur op de warmtepomp.

Als je warmtepompaanvoertemp al <30c blijft levert het nihil winst op.
Elke 1c verlaging levert in theorie 1,5% winst op, de praktijk is wat complexer.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2026 16:26 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:51
@Jansen1987 aangezien je niet in een kasteel woont: lukt het niet zonder de gasketel?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jansen1987
@mr_evil08

Oké dus je zou het gewoon nu zo laten zoals het zit?

Stroomverbruik op de ergste dagen was 40-45 kWh van de Vaillant

Als je zegt dat er weinig mee valt te winnen om de 30-35 aanvoer temperatuur direct de vloer in te krijgen ipv te mengen is het misschien niet slim om aanpassingen te gaan doen.

• Jansen1987
@BarryH

Jawel alleen niet volledig elektrisch

daar is het niet goed genoeg voor geïsoleerd en de leidingen zijn maar 22mm staal.

Heb gekozen voor hybride

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 16:11:
@Carboy54

Kleine bijkomstigheid,

Heb een oude cv ketel die op z’n laagste stand 60 cv temp kan leveren.

Nog enig risico dat als de cv het overneemt er 60 de vloer in gaat.

Cv ketel moet dit jaar vervangen worden voor wss een xtreme intergas
Wat was jullie oorspronkelijke gasverbruik jaarlijks gemiddeld? @mr_evil08 En of 22 mm geluid gaat veroorzaken is helemaal afhankelijk van hoeveel liter jouw vloer per uur kan opnemen. Ik neem aan dat er ook nog andere afgiftepunten zijn waar die 1200 liter heen moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 14-07-2026 17:01 ]

• BarryH
Volgens mij kan je met 22mm staal, dus 19mm inwendig best wat flow verstouwen.DeltaT 5 bij 1m/s is al 5,9kW, als alles al door die ene leiding moet. En je kan ook op DeltaT=7 gaan draaien. Ietsje minder efficient, maar een gasketel is ook niet alles qua efficientie :)

En veelal zitten de 22mm leidingen in een koof en kruipruimtes, dus als het daar een beetje ruist hoort niemand ze.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jansen1987
@BarryH

@Carboy54

Ja op de verdiepingen nog radiatoren

B.g.g. 70m2 hoh 10 vloerverwarming

Oorspronkelijk gasverbruik was 1200 voor 12 maanden douchen en koken en 3 maanden cv aan. Overige maanden deden we met airco’s verwarmen

Nu met de Vaillant geen m3 gasverbruik gehad afgelopen winter. Wel aardig wat stroom verbruik naar mijn mening.

Dec 560kwh

Jan 850kwh

Feb 510kwh

Was er gewoon benieuwd naar of ik het soepeler kan laten draaien door de warmte die aankomt gelijk de vloer in te krijgen ipv dat hij de relatief lage at gaan mengen. Wordt met de mengverdeler prima warm binnen alleen zit in mijn hoofd dat het beter kan.

• BarryH
1200 m3 gas en een 7.5kW vermogen warmtepomp bij -7.

gasketel uit. parallel buffervat eruit, mengverdeler vloer ombouwen naar open verdeler.

warmtepompboiler erbij of een boiler aan de vaillant knopen.

over de radiator capaciteit zou ik me niet druk maken.

Enige spannende scenario is slaapkamer waar je in de nacht koud wil slapen en overdag warm wil zitten. eventueel daar een infrarood paneel erbij of de radiator vergroten of ventilatoren onder de bestaande radiator

[ Voor 40% gewijzigd door BarryH op 14-07-2026 17:53 ]

• Jansen1987
@BarryH

Buffervat eruit zeg je? Installateur zei me dit belangrijk was om de boel soepel te laten draaien. Kan ik die niet laten zitten en alleen de verdeler vervangen voor een open verdeler ?

[ Voor 24% gewijzigd door Jansen1987 op 14-07-2026 17:53 ]

• BarryH
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:52:
@BarryH

Buffervat eruit zeg je? Kan ik die niet laten zitten en alleen de verdeler vervangen voor een open verdeler ?
ja.

maar ik dacht dat je de efficientie wilde verbeteren..

meer maar eens de ingaande temperatuur van warmtepomp naar buffervat en de temp. van buffervat naar afgifte. daar zit vast een paar graden tussen.

• Jansen1987
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:54:
[...]

ja.

maar ik dacht dat je de efficientie wilde verbeteren..

meer maar eens de ingaande temperatuur van warmtepomp naar buffervat en de temp. van buffervat naar afgifte. daar zit vast een paar graden tussen.
Heb ik nog niet naar gekeken afgelopen winter.

Dus alleen verdeler vervangen zodat ik meer flow heb en de at rechtstreeks de vloer ingaat ipv mengen gaat niks veranderen?

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-09 20:24
@BarryH

Buffervat eruit zeg je? Installateur zei me dit belangrijk was om de boel soepel te laten draaien. Kan ik die niet laten zitten en alleen de verdeler vervangen voor een open verdeler ?
Ik zou het eerst proberen met de buffer in de retour en oude verdeler laten zitten. Heb ik zelf ook zo gedaan. Echter bij mij veel ruis bij de verdeler en toen pas omgewisseld. Het kan ook goed gaan en dan heb je aardig wat geld bespaard.

• BarryH
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:56:
[...]

Heb ik nog niet naar gekeken afgelopen winter.

Dus alleen verdeler vervangen zodat ik meer flow heb en de at rechtstreeks de vloer ingaat ipv mengen gaat niks veranderen?
Helpt wel.

Je hebt nu 2 punten waar efficientie verloren gaat (lees: aanvoertemperatuur wordt verlaagd)

1/ je parallele buffervat

2/je vloerverwarmingverdeler met pomp.

Vanaf hier is niet te zien waar het meeste verloren gaat, dus ook niet wat het grootste verschil gaat maken.

In ieder geval heb je nu 3 circulatiepompen (in warmtepomp, na buffervat en bij de vvw verdeler). Dat kan naar 1

• Jansen1987
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Helpt wel.

Je hebt nu 2 punten waar efficientie verloren gaat (lees: aanvoertemperatuur wordt verlaagd)

1/ je parallele buffervat

2/je vloerverwarmingverdeler met pomp.

Vanaf hier is niet te zien waar het meeste verloren gaat, dus ook niet wat het grootste verschil gaat maken.

In ieder geval heb je nu 3 circulatiepompen (in warmtepomp, na buffervat en bij de vvw verdeler). Dat kan naar 1

Na het buffervat zit geen pomp meer tot mijn verdeler pas weer.

• MotorBeast
@BarryH

Kijk maar eens hiernaar YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen Buffervat alleen bij onvoldoende volume tbv defrost en dan serieel.

En hybride is alleen nodig bij het niet kunnen plaatsen van een boiler. Isolatie is niet te weinig, het afgiftevermogen in relatie tot het warmteverlies en dat kan je verbeteren. Overigens kan een monoblock tot 70 graden aanvoer verwarmen al vind ik max 45 graden wel de max om zuinig te draaien. Alhoewel met de steeds maar stijgende gasprijzen dit wel eens snel naar boven kan gaan opschuiven.

• BarryH
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:20:
[...]

Kijk maar eens hiernaar YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen Buffervat alleen bij onvoldoende volume tbv defrost en dan serieel.

En hybride is alleen nodig bij het niet kunnen plaatsen van een boiler. Isolatie is niet te weinig, het afgiftevermogen in relatie tot het warmteverlies en dat kan je verbeteren. Overigens kan een monoblock tot 70 graden aanvoer verwarmen al vind ik max 45 graden wel de max om zuinig te draaien. Alhoewel met de steeds maar stijgende gasprijzen dit wel eens snel naar boven kan gaan opschuiven.
Als je het vergelijkt met een gasketel is scop=2 al beter

• Jansen1987
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:37:
[...]

Qua cop zit het wel goed dat is vanaf 1 januari tot nu 5,08 voor verwarmen.

Als ik het stroomverbruik vergelijk met het gasverbruik voorheen zit ik in principe wel prima. Ging me er alleen om of ik door wat aanpassingen te doen de boel soepeler en misschien wat zuiniger (stroom) kan laten draaien.

Heb afgelopen winter nooit hoger dan 38 graden at op de koudste dagen gehad en was prima 21 graden op de b.g.g.

Mocht de WP storing hebben en de ketel moet bijspringen zou anders ook hogere temperaturen mijn vloer in gaan tenzij de ketel terug geschroefd wordt. Kan met mijn huidige ketel niet( oude Itho daalderop cube met 50 liter boiler, die 150m3 alleen aan voor boiler verbruikt)

Moet een nieuwe komen dit jaar nog.

Wordt wss een intergas xtreme (iemand hier nog tips of aanbevelingen voor)?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:20:
@BarryH

@Carboy54

Ja op de verdiepingen nog radiatoren

B.g.g. 70m2 hoh 10 vloerverwarming

Oorspronkelijk gasverbruik was 1200 voor 12 maanden douchen en koken en 3 maanden cv aan. Overige maanden deden we met airco’s verwarmen

Nu met de Vaillant geen m3 gasverbruik gehad afgelopen winter. Wel aardig wat stroom verbruik naar mijn mening.

Dec 560kwh

Jan 850kwh

Feb 510kwh

Was er gewoon benieuwd naar of ik het soepeler kan laten draaien door de warmte die aankomt gelijk de vloer in te krijgen ipv dat hij de relatief lage at gaan mengen. Wordt met de mengverdeler prima warm binnen alleen zit in mijn hoofd dat het beter kan.
Waarom dan nog hybride?? Verdelers ombouwen en parallel buffer met afgaande pomp eruit of buffer serieel in de retour bij geringe waterinhoud.. Je hebt de airco's nog als BUH. Scheelt je naar grove schatting minimaal 20% in verbruik.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

benolski schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 17:57:
[...]

Ik zou het eerst proberen met de buffer in de retour en oude verdeler laten zitten. Heb ik zelf ook zo gedaan. Echter bij mij veel ruis bij de verdeler en toen pas omgewisseld. Het kan ook goed gaan en dan heb je aardig wat geld bespaard.
Slecht advies zoek hier maar eens uitvoerig in het topic over verdelers.

• Jansen1987
Carboy54 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:49:
[...]

Waarom dan nog hybride?? Verdelers ombouwen en parallel buffer met afgaande pomp eruit of buffer serieel in de retour bij geringe waterinhoud.. Je hebt de airco's nog als BUH. Scheelt je naar grove schatting 20% in verbruik.
Die 4 airco’s verbruiken meer als de warmtepomp voor verwarmen. Airco’s verbruiken zo’n 1kwh dus zo’n 4 kWh

De wp draait op de koudste dagen tussen 2-3.5 kWh

Heb alleen op de b.g.g. een verdeler met pomp en op de verdiepingen radiatoren.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Die 4 airco’s verbruiken meer als de warmtepomp voor verwarmen. Airco’s verbruiken zo’n 1kwh dus zo’n 4 kWh

Ik schreef ook alleen als BUH voor wellicht die enkele keer dat je wat extra nodig hebt. Gasketel de deur uit scheelt je 450 euro aan vaste kosten meter en onderhoud ketel en geen aanschaf ketel. Dubbele winst dus.

• MotorBeast
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:37:
[...]

I know. Binnenkort nog lager schat ik in. Mooi man LNG, belastingen en Co2 tax.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Daaaaag ketel. :w Welkom bij de "Wij zijn allergisch voor ketels en buffervaten club". :D

• Jansen1987
Carboy54 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 19:58:
[...]

Ik schreef ook alleen als BUH voor wellicht die enkele keer dat je wat extra nodig hebt. Gasketel de deur uit scheelt je 450 euro aan vaste kosten meter en onderhoud ketel en geen aanschaf ketel. Dubbele winst dus.
Komt nog afsluiten gas bij, en een inductie gasfornuis. Maar ik snap je punt. Bedankt!

• Jansen1987
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:07:
[...]

Daaaaag ketel. :w Welkom bij de "Wij zijn allergisch voor ketels en buffervaten club". :D
Komt nog aardig wat bij kijken hoor.

moet een 200/250 liter boiler komen

Gas afsluiten

Inductie kookplaat

Moet mijn installateur eens contacten wat er aan aanpassingen nodig is om volledig elektrisch te gaan.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:12:
[...]

Komt nog aardig wat bij kijken hoor.

moet een 200/250 liter boiler komen

Gas afsluiten

Inductie kookplaat

Moet mijn installateur eens contacten wat er aan aanpassingen nodig is om volledig elektrisch te gaan.
Inductie kan later. Ieder jaar overstappen met gas en dikke bonus en je houdt zo'n 20m3 gas over. Gas afsluiten is gratis. Energielabel omhoog, korting wellicht op je hypotheek (ING) en meerwaarde woning.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 14-07-2026 20:17 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Komt nog afsluiten gas bij, en een inductie gasfornuis. Maar ik snap je punt. Bedankt!
Afsluiten nog steeds gratis 😄

• Jansen1987
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Inductie kan later. Ieder jaar overstappen met gas en dikke bonus en je houdt zo'n 20m3 gas over. Gas afsluiten is gratis. Energielabel omhoog, korting wellicht op je hypotheek (ING) en meerwaarde woning.
Ook genoeg pluspunten idd. Thanks voor info en advies!

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:20:
[...]

Ook genoeg pluspunten idd. Thanks voor info en advies!
Lees je eerst goed in zodat je beslagen ten ijs komt. Helaas denken veel installateurs nog vanuit de HR Ketel strategie en zijn buffervaten van standaard erin gooien. Mijn installateur gelooft nog steeds niet dat ik met max 40 graden stook met alleen radiatoren. Onmogelijk zegt hij. Toch wel. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door MotorBeast op 14-07-2026 20:33 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:30:
[...]

Lees je eerst goed in zodat je beslagen ten ijs komt. Helaas denken veel installateurs nog vanuit de HR Ketel strategie en zijn buffervaten van standaard erin gooien. Mijn installateur gelooft nog steeds niet dat ik met max 40 graden stook met alleen radiatoren. Onmogelijk zegt hij. Toch wel. ;)
Vind ik ook knap. Ga idd even wat dieper erin duiken. Bedankt!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:06
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Vind ik ook knap. Ga idd even wat dieper erin duiken. Bedankt!
Hier goede info over buffervaten: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

En ter inspiratie dit, lijkt grotendeels op jouw situatie: een mede-Tweaker (link) die net als jij ook maarliefst twee hydraulische scheidingen in zijn systeem had: een parallel buffervat en een vvw verdeler met pomp. Na verwijdering van deze hydraulische scheidingen ging de COP van 3.6 naar 5.49!

Groeten en succes

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Jansen1987
SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:16:
[...]

Hier goede info over buffervaten: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

En ter inspiratie dit, lijkt grotendeels op jouw situatie: een mede-Tweaker (link) die net als jij ook maarliefst twee hydraulische scheidingen in zijn systeem had: een parallel buffervat en een vvw verdeler met pomp. Na verwijdering van deze hydraulische scheidingen ging de COP van 3.6 naar 5.49!

Groeten en succes
Zal alleen pompverdeler vervangen voor pomploos zoden aan de dijk zetten zonder aanpassing aan huidige buffervat?

Probleem is ik kan net als de persoon van je link niet voldoen aan leidingen van 28 mm.

Heb helaas 22 mm staal zitten.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:30:
[...]

Ook hier al 12 jaar op radiatoren max 40 graden. Altijd 20.5 graden binnen met 2500 kWh gemiddeld voor verwarmen. Vrijstaande woning 1997. Ook hier werd toen gezegd kan niet 🤗

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 14-07-2026 21:29 ]

• BarryH
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:22:
[...]

Zal alleen pompverdeler vervangen voor pomploos zoden aan de dijk zetten zonder aanpassing aan huidige buffervat?

Probleem is ik kan net als de persoon van je link niet voldoen aan leidingen van 28 mm.

Heb helaas 22 mm staal zitten.
Volgens mij kan je het beste een eigen topic maken.

Je hebt een 7,5kW WP

Vloerverwarming en radiatoren.

De leiding naar de vloerverwarming verdeler is blijkbaar 22mm.

bij DeltaT=5 is dat 4,7kW bij 0.8 m/s flow.

vraag 1: welk deel van het vermogen moet via die 22mm leiding ? alles? of alleen je vvw? en welke deel van je afgifte is dat dan?

vraag 2: waar loopt die 22mm leiding. Als dat door je verblijfsruimte is (open en bloot) is 0.8 wellicht het maximum. Maar als dat in een koof, onder de vloer etc is, dan kan misschien 2m/s ook wel (dus kan er 11,9kW doorheen...)

Meer info, en bij elkaar , anders gaan we je van links naar rechts door het bos sturen

• Jansen1987
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Volgens mij kan je het beste een eigen topic maken.

Je hebt een 7,5kW WP

Vloerverwarming en radiatoren.

De leiding naar de vloerverwarming verdeler is blijkbaar 22mm.

bij DeltaT=5 is dat 4,7kW bij 0.8 m/s flow.

vraag 1: welk deel van het vermogen moet via die 22mm leiding ? alles? of alleen je vvw? en welke deel van je afgifte is dat dan?

vraag 2: waar loopt die 22mm leiding. Als dat door je verblijfsruimte is (open en bloot) is 0.8 wellicht het maximum. Maar als dat in een koof, onder de vloer etc is, dan kan misschien 2m/s ook wel (dus kan er 11,9kW doorheen...)

Meer info, en bij elkaar , anders gaan we je van links naar rechts door het bos sturen
De technische aspecten gaan me eerlijk gezegd een beetje te Boven.

22 leiding gaan vanuit cv naar 1e verdieping en vanuit 1e verdieping op 1 plek naar b.g.g. voor enkel vloerverwarming op de b.g.g.

Heb nu niet echt last van ruizen in de leidingen in de huidige opstelling.

• BarryH
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:59:
[...]

De technische aspecten gaan me eerlijk gezegd een beetje te Boven.

22 leiding gaan vanuit cv naar 1e verdieping en vanuit 1e verdieping op 1 plek naar b.g.g. voor enkel vloerverwarming op de b.g.g.

Heb nu niet echt last van ruizen in de leidingen in de huidige opstelling.
Maar open en bloot in een slaapkamer of woonkamer? of in een koof?

• Jansen1987
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:01:
[...]

Maar open en bloot in een slaapkamer of woonkamer? of in een koof?
Grotendeels open en bloot op de verdieping en b.g.g. in een koof

• BarryH
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Grotendeels open en bloot op de verdieping en b.g.g. in een koof
en op de verdieping in een slaapkamer of een gang?

Ik draai het maar even om.

stel je verliest op je parallelbuffer 5 graden aanvoertemperatuur en nog eens 5 graden op je vloerverwarmingverdeler. Dat is 10 graden, dus 20% rendement

STEL dat dat zo is, vind je 20% lagere elektrakosten voldoende belangrijk om stel 400 tot 800 euro uit te geven aan de boel verbouwen?

nb. zoiezo de gasketel uit zetten, maar dat kan zonder verdere aanpassingen denk ik

• Jansen1987
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:11:
[...]

en op de verdieping in een slaapkamer of een gang?

Ik draai het maar even om.

stel je verliest op je parallelbuffer 5 graden aanvoertemperatuur en nog eens 5 graden op je vloerverwarmingverdeler. Dat is 10 graden, dus 20% rendement

STEL dat dat zo is, vind je 20% lagere elektrakosten voldoende belangrijk om stel 400 tot 800 euro uit te geven aan de boel verbouwen?

nb. zoiezo de gasketel uit zetten, maar dat kan zonder verdere aanpassingen denk ik
Ja leidingen lopen op de verdieping wel in slaapkamer.

Ik ga aanstaande winter sowieso die temperatuur checken op de binnenkomende temperatuur en na het buffervat.

Gas kachel uitzetten voor cv bedoel je? Douchen en koken gaat ook nog via cv hier.

Maar als je het zo stelt is het misschien de moeite allemaal niet echt waard.

Heb afgelopen winter ook geen m3 gas verbruikt dus dat is al fantastisch ivm het jaar ervoor 300m3 per maand in de winter maanden

[ Voor 5% gewijzigd door Jansen1987 op 14-07-2026 22:23 ]

• BarryH
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:20:
[...]

Ja leidingen lopen op de verdieping wel in slaapkamer.

Ik ga aanstaande winter sowieso die temperatuur checken op de binnenkomende temperatuur en na het buffervat.

Gas kachel uitzetten voor cv bedoel je? Douchen en koken gaat ook nog via cv hier.

Maar als je het zo stelt is het misschien de moeite allemaal niet echt waard.

Heb afgelopen winter ook geen m3 gas verbruikt dus dat is al fantastisch ivm het jaar ervoor 300m3 per maand in de winter maanden
de hoogte van die temperatuurverschillen bepaalt het bespaarpotentieel. zeg ca. 2% per graad. Je kan zoiezo kijken of je komende winter de stooklijn van de wp nog iets kan verlagen (zie warmtepomp faq topic)

En op de gasketel de verwarmingsfunctie uitzetten

Dan eens nadenken of je een boiler wil plaatsen

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 14-07-2026 22:33 ]

• NL-Kasper
Hier sinds vandaag ook bufferloos! :) Na overleg met de installateur is alles omgebouwd van parallel naar serie en de 45L buffer is eruit. Ben erg benieuwd hoeveel efficiëntie dit gaat opleveren. Wel al direct een stuk minder geluid zonder die externe pomp. Het binnendeel is echt muisstil.

@Jansen1987 Ik kwam hier van 1100m3 gas en red het met een 7kW Vaillant fluitend. Destijds ook direct all-electric gegaan. Wel overal LTV, dat scheelt natuurlijk wel.

Qua leidinggeluid en pompdebiet: Tot nu toe met alleen het fancoils circuit open (bestaande uit 26mm mlb) draait de interne pomp nog makkelijk zo’n 1100 l/h. Ik hoor dan ook geen geluid door de leidingen, maar het zal misschien iets verschillen met 22mm stalen buis.

• Jansen1987
NL-Kasper schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:51:
Hier sinds vandaag ook bufferloos! :) Na overleg met de installateur is alles omgebouwd van parallel naar serie en de 45L buffer is eruit. Ben erg benieuwd hoeveel efficiëntie dit gaat opleveren. Wel al direct een stuk minder geluid zonder die externe pomp. Het binnendeel is echt muisstil.

@Jansen1987 Ik kwam hier van 1100m3 gas en red het met een 7kW Vaillant fluitend. Destijds ook direct all-electric gegaan. Wel overal LTV, dat scheelt natuurlijk wel.

Qua leidingen en pompdebiet: Tot nu toe met alleen het fancoils circuit open (bestaande uit 26mm mlb) draait de interne pomp nog makkelijk zo’n 1100 l/h. Ik hoor dan ook geen geluid door de leidingen, maar het zal misschien iets verschillen met 22mm stalen buis.
Ja dat is een risico wat ik wel of juist niet moet gaan nemen met die 22 leiding. Het draait nu al gasloos verwarmen van ons huis en heb alleen nog gasverbruik voor douchen en koken dus mogen eigenlijk helemaal niet klagen.

Mijn huidige ketel heeft een 50l boiler die alleen al 150m3 per jaar verbruikt. Als ik de ketel zou vervangen voor een intergas xtreme zouden we van 1200m3 naar ongeveer 400m3 gaan.

Helemaal van het gas af durf ik niet aan ivm de 22 leidingen en geringe dak/vloer isolatie en gebrek in de technische ruimte/ wasruimte van mijn vrouw 😁.

• Jansen1987
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:16:
[...]

Ja dat is een risico wat ik wel of juist niet moet gaan nemen met die 22 leiding. Het draait nu al gasloos verwarmen van ons huis en heb alleen nog gasverbruik voor douchen en koken dus mogen eigenlijk helemaal niet klagen.

Mijn huidige ketel heeft een 50l boiler die alleen al 150m3 per jaar verbruikt. Als ik de ketel ook nog zou vervangen voor een intergas xtreme zouden we van 1200m3 naar ongeveer 400m3 gaan.

Helemaal van het gas af durf ik niet aan ivm de 22 leidingen en geringe dak/vloer isolatie en gebrek in de technische ruimte/ wasruimte van mijn vrouw 😁.

• Jansen1987
NL-Kasper schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:51:

Qua leidingen en pompdebiet: Tot nu toe met alleen het fancoils circuit open (bestaande uit 26mm mlb) draait de interne pomp nog makkelijk zo’n 1100 l/h. Ik hoor dan ook geen geluid door de leidingen, maar het zal misschien iets verschillen met 22mm stalen buis.
Btw mijn buffervat 45l is parallel Aangesloten zonder externe pomp was omdat ik een pomp verdeler nog heb.

• mr_evil08
  • Nu online
[...]

Mijn huidige ketel heeft een 50l boiler die alleen al 150m3 per jaar verbruikt. Als ik de ketel zou vervangen voor een intergas xtreme zouden we van 1200m3 naar ongeveer 400m3 gaan.

Mijn woning heeft een dak met R=3 en gevels R=2,3, maar ik ben toch all-electric gegaan. In de praktijk bleek dat geen probleem: de cv-ketel staat zo ingesteld dat deze niet bijspringt en zelfs bij -12°C had de warmtepomp nog voldoende capaciteit. Wel is een goed afgiftesysteem essentieel.

Voor tapwater heb ik gekozen voor een warmtepompboiler. De installateur vroeg circa €9.000 om dit aan de bestaande warmtepomp toe te voegen, terwijl de warmtepompboiler ongeveer €2.000 kostte.

Ik zou een winter proefdraaien, temperaturen noteren bij de vloerverwarmingsverdeler, buffervat en warmtepomp en dan conclusies trekken voordat je zaken eruit gaat halen.

Mijn installatie kan ook efficiënter dat levert een whoopie 23 euro op jaarbasis = 345 in 15jr maar mag wel het dubbele investeren om dat te bereiken... hier blijft de installatie op hogere temperaturen draaien.

Zolang de zaak onder 30-35 graden blijft zijn verdere investeringen nauwelijks rendabel.

@BarryH Daarom is het beter om een winterperiode de temperaturen te noteren want in praktijk kan dat ook 3 i.p.v. 10 graden verschil zijn, tussen mengverdelers zit ook verschil of een HT of LTV verdeler is.

Gezien er een werkend installatie is zou ik eerst de temperaturen gaan noteren en dan pas gaan optimaliseren.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2026 09:14 ]

• Jansen1987
mr_evil08 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Mijn woning heeft een dak met R=3 en gevels R=2,3, maar ik ben toch all-electric gegaan. In de praktijk bleek dat geen probleem: de cv-ketel staat zo ingesteld dat deze niet bijspringt en zelfs bij -12°C had de warmtepomp nog voldoende capaciteit. Wel is een goed afgiftesysteem essentieel.

Voor tapwater heb ik gekozen voor een warmtepompboiler. De installateur vroeg circa €9.000 om dit aan de bestaande warmtepomp toe te voegen, terwijl de warmtepompboiler ongeveer €2.000 kostte.

Ik zou een winter proefdraaien, temperaturen noteren bij de vloerverwarmingsverdeler, buffervat en warmtepomp en dan conclusies trekken voordat je zaken eruit gaat halen.

Mijn installatie kan ook efficiënter dat levert een whoopie 23 euro op jaarbasis = 345 in 15jr maar mag wel het dubbele investeren om dat te bereiken... hier blijft de installatie op hogere temperaturen draaien.

Zolang de zaak onder 30-35 graden blijft zijn verdere investeringen nauwelijks rendabel.

@BarryH Daarom is het beter om een winterperiode de temperaturen te noteren want in praktijk kan dat ook 3 i.p.v. 10 graden verschil zijn, tussen mengverdelers zit ook verschil of een HT of LTV verdeler is.

Gezien er een werkend installatie is zou ik eerst de temperaturen gaan noteren en dan pas gaan optimaliseren.
AT zijn afgelopen winter niet boven de 37 graden uitgekomen om de boel op 21 graden te houden. Denk dat de grootte van de investering het niet waard is.

Misschien een zuinig nieuw keteltje plaatsen voor tapwater zuiniger te krijgen en van mijn 50L boiler af te zijn en dan gewoon lekker tevreden zijn.

• MotorBeast
[...]

22mm lijkt me geen probleem. Ik heb hier alleen aanvoer van buiten naar binnenunit 28. Rest huis 22mm.

En zoals ik reeds zei, isolatie is niet het obstakel. Gewoon berekenen wat je hebt hangen aan afgiftevermogen in relatie tot warmteverlies. Of als je weet wat vroeger de aanvoertemperatuur was met alleen HR Ketel ben je er ook. Als je met die paar dagen vorst met max 50 graden aanvoer toe kunt kan de ketel eruit. En wat @Carboy54 ook al zei, je kan als extra backup altijd de L/L erbij aan zetten. Hoe vaak en hoe lang is het nu echt koud in Nederland?

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:21:
[...]

AT zijn afgelopen winter niet boven de 37 graden uitgekomen om de boel op 21 graden te houden. Denk dat de grootte van de investering het niet waard is.

Misschien een zuinig nieuw keteltje plaatsen voor tapwater zuiniger te krijgen en van mijn 50L boiler af te zijn en dan gewoon lekker tevreden zijn.
En hou je jaarlijks verplicht onderhoud (al snel €150,- per jaar) en vaste kosten gas en belastingen en straks Co2 tax. Juist als je bijna geen gas meer verbruikt wordt gas per m3 heel duur.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 09:45 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:42:
[...]

En hou je jaarlijks verplicht onderhoud (al snel €150,- per jaar) en vaste kosten gas en belastingen en straks Co2 tax. Juist als je bijna geen gas meer verbruikt wordt gas per m3 heel duur.
Jaarlijks onderhoud maak ik me niet druk om. Een maat van me doet de installatie dus dat zit wel goed. Dat gas bij weinig gebruik in verhouding duurder is begrijp ik. Maar ik kijk dan uiteindelijk wat er onder de streep staat.

Heb 5 jaar geleden niet overal rekening mee gehouden met de verbouwing( leiding diktes, isoleren etc)

Als we ooit gaan verhuizen pakken we het vanaf stap 1 anders aan. Voor nu gaan we denk ik zoveel mogelijk het gasverbruik terug dringen met een nieuwe zuinigere ketel ipv de oude slurper met 50L boiler die alleen al 150m3 per jaar gebruikt. En dan moeten we denk ik tevreden zijn.

De hoeveelheid werkzaamheden en kosten om alles elektrisch te maken weegt niet op tegen de besparing. Ook het stukje ruimtegebrek in mijn vrouw haar domein speelt mee. Wie weet zijn we over een paar jaar weg hier en hebben we het voor de volgende koper mooi voorbereid. Het stukje meerwaarde aan je woning weegt niet mee in wat je er zelf daadwerkelijk ingestoken hebt.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Jaarlijks onderhoud maak ik me niet druk om. Een maat van me doet de installatie dus dat zit wel goed. Dat gas bij weinig gebruik in verhouding duurder is begrijp ik. Maar ik kijk dan uiteindelijk wat er onder de streep staat.

Heb 5 jaar geleden niet overal rekening mee gehouden met de verbouwing( leiding diktes, isoleren etc)

Als we ooit gaan verhuizen pakken we het vanaf stap 1 anders aan. Voor nu gaan we denk ik zoveel mogelijk het gasverbruik terug dringen met een nieuwe zuinigere ketel ipv de oude slurper met 50L boiler die alleen al 150m3 per jaar gebruikt. En dan moeten we denk ik tevreden zijn.

De hoeveelheid werkzaamheden en kosten om alles elektrisch te maken weegt niet op tegen de besparing. Ook het stukje ruimtegebrek in mijn vrouw haar domein speelt mee. Wie weet zijn we over een paar jaar weg hier en hebben we het voor de volgende koper mooi voorbereid. Het stukje meerwaarde aan je woning weegt niet mee in wat je er zelf daadwerkelijk ingestoken hebt.
Kan je nog beter een doorstroom verwarmer pakken als je zo weinig SWW gebruikt dan een ketel.

Ik kan hier niet zonder een 300 liter boiler. Voor je beeldvorming. Kost me in deze tijd van het jaar zo'n 2kWh per dag (op 30 a 40 kWh stroom zonnepanelen per dag). In de winter 3kWh.

NB: vergis je niet wat Energielabels doen aan meerwaarde op je woning. Men kan dan ook meer hypotheek krijgen dus meer bieden op je woning.

Anyway. Keuzes genoeg.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:05
@Jansen1987 op basis van ervaringen die ik op Tweakers gelezen heb zal een nieuwe ketel waarschijnlijk nauwelijks efficienter zijn dan een oude.

De potentieel grootste winst kan in het ontbreken van de ingebakken boiler zitten, maar vooral als je maar af en toe (zeg 2x op een dag) warm water pakt. Doe je dat een aantal keren per dag voor afwassen, poetsen, douchen etc, dan zal de winst (nog) kleiner zijn.

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Kan je nog beter een doorstroom verwarmer pakken als je zo weinig SWW gebruikt dan een ketel.

Ik kan hier niet zonder een 300 liter boiler. Voor je beeldvorming. Kost me in deze tijd van het jaar zo'n 2kWh per dag (op 30 a 40 kWh stroom zonnepanelen per dag). In de winter 3kWh.

NB: vergis je niet wat Energielabels doen aan meerwaarde op je woning. Men kan dan ook meer hypotheek krijgen dus meer bieden op je woning.

Anyway. Keuzes genoeg.
Energielabel gaat er komen. Zullen van C naar A gaan met alles wat we verduurzaamd hebben. Dus wss hypotheek rente korting en meerwaarde woning.

300 liter boiler kan ik simpelweg gewoon niet kwijt ook hier.

@Franciesco

Een nieuwe cv ketel zonder boiler bespaart me zeker al 150m3 per jaar. Verder zijn nieuwe ketels veel zuiniger in het verbruik van warm tapwater dan mijn oude ketel. Dit gaat zeker wel verschil maken.

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Anyway. Keuzes genoeg.
Met een doorstroom verwarmer erbij zou de cv ketel compleet weg kunnen ?

• MotorBeast
@Jansen1987 Jij hebt ook geen 300 liter nodig. Ik verstookte 450m3 aan gas voor SWW. Wij vullen dagelijks een bad en daarnaast wordt er ook nog vaak gedoucht. Nogmaals. Neem beneden een quooker of keukenboiler en voor douchen een doorstroom verwarmer en eruit met dat gas. Maar krijg het idee dat je nogal bang bent voor gasloos.

• mr_evil08
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:13:
@Jansen1987 Jij hebt ook geen 300 liter nodig. Ik verstookte 450m3 aan gas voor SWW. Wij vullen dagelijks een bad en daarnaast wordt er ook nog vaak gedoucht. Nogmaals. Neem beneden een quooker of keukenboiler en voor douchen een doorstroom verwarmer en eruit met dat gas. Maar krijg het idee dat je nogal bang bent voor gasloos.
Een elektrische doorstroomverwarmer is het slechtste wat je kan doen, hebben een korte levensduur(verkalkt snel) en in de toekomst wordt een duur grapje als tijdens spitstijden gaat douchen, juist een doorstroomverwarmer heeft meer zin voor de keukenkraan.

Altijd voor een (warmtepomp)boiler gaan heeft ook het voordeel als je zonnepanelen hebt 9mnd in het jaar "gratis" stroom, hier warmt het vat op tussen 11 en 4 en komt volledig uit zonnepanelen.

Het stilstandverlies van een boiler wordt zwaar overdreven bij de hedendaagse varianten.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2026 12:23 ]

• Jansen1987
mr_evil08 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Een elektrische doorstroomverwarmer is het slechtste wat je kan doen, hebben een korte levensduur en in de toekomst wordt een duur grapje als tijdens spitstijden gaat douchen, juist een doorstroomverwarmer heeft meer zin voor de keukenkraan.

Altijd voor een (warmtepomp)boiler gaan heeft ook het voordeel als je zonnepanelen hebt 9mnd in het jaar "gratis" stroom.

Het stilstandverlies van een boiler wordt zwaar overdreven bij de hedendaagse varianten.
Wordt lastig zo met iedereen die zijn eigen visie heeft. Warm water komt enkel uit de douche. Afwassen met warm water doen we niet. Vaatwasser overdag met gratis zonnestroom.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:23:
[...]

Wordt lastig zo met iedereen die zijn eigen visie heeft. Warm water komt enkel uit de douche. Afwassen met warm water doen we niet. Vaatwasser overdag met gratis zonnestroom.
Neem je een 50 liter of 100 liter boiler aan je WP. Mogelijkheden zat. Als je zo weinig SWW gebruikt heb je geen grote boiler nodig. Je kan je WP zo instellen met een kleine boiler dat hij bij leegtrekken onmiddellijk weer opwarmt door je WP. Creatief zijn. En ja @mr_evil08 alles heeft zijn voor- en nadelen. Ik zou opteren voor een kleine boiler dan. Met een 7kW WP is dat ding binnen notime weer warm.

Maar een ketel voor zo weinig SWW is in mijn ogen. :X 8)7 |:(

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 12:32 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Neem je een 50 liter of 100 liter boiler aan je WP. Mogelijkheden zat. Als je zo weinig SWW gebruikt heb je geen grote boiler nodig. Je kan je WP zo instellen met een kleine boiler dat hij bij leegtrekken onmiddellijk weer opwarmt door je WP. Creatief zijn. En ja @mr_evil08 alles heeft zijn voor- en nadelen. Ik zou opteren voor een kleine boiler dan. Met een 7kW WP is dat ding binnen notime weer warm.

Maar een ketel voor zo weinig SWW is in mijn ogen. :X 8)7 |:(
Ja het verbruik voor warm water is wel erg laag maar we douchen met 4 man elke dag gemiddeld 5 minuten tot 15 minuten. Soms ook met 2/3 man achter elkaar. Weet niet of een 100 liter boiler dan genoeg is.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Ja het verbruik voor warm water is wel erg laag maar we douchen met 4 man elke dag gemiddeld 5 minuten tot 15 minuten. Soms ook met 2/3 man achter elkaar. Weet niet of een 100 liter boiler dan genoeg is.
DWTW?

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Wel als je Wp zo instelt dat hij onmiddellijk gaat meestoken.

• NL-Kasper
Ik zou met zo’n laag gasverbruik ook voor gasloos zijn gegaan, maar goed, alles is persoonlijk. Als je alleen al ziet hoeveel vastrecht (en verbruik) het je ieder jaar bespaart, dan heb je veel investeringen er zo uit. En je WP kan ook nog eens zuiniger draaien doordat je geen extra pomp en mengverdeler meer hebt.

Je hebt veel opties om sww op te lossen:
  • Boiler aan Vaillant WP
  • Losse WP boiler
  • Elektrische boiler van bijv. 150L
  • Doorstroomverwarmer
Ik zou persoonlijk niet meer een hele nieuwe ketel gaan installeren. Dan ben je zo weer 1500-1750 euro verder. Zelfs met 150m3 besparing kost je dat vele jaren om terug te verdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door NL-Kasper op 15-07-2026 13:28 ]

• Jansen1987
NL-Kasper schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:58:
Ik zou met zo’n laag gasverbruik ook voor gasloos zijn gegaan, maar goed, alles is persoonlijk. Als je alleen al ziet hoeveel vastrecht (en verbruik) het je ieder jaar bespaart, dan heb je veel investeringen er zo uit. En je WP kan ook nog eens zuiniger draaien doordat je geen extra pomp en mengverdeler meer hebt.

Je hebt veel opties om sww op te lossen:
  • Boiler aan Vaillant WP
  • Losse WP boiler
  • Elektrische boiler van bijv. 150L
  • Doorstroomverwarmer
Ik zou persoonlijk niet meer een hele nieuwe ketel gaan installeren. Dan ben je zo weer 1500-1750 euro verder. Zelfs met 150m3 besparing kost je dat vele jaren om terug te verdienen.
Ga hier wel even mee aan de slag want een cv ketel aanschaffen voor het minimale gasverbruik voor enkel douchen is dan idd onnodig. Cv ketel zou me tegen de 3000€ kosten.(Nefit trendline ll cw5)

Mijn installateur heeft het over een grote 250 liter unitower van over de 150 kilo.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Ga hier wel even mee aan de slag want een cv ketel aanschaffen voor het minimale gasverbruik voor enkel douchen is dan idd onnodig. Cv ketel zou me tegen de 3000€ kosten.(Nefit trendline ll cw5)

Mijn installateur heeft het over een grote 250 liter unitower van over de 150 kilo.
Men pakken een boilervat van welk merk dan ook van 50/100 liter. Dan heb je keuze in een hydraulische module van Vaillant ( die heeft 3wegklep, expansievat en heb je gelijk een BUH) of een losse driewegklep met stuurunit. Niets Unitower. Die is dus wel groot in volume. Die ketel klopt ook al niet want je hebt voor alleen douchen geen CW5 nodig.

Je hebt dus duidelijk een installateur die nog ouderwets denkt. Groter is beter. Niet dus.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 14:48 ]

Pagina: 1 ... 212 ... 219 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic