De meeste consumenten heten niet @MotorBeast helaas…MotorBeast schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:46:
@heszol Als ik alleen al lees wat voor gezeur mensen hebben met de regeling van een WeHeat haak ik al snel af. Van stooklijn handmatig over moeten zetten naar aan/uit in het milde seizoen omdat WeHeat niet net als Vaillant een nette thermostaat levert die perfect is in te stellen (welke doorsnee gebruiker gaat dat doen?). Een buitenvoeler die aan de buitenunit vast zit en daarom als hij in de zon staat altijd verkeerde waardes meet, boiler runs die niet starten of zomaar willekeurig starten, cloud connectie die er spontaan uit ligt enz. Ik zou als installateur ver weg blijven van dat merk ..... en als klant. Maar eens de meeste mensen lezen zich niet in en willen maar 1 ding.....warm huis en warm water. Ik vind het overigens juist erg onderscheidend als een installateur de verschillen duidelijk aangeeft. Dan kan de klant zelf beslissen of de meerprijs hem waard is. Wat ik reeds aangaf, de meerprijs per dag is verwaarloosbaar.
wat ik daarmee wil zeggen is dat de meeste consumenten de marketing-uitingen nog meekrijgen en het verhaal van een installateur die over de vloer komt..
En daar stopt het meestal.
Daarna begrijpen ze enkel nog de prijs.
Mooi voorbeeld;
Vorig jaar was ik bij een consument met een monumentaal herenhuis in hartje Maastricht. 300+m2, Enkel vloerverwarming in een verdwaalde keuken, 7 bewoners, dakisolatie uit de jaren 90, nieuw glas (uit 95…).
Gasverbruik was maar 1800m3 volgens de eigenaar.
Diverse offertes gekregen, van een blackbird tot een dubbele quatt, een LG etc…
Toen ik er was en doorvroeg naar het verbruik bleek er vorig jaar (1800m3) niemand gewoond te hebben in de winter… Thermostaat stond op 12C.
ik gaf aan uitdagingen te voorzien qua vermogen (een snelle indicatie leverde 16-18kw op).
ook voorzag ik uitdagingen qua plaatsing (kleine voortuin, wel aan drukke straat) zowel qua geluid alsook qua aanzicht.
uiteindelijk gegaan met de opmerking “in dit prijs bereik kan ik u niets aanbieden wat voldoet, zowel uw wensen en eisen maar ook qua wetgeving”
Ik zou neigen naar een ovum ac417p maar ook die is 5mm te hoog EN nog steeds maar een kleine 1,4db respijt tov de erfgrens en de beoogde locatie owja, en een stuk duurder..
(Dat ding levert 17kw met een maximaal geluidsvermogen van 55dba, dat is gelijk aan een 5kw arotherm plus van Vaillant..).
Lang verhaal kort, uiteraard was ik 3,5x te duur..
Vorige week gebeld, of we zijn huidige warmtepomp kunnen wisselen want het was koud vorig jaar en de buren klaagden over geluid(er staat nu een blackbird op het dak/houten dakje). En de eerste onvriendelijke brieven vielen op de deurmat.
Uiteraard kan dat, maar niet meer tegen de prijzen van vorig jaar, en ook niet over 2 weken…Nieuwe offerte gestuurd, 2 uur later akkoord…
moraal; veel mensen zien pas wat het hun waard is op het moment dat het niet voldoet of ze het “gezeik” hebben gehad.
het zal immers “wel goed zijn”.
Aan de voorkant m’n poot stijf houden levert vaak aan de achterkant best wel wat klanten op merk ik..
Zelfde merk ik zodra ik begin over het vervangen van 1-2 radiatoren of het vervangen van een leiding voor een dikkere leiding.
“Maar die andere hoeft dat niet en doet voor minder geld ook nog een buffer erbij!”.
2050vandaag, waarom wachten?
:strip_exif()/f/image/EGMEMZx19u0OMU8ks4E8toL6.jpg?f=fotoalbum_large)