• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:00
@Technician- cryptisch maar thanks. Naar mijn idee had ik alles in zone1 al doorgelopen met tijdschema etc. Blijkbaar is de functie "automatisch koelen" in 1 van de pogingen weer gereset. En dat lijkt de laatste stap te zijn geweest.

Het lijkt nu te werken dus nogmaals dank!_/-\o_

Leuk dat de installateur in meerdere mmailtjesmet stappenplannw en twee telefoongesprekken dus niet tot een oplossing kwam.

De eerste stap was dus de binnennunit d129 activeren...

Ieder dank voor het meedenken.

  • dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:26
Is voor een AroTHERM PLUS altijd een binnendeel nodig of kan je het ook doen met alleen een externe driewegklep die naar de openverdelers van vv en de sww boiler gaat?

  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:13

Seafarer

XXX

water_escape schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:13:
[...]

Mijn 6kw airco doet ongeveer 600-700 watt. Kamer daardoor op 22 ipv 27 graden
Jouw airco kan condenserend koelen je vloer niet. Maak gebruik van beide.
Dus je vloer als buffer en de airco ontvochtigd dan.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik heb gewoon een ontvochtiger staan, had ik nog. Werkt prima. Lekker droog.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:00
water_escape schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:56:
hier de 75/6 , gebruiken mensen deze voor vloerkoeling nu, en wat is ongeveer het verbruik daardoor? Zou dit efficienter zijn dan een airco aan zetten?
Lood op ijzer volgensmij heb beide split airco en vloerkoeling, maakt elkaar niks.

Enige verschil split airco kan het koeler laten aanvoelen vanwege lager luchtvochtigheid en doordat het ding blaast voelt het koeler.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:50
dirkinater schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:10:
Is voor een AroTHERM PLUS altijd een binnendeel nodig of kan je het ook doen met alleen een externe driewegklep die naar de openverdelers van vv en de sww boiler gaat?
Je hebt altijd een VWZ AI nodig of een MEH97/… Hierin zit de aansturing voor de warmtepomp. Op de VWZ AI kun je ook alles los op aansluiten. Maar een paar posts terug geeft iemand al aan dat dit niet met alle driewegkleppen lukt. Kortom niet een goede besparing om hiervoor te kiezen. Slimste keuze is dus de alles in één MEH97/…

  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:37
Tenzij je met een losse (WP)boiler werkt en geen behoefte hebt aan een elektrisch hulpelement. Dan is de losse Ai wel interessant. Heb ik, en meerdere hier, destijds voor gekozen en bevalt nog altijd prima.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Klopt, zo heb ik het ook.

  • Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:04
En zo krijg ik het ook. Echter de nieuwe pro stuurt een ander signaal uit naar de driewegklep en eerder gebruikte kleppen werken niet op de nieuwe situatie. Vrijdag komen ze bij mij de klep vervangen en zal ik de ervaringen hier delen

  • dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:26
Jeroennus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:08:
[...]

En zo krijg ik het ook. Echter de nieuwe pro stuurt een ander signaal uit naar de driewegklep en eerder gebruikte kleppen werken niet op de nieuwe situatie. Vrijdag komen ze bij mij de klep vervangen en zal ik de ervaringen hier delen
Ik wil inderdaad een aparte boiler plaatsen. Punt is dat de boiler op zolder komt en de open verdelers al 'onderweg van de buitenunit naar de boiler liggen. Dus leek het me handiger om daar de driewegklep (of hydraulische unit) al te plaatsen (gelijk aan de andere kant van de muur waar de buitenunit tegenaan staan en naast de open verdeler. Dat voorkomt een dubbel leidingtraject. Maakt het nog uit waar de VWZ AI komt te hangen? En als er dus al een verwarmingselement in de boiler zit dan zal de hydraulische unit niet per se nodig zijn? Zag er namelijk wel prijzig uit.

Ben benieuwd welke driewegklep je krijgt om het mogelijk ook zo toe te passen!

  • dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:26
Franciesco schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:23:
Tenzij je met een losse (WP)boiler werkt en geen behoefte hebt aan een elektrisch hulpelement. Dan is de losse Ai wel interessant. Heb ik, en meerdere hier, destijds voor gekozen en bevalt nog altijd prima.
Welk boilervat zouden jullie aanraden? Tussen 200 en 300L, liefst met een laag spiraal.

  • Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:01
Tsja, ik heb de alom verguisde Auer Edel Eau, die z'n bronwarmte uit de retour van de vloerverwarming haalt en dus niet wordt gevoed door de Arotherm. Staat er helemaal los van.

  • roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28
dirkinater schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:13:
[...]


Welk boilervat zouden jullie aanraden? Tussen 200 en 300L, liefst met een laag spiraal.
Misschien een RVS model? Nexus watertanks of OSO hotwatertanks zijn mogelijkheidheden. Ze hebben boilers met extra grote spiralen, speciaal voor warmtepompen.

  • dkumps
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:47
Sinds vorig jaar hebben we onze warmtepomp (VWL 127/6) uitgerust met de koelmodule en dat is met deze temperaturen geen overbodige luxe. Vorige zomer was de temperatuur iets minder extreem als nu, maar dit jaar merk ik sinds een aantal dagen op dat de vloerkoeling op de benedenverdieping (collector met 14 kringen) veel intenser staat dan op het circuit voor eerste (5 kringen) en tweede verdiep (3 kringen). Dat is voelbaar op de vloer zelf, maar met deze extreme hitte ook zichtbaar op de toevoerleidingen. De hoofdleiding die uit de warmtepomp komt condenseert (aanvoertemp volgens Sensocomfort is zo’n 16 graden), aanvoerleiding circuit beneden condenseert ook (op de pompgroep lees ik +/- 21 graden af) terwijl de aanvoerleiding van het circuit boven nauwelijks koel aanvoelt (+/- 28 gr volgens thermometer pompgroep). Voor zover ik kan zien, staan alle instellingen voor beide circuits gelijk. Hoe kan ik dan het grote verschil verklaren? Ideaal genomen zou ik het boven iets frisser willen en dus kouder water aanvoeren, terwijl het beneden zeker koud genoeg is. De vloer beneden zelf condenseert ook niet, dus daar lijkt mij niet rechtstreeks een probleem te zitten. Is er een instelling die ik over het hoofd zie? Zou dit verschil eerder liggen aan een regeling op het niveau van de WP, of toch eerder aan de afregeling van de afgiftesystemen?

Situatieschets: warmtepomp staat samen met de thermostaat en tweede sensocomfort als afstandsbediening in de garage. De warmtepomp stuurt twee pompgroepen aan: een circuit voor beneden en een circuit voor boven. Er staat niets in de leefruimtes beneden of boven omdat ik op termijn de warmtepomp wil aansturen via KNX en de SensoComfort dus eerder veredelde configuratieschermen worden.

  • strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:09

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als je je sensocomfort niet gebruikt (of niet in de juiste ruimte gebruikt) dan mis je sowieso dauwpuntregeling, dus heb je met dit ranzig vochtige plakweer altijd kans op condens (of kun je nooit onder ongeveer 19 graden water koelen).

Hier stond een dode link.


  • NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Met 2 pompgroepen heb je waarschijnlijk ook 2 verschillende circuit configuraties. Het zou dus kunnen dat het circuit voor boven nu andere koel-instellingen gebruikt.

Dit kun je in de systeemregelaar (SensoComfort) instellen onder: Installateursniveau > Installatieconfiguratie > Circuit 2 (of 1)

Het kan zo zijn dat die losse afstandsbediening dan gekoppeld staat aan het 2de circuit. Dit kun je zien onder de Zone-toewijzing. Dan is het van belang dat Zone 2 ook koelvraag heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door NL-Kasper op 25-06-2026 11:09 ]


  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:13

Seafarer

XXX

dkumps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:38:
Sinds vorig jaar hebben we onze warmtepomp (VWL 127/6) uitgerust met de koelmodule en dat is met deze temperaturen geen overbodige luxe. Vorige zomer was de temperatuur iets minder extreem als nu, maar dit jaar merk ik sinds een aantal dagen op dat de vloerkoeling op de benedenverdieping (collector met 14 kringen) veel intenser staat dan op het circuit voor eerste (5 kringen) en tweede verdiep (3 kringen). Dat is voelbaar op de vloer zelf, maar met deze extreme hitte ook zichtbaar op de toevoerleidingen. De hoofdleiding die uit de warmtepomp komt condenseert (aanvoertemp volgens Sensocomfort is zo’n 16 graden), aanvoerleiding circuit beneden condenseert ook (op de pompgroep lees ik +/- 21 graden af) terwijl de aanvoerleiding van het circuit boven nauwelijks koel aanvoelt (+/- 28 gr volgens thermometer pompgroep). Voor zover ik kan zien, staan alle instellingen voor beide circuits gelijk. Hoe kan ik dan het grote verschil verklaren? Ideaal genomen zou ik het boven iets frisser willen en dus kouder water aanvoeren, terwijl het beneden zeker koud genoeg is. De vloer beneden zelf condenseert ook niet, dus daar lijkt mij niet rechtstreeks een probleem te zitten. Is er een instelling die ik over het hoofd zie? Zou dit verschil eerder liggen aan een regeling op het niveau van de WP, of toch eerder aan de afregeling van de afgiftesystemen?

Situatieschets: warmtepomp staat samen met de thermostaat en tweede sensocomfort als afstandsbediening in de garage. De warmtepomp stuurt twee pompgroepen aan: een circuit voor beneden en een circuit voor boven. Er staat niets in de leefruimtes beneden of boven omdat ik op termijn de warmtepomp wil aansturen via KNX en de SensoComfort dus eerder veredelde configuratieschermen worden.
Kleine correctie. Het gaat niet direct om de temperatuur maar om de flow. Wat dus je vermogen is.

De boven verdieping krijgt dus teweinig flow (te weinig koelvermogen) en beneden teveel misschien. Je dient dus waterzijdig bij te sturen. Bekijk wel kritisch even waarom dit gebeurt. Zit er ergens een flowbeperking (afsluiter die half dicht staat) geknikte leiding. bypass die ergens verstopt zit, enz.enz.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • dkumps
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:47
NL-Kasper schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:54:
Met 2 pompgroepen heb je waarschijnlijk ook 2 verschillende circuit configuraties. Het zou dus kunnen dat het circuit voor boven nu andere koel-instellingen gebruikt.

Dit kun je in de systeemregelaar (SensoComfort) instellen onder: Installateursniveau > Installatieconfiguratie > Circuit 2 (of 1)

Het kan zo zijn dat die losse afstandsbediening dan gekoppeld staat aan het 2de circuit. Dit kun je zien onder de Zone-toewijzing. Dan is het van belang dat Zone 2 ook koelvraag heeft.
Ik heb de settings onder de Installatieconfiguratie vergeleken en bij beide circuits staan de instellingen identiek en is de koeling actief. Onder Warmtepomp lees ik "Act. aanvoertemperatuur = 18°C" en dit komt overeen met wat ik vaststel onder Circuit 1 en Circuit 2 onder aanvoertemperatuur. Kan ik bij die laatste twee interpreteren als de meting die de externe sondes die langs de buitenkant van de aanvoerleidingen zijn geplaatst meten of is dit intern gemeten? Want dan loopt er daar misschien iets mis: de aanvoerleiding is merkelijk veel kouder voor het circuit beneden dan dat voor boven. Voor beide circuits staat de klep ook open volgens de SensoCOMFORT

  • dkumps
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:47
Seafarer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Kleine correctie. Het gaat niet direct om de temperatuur maar om de flow. Wat dus je vermogen is.

De boven verdieping krijgt dus teweinig flow (te weinig koelvermogen) en beneden teveel misschien. Je dient dus waterzijdig bij te sturen. Bekijk wel kritisch even waarom dit gebeurt. Zit er ergens een flowbeperking (afsluiter die half dicht staat) geknikte leiding. bypass die ergens verstopt zit, enz.enz.
Alle afsluitkranen lijken open te staan en ik heb niet de indruk dat wanneer de WP moest verwarmen, dat er zo'n verschillen optreden tussen boven en beneden (of toch niet merkbaar). Ik heb nu geprobeerd om de collectors boven net iets meer flow te laten vragen door de debietmeters iets meer open te draaien. Zou dat een piste kunnen zijn?

  • dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23:26
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2338732

Wie kan me helpen met adviezen wat betreft mijn toekomstogen installatie?

  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:13

Seafarer

XXX

dkumps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:06:
[...]


Alle afsluitkranen lijken open te staan en ik heb niet de indruk dat wanneer de WP moest verwarmen, dat er zo'n verschillen optreden tussen boven en beneden (of toch niet merkbaar). Ik heb nu geprobeerd om de collectors boven net iets meer flow te laten vragen door de debietmeters iets meer open te draaien. Zou dat een piste kunnen zijn?
Dat kan hem net zijn.
Eventueel een foto's plaatsen van je verdeler's. Misschien valt iemand nog iets op wat je over het hoofd hebt gezien.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
dkumps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:04:
[...]


Ik heb de settings onder de Installatieconfiguratie vergeleken en bij beide circuits staan de instellingen identiek en is de koeling actief. Onder Warmtepomp lees ik "Act. aanvoertemperatuur = 18°C" en dit komt overeen met wat ik vaststel onder Circuit 1 en Circuit 2 onder aanvoertemperatuur. Kan ik bij die laatste twee interpreteren als de meting die de externe sondes die langs de buitenkant van de aanvoerleidingen zijn geplaatst meten of is dit intern gemeten? Want dan loopt er daar misschien iets mis: de aanvoerleiding is merkelijk veel kouder voor het circuit beneden dan dat voor boven. Voor beide circuits staat de klep ook open volgens de SensoCOMFORT
Dat is gek, die temperatuurvoelers zitten wel goed aangesloten (onder de isolatie)? En op welke plek zitten de voelers?

En lees je diezelfde 18°C onder Circuit 1 en 2 onder parameter “Act. aanvoertemperatuur”?

Anders zoals Seafarer zegt inderdaad even een foto van de verdelers (en liefst ook pompgroepen). Het zou bijv. kunnen dat de pomp van Circuit 2 erg laag staat en daardoor (te) weinig flow geeft.

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19
Vaillant aroTherm Plus 5kW – Heating-Only nu of direct All-Electric?

Vrijstaande woning 1975, label A, ~100 m², gasverbruik ~800 m³/jaar. Gasketel eruit, aroTherm Plus 5kW erin. Installateur staat klaar, maar ik twijfel nog over de opstelling.

Het probleem: mijn technische ruimte heeft maar 130 cm hoogte. Past de 5kW unit daar überhaupt in met alle aansluitingen erbij? Iemand dit in de praktijk gedaan?

De echte vraag: direct All-Electric (WP + boiler in één keer) of eerst Heating-Only en de boiler later toevoegen? Ik neig naar gefaseerd, maar ik vraag me af of ik daar achteraf spijt van krijg.

Wat ik wil weten:
  • 130 cm: krap of geen probleem?
  • Gefaseerd bouwen: slim of achteraf duurder?
  • Meerkosten direct All-Electric vs. later uitbreiden: significant?
Wie heeft er ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door piwakawaka op 25-06-2026 14:45 ]


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
@piwakawaka Waarom gefaseerd? Gelijk boiler erin en gas eruit. Voordeel gelijk minder kosten, kosten op termijn altijd hoger door weer aanpassen leidingen, duurdere materialen, hogere uurlonen etc. Koelen? Condenserend regelen middels fancoils. Als ik lees hoe iedereen zit te rommelen met dauwpunt en vocht ben ik blij met mijn L/L maar anders had ik fancoils genomen.

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19
MotorBeast schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:45:
@piwakawaka Waarom gefaseerd? Gelijk boiler erin en gas eruit. Voordeel gelijk minder kosten, kosten op termijn altijd hoger door weer aanpassen leidingen, duurdere materialen, hogere uurlonen etc. Koelen? Condenserend regelen middels fancoils. Als ik lees hoe iedereen zit te rommelen met dauwpunt en vocht ben ik blij met mijn L/L maar anders had ik fancoils genomen.
Goed punt over gefaseerd, ik neig nu ook naar direct All-Electric.

Maar mijn praktische probleem blijft: technische ruimte met maar 130 cm hoogte. Heeft iemand de aroTherm Plus 5kW in zo'n krappe ruimte geplaatst? Wat zijn de ervaringen met aansluitingen en onderhoud op die hoogte?

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
piwakawaka schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Goed punt over gefaseerd, ik neig nu ook naar direct All-Electric.

Maar mijn praktische probleem blijft: technische ruimte met maar 130 cm hoogte. Heeft iemand de aroTherm Plus 5kW in zo'n krappe ruimte geplaatst? Wat zijn de ervaringen met aansluitingen en onderhoud op die hoogte?
Je bedoelt de binnenunit? Die past makkelijk in 130 cm. Een boiler niet.

Koelen met vocht f12f12f12 in "Weheat warmtepompen"

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19
MotorBeast schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:49:
[...]

Je bedoelt de binnenunit? Die past makkelijk in 130 cm. Een boiler niet.

Koelen met vocht f12f12f12 in "Weheat warmtepompen"
Fijn om te horen.
Ik begrijp dat de binnenunit ongeveer het formaat van een flinke koelkast heeft.
Hoe gaat dat passen bij mijn hoogte van 130 cm?

  • nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:16
piwakawaka schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:53:
[...]

Fijn om te horen.
Ik begrijp dat de binnenunit ongeveer het formaat van een flinke koelkast heeft.
Hoe gaat dat passen bij mijn hoogte van 130 cm?
dan denk jij waarschijnlijk aan de unitower, de binnenunit waar de boiler in geintegreerd zit. Die is wel groter ja. De MEH binnenunit waar een apart los boilervat op aangesloten moet worden past wel prima in 130cm, (al weet ik niet of je installateur er vrolijk van wordt om hem daar op te hangen, maar dat is een ander verhaal)

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19
nairolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:03:
[...]

dan denk jij waarschijnlijk aan de unitower, de binnenunit waar de boiler in geintegreerd zit. Die is wel groter ja. De MEH binnenunit waar een apart los boilervat op aangesloten moet worden past wel prima in 130cm, (al weet ik niet of je installateur er vrolijk van wordt om hem daar op te hangen, maar dat is een ander verhaal)
---

Is de MEH dan eigenlijk hetzelfde als wat ik eerder Heating-Only noemde?

---

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:00
MotorBeast schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:45:
@piwakawaka Waarom gefaseerd? Gelijk boiler erin en gas eruit. Voordeel gelijk minder kosten, kosten op termijn altijd hoger door weer aanpassen leidingen, duurdere materialen, hogere uurlonen etc. Koelen? Condenserend regelen middels fancoils. Als ik lees hoe iedereen zit te rommelen met dauwpunt en vocht ben ik blij met mijn L/L maar anders had ik fancoils genomen.
Hier spreekt "iedereen", het is topkoeling geen airco, bovendien je kan ook combineren bijvoorbeeld één singlesplit boven en de rest topkoeling werkt ook prima, de airco haalt luchtvochtigheid omlaag in huis.

Sowieso als je boven koelt merk je wel een beetje beneden.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 25-06-2026 15:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • dkumps
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:47
NL-Kasper schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:28:
[...]

Dat is gek, die temperatuurvoelers zitten wel goed aangesloten (onder de isolatie)? En op welke plek zitten de voelers?

En lees je diezelfde 18°C onder Circuit 1 en 2 onder parameter “Act. aanvoertemperatuur”?

Anders zoals Seafarer zegt inderdaad even een foto van de verdelers (en liefst ook pompgroepen). Het zou bijv. kunnen dat de pomp van Circuit 2 erg laag staat en daardoor (te) weinig flow geeft.
Hieronder alvast even foto van de pompgroep ik ik eerder deze ochtend maakte. Je ziet ook de temperatuursonde die met een tiewrap rond de aanvoerbuis is vastgemaakt. Die zit niet onder de isolatie, maar rechtstreeks op koperwerk dat niet geïsoleerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjZiq_QItZnpj8zSmn9dUe4gRqQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pPeBroa42kC77E8cLvTU1jnn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqm7CQAJ8ZTEoYLBJKTI2yjwVWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12bEzcgEUlNWHDzpXdHc9BmH.jpg?f=fotoalbum_tile
En hieronder de collectoren. De grote collector voor het gelijkvloers staat op de rechterpompgroep en krijgt dus volop koud water; de twee kleinere collectoren staan samen op de tweede pompgroep op verdiep 1 en 2 en krijg dus niet echt koud water binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68WbXnpetft_c9FdCuR4z8f8kE4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i99pdnYBZ6TG4D0WDdReLgon.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgEAfHwbCQjhHZUM4yxATMzaCXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh1lrKviL2EOG1OFgAm5vjab.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGw0d59tduwpqM-uUzpCzMbm-Io=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tndsaVktoTrzdHzBdQW96kyU.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik hoor ook echt wel water stromen door de collectoren boven en zie de rubberen vlottertjes ook bewegen door de flow.

Tot slot nog de settings zoals ik ze aflees in de SensoCOMFORT (identiek voor beide circuits):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4XAqSzye2Pk3ph990fpyy_aai4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OazgatYxKFyaWLh2h4HcAWHh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/othxrK7XkNGO96NYk-V5HMKniQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtAC277xEBMpgOBzw13xF0aM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door dkumps op 25-06-2026 15:32 . Reden: Extra foto's van thermostaat en sonde geplaatst ]


  • nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:16
piwakawaka schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:14:
[...]

---

Is de MEH dan eigenlijk hetzelfde als wat ik eerder Heating-Only noemde?

---
De MEH is een binnen-unit waarin allerlei onderdelen (expansievat, backup-heater, vuilfilter, 3-wegklep, etc.) voorgemonteerd zitten. Als ik het goed begrijp (maar ik ben geen installateur) kan je kiezen voor de:
- VWZ AI: een computer waarop je draadjes/sensoren/kleppen enz. aansluit. Je (installateur) moet zelf al het leidingwerk doen inclusief expansievat, 3-wegklep, etc.

- MEH: Een soort van VWZ AI + voorgemondeerde onderdelen. Er zitten 6 gaten in waarop je (installateur) leidingen aansluit: van & naar de buitenunit, van & naar de vloerverwarming/radiatoren/whatever, en van & naar een extern losstaand boilervat voor douchen. Dan moet er dus nog wel een losse boiler komen en die aansluiten op de koud- en warmwater leidingen.

- Unitower: Een soort van MEH met daar alvast op aangesloten de 190(?) liter boiler. 2 van de 6 bovenstaande gaten bestaan niet meer: die van & naar de boiler. Daar voor in de plaats zijn 2 andere gaten: die van het koude en warme water.

Het is een stukje kosten en flexibiliteit in plaatsing versus installatiegemak volgens mij: VWZ AI: veel werk, veel flexibiliteit. MEH: makkelijk, ietsjes minder flexibiliteit. Unitower: super simpel, maar moet in zijn geheel op de juiste plek kunnen, en je hebt alleen 190 liter, niet keuze voor meer.

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19
nairolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:24:
[...]

De MEH is een binnen-unit waarin allerlei onderdelen (expansievat, backup-heater, vuilfilter, 3-wegklep, etc.) voorgemonteerd zitten. Als ik het goed begrijp (maar ik ben geen installateur) kan je kiezen voor de:
- VWZ AI: een computer waarop je draadjes/sensoren/kleppen enz. aansluit. Je (installateur) moet zelf al het leidingwerk doen inclusief expansievat, 3-wegklep, etc.

- MEH: Een soort van VWZ AI + voorgemondeerde onderdelen. Er zitten 6 gaten in waarop je (installateur) leidingen aansluit: van & naar de buitenunit, van & naar de vloerverwarming/radiatoren/whatever, en van & naar een extern losstaand boilervat voor douchen. Dan moet er dus nog wel een losse boiler komen en die aansluiten op de koud- en warmwater leidingen.

- Unitower: Een soort van MEH met daar alvast op aangesloten de 190(?) liter boiler. 2 van de 6 bovenstaande gaten bestaan niet meer: die van & naar de boiler. Daar voor in de plaats zijn 2 andere gaten: die van het koude en warme water.

Het is een stukje kosten en flexibiliteit in plaatsing versus installatiegemak volgens mij: VWZ AI: veel werk, veel flexibiliteit. MEH: makkelijk, ietsjes minder flexibiliteit. Unitower: super simpel, maar moet in zijn geheel op de juiste plek kunnen, en je hebt alleen 190 liter, niet keuze voor meer.
Voor mijn situatie met mijn 130 cm hoogte is de Unitower waarschijnlijk de meest relevante.
Vraag: past dat geheel erin?

  • nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:16
piwakawaka schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Voor mijn situatie met mijn 130 cm hoogte is de Unitower waarschijnlijk de meest relevante.
Vraag: past dat geheel erin?
Niet om vervelend te doen, maar dit is echt makkelijk zelf te vinden met een internet search. uniTOWER: compact alles-in-een warmtepomp binnendeel

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
mr_evil08 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Hier spreekt "iedereen", het is topkoeling geen airco, bovendien je kan ook combineren bijvoorbeeld één singlesplit boven en de rest topkoeling werkt ook prima, de airco haalt luchtvochtigheid omlaag in huis.

Sowieso als je boven koelt merk je wel een beetje beneden.
Dus bevestig je wat ik zeg.....ontvochtigen en jij doet dat met L/L. Zonder ontvochtigen is het een drama. Zeker dit weekend met onweer.

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:04
nairolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Niet om vervelend te doen, maar dit is echt makkelijk zelf te vinden met een internet search. uniTOWER: compact alles-in-een warmtepomp binnendeel
Dat is geen binnenunit. Dat is een combi binnenunit en boiler. Binnenunit past wel. Boiler dan op andere plek.

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19
Dank allemaal voor het meedenken en de reacties.

Ik heb op basis van de ervaringen en info uit de groep mijn keuze kunnen aanscherpen. Ik ga voor een all-electric opstelling met een aparte boiler.

Dat past het beste bij mijn situatie en geeft me ook de meeste flexibiliteit richting de toekomst.

Ik sluit hiermee mijn oriëntatie af. Mocht ik in de uitvoeringsfase nog tegen dingen aanlopen, dan kom ik hier zeker weer terug.

Nogmaals dank voor alle praktijkervaringen en tips 👍

  • NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
dkumps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:18:
[...]


Hieronder alvast even foto van de pompgroep ik ik eerder deze ochtend maakte. Je ziet ook de temperatuursonde die met een tiewrap rond de aanvoerbuis is vastgemaakt. Die zit niet onder de isolatie, maar rechtstreeks op koperwerk dat niet geïsoleerd is.
[Afbeelding][Afbeelding]
En hieronder de collectoren. De grote collector voor het gelijkvloers staat op de rechterpompgroep en krijgt dus volop koud water; de twee kleinere collectoren staan samen op de tweede pompgroep op verdiep 1 en 2 en krijg dus niet echt koud water binnen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik hoor ook echt wel water stromen door de collectoren boven en zie de rubberen vlottertjes ook bewegen door de flow.

Tot slot nog de settings zoals ik ze aflees in de SensoCOMFORT (identiek voor beide circuits):
[Afbeelding][Afbeelding]
Gek genoeg zie ik op de foto’s juist condens op de aanvoerleiding van pomp 2 (rechter) en niet op de aanvoerleiding van pomp 1 (linker). Welke van de twee verzorgt de collectoren op de 1ste en 2de verdieping?

Ook valt het mij op dat het beide pompgroepen met mengkranen zijn. Is er een reden waarom hiervoor gekozen is? Want in principe zou je met alleen vloerverwarming die mengkranen helemaal niet nodig hebben. Het zou dus best kunnen dat die linker groep het water nu terugmengt, waardoor het er alsnog warmer uitkomt dan die 19 graden.

De flow lijkt verder inderdaad wel in orde.

  • VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:37
Hallo,

Verhuizen kan leuk zijn, maar geeft ook vragen. Mijn nieuwe (gasloze) woning is 100 jaar oud. Helemaal geisoleerd etc... De verwarming en het SWW gaan via een Vaillant warmtepomp installatie.

Warm houden is geen probleem, dat lukte goed in de koude maanden. In mijn oude huis had ik een Daikin installatie en die snapte ik goed, maar van die Vaillant begrijp ik nog niet veel.

Wat is waarvoor bijvoorbeeld en waarom.

Een van de zaken die ik wilde testen was of ik ook kon koelen, heeft wat tijd gekost maar ik heb inmiddels uitgevonden dat het niet aangezet was. Een korte test zorgde meteen voor condens op de leidingen rond de installatie.

Mijn eerste vraag is dan ook hoe het zit met isolatie van de leidingen rond de installatie binnen. Is dat nodig/verplicht ?


De sensocomfort 720 stuurt de vraag en hangt daarom op de verkeerde plek. Ik begrijp ook niet goed waarom dat zo gedaan is. Kan ik deze makkelijk vervangen door de draadloze variant ?

Ik heb een buitentemp meter de vrc-dcf 9535

Ondanks dat het warm genoeg is heb ik wel het idee dat er nog wat te verbeteren is. Dat staat op de planning als het weer kouder gaat worden.


Als iemand een goede beschrijving heeft van alle onderdelen, hou ik mij warm aanbevolen.


Mijn installatie:

vwl 75/6, vps r100, vwz meh 97/6 mb3, vdm 10, vih rw300/3br, sensocomfort vrc 720, multimatic 70.

Ik heb alleen vloerverwarming, ongeveer 75 m2. 10cm hoh.

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
dirkinater schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:13:
[...]


Welk boilervat zouden jullie aanraden? Tussen 200 en 300L, liefst met een laag spiraal.
In de tijd dat ik die keuze moest maken (zo'n 3 jaar geleden) waren de DJI RVS boilervaten hier op tweakers in zwang. Overlegd met de installateur, uiteindelijk "gewoon" voor een Vaillant Unistor 300L gegaan (spiraal oppervlak 3,1 m2, lengte 20,3m, ook RVS dus geen gedoe met anodes).

Tot op heden probleemloos, en "integreert" met de rest van het Vaillant systeem. Ik denk eigenlijk dat de temperatuursensor in de boiler het enige is wat nodig is voor deze integratie (en de 3-weg klep natuurlijk, maar die is niet specifiek voor het boilervat). Je ziet dus via de ebus de temperatuur (gemeten onder in de boiler, dus niet schrikken ;) ) , en in de app als je de gateway ook aanschaft.

  • NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Batilan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:20:
[...]

In de tijd dat ik die keuze moest maken (zo'n 3 jaar geleden) waren de DJI RVS boilervaten hier op tweakers in zwang. Overlegd met de installateur, uiteindelijk "gewoon" voor een Vaillant Unistor 300L gegaan (ook RVS dus geen gedoe met anodes).

Tot op heden probleemloos, en "integreert" met de rest van het Vaillant systeem. Ik denk eigenlijk dat de temperatuursensor in de boiler het enige is wat nodig is voor deze integratie (en de 3-weg klep natuurlijk, maar die is niet specifiek voor het boilervat). Je ziet dus via de ebus de temperatuur (gemeten onder in de boiler, dus niet schrikken ;) ) , en in de app als je de gateway ook aanschaft.
Naar mijn weten zijn alle uniSTOR’s van Vaillant geen RVS. Ik heb er zelf ook één (VIH RW 300/3 BR) en die is van staal met een magnesium anode. Welk model uniSTOR heb je?

Ze zijn er wel met ingebouwde elektrische anode (de MR varianten).

  • roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28
dkumps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:18:
[...]


Hieronder alvast even foto van de pompgroep ik ik eerder deze ochtend maakte. Je ziet ook de temperatuursonde die met een tiewrap rond de aanvoerbuis is vastgemaakt. Die zit niet onder de isolatie, maar rechtstreeks op koperwerk dat niet geïsoleerd is.
[Afbeelding][Afbeelding]
En hieronder de collectoren. De grote collector voor het gelijkvloers staat op de rechterpompgroep en krijgt dus volop koud water; de twee kleinere collectoren staan samen op de tweede pompgroep op verdiep 1 en 2 en krijg dus niet echt koud water binnen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik hoor ook echt wel water stromen door de collectoren boven en zie de rubberen vlottertjes ook bewegen door de flow.

Tot slot nog de settings zoals ik ze aflees in de SensoCOMFORT (identiek voor beide circuits):
[Afbeelding][Afbeelding]
Linker 3-weg staat op bolletje 1. De rechter op 3. Ze mengen dus anders.
Pagina: 1 ... 209 210 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic