Vraag

• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 24-07 22:14
Nadat ik dacht eindelijk een keuze te hebben gemaakt voor een Panasonic L-serie 9kw All-in-One, kwam ik er achter dat daar geen externe driegwegklep bij kan en moet ik dus een dubbel leiding traject aanleggen. Dus ik ben weer terug bij af en op zoek naar de juiste warmtepomp voor mijn plan.

Korte omschrijving van het plan:
Buitenunit langs het huis, aan de andere kant van de muur zit de open verdeler van de begane grond, dus een driewegklep gelijk daar lijkt me ideaal om de verwarminginstallatie aan te sluiten en dan verder naar zolder waar het boilervat geplaatst kan worden. (bij all-in-one zou ik 12 meter heen en dan weer 10 meter terug moeten gaan naar de open verdeler). Er is onder de trap nog wel genoeg ruimte voor de openverdeler + evt een binnenunit van een WP maar geen boilervat.

De drie opties waar ik naar neig nu zijn:
1. Itho Daalderop Amber 9,5kW + Itho daalderop I-WPV-3g 240L | (externe driewegklep)
Prijs: €7.370 - €2.575 = €4.795
2. Panasonic L-serie 9kW Bi-bloc + Nexus rvs (200L) | (Driewegklep in Binnenunit)
Prijs: €7.533 - €3.250 = €4.283
3. Vaillant AroTHERM PLUS 75/6 + Nexus rvs (200L) | (VWZ AI met externe driewegklep)
Prijs: €8.363 - €2.575 = €5.788

Er kan uiteraard nog wat geschoven worden qua boiler opties in combinatie met, mochten er goede adviezen zijn qua boiler, laat het vooral weten.

Voor het volledige beeld hier nog alle belangrijke informatie van het huis:
Bouwjaar: 1968
Energielabel: B
Totale vloeroppervlak: 142m²
Inoud: 545m³
Bad: 180L
Regendouche: (met afvoer wtw)
Vloerverwarming: +/- 85m² (14mm)

Verbruik: (vorige eigenaar, alleenstaande man op leeftijd)
Gas: 1383m³
Elektra tot: 1669 kWh

Ter illustratie de opzet van het leidingwerk en locaties van de units schematisch weergegeven. De locatie van de Driewegklep zou dus ook het binnendeel kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87ubpz5xphjjEykMm07UGvBa-PE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Px0tMaL3JwUTNfgRhotipzlZ.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• dirkinater
Ter onderbouwing.

Locatie Boilervat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-vJcHOg_jZqf4ogaOuK2R2RekE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYWqFAbFmt5W4TVTrp6THwRK.jpg?f=fotoalbum_large

Locatie openverdeler (en evt binnendeel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k79jTkOyAA4mPyyY5Z7_QVHYXwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3P9Vd1fUCWWRnSzIeOQS5JeB.jpg?f=fotoalbum_large

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-07 14:33

rimpeldinky

nani?

Ik ben bezig met een soortgelijke verbouwing, ik heb er voor gekozen om mijn SWW en verwarming los te koppelen van elkaar, gezien de beperkte meerprijs (ivm subsidie op de boiler) en het dan los van elkaar kunnen regelen (bijv extra gelijktijdig verbruik overschot zonnestroom) en de "kwetsbaarheid" van een driewegklep in het systeem.

ik ga voor de combinatie van een Amber95 voor de verwarming en een Atlantic explorer 5 voor het SWW, de Amber komt buiten en ik vervang de standleiding naar boven voor 32mm, de boiler plaats ik in plaats van de oude CV ketel op zolder en kan ik daar "zo" inprikken op de bestaande SWW leidingen naar de badkamer.
voor mij de overwegingen:
+ redelijk eenvoudig te automatiseren, zowel de amber als atlantic kan ik redelijk eenvoudig aan home assistant koppelen om bijv mijn zon overschot weg te werken, de boiler als een "warmte batterij" gebruiken. etc.
+ meerprijs van een WP boiler vs een gewone boiler of een vat, driewegklep en leidingen trekken is redelijk beperkt na aftrek van de subsidie
+ Als de driewegklep op verwarmen staat dan warmt hij het water niet op en omgekeerd, met losse apparaten kunnen ze tegelijk werken.
+ geen single point of failure met een driewegklep.

- ik verlies iets aan efficiency, twee apparaten zullen meer overhead hebben
- aanschafprijs ligt hoger
- de atlantic is een tweede L/W warmtepomp, deze heeft dus ook lucht nodig, op zolder heb ik voldoende "onverwarmde" m3's om te gebruiken maar het is efficiënter om deze een eigen verbinding naar frisse buitenlucht te geven dus mogelijk dat dat later nog moet gebeuren.

*burp*

• dirkinater
rimpeldinky schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:51:
Ik ben bezig met een soortgelijke verbouwing, ik heb er voor gekozen om mijn SWW en verwarming los te koppelen van elkaar, gezien de beperkte meerprijs (ivm subsidie op de boiler) en het dan los van elkaar kunnen regelen (bijv extra gelijktijdig verbruik overschot zonnestroom) en de "kwetsbaarheid" van een driewegklep in het systeem.

ik ga voor de combinatie van een Amber95 voor de verwarming en een Atlantic explorer 5 voor het SWW, de Amber komt buiten en ik vervang de standleiding naar boven voor 32mm, de boiler plaats ik in plaats van de oude CV ketel op zolder en kan ik daar "zo" inprikken op de bestaande SWW leidingen naar de badkamer.
voor mij de overwegingen:
+ redelijk eenvoudig te automatiseren, zowel de amber als atlantic kan ik redelijk eenvoudig aan home assistant koppelen om bijv mijn zon overschot weg te werken, de boiler als een "warmte batterij" gebruiken. etc.
+ meerprijs van een WP boiler vs een gewone boiler of een vat, driewegklep en leidingen trekken is redelijk beperkt na aftrek van de subsidie
+ Als de driewegklep op verwarmen staat dan warmt hij het water niet op en omgekeerd, met losse apparaten kunnen ze tegelijk werken.
+ geen single point of failure met een driewegklep.

- ik verlies iets aan efficiency, twee apparaten zullen meer overhead hebben
- aanschafprijs ligt hoger
- de atlantic is een tweede L/W warmtepomp, deze heeft dus ook lucht nodig, op zolder heb ik voldoende "onverwarmde" m3's om te gebruiken maar het is efficiënter om deze een eigen verbinding naar frisse buitenlucht te geven dus mogelijk dat dat later nog moet gebeuren.
Mijn eerste overweging was ook een atlanic explorer v5 bij een monoblock maar dan wel verbonden. Maar die is eigenlijk net te hoog voor mijn zolder en de levensduur is minder lang.
Ik ga in ieder geval de leidingen leggen voor mijn idee nu met driewegklep. Mocht dat allemaal ruk zijn dan kan ik altijd nog een wpboiler boven zetten en de systemen los van elkaar gebruiken. Ga je zelf de amber installeren?

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:19
Vaillant arotherm plus of pro en misschien sowieso voor die itho boiler gaan, kan namelijk dacht ik ook icm andere warmtepompen. Wij hebben zelf 200 liter met een iets kleiner bad en in de winter moet de boiler temperatuur daardoor wel op 50 graden en dan hebben wij ook nog een vat met externe warmtewisselaar dus dat is ook echt 200 liter. Ik weet niet hoe dat bij de nexus is maar bij boilervaten met spiraal zie je nog weleens dat de netto capaciteit bijvoorbeeld maar 180 liter is.

[ Voor 93% gewijzigd door Djvdb op 25-06-2026 22:50 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
Ik heb een voorlopige offerte in afwachting schouw (via warmtepomponline) voor een Arotherm plus met Itho vat… moet kunnen dus, @Djvdb

Dat vat is denk ik dan het beste vat in de markt…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• kzuidberg
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-07 09:10
Waarom ga je niet voor een grondgebonden bron? Er zijn wat alternatieven in de maak (optisolar) waarbij je niet meteen €15k kwijt bent aan een boring van 180m diep. Ik heb PVT panelen op het dak liggen en een mini grondbron in de kruipruimte bijgeklust. Voor de koude periode prima maar voor hitte heb ik geen koeling nu. (Geen warmte wisselaar parallel aan het buffervat) Als je meer informatie wilt, stuur maar pb.

• Djvdb
kzuidberg schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:32:
Waarom ga je niet voor een grondgebonden bron? Er zijn wat alternatieven in de maak (optisolar) waarbij je niet meteen €15k kwijt bent aan een boring van 180m diep. Ik heb PVT panelen op het dak liggen en een mini grondbron in de kruipruimte bijgeklust. Voor de koude periode prima maar voor hitte heb ik geen koeling nu. (Geen warmte wisselaar parallel aan het buffervat) Als je meer informatie wilt, stuur maar pb.
interessant! Hebt je foto's van de mini grondbron?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is de Atlantic Calypso 150l een optie als de Explorer 200l niet past? Al dan niet met doorstroomverwarmer erachter. Hangt er ook beetje vanaf hoe vaak je in bad gaat en of je dat kan/wil plannen.

• Djvdb
Ik zit je foto's nog ff te bekijken. Maar waarom ga je niet gewoon voor een split? Dan trek je die leiding veel makkelijker en ben je van al het gedoe af. Pak je de arotherm split plus, die is ook lekker stil. Mitsubishi kan dan ook nog maar die zijn dacht ik momenteel allemaal uitverkocht.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:03
@kzuidberg and je iets suggereert, dan mag je er ook op het forum duidelijkheid over geven… niet via PM alsof de rest het niet mag weten…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dirkinater
Dre schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:13:
Is de Atlantic Calypso 150l een optie als de Explorer 200l niet past? Al dan niet met doorstroomverwarmer erachter. Hangt er ook beetje vanaf hoe vaak je in bad gaat en of je dat kan/wil plannen.
Dan ga ik denk ik eerder voor een los rvs boilervat van itho daalderop of nexus van 270 a 300l.
De wpboilers passen vooral niet qua hoogte.

• dirkinater
Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:14:
Ik zit je foto's nog ff te bekijken. Maar waarom ga je niet gewoon voor een split? Dan trek je die leiding veel makkelijker en ben je van al het gedoe af. Pak je de arotherm split plus, die is ook lekker stil. Mitsubishi kan dan ook nog maar die zijn dacht ik momenteel allemaal uitverkocht.
Tja dat zou een stuk goedkoper zijn. Maar wil proberen weg te blijven bij r32 en wil ook zelf de poging wagen de installatie te doen.

• Djvdb
dirkinater schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:19:
[...]

Tja dat zou een stuk goedkoper zijn. Maar wil proberen weg te blijven bij r32 en wil ook zelf de poging wagen de installatie te doen.
Split kun je prima zelf installeren alleen in bedrijfstelling moet dan door monteur gedaan worden. Wegblijven van R32 snap ik. Er komen in het najaar ook R290 splits van Mitsubishi aan.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:59
Djvdb schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:32:
[...]

Split kun je prima zelf installeren alleen in bedrijfstelling moet dan door monteur gedaan worden. Wegblijven van R32 snap ik. Er komen in het najaar ook R290 splits van Mitsubishi aan.
Vraagje (mss heeeel dom)...maar als je het hebt over splits van Mitsubishi met R290, heb je het dan over warmtepomp of airco?

• Djvdb
jelleeelco schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:30:
[...]

Vraagje (mss heeeel dom)...maar als je het hebt over splits van Mitsubishi met R290, heb je het dan over warmtepomp of airco?
Warmtepomp, op de vsk heeft alklima r290 ecodan splits gepresenteerd.

Pagina: 1