• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:12

Seafarer

XXX

OBL2132 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:14:
Vraagje, wellicht dat iemand het hier weet.

Om de arotherm plus samen een cv-ketel (in dit geval Remeha) te gebruiken dient er tussen de VWZ AI en de ketel een scheidingsrelais geplaatst te worden. Vaillant heeft dit zelf in het assortiment, onderdeelnummer 306249. Echter kost dit onderdeel bijna €200.

Contact X17, waar volgens het elektrisch schema de kabel tussen de VWZ en de ketel op dient te komen, schakelt met 230v. Remeha schakelt daarentegen met 24v.

Is het niet zo dat bijvoorbeeld de Finder 22.21.8.230.4000, precies dezelfde werking heeft? Dan ben je namelijk voor drie tientjes klaar.... Of zie ik nu iets over het hoofd?
Gelijkspanning vereist kwalitatief betere contacten dan wisselspanning. Dus let erop wat de specificaties van het relais zijn. de juiste spoelspanning stroom op contactne enz.enz.
Het originele relais kan een ingebouwde blus diode hebben. Als dat zo is moet jouw keuze dat ook hebben.
Dus ja het is vrij makkelijk om iets over het hoofd te zien. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Ronald schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:44:
Met een heel luxe afgifte systeem wek je niet meer vermogen op. Dus nee, ik denk niet dat het de 55 haalbaar maakt voor jouw woning, @copykat
Ik weet niet of meer extractie van de warmte uit t CV water vd ringleiding een wp efficienter maakt of juist de WP eerder naar zn max brengt. (Fancoils zuigen meer energie uit de ringleiding tov radiatoren met een fanbooster schijnt.) Een voordeel van vvw is massa traagheid dus je kan overdag met hogere buiten temperatuur alvast extra voorverwarmen zodat je snachts ( vorst is snachts en vooral in de 04-07 uren het hoogst.) langzamer afkoelt naar minder aangename temperaturen thuis. ( 17 graden met slapen is prima, ik vind 15 al prima ( dat is onze cv winterstand na 22 uur tot 07uur.) En voor een weekje extra verwarmingsunits aanzetten indien nodig is ook geen issue.

In de afgelopen 10 jaar (periode 2016–2026) is de minimumtemperatuur in de xxxx naar schatting op ongeveer 12 tot 15 dagen gedaald tot -7,0 °C of kouder. Geeft aan dat ik een beetje kan smokkelen denk ik.(edit, tendens is denk ik dat t warmer word in de toekomst.)

Nou that (F1) did get sideways quick.... :X

Anyway ik heb wat zitten kijken naar die fancoils: Vaillant fancoils halen temperatuur niet icm vloerverwarming - Duurzame energie en installaties - GoT

Klinkt als hmmm zal dit werken?

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 23-08-2026 16:09 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@copykat Smokkelen is verleidelijk. Maar ervaring is een beetje dat krap zitten @-10 (Of dus gewoon naar -5 of -7 ontwerpen) ook problemen geeft bij +2 en mist/vochtig weer / alles rond die temperatuur en RH >90% (Wat in januari een beetje regel is en niet uitzondering).

Bij +2 zit je al op ~65% van max warmteverlies @-10, terwijl je op die temperatuur de het hoogste percentage onderbreking van de opwek hebt (Defrost = geen opwek en een onttrekking van warmte ten gunste van ontdooien)

Ontwerp je naar -7 dan zit je op +2 op 72% en naar -5 op 78%
In Nederland zijn er momenten dat je effectief vermogen met richting die 25% daalt.

De Vaillants hebben op +2 amper een dip in de curve.. (Zeker de Pro, waarvan we de grafieken gezien hebben) Maar je loopt dus wel erg op de tenen.
Anyway ik heb wat zitten kijken naar die fancoils: Vaillant fancoils halen temperatuur niet icm vloerverwarming - Duurzame energie en installaties - GoT
Als doel temperatuur niet gehaald wordt dan wordt bij die lagere temperatuur het opgewekte vermogen al afgegeven. Het is geen teken van meer opwek dan gespecificeerd.

Anyway: Muurbeugels kunnen een 75/8.1 dragen: https://www.warmtepomp-sh...t-airco-warmtepomp-86-cm/ 100+100 kilo.
De 75/8.1 is 44 kg / 88 kg ventilator/compressor zijde (Volgens installatiehandleiding die mijn installateur direct van Vaillant heeft)

Je hebt alleen meer risico op resonantie... Massa aan de voeten dempt vibratie van de behuizing. Dat heb je niet met beugels. We hebben het bij Vaillant op kantoor vrij uitgebreid gehad dat massa een van de belangrijke verschillen is in geluidsproductie van de Pro en Plus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

copykat schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:40:
Ik zit de catalogus even door te lezen in afwachting van de start f1.... en de 75/8.1 te vergelijken met de 55/8.1. De voorkeur is (niet gefundeerd met harde feiten.) 55 omdat 1 de buitenunit kleiner is 76.5x110x45 tegen 96.5x110x45 vooral hoogte dus. 20cm. En zo'n 20kg verschil wat muurmontage mogelijker maakt. Prijsverschil op t totaal bedrag doet niet terzaken denk ik.

Mn warmte verlies berekening hier neigt richting 7kw maar ik zag dat Valliant ook fancoil units heeft. Dus ik dacht stel dat ik investeer in maximaal rendement van de afgifte hardware en beneden vloerverwarming plaats (nu nog radiatoren G type t22 en t33) en boven inplaats van LT radiatoren met boosterunit de zogenaamde hybrids de fancoil units aan de wandschroef zou ik dan die 1.9kw verschil terug kunnen brengen naar 1kw? Of te wel de 7kw haalbaar is? Hoeveel effectief verwarmings verlaging is die 1.9kw verschil?
De 55 Pro doet bij -7/W35 4.84 kW en de Plus 5.59 kW dus te weinig. Vaillant heeft geen fancoils meer dus kijk b.v. bij Nemo maar dat voegt geen extra vermogen toe.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Ronald je hebt vermoedelijk, vrijwel zeker, gelijk dat langs t randje lopen van minimaal vermogen gevaarlijk kan zijn ( kijk maar naar max en een nat wit lijntje onderin. ;-))

Ja ideaal is op de grond op goede blokken en grind voor vocht drainage. ( kwa geluids opwekking) Maar in de layout en mogelijke plekken van mn huis en erf is dat minder ideaal. Kwa leidingwerk en of ruimte inname van een plek en erfgrens. Naja ik loop voor de fanfare vooruit en ik moet waarschijnlijk even de adviseur,verkoper van Valliant zn werk laten doen om mn bewegingsruimte te bepalen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Carboy54 Ik heb iets meer in de installatiehandleiding van de Plus 55/8.1 staan (via Maarten van de Rayon manager):
5,59 kW A-7W35
5,67 kW A-7W45
5,67 kW A-7W55
5,65 kW A-7W65

A2W35 is 1,89 … 6,28 kW voor de 55... Misschien dat hij het red voor @copykat ... maar gierend langs randje dus ik durf niet positief te zijn... de kosten / consequenties van net niet zijn dan net te hoog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:30:
@Carboy54 Ik heb iets meer in de installatiehandleiding van de Plus 55/8.1 staan (via Maarten van de Rayon manager):
5,59 kW A-7W35
5,67 kW A-7W45
5,67 kW A-7W55
5,65 kW A-7W65

A2W35 is 1,89 … 6,28 kW voor de 55... Misschien dat hij het red voor @copykat ... maar gierend langs randje dus ik durf niet positief te zijn... de kosten / consequenties van net niet zijn dan net te hoog.
Plus voor @copykat was geluid belangrijk, omdat hij in een dicht bebouwde omgeving woont. Als je straks een warmtepomp hebt die heel vaak op 100% draait, dan heb je meer last van het geluid. Zou ik niet doen. Dus niet langs het randje maar een beetje marge, zowel om het warm te houden (zonder stress) als voor het geluid.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Pagina: 1 ... 216 217 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic