Ik lees hier al een tijdje mee en heb inmiddels een offerte liggen voor een aroTHERM pro 75/7.1 (7 kW) hybride. Ben benieuwd of jullie eens gaten willen meedenken in mijn rekensom voordat ik akkoord geef.
Situatie: ouder huis uit verschillende bouwdelen, alles wat redelijkerwijs te isoleren viel is inmiddels gedaan, maar het blijft een ouder huis met een paar mindere delen. CV is uit 2012. Gezin van 5 met drie opgroeiende kinderen.
Verbruik 2025:
- gas 1.246 m³
- netafname 5.107 kWh
- PV 5.174 kWh
- teruglevering 2.862 kWh
We stoken nu behoorlijk behoudend. Dat is ook een deel van de reden voor de WP: als we straks wat constanter kunnen verwarmen zonder meteen financieel leeg te lopen, is dat mooi meegenomen.
Installateur stelt een aroTHERM pro 75/7.1 voor met nieuwe Vaillant CV. Hij rekent met
45 graden aanvoer. Volgens hem is de 7 kW voor onze woning/verbruik ruim voldoende.
Voor mijn eigen berekening heb ik 300 m³ gas voor SWW aangehouden. Misschien zelfs aan de hoge kant, maar met 5 personen/3 opgroeiende kinderen reken ik liever niet te gunstig. Blijft ±946 m³ voor verwarming over.
Vervolgens gerekend met 90% dekking door de WP en bewust maar
SCOP 3,2 bij W45. Dan kom ik op ongeveer:
- gas 1.246 → ±395 m³
- ±850 m³ gasbesparing
- ±2.340 kWh extra stroom voor de WP
Klopt die orde van grootte een beetje? Vooral die SCOP 3,2 bij een systeem dat op 45 graden ontworpen wordt: te pessimistisch, realistisch of reken ik mezelf alsnog rijk?
Financieel is het niet wereldschokkend. Met mijn nieuwe tarieven (gas €1,49 en stroom €0,27) kom ik vanaf 2027 zonder salderen op ongeveer €700/jaar voordeel bij gelijk comfort. Met 20% meer warmte/comfort nog ±€550. Netto meerinvestering WP t.o.v. alleen nieuwe CV is na ISDE ongeveer €8,2k.
Nog een dingetje is de buitenunit. Die komt op de oprit tegen de achtergevel, ongeveer 220 cm bij de erfgrens waar de oprit van e buren begint. Installateur heeft de plek bekeken en vindt hem geschikt. Ik wil nog wel een geluidsberekening op de erfgrens zien. Ik twijfel ook of ik hem daar überhaupt aan de muur wil hebben i.v.m. resonantie, of liever op een zware grondopstelling.
Waar ik vooral benieuwd naar ben:
- 7 kW logisch bij ±950 m³ gas voor ruimteverwarming?
- SCOP 3,2 bij ontwerp W45 een redelijke conservatieve aanname?
- ±850 m³ gas eruit voor ±2.340 kWh stroom: plausibel?
- Iemand ervaring met deze Pro op 40-45 graden?
- Buitenunit in zo'n oprit: muurmontage sowieso vermijden?
CV is inmiddels 14 jaar oud, dus nog twee jaar wachten kan natuurlijk ook. Aan de andere kant moet die ketel toch een keer en vanaf 2027 is mijn 2.800+ kWh teruglevering nauwelijks nog wat waard.
Ben vooral benieuwd waar mijn aannames fout zitten. 🙂