Installatie Vaillant warmtepomp Arotherm 75/8 hoekwoning

Pagina: 1
Acties:

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

pc_slopert

460graden warm

Topicstarter
Mijn vraag
In een hoekwoning ga ik een nieuwe warmtepomp installeren incl. warmwatervat(boiler). Om de vragen die ik heb over dit project wat centraal te houden maak ik dit topic aan. De meest zaken zijn al wel duidelijk omdat ik al een eerder project bij mijn eigen huis heb gemaakt.

Het huis:
hoekwoning, jaren zestig, gemoderniseerd voorzien van muur, beperkte vloer en dakisolatie. Overal dubbelglas.
Benedenverdieping wordt voorzien van vloerverwarming. Boven blijven voorlopig de oude (grote) radiatoren.

Wat gaat er komen:
Arotherm 75/8.1 plus warmtepomp
VWZ AI Plus 7 of 8 (nieuwe versie?)
sensoCOMFORT VRC 720 met buitenvoeler
SensoNET VR 921
RVS boiler met lange of dubbele spiraal te verwarmen door de Arotherm. Welke?
3wegklep voor regeling warmwater en vloerverwarming beneden /en voor cv gedeelte boven.

Opstelling warmte pomp en loop diverse leidingen.
Zoals het nu bedacht is, gaat de Warmtepomp naast de woning komen. Daar kunnen we met de aanvoer en retour door de muur naar binnen. Mooi korte en makkelijk aansluiting. Deze 32mm meerlagen buis zal binnen circa 3 meter langs de voorgevel onder een raam lopen naar een (bestaande) koof. Waar alles naar boven kan. De leidingen zullen later achter een betimmering komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6_36QmkqfhgE6BPnmODHU6Cfv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lj1emR1Hm9rMzbHIyONk9Syr.png?f=fotoalbum_large
De Verdeler voor de vloerverwarming komt mogelijk in de hal te hangen. (en als daar te weinig ruimte is in de woonkamer bij de koof in de buurt). Maar dat heeft niet de voorkeur ivm met evt. stromings-geluid en toegang voor onderhoud en afstellen.
32mm buizen gaan in de koof naar boven naar de zolderverdieping, waar de huidige oudere cv-ketel hangt die dan weg gaat. En vervangen wordt door een rvs warmwater-vat/ boiler van circa 300 liter. (keuze nog te maken).
Het expansievat van de oude cv installatie blijft en gaat ook aan het nieuwe systeem.

Plan a indien voldoende ruimte in / bij de koof en ruimte onder het raam aan de voorzijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D1YmWSc_8-wd8WuR0ovE5NDJ88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zFJ4WCYdUE7OTI60vopnIONw.png?f=fotoalbum_large
Plan b liefst alles op zolder af te handelen (aanvoer en retour, retour svv, driewegklep).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-P65z_DEUqoS4Oiz5G98OSq1QA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p7vq7HJYD6O1Cv2Qwnf227Cd.png?f=fotoalbum_large
De vragen die ik nu voor mezelf zie en waar ik graag jullie advies over wil hebben.
- welke optie is de beste a of b of een variant?
- kan het nog anders? Ik zie (nu nog) geen mogelijkheid de driewegklep ook in de buurt van de verdeler te maken.
- als ik het juist heb moet de retour van de sww na de retour van de vloerverwarming/cv komen?
- of kan dat ook anders (ik wil niet dat na opwarmen van warmwater de radiatoren of vloerverwarming ook warm worden).
- mag / kan de caleffi vuil-afscheider ook op de zolder ergens in de retour? Of beter op het laagste punt?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:36
Zou dat niet doen, een opgedeelde installatie met de driewegklep elders.

Gewoon de hydro-unit pakken MEH97/7, dat geeft tal van voordelen. Dan kun je ook de officiele fabrieks principeschema's aanhouden.

Op zolder moet je ruimte zat hebben, je kunt ook nog de unitower pakken. Deze is deelbaar en draagbaar naar zolder. Of je hijst m via een dakraam.

Bouwen met AI module kan ook wel, maar dan sowieso plan B maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Technician- op 26-08-2026 17:52 ]

Adviseur FixClima

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:40
Zoveel mensen, zoveel wensen :P

Ik zou voor optie A gaan, maar nog ietsje versimpelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2hZFPcdVjvOmRIqV9uxPNx_KqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iounF6brW4wfljFe3RkWtUrL.png?f=fotoalbum_large

De oranje pijlen geven een ongewenste stroming aan zonder maatregelen. Je kan het echter voorkomen door een keerklep (of tweewegklep) in het circuit van de radiatoren boven te zetten. Die blokkeren de ongewenste stroming. Dan kan je het aantal meters leidinglengte flink beperken.

• pc_slopert
  • Nu online

pc_slopert

460graden warm

Topicstarter
Technician- schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:50:

Gewoon de hydro-unit pakken MEH97/7, dat geeft tal van voordelen. Dan kun je ook de officiele fabrieks principeschema's aanhouden.

Op zolder moet je ruimte zat hebben, je kunt ook nog de unitower pakken. Deze is deelbaar en draagbaar naar zolder. Of je hijst m via een dakraam.

Bouwen met AI module kan ook wel, maar dan sowieso plan B maken.
Als je die Hydro-unit gebruikt, zie ik bij sommige aanbieders staan:

Let op! De installatie van dit systeem vereist het werken met koudemiddelen. Volgens EU-verordening 2024/573...

Omdat ik de benodigde certificaten niet heb gaat dat dus niet werken. Wat is trouwens het voordeel van die backup heater? Ik draai mijn eigen 75/6 al twee jaar zonder backup heater en met de ai en dat werkt allemaal prima.
De module zelf is wel handig natuurlijk met aansluiten. I

Is een unitower ook rvs? Hoe zit dat met de levensduur - moet je daar ook de anode van vervangen? Dan heb ik de hydro-unit , en andere modules los, niet nodig of nog steeds wel? Zijn wel behoorlijk aan de prijs zie ik.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:46
Bedenkingen:
- Zit het expansievat normaal niet op de koude/retour leiding?
- Kijk eens naar de Nexus Water Tanks (ze hebben ook hygiëne tanks: Nexus BT-200 XL-LE1 of BT-300 XL-LE1)
- Vuilafscheider mag in de retour, ergens voor de pomp, maakt volgens mij niet uit op welke verdieping
- Unitower zou ik persoonlijk niet nemen, maar 'k heb zoveel ervaring niet als @Technician- 😜
- DIY = 75/8.1 (enkel waterzijdig aan te sluiten)
- Unitower is met anode (geen RVS, niet onderhoudsvrij), kan ook met een "elektrische anode" (duurder, verbruikt)

• Technician-
pc_slopert schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Als je die Hydro-unit gebruikt, zie ik bij sommige aanbieders staan:

Let op! De installatie van dit systeem vereist het werken met koudemiddelen. Volgens EU-verordening 2024/573...

Omdat ik de benodigde certificaten niet heb gaat dat dus niet werken. Wat is trouwens het voordeel van die backup heater? Ik draai mijn eigen 75/6 al twee jaar zonder backup heater en met de ai en dat werkt allemaal prima.
De module zelf is wel handig natuurlijk met aansluiten. I

Is een unitower ook rvs? Hoe zit dat met de levensduur - moet je daar ook de anode van vervangen? Dan heb ik de hydro-unit , en andere modules los, niet nodig of nog steeds wel? Zijn wel behoorlijk aan de prijs zie ik.
Hydro unit is alleen een kastje waar zo goed als alles inzit. Dus niks geen certificaten nodig, alleen waterleidingen aansluiten.

Losse AI kan ook. En losse 3 wegklep filter, expansievat, aut ontluchter enz.

Backup heater is wel fijn als euh backup.

Qua losse boiler pak ik altijd een Oso RVS 300L (of kleiner) de versie met lange spiraal.

Zelfde prijs als Nexus bij juiste inkoopkanaal en veel betrouwbaarder (levenslange garantie ook op scheuren van het vat / de lassen).

Unitower is ideaal als je ruimte wil besparen en heel compact bouwen. Een koelvriescombinatie afmeting. Waar alles inzit, tegenwoordig een 18L expansievat zelfs. Onderhoud is geen issue de vaten zijn kwalitatief heel goed de anode gaat jaren mee. (Of een electrische inbouwen)

Maar die neem je als je dat mooi vind

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 26-08-2026 22:34 ]

Adviseur FixClima

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Technician- schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:50:
Mag ik vragen waarom je dit afraadt? Het was precies de gedachte die me net te binnen schoot…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:24

timovd

Voorsprong door techniek

RVS boiler met lange of dubbele spiraal te verwarmen door de Arotherm
Waarom geen losse WPB? Dat scheelt een flink traject leidingwerk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je beneden de vloerverwarming al aftakt, kun je waarschijnlijk al met een kleinere diameter buis naar boven, omdat je grofweg de helft van je flow in de vloer gaat pompen. Wellicht helpt dat met het wegwerken van de leidingen in de koof.
Edit; alleen met de sww run heb je dan meer restrictie natuurlijk, ik weet niet of dat een probleem is.

(Mijn vvw verdeler maakt geen geluid, de pomp op de vvw van de buren hoor ik wel :X )

[ Voor 27% gewijzigd door _ferry_ op 27-08-2026 08:37 ]

• pc_slopert
  • Nu online

pc_slopert

460graden warm

Topicstarter
roofburner schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:27:
Bedenkingen:
- Zit het expansievat normaal niet op de koude/retour leiding?
- Kijk eens naar de Nexus Water Tanks (ze hebben ook hygiëne tanks: Nexus BT-200 XL-LE1 of BT-300 XL-LE1)
- Vuilafscheider mag in de retour, ergens voor de pomp, maakt volgens mij niet uit op welke verdieping
- Unitower zou ik persoonlijk niet nemen, maar 'k heb zoveel ervaring niet als @Technician- 😜
- DIY = 75/8.1 (enkel waterzijdig aan te sluiten)
- Unitower is met anode (geen RVS, niet onderhoudsvrij), kan ook met een "elektrische anode" (duurder, verbruikt)
@roofburner Wat bedoel je precies met "DIY = 75/8.1 (enkel waterzijdig aan te sluiten)" ?

- Die nexus water tanks zijn wel interessant zeker ook prijs-technisch. Heb je ervaring met liggende tanks? Zie dat er ook nieuwere modellen zijn die A+ hebben. Neem aan dat die ook hetzelfde werken als de door jou genoemde XL-LE1 .

- Staat ook in de Nexus specs. dat er een warmte element in zit? Of is dat alleen een ingang voor evt. montage. Kun je zo'n element dan later plaatsen en aansturen met Home Assitant?

- Ze geven ook aan een sanitair expansievat te plaatsen. Bij mijn eigen watervat (Itho Daalderop liggend 200 liter) heb ik die niet. Wat is dan de functie?

• Technician-
Ronald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 06:35:
[...]

Mag ik vragen waarom je dit afraadt? Het was precies de gedachte die me net te binnen schoot…
Dat is mijn visie, voor een echte tweaker kan het best. Wij als installateurs kiezen voor meer invloed je kunt op afstand een BUH inschakelen dat geeft ruimte bij uitval (denk aan vorst).

het monteert netter. En het is een voorgeschreven installatie, als je daarna met garantie zit kun je in aparte discussie komen, dan kan je technisch gelijk hebben maar op papier moeilijk je gelijk krijgen.

Voorbeeld een wisselaar in de WP vriest kapot, normaliter zou de WP de BUH in binnenunit aansturen als om welke reden dan ook water <5C wordt.

Adviseur FixClima

• pc_slopert
  • Nu online

pc_slopert

460graden warm

Topicstarter
@Technician-
Is de backupheater in die MEH voor de warmte-voorziening of voor de boiler?

Wat is het kwaliteitverschil tussen OSO en de NEXUS? Of Jansen (DJG).

- Is die OSO ook liggend te krijgen? Ik kan via mijn bedrijf inkopen welke "juiste inkoopkanaal" doel je dan op? Mag ook via dm.

• Technician-
pc_slopert schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:19:
@Technician-
Is de backupheater in die MEH voor de warmte-voorziening of voor de boiler?

Wat is het kwaliteitverschil tussen OSO en de NEXUS? Of Jansen (DJG).

- Is die OSO ook liggend te krijgen? Ik kan via mijn bedrijf inkopen welke "juiste inkoopkanaal" doel je dan op? Mag ook via dm.
BUH kan via de 3 wegklep zowel SWW als CV verwarmen als het moet.

Het kwaliteitsverschil zit m vooral in de gebruikte RVS soort maar ook zeker de gebruikte lasmethode. Oso gebruikt laserlassen. En is de enige die ik ken die aandurft om voledige vatgarantie te geven. Maar het is voor mij ook een gevoel/keuze/eenheid.

Wasco kun je ze goed inkopen, en op voorraad

https://www.wasco.nl/artikel/6680023

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 27-08-2026 09:40 ]

Adviseur FixClima

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
@Technician- dank voor je inzicht.

VWZ ai/7 kan een element sturen (<800W of via scheidingsrelais). Dus de AI gebruiken hoeft niet te betekenen dat er geen BUH in het systeem kan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• pc_slopert
  • Nu online

pc_slopert

460graden warm

Topicstarter
Even een vraag over terugstroomkleppen en plaatsing Expansievat.

Bij een ander systeem heb ik het oude expansievat in hergebruik maar door scheiding van retour cv/verdeler en boiler retour is de leiding druk naar de boiler vaak (te) hoog 3bar, en treedt de overflow die op een vul-kraan van de retour leiding zit in werking. Met als gevolg water wat uit het systeem geloosd wordt. Door een extra expansievat is dat opgelost.

Tweede expansievat nodig?
Bij het systeem zoals op onderstaande schema wordt ook het oude expansievat hergebruikt. Is het tweede expansievat in het leiding systeem met terugstroom kleppen op de retour nu wel of niet nodig in deze opstelling? (Gaat niet om een evt. expansievat op de boiler. Die is niet nodig)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJNR4QcB2oYhxUDhxyPCi0KuLgI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xw7bkbAAVY8O4O3IOEVcE09b.png?f=fotoalbum_large

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:40
Tweede expansievat nodig?
Bij het systeem zoals op onderstaande schema wordt ook het oude expansievat hergebruikt. Is het tweede expansievat in het leiding systeem met terugstroom kleppen op de retour nu wel of niet nodig in deze opstelling?
In jouw plaatje zit de retour van de boiler zonder enige klep ertussen verbonden met het expansievat. Ik vind het dus opmerkelijk dat het overstroomventiel open gaat door overdruk.
Klopt het plaatje? Meet je de druk elders ook, b.v. aan de aanvoerzijde, en is die wel normaal?

• pc_slopert
  • Nu online

pc_slopert

460graden warm

Topicstarter
Het eerst stukje tekst ging over mijn eigen andere installatie daar gebeurt dat wel. De schets is een nieuw te maken opstelling

Pagina: 1