Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-05-2024

AJA

Proton_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:40:
@ben2513 de kabel uit de groepenkast wordt vast aangesloten op de buitenunit. Geen stekker, geen stopcontact, direct op de schroefterminals.
Voor de VWZ AI geldt hetzelfde, dus als ze op dezelfde groep konen gaat er een lasdoos tussen.
Een binnenunit met naverwarmer heeft ook een eigen groep nodig, op een andere fase bij driefasen.
Ik dacht het verplicht was om op beide een werkschakelaar te hebben? Dus in de buurt van de buitenunit en MEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

ds23man schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:49:
Een C automaat is wel een beetje overdreven, ding heeft een lage aanloopstroom door de inverter die er in zit.
Qua kosten zit er geen verschil in, dus waarom dan niet een C automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
AJA schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Qua kosten maakt het niet uit, maar als je al een 16a/B over hebt in je meterkast? In mijn geval gaat de 75 gewoon op de aparte cv groep met een Btje die daar al aanwezig is.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@AJA goed punt, in ieder geval niet met een stopcontact :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ds23man schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:05:
Thermostaatkranen zijn geen aan/uit afsluiter, ze knijpen de flow zodanig dat de ruimte op de ingestelde temperatuur blijft. Onder normale omstandigheden zal je altijd flow hebben tenzij je ze op standje vorstbeveiliging zet. Feitelijk kan je de radiatoren met thermostaatkraan voor de helft meerekenen voor de inhoud.
Een thermostaat kraan kan wel degelijk afsluiten als hij op temperatuur is. Ga maar een stoken en draai maar eens aan de knoop. Dan hoor je hem wel degelijk dichtschieren.

Als hij niet klan afsluiten en hij blijft met een bepaalde flow doorstromen wordt het ook langzamer warmer in een kamer. Zeker met een hoge Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Aries.Mu schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:35:
Na een paar maanden andere prioriteiten te hebben, vorige vrijdag opnieuw mijn vaste loodgieter laten komen voor offerte(s).

Ik ga voor een VWL 75/6, maar twijfel nog over een paar zaken.
The juicy stuff:
- We hebben overal (over gedimensioneerde) radiatoren met een totale inhoud incl leidingen van +- 120L
- Totale warmteafgifte (volgens radson calculator) bij vertrektemp 45° +- 6000W. 40° moet ook kunnen als de WP 24/7 kan draaien zonder nachtverlaging.

Offerte:
VWL 75/6 A 230V S2
MEH 97/6
VWZ A1 BM1
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720
VIH RW 300/3 MR

Vragen:
De VWZ is niet nodig denk ik vermits deze in de MEH97 zit?
Is het buffervat nodig en groot genoeg gezien de totale inhoud van het syteem?

Verder zit ik ook te denken om zowel de WP als een WPB apart aan te schaffen. Dan draaien beide onafhankelijk van elkaar, met de gekende voor- en nadelen.
Welke zaken kan ik dan laten vallen uit de offerte? De loodgieter was daar niet helemaal up-to-date.

Ik vermoed dat het dan dit wordt:
VWL 75/6 A 230V S2
VWZ A1 BM1
Buffervat VP RW 45/2 B
WAR Thermostaat VRC720
VWL B270/5
Als de loodgieters daar niet helemaal van up to date is hoe gaat hij dan de bedrijfsinstelling doen. Als je al niet weet wat voor componenten je nodig hebt.

In de MEH 97 heb je alles zitten om je cv aan te sturen of je boiler op te warmen. En nog een backup heater die je kan laten meedraaien op een bepaalde bivalentie punt. Mocht je warmtepomp te kort komen.

Dus de VWI AI heb je niet nodig bij een MEH 97.

Heeft ie ook het vermogen berekend van je installatie wat je nodig hebt? En met welk Ta heeft hij de installatie berekend . Hoe hoger de TA hoe lager je vermogen wordt bij -10.

Hou dat goed in de gaten.

Mocht je voor een MEH 97 gaan kan je dar mooi een boiler op aansluiten. Dan hoef je geen VWL B270/5 te nemen.

Kan je een 300 liter WPS plaatsen van de Jong, ook RVS en geen anode.
Gaat ook veel sneller kwa opwarmen en een stuk minder lawaai binnen.

Zit je met je water volume aan de krappe kant dat er wat kranen dicht kunnen gaan of iets dergelijk dan gewoon de buffer 45 liter in serie zetten op je retour naar je warmtepomp. En dan nog tussen buffer en warmtepomp nog een vuilfilter.

Beter teveel water dan aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
AJA schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Ik dacht het verplicht was om op beide een werkschakelaar te hebben? Dus in de buurt van de buitenunit en MEH.
Werkschakelaar een stukje veiligheid als eraan gewerkt moet worden en dat er niemand in de meter kast weer de stop aanzet tijdens de werkzaamheden.

Plaats ze altijd. Stukje veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Werkschakelaar een stukje veiligheid als eraan gewerkt moet worden en dat er niemand in de meter kast weer de stop aanzet tijdens de werkzaamheden.

Plaats ze altijd. Stukje veiligheid
Volgens de Nen 1010 zelfs verplicht, zie mijn eerdere link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 21:43
Adriaan71 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:37:
[...]

Als de loodgieters daar niet helemaal van up to date is hoe gaat hij dan de bedrijfsinstelling doen. Als je al niet weet wat voor componenten je nodig hebt.

In de MEH 97 heb je alles zitten om je cv aan te sturen of je boiler op te warmen. En nog een backup heater die je kan laten meedraaien op een bepaalde bivalentie punt. Mocht je warmtepomp te kort komen.

Dus de VWI AI heb je niet nodig bij een MEH 97.

Heeft ie ook het vermogen berekend van je installatie wat je nodig hebt? En met welk Ta heeft hij de installatie berekend . Hoe hoger de TA hoe lager je vermogen wordt bij -10.

Hou dat goed in de gaten.

Mocht je voor een MEH 97 gaan kan je dar mooi een boiler op aansluiten. Dan hoef je geen VWL B270/5 te nemen.

Kan je een 300 liter WPS plaatsen van de Jong, ook RVS en geen anode.
Gaat ook veel sneller kwa opwarmen en een stuk minder lawaai binnen.

Zit je met je water volume aan de krappe kant dat er wat kranen dicht kunnen gaan of iets dergelijk dan gewoon de buffer 45 liter in serie zetten op je retour naar je warmtepomp. En dan nog tussen buffer en warmtepomp nog een vuilfilter.

Beter teveel water dan aan de krappe kant.
Goede opmerkingen over de loodgieters. MAAR wij staan hierin echt niet zo ver als in NL.
Ik vermoed dat ik vooral ga aangeven wat nodig is in grote lijnen (installateurs werken samen met groothandels, zij zullen de nodige accessoires wel mee verkopen; de installatie help ik mee en de instellingen zal ik wel deels zelf uitvoeren/finetunen.
Zo leer ik de hele installatie kennen, het drukt de prijs en dan ben ik zeker dat alles goed gebeurd...
Net zoals ze hier standaard elke CV-ketel op 65° (of meer) aanvoertemp installeren en nog nooit hebben gehoord van waterzijdig inregelen.

Heb na de opmerking van @Zwartoog deze blog gelezen en dat kan ook nog een optie zijn?
Spelen met setpoint en bivalantie punt om zo efficient mogelijk SWW te maken?
Lawaai/geluid is geen argument in ons geval. Ik zie er eerder voordeel in om de WPB in onze (soms bij hevig regenweer) vochtige kelder te plaatsen. Zou naar het schijnt goed helpen om de boel droog te houden.

Keuzes; iemand gaat die moeten maken in mijn plaats :+

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:26:
[...]

Een thermostaat kraan kan wel degelijk afsluiten als hij op temperatuur is. Ga maar een stoken en draai maar eens aan de knoop. Dan hoor je hem wel degelijk dichtschieren.

Als hij niet klan afsluiten en hij blijft met een bepaalde flow doorstromen wordt het ook langzamer warmer in een kamer. Zeker met een hoge Ta.
Als je aan de knop gaat draaien kan inderdaad hij helemaal dicht of opengaan op dat moment. Maar een thermostaatkraan is niets anders als een thermostaat in het koelcircuit in je auto: een was element die een opening bedient dat deze op de juiste stand staat om een bepaalde temperatuur te handhaven. Een evenwichtssituatie. In een normaal gedimensioneerde installatie zal je altijd een flow hebben over een radiator om de ruimtetemperatuur te handhaven. Het is geen aan/uit regeling zoals je veel ziet bij zoneregelingen voor vloerverwarmingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ds23man schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:03:
[...]

Als je aan de knop gaat draaien kan inderdaad hij helemaal dicht of opengaan op dat moment. Maar een thermostaatkraan is niets anders als een thermostaat in het koelcircuit in je auto: een was element die een opening bedient dat deze op de juiste stand staat om een bepaalde temperatuur te handhaven. Een evenwichtssituatie. In een normaal gedimensioneerde installatie zal je altijd een flow hebben over een radiator om de ruimtetemperatuur te handhaven. Het is geen aan/uit regeling zoals je veel ziet bij zoneregelingen voor vloerverwarmingen.
Het is geen zone regeling nee. Maar als jij hem instelt op nummer 3 is rond de 21 graden en in de kamer is het heter sluit hij wel degelijk de water toevoer af. Stel maar een knop in op 1 is volgens mij 12 graden. Dan wordt het echt niet 21 graden in de kamer als de cv draait.

Stukkie copy en plak.

In de kraan zit een thermostatische balg die een vloeistof, gel of gas bevat. Die balg zet uit of krimpt afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Daarmee opent of sluit hij de klep waardoor het water in de radiator stroomt. De reactie van de thermostaatkraan hangt af van de omstandigheden in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Adriaan71 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 17:11:
[...]

Het is geen zone regeling nee. Maar als jij hem instelt op nummer 3 is rond de 21 graden en in de kamer is het heter sluit hij wel degelijk de water toevoer af. Stel maar een knop in op 1 is volgens mij 12 graden. Dan wordt het echt niet 21 graden in de kamer als de cv draait.

Stukkie copy en plak.

In de kraan zit een thermostatische balg die een vloeistof, gel of gas bevat. Die balg zet uit of krimpt afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Daarmee opent of sluit hij de klep waardoor het water in de radiator stroomt. De reactie van de thermostaatkraan hangt af van de omstandigheden in de kamer.
De mate van afsluiting is afhankelijk van het geconstateerde verschil tussen de ingestelde temperatuur en gemeten temperatuur. Bij grote verschillen zal die afsluiting groter zijn dan bij kleine. Maar uiteindelijk zal de kraan op een evenwichtsbalans uitkomen, dus een beetje meer open of dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Proton_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:40:
@ben2513 de kabel uit de groepenkast wordt vast aangesloten op de buitenunit. Geen stekker, geen stopcontact, direct op de schroefterminals.
Voor de VWZ AI geldt hetzelfde, dus als ze op dezelfde groep konen gaat er een lasdoos tussen.
Een binnenunit met naverwarmer heeft ook een eigen groep nodig, op een andere fase bij driefasen.
Dank je. Ik moet dus voor mijn VWZ MEH 97/6 nog een extra groep leggen dan? Maar de uniSTOR kan wel gewoon op een gedeelde groep, toch? Omdat hij dus niet zelf verwarmt. In de handleiding van de VWZ MEH 97/6 module staat het volgende "Gebruik bij een 3-fasige netaansluiting 3-polig schakelende zekeringen." 3-fase heb ik wel, maar moet een gewone installatieautomaat als deze niet voldoen?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
ben2513 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Dank je. Ik moet dus voor mijn VWZ MEH 97/6 nog een extra groep leggen dan? Maar de uniTOR kan wel gewoon op een gedeelde groep, toch? Omdat hij dus niet zelf verwarmt. In de handleiding van de VWZ MEH 97/6 module staat het volgende "Gebruik bij een 3-fasige netaansluiting 3-polig schakelende zekeringen." 3-fase heb ik wel, maar moet een gewone installatieautomaat als deze niet voldoen?
De Unitower kan ook naverwarmer, dus die heeft ook een eigen groep nodig. En de MEH 97 kan je 3 fase of
1 fase aansluiten.
Kijken wat er nodig is kwa vermogen voor backup heater.

Maar als pomp vermogen goed berekend is ga je hem waarschijnlijk niet gebruiken. Maar alles is in te stellen

Maar wat is de bedoeling met een unitower en een MEH 97 .

De unitower heb je in de plus, split of monoblock.

En daar heb je geen MEH 97 voor nodig.

Alleen de bijpassende buitenunit.

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 07-07-2022 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:18
[...]

Dank je. Ik moet dus voor mijn VWZ MEH 97/6 nog een extra groep leggen dan? Maar de uniTOR kan wel gewoon op een gedeelde groep, toch? Omdat hij dus niet zelf verwarmt. In de handleiding van de VWZ MEH 97/6 module staat het volgende "Gebruik bij een 3-fasige netaansluiting 3-polig schakelende zekeringen." 3-fase heb ik wel, maar moet een gewone installatieautomaat als deze niet voldoen?
In ieder geval altijd 2-polige installatieautomaten gebruiken.

De 3-fase-eis is als je je apparaat ook op 3-fasen aansluit. Bij zware verwarmingselememten of grote warmtepompen heb je dat. Dan kom je bij een 3P+N aardlekautomaat of installatieautomaat uit.

Gebruik je maar 1 van de 3 fasen voor je apparaat, dan is een 1P+N voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

AJA schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Omdat een C karakteristiek gemaakt is voor zware aanloopstromen van bijvoorbeeld industrie machines. De resistieve stroom van het heater element in de binnenuit, of de frequentie gestuurde motor van de buitenunit hebben die aanloopstroom niet.

Hier 2*B16 automaat met elk hun eigen kWh meter, 1 voor de buitenunit en 1 voor de binnenuit(unitower)met de 2 CV pompen en accessoires. Zodoende ook nog goed inzicht in wat hij gebruikt en kan ik op basis van die metingen ook nog weer eea inzichtelijk gaan maken of aansturen via home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Adriaan71 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Maar wat is de bedoeling met een unitower en een MEH 97 .
Ik heb het over de uniSTOR. :)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
:? Lange dagen

Dat is geen boiler voor warmtepomp. Zit kleiner spiraal in.

Je moet deze hebben

https://www.vaillant.nl/p...r-warmtepompen-20032.html

Groter spiraal in.

Of een RVS van De Jong WPS200 of 300 bv

[ Voor 28% gewijzigd door Adriaan71 op 07-07-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
_ferry_ schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:05:
[...]

Omdat een C karakteristiek gemaakt is voor zware aanloopstromen van bijvoorbeeld industrie machines. De resistieve stroom van het heater element in de binnenuit, of de frequentie gestuurde motor van de buitenunit hebben die aanloopstroom niet.
In de handleidingen van én de VWL 75/6 én de VWZ MEH 97/6 staat uitdrukkelijk aangegeven dat je een C karakteristiek moet gebruiken. Dus het kan zeker geen kwaad? Ik heb in ieder geval C besteld nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Adriaan71 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:17:
[...]

Dat is geen boiler voor warmtepomp. Zit kleiner spiraal in.

Je moet deze hebben

https://www.vaillant.nl/p...r-warmtepompen-20032.html

Groter spiraal in.

Of een RVS van De Jong WPS200 of 300 bv
Dank je hoor. Had gewoon even gegoogled naar "uniSTOR". Mijn fout :) Ik krijg volgende week de uniSTOR VIH RW 300/3 BR geleverd.

[ Voor 6% gewijzigd door ben2513 op 07-07-2022 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJA

AJA

[...]

Dank je. Ik moet dus voor mijn VWZ MEH 97/6 nog een extra groep leggen dan? Maar de uniSTOR kan wel gewoon op een gedeelde groep, toch? Omdat hij dus niet zelf verwarmt. In de handleiding van de VWZ MEH 97/6 module staat het volgende "Gebruik bij een 3-fasige netaansluiting 3-polig schakelende zekeringen." 3-fase heb ik wel, maar moet een gewone installatieautomaat als deze niet voldoen?
Wat is het verschil tussen B16 en C16 automaat?
Wat is het verschil tussen een B16 en een C16 installatieautomaat? Een B16 automaat schakelt direct uit indien er een kortsluitstroom van 80A wordt gemeten (5*In). Een C16 schakelt uit bij 160A kortsluitstroom (10*In). Een C16 wordt vaak toegepast bij machines met een hoge aanloopstroom.

Standaard heb je een B automaat in je groepenkast, een C automaat kan tegen een hogere aanloopstroom zoals hier boven ook staat. Binnenunit kan prima op een B16, buitenunit zet ik op een C16. Bij beide uiteraard een werkschakelaar er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
Je mag ook niet altijd zomaar een b automaat door een c automaat vervangen. Dat hangt af van aardelektrode kabellengte hoofdzekering en aardlekschakelaar. Soms kan het zelfs gevaarlijk zijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier in het topic staat ergens wel een plaatje van het stroomverbruik van de units geloof ik. (Even zoeken via de filter op afbeelding wellicht) daar blijft hij nog een eind van de 16A af, dus ik zie ook geen noodzaak om er een C-karakteristiek voor te gebruiken.

Dus tja, het kan met C-karakteristiek, maar het zou mijn keuze niet zijn, omdat er een onnodig grote kortsluitstroom kan lopen zonder de automaat te doen schakelen.

[ Voor 27% gewijzigd door _ferry_ op 08-07-2022 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Zou ik niet best zijn als hij zo'n aanloopstroom zou hebben, zit je elke keer een halve seconde met half gedimd licht in je huis als ie inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-05 20:53
Ik heb net even gebeld naar Vaillant met vraag waarom er in de meeste opstellingen in de installatiebundel standaard geen sanitair expansievat wordt voorzien. Dit zou niet noodzakelijk zijn volgens het contact: uitgaande van een waterdruk van 3.5 bar, en dat het systeem 8 bar mag hebben (overdruk ventiel), zou dit weinig/niet bijdragen. Wat denken jullie hierover?

Ik vond dittopic al, met wat verschillende meningen hierover: enkele users zonder missen het niet (geen drukverschil op kranen na opwarmcyclus), andere geven aan beter te plaatsen (overdruk ventiel minder belast (minder kans op lekkage later), en minder water verlies).
Expansievat voor sanitair water nodig of niet?

Mijn eigen ervaring: In in mijn huidige woning een relatief nieuw sanitair expansievat (8 liter 1.5 bar voordruk, boiler 55°C 100 liter gas indirect, overdrukventiel 7 bar). Ondanks nieuw, en correct aangesloten (tussen boiler koud inlaat en ovedrukventiel), lekt hier bij opwarmcyclus alsnog steeds het overdrukventiel, en heb ik ook een kleine drukverhoging aan de kraan.

Ik zou precies wel plaatsen gezien kleine meerkost.

[ Voor 6% gewijzigd door SoulShot op 11-07-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
SoulShot schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:09:
Ik heb net even gebeld naar Vaillant met vraag waarom er in de meeste opstellingen in de installatiebundel standaard geen sanitair expansievat wordt voorzien. Dit zou niet noodzakelijk zijn volgens het contact: uitgaande van een waterdruk van 3.5 bar, en dat het systeem 8 bar mag hebben (overdruk ventiel), zou dit weinig/niet bijdragen. Wat denken jullie hierover?

Ik vond dittopic al, met wat verschillende meningen hierover: enkele users zonder missen het niet (geen drukverschil op kranen na opwarmcyclus), andere geven aan beter te plaatsen (overdruk ventiel minder belast (minder kans op lekkage later), en minder water verlies).
Expansievat voor sanitair water nodig of niet?

Mijn eigen ervaring: In in mijn huidige woning een relatief nieuw sanitair expansievat. Ondanks nieuw, en correct aangesloten (tussen boiler koud inlaat en ovedrukventiel), lekt hier bij opwarmcyclus alsnog steeds het overdrukventiel, en heb ik ook een kleine drukverhoging aan de kraan.

Ik zou precies wel plaatsen gezien kleine meerkost.
Lijkt erop dat je SWW vat niet goed gedimensioneerd is. Wat is het volume van je boiler, en welke maximumtemperatuur hou je aan? (65 graden of meer?)? Wat zijn de specs van je expansievat? Welke druk overdrukventiel heb je?

Ik vind een SWW vat vooral eleganter dan de overdruk dumpen. Verder hoop ik dat dit tot minder druk leidt op het SWW vat, en deze langer mee gaat. Qua liters water krijg je een expansievat er kostentechnisch nooit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Zwartoog schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Lijkt erop dat je SWW vat niet goed gedimensioneerd is. Wat is het volume van je boiler, en welke maximumtemperatuur hou je aan? (65 graden of meer?)? Wat zijn de specs van je expansievat? Welke druk overdrukventiel heb je?

Ik vind een SWW vat vooral eleganter dan de overdruk dumpen. Verder hoop ik dat dit tot minder druk leidt op het SWW vat, en deze langer mee gaat. Qua liters water krijg je een expansievat er kostentechnisch nooit uit.
Ik heb het toegevoegd: 8 liter 1.5 bar voordruk, boiler 55°C 100 liter gas gestookt indirect, overdrukventiel 7 bar. Het sww expansie vat is nieuw, maar de overdrukklep is wel al ouder, misschien begint die te vroeg te druppelen, en is dat hier het probleem. Anyway, de Vaillant warmtepomp komt in de volgende woning die in opbouw is, waarvoor ik dus twijfel of zo'n sww expansievat nuttig gaat zijn of niet :-) .

Vaillant zei dus dat de boiler de drukverhoging tot aan de expansieventielwaarde (8 bar) wel aankan, maar het lijkt mij aannemelijk dat een overdrukvat toch iets van stress wegneemt.

Prijstechnisch ben ik denk ik wel met je akkoord, even omgekerend van laatste factuur, water kost €0.005/liter in BE. Als je elke dag 2 liter water verliest (lijkt me overdreven), kost dat €3.65/jaar.

Dan heb je nog het 'ongemak' dat je net na opwarmen misschien opeens een sterke straal uit je kraan hebt voor de eerste seconde. Iemand gaf al aan dat dit niet echt merkbaar is, maar geen idee of dat verschilt van systeem tot systeem. Iemand hier nog ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door SoulShot op 11-07-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
SoulShot schreef op maandag 11 juli 2022 @ 11:41:
[...]

Ik heb het toegevoegd: 8 liter 1.5 bar voordruk, boiler 55°C 100 liter gas gestookt indirect, overdrukventiel 7 bar. Het sww expansie vat is nieuw, maar de overdrukklep is wel al ouder, misschien begint die te vroeg te druppelen, en is dat hier het probleem. Anyway, de Vaillant warmtepomp komt in de volgende woning die in opbouw is, waarvoor ik dus twijfel of zo'n sww expansievat nuttig gaat zijn of niet :-) .

Vaillant zei dus dat de boiler de drukverhoging tot aan de expansieventielwaarde (8 bar) wel aankan, maar het lijkt mij aannemelijk dat een overdrukvat toch iets van stress wegneemt.

Prijstechnisch ben ik denk ik wel met je akkoord, even omgekerend van laatste factuur, water kost €0.005/liter in BE. Als je elke dag 2 liter water verliest (lijkt me overdreven), kost dat €3.65/jaar.

Dan heb je nog het 'ongemak' dat je net na opwarmen misschien opeens een sterke straal uit je kraan hebt voor de eerste seconde. Iemand gaf al aan dat dit niet echt merkbaar is, maar geen idee of dat verschilt van systeem tot systeem. Iemand hier nog ervaring mee?
Tenzij je echt een heel lage waterdruk hebt in BE, lijkt me de voordruk te laag te zijn. Maar dat staat niet op het vat, wellicht dat je installateur hem heeft bijgesteld? Voordruk moet 0,2 bar onder de leidingdruk zijn. Of 8 liter voldoende is, kun je hier narekenen, inclusief verdere aanwijzingen voor installatie:
Adriaan71 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Ik blijf hiermee prima op druk:
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Harde straal merk ik ook niets meer van (eerder wel toen de voordruk nog te hoog was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
In ander nieuws: de sensor was uit de boiler gevallen vannacht (of ik had hem niet terug gedaan). Hij stond dus vanmorgen heel hard te proberen het vat om te warmen dat maar 20 graden bleef :D

Enfin, mijn Domoticz sensor registreerde 73 graden Ta, en ik zit nu met 283 liter water van rond de 70 graden :P

Sensor maar eens vastzetten met een stukje schuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:04
Hoe kan zo'n sensor er nou zo makkelijk uitvallen? Dat klinkt dan toch vrij brak...

Ik zou eens even lang gaan douchen voor een échte oplossing :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Sensor in holle buis, dus beetje rommelen in de buurt en je trekt de sensor aan de draad uit de holle buis. Zal hem er nog eens beter naartoe leiden..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, hij draait oOo
Ik stond pal onder de buitenunit, die op het houten garagedak staat, maar merkte niet eens dat hij het SWW aan het maken was. Geen idee of hij op vol vermogen draaide, 2kW opgenomen vermogen. Maar ben IIG blij dat het tot nu toe stil was.

En we kunnen weer thuis douchen vanavond :D
Nog genoeg werk te doen, maar SWW was nu even het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
_ferry_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:41:
Zo, hij draait oOo
Ik stond pal onder de buitenunit, die op het houten garagedak staat, maar merkte niet eens dat hij het SWW aan het maken was. Geen idee of hij op vol vermogen draaide, 2kW opgenomen vermogen. Maar ben IIG blij dat het tot nu toe stil was.

En we kunnen weer thuis douchen vanavond :D
Nog genoeg werk te doen, maar SWW was nu even het belangrijkste.
Gefeliciteerd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 19:55
Hier een nieuw lid van de Vaillant-WP-familie.
Er is intussen het een en ander aan (hybride) Vaillant-spulletjes geïnstalleerd. Buitenvoeler en thermostaat moeten nog. Het systeem moet ook nog afgevuld en in gebruik gesteld door Vaillant. Ook is kennelijk nog een VR70 module nodig. Dat blijft me wat onduidelijk hoe essentieel die nu is. Het is de bedoeling dat de vloerverwarming ook gaat koelen. Daar zou het mee samenhangen. VR70 komt deze week.
Alles was al besteld begin dit jaar voor ik dit topic ontdekte. Veel leveringsproblemen gehad en vertraging bij de installatie om allerlei redenen.

- ECOTECplus HR-ketel
- VWL 55/5 AS buitenunit
- VWL 57/5 IS binnenuit
- VP RW 45/2 B buffervat
- VRC 720/2 Sensocomfort
- VR70 multimatic mengmodule

Buitenunit zit op eigen groep.

Het was wel passen en meten in ons ketelhokje...
Vaillant-spul is een stukje groter dan Remeha-spul.

Hope for the best wb. werking, rendement etc.

Ik zou wel graag zelf willen monitoren hoe het systeem functioneert. Heb daar wel al wat over gelezen, maar zoek vooral een eenvoudige (plug and play) methode, die dan misschien net wat minder mogelijkheden biedt. Tips welkom. Intussen lees ik braaf het topic verder door natuurlijk.

(Nu nog de buitenmuren isoleren. Leuke vakantieklus voor augustus).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDLk9cfeBXzFJ80Rprvhl4zjRF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cKvp47msAgL0i1ouaGdv4EM.jpg?f=fotoalbum_large

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Adriaan71 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:40:
Vandaag de Vaillant VIH RW 400/3MR Unistore gehad.

Kan je zeggen een zware jongen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Inclusief een staal constructie onder de vloer gemaakt ivm met gewicht als hij gevuld is
Dag Adriaan

Bedankt voor het delen! Heb twee vraagjes:

Aan de unistor is er aan de voorkant een uitstekende zwarte schijf. Daar kan volgens de handleiding een weerstand worden aangesloten (optie). Kan de schijf er ook af, zodat de diepte van de boiler gelijk is aan de diameter van de boiler (dus zonder die +- 10 cm extra schijf erop)?

Ik speel met het idee om een de unitower op hoogte te plaatsen via een constructie zoals jij die hebt gemaakt. Ik kan in mijn bouwmarkt wel ijzeren vierkant alluminium/staal kopen, maar de dragers waar deze op rusten en de poten lijken mij erg specifiek in jouw foto. Waar koop je zoiets, of dit in elkaar gelast? Hoe weet je hoeveel dragers/poten je nodig hebt voor dit gewicht?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
SoulShot schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:43:
[...]

Dag Adriaan

Bedankt voor het delen! Heb twee vraagjes:

Aan de unistor is er aan de voorkant een uitstekende zwarte schijf. Daar kan volgens de handleiding een weerstand worden aangesloten (optie). Kan de schijf er ook af, zodat de diepte van de boiler gelijk is aan de diameter van de boiler (dus zonder die +- 10 cm extra schijf erop)?

Ik speel met het idee om een de unitower op hoogte te plaatsen via een constructie zoals jij die hebt gemaakt. Ik kan in mijn bouwmarkt wel ijzeren vierkant alluminium/staal kopen, maar de dragers waar deze op rusten en de poten lijken mij erg specifiek in jouw foto. Waar koop je zoiets, of dit in elkaar gelast? Hoe weet je hoeveel dragers/poten je nodig hebt voor dit gewicht?

Bedankt!
De dop kan er inderdaad af maar dat geeft je wel een isolatie lek in het geheel . Die dop is ook geïsoleerd.

De constructie heb ik laten lassen door een constructie bedrijf die wel eens vaker maatwerk voor me maakt. Geef hem de maten door en het gewicht wat erop komt en dan komt de rest vanzelf goed.

Moet zo en zo staal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJA

AJA

@Adriaan71 van welk merk zijn de 28mm kogelkranen die jij hebt gebruikt?

ter info;
Ik heb inmiddels de grondleiding via de kruipruimte in de technische ruimte gekregen, het was een klusje, waarbij helaas een retour vloerverwarmingsleiding is geraakt, maar inmiddels verholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8WOjEyiFddV0jqkTs3I2rbAUXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdjLtsec6fAUMyC7DVHgBl9n.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf hier ga ik verder met 35mm vaste cv-buis, moet wel behoorlijk wat bochten (6 stuks) maken, zal dat de flow veel beinvloeden?

Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.

[ Voor 84% gewijzigd door AJA op 13-07-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 09:09
Weet iemand het antwoord op mijn vraag?

Aanstaande vrijdag mag ik eindelijk mijn VWL 75/6, VWL 125/6 en 2x VWL B 270/5 in ontvangst nemen :). Deze ga ik ophalen met auto en aanhanger.
Maar weet iemand waar je de afmetingen van de transportverpakking kan vinden? Het zou me uitermate lullig lijken als ik er dáár moet achter komen dat het net niet past.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
WallyPower schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:48:
Weet iemand het antwoord op mijn vraag?

Aanstaande vrijdag mag ik eindelijk mijn VWL 75/6, VWL 125/6 en 2x VWL B 270/5 in ontvangst nemen :). Deze ga ik ophalen met auto en aanhanger.
Maar weet iemand waar je de afmetingen van de transportverpakking kan vinden? Het zou me uitermate lullig lijken als ik er dáár moet achter komen dat het net niet past.. :+
Ze staan in ieder geval vast op pallets. De 75/6 was aan beide lange kanten 20 cm breder ivm bescherming lamellen/fan. En net zo breed als de unit breed was + paar cm.

Je hebt in ieder geval een flinke aanhanger nodig, en veel mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Ik hoop dat ze een heftruck op die locatie hebben, die 125 weegt dik 200kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:53:
En een aanhanger die 400 kg kan, en een auto die dat mag trekken.

Kun je niet beter een bestelbusje/bestelwagen huren @WallyPower ? Dan stuitert het ook wat minder.

Wel goed vastzetten, zeker die hoge. Als die op z'n kant valt is het einde verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
Zwartoog schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:51:
[...]

Ze staan in ieder geval vast op pallets. De 75/6 was aan beide lange kanten 20 cm breder ivm bescherming lamellen/fan. En net zo breed als de unit breed was + paar cm.

Je hebt in ieder geval een flinke aanhanger nodig, en veel mensen :)
Tnx, Dat is alvast een indicatie. :) Dan kom je ongeveer uit op 850x1200 in het grondvlak. De 125 is gelukkig alleen hoger, verder dezelfde afmetingen
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:53:
Ik ook :P Gelukkig wordt ie thuis met de kraan eraf gepakt als ie naar het dak gaat ;)
Zwartoog schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:00:
[...]

En een aanhanger die 400 kg kan, en een auto die dat mag trekken.

Kun je niet beter een bestelbusje/bestelwagen huren @WallyPower ? Dan stuitert het ook wat minder.

Wel goed vastzetten, zeker die hoge. Als die op z'n kant valt is het einde verhaal.
Die aanhanger mag 1200kg hebben dus daar komen we lang niet aan. Verder gewoon de spanbandjes goed plaatsen en rustig naar huis tuffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Geen spanbandjes van de bouwmarkt gebruiken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@WallyPower Foto voor de beeldvorming:
ds23man in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

En voor de statistieken; wanneer besteld?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
AJA schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:08:
@Adriaan71 van welk merk zijn de 28mm kogelkranen die jij hebt gebruikt?

ter info;
Ik heb inmiddels de grondleiding via de kruipruimte in de technische ruimte gekregen, het was een klusje, waarbij helaas een retour vloerverwarmingsleiding is geraakt, maar inmiddels verholpen.

[Afbeelding]

Vanaf hier ga ik verder met 35mm vaste cv-buis, moet wel behoorlijk wat bochten (6 stuks) maken, zal dat de flow veel beinvloeden?

Ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang.
Met 35 mm hoef je je nergens zorgen om te maken. Daar gaat zat water doorheen :)

Maar je bent lekker bezig.

IMI Heimeier Globo H kogelkraan voor verwarmingsinstallaties, 2x binnendraad, 1"

Maar als je kan persen kan ook mapress of Xpress VSH 28 of 35mm. Persbek M

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 13-07-2022 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
WallyPower schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:02:
[...]

Tnx, Dat is alvast een indicatie. :) Dan kom je ongeveer uit op 850x1200 in het grondvlak. De 125 is gelukkig alleen hoger, verder dezelfde afmetingen

[...]

Ik ook :P Gelukkig wordt ie thuis met de kraan eraf gepakt als ie naar het dak gaat ;)
[...]

Die aanhanger mag 1200kg hebben dus daar komen we lang niet aan. Verder gewoon de spanbandjes goed plaatsen en rustig naar huis tuffen.
Hou er rekening mee dat de verpakking aan de bovenzijde slechts piepschuim is met karton, daar snijdt een spanband zo doorheen, dus plaatmateriaal mee. Verder moet je rekening houden met wat extra hijsbanden als je hem zonder verpakking op je dak wil zetten, de meegeleverde tilbanden zijn slechts 30-40cm lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WallyPower
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:11:
Geen spanbandjes van de bouwmarkt gebruiken.....
Nee het touw wat achter de kassa ligt :P
Dank u :)

Wanneer besteld is een vraag met 2 antwoorden..

De order is geplaatst op 13 maart. Halverwege april was alles binnen behalve een VR71 en de VWL 125/6. Toen ik twee weken later belde over de status was er niks meer binnen.. Bleek dat alles nog bij de groothandel stond en dat de groothandel mijn order aan andere mensen had meegegeven omdat er nog dingen ontbraken |:(. Uiteindelijk zijn vorige week de VWL 75/6 en de VWL B270/6 bij de webshop binnen gekomen, de VWL125/6 wordt daar morgen afgeleverd.
ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:51:
[...]

Hou er rekening mee dat de verpakking aan de bovenzijde slechts piepschuim is met karton, daar snijdt een spanband zo doorheen, dus plaatmateriaal mee. Verder moet je rekening houden met wat extra hijsbanden als je hem zonder verpakking op je dak wil zetten, de meegeleverde tilbanden zijn slechts 30-40cm lang.
Goeie, zal wat latten en platen meenemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Hier is de 75/6 ook geplaatst. Alleen helaas wel met problemen. Ze krijgen de WP niet opgestart.
Ze hebben het over een melding dat de druk te laag is in de compressor en hoorde ze over een melding met de verdampingstemperatuur te laag zou zijn.

Ik zou er ook wel naar willen kijken, alleen had ik dit nu net juist uitbesteed ivm drukke planning mbt de verbouwing hier. De compressor schijnt even snel op te starten, om daarna weer gelijk uit te gaan. :/

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Gevalletje garantie....

Neem aan dat ze contact opnemen met Vaillant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Adriaan71 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:40:
Vandaag de Vaillant VIH RW 400/3MR Unistore gehad.

Kan je zeggen een zware jongen.

Inclusief een staal constructie onder de vloer gemaakt ivm met gewicht als hij gevuld is
Wow. Hier wordt maandag de Vaillant uniSTOR VIH RW 300/3 BR geplaatst. Zal vast meevallen dan, wel veel kleiner in vergelijking. Maar in ieder geval blij dat we ervoor hebben gekozen de boiler niet op zolder te plaatsen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Ik zat ook nog te kijken naar de sensoCOMFORT VRC 720 die bij ons in de woonkamer wordt geplaatst. Moet de thermostaat met een draad met de warmtepomp/"binnenunit" worden verbonden of gaat dit draadloos? Ik heb echt geen zin om nog meer kabels in het zicht te hebben. Eventueel weer door de kruipruimte....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ben2513 de VRC 720 is bedraad (2draden ebus, display blijft aan), VRC720f is draadloos (ontvanger heeft ebus aansluiting).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
ben2513 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:48:
Ik zat ook nog te kijken naar de sensoCOMFORT VRC 720 die bij ons in de woonkamer wordt geplaatst. Moet de thermostaat met een draad met de warmtepomp/"binnenunit" worden verbonden of gaat dit draadloos? Ik heb echt geen zin om nog meer kabels in het zicht te hebben. Eventueel weer door de kruipruimte....
Gewoon hangen op de plaats van de oude thermostaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:59
Proton_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:06:
@ben2513 de VRC 720 is bedraad (2draden ebus, display blijft aan), VRC720f is draadloos (ontvanger heeft ebus aansluiting).
en die gaan naar het binnendeel van de WP?

Waar gaan de draden van de buitentemperatuur voeler heen?Naar de thermostaat of ook binnendeel WP?
Wat voor draad heb je daar voor nodig?

Zal de handleiding ook weer eens op zoeken, maar net kleine oog operatie gehad en zoom dit nu maximaal in op Ipad om iets te kunnen zien, binnenkort weer beter qua zicht :D :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Zwartoog schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:34:
[...]

Gewoon hangen op de plaats van de oude thermostaat :?
Dat is een draadloze Nest... en bovendien staat de huidige cv ketel op zolder, de warmtepomp-installatie komt in de bijkeuken.

@Proton_ Dank je, even kijken of ik hem nu nog snel kan ruilen voor de f-versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ds23man schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:22:
Gevalletje garantie....

Neem aan dat ze contact opnemen met Vaillant?
Ja ze komen morgen of vrijdag dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ben2513 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:44:
[...]

Dat is een draadloze Nest... en bovendien staat de huidige cv ketel op zolder, de warmtepomp-installatie komt in de bijkeuken.

@Proton_ Dank je, even kijken of ik hem nu nog snel kan ruilen voor de f-versie.
Bang dat hij niet op voorraad is de F.

Je kan gewoon alle e-bus draden met elkaar koppelen en het werkt :)

Heeft de installateur dat niet besproken met je? Of ga je zelf aan de gang.

De 300 liter weegt ook nog genoeg. Dan had ik mooi een de jong genoeg WPS300. Stukje lichter enebVS. Had de 400 van Vaillant genomen omdat er 5 mensen wonen en je kan geen RVS kan vinden van 400 liter. Althans een zuinige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Kees_frl schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:39:
[...]

en die gaan naar het binnendeel van de WP?

Waar gaan de draden van de buitentemperatuur voeler heen?Naar de thermostaat of ook binnendeel WP?
Wat voor draad heb je daar voor nodig?

Zal de handleiding ook weer eens op zoeken, maar net kleine oog operatie gehad en zoom dit nu maximaal in op Ipad om iets te kunnen zien, binnenkort weer beter qua zicht :D :)
Buitenvoeler gaat naar binnen deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
Adriaan71 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Heeft de installateur dat niet besproken met je? Of ga je zelf aan de gang.

De 300 liter weegt ook nog genoeg. Dan had ik mooi een de jong genoeg WPS300. Stukje lichter enebVS. Had de 400 van Vaillant genomen omdat er 5 mensen wonen en je kan geen RVS kan vinden van 400 liter. Althans een zuinige.
Nee, niet besproken. Ik denk dat de installateur dan even zelf met een oplossing zou moeten komen. Een gaatje door de vloer lijkt mij echter geen probleem, de thermostaat hangt aan de muur met de trapkast erachter, dus daar kan ik goed boren. Alleen letten om de betonnen balken.

Keuze qua boiler is al gemaakt, de 300l uniSTOR is immers al geleverd bij hun. Gaat vast goed komen :) Ik zal maandag en dinsdag foto's plaatsen tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

De 75/6 draait hier inmiddels. Bleek een spoel te blijven hangen waardoor de compressor niet kon opstarten of iig het proces afgebroken werd.

[ Voor 4% gewijzigd door mydogisgone op 14-07-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
mydogisgone schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:48:
De 75/6 draait hier inmiddels. Bleek een spoel te blijven hangen waardoor de compressor niet kon opstarten of iig het proces afgebroken werd.
Mooi!

Hoe hebben ze dat gefixed dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Zwartoog schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Mooi!

Hoe hebben ze dat gefixed dan?
Volgens mij hebben dat onderdeel vervangen. Ik was er zelf niet bij ivm een andere afspraak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter vl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 27-02 10:54
Jaja warmtepomp is binnen 75/6 nu alleen nog wachten op de unistor 375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Screeny
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-05 13:13
Hoeveel werkdagen moet je rekenen voor het installeren van zo een unit als hybride systeem (dus CV blijft) onder "normale" omstandigheden? (unit buiten op maaiveld bij de muur van de bijkeuken, cv en binnen unit aan de andere kant van deze muur. Electra groep ook aanwezig in de bijkeuken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo ik geloof dat ik maar eens ga kijken hoe goed de koeling werkt voor aankomende week :X Heb alleen de VV nog niet aangesloten, maar misschien heb ik daar nog tijd voor.

Wat mij trouwens wel wat tegenvalt c.q. opvalt is dat je instellingen moet doen op de binnenunit, en instellingen op de thermostaat, en dat het uitlezen van waardes op de binnenunit baggertraag is :P Echt lekker werkt dat niet.

En de interface op de thermostaat vind ik raad :P eerst de tijd aangeven, met er onder "Tijd".
Idem met de andere metingen. Normaal zou je "Tijd:" boven de daadwerkelijke waarde zetten.

@Screeny
Met 2 dagen ben je wel aardig rond denk ik. Beetje afhankelijk van hoeveel leidingwerk je hebt, en of je al een fundatie hebt voor de buitenunit bijvoorbeeld. Veel kun je al voorbereiden, zoals een doorvoer naar buiten.

[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 15-07-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Nog 2 vragen bij mij:

Bij de WP zat z'n kek slangetje geleverd. Wat moet ik daarmee? :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYp1urIXveMAtKmIxKbxd1TYUWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qik2XNdUeHyV98EzmoGUnN8O.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het eerste onderhoud na een jaar moet de ontluchtingsklep gesloten worden. Waarom pas na een jaar? En hoeft hij dan nooit meer open, ook niet na onderhoud aan de CV installatie (leeglopen en weer vullen)?

Of is dit gewoon ingepast in het jaarlijkse onderhoudsschema, en gaan ze ervan uit dat niemand ooit nog iets aan z'n CV installatie aanpast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dat slangetje vroeg ik mij ook al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Het slangetje komt mij niet bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Verder zit in zakje van de condensafvoer een rubberringetje, kan daar niets over terugvinden. Verder zit er nog een zakje bij met 4 grotere rubberringen ook onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Hier idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Jups, kon ik ook niet veel mee.
Is dat slangetje misschien om iets te doen qua aftap puntjes die aanwezig zijn op bijvoorbeeld de spiraal in de unistor? Dat is wel een vergelijkbare diameter, en elastische slang die er makkelijk op/af gaat.

Vanmiddag de legionella run gedaan. WP+element gingen aan, compressor sowieso 70%, misschien nog hoger buiten de momenten dat ik keek. Maar qua geluid was het echt prima. Zachtjes gebrom onder het houten garagedak. Buiten op een bepaalde plek dat je het ook kon horen als je er op let, maar boven verwachting stil eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:16:
Jups, kon ik ook niet veel mee.
Is dat slangetje misschien om iets te doen qua aftap puntjes die aanwezig zijn op bijvoorbeeld de spiraal in de unistor? Dat is wel een vergelijkbare diameter, en elastische slang die er makkelijk op/af gaat.

Vanmiddag de legionella run gedaan. WP+element gingen aan, compressor sowieso 70%, misschien nog hoger buiten de momenten dat ik keek. Maar qua geluid was het echt prima. Zachtjes gebrom onder het houten garagedak. Buiten op een bepaalde plek dat je het ook kon horen als je er op let, maar boven verwachting stil eigenlijk :)
Mooi he, is zo slecht nog niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4ygZnOSwsBFnRawxp2U42ZK_wY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/viE3vs93ChA32Frh49EfVd2p.png?f=user_large
Verstandig om het nu te doen, straks is het zo heet dat de compressor niet meer dan 55 graden wil maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:21
_ferry_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:16:
Vanmiddag de legionella run gedaan. WP+element gingen aan,
Gingen die tegelijk aan? Nou ken ik Vaillant niet, maar dat lijkt me niet logisch... Normaliter gaat eerst de compressor aan, en als die het niet meer trekt neemt het element het over.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
En volgens het plaatje hierboven zou hij zonder element ca 70-75 graden moeten kunnen maken, dus dat is hetzij een vergissing, hetzij een foute default of er is wat mis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou ik vond het sowieso apart, want ik hoorde hem aanspringen(water wat rondstroomde), toen ging eerst even het elektrische element aan. Daarna uit, toen de WP, en daarna sprong het element bij.

Misschien omdat legionella op 65 staat, + de 10 K graden die hij er bij optelt om overdrachtsverlies te compenseren (welke initieel op 25 stond 8)7 ) dat hij dus 75 berekend. En dan het element er bij aanzet. Volgende week eens monitoren.
Hij moest ook nog SWW run gaan doen, dus moest van +/-39 naar 65.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ1rb5U_f29fgz-H-MP-lr8HYFg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c4FfsTz8CUGH63JkifkQ0I3D.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door _ferry_ op 17-07-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@_ferry_ Zo zou het moeten werken: Anoniem: 1608730 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Als je spiraal een beetje lang is, zal 5K ook wel goed moeten werken.
En er zijn nog meer settings:
Anoniem: 1608730 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
(Ik doe zelf geen sww met de Vaillant dus zelf geen ervaring :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Andrehj schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:57:
[...]

Gingen die tegelijk aan? Nou ken ik Vaillant niet, maar dat lijkt me niet logisch... Normaliter gaat eerst de compressor aan, en als die het niet meer trekt neemt het element het over.
Gaat ook eerst op compressor. Een AroTHERM plus haalt zelf gewoon 75 graden,. Ook plannen naar een SWW run in tijdsvenster met een split. Die pakt wel laatste stukkie met element.

[ Voor 15% gewijzigd door Adriaan71 op 17-07-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Adriaan71 hmm, kan je de 2 kW van de binnenunit zoals op het screenshot gemeten verklaren?
@_ferry_ hoe meet je dat, en waar komt het gat tussen 13:10 en 13:30 vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:36:
@Adriaan71 hmm, kan je de 2 kW van de binnenunit zoals op het screenshot gemeten verklaren?
Er is een kans dat hij de element pakte omdat het buiten hoger dan 25 graden was en hij het water temperatuur wilde maken van 75 garden. Vanaf 25 graden gaat hij tot 70 graden volgens tijdsvenster. En zijn legionella run stond op 65 graden en zijn aanvoer temperatuur 10 graden hoger. Dus die 75 graden

Dat lijkt mij de enigste rede. Maar dan nog moet hij eerst op compressor tot max gaan en dan bij springen.

Zal gewoon zo en zo een SWW run doen in tijdsvenster een dan meteen de legionella run erachter aan. Dan gat hij zo en zo de SWW run doen op compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgovax
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
Hallo.
Eerst wil ik mijn excuses aanbieden voor mijn Nederlands, dat op beginnersniveau is.
Ik heb een vraag over de installatie van een Vaillant monoblock warmtepomp.

De huidige situatie is:
-Nefit Proline CW5 cv-ketel
-85 m2 woonruimte met nieuwe Jaga hybride radiatoren
-40 m2 kamers met oude radiatoren (maar ik kan ze veranderen indien nodig)
-135 m2 vloerverwarming

Het is een oud huis (1918) met 3 verdiepingen en 25 jaar oud dubbel glas. Vorig jaar heb ik het dak geïsoleerd en vorige maand de vloer. Ik kan de muren niet isoleren en de huis is een rijtjeshuis.
Ik had vroeger 3000-3500 m3 gasverbruik maar vorig jaar verbruikte ik slechts 2200m3. Ik denk dat dit verschil komt door de isolatie van het dak, van de leidingen onder mijn huis en het gebruik van de Evohome slimme thermostaat. Ik gebruikte ook 55 graden in het circuit en het was oké behalve twee kamers (daarom heb ik vorige maand de Jaga hybride radiatoren in deze kamers geïnstalleerd).

Deze keer wil ik overstappen op warmtepompen, maar eerst met hybride omdat ik niet echt weet of het helemaal goed zou zijn met dit grote oude huis en met de fluctuatie van de energieprijzen wil ik de mogelijkheid behouden om over te stappen van één energiebron naar een ander.

Ik twijfel echter tussen de VWL75/6 en de VWL125/6. Ik lees veel artikelen over het belang van het minimale vermogen en de voortijdige slijtage van de warmtepomp als we hem te groot maken. Daarom ben ik bang dat de VWL125/6 te krachtig zou zijn voor een hybride installatie waarin de Vaillant thermostaat zal besluiten de CV-ketel te gebruiken als de thermostaat berekent dat dit economisch voordeliger is.

Ik ben van plan om het te installeren met behulp van het diagram van pagina 40 van dit document (https://easyfairsassets.c...OKTOBER_2021_ONLINE-1.pdf) met 100L buffer, VWZ AI en de rest.
Ik ken de Koevlaas-formule die me zou motiveren voor een VWL125/6, maar dat lijkt te zijn voor een volledig elektrisch systeem en ik ben bang dat het bij hybride gebruik eigenlijk een regressie zou zijn (de voortijdige slijtage).

Denken jullie dat ik toch maar een VWL125/6 moet nemen?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Voor de 125 heb je een 3 fasen aansluiting nodig (krachtstroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Proton_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:36:
De 2kW van de binnenunit is het verwarmingselement.
Dat gat komt omdat hij klaar was, en ik aansluitend met de ESP ging rommelen om ook de waterflow sensor te integreren. Dus die was een tijdje spanningsloos.

Ik had ergens gelezen in dit topic dat een K waarde van 10 goed was, maar zal hem eens op 5 zetten voor de volgende run. Denk inderdaad dat de hoge gewenste temperatuur en wellicht de lage begintemperatuur (hij zat waarschijnlijk nog 1 of 2 graden boven starttemperatuur sww) reden waren voor het inschakelen van het element.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ben2513
Let the games begin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVHl-s1agaUW2kmXk3vlzHtoMcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YZ1kEtiM45Tsm2J3P1aZE6C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4X4TPElCT5agE-fBNows9mLG1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFwJvxlrvqsUP8eBgy3thbbL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6avYa8PNA2mChr1dfD2uLxzDBjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18R1ZCjc0mfldnrkXlYJZyf2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:59
Sinds enkele maanden een Arotherm plus VWL 75/6 in gebruik, met een VWZ AI+ besturingsmodule en een Sensocomfort VRC 720 kamerthermostaat.

Voor het anti-legionellaprogramma kan ik een dag en tijdstip instellen. De frequentie (wekelijks) lijkt niet aanpasbaar, evenals de temperatuur (70°C).
Heeft iemand enig idee of die waarden, met name de temperatuur, ergens aan te passen zijn? Kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Waar ik mij nu eigenlijk over verbaas is dat mijn installateur niet heeft gekozen voor de meh 97/6, maar juist voor de MEH60 incl losse onderdelen. Heeft deze keuze voordelen of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
mydogisgone schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:55:
Waar ik mij nu eigenlijk over verbaas is dat mijn installateur niet heeft gekozen voor de meh 97/6, maar juist voor de MEH60 incl losse onderdelen. Heeft deze keuze voordelen of juist niet?
Als je ook SWW maakt is het een onlogische keus. In de MEH 97 zit namelijk alles in wat je nodig hebt.

Element, drieweg klep, overstort, Besturing en expansie vatje, ontluchter. En minder ruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:20:
[...]

Als je ook SWW maakt is het een onlogische keus. In de MEH 97 zit namelijk alles in wat je nodig hebt.

Element, drieweg klep, overstort, Besturing en expansie vatje, ontluchter. En minder ruimte nodig.
Ja hier wordt ook SWW toegepast. :/ Wel jammer, want ik vind dit best wel een gemiste kans.

[ Voor 7% gewijzigd door mydogisgone op 18-07-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Mogelijk iets met prijs of levertijd? Al vind ik de MEH60 ook al knap duur voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:33:
Mogelijk iets met prijs of levertijd? Al vind ik de MEH60 ook al knap duur voor wat het is.
Ze liggen op voorraad bij Wasco volgens mij. Nog 29 stuks 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
De mannen zijn klaar voor vandaag. De installatie binnen is al aangesloten op de vloerverwarming, maar nog niet met de buitenunit. Boiler moet nog met koud/warm water worden verbonden. Zie foto met de rode lijntjes erop, daar komen de leidingen. Direct achter de muur is de wc met daarin de bestaande leidingen. Komen morgen terug, Vaillant komt woensdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cyc-2RyNj17e9Z87ureuHZOApXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTCZk65NxIpY0SyM9UCs0oYF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOhK2GHbrotnqCVrexlpceKPBhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00ipy5CaAdLwrrswZOarton0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
ben2513 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:44:
[...]

De mannen zijn klaar voor vandaag. De installatie binnen is al aangesloten op de vloerverwarming, maar nog niet met de buitenunit. Boiler moet nog met koud/warm water worden verbonden. Zie foto met de rode lijntjes erop, daar komen de leidingen. Direct achter de muur is de wc met daarin de bestaande leidingen. Komen morgen terug, Vaillant komt woensdag.

[Afbeelding][Afbeelding]
Netjes lijkt wel werk van mij :)

Vandaag ook weer begonnen met installatie zal morgen eens wat posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Proton_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:33:
Wellicht. Die mannen van Vaillant gaven het hier vorige week ook al aan.

Btw ik heb zelf nog een losse Vaillant SensoHOME VR 921 gekocht.
Alleen is het niet duidelijk wat nou de + is van de ebus aansluiting op de VR 921.
Als ik wat schema's bekijk, lijkt het er op dat het de rechter pin is. Klopt dat? Kan iemand dat bevestigen?

Verder zie ik dat je kan kiezen tussen de sensoapp en de multimatic. Welke zou ik in mij geval moeten hebben? Ik heb de VRC 720 binnen hangen.

[ Voor 42% gewijzigd door mydogisgone op 18-07-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
mydogisgone schreef op maandag 18 juli 2022 @ 16:53:
[...]

Wellicht. Die mannen van Vaillant gaven het hier vorige week ook al aan.

Btw ik heb zelf nog een losse Vaillant SensoHOME VR 921 gekocht.
Alleen is het niet duidelijk wat nou de + is van de ebus aansluiting op de VR 921.
Als ik wat schema's bekijk, lijkt het er op dat het de rechter pin is. Klopt dat? Kan iemand dat bevestigen?

Verder zie ik dat je kan kiezen tussen de sensoapp en de multimatic. Welke zou ik in mij geval moeten hebben? Ik heb de VRC 720 binnen hangen.
Ebus aansluiting maakt niet uit hoe je het aansluit, Werkt gewoon. Geen + of -

Je hebt de Sensoapp nodig.

Advies gewoon de stappen volgen met koppelen en wachten.

Kan 1 tot 5 uur duren voor app werkt i.v.m. update's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Ebus aansluiting maakt niet uit hoe je het aansluit, Werkt gewoon. Geen + of -

Je hebt de Sensoapp nodig.

Advies gewoon de stappen volgen met koppelen en wachten.

Kan 1 tot 5 uur duren voor app werkt i.v.m. update's
Hij is aangesloten. Krijg alleen de melding dat deze niet compatibel zou zijn. Maar jij zegt gewoon afwachten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
mydogisgone schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:54:
[...]

Hij is aangesloten. Krijg alleen de melding dat deze niet compatibel zou zijn. Maar jij zegt gewoon afwachten? :)
Klopt, paar weken geleden ook 1 gekoppeld en zelfde melding. Paar keer overnieuw gedaan en bleef die melding krijgen.

Met Vaillant tech afdeling besproken en die gaf het te kennen dat het even kan duren. Morgen doet hij het.

Let maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
.

[ Voor 96% gewijzigd door ds23man op 18-07-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Adriaan71 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:03:
[...]

Klopt, paar weken geleden ook 1 gekoppeld en zelfde melding. Paar keer overnieuw gedaan en bleef die melding krijgen.

Met Vaillant tech afdeling besproken en die gaf het te kennen dat het even kan duren. Morgen doet hij het.

Let maar op.
Haha. Heel bijzonder. Maar ik ga het afwachten :)

Je hebt gelijk. Hij doet het al! Dankjewel!

[ Voor 5% gewijzigd door mydogisgone op 18-07-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgovax
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
ds23man schreef op maandag 18 juli 2022 @ 07:14:
Voor de 125 heb je een 3 fasen aansluiting nodig (krachtstroom).
Ja bedankt maar gelukkig heb ik al een drie fasen in huis :)
Pagina: 1 ... 28 ... 169 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic