Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-05 15:57
Dag allen,

Naar aanleiding van mijn post in het algemene l/w warmtepomp topic bij deze nu mijn eigen topic om de offerte te bespreken. Wij wonen helaas nog niet in het huis. Wij zijn nu echter al aan het rondkijken omdat wij voor het aankomende stookseizoen een warmtepomp geïnstalleerd willen hebben. De informatie van de huidige bewoners is ook beperkt. Daarom kunnen wij niet zomaar een van de formules gebruiken om te berekenen hoeveel kWh wij nodig hebben.

Isolatie:
- woningbouwwoning (tussenwoning) met bouwjaar 1979, drie verdiepingen, 111m2, 370m3
- spouwisolatie van 4cm dik (materieel onbekend). Volgens de bouwtekeningen moet er nog 3cm luchtspouw zijn. Die gaan wij na-isoleren.
- broodjesvloer met 4cm dikke EPS platen vanaf de bouw, wordt na-geïsoleerd met Rd 4.55 isolatie (glaswol of PIR, maar zeker met die Rd waarde)
- HR++ glas in het hele huis
- dak heeft vanaf de bouw 2.5cm PIR isolatie en lijkt daarna met 7cm PIR na-geïsoleerd te zijn (foto van de huidige bewoner, gemaakt tijdens het isoleren; witte plaat lijkt heel erg op gips maar 7cm dik??; lijkt ook op glaswol erachter)
- het energielabel is B (met de bestaande radiatoren, maar dat gaat dus veranderen, zie beneden)

Nieuw aan te leggen afgiftesysteem
- vloerverwarming op elke verdieping, in totaal net onder de 100m2
- h.o.h. 10cm, 16mm+2mm buizen
- een verdeler op elke etage
- nieuwe stamleidingen voor de verdelers omdat warmtepomp in het (geïsoleerde) schuurtje terecht komt i.p.v. de zolder

Gasverbruik?
- nu wordt het moeilijk. De huidige bewoner heeft mij alleen zijn laatste eindafrekening van juni 2021 laten zien. Het verbruik was toen 1900m3 voor het hele jaar (maar.. zie volgend punt) inclusief sww. Wie weet hoe hun ketel is afgesteld.. ik vind dit behoorlijk.
- temperatuur in het hele huis op 21.5 graden, plus thuiswerken en geen nachtverlaging
- medio december 2020 is het dak na-geïsoleerd en het gewone glas (geen idee of het toen al dubbel glas was of enkel glas, ik heb een sterk vermoeden voor enkel glas) vervangen door HR++
- zoals boven genoemd zullen wij de vloer nog na-isoleren en ook de spouw vullen (hopelijk kan dat hoor, maar als het kan dan doen wij het. Anders voorzetmuren helaas..)

Het gasverbruik lijkt mij dus geen goede indicatie voor wat voor een wp wij nodig hebben. Dit omdat het dak pas tijdens de stookperiode werd geïsoleerd en het glas werd vervangen. Bovendien zal de vloerisolatie ook nog verandering brengen, net zoals de spouwmuurisolatie.

Wat willen wij?
- stille all-electric warmtepomp. Het wordt eigenlijk zeker een Vaillant hoor, de vraag is alleen maar welk model.
- minimum 300l boiler
- naregeling van de vloerverwarming zou leuk zijn, tenminste in het begin wanneer de kindjes er nog niet zijn

Offerte
- De installateur had het eigenlijk direct over een buffervat om pendelen te voorkomen. Ik lees hier veel dat de vloerverwarming onze buffer is, dus eigenlijk hebben wij dat vat helemaal niet nodig
- Hij kwam uit op een Vaillant aroTHERM 75/6 monoblok met 7kw vermogen. Zie datasheet (wel met een kleinere boiler; dank aan het Vaillant-topic).
- In het w/p topic dachten jullie meteen dat veel van dat spul op de offerte niet nodig is. Ik zou uitleg zeer waarderen. Hier de offerte (totaalprijs incl installatie maar exclusief subsidie: €12450)
Een buiten opgestelde:
– aroTHERM plus monoblock warmtepomp plus VWL 75/6 A 230V; verwarmingsvermogen van
7,2 kW bij A7/W35 met COP 4,6 (warmtepompvermogen 60%) verwarmingsvermogen van 12,3 kW bij A7/W35 met COP 3,9 (warmtepompvermogen 100%) verwarmingsvermogen van 8,2 kW bij A7/W65 met COP 2,2 (warmtepompvermogen 100%) verwarming van 7,5 bij A-10/W35 met COP 2,5 (warmtepompvermogen 100%) koelvermogen van 11,0 kW bij A35/W18 met EER 2,9

Een binnen opgestelde:
– systeemregelaar sensoCOMFORT VR 720;
– VWZ MEH 97/6 hydraulische module met driewegomschakelklep warmwater/verwarming,
overstortventiel, 10 liter expantievat, automatische ontluchter, elektrische naverwarmer (0,7– 5,4 kW
230 Volt en 0,7– 8,4 kW 400 Volt) en VWZ AI besturingseenheid;
– VP RW 45/2 buffervat 45 liter;
– uniSTOR RW 300/3 BR, boiler voor warmtepomp (300 liter) B-label;
– VDM10 pompgroep 1”met a labelpomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDnyBvK7Td0a3uJuO7yXDbafQPs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1oOR0bGTfob0tW9TbYv2sRI4.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_2BzWn_KVQ0c4cFfGoWaPRqc2A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sJJrV6e2sJCZcbjmK5xCrQoO.png?f=fotoalbum_tile

---

Ik ben dus eigenlijk benieuwd wat er nog af kan van de offerte. Vaillant kwam zelf met deze samenstelling trouwens, gebaseerd op wat de installateur aan ze heeft doorgegeven. Ik denk dat wij het buffervat wel niet nodig hebben.

Een warmtepompboiler kan in principe ook, maar hebben wij dan niet nog een extra buitenunit nodig? Onze tuin is nu al klein en de l/w warmtepomp komt al direct naast de erfgrens te staan (maar gelukkig wel niet naast het huis).

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken. Wij zouden ook kunnen wachten met bestellen totdat wij het huis hebben en dan toegang aanvragen tot het historisch gasverbruik (mits je het verbruik van de vorige bewoners ook kunt zien) maar dan kunnen wij voor zeker twee maanden geen bestelling plaatsen. En dan wordt het wellicht wel krap met de tijd (installatie voor het stookseizoen).

Bij voorbaat dank voor alle reacties!

Hartelijke groet,
Benedikt

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-05 07:43
7 kW is wel een goede waarde, niet veel te veel niet te weinig, een warmtepompboiler zou ik niet doen want duurt lang om op te warmen en maakt best nog wat geluid.
Het is dat ik geen tijd heb momenteel want onder het offertebedrag kan ik denk ik wel.
1900m3 gas is gigantisch veel in een huis van 111m2 dat die vorige bewoner dat normaal vond ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:17

timovd

Voorsprong door techniek

Wij hebben een vergelijkbaar huis (zelfde bouwjaar, en vrijwel zonder woonoppervlakte en isolatiemaatregelen), maar wel op een hoek. Dat gaat prima met een 7kW. Als ik het nog een keer zou uitvoeren zou ik wel een losse WPB installeren i.p.v. de ingebouwde 180L tank met 3-wegklep voor net het beetje meer comfort.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Benedict
Ik vraag me af of de aanschaf van de wp 1 jaar uitstellen een optie voor jullie is:
1/ Ook de gasketel zal met je nieuwe afgifte systeem overweg kunnen.
2/ In dat jaar ga je veel leren over je warmtebehoefte

Een Ventilatie warmtepompboiler heeft meestal geen buitenunit. De warmtepomp zit dan bovenop de boiler en er is een luchtinlaat en een luchtuitlaat. Die sluit je aan met een luchtkanaal (gewoon ronde pijp van 15-20cm) op een dak of muurdoorvoer.

Bij de keuze van de warmtepomp is het vooral belangrijk om het vermogen bij -10 graden buiten te toetsen. Als jebinnen vloerverwarming hebt, gaat het om A-10/W35. sommige WP hebben bij -10 een lager vermogen dan op het etiket staat.
1900m3 en dan een 7kW WP lijkt me krap. en vloer isolatie scheelt niet veel (en is tegelijkertijd wel belangrijk bij vloerverwarming)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
1 ding ontbreekt nog: tussenwoning, hoekwoning, vrijstaand?

Ik denk dat van die 1900m3 na je isolatie maatregelen en iets normaler stoken eerder iets van 1200-1300m3 overblijft (op basis van een eigen hoekhuis uit '68 dat minder goed geisoleerd is dan het jouwe na al he plannen ;-)

De 7kW klinkt safe, meer gaat het niet snel worden en minder scheelt misschien 500 euro. Kun je beter het nu laten fixen zodat je komende winter (dus Q3 2022) geen aardgas meer nodig hebt en serieuze euro's bespaard. Beetje tegengeluid dus voor suggestie BarryH ;-)

Je vloerverwarming moet nog aangelegd worden, kies dan voor gesloten verdelers zonder pomp/mengregeling etc. Als je gewoon zorgt dat je in elk geval op 1 verdieping (meestal beneden) de boel niet dichtzet en er geen zone-regeling op hebt op 1 verdieping dan is een buffervat pertinente onzin.

buffervat kost 300 euro + 100 euro montage, dus kan er toch nog beetje af van de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Beste Benedikt,

Een buffervat neem je om 2 redenen.

1e om je systeem inhoud te vergroten als je te weinig water in je systeem hebt. ( dat is bij jouw niet het geval ) Dan plaats je je buffer in serie in je retour.

2e om je systeem hydraulische te scheiden zodat je warmtepomp zijn flow kwijt kan in je buffer als je met naregeling gaat werken. Dan kan het wel eens gebeuren als er een aantal zones dicht staan dat de pomp zijn flow niet kwijt kan. Dan heb je een hydraulische scheiding nodig. Dan plaats je je buffer parallel. En dan een eigen pompgroep voor je woning

Een AroTHERM plus VWL 75/6 A 230V levert bij -10 nog 7,6kw bij een compressor rps van 120, Dus vermogen zal je genoeg hebben.

Ik heb zelf een woning ui 1946 welke na geïsoleerd is met wanden en dak 3,0rd en vloer 4,8rd en HR++ glas met woonoppervlakte van 128m2 en ik draai met een Arotherm split 7kw welke een vermogen levert van 6,3kw bij -10. En ik heb daar genoeg aan voor mijn woning.

Heb zelf bg grond vv en 1e en 2e etage Jaga's hybride hangen.

Ga je niet teveel naregelen in je woning dan kan de buffer, pompgroep en je mengmodule er af. Dan kan je direct je monoblock op je installatie aansluiten.

Hou je het schema aan van Vaillant dan heb je al die spullen nodig.

• ben2513
koevlaas2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:05:
7 kW is wel een goede waarde, niet veel te veel niet te weinig, een warmtepompboiler zou ik niet doen want duurt lang om op te warmen en maakt best nog wat geluid. (...)
1900m3 gas is gigantisch veel in een huis van 111m2 dat die vorige bewoner dat normaal vond ?
Goed om te horen, 7kW lijkt een goed vermogen te zijn voor ons huis. Ik weet ook niet hoe ze serieus 1900m3 konden verbruiken hoor.. daar moet een reden voor zijn en dit ga ik natuurlijk aanpakken. Wellicht is de cv ketel ook gewoon niet goed afgesteld, 2015 geïnstalleerd en sindsdien niet gecontroleerd.
timovd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:12:
Wij hebben een vergelijkbaar huis (zelfde bouwjaar, en vrijwel zonder woonoppervlakte en isolatiemaatregelen), maar wel op een hoek. Dat gaat prima met een 7kW. Als ik het nog een keer zou uitvoeren zou ik wel een losse WPB installeren i.p.v. de ingebouwde 180L tank met 3-wegklep voor net het beetje meer comfort.
Wij hebben een tussenwoning, dus het zou wel moeten lukken gezien jouw ervaringen. Ik hoor wisselende verhalen over warmtepompboilers, maar volgens mij heb je al meteen meer comfort zodra je een groter boilervat neemt (niet geïntegreerd, 300l).
BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:14:
@Benedict
Ik vraag me af of de aanschaf van de wp 1 jaar uitstellen een optie voor jullie is (..)

Bij de keuze van de warmtepomp is het vooral belangrijk om het vermogen bij -10 graden buiten te toetsen. Als jebinnen vloerverwarming hebt, gaat het om A-10/W35. sommige WP hebben bij -10 een lager vermogen dan op het etiket staat.
1900m3 en dan een 7kW WP lijkt me krap. en vloer isolatie scheelt niet veel (en is tegelijkertijd wel belangrijk bij vloerverwarming)
Uitstellen lijkt mij geen goed idee, 1900m3 is uiteraard veel maar dat is dus inclusief een paar maanden zonder dakisolatie en HR++ glas. Plus cv ketel die wellicht niet goed is afgesteld, etc. etc.

De Vaillant 75/6 levert nog 7,6kW bij -10/A35.
Fr33z schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:18:
1 ding ontbreekt nog: tussenwoning, hoekwoning, vrijstaand?

Ik denk dat van die 1900m3 na je isolatie maatregelen en iets normaler stoken eerder iets van 1200-1300m3 overblijft (op basis van een eigen hoekhuis uit '68 dat minder goed geisoleerd is dan het jouwe na al he plannen ;-)

Je vloerverwarming moet nog aangelegd worden, kies dan voor gesloten verdelers zonder pomp/mengregeling etc. Als je gewoon zorgt dat je in elk geval op 1 verdieping (meestal beneden) de boel niet dichtzet en er geen zone-regeling op hebt op 1 verdieping dan is een buffervat pertinente onzin.
Pardon, het gaat om een tussenwoning! Ik zal je gedachten wat betreft de vloerverwarming even voorleggen aan de aannemer. Wij wilden wel naregeling, maar dat is inderdaad vooral belangrijk voor de bovenverdiepingen.
Adriaan71 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:46:

(...)

Ga je niet teveel naregelen in je woning dan kan de buffer, pompgroep en je mengmodule er af. Dan kan je direct je monoblock op je installatie aansluiten.

Bedankt voor de uitleg. Ja, in mijn geval gaat het dus om reden twee: hydraulische scheiding. Ik kijk even wat de aannemer hiervan denkt.

--

Nog een algemene vraag: de aanschafkosten zijn er nu natuurlijk zouden wij een buffervat aansluiten, maar heeft het vat ook invloed op de prestaties (positief/negatief)? Als het eigenlijk niks uitmaakt qua lopende kosten dan ga ik er wellicht gewoon voor. Ik wil eigenlijk gewoon de knoop doorhakken en de bestelling plaatsen, hopelijk eind volgende week, en dan duimen dat de spullen vóór het stookseizoen worden geleverd. Tot dat moment sluit ik de vloerverwarming inderdaad nog aan op de cv ketel.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
yep, buffervat is niet goed voor je efficiency.
zou gewoon de vloerverwarming op de bg als buffer gebruiken.
en kijk voor boven of je vloerverwarming wel geschikt is om in korte tijd een kamer op te warmen (traditionele VVW in beton gestort warmte langzaam op)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ben2513
BarryH schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:56:
yep, buffervat is niet goed voor je efficiency.
zou gewoon de vloerverwarming op de bg als buffer gebruiken.
en kijk voor boven of je vloerverwarming wel geschikt is om in korte tijd een kamer op te warmen (traditionele VVW in beton gestort warmte langzaam op)
Dank je! Ja snel reageren hoeft de vvw niet, het gaat in het begin vooral om kamers die nog niet in gebruik zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
ben2513 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:00:
Dank je! Ja snel reageren hoeft de vvw niet, het gaat in het begin vooral om kamers die nog niet in gebruik zijn.
Waarom dan een moeilijke regeling op die kamers? Dan kun je nu toch gewoon die zones dichtdraaien en dan dan later als je die nodig hebt open? Eventueel kun je een eenvoudige regeling met stelmotortjes later altijd nog toevoegen.
Nu zou ik gewoon VVW aanleggen (met gesloten verdelers uiteraard) en daar je WP aanknopen. Gewoon een simpele installatie zonder buffervat of moeilijke zoneregelingen. Redenen daarvoor heb ik hier als eens opgesomd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:46:
Beste Benedikt,

1e om je systeem inhoud te vergroten als je te weinig water in je systeem hebt. ( dat is bij jouw niet het geval ) Dan plaats je je buffer in serie in je retour.

2e om je systeem hydraulische te scheiden zodat je warmtepomp zijn flow kwijt kan in je buffer als je met naregeling gaat werken. Dan kan het wel eens gebeuren als er een aantal zones dicht staan dat de pomp zijn flow niet kwijt kan. Dan heb je een hydraulische scheiding nodig. Dan plaats je je buffer parallel. En dan een eigen pompgroep voor je woning

Een AroTHERM plus VWL 75/6 A 230V levert bij -10 nog 7,6kw bij een compressor rps van 120, Dus vermogen zal je genoeg hebben.

Ik heb zelf een woning ui 1946 welke na geïsoleerd is met wanden en dak 3,0rd en vloer 4,8rd en HR++ glas met woonoppervlakte van 128m2 en ik draai met een Arotherm split 7kw welke een vermogen levert van 6,3kw bij -10. En ik heb daar genoeg aan voor mijn woning.

Heb zelf bg grond vv en 1e en 2e etage Jaga's hybride hangen.

Die pompzooi van Vaillant heb je sowieso nooit nodig alleen binnen en buitenunit, thermostaat en eventueel boilersensor, de rest zou ik lekker zelf 3e partij ertussen zetten veel goedkoper.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Die pompzooi van Vaillant heb je sowieso nooit nodig alleen binnen en buitenunit, thermostaat en eventueel boilersensor, de rest zou ik lekker zelf 3e partij ertussen zetten veel goedkoper.
In die pompzooi van Vaillant zit gewoon een Wilo Yonos PARA hoogrendement pomp (Eup Ready EEI < 0,23).

Voor het eerst dat ik hoor dat dat pompzooi is. Gelukkig wordt Wilo niet zo veel gebruikt in de wereld. :?

Dat je het duur vind is misschien een ander verhaal. Maar zooi is slap gelul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:35:
[...]

In die pompzooi van Vaillant zit gewoon een Wilo Yonos PARA hoogrendement pomp (Eup Ready EEI < 0,23).

Voor het eerst dat ik hoor dat dat pompzooi is. Gelukkig wordt Wilo niet zo veel gebruikt in de wereld. :?

Dat je het duur vind is misschien een ander verhaal. Maar zooi is slap gelul.
Ik bedoel niet dat het slecht is alleen veel te duur, ook aansluiten kost wel wat want zo'n constructie heeft 4x 3/2 aansluiting oid en dat kost best wel wat.
Maar dus totaal overbodig dit bij Vaillant te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Ik bedoel niet dat het slecht is alleen veel te duur, ook aansluiten kost wel wat want zo'n constructie heeft 4x 3/2 aansluiting oid en dat kost best wel wat.
Maar dus totaal overbodig dit bij Vaillant te kopen.
https://www.wasco.nl/Wasc...ize=12&SearchTerm=4092741

Heb je ook nodig voor alle pompgroepen. Het extra is alle 2 puntstukken 1" x 28knel of meteen naar kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:46:
[...]

https://www.wasco.nl/Wasc...ize=12&SearchTerm=4092741

Heb je ook nodig voor alle pompgroepen. Het extra is alle 2 puntstukken 1" x 28knel of meteen naar kunststof.
Ik doe er meteen wartels met 32mm pers op.

Pagina: 1