Jup, ik vrees dus de eerste optie (meer betalen en net iets meer krijgen).Shadowhawk00 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Tja dan heb je op papier een leuke overwaarde waar je mooi belasting over mag gaan betalen want jij hebt veel vermogen maar je kan er eigenlijk niets mee.
Verkoper/kopers markt is alleen interresant als je de markt in of uitstapt als je gewoon in de markt blijft maakt het weinig uit. Of je betaald meer en krijgt meer of je betaald minder en krijgt minder.
Kijk, dat zijn nog eens hele wijze woorden van de makelaar.....soskes schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:06:
Overigens kreeg ik vanochtend direct de cijfers onder ogen die jullie ook laten zien door de makelaar. "Nu is de tijd om te verkopen".
... vooral om dat je ieder makelaarsadvies vanuit zijn/haar bril moet bekijken
Mijn huis is slimmer dan ik...
Sjonge. Ik benoem specifiek de jaar én kwartaalcijfers. Juist om te voorkomen dat er verkeerde conclusies worden getrokken kan het handig zijn om in te zoomen op de kwartaalcijfers. Er zit zeker een seizoenseffect in, in aantallen sowieso, transactieprijzen wat minder.Shadowhawk00 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:40:
[...]
Het gaat me erom dat we dus jaarcijfers vergelijken met kwartaalcijfers zodat we daar een foute conclusie uit kunnen trekken omdat we dat graag zien.
Dat de prijzen ten opzichte van vorig jaar 13% gedaald zijn is best positief.
Dat de prijzen ten opzichte van vorige kwartaal gestegen zijn zegt niets over de jaarcijfers.
Overigens hebben we ook een inflatie van rond de 20% gehad dus die daling van 13% is eerder een daling van 35%. Ze zouden 20% moeten stijgen om gelijk te blijven maar zijn 13% gedaald.
Maar goed truckjes met getalletjes daar hebben we niets aan, het feit blijft dat heel veel mensen moeite hebben om betaalbare woonruimte te kunnen krijgen. Zeker in bepaalde delen van het land is dat heel erg.
Aan de andere kant hebben we een regering die daar niets aan lijkt te willen doen en die meer bezig is om het op papier op te lossen dan daadwerkelijk iets te doen.
Het eerste herstel ga je in de kwartaal op kwartaal cijfers zien. Net zoals de eerste dalingen ook kwartaal op kwartaal te bespeuren zijn.
Ik geval van samenwonen kan je toestemming vragen voor tijdelijke verhuur van de sociale woning tot max 2 jaar. Dat mag binnen de regels.lama83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Als de centrale banken tunnelvisie hebben (en huizenprijzen niet als inflatiefactor zien), dan zie ik dan wel gebeuren:
https://www.bnr.nl/nieuws...eel-geld-is-geen-probleem
[...]
Als de centrale banken weer QE gaan doen, dan zie de koophuizen weer stijgen en verhuurders mogen waarschijnlijk weer inflatie doorberekenen.
Ik zou zeggen tegen Jan Modaal: probeer een sociale huurwoning te bemachtigen (of koopHUIS), maar geef je sociale huurwoning nooit op zonder goed plan
(proberen samenwonen zou ik niet riskeren: dan maar 2x goedkope huur betalen)
Maar, de corporatie kan dat afwijzen. In geval van 'scheefhuren' of omdat ze er gewoon geen zin in hebben.
Het is achterlijk dat een ECB alleen stuurt op een arbitrair inflatie percentage, wat hebben wij aan een lage inflatie als het de economie om zeep helpt.anandus schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:28:
[...]
Waarom verwacht je dat? De inflatie blijft tot eind 2025 ruim boven de 2% in de EU-zone en ik zie de ECB niet snel de rente weer terugschroeven tot de inflatie weer onder controle is.
Dan verliezen mensen hun baan , jongeren , en dus starters als eerste en is hun leencapaciteit weg. Koophuis weer minimaal 3 jaar verder vooruit.
Zonder doelbewust beleid voor het bijbouwen van sociale huurwoningen en betaalbare midden woningen komt er geen aanbod bij. Zeker niet als de economie crasht. De eerste project ontwikkelaar die door bouwt tijdens een crisis moet nog geboren worden.
Dus ik moet nog zien of die doelstelling enigszins iets van verlichting gaat brengen.
Ik heb kennelijk een ander gevoel bij 'positief'Shadowhawk00 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:40:
Dat de prijzen ten opzichte van vorig jaar 13% gedaald zijn is best positief.
....
Overigens hebben we ook een inflatie van rond de 20% gehad dus die daling van 13% is eerder een daling van 35%. Ze zouden 20% moeten stijgen om gelijk te blijven maar zijn 13% gedaald.
De rente is driemaal over de kop en de huizenprijzen reageren met 'slechts' 13%. Met jouw cijfers zijn dan de rentelasten 265% gestegen....
Daarbij komt dat de trend is dat we uit het prijsdal komen, natuurlijk bij lagere volumes. Dat betekent dat de echt koopkrachtige nog steeds kopen en de prijzen ondersteunen. De rest kijkt noodgedwongen aan de zijlijn toe.
Zodra de rente gaat zakken - en dat gaat eens gebeuren - trekt ieder zich op aan dit prijsniveau. Huizen worden dus alleen maar nog duurder.....
Welke regio? Zou je deze partij misschien willen delen via dm? Hier ook al een aantal offertes gehad voor een warmtepomp maar die vallen een stuk hoger uit.Sport_Life schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:00:
[...]
Netto 12k voor de warmtepomp + boiler + wat meerwerk (andere vvw verdelers). Dat vervangt ongeveer 1700-1800m3 gas per jaar. (~250m2).
On topic: via funda ~2% erbij in Utrecht Leidsche Rijn, ook wat vrienden die op zoek zijn naar een eensgezinswoning hier maar er word alweer flink overboden, laatste woning die ze hebben gemist afgelopen week ging voor ~15% boven de vraagprijs(vp 570, hoogste bod 660)
Dichtbij Leidsche Rijn, zie pmAldoRaine schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:45:
[...]
Welke regio? Zou je deze partij misschien willen delen via dm? Hier ook al een aantal offertes gehad voor een warmtepomp maar die vallen een stuk hoger uit.
On topic: via funda ~2% erbij in Utrecht Leidsche Rijn, ook wat vrienden die op zoek zijn naar een eensgezinswoning hier maar er word alweer flink overboden, laatste woning die ze hebben gemist afgelopen week ging voor ~15% boven de vraagprijs(vp 570, hoogste bod 660)
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Zit ook een voordeel bij als de prijzen van de huizen omlaag gaan. Echter die worden gestabiliseerd door hogere lonen.Grunwold schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Hemel een stijging bij 4,5% rente?. Wel RIP jongvolwassenen en mensen die nog moeten starten.
En wat veel mensen vergeten: er zijn veel mensen met lagere hypotheekrentes op hun huis. Sommige wel met 1% die hun hypotheek kunnen meenemen. Waarbij je een kleine extra hypotheek nodig hebt met 4.5% en met de loonsverhogingen is dat prima te betalen. Dus dalen de prijzen niet echt. Tenzij de vraag vanuit mensen zonder hypotheek met lage rente zal stijgen. Maar hoe die verhouding is op dit moment weet ik niet.
(Ben zelf bezig met een ander huis kopen. En heb dus een huis dat heeft:
1. Relatief lage rente.
2. Veel overwaarde.
Dat betekend dus hypotheek meenemen en overwaarde. En dan komt er een klein hypotheekje bij met hoge rente. Maar als ik zie wat voor invloed het heeft op mijn maandelijkse lasten is dat bizar weinig...) dit is dus een dempende factor op de daling van huizenprijzen.
Maar ook: Cash is king. Zelfs kleine bedragen cash doen veel bij een hoge rente. Dus ja proberen de spaarrekening te vergroten.
[ Voor 49% gewijzigd door Immutable op 07-07-2023 06:45 ]
Inmiddels lopen er her en der experimenten waarbij je niet je volledige wachttijd kwijtraakt als je een huis accepteert. Dat lijkt toch vooral gericht op het bevorderen van de doorstroom, omdat mensen anders krampachtig in een woning blijven zitten.lama83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:57:
Ik zou zeggen tegen Jan Modaal: probeer een sociale huurwoning te bemachtigen (of koopHUIS), maar geef je sociale huurwoning nooit op zonder goed plan
Ja want als ik een scheefhuurder zou zijn die wil doorgroeien en mijn maandlasten van een sociale huurwoning zouden omhoog gaan waardoor ik minder hard kan sparen... blijft ik zitten. Omdat het sparen niet meer lukt.XOR schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 01:30:
[...]
Inmiddels lopen er her en der experimenten waarbij je niet je volledige wachttijd kwijtraakt als je een huis accepteert. Dat lijkt toch vooral gericht op het bevorderen van de doorstroom, omdat mensen anders krampachtig in een woning blijven zitten.
Maar der zijn dan ook scheefhuurders die dan niet willen doorgroeien en lekker de lage lasten willem behouden en dus op dit manier sociale huurwoningen bezet houden.
Dat is vaak het probleem. Welke maatregel zorgt er voor dat scheefhuurders toch goed de mogelijkheid krijgen om te sparen en doorgroeien.. maar toch een duwtje in de rug krijgt om niet te blijven zitten..
Verwijderd
Natuurlijk worden die alleen maar duurder voorlopig. Volgens de minister moeten we "bouwen, bouwen, bouwen", maar vooralsnog lukt dat niet echt en begint men zich nu te focussen op de bouw van tijdelijke woningen. Gewoon bouwen hebben ze zo stuk "geregeld", dat het nu niet meer van de grond te krijgen is.Conrado schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:43:
[...]
Ik heb kennelijk een ander gevoel bij 'positief'
De rente is driemaal over de kop en de huizenprijzen reageren met 'slechts' 13%. Met jouw cijfers zijn dan de rentelasten 265% gestegen....
Daarbij komt dat de trend is dat we uit het prijsdal komen, natuurlijk bij lagere volumes. Dat betekent dat de echt koopkrachtige nog steeds kopen en de prijzen ondersteunen. De rest kijkt noodgedwongen aan de zijlijn toe.
Zodra de rente gaat zakken - en dat gaat eens gebeuren - trekt ieder zich op aan dit prijsniveau. Huizen worden dus alleen maar nog duurder.....
Ik vind het zelfs nog een bescheiden stijging voor nu. Alles is de afgelopen tijd immers 10% (of meer) in prijs gestegen.
Maar daar hebben die starters dus weinig aen.Immutable schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:08:
[...]
Zit ook een voordeel bij als de prijzen van de huizen omlaag gaan. Echter die worden gestabiliseerd door hogere lonen.
En wat veel mensen vergeten: er zijn veel mensen met lagere hypotheekrentes op hun huis. Sommige wel met 1% die hun hypotheek kunnen meenemen.
Overigens vind ik het op zich prima dat de hypotheekrente rond de 4,5% zit. Dat is een redelijk niveau dat ook op lange termijn reëel is. Het grootste probleem is niet dat we nu 4,5% rente hebben, maar juist dat dit een tijd lang veel lager was. Dát heeft de hele markt ontwricht.
En dan woon je in LR in een rijtjeshuis. Wat een bedragen zegAldoRaine schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:45:
[...]
Welke regio? Zou je deze partij misschien willen delen via dm? Hier ook al een aantal offertes gehad voor een warmtepomp maar die vallen een stuk hoger uit.
En daarom zal er altijd een tekort in Nederland (en vele andere landen) zijn. Als niemand nog durft samen te wonen/trouwen en etc hebben we straks 12-13m huizen nodig. En dan blijven nog mensen schreeuwen dat er een huizentekort is.lama83 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:57:
Het probleem is dat overbieden vorig jaar de norm was. Dus dit blijft echt nog wel een tijdje door de hoofden van de mensen spelen. Vooral in een jonge buurt met nieuwbouw energielabel A huizen.Smartbikers schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:46:
[...]
En dan woon je in LR in een rijtjeshuis. Wat een bedragen zeg
Door dat gedoe met de energielabel zijn alle huizen vanaf 2000 in trek en daarvoor een stuk minder.
Dan gaan mensen alleen nog maar in 1 bepaald regio zoeken.
Elke Utrechter die nieuwbouw wilt moet wel naar LR. Wil je in Utrecht Utrecht nieuwbouw, betaal je al gauw een tonnetje meer.
Vanuit persoonlijk perspectief leen ik liever 2,5 ton voor een huis tegen 4,5% dan 6 ton voor een huis tegen 2%.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:16:
[...]
Maar daar hebben die starters dus weinig aen.
Overigens vind ik het op zich prima dat de hypotheekrente rond de 4,5% zit. Dat is een redelijk niveau dat ook op lange termijn reëel is. Het grootste probleem is niet dat we nu 4,5% rente hebben, maar juist dat dit een tijd lang veel lager was. Dát heeft de hele markt ontwricht.
Iedere euro afgelost drukt de maandelijkse lasten veel meer bij scenario 1 dan 2.
De snelheid van de prijsstijgingen is pas iets van de laatste paar jaar. De meeste huizenprijzen waren nog relatief laag toen de rente al een tijd laag was. Ik denk dat veel mensen op een gegeven moment weer in een situatie kwamen waarbij ze toegang hadden tot een hypotheek.
Veel mensen uit mijn omgeving gingen van een periode van tijdelijke contracten eindelijk naar een vast contract, en daardoor was het mogelijk de leencapaciteit te benutten. Dat heeft een soort nu of nooit sfeer gecreëerd en met Corona erachteraan is dat versterkt.
Een soort perfect storm, even daarvoor ben ik nog voor gek verklaard toen ik een huis kocht de prijzen gingen namelijk alleen maar verder dalen. En toen was de rente al enorm laag.
Ik ben benieuwd of er ergens data is over mensen die van kortlopende contracten naar vaste contracten gaan afgezet tegen de huizenprijzen over tijd.
Het gedoe met energielabels zie ik niet als keuze criteria, veelal gaat het over meer vierkante meters. Jonge gezinnen zitten eerst in een hippe jaren 30 woning in die leuke wijk met alle voorzieningen om de hoek. Vervolgens verschuiven de eisen naar 2 badkamers vanwege de ochtend drukte en willen ze voor de kinderen ongeveer even grote kamers.kx22 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:13:
[...]
Het probleem is dat overbieden vorig jaar de norm was. Dus dit blijft echt nog wel een tijdje door de hoofden van de mensen spelen. Vooral in een jonge buurt met nieuwbouw energielabel A huizen.
Door dat gedoe met de energielabel zijn alle huizen vanaf 2000 in trek en daarvoor een stuk minder.
Elke Utrechter die nieuwbouw wilt moet wel naar LR. Wil je in Utrecht Utrecht nieuwbouw, betaal je al gauw een tonnetje meer.
Dan kom je in de vinex terecht. Althans veel wel, het budget voor een groter pand in de huidige omgeving is er vaak niet. Was dat er wel dan was de moderne energiezuinige woning echt geen optie.
Daarnaast zou je, mits je dat wilt, in scenario 1 kunnen kiezen voor een maandelijkse teruggave van de hypotheek rente ipv jaarlijks. Puur omdat het verschil tussen bruto en netto ook nog eens groter is. Als je dat verschil dan gebruikt om additioneel iedere maand af te lossen naast je bruto maandlasten, dat helpt ook. Zeker als je een huis boven de nhg grens hebt en je met tariefklasse te maken krijgt.CornermanNL schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:32:
[...]
Vanuit persoonlijk perspectief leen ik liever 2,5 ton voor een huis tegen 4,5% dan 6 ton voor een huis tegen 2%.
Iedere euro afgelost drukt de maandelijkse lasten veel meer bij scenario 1 dan 2.
Ik ken het, woon er zelf. Hier in de buurt vooral expats. Rijtjes woningen van 6 ton met een kleine tuin. Elke Utrechter die nieuwbouw wilt vertrekt uit utrecht. Of je hebt al een koopwoning of je verdiend gezamenlijk vier keer modaal en hebt een berg eigen geld.kx22 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:13:
[...]
Het probleem is dat overbieden vorig jaar de norm was. Dus dit blijft echt nog wel een tijdje door de hoofden van de mensen spelen. Vooral in een jonge buurt met nieuwbouw energielabel A huizen.
In lijn van verwachting is bekend gemaakt in een persbericht vandaag van het CBS dat het aantal verkochte nieuwbouwwoningen sterk is gedaald. Dat zal een negatief effect hebben op doorstroom en de krapte op de woningmarkt.
/f/image/qL06EQQrqn8XvFstuMZTxoj2.png?f=fotoalbum_large)
https://www.cbs.nl/item?s...5d-4a26-9e5b-46a35d1359b3
/f/image/qL06EQQrqn8XvFstuMZTxoj2.png?f=fotoalbum_large)
De huizenprijzen hebben een tijd lang netjes de ontwikkeling van de rente gevolgd. Dat betekende bij dalende rente dus grote prijsstijgingen. Maar gevolg is dat bovenop die normale ontwikkeling ook een heleboel mensen met een soort "nu of nooit" houding zijn ingestapt, wat die prijzen alleen maar extra heeft verhoogd. En bij veel potentiële kopers was wat extra lenen vanwege de lage rente voor de maandlasten ook geen probleem, zodat eerder de keus voor een duurdere of grotere woning is gemaakt dan bij hogere rentes. Die twee factoren maken dat de prijzen flink doorgeschoten zijn.CornermanNL schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:32:
[...]
De snelheid van de prijsstijgingen is pas iets van de laatste paar jaar. De meeste huizenprijzen waren nog relatief laag toen de rente al een tijd laag was. Ik denk dat veel mensen op een gegeven moment weer in een situatie kwamen waarbij ze toegang hadden tot een hypotheek.
En nu willen huizenbezitters uiteraard liever niet in verkoopprijs dalen.
Maar dan is de vraag.....gaan mensen meer bieden op bestaande huizen?BlauweLucht schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 08:58:
In lijn van verwachting is bekend gemaakt in een persbericht vandaag van het CBS dat het aantal verkochte nieuwbouwwoningen sterk is gedaald. Dat zal een negatief effect hebben op doorstroom en de krapte op de woningmarkt.
[Afbeelding]
Want de reden waarom niemand nieuwbouw koopt is vanwege de hoge prijzen. Als echter de bestaande huizen meer waard worden....kan je net zo goed nieuwbouw kopen?
https://www.nu.nl/uit-and...kelaar-neemt-verlies.html
Het kan dus wel, hoewel ik niet geloof dat de ontwikkelaar verlies gaat maken (want materialen en etc zijn minder duur als een half jaar geleden).
Hangt uiteraard ook af van hoe hoog de woningen in de markt zijn gezet. De grootste verlaging, van een ton, betreft een simpel appartement van 112 m² dat eerst voor 647k te koop stond. Die appartementen kosten na de verlaging nog steeds bijna 5k per m², terwijl het verder niets bijzonders is. Vind ik nog steeds behoorlijk aan de prijs.kx22 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Maar dan is de vraag.....gaan mensen meer bieden op bestaande huizen?
Want de reden waarom niemand nieuwbouw koopt is vanwege de hoge prijzen. Als echter de bestaande huizen meer waard worden....kan je net zo goed nieuwbouw kopen?
https://www.nu.nl/uit-and...kelaar-neemt-verlies.html
Het kan dus wel, hoewel ik niet geloof dat de ontwikkelaar verlies gaat maken (want materialen en etc zijn minder duur als een half jaar geleden).
Het is gigantisch aan de prijs.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:52:
[...]
Hangt uiteraard ook af van hoe hoog de woningen in de markt zijn gezet. De grootste verlaging, van een ton, betreft een simpel appartement van 112 m² dat eerst voor 647k te koop stond. Die appartementen kosten na de verlaging nog steeds bijna 5k per m², terwijl het verder niets bijzonders is. Vind ik nog steeds behoorlijk aan de prijs.
Huissen is een "stadje" met maar 20.000 inwoners en weinig voorzieningen (geen treinstation). Dan gaan ze de tussenwoningen van 113m2 even een stadsvilla noemen. Zelfs in Utrecht durven ze herenhuizen van 120m2 niet eens een stadsvilla te noemen.
zeg ook veel dat ze de prijzen niet eens online durven te zetten: https://www.hofvanhuesse.nl/woningen
In de kwartaalcijfers, ook op transactieprijzen, is juist wel een duidelijk seizoenseffect te zien.Laapo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:05:
[...]
Sjonge. Ik benoem specifiek de jaar én kwartaalcijfers. Juist om te voorkomen dat er verkeerde conclusies worden getrokken kan het handig zijn om in te zoomen op de kwartaalcijfers. Er zit zeker een seizoenseffect in, in aantallen sowieso, transactieprijzen wat minder.
Het eerste herstel ga je in de kwartaal op kwartaal cijfers zien. Net zoals de eerste dalingen ook kwartaal op kwartaal te bespeuren zijn.
Hier een afbeelding van de prijsstijgingen/dalingen. Blauw gemarkeerd zijn alle tweede kwartalen van het jaar:
/f/image/ljKavYcsF4FzMPqjOAHg6jUb.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://twitter.com/Woningnieuws/status/1676932283947786240
Dus m.i. zegt deze stijging in het tweede kwartaal nog niks over de trend.
We hebben een jaar of 10 terug best een dip gehad. Daarna zijn de verkopen en de prijzen omhoog gegaan en dat is breed in de media uitgemeten. Dus iedereen wilde snel kopen want de prijzen stijgen, waardoor de prijzen nog harder stijgen de media nog meer aandacht eraan besteed en nog meer mensen FOMO gevoel krijgen.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:06:
[...]
De huizenprijzen hebben een tijd lang netjes de ontwikkeling van de rente gevolgd. Dat betekende bij dalende rente dus grote prijsstijgingen. Maar gevolg is dat bovenop die normale ontwikkeling ook een heleboel mensen met een soort "nu of nooit" houding zijn ingestapt, wat die prijzen alleen maar extra heeft verhoogd. En bij veel potentiële kopers was wat extra lenen vanwege de lage rente voor de maandlasten ook geen probleem, zodat eerder de keus voor een duurdere of grotere woning is gemaakt dan bij hogere rentes. Die twee factoren maken dat de prijzen flink doorgeschoten zijn.
En nu willen huizenbezitters uiteraard liever niet in verkoopprijs dalen.
En inderdaad het bijna gratis geld zorgt er dan ook voor dat mensen meer kunnen betalen, en bang zijn dat als ze niet meer betalen dat iemand anders de woning koopt dus dan gaan ze overbieden. Tot een jaar of 5-6 geleden was het heel normaal om onder de vraagprijs te bieden en te onderhandelen.
Huizenbezitters hebben nooit graag in prijs gedaald bij het verkopen van hun woning, vaak voelde ze zich gedwongen omdat ze anders niet zouden verkopen.
Nu is dat effect alleen extra sterk omdat je overal in de media hoort dat de prijzen zo hard gestegen zijn dus tja dan ga je ook denken "de buren konden verkopen voor bedrag X dan wil ik dat ook"
Uiteindelijk zullen de prijzen weer in evenwicht moeten komen. Dat betekent dat de als nieuwbouw door de hoge prijzen niet meer intetessant is, bestaande bouw meer vraag krijgt en dat drijft de prijzen op. Tot op een gegeven moment nieuwbouw, door de hoge prijzen van bestaande bouw, weer de moeite waard is en bestaande bouw stabiliseert in prijsstijgingen.kx22 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:07:
Maar dan is de vraag.....gaan mensen meer bieden op bestaande huizen?
De vraag kant blijft hoog zeker nu met een hoge bevolkingsgroei zal die vraag alleen maar toenemen terwijl er aan de aanbod kant geen enkel teken van verbetering is.
Ik snap al dat gedoe met Hugo de Jonge die gemeentes dwingt ook helemaal niet. Als ze belasting die hoog genoeg is op niet productief gebruikte grond introduceren dan verkopen grondbezittters vrijwillig hun grond aan partijen die er wel iets productiefs mee willen doen. Daar hoef je echt niemand voor te dwingen.
Dit is dan ook de hoofdoorzaak van het probleem, de grote bevolkingsgroei die we als land doormaken terwijl we eigenlijk geen woning/werk voor die mensen hebben. Als we structureel iets aan het probleem willen doen en meteen klimaatdoelen halen moeten we zorgen dat we niet zo extreem hard blijven groeien als bevolking.BlauweLucht schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:26:
[...]
Uiteindelijk zullen de prijzen weer in evenwicht moeten komen. Dat betekent dat de als nieuwbouw door de hoge prijzen niet meer intetessant is, bestaande bouw meer vraag krijgt en dat drijft de prijzen op. Tot op een gegeven moment nieuwbouw, door de hoge prijzen van bestaande bouw, weer de moeite waard is en bestaande bouw stabiliseert in prijsstijgingen.
De vraag kant blijft hoog zeker nu met een hoge bevolkingsgroei zal die vraag alleen maar toenemen terwijl er aan de aanbod kant geen enkel teken van verbetering is.
Omdat het enige wat Hugo kan dwingen is. Hij is niet van overleg of tegenspraak gewoon doordrammen zijn mening ook al klopt het niet.Ik snap al dat gedoe met Hugo de Jonge die gemeentes dwingt ook helemaal niet. Als ze belasting die hoog genoeg is op niet productief gebruikte grond introduceren dan verkopen grondbezittters vrijwillig hun grond aan partijen die er wel iets productiefs mee willen doen. Daar hoef je echt niemand voor te dwingen.
Maar wat is productief de grond gebruiken? Als ik een stuk grond heb en ik zet er wat paardjes op om te grazen dan is het ook productieve grond. Of ik verhuur het per jaar aan buurtbewoners zodat ze daar hun moestuintje kunnen hebben. Dit soort regels is heel lastig om goed op te stellen, ook omdat je situaties hebt als projectontwikkelaars die wel willen maar waarvan de woningen niet verkocht worden of de vergunning door de gemeente tegengehouden word.
Geen woningen klopt, geen werk? Overal zoeken ze mensen toch of mis ik iets.
Als persoon die anderhalf jaar nieuwbouw heb gekocht en nu zit met een dubbele hypotheek ben ik wel tevreden met al die fomo nieuwsberichten dat de huizenmarkt weer stijgt. Al hou ik nog genoeg spaargeld achter de hand.
Ik wacht nog even met de verkoop huidige huis. Nieuwbouw wordt rond december opgeleverd.
Als persoon die anderhalf jaar nieuwbouw heb gekocht en nu zit met een dubbele hypotheek ben ik wel tevreden met al die fomo nieuwsberichten dat de huizenmarkt weer stijgt. Al hou ik nog genoeg spaargeld achter de hand.
Ik wacht nog even met de verkoop huidige huis. Nieuwbouw wordt rond december opgeleverd.
Helemaal mee eens. En die ontwrichting zal er achter de schermen nog wel in blijven zitten. Een 2008 crisis scenario zal er dus niet meer komen...Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 07:16:
[...]
Maar daar hebben die starters dus weinig aen.
1. Veel mensen met normale hypotheek met aflossing. Dus LTV gaat omlaag met risico omlaag.
2. Er is veel overwaarde in de markt wat het risico dempt van die desbretreffende eigenaren op hun hypotheek.
3. Veel mensen met een lage rente betekend ook vaak meer aflossing. Aflossen gaat dus met meer Euro's.
4. Vreemde risico volle hypotheekvormen zijn uit de markt of mag je maar voor 50% van de koopsom gebruiken.
Dus de huizenmarkt zal niet zo snel meer inzakken. Er is nu veel meer risico ingedekt. En de risico's zijn lager.
Dus blijft het een zure markt voor starters. De enige oplossing is doorstroom creëren en veel nieuwbouw. Maar goed.. dan moeten eerst de materialen goedkoper worden.
Goederen en diensten in de wereld gaan makkelijker in prijs omhoog dan omlaag. Omlaag gebeurd bijna niet. Deze compensatie gebeurd vaak via loonstijgingen. Maar teveel wakkerd weer inflatie aan. Lastig allemaal.
Nederland blijft een klein landje met beperkte bouwgrond.
Voor eigenaren/doorstromers maakt het niet zo veel uit wat de markt doet; je koopt en verkoopt in de markt. (daalt je huis en sta je onder water? Zo lang je thuissituatie niet veranderd; geen probleem, je koopt een ander huis dat in prijs is gedaald en neemt mogelijk je hypotheek gewoon mee. Stijgt de prijs van je woning? Dan is de rest ook gestegen).Immutable schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:42:
[...]
Helemaal mee eens. En die ontwrichting zal er achter de schermen nog wel in blijven zitten. Een 2008 crisis scenario zal er dus niet meer komen...
1. Veel mensen met normale hypotheek met aflossing. Dus LTV gaat omlaag met risico omlaag.
2. Er is veel overwaarde in de markt wat het risico dempt van die desbretreffende eigenaren op hun hypotheek.
3. Veel mensen met een lage rente betekend ook vaak meer aflossing. Aflossen gaat dus met meer Euro's.
4. Vreemde risico volle hypotheekvormen zijn uit de markt of mag je maar voor 50% van de koopsom gebruiken.
Dus de huizenmarkt zal niet zo snel meer inzakken. Er is nu veel meer risico ingedekt. En de risico's zijn lager.
Dus blijft het een zure markt voor starters. De enige oplossing is doorstroom creëren en veel nieuwbouw. Maar goed.. dan moeten eerst de materialen goedkoper worden.
Goederen en diensten in de wereld gaan makkelijker in prijs omhoog dan omlaag. Omlaag gebeurd bijna niet. Deze compensatie gebeurd vaak via loonstijgingen. Maar teveel wakkerd weer inflatie aan. Lastig allemaal.
Nederland blijft een klein landje met beperkte bouwgrond.
Dit bepaalt dan ook niet (of in ieder geval veel minder) dan wat nieuw instroom (starters) voor een woning kunnen betalen. Dit is ook gewoon te zien; een landelijke daling van 10% in een jaar tijd is niet niks. Er zijn wel zeker dempende factoren (zoals loonstijgingen e.d.), maar dat de rente nu zo hoog is, is wel echt een boosdoener voor de huizenprijzen. Omdat de woningmarkt niet liquide is, duurt het alleen even voordat het volledige effect van hogere de rentes "verwerkt" zijn.
De stijging in dit tweede kwartaal is ook voornamelijk seizoenseffect, zie de grafiek die ik zojuist had geplaatst. Zelfs tijdens de kredietcrisis waren stijgingen in het tweede kwartaal normaal.
Vergelijk het met andere dalingen in de woningmarkt, en dan is het nog totaal niet zeker of de trend nu alweer omgekeerd is. Ik denk eerder het tegenovergestelde, dat het na dit kwartaal nog even aanhoudt:
/f/image/1fVl75PjIYilOWryed2TTICz.png?f=fotoalbum_large)
(https://twitter.com/Woningnieuws/status/1676960162979147776)
- Taatsdeur? - Checkkx22 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:08:
Dan gaan ze de tussenwoningen van 113m2 even een stadsvilla noemen. Zelfs in Utrecht durven ze
- Visgraat vloer? - Check!
- Schufipui? - Check!
Dit is een stadsvilla
Ben wel benieuwd hoe zo'n project nu loopt. Je zult nu 445K moeten financieren, dan ga je naar de 2400 per maand.
Inderdaad, de bevolkingsgroei van de laatste 10 jaar komt juist omdat hier zoveel werk is.mentalozzie schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 11:56:
Geen woningen klopt, geen werk? Overal zoeken ze mensen toch of mis ik iets.
Ik ontken niet dat er een seizoenseffect is. Dit zit meestal toch binnen een opgaande of neergaande grotere beweging. Sinds 2015 is iedere q3 en q4 beter dan q2 met telkens nog hogere prijzen. (Ondanks het gebruik van rode en groene staafjes) Tot vorig jaar. En nu staat er weer een (best stevige) plus, zoals vanouds, tegen de trendbreuk van afgelopen jaar in op de borden.Xhomas schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:16:
[...]
In de kwartaalcijfers, ook op transactieprijzen, is juist wel een duidelijk seizoenseffect te zien.
Hier een afbeelding van de prijsstijgingen/dalingen. Blauw gemarkeerd zijn alle tweede kwartalen van het jaar:
[Afbeelding]
Bron: https://twitter.com/Woningnieuws/status/1676932283947786240
Dus m.i. zegt deze stijging in het tweede kwartaal nog niks over de trend.
Na 3 kwartalen met stevige minnen is dit minstens opvallend. Een trend omhoog kan niet anders beginnen dan met een plus kwartaal op kwartaal.Er zit nog leven in de markt.
De rente stijgt nu weer wat, waardoor dit herstel best in de kiem gesmoord kan worden. Mijnziens veel bepalender dan het seizoen.
Je ziet dit in Zwolle ookConrado schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:19:
[...]
- Taatsdeur? - Check
- Schufipui? - Check!
Dit is een stadsvilla![]()
Ben wel benieuwd hoe zo'n project nu loopt. Je zult nu 445K moeten financieren, dan ga je naar de 2400 per maand.
https://www.funda.nl/zoek...e=%5B%22newly_built%22%5D
Wie kan en gaat dit betalen
Wat je er bij moet bedenken is dat er zonnepanelen en een warmtepomp inzit al, daardoor bespaar je maandelijks weer geld uit, wellicht is het zelfs een 0 op de meter woning.Conrado schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:19:
[...]
Inmiddels wel online. Maar nog steeds duur 440 voor een 113m2 tussenwoning. Daar komt nog minstens 60k bij op voor keuken, badkamer, tuin etc. En 10k renteverlies. Een 113m2 tussenwoning levert geen 510k kk op daar.kx22 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:08:
[...]
Het is gigantisch aan de prijs.
Huissen is een "stadje" met maar 20.000 inwoners en weinig voorzieningen (geen treinstation). Dan gaan ze de tussenwoningen van 113m2 even een stadsvilla noemen. Zelfs in Utrecht durven ze herenhuizen van 120m2 niet eens een stadsvilla te noemen.
zeg ook veel dat ze de prijzen niet eens online durven te zetten: https://www.hofvanhuesse.nl/woningen
Zonder warmtepomp zonder zonnepanelen waren wij in een nieuwbouw hoekwoning 180 euro per maand kwijt. Zo veel ga je niet besparen om die 2400 euro per maand goed te maken.spijkerhoofd schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 18:44:
[...]
Wat je er bij moet bedenken is dat er zonnepanelen en een warmtepomp inzit al, daardoor bespaar je maandelijks weer geld uit, wellicht is het zelfs een 0 op de meter woning.
Een verantwoorde woonlast is ongeveer 27% van je inkomen. Dan moet je (samen) 9000 euro bruto per maand verdienen voor deze hypotheek.
[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 07-07-2023 19:37 ]
Bijna niemand, en helemaal jongeren, zijn veel meer kwijt dan 27%, zowel huur als koop. Ik vraag mij af of de generatie van mijn ouders(gekocht jaren 80 op 1 salaris) dit ooit gehad heeft.Draakje5 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:32:
[...]
Zonder warmtepomp zonder zonnepanelen waren wij in een nieuwbouw hoekwoning 180 euro per maand kwijt. Zo veel ga je niet besparen om die 2400 euro per maand goed te maken.
Een verantwoorde woonlast is ongeveer 27% van je inkomen. Dan moet je (samen) 9000 euro bruto per maand verdienen voor deze hypotheek.
Nu het kabinet is gevallen:
- Middenhuur regulering per 2024 in de ijskast?
- 100.000 woningen per jaar echt onhaalbaar?
32.9% gemiddeld, waren starters kwijt, eind 2022 volgens ING.spijkerhoofd schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:57:
[...]
Bijna niemand, en helemaal jongeren, zijn veel meer kwijt dan 27%, zowel huur als koop. Ik vraag mij af of de generatie van mijn ouders(gekocht jaren 80 op 1 salaris) dit ooit gehad heeft.
2021 was 27%.
Meer is echt niet gezond. Denk ook niet dat je dan een hypotheek krijgt.
Geen idee, ik ben aan een kant blij met het gevallen kabinet, maar aan de andere kant gaat er de komende minimaal 6 maanden niks gebeuren op politiek gebied. Wat dat precies in gaat houden voor de woningmarkt, geen idee. Ik denk niks goeds in ieder geval.Aakab schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:27:
Voor wat betreft de middenhuur regeling: ik weet de exacte details niet, maar is die wet niet al door (en dat die dus alsnog uitgevoerd gaat worden?) Tenzij het nieuwe kabinet er over x maanden een stokje voor gaat steken?
Dat ligt aan de Tweede Kamer, zij bepaalt welke onderwerpen doorgang vinden, Onderwerpen (met name wetsvoorstellen) die politiek gevoelig liggen, kunnen in de periode dat een kabinet demissionair is door de Tweede en/of Eerste Kamer controversieel worden verklaard. Dat betekent dat ze niet op de Kameragenda komen, totdat er een nieuw kabinet is aangetreden.Aakab schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:27:
Ook als de regering door was gegaan waren deze dingen blijven liggen. Wil je dit voor elkaar krijgen moet je daadwerkelijk iets doen en regeren en dat wordt al jaren niet gedaan.Aakab schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:27:
[removed]
Always has beenAakab schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:27:
/f/image/zJc97LW2fpWlYTBy1yOoiJlN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door Grunwold op 07-07-2023 22:16 ]
Daarom hoop ik maar dat naast asiel, stikstof en boeren ook de volkshuisvesting een thema tijdens de campagne wordt.redwing schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:57:
Ook als de regering door was gegaan waren deze dingen blijven liggen. Wil je dit voor elkaar krijgen moet je daadwerkelijk iets doen en regeren en dat wordt al jaren niet gedaan.
Ik blijf hopen...
Het grootste probleem is dat het wel in de campagne wordt meegenomen, maar er daarna niets mee gebeurd. Die 100k woningen komen ook uit de campagne en er is hard van gezegd dat ze dat gingen regelen. Maar naast melden dat het echt niet ging lukken is daar weinig aan gebeurd. Ook nu zie je de bouwbedrijven alweer leeg lopen waardoor die 100k niet alleen nu, maar ook op de langere termijn niet meer haalbaar wordt.Conrado schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:47:
[...]
Daarom hoop ik maar dat naast asiel, stikstof en boeren ook de volkshuisvesting een thema tijdens de campagne wordt.
Ik blijf hopen...
[removed]
Dan ga je er vanuit dat mensen een 100% hypotheek moeten nemen. Maar zulke (nieuwbouw-) woningen worden in de regel gekocht door doorstromers die al een flink stuk waarde in hun vorige woning hadden opgebouwd. Die hebben helemaal geen 445k nodig, maar veel minder. En met een beetje geluk kunnen ze voor een groot deel van het stuk financiering dat ze nog wel nodig hebben, de bestaande lage hypotheekrente meenemen.Conrado schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 17:19:
[...]
- Taatsdeur? - Check
- Schufipui? - Check!
Dit is een stadsvilla![]()
Uiteindelijk moet die (stel 50k) overwaarde ook weer worden gefinancierd (door starters waarschijnlijk), dus de hoge hypotheekrente sijpelt uiteindelijk toch wel door. Bij overwaarde wordt alleen de pijn van hoge maandlasten over meerdere huishoudens gedeeld.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:49:
[...]
Dan ga je er vanuit dat mensen een 100% hypotheek moeten nemen. Maar zulke (nieuwbouw-) woningen worden in de regel gekocht door doorstromers die al een flink stuk waarde in hun vorige woning hadden opgebouwd. Die hebben helemaal geen 445k nodig, maar veel minder. En met een beetje geluk kunnen ze voor een groot deel van het stuk financiering dat ze nog wel nodig hebben, de bestaande lage hypotheekrente meenemen.
*snip* doe 's niet zo
[ Voor 93% gewijzigd door Señor Sjon op 10-07-2023 10:08 ]
Uiteraard moet die overwaarde ergens vandaan komen. Maar de potentiële kopers van deze woningen zullen in de regel niet de mensen zijn die twee jaar geleden een woning hebben gekocht, maar eerder mensen die 5-10 jaar geleden de vorige woning hebben gekocht. Als de woningwaarde inmiddels met driekwart is gestegen en je bovendien al een kwart van de hypotheek hebt afgelost, dan betekent een waardedaling van 10-15% nog geen dramatische klap die verhuizen onmogelijk maakt.Hbeez schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:03:
[...]
Uiteindelijk moet die (stel 50k) overwaarde ook weer worden gefinancierd (door starters waarschijnlijk), dus de hoge hypotheekrente sijpelt uiteindelijk toch wel door. Bij overwaarde wordt alleen de pijn van hoge maandlasten over meerdere huishoudens gedeeld.
Dat weet je niet zeker, misschien komt er vrij snel een kundig kabinet wat wel orde op zaken kan stellen.Aakab schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:27:
Ok ik verwacht het niet maar het is in theorie mogelijk.
Roepen ze niet al 20 jaar dat per jaar 100.000 woningen worden bijgebouwd? Waarom zou dat nu anders zijn?Aakab schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:27:
Omdat huisvesting nu eindelijk ook weer als een van de taken van de Rijksoverheid wordt gezien. Twintig jaar geleden lag de focus vooral op decentraliseren. Uiteindelijk uitmondend in het geheel opheffen van het ministerie van VROM.Wispe schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:24:
[...]
Roepen ze niet al 20 jaar dat per jaar 100.000 woningen worden bijgebouwd? Waarom zou dat nu anders zijn?
In een situatie met nauwelijks landelijk beleid valt er landelijk ook weinig te streven naar, of te sturen op, een bepaalde bouwproductie.
Ik schreef al dat de Tweede Kamer bepaalt welke onderwerpen 'controversieel' zijn en dus niet worden behandeld.Shadowhawk00 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:20:
Dat weet je niet zeker, misschien komt er vrij snel een kundig kabinet wat wel orde op zaken kan stellen.
Ok ik verwacht het niet maar het is in theorie mogelijk.
NOS: In het geval van het huidige demissionaire kabinet zijn er veel lopende dossiers die waarschijnlijk te gevoelig liggen om er op korte termijn zaken over te kunnen doen. Demissionair premier Mark Rutte noemde gisteravond zelf stikstof, de woningmarkt en migratie. "Nederland wacht op oplossingen en niet op uitstel", zei hij daarover. "Het is spijtig dat uitstel er nu onvermijdelijk toch komt."
Kortom, er gebeurt dus (weer) niets...
En sinds wanneer mag een demissionair MP bepalen wat controversieel is? Je zegt al zelf de kamer bepaalt. Kabinet mag op de winkel passen. Maargoed veel gaat de ijskast in, wordt op de lange baan geschoven en krijgt 1 jaar vertraging. (verkiezingen en formeren hierna? Succes!)Conrado schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:40:
[...]
Ik schreef al dat de Tweede Kamer bepaalt welke onderwerpen 'controversieel' zijn en dus niet worden behandeld.
NOS: In het geval van het huidige demissionaire kabinet zijn er veel lopende dossiers die waarschijnlijk te gevoelig liggen om er op korte termijn zaken over te kunnen doen. Demissionair premier Mark Rutte noemde gisteravond zelf stikstof, de woningmarkt en migratie. "Nederland wacht op oplossingen en niet op uitstel", zei hij daarover. "Het is spijtig dat uitstel er nu onvermijdelijk toch komt."
Kortom, er gebeurt dus (weer) niets...
Ik mag hopen dat er eens werk gemaakt wordt van een vernieuwde nota ruimtelijke ordening in een nieuw kabinet. Het blijft lastig om gemeenten zover te krijgen gezien hun verdienmodel grondpolitiek is om effectief meer te kunnen bouwen.
Het aan de markt overlaten betekent enkel nieuwbouw 500k von en hoger. Leuk voor de doorstromers, funest voor de starter die de overwaarde van de doorstromer moet betalen. Er is niks mis met een nieuw vinex wijk overal en nergens als dat betekent dat de categorie 200-400k wordt bediend met woningen waar vraag naar is. Bouwers hebben genoeg ontwerpen klaar staan, maar de concessie gaat naar vrijstaand en 2 onder 1 kap. Niet naar simpele rijtjeshuizen van 65-80m2 of betaalbare appartementen voor ouderen.
Maargoed Rutte IV mag gevallen zijn. Zolang Rutte V een optie is ontbreekt het aan visie op de woningmarkt. VVD en BBB als grootste en we doen alsof stikstof niet bestaat. We kunnen eindelijk gaan bouwen! Oh nee: toch niet.
Dat bepaald de MP ook nietJoosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:53:
En sinds wanneer mag een demissionair MP bepalen wat controversieel is? Je zegt al zelf de kamer bepaalt. Kabinet mag op de winkel passen.
....
Ik mag hopen dat er eens werk gemaakt wordt van een vernieuwde nota ruimtelijke ordening in een nieuw kabinet.
De kamer geeft het kabinet de ruimte voor beslissingen - in overleg - op zaken die van landsbelang zijn. Denk aan de begroting die in september gepresenteerd wordt, de steun aan Oekraïne, e.d. Zaken als stikstof of woningbouw zijn zo politiek beladen, en politiek verdeeld, dat de kamer ze zeker controversieel gaat vinden. Dat weet Rutte ook wel, vandaar dat 'ie het op voorhand maar vast aangeeft. Formeel gaat 'ie daar niet over, hij is nu geen kamerlid.
Volgend kabinet en volkshuisvesting:
- Geen ruimte voor nieuw./ander woning(bouw)-beleid in de begroting 2024 (Prinsjesdag) want controversieel;
- Verkiezingen half November;
- Formatie, nieuwe regering eind April 2024;
- Uitwerken nieuw beleid en wetgeving woning, richting Najaar/Winter 2024
- Uitwerking beleid in begroting Prinsjesdag 2024 voor 2025
- Eerste voorzichtige resultaten nieuw beleid in 2026...
- En het kan zomaar zijn dat stikstof / asiel / enz zóveel aandacht vraagt dat alles riching 2027 gaat.
En dat moet je ook maar hopen dat het nieuwe beleid in de goede richting is. Met een rompkabinet rond VVD en BBB - de grote partijen in de peilingen - is dat ook maar even afwachten....
De demissionaire minister president mag uiteraard niet zelf bepalen of iets wel of niet door de kamer als controversieel wordt gezien. Maar dat beweert hij ook niet. Want het kabinet mag altijd beslissen om bepaalde voorstellen niet door te zetten, los van of die wel of niet het stempel 'controversieel' krijgen. Daarom zullen er een hoop voorstellen vertraging krijgen.Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:53:
[...]
En sinds wanneer mag een demissionair MP bepalen wat controversieel is? Je zegt al zelf de kamer bepaalt. Kabinet mag op de winkel passen.
En wat voor de "Ontwikkeling op de huizenmarkt" dus om lekker ontopic te blijven het gevolg heeft dat er dus meer schaarste komt dan potentieel het geval zou zijn. Is dus weer een dempende factor.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:36:
[...]
De demissionaire minister president mag uiteraard niet zelf bepalen of iets wel of niet door de kamer als controversieel wordt gezien. Maar dat beweert hij ook niet. Want het kabinet mag altijd beslissen om bepaalde voorstellen niet door te zetten, los van of die wel of niet het stempel 'controversieel' krijgen. Daarom zullen er een hoop voorstellen vertraging krijgen.
Ik ga ook komende maand de markt op met mijn woning, gelukkig hoef ik niet de hoofdprijs en ga ik er vanuit dat ik op zijn minst 260k krijg voor een ruime 150m2 twee onder 1 kap. Volledig geisoleerd(Vloer, Dak, muren) met de meest luxe kunststof kozijnen met triple glas(50k). 5 Potentiele slaapkamers, 2 woonkamers, met schuin dak precies naar de zon perfect voor zonnepaneeltjes. Net nieuwe badkamer, toilet moet nog. Moet lukken denk ik. Prachtig voor starters die de puntjes op de i willen zetten. Alles wat hoger is mooi meegenomen voor het nieuwe huis. En daarnaast ook nog 14K potje geld die je in het huis kan stoppen. Voor de puntjes op de i. Hopelijk klinkt dat als 260k waard.
Nu hoop ik dat de markt even stabiel blijft zodat ik op zijn minst 260k krijg haha. Ik heb nu officieel belangen dus ben biased nu. Dan weet je dat.

Anyway back to business... 100K woningen vergeet het. Boeren gaan hun grond niet afgeven, bouwgrond blijft schaars. Materialen blijven duur. Enige manier is lonen omhoog. (En hopelijk niet te snel omhoog want -> inflatie.)
[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 08-07-2023 15:37 ]
Waar (ongeveer) woon jij? Wat je beschrijft voor 260k klinkt echt als een andere wereld.Immutable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:32:
[...]
Ik ga ook komende maand de markt op met mijn woning, gelukkig hoef ik niet de hoofdprijs en ga ik er vanuit dat ik op zijn minst 260k krijg voor een ruime 150m2 twee onder 1 kap. Volledig geisoleerd(Vloer, Dak, muren) met de meest luxe kunststof kozijnen met triple glas(50k). 5 Potentiele slaapkamers, 2 woonkamers, met schuin dak precies naar de zon perfect voor zonnepaneeltjes. Net nieuwe badkamer, toilet moet nog. Moet lukken denk ik. Prachtig voor starters die de puntjes op de i willen zetten. Alles wat hoger is mooi meegenomen voor het nieuwe huis. En daarnaast ook nog 14K potje geld die je in het huis kan stoppen. Voor de puntjes op de i. Hopelijk klinkt dat als 260k waard.
Of bedoel je 260k winst (gestegen woningwaarde door de investeringen die je opnoemde)?
Ik woon zelf ver buiten de randstad, dus ben wel lager gewend dan de prijzen daar, maar de 260k prijs die je noemt voor een 150m2 2/1kap, met alles wat je opnoemde, klinkt wel heel laag.
Klopt, het is ook een andere wereld hier in het Noorden. (Nee gewoon 260K.K. is de onderste grens dat ik er voor wil hebben.)Xhomas schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:09:
[...]
Waar (ongeveer) woon jij? Wat je beschrijft voor 260k klinkt echt als een andere wereld.
Of bedoel je 260k winst (gestegen woningwaarde door de investeringen die je opnoemde)?
Ik woon zelf ver buiten de randstad, dus ben wel lager gewend dan de prijzen daar, maar de 260k prijs die je noemt voor een 150m2 2/1kap, met alles wat je opnoemde, klinkt wel heel laag.
Maar goed, het inkomen / uitgaven ratio is hier veel beter. Als je bijna 5K verdient in randstad versus het noorden kan je hier toch nog beter vertoeven is mijn mening. Snap dat veel dat niet kunnen vanwege familie en vrienden. Kan der niks aan doen dat mijn pa(polder) en ma(amsterdam) beide zich hebben gevestigd hier. Dan bouw je hier ook je familie en vrienden op.
Zou dus zelf ook nooit in de randstad willen wonen, ik kom er wel graag hoor en dat doe ik ook wel. Dus ik kan net zo goed genieten van de randstad als de mensen die er wonen. Want voor mij voelt het als dichtbij, maar voor mensen uit het zuiden lijkt het noorden zo ver weg. Dat zit gewoon tussen de oren.
Andersom kijk ik met GROTE verbazing hoe mensen zo even een hypotheek afsluiten van 600K tot 1 miljoen hier gewoon. Ook op dit forum. Dat is voor mij weer absurd. Blijkbaar verdient iedereen hier 100K of richting de 200K als een C++ programmeur die letterlijk 3x dood is gegaan, herrezen is en dus ook C++ volledig onder de knie heeft. (C++ grapje)
Denk dat je echt 3 gebieden hebt. Randstad, middengebied en het buitengebied met verschillende marktwerkingen qua ontwikkeling. Maar de regels zoals woonquote, NHG limiet en andere zaken zijn wel hetzelfde over het hele land. Dat is een voordeel voor het buitengebied, in de randstad zit je al gauw zonder NHG etc.
[ Voor 22% gewijzigd door Immutable op 08-07-2023 16:54 ]
Ik zit dan net aan de verkeerde kant van de afsluitdijk
Ligt er ook maar net aan waar precies, want in en rondom Groningen zijn de prijzen bijvoorbeeld wel weer hoog, althans, die indruk heb ik gekregen hier en met programma's als Kopen Zonder Kijken.
Zelfs voor het Noorden is die 260k zeer weinig voor een gemoderniseerde woning, zeker voor 150m2. In Leeuwarden zijn ze net zo gek als in "West" Friesland.Immutable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:32:
[...]
En wat voor de "Ontwikkeling op de huizenmarkt" dus om lekker ontopic te blijven het gevolg heeft dat er dus meer schaarste komt dan potentieel het geval zou zijn. Is dus weer een dempende factor.
Nu hoop ik dat de markt even stabiel blijft zodat ik op zijn minst 260k krijg haha. Ik heb nu officieel belangen dus ben biased nu. Dan weet je dat.Als nu de markt echt inkakt ben ik de sjaak.(niet doen dus!)
Anyway back to business... 100K woningen vergeet het. Boeren gaan hun grond niet afgeven, bouwgrond blijft schaars. Materialen blijven duur. Enige manier is lonen omhoog. (En hopelijk niet te snel omhoog want -> inflatie.)
https://www.funda.nl/koop...-42251844-it-dwershus-23/
https://www.funda.nl/koop...is-88597084-dammelaan-18/
https://www.funda.nl/koop...huis-42039185-opkeamer-1/
https://www.funda.nl/koop...uis-42172954-de-citrus-4/
Hopen op 260k kk voor een tweekapper geisoleerd met triple A glas?
Dat klinkt als een koopje waar dan ook in Nederland of de helft is niet verteld ( schade?)
Wat wordt de vraagprijs?
Dat klinkt als een koopje waar dan ook in Nederland of de helft is niet verteld ( schade?)
Wat wordt de vraagprijs?
Middelstum?Immutable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:20:
[...]
Klopt, het is ook een andere wereld hier in het Noorden. (Nee gewoon 260K.K. is de onderste grens dat ik er voor wil hebben.)
Maar goed, het inkomen / uitgaven ratio is hier veel beter. Als je bijna 5K verdient in randstad versus het noorden kan je hier toch nog beter vertoeven is mijn mening. Snap dat veel dat niet kunnen vanwege familie en vrienden. Kan der niks aan doen dat mijn pa(polder) en ma(amsterdam) beide zich hebben gevestigd hier. Dan bouw je hier ook je familie en vrienden op.
Zou dus zelf ook nooit in de randstad willen wonen, ik kom er wel graag hoor en dat doe ik ook wel. Dus ik kan net zo goed genieten van de randstad als de mensen die er wonen. Want voor mij voelt het als dichtbij, maar voor mensen uit het zuiden lijkt het noorden zo ver weg. Dat zit gewoon tussen de oren.
Andersom kijk ik met GROTE verbazing hoe mensen zo even een hypotheek afsluiten van 600K tot 1 miljoen hier gewoon. Ook op dit forum. Dat is voor mij weer absurd. Blijkbaar verdient iedereen hier 100K of richting de 200K als een C++ programmeur die letterlijk 3x dood is gegaan, herrezen is en dus ook C++ volledig onder de knie heeft. (C++ grapje)
Denk dat je echt 3 gebieden hebt. Randstad, middengebied en het buitengebied met verschillende marktwerkingen qua ontwikkeling. Maar de regels zoals woonquote, NHG limiet en andere zaken zijn wel hetzelfde over het hele land. Dat is een voordeel voor het buitengebied, in de randstad zit je al gauw zonder NHG etc.
https://www.funda.nl/koop...-42278825-brouwerslaan-4/
Draakje5 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:12:
Hopen op 260k kk voor een tweekapper geisoleerd met triple A glas?
Wat wordt de vraagprijs?
haha, staat nog niet online. Dus gokken heb geen zin. Geen schade, wel moet de zolder nog afgetimmerd worden. Bepaalde zaken zijn "work in progress" maar er kwam iets op mijn pad vandaar. En de trappen nog netjes gemaakt worden. En toilet beneden moet nog.(was ik mee bezig, materiaal is allemaal aanwezig)
Het is een begin jaren 70 huis. bijna 300m2 grond, kunnen 2 auto's op de oprit enzo. Hardstikke leuk huis, maar als er iets op je pad komt en het is een kans moet je hem grijpen. Het is zoals het is. Ik hoop op starters. Omdat ik zelf ook een starter ben geweest.
Anyway is beetje offtopic op de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Ik moet hem ook een beetje makkelijk kwijt he. Heb geen zin in maaaaanden wachten op een koper als ik hem voor 300k neerzet.
Even over de huizenmarkt ontwikkeling, kan ik ook ergens een grafiek zien door de tijd heen van gemiddelde rentes van o.a. 20 jaar annuitaire hypotheken bijvoorbeeld?
Wie denkt dat de rentes nog naar 5%+ gaan?
Zoiets als dit:
https://www.hypotheekrente.nl/rente/
Maar dan in grafiek vorm door de tijd heen.
[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 08-07-2023 22:37 ]
Ehh nee, dat is niet zoImmutable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:20:
Andersom kijk ik met GROTE verbazing hoe mensen zo even een hypotheek afsluiten van 600K tot 1 miljoen hier gewoon. Ook op dit forum. Dat is voor mij weer absurd. Blijkbaar verdient iedereen hier 100K of richting de 200K ....
Even naar het inkomen: 30% van de huishoudens verdient gezamenlijk meer dan 100K, 10% daarvan meer dan 200K. En Tweakers zijn net als mensen, dus ook hier zijn er deelnemers die dergelijke inkomens in een huishouden hebben.
Het aantal hypotheken boven het miljoen is erg klein, nog geen 1%. Huizen waarop dat soort hypotheken zouden kunnen rusten zijn er niet zoveel. Slechts 4% van alle koophuizen zijn miljoenenwoningen. En ook dat zal best ook onder Tweakers voorkomen. Er is iemand hier die op jonge leeftijd een heel duur huis kocht en extra aflost. Ook dat komt voor.
Kortom hypotheken van een miljoen zijn echt de uitzondering.....
Dat plus dat mensen een woning van 1m kopen betekent niet per definitie dat de hypotheek ook zo hoog is. Vaak is er al 2of 3x een woning met overwaarde verkocht en 10-15 jaar afgelost.Conrado schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:56:
[...]
Ehh nee, dat is niet zo
Even naar het inkomen: 30% van de huishoudens verdient gezamenlijk meer dan 100K, 10% daarvan meer dan 200K. En Tweakers zijn net als mensen, dus ook hier zijn er deelnemers die dergelijke inkomens in een huishouden hebben.
Het aantal hypotheken boven het miljoen is erg klein, nog geen 1%. Huizen waarop dat soort hypotheken zouden kunnen rusten zijn er niet zoveel. Slechts 4% van alle koophuizen zijn miljoenenwoningen. En ook dat zal best ook onder Tweakers voorkomen. Er is iemand hier die op jonge leeftijd een heel duur huis kocht en extra aflost. Ook dat komt voor.
Kortom hypotheken van een miljoen zijn echt de uitzondering.....
Volgens mij worden de echt dure woningen (>1.5m) vaak gekocht door mensen met een bedrijf, het is (was!) fiscaal gunstig om prive vermogen in een woning te stoppen (box 1). Als je Googlet op die woningen staan er vaak BVs ingeschreven.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Vanuit het zuiden is het noorden ook ver weg, 3+ uur in de auto is niet iets wat je doet voor een middagje.Immutable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:20:
[...]
Klopt, het is ook een andere wereld hier in het Noorden. (Nee gewoon 260K.K. is de onderste grens dat ik er voor wil hebben.)
Overigens denken ze daar in andere landen weer anders over omdat die gewoon die afstanden gewend zijn. Voor een weekend weg is het wat anders. Het is meer mindset van mensen als je alles binnen 15 min fietsen hebt dan is 50km ineens heel ver weg want waarom zou je die grote afstand afleggen.
Denk dat het ook heel veel uitmaakt wat je onder buitengebied laat vallen. Genoeg kleine dorpen waar geen of slecht OV is en heel weinig winkels. Dat is dan ineens een stuk goedkoper dan 25km verderop in een middelgrote stad.Denk dat je echt 3 gebieden hebt. Randstad, middengebied en het buitengebied met verschillende marktwerkingen qua ontwikkeling. Maar de regels zoals woonquote, NHG limiet en andere zaken zijn wel hetzelfde over het hele land. Dat is een voordeel voor het buitengebied, in de randstad zit je al gauw zonder NHG etc.
De provincie Groningen is een heel stuk groter dan de stad Groningen, in de stad zullen prijzen hoger liggen dan in een klein dorpje verder van de stad af.
Het zal weinig tot niets uitmaken, de regering was van het hard roepen en beloftes doe niet van oplossingen.Immutable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:32:
En wat voor de "Ontwikkeling op de huizenmarkt" dus om lekker ontopic te blijven het gevolg heeft dat er dus meer schaarste komt dan potentieel het geval zou zijn. Is dus weer een dempende factor.
De overheid dat zijn de veroorzakers van het probleem door hun eigen onkunde, dus of die het probleem zouden oplossen denk het niet. Als ze niets doen is dat vaak gunstiger.
[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 09-07-2023 09:39 ]
Ik doe dat dus zo wel even, omdat we dat gewend zijn in het Noorden. We pakken de auto en knallen zo naar het zuiden toe voor van alles. Je moet er wat vroeger uit, en bent wat later thuis maar dat is het.Shadowhawk00 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 09:37:
[...]
Vanuit het zuiden is het noorden ook ver weg, 3+ uur in de auto is niet iets wat je doet voor een middagje.
Overigens denken ze daar in andere landen weer anders over omdat die gewoon die afstanden gewend zijn. Voor een weekend weg is het wat anders. Het is meer mindset van mensen als je alles binnen 15 min fietsen hebt dan is 50km ineens heel ver weg want waarom zou je die grote afstand afleggen.
Dat is wat mensen denken. Er zijn echt genoeg plaatsen, met alle voorzieningen. Genoeg plaatsen in het Noorden met treinverbindingen naar Groningen/Leeuwarden wat erg belangrijk is voor o.a. 2e graads voorzieningen zoals Universiteiten.Denk dat het ook heel veel uitmaakt wat je onder buitengebied laat vallen. Genoeg kleine dorpen waar geen of slecht OV is en heel weinig winkels. Dat is dan ineens een stuk goedkoper dan 25km verderop in een middelgrote stad.
De provincie Groningen is een heel stuk groter dan de stad Groningen, in de stad zullen prijzen hoger liggen dan in een klein dorpje verder van de stad af.
Ik vind het persoonlijk altijd erg meevallen. Een ex van mij kwam uit Baarn(Waar ik dus wel eens wat voor een langere tijd was.), en daar waren de voorzieningen vaak nog slechter met rondom heel veel file.
Ik denk dat de prijs nog een tijdje stabiliseert, en alleen daarna is er nog een kans van prijs die omlaag gaat. Dit komt omdat er veel mensen zijn met lage rentes, en als de prijs een beetje zakt in hun gebied. Pakken ze de kans om dus extra klein hypotheekje te nemen met hoge rente, terwijl 50 tot 80% van hun oude hypotheek nog tussen de 1% en 3% zit. Heel veel mensen hebben hun hypotheek ook omgezet naar een goedkopere rente en daarbij de boete betaald.Het zal weinig tot niets uitmaken, de regering was van het hard roepen en beloftes doe niet van oplossingen.
De overheid dat zijn de veroorzakers van het probleem door hun eigen onkunde, dus of die het probleem zouden oplossen denk het niet. Als ze niets doen is dat vaak gunstiger.
Wanneer die desbetreffende "vat" met mensen die dus ruimte hebben om te kunnen verhuizen nog aanwezig is zal de aantal transacties nog aardig stabiel blijven. (Ik zit in dat vat.) Maar als die zal opdrogen zal er meer kans zijn opdat de huizenprijzen weer verder zullen zakken door de hogere rente.
In principe, als huis eigenaren onder de woonquote zitten is er nog transactie flow mogelijk wat een dempende factor is op de rente. Zodra die woonquote ruimte opdroogt zal de rente de overmacht krijgen en zullen de prijzen dus stabiliseren op de woonquote + markt rente.
5+ % lijkt me stug.Immutable schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:35:
[...]
[...]
haha, staat nog niet online. Dus gokken heb geen zin. Geen schade, wel moet de zolder nog afgetimmerd worden. Bepaalde zaken zijn "work in progress" maar er kwam iets op mijn pad vandaar. En de trappen nog netjes gemaakt worden. En toilet beneden moet nog.(was ik mee bezig, materiaal is allemaal aanwezig)
Het is een begin jaren 70 huis. bijna 300m2 grond, kunnen 2 auto's op de oprit enzo. Hardstikke leuk huis, maar als er iets op je pad komt en het is een kans moet je hem grijpen. Het is zoals het is. Ik hoop op starters. Omdat ik zelf ook een starter ben geweest.
Anyway is beetje offtopic op de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Ik moet hem ook een beetje makkelijk kwijt he. Heb geen zin in maaaaanden wachten op een koper als ik hem voor 300k neerzet.
Even over de huizenmarkt ontwikkeling, kan ik ook ergens een grafiek zien door de tijd heen van gemiddelde rentes van o.a. 20 jaar annuitaire hypotheken bijvoorbeeld?
Wie denkt dat de rentes nog naar 5%+ gaan?
Zoiets als dit:
https://www.hypotheekrente.nl/rente/
Maar dan in grafiek vorm door de tijd heen.
Inflatie daalt, marktkapitaalrente daalt en daar zitten de langjarige hypotheekrentes eigenlijk 1 op 1 aan gekoppeld. Omdat iedereen nog een beetje in paniek is van 2022 zit daar nu nog een risico-opslag op. Maar als de inflatie gestaag blijft dalen en ome vladimir niet besluit een kerncentrale op te blazen, dan zal de ECB ergens dit jaar stoppen met renteverhogingen en komt de markt weer tot rust.
Kortom: Als een en ander een beetje zo blijft denk ik eerder aan licht dalende hypotheekrentes dan stijgende rentes. Denk aan 3 tot 3.5 %.
Tel daarbij op dat veel mensen er in 2 jaar 10% salaris bij gaan krijgen. Daardoor kan men weer meer lenen. Ze raken ook gewend aan de schok van een "hoge rente" (de rentes afgelopen jaren waren eerder idioot laag dan dat ze nu hoog zijn). Als gevolg daarvan gaan ze de markt weer op waar nog altijd een tekort heerst en voila: We staan weer met 20 man over te bieden op een rijtjeswoning.
Dat is ook een beetje wat de NVM in haar laatste update begint te signaleren.
Maar goed, ik ben ook maar een random dude op tweakers dus neem dit ajb met een giga berg zout.
Op de echt lange termijn? Who knows.
[ Voor 12% gewijzigd door FrankoNL op 09-07-2023 14:01 ]
Vergeet 1 belangrijke categorie niet: de alleenstaanden jong of oud.Conrado schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:56:
[...]
Ehh nee, dat is niet zo
Even naar het inkomen: 30% van de huishoudens verdient gezamenlijk meer dan 100K, 10% daarvan meer dan 200K.
Ik heb hier vaak het gevoel dat die vergeten worden, en ik weet de exacte persentages niet maar die mensen mogen toch ook kans krijgen op een fatsoenlijke woning?
Als alleenstaande verdien je rond de 40.000 euro per jaar, bijbehorende hypotheek rond de 175.000 Euro.
Wat kun je daar voor kopen?
Eigenlijk niet veel, zeker niet in de randstad.
Maar wat nu als je in de randstad werkt en woont (huur) en graag groter wil wonen ergens anders, of een gezin wil stichten zonder werkende vrouw met bijvoorbeeld een paar bonus kinderen...
[ Voor 4% gewijzigd door Kees85 op 10-07-2023 01:58 ]
Verwijderd
Jaja Kees als we het over de randstad hebben ...zal je zelf op die 175K hypo nog wat motte bijpassen voor een ruime gezinswoning. Dus; "Wat kan ik ervoor kopen"? ...nog geen duidelijke vooruitzichten te erven/scoren links..of rechts ergens?Kees85 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 01:54:
[...]
Vergeet 1 belangrijke categorie niet: de alleenstaanden jong of oud.
Ik heb hier vaak het gevoel dat die vergeten worden, en ik weet de exacte persentages niet maar die mensen mogen toch ook kans krijgen op een fatsoenlijke woning?
Als alleenstaande verdien je rond de 40.000 euro per jaar, bijbehorende hypotheek rond de 175.000 Euro.
Maar wat nu als je in de randstad werkt en woont (huur) en graag groter wil wonen ergens anders, of een gezin wil stichten zonder werkende vrouw met bijvoorbeeld een paar bonus kinderen...
Zo niet, dan maar hopen & bidden op een gezellig links kabinet, wat u vooral zal beloven dat het huis eraan komt! Geen 100K-woningen/jaar maar 150K/jaar!
Tja voor die 175k kan je gewoon heel weinig kopen maar 15jaar geleden kon je voor dat bedrag ook niet heel veel kopen. Dus voor dat budget heb je gewoon weinig keuze, als je dan ook nog hoge eisen hebt dan gaat dat gewoon niet matchen.Kees85 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 01:54:
[...]
Vergeet 1 belangrijke categorie niet: de alleenstaanden jong of oud.
Dat is overigens niet anders met andere zaken, ik denk dat veel mensen met een auto graag een nieuwe auto van 100k willen hebben maar omdat ze het niet kunnen betalen maar een 2e ( of Xe ) hands golfje kopen.
Precies dit, ik zie steeds meer signalen dat starters en jong werkenden maar verwachten dat ze een nieuwbouwhuis op een top locatie moeten kunnen kopen. Niet alleen in de huizenmarkt, maar ook de arbeidsmarkt waar ze onrealistische salarissen en promoties verwachten ("want anders kan ik geen huis kopen").Shadowhawk00 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:48:
[...]
Tja voor die 175k kan je gewoon heel weinig kopen maar 15jaar geleden kon je voor dat bedrag ook niet heel veel kopen. Dus voor dat budget heb je gewoon weinig keuze, als je dan ook nog hoge eisen hebt dan gaat dat gewoon niet matchen.
Dat is overigens niet anders met andere zaken, ik denk dat veel mensen met een auto graag een nieuwe auto van 100k willen hebben maar omdat ze het niet kunnen betalen maar een 2e ( of Xe ) hands golfje kopen.
Je kunt ook overwegen om buiten je geliefde stad te gaan wonen, waar je wel een huis kan betalen dat misschien wat opgeknapt moet worden, om die over een paar jaar met overwaarde door te verkopen en dan weer door te schuiven.
Ik snap echt niet waar het beeld vandaan komt dat een 25-35 jarige als eerste huis zijn nieuwbouw droomhuis zou moeten kunnen kopen op de door hen gewenste locatie, maar het is wel wat ik overal rondom me heen hoor...
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Overdrijven is ook een vak, er zijn vast starters die teveel verwachten maar het is gewoon een feit dat huizen ontzettend veel duurder zijn geworden in korte tijd. Hierbij zijn de gemiddelde lonen niet evenredig meegestegen, het is dus ook een feit dat het nu moeilijker is om een huis te kopen als starter dan enkele jaren geleden.RobbieB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Precies dit, ik zie steeds meer signalen dat starters en jong werkenden maar verwachten dat ze een nieuwbouwhuis op een top locatie moeten kunnen kopen. Niet alleen in de huizenmarkt, maar ook de arbeidsmarkt waar ze onrealistische salarissen en promoties verwachten ("want anders kan ik geen huis kopen").
Je kunt ook overwegen om buiten je geliefde stad te gaan wonen, waar je wel een huis kan betalen dat misschien wat opgeknapt moet worden, om die over een paar jaar met overwaarde door te verkopen en dan weer door te schuiven.
Ik snap echt niet waar het beeld vandaan komt dat een 25-35 jarige als eerste huis zijn nieuwbouw droomhuis zou moeten kunnen kopen op de door hen gewenste locatie, maar het is wel wat ik overal rondom me heen hoor...
Een vriend van mij heeft bijvoorbeeld in 2018 een rijtjeshuis kunnen kopen voor €160k in een grote stad in Brabant. Dezelfde woning is ondertussen €250k waard en de hypotheekrente ligt ook hoger dan destijds. Met dezelfde baan als hij destijds had, had hij zijn eigen huis echt niet meer kunnen betalen als hij nu ging kopen.
Het helpt niemand om de reële problemen die starters momenteel op de woningmarkt hebben te gaan bagatelliseren door te doen alsof elke starter alleen maar interesse heeft in een perfecte nieuwbouw woning.
[ Voor 9% gewijzigd door Redblader op 10-07-2023 11:47 ]
Hij reageerde op een post van iemand hierboven die vind dat hij als single starter voor 175k toch wel een gezinswoning in Amsterdam moet kunnen betalen. Natuurlijk zijn er genoeg problemen op de woningmarkt voor starters maar mensen die vinden dat ze voor dat bedrag op een A locatie een grotere woning zouden moeten kopen maken het voor starters ook lastig. Want die zetten het beeld neer dat starters te veeleisend zijn.Redblader schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:05:
Overdrijven is ook een vak, er zijn vast starters die teveel verwachten maar het is gewoon een feit dat huizen ontzettend veel duurder zijn geworden in korte tijd. Hierbij zijn de gemiddelde lonen niet evenredig meegestegen, het is dus ook een feit dat het nu moeilijker is om een huis te kopen als starter dan enkele jaren geleden.
Het helpt niemand om de reële problemen die starters momenteel op de woningmarkt hebben te gaan bagatelliseren door te doen alsof elke starter alleen maar interesse heeft in een perfecte nieuwbouw woning.
We hebben afgelopen jaren last gehad van een lage rente, een hoge inflatie en maar weinig correctie op het inkomen. Dat gekoppeld met veel te weinig woningen bouwen en veel te hoge bevolkingsgroei zorgt er gewoon voor dat starters nu best wel een uitdaging hebben. En dus heel veel van hun eisen moeten laten varen om maar een kans te hebben.
Dat is dus inderdaad vooral iets van de laatste paar jaar. In de jaren daarvoor hebben de huizenprijzen juist verrassend goed het verband met de rente- en loonontwikkeling weten te behouden. Dat de woningprijzen de laatste paar jaar gemiddeld veel meer zijn doorgestegen dan volgens de rente en inkomensontwikkeling logisch was, geeft m.i. vooral aan dat er de laatste paar jaar heel veel lucht in de prijzen is gekomen. En die lucht zal er in mijn optiek uiteindelijk toch een keer uit komen.Redblader schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:05:
[...]
Overdrijven is ook een vak, er zijn vast starters die teveel verwachten maar het is gewoon een feit dat huizen ontzettend veel duurder zijn geworden in korte tijd. Hierbij zijn de gemiddelde lonen niet evenredig meegestegen, het is dus ook een feit dat het nu moeilijker is om een huis te kopen als starter dan enkele jaren geleden.
Een vriend van mij heeft bijvoorbeeld in 2018 een rijtjeshuis kunnen kopen voor €160k in een grote stad in Brabant. Dezelfde woning is ondertussen €250k waard en de hypotheekrente licht ook hoger dan destijds. Met dezelfde baan als hij destijds had, had hij zijn eigen huis echt niet meer kunnen betalen als hij nu ging kopen.
In plaats van klagen dat de woning die 5 jaar geleden 160k kostte nu 250k kost en daarmee onbetaalbaar is, kun je ook denken: met zulke prijzen wíl ik niet eens kopen. En nog even een paar jaar wachten. Mits je die keus hebt, natuurlijk. En kun je misschien beter blij zijn dat die woning voor jou niet te betalen is, omdat je anders een sterke onder-water-potentie zou kopen.
Maar is dat nu juist niet het probleem? Even een paar jaar wachten op een correctie die wellicht nooit gaat komen aangezien het woningtekort ook alleen maar oploopt?Rubbergrover1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:36:
[...]
Dat is dus inderdaad vooral iets van de laatste paar jaar. In de jaren daarvoor hebben de huizenprijzen juist verrassend goed het verband met de rente- en loonontwikkeling weten te behouden. Dat de woningprijzen de laatste paar jaar gemiddeld veel meer zijn doorgestegen dan volgens de rente en inkomensontwikkeling logisch was, geeft m.i. vooral aan dat er de laatste paar jaar heel veel lucht in de prijzen is gekomen. En die lucht zal er in mijn optiek uiteindelijk toch een keer uit komen.
In plaats van klagen dat de woning die 5 jaar geleden 160k kostte nu 250k kost en daarmee onbetaalbaar is, kun je ook denken: met zulke prijzen wíl ik niet eens kopen. En nog even een paar jaar wachten. Mits je die keus hebt, natuurlijk. En kun je misschien beter blij zijn dat die woning voor jou niet te betalen is, omdat je anders een sterke onder-water-potentie zou kopen.
Ondertussen is huren ook onbetaalbaar met steeds minder aanbod en sociale huur heeft wachttijden van ~12 jaar. Ik snap wel dat er een redelijk gevoel van hopeloosheid heerst bij starters.
Uiteindelijk is de enige oplossing om veel meer (betaalbaar) te bouwen om het woningtekort weg te werken maar dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren met hoe het er nu voor staat.
Toondoof, compleet toondoof en dan praat ik over een stad buiten de randstad in NB.RobbieB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Precies dit, ik zie steeds meer signalen dat starters en jong werkenden maar verwachten dat ze een nieuwbouwhuis op een top locatie moeten kunnen kopen.
Als je 150/200k kunt lenen bent je de sjaak of je moet ergens 100k extra spaargeld hebben en hopen dat die hollander waar je mee concurreert minder in zijn zak heeft / geen overwaarde heeft. Appartementen hier zijn 1300 / 1600 bruto per maand excl gwl. Succes want lol, je moet 4x bruto huur verdienen. Sociale huur? Lol droom verder dat is vluchtelingen opvang.
De dorpen ertussen zijn nog populairder en duurder en zwaarder bevochten dan de stad, mededankzij de zware instroom van hollanders. Dus wat doe je dan? Maar goed lekker makkelijk praten als je zelf je schaapjes op het droge hebt staan.
[ Voor 7% gewijzigd door Grunwold op 10-07-2023 12:06 ]
Ah, het bekende 'avocado toast' argument, wat we allemaal hebben gehoord. "De jeugd wil teveel".RobbieB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Precies dit, ik zie steeds meer signalen dat starters en jong werkenden maar verwachten dat ze een nieuwbouwhuis op een top locatie moeten kunnen kopen.
Kunnen we daar niet een keer mee stoppen?
Ook de jeugd die niet teveel wil komt er amper meer tussen en zit torenhoge huren en/of hypotheken af te lossen op een aanzienlijk fiscaal onaantrekkelijkere manier dan de categorie die hier 'naar beneden zit te trappen'.
Dus de volgende generatie gaat nóg meer geld betalen voor hetzelfde krot (maar nu met taatsdeur)?Je kunt ook overwegen om buiten je geliefde stad te gaan wonen, waar je wel een huis kan betalen dat misschien wat opgeknapt moet worden, om die over een paar jaar met overwaarde door te verkopen
Nee, de jeugd heeft juist aanmerkelijk beter door dan de oudere generaties dat huizenprijzen niet alleen maar kunnen stijgen, en snapt veel beter wat de bijbehorende financiële risico's eigenlijk zijn. De woningmarktladder die de voorouders hebben kunnen belopen omdat de rentes alsmaar daalden en de inkomens alsmaar stegen, die is er de komende decennia niet meer. Hun traject door de huizenmarkt zal er anders uit zien en zal dus ook anders vormgegeven moeten worden. Daar mag wel wat meer begrip voor zijn.
Uit de onderbuik van de misgunnende boomersIk snap echt niet waar het beeld vandaan komt dat een 25-35 jarige als eerste huis zijn nieuwbouw droomhuis zou moeten kunnen kopen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat is het probleem. Mensen stellen samenwonen en kinderwens uit. Je leven staat gewoon x jaar stil. En het meest frustrerende is dat je niet weet hoe veel x is!Redblader schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:44:
[...]
Maar is dat nu juist niet het probleem? Even een paar jaar wachten op een correctie die wellicht nooit gaat komen aangezien het woningtekort ook alleen maar oploopt?
Ondertussen is huren ook onbetaalbaar met steeds minder aanbod en sociale huur heeft wachttijden van ~12 jaar. Ik snap wel dat er een redelijk gevoel van hopeloosheid heerst bij starters.
Uiteindelijk is de enige oplossing om veel meer (betaalbaar) te bouwen om het woningtekort weg te werken maar dat zie ik de komende jaren nog niet gebeuren met hoe het er nu voor staat.
Het probleem is niet dat die koopwoningen te duur zijn, het probleem is dat er geen/weinig alternatief is. Om dan te klagen dat je de opgeblazen en oververhitte koopwoningprijzen niet kunt betalen lijkt mij klagen over het verkeerde aspect van de woningmarkt.Redblader schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:44:
[...]
Maar is dat nu juist niet het probleem? Even een paar jaar wachten op een correctie die wellicht nooit gaat komen aangezien het woningtekort ook alleen maar oploopt?
Woningprijzen zijn altijd gekoppeld an de financierbaarheid. De rente is wel gestegen, maar de financierbaarheid is niet veel lager geworden.
Ik denk dat je tegenwoordig beter een MBO opleiding kan doen om een huis te kopen.
Op je 20e ben je klaar en als je een beetje courante richting hebt gekozen kan begin je misschien tegen de 30k. Thuiswonend kan je een behoorlijke kapitaal voorsprong maken ten opzichte van de HBO of WO’er die ook nog een studieschuld moet wegwerken.
Het break even point van studeren wordt een steeds hogere leeftijd.
Ik denk dat je tegenwoordig beter een MBO opleiding kan doen om een huis te kopen.
Op je 20e ben je klaar en als je een beetje courante richting hebt gekozen kan begin je misschien tegen de 30k. Thuiswonend kan je een behoorlijke kapitaal voorsprong maken ten opzichte van de HBO of WO’er die ook nog een studieschuld moet wegwerken.
Natuurlijk is het een probleem dat er geen of weinig alternatieven zijn. Maar dan is het toch normaal dat men ontevreden is over het niet kunnen betalen van een koopwoning en in plaats daarvan maar bij de ouders moet blijven wonen of zoveel aan huur te betalen dat sparen amper mogelijk is waardoor een koophuis al helemaal geen optie meer gaat worden?Rubbergrover1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:07:
[...]
Het probleem is niet dat die koopwoningen te duur zijn, het probleem is dat er geen/weinig alternatief is. Om dan te klagen dat je de opgeblazen en oververhitte koopwoningprijzen niet kunt betalen lijkt mij klagen over het verkeerde aspect van de woningmarkt.
Er wordt verder ook genoeg geklaagd over het gebrek aan betaalbare huurwoningen maar dat betekent toch niet dat mensen niet óók een probleem mogen hebben met de onbetaalbare koopwoningen? Het is uiteindelijk allemaal aan elkaar verbonden. Als er een ruim aanbod van betaalbare huurwoningen zou zijn dan zouden koopwoningen vanzelf ook goedkoper worden.
Het hoofdprobleem blijft simpelweg een tekort aan aanbod dat alle prijzen opdrijft en degenen die nog geen koophuis bezitten zijn hier voornamelijk de dupe van.
[ Voor 3% gewijzigd door Redblader op 10-07-2023 12:54 ]
Qua sociale huur ben ik het wel degelijk met je eens. Door de absurde huurprijzen krijgen veel mensen ook niet meer de ruimte om te kúnnen sparen voor een eigen huis. Maar dat is een ander vraagstuk met een andere probleem als oorzaak. Evenals de asielcrisis die de sociale huursector nu overbelast.Grunwold schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Toondoof, compleet toondoof en dan praat ik over een stad buiten de randstad in NB.
Als je 150/200k kunt lenen bent je de sjaak of je moet ergens 100k extra spaargeld hebben en hopen dat die hollander waar je mee concurreert minder in zijn zak heeft / geen overwaarde heeft. Appartementen hier zijn 1300 / 1600 bruto per maand excl gwl. Succes want lol, je moet 4x bruto huur verdienen. Sociale huur? Lol droom verder dat is vluchtelingen opvang.
De dorpen ertussen zijn nog populairder en duurder en zwaarder bevochten dan de stad, mededankzij de zware instroom van hollanders. Dus wat doe je dan? Maar goed lekker makkelijk praten als je zelf je schaapjes op het droge hebt staan.
Mijn punt staat daar helemaal los van en dat is dat je niet moet verwachten dat je eerste huis je droomhuis is. Dat is voor veel mensen (inclusief mijzelf) nooit zo geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door RobbieB op 10-07-2023 13:13 ]
Zou je best nog wel eens gelijk in kunnen hebben. Komt nog bij dat je zeg, MBO loodgieter wordt. 40 uur per week voor de baas en 20 uur per week dik betaald (zwart) bijbeunen. Zie het om me heen gewoon gebeuren, en die mensen zijn ook nog eens handig genoeg om een niet-instapklaar huis te kopen.Z___Z schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:23:
[ Voor 17% gewijzigd door tomtom901 op 10-07-2023 13:17 ]
Ik denk ook niet dat dit het geval is voor het overgrote deel van de starters en ik zie ook niemand in dit topic beweren dat je als starter meteen je droomhuis moet kunnen krijgen.RobbieB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:12:
[...]
Qua sociale huur ben ik het wel degelijk met je eens. Door de absurde huurprijzen krijgen veel mensen ook niet meer de ruimte om te kúnnen sparen voor een eigen huis. Maar dat is een ander vraagstuk met een andere probleem als oorzaak. Evenals de asielcrisis die de sociale huursector nu overbelast.
Mijn punt staat daar helemaal los van en dat is dat je niet moet verwachten dat je eerste huis je droomhuis is. Dat is voor veel mensen (inclusief mijzelf) nooit zo geweest.
Heel dit argument werkt alleen maar als afleiding van de daadwerkelijke problemen en probeert de schuld bij de starters te leggen, wat naar mijn mening over het geheel genomen totaal niet terecht is.
Waarbij we ook niet moeten vergeten dat dit probleem niet alleen voor het individu vervelend is. Voor de samenleving heeft dit impact op de bevolkingsomvang. Immers: later kinderen = later bevolkingsgroei. Soms komt van uitstel, afstel. Of was de wens 2 en blijft het bij 1.Voggy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Dat is het probleem. Mensen stellen samenwonen en kinderwens uit. Je leven staat gewoon x jaar stil. En het meest frustrerende is dat je niet weet hoe veel x is!
De bevolkingsgroei staat weer direct in relatie ot onze economische groei en de financiering van ons sociale vangnet. Met andere woorden: als we dit niet oplossen, zorgt het over 1 generatie voor financiële problemen.
Het is écht in ieders belang dat jonge stellen verder kunnen met hun leven, dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
https://www.nu.nl/economi...aanhoudende-inflatie.html
https://www.bnr.nl/nieuws...t-forse-daling-aanstaande
En dat terwijl de rekenkundige inflatie (jaar op jaar) straks 0% is.Hypotheekrentes stijgen deze week door aanhoudende inflatie
Banken en andere verstrekkers verhogen deze week hun hypotheekrentes. Daarbij kunnen de tarieven oplopen met 0,15 of zelfs 0,20 procentpunt. Dat melden adviesbureaus Van Bruggen en De Hypotheekshop.
'Inflatie in oktober rond 0 procent, forse daling aanstaande'
De inflatie is al tijden torenhoog, maar BNR's huiseconoom Han de Jong verwacht dat er de komende maanden een 'spectaculaire daling' zal worden ingezet. De visie van De Jong is dat de inflatie in oktober op –1,0 procent komt te staan.
Precies, over een half jaar hebben we deflatie en dan dalen de rentes weerLaapo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:51:
https://www.nu.nl/economi...aanhoudende-inflatie.html
[...]
En dat terwijl de rekenkundige inflatie (jaar op jaar) straks 0% is.
[...]

Deze 'markt' is politieker dan men denkt
Fair enough, ik denk alleen dat heel veel starters überhaupt niet kunnen kopen of huren, dat is aanzienlijk moeilijker geworden de afgelopen jaren. De concurrentie op de lagere lagen (250/350k) is vrij intens.RobbieB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:12:
[...]
Qua sociale huur ben ik het wel degelijk met je eens. Door de absurde huurprijzen krijgen veel mensen ook niet meer de ruimte om te kúnnen sparen voor een eigen huis. Maar dat is een ander vraagstuk met een andere probleem als oorzaak. Evenals de asielcrisis die de sociale huursector nu overbelast.
[ Voor 3% gewijzigd door Grunwold op 10-07-2023 14:01 ]
Kinderen krijgen is peperduur voor vooral de hoger opgeleiden/beter betaalde mensen. Waar je met lage inkomens vrijwel alles krijgt (KGB en opvangtoeslag) moet je met een beetje meer inkomen alles zelf betalen. Resultaat is dat die hoge inkomens het houden bij 1 kind en de lage inkomens wel 3 kinderen nemen. Uiteindelijk hebben we wel die hoge inkomens nodig om de welvaart in Nederland op lange termijn te behouden.Richh schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:28:
[...]
Waarbij we ook niet moeten vergeten dat dit probleem niet alleen voor het individu vervelend is. Voor de samenleving heeft dit impact op de bevolkingsomvang. Immers: later kinderen = later bevolkingsgroei. Soms komt van uitstel, afstel. Of was de wens 2 en blijft het bij 1.
De bevolkingsgroei staat weer direct in relatie ot onze economische groei en de financiering van ons sociale vangnet. Met andere woorden: als we dit niet oplossen, zorgt het over 1 generatie voor financiële problemen.
Het is écht in ieders belang dat jonge stellen verder kunnen met hun leven, dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
Ik denk dat we als Nederland er te weinig aan doen om het ook voor hogere inkomens aantrekkelijk te houden om kinderen te nemen. Daar helpt die dure hypotheek natuurlijk ook niet bij.
Het afbouwen van hoeveel het tweede inkomen mag meetellen zou denk ik al wel een goede stap zijn. Dat is een van de maatregelen die de extreme stijging mogelijk hebben gemaakt.
Zelfs wij (2 hoogopgeleiden met beiden >2x modaal salaris) krijgen met 2 kinderen nog meer dan de helft van de kinderdagopvangtoeslag vergoed. Daarnaast krijgen we ook gewoon kindertoeslag net zoals ieder gezin. Dus ja, we betalen zeker meer dan een gezin dat (veel) minder verdient, maar het verschil weegt zeker niet op tegen wat we maandelijks (veel) meer overgemaakt krijgen op onze rekening qua salaris waardoor we netto veel en veel meer overhouden. N=1, maar volgens mij is hier in de toeslagenverdeling behoorlijk goed rekening mee gehouden.Z___Z schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:05:
[...]
Kinderen krijgen is peperduur voor vooral de hoger opgeleiden/beter betaalde mensen. Waar je met lage inkomens vrijwel alles krijgt (KGB en opvangtoeslag) moet je met een beetje meer inkomen alles zelf betalen. Resultaat is dat die hoge inkomens het houden bij 1 kind en de lage inkomens wel 3 kinderen nemen. Uiteindelijk hebben we wel die hoge inkomens nodig om de welvaart in Nederland op lange termijn te behouden.
Ik denk dat we als Nederland er te weinig aan doen om het ook voor hogere inkomens aantrekkelijk te houden om kinderen te nemen. Daar helpt die dure hypotheek natuurlijk ook niet bij.
Het afbouwen van hoeveel het tweede inkomen mag meetellen zou denk ik al wel een goede stap zijn. Dat is een van de maatregelen die de extreme stijging mogelijk hebben gemaakt.
Exact dit. Het ontbreekt ook aan visie op dit gebied naar mijn mening.Z___Z schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:05:
[...]
Kinderen krijgen is peperduur voor vooral de hoger opgeleiden/beter betaalde mensen. Waar je met lage inkomens vrijwel alles krijgt (KGB en opvangtoeslag) moet je met een beetje meer inkomen alles zelf betalen. Resultaat is dat die hoge inkomens het houden bij 1 kind en de lage inkomens wel 3 kinderen nemen. Uiteindelijk hebben we wel die hoge inkomens nodig om de welvaart in Nederland op lange termijn te behouden.
De parallellen met de film Idiocracy zijn grappig en triest
Ik vind het in deze context ook van de zotte dat men de IACK wil afschaffen (zodat de kinderopvang gratis zou worden, alleen dat is dan geschrapt, maar de IACK wordt nog steeds afgeschaft). Is ook behoorlijk weinig ophef over, vind ik opvallend...
Inderdaad, dat kan ook bijna niet anders (deflatie met als gevolg renteverlagingen).Richh schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Precies, over een half jaar hebben we deflatie en dan dalen de rentes weer![]()
Deze 'markt' is politieker dan men denkt
In China vandaag dit bericht al:
Inflatie China afgekoeld tot nul procent https://www.nu.nl/economi...oeld-tot-nul-procent.html
Ehh.... nee dusZ___Z schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:05:
Maatregelen om de schaarste 'beheersbaar' te maken zijn hooguit lapmiddelen. Twee jaar geleden werd hier gepleit voor het verhogen van de rente, want dat zou starters weer meer mogelijkheden bieden. Wel nu, dat is gebeurd maar het effect is juist andersom.
Lapmiddelen maken het kopen van een woning enkel nog exclusiever....
Rente is gestegen, maar het maximum leenbedrag is niet veel lager geworden en heeft daarom niet het verwachtte effect, behalve dat starters nu minder over houden na de vaste lasten.Conrado schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:09:
[...]
Ehh.... nee dus
Maatregelen om de schaarste 'beheersbaar' te maken zijn hooguit lapmiddelen. Twee jaar geleden werd hier gepleit voor het verhogen van de rente, want dat zou starters weer meer mogelijkheden bieden. Wel nu, dat is gebeurd maar het effect is juist andersom.
Lapmiddelen maken het kopen van een woning enkel nog exclusiever....
Leennormen verlagen zorgt ervoor dat iedereen minder kan besteden en dus gaat de biedprijs omlaag.
Leennormen verlagen zorgt ervoor dat iedereen zonder eigen geld of overwaarde minder kan besteden.Z___Z schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:13:
Leennormen verlagen zorgt ervoor dat iedereen minder kan besteden en dus gaat de biedprijs omlaag.
Het wordt er gewoon exclusiever van
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg