Inperken van de leencapaciteit, met de keuze tussen 2 smaken:
- Stoppen met gratis geld vanuit de ECB (mijn voorkeur)
- Strengere Nederlandse leennormen
(en stoppen met die flauwekulmaatregelen voor selecte groepen, die voor een deel van de markt prijsopdrijvend werken, zoals jubelton, starterssubsidies, gemeenten en banken die grond verhuren aan huizenkopers et cetera.)
Uiteindelijk leidt een lagere leencapaciteit tot een daling van de huizenprijzen, en dus minder overwaarde, waardoor het voordeel van de bestaande huizenbezitters op de woningmarkt kleiner wordt. De huidige huizenprijzen kennen volgens mij directe relatie met leencapaciteit. De enige redenen dat huizenprijzen in de afgelopen 50 jaar zo sterk zijn gestegen zijn:
- Lagere rente
- Hogere arbeidsparticipatie (tweeverdienersschap)
Bij punt 2 zitten we denk ik nu al op een punt van maximale participatie, dus het enige wat de prijzen verder omhoog kan stuwen is het uitzicht op een laag blijvende (of nog lagere) rente. De situatie in Denemarken toont aan dat dit nog best eens kan gebeuren.
Uiteindelijk wordt met minder leencapaciteit het verschil tussen 'dure' en 'goedkope' huizen kleiner. Omdat lenen een soort hefboomeffect heeft (verdien je meer, kan je X keer meer lenen) maakt de lage rente nu juist het verschil tussen arm en rijk groter. Kleinere verschillen op de huizenmarkt maakt doorstromen ook nog eens makkelijker.
Verder zorgt een stabilisering van de huizenprijzen ervoor dat mensen hun huis eerder te koop zetten, omdat ze minder risico lopen met een overstap naar een andere woning.
Tenslotte zorgt prijsstabilisering voor een afname van beleggers die bestaande woningen kopen. Uit normale speculatieve beleggingen zoals aandelen of nieuwbouw van huurwoningen valt dan immers meer winst te behalen.
In mijn opvatting less = more. Hoe eerlijker en eenvoudiger de regels, hoe beter voor de huizenmarkt. Maar het doel van overheidsbeleid zou altijd een stabielere prijsontwikkeling moeten zijn. Iets wat men nu alleen voor de algemene inflatie doet.
Als huizenprijzen met meer dan 2% per jaar stijgen, zou men eigenlijk gedwongen moeten worden om te kijken naar monetair en fiscaal beleid, net zoals dat nu geldt voor consumentenprijzen. Maar ook dat gebeurt nu overigens niet meer.
Als de zogenaamde financiële cyclus echt bestaat zitten we nu in een feedbackloop naar boven toe. Hogere huizenprijzen = meer overwaarde = meer bieden op te koop staande huizen = hogere huizenprijzen. Zodra deze ontwikkeling omslaat kunnen we weer een aantal jaar naar beneden toe bewegen. Omdat de prijzen t.o.v. inkomen nu al hoger zijn dan in 2008, lijkt het me niet onrealistisch om te verwachten dat het dal bij deze cyclus ook dieper zal zijn. Tel daar nog de woningen bij op die vrijkomen als de babyboomgeneratie overlijdt en je hebt denk ik genoeg motivatie om de prijsstijgingen nu al af te gaan remmen.
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:38:
[...]
Waarbij de hamvraag dan is, waarom zouden huizenbezitters die woonlast-'spaarpot' belastingvrij moeten kunnen opbouwen en bv huurders niet. Ik zou het daarom niet raar vinden als die 'spaarpot' net als ander vermogen wordt behandeld.
Omdat je er niet voor kiest. Een huis is niet als elk ander vermogen omdat het een eerste levensbehoefte is.
Als je een huis niet als beleggingsobject koopt, waarom zou je dan belasting moeten betalen over rendement wat je niet uit kunt geven? Dit is symptoombestrijding van het probleem dat het blijkbaar nu als normaal wordt gezien dat de huizenprijzen altijd maar stijgen. Niet elke huizenkoper heeft gevraagd om dit rendement, terwijl je daar bij overig kapitaal wel vanuit zou mogen gaan. Stop dan eerst met die onzinnige hypotheekrenteaftrek.
Je zou wel kunnen overwegen om een percentage overdrachtsbelasting te heffen over overwaarde bij een transactie, maar ook dat lijkt me niet fair in elke marktomstandigheid. Ga je dan geld teruggeven als de prijzen dalen? Hoe ga je dan om met de huizenbezitters die te weinig kapitaal hebben om te
kunnen verkopen in een neergaande markt?
Ik denk dat in alle mogelijke oplossingen het risico van een structurele prijsdaling wel moet worden meegenomen.
[
Voor 17% gewijzigd door
Ahrnuld op 02-10-2021 17:05
]
Niets...