Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
https://www.solar-bouwmar...-972-1080mm-12151081.htmlmcDavid schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:52:
[...]
welk systeem kijk je dan naar (en voor welke maat panelen)?
Klik net een solarstell o/w systeem aan voor 6 panelen, dat is 307 euro.
464 euro voor 6 panelen

Energielabel opwaarderen. Die kijkt alleen naar vierkante meters zonnepanelen. Dan leg je de "oude rommel" gewoon in de kruipruimte voor het A++++ label
(grapje)
[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 07-08-2021 22:50 ]
Klassiekers alphons, klassiekers....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Betonvoeten?Dre schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:46:
[...]
https://www.solar-bouwmar...-972-1080mm-12151081.html
464 euro voor 6 panelen. Echter blijkt dat Portrait een stuk duurder is dan Landscape, want die laatste kost maar 305 euro bij dezelfde leverancier. Met 51 euro per paneel iets minder duur.
Ik heb stokschroeven in opsluitbanden, en dan normale dakrails overwogen... portrait platdaklegsystemen is niet leuk in prijs.
Uiteindelijk niet gedaan, panelen leveren meer op als ze op het dak liggen dan dat ze wachten op mijn geïmproviseer...
[Edit] ik durfde de betonvoeten niet aan, de portrait dingen gaan naar 50 kilo... Dat red ik niet zonder hulp.
[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 07-08-2021 21:29 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Mijne zijn 40 kg voor een 2 meter paneel in portrait of 2 in landscape, 2 man en een touw, 1 tillen ander hijssen en gaat prima.Ronald schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:27:
[...]
Ik heb stokschroeven in opsluitbanden, en dan normale dakrails overwogen... portrait platdaklegsystemen is niet leuk in prijs.
Uiteindelijk niet gedaan, panelen leveren meer op als ze op het dak liggen dan dat ze wachten op mijn geïmproviseer...
[Edit] ik durfde de betonvoeten niet aan, de portrait dingen gaan naar 50 kilo... Dat red ik niet zonder hulp.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I2eNqUd5fcduu4pb9HabggC2.jpg?f=user_large)
Ok, bedankt. Lijkt mij ook wel logisch. Als er al omvormers zijn die het kunnen, dan zal er denk ik niet zo'n grote markt voor zijn.Ronald schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:30:
@Martin7182 Ik heb die van mij dus niet kunnen betrappen op 1 of 2 fasig leveren. Ik hoor wel s'avonds een relais gaan ergens als hij zakt tussen 100 en 50 watt. Hij blijft daarna doorgaan tot het bittere einde (0,8W gezien op de modbus). En dan nogmaals een relais als de productie naar 0 gaat.
GoodWe 1-fase heb ik zelf ook. Maar het ging me hier om 3-fase omvormers. Wat ik bedoel is minder stroom leveren op fasen die tegen de 253V aanlopen, zodat de spanning niet hoger wordt dan 253V. Wat me wel makkelijk lijkt is het terugregelen van alle fasen tegelijk, dus ook die geen spanningsprobleem hebben; dat moet toch met een software update makkelijk kunnen.Dre schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:05:
[...]
Van de GoodWe 1-fase omvormer weet ik dat ze al vermogen terugregelen bij de 253 Volt. Zie:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
Hierdoor verlies je wel energie (kWh), maar valt de omvormer niet volledig uit en blijft deze niet telkens opnieuw starten.
Ik zou niet weten waarom het "ontwerp en uitvoering onnodig duur" zou worden. Qua hardware blijft hetzelfde, alleen een software update is nodig.
Kostal Piko (oud) doet ook bij lage belastingen 1- of 2-fasen gebruiken.
En wat voegt het toe een hoger energielabel ?Dre schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:47:
[...]
Energielabel opwaarderen. Die kijkt alleen naar vierkante meters zonnepanelen. Dan leg je de "oude rommel" gewoon in de kruipruimte voor het A++++ label
Iets meer hypotheek of woning verkoop maar daar zullen bewoners ook niet in trappen bij bezichtiging.
Ik was gewoon even benieuwd.
Panelen in een hobby ruimte ergens in het bos ofzo waar geen stroom is kan prima zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 07-08-2021 22:46 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Klein dilemma:
Ik heb nu 4x 455Wp op een Goodwe GW1500-XS. Vandaag 1650Wp aangetikt(nog even spannend of dit komt omdat dit max vermogen is of omdat de omvormer aan het cappen is). Nu willen we er nog 3x 455Wp bij leggen, dat kan natuurlijk niet op dezelfde omvormer.
Is het nu handig om GW3000-XS te nemen om de GW1500-XS te vervangen en alles in serie te zetten?
Of ben je beter uit met 2x GW1500-XS apart?
4 panelen liggen op Zuid-Zuid-West en 3 panelen op zuid. Dus de zuid panelen zullen waarschijnlijk iets eerder gaan opwekken dan de andere 4 panelen en ook eerder stoppen. Alle panelen liggen op 10 graden hoek.
Is dit verschil verwaarloosbaar en dus 1 omvormer? Of beter 2 losse omvormers? (ik had al gekeken naar omvormers met 2x MPPT kanalen maar de start-up voltage daarvan ligt véél hoger bij Goodwe en Growatt)
[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 07-08-2021 23:34 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Nee, komen niet thuis maar op een hobby ruimte, beetje terugleveren wat ik verbruik.mr_evil08 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:46:
[...]
En wat voegt het toe een hoger energielabel ?
Iets meer hypotheek of woning verkoop maar daar zullen bewoners ook niet in trappen bij bezichtiging.
Ik was gewoon even benieuwd.
Panelen in een hobby ruimte ergens in het bos ofzo waar geen stroom is kan prima zijn.
Ook 3 fase Goodwe heb ik out of the box het vermogen zien regelen zodat die precies op 253 V bleef.Martin7182 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:38:
[...]
Ok, bedankt. Lijkt mij ook wel logisch. Als er al omvormers zijn die het kunnen, dan zal er denk ik niet zo'n grote markt voor zijn.
[...]
GoodWe 1-fase heb ik zelf ook. Maar het ging me hier om 3-fase omvormers. Wat ik bedoel is minder stroom leveren op fasen die tegen de 253V aanlopen, zodat de spanning niet hoger wordt dan 253V. Wat me wel makkelijk lijkt is het terugregelen van alle fasen tegelijk, dus ook die geen spanningsprobleem hebben; dat moet toch met een software update makkelijk kunnen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Interessant. Krijg je dan ook onbalans in de fasen qua teruglevering. Of waren alle spanningen even hoog. Dan kan je het alleen testen als er een spanningsverschil zit tussen de fasen. Even de 1-fase oven aanzetten dusbusscherski schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:44:
[...]
Ook 3 fase Goodwe heb ik out of the box het vermogen zien regelen zodat die precies op 253 V bleef.
Ik heb het niet gecheckt. Vermoed dat hij gewoon op elke fase evenveel stroom of vermogen bleef leveren.Dre schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:03:
[...]
Interessant. Krijg je dan ook onbalans in de fasen qua teruglevering. Of waren alle spanningen even hoog. Dan kan je het alleen testen als er een spanningsverschil zit tussen de fasen. Even de 1-fase oven aanzetten dus
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Vorige week voor een zacht prijsje op BVA 10 Canadian solar 310WP en een Bosch BPT-S 3.68 1 fase omvormer gekocht. Nu ben ik mij daarna pas een beetje gaan verdiepen in e.e.a. en kwam een beetje in technische gewetensnood na het zien van het volgende filmpje https://www.youtube.com/watch?v=fCYVunB_-8k rond 3:30 begint mijn gewetensnood.
Wat is nu het probleem, wij hebben hier een 3x25Amp aansluiting met een oude Landis & Gyr "terugdraai" meter. Op zich kan hier prima een 1 fase omvormer op, alleen zeker als de salderingsregeling misschien vanaf 2023 wordt afgebouwd, is het gewoon technisch onlogisch om voor bepaalde apparaten stroom van het net te halen (bijv. van fase 1&2), terwijl je op de derde fase op dat moment terug levert. Nu zijn er voor zover ik kan zien twee kleine 3-fasen omvormers op de markt (een Growatt 3000TL3-S en een Solaredge SE3K, beide nominaal 3000W) waarvan ik van de Growatt op Fritts.nl al negatieve berichten heb gezien met niet willen opstarten bij weinig zon. Van de Solaredge kan ik eigenlijk nog geen ervaringen vinden.
We zitten er dus over te denken om de Bosch te verkopen (hij is nu nog nieuw in doos) voor een mooie prijs en een Solaredge SE3K terug te kopen. Voor de lange termijn is dit denk ik toch een beter oplossing en wellicht al geschikt voor batterijopslag.
Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie al ervaringen gelezen over deze kleine Solaredge 3-fase omvormer?
Alvast bedankt!
https://www.bndestem.nl/b...en-aan-de-kubie~a996750e/ (Misschien even incognito openen)
Er word aangehaald dat het ook een oplossing zou kunnen zijn voor solar eigenaren die last hebben van een te hoge netspanning waardoor de omvormer uitschakelt boven de 250 volt. Is zelfs door de Tüv getest en blijkbaar aangetoond dat het werkt (besparen van energie).
Heb hier zelf geen last van te hoge spanning, maar miaschien iemand hier die er wat aan heeft.
Je kan prima met een 1-fase 3,6 kW (16A) terugleveren op 3-fase aansluiting op 3x 25A.
De slimme meter gooit alles op 1 hoop, dus dat filmpje praat poep.
De SM kijkt naar totaal en niet per fase voor de afrekening.
"maar" 10 panelen op een 3-fase solaredge is vragen om problemen, door te weinig spanning.
Maar wellicht kan @Ronald dat beter uit leggen.
Een SMA tripower zou kunnen die heeft "maar" 140 Vmpp nodig, en dat haal je wel met 10 panelen
(Panelen moeten in dezelfde richting en helling liggen)
https://www.winkelman-zon...3kw-3-fasen-omvormer.html
Maar nogmaals, is een 1-fase beter, omdat de Vmpp spanningen horen bij een 1-fase omvormer.
(je verliest wat rendement op een 3-fase omvormer, die wil graag 590 Vmpp ipv 350 Vmpp)
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2021 09:51 ]
Hier, zes pagina's uitleg waarom het zonde van je geld is:Pixelmagic schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:43:
Ik kwam dit tegen in het plaatselijke leugenaartje
iedereen-aan-de-kubie~a996750e/
Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?
[ Voor 42% gewijzigd door Proton_ op 08-08-2021 10:19 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Big Clive legt hier uit hoe een vermoedelijk vergelijkbaar apparaat werkt YouTube: Inside a whole-house energy saver.
Edit: Wat big Clive beschrijft is ene geavanceerde versie. Die Kubie schijnt alleen maar een transformator te zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door WackoH op 08-08-2021 10:35 ]
Verwijderd
Ja met als gevolg dat je dan tot 260volt aan terug leveren bent na het kastje met als gevolg dat bij je buren alles kappot gaat.Pixelmagic schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:43:
https://www.bndestem.nl/b...en-aan-de-kubie~a996750e/ (Misschien even incognito openen)
Er word aangehaald dat het ook een oplossing zou kunnen zijn voor solar eigenaren die last hebben van een te hoge netspanning waardoor de omvormer uitschakelt boven de 250 volt. Is zelfs door de Tüv getest en blijkbaar aangetoond dat het werkt (besparen van energie).
Heb hier zelf geen last van te hoge spanning, maar miaschien iemand hier die er wat aan heeft.
Je kunt beter belletje naar je netwerk beheerder doen, sinds dien is hier de netspanning lager.
Dat was machine/droger/waterkoker zuiniger wordt is onzin. Enig wat er veranderd is dat ze er langer over doen door het lager vermogen.
Godsamme, is die oplichter nou al weer lokale ontwetende journalisten aan het beïnvloeden? Die kerel moeten ze opsluiten. Er zou eens een uitzending van Radar aan gewijd moeten worden.Pixelmagic schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:43:
Dat is dus de grootst mogelijke onzin. Zie voor verdere argumenten de hierboven door @Proton_ geplaatste link.Er word aangehaald dat het ook een oplossing zou kunnen zijn voor solar eigenaren die last hebben van een te hoge netspanning waardoor de omvormer uitschakelt boven de 250 volt. Is zelfs door de Tüv getest en blijkbaar aangetoond dat het werkt (besparen van energie).
Edit: Ik heb inmiddels redacteur Timo van de Kasteele gevraagd om het artikel te verwijderen en te vervangen door een rectificatie.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 08-08-2021 11:05 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Moet ook zeggen dat het me al redelijk als een broodje aap klonk, het zou deels de wet van Ohm teniet doen als ik het goed begrijp. Wel knap als je dat na 2 eeuwen zou lukken
Voor de SMA Tripower bezitters: Is het bij jullie ook zo dat de maandtotalen op de webinterface van de omvormer niet kloppen?
Als ik de dagtotalen optel, kom ik niet op het maandtotaal uit. Daar zit tot wel 60 kWh afwijking in. Het lijkt wel alsof er soms dagen van een vorige of volgende maand bij zitten, of dat er soms dagen ontbreken.
Daarentegen kloppen de maandtotalen zoals ik die van Sunny Portal per mail krijg toegestuurd wel.
Meer mensen die hier last van hebben?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Herkenbaar[b]LED-Maniak schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:31:[/b
Klein dilemma:
Ik heb nu 4x 455Wp op een Goodwe GW1500-XS. Vandaag 1650Wp aangetikt(nog even spannend of dit komt omdat dit max vermogen is of omdat de omvormer aan het cappen is). Nu willen we er nog 3x 455Wp bij leggen, dat kan natuurlijk niet op dezelfde omvormer.
Je kunt het op allebei de manieren oplossen.
Maar aangezien het virus nog wel verder zal kruipen kun je misschien beter een 3000 aanschaffen en daar die 7 panelen op aansluiten en die andere even bewaren. Die kun je dan nog gebruiken om op een andere plaats nog een keer 3 of 4 panelen extra aan te sluiten. Ik ben zelf ook 11jaar geleden begonnen met een installatie van 3420Wp, maar in de tussentijd zo'n beetje alle plate daken ook volledig volgelegd. Nu uitgegroeid naar 9420Wp. En de volgende stap zal een warmtepomp worden om het gas verbruik verder aan te pakken.
Maar inderdaad verslavend.
[ Voor 37% gewijzigd door zonnefreak op 08-08-2021 14:24 . Reden: tekst bijgevoegd ]
Buiten dat ik met ?oude? niet mega hoog vermogen panelen niet aan een duur Solaredge systeem zou beginnen? Blijft weinig van het zachte prijsje over zo.AUijtdehaag schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:45:
@Desmoerick
"maar" 10 panelen op een 3-fase solaredge is vragen om problemen, door te weinig spanning.
Maar wellicht kan @Ronald dat beter uit leggen.
Met 10 panelen en bijbehorende optimisers kom je niet aan de string spanning voor Solaredge 3 fase. Technisch misschien met 10x 85v (als dat niet in software geblokkeerd is, voldoet niet aan ontwerp richtlijnen) maar dan heb je zo weinig marge dat de kracht van het Solaredge schaduw management op zijn best niet tot zijn recht komt, op zijn slechtst buitengewoon slecht draait.
Nee gewoon aan de Bosch, op 1 oriëntatie. De Bosch heeft 1 aansluiting/tracker.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Nu is die Solaredge juist bedoeld voor ongeveer 10 panelen met dit Wp vermogen. Is officieel ook niet in NL leverbaar. Enfin, denk wel dat jullie gelijk hebben qua kosten, maar technisch gezien vind ik terugleveren op drie fases gewoon veel mooier. Toekomstgewijs vraag ik mij nog af wat verstandig is. Bedankt voor jullie feedback.Ronald schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:09:
[...]
Buiten dat ik met ?oude? niet mega hoog vermogen panelen niet aan een duur Solaredge systeem zou beginnen? Blijft weinig van het zachte prijsje over zo.
Met 10 panelen en bijbehorende optimisers kom je niet aan de string spanning voor Solaredge 3 fase. Technisch misschien met 10x 85v (als dat niet in software geblokkeerd is, voldoet niet aan ontwerp richtlijnen) maar dan heb je zo weinig marge dat de kracht van het Solaredge schaduw management op zijn best niet tot zijn recht komt, op zijn slechtst buitengewoon slecht draait.
Nee gewoon aan de Bosch, op 1 oriëntatie. De Bosch heeft 1 aansluiting/tracker.
Ik heb hem ook werkend, ben helemaal blij!Animal schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:12:
Tip voor jullie. Home assistant heeft vanavond een livestream waar ze hun nieuwe energy dashboard presenteren. Werkt erg goed!

Meer dan de 7 panelen gaat het niet worden. Dat past fysiek niet. Dus dit wordt wel de eind opstelling om het zo te zeggen.zonnefreak schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
Herkenbaar
Je kunt het op allebei de manieren oplossen.
Maar aangezien het virus nog wel verder zal kruipen kun je misschien beter een 3000 aanschaffen en daar die 7 panelen op aansluiten en die andere even bewaren. Die kun je dan nog gebruiken om op een andere plaats nog een keer 3 of 4 panelen extra aan te sluiten. Ik ben zelf ook 11jaar geleden begonnen met een installatie van 3420Wp, maar in de tussentijd zo'n beetje alle plate daken ook volledig volgelegd. Nu uitgegroeid naar 9420Wp. En de volgende stap zal een warmtepomp worden om het gas verbruik verder aan te pakken.
Maar inderdaad verslavend.
Zal het veel verschil maken als ik ze in een string of twee strings doe? Met een string zal de minimale spanning hoger liggen en gaat de omvormer dus 's ochtends eerder aan en 's avonds langer door. Maar door de verschillende opstellingen kan ik mij voorstellen dat dit te niet wordt gedaan en ze elkaar kunnen tegenwerken.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Het kortste antwoord had jij eigenlijk al gegeven; voor het gevoel 4mm3. Ik ook!Ronald schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:25:
Ernstig leerzame discussie naar aanleiding van mijn wat erg ruwe schatting;
Komt er toch nog wat nuttigs uit voort
:strip_exif()/f/image/TBuGh2mQvDqYESEcWXrOXpqm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dLxWBPyJpU5kssceaBljAZJJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook als ik mijn verbruik nog in de plus houd is het hoog.
:strip_exif()/f/image/DWZG2WwMdKdU3grwZUoiXTSl.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot aan bijna 30 cent als je niets verbruikt bijv.
:strip_exif()/f/image/zJ7CNrXUvcoyBU52ZxmU7T9U.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget energie spant de kroon, veel verschillende tarieven en pakketten met andere namen.
Zonder gas en geen of minus verbruik geeft toch hele andere tarieven, zijn er tweakers die wat anders opgeven dan werkelijk bij afsluiten? Scheelt dat ergens mee?

Je kijkt dan naar de variant voor korte strings?Desmoerick schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Nu is die Solaredge juist bedoeld voor ongeveer 10 panelen met dit Wp vermogen. Is officieel ook niet in NL leverbaar. Enfin, denk wel dat jullie gelijk hebben qua kosten, maar technisch gezien vind ik terugleveren op drie fases gewoon veel mooier. Toekomstgewijs vraag ik mij nog af wat verstandig is. Bedankt voor jullie feedback.
De 5kW staat bij Winkelman (en distributeur libra) op de site. Nog eens 200+ meer.
Dat zal dus ook bij een 3kW wel zijn... Blijft dus prijstechnisch niet interessant.
Overigens heb ik zelf de korte string uitvoering. Die is foutief geleverd, maar ik heb hem gehouden (in overleg met Solar Outlet) omdat hij ondanks mijn 20 paneel systeem (zie sig) beter geschikt is. De 12 panelen liggen van ergens in november tot ergens in februari nooit in de zon, en dan is het gierend langs het randje van clipping verlies.
Werkt als een trein... Ik vermoed dat het precies dezelfde omvormer is met een extra DC/DC booster om de string spanning van 375V naar de benodigde 750V te zetten. Hij rapporteert via modbus 750V string, via monitoring portaal 375V: optimizer spanning past ook bij de lage string spanning.
Je levert toch terug? Dus zou ik alleen daar naar kijkenRol-Co schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:05:
Ik ben alvast weer aan het rondkijken of ik moet overstappen of niet begin oktober maar wat op valt is de stroomprijs, wat is die gestegen zeg! Goed voor de tvt en zo maar wanneer is dat gebeurd? 4 cent erbij ruwweg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook als ik mijn verbruik nog in de plus houd is het hoog.
[Afbeelding]
Tot aan bijna 30 cent als je niets verbruikt bijv.
[Afbeelding]
Budget energie spant de kroon, veel verschillende tarieven en pakketten met andere namen.
Zonder gas en geen of minus verbruik geeft toch hele andere tarieven, zijn er tweakers die wat anders opgeven dan werkelijk bij afsluiten? Scheelt dat ergens mee?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja dat klopt, maar kijk wel het bedrijf een beetje aan, ben wel fan van geen gezeik, budget energie heeft nog wel eens wat dacht ik.reneeke1970 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:15:
[...]
Je levert toch terug? Dus zou ik alleen daar naar kijken
Wat het kost per kWh maakt me niet uit inderdaad, meestal een 6-700 in de min, alleen dit jaar ietsje minder denk ik door meer wp verbruik en slechtere opbrengst pv. Maar dat is dit jaar dus geen prob.
Dat het zo omhoog geschoten is is mij ook volledig ontgaan, terugverdienen van pv is dan echt een eitje met deze prijzen.
Ben ook geen fan van budget, maar als het contract geen kleine letters heeft....Rol-Co schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:23:
[...]
Ja dat klopt, maar kijk wel het bedrijf een beetje aan, ben wel fan van geen gezeik, budget energie heeft nog wel eens wat dacht ik.
Wat het kost per kWh maakt me niet uit inderdaad, meestal een 6-700 in de min, alleen dit jaar ietsje minder denk ik door meer wp verbruik en slechtere opbrengst pv. Maar dat is dit jaar dus geen prob.
Dat het zo omhoog geschoten is is mij ook volledig ontgaan, terugverdienen van pv is dan echt een eitje met deze prijzen.
En klopt gc wel met 11.42 voor terug leveren?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, het verhaal is dat die stroomprijs hoog is dus kunnen ze met kaal tarief al 12 cent doen zoals budget energie doet.reneeke1970 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:34:
[...]
Ben ook geen fan van budget, maar als het contract geen kleine letters heeft....
Die saldeert overigens niet, maar verrekend de boel, mag dat wel eigenlijk?
Greenchoice (1) en budget energie (2) met dezelfde instellingen/gegevens
1
:strip_exif()/f/image/tWQZsF98EXnnJPGKnLM4zVMK.jpg?f=fotoalbum_large)
2
:strip_exif()/f/image/DNXsDopPrztYncRDYGF0RYYS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja elke juli, niet perse 1 zo te zien, die ene is van 27e.AUijtdehaag schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:33:
@Rol-Co
Elk 1 juli veranderen ze de prijzen tussentijds toch?
Ik heb geen uitgebreide kennis van electrotechniek naast dat van N&T VWO vroeger en wat ik hier en daar opgepikt heb, maar ik denk dat ik toch met vrij grote zekerheid durf te stellen dat dit oplichterij is.Pixelmagic schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:05:
Ik zie dat het een "bekende" is, excuus, had mijn huiswerk niet gedaan.
Moet ook zeggen dat het me al redelijk als een broodje aap klonk, het zou deels de wet van Ohm teniet doen als ik het goed begrijp. Wel knap als je dat na 2 eeuwen zou lukken
Waarom? Omdat dit lijstje niet allemaal tegelijk waar kan zijn:
- Goedkoop (verwaarloosbare investering voor ieder huishouden)
- Hoge besparing
- Weinig tot geen moeite, geen gedragswijziging nodig. Fire and forget zeg maar.
- Bestaat al jaren
- Weinig gebruikers
Als dit echt zou werken zou dit zeer veel gebruikt worden en standaard zijn bij nieuwbouw, of, nog beter, de netspanning veel actiever beheerd worden. Aangezien dit allemaal niet het geval is en alleen een paar sukkels er intrappen kan ik niet anders concluderen dan dat dat het geval is: oplichterij waar een paar sukkels intrappen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ook grappig bij GC is dat je voor de eerste 2000 kWh 8 cent krijgt en alles meer huidige kale tarief! Dat was onlangs hier nog een rel en ging iedereen verlengen met 5 jaarreneeke1970 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:34:
[...]
Ben ook geen fan van budget, maar als het contract geen kleine letters heeft....
Maar wat is het geval nu, het kale tarief is bij Gc al 8,5 cent dus betekent dat je boven de 2000 kWh aan teruglevering meer krijgt ipv minder

GC
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L291MPS8RNtRCudCLKqk5vr9.jpg?f=user_large)
En bij andere leveranciers is de kale stroomprijs al bijna 12 cent
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o3847SyrplLZebRfI3VRGHq0.jpg?f=user_large)
De welkomstkorting is vaak afhankelijk van het ingevoerde verbruik. Alleen bij netto terugleveren zal dat wel niet opgaan.Rol-Co schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:05:
Bij sommige energieleveranciers kun je trouwens geen negatief maandbedrag hebben maar betaal je bijv minimaal 15 euro per maand en krijg je dus alles bij de jaar afrekening terug. Beetje vervelend mochten ze failliet gaan.
Nog een aandachtspuntje is dat de manier van salderen over hoog/laag tarief kunnen verschillen bij de leveranciers (bij sommige wordt dal over dal en hoog over hoog gesaldeerd).
Dat is alleen bij variabele contracten (na het einde contract als je niets doet).AUijtdehaag schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:33:
Elk 1 juli veranderen ze de prijzen tussentijds toch?
Gek genoeg komt die er wel goed uit door andere dingen zoals vaste kosten.reneeke1970 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:44:
@Rol-Co blijkbaar mag dat verrekenen, dus daar zou ik niet naar toe gaan.
Tja als de kale prijs hard stijgt is het logisch dat je nu deze rare zoek resultaten krijgt.
Goed voor het einde salderen, krijgt iedereen toch nog 12 cent haha
Daarom vroeg ik mij af of er mensen zijn die andere dingen invullen bij afsluiten.jobr schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:52:
[...]
De welkomstkorting is vaak afhankelijk van het ingevoerde verbruik. Alleen bij netto terugleveren zal dat wel niet opgaan.
Ja klopt, al jaren negatief maar dat kan niet, 4 en 5,- is minimaal en maak ik mij geen zorgen om hoor of ik die terug krijg, dat zijn nou ook weer geen hele wilde bedragen.Bij sommige energieleveranciers kun je trouwens geen negatief maandbedrag hebben maar betaal je bijv minimaal 15 euro per maand en krijg je dus alles bij de jaar afrekening terug. Beetje vervelend mochten ze failliet gaan.
Het hoeft ook niet negatief, maar de huidige verlenging aanbieding van pure energie is niet geweldig.
Misschien zijn er die dit erg vinden maar van mij mogen ze dat als 1 beschouwen en de kWh gewoon tegen elkaar weg strepen, wat overblijft afrekenen. Daar heb ik geen moeite mee.Nog een aandachtspuntje is dat de manier van salderen over hoog/laag tarief kunnen verschillen bij de leveranciers (bij sommige wordt dal over dal en hoog over hoog gesaldeerd).
Niet voor vaste contracten inderdaad maar wat @AUijtdehaag denkt is dat de belasting omhoog is gegaan, klopt wel maar dan alleen de 21% btw erover, de kale stroomprijs is meer dan 10 cent overal.Dat is alleen bij variabele contracten (na het einde contract als je niets doet).
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 08-08-2021 20:30 ]
Ja ik. Wel even de actievoorwaarden lezen. Sommige hebben er een extra regeltje in gezet hiertegen.Rol-Co schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:22:
Daarom vroeg ik mij af of er mensen zijn die andere dingen invullen bij afsluiten.
Ik zou alles op 1-fase 1×35A zetten. Dan zitten je verbruikers altijd op dezelfde fase als waar je zonnepanelen op zitten.Desmoerick schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:36:
Hallo medetweakers,
Vorige week voor een zacht prijsje op BVA 10 Canadian solar 310WP en een Bosch BPT-S 3.68 1 fase omvormer gekocht. Nu ben ik mij daarna pas een beetje gaan verdiepen in e.e.a. en kwam een beetje in technische gewetensnood na het zien van het volgende filmpje https://www.youtube.com/watch?v=fCYVunB_-8k rond 3:30 begint mijn gewetensnood.
Wat is nu het probleem, wij hebben hier een 3x25Amp aansluiting met een oude Landis & Gyr "terugdraai" meter. Op zich kan hier prima een 1 fase omvormer op, alleen zeker als de salderingsregeling misschien vanaf 2023 wordt afgebouwd, is het gewoon technisch onlogisch om voor bepaalde apparaten stroom van het net te halen (bijv. van fase 1&2), terwijl je op de derde fase op dat moment terug levert. Nu zijn er voor zover ik kan zien twee kleine 3-fasen omvormers op de markt (een Growatt 3000TL3-S en een Solaredge SE3K, beide nominaal 3000W) waarvan ik van de Growatt op Fritts.nl al negatieve berichten heb gezien met niet willen opstarten bij weinig zon. Van de Solaredge kan ik eigenlijk nog geen ervaringen vinden.
We zitten er dus over te denken om de Bosch te verkopen (hij is nu nog nieuw in doos) voor een mooie prijs en een Solaredge SE3K terug te kopen. Voor de lange termijn is dit denk ik toch een beter oplossing en wellicht al geschikt voor batterijopslag.
Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie al ervaringen gelezen over deze kleine Solaredge 3-fase omvormer?
Alvast bedankt!
Als je 3-fase teruglevert 3 kW en je zet de oven aan van 3 kW dan ga je alsnog terugleveren over 2 fasen en op de fase van de oven verbruik je netto 2 kW
(niet dat het mij uitmaakt, maar als je graag je eigen zonnestroom wilt gebruiken zou ik voor een 1-fase aansluiting gaan). Tenzij het niet kan qua gelijktijdig vermogen, maar de meeste huishoudens kunnen uit met een aansluiting van 1×35A. Meten is weten en gissen is missen.
Op 3 fase blijven of overstappen naar 1 fase maakt qua meterstanden of kosten geen verschil.Dre schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:37:
[...]
Ik zou alles op 1-fase 1×35A zetten. Dan zitten je verbruikers altijd op dezelfde fase als waar je zonnepanelen op zitten.
Als je 3-fase teruglevert 3 kW en je zet de oven aan van 3 kW dan ga je alsnog terugleveren over 2 fasen en op de fase van de oven verbruik je netto 2 kW
(niet dat het mij uitmaakt, maar als je graag je eigen zonnestroom wilt gebruiken zou ik voor een 1-fase aansluiting gaan). Tenzij het niet kan qua gelijktijdig vermogen, maar de meeste huishoudens kunnen uit met een aansluiting van 1×35A. Meten is weten en gissen is missen.
Is dat voor @Desmoerick niet al voldoende antwoord op zijn vraag?
Maar dan moet je wel vergelijken met de aanbieder die je gekozen zou hebben zonder PV. Maar goed, tvt gaat zeker omlaag zo. En PV maakt je ongevoeliger voor prijsfluctuaties, zeker als je een deel v.d. opgewekte stroom direct gebruikt.Rol-Co schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:23:
[...]
Pv is niet eens het probleem hoor, zonder gas maakt alles anders, daar zit de verdienste denk ik. Lager dan 27 cent zonder gas kom je bijna niet nu, 28 is al normaal.Martin7182 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:29:
[...]
Maar dan moet je wel vergelijken met de aanbieder die je gekozen zou hebben zonder PV. Maar goed, tvt gaat zeker omlaag zo. En PV maakt je ongevoeliger voor prijsfluctuaties, zeker als je een deel v.d. opgewekte stroom direct gebruikt.
Over eigen gebruik, seizoen 2019-2020 (2 okt) heb ik volgens de energie leverancier.
Verbruik
2321 kWh hoog
2989 kWh laag
Teruglever
4011 kWh hoog
1804 kWh laag
Ik heb in die tijd ongeveer 7660 kWh verbruikt en 8150 kWh opgewekt dus een redelijk eigen verbruik nog.
Wise enough to play the fool
Ah, ja wist niet helemaal waar te plaatsen maar ging eigenlijk niet over het overstappen maar over de algemene stroomprijs die ineens idioot hoog is.teacher schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:56:
@Rol-Co op zich zijdelings relevant, maar dit hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Ik geef toe dat we ietsje afgeweken zijn inmiddels.
Voortgang in de zaak.twain4me schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:30:
[...]
alle panelen in de straat verhogen de spanning iets.. alle verbruikers op dezelfde kabel verlagen de spanning bij een scheve verhouding krijg je dus een hoger voltage op de kabel.
Een omvormer mag van de wet niet meer dan 253v uit poepen (gemeten bij de omvormer)
De kabel van omvormer naar meterkast heeft verlies. Hoeveel verlies is afhankelijk van de lengte en het vermogen dat op dat moment door de kabel moet. dit verlies gaat dus van die 253v af
In de praktijk is het zo dat een spanning bij de meter van 248- 249v de eerste omvormers doet omvallen
Wat je kan doen behalve klagen bij de netbeheerder is die voltage drop in de kabel te verkleinen. door een dikkere kabel toe te passen of een omvormer kiezen die om kan gaan met dit probleem door zelf terug te schroeven bij 253v in tegenstelling tot dom uit gaan.
Omdat je de keuze van de kabel en omvormer al hebt gemaakt blijft eigenlijk alleen klagen en afwachten over.
Er is contact met Stedin geweest en die gaan straks kijken wat ze kunnen doen. Hun waren telefonisch ook van mening dat de capaciteit in het dorp/de wijk te weinig was. Dus straks gaan ze de boel nameten. De omvormer haalt soms waardes van 255 V waarna die eruit klapt, best wel veel.
Ook zijn we hier in huis tot de conclusie gekomen dat we hele goede zonnepanelen hebben die ook bijdragen een aan flinke opwekking. De bekabeling naar de panelen is overigens prima en oké bevonden door de installateur. We wachten af...
Wel netjes dat Stedin ons doorschakelde naar het noodnummer, en dat ze vanaf nu binnen een uur al aanwezig zullen zijn.
Update:
Monteur van Stedin heeft gebeld, en die wil komen als er veel zon is. Die zit erover na te denken om onze enkel-fase aansluiting over te zetten op een een andere fase.
[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 09-08-2021 15:13 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
"Omdat electronica boven de 30o voor iedere 10o in levensduur halveert is het een goed idee een extra (temperatuur geregelde) fan op de omvormer te richten."
Dat is voor zover ik heb begrepen uit alle onderzoeken die hiernaar zijn gedaan NIET correct. Dat geldt pas boven de ~38 graden Celsius. Zo is er het enorme onderzoek naar de levensduur van harddisks; https://en.wikibooks.org/...oss/Environmental_Control dat hier al veel over zegt.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wat @onetime schrijft in de beginpost (dat de levensduur halveert met 10oC stijging) klopt als vuistregel volgens bij deze publicatie https://www.nrel.gov/pv/a...and%20grid%20interactions (al zie ik die 'vanaf 30oC' niet terug).
Apparatuur die defect raakt door veroudering van elektronica is lastige materie. Ieder type component reageert weer anders op temperatuur. Hier twee voorbeelden uit een wetenschappelijke publicatie van Obeidat & Shuttleworth uit 2017 ( PV Inverters Reliability Prediction) (de vertikale as was in de oorspronkelijke prublicatie al slecht leesbaar maar is de failure rate)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FoTybEhKrb2K9UrHhpzWLn12.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/yYaGKBk82F95oCajMiwzHg8A.png?f=user_large)
Het is dus alleen niet temperatuur, maar ook (in dit geval) ook het type component (elektrolytische of film condensator) en "voltage stress" die de 'failure rate' bepaalt.
Hij gaat er niet meteen stuk van, maar de MTBF gaat wel duidelijk omlaag bij meer voltage stress. Zo op het oog levert 10% minder spanning (=het verschil tussen 253 en 230V) een factor 1.5x minder failures op.
The capacitors Cgrid in the half bridge inverter are each comprised of five, 1000µF, 450V, Aluminum Electrolytic capacitors [21] connected in parallel. The voltage across each capacitor Cgrid is at least equal to the Grid peak grid voltage
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Lage spanning geeft een significant grotere rimpelstroom door je condensatoren en dus meer opwarming (ESR). Lagere spannings zorgt ook voor een slechter rendement van je PV-omvormer, dus ook meer warmte.
Ik zou me trouwens niet zo druk maken in ons Nederlandse klimaat. Omvormers zijn gemaakt voor minimaal 264 Volt en temperaturen tot over de +50°C.
Ook heb ik best wat omvormers gezien en gerepareerd, maar defecte ELCO's ben ik niet tegengekomen. Ook niet bij omvormers van >10 jaar oud.
De tabel met kabeldoorsneden uit topicstart is mij nog steeds niet duidelijk hoe die tot stand gekomen is. Er ontbreekt een bronvermelding.
Even een berekening en onderbouwing van mijn kant. Conform de NEN1010 is een spanningsverlies van 5% acceptabel, maar het lijkt mij beter de NPR5310 aan te houden die een spanningsverlies van maximaal 1% adviseert bij PV-installaties.
De vereisten uit de NEN1010 en NPR5310.
- NEN1010: Minimaal 1,5mm2 koper doorsnede conform NEN1010:2015 Tabel 52.2
- NEN1010: Er mag continu 17,5A door 1,5mm2 en 24A door 2,5mm2 conform NEN1010:2015 Tabel 52.B.2 installatiemethode B1
- NPR5310: Spanningsverlies maximaal 1% conform advies NPR5310:2017 bijlage A
3 aderige 1-fase aansluiting | |||||
---|---|---|---|---|---|
Vermogen \ kabellengte | 5 m | 10 m | 15 m | 20 m | 25 m |
1 kW | 1,5mm2 | 1,5mm2 | 1,5mm2 | 1,5mm2 | 1,5mm2 |
2 kW | 1,5mm2 | 1,5mm2 | 2,5mm2 | 2,5mm2 | 4mm2 |
3 kW | 1,5mm2 | 2,5mm2 | 2,5mm2 | 4mm2 | 6mm2 |
4 kW | 2,5mm2 | 2,5mm2 | 4mm2 | 6mm2 | 6mm2 |
5 kW | 2,5mm2 | 4mm2 | 6mm2 | 6mm2 | 10mm2 |
Graag jullie feedback op deze tabel c.q. rekenmethode
Mijn omvormer hangt op zolder in de buurt van de centrale afzuigunit (met nog aansluitingen over). Binnenkort misschien toch maar eens een 'afzuigkap' boven de omvormer monteren
edit: Die tabel uit de openingspost is geen minimum, maar een aanbeveling voor nieuwe aanleg.
Afkomstig uit een NEN1010 document ergens, anders had ik hem niet geplaatst.
[ Voor 54% gewijzigd door onetime op 09-08-2021 22:27 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Welke versie van de NEN1010 gebruik jij, of heb je er meerdere? In de NEN1010:2015 moet je op pagina 211 kijken daar staat bovenaan Tabel 52.2 — Minimale kerndoorsnede van geleiders. Die 1,5mm2 voor koper komt daaruit.onetime schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:24:
@Dre Moeten niet alle groepen minimaal van 2,5mm2 zijn voorzien?
edit: Die tabel uit de openingspost is geen minimum, maar een aanbeveling voor nieuwe aanleg.
Afkomstig uit een NEN1010 document ergens, anders had ik hem niet geplaatst.
Anders even kijken in de inhoudsopgave of zoeken in de digitale NEN1010 met Ctrl+F. In een andere versie zou het ergens anders kunnen staan.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 09-08-2021 23:23 ]
Heb jij de 2015 versie? Die had ik electronisch. Kijk eens naar het solar hoofdstuk. Gebruikt meen ik een hogere gelijktijdigheids factor. Staat die tabel daar?
Tabel 52.x gaat over belastbaarheid van gewone bedrading in verschillende montage situaties.
Ga jij nu zeggen dat gewone groepen mogen worden uitgevoerd in 1,5mm2?
Probeer het eens en laat je installatie dan keuren, benieuwd naar het resultaat.
Maar dit begint hier aardig offtopic te worden.
Voor kabellengtes tot 5m, dat haalt geen enkele (16A-)groep in huis. Je omvormer zit vaak ook verder weg, maar die kan een veel lager maximaal vermogen hebben. Ik zeg niet dat het volgens de regels mag, maar er zit wel logica in.onetime schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:49:
Ga jij nu zeggen dat gewone groepen mogen worden uitgevoerd in 1,5mm2?
Ik zou een tabel maken op basis van stroomsterktes omdat dat duidelijker en completer is dan vermogens (wat moet ik met 16A? Dat is 3,68 kW).Dre schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:11:
Graag jullie feedback op deze tabel c.q. rekenmethode
Ik zou 10A, 16A, 20A en 25A pakken. Je moet de kabeldikte dimensioneren op de afgezekerde waarde en dat zal bij de meeste mensen toch wel 16A zijn.
Signatures zijn voor boomers.
20x zonnepaneel Suntech 390 Wp
20x Enphase IQ7 plus micro-omvormer
Enphase Envoy S (incl. gratis online monitoring app)
Enphase 3-fase Q-relais
onderconstructie
montage, incl. aanpassing meterkast
All-in prijs komt neer op € 7300 excl. btw, € 8800 incl. btw. Voor ons dus € 7300 gezien de btw-teruggave.
Er komen 12 PV's op ons schuine dak en nog 8 op het platte dak. Totale verwachtte opbrengst rekening houdend met alle factoren als ligging, hellingshoek, schaduw, verwachtte zon per jaar, etc. zit op 5700 kWh. Voor de 12 PV's op het schuine dak geven ze 72% rendement op. Vanwege de verschillende daken dus wel micro-omvormers voor optimaal rendement.
Ook nemen we voor de elektrische auto een laadpaal erin mee, 3-fase Zappi. Deze zit niet bij bovengenoemde kosten en rekening ik niet mee voor de terugverdientijd, omdat het ook deels gemak is.
Vraag is: is dit een goede offerte of veel te duur? Het persoonlijke contact en gevoel is gewoon erg goed, dus als ze ietwat duurder dan gemiddeld zijn vind ik dat helemaal niet erg. Maar als jullie zeggen dat een dergelijke constructie elders ook voor € 1000 minder kan, dan ga ik natuurlijk verder shoppen.
Nieuwe voortgang:AW_Bos schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:52:
[...]
Voortgang in de zaak.
Er is contact met Stedin geweest en die gaan straks kijken wat ze kunnen doen. Hun waren telefonisch ook van mening dat de capaciteit in het dorp/de wijk te weinig was. Dus straks gaan ze de boel nameten. De omvormer haalt soms waardes van 255 V waarna die eruit klapt, best wel veel.
Ook zijn we hier in huis tot de conclusie gekomen dat we hele goede zonnepanelen hebben die ook bijdragen een aan flinke opwekking. De bekabeling naar de panelen is overigens prima en oké bevonden door de installateur. We wachten af...
Wel netjes dat Stedin ons doorschakelde naar het noodnummer, en dat ze vanaf nu binnen een uur al aanwezig zullen zijn.
Update:
Monteur van Stedin heeft gebeld, en die wil komen als er veel zon is. Die zit erover na te denken om onze enkel-fase aansluiting over te zetten op een een andere fase.
Stedin is langs geweest, en ze hebben inderdaad gemeten dat het stroomnet op een zonnige dag zoals vandaag, rond de 255 Volt (!) zit.behoorlijk hoog. Alle fases zijn overbelast,dus ons op een andere fase zetten is geen oplossing volgens de beste man. Enige wat hij kan doe is de spanning in de travo verderop meten, en dit doorgeven aan de hogere afdeling.
Iemand ervaring wat Stedin dan nog kan doen om meer capaciteit te maken?
Ik vind het niet vreselijk duur omdat je Enphase krijgt maar het kan goedkoper.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:37:
Na afwijzing van 2 partijen die alleen standaard installaties doen en ons 20 graden hellend dak op het noordwesten niet rendabel genoeg achtte, heb ik een lokale PV boer gevonden die langs is geweest en ons de volgende offerte heeft gegeven voor een verwacht verbruik van 5500-6000 kWh:
20x zonnepaneel Suntech 390 Wp
20x Enphase IQ7 plus micro-omvormer
Enphase Envoy S (incl. gratis online monitoring app)
Enphase 3-fase Q-relais
onderconstructie
montage, incl. aanpassing meterkast
All-in prijs komt neer op € 7300 excl. btw, € 8800 incl. btw. Voor ons dus € 7300 gezien de btw-teruggave.
Er komen 12 PV's op ons schuine dak en nog 8 op het platte dak. Totale verwachtte opbrengst rekening houdend met alle factoren als ligging, hellingshoek, schaduw, verwachtte zon per jaar, etc. zit op 5700 kWh. Voor de 12 PV's op het schuine dak geven ze 72% rendement op. Vanwege de verschillende daken dus wel micro-omvormers voor optimaal rendement.
Ook nemen we voor de elektrische auto een laadpaal erin mee, 3-fase Zappi. Deze zit niet bij bovengenoemde kosten en rekening ik niet mee voor de terugverdientijd, omdat het ook deels gemak is.
Vraag is: is dit een goede offerte of veel te duur? Het persoonlijke contact en gevoel is gewoon erg goed, dus als ze ietwat duurder dan gemiddeld zijn vind ik dat helemaal niet erg. Maar als jullie zeggen dat een dergelijke constructie elders ook voor € 1000 minder kan, dan ga ik natuurlijk verder shoppen.
Ik zat zelf met 8400 wattpiek (12 330wp panelen en 10 450wp panelen) op 2 dakvlakken op 5200eu excl btw, maar dat was zonder enphase micro omvormers. Dit was echter met zelf samenstellen en uitzoeken op de wel bekende webshops hiero en bestellen met installatie.
Ik heb zelf schaduw van verschillende pijpjes en m'n string omvormer van Goodwe gaat er redelijk goed mee om. Als je de gok durft te nemen kan je jezelf makkelijk >1000eu besparen en een string omvormer nemen. De momenten dat ik schaduw heb elke dag staat de zon toch al laag en is de opbrengst in verhouding laag. Beetje verlies van weinig blijft weinig.
Enphase is kwaliteitsspul begrijp ik dus?Penait1 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:15:
[...]
Ik vind het niet vreselijk duur omdat je Enphase krijgt maar het kan goedkoper.
Ik zat zelf met 8400 wattpiek (12 330wp panelen en 10 450wp panelen) op 2 dakvlakken op 5200eu excl btw, maar dat was zonder enphase micro omvormers. Dit was echter met zelf samenstellen en uitzoeken op de wel bekende webshops hiero en bestellen met installatie.
Ik heb zelf schaduw van verschillende pijpjes en m'n string omvormer van Goodwe gaat er redelijk goed mee om. Als je de gok durft te nemen kan je jezelf makkelijk >1000eu besparen. De momenten dat ik schaduw heb elke dag staat de zon toch al laag en is de opbrengst in verhouding laag. Beetje verlies van weinig blijft weinig.
Heel eerlijk: ik heb geen zin in veel eigen uitzoekwerk, ik heb er te weinig verstand van en wil het graag gewoon bij 1 partij uitbesteden. Dat ik daar (iets) meer voor kwijt ben snap ik, maar dat is dan ook waar ik het op baseer. Als deze offerte bij andere PV partijen een besparing op kan leveren van 1000 of meer, dan wil ik graag verder shoppen, maar als het alleen kan door zelf veel uit te zoeken en pakketten samen te stellen, dan niet.
Jouw 8400 Wp vs. mijn 7800 Wp is wel 2100 goedkoper excl. btw en dus 2 panelen meer, dat scheelt wel enorm. Denk je dat alles-in-een partijen ±7800 Wp met micro-omvormers voor ±6000-6250 excl. btw kunnen leveren en installeren?
Als harddisks stuk gaan door oververhitting, dan is dat de electronica ervan. Ook dat blijkt uit de onderzoeken waar ik naar verwees.onetime schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:55:
@jubeth Het stukje in de Topicstart gaat over electronica, Niet harddisks.
Overigens, er zijn ook grote onderzoeken gedaan (o.a. door Intel) naar de meest gunstige 'operating temperature' van o.a. SSD, NAND flash, Nvme, CPUs. Tot aan 40 graden Celsius is er geen bonus slijtage gemeten. De stelling zit er derhalve 10 graden naast. Van 40 graden naar 50 zal er allicht voor bepaalde PV-gerelateerde electronica levensduurverkorting optreden, al wil ik nog wel eens zien waar dat uit is gebleken.
Voor een systeem met micro-omvormers is het een prima offerte. De vraag is of je micro-omvormers nodig hebt want dat is gewoon inherent erg duur, en economisch vaak niet te verantwoorden. Als je daar geen concessies aan wilt doen denk ik niet dat je veel betere offertes gaat krijgen. Misschien wat tientjeswerk verschil maar dan ben ik met je eens dat een installateur waar je een goed gevoel bij hebt veel meer waard is.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:22:
[...]
Enphase is kwaliteitsspul begrijp ik dus?
Heel eerlijk: ik heb geen zin in veel eigen uitzoekwerk, ik heb er te weinig verstand van en wil het graag gewoon bij 1 partij uitbesteden. Dat ik daar (iets) meer voor kwijt ben snap ik, maar dat is dan ook waar ik het op baseer. Als deze offerte bij andere PV partijen een besparing op kan leveren van 1000 of meer, dan wil ik graag verder shoppen, maar als het alleen kan door zelf veel uit te zoeken en pakketten samen te stellen, dan niet.
Jouw 8400 Wp vs. mijn 7800 Wp is wel 2100 goedkoper excl. btw en dus 2 panelen meer, dat scheelt wel enorm. Denk je dat alles-in-een partijen ±7800 Wp met micro-omvormers voor ±6000-6250 excl. btw kunnen leveren en installeren?
Als je micro omvormers wil denk ik zoals hierboven genoemd niet dat het heel veel beter gaat worden. Je kan eens aan je partij vragen hoeveel het kost met een simpele string omvormer. Dat zou makkelijk dan 1000eu goedkoper worden.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:22:
[...]
Enphase is kwaliteitsspul begrijp ik dus?
Grote kans dat mocht je al eventueel schaduw hebben, geen 1000 euro extra gaat verdienen door een systeem met micro omvormers. Ook micro omvormers kunnen van schaduw geen zon maken. Huidige omvormers kunnen tegenwoordig prima met schaduw omgaan.
Mijn prijs kan je gewoon niet helemaal vergelijken met jouw situatie, met een enphase systeem was ik al 2000 euro ex btw extra kwijt geweest aan materiaal bij de hier veel besproken webshops. Dan is je offerte opeens zo gek niet! Ben benieuwd of je jezelf 2000 euro bij je huidige partij kan besparen met een string omvormer. Behalve als je situatie echt HEEL specifiek is ga je dat nooit terugverdienen.
De trafo een tandje lager zetten, maar of dat kan hangt ook van je netimpedantie af. Wat is bijvoorbeeld je netspanning bij bewolkt weer om 17:45 's avonds als iedereen zijn inductiekookplaat inschakelt?AW_Bos schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:54:
Iemand ervaring wat Stedin dan nog kan doen om meer capaciteit te maken?
Als de spanning dan nu al te laag is, kun je de spanning niet verlagen.
Dan helpt alleen verzwaring van het net (extra trafo-huisjes en/of dikkere kabels onder de straat graven). Maar dan wordt het wel vrij ingrijpend...
Zwaardere kabels lijkt mij een goede keuze,maar dat gaan ze niet snel doen, vrees ik. Twee jaar geleden hebben ze onze straat opgehoogd, en ik heb toen nog een interessant gesprek met de aannemer gevoerd en gevraagd of de nieuwe stroomkabels geschikt zijn om elk huis op een 3-fase aansluiting te zetten voor inductiekookplaten en laadpalen.Andrehj schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:47:
[...]
De trafo een tandje lager zetten, maar of dat kan hangt ook van je netimpedantie af. Wat is bijvoorbeeld je netspanning bij bewolkt weer om 17:45 's avonds als iedereen zijn inductiekookplaat inschakelt?
Als de spanning dan nu al te laag is, kun je de spanning niet verlagen.
Dan helpt alleen verzwaring van het net (extra trafo-huisjes en/of dikkere kabels onder de straat graven). Maar dan wordt het wel vrij ingrijpend...
Antwoord was: Nee, dan moeten de trafohuisjes ook aangepast worden.
Wel vreemd dan? Je zou toch prima dikke kabels kunnen gebruiken, en later de trafo-huisjes aan te passen?
Zal wel weer een gevalletje van bezuiniging zijn geweest

Laten we hopen dat Stedin de trafo een tandje lager kan zetten. En mogelijk zou een extra trafo-huisje in de buurt ook helpen? Dat zijn geen simpele stappen in ieder geval.
Ons verbruik (woning+auto) komt bij de energieboer neer op € 1450 per jaar, daarvan zou tenminste 95% gedekt zijn met de zonnepanelen (en met een beetje geluk alles), dus elk jaar dat ik wacht verlies ik in feite € 1450, want zonnepanelen gaan er hoe dan ook komen.
Kortom: ik heb mezelf nu gezegd dat als ik het vergelijk met iemand hierboven die 2100 minder kwijt was door alles zelf uit te zoeken en in te verdiepen, dat zal mij als nu leek zeker 6-12 maanden kosten om echt goed in de materie te duiken, alles wat nodig is te snappen én rond te shoppen. Met elke maand wachten wordt de besparing effectief kleiner en dus geeft de bevestiging dat dit een prima offerte is ons de doorslag. We hadden sowieso al een goed gevoel, zeer persoonlijk en snel contact telkens, je kent het wel.
Over de micro-omvormers: die zijn nodig. We hebben 2 type daken: plat dak (komen 8 PV's, waarvan 2 in schaduw later op de dag) en schuin dak 20 graden op het noordwesten (komen 12 PV's). Het rendement is tussen beide daken flink verschillend en daardoor zijn de micro-omvormers de betere keuze. Schijnt dat het schuine dak een rendement van 72% op en plat dak zou volgens mij op 85% moeten zitten. Als we dus niet met micro-omvormers werken, zijn die op het dak ook max. 72%.
Misschien halen we het financieel er maar deels uit (500 van de zeg 1000 die genoemd wordt voor puur de micro-omvormers), maar het geeft me ook wel rust om te weten dat uit elk paneel het maximale gehaald kan worden. En met het inzicht per paneel wat we straks krijgen, is het goed te zien of ons iets aangesmeerd is of het echt nut heeft. De partij waar het om gaat staat lokaal echter zeer goed aangeschreven en krijgt vrijwel uitsluitend 5* reviews bij o.a. Google.
Vorige keer vertelde je erbij dat:LED-Maniak schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:39:
[...]
Meer dan de 7 panelen gaat het niet worden. Dat past fysiek niet. Dus dit wordt wel de eind opstelling om het zo te zeggen.
Zal het veel verschil maken als ik ze in een string of twee strings doe? Met een string zal de minimale spanning hoger liggen en gaat de omvormer dus 's ochtends eerder aan en 's avonds langer door. Maar door de verschillende opstellingen kan ik mij voorstellen dat dit te niet wordt gedaan en ze elkaar kunnen tegenwerken.
4 panelen liggen op Zuid-Zuid-West en 3 panelen op zuid. Dus de zuid panelen zullen waarschijnlijk iets eerder gaan opwekken dan de andere 4 panelen en ook eerder stoppen. Alle panelen liggen op 10 graden hoek.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je er voor zorgt dat er geen schaduw op de panelen kan vallen als je ze alle 7 in serie zou zetten.
Nu staat de zon nog hoog gericht, maar over een aantal maanden staat hij een stuk lager. Aangezien je hellingshoek maar 10 graden bedraagt, zul je gaan merken dat de hoogste vermogens bij heldere zon een heel stuk lager gaan liggen. Je kunt dan op een gegeven moment met 7 panelen in serie met 1 omvormer toe.
Als je dit in de zomer maanden toepast dan zal je omvormer de hele tijd op de helderste momenten gaan aftoppen, Pas je dit toe in de herfst winter en lente dan heb je een systeem wat top kan draaien met 1 omvormer van 1500 Watt.
Heb je gespecificeerde offerte?MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:43:
@mcDavid en @Penait1 Thanks voor jullie terugkoppeling! Dit geeft me een gerust hart om er gewoon voor te gaan. Hoe ik er ook in sta: ze kunnen deze maand nog installeren en volgens de grafieken pakken we dan 1-2 weken augustus en heel september nog wel een redelijke opbrengst mee, oktober is ook nog redelijk, daarna wordt het even niks t/m februari. Dus het is of nu of wachten. Maar met wachten heb ik ook dat we én geen besparing hebben op verbruik van onze woning én we ook laden met onze EV.
Ons verbruik (woning+auto) komt bij de energieboer neer op € 1450 per jaar, daarvan zou tenminste 95% gedekt zijn met de zonnepanelen (en met een beetje geluk alles), dus elk jaar dat ik wacht verlies ik in feite € 1450, want zonnepanelen gaan er hoe dan ook komen.
Kortom: ik heb mezelf nu gezegd dat als ik het vergelijk met iemand hierboven die 2100 minder kwijt was door alles zelf uit te zoeken en in te verdiepen, dat zal mij als nu leek zeker 6-12 maanden kosten om echt goed in de materie te duiken, alles wat nodig is te snappen én rond te shoppen. Met elke maand wachten wordt de besparing effectief kleiner en dus geeft de bevestiging dat dit een prima offerte is ons de doorslag. We hadden sowieso al een goed gevoel, zeer persoonlijk en snel contact telkens, je kent het wel.
Over de micro-omvormers: die zijn nodig. We hebben 2 type daken: plat dak (komen 8 PV's, waarvan 2 in schaduw later op de dag) en schuin dak 20 graden op het noordwesten (komen 12 PV's). Het rendement is tussen beide daken flink verschillend en daardoor zijn de micro-omvormers de betere keuze. Schijnt dat het schuine dak een rendement van 72% op en plat dak zou volgens mij op 85% moeten zitten. Als we dus niet met micro-omvormers werken, zijn die op het dak ook max. 72%.
Misschien halen we het financieel er maar deels uit (500 van de zeg 1000 die genoemd wordt voor puur de micro-omvormers), maar het geeft me ook wel rust om te weten dat uit elk paneel het maximale gehaald kan worden. En met het inzicht per paneel wat we straks krijgen, is het goed te zien of ons iets aangesmeerd is of het echt nut heeft. De partij waar het om gaat staat lokaal echter zeer goed aangeschreven en krijgt vrijwel uitsluitend 5* reviews bij o.a. Google.
Vergelijk eens een drie fase omvormer met 20 tigo eraan en ongeveer 200 euro voor de logging per paneel erbij.
Heb je tenminste geen beperking door die enphase en rendement wel een stukje beter.
1 PVoutput . Dongen NB
BronDe Enphase IQ7+ micro-omvormer is geschikt voor 60 en 72 cel zonnepanelen en heeft een maximaal uitgangsvermogen van 295 Watt op piekmomenten. U kunt er zonder problemen tussen de 235 en 440 Wattpiek op aansluiten, maar dan wordt het aantal opgewekte watt boven de 295 afgetopt.
De PV's zijn Suntech 390 Wp, dat zou dus betekenen dat ik met elk paneel maar 295Wp kan opwekken? Als dat zo is, dan is dat een verlies van 24,5% door de omvormer en lijkt het mij inderdaad totaal niet meer interessant om dit überhaupt nog te doen.
De reden in het kort is dat we 2 daken hebben, 12 op schuin dak op NW (20 graden helling) en 8 op plat dak, waarvan 2 wat meer schaduw vangen.
Ik snap het hele concept van micro-omvormers en dat als (zoals gezegd) het schuine dak 72% rendement oplevert en het platte dak 85%, dat het dan op z'n minst enigszins interessant kan zijn.
Maar als ik al 24,5% inlever op Watt piek, dan zit ik in feite nog maar op max. 75,5% rendement en win je dus bij die 12 PV's maar 3,5%, maar verlies ik bij de andere 8 PV's 9,5% rendement. Dat klinkt als slechter dan zonder micro-omvormers.
Ook snap ik dan de berekening niet. Er is gezegd dat een programma met alle factoren rekening heeft gehouden en daar komt uit dat in onze opstelling, aantal uren zon per maand historisch, schaduw, etc we op 5700 kWh verwachtte opbrengst uitkomen. Totaal rendement zit dan op 16% staat in de offerte.
Alleen... als het klopt van de bron hierboven, dan kan ik met 20x een micro-omvormer met maximaal 295Wp volgens mij maximaal 5900 Wp verkrijgen en dat lijkt mij nooit op 5700 kWh uit te komen, toch? Of zie ik iets gruwelijk over het hoofd?
Niet per onderdeel wat het kost, wel de lijst met specificatie wat er in zit en dan een totaalprijs.reneeke1970 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:36:
[...]
Heb je gespecificeerde offerte?
Vergelijk eens een drie fase omvormer met 20 tigo eraan en ongeveer 200 euro voor de logging per paneel erbij.
Heb je tenminste geen beperking door die enphase en rendement wel een stukje beter.
Onderdelen zijn:
20x Suntech 390 Wp Full Black zonnepaneel
20x Enphase IQ7plus Micro Omvormer
1x Enphase Envoy S
1x Enphase 3-fase Q-relais
1x Solar Constuct & Solar Stell onderconstructie
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.
Zie:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Zoek van punt 2 3 en 4 de prijzen maar eens, en dan vergelijken met een willekeurige drie fase omvormer met twintig tigo optimiser en een cca voor de logging per paneel.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:39:
[...]
Niet per onderdeel wat het kost, wel de lijst met specificatie wat er in zit en dan een totaalprijs.
Onderdelen zijn:
20x Suntech 390 Wp Full Black zonnepaneel
20x Enphase IQ7plus Micro Omvormer
1x Enphase Envoy S
1x Enphase 3-fase Q-relais
1x Solar Constuct & Solar Stell onderconstructie
Denk dat het goedkoper is, en dan heb je geen begrenzing van 295 watt.
Als je liever een één fase omvormer wilt kan dat ook, dan maak je twee string parallel, komt op hetzelfde neer
1 PVoutput . Dongen NB
In de praktijk ga je lang geen 24,5% kwijt raken. Die 390 Watt (en soms nog iets meer) wordt alleen maar opgewekt onder 'ideale" omstandigheden (relatief koel weer, liefst met wind, en dan als de zon redelijk orthogonaal op je panelen schijnt). Er zal ook zeker afgetopt gaan worden onder deze omstandigheden, maar dat verlies zal over 1 jaar zal dichter bij de 2,45% liggen dan bij de 24,5% (en waarschijnlijk nog er onder).MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:37:
Trouwens, ik lees net dit over de specifieke micro-omvormers die er op mijn offerte staan:
[...]
Bron
De PV's zijn Suntech 390 Wp, dat zou dus betekenen dat ik met elk paneel maar 295Wp kan opwekken? Als dat zo is, dan is dat een verlies van 24,5% door de omvormer en lijkt het mij inderdaad totaal niet meer interessant om dit überhaupt nog te doen.
Zelf gebruik ik ook micro's (van APS welke max. 300W kunnen leveren), ik baalde de 1e dag al dat ik aftopping zag, maar nadat ik in kaart had gebracht hoe veel dat daadwerkelijk was bleek dat b.v. over juli minder dan 0,5 kWh per paneel te zijn (over de gehele maand). Zelf heb ik 365 Wp panelen, in jouw geval zal de aftopping dus wel wat meer zijn. De Enphase IQ7A zou tot 366W kunnen leveren, maar de meerprijs daarvan ga je waarschijnlijk niet terugverdienen.
Een voordeeltje van de Enphase micro's is nog wel dat er 25 jaar garantie op zit, daar zijn ze voor zover ik weet de enige in.
Een ander voordeel van micro's is dat de kans op brand nihil is doordat er nergens hoge stromen of spanningen ontstaan die vlambogen zouden kunnen geven. Overigens zou dat risico bij iedere andere goed ontworpen en aangelegde installatie net zo nihil moeten zijn, maar de praktijk wijst helaas een enkele keer anders uit (vaak worden dan vlambogen als gevolg van slechte verbindingen tussen de DC bekabeling (MC4 connectoren) aangewezen als oorzaak).
Het is niet zo dat je panelen zoveel minder opbrengen omdat je maximaal te leveren vermogen 5900W is. het vermogen van je panelen wordt nog steeds bepaald door de Wp's van de panelen, verreweg het grootste deel van de tijd zullen je panelen niet dat vermogen leveren maar een vermogen wat lager ligt (meestal zelfs onder de 295 W/paneel). Inderdaad zullen ze ook een deel van de tijd ook een vermogen kunnen leveren wat boven de 295W ligt, die momenten raak je dus inderdaad vermogen / kWh's kwijt....
Ook snap ik dan de berekening niet. Er is gezegd dat een programma met alle factoren rekening heeft gehouden en daar komt uit dat in onze opstelling, aantal uren zon per maand historisch, schaduw, etc we op 5700 kWh verwachtte opbrengst uitkomen. Totaal rendement zit dan op 16% staat in de offerte.
Alleen... als het klopt van de bron hierboven, dan kan ik met 20x een micro-omvormer met maximaal 295Wp volgens mij maximaal 5900 Wp verkrijgen en dat lijkt mij nooit op 5700 kWh uit te komen, toch? Of zie ik iets gruwelijk over het hoofd?
Ik heb wel het idee dat de verhouding tussen max paneel vermogen en max inverter vermogen wat uit balans kan zijn in jouw geval (heb nog niet gerekend aan je opstelling). Maar wellicht kan je leverancier e.e.a. toelichten aan de hand van zijn model waarin ook de aftopping moet zijn meegenomen.
Wil je graag het beste rendement per geïnvesteerde euro dan moet je inderdaad niet gaan voor micro's. Weeg je ook de andere aspecten mee (garantie, individuele monitoring per paneel, minder kans (op de toch al lage kans) op brand, en in jouw geval vertrouwen in de leverancier dan kunnen de voorgestelde micro's nog steeds een goed alternatief zijn. Ik zou nog wel even navragen hoe in zijn model de aftopping is meegenomen en of dat verhaal plausibel lijkt.
In dit artikeltje wordt het veel beter uitgelegd dan dat ik dat kan met alle woorden hierboven
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 10-08-2021 22:48 ]
Wmb is het simpel: of je accepteert deze offerte want die is "niet slecht" bevonden door mensen hier, dus dan hoef je niet te twijfelen (men weet hier prima hoe enphase werkt en zo) OF je maakt je eigen topic voor specifiek advies maar dan moet je ook meer details geven zoals de ligging en afmetingen van je dak en accepteren dat je niet morgen al een panklare oplossing hebt (anders dan die je nu al hebt).
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Het mooie is: De hivemind van dit forum heeft technische kennis waar de gemiddelde installateur alleen van kan dromen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:22:
[...]
Heel eerlijk: ik heb geen zin in veel eigen uitzoekwerk, ik heb er te weinig verstand van en wil het graag gewoon bij 1 partij uitbesteden.
Als jij je situatie inzichtelijk maakt (genoeg aanwijzingen gegeven inmiddels) dan heb je binnen een paar dagen echt goed inzicht wat voor jouw situatie de beste oplossing is, en dan kun je dat voorleggen aan de installateur naar jouw keuze.
Met de 4 panelen heb ik nu al dat de omvormer meer produceert dan de GW1500 gespecificeerd is.zonnefreak schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:03:
[...]
Vorige keer vertelde je erbij dat:
Het belangrijkste is eigenlijk dat je er voor zorgt dat er geen schaduw op de panelen kan vallen als je ze alle 7 in serie zou zetten.
Nu staat de zon nog hoog gericht, maar over een aantal maanden staat hij een stuk lager. Aangezien je hellingshoek maar 10 graden bedraagt, zul je gaan merken dat de hoogste vermogens bij heldere zon een heel stuk lager gaan liggen. Je kunt dan op een gegeven moment met 7 panelen in serie met 1 omvormer toe.
Als je dit in de zomer maanden toepast dan zal je omvormer de hele tijd op de helderste momenten gaan aftoppen, Pas je dit toe in de herfst winter en lente dan heb je een systeem wat top kan draaien met 1 omvormer van 1500 Watt.
Afgelopen dagen heb ik al 1684Watt op de meter zien staan(van 12 tot 15 uur). Met nog 3 panelen gaat dat geen succes worden ben ik bang.
Ik was even benieuwd of de GW1500 nu al zou aftoppen omdat er 1820Wp aan zit met de vier panelen, maar dat lijkt nog mee te vallen. Al hebben we nu natuurlijk geen perfecte dagen gehad.
Geen van de panelen zullen schaduw vangen overigens, ze hebben vrij zicht.
Maar na veel lezen als ik het zo begrijp is of nog een GW1500-XS bijkopen en dus twee naast elkaar of een zwaardere GW3000-XS kopen en een string maken een beetje om-het-even en maakt het niet zoveel uit. Eenmaal GW3000-XS is een stuk goedkoper, maar de GW1500-XS heb ik al.
Batilan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
In de praktijk ga je lang geen 24,5% kwijt raken. Die 390 Watt (en soms nog iets meer) wordt alleen maar opgewekt onder 'ideale" omstandigheden (relatief koel weer, liefst met wind, en dan als de zon redelijk orthogonaal op je panelen schijnt). Er zal ook zeker afgetopt gaan worden onder deze omstandigheden, maar dat verlies zal over 1 jaar zal dichter bij de 2,45% liggen dan bij de 24,5% (en waarschijnlijk nog er onder).
Zelf gebruik ik ook micro's (van APS welke max. 300W kunnen leveren), ik baalde de 1e dag al dat ik aftopping zag, maar nadat ik in kaart had gebracht hoe veel dat daadwerkelijk was bleek dat b.v. over juli minder dan 0,5 kWh per paneel te zijn (over de gehele maand). Zelf heb ik 365 Wp panelen, in jouw geval zal de aftopping dus wel wat meer zijn. De Enphase IQ7A zou tot 366W kunnen leveren, maar de meerprijs daarvan ga je waarschijnlijk niet terugverdienen.
Een voordeeltje van de Enphase micro's is nog wel dat er 25 jaar garantie op zit, daar zijn ze voor zover ik weet de enige in.
Een ander voordeel van micro's is dat de kans op brand nihil is doordat er nergens hoge stromen of spanningen ontstaan die vlambogen zouden kunnen geven. Overigens zou dat risico bij iedere andere goed ontworpen en aangelegde installatie net zo nihil moeten zijn, maar de praktijk wijst helaas een enkele keer anders uit (vaak worden dan vlambogen als gevolg van slechte verbindingen tussen de DC bekabeling (MC4 connectoren) aangewezen als oorzaak).
[...]
Het is niet zo dat je panelen zoveel minder opbrengen omdat je maximaal te leveren vermogen 5900W is. het vermogen van je panelen wordt nog steeds bepaald door de Wp's van de panelen, verreweg het grootste deel van de tijd zullen je panelen niet dat vermogen leveren maar een vermogen wat lager ligt (meestal zelfs onder de 295 W/paneel). Inderdaad zullen ze ook een deel van de tijd ook een vermogen kunnen leveren wat boven de 295W ligt, die momenten raak je dus inderdaad vermogen / kWh's kwijt.
Ik heb wel het idee dat de verhouding tussen max paneel vermogen en max inverter vermogen wat uit balans kan zijn in jouw geval (heb nog niet gerekend aan je opstelling). Maar wellicht kan je leverancier e.e.a. toelichten aan de hand van zijn model waarin ook de aftopping moet zijn meegenomen.
Wil je graag het beste rendement per geïnvesteerde euro dan moet je inderdaad niet gaan voor micro's. Weeg je ook de andere aspecten mee (garantie, individuele monitoring per paneel, minder kans (op de toch al lage kans) op brand, en in jouw geval vertrouwen in de leverancier dan kunnen de voorgestelde micro's nog steeds een goed alternatief zijn. Ik zou nog wel even navragen hoe in zijn model de aftopping is meegenomen en of dat verhaal plausibel lijkt.
In dit artikeltje wordt het veel beter uitgelegd dan dat ik dat kan met alle woorden hierboven(overigens klopt de bewering "Zonnepanelen werken in Nederland daarom nooit op hun maximale (piek)vermogen" niet. Verschillende mensen zien wel degelijk vermogens boven de Wp van de panelen, maar dat is vrijwel altijd kortstondig.
Hulde voor zo'n heldere en zeer uitgebreide uitleg! Ik snap nu gelijk veel beter (tov niet snappen) hoe het zit. Ik zal inderdaad wel even navraag doen, maar zie onder jouw post ook al een reactie met 370 Wp panelen en 300 Wp omvormers die praktisch niet aftoppen. Dat geeft me wel de geruststelling. Was alleen even bang voor een grove misser of marketingpraat, maar dat is dus niet zo.
Misschien is het ten hoogste twijfelachtig of ik de micro-omvormers ooit terug ga verdienen, maar de hele installatie kost € 7.300 en zal met de verwachtte opbrengst van 5700 kWh per jaar na 5,2 jaar terugverdiend zijn. Als ik er zeg € 1.000 van af kan halen als ik niet voor micro-omvormers zou gaan, dan zou ik het ongetwijfeld wat eerder hebben terugverdiend, maar de andere voordelen zoals individuele opbrengst kunnen inzien en de 25 jaar garantie zijn ook wel erg prettig.
Individuele opbrengst en 25 jaar garantie zijn ze niet uniek in hoor.
Aps micro omvormer ook 25 jaar, net als tigo waarbij je bij hun zelfs rechtstreeks kunt claimen, krijg je gewoon thuis gestuurd.
Met enphase ben je afhankelijk van je installateur of hij nog bestaat..
1 PVoutput . Dongen NB
Voor zover ik kan nagaan levert APS standaard 10 jaar garantie, er zijn leveranciers die dat tegen betaling verlengen naar 20 jaar, maar of dat dan ook gedekt is door APS is me niet duidelijk. Bij Enphase is de fabrieksgarantie 25 jaar (een Envoy is dan wel verplicht).reneeke1970 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:38:
@MooDyBLueS
Individuele opbrengst en 25 jaar garantie zijn ze niet uniek in hoor.
Aps micro omvormer ook 25 jaar, net als tigo waarbij je bij hun zelfs rechtstreeks kunt claimen, krijg je gewoon thuis gestuurd.
Met enphase ben je afhankelijk van je installateur of hij nog bestaat..
Waarom zou je voor de fabrieksgarantie afhankelijk zijn van de installateur? In eerste instantie is inderdaad de leverancier/installateur je 1e aanspreekpunt bij garantieclaims, maar bij fabrieksgarantie zal de fabrikant meestal wel zorgen voor een alternatief kanaal.
Ik heb zelf overigens APS omvormers
Op de achterkant staat het volgende mbt de panelen:
Pmmp: 105W
Isc:4,5A
Voc: 31,8V
Vmpp: 25,5V
Als ik de specs opzoek van de Steca's: https://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/4
Dan twijfel ik over het volgende:
-De max DC spanning van een Steca 300 is 135V, de panelen komen met 127,2V daar niet boven. Gaat dit inderdaad goed?
-De MPPT van een Steca 300 loopt van 64-100V en van een Steca 500 van 106-170V. Als ik uitga van de Vmpp van het paneel (25,5 x4) = 102V. Dat zit er precies tussenin. De spanning zou eerder lager dan hoger zijn dus denk dat de Steca 300 dan de betere keus is.
-Nu zijn de panelen al wat jaartjes oud en de opbrengst is niet superbelangrijk. Het zou alleen zonde zijn om mijn Steca 300 op te blazen.
Als je installateur niet mee werkt word het lastig claimen.Batilan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:52:
[...]
Voor zover ik kan nagaan levert APS standaard 10 jaar garantie, er zijn leveranciers die dat tegen betaling verlengen naar 20 jaar, maar of dat dan ook gedekt is door APS is me niet duidelijk. Bij Enphase is de fabrieksgarantie 25 jaar (een Envoy is dan wel verplicht).
Waarom zou je voor de fabrieksgarantie afhankelijk zijn van de installateur? In eerste instantie is inderdaad de leverancier/installateur je 1e aanspreekpunt bij garantieclaims, maar bij fabrieksgarantie zal de fabrikant meestal wel zorgen voor een alternatief kanaal.
Ik heb zelf overigens APS omvormers
Laatst hier nog iemand met foute update in zijn enphase,duurde geloof ik bijna twee maanden.....
Kapotte tigo is online formulier invullen en in twee weken nieuwe thuis gestuurd krijgen.
Tja en aps gaat gewoon niet kapot, zijn gewoon de beste...... En goedkoopste.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou de 500 nemen, de voc verouderd niet...wmeester schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:59:
Ik heb 4 oude shell panelen incl bevestigingsmateriaal gratis opgehaald maar ben benieuwd of ik deze op een Steca 300 of 500 moet aansluiten. (deze omvormers heb ik toevallig liggen en de bijbehorende Soladin 120 omvormers heb ik niet)
Als ik de specs opzoek van de Steca's: https://www.enfsolar.com/pv/inverter-datasheet/4
-De max DC spanning van een Steca 300 is 135V, de panelen komen met 127,2V daar niet boven. Gaat dit inderdaad goed?
-De MPPT van een Steca 300 loopt van 64-100V en van een Steca 500 van 106-170V. Als ik uitga van de Vmpp van het paneel (25,5 x4) = 102V. Dat zit er precies tussenin. De spanning zou eerder lager dan hoger zijn dus denk dat de Steca 300 dan de betere keus is.
-Nu zijn de panelen al wat jaartjes oud en de opbrengst is niet superbelangrijk. Het zou alleen zonde zijn om mijn Steca 300 op te blazen.
Scoor er nog één of twee panelen bij, is veel leuker op een 500
1 PVoutput . Dongen NB
Kan het mis hebben maar volgens mij vergeet je het forfait van €160 in je berekening. €8800 inclusief btw was het toch?MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:49:
[...]
Misschien is het ten hoogste twijfelachtig of ik de micro-omvormers ooit terug ga verdienen, maar de hele installatie kost € 7.300 en zal met de verwachtte opbrengst van 5700 kWh per jaar na 5,2 jaar terugverdiend zijn.
1 op 2 shell paneeltjes erbij zou beter zijn inderdaad... helaas heb ik die niet en op MP staan ze 150km van mij vandaan of voor 75 euro per stukreneeke1970 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:04:
[...]
Ik zou de 500 nemen, de voc verouderd niet...
Scoor er nog één of twee panelen bij, is veel leuker op een 500
Ik sluit ze wel aan op de 500, eens kijken wat dat doet :-)
Volgens mij zijn perfecte dagen de dagen met maximale opbrengst; in het late voorjaar / vroege zomer met onbewolkt weer. Dan top je niet af met 20% Wp boven de 'max' van je omvormer.LED-Maniak schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:28:
[...]
Met de 4 panelen heb ik nu al dat de omvormer meer produceert dan de GW1500 gespecificeerd is.
Afgelopen dagen heb ik al 1684Watt op de meter zien staan(van 12 tot 15 uur). Met nog 3 panelen gaat dat geen succes worden ben ik bang.![]()
Ik was even benieuwd of de GW1500 nu al zou aftoppen omdat er 1820Wp aan zit met de vier panelen, maar dat lijkt nog mee te vallen. Al hebben we nu natuurlijk geen perfecte dagen gehad.
Geen van de panelen zullen schaduw vangen overigens, ze hebben vrij zicht.
Maar na veel lezen als ik het zo begrijp is of nog een GW1500-XS bijkopen en dus twee naast elkaar of een zwaardere GW3000-XS kopen en een string maken een beetje om-het-even en maakt het niet zoveel uit. Eenmaal GW3000-XS is een stuk goedkoper, maar de GW1500-XS heb ik al.
Als die 3 extra panelen op een ander dakvlak vallen dan zou ik zeker een aparte omvormer nemen. Daarnaast is de warmteafgifte beter met aparte omvormers (dus beter voor de levensduur). De GW1500-XS heeft volgens mij dezelfde kast en koeling als de GW3000-XS. Ik weet alleen niet of je mag invoeden op dezelfde kabel, voor zover van toepassing.
Maar ook websites als PVGis en anderen die al vele malen hier voorbij zijn gekomen bieden je veel inzicht.
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 11-08-2021 10:03 ]
Als ik in PVSOL bekijk wat de effecten zijn van clipping (Down-regulation on account of the max. AC Power/cos phi heet dat) dan is dat bij de 2 zuidelijk gelegen panelen ongeveer 1%. Bij de oost-west panelen is dat maar een 0,5%. Verwaarloosbaar dus. Ik had eigenlijk ook voor de IQ7+ kunnen gaan lijkt het.
Uiteraard een en ander afhankelijk van je orientatie en helling. Bij mij zijn het platte daken, dus dan is er minder clipping dan 30 graden zuid panelen natuurlijk.
Voor een 390 Wp paneel kun je dus zeker de IQ7+ pakken.
[ Voor 10% gewijzigd door _VoiD_ op 11-08-2021 10:04 ]
https://www.suntech-power...mini_STP410S_C54_Umhb.pdf
De STP390S-C54.
Er valt me wel iets op wat ik even wil checken, waarschijnlijk hebben jullie daar gelijk het antwoord op: de Suntech Ultra V mini 390 Wp heeft 108 cellen (6x18) en bij de Enphase IQ7+ staat: "Geoptimiseerd voor hoog vermogen modules met 72 cel-panelen".
Is mijn aanname juist wanneer ik zeg dat Enphase "geoptimaliseerd" is voor 72 cel panelen maar ook gewoon prima met 108 cel panelen werkt?
@Andrehj Dat ga ik zeker even doen, thanks voor de tip. Klinkt als een nuttige exercitie aangezien ik toch nog op mijn laatste paar vragen richting de leverancier op antwoord aan het wachten ben.
@Martin7182 Ja je hebt gelijk, het is me wel verteld en zo te zien is het wel in de offerte meegenomen, daar staat het genoemd als jaarlijks forfait en vervolgens komt de berekening met terugverdientijd, opbrengst en besparing. Zelf had ik er alleen geen rekening mee gehouden.
Ik heb ook een specsheet voor Enphase. Daar staat gewoon 120 ook bij. Dus lijkt mij dat het gewoon werkt.MooDyBLueS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:19:
Klinkt goed dus allemaal. Overigens ben ik er inmiddels achter welke exacte panelen het zijn:
https://www.suntech-power...mini_STP410S_C54_Umhb.pdf
De STP390S-C54.
Er valt me wel iets op wat ik even wil checken, waarschijnlijk hebben jullie daar gelijk het antwoord op: de Suntech Ultra V mini 390 Wp heeft 108 cellen (6x18) en bij de Enphase IQ7+ staat: "Geoptimiseerd voor hoog vermogen modules met 72 cel-panelen".
Is mijn aanname juist wanneer ik zeg dat Enphase "geoptimaliseerd" is voor 72 cel panelen maar ook gewoon prima met 108 cel panelen werkt?
@Andrehj Dat ga ik zeker even doen, thanks voor de tip. Klinkt als een nuttige exercitie aangezien ik toch nog op mijn laatste paar vragen richting de leverancier op antwoord aan het wachten ben.
@Martin7182 Ja je hebt gelijk, het is me wel verteld en zo te zien is het wel in de offerte meegenomen, daar staat het genoemd als jaarlijks forfait en vervolgens komt de berekening met terugverdientijd, opbrengst en besparing. Zelf had ik er alleen geen rekening mee gehouden.
Ben ook bezig met een leverancier namelijk voor precies dezelfde opzet. (wellicht zelfs wel van dezelfde leverancier
INGANGSGEGEVENS (GELIJKSTROOM) IQ7-60-2-INT IQ7PLUS-72-2-INT IQ7X-96-2-INT
Aanbevolen vermogen module (STC) 1 235 W - 350 W + 235 W - 440 W + 320 W - 460 W +
Compatibiliteit Geschikt voor
60 - 72- 120 cel
Je kunt beter de steca 500 gebruiken. Als de steca 300 toegepast word en het DC vermogen word te groot dan schakelt hij zijn eigen steeds uit (knipperende led). en levert hij niets terug. Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring met de 300. Met de 500 zul je hier geen last van hebben.wmeester schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:59:
Ik heb 4 oude shell panelen incl bevestigingsmateriaal gratis opgehaald maar ben benieuwd of ik deze op een Steca 300 of 500 moet aansluiten. (deze omvormers heb ik toevallig liggen en de bijbehorende Soladin 120 omvormers heb ik niet)
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic