oke, ga ik mee aan de slag.
Ik heb zelf al in SunnyDesignWeb.com zitten spelen, maar krijg daar geen Enphase micro-omvormers erin. Kwam ik achter na een half uur kloten met de visuele PV planning.

Ik zie alleen Sunny Design producten, terwijl ik wel de juiste panelen heb kunnen kiezen.
jep het programma is van sma dus allen sma spul word gepromoot.
(dat kun je ze niet kwalijk nemen, het is een leuk programma en geeft je veel experimenteer mogelijkheid.
maar neem dingen er uit wel met een koreltje zout, het is een goed programma maar heeft wel wat haken en oogjes.)
Die link is ook interessant ja. Excuseer mijn twijfel, maar ik lees enerzijds berichten van mensen die zeggen dat dit heel normaal is en aftoppen maar marginaal is, maar anderzijds dus ook van o.a. jou dat je idealiter toch wel zo dicht mogelijk bij de Wp van je paneel moet zitten met de micro-omvormer.
dit is ook heel moeilijk, en ook heel persoonlijk.
stel je neemt 3900Wp op een 3000W omvormer.
het verlies is dan minimaal.
maar het kopen van een 4000W omvormer is ook weer zo weinig meer prijs dat het toch leuk is om te doen.
je krijgt daar altijd lange ego discussies hier van, pffff niet leuk meer.
maar probeer wel op de ongeveer 30% regel te blijven, dan zit je in ieder geval goed.
en als het kan gewoon de 0% regel toepassen.

Wellicht ten overvloede, maar 12 PV's komen dus op schuin dak (20 graden) NNW en 8 op plat dak. Oriëntatie in de offerte is 151 en 331 graden. De 12 op het schuine dak zijn evenals 5 op het platte dak 151 graden en dan liggen er voor de 5 op het platte dak nog 3 op 331 graden.
kan dit niet gewoon wat simpeler.

Hier een screenshot van SunnyDesignWeb:
[Afbeelding]
Het blauwe geselecteerde dak is dus het schuine dak en in simpele termen gezegd: de kant waar de PV's liggen is het hoger gelegen deel, de kant van het platte dak is het lager gelegen deel.
maar eigenlijk is het wel handig om hier een eigen topic voor te openen.
zo als in grote letters eigenlijk ook staat op deze pagina.
(lol, snap wel dat het zo loopt, no prob.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)