Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 598.723 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:32
zonnefreak schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Je kunt beter de steca 500 gebruiken. Als de steca 300 toegepast word en het DC vermogen word te groot dan schakelt hij zijn eigen steeds uit (knipperende led). en levert hij niets terug. Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring met de 300. Met de 500 zul je hier geen last van hebben. :)
Maar ik frituur hem niet gelijk dus? Want dat zou zonde zijn. :-)

Ik kan natuurlijk altijd met vol zon/koud weer even de 300 eraan hangen, kijken wat er gebeurt en daarna de 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:26
reneeke1970 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
Tja en aps gaat gewoon niet kapot, zijn gewoon de beste...... En goedkoopste.
Jammer, afgelopen juni mijn eerste YC500 (wordt niet meer geleverd) gesneuveld na 5 jaar. Wel met garantie vervangen door YC500i. Communiceerde nog wel, maar output vermogen was 0. Heb er 6 YC500 en 8 YC600 op dak liggen.
Monteur gevraagd hoeveel die er zo had op een jaar, 1 per maand was veel. Maar op hoeveel installaties weet ik niet meer precies, was iets van 5000 dacht ik en eigenlijk weet je dan nog niks, want hoe groot zijn die installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
atomix9 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb ook een specsheet voor Enphase. Daar staat gewoon 120 ook bij. Dus lijkt mij dat het gewoon werkt.
Ben ook bezig met een leverancier namelijk voor precies dezelfde opzet. (wellicht zelfs wel van dezelfde leverancier ;) )

INGANGSGEGEVENS (GELIJKSTROOM) IQ7-60-2-INT IQ7PLUS-72-2-INT IQ7X-96-2-INT
Aanbevolen vermogen module (STC) 1 235 W - 350 W + 235 W - 440 W + 320 W - 460 W +
Compatibiliteit Geschikt voor
60 - 72- 120 cel
Ja maar dat is dus de IQ7X waar 120 cel bedoeld wordt. Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTSJBx01LmjRz6mzhuRBQ_sCeM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oUQOcMwKDeGGIYmYFUZMiDyP.png?f=fotoalbum_large
Hier staat dat de IQ7 alleen geschikt is voor 60-cel en de IQ7+ voor 60 en 72-cel. Zo lees ik hem bij jou ook:
IQ7-60-2-INT = 60-cel
IQ7PLUS-72-2-INT = 60 en 72 cel
IQ7X-96-2-INT = 60, 72 en 120 cel

Engelstalige bron.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-08-2021 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 18:32
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

Ja maar dat is dus de IQ7X waar 120 cel bedoeld wordt. Kijk maar:
[Afbeelding]
Hier staat dat de IQ7 alleen geschikt is voor 60-cel en de IQ7+ voor 60 en 72-cel. Zo lees ik hem bij jou ook:
IQ7-60-2-INT = 60-cel
IQ7PLUS-72-2-INT = 60 en 72 cel
IQ7X-96-2-INT = 60, 72 en 120 cel

Engelstalige bron.
jep, maar dan kijk je naar de versimpelde huisvrouw/man informatie.
en dat is vaak correct, maar soms ook niet.

maar echt belangrijk is :
1. Voc van het paneel + 10% voor temperatuur.
moet kleiner zijn als als max gebruiksbereik dus 48V of 60V
2. Voc van paneel - 10% voor temperatuur.
moet groter zijn als min startvoltage dus 22V of 22V.
3. Vmpp van het paneel, met 10%+ voor temperatuur en 10%- temperatuur.
wil je graag binnen de spanning bereik van de mpp hebben. dus 27-37V of 27-45V.
en dan werkt alles zonder problemen.

en eigenlijk wil je ook nog dat het paneel wat X Wp is, redelijk dicht bij de Maximum continuous output power zit.
elke Wp meer kan dan in sommige gevallen een aftopping geven.
(meestal in de lente als het koud is buiten en toch een flinke zon.)
maar hier is een 30% afwijking geen ramp, verlies is minimaal.
een 240VA omvormer, zou ik geen paneel aan hangen van meer als +/- 310Wp.
(maar eigenlijk heb ook ik liever een 310VA omvormer op een 310Wp paneel.
iedereen heeft daar een iets andere grens in, en dat mag.
maar ik vind die enphase dingen maar redelijk bagger om eerlijk te zijn, maar ach ze werken wel hoor.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:56
^^ inderdaad, 108 cells moet je zien als 54 dubbele cellen in serie, net als 120 60 dubbele in serie is en 144 72 dubbele in serie. Het gaat om werk-stroom/spanning/vermogen. Een 108 cells paneel heeft dus een lagere spanning dan een even groot 60 cells paneel, maar kan meer stroom leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@migjes Ah duidelijk! De Suntech 390 Wp PV's waar het om gaat hebben een Voc van 36,62V volgens de datasheet. De Enphase IS7+ kan tot 60V dus dat is dan ruim voldoende volgens jou.

Min startvoltage Enphase IS7+ is 22V, dus 36,62V -10% zit daar ook binnen.

En de Vmpp van de Enphase is 27-45V, precies wat jij aangeeft ook.

Over de Wp van de micro-omvormer i.c.m. paneel: hoe kijk jij dan aan tegen de 295 VA van de Enphase IS7+ i.c.m. Suntech 390 Wp panelen? 12 panelen liggen wel op NNW, op een 20 graden dak dat richting het NNW gekanteld staat. 8 panelen komen op plat dak.

Als ik op internet zoek naar de prijsverschillen tussen de IS7+ (295VA) en de IS7X (320VA) dan is dat zo'n €30 per stuk, als de leverancier dezelfde prijs hanteert zou dat €600 meerprijs zijn. Is dat te rechtvaardigen?

[ Voor 16% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-08-2021 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@MooDyBLueS
ik kan wel een berekening maken, maar dan moet je even de datasheet van de suntech's geven.
(dan weet ik zeker dat ik de juiste heb, suntech heeft veel modellen gehad, foutje is zo gemaakt.)

ik zeg Wp paneel liefst VA omvormer.
maar dit is gewoon weg geen hard getal.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en dan is een 30% meer Wp als VA wel te doen zonder echt veel verlies.

alleen een duurdere omvormer is ook weer snel terugverdiend, en extra kWh's van het dak zijn gewoon weg tof.
dus begrijp het stukje persoonlijke mening. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:31
Martin7182 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:49:
^^ inderdaad, 108 cells moet je zien als 54 dubbele cellen in serie, net als 120 60 dubbele in serie is en 144 72 dubbele in serie. Het gaat om werk-stroom/spanning/vermogen. Een 108 cells paneel heeft dus een lagere spanning dan een even groot 60 cells paneel, maar kan meer stroom leveren.
Dat laatste (al dan niet meer stroom leveren) heeft geen relatie met half-cel panelen.
Grootste voordelen van dat soort panelen is dat ze zijn iets efficiënter en wat robuuster zijn. Daarnaast heeft schaduw er een ander effect op (ik ben er nog niet uit of dat, in combinatie met een schaduwmanagement in de omvormer, nu beter of slechter is...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:10:
@MooDyBLueS
ik kan wel een berekening maken, maar dan moet je even de datasheet van de suntech's geven.
(dan weet ik zeker dat ik de juiste heb, suntech heeft veel modellen gehad, foutje is zo gemaakt.)

ik zeg Wp paneel liefst VA omvormer.
maar dit is gewoon weg geen hard getal.
lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
en dan is een 30% meer Wp als VA wel te doen zonder echt veel verlies.

alleen een duurdere omvormer is ook weer snel terugverdiend, en extra kWh's van het dak zijn gewoon weg tof.
dus begrijp het stukje persoonlijke mening. ;)
Ah tof! Het gaat om deze (pdf), specifiek de STP390S-C54 Full Black 390 Wp (helemaal rechts in de kolommen).

Ik heb zelf al in SunnyDesignWeb.com zitten spelen, maar krijg daar geen Enphase micro-omvormers erin. Kwam ik achter na een half uur kloten met de visuele PV planning. 8)7 Ik zie alleen Sunny Design producten, terwijl ik wel de juiste panelen heb kunnen kiezen.

Die link is ook interessant ja. Excuseer mijn twijfel, maar ik lees enerzijds berichten van mensen die zeggen dat dit heel normaal is en aftoppen maar marginaal is, maar anderzijds dus ook van o.a. jou dat je idealiter toch wel zo dicht mogelijk bij de Wp van je paneel moet zitten met de micro-omvormer.

Wellicht ten overvloede, maar 12 PV's komen dus op schuin dak (20 graden) NNW en 8 op plat dak. Oriëntatie in de offerte is 151 en 331 graden. De 12 op het schuine dak zijn evenals 5 op het platte dak 151 graden en dan liggen er voor de 5 op het platte dak nog 3 op 331 graden.

Hier een screenshot van SunnyDesignWeb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HS55fAgI_EO4mJB2lD4ABgICkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lnoFzkze0zesOy9UVFknSkRj.png?f=fotoalbum_large

Het blauwe geselecteerde dak is dus het schuine dak en in simpele termen gezegd: de kant waar de PV's liggen is het hoger gelegen deel, de kant van het platte dak is het lager gelegen deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

onetime schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:49:
Ik heb de 2005 versie op papier. Maar op een ander adres. Die tabel had ik ergens anders gevonden.
Heb jij de 2015 versie? Die had ik electronisch. Kijk eens naar het solar hoofdstuk. Gebruikt meen ik een hogere gelijktijdigheids factor. Staat die tabel daar?
Tabel 52.x gaat over belastbaarheid van gewone bedrading in verschillende montage situaties.

Ga jij nu zeggen dat gewone groepen mogen worden uitgevoerd in 1,5mm2?
Probeer het eens en laat je installatie dan keuren, benieuwd naar het resultaat.
Maar dit begint hier aardig offtopic te worden.
Conform de NEN1010:2015:
  • Omvormer : 1,5mm2
  • Wandcontactdoos voor algemeen gebruik aangesloten met kabel: 1,5mm2
Wellicht dat je in gedachten zit met wandcontactdozen voor algemeen gebruik die aangesloten zitten met installatiedraad en installatiemethode A1 of B1. Daar moet de kerndoorsneden minimaal 2,5mm2 zijn inderdaad. De exacte tekst staat onder die tabel 52.2 in de NEN1010:2015. Overigens was dat in 2005 nog niet 2,5mm2. Zie tabel 52J in jou NEN1010, toen der tijd mocht ook installatiedraad op een wandcontactdoos voor algemeen gebruik met 1,5mm2.

Ik kan me voorstellen dat je altijd anders heb gedacht, maar dit zijn de gegevens die uit de NEN1010 komen.

Hoofdstuk 712 Fotovoltaïsche systemen (PV-systemen) op pagina 395 t/m 413 kon ik niks relevants terugvinden. Dus ik weet echt nog steeds niet waar je naar verwijst.

Heb je voor de rest nog feedback op de tabel, anders stel ik voor om deze op te nemen in de topicstart. Totdat we tot nieuwe inzichten komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:45:
[...]

Ah tof! Het gaat om deze (pdf), specifiek de STP390S-C54 Full Black 390 Wp (helemaal rechts in de kolommen).
oke, ga ik mee aan de slag.
Ik heb zelf al in SunnyDesignWeb.com zitten spelen, maar krijg daar geen Enphase micro-omvormers erin. Kwam ik achter na een half uur kloten met de visuele PV planning. 8)7 Ik zie alleen Sunny Design producten, terwijl ik wel de juiste panelen heb kunnen kiezen.
jep het programma is van sma dus allen sma spul word gepromoot.
(dat kun je ze niet kwalijk nemen, het is een leuk programma en geeft je veel experimenteer mogelijkheid.
maar neem dingen er uit wel met een koreltje zout, het is een goed programma maar heeft wel wat haken en oogjes.)
Die link is ook interessant ja. Excuseer mijn twijfel, maar ik lees enerzijds berichten van mensen die zeggen dat dit heel normaal is en aftoppen maar marginaal is, maar anderzijds dus ook van o.a. jou dat je idealiter toch wel zo dicht mogelijk bij de Wp van je paneel moet zitten met de micro-omvormer.
dit is ook heel moeilijk, en ook heel persoonlijk.
stel je neemt 3900Wp op een 3000W omvormer.
het verlies is dan minimaal.
maar het kopen van een 4000W omvormer is ook weer zo weinig meer prijs dat het toch leuk is om te doen.

je krijgt daar altijd lange ego discussies hier van, pffff niet leuk meer.
maar probeer wel op de ongeveer 30% regel te blijven, dan zit je in ieder geval goed.
en als het kan gewoon de 0% regel toepassen. :P
Wellicht ten overvloede, maar 12 PV's komen dus op schuin dak (20 graden) NNW en 8 op plat dak. Oriëntatie in de offerte is 151 en 331 graden. De 12 op het schuine dak zijn evenals 5 op het platte dak 151 graden en dan liggen er voor de 5 op het platte dak nog 3 op 331 graden.
kan dit niet gewoon wat simpeler. :?
Hier een screenshot van SunnyDesignWeb:
[Afbeelding]

Het blauwe geselecteerde dak is dus het schuine dak en in simpele termen gezegd: de kant waar de PV's liggen is het hoger gelegen deel, de kant van het platte dak is het lager gelegen deel.
maar eigenlijk is het wel handig om hier een eigen topic voor te openen.
zo als in grote letters eigenlijk ook staat op deze pagina. ;)
(lol, snap wel dat het zo loopt, no prob.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@onetime
In het kader van meten is weten. Kunnen we de topicstart ook uitbreiden met een meetmethode voor de netimpedantie. Dat kan ellende besparen.

Ik zat te denken aan deze tekst:
Om te bepalen of je dicht bij de 253 Volt grens komt kan je een meting uitvoeren aan de netspanning en netimpedantie. Deze meting geeft een indicatie van de spanningsverandering ten gevolge van een bepaalde belasting. Zie uitleg hier:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Dit is voor 1-fase omvormers. Met een 3-fase omvormer zal de spanningsverandering grofweg de helft zijn ten opzichte van de 1-fase 'waterkoker-test'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

oke, ga ik mee aan de slag.

[...]

jep het programma is van sma dus allen sma spul word gepromoot.
(dat kun je ze niet kwalijk nemen, het is een leuk programma en geeft je veel experimenteer mogelijkheid.
maar neem dingen er uit wel met een koreltje zout, het is een goed programma maar heeft wel wat haken en oogjes.)

[...]

dit is ook heel moeilijk, en ook heel persoonlijk.
stel je neemt 3900Wp op een 3000W omvormer.
het verlies is dan minimaal.
maar het kopen van een 4000W omvormer is ook weer zo weinig meer prijs dat het toch leuk is om te doen.

je krijgt daar altijd lange ego discussies hier van, pffff niet leuk meer.
maar probeer wel op de ongeveer 30% regel te blijven, dan zit je in ieder geval goed.
en als het kan gewoon de 0% regel toepassen. :P

[...]

kan dit niet gewoon wat simpeler. :?

[...]

maar eigenlijk is het wel handig om hier een eigen topic voor te openen.
zo als in grote letters eigenlijk ook staat op deze pagina. ;)
(lol, snap wel dat het zo loopt, no prob.)
Ik ga straks wel even een eigen topic openen ja, thanks!

Of het niet wat simpeler kan? Ja ze kunnen allemaal op het schuine dak, daar passen er 26 op, maar die 2 rijen boven zitten al op slechts 72% rendement kijken naar hellingshoek en zoninval en dergelijke, terwijl die op het platte dak op 85% rendement zitten volgens de berekening van de leverancier. En daar geldt weer: 20 panelen is nodig om tot onze gewenste opbrengst te komen, maar die 5 verder doortrekken levert teveel schaduw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
WackoH schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:42:
[...]
Dat laatste (al dan niet meer stroom leveren) heeft geen relatie met half-cel panelen.
Grootste voordelen van dat soort panelen is dat ze zijn iets efficiënter en wat robuuster zijn. Daarnaast heeft schaduw er een ander effect op (ik ben er nog niet uit of dat, in combinatie met een schaduwmanagement in de omvormer, nu beter of slechter is...)
De maximale stroom heeft geen specifieke relatie met half-cel als je 2 keer zoveel halve cellen hebt. Maar een enkele halve cel levert maar de helft van een hele cel! Omdat in het paneel in feite 2 strings parallel staan, levert een paneel met 120 halve cellen evenveel stroom en spanning als eentje met 60 hele cellen. Maar eentje met 108 halve cellen levert dus iets meer stroom bij iets minder spanning (net zoveel als een paneel met 54 normale cellen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:03:
[...]

Ik ga straks wel even een eigen topic openen ja, thanks!

Of het niet wat simpeler kan? Ja ze kunnen allemaal op het schuine dak, daar passen er 26 op, maar die 2 rijen boven zitten al op slechts 72% rendement kijken naar hellingshoek en zoninval en dergelijke, terwijl die op het platte dak op 85% rendement zitten volgens de berekening van de leverancier. En daar geldt weer: 20 panelen is nodig om tot onze gewenste opbrengst te komen, maar die 5 verder doortrekken levert teveel schaduw op.
Nou dan legde ik er toch 26 op, die paar extra compenseert de schaduw, maar wel een simpele goedkope drie fase omvormer en veel goedkoper monteren.
Van de extra kosten voor plat dak constructie kun je al twee of drie extra panelen bekostigen op je schuine dak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Zijn er mensen die hun zonnepanelen geregeld schoonmaken met een telescoop borstel? Zo ja, wat zijn de ervaringen en tips daarmee?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:30

decramy

root@birdie:~#

Heb afgelopen periode ook mijn paneeltjes op het dak gelegd en ben erg blij met de opbrengsten tot dusver.

Echter zit ik nog met een ding. De kabels lopen los over het bitumen schuin dak (15 graden). Ik heb een dikke aarddraad gebruikt voor de vereffening en ik gebruik deze nu ook om de neopreen kabel (230V, microomvormers) enigsinds op hun plek te houden, maar het blijft er beetje... amateuristisch.

Wat gebruiken jullie om de kabels vast te leggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g80pt_-wFqEB6CB9PS63mDcFkzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMdKxePxMZ1xYPFHjv9ZVpl0.png?f=fotoalbum_large

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Casejunkie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:11:
Zijn er mensen die hun zonnepanelen geregeld schoonmaken met een telescoop borstel? Zo ja, wat zijn de ervaringen en tips daarmee?
Wat ik wel heb gehoord is dat je moet oppassen dat de coating dan kapot gaat. Ofwel, zachte borstel en veel water gebruiken. Maar meestal doet de regen dat ook wel voor je...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
@decramy Ik heb hele mooie blokjes gezien in een recente video op het Youtube kanaal van 'op stap met de zonnepaneleninstallateur'. Geen idee wat ze kosten, maar het zag er wel erg mooi en makkelijk uit ;)

Verder tiewraps en eventueel draad-kabelgoten (kun je ook genoeg voorbeelden van vinden bij 'op stap met ...')

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

Ronald schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:29:
@decramy Ik heb hele mooie blokjes gezien in een recente video op het Youtube kanaal van 'op stap met de zonnepaneleninstallateur'. Geen idee wat ze kosten, maar het zag er wel erg mooi en makkelijk uit ;)

Verder tiewraps en eventueel draad-kabelgoten (kun je ook genoeg voorbeelden van vinden bij 'op stap met ...')
Je bedoelt YouTube: La Capel de Panel 12 zonnepanelen dakkapel pvx parallel plaatsen en ... en daar de "PVX Multimount" :-) Thanks, maar toch nog niet helemaal wat ik zoek. Ik kijk verder bij hem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Ik zie dat ik eigenlijk op zoek ben naar iets als RoofSupport

Blijft dat liggen op een schuin dak (15 graden)?

[ Voor 23% gewijzigd door decramy op 11-08-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:28
wmeester schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:13:
[...]

Maar ik frituur hem niet gelijk dus? Want dat zou zonde zijn. :-)

Ik kan natuurlijk altijd met vol zon/koud weer even de 300 eraan hangen, kijken wat er gebeurt en daarna de 500.
Nee je zult hem niet frituren, maar hij moet wel steeds 300 watt afschakelen in 1x. Op den duur is dat voor de electronica en/of relais niet bevordelijk.

Nog wel een ding om in de gaten te houden. Ik heb een keer met een werkende steca en 4 panelen het stomme idee in mijn hoofd gehaald om de verbindingen tussen de zonnepanelen te gaan solderen. Omdat de soldeerbout aan de aarde hangt, en allebei de aansluitingen van de inverter aan het net zweven maakte ik dus mooi een sluiting in mijn steca, met de aarde. Dat gaf me toch een klap :(

Dus als je iets met de zonnepanelen moet doen altijd eerst de 230 volt spanning eraf halen.

[ Voor 34% gewijzigd door zonnefreak op 11-08-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Martin7182 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:11:
[...]

@Dre Wat bedoel je precies met "bij kamertemperatuur"?

Gisteren rond 19:00 (status "active") met een temp probe beide koellichamen gemeten:
GW1000-XS: 29°C, gemeten 29°C
GW2500-XS: 47°, gemeten 36°C

Vandaag om 06:15 (status "waiting"):
GW1000-XS: 17°C, gemeten 15°C
GW2500-XS: 31°, gemeten 22°C

Met 1°C meetresolutie zou ik concluderen dat mijn GW2500-XS +10 graden afwijking heeft.
Dre schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:17:
[...]

Ik bedoel dat ze in een ruimte hangen die rond de 20°C is. Niet gecontroleerd overigens, maar dat schat ik.

Stuur eens een bericht naar GoodWe, ik zou het niet weten of dit erg is.
Gedaan, GoodWe laat weten dat de temperatuur binnenkant is, niet buitenkant (koellichaam). Op mijn reactie dat het wel opmerkelijk is dat er bij de GW1000-XS praktisch geen verschil is tussen binnen- en buitenkant, volgt de reactie dat het geen groot probleem is, de omvormer pas gaat stoppen bij 75 graden en dat een klein beetje afwijking normaal is.

Nou ben ik toch wel benieuwd wie hier nog meer een (GoodWe) stringomvormer heeft die direct bij het starten duidelijk al meer aangeeft dan de omgevingstemperatuur :o

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:01
@Martin7182
Ik heb een Goodwe GW1000XS deze hangt in de schuur.

Meting om 7:40 uur
Power 70W

Omgeving 18,6
Links boven op het koelblok 21,2
Interne temperatuur 30,7

Via een Sonoff TH10, waar van de voeler links boven tegen het koelblok is gemonteerd, stuur ik een 80 mm case fan.

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 12-08-2021 08:07 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

decramy schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:00:
Heb afgelopen periode ook mijn paneeltjes op het dak gelegd en ben erg blij met de opbrengsten tot dusver.

Echter zit ik nog met een ding. De kabels lopen los over het bitumen schuin dak (15 graden). Ik heb een dikke aarddraad gebruikt voor de vereffening en ik gebruik deze nu ook om de neopreen kabel (230V, microomvormers) enigsinds op hun plek te houden, maar het blijft er beetje... amateuristisch.

Wat gebruiken jullie om de kabels vast te leggen?

[Afbeelding]
Die kabels had je eigenlijk eerst langs/aan je rail moeten maken voordat de panelen er op gingen, bijv in slagvaste pvc.
Dan heb je waar het onder de panelen uit komt 2 pijpjes naar de doorvoer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Martin7182
Interessant @wizzopa , vooral dat laatste. Maar wat is de temperatuur als hij net wakker is (status "waiting")?

30 graden bij 70W lijkt me redelijk hoog; mijn GW1000-XS hangt ook in de schuur en geeft nu 26 graden aan bij 260W. Maar goed, het ging mij primair om de temperatuur als hij net wakker is en nog niets opwekt.

• wizzopa
Martin7182 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:44:
Interessant @wizzopa , vooral dat laatste. Maar wat is de temperatuur als hij net wakker is (status "waiting")?

30 graden bij 70W lijkt me redelijk hoog; mijn GW1000-XS hangt ook in de schuur en geeft nu 26 graden aan bij 260W. Maar goed, het ging mij primair om de temperatuur als hij net wakker is en nog niets opwekt.
Lees je deze temperatuur in de grafiek of is dat een hand meting.

• wmeester
  • Laatst online: 17:32
zonnefreak schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:13:
[...]

Nee je zult hem niet frituren, maar hij moet wel steeds 300 watt afschakelen in 1x. Op den duur is dat voor de electronica en/of relais niet bevordelijk.

Nog wel een ding om in de gaten te houden. Ik heb een keer met een werkende steca en 4 panelen het stomme idee in mijn hoofd gehaald om de verbindingen tussen de zonnepanelen te gaan solderen. Omdat de soldeerbout aan de aarde hangt, en allebei de aansluitingen van de inverter aan het net zweven maakte ik dus mooi een sluiting in mijn steca, met de aarde. Dat gaf me toch een klap :(

Dus als je iets met de zonnepanelen moet doen altijd eerst de 230 volt spanning eraf halen.
Aha, bedankt voor de tips. Ik ga er toch iets van stekkerverbinding tussen maken. Ik heb nog een MC4 tang + stekkertjes. :-)

• decramy

decramy

Rol-Co schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 08:44:
[...]

Die kabels had je eigenlijk eerst langs/aan je rail moeten maken voordat de panelen er op gingen, bijv in slagvaste pvc.
Dan heb je waar het onder de panelen uit komt 2 pijpjes naar de doorvoer.
Maar waar moet ik die pvc dan aan vast maken? Als ik nu een goot neerzet kunnen dr kabels er mooi in liggen. Ik heb expres neopreen kabel gebruikt, dat is UV bestendig.

• Martin7182
@wizzopa , deze was de actuele temperatuur aangegeven op de sems portal. Bij mijn GW1000-XS is de handmatig gemeten temperatuur op achterkant koelblok op elk moment praktisch gelijk aan wat de omvormer via sems portal laat zien (op display geen temp weergave).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@decramy
Sorry dat ik het zeg maar bij neopreen is het laaste waar ik aan denk bij uv/zon bestendig.
Neopreen wordt namelijk verschrikkelijk heet wanneer het in de zon ligt. En bij rubber denk ik juist eerder aan uitdrogen, verstaffen, verteren .

• Rol-Co

Rol-Co

decramy schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:21:
[...]

Maar waar moet ik die pvc dan aan vast maken? Als ik nu een goot neerzet kunnen dr kabels er mooi in liggen. Ik heb expres neopreen kabel gebruikt, dat is UV bestendig.
Die had aan de rail vast kunnen zitten. Nu niet meer omdat je er niet bij komt.
Kabel is prima maar zoek maar eens een goot die de zon aan kan, staal only.

• wizzopa
Martin7182 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:27:
@wizzopa , deze was de actuele temperatuur aangegeven op de sems portal. Bij mijn GW1000-XS is de handmatig gemeten temperatuur op achterkant koelblok op elk moment praktisch gelijk aan wat de omvormer via sems portal laat zien (op display geen temp weergave).
Ok,
De temperatuur Waiting dus intern 28,4 graden, de temperatuur van het koelblok gemeten met de Sonoff is 9 graden lager, dat is aan de buitenkant uit de luchtstroom van de fan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:50:
@decramy
Sorry dat ik het zeg maar bij neopreen is het laaste waar ik aan denk bij uv/zon bestendig.
Neopreen wordt namelijk verschrikkelijk heet wanneer het in de zon ligt. En bij rubber denk ik juist eerder aan uitdrogen, verstaffen, verteren .
Volgens de datasheet is het UV en Ozon bestendig. Ook de Q-cable van Enphase is neopreen. Lijkt me dus prima?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy

decramy

Rol-Co schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:53:
[...]

Die had aan de rail vast kunnen zitten. Nu niet meer omdat je er niet bij komt.
Kabel is prima maar zoek maar eens een goot die de zon aan kan, staal only.
Och, even een paneel lichten is geen probleem 😉

Ik was nu van plan een draad-kabelgoot tussen de panelen te laten lopen en het hoekje om, met daarin de draden.

• Martin7182
wizzopa schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

Ok,
De temperatuur Waiting dus intern 28,4 graden, de temperatuur van het koelblok gemeten met de Sonoff is 9 graden lager, dat is aan de buitenkant uit de luchtstroom van de fan.
Dat lijkt verdacht veel op wat ik bij mijn GW2500-XS zie. Welke firmware versie heb jij eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Martin7182 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Dat lijkt verdacht veel op wat ik bij mijn GW2500-XS zie. Welke firmware versie heb jij eigenlijk?
versie V1.02.08

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
decramy schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:21:
[...]

Maar waar moet ik die pvc dan aan vast maken?
gewoon slagvast pvc vastkitten, verreweg het goedkoopst. of je moet toevallig wat rvs goot/omega profiel uit/van een slooppand hebben.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Misschien meer een vraag voor het thuis laden topic, maar misschien ook niet: bij de Zappi laadpaal kan een Harvi geleverd worden om in de myEnergi app ook de opbrengst van de zonnepanelen in kaart te brengen.

Dit kastje kost incl. installatie en ct-klemmen zo'n € 125 extra door de leverancier die ook mijn zonnepanelen gaat installeren en wat ik ervan begrijp zie ik alleen de totale opbrengst, die ik ook via de Enphase webapp/site kan inzien en daar zelfs per paneel.

Als ik de opbrengst per paneel in 1 app (MyEnergi) zou kunnen inzien evenals de laadstatus van mijn auto, dan had ik het nog wel het geld waard gevonden, maar nu niet.

Kortom: ik denk dat de Harvi echt een compleet nutteloos ding is, hoe zien jullie dit?

• Dapdodo
MooDyBLueS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:02:
Misschien meer een vraag voor het thuis laden topic, maar misschien ook niet: bij de Zappi laadpaal kan een Harvi geleverd worden om in de myEnergi app ook de opbrengst van de zonnepanelen in kaart te brengen.

Dit kastje kost incl. installatie en ct-klemmen zo'n € 125 extra door de leverancier die ook mijn zonnepanelen gaat installeren en wat ik ervan begrijp zie ik alleen de totale opbrengst, die ik ook via de Enphase webapp/site kan inzien en daar zelfs per paneel.

Als ik de opbrengst per paneel in 1 app (MyEnergi) zou kunnen inzien evenals de laadstatus van mijn auto, dan had ik het nog wel het geld waard gevonden, maar nu niet.

Kortom: ik denk dat de Harvi echt een compleet nutteloos ding is, hoe zien jullie dit?
Ik zou hem verplaatsen naar de waar voeding van het huis binnenkomt en als load-balancer instellen.
Voor je panelen niet echt toegevoegde waarde.

• Martin7182
Dat is ouder dan van mijn GW2500-XS. Het valt me trouwens op dat de display een andere versie weergeeft dan de webpagina 10.10.100.253 na rechtstreeks verbinden via wifi:
Display / webpagina:
GW2500-XS: V1.11.16 / V1.1.1.2
GW1000-XS: V1.52.16 / V1.1.2.1

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dapdodo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Ik zou hem verplaatsen naar de waar voeding van het huis binnenkomt en als load-balancer instellen.
Voor je panelen niet echt toegevoegde waarde.
Is de Harvi dan nodig voor load-balancing? Ik dacht dat de Zappi dat standaard al kon, zolang je maar 3 ct-klemmen aansluit. Of heb ik dat verkeerd?

Wel goed om te weten dat het inderdaad voor de PV's niks uitmaakt. Maar load-balancing wil ik wel hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-08-2021 13:08 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:39
Martin7182 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Dat is ouder dan van mijn GW2500-XS. Het valt me trouwens op dat de display een andere versie weergeeft dan de webpagina 10.10.100.253 na rechtstreeks verbinden via wifi:
Display / webpagina:
GW2500-XS: V1.11.16 / V1.1.1.2
GW1000-XS: V1.52.16 / V1.1.2.1
Die 2e is volgens mij de firmware van de wifi module.

Mijn GW1500-SX zegt V1.51.14

Is er ergens een changelog te vinden van alle firmware releases?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
MooDyBLueS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Is de Harvi dan nodig voor load-balancing? Ik dacht dat de Zappi dat standaard al kon, zolang je maar 3 ct-klemmen aansluit. Of heb ik dat verkeerd?

Wel goed om te weten dat het inderdaad voor de PV's niks uitmaakt. Maar load-balancing wil ik wel hebben.
Als alles dicht bij elkaar zit heb je alleen de ct klemmen nodig.

• Martin7182
LED-Maniak schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:18:
[...]

Die 2e is volgens mij de firmware van de wifi module.

Mijn GW1500-SX zegt V1.51.14

Is er ergens een changelog te vinden van alle firmware releases?
Dat zou kunnen, wat zal er gebeuren als je via wifi nieuwe firmware inleest? _O-

Een changelog / download pagina ben ik nog niet tegengekomen. Maar welke temperatuur rapporteert jouw GW1500-XS eigenlijk bij het starten en nog in status "waiting"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Martin7182 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:17:
[...]

Dat zou kunnen, wat zal er gebeuren als je via wifi nieuwe firmware inleest? _O-

Een changelog / download pagina ben ik nog niet tegengekomen. Maar welke temperatuur rapporteert jouw GW1500-XS eigenlijk bij het starten en nog in status "waiting"?
De laatste meting voor hij ging slapen(en al een uur op waiting stond) stond hij op 27.9 C.
's ochtends heb ik rond de 25C gezien.

Overdag 40 C volgens display en 47C echte meting bovenop.

Kwam net deze panelen tegen op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...445w-evt-installatie.html

Trina DuoMax Twin TSM-DEG17MC.20(II) Mono Bifacial Glas-Glas 445Wp

Voor €149,- per stuk niet slecht, zeker gezien ze volgens de datasheet tot 25% extra energie kunnen opleveren bij een wit dak.

Alleen kom ik ze nergens bij een andere gerenommeerde shop tegen. Iemand ze al gevonden?

Klinkt het too good to be true? Kwam ze ook van Jasolar tegen.
Ja Solar 450Wp bifacial voor 174 euro
of
Longhi 455Wp voor 159 euro.

Klein verschil, maar de moeite?

"energie-advies-holland.nl" heeft ze ook. Alleen die club kom ik nergens tegen.
https://energie-advies-ho...glas-glas-zilveren-frame/

[ Voor 13% gewijzigd door LED-Maniak op 12-08-2021 23:38 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Van de bron doet het gewoon, 30 cent voor een kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UDXYNv6jB9JPqVcG1uExhQjmis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKCAWxq6ONXqESnUqgnzYlWn.jpg?f=fotoalbum_large

Teruglever vergoeding is bijna overal nu tussen de 10 en 12,1 cent als kale stroomprijs, ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Rol-Co
Dus de cop1 kWh die ik in mijn vat stop met zonnestroom is 30 cent waard nu.
De panas zijn nog sneller terugverdiend zo. Dat is lekker...
;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 05:48:
@Rol-Co
;)
Als je dat contract neemt wel :) maar je huidige terugleververgoeding van 10 cent is een koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 05:48:
@Rol-Co
;)
Waarschijnlijk genoeg mensen die erin trappen met deze redenering. Hiermee sorteert Van de bron alvast goed voor op de afbouw salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 10:06
LED-Maniak schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:54:
[...]

De laatste meting voor hij ging slapen(en al een uur op waiting stond) stond hij op 27.9 C.
's ochtends heb ik rond de 25C gezien.

Overdag 40 C volgens display en 47C echte meting bovenop.

Kwam net deze panelen tegen op marktplaats:
https://www.marktplaats.n...445w-evt-installatie.html

Trina DuoMax Twin TSM-DEG17MC.20(II) Mono Bifacial Glas-Glas 445Wp

Voor €149,- per stuk niet slecht, zeker gezien ze volgens de datasheet tot 25% extra energie kunnen opleveren bij een wit dak.

Alleen kom ik ze nergens bij een andere gerenommeerde shop tegen. Iemand ze al gevonden?

Klinkt het too good to be true? Kwam ze ook van Jasolar tegen.
Ja Solar 450Wp bifacial voor 174 euro
of
Longhi 455Wp voor 159 euro.

Klein verschil, maar de moeite?

"energie-advies-holland.nl" heeft ze ook. Alleen die club kom ik nergens tegen.
https://energie-advies-ho...glas-glas-zilveren-frame/
goedbedoeld, maar niet de bedoeling...

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 13-08-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

mcDavid schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:04:
Ik heb dit bij mijn broertje gedaan met Solarstell systemen. Via Solar-bouwmarkt een ballastplan aangevraagd, zij gaven aan dat dit geen probleem was. We hebben er uiteindelijk wel wat meer stoeptegels in gegooid just to be sure.
Zou je misschien je ballastplan willen delen? En hoeveel stoeptegels hebben jullie er uit eindelijk in gegooid?

Dank!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-09 20:50
Freekers schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Zou je misschien je ballastplan willen delen? En hoeveel stoeptegels hebben jullie er uit eindelijk in gegooid?

Dank!
Uh, dat kan ik in principe doen, maar wat dacht je daaraan te hebben? Een ballastplan is afhankelijk van o.a. windgebied, hoogte, aantal panelen, etc.. Lijkt me dus verstandiger als je gewoon zelf voor jouw situatie een ballastplan laat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

mcDavid schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:15:
Uh, dat kan ik in principe doen, maar wat dacht je daaraan te hebben? Een ballastplan is afhankelijk van o.a. windgebied, hoogte, aantal panelen, etc.. Lijkt me dus verstandiger als je gewoon zelf voor jouw situatie een ballastplan laat maken.
Ik heb een ballastplan laten maken door Solar-Bouwmarkt maar ik vind het gewicht wat aan de lage kant. Zodoende wil ik vergelijken of het in de buurt zit. Je hebt exact dezelfde panelen. Ik heb een second opinion aangevraagd bij een andere leverancier en die zeiden; dat kan niet met deze panelen, die zijn te lang. Leverancier gebeld en die zegt; het is mogelijk, maar we geven geen garantie erop.. tja, schiet niet op zo.
Hoogte is 10 meter, Windgebied Noord-Brabant.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Oh, sja in dat geval zal ik je een plaatje DM'en... Maar ik heb geen idee hoe toepasselijk het zal zijn. En verder dan "tot nu toe gaat het goed" heb ik natuurlijk ook geen onderbouwing vwb de "prestaties"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Freekers schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Ik heb een ballastplan laten maken door Solar-Bouwmarkt maar ik vind het gewicht wat aan de lage kant. Zodoende wil ik vergelijken of het in de buurt zit. Je hebt exact dezelfde panelen. Ik heb een second opinion aangevraagd bij een andere leverancier en die zeiden; dat kan niet met deze panelen, die zijn te lang. Leverancier gebeld en die zegt; het is mogelijk, maar we geven geen garantie erop.. tja, schiet niet op zo.
Dan is de juiste weg volgens mij vragen aan solar bouwmarkt hoe ze erbij zijn gekomen.
het kan prima dat het buiten de specs valt van de fabrikant maar binnen de eisen van het bouwbesluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-09 20:11

tijmeng

Panasonic 7J

Ballastplannen staan toch gewoon in de handleidingen van de verschillende fabrikanten. Inclusief wind gebied en gebouw hoogte.

Kwestie ban opzoeken op de website van de producent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
tijmeng schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:17:
Ballastplannen staan toch gewoon in de handleidingen van de verschillende fabrikanten. Inclusief wind gebied en gebouw hoogte.

Solarstell heeft hier een calculatie programma'tje voor. Ik heb destijds contact met ze opgenomen om daar een login voor te krijgen, maar ze gaven aan die alleen aan leveranciers te verstrekken, en je een ballastplan dus ook via je leverancier moet opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
tijmeng schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:17:

Precies. Eventueel nog wat extra tegels neerleggen, kan weinig kwaad. Als je dak het maar aan kan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Freekers schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:19:
[...]

Op mijn werk 5 tegels van 4 cm dik per paneel, wel een oost west opstelling dus achterkanten automatisch dicht. Dit op 5 meter hoog, met de mini orkaan laatst in de Betuwe zijn ze blijven liggen.

Ik op mijn eigen dak, zeven meter hoog, ook een oost west, liggen de buitenste panelen 36 kilo op, en de binnenste allemaal één trottoirband van 18 kilo.
Gewichten ooit zo eens op internet gevonden en ligt al vijf jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:57
:w
In de brievenbus een folder van Zonneplan gekregen.. Wat ik begrijp zijn zij een grote speler binnen NL.
Wordt dit gesubsidieerd? Of is er nog veel winst te behalen bij kleinere/lokale leveranciers?
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DoubleYouPee Volgens mij is zonneplan nog redelijk aan de prijs.
Gesubsidieerd?
Je kan btw terugvragen, dat is wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
AUijtdehaag schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:07:
@DoubleYouPee Volgens mij is zonneplan nog redelijk aan de prijs.
Gesubsidieerd?
Je kan btw terugvragen, dat is wat anders
Hmja, ze doen net lijken of het "nu ook in jouw gemeente" kan en hebben ook een postcodecheck op de website. Waarom kan het niet overal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
DoubleYouPee schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Hmja, ze doen net lijken of het "nu ook in jouw gemeente" kan en hebben ook een postcodecheck op de website. Waarom kan het niet overal?
Omdat zij niet in iedere gemeente (tegelijk) opereren. Betekent niet dat je geen andere aanbieder uit de buurt mag vragen natuurlijk. Het is puur marketing.

Wat ik hier langs zie komen is Zonneplan vaak heel vaag over de prijzen en wat je daar nou precies voor krijgt, en qua prijs idd niets goedkoper dan andere installateurs.

Uiteindelijk doe je er altijd verstandig aan bij meerdere partijen offertes aan te vragen. En natuurlijk zelf een topic te openen om te kijken wat uberhaupt verstandig is om te doen qua legplan/installatie (je kunt er helaas niet vanuit gaan dat installateurs daar goed over nadenken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kan het zijn dat vandaag met die zon tussen de wolken door de Wp makkelijk met pieken gehaald wordt?
Ik weet dat de wolken dan het licht reflecteren, en dus de instraling verhogen. En het is niet zo heet, koel windje.
Ik heb sinds gisteren een nieuwe omvormer, (SMA SB 4.0), en dus grafiekjes B)

En het valt dan meteen op dat hij die 4Kw makkelijk haalt, met korte uitschieters weliswaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU5eMNIds3G36E6GvPkWSCuJQIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tsdk9KcH1sy4iNtM83rQTKBJ.png?f=fotoalbum_large
C.a. 4800wp op OOZ en evenals voorheen een 4Kw omvormer. Wel blij mee, eindelijk wat inzicht, voorheeñ had ik alleen een display met een paar basale uitlezingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DoubleYouPee schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:59:
:w
In de brievenbus een folder van Zonneplan gekregen.. Wat ik begrijp zijn zij een grote speler binnen NL.
Wordt dit gesubsidieerd? Of is er nog veel winst te behalen bij kleinere/lokale leveranciers?
Bedankt
gewoon wegmikken, kan altijd beter en goedkoper.

(en reserveer meteen plek bij het oud papier voor die zelfstroom crap)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 13-08-2021 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:13
mcDavid schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:31:
[...]Wat ik hier langs zie komen is Zonneplan vaak heel vaag over de prijzen en wat je daar nou precies voor krijgt, en qua prijs idd niets goedkoper dan andere installateurs.
Hoezo vaag?
Je krijgt een uitgewerkte offerte en dat betaal je.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-09 15:05
ron321 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Hoezo vaag?
Zonneplan is een van de aanbieders waarmee ik zelf contact heb opgenomen voor het leggen van zoveel mogelijk panelen op 2 dakvlakken. Wanneer een bedrijf mij onzin gaat proberen te verkopen kap ik dat direct af, maar dat is hier het geval niet geweest.

Het contact met zonneplan is tot nu toe zeer goed verlopen, ze beantwoorden vragen snel en duidelijk. Bepaalde wensen respecteren ze ook gewoon, daar mogen veel bedrijven wel een voorbeeld aan nemen.

In september komen ze 12 panelen leggen (6 achter en 6 voor) voor €0.89/Wp excl btw. Dat lijkt mij een enorm redelijke prijs, en daarvoor hoef ik verder helemaal niks zelf te doen.

De meeste aanbieders waarvan ik een offerte heb gekregen zitten rond dezelfde prijs, een paar lokale zelfs (flink wat) hoger.

Er zaten zelfs aanbieders tussen die zeiden dat ik alleen moest leggen om mijn verbruik te compenseren, sommigen wilden het dak niet vol leggen omdat ik dan teveel zou terugleveren 8)7 Die snapten ook niet dat ik met (de eergisteren geïnstalleerde) airco’s boven op de slaapkamers wil verwarmen tijdens de koude dagen.

[ Voor 24% gewijzigd door BlazeMuis op 13-08-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ron321 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Hoezo vaag?
Wat ik hier gezien heb komt er vaak eerst een voorstel met alleen een aantal panelen en een prijs, zonder info over wat voor panelen of omvormer je krijgt en hoe dat aangesloten wordt. Dat kan nogal verwarrend zijn. De manier waarop ze buurten benaderen kan idd ook doen voorkomen alsof er een collectief of zelfs een publiek orgaan achter zit en je een buitenkansje mist als je niet meedoet. Wat niet zo is, het is gewoon een commerciële partij.

Natuurlijk kun je gewoon een offerte aanvragen en als die goed is zou ik ook zeker niemand willen tegenhouden, maar je moet je dus wel realiseren dat je meer opties hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
Ik vond zonneplan duur. Daar krijg je wel veel service(belofte) voor. Geen voorrijkosten de komende tig jaar, gratis btw service, 1 aanspreekpunt. Dat soort dingen.

En omdat ze (volgens hen) conservatief rekenen met de zonuren is de conclusie sneller dat een dakvlak weinig rendement biedt en ze dat dus ook niet aanbieden.
Zonnepanelen zijn van eigen maak (?) en dus geen bekend mainstream merk. Ik vond dat een beetje vreemd verhaal overigens.

Ik heb ze voor 2 woningen laten offreren, beide keren niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik overweeg om een (nieuwe) SMA omvormer erbij te nemen (zelf installeren).
Daarvoor is ook een installateur account nodig zag ik.
Kun je dit zelf (als eingebruiker) zelf gemakkelijk aanmaken of gaat dit nog een gedoe met SMA opleveren ?
(mag o.a. de gebruiker dezelfde persoon zijn als de installateur en is er geen kvk nr oid nodig)

En is er voor garantie gevallen ook een factuur noodzakelijk?
(kan ergens een nieuwe sma kopen, echter zonder factuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleYouPee
Bedankt allen, heb maar een offerte gevraagd bij Zonneplan en ook bij Coolblue en een lokale partij.
Maar zien wat er uitkomt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jobr schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:41:
Kun je dit zelf (als eingebruiker) zelf gemakkelijk aanmaken of gaat dit nog een gedoe met SMA opleveren ?
(mag o.a. de gebruiker dezelfde persoon zijn als de installateur en is er geen kvk nr oid nodig)

Als hij nog nooit gebruikt is maak je zelf het installer pw en het gebruikers pw aan en je moet binnen korte tijd na aanzetten de instalatie wizzard doorlopen en de juiste gridguard (land code) sellecteren. (niet vergeten dat locked anders)

volgens mij heeft @AUijtdehaag een mooi linkje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Stefangrp schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:34:
Ik vond zonneplan duur. Daar krijg je wel veel service(belofte) voor. Geen voorrijkosten de komende tig jaar, gratis btw service, 1 aanspreekpunt. Dat soort dingen.

En omdat ze (volgens hen) conservatief rekenen met de zonuren is de conclusie sneller dat een dakvlak weinig rendement biedt en ze dat dus ook niet aanbieden.
Zonnepanelen zijn van eigen maak (?) en dus geen bekend mainstream merk. Ik vond dat een beetje vreemd verhaal overigens.

Ik heb ze voor 2 woningen laten offreren, beide keren niet geaccepteerd.
Echt? de panelen nu ook? ze werken al een tijd met een saj omvormer met een mooie zonneplan sticker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
DoubleYouPee schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:00:
Bedankt allen, heb maar een offerte gevraagd bij Zonneplan en ook bij Coolblue en een lokale partij.
Maar zien wat er uitkomt!
Ik schaar coolblue ook onder duur en daarom veel service.
Als je service zoekt en daarvoor wat extra wil betalen, lijkt het me een prima club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

jobr schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:41:

Gisteren zelf 1 opgehangen (online gekocht, want verkopers hadden allemaal pas over een week of 3 a 4 tijd om er 1 op te hangen).
Aangezet, vervolgens kun je inloggen via sma[serienummer].local, wanneer je verbonden bent met zijn wifi.
Dan inderdaad een user+installatie account instellen, en de basic wizard doorlopen en klaar. Daarna kun je hem natuurlijk nog aan je netwerk hangen en dat soort zaken. Dan synct ie ook de tijd met het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-09 08:34
_ferry_ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:39:
[...]

Gisteren zelf 1 opgehangen (online gekocht, want verkopers hadden allemaal pas over een week of 3 a 4 tijd om er 1 op te hangen).
Aangezet, vervolgens kun je inloggen via sma[serienummer].local, wanneer je verbonden bent met zijn wifi.
Dan inderdaad een user+installatie account instellen, en de basic wizard doorlopen en klaar. Daarna kun je hem natuurlijk nog aan je netwerk hangen en dat soort zaken. Dan synct ie ook de tijd met het internet.
Ik heb er een laten ophangen door mijn installateur. Terugleverend opgeleverd maar nog niet ingesteld verder. Dat kon ik zelf doen, inclusief login/pass instellen van installateur en gebruiker (en natuurlijk landcode goed zetten). Het is maar wat je afspreekt met je installateur...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:35
DoubleYouPee schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Als er in en bepaalde gemeente een duurzaamheidslening beschikbaar komt gaat Zonneplan er vaak flyeren. Ze hebben niks te maken met de gemeente maar zetten hun marketing zo in dat het lijkt alsof ze speciaal in jouw gemeente een project/groepsinkoop opgestart zijn.
Dat is dus niet zo, ze opereren gewoon landelijk en er zijn echt scherpere prijzen te vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:09:
[...]

Als hij nog nooit gebruikt is maak je zelf het installer pw en het gebruikers pw aan en je moet binnen korte tijd na aanzetten de instalatie wizzard doorlopen en de juiste gridguard (land code) sellecteren. (niet vergeten dat locked anders)

volgens mij heeft @AUijtdehaag een mooi linkje :P
https://my.sma-service.com/s/?language=en_US
Heb me onlangs geregistreerd als pv professional :*)
Kvk nummer is wel nodig voor puk aanvraag.

Maar ophangen en instellen van een nieuwe SMA kan iedereen.
Youtube ff op in bedrijfstelling sunnyboy

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2021 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:39:
Kvk nummer is wel nodig voor puk aanvraag.
puk heb ik niet nodig.

Voor registratie op sunnyportal moet ik ook de installateur gegevens invullen. Daar wordt om een tax id gevraagd als ik hier kijk: YouTube: Registreren in Sunny Portal en SMA Smart Connected activeren
Wat doe je daarmee dan?

En de naam en adresgegevens e.d. van de installateur mogen hetzelfde zijn als de eindgebruiker details?

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 14-08-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Als je BTW hebt teruggevraagd, ben je ondernemer voor de belastingdienst en heb je dus ook een BTW nummer (= tax id?) >:)
Werkt dat?

[ Voor 11% gewijzigd door WackoH op 14-08-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

puk heb ik niet nodig.

Voor registratie op sunnyportal moet ik ook de installateur gegevens invullen. Daar wordt om een tax id gevraagd als ik hier kijk: YouTube: Registreren in Sunny Portal en SMA Smart Connected activeren
Wat doe je daarmee dan?

En de naam en adresgegevens e.d. van de installateur mogen hetzelfde zijn als de eindgebruiker details?
Ik heb nog nooit die gegevens ingevuld. Omvormer werkt ook zonder.
Is dat nieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:58:
Is dat nieuw?
Geen idee. Youtube laat dat zien.
Ik neem aan dat je dat moet invullen. Aan het eind van die registratie wordt dan de sunnyportal "site" voor de gebruiker aangemaakt.
Wordt dacht ik ook gebruikt odat SMA "automatisch" een nieuwe omvormer kan sturen als zij detecteren dat deze defect is geraakt.

Weet jij ook of je bij SMA terecht kan voor garantie als je geen factuur hebt ?
(ik kan namelijk een nieuwe sma kopen, echter zonder factuur; daardoor ook een stuk goedkoper; wordt priveverkocht door een en installateur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:58:
[...]

Is dat nieuw?
Tigo moest ook mijn tax id hebben om nieuwe toe te kunnen sturen, bedoelde ze gewoon mijn burger service nummer.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:03:
[...]
Weet jij ook of je bij SMA terecht kan voor garantie als je geen factuur hebt ?
(ik kan namelijk een nieuwe sma kopen, echter zonder factuur; daardoor ook een stuk goedkoper; wordt priveverkocht door een en installateur)
Nee weet ik niet, omdat ik nog nooit garantie heb nodig gehad.
Al mijn omvormers (heb er 6 liggen/hangen) komen van MP zonder bon (ook nog in de garantie)
En in de loop der jaren stuk of 5 doorverkocht, welke het ook allemaal nog doen.

@reneeke1970 Ik vul zo weinig mogelijk in op internet... :)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-09 22:04

Pixelmagic

Ubergeek

reneeke1970 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

Tigo moest ook mijn tax id hebben om nieuwe toe te kunnen sturen, bedoelde ze gewoon mijn burger service nummer.....
Wat zou zo een bedrijf in hemelsnaam met jou (persoonlijke!) bsn nummer moeten doen ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:30:
[...]

Wat zou zo een bedrijf in hemelsnaam met jou (persoonlijke!) bsn nummer moeten doen ?
Geen idee, maar anders werd ie echt niet verstuurd.
Misschien een btw aangifte op mijn naam?
Tenslotte moet Ali dat nu ook.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

jobr schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

puk heb ik niet nodig.

Wat doe je daarmee dan?

geen idee nooit gebruikt, mijn omvormer weet nieteens dat er internet bestaat :+
vederop zeggen ze dat een btw nummer niet noodzakelijk is om in te vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-08-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 12:24
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

Daar mag een bedrijf helemaal niet om vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
overhyped schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Daar mag een bedrijf helemaal niet om vragen..
Ik zal ze aan gaan klagen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 12:24
Fijn! Proportionele maatregelen, daar hou ik van ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
https://regio15.nl/nieuws...e-wissingstraat-in-delft/

Weer een indak in de brand....

Gelukkig wel "goed" gescheiden
Update 13.55 uur: de brandweer meldt dat de brand woedt tussen de zonnepanelen en het dak. De brand is (nog) niet naar binnen geslagen in de woning(en). Men gaat zonnepanelen verwijderen om zodoende de brand een halt toe te kunnen roepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyzEEsotUdP8h0WzKToPCJtQt6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XcfTt7DUk5JyvS5qIB3sauVL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Vorkie op 14-08-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Heftig, ik heb tot kort geleden in een van de flats hiernaast gewoond. Ik herkende de wijk meteen, deze huizen zijn nog geen 2 jaar oud. Zou de 'meest duurzame wijk` van Delft zijn. Alle daken liggen vol met panelen. Maar met een paar van dit soort brandjes zal dat wel meevallen. Bizar dat deze panelen zo snel in de fik vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:49
tarlitz schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:47:
[...]
Heftig, ik heb tot kort geleden in een van de flats hiernaast gewoond. Ik herkende de wijk meteen, deze huizen zijn nog geen 2 jaar oud. Zou de 'meest duurzame wijk` van Delft zijn. Alle daken liggen vol met panelen. Maar met een paar van dit soort brandjes zal dat wel meevallen. Bizar dat deze panelen zo snel in de fik vliegen.
Is niet bizar en hier al vele malen aan de orde gekomen: Bij dit systeem leidt een slechte verbinding al snel tot brand, vanwege de brandbare materialen onder de panelen. Daarom moet je ook altijd kiezen voor een opdak-systeem, waarbij er brandwerende dakpannen onder je panelen zitten.
Bovendien branden de panelen zelf niet, het is het materiaal onder de panelen wat brandt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Pfft, ben daar vanochtend nog langsgefietst, huizen kijken... misschien toch maar een andere wijk proberen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Andrehj Een deel van je opmerkingen zijn te kort door de bocht en wat kortzichtig.

Een indak-systeem ziet e rveel strakker en mooier uit dan op een pannendak.
Maar ik vind dakpannen onder panelen vooral een verspilling van grondstoffen. En pannen onder panelen pakt de oorzaak niet aan.

Allereerst moeten verbindingen betrouwbaarder worden. Beter techniek om te krimpen of een goede test voor komen.
Vervolgens moet gekeken in hoeverre omvormers een probleem kunnen detecteren en het systeem stilleggen (vlamboogdetectie).
Een brandwerende laag vormt dan de laatste verdedigingslinie. Ideaal is dit in de vorm van een onbrandbare isolatie (bv. steenwol met een laag fermacell?).

Tenslotte branden veel panelen wel (mee) omdat er een plastic backsheet onder zit, en het spul met lijm en kit bij elkaar wordt gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:34:
[...]Geen idee, maar anders werd ie echt niet verstuurd.
Misschien een btw aangifte op mijn naam?
Tenslotte moet Ali dat nu ook.....
Bij Tigo heb m'n zonnestroomondernemer BTW nummer opgegeven (en een bedrijfsnaam verzonnen). Tot voor kort was dat het BTW nummer aan het BSN, maar tegenwoordig is het een apart nummer.
Kan er mee te maken dat ze vooral met installateurs te maken hebben.
Daarnaast zitten ze in Italië. Dat is een nogal bureaucratisch land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

WackoH schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:12:
@Andrehj Een deel van je opmerkingen zijn te kort door de bocht en wat kortzichtig.

Een indak-systeem ziet e rveel strakker en mooier uit dan op een pannendak.
Maar ik vind dakpannen onder panelen vooral een verspilling van grondstoffen. En pannen onder panelen pakt de oorzaak niet aan.

Allereerst moeten verbindingen betrouwbaarder worden. Beter techniek om te krimpen of een goede test voor komen.
Vervolgens moet gekeken in hoeverre omvormers een probleem kunnen detecteren en het systeem stilleggen (vlamboogdetectie).
Een brandwerende laag vormt dan de laatste verdedigingslinie. Ideaal is dit in de vorm van een onbrandbare isolatie (bv. steenwol met een laag fermacell?).

Tenslotte branden veel panelen wel (mee) omdat er een plastic backsheet onder zit, en het spul met lijm en kit bij elkaar wordt gehouden.
de techniek van krimpen is prima.. maar zolang mensen denken dat een gemiddelde 9 euri ali tang exact het zelfde kan als een gemiddelde tang van knipex dan wel staubli en de montage voorschriften danwel niet lezen dan wel zelf "beter" weten kan je de techniek aanpassen tot je een ons weegt, je wint er helemaal niets mee.

Die test is er en sterker nog hij moet gedaan worden voordat je de boel op het net mag gooien, maarja geen instalateur die hem doet en dan heb ik het nog niet over de DHZ-ers ;) daar vis je slechte verbindingen er gewoon mee uit. maar de oplossing is doorgaans een zwaardere aardlek, want ja dat kost minder dan fout zoeken en iets oplossen.

ik ben een groot voorstander van building integraded panelen.. maar niet op die gemalen koffiebetertjes indak maniertjes . stalen damwand is wat mij betreft de betere manier.

een huis gaat gewoon telang mee om iets op een dergelijke manier te plaatsen waarbij maatvoering elke 3 maanden veranderd dit soort huizen krijgen allemaal problemen met de boel vervangen na X jaar dat wordt of schreeuwend duur of zelfs onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
@twain4me

Er moet gewoon niet gekozen worden om zonnepanelen onderdeel maken van een constructie, in dit geval als vervanging van dakpannen. Ik gok dat je dat ook bedoeld met damwanden.

Dat geeft in de toekomst ook allemaal ellende, zoals je zelf ook aangeeft, aparte maten, mensen sparen niet voor nieuwe setjes, zodra dat niet kan is sparen geen optie meer, want ze zitten vast aan die WP die lekker stroom blijft trekken.... dus nee, trek het los van de constructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vorkie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:37:
@twain4me

. dus nee, trek het los van de constructie.
dat is te simpel en dat bedoel ik ook niet helemaal. kan er wel een onderdeel van zijn overgens.
je kan bv er ook gewoon vanuit gaan dat het niets uit maakt dat het product qua levensduur gelijk is dat zie je bij de oplossing van tesla de dakbedekking die het "vervangt" heeft ook gewoon een beperkte levensduur. en je werkt met passtukken. dus het is allemaal veel minder een probleem dan die elcheapo panelen indak maken.
en zo zijn er meer oplossingen die minder grote nadelen hebben. ook met standaard panelen. maarja die kosten doorgaans 4 kwartjes meer of een paar uur meer moeite.
1 van de "problemen" is dat de spinfolies zo vreselijk goed zijn dat de bewoners geen lekkage hebben met die pruts oplossingen. anders was het allang klaar geweest, dus eigenlijk is de "constructie" er los van de waterdichte laag is immers de folie ;)

Ik weiger sinds een paar jaar die plastic rommel in iedergeval te tekenen. dat was nadat ik tijdens een renovatie project waar ik bij betrokken was een paar jaar eerder geplaatste kunststof vast had.. was al helemaal aan het verdrogen/verouderen.. en het hout wat er ook zat was echt kurk en kurk droog behalve op de plek waar die klote"gootjes" zitten en overlopen als er een beetje bomen meuk tussen zit. :9

op het eerste gezicht echt een toffe oplossing met inmiddels ook fabrikanten zoals velux met mooi passende oplossingen, krijg je een prachtig plaatje. stomme is dat het nagenoeg alleen nog wordt gedaan op serie matige woningbouw ook hier op het forum kiest eigenlijk niemand voor de GSE achtige oplossingen.

dit is mijn eigen dak (moet nog afwerking omheen) ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gN_gv9PaF6ASlS6WH243MZeq-SA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E0CMoypNXnS74pY429GL6ls.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic