30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Een lucht/lucht warmtepomp kan geen gebruik maken van de warmte die de PVT panelen opwekken, dus ik weet niet zie goed naar welke ervaring je op zoek bent...Gri77ie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:44:
Misschien een rare vraag, en ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar zijn er ervaringen met PVT-panelen in combinatie met lucht-lucht warmtepomp ? Ik zit er aan te denken om, ipv normale pv-panelen, om een gedeelte pvt-panelen te leggen op onze nieuwbouw-woning.
[ Voor 6% gewijzigd door GermanPivo op 04-08-2021 09:49 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ok helder, dank je wel voor de reactie, ik ben een leek op dit gebied. Dus ik ben me aan het inlezen. Kan ik wel mijn boilerwater hier mee voorverwarmen ? De woning wordt gasloos opgeleverd en dus is de warm water voorziening een boilervat van 300 liter.GermanPivo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:48:
[...]
Een lucht/lucht warmtepomp kan geen gebruik maken van de warmte die de PVT panelen opwekken...
Ja dat gaat prima inderdaad. Maar om 300 liter te verwarmen heb je niet zoveel PVT-panelen nodig (scheelt weer in de kosten natuurlijk). Neem aan dat je woning wordt opgeleverd met een lucht/water warmtepomp, dus verwarmen/warm water heb je dan sowieso.Gri77ie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:50:
[...]
Ok helder, dank je wel voor de reactie, ik ben een leek op dit gebied. Dus ik ben me aan het inlezen. Kan ik wel mijn boilerwater hier mee voorverwarmen ? De woning wordt gasloos opgeleverd en dus is de warm water voorziening een boilervat van 300 liter.
Ja klopt het is een Mitshubishi Electric Ecodan Warmtepomp met 300 liter boiler. bg grond en 1e etage voorzien van vloerverwarming. Vandaar mijn uitzoekerij of het rendabel is om PVT panelen te plaatsen of dat gewone pv-panelen rendabeler zijn. Alleen zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer. Zoveel aanbieders maar niet heel veel naslag werk om uit te zoeken hoe of wat. Ik vertrouw op zich wel op installateurs maar soms wil ik zelf ook wel eea gaan uitvogelen. Zeker omdat het nog 11 maanden duurt voor oplevering van mijn nieuwe woning. (die overigens zonder PV-panelen wordt opgeleverd)GermanPivo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:54:
[...]
Ja dat gaat prima inderdaad. Maar om 300 liter te verwarmen heb je niet zoveel PVT-panelen nodig (scheelt weer in de kosten natuurlijk). Neem aan dat je woning wordt opgeleverd met een lucht/water warmtepomp, dus verwarmen/warm water heb je dan sowieso.
Mooi startpunt in ieder geval. Bijzonder dat het zonder panelen wordt geleverd, maar aan de andere kant wel lekker want dan kan je helemaal zelf je plan trekken en het scheelt waarschijnlijk nog in de kosten ook. Ik nadeel van warmtepanelen, dat ze niks meer te doen hebben als de boiler op temperatuur is, valt in ieder geval weg met PVT-panelen. Maar je hele dak vol met PVT is in ieder geval niet nodig.Gri77ie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:59:
[...]
Ja klopt het is een Mitshubishi Electric Ecodan Warmtepomp met 300 liter boiler. bg grond en 1e etage voorzien van vloerverwarming. Vandaar mijn uitzoekerij of het rendabel is om PVT panelen te plaatsen of dat gewone pv-panelen rendabeler zijn. Alleen zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer. Zoveel aanbieders maar niet heel veel naslag werk om uit te zoeken hoe of wat. Ik vertrouw op zich wel op installateurs maar soms wil ik zelf ook wel eea gaan uitvogelen. Zeker omdat het nog 11 maanden duurt voor oplevering van mijn nieuwe woning. (die overigens zonder PV-panelen wordt opgeleverd)
Zou vooral dan in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 even rondkijken en in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10
@HarmoniousVibe Wel interessante theorie overigens
[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 04-08-2021 10:04 ]
Nou, in theorie zou je die dingen wellicht gewoon met R32 kunnen vullen en hem als hele grote condensor/evaporator kunnen gebruiken voor een lucht/lucht-systeem. Het feit dat hij zo groot is zou dan moeten compenseren voor het feit dat er geen ventilator onder zit om airflow te forceren. Maar dit is puur theoretisch en waarschijnlijk vanwege diverse al dan niet praktische beperkingen gewoon (nog) niet mogelijk idd.GermanPivo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:48:
[...]
Een lucht/lucht warmtepomp kan geen gebruik maken van de warmte die de PVT panelen opwekken, dus ik weet niet zie goed naar welke ervaring je op zoek bent...
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Voor PVT is dit sowieso het verkeerde topic, want het heeft niets te maken met een L/L wp. Voor meer ervaringen zou ik even in het L/W WP topic zoeken op de term PVT, daar komt het geregeld langs.Gri77ie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:59:
[...]
Ja klopt het is een Mitshubishi Electric Ecodan Warmtepomp met 300 liter boiler. bg grond en 1e etage voorzien van vloerverwarming. Vandaar mijn uitzoekerij of het rendabel is om PVT panelen te plaatsen of dat gewone pv-panelen rendabeler zijn. Alleen zie ik af en toe door de bomen het bos niet meer. Zoveel aanbieders maar niet heel veel naslag werk om uit te zoeken hoe of wat. Ik vertrouw op zich wel op installateurs maar soms wil ik zelf ook wel eea gaan uitvogelen. Zeker omdat het nog 11 maanden duurt voor oplevering van mijn nieuwe woning. (die overigens zonder PV-panelen wordt opgeleverd)
Maar je hebt al een (goede) WP, dus PVT gaat voor jou sowieso niets meer brengen (behalve enorme kosten). Waarom PVT in het algemeen een erg slechte keus is lees je ook in bovengenoemde topic (discussie was in september / oktober 2020)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dank je wel ! Ik zat dus verkeerd. Vandaar dat mijn zoekvraag ook niet zoveel opleverde...GermanPivo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Mooi startpunt in ieder geval. Bijzonder dat het zonder panelen wordt geleverd, maar aan de andere kant wel lekker want dan kan je helemaal zelf je plan trekken en het scheelt waarschijnlijk nog in de kosten ook. Ik nadeel van warmtepanelen, dat ze niks meer te doen hebben als de boiler op temperatuur is, valt in ieder geval weg met PVT-panelen. Maar je hele dak vol met PVT is in ieder geval niet nodig.
Zou vooral dan in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 even rondkijken en in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10
@HarmoniousVibe Wel interessante theorie overigens
Stupid me...
je moet eens weten hoeveel sluipverbruikers er in huizen zitten waar de bewoners vaak niet eens een besef van hebben hoeveel stroom het verbruikt.Speedfightserv schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:38:
[...]
100w continu, dat is gemiddeld genomen 200 euro per jaar
alleen voor het geld van die afzuiger kan je de hele zomer al de airco in de slaapkamer aan hebben staan...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Moderne woningen zijn wel erg goed geisoleerd, maar dan moet je er geen ramen in plaatsen.ASW1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:48:
[...]
Door koeling wanneer het heet is kun je supergeisoleerde huizen bouwen zoals eigenlijk alle nieuwbouw vandaag de dag is.
Dan heb je een zeer lage warmtebehoefte in de winter, maar op warme dagen krijg je warmteaccumulatie en moet je koelen om het leefbaar te houden.
De isolatie werkt gelukkig 2 kanten op en er is relatief weinig vermogen nodig om te koelen.
Minder prettig is is dat je ramen en deuren gesloten moet houden wanneer je koelt.
Voor warmtetransmissie klopt het dat je maar weinig koeling nodig hebt.
Echter zijn wij Hollanders gek op grote ramen en veel licht in huis. Glas is wel verbeterd, maar niemand wil in een spiegel gebouw wonen. De instralingswarmte is bij moderne woningen veel hoger. Omdat er weinig accumulerend vermogen is (lichte binnenwandconstructie) wordt het bloedheet.
Vroeger had men dat al door en plaatste men luiken voor de ramen of plantte leibomen aan de zuidzijde.
Het is dus veel beter voor het milieu om te zorgen dat er niet zoveel zonlicht binnen kan komen door het plaatsen van goede buitenzonwering. Voor de meeste woningen is 's nachts ventileren dan al voldoende en zijn helemaal geen (of slechts hele kleine) koelmachines nodig in woningen. Uiteindelijk is het 's nachts meestal minder dan 15 graden.
We zijn nog steeds jaarlijks meer energie gaan gebruiken en zijn dus verkeerd bezig. PV panelen is geen excuus, want de opgewekte energie die je verbruikt met koelen had ook ergens anders voor gebruikt kunnen worden. We hebben nog steeds geen energie over.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Maar dan voldoe je niet aan het bouwbesluit. Een airco doet niets voor de ventilatie eisen en met een airco zet je niet het raam open.flippy schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:09:
[...]
je moet eens weten hoeveel sluipverbruikers er in huizen zitten waar de bewoners vaak niet eens een besef van hebben hoeveel stroom het verbruikt.
alleen voor het geld van die afzuiger kan je de hele zomer al de airco in de slaapkamer aan hebben staan...
Als je een CO meting doet in een slaapkamer met 2 personen schrik je je rot. Je moet daar minimaal 50 m3/u toevoeren wil je een beetje binnen de marges blijven.
Een goede WTW zorgt voor een enorme energie besparing. 's winters haalt het >90% de warmte uit de afgeblazen lucht en verwarmt hiermee de toegevoerde lucht. Je warmte opwekker (elektrisch of gas) hoeft dus maar 10% bij te stoken.
In de zomer koelt hij de aangezogen lucht met de koudere binnenlucht en als hij met een automatische bypass is uitgevoerd zorgt hij voor natuurlijke koeling als de buitenlucht onder de binnentemperatuur komt.
De WTW is dus de belangrijkste energiebespaarder die we op dit moment tot onze beschikking hebben.
BENG woningen kunnen bijna ook niet meer zonder WTW gehaald worden.
Overigens gaat koelen nu ook negatief meewerken voor je BENG score.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
het ging om het feit dat oude afzuigers en overige sluipverbruikers idioot veel verbruiken, niet het nut of noodzaak.Pietje555 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:26:
[...]
Maar dan voldoe je niet aan het bouwbesluit. Een airco doet niets voor de ventilatie eisen en met een airco zet je niet het raam open.
Als je een CO meting doet in een slaapkamer met 2 personen schrik je je rot. Je moet daar minimaal 50 m3/u toevoeren wil je een beetje binnen de marges blijven.
Een goede WTW zorgt voor een enorme energie besparing. 's winters haalt het >90% de warmte uit de afgeblazen lucht en verwarmt hiermee de toegevoerde lucht. Je warmte opwekker (elektrisch of gas) hoeft dus maar 10% bij te stoken.
In de zomer koelt hij de aangezogen lucht met de koudere binnenlucht en als hij met een automatische bypass is uitgevoerd zorgt hij voor natuurlijke koeling als de buitenlucht onder de binnentemperatuur komt.
De WTW is dus de belangrijkste energiebespaarder die we op dit moment tot onze beschikking hebben.
BENG woningen kunnen bijna ook niet meer zonder WTW gehaald worden.
Overigens gaat koelen nu ook negatief meewerken voor je BENG score.
WTW is totaal een ander verhaal en financieel totaal niet aantrekkelijk voor de doorsnee huiseigenaar.
en je 90% is bullshit om het netjes te zeggen. dat is natuurkundig onmogelijk. denk er eens 30 seconden over na waarom dat percentage nergens op slaat en ook niks betekent en dus gewoon uit de pet van een marketingvent is getrokken...
hint: het is dezelfde marketingpet die ook mensen wijsmaakt dat een reguliere gasgestookte CV 110% effcient is...
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 04-08-2021 11:32 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Overigens is een WTW sneller terugverdiend dan een airco.
ik geef ook adviezen, en een WTW installatie maakt nooit financieel zin. iedereen met basisschoolnivo rekenen kan dat in 2 minuten met een rekenmachine uitrekenen.Pietje555 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:29:
@flippy Dan moet je adviseur worden als alles onzin is. In alle nieuwbouw appartementen worden vrijwel altijd WTW's geplaatst en geen airco's. Het is maar wat belangrijker is.
Overigens is een WTW sneller terugverdiend dan een airco.
de enigste reden dat je ze ziet in nieuwbouw is om punten te scoren op je energielabel zodat je als aannemer weer ergens kan besparen op iets duurders. (zoals goedkoper glas)
voor bestaande bouw heb ik nog nooit een situatie gezien waabij een WTW installatie economisch zinvol is. een warmtepomp is vele malen effecitever in het omlaag krijgen van de energiekosten van een woning en vele malen minder invasief.
wel leuk dat je mij aanvalt ipv je stelling onderbouwd hoe een passieve Warmtewisselaar/radiator 90% van de energie uit lucht kan terugwinnen in dit universum met de huidige regels van thermodynamica....
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 04-08-2021 16:27 ]
Ben je tevreden met de Toshiba RAS-10J2AVG?Muse schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:16:
Ik wil graag een tweede blik op een offerte die ik heb ontvangen.
Het gaat om koeling voor een zolder (tevens thuiswerkruimte) à 30m2 en een slaapkamer met dakkapel à 12m2 die de hele dag de zon heeft (tot 16.00u ongeveer).
Ik heb gevraagd om een offerte voor alleen de zolder en daarnaast de zolder en slaapkamer als duo split.
De buitenunit komt op de dakkapel te staan. De unit in de slaapkamer zal ook in de dakkapel komen te hangen.
Voor alleen de zolder:Voor zolder en slaapkamer:
- Buiten: Toshiba RAS-10J2AVG 2.5 kW
- Binnen zolder: Toshiba RAS-B10J2KVG 2.5 kW
- ~2200 euro
Is de prijs incl. volledige installatie enigszins reëel voor de duo-split? Voor alleen de zolder heb ik prijsindicaties die ongeveer hetzelfde zijn, dus ik denk zelf dat het realistisch is in deze periode van materiaalschaarste en grote vraag. Verder weet ik niet zo goed waar ik op moet letten, dus tips zijn welkom ten aanzien van deze setup.
- Buiten: Toshiba RAS-2M14U2AVG 4.0 kW
- Binnen zolder: Toshiba RAS-B10J2KVG 2.5 kW
- Binnen slaapkamer: Toshiba RAS-B07J2KVSG 2.0 kW
- ~3750 euro
Heb zelf net een offerte ontvangen voor hetzelfde model
Installatie wordt pas in oktober gedaan, dus ik kan het je nog niet vertellen.siveiro schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:34:
[...]
Ben je tevreden met de Toshiba RAS-10J2AVG?
Heb zelf net een offerte ontvangen voor hetzelfde model
Mee eens.flippy schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:33:
[...]
ik geef ook adviezen, en een WTW installatie maakt nooit financieel zin. iedereen met basisschoolnivo rekenen kan dat in 2 minuten met een rekenmachine uitrekenen.
de enigste reden dat je ze ziet in nieuwbouw is om punten te scoren op je energielabel zodat je als aannemer weer ergens kan besparen op iets duurders. (zoals goedkoper glas)
voor bestaande bouw heb ik nog nooit een situatie gezien waabij een WTW installatie economisch zinvol is. een warmtepomp is vele malen effecitever in het omlaag krijgen van de energiekosten van een woning en vele malen minder invasief.
wel leuk dat je mij aanvalt ipv je stelling onderbouwd hoe een passieve Warmtewisselaar/radiator 90% van de energie uit lucht kan terugwinnen in dit universum met de huidige regels van thermodynamica....
Ik zou @Pietje555 willen vragen met een (financieel) voorbeeld te komen van bv een twee onder één kap woning uit de jaren 50 die gedeeltelijk geïsoleerd is met overal dubbelglas.
Zet daarnaast ook even een airco installatie die bv een woonkamer en slaapkamer koelen.
Mijn 2 kinderen (nu 6m, 2yr) slapen in kamers aan de zuidkant van het huis. Omdat zij (en dus ik) niet goed slapen als het 30+ in de kamer is moest daar iets veranderen. In 2019 heb ik screens voor de ramen geplaatst maar dat hielp niet voldoende. Eind 2020 is er een airco bijgekomen; een Samsung KM035SU 3.5kW kanaalset. Via flexibele slangen en ventielen in de plafonds worden er 3 slaapkamers (2x zuid, 1x noord) van verwarming en koeling voorzien (geen radiatoren meer). Zowel aanvoer als afvoer is per kamer. De luchtverdeling tussen de kamers was vast, geen regeling. Dit is een stuk duurder dan een multi-split met wandunits. Het beperkt je echter niet in het plaatsen van meubels en is visueel een stuk beter. Het grootste voordeel, voor ons, is echter dat het geluidsniveau zo goed als 0 is. Alleen op de hoogste stand kan je uberhaupt horen dat hij aan staat. Door de goede roosters te kiezen heb je ook geen last van luchtstroming. Doordat er boven de slaapkamers een vliering is kon het geheel goed weggewerkt worden.
Het werkte meestal wel aardig maar ik had altijd wel 2-3 graden temperatuurverschil tussen de kamers. Helaas gebeurde het iets te vaak dat de verschillen groter werden door specifieke weersomstandigheden (veel wind uit bepaalde hoek, zon). Het comfortniveau was simpelweg onvoldoende. Op Tweakers ben ik verschillende malen Airzone tegen gekomen als leverancier van Plenums met kleppen om per kamer de temperatuur te regelen. Ik kon geen leverancier vinden die zowel Samsung als Airzone ondersteunde maar 123klimaatshop (eigenlijk alleen Daikin, Mitsubishi en Panasonic) was bereid om te helpen. Ze konden geen advies geven maar dat ging erg goed via Airzone zelf (thanks Daniel!). 123klimaatshop kon het boodschappenlijstje vervolgens simpelweg bestellen en leveren. De installatie heb ik zelf gedaan. Het is niet erg moeilijk maar kost wel een hoop tijd om netjes te doen (vooral bedrade thermostaten, kan ook draadloos). Tijdens de installatie kwam ik erachter dat sommige van de flexibele slangen die origneel geplaatst waren niet goed zaten. Er zaten te strakke bochten/knikken die de luchtstroom beperkte. Deze stukken heb ik vervangen door buizen. Dit is iets om goed op te letten. De warmtecapaciteit van lucht is erg beperkt dus er is veel stroming nodig om de capaciteit van de airco te benutten. In mijn geval draaide de airco nooit op de maximale stand omdat er niet genoeg lucht doorheen ging. Na het vervangen met buizen wel.
Dit alles is alweer een tijdje terug en er zijn wat warme zomerdagen geweest. Tot op heden ben ik erg tevreden. De temperatuur in de kamers blijft binnen 0.5 graden van het setpoint. Het setpoint kan ook verschillen per kamer wat wel makkelijk is. Wij willen zelf een lekker koele kamer. Onze oudste echter, kan nu zelf zijn slaapzak uit doen maar weigert een dekentje te gebruiken. Het gevolg is dat hij midden in de nacht wakker wordt omdat hij het koud heeft. Zijn kamer is dus 2 graden warmer, iedereen blij. Nu is deze zomer niet erg heet maar de airco draait nog lang niet op volle toeren dus ik heb er wel vertrouwen in.
Al met al kan ik een warmtepomp in de vorm van een kanaalunit absoluut aanraden. Een systeem met kleppen zoals dat van Airzone is wat mij betreft wel een must. Als je doel is het simpelweg wat te koelen kan het prima zonder. Als je echter veel comfort verwacht dan valt het tegen. Aangezien een kanaalunit een flinke investering is (~3.5k voor de gehele installatie incl. slangen, boren in muren, installatie roosters in plafond enz, excl. Airzone deel (nog eens ~2k)) wil je daar ook wel wat voor terug zien. Uiteraard heb je ook een huis/appartement nodig waarin je de buizen weg kan werken.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Zit toch nog even te denken, probeer het voor mezelf even helder te krijgen. Als ik kijk naar dat plaatje met die waardes. Ik heb een MXM68N en 3 binnenunits, 2.5, 3.5, 5kw. Als ik kijk naar het nominale vermogen van de binnenunits, zie ik dat als een middelmatige ventilatestand en een normale temperatuurvraag, zit ik dan niet altijd op vollast (6KW) te draaien op een wat warmere dag en 3 units aanspraak doen? Wellicht begrijp ik het begrip nominale vermogen ook niet goed.flippy schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:03:
[...]
het probleem is dat jij nooit in vollast zal draaien. niet langer dan een paar minuten in elk geval.
je kan simpelweg niet harder koelen dan de limiet die word bepaald door hoe snel de lucht weer warmte opneemt. en dat is altijd minder dan het vermogen van je binnenunit.
of de lucht in de kamer nu 3 minuten nodig heeft om af te koelen of 4 ga je niet merken. zodra de lucht in de kamer circuleert zal die de afgekoelde (en drogere) lucht opnieuw afkoelen en ga je in deellast draaien omdat de lucht niet snel genoeg opwarmt door de huisraad en de muren voor die weer opnieuw word opgezogen door de unit.
net als dat je airco in de auto niet het interieur afkoelt binnen 2 minuten maar de lucht die circuleert wel leker koel is. voor je interieur afgekoeld is ben je wel een uurtje verder in je reis....
en daarom moet je de unit gewoon aan laten staan 24/7. dan hoeft ie alleen maar bij te houden en ben je het meest effcient bezig en het comfortabelste.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ja die had ik ook gezien, maar ik begreep dat ik de andere waardes aan moest houden en niet deze. Wordt nog uitgezocht.mwk schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Ik heb even in de combinatietabellen voor jouw combinatie gekeken. In de koelmodus heb je met beide units exact hetzelfde vermogen.
[Afbeelding]
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
nominale vermogen begrijp je redelijk. er is wat meer factoren dan dat. maar voldoende for the time being.Sarge78 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:42:
[...]
Zit toch nog even te denken, probeer het voor mezelf even helder te krijgen. Als ik kijk naar dat plaatje met die waardes. Ik heb een MXM68N en 3 binnenunits, 2.5, 3.5, 5kw. Als ik kijk naar het nominale vermogen van de binnenunits, zie ik dat als een middelmatige ventilatestand en een normale temperatuurvraag, zit ik dan niet altijd op vollast te draaien op een wat warmere dag en 3 units aanspraak doen? Wellicht begrijp ik het begrip nominale vermogen ook niet goed.
probleem is dat de lucht in de kamer niet zoveel energie kan vasthouden. dus wil je meer vermogen overbrengen van je interieur en de muren (waar de warmte inzit) moet je dus een groter temperatuursverschil maken. dus dat betekent dat je 5kw unit bijvoorbeeld vriestemperaturen moet gaan blazen wil je snel vermogen overbrengen. dat is totaal niet comfortabel en de meeste systemen willen dat ook niet om die reden. je moet turbo knoppen en fans handmatig hoog zetten en temperaturen kunstmatig laag om in de buurt te komen van het volle vermogen. met name panasonic is flink conservatief met zulke grote temperatuursverschillen.
ook zullen units zichzelf afremmen als ze de luchttemperatuur hard zien dalen. de B merken zoals haier hebben niet de (technische) mogelijkheid om dat netjes te doen en rammen wel gewoon steenkoude lucht door de kamer tot de setpoint bereikt is.
je CV ketel draait ook niet de hele dag op vol vermogen. dat doet ie alleen tot het water de temperatuur bereikt heeft en dan schaalt ie af (net als een airco) tot de termostaat zegt dat het goed is.
het probleem is simpelweg tijd. meer vermogen in een kamer jassen is niet rendabel, effcient of comfortabel. het kost gewoon tijd om met lucht dingen af te koelen. dus draai je vrijwel altijd onder deellast. als je eenmaal op je richttemperatuur gekomen bent (en de kamer is afgekoeld) hoef je alleen maar bij te houden. en wat je wilt is dat DIE last boven het absolute minium zit van je systeem zodat hij constant blijft koelen. immers wil je niet dat de compressor afslaat steeds. helemaal snachts niet als de last het laagste is en de unit het meest effcient en je minium afgifte dus ook hoger is dan overdag.
pro tip: als je energie wilt bespraren en je hebt een beejte degelijke isolatie (en daltarief op je energiecontract!) moet je snachts je woonkamer afkoelen naar 18c of zo. dan kan je bijna de hele dag doen zonder de airco aan te zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 07-08-2021 15:01 ]
1x een Daikin stylish en 1x een Daikin Perfera FTXM-R.
Deze wilde ik graag toevoegen in mijn Homey opstelling. Ik heb de 'Daikin Online Controller' app gedownload om ze toe te voegen aan mijn netwerk. Dit ging bij de Stylish perfect en in 1x foutloos. Deze krijgt netjes een IP-adres mee en heb ik toegevoegd in Homey.
Bij de Perfera wil dit echter niet lukken. In de 'Daikin Online Controller' app krijg ik een foutmelding. Daarna heb ik de 'Daikin Residential Controller' geprobeerd. Hier krijg ik ook de Perfera netjes toegevoegd en zie ik beide units netjes in de app. Ook kan ik ze bedienen en de instellingen wijzigen etc.
De Perfera krijgt echter geen IP-adres mee. Waar ik bij de Stylish onder instellingen netjes het IP-adres zie, zie ik bij de Perfera alleen een mac-adres.
In mijn router zie ik wel dat de Perfera een IP-adres heeft, echter als ik hem adhv dit IP-adres toe wil voegen in mijn Homey gebeurt er niets.
Iemand hier al eens tegenaan gelopen? Ik heb de software van beide units, de apps en de Homey geupdate en alles al eens gereset. Geen verandering.
there's no tweak without the tweaker
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik heb een FTXA50AW en een FTXM25R samen op een 2MXM68 buitenunit. Dit heeft me rond de 4kEuro gekost.HereIsTom schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:48:
@virtualJac Mag ik vragen welke types binnen en buitenunit je precies hebt en hoeveel je moest betalen?
there's no tweak without the tweaker
Eenvoudige installatie of met beton boringen, lange leidingen etc?virtualJac schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:57:
[...]
Ik heb een FTXA50AW en een FTXM25R samen op een 2MXM68 buitenunit. Dit heeft me rond de 4kEuro gekost.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Nee dat is onwaar, projectontwikkelaars en gemeentes eisen dat je ramen neemt van boven tot beneden bijvoorbeeld, bewoners zijn daar helemaal niet zo blij mee grote raampartijen, want het "tocht" altijd ondanks een hoge isolatiewaarde.Pietje555 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:14:
[...]
Moderne woningen zijn wel erg goed geisoleerd, maar dan moet je er geen ramen in plaatsen.
Voor warmtetransmissie klopt het dat je maar weinig koeling nodig hebt.
Echter zijn wij Hollanders gek op grote ramen en veel licht in huis. Glas is wel verbeterd, maar niemand wil in een spiegel gebouw wonen. De instralingswarmte is bij moderne woningen veel hoger. Omdat er weinig accumulerend vermogen is (lichte binnenwandconstructie) wordt het bloedheet.
Vroeger had men dat al door en plaatste men luiken voor de ramen of plantte leibomen aan de zuidzijde.
Het is dus veel beter voor het milieu om te zorgen dat er niet zoveel zonlicht binnen kan komen door het plaatsen van goede buitenzonwering. Voor de meeste woningen is 's nachts ventileren dan al voldoende en zijn helemaal geen (of slechts hele kleine) koelmachines nodig in woningen. Uiteindelijk is het 's nachts meestal minder dan 15 graden.
We zijn nog steeds jaarlijks meer energie gaan gebruiken en zijn dus verkeerd bezig. PV panelen is geen excuus, want de opgewekte energie die je verbruikt met koelen had ook ergens anders voor gebruikt kunnen worden. We hebben nog steeds geen energie over.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Die tocht is inderdaad inherent met ventilatie C. Met ventilatie A/B of D heb je dat echter weer niet mits moderne ramen.mr_evil08 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:03:
[...]
Nee dat is onwaar, projectontwikkelaars en gemeentes eisen dat je ramen neemt van boven tot beneden bijvoorbeeld, bewoners zijn daar helemaal niet zo blij mee grote raampartijen, want het "tocht" altijd ondanks een hoge isolatiewaarde.
Maar in de nieuwe BENG normen is weliswaar ventilatie C dankzij de lobby toch weer toegestaan, maar is zonwerking nagenoeg weer effectief verplicht om aan de normen te voldoen. Ook kun je dan met ventilatie D zelfs bij passief bouwen (en dus extreem veel zon ontvangend glas) de zonne-warmte goedkoop afvoeren.
Niet om offtopic te gaan maar een CV kan zeker wel 107% halen maaarrrr dan moet het hele systeem wel kloppen en "getuned" zijn met ZLTV verwarming, kortom de meeste halen maar 90% in praktijk.flippy schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:27:
[...]
het ging om het feit dat oude afzuigers en overige sluipverbruikers idioot veel verbruiken, niet het nut of noodzaak.
WTW is totaal een ander verhaal en financieel totaal niet aantrekkelijk voor de doorsnee huiseigenaar.
en je 90% is bullshit om het netjes te zeggen. dat is natuurkundig onmogelijk. denk er eens 30 seconden over na waarom dat percentage nergens op slaat en ook niks betekent en dus gewoon uit de pet van een marketingvent is getrokken...
hint: het is dezelfde marketingpet die ook mensen wijsmaakt dat een reguliere gasgestookte CV 110% effcient is...
Mensen die bewust voor een WTW kiezen doen het veelal voor comfort verbetering en van tochtroosters in de ramen af te zijn, bij luchtverwarming (wat dus hoofdzakelijk convectiewarmte doet) kan WTW een nuttig toevoeging zijn, maar bij vloerverwarming of radiatoren minder.
Mensen vergeten idd dat WTW kasten best prijzig zijn en nogal veel onderhoud vergen zoals meerdere malen per jaar kostbare filters vervangen.
Dat laatste heeft mij ook tegengehouden een WTW te nemen, als je het hele zaakje optelt verdien je de investering nooit terug.
De prijs van een WTW kast kon ik beneden vloerverwarming aanleggen (waar 90% van jaar verwarmt wordt) tja...
@flippy Wikipedia: Hoogrendementsketel "condensatiewarmte"
@Armin Sorry maar met ventilatie D de zonwarmte goedkoop afvoeren ?
Nou dat valt vies tegen hoor, ik kan dat ook met de oude heteluchtverwarming (100% buitenlucht aanzuigen) en dat werkt alleen als het buiten voldoende is afgekoelt, en laat dat nou net niet gebeuren in Nederland tijdens de zomer.
Ik heb dat een jaar gedaan en nu een jaar niet, doe mij maar gewoon de ramen open, het is alleen leuk op een windstille zomerdag om een briesje door de woning te hebben en je moet opletten dat je de kast niet teveel lucht van buiten aanzuigt als het warm is op de dag.
Ik geloof er dus weinig in die BENG normen met kunstmatige berekeningen op de meest ideale omstandigheden dat het snachts koud is.
Koelen zal en zeker bij nieuwbouw toch echt met Airco moeten of met de vloerverwarming wil het binnen uit te houden zijn, op gegeven moment zit de warmte gewoon in de massa, goed of minder goed geïsoleerd je stelt het alleen uit.
[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 07-08-2021 23:14 ]
voor een gasgestookte CV is dat onmogelijk in dit universum met de huidige thermodynamische wetten.mr_evil08 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
Niet om offtopic te gaan maar een CV kan zeker wel 107% halen
met de huidige techniek en natuurwetten is verplaatsen van energie ipv het produceren ervan het meest effciente.
de meeste cvs komen niet eens in de buurt van de 80%...

het renedement van HR ketels is een berekend iets icm met een marketingclaim. het is simpelweg niet haalbaar en dat weten ze. daarom hebben ze ook voor miljoenen gelobbied om de bovenwaarde te negeren (aka: de restwarmte die de pijp uit gaat). het is een puntensysteem, niet een realistisch haalbaar iets. dat kan ook niet. kijk maar eens naar de situatie waar je daadwerkelijk 107% of meer zou kunnen komen....
alleen een warmtepomp kan boven de 100% uitkomen. en dat doet ie door vals te spelen ten opzichte van de gasgestookte CV....
[ Voor 60% gewijzigd door flippy op 07-08-2021 23:09 ]
Juist bij vloerverwarming wil je die tochtende roosters niet. Dus juist dan is WTW enorm nuttig.mr_evil08 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
Mensen die bewust voor een WTW kiezen doen het veelal voor comfort verbetering en van tochtroosters in de ramen af te zijn, bij luchtverwarming (wat dus hoofdzakelijk convectiewarmte doet) kan WTW een nuttig toevoeging zijn, maar bij vloerverwarming of radiatoren minder.
Die filters kosten een rond een tientje per stuk (iets minder voor G4, iets meer voor F7). Vervangen doe je in seconden, maar je kunt ze ook elke 3-6 maand schoonzuigen met de stofzuiger en dan nog even laten zitten.Mensen vergeten idd dat WTW kasten best prijzig zijn en nogal veel onderhoud vergen zoals meerdere malen per jaar kostbare filters vervangen.
Netto kost dat dus niet zoveel. En het werk is heel erg veel minder en gemakkelijker dan het schoonmaken van de (vele) ventilatieroosters boven de kozijnen.
Vergeet niet dat bij een nieuwbouwwoning de WTW er ook nog voor zorgt dat je zo'n 2 (of meer) kW op je warmtepompvermogen kunt besparen.Dat laatste heeft mij ook tegengehouden een WTW te nemen, als je het hele zaakje optelt verdien je de investering nooit terug.
Maar een WTW koop je niet om die terug te verdienen. Een (goed aangelegd) WTW-systeem koop je voor de enorme comfortwinst die het oplevert:
- Altijd schone lucht in huis (ingeblazen lucht wordt gefilterd).
- Ook bij strenge vorst onbeperkt kunnen ventileren zonder dat dit tocht oplevert (want de ingeblazen lucht wordt voorverwarmd door de afgezogenlucht).
- Ook bij tropische hitte buiten onbeperkt kunnen ventileren zonder dat je huis te veel opwarmt (want de ingeblazen lucht wordt afgekoeld door de afgezogen lucht).
- Geen tochtende roosters meer. Je kunt je bank gewoon voor het raam zetten zonder dat je een koudeval in je nek voelt.
- Stilte. Door een rooster (zelfs al is dat een suskast) komt altijd geluid je huis binnen. Bij WTW (mits voorzien van voldoende geluiddempers) heb je dat niet. Geen verkeersgeluiden die je wakker houden etc.
- Geen vliegen meer binnen die je uit je slaap houden, want je hoeft je ramen niet open te houden voor voldoende ventilatie.
- Met WTW is ventilatie is onafhankelijk van de windrichting. Bij roosters boven je ramen worden kamers aan de windkant veel meer geventileerd dan kamers aan de luwtekant, die vaak nauwelijks geventileerd worden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat lukt maar heel beperkt. Reken maar even mee.Armin schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:46:
Ook kun je dan met ventilatie D zelfs bij passief bouwen (en dus extreem veel zon ontvangend glas) de zonne-warmte goedkoop afvoeren.
Bij mij staat de WTW op 220 m3/uur. Dat is al vrij hoog. Lucht weegt ca 1.2 kg/m3, dus 264 kg/uur.
Een zomernacht duurt een uur of 8, dus er wordt ca 2100 kg lucht door het huis gepompt.
Lucht heeft een warmtecapaciteit van zo'n 1 kJ/kgK. Stel nou dat het buiten 5 graden kouder wordt dan binnen (wat tijdens warme zomernachten vaak al niet lukt als je het binnen lekker 22 graden hebt).
Dan zou je dus 2100*1*5 = 10.500 kJ aan warmte uit je huis kunnen halen. Dat is minder dan 3 kWh.
Het helpt wel, maar als de zon een uurtje door een flink raam naar binnen schijnt, heb je die warmte al weer in je huis. Passief bouwen met veel zon ontvangend glas kan alleen als je voor dat glas ook een zeer goede zonwering hebt.
Een single split 5,0 KW installatie voor de woonkamer met open keuken.
Het is belangrijk dat ik ze ook goed communicerend krijg met mijn lokaal netwerk om ze via HA aan te sturen.
Liefst geen cloud services.
Maar waarom zijn de "mooie" modellen zoveel duurder?!
Het mooie model is iets beter qua specificaties, SEER en SCOP. Maar niets baanbrekend.
Als voorbeeld de offertes die ik voor Mitsubishi ontvangen heb.
Beide offertes zijn incl 9meter koelleiding en 2 boringen door een muur.
MUZ-HR50VF (buiten) + MSZ-HR50VF (binnen) = €2158,6 excl
En het "mooi" model:
MUZ-EF50VG (buiten) + MSZ-EF50VGK (binnen) = €3190,5 excl.
Edit: Even de vergelijking ingevoegd. De afmeting van de binnenunit is enkel belangrijk voor de WAF
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HPNHesJ5uTUOOVb52o7XjWxd.jpg?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Zweetkonijn op 08-08-2021 09:15 ]
Ik heb de invoerventilator dus na een tijdje losgekoppeld, zodat er alleen een afvoer overbleef.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik schreef niet voor niets "goed aangelegd". Je mag bij mij thuis komen kijken, ik heb van geen van de door jou beschreven problemen last.elsinga schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:06:
Ik had in het vorige huis een WTW, was tijdens de bouw nodig om de juiste energiewaarde te krijgen. Man, man, man... Gehorig (de buizen transporteren geluid prima....), niet geluidloos, duur (door de filters) en vooral vies. Vies? Ja, doordat de WTW vochtige lucht van buiten aanzuigt wordt het filter nat en ontstaat daar al binnen een week schimmel. Die schimmel wordt daarna zo je hele huis binnen geblazen en dat zie je o.a. rond de uitblaasopeningen. En die schimmel krijg je met een stofzuiger niet voldoende weg (en is er sowieso binnen een week weer...).
Mijn aanvoerfilter blijft droog (zit alleen wat stof, vliegjes etc in), schimmels zie ik al helemaal niet. Toevoerventielen en het plafond eromheen blijven 100% schoon (ik zit er nu een jaar, en zie nog geen verschil met nieuw).
En geluid voorkom je met een juist ontworpen systeem. Maar helaas wordt er (ook met WTW's) veel geprutst. Een lange spirobuis op zolder leggen en dan met een T-stuk naar elke kamer aftakken is daar een voorbeeld van. Dat geeft enorme geluidlekken tussen de kamers en moet je dus niet doen. Gelukkig zijn er ook goede systemen op de markt.
Bij vloerverwarming heb je minder luchtverplaatsing, bij luchtverwarming voel je meteen een trek als er roosters open staan, echter bij radiatoren heb je gelijk omdat ze veelal voor het raam zitten dit vormt een warmtemuur voor de rooster.Andrehj schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:43:
[...]
Juist bij vloerverwarming wil je die tochtende roosters niet. Dus juist dan is WTW enorm nuttig.
[...]
Note: De G filters in WTW zorgen niet voor schonere lucht, zijn puur voor om het apparaat te beschermen zodat die niet dicht gaat zitten van de stof, schonere lucht zijn de F filters die nog duurder zijn.
1 jaar G serie filterset zit je op 60 euro, daarvan kan ik 290 kwh stroom "verbranden" met de warmtepomp en dat is behoorlijk wat, is het dan nog rendabel een WTW erbij te hebben? in mijn situatie niet.
Ik probeer WTW niet onderuit te trappen maar het is niet zo rooskleurig en financieel interessant als men voordoet, zijn het geen nieuwbouw woningen welke super geïsoleerd zijn dan doe je het vooral voor comfort verbetering en moet je maar hopen dat er stookkosten mee bespaard worden.
Echter steeds gaan mensen er vanuit dat je het hele woning verwarmt, de praktijk is vaak anders zoals slaapkamers worden alleen verwarmt als er iemand zit evenals de zolder, de WTW kast zuigt daar wel steeds koude lucht aan en blaast het naar beneden waardoor je rendement nog verder keldert.
Als je toch aan de WTW/balansventilatie gaat zou ik er ook meteen een airco op knopen en de buizen gaan isoleren en ook een bevochtigingsunit voor in de winter dan heeft een WTW echt voordeel.
[ Voor 79% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2021 10:55 ]
Sinds vorig jaar meerdere daikin stylish in huis.Zweetkonijn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:02:
Ik ben zelf nog aan het twijfelen tussen Daikin en Mitsubishi.
Het is belangrijk dat ik ze ook goed communicerend krijg met mijn lokaal netwerk om ze via HA aan te sturen.
Integratie met Domotica in huis werkt goed. Ik gebruik nooit de afstandsbediening. Alles op timer, temperatuur en aanwezigheid in huis (alarmsysteem) ingesteld.
Aanvankelijk homeassistant en openhab gebruikt op een NAS. Maar ivm aanschaf appletv nu alles gekoppeld aan Apple HomeKit en homebridge op de NAS.
Mitsubishi Electric en HI kan ik niet over oordelen. Voor Daikin ben je wel verplicht een 2.4ghz netwerk te draaien op kanaal 1tm11. Kanaal 12 en 13 kan de daikin niet mee communiceren.
Dat is exact wat ik in m'n hoofd had. De afstandsbediening netjes opbergen in een lade en proberen het goed geautomatiseerd te krijgen zodat we die nooit nodig hebben.jpvk007 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Sinds vorig jaar meerdere daikin stylish in huis.
Integratie met Domotica in huis werkt goed. Ik gebruik nooit de afstandsbediening. Alles op timer, temperatuur en aanwezigheid in huis (alarmsysteem) ingesteld.
Aanvankelijk homeassistant en openhab gebruikt op een NAS. Maar ivm aanschaf appletv nu alles gekoppeld aan Apple HomeKit en homebridge op de NAS.
Mitsubishi Electric en HI kan ik niet over oordelen. Voor Daikin ben je wel verplicht een 2.4ghz netwerk te draaien op kanaal 1tm11. Kanaal 12 en 13 kan de daikin niet mee communiceren.
Heb jij nog 'n lokale verbinding met Daikin of via de cloud?
En ben je over het algemeen tevreden over de Daikin Stylish modellen?
Ik ben er nog niet uit of ik voor Daikin ga of Mitsubishi.
Mitsubishi heeft volgens mij ook enkel cloudservice (melcloud). Maar met een Wemos D1 kan je hem wel 'hacken' en aan je lokaal netwerk toevoegen.Lieuwe15 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:54:
Volgens mij moeten we in de topicstart opnemen dat de lokale Daikin api er per 2021 af gegaan is en nu alleen nog maar via de cloud! (op een aantal oudere modellen na)
Mijn keuze ging dus eerder naar Daikin omdat ik dacht dat je hem wel lokaal aan je netwerk kon toevoegen zonder cloudservice. Is er iets bekend of je de Daikin modellen kan 'hacken' zoals de Mitsubishi's?
Volgens mij kun je aan een Mitsubishi Electric (dus niet Mitsubishi Heavy Industries) airco gewoon een Procon adapter hangen (op de aansluiting waar het wifi-kastje op zit of kan) en deze dan via modbus besturen.Zweetkonijn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:02:
Mitsubishi heeft volgens mij ook enkel cloudservice (melcloud). Maar met een Wemos D1 kan je hem wel 'hacken' en aan je lokaal netwerk toevoegen.
Dat is overigens wel een stuk lastiger dan gewoon de plug&play (of alleen play, als de wifi-adapter er al in zit) oplossing met Melcloud.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 08-08-2021 16:22 ]
Allemaal met Wifi module.
De app werkt prima, ook in Google Home goed te sturen.
Alleen nu hoopte ik dat Home Assistant ook zo makkelijk zou zijn, maar helaas die werkt niet.
Iemand soms ervaring hiermee?
de haier werkt via vage chinese servers. home assistant vreet dat standaard niet.wesley2004 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:41:
Afgelopen week 3x Haier airco split laten plaatsen in huis.
Allemaal met Wifi module.
De app werkt prima, ook in Google Home goed te sturen.
Alleen nu hoopte ik dat Home Assistant ook zo makkelijk zou zijn, maar helaas die werkt niet.
Iemand soms ervaring hiermee?
er is volgens mij ene rus (geweest) die maakt alternatieve wifi units die wel goed werken.
Inderdaad, maar ik doelde meer op de andere seizoenen. In een passief huis - dat was immers mijn context - heb je bij koud vriesweer het al snel bloedheet in je huis als je de zonwering niet aan hebt staan. Met coating is weliswaar wat te regelen, maar ventilatie is dan essentieel voor je klimaatbeheer.mr_evil08 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
...
@Armin Sorry maar met ventilatie D de zonwarmte goedkoop afvoeren ?
Nou dat valt vies tegen hoor, ik kan dat ook met de oude heteluchtverwarming (100% buitenlucht aanzuigen) en dat werkt alleen als het buiten voldoende is afgekoelt, en laat dat nou net niet gebeuren in Nederland tijdens de zomer.
Mijn BENG referentie was dat koeling nu onderdeel is van de rekensom. Dus zonwerking is effectief verplicht (want goedkoper dan airco) qua normen.Ik geloof er dus weinig in die BENG normen met kunstmatige berekeningen op de meest ideale omstandigheden dat het snachts koud is.
Voor de zomer geheel eens dus.Koelen zal en zeker bij nieuwbouw toch echt met Airco moeten of met de vloerverwarming wil het binnen uit te houden zijn, op gegeven moment zit de warmte gewoon in de massa, goed of minder goed geïsoleerd je stelt het alleen uit.
Zelf zou ik overigens wel een ontvochtiger parallel plaatsen aan een WTW. 90% van de zomertijd is het probleem niet eens de temperatuur want 23 graden vs 21 merk je niet echt, maar de vochtigheid wel. Met airco maak je het wellicht zelfs erger, want de vochtigheid stijgt van 23 naar 21 dan vaak nét niet genoeg zodat de unit gaat condenseren en afwateren.
Ik was net 3 weken terug in Nederland en moest weer enorm wennen aan die klamme Nederlandse zomers. Ondanks dat het bij mij minstens zo'n 5 graden heter is, is het nooit zo vervelend. Met een simpele ontvochtiger kun je in de zomer tegen lagere kosten bijna hetzelfde effect halen.
Klinkt als defect ontwerp of defecte unit.elsinga schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:06:
Ik had in het vorige huis een WTW, was tijdens de bouw nodig om de juiste energiewaarde te krijgen. Man, man, man... Gehorig (de buizen transporteren geluid prima....), niet geluidloos, duur (door de filters) en vooral vies. Vies? Ja, doordat de WTW vochtige lucht van buiten aanzuigt wordt het filter nat en ontstaat daar al binnen een week schimmel. Die schimmel wordt daarna zo je hele huis binnen geblazen en dat zie je o.a. rond de uitblaasopeningen. En die schimmel krijg je met een stofzuiger niet voldoende weg (en is er sowieso binnen een week weer...).
Ik heb de invoerventilator dus na een tijdje losgekoppeld, zodat er alleen een afvoer overbleef.
Het WTW element is doorgaans warmer dan de buitenlucht en zou dus nooit kunnen condenseren en schimmelen. En schimmel op de filter moet niet kunnen want het luchtvolume is normaal zo groot dat het vanzelf al het vocht wegblaast.
Gehorig kan inderdaad. Te vaak worden goedkope dunne buizen gebruikt en beknibbeld op de dempers bij de kast. Dat laatste is goedkoop te verhelpen. Dat eerste niet uiteraard.
Maar die schimmel is een indicatie dat er is goed mis was met het systeem qua ontwerpt of unit zelf. Mogelijk ook een combinatie - te kleine buizen, daardoor te weinig debiet en daardoor slechte ventilatie en vocht ophoping. Maar goed dat zijn zorgen voor de huidige bewoner neem ik aan
qua effcientie is een airco in staat veel meer liters te produceren dan een reguliere ontvochtiger ongeacht het type tenzij je aankomt met ontvochtgers die gemaakt zijn voor de industrie of bouw. een simpel 2.5kw splitje doet al 1.5 liter op zijn sloffen per uur. een 5kw woonkamer doet 3+ liter per uur...Armin schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:36:
[...]
Ik was net 3 weken terug in Nederland en moest weer enorm wennen aan die klamme Nederlandse zomers. Ondanks dat het bij mij minstens zo'n 5 graden heter is, is het nooit zo vervelend. Met een simpele ontvochtiger kun je in de zomer tegen lagere kosten bijna hetzelfde effect halen.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-08-2021 18:46 ]
Het gaat dus vooral op voor de seizoenen buiten de zomer, wanneer het temperatuurverschil groot is en de by-pass aan staat.Andrehj schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:57:
[...]
Dat lukt maar heel beperkt. Reken maar even mee.
Bij mij staat de WTW op 220 m3/uur. Dat is al vrij hoog. Lucht weegt ca 1.2 kg/m3, dus 264 kg/uur.
Een zomernacht duurt een uur of 8, dus er wordt ca 2100 kg lucht door het huis gepompt.
Lucht heeft een warmtecapaciteit van zo'n 1 kJ/kgK. Stel nou dat het buiten 5 graden kouder wordt dan binnen (wat tijdens warme zomernachten vaak al niet lukt als je het binnen lekker 22 graden hebt).
Dan zou je dus 2100*1*5 = 10.500 kJ aan warmte uit je huis kunnen halen. Dat is minder dan 3 kWh.
Het helpt wel, maar als de zon een uurtje door een flink raam naar binnen schijnt, heb je die warmte al weer in je huis. Passief bouwen met veel zon ontvangend glas kan alleen als je voor dat glas ook een zeer goede zonwering hebt.
Maar ik ben het niet oneens met de stelling dat zonwerking noodzakelijk is. Enkel dat ventilatie dan wel degelijk helpt.
Ik weet niet wat je bedoeld met 'regulier' maar kanaal ontvochtigers zijn net zo goed als airco's, zo niet beter. Het werkings principe is immers niet anders, anders dan dat de warmte niet afgevoerd wordt naar buiten. Die trekken ook vele liters per uur eruit.flippy schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:44:
[...]
qua effcientie is een airco in staat veel meer liters te produceren dan een reguliere ontvochtiger ongeacht het type tenzij je aankomt met ontvochtgers die gemaakt zijn voor de industrie of bouw. een simpel 2.5kw splitje doet al 1.5 liter op zijn sloffen per uur. een 5kw woonkamer doet 3+ liter per uur...
met regulier bedoel ik de simpele verrijdbare modellen of de kanaalmodellen waar jij naar wijst.Armin schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:49:
[...]
Ik weet niet wat je bedoeld met 'regulier' maar kanaal ontvochtigers zijn net zo goed als airco's, zo niet beter. Het werkings principe is immers niet anders, anders dan dat de warmte niet afgevoerd wordt naar buiten. Die trekken ook vele liters per uur eruit.
kanaal ontvochters doen net als hun mobiele varianten maar een fractie van wat zelfs een kleine 2.5kw split kan doen, en zijn totaal niet relevant in (bestaande) nederlandse woningen. en dan nog heb je alleen maar ontvochtige lucht, niet koude lucht. en voor het stroomverbruik en totale kostenplaatje kan je dan net zo goed een splitje tegen de muur kwakken. dan krijg je tenminste nog wat koele lucht er gratis bij....
ik vermoed dat je mogelijk enkele waardes door elkaar haalt. ontvochtigers waar jij tot zover op doelt vermelden hun capaciteit doorgaans per 24 uur. een airco is per uur. dus een klein 2.5kw splitje zoals ik in mijn woonkamer hebt hangen doet 36 liter per dag en hobbelt dan rond de 200~250W verbruik. ik daag je uit een betaalbaar en WAF-vriendelijk model uit te zoeken die je ergens neer kan zetten die zulke waardes haalt bij een kamertemperstuur van 24c of lager en een vergelijkbaar stroomverbruik. het kostenplaatje zetten we dan nog wel even op het warmhoudpitje....
je kan eens beginnen te kijken bij amcor, dat merk zie je nog wel eens in oudere kantoorpanden.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 08-08-2021 19:35 ]
Ik woon in de VS, dus wellicht dat, dat uitmaakt maar hier zijn kanaal ontvochtigers vollop te krijgen aangezien luchtverwarming de norm is. En deze - zoals je zou verwachten - zijn identiek of beter qua ontvochtigen. Immers de techniek is vergelijkbaar, dus er is geen inherente reden waarom het minder zou zijn. Zie o.a. deze serie, met van 33 tot 62 liter per dag. Zoiets dacht ik aan en is zelfde verbruik als een airco en in de lente/herfst zelfs lager want het koelt je huis niet. WAF is in orde want op zolder of in stookhokflippy schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:31:
[...]
met regulier bedoel ik de simpele verrijdbare modellen of de kanaalmodellen waar jij naar wijst.
kanaal ontvochters doen net als hun mobiele varianten maar een fractie van wat zelfs een kleine 2.5kw split kan doen, en zijn totaal niet relevant in (bestaande) nederlandse woningen. en dan nog heb je alleen maar ontvochtige lucht, niet koude lucht. en voor het stroomverbruik en totale kostenplaatje kan je dan net zo goed een splitje tegen de muur kwakken. dan krijg je tenminste nog wat koele lucht er gratis bij....
ik vermoed dat je mogelijk enkele waardes door elkaar haalt. ontvochtigers waar jij tot zover op doelt vermelden hun capaciteit doorgaans per 24 uur. een airco is per uur. dus een klein 2.5kw splitje zoals ik in mijn woonkamer hebt hangen doet 36 liter per dag en hobbelt dan rond de 200~250W verbruik. ik daag je uit een betaalbaar en WAF-vriendelijk model uit te zoeken die je ergens neer kan zetten die zulke waardes haalt bij een kamertemperstuur van 24c of lager en een vergelijkbaar stroomverbruik. het kostenplaatje zetten we dan nog wel even op het warmhoudpitje....
je kan eens beginnen te kijken bij amcor, dat merk zie je nog wel eens in oudere kantoorpanden.
Als die in Nederland niet te krijgen zijn, is dat wellicht meer omdat ze daar voor de consumentenmarkt enkel dingen aanbieden die op de WTW aangesloten worden, en dan inherent vanwege het lage luchtdebiet niet veel kunnen. Ook wellicht omdat Nederlanders qua cultuur niet echt veel ontvochtigen. Maar volgens mij moet voor de bedrijvenmarkt het best kunnen tegen soortgelijke prijzen met enig zoeken.
tja, zulke machines zijn ook totaal niet aan de orde in de nederlandse bouw. in amerika moeten ze ook vaak zulke idiote machinines neerzetten omdat het simpele houten hutjes zijn allemaal met lachwekkend weinig isolate en vrijwel geen hermetische afsluiting van de schil.je hebt drogers nodig omdat je simpelweg anders de deuren/ramen niet meer open of dicht krijgt.

luchtverwacrming is daar ook de norm. hier niet. iets met idioot inefficient en hoge energieprijzen of zo....
kijk, hoe leuke systemen ze in amerika ook hebben is dat simpelweg niet aan de orde in nederland. en ook al zou je zulke apparaten kunnen kopen hier zijn die simpelweg niet weg te werken of te betalen. immers koop je voor dat geld een airco en kan je er ook voor hetzelfde geld er nog eens mee verwarmen...
5kw? Woon je in een enorme villa ofzo? Meestal is een 3.5kw meer dan genoeg.Zweetkonijn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:02:
Ik ben zelf nog aan het twijfelen tussen Daikin en Mitsubishi.
Maar waarom zijn de "mooie" modellen zoveel duurder?!![]()
Het mooie model is iets beter qua specificaties, SEER en SCOP. Maar niets baanbrekend.
Als voorbeeld de offertes die ik voor Mitsubishi ontvangen heb.
Beide offertes zijn incl 9meter koelleiding en 2 boringen door een muur.
MUZ-HR50VF (buiten) + MSZ-HR50VF (binnen) = €2158,6 excl
En het "mooi" model:
MUZ-EF50VG (buiten) + MSZ-EF50VGK (binnen) = €3190,5 excl.
Edit: Even de vergelijking ingevoegd. De afmeting van de binnenunit is enkel belangrijk voor de WAF![]()
[Afbeelding]
In een Mitsubishi Heavy Industries kan je een eigen gemaakte module in zetten om met HA uit te lezen.
helemaal als je home automation gaat doen zou ik eerder 2x 2.5kw ophangen dan 1 grote...Speedfightserv schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:31:
[...]
5kw? Woon je in een enorme villa ofzo? Meestal is een 3.5kw meer dan genoeg.
In een Mitsubishi Heavy Industries kan je een eigen gemaakte module in zetten om met HA uit te lezen.

De overweging is nu om de unit te laten zitten of mee te nemen, afhankelijk van of de koper van de huidige woning de airco zou willen overnemen en voor welk bedrag.
De vraag is dus wat het verhuizen van de unit mij zou kosten. Ik doe alles zelf, maar heb wel iemand nodig voor het leegtrekken van de unit voor demontage, en het opnieuw vullen wanneer ik het ding weer opgehangen heb.
Een hele grove schatting van de kosten van een STEK monteur is welkom!
Vooroordelen ...flippy schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:03:
ik ben goed bekend met de amerikaanse woningbouw.
tja, zulke machines zijn ook totaal niet aan de orde in de nederlandse bouw. in amerika moeten ze ook vaak zulke idiote machinines neerzetten omdat het simpele houten hutjes zijn allemaal met lachwekkend weinig isolate en vrijwel geen hermetische afsluiting van de schil.je hebt drogers nodig omdat je simpelweg anders de deuren/ramen niet meer open of dicht krijgt.![]()
luchtverwacrming is daar ook de norm. hier niet. iets met idioot inefficient en hoge energieprijzen of zo....
kijk, hoe leuke systemen ze in amerika ook hebben is dat simpelweg niet aan de orde in nederland. en ook al zou je zulke apparaten kunnen kopen hier zijn die simpelweg niet weg te werken of te betalen. immers koop je voor dat geld een airco en kan je er ook voor hetzelfde geld er nog eens mee verwarmen...
Amerika is een groot land met grote verschillen - niet anders dan in Europa - maar ik heb onlangs verbouwd in een klimaatzone vergelijkbaar met Nederland en kan je verzekeren dat inmiddels bouwnormen niet anders zijn. De normen voor muren zijn iets lager met BENG, de normen voor plafon en vloer iets hoger. Ramen zijn wel strenger in NL, maar andersom krijg je in de VS geen credits als je houten siding gebruikt wat isoleert ipv steen. Het idee dat anno 2021 daar nog slecht gebouwd wordt is een sprookje uit het verleden.
Uberhaupt het idee dat men een slecht geisoleerd huis in bijvoorbeeld Michigan neerzet is een slecht doordacht vooroordeel. Die huizen zijn aanzienlijk beter geisoleerd dan een Nederlands huis ivm de enorm strenge winters daar.
Maar terug naar dit topic, het idee dat een kanaal ontvochtiger minder efficient is dan een airco is onzin. De werking en techniek is immers vergelijkbaar. Mijn eigen ervaring is eerder andersom omdat veel split-unit niet echt ontvochtigen, maar enkel licht koelen en ontvochtigen enkel als nevenfunctie hebben.
Mijn stelling is waar jij dus ten onrechte ontkennend op in ging is dus dat ik bij NL nieuwbouw met WTW ik ook een ontvochtiger zou plaatsen. Dat kan goedkoop en helpt denk ik in de perioden dan koelen niet het kernprobleem is, maar de benauwdheid. Mogelijk dat een (kanaal)airco het ook kan, maar mijn ervaring is dat die vooral verwarmen of koelen zijn en ontvochtigen een beetje een bij functie. Ik krijg met Mitsubishi Electric mijn was er niet goed mee gedroogd bijvoorbeeld.
Misschien dat ik teleurgesteld wordt over het effect (als zijnde dat ontvochtigen niet het benauwde weghaalt) maar dat het de vochtigheid zelf makkelijk verlaagd lijkt mij onomstreden. Maar bij nieuwbouw is een extra investering van 1100 niet echt het doorslaggevende probleem gezien de NLsde huizenprijzen.
R32 kan terug de unit in gepompt worden. Hier heb je in principe geen gereedschap voor nodig maar gezien de forum regels kan ik hier niet diep op in gaan.ASW1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:34:
Ik heb eerder dit jaar een split unit met R32 opgehangen, maar heb inmiddels een andere woning gekocht.
De overweging is nu om de unit te laten zitten of mee te nemen, afhankelijk van of de koper van de huidige woning de airco zou willen overnemen en voor welk bedrag.
De vraag is dus wat het verhuizen van de unit mij zou kosten. Ik doe alles zelf, maar heb wel iemand nodig voor het leegtrekken van de unit voor demontage, en het opnieuw vullen wanneer ik het ding weer opgehangen heb.
Wat ik er mee wil zeggen is dat het niet heel moeilijk is om hem los te koppelen en zou niet heel veel geld moeten kosten. Gas terug de unit in is met 5 minuten klaar, handig is dat ze een meter hebben om te kijken of hij in vacuüm is als hij klaar is met terug pompen.
Ik gebruik nu de homebridge plug-in (https://www.npmjs.com/package/homebridge-daikin-local). Dit is in je local network.Zweetkonijn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:02:
[...]
Dat is exact wat ik in m'n hoofd had. De afstandsbediening netjes opbergen in een lade en proberen het goed geautomatiseerd te krijgen zodat we die nooit nodig hebben.
Heb jij nog 'n lokale verbinding met Daikin of via de cloud?
En ben je over het algemeen tevreden over de Daikin Stylish modellen?
Ik ben er nog niet uit of ik voor Daikin ga of Mitsubishi.
[...]
Mitsubishi heeft volgens mij ook enkel cloudservice (melcloud). Maar met een Wemos D1 kan je hem wel 'hacken' en aan je lokaal netwerk toevoegen.
Mijn keuze ging dus eerder naar Daikin omdat ik dacht dat je hem wel lokaal aan je netwerk kon toevoegen zonder cloudservice. Is er iets bekend of je de Daikin modellen kan 'hacken' zoals de Mitsubishi's?
Ik gebruik naast deze geautomatiseerde instellingen ook de residential controller. Dit is wel cloud based. Heb hiervoor de oude versie gebruikt. De daikin online controller. Dit werkt alleen lokaal en m’n daikin zit in een netwerk en de telefoon in een ander sub netwerk.
Er is niets mis met de stylish hoor. Stil en doet z’n werk goed. Zowel in zomer als winter. Volgens mij “pendelt” de Mitsubishi electric weer minder. Maar is groter en heeft meer afstand van plafond nodig.
In nieuwbouw kan het raam ook open, de regels zijn gelukkig weer veranderd na het vathorst incidenten, zoals slaapkamers mogen open ramen weer, dat is ook mijn voorkeur ipv via de wtw.Armin schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:36:
[...]
Inderdaad, maar ik doelde meer op de andere seizoenen. In een passief huis - dat was immers mijn context - heb je bij koud vriesweer het al snel bloedheet in je huis als je de zonwering niet aan hebt staan. Met coating is weliswaar wat te regelen, maar ventilatie is dan essentieel voor je klimaatbeheer.
[...]
Mijn BENG referentie was dat koeling nu onderdeel is van de rekensom. Dus zonwerking is effectief verplicht (want goedkoper dan airco) qua normen.
[...]
Voor de zomer geheel eens dus.
Zelf zou ik overigens wel een ontvochtiger parallel plaatsen aan een WTW. 90% van de zomertijd is het probleem niet eens de temperatuur want 23 graden vs 21 merk je niet echt, maar de vochtigheid wel. Met airco maak je het wellicht zelfs erger, want de vochtigheid stijgt van 23 naar 21 dan vaak nét niet genoeg zodat de unit gaat condenseren en afwateren.
lekker laten zitten en een alpenfris vers model neerploffen in je nieuwe woning die ook goed berekendis op jouw toepassing. het verschil in kosten is de hoofdpijn niet waard.ASW1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:34:
Ik heb eerder dit jaar een split unit met R32 opgehangen, maar heb inmiddels een andere woning gekocht.
verschil is dat net als in nederland de meeste huizen die er staan niet voldoen aan de moderne eisen maar aan de eisen van 30+ jaar geleden en in amerika hoogstwaarschijnlijk nog veel ouder dan dat afhankelijk van de staat war je in zit. texas en alabama is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van hoe het niet moet. het bouwbesluit daar is een lachtertje in vergelijking. de maatstaaf "zolang het maar niet omflikkert" is ongeveer de enigste regel daar.Armin schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:37:
[...]
Vooroordelen ...
Amerika is een groot land met grote verschillen - niet anders dan in Europa - maar ik heb onlangs verbouwd in een klimaatzone vergelijkbaar met Nederland en kan je verzekeren dat inmiddels bouwnormen niet anders zijn. De normen voor muren zijn iets lager met BENG, de normen voor plafon en vloer iets hoger. Ramen zijn wel strenger in NL, maar andersom krijg je in de VS geen credits als je houten siding gebruikt wat isoleert ipv steen. Het idee dat anno 2021 daar nog slecht gebouwd wordt is een sprookje uit het verleden.
Uberhaupt het idee dat men een slecht geisoleerd huis in bijvoorbeeld Michigan neerzet is een slecht doordacht vooroordeel. Die huizen zijn aanzienlijk beter geisoleerd dan een Nederlands huis ivm de enorm strenge winters daar.
Maar terug naar dit topic, het idee dat een kanaal ontvochtiger minder efficient is dan een airco is onzin. De werking en techniek is immers vergelijkbaar. Mijn eigen ervaring is eerder andersom omdat veel split-unit niet echt ontvochtigen, maar enkel licht koelen en ontvochtigen enkel als nevenfunctie hebben.
Mijn stelling is waar jij dus ten onrechte ontkennend op in ging is dus dat ik bij NL nieuwbouw met WTW ik ook een ontvochtiger zou plaatsen. Dat kan goedkoop en helpt denk ik in de perioden dan koelen niet het kernprobleem is, maar de benauwdheid. Mogelijk dat een (kanaal)airco het ook kan, maar mijn ervaring is dat die vooral verwarmen of koelen zijn en ontvochtigen een beetje een bij functie. Ik krijg met Mitsubishi Electric mijn was er niet goed mee gedroogd bijvoorbeeld.
Misschien dat ik teleurgesteld wordt over het effect (als zijnde dat ontvochtigen niet het benauwde weghaalt) maar dat het de vochtigheid zelf makkelijk verlaagd lijkt mij onomstreden. Maar bij nieuwbouw is een extra investering van 1100 niet echt het doorslaggevende probleem gezien de NLsde huizenprijzen.
en ook al was het vergelijkbaar is de bouwstijl dusdanig verschillend dat amerikaanse "praktijken" gewoon niet werken in nederland. al is het vanwege de veel hogere energiekosten die amerikaanse oplossingen met zich meebrengen.
alleen uit financeel en practisch oogpunt zijn zulke "amerikaanse stijl" machines zoals ducted verwarming en koeling gewoon lettelijk niet te verkopen in nederland tenzij het voleldige particuliere nieuwbouw betreft of een zware renovatie van een villa of zo is. een (split) airco is voor 99% van de nederlandse woningen de enigste (permanente) oplossing om de leeftbaarheid van de woning permanent te verbeteren.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 08-08-2021 21:50 ]
Helaas geen villa, maar de benedenverdieping is één open ruimte van 140m³ en de locatie voor de airco is niet ideaal. Dit is de enige plaats waar een airco kan geplaatst worden zonder een gootje op de muur. Volgens calculators online moeten we 4,2kW nemen.Speedfightserv schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:31:
[...]
5kw? Woon je in een enorme villa ofzo? Meestal is een 3.5kw meer dan genoeg.
Ik heb een simpele schets gemaakt waar de airco komt te hangen.
Omdat de plaatsing niet ideaal is wil ik uit voorzorg graag een model zwaarder nemen.
Of heeft dat helemaal geen nut in deze situatie?
:strip_exif()/f/image/6GajyiSAlEzMFOpsYQ8QSkzm.jpg?f=fotoalbum_large)
dat gaat niet comfortabel zijn. de airco zal NOOIT de andere hoek van de kamer halen ongeacht het vermogen van de unit.Zweetkonijn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:51:
[...]
Helaas geen villa, maar de benedenverdieping is één open ruimte van 140m³ en de locatie voor de airco is niet ideaal. Dit is de enige plaats waar een airco kan geplaatst worden zonder een gootje op de muur. Volgens calculators online moeten we 4,2kW nemen.
Omdat de plaatsing niet ideaal is wil ik uit voorzorg graag een model zwaarder nemen.
[Afbeelding]
een duo buiten en 2x 2.5kw binnen is de enigste manier om waar voor je geld te krijgen.
en negeer je stuiptrekkingen voor die goten, na een paar weken zie je ze niet meer. en/of doe die recht naar beneden door de kruipruimte.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-08-2021 21:57 ]
3.5kw is meer dan zat in jouw situatie! Zou persoonlijk nooit een 5 gaan in jouw woonkamer.Zweetkonijn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:51:
[...]
Helaas geen villa, maar de benedenverdieping is één open ruimte van 140m³ en de locatie voor de airco is niet ideaal. Dit is de enige plaats waar een airco kan geplaatst worden zonder een gootje op de muur. Volgens calculators online moeten we 4,2kW nemen.
[Afbeelding]
Ik zou inderdaad absoluut ramen willen die open kunnen!mr_evil08 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:04:
[...]
In nieuwbouw kan het raam ook open, de regels zijn gelukkig weer veranderd na het vathorst incidenten, zoals slaapkamers mogen open ramen weer, dat is ook mijn voorkeur ipv via de wtw.
Maar bij vriesweer kan het daardoor wel droog worden, en afhankelijk van waar je woont krijg je rooklucht van de buren mee
Maar ikzelf ben normaal ook gewoon fan van 'raam open'.
Huis is inderdaad al enige tijd niet meer in bezit, dus geen probleem meer. Maar kennelijk dus een foute installatie of domweg slecht ontworpen... Goed om te weten, mocht ik in de toekomst weer eens een huis laten bouwen of kopen.Armin schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:44:
[...]
Klinkt als defect ontwerp of defecte unit.
Het WTW element is doorgaans warmer dan de buitenlucht en zou dus nooit kunnen condenseren en schimmelen. En schimmel op de filter moet niet kunnen want het luchtvolume is normaal zo groot dat het vanzelf al het vocht wegblaast.
Gehorig kan inderdaad. Te vaak worden goedkope dunne buizen gebruikt en beknibbeld op de dempers bij de kast. Dat laatste is goedkoop te verhelpen. Dat eerste niet uiteraard.
Maar die schimmel is een indicatie dat er is goed mis was met het systeem qua ontwerpt of unit zelf. Mogelijk ook een combinatie - te kleine buizen, daardoor te weinig debiet en daardoor slechte ventilatie en vocht ophoping. Maar goed dat zijn zorgen voor de huidige bewoner neem ik aan
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Prima, maar laten we dan meteen een lijstje erbij zetten van welke modellen wel nog local API hebben om verwarring te voorkomenLieuwe15 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:54:
Volgens mij moeten we in de topicstart opnemen dat de lokale Daikin api er per 2021 af gegaan is en nu alleen nog maar via de cloud! (op een aantal oudere modellen na)
Hoe kom je op 4,2 kW? Slecht geisoleerd? Plat dak?Zweetkonijn schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:51:
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
3x4 mm2 heeft (veel) minder kabelverliezen dan 3x2,5 mm2. De hoge afzekering heeft te maken met grote startstromen, dat is in NL nooit zo'n probleem door de 'traagheid' van de zekering(automaat), die mogen tijdelijk veel grotere stromen hebben dan de nominale waarde.
[ Voor 107% gewijzigd door daemonix op 09-08-2021 15:07 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Gebeurd helaas wel vaker, zie TS. Heb ik me ook over verbaasd....Jeer 1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:49:
Bij ons wordt er een Daikin 3xmnm68n buitenunit geplaatst en voorlopig een binnenuit. Volgens installateur zou dit prima moeten kunnen op een aparte 16a groep met 3x2,5m2 draad. Als ik kijk wat de airco op vol vermogen nodig heeft lijkt dit wel te kloppen. Er wordt een nom vermogen van 1,9kw afgegeven voor te verwarmen. Waarom heeft Daikin dan als advies een afzekerwaarde van maar liefst 30ampere in de handleiding staan en 3x4m2? Dit zou betekenen dat er wordt afgezekerd op 6900 watt. Dat verbruikt een airco toch nooit, of mis ik iets? Daarnaast In de praktijk heeft geen enkele particulier een hoofdzekering van 3x45 ampere voor de selectiviteit. Ik vraag me serieus wat nu toegestaan en juist is zonder dat de garantie vervalt van leverancier en evt een verzekeraar
dat komt doordat deze machines overal in de wereld moeten kunnen werken. en veel stroomnetten (zie amerika) zijn erg slecht. dus een flinke vermogenspiek zoals je krijgt als een compressor kan vragen bij een harde start kan dus genoeg zijn om verbindingen en zekeringen te laten smelten.Jeer 1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:49:
Bij ons wordt er een Daikin 3xmnm68n buitenunit geplaatst en voorlopig een binnenuit. Volgens installateur zou dit prima moeten kunnen op een aparte 16a groep met 3x2,5m2 draad. Als ik kijk wat de airco op vol vermogen nodig heeft lijkt dit wel te kloppen. Er wordt een nom vermogen van 1,9kw afgegeven voor te verwarmen. Waarom heeft Daikin dan als advies een afzekerwaarde van maar liefst 30ampere in de handleiding staan en 3x4m2? Dit zou betekenen dat er wordt afgezekerd op 6900 watt. Dat verbruikt een airco toch nooit, of mis ik iets? Daarnaast In de praktijk heeft geen enkele particulier een hoofdzekering van 3x45 ampere voor de selectiviteit. Ik vraag me serieus wat nu toegestaan en juist is zonder dat de garantie vervalt van leverancier en evt een verzekeraar
met een 7kw unit zou ik wel 2.5mm kabel gebruiken direct van de autmaat. dat is meer dan voldoende om eventuele dipjes en dergelijke op te kunnen vangen. niet vergeten dat het ook andersom werkt. onder vollast wil je ook dat de unit blijft werken als iemand de kookplaat/oven/stofzuiger/whatever aanzet.
als de kans bestaat zet ik bij 3 fase woningen de warmtepompen/aircos op 1 fase en de rest van het huis op de andere fases, met name de kookplaten en zo zijn een goed voorbeeld wat je weg wilt houden van je aircos.
dan zit je goed. alleen even kijken wat er precies op de rest van die fase zit als je 3 fase hebt.Jeer 1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:53:
Oké dankje voor de duidelijke uitleg. Komt nu alleen een airco op een Hager 16b automaat. Tevens werkschakelaar (buiten) er tussen. Voor de rest niets. En we trekken ook een nieuwe 2,5 mm2 kabel.
Nu zijn de stroomnetten hier in de VS inderdaad soms matig, maar dat kan niet de verklaring zijn.flippy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:20:
[...]
dat komt doordat deze machines overal in de wereld moeten kunnen werken. en veel stroomnetten (zie amerika) zijn erg slecht. dus een flinke vermogenspiek zoals je krijgt als een compressor kan vragen bij een harde start kan dus genoeg zijn om verbindingen en zekeringen te laten smelten.
Allereerst omdat een slecht stroomnet geen grotere vermogenspiek geeft. De spanning zakt gewoon in als het stroomnet slecht is, zoals ik - wonend in het buitengebied - inderdaad soms merk (zij het niet met mijn airco). De hoofddraad is minstens 60A bij zeer antieke systemen en als nel 200A bij huizen in gasloze gebieden. Die trek je dus niet kapot met je airco.
Ik denk echter wel dat je warm bent. Hier heeft men geen 3-fase voor consumenten, maar 240V split-voltage. Een keuze voor 30A bij 3 fase zou dan 50A bij split-voltage zijn. Geen enkele consumenten split-unit vereist dat. Mijn eigen ME 8kW units hebben bijvoorbeeld een 25A 240V zekering vereiste. Echter op 208V 3 fase zoals het MKB gebruikt komt dat neer op ongeveer 30A.
Mijn gok is dus dat het nietemin komt omdat de compressor ook in de VS gebruikt wordt. Maar meer omdat de pomp of iets anders gaat waarschijnlijk pas stuk bij meer dan 30A (208-250V) en men heeft geen zin aparte waarden uit te rekenen voor elke voltage variant en elke sub-unit waar die in gebruikt wordt.
Neven voordeel is dat de standaard AWG waarden hier 15A 120V, 20A 120V en 30A 240V zijn. Andere waarden bestaan maar zijn zeldzaam en duur. (Het koste mij een maand een 25A zekering te vinden compatible met mijn oude meterkast bijvoorbeeld.) Dus een keuze van Daikin voor 30A is iets wat elektriciens hier ook erg fijn zullen vinden want dat hebben ze altijd bij zich.
Vermogen
Afmetingen 7m (L) x 4m (B ) x 2,5m (H) met gedeeltelijk schuine wanden en stukje plat dak. Ik schat de inhoud op 50 m3. Betreft een tussenwoning uit 1979 met minimale dakisolatie zoals toen gebruikelijk was. Volgens de tabel in topic startpost heb ik 50 watt per m3 nodig = totaal 2,5 kW.
Airco en kosten
Installateur werkt veel met Toshiba airco's en raadt het volgende model aan: Toshiba RAS-B10J2KVG.
Kosten bedragen €1595 inclusief installatie. Buitenunit komt op stukje plat dak boven de zolder en condensafvoerpompje is nodig om van dit water af te komen.
Zien jullie nog gekke dingen?
[ Voor 3% gewijzigd door nMad op 10-08-2021 09:57 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
ik begrijp dat zoiets niet de netste oplossing is maar het is wel een oplossing die 98.38% van alle aircoproblemen die mensen hebben na enkele jaren voorkomt.
[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 10-08-2021 11:31 ]
condenspompen gaan kapot. het is niet een kwestie van of maar waneer. of de boel raakt verstopt door gorigheid omdat men niet onderhoud. enzovoort enzovoort.fmrama schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:54:
@flippy Met die problemen van de condenspomp doel je op lekkages? Of voorzie jij nog andere problemen.?
En gewoon fatsoenlijk bijhouden
Verder is dat ding ontzettend stil, heb hem nog nooit horen lopen
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Goede tip. Ik zou dat ook heel graag willen. Maar ik zie echt geen mogelijkheid in onze situatie.flippy schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:29:
niet echt. al zou ik kijken of je niet zonder condenspompje kan door een rioolpijpje aan te leggen richting de CV afvoer of zo. condenspompen zijn gewoon een probleem en een poentieel duur probleem.
ik begrijp dat zoiets niet de netste oplossing is maar het is wel een oplossing die 98.38% van alle aircoproblemen die mensen hebben na enkele jaren voorkomt.
Situatie aan de andere kant van de wand als waar de airco komt te hangen. De verticale beige kleurige buis naast tussen de CV-ketel en de PV-omvormer is een hemelwaterafvoer van stukje plat dak. Hier is de condensafvoer van de CV-ketel / wasmachine / wasdroger ook op aangesloten.
:strip_exif()/f/image/ApiwnKK8VUWKWgc44PUtntmf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ubCkyR9OEjGbzxOMDqSnZKWl.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnen unit komt boven de 4 witte vlekken op de muur te hangen, rechts van de deur en onder de betonnen balken (te breed om er tussen te passen).
:strip_exif()/f/image/qBdHxCrAmc9uclifOu3vC9RQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie geen realistische mogelijkheid om de condensafvoer aan te kunnen sluiten op de HWA aan de andere kant van de wand.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Maar dat lijkt mij een lastige opgave, aangezien er waarschijnlijk panelen op dat dakvlak liggen..
De installateur is een paar weken geleden geweest om te inventariseren en heeft aan de hand daarvan offertes uitgebracht.
Vanwege het prijsverschil heb ik gekozen voor LG, Daikin was 25% duurder.
Een LG multisplit met twee binnen units.
Eentje voor de huiskamer de andere voor de slaapkamer.
De huiskamer was redelijk eenvoudig te installeren vanwege de korte leidingen naar de buiten unit.
De slaapkamer was een stuk lastiger ivm de lengte en de nodige bochten.
Alles is wel gelukt in één dag van wel 12 uur werk door één (heel vriendelijke en behulpzame) monteur.
Aangesloten op een bestaande groep met een werkschakelaar er tussen.
Leidingen zijn gesoldeerd aan de kant van de binnen units.
Aan de kant van de multisplit unit voorzien van flares met een ingenieus apparaat wat aan de leidingen automatisch mooie tuutjes maakt zodat ze kunnen worden aangesloten.
Alles met stikstof getest op lekken en ook ivm het solderen voorzien van stikstof.
Vacuüm getrokken en water eruit gehaald, daarna de R32 erin vanuit de unit.
Slaapkamer unit is voorzien van een condenspompje, deze is nodig vanwege de loop van de leidingen.
Moet langs het plafond, over een deur en daarna via de overloop naar beneden.
Pompje is weggewerkt in de goot op de overloop dus buiten de slaapkamer.
Eventuele geluiden hoor je dus niet.
Pompje is ook heel klein en past in de goot.
Wat is het geworden?
LG MU2R17 ULO
LG PC09SQ NSJ (standard plus, 2,5KW) slaapkamer
LG PC12SQ NSJ (standard plus, 3,5KW) huiskamer
Ik ben erg tevreden over de installatie en werking tot nu toe.
Nog niet veel kunnen testen.
WiFi werkt ivm met de LG ThinQ app.
Werkt ook via Google Assistent.
Ik kan dus roepen: “hey Google wat is de temperatuur?” Antwoord is dan de twee temperaturen in de huis-en slaapkamer plus of ze aan/uit staan.
O ja, perspectief van de slaapkamer is wat vreemd, bed staat nog niet op z’n plaats.
Unit hangt wel mooi recht boven het bed.
:strip_exif()/f/image/6XUD26d5BTRNCYvQwXZzc18k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pd5hdsx6txUkWEI6Ca8dAxSc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kvjr75DtjvotIBr2QjaeCMUj.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij draait nu bij het testen verder ook prima (denk ik). Als de fans een beetje flink draaien en een lage temperatuur ingesteld, komt er een temperatuur uit van 11 a 12 graden met 3 units aan en 10 graden met 2 units aan (veel warmte en lucht verplaatsing over de verdamper).flippy schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:50:
[...]
nominale vermogen begrijp je redelijk. er is wat meer factoren dan dat. maar voldoende for the time being.
probleem is dat de lucht in de kamer niet zoveel energie kan vasthouden. dus wil je meer vermogen overbrengen van je interieur en de muren (waar de warmte inzit) moet je dus een groter temperatuursverschil maken. dus dat betekent dat je 5kw unit bijvoorbeeld vriestemperaturen moet gaan blazen wil je snel vermogen overbrengen. dat is totaal niet comfortabel en de meeste systemen willen dat ook niet om die reden. je moet turbo knoppen en fans handmatig hoog zetten en temperaturen kunstmatig laag om in de buurt te komen van het volle vermogen. met name panasonic is flink conservatief met zulke grote temperatuursverschillen.
ook zullen units zichzelf afremmen als ze de luchttemperatuur hard zien dalen. de B merken zoals haier hebben niet de (technische) mogelijkheid om dat netjes te doen en rammen wel gewoon steenkoude lucht door de kamer tot de setpoint bereikt is.
je CV ketel draait ook niet de hele dag op vol vermogen. dat doet ie alleen tot het water de temperatuur bereikt heeft en dan schaalt ie af (net als een airco) tot de termostaat zegt dat het goed is.
het probleem is simpelweg tijd. meer vermogen in een kamer jassen is niet rendabel, effcient of comfortabel. het kost gewoon tijd om met lucht dingen af te koelen. dus draai je vrijwel altijd onder deellast. als je eenmaal op je richttemperatuur gekomen bent (en de kamer is afgekoeld) hoef je alleen maar bij te houden. en wat je wilt is dat DIE last boven het absolute minium zit van je systeem zodat hij constant blijft koelen. immers wil je niet dat de compressor afslaat steeds. helemaal snachts niet als de last het laagste is en de unit het meest effcient en je minium afgifte dus ook hoger is dan overdag.
pro tip: als je energie wilt bespraren en je hebt een beejte degelijke isolatie (en daltarief op je energiecontract!) moet je snachts je woonkamer afkoelen naar 18c of zo. dan kan je bijna de hele dag doen zonder de airco aan te zetten.
Als de fans op fluisterstand of stand 1 staat 5 tot 6 graden uit één enkele unit of zo'n 8 tot 9 graden met 3 units aan (weinig luchtverplaatsing over de verdamper). Compressor toert al heel snel terug naar 15hz, zelfs met 3 units aan. Ook als ik het op stand 4 blazen zet en 18 graden. Dat vond ik nog wel even gek. Alsof die begrenst wordt.
Dat was bij de vorige unit, met de problemen niet zo, dan was het laagste rond de 20, maar veelal draaide het rond de 30hz. als ik alles aan had staan.
Moet het warme weer nog even afwachten wat het dan doet. Nu is het met 20 graden buiten en 21 binnen weinig test weer. Volgens mij is dit wel aardig denk ik? Als je het anders ziet hoor ik het graag.
Als ik naar het plaatje kijk:
/f/image/fCWQrXbmPYy0sjXvMMdKWE8I.png?f=fotoalbum_large)
Moet ik dit dan meer zien als het koelvermogen wat binnen afgegeven wordt met enerzijds 3 binnenunits en anderzijde 4 binnenunits? Dat daar dan ook het verschil in vermogen door ontstaat? Meer capaciteit door de verdeling over 4 units?
je moet niet kijken naar de uitgaande temperatuur maar de delta tussen de lucht die aangezogen word versus die eruit komt. dat zegt iets over het vermogen wat word afgegeven. (mits je dat ook doet bij de condensor buiten)Sarge78 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:25:
[...]
Hij draait nu bij het testen verder ook prima (denk ik). Als de fans een beetje flink draaien en een lage temperatuur ingesteld, komt er een temperatuur uit van 11 a 12 graden met 3 units aan en 10 graden met 2 units aan (veel warmte en lucht verplaatsing over de verdamper).
Als de fans op fluisterstand of stand 1 staat 5 tot 6 graden uit één enkele unit of zo'n 8 tot 9 graden met 3 units aan (weinig luchtverplaatsing over de verdamper). Compressor toert al heel snel terug naar 15hz, zelfs met 3 units aan. Ook als ik het op stand 4 blazen zet en 18 graden. Dat vond ik nog wel even gek. Alsof die begrenst wordt.
Dat was bij de vorige unit, met de problemen niet zo, dan was het laagste rond de 20, maar veelal draaide het rond de 30hz. als ik alles aan had staan.
Moet het warme weer nog even afwachten wat het dan doet. Nu is het met 20 graden buiten en 21 binnen weinig test weer. Volgens mij is dit wel aardig denk ik? Als je het anders ziet hoor ik het graag.
Als ik naar het plaatje kijk:
[Afbeelding]
Moet ik dit dan meer zien als het koelvermogen wat binnen afgegeven wordt met enerzijds 3 binnenunits en anderzijde 4 binnenunits? Dat daar dan ook het verschil in vermogen door ontstaat? Meer capaciteit door de verdeling over 4 units?
lager is niet beter ook in dit geval omdat te lage temperaturen erg oncomfortabel zijn als je in de luchtstroom zit.
het systeem is ook lastig te beoordelen op mankementen als het niet op vollast draait. en zulke systemen draaien vrijwel nooit op vollast ook al wil je dat zolas je al hebt ondervonden.
dat je compressor weing doet is simpel: de buitentemperatuur en binnentemperatuur is relatief laag. dus je kan het vloeibare koelmiddel buiten lekker afkoelen (een airco is ook snachts efficienter dan overdag) waardoor er meer warmte afgevoerd word en het koelmiddel dus gemakkelijker warmte kan opnemen binnen. je kan dus hetzelfde werk doen met minder werk van de compressor.
nadeel van meer units aanzetten is dat er gewoon meer massatroom is. dus de compressor moet gewoon wat harder lopen om voldoende koelmiddel rond te krijgen. hoeveel dat koudemiddel te doen krijgt ligt aan de electronica en hoe de ventielen worden ingesteld. daarom is het ook niet handig om superdiep in alle waardes te duiken tenzij je de interne tabellen kent die in de unit geprogrammeerd zijn. er zijn simpelweg teveel variabelen. bij "domme" units zoals haier met een zuiger ipv een EEV is het allemaal een stuk simpeler maar de A merken zijn te wispelteurig in hun gedrag om de concepten goed te begrijpen of leren.
daarom hebben alle units een testmodus voor de monteur die de unit forceert in maximaal koelen en dan schijt heeft aan comfort of wat dan ook. anders kan je niet goed meten wat er eventueel mis is.
fun fact: koelmonteurs kijken vrijwel niet naar de luchttemperaturen, alleen de temperaturen en drukken van het koelmiddel.
o ja, het genoemde min en max vermogen is gebaseerd op diverse omstandigheden en zijn de extremen. dus die hoge waardes haal je als het juist warm of juist koud is buiten. maar wat die temperaturen zijn moet je in de handleiding gaan zoeken.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 10-08-2021 20:30 ]
Al lezende hier kwam in een post van @lemming_nl tegen (lemming_nl in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen") en deze oplossing sprak me erg ook, mede omdat ik boven deze verdieping een vliering zolder heb waar de binnen unit + Airzone kan worden geplaatst en daarnaast een zolder kamer is met knieschotten waar buizen kunnen worden gelegd. De vliering bevindt zich aan einde van de gang en direct boven de 3 kamers daar, de kamers aan andere kant van het huis kan ik dus bereiken via de knieschotten. Aanzuigen zou ik dan in de gang doen (en ervoor zorgen dat er onder de deuren genoeg ruimte is voor luchtstroom).
So far so good, ik heb ook contact gezocht met 123klimaatshop omdat zij het Airzone systeem verkopen. Helaas installeren zij niet bij ons in de buurt (te ver weg). Vandaar mijn eerste vraag, kan iemand een bedrijf aanbevelen die kanaal units installeert bij particulieren in de regio ’t Gooi, Amersfoort, Utrecht?
Verdere tips, tricks en advies zijn natuurlijk ook van harte welkom. Ik had al begrepen dat ik voor geïsoleerde buizen moet gaan en de flexibele kanalen slechts voor laatste stukje moet bewaren.
Dank iedereen!
:strip_exif()/f/image/sZ2vvsL6VAU7v67au94IZZ7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
als je nog knaken wil besparen hierop zijn er wel opties aangezien die tokos de hoofdprijs vragen voor particuliere installaties maar die kunnen hier niet genoemd worden.
Nu heb ik hier in het topic al verschillende keren mensen horen roepen “Ik koop m’n materiaal in Italië/Duitsland/etc, dat scheelt een hoop”.
Maar welke webshops of leveranciers zijn betrouwbaar? Ik heb nooit eerder wat uit Italië o.d. laten komen.
Edit: Graag Daikin of Mitsubishi.
[ Voor 4% gewijzigd door Zweetkonijn op 12-08-2021 09:32 ]
Je weet dat je een airco niet zelf in bedrijf kunt stellen?
[ Voor 20% gewijzigd door Slasher op 12-08-2021 09:41 ]
Elect a clown, expect a circus.
Vergeet garantie niet!Slasher schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:40:
@Zweetkonijn Ik denk dat je het beste dit topic Airco bestellen in het buitenland kunt vragen.
Je weet dat je een airco niet zelf in bedrijf kunt stellen?
Beetje lastig garantie claimen op units uit het buitenland.
(Gedeeltelijk) zelf wat installeren zou kunnen maar dan moet een installateur daarin ook mee moeten gaan.
Hij kan immers niet zien of jij de leidingen e.d. wel juist hebt aangelegd zonder knikken erin.
Offerte 1
Mitsubishi heavy Industries SCM45ZS-W Multi split buitendeel
4.5kW
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK20ZS-W 2,0 kW
(slaapkamer)
Mitsubishi heavy Industries Wandunit SRK35ZS-W 3,5 kW
(gang)
3995 euro incl BTW.
Offerte 2:
Panasonic TZ35-WKE
Panasonic CS-TZ20-WKEW
PANASONIC CU-2Z50TBE
€ 4.250,00 incl. BTW
Offerte 3:
DAIKIN FTXM-20M
DAIKIN FTXM-35R
DAIKIN 2MXM50M9
€ 4500,00 incl. BTW
Offerte 4:
DAIKIN 2MXM50N9
DAIKIN FTXM20R
DAIKIN FTXM35R
4.356,00 incl. BTW
Offerte 5:
DAIKIN 2MXM50
DAIKIN FTXM25R (let op is de 25, dus daar zit misschien nog wat rek naar beneden in)
DAIKIN FTXM35R
4.195,00 incl BTW
De laatste offerte die nu binnen is, is na aanraden van @_Arthur. Niet uitgekomen wat ik gehoopt had, zelfs duurder dan zijn offerte hier met Stylish. Gaat hem zo niet worden dus, ik ga in november wederom offertes opvragen en dan zien we wel verder.Offerte 6:
DAIKIN 2MXM50
DAIKIN FTXM20R
DAIKIN FTXM35R
4.875,00 incl BTW, waarvan de volgende onderdelen (alles genoemd hierna is ex BTW) 2725 voor de binnen + buiten delen is, 1500 euro voor uurtarief (20 uur, daar zal vast reistijd bij zitten (80km afstand), 650 euro aan materiaal
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Materiaal wordt ook alleen maar duurder, kan idd maar zo zijn dat de prijs niet heel veel in veranderd.Vorkie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:50:
@Oekol Overvraag je niet de leveranciers... ze zijn niet gek natuurlijk. Jij hebt nu een aanbod voor 4000 euro voor MHI,. in November zal diezelfde leverancier er niet ver vanaf gaan zitten.
Jouw offerte 5 komt zo’n beetje overeen met mijn Daikin offerte.Oekol schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:31:
Even weer een overzicht van de offertes tot nu toe:
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
De laatste offerte die nu binnen is, is na aanraden van @_Arthur. Niet uitgekomen wat ik gehoopt had, zelfs duurder dan zijn offerte hier met Stylish. Gaat hem zo niet worden dus, ik ga in november wederom offertes opvragen en dan zien we wel verder.
Zelfde units.
Ik heb echter gekozen voor LG omdat dit toch aanzienlijk goedkoper was.
Hangt allemaal ook wel af hoe de lengtes van de leidingen zijn en hoeveel werk het voor de installateur is ivm gaten in de muur of vloer enz.
Ik wil je per PB wel de naam van mijn airco monteur doorgeven.
Wellicht wel, wellicht niet. Kreeg het als tip van @flippy. Moet ook gewoon zeggen dat ik er best wel klaar mee ben en dat ik wel had verwacht dat het bij deze partij 1 van de goedkopere zou worden, afgezien de afstand.Vorkie schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:50:
@Oekol Overvraag je niet de leveranciers... ze zijn niet gek natuurlijk. Jij hebt nu een aanbod voor 4000 euro voor MHI,. in November zal diezelfde leverancier er niet ver vanaf gaan zitten.
We hebben wij ons wel veel leiding nodig, zo rond de 15 a 18 meter. En de bigfoot schijnt hier extra kosten te zijn, als ze hem liever willen ophangen ook prima. Hoorde juist dat bigfoots weinig meerkosten zijn dan het ophangen en leek me makkelijker voor hun.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Inderdaad.Speedfightserv schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:33:
[...]
Materiaal wordt ook alleen maar duurder, kan idd maar zo zijn dat de prijs niet heel veel in veranderd.
Hoorde van de monteur die hier was dat de rollen leidingen flink in prijs waren gestegen.
Is vooral koper dus de prijs van metalen geldt.
klopt. een 20m rolletje dubbele leiding koste eerder bij wasco rond de 92 ex. btw. nu 116 ex.btw.HoppyF schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:09:
[...]
Inderdaad.
Hoorde van de monteur die hier was dat de rollen leidingen flink in prijs waren gestegen.
Is vooral koper dus de prijs van metalen geldt.
in een half jaar tijd 24 euro bovenop gekomen.
Verklaart alleen nauwelijks de hogere prijzen, 100,- extra bij 80m aan leidingen, dat is nagenoeg niks en meer dan genoeg lengte voor ieder normaal woonhuis.Speedfightserv schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:32:
[...]
klopt. een 20m rolletje dubbele leiding koste eerder bij wasco rond de 92 ex. btw. nu 116 ex.btw.
in een half jaar tijd 24 euro bovenop gekomen.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
T is wel inkoop prijs, dus de installateur doet er rustig nog 30% er bovenop.Team-RiNo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:01:
[...]
Verklaart alleen nauwelijks de hogere prijzen, 100,- extra bij 80m aan leidingen, dat is nagenoeg niks en meer dan genoeg lengte voor ieder normaal woonhuis.
En het is ook wel het hele liedje wat nu overal rond zingt "door corona, levering, grondstof te kort etc. zijn de prijzen omhoog gegaan" blabla.
Tuurlijk zijn er wel dingen (flink) duurder geworden, maar t wordt wel eentonig op dit moment en het is een mooi moment om je producten wat duurder te maken.
Ik heb een nieuwbouw huis gekocht en moet dus veel dingen nieuw kopen, ik weet dus waar ik het over heb
[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 12-08-2021 16:00 ]
Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic