erusnex schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 05:21:
Mijn verbruik : 836 M3 gas enkel en alleen voor CV en ongeveer 40m3 op jaarbasis voor de douche.
De 836m3 houdt een nachtverlaging in tot een temperatuur van 17,5 graden Celsius. Dit vanaf 22:00. De verwarming zetten we op 20,5 graden Celsius wanneer we thuis zijn tot de nachtverlaging in werking treedt.
...
Ik weet niet tot welke temperatuur je CV ketel het water opstookt en wat de retour temperatuur is, maar stel dat je met t
a=60
oC en t
r=40
oC stookt, dan is het rendement van je CV ketel ~101% van de onderwaarde.
Dus je jaarlijkse verwarmingsvraag is ongeveer 836m
3 Gas * 31.65 MJ/m
3 / 3.6 kWh/MJ *101% ketelrendement = 7424 kWh aan Warmte.
Mijn gehele beneden verdieping is 48m2 en bedraagt 120m3. Waarvan 35m2(88m3)bestaat uit de open keuken en woonkamer. De rest is hal en het kleine kamertje.
Wanneer ik dus de 120m3 vermenigvuldig met factor 50 dan zou ik dus een airco nodig hebben met een vermogen van 6000w.
Dan zou ik een Daikin ururu sarara van 5KW moeten nemen, een MHI van 7.1 kw of een Daikin perfera 7.1 kw moeten nemen.
Van je jaarlijkse verwaming gebruik je ongeveer 1% op de koudste dag, dat zou in jouw geval dus ongeveer 75 kWh zijn.
Met 24h per dag verwarmen kom je dan op een benodigd vermogen van 3.1 kW.
Als je net als nu alleen wilt verwarmen als je thuis bent, dan zal je veel meer vermogen nodig hebben (3x) om je huis weer terug op temperatuur te brengen en dan kom je er achter dat je simpelweg niet zoveel vermogen af kan geven aan de lucht zonder dat deze onbehaaglijk warm wordt en dat dit dus met airco's geen goed idee is.
Ze raden aan rekening te houden met -10 °C. Dan is er nog maar ongeveer 2,4kw vermogen. Te weinig dus en volgens mij ook bullshit. De gemiddelde temperatuur in de winter maanden november-december-januari-februari is ongeveer 5 graden Celsius.
Ik weet niet in welk land jij woont, maar in Nederland is de gemiddelde etmaal temperatuur als volgt verdeeld:
Daat betekend dus dat er gemiddeld 100 dagen per jaar zijn dat de gemiddelde etmaal temperatuur onder de 5
oC komt.
Als je een elektrisch kacheltje als backup hebt, blijft het zinnig om rekening te houden met een etmaal temperatuur van -7
oC en je vermogen daarop te baseren, zonder backup verwarming zal je met -15
oC rekening moeten houden als je het niet koud wilt hebben in het uitzonderlijk geval dat dit gebeurd.
Je hebt je huis flink geisoleerd, zeker als het dak straks ook gedaan is, dat betekend dat je oude radiatoren overbemeten zijn en met lage temperatuur nog best wel eens voldoende afgifte vermogen kunnen hebben. Ik zou eens kijken of je deze winter je huis warm kan krijgen door de CV ketel te begrenzen in vermogen zodat je met een lage temperatuur stookt, dan weet je ook of je wel lage temperatuur radiatoren nodig hebt om met een lucht/water warmte pomp uit de voeten te kunnen, of dat het zo ook al werkt.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR