Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.487 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:45
Speedfightserv schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

T is wel inkoop prijs, dus de installateur doet er rustig nog 30% er bovenop.

En het is ook wel het hele liedje wat nu overal rond zingt "door corona, levering, grondstof te kort etc. zijn de prijzen omhoog gegaan" blabla.

Tuurlijk zijn er wel dingen (flink) duurder geworden, maar t wordt wel eentonig op dit moment en het is een mooi moment om je producten wat duurder te maken. :)

Ik heb een nieuwbouw huis gekocht en moet dus veel dingen nieuw kopen, ik weet dus waar ik het over heb ;)
Inderdaad hetzelfde liedje.
Alles wordt duurder….
Daarom heb ik recent de knoop maar doorgehakt en een airco genomen.
Ok, het is dan nu misschien geen hete zomer maar het comfort is wel prettig om te hebben.

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 13:44
Wij hebben sinds een paar maand een Mitsubishi Electric airco voor de bovenverdieping. Hij doet het fantastisch maar ik heb toch een vraag. De buitenunit maakt onder wat zwaardere last een constant fluitend geluid. Het is geen hoge fluit, beetje een middentoon als je begrijpt wat ik bedoel. Bij lagere belasting is hij fluisterstil verder. Is dit normaal of reden om de verkoper/installateur een belletje te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erusnex
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09-2021
Goeiedag,
Ik heb jullie oude topic al helemaal gelezen. Het nieuwe topic al gedeeltelijk. Ik zit ondertussen al een jaar toch al met het idee te spelen om een L/L warmtepomp te installeren.
Mijn situatie voor wie het interesseert:
Rijhuis van bouwjaar 1956 met 97m2 oppervlakte , In de herfst van 2020 voorzien van spouwmuurisolatie en HR++ kozijnen.(Ik heb al spijt dat ik geen HR+++ glas heb, maar dat had in mijn situatie niet veel uitgemaakt).
Ik twijfel nog tussen zelf het dak aan de binnenzijde te isoleren of nog 2-3 jaar te wachten tot het dak volledige gerenoveerd word. Ik heb nu volgens mij geen of weinig dakisolatie. Mij lijkt het beter om te wachten tot dan.
De Hoogrendementsketel ketel uit 2016 word enkel nog gebruikt voor de CV en warm water voor de badkamer.
Mijn verbruik : 836 M3 gas enkel en alleen voor CV en ongeveer 40m3 op jaarbasis voor de douche.
De 836m3 houdt een nachtverlaging in tot een temperatuur van 17,5 graden Celsius. Dit vanaf 22:00. De verwarming zetten we op 20,5 graden Celsius wanneer we thuis zijn tot de nachtverlaging in werking treedt. Enkel de radiatoren op de beneden verdieping staan open, die op de eerste verdieping staan dicht.Wanneer het 20,5 graden in de woonkamer is, is het 17 graden in de slaapkamer.
De radiatoren zijn van de jaren 60 en aan vervanging toe, ik heb nog dikwandige opbouw buizen in de kamers lopen en eigenlijk om mijn huis netjes te kunnen afwerken moet de centrale verwarming er volledig uit. Nieuwe lage temp radiatoren kosten natuurlijk ook het nodige en zouden noodzakelijk zijn om van het gas af te kunnen. Het wordt eigenlijk te duur voor iemand die het alleen moet betalen.
De oplossing voor mij zou dus natuurlijk een L-L warmtepomp zijn.
Een single unit voor de beneden verdieping en een multi voor de bovenverdieping.

Mijn gehele beneden verdieping is 48m2 en bedraagt 120m3. Waarvan 35m2(88m3)bestaat uit de open keuken en woonkamer. De rest is hal en het kleine kamertje.
Wanneer ik dus de 120m3 vermenigvuldig met factor 50 dan zou ik dus een airco nodig hebben met een vermogen van 6000w.
Dan zou ik een Daikin ururu sarara van 5KW moeten nemen, een MHI van 7.1 kw of een Daikin perfera 7.1 kw moeten nemen.
Ze raden aan rekening te houden met -10 °C. Dan is er nog maar ongeveer 2,4kw vermogen. Te weinig dus en volgens mij ook bullshit. De gemiddelde temperatuur in de winter maanden november-december-januari-februari is ongeveer 5 graden Celsius.
De daikin US van 5kw levert bij 5 graden 6kw en de daikin US van 3,5KW levert dan nog 5KW warmte.

De 3,5kw heeft een hogere scop en is eigenlijk tijdens de zomer, herfst en lente interessanter dan de 5KW.
In de winter zou ik wel eens vermogen te kort kunnen komen t.o.v de 5kW.

Wat zou het slimste zijn ? Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
erusnex schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 05:21:
...
Ze raden aan rekening te houden met -10 °C. Dan is er nog maar ongeveer 2,4kw vermogen. Te weinig dus en volgens mij ook bullshit. De gemiddelde temperatuur in de winter maanden november-december-januari-februari is ongeveer 5 graden Celsius.
De daikin US van 5kw levert bij 5 graden 6kw en de daikin US van 3,5KW levert dan nog 5KW warmte.
...
Gemiddelden zijn leuk, maar per definitie dus warmer dan de koudste dagen. Er zijn er hier die bewust klein bemeten en in die paar koude dagen bijverwarmen met een electrische kachel.

Maar voor de meesten is het beste advies dus toch bemeten voor die zeldzame -10 zodat je ook dan niet te koud komt. Ook al betekent dat de rest van het jaar iets te veel vermogen.

Dat gezegd hebbende voor 120 m3 is 6kW nominaal best veel. Ik weet niet waar die magische factor 50 vandaan komt die je aanhaalt? Maar je woonkamer is maar ~90m3 dus kleiner kan denk ik. Die hal en andere kamer zullen wel op koudere dagen fris blijven, want de ervaring hier is dat die warmte lucht toch niet zo makkelijk door hallen en deuropeningen gaat.

Ik zou dus bemeten voor die 90 m3 en iets van 3.5kW nominaal lijkt mij voldoende zelfs voor die zeldzame -10, al zal die dan wel flink stampen. Voor de hal en de kleine kamer wordt het dan denk ik wel dus fris, tenzij je heel erg goede luchtventilatie hebt. Maar of je daar een 2e unit voor wil nemen? Ik zou daar eventueel die 20 euro electrische kachel voor klaarzetten in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 13:05

Tazzios

..

Mijn Samsung duosplit Airco geeft error E201 E202 (communicatie errors). De laatste 3 jaar gaf hij dit wel vaker aan maar viel dit meestal met een herstart te verhelpen maar sinds juni werkt dit trucje helaas niet meer.
We vermoeden dat het aan het communicatieprint ligt in de buiten unit. Dit omdat we hebben geprobeerd om maar 1 unit aan te sluiten, maar bij beide mogelijkheden kwam de error weer naar boven.

Vraag:
Heeft iemand enig adres waar ik mogelijk een nieuwe print kan bestellen voor mijn duosplit Samsung AJ050FCJ2EH uit 2014?
Indien ik er op zoek kom ik meerdere site tegen die dezelfde kleinere onderdelen aanbieden maar geen prints.
Om de installatie al vervangen voor een nieuwe vind ik wat prijzig.(hoewel ik dan waarschijnlijk zelf wat uit zuid europa bestel.)

[ Voor 7% gewijzigd door Tazzios op 14-08-2021 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erusnex
Armin schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 05:46:
[...]

Gemiddelden zijn leuk, maar per definitie dus warmer dan de koudste dagen. Er zijn er hier die bewust klein bemeten en in die paar koude dagen bijverwarmen met een electrische kachel.

Maar voor de meesten is het beste advies dus toch bemeten voor die zeldzame -10 zodat je ook dan niet te koud komt. Ook al betekent dat de rest van het jaar iets te veel vermogen.

Dat gezegd hebbende voor 120 m3 is 6kW nominaal best veel. Ik weet niet waar die magische factor 50 vandaan komt die je aanhaalt? Maar je woonkamer is maar ~90m3 dus kleiner kan denk ik. Die hal en andere kamer zullen wel op koudere dagen fris blijven, want de ervaring hier is dat die warmte lucht toch niet zo makkelijk door hallen en deuropeningen gaat.

Ik zou dus bemeten voor die 90 m3 en iets van 3.5kW nominaal lijkt mij voldoende zelfs voor die zeldzame -10, al zal die dan wel flink stampen. Voor de hal en de kleine kamer wordt het dan denk ik wel dus fris, tenzij je heel erg goede luchtventilatie hebt. Maar of je daar een 2e unit voor wil nemen? Ik zou daar eventueel die 20 euro electrische kachel voor klaarzetten in de kast.
Wel die factor 50 die ik aanhaal kan ik terugvinden op verschillende sites. Ik verwacht zelf ook dat de hal fris zal zijn. In een tweede fase zou ik dan sowieso de 3 slaapkamers,hobbykamer en ook de hal zou ik hier dan eventueel van binnenuit kunnen voorzien. Moet ik alleen wel een buitenunit vinden die 6 binnenunits ondersteund. Volgens mij heeft Mitsubishi die.
Het zou ook de bedoeling zijn dan ik met de airco inverter geen of een zeer beperkte nachtverlaging toepas en dan verwacht ik dat het op de echt koude dagen wel snor moet lopen. Ik heb eventueel ook nog een schouw waar ik een pelletkachel zou kunnen inbouwen. Dus oplossingen zijn er denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Mijn verbruik : 836 M3 gas enkel en alleen voor CV en ongeveer 40m3 op jaarbasis voor de douche.

De 836m3 houdt een nachtverlaging in tot een temperatuur van 17,5 graden Celsius. Dit vanaf 22:00. De verwarming zetten we op 20,5 graden Celsius wanneer we thuis zijn tot de nachtverlaging in werking treedt.
...
Ik weet niet tot welke temperatuur je CV ketel het water opstookt en wat de retour temperatuur is, maar stel dat je met ta=60oC en tr=40oC stookt, dan is het rendement van je CV ketel ~101% van de onderwaarde.
Dus je jaarlijkse verwarmingsvraag is ongeveer 836m3 Gas * 31.65 MJ/m3 / 3.6 kWh/MJ *101% ketelrendement = 7424 kWh aan Warmte.
Mijn gehele beneden verdieping is 48m2 en bedraagt 120m3. Waarvan 35m2(88m3)bestaat uit de open keuken en woonkamer. De rest is hal en het kleine kamertje.
Wanneer ik dus de 120m3 vermenigvuldig met factor 50 dan zou ik dus een airco nodig hebben met een vermogen van 6000w.
Dan zou ik een Daikin ururu sarara van 5KW moeten nemen, een MHI van 7.1 kw of een Daikin perfera 7.1 kw moeten nemen.
Van je jaarlijkse verwaming gebruik je ongeveer 1% op de koudste dag, dat zou in jouw geval dus ongeveer 75 kWh zijn.
Met 24h per dag verwarmen kom je dan op een benodigd vermogen van 3.1 kW.
Als je net als nu alleen wilt verwarmen als je thuis bent, dan zal je veel meer vermogen nodig hebben (3x) om je huis weer terug op temperatuur te brengen en dan kom je er achter dat je simpelweg niet zoveel vermogen af kan geven aan de lucht zonder dat deze onbehaaglijk warm wordt en dat dit dus met airco's geen goed idee is.
Ik weet niet in welk land jij woont, maar in Nederland is de gemiddelde etmaal temperatuur als volgt verdeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO9ShH09qeqfTnFsmlxdu-sMUM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p9p0wQcSmuRWdc5HEks3BdZ5.png?f=user_large

Daat betekend dus dat er gemiddeld 100 dagen per jaar zijn dat de gemiddelde etmaal temperatuur onder de 5oC komt.
Als je een elektrisch kacheltje als backup hebt, blijft het zinnig om rekening te houden met een etmaal temperatuur van -7oC en je vermogen daarop te baseren, zonder backup verwarming zal je met -15oC rekening moeten houden als je het niet koud wilt hebben in het uitzonderlijk geval dat dit gebeurd.
Wat zou het slimste zijn ? Alvast bedankt
Je hebt je huis flink geisoleerd, zeker als het dak straks ook gedaan is, dat betekend dat je oude radiatoren overbemeten zijn en met lage temperatuur nog best wel eens voldoende afgifte vermogen kunnen hebben. Ik zou eens kijken of je deze winter je huis warm kan krijgen door de CV ketel te begrenzen in vermogen zodat je met een lage temperatuur stookt, dan weet je ook of je wel lage temperatuur radiatoren nodig hebt om met een lucht/water warmte pomp uit de voeten te kunnen, of dat het zo ook al werkt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Domme vraag misschien maar ik heb het nog niet kunnen vinden.
Hoe kan ik redelijk eenvoudig zien hoeveel energie mijn LG airco verbruikt?
De LG ThinQ app werkt goed maar daar staat niets in over het verbruik.

Ik hoef niet op de cent nauwkeurig te weten wat het verbruik is maar een indicatie zou wel leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
HoppyF schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:34:

Ik hoef niet op de cent nauwkeurig te weten wat het verbruik is maar een indicatie zou wel leuk zijn.
Slimme stekker ertussen stoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
HoppyF schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:34:

Energieverbruik zit gewoon in de app hoor :)
Airco aanklikken en drie puntjes rechtsboven -> Energiebewaking

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 14-08-2021 17:29 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Vorkie schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

Slimme stekker ertussen stoppen :)
Dat kan, maar liever zonder natuurlijk als er al iets ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Martinusz schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:26:
[...]

Energieverbruik zit gewoon in de app hoor :)
Airco aanklikken en drie puntjes rechtsboven -> Energiebewaking
Alles al bekeken zo ongeveer maar ik zie alleen maar dit als ik op de drie puntjes heb geklikt.
Ik gebruik de LG ThinQ app op een iPhone SE 2020.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOTbVtBGXHGGJ3S16_jl7Ykk4bM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Igij9vSVTUXwEUvj8wvfWYaJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_AQDBM9jJ6k1ICknYrhWokfuRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8D4OwbcUx162yDbppMDrkubQ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
HoppyF schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:45:
[...]

Alles al bekeken zo ongeveer maar ik zie alleen maar dit als ik op de drie puntjes heb geklikt.
Ik gebruik de LG ThinQ app op een iPhone SE 2020.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is raar, bovenaan staat bij mij energiebewaking :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:06
Martinusz schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 18:03:
[...]

Dat is raar, bovenaan staat bij mij energiebewaking :?
Bij mij is dat ook te zien in de app. Maar je kunt het actuele verbruik zien door 3 seconden op de "energy ctrl" knop te drukken

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexfop
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:18
Volgens mij werkt dat alleen als een een single split hebt. Bij multisplits werkt dat niet, voor zover ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Headshot_NL schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:14:
[...]

Bij mij is dat ook te zien in de app. Maar je kunt het actuele verbruik zien door 3 seconden op de "energy ctrl" knop te drukken
Energy CTRL knop heb ik ook en kan erop drukken, dan staat er 40, 60, 80% of zoiets.
Echter knop 3 seconden indrukken doet niets.

Ik heb een multisplit met twee binnen units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Laatst online: 23:58
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:09:
[...]

Een airco (behalve één type Daikin) ventileert helemaal niet. Dus daar moet je niet op rekenen.

Voor wat betreft het effect van ionisatie op virusdeeltjes is dit nog niet echt bekend, aldus dit rapport van de RIVM. Op paginanummer 12 2.2 de relevante sectie:

[...]

Maar ze lijken te suggereren dat het wel werkt, alleen weten ze schijnbaar niet of het aan de ionisatie zelf ligt of aan de bijproductie van O3.

Maar luchtverplaatsing creëren zonder ventilatie en zonder filtratie of UV (deze methode werkt volgens mij het beste tegen virussen), dat is inderdaad niet handig als het aankomt op de overdracht van COVID of andere virussen binnenshuis. Dit geldt dus niet alleen voor een airco, maar ook als je gewoon een ventilator gebruikt.
Zorgt die ionisatie wel voor een fijner comfort in de kamer?

Wij krijgen begin volgend jaar de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 1999, energielabel A). Geld speelt geen rol (althans, niet wat dit onderwerp betreft :+)

We wensen simpelweg het meest prettige binnenklimaat. Het liefst met ventilatie, maar naar wat ik begrepen heb doet alleen de Daikin US dat en maakt die functie enorm veel lawaai (te veel om rustig te kunnen slapen). Wat jammer is want mijn vriendin draait vaak nachtdiensten en overdag slaapt ze dan het liefst met de ruimen dicht vanwege de herrie op straat (wat wel mee zal vallen in ons nieuwe huis), maar ze krijgt het voor haar gevoel al snel benauwd. Snachts slapen we altijd met het raam open, zelfs in de winter.

Hoe dan ook, om een lang verhaal kort te maken. We twijfelen tussen de nieuwste generatie Panasonic (Etherea nanoe x 2021 model) en de Daikin Perfera. Gaat om 2 slaapkamers en de zolder. Die Panasonic heeft ionisatie en de Daikin niet, maar volgens mij zijn ze verder vrijwel gelijk. Zorgt die ionisatie voor een fijner gevoel wat betreft het binnenklimaat?

Iemand die tussen dezelfde 2 modellen heeft getwijfeld en mij kan helpen richting een bepaald merk/model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 17-09 10:15
outlandos schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:41:
[...]

Zorgt die ionisatie wel voor een fijner comfort in de kamer?

Wij krijgen begin volgend jaar de sleutel van ons nieuwe huis (bouwjaar 1999, energielabel A). Geld speelt geen rol (althans, niet wat dit onderwerp betreft :+)

We wensen simpelweg het meest prettige binnenklimaat. Het liefst met ventilatie, maar naar wat ik begrepen heb doet alleen de Daikin US dat en maakt die functie enorm veel lawaai (te veel om rustig te kunnen slapen). Wat jammer is want mijn vriendin draait vaak nachtdiensten en overdag slaapt ze dan het liefst met de ruimen dicht vanwege de herrie op straat (wat wel mee zal vallen in ons nieuwe huis), maar ze krijgt het voor haar gevoel al snel benauwd. Snachts slapen we altijd met het raam open, zelfs in de winter.

Hoe dan ook, om een lang verhaal kort te maken. We twijfelen tussen de nieuwste generatie Panasonic (Etherea nanoe x 2021 model) en de Daikin Perfera. Gaat om 2 slaapkamers en de zolder. Die Panasonic heeft ionisatie en de Daikin niet, maar volgens mij zijn ze verder vrijwel gelijk. Zorgt die ionisatie voor een fijner gevoel wat betreft het binnenklimaat?

Iemand die tussen dezelfde 2 modellen heeft getwijfeld en mij kan helpen richting een bepaald merk/model?
Er gaat een verhaal rond dat ionisatie je meer energie geeft ofzo maar dat lijkt me een broodje aap. Het comfort kan wel verbeteren omdat het koeler en/of droger is door een airco, maar ventilatie is en blijft iets anders. Ik raad je aan om naast een airco naar een (decentrale) WTW te kijken zoals de Zehnder ComfoSpot 50. Dan kun/moet je in principe altijd alles dicht laten en heb je toch redelijk optimaal leefklimaat, zoals qua temperatuur als qua luchtvochtigheid als qua versheid van de lucht.

Als je echt geld over hebt kun je ook centrale WTW aan gaan leggen, dus dat betekent overal ventilatiekanalen naar toe gaan aanleggen, maar dat is iets voor een ander/eigen topic.

Een LLWP is gewoon heel goed in koelen en ontvochtigen en kan een heel aardig partijtje verwarmen. Maar lucht reinigen is met ionisatie maar so-so en ventilatie is 0.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:18:
[...]

Er gaat een verhaal rond dat ionisatie je meer energie geeft ofzo maar dat lijkt me een broodje aap. Het comfort kan wel verbeteren omdat het koeler en/of droger is door een airco, maar ventilatie is en blijft iets anders. Ik raad je aan om naast een airco naar een (decentrale) WTW te kijken zoals de Zehnder ComfoSpot 50. Dan kun/moet je in principe altijd alles dicht laten en heb je toch redelijk optimaal leefklimaat, zoals qua temperatuur als qua luchtvochtigheid als qua versheid van de lucht.

Als je echt geld over hebt kun je ook centrale WTW aan gaan leggen, dus dat betekent overal ventilatiekanalen naar toe gaan aanleggen, maar dat is iets voor een ander/eigen topic.

Een LLWP is gewoon heel goed in koelen en ontvochtigen en kan een heel aardig partijtje verwarmen. Maar lucht reinigen is met ionisatie maar so-so en ventilatie is 0.
Thanks ik zal me eens gaan verdiepen in de ComfoSpot 50.

Moet ook nog steeds keuze maken tussen de hierboven genoemde Panasonic en Daikin. Als die ionisatie echt zorgt voor meer energie is het wellicht niet zo handig om te hebben in de slaapkamer.

Of bedoel je juist dat je er beter van zou slapen (zodat je overdag meer energie hebt)?

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 15-08-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ionisatie zorgt dat stofdeeltjes in de lucht statish worden en neerslaan. Niks meer of minder. Alle andere dingen die worden toebedeeld eraan zijn gewoon zweverige onzinverhalen.

Het enigste wat je er zichtbaar van krijgt is dat de directe omgeving van een ionisatorelectrode zwart word van het neergeslagen vuil.

En nee, het is niks in de praktijk, je praat over grammen over jaren. Het is marketingonzin in de hoop meer te verkopen

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 15-08-2021 11:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
flippy schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:29:
Ionisatie zorgt dat stofdeeltjes in de lucht statish worden en neerslaan. Niks meer of minder. Alle andere dingen die worden toebedeeld eraan zijn gewoon zweverige onzinverhalen.

Het enigste wat je er zichtbaar van krijgt is dat de directe omgeving van een ionisatorelectrode zwart word van het neergeslagen vuil.

En nee, het is niks in de praktijk, je praat over grammen over jaren. Het is marketingonzin in de hoop meer te verkopen
Zou je om die reden voor de Daikin Perfera gaan? Of zijn ze allebei even goed wat jou betreft?

Daikin Perfera:

https://www.daikin.nl/nl_...r-heat-pumps/perfera.html

De catalogus van de nieuwe Panasonic Ethedrea:

https://www.google.com/ur...Vaw0P3iRwHH9_8MO3g2Ubidn6

Ik zal binnenkort een plattegrond maken van de kamers, maar het gaat om 2 kamers op de eerste verdieping (een grote waar we slapen en een iets minder grote waar straks mijn thuiswerk-plek komt) en de zolder.

We spelen met het idee om de radiatoren in die 2 kamers en zolder weg te halen. De verwarmingsfunctie is dus ook van belang. Niet eens zo zeer voor de kamer waar we slapen, want daar stoken we zelden, maar wel op de werkkamer (voor vanzelfsprekende redenen) en op de zolder omdat we de was daar drogen. Comfort staat daarbij voorop, waarbij het max verwarmingsvermogen niet relevant is want daar ga ik toch geen gebruik van maken; te warme kamers met van die droge kachel lucht vind ik vreselijk. Max 20 graden en dan het liefst geleidelijk over de kamer verspreid heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

tja, ik ben zelf voorstander van panasonic (en MHI) uit eigen ervaring maar ongeacht de toko heb ik een hekel aan zweverige marketingonzin. dus negeer die brocures met die zwevende marketinglulverhalen die eigenlijk helemaal niks concreets zeggen gewoon compleet en hou het bij de specificatiebladen.

in mijn ervaring is de (oude) panasonic serie wel stiller (of beter gezegd: minder storend) dan de tegenhanger van daikin.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 15-08-2021 14:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
flippy schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:18:
tja, ik ben zelf voorstander van panasonic (en MHI) uit eigen ervaring maar ongeacht de toko heb ik een hekel aan zweverige marketingonzin. dus negeer die brocures met die zwevende marketinglulverhalen die eigenlijk helemaal niks concreets zeggen gewoon compleet en hou het bij de specificatiebladen.

in mijn ervaring is de (oude) panasonic serie wel stiller (of beter gezegd: minder storend) dan de tegenhanger van daikin.
Haha ja al die bedrijven kunnen er wel wat van als het om zwevende marketingverhalen aan komt, maar Panasonic spant denk ik wel de kroon. Puur qua specs gezien zit het overigens ook wel goed. Minimum geluid 19db voor zowel de nieuwe Panasonic als de Daikin Perfera.

Die tegenhanger waar je het over hebt, was dat de Perfera of een ouder model van Daikin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik heb de nieuwe modellen nog niet gezien van beide merken. maar doorgaans is er niet veel verschil aan de binnenkant. meeste verschil zit aan de buitenkant. ;)

db's zeggen ook niet het voleldige verhaal. hoe indringend/storend het geluid is wat eruit komt is doorgaans belangrijker.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 15-08-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erusnex
flippy schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:42:
ik heb de nieuwe modellen nog niet gezien van beide merken. maar doorgaans is er niet veel verschil aan de binnenkant. meeste verschil zit aan de buitenkant. ;)

db's zeggen ook niet het voleldige verhaal. hoe indringend/storend het geluid is wat eruit komt is doorgaans belangrijker.
Volgens mij ben jij een expert. Ik merk een duidelijk verschil tussen Daikin en MHI.
Van MHI heb ik een 50 ZS-W. Volgens de specsheets kan hij bij -10 graden nog 4,5kw warmte leveren.
De Daikin US van 5kwh levert bij -10 nog maar 3.42 kWh. Allebei R32 gas. Daikin heeft nog bevochtigen als extra functie. MHI levert bij -10 slechts 10% minder warmte. Bij Daikin toch al 32% minder.
Hoe komt dit ? Is dit puur door de compressor of is MHI optimistisch in hun specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

erusnex schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 03:35:
[...]

Volgens mij ben jij een expert. Ik merk een duidelijk verschil tussen Daikin en MHI.
Van MHI heb ik een 50 ZS-W. Volgens de specsheets kan hij bij -10 graden nog 4,5kw warmte leveren.
De Daikin US van 5kwh levert bij -10 nog maar 3.42 kWh. Allebei R32 gas. Daikin heeft nog bevochtigen als extra functie. MHI levert bij -10 slechts 10% minder warmte. Bij Daikin toch al 32% minder.
Hoe komt dit ? Is dit puur door de compressor of is MHI optimistisch in hun specs?
zorg dat je goed kijkt naar dezelfde statistieken. je komt dan immers erg diep in de matiere terrecht waar normaal alleen de mensen in graven die systemen moeten bemeten voor een toepassing of werking controleren. let vooral op dat je naar de gelijkwaardige WB (wet bulb) en DB (dry bulb) tabellen kijkt en de SHC (sensible heat capacity) en HC (heat capacity) waardes. en of ondooiruns eventueel worden meegenomen in de tabel.

afhankelijk van hoe en welke waardes elke fabrikant het neerzet is het makkelijk om tabellen of samenvattingen te "mis-lezen" (vaak in hun voordeel, daarom vind ik de daikin tabellen gewoon ruk om te lezen in vergelijking met de MHI en panasonic tabellen).

kijk ook goed naar de modelnummers van de buitenunit. de binnenunit maakt geen bal uit.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-08-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioscuri
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07:19
Na lang in stilte mee te lezen, toch ook eens een vraag stellen hier. Het is voor ons een uitdaging om een geschikte locatie te vinden voor een binnenunit op de benedenverdieping. Het gaat om een langgerekte U-vormige ruimte van 62m2/165m3 waarbij ik er twee units helaas niet doorheen krijg i.v.m. het zichtbare leidingwerk. Qua vermogen denk ik na het lezen van dit topic genoeg te hebben aan 3,5kW, misschien nog 4,2kW. Het is een woning uit 2019 met goede isolatie en we verbruiken überhaupt al niet veel met weinig grote pieken in verbruik (totaal zo’n 400m3 gas per jaar voor verwarmen).

Afgezien van het hoge vermogen van 6kW waarmee de adviseur begon, die hij later bijstelde naar 5kW, heb ik vooral twijfels over de locatie van de binnenunit die hij aanwees. Zie rechts bovenin gemarkeerd in het rood op onderstaande tekening. Hiermee ga ik toch niks aan deze unit hebben in de keuken, of zie ik dat toch verkeerd? Speelt het glas aan deze zijde nog een rol hierin? Die bevinden zich aan de Noord-Oost zijde en hebben i.t.t. het Zuid-Westen geen screens.

Het lijkt mij vooral de optie om makkelijk te verkopen. Geen zichtbare leidingen, want meteen naar de garage boren. Binnenunit hangt ook mooi uit het zicht, want we hebben op 1,40 van de achtergevel een koof die 50cm uitsteekt waar hij mooi achter valt. Voor het geoffreerde bedrag schaf ik alleen geen 5kW binnenunit aan als je daarmee alsnog maar de halve ruimte koelt/verwarmt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7k6y8YUSXCPZq6Mdg1Mni_8OXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSL18WkBktZny4ImLwTk3AKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dioscuri schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:46:
Na lang in stilte mee te lezen, toch ook eens een vraag stellen hier. Het is voor ons een uitdaging om een geschikte locatie te vinden voor een binnenunit op de benedenverdieping. Het gaat om een langgerekte U-vormige ruimte van 62m2/165m3 waarbij ik er twee units helaas niet doorheen krijg i.v.m. het zichtbare leidingwerk. Qua vermogen denk ik na het lezen van dit topic genoeg te hebben aan 3,5kW, misschien nog 4,2kW. Het is een woning uit 2019 met goede isolatie en we verbruiken überhaupt al niet veel met weinig grote pieken in verbruik (totaal zo’n 400m3 gas per jaar voor verwarmen).

Afgezien van het hoge vermogen van 6kW waarmee de adviseur begon, die hij later bijstelde naar 5kW, heb ik vooral twijfels over de locatie van de binnenunit die hij aanwees. Zie rechts bovenin gemarkeerd in het rood op onderstaande tekening. Hiermee ga ik toch niks aan deze unit hebben in de keuken, of zie ik dat toch verkeerd? Speelt het glas aan deze zijde nog een rol hierin? Die bevinden zich aan de Noord-Oost zijde en hebben i.t.t. het Zuid-Westen geen screens.

Het lijkt mij vooral de optie om makkelijk te verkopen. Geen zichtbare leidingen, want meteen naar de garage boren. Binnenunit hangt ook mooi uit het zicht, want we hebben op 1,40 van de achtergevel een koof die 50cm uitsteekt waar hij mooi achter valt. Voor het geoffreerde bedrag schaf ik alleen geen 5kW binnenunit aan als je daarmee alsnog maar de halve ruimte koelt/verwarmt…

[Afbeelding]
De plaatsing is verre van optimaal. Je krijgt hiermee een koude en een warme zone. Kan je de unit niet naar de andere muur verplaatsen en deze naar het midden plaatsen?

Als dit niet mogelijk is dan zou ik eerder voor twee single splits gaan, als deze altijd gelijktijdig aan staan kan dit denk ik ook prima een multi-split zijn.

Ik doe 160m3 met een 3.5 (halfvrijstaand uit 2019) , met -10 hield de 3.5 de hele woning op temperatuur met een 24/7 schema.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioscuri
revolution-nl schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

De plaatsing is verre van optimaal. Je krijgt hiermee een koude en een warme zone. Kan je de unit niet naar de andere muur verplaatsen en deze naar het midden plaatsen?

Als dit niet mogelijk is dan zou ik eerder voor twee single splits gaan, als deze altijd gelijktijdig aan staan kan dit denk ik ook prima een multi-split zijn.

Ik doe 160m3 met een 3.5 (halfvrijstaand uit 2019) , met -10 hield de 3.5 de hele woning op temperatuur met een 24/7 schema.
Bedankt voor het meedenken! :) Het bevestigt de twijfels die ik al had met deze adviseur. Het voelde al niet goed dat het een beetje werd afgeraffeld in een half uurtje.

Die lange muur deel ik helaas met de buren (2-onder-1-kap), dus daar wordt het lastig. Ik zal daarvoor richting berging/garage moeten gaan. Zit zelf ook te denken aan de mogelijkheden voor de muur waar ook de deur van de hal zit, maar dan zal er wel 2,5 meter aan leidingwerk in de woonkamer te zien zijn. Tja, vraag is hoe erg dat is als dat in de hoek van het plafond/muur zit.

Goed om in ieder geval je ervaringen te lezen met de 3.5 in een soortgelijke situatie trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dioscuri schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:22:
[...]
voor de muur waar ook de deur van de hal zit, maar dan zal er wel 2,5 meter aan leidingwerk in de woonkamer te zien zijn. Tja, vraag is hoe erg dat is als dat in de hoek van het plafond/muur zit.
Niet, die zie je na een week al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
flippy schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:58:
[...]

Niet, die zie je na een week al niet meer.
Dat denk ik ook.
Bij plaatsing van de binnen unit is het denk ik wel verstandig rekening te houden met de plaatsen waar je normaal gesproken het meeste zit bv om TV te kijken.
Oorspronkelijk hadden we hier het plan om de unit boven onze zitplaatsen te plaatsen.
Je zit er dan in feite onder.
Bij nader inzien hebben we toch gekozen voor de andere hoek in de woonkamer.
Was ook makkelijker met het installeren van de leidingen.
We hebben hier een L vormige kamer.
Airco staat er net pas een week vandaag maar wel goed gedaan zo omdat ze anders toch al gauw een koude luchtstroom boven je hoofd voelt.
Geluid is heel weinig maar nu om de hoek wat maar een paar meter verder is, hoor je niets en voel je geen lucht waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Dioscuri schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:46:
... heb ik vooral twijfels over de locatie van de binnenunit die hij aanwees. Zie rechts bovenin gemarkeerd in het rood op onderstaande tekening. Hiermee ga ik toch niks aan deze unit hebben in de keuken, of zie ik dat toch verkeerd?

[Afbeelding]
Als ik het goed zie op je tekening is de kamer 13 meter lang, dat wordt geen succes met 1 unit op de plek waar hij is ingetekend.
Mijn huis is bijna 13m breed en ik heb 1 unit hangen in de woonkamer, en inderdaad in de keuken 12 meter van de unit vandaan is het ~2oC warmer/kouder bij koelen/verwarmen. Het is dus niet zo dat je er niets aan hebt, maar echt strak temperatuur regelen zit er niet in. Ik zou creatief proberen te zijn om toch 2 units te laten plaatsen, 1 in de keuken en een in de woonkamer, leidingen voor de keuken unit kunnen misschien grotendeels door de berging / hal lopen ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
👇

[ Voor 179% gewijzigd door Bastardje op 17-08-2021 19:35 ]

Van het gas af? Info, tips & tricks: http://www.gasloosnederlandmagazine.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bastardje schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:10:
Antwoord op een vraag die ik nog niet heb kunnen vinden is de volgende. Ik zoek een airco waarvan de binnenunit maximaal 68cm breed is. Ik ben al merk-specifiek gaan zoeken, maar ik heb tot nu toe nog niets kleiner gevonden dan 72cm (maxicool). Is er wellicht iemand die dit al eens heeft uitgezocht of bestaat ergens online een mooie lijst met dit soort data? Of bestaat deze maat niet eens :-D
Klinkt alsof ie ergens precies tussen moet komen? Anders een vloermodel overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Bastardje schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:10:
Antwoord op een vraag die ik nog niet heb kunnen vinden is de volgende. Ik zoek een airco waarvan de binnenunit maximaal 68cm breed is. Ik ben al merk-specifiek gaan zoeken, maar ik heb tot nu toe nog niets kleiner gevonden dan 72cm (maxicool). Is er wellicht iemand die dit al eens heeft uitgezocht of bestaat ergens online een mooie lijst met dit soort data? Of bestaat deze maat niet eens :-D
Mijn LG artcool gallery is 60 cm! Met uitblaas opening naar links en rechts dus geen idee of het in jouw situatie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardje
@Sturmer93 die artcool is verdorie netjes! 😁

[ Voor 149% gewijzigd door Bastardje op 17-08-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:07
Ik zou volgende zomer ook graag airco's hebben hangen. We willen op de drie slaapkamer een airco vanwege de warmte (en luchtvochtigheid in balans houden). In de woonkamer willen we naast koelen ook verwarmen met de airco. Onderstaand de plattegrond en met rode rechthoeken de posities van de airco's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hr8CCk50c4qpJhSoKVbrlUhhmx8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QIU6aot0M65L21y0N00tQPjn.png?f=fotoalbum_medium

Zou het, voor de eerste verdieping, veel uitmaken als je de binnen unit op positie A of B hangt? Voor de woonkamer willen we één unit. We hebben een rechte woonkamer, zou dat daarom prima gaan?

Beneden hebben we twee meter uitgebouwd (plat dak). We wonen in een hoekhuis. Toevallig grenzen alle slaapkamers die we willen koelen aan de vrije kant van het huis.

Ik zat zelf te denken aan twee buitenunits. Eén buitenunit met de binnen unit voor de woonkamer en de drie slaapkamers op een andere buitenunit. De drie slaapkamers zijn elk zo'n 35 m3. De woning is uit '76 en we hebben het dak extra na-geïsoleerd.

Op de slaapkamers staan standaard witte binnen units prima. Hiervoor dacht ik aan: Daikin Air Conditioner FTXM20R FTXM20R FTXM25R 3MXM52N Trial Split Perfera Gas R-32 Bluevolution 7 + 7 + 9 WiFi. Is de FTXM20R overkill en zou een CTXM15R al genoeg zijn? op zolder kan het redelijk warm worden daarom gaat mijn gevoel uit naar een FTXM25R. Ik kan geen sets vinden met 2x CTXM15R en 1x FTXM25R, is daar een reden voor?

Beetje domme vraag misschien maar krijg je bij een set met drie binnenunits, zoals: https://www.climadiqualit...evolution-7-7-9-wifi.html ook drie afstandsbedieningen?

Voor de woonkamer zouden we een stylish variant willen hebben. Hierbij denk ik aan de Daikin FTXA42BB + RXA42B of zou een Daikin FTXA35BB + RXA35A ook voldoende zijn?

Graag advies of ik een beetje in de goede richting zit.

[ Voor 22% gewijzigd door cverkooyen op 16-08-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Eens. Eventueel twee houten - al dan niet gelakte - plankjes plaatsen. Heb je een landelijke inrichting kan dat uberhaupt mooi zijn. Meer modern kun je wellicht wit verfen. Krijtwit is momenteel heel hip :*) Of een contrastkleur als je bijvoorbeeld nu een zwart/wit inrichting hebt. Etc.

Zo maak je van een nood een deugd zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:54
Dioscuri schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:22:
[...]
Zit zelf ook te denken aan de mogelijkheden voor de muur waar ook de deur van de hal zit, maar dan zal er wel 2,5 meter aan leidingwerk in de woonkamer te zien zijn. Tja, vraag is hoe erg dat is als dat in de hoek van het plafond/muur zit.
Wij hebben ook wat leidingwerk binnenlangs lopen. In eerste instantie vond ik het verschrikkelijk, die witte kanalen ogen nogal "goedkoop". Toevallig moesten we toch de muren sauzen en hebben de kanalen toen gewoon meegepakt met dezelfde verf als de muren. En alsof er iets magisch gebeurde... optisch zijn ze helemaal weggevallen :) Zo goed zelfs dat ik heb getwijfeld om de hele binnenunit maar mee te schilderen. Dat niet gedaan. In het begin ergerden we ons wat aan dat lelijke witte ding, maar na een tijdje zie je het niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisdn op 17-08-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dioscuri
Bedankt voor de reacties allemaal. :) Ik ga toch maar verder met het voorzichting voorstellen van het idee om dat leidingwerk voor een klein gedeelte netjes door de woonkamer te laten lopen. Blijft toch een behoorlijke drempel voor mijn wederhelft, maar gelukkig begrijpt ze ook wel dat het zonde is om voor een suboptimale, dure oplossing te gaan. Goed om dan positieve ervaringen van anderen te horen.

Ook maar weer in gesprek met het bedrijf dat langs is geweest. Installatiekosten zijn deze maand met 10% verhoogd en ze rekenen € 950,- voor 11 meter extra leidingwerk, terwijl ze op hun website een vanafprijs van € 50,- per meter hanteren... Ze scoren steeds meer minpunten helaas. Ondertussen maar eens een ander uitgenodigd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Dioscuri schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:10:
Bedankt voor de reacties allemaal. :) Ik ga toch maar verder met het voorzichting voorstellen van het idee om dat leidingwerk voor een klein gedeelte netjes door de woonkamer te laten lopen. Blijft toch een behoorlijke drempel voor mijn wederhelft, maar gelukkig begrijpt ze ook wel dat het zonde is om voor een suboptimale, dure oplossing te gaan. Goed om dan positieve ervaringen van anderen te horen.

Ook maar weer in gesprek met het bedrijf dat langs is geweest. Installatiekosten zijn deze maand met 10% verhoogd en ze rekenen € 950,- voor 11 meter extra leidingwerk, terwijl ze op hun website een vanafprijs van € 50,- per meter hanteren... Ze scoren steeds meer minpunten helaas. Ondertussen maar eens een ander uitgenodigd.
Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan als jij, maar dan met een L-vormige woonkamer+keuken, met de keuken in de "staart", aan de achterkant van het huis. Aan de voorgevel wilde ik geen buitenunit plaatsen, dus als ik zo min mogelijk leidingen wilde hebben dan was de enige plaats aan de lange muur, recht tegenover de keuken. Boven de keukentafel.

Het alternatief was de leiding toch gewoon langer doortrekken naar het midden, waar min of meer toevallig ook mijn vitragekast staat. Dit zou betekenen dat ik zo'n 3.5m aan goot over de muur zou krijgen.

Na even wikken en wegen heb ik voor de 2e optie gekozen. Een binnenunit boven de eettafel had ik toch zo mijn twijfels bij, zelfs esthetisch. De unit zelf zou boven mijn kast mooier staan dacht ik. Jammer van die leidingen dan maar.

Zelf vind ik ze niet storend, maar ik ben dan ook iets meer van de function over form. Ook heb ik op een zeker moment van een "nood" een deugd gemaakt en er RGBWW-strips opgeplakt en aangesloten op mijn Hue-systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0_98B4gqN1qXmbxUmJNPwX8BXg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ud10riJKKDm9rXke2YGdxn3L.jpg?f=fotoalbum_medium

De goot is hoogstwaarschijnlijk overschilderbaar, dus je kunt ze nog in dezelfde kleur als de muur verven evt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF

Ik heb hier in de huiskamer geen zichtbare leidingen.
De unit zit op een muur waar de kelderkast/ruimte onder de trap, zit.
Daardoor was deze leiding onzichtbaar weg te werken.
In de slaapkamer zie je de goten wel, dat kan daar niet anders maar in feite zie je daar alleen een stuk omhoog en langs het plafond gaan.
Achter de deur zie je niet en bij de overloop loopt het langs de plint ongeveer.

De kleur van de goot kun je misschien nog met Plastidip een andere kleur geven.
Kun je het later nog verwijderen ook want dat is een rubberen coating.

De prijs van het leidingwerk per meter is wel hoog vind ik.
Bij mij weet ik de prijs per meter niet want ik heb een totaalprijs, maar bij elkaar heb ik toch wel bijna 20 meter er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Bij mij is er 4 meter extra leidingwerk berekend, à 25 euro (incl) per meter. Voor de totale installatie (2x MHI SRK35ZS-W) was ik €2900 kwijt. Elektra heb ik daarbij wel zelf gedaan tot de buitenunit. Besteld half mei en begin juli geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dennistd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:37:
Bij mij is er 4 meter extra leidingwerk berekend, à 25 euro (incl) per meter.
prijzen voor lengtes zijn niet over 1 kam te trekken. er zijn teveel variabelen om 1 prijs te geven. als je door (betonnen) muren moet, of er lang mee bezig bent door het in delen aan te leggen (dus solderen op sommige plekken) enzovoort moet men wel aanhouden dat de meter prijs van 1 iemand niet vergelijkbaar is met die van iemand anders. uiteindelijk betaal je niet voor de meters maar voor de arbeid die het kost om die meters aan te leggen. met name met lastige leidingruns zoals dwars door een 1e verdieping langs de muren op is een klap meer tijd en materiaal dan een paar meter langs een woonkamermuur op.
ik heb zelf ook al (boze) mensen gehad die gewoon niet begrijpen dat een leidingset aanleggen waar je in een uurjte klaar mee bent goedkoper is dan dezelfde lengte moeten aanleggen dwars door kasten en 4 muren heen waar je gewoon doodleuk een hele dag zoet mee bent. dat zijn dure uurtjes...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 17-08-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoe vaak maken jullie de lamellen van de buitenunit schoon? Die van mij heeft al een beste laag pluis e.d. verzameld in de paar maanden dat hij heeft aangestaan. Aangezien we er straks een hele periode mee willen verwarmen vraag ik me af of het verstandig is om hem medio september/oktober nog even schoon te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHRyfCNG_9LIiQ4t5rGv-H5qKQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0099553kOafAu5VeP0XQB1C.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BastiaanN schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:40:
Hoe vaak maken jullie de lamellen van de buitenunit schoon? Die van mij heeft al een beste laag pluis e.d. verzameld in de paar maanden dat hij heeft aangestaan, aangezien we er straks een hele periode mee willen verwarmen vraag ik me af of het verstandig is om hem medio september/oktober nog even schoon te maken?

[Afbeelding]
afspoelen met de tuinslang (geen harde straal gebruiken om te voorkomen dat de lamellen buigen). zo vaak als nodig is om hem schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:37:
[...]

afspoelen met de tuinslang (geen harde straal gebruiken om te voorkomen dat de lamellen buigen). zo vaak als nodig is om hem schoon te houden.
Gelijk maar even gedaan. Eerst geprobeerd met een 5L drukspuit maar daarmee kreeg ik het niet schoon. Daarna toch maar de tuinslang gepakt en met een niet al te sterke straal had ik hem snel schoon :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Een schone condensor is een effciente condensor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:38
Uitgaande dat je de lamellen idd in zijn geheel schoonmaakt (eigenlijk na de zomer periode van binnen naar buiten)..ipv het vuil dieper naar binnen spuit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Yamahaa schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:00:
Uitgaande dat je de lamellen idd in zijn geheel schoonmaakt (eigenlijk na de zomer periode van binnen naar buiten)..ipv het vuil dieper naar binnen spuit :)
dat valt wel mee, deze condensors zijn niet zo dik en zolang je voldoende water gebruikt gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 15:30

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

De huidige gekte in de markt veroorzaakt dit. Beter paar maanden wachten tot b.v. december/januari en tijd benutten om je nog dieper in de situatie/mogelijkheden/opties te verdiepen zodat je exact weet wat je wil en wat je niet wil. Dan zijn de prijzen vast genormaliseerd en ga je gewoon bij meerdere bedrijven offertes opvragen. Nu is het: wat de gek ervoor geeft…..

P.S. de Stylish is absoluut een aanrader! Ik heb de zwarte met nephout zwart front. Toon mooi en heeft goede functies en echt fluisterstil. _/-\o_ De 2.5 kW voor ongeveer 110 m3 koelen/verwarmen met 2 vingers in zijn/haar neus :P

[ Voor 12% gewijzigd door PeepPeepPeep op 17-08-2021 19:13 ]

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
cverkooyen schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:28:
Ik zou volgende zomer ook graag airco's hebben hangen. We willen op de drie slaapkamer een airco vanwege de warmte (en luchtvochtigheid in balans houden). In de woonkamer willen we naast koelen ook verwarmen met de airco. Onderstaand de plattegrond en met rode rechthoeken de posities van de airco's.

[Afbeelding]

Zou het, voor de eerste verdieping, veel uitmaken als je de binnen unit op positie A of B hangt? Voor de woonkamer willen we één unit. We hebben een rechte woonkamer, zou dat daarom prima gaan?

Beneden hebben we twee meter uitgebouwd (plat dak). We wonen in een hoekhuis. Toevallig grenzen alle slaapkamers die we willen koelen aan de vrije kant van het huis.

Ik zat zelf te denken aan twee buitenunits. Eén buitenunit met de binnen unit voor de woonkamer en de drie slaapkamers op een andere buitenunit. De drie slaapkamers zijn elk zo'n 35 m3. De woning is uit '76 en we hebben het dak extra na-geïsoleerd.

Op de slaapkamers staan standaard witte binnen units prima. Hiervoor dacht ik aan: Daikin Air Conditioner FTXM20R FTXM20R FTXM25R 3MXM52N Trial Split Perfera Gas R-32 Bluevolution 7 + 7 + 9 WiFi. Is de FTXM20R overkill en zou een CTXM15R al genoeg zijn? op zolder kan het redelijk warm worden daarom gaat mijn gevoel uit naar een FTXM25R. Ik kan geen sets vinden met 2x CTXM15R en 1x FTXM25R, is daar een reden voor?

Beetje domme vraag misschien maar krijg je bij een set met drie binnenunits, zoals: https://www.climadiqualit...evolution-7-7-9-wifi.html ook drie afstandsbedieningen?

Voor de woonkamer zouden we een stylish variant willen hebben. Hierbij denk ik aan de Daikin FTXA42BB + RXA42B of zou een Daikin FTXA35BB + RXA35A ook voldoende zijn?

Zou iemand me verder op weg kunnen helpen? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
PeepPeepPeep schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

De huidige gekte in de markt veroorzaakt dit. Beter paar maanden wachten tot b.v. december/januari en tijd benutten om je nog dieper in de situatie/mogelijkheden/opties te verdiepen zodat je exact weet wat je wil en wat je niet wil. Dan zijn de prijzen vast genormaliseerd en ga je gewoon bij meerdere bedrijven offertes opvragen. Nu is het: wat de gek ervoor geeft…..

P.S. de Stylish is absoluut een aanrader! Ik heb de zwarte met nephout zwart front. Toon mooi en heeft goede functies en echt fluisterstil. _/-\o_ De 2.5 kW voor ongeveer 110 m3 koelen/verwarmen met 2 vingers in zijn/haar neus :P
Ik heb inmiddels een beetje mijn twijfels hierbij. De meeste aircobedrijven zijn gewoon installateurs die in de winter hun handen vol hebben aan (andersoortige) warmtepompen en gasketels en dat soort dingen. Daar komt nog bij dat we dit jaar vooralsnog geen noemenswaarde zomer hebben gehad waardoor we nu niet eens last hebben van "paniekkopers".

Ik denk zelf dat de oorzaken dieper liggen en structureler van aard zijn. Aan de ene kant zijn de materiaalkosten enorm aan het stijgen. Dat is in de winter niet anders.

Aan de andere kant is er een enorm tekort aan goed personeel, wat volgens mij door de f-gassen nog erger is dan voor gewoon installateurswerk. Maar ook in de installateursbranche breed er structureel sprake van personeelstekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
cverkooyen schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:28:

[Afbeelding]

A of B maakt denk ik niet zoveel uit. Als je B doet dan heeft een horizontale swing net wat meer zin.

Verder zou ik niet voor de 1,5 gaan. Je zou het even na moeten kijken maar volgens mij heeft alles tot aan 2,5 of misschien zelfs 3,5 hetzelfde minimumafgiftevermogen. En meestal is een 2,0 niet eens duurder dan een 1,5, dus dan is er geen reden om voor de 1,5 te gaan.

Ook denk ik dat 2,5 op zolder geen zin heeft omdat hij z'n vermogen toch niet kwijt kan op die kleine kamer. Echter maakt het voor de performance uiteindelijk niets uit vanwege het eerdergenoemde minimumafgiftevermogen, dat toch gelijk is. Dus als het prijsverschil klein genoeg is kun je als je wilt overal 2,5 neerhangen. Zelf zou ik gewoon voor 3 x 2,0 gaan.

Je zou ook nog kunnen overwegen om de buitenunit een stapje kleiner te maken. Zelden zul je het maximale vermogen nodig hebben, als je de boel gewoon een beetje op temperatuur houdt. Als je op vakantie gaat en je zelf alle AC uit en je komt midden in een extreme hittegolf terug, dan zul je dat vermogen wel nodig hebben, dus dan duurt het gewoon wat langer totdat alles weer koel is. Maar afgezien daarvan zul je niet met 5,2kW zitten lopen koelen.

Wat is de reden dat voor de woonkamer voor een single split wilt gaan? Waarschijnlijk is een 4-split tov een 3-split goedkoper dan er een losse single split bij te kopen. Het is vooral logisch als je verwacht vaak die unit alleen aan te hebben, zonder dat de units boven draaien. Dan is jouw gekozen opstelling beter dan een 4-split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Beetje domme vraag misschien maar is het minimale verwarmingsvermogen afhankelijk van de binnen of buitenunit?

Twijfel namelijk tussen een grote of 2 kleinere buitenunits. Zal vanavond even plattegronden/afmetingen posten van de 3 kamers. Vooral voor op zolder krijg ik totaal verschillende adviezen..

[ Voor 39% gewijzigd door outlandos op 18-08-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

outlandos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Beetje domme vraag misschien maar is het minimale verwarmingsvermogen afhankelijk van de binnen of buitenunit?

Twijfel namelijk tussen een grote of 2 kleinere buitenunits. Zal vanavond even plattegronden/afmetingen posten van de 3 kamers. Vooral voor op zolder krijg ik totaal verschillende adviezen..
altijd de buitenunit.

@PeepPeepPeep
inhakend hierop: daarom nooit een triple nemen, altijd gaan voor meerdere duo's om het vermogen laag genoeg te kunnen hebben.

als je woonkamer vrij groot is dus ook 2x 2.5kw ophangen (en een 4kw buitenunit) ipv 1 grote 3.5 or 5kw.
nooit een triple of groter gebruiken voor slaapkamers.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 18-08-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Oké bedankt.

Laat ik dan gelijk maar even wat meer informatie geven. Benieuwd naar jullie advies.

Het hoekhuis betreft bouwjaar 1999 en energielabel A:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edvkPhF1sxtUi9llC7v_4mnEt4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86kgfadiHv2OBkGl8BPfqGBS.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qppj-EA0Wjs6dNGaCJ4o_q8fOFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92j8FvZ6mo8oGlIc8o4MHOSd.jpg?f=fotoalbum_large

Zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0iTVMrJ8hlQy2qr9Ko0rND7dVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEx40yb1Ownlim8Q7of4oIMs.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele foto's van de zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HuGU5BdCCTrfdD1iUZ_mg64BDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVy3E15CcINrqm9mSIjrkWxo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egeIhboEYwQ7FiF7gHp3ZnfjXOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bZaKAAxuel46jAfNHrleOU7.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat dus om de 2 grootste slaapkamers op de 1e verdieping en de zolder.

Op basis van de volgende berekening heb ik de benodigde vermogens berekend voor de slaapkamers:

Slaapkamer 1: 4,4 x 3 x 2,60 = 1400 W
Slaapkamer 2: 3,3 x 3 x 2,60 = 1040 W

De zolder echter vind ik lastig omdat het overal zo schuin afloopt. We vragen ons zelfs af of er überhaupt wel plek/ruimte is voor een airco op de zolder...

@HarmoniousVibe dit lijkt denk ik wel een beetje op de situatie waar jij hierboven op hebt gereageerd.

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren, bijvoorbeeld 2 buitenunits (van 2.5 voor beide slaapkamers) en 3.5 voor de zolder, of eentje van 5 (als dat zou voldoen)? In de opgevraagde adviezen ben ik 7.1 (of van een ander zelfs merk 8.0) tegengekomen... maar dat lijkt mij wat overdreven.

De aircos zullen de radiatoren vervangen, maar mijn vriendin en ik houden allebei niet van te warm, dus het minimumvermogen is voor ons qua comfort belangrijker dan het maximale vermogen. De grote slaapkamer op de eerste verdieping zullen we naar verwachting overigens niet vaak verwarmen omdat we daar slapen en het zelden koud hebben in bed.

We zijn van plan om te kiezen voor het nieuwste model Panasonic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTK4jZk9vgnUDSMKntaaCTyVMeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB868vgW82uHdHbXuUueU16U.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd wat jullie zouden doen.

[ Voor 89% gewijzigd door outlandos op 18-08-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

outlandos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:30:
[...]
Benieuwd wat jullie zouden doen.
2.5 in de slaapkamers (inclusief de zolder) en 2x 4kW duo buitenunits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 17:15
cverkooyen schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

Zou iemand me verder op weg kunnen helpen? =)
Over de afstandsbedieningen: het lijkt me dat je er één per binnenunit krijgt. Dat had ik in ieder geval wel bij Mitsubishi Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

2.5 in de slaapkamers (inclusief de zolder) en 2x 4kW duo buitenunits.
Haha zo zie je maar, lager dan 3.5 op zolder ben ik in de 3 adviezen van (web)winkels niet tegengekomen. Die varieerde van 3.5 tot 5.0 voor de zolder.. Zou 2.5 voor de zolder echt voldoende zijn?

Panasonic heeft overigens enkel 3.5 en 4.2 (zie tabel hierboven). De 3.5 heeft een stuk lagere minimum vermogens, dus in principe zou dan 2x 3.5 onze voorkeur hebben. Zou dat voldoende zijn of moeten we echt voor de 4.2 gaan?

[ Voor 32% gewijzigd door outlandos op 18-08-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris10
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09-2024
Hier ook een vraag om advies. Wij hebben een huis met plat dak waarbij de slaapkamers op de tweede verdieping zitten. Zeker de grote slaapkamer aan de voorkant (op plattegrond rechts) die op het zuiden ligt wordt het op warme dagen zeer warm en is de warme moeilijk weg te krijgen.
De installateur die langs is geweest heeft onderstaande voorgesteld, rode blokken zijn 2 airco units:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2KN9m0n/airco-tweede-verd.jpg
  • 1 op de grote slaapkamer tegen het CV-hok aan aangezien ze daar de leidingen naar het dak en de buitenunit goed kunnen weg werken. Voor ons niet ideaal aangezien daar een grote kastenwand staat, maar hij zag geen andere oplossing. Boven het bed zou een lelijke goot op de buitenmuur betekenen of kostbare betonboring door het dak en veel extra leiding
  • 1 unit in het trapgat die de warmte overloop en 2 slaapkamers links weg haalt. Niet fraai, maar zorgt wel voor extra koeling voor de 2 kinderen op hun slaapkamer en wellicht wat koeling richting de woonkamer beneden op de eerste verdieping
De voorgestelde units:
  • 1 Mitsubishi Heavy Industries SCM 50/ 5KW lucht/lucht warmtepomp (2 aansluitingen)
  • 1 stuks SRK 25 wandunit TBV de slaapkamer op de 2e verdieping
  • 1 stuks SRK 25 wandunit TBV de overloop/trapgat op de 2e verdieping
Kosten (inclusief installatie: €4500,-

Mijn vraag:
Is de unit in de trapgat echt nodig, of zou een enkele op de slaapkamer ook de warmte van de twee andere deels weg kunnen nemen? Die worden minder warm dan de grote slaapkamer, of vraagt dat teveel van de enkele unit en zitten wij dan in een koelkast?
Is de plaatsing op onze slaapkamer ideaal en moeten we toch maar de kastenwand verplaatsen?
Zijn de kosten reëel? Al gezien hier in dit topic dat de laatste maanden de kosten gestegen zijn, maar ik had het zelf iets meer richting de 3000 verwacht.

Alvast bedankt!

Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

outlandos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:52:
[...]

Panasonic heeft enkel 3.5 en 4.2 (zie tabel hierboven). De 3.5 heeft een stukje lagere minimum vermogens, dus in principe zou dan 2x 3.5 onze voorkeur hebben. Zou dat voldoende zijn of moeten we echt voor de 4.2 ?

Haha zo zie je maar. lager dan 3.5 op zolder ben ik in de 3 adviezen van winkels niet tegengekomen. Die varieerde van 3.5 tot 5.0.. Zou 2.5 voor de zolder echt voldoende zijn?
je leest de tabel verkeerd. de 4.2 doet 40W meer dan de 3.6 op minimum.

en CV mensen geven je altijd teveel vermogen. de redenen daarvoor zijn alleen gericht op hunzelf, niet jouw situatie en de realiteit. immers hoef je alleen temperatuur vast te houden omdat hij altijd aanstaat, je hoeft niet je huis bij -10 buiten in een half uur op temperatuur hebben. je hoeft alleen het vermogen wat je verliest aan te vullen.

zelfs bij die ene dag dat het -7 is heb je nog 8kw aan vermogen. dat is dus nog steeds een 2kW straalkachel in elke kamer. probeer dat maar eens met een goedkoop kacheltje van de action en kijk hoe rap je het warm hebt...

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 18-08-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
outlandos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:52:
[...]

Haha zo zie je maar, lager dan 3.5 op zolder ben ik in de 3 adviezen van (web)winkels niet tegengekomen. Die varieerde van 3.5 tot 5.0 voor de zolder.. Zou 2.5 voor de zolder echt voldoende zijn?

Panasonic heeft overigens enkel 3.5 en 4.2 (zie tabel hierboven). De 3.5 heeft een stuk lagere minimum vermogens, dus in principe zou dan 2x 3.5 onze voorkeur hebben. Zou dat voldoende zijn of moeten we echt voor de 4.2 gaan?
Meer is niet altijd beter!
Je hebt een goed geïsoleerd modern huis, dus veel vermogen heb je niet nodig.
Hoe zit het met je woonkamer?
Is het een overweging deze ook mee te pakken in het plan?
E.e.a. is wellicht dan te combineren in een multisplit unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Chris10 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:58:
Hier ook een vraag om advies. Wij hebben een huis met plat dak waarbij de slaapkamers op de tweede verdieping zitten. Zeker de grote slaapkamer aan de voorkant (op plattegrond rechts) die op het zuiden ligt wordt het op warme dagen zeer warm en is de warme moeilijk weg te krijgen.
De installateur die langs is geweest heeft onderstaande voorgesteld, rode blokken zijn 2 airco units:

[Afbeelding]
  • 1 op de grote slaapkamer tegen het CV-hok aan aangezien ze daar de leidingen naar het dak en de buitenunit goed kunnen weg werken. Voor ons niet ideaal aangezien daar een grote kastenwand staat, maar hij zag geen andere oplossing. Boven het bed zou een lelijke goot op de buitenmuur betekenen of kostbare betonboring door het dak en veel extra leiding
  • 1 unit in het trapgat die de warmte overloop en 2 slaapkamers links weg haalt. Niet fraai, maar zorgt wel voor extra koeling voor de 2 kinderen op hun slaapkamer en wellicht wat koeling richting de woonkamer beneden op de eerste verdieping
De voorgestelde units:
  • 1 Mitsubishi Heavy Industries SCM 50/ 5KW lucht/lucht warmtepomp (2 aansluitingen)
  • 1 stuks SRK 25 wandunit TBV de slaapkamer op de 2e verdieping
  • 1 stuks SRK 25 wandunit TBV de overloop/trapgat op de 2e verdieping
Kosten (inclusief installatie: €4500,-

Mijn vraag:
Is de unit in de trapgat echt nodig, of zou een enkele op de slaapkamer ook de warmte van de twee andere deels weg kunnen nemen? Die worden minder warm dan de grote slaapkamer, of vraagt dat teveel van de enkele unit en zitten wij dan in een koelkast?
Is de plaatsing op onze slaapkamer ideaal en moeten we toch maar de kastenwand verplaatsen?
Zijn de kosten reëel? Al gezien hier in dit topic dat de laatste maanden de kosten gestegen zijn, maar ik had het zelf iets meer richting de 3000 verwacht.

Alvast bedankt!
je moet gewoon in elke kamer 1 unit hebben hangen. met een plat dak is het supersimpel relatief gezien en maakt locatie niet uit. al zit je dan wel aan 2~3 betonboringen vast.

dit gaat niet comfortabel zijn. die gangunit gaat echt niks doen voor die 2 slaapkamers.

een 4kw is trouwens al genoeg. je kan het vermogen toch niet kwijt in die gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:08:
[...]

A of B maakt denk ik niet zoveel uit. Als je B doet dan heeft een horizontale swing net wat meer zin.

Verder zou ik niet voor de 1,5 gaan. Je zou het even na moeten kijken maar volgens mij heeft alles tot aan 2,5 of misschien zelfs 3,5 hetzelfde minimumafgiftevermogen. En meestal is een 2,0 niet eens duurder dan een 1,5, dus dan is er geen reden om voor de 1,5 te gaan.

Ook denk ik dat 2,5 op zolder geen zin heeft omdat hij z'n vermogen toch niet kwijt kan op die kleine kamer. Echter maakt het voor de performance uiteindelijk niets uit vanwege het eerdergenoemde minimumafgiftevermogen, dat toch gelijk is. Dus als het prijsverschil klein genoeg is kun je als je wilt overal 2,5 neerhangen. Zelf zou ik gewoon voor 3 x 2,0 gaan.

Je zou ook nog kunnen overwegen om de buitenunit een stapje kleiner te maken. Zelden zul je het maximale vermogen nodig hebben, als je de boel gewoon een beetje op temperatuur houdt. Als je op vakantie gaat en je zelf alle AC uit en je komt midden in een extreme hittegolf terug, dan zul je dat vermogen wel nodig hebben, dus dan duurt het gewoon wat langer totdat alles weer koel is. Maar afgezien daarvan zul je niet met 5,2kW zitten lopen koelen.

Wat is de reden dat voor de woonkamer voor een single split wilt gaan? Waarschijnlijk is een 4-split tov een 3-split goedkoper dan er een losse single split bij te kopen. Het is vooral logisch als je verwacht vaak die unit alleen aan te hebben, zonder dat de units boven draaien. Dan is jouw gekozen opstelling beter dan een 4-split.
Goede tip om te kijken naar het minimale afgifte vermogen. Waar kan ik dat terug vinden voor een triple opstelling? Op de dalkin site kan ik dat alleen vinden voor uitvoeringen met twee binnenunits. Naar aanleiding van jou verhaal neig ik naar 3x FTXM20R + 3MXM40N. Dit is volgens mij ook de lichtste buitenunit voor drie binnenunits.

Doordat ik inderdaad alleen wil verwarmen met de beneden unit en deze dus een stuk meer aan zal staan dan de rest leek me dit de beste keuze. Wat is jou mening tussen FTXA42BB + RXA42B en FTXA35BB + RXA35A beneden? Het is een redelijk prijsverschil en en doordat het geen nieuwbouw woning is (en zon achterzijde woning), twijfel ik om voor de 4,2 kW versie te kiezen.

Ik weet ook niet meer waar ik het heb gelezen maar met een mono opstelling heb je geloof ik ook iets van snel verwarmen wat me in een woonkamer wel is makkelijk lijkt.

@flippy, jij raad triple af? Zou je dan de woonkamer + slaapkamer doen + 2x slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

je leest de tabel verkeerd. de 4.2 doet 40W meer dan de 3.6 op minimum.

en CV mensen geven je altijd teveel vermogen. de redenen daarvoor zijn alleen gericht op hunzelf, niet jouw situatie en de realiteit. immers hoef je alleen temperatuur vast te houden omdat hij altijd aanstaat, je hoeft niet je huis bij -10 buiten in een half uur op temperatuur hebben. je hoeft alleen het vermogen wat je verliest aan te vullen.

zelfs bij die ene dag dat het -7 is heb je nog 8kw aan vermogen. dat is dus nog steeds een 2kW straalkachel in elke kamer. probeer dat maar eens met een goedkoop kacheltje van de action en kijk hoe rap je het warm hebt...
Ja precies, vandaar dat ik me afvraag of 2 maal CU-Z35XKE ook zou voldoen. Correct me if im wrong, maar met 7W zou je ook genoeg vermogen moeten hebben?

= 2.5W (naar boven afgerond)

Dan zou je met 2 maal 3.5 dus nog 4.5W over hebben aan vermogen?
HoppyF schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:00:
[...]

Meer is niet altijd beter!
Je hebt een goed geïsoleerd modern huis, dus veel vermogen heb je niet nodig.
Hoe zit het met je woonkamer?
Is het een overweging deze ook mee te pakken in het plan?
E.e.a. is wellicht dan te combineren in een multisplit unit.
Daar heb je gelijk in. Sterker nog, hoe minder hoe hoger het comfort volgens mij (mits natuurlijk wel voldoende).

In de woonkamer ligt er een mooie vloer met vloerverwarming, en wordt het niet heel warm volgens de huidige eigenaar. Dus het lijkt me dan een beetje overbodig om beneden mee te pakken. Er zit ook een uitbouw bij die denk ik lastig mee te koelen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6WOrfojMHyF355814VwIgpUWu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptVmQwpd3BqRVktqnpFMqTa4.jpg?f=fotoalbum_large

Bovendien, overdag wanneer het warm is (en ik boven niet aan het werk ben) zullen we heel veel in de tuin zitten. Die is dan wel op het nood-oosten maar dusdanig diep en breed dat je altijd zon hebt (en de voornaamste reden om voor dit huis te gaan). Dus dan is een airco beneden ook een beetje overbodig.

[ Voor 28% gewijzigd door outlandos op 18-08-2021 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

outlandos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Ja precies, vandaar dat ik me afvraag of 2 maal CU-Z35XKE ook zou voldoen. Correct me if im wrong, maar dan heb je dus 7W?

= 2.5W (naar boven afgerond)

Dan zou je met 2 maal 3.5 dus nog 4.5W over hebben aan vermogen?
de 4.2 kan 1kW netto meer vermogen leveren op de piek, maar kan even laag als de 3.6. dus het voordeel van het lage minium van de 3.6 met wat ruimte over aan de bovenkant. ;)

probeer te onthouden dat de 4.2 niet meer verbuikt dan de 3.6 voor dezelfde last. de 4.2 heeft gewoon meer over bovenin het bereik.

ik zou voor beneden gewoon een L/W warmtepomp pakken (zie het panasonic topic daarvoor) van 5kw. die kan ook de vloer koelen en een boilertank warm stoken voor warm water. kan je meteen de gaskaan dichtdraaien...

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 18-08-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardje
Sturmer93 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 18:42:
[...]

Mijn LG artcool gallery is 60 cm! Met uitblaas opening naar links en rechts dus geen idee of het in jouw situatie past.
Is deze bij jou onderdeel van een multisplit toevallig?

[ Voor 9% gewijzigd door Bastardje op 19-08-2021 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:06:
[...]

de 4.2 kan 1kW netto meer vermogen leveren op de piek, maar kan even laag als de 3.6. dus het voordeel van het lage minium van de 3.6 met wat ruimte over aan de bovenkant. ;)

probeer te onthouden dat de 4.2 niet meer verbuikt dan de 3.6 voor dezelfde last. de 4.2 heeft gewoon meer over bovenin het bereik.

ik zou voor beneden gewoon een L/W warmtepomp pakken (zie het panasonic topic daarvoor) van 5kw. die kan ook de vloer koelen en een boilertank warm stoken voor warm water. kan je meteen de gaskaan dichtdraaien...
Ah ja ik zie nu wat je bedoelt met het lage minimum dat inderdaad hetzelfde is. (y)

Wat wel verschilt is het aantal DB op de laagste stand: 19 DB bij de 3.5 en 25 DB bij de 4.2 dus dat scheelt best wel wat. Of wordt het gewoon 19DB als er een 2.5 in de slaapkamer komt te hangen? (sorry voor al deze vragen, maar ik heb 2 linker handen en ben gewoon niet zo'n licht op dit gebied :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

outlandos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:14:
[...]

Ah ja ik zie nu wat je bedoelt met het lage minimum dat inderdaad hetzelfde is. Maar wat wel verschilt is het aantal DB op de laagste stand: 19 bij de 3.5 en 25 DB bij de 4.2 dus dat scheelt best wel wat. Of wordt het gewoon 19DB als er een 2.5 in de slaapkamer komt te hangen? (sorry voor al deze vragen, maar ik heb 2 linker handen en ben gewoon niet zo'n licht op dit gebied :+)
de buitenunit regelt zichzelf afhankelijk van de last die je erop zet. dat heeft niks te maken met het formaat van de binnenunit. 3kW verdeeld over 2x 2.5kw binnen maakt evenveel herrie buiten als een 1x 3.5 binnen op 3kW last.

geluid bij zulke units is relatief. doorgaans maakt een boom in de wind meer herrie dan de airco waar je tegenaan leunt.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 18-08-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:17:
[...]

de buitenunit regelt zichzelf afhankelijk van de last die je erop zet. dat heeft niks te maken met het formaat van de binnenunit. 3kW verdeeld over 2x 2.5kw binnen maakt evenveel herrie buiten als een 1x 3.5 binnen op 3kW last.

geluid bij zulke units is relatief. doorgaans maakt een boom in de wind meer herrie dan de airco waar je tegenaan leunt.
Oké helder, dank. En voor nu laatste vraag: zou jij (als geld even geen rol speelt) dan niet liever gaan voor 25/25 in de slaapkamers en 35 op zolder? Met duo 4.2KW buiten. Ik bedoel, als je toch vermogen over hebt en de zolder is met dat hoge dak natuurlijk lastig te voorspellen hoeveel je nodig hebt (tenminste, dat herleid ik aan die totaal verschillende adviezen voor het benodigde vermogen op zolder).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Als je hem gewoon laat doorpruttelen de hele dag is een 2.5 genoeg op de zolder. Dat voorkomt ook een flinke koude of warmtestroom die niet zo comfortabel is als je de temperatuur verstelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 07:48
Ik heb rond gelezen in dit topic en het antwoord is ongetwijfeld al langs gekomen maar ik kon hem niet vinden.

Ik ben bezig met een huis renovatie. Voor de bovenverdieping zullen we 5 airco's installeren. 5x een unit van de Mitsubishi Diamond lijn (4x 2.5 1x 1,8). Waarschijnlijk een 10.2kw buiten unit. Nu kunnen we die installeren door hem op te hangen aan de gevel net boven onze nieuwe uitbouw.

Een andere optie is hem installeren op het dak van de dakkapel, maar dan ben ik weer een beetje bang voor resonatie.

Nog een optie is 2x een 5,4kw unit en er dan 1 op het dak zetten en de andere aan de gevel.

Wat is de ervaring met resonantie op een houten dakkapel? Of is het sowieso beter om 2 kleine units te doen?

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Bastardje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:13:
[...]

Is deze bij jou onderdeel van een multisplit toevallig? Zou hem graag op die manier willen samen met een "reguliere" unit.
Jep ik heb hem met een trio-split! 2 artcools en een normale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Greetoz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:05:
Ik heb rond gelezen in dit topic en het antwoord is ongetwijfeld al langs gekomen maar ik kon hem niet vinden.

Ik ben bezig met een huis renovatie. Voor de bovenverdieping zullen we 5 airco's installeren. 5x een unit van de Mitsubishi Diamond lijn (4x 2.5 1x 1,8). Waarschijnlijk een 10.2kw buiten unit. Nu kunnen we die installeren door hem op te hangen aan de gevel net boven onze nieuwe uitbouw.

Een andere optie is hem installeren op het dak van de dakkapel, maar dan ben ik weer een beetje bang voor resonatie.

Nog een optie is 2x een 5,4kw unit en er dan 1 op het dak zetten en de andere aan de gevel.

Wat is de ervaring met resonantie op een houten dakkapel? Of is het sowieso beter om 2 kleine units te doen?
NOOIT een unit zoals een 100ZM-S monteren in een reguliere nederlandse woning. zelfs op zijn laagst kan die niet zijn vermogen kwijt in 1 enkele binnenunit. ik vweet het niet exact maar volgens mij mag je niet eens een 1.8 aan zo'n buitenunit hangen.

die unit is VEEL te groot.

niet op een dakkapel zetten, en al helemaal niet zon idiote unit.

is dit je geadviseerd of heb je dit zelf bedacht?

nooit meer dan een 4kw duo voor reguliere slaapkamers. 1 triple kan nog in sommige gevallen mits de last zwaar genoeg is om dat te verantwoorden. slaapkamers zijn dat niet tenzij je een boederij uit 1920 hebt.

o ja, een 100ZM heeft 6~7kg aan koelmiddel erin zitten en is ruim boven de 10 ton CO2 equvalent. dus dan zit je ook enkeldiep in de wetgeving voor koelmiddelen te roeren qua verplichtingen als gebruiker. laat je eerst eens informeren bij je stek-installateur of je dat wilt. elke 12 maanden moet je systeem gecontroleerd worden door een echte STEK-man/vrouw/persoon en je moet logboeken bijhouden. niet hebben/doen kan ERG snel ERG duur worden bij controle.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 18-08-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 16:14:
[...]

NOOIT een unit zoals een 100ZM-S monteren in een reguliere nederlandse woning. zelfs op zijn laagst kan die niet zijn vermogen kwijt in 1 enkele binnenunit. ik vweet het niet exact maar volgens mij mag je niet eens een 1.8 aan zo'n buitenunit hangen.

die unit is VEEL te groot.

niet op een dakkapel zetten, en al helemaal niet zon idiote unit.

is dit je geadviseerd of heb je dit zelf bedacht?

nooit meer dan een 4kw duo voor reguliere slaapkamers. 1 triple kan nog in sommige gevallen mits de last zwaar genoeg is om dat te verantwoorden. slaapkamers zijn dat niet tenzij je een boederij uit 1920 hebt.

o ja, een 100ZM heeft ~6kg aan koelmiddel erin zitten. dus dan zit je ook enkeldiep in de wetgeving voor koelmiddelen te roeren qua verplichtingen als gebruiker. laat je eerst eens informeren bij je stek-installateur of je dat wilt.
Ik moet nog overleggen met de airco installateur. Ik heb in mijn onkunde gewoon bekeken wat ik aan airco's wil en hoeveel vermogen je dan nodig zou hebben ;-). Vandaar mijn vraag hier ook. Ik ga zelf liever ook met wat info een gesprek in met een adviseur/installateur.

Ik heb dus 5 kamers, 2 slaapkamers op zolder, 2 op de eerste verdieping en 1 klein kantoor op de eerste verdieping. Ik zit niet zo te wachten op 3 buitenunits, dus verdelen over 2 units zou dan mijn voorkeur hebben mocht 1 buiten unit niet kunnen..

Mijn pa heeft een 8KW daikin unit staan voor 4 airco's. Dit werkt prima ook als hij maar 1 unit aan heeft.

Het gaat trouwens niet om de 100ZM maar om de MXZ-5F102VF. De 100ZM kan niet op de MSZ lijn aangesloten worden. De MXZ-5F102VF is ongeveer 30 KG lichter dan de 100ZM..En er zit
2.4 kg koudemiddel in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Greetoz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:11:
[...]

Ik moet nog overleggen met de airco installateur. Ik heb in mijn onkunde gewoon bekeken wat ik aan airco's wil en hoeveel vermogen je dan nodig zou hebben ;-). Vandaar mijn vraag hier ook. Ik ga zelf liever ook met wat info een gesprek in met een adviseur/installateur.

Ik heb dus 5 kamers, 2 slaapkamers op zolder, 2 op de eerste verdieping en 1 klein kantoor op de eerste verdieping. Ik zit niet zo te wachten op 3 buitenunits, dus verdelen over 2 units zou dan mijn voorkeur hebben mocht 1 buiten unit niet kunnen..

Mijn pa heeft een 8KW daikin unit staan voor 4 airco's. Dit werkt prima ook als hij maar 1 unit aan heeft.

Het gaat trouwens niet om de 100ZM maar om de MXZ-5F102VF. De 100ZM kan niet op de MSZ lijn aangesloten worden. De MXZ-5F102VF is ongeveer 30 KG lichter dan de 100ZM..En er zit
2.4 kg koudemiddel in.
ik zei ook, een unit zoals de100ZM. ;)

zulke units moet je gewoon niet gebruiken. het is niet effcient of comfortabel. pak dan een kleine duo en een kleine triple op zijn minst om je minum vermogens laag te houden.
dat het bij je vader werkt is natuurlijk leuk. maar jouw unit is nog groter en als je alleen de 1.8kw aan hebt staan of een 2.5 met minimale last MOET de compressor continu aan en uit gaan omdat de last gewoon te laag is. dat zal je compressor vernachelen en je buren (of jezelf) over de zeik halen want dat schakelen hoor je echt wel snachts zowel buiten als binnen als je hem aan de muur hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertehv
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2021
Mag ik een vraag stellen aan de kenners vwb aanluiten?

Ik heb een unit meeverhuisd van mijn oude naar mijn huidige woning, op twee slaapkamers hangen de binnenunits van mijn Samsung duo split installatie.

Nu is mijn buitenunit blijkbaar overleden, zit ergens een kortsluiting in die we niet kunnen vinden.

Mijn binnenunits, nou ja, die van de Samsung, werken met een vieraderige signaalkabel.

Ik denk erover om enkel een andere buitenunit op te hangen omdat binneunits nog prima zijn en ik net compleet nieuwe slangen heb geplaatst. Ik ben niet getrouwd met Samsung dus kijk ook naar een ander merk vwb de buitenunit.

Welke merken airco werken nog meer met een vieraderige signaal kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

ik zei ook, een unit zoals de100ZM. ;)

zulke units moet je gewoon niet gebruiken. het is niet effcient of comfortabel. pak dan een kleine duo en een kleine triple op zijn minst om je minum vermogens laag te houden.
dat het bij je vader werkt is natuurlijk leuk. maar jouw unit is nog groter en als je alleen de 1.8kw aan hebt staan of een 2.5 met minimale last MOET de compressor continu aan en uit gaan omdat de last gewoon te laag is. dat zal je compressor vernachelen en je buren (of jezelf) over de zeik halen want dat schakelen hoor je echt wel snachts zowel buiten als binnen als je hem aan de muur hangt.
Dank voor de info. Voor welke units zou je dan gaan? Even uitgaande van mijn configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Greetoz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

Dank voor de info. Voor welke units zou je dan gaan? Even uitgaande van mijn configuratie?
de kleinste triple en de kleinste duo vna de serie die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klik
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 20:55
Goedenavond,

Ik wil 3 slaapkamers koelen van 12,13 en 11 m2.
Plafondhoogte is 2,45 mtr.
Ik wil daar een tz multisplit van Panasonic voor aanschaffen.
3 keer een cs-tz20wkew en een cu-3tz52tbe buitenunit.
Is dit een goede combinatie qua vermogen?
Huis is van 97 en voorzien van rolluiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Klik schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:45:
Goedenavond,

Ik wil 3 slaapkamers koelen van 12,13 en 11 m2.
Plafondhoogte is 2,45 mtr.
Ik wil daar een tz multisplit van Panasonic voor aanschaffen.
3 keer een cs-tz20wkew en een cu-3tz52tbe buitenunit.
Is dit een goede combinatie qua vermogen?
Huis is van 97 en voorzien van rolluiken
lees eerst de afgelopen 10~20 paginas even en kijk of je situatie al voor is gekomen. (spoiler alert: dat is die al) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 11:10:
[...]

altijd de buitenunit.

@PeepPeepPeep
inhakend hierop: daarom nooit een triple nemen, altijd gaan voor meerdere duo's om het vermogen laag genoeg te kunnen hebben.

als je woonkamer vrij groot is dus ook 2x 2.5kw ophangen (en een 4kw buitenunit) ipv 1 grote 3.5 or 5kw.
nooit een triple of groter gebruiken voor slaapkamers.
Kun je eens een voorbeeldberekening geven want ik snap hem niet. Het minimumvermogen van een driesplit is per binnenunit bijna altijd lager dan dat van een duo of single. Dus het hangt maar net af van hoe je ze gebruikt wat handig is. Als je heel vaak 1 unit aan hebt staan, dan ben ik het helemaal met je eens.

Maar als je ze vaak allemaal aan hebt staan, dan heb je met een driesplit veel minder pendelgedrag. In totaal sowieso, want laten we zeggen 1200W is gewoon veel minder dan 3 x 700W. Daarnaast kun je een vermogensoverschot bij één unit gebruiken bij een andere unit, die wellicht op dat moment in de zon staat, onder een (plat) dak hangt, of gewoon in een grotere kamer.

Ik heb zelf een driesplit, waarvan 2 x 2,0 in de 2 slaap/werkkamers boven en en een 3,5 in de woonkamer. Stel het waren 3 singles, dan zou ik heel vaak minimaal 2 pendelende units hebben, want zo'n slaap/werkkamer is nooit groot genoeg om constant het minimumvermogen weer kwijt te raken. Juist doordat ik beneden in een relatief grote kamer met grote glaspartijen aan beide zijden van het huis heb, kan overtollig vermogen van boven gewoon door daar beneden. Dan heb ik boven een vermogen van 2 x laten we zeggen 2 x 350W = 700W. Waardoor ik beneden nog "maar" 500W af hoef te geven om aan het minimum van 1200W te komen. Als ik nu singles had gehad, dan waren de units boven nu keihard aan het pendelen geweest, want 350W < 700W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:06:
[...]

Kun je eens een voorbeeldberekening geven want ik snap hem niet. Het minimumvermogen van een driesplit is per binnenunit bijna altijd lager dan dat van een duo of single. Dus het hangt maar net af van hoe je ze gebruikt wat handig is. Als je heel vaak 1 unit aan hebt staan, dan ben ik het helemaal met je eens.

Maar als je ze vaak allemaal aan hebt staan, dan heb je met een driesplit veel minder pendelgedrag. In totaal sowieso, want laten we zeggen 1200W is gewoon veel minder dan 3 x 700W. Daarnaast kun je een vermogensoverschot bij één unit gebruiken bij een andere unit, die wellicht op dat moment in de zon staat, onder een (plat) dak hangt, of gewoon in een grotere kamer.

Ik heb zelf een driesplit, waarvan 2 x 2,0 in de 2 slaap/werkkamers boven en en een 3,5 in de woonkamer. Stel het waren 3 singles, dan zou ik heel vaak minimaal 2 pendelende units hebben, want zo'n slaap/werkkamer is nooit groot genoeg om constant het minimumvermogen weer kwijt te raken. Juist doordat ik beneden in een relatief grote kamer met grote glaspartijen aan beide zijden van het huis heb, kan overtollig vermogen van boven gewoon door daar beneden. Dan heb ik boven een vermogen van 2 x laten we zeggen 2 x 350W = 700W. Waardoor ik beneden nog "maar" 500W af hoef te geven om aan het minimum van 1200W te komen. Als ik nu singles had gehad, dan waren de units boven nu keihard aan het pendelen geweest, want 350W < 700W.
helaas maak je de klassieke fout die veel mensen maken.

je kijkt naar de binneunit specifcaties, niet de buitenunit.

je moet altijd uitgaan van worst case. dus 1 binnenunit aan met minimale last (dus snachts 1 kleine slaapkamer op temperatuur houden). neit de perfecte situatie waarbij alle binneunits aanstaan.

de binnenunits maakt niet uit hoeveel vermogen er word afgegeven/opgenomen maar de buitenunit.

kijk eens naar het minimumvermogen van een triple en vergelijk dat eens met een duo.
je zal zien dat de duo net zo laag kan als een mono maar een triple is eigenlijk een quad met een missende poort.
dit gaat niet 100% van de tijd op maar voor vrijwel alle A merken zitten de series in elkaar als 1~2 poorten is 1 unit, 3~5 poorten is een ander type unit. dit kan wat schuiven naar gelang de pompcapaciteit maar het is een goede leidraad.

de grotere units hebben gewoon grotere compressors en die hebben gewoon een groter minimum volume wat ze kunnen verpompen. een 1.6L motor verpompt minder lucht dan een 2.5L motor bij hetzelfde toerental. dus een te grote compressor kan ej goed nekken bij lage belastingen zoals wij die hebben in onze hollandse kleine kamertjes met vuistdikke isolatie....

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 18-08-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 17-09 17:43
Robertehv schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:32:
Welke merken airco werken nog meer met een vieraderige signaal kabel?
Volgens mij de meeste. Maar de signalen op die kabel zijn wel merkspecifiek...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:35:
[...]

de kleinste triple en de kleinste duo vna de serie die je wilt.
Top, super bedankt voor de info. Raad je dan ook af om de kleinste duo voor de 2 zolderkamers ook niet op het dakkapel te zetten (Het is wel een grote van 5 meter breed met nog een ondersteunende wand erin). Volgens de aannemer komt hij dan op trilrubbers etc te staan. Het zou een stuk simpeler maken met de doorvoer van de koelslangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Greetoz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Top, super bedankt voor de info. Raad je dan ook af om de kleinste duo voor de 2 zolderkamers ook niet op het dakkapel te zetten (Het is wel een grote van 5 meter breed met nog een ondersteunende wand erin). Volgens de aannemer komt hij dan op trilrubbers etc te staan. Het zou een stuk simpeler maken met de doorvoer van de koelslangen.
je gaat het snachts horen.

of je moet echt bezig gaan met rubber matjes>betronstrip>rubber matjes>bigfoots>veren achtige praktijken.

een stje rubbertjes kom je er helaas niet mee weg.
tja, de installateur wel, die hoeft er niet onder te slapen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:39:
[...]

je gaat het snachts horen.

of je moet echt bezig gaan met rubber matjes>betronstrip>rubber matjes>bigfoots>veren achtige praktijken.

een stje rubbertjes kom je er helaas niet mee weg.
tja, de installateur wel, die hoeft er niet onder te slapen....
Dank, we slapen niet onder het dakkapel, er zit een kantoortje en badkamer onder de dakkapel waar de airco op komt te staan we zouden hem dus "op" de badkamer kunnen zetten. De logeerkamer zit aan de voorkant met een eigen dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

helaas maak je de klassieke fout die veel mensen maken.

je kijkt naar de binneunit specifcaties, niet de buitenunit.

je moet altijd uitgaan van worst case. dus 1 binnenunit aan met minimale last (dus snachts 1 kleine slaapkamer op temperatuur houden).

de binnenunits maakt niet uit hoeveel vermogen er word afgegeven/opgenomen maar de buitenunit.

kijk eens naar het minimumvermogen van een triple en vergelijk dat eens met een duo.
je zal zien dat de duo net zo laag kan als een mono maar een triple is eigenlijk een quad met een missende poort.
dit gaat niet 100% van de tijd op maar voor vrijwel alle A merken zitten de series in elkaar als 1~2 poorten is 1 unit, 3~5 poorten is een ander type unit. dit kan wat schuiven naar gelang de pompcapaciteit maar het is een goede leidraad.

de grotere units hebben gewoon grotere compressors en die hebben gewoon een groter minimum volume wat ze kunnen verpompen. een 1.6L motor verpompt minder lucht dan een 2.5L motor bij hetzelfde toerental. dus een te grote compressor kan ej goed nekken bij lage belastingen zoals wij die hebben in onze hollandse kleine kamertjes met vuistdikke isolatie....
Ik weet prima dat het om de buitenunit gaat. Alhoewel binnenunits ook wel een beetje meespelen ivm bleeding enzo, maar goed). Jij maakt er een specifiek scenario van door te stellen dat je maar 1 binnenunit mag gebruiken voor het vergelijk. Dat is voor een multi inderdaad worst case. En dat generaliseer je dan helemaal door, maar dat schetst natuurlijk niet het hele plaatje.

Als je uit moet gaan van worst case, dan zou je bij een boel singles het scenario moeten nemen dat je drie slaapkamers koel wilt houden. En dan gaan bijna alle units oversized zijn. Dan heb je in plaats van misschien 1, sowieso 3 pendelende compressors.

Daarnaast ben ik het sowieso niet met je eens dat je uit moet gaan van worst case. Je moet uitgaan van het meest frequente scenario. Als je meestal alles tegelijkertijd aan hebt staan dan is multi eigenlijk altijd beter. Ook een triple.

https://www.daikin.nl/nl_...ftxm-r---rxm-r.table.html single split: minimum van 1300W (tot aan 2,5kW)

Dan multisplit:
https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-012.pdf

2MXM40 = 1500W minimum

3MXM40N = 1700W minimum

3MXM52N = 1800W minimum

4MXM68N = 1970W minimum

Dus een single split doet 1300W per binnenunit. Een dual moet gemiddeld 750W per binnenunit kwijt kunnen. Een tripel dus 1800/3 = 600W.

Dus ja, één binnenunit aan op een kleine slaapkamer is ongunstig, maar 3 binnenunits aan op 3 slaapkamers is een stuk gunstiger dan 3 singles op 3 slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

helaas staan in de praktijk niet allemaal aan. en ook al staan ze aan wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk koelmiddel doorlaten. als de setpoint bereikt/de temperatuur te ver zakt is doen ze immers niks meer. en dat is toch met name snachts op slaapkamers goed zichtbaar.

kijk, het is hoe dan ook een geval van koffiedik kijken op ene forum. er zijn zoveel factoren en gebruiksituaties wat beide situaties gewoon 50/50 word. ik ga uit van praktijkgedrag van deze machines, niet theoretisch gedrag. en dan zie je ook dat een duo van panasonic bijvoorbeeld rustig op 200~225W loopt te tokkelen terwijl een triple niet lager komt dan 400/425 wat erg vervelend is als de last op zijn laagst is snachts en de unit gaat pendelen waar mensen weer wakker van worden om 3 uur snachts. beide waardes zijn ver onder wat panasonic opgeeft in de datahseets en ik heb ook meerdere MHI's gezien die vergelijkbare trucjes uithalen. helemaal als de eco/low noise modusen aanstaan.

gebruikspatronen zijn een momentopname. kinderen worden groter, kamers veranderen in hun doel, woningen worden verkocht enzovoort. en dan zit je ineens met een triple buitenunit op 1 slaapkamer snachts. en dat soort situaties wil je eigenlijk wel voorkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 18-08-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-09 15:52

elsinga

=8-)

Even getriggerd door bovenstaande discussie: stel ik heb een 5kW MHI buitenunit (triple split in principe) met daaraan een 5kW binnenunit voor de woonkamer en een 2kW binnenunit voor de slaapkamer. Huis is van 2011, dus optimaal geïsoleerd.

Minimumvermogen voor koeling is 1.8kW, wat dus net onder de binneunit voor de slaapkamer is (verwarmen doen we de slaapkamer niet). Dit zal voor de woonkamer weinig uitmaken, gok ik, maar als ik de slaapkamer de hele nacht koel wil houden, ga ik dan problemen krijgen met aan/uit slaan van de buitenunit? Of kan ik beter de 4.5kW buitenunit (duo) nemen, omdat daar het minimum 1.5kW is? Of zal de koudevraag als de slaapkamer eenmaal afgekoeld is zo laag zijn dat ze beide gaan schakelen en is het gewoon verstandig de airco op de slaapkamer niet aan te laten staan na het op temperatuur krijgen?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ze zullen beide gaan pendelen maar de kleinere unit zal dat gewoon minder doen of zelfs helemaal niet. dat gebeurt gewoon sneller bij een grotere buitenunit. mits de compressor ook groter is. als de compressor hetzelfde is maakt het geen bal uit.
afhankelijk van je model zal de unit overgaan naar drogen (hij koelt dan nog steeds) om de compressor maar aan te kunnen houden als de temperatuur bereikt is (panasonics doen dat vrijwel allemaal). maar als de temperatuur te ver zakt zal die uitgaan.

airco gewoon aanlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Jaja, dus als ik deze discussie even mag samenvatten:

flippy: nooit een triple nemen
ik: hoezo?
flippy: kijk maar naar de cijfers
ik: *kijkt naar de cijfers*
flippy: ja nee maar praktijk

Ook doe je allerlei uitspraken over wat jij vindt het dat standaardscenario is. Eerst was het nog 1 unit, toen 50/50.

Maar in werkelijkheid zijn alle situaties zijn anders en verschilt het per huishouden. Er is helemaal niks mis mee om te waarschuwen dat 1 unit op een multi kan leiden tot pendelgedrag. Dat heb ik nooit bestreden. Maar er is ook niks mis mee om de andere kant van de medaille te laten zien, namelijk dat je weer veel minder kans hebt op pendelgedrag vs meerdere singles als je wel alles tegelijkertijd inschakelt op je multi.

Daarom vroeg ik @cverkooyen ook nog expliciet of hij inderdaad de benedenunit vaak alleen wilde draaien. Dat is mijns inziens een betere response dan om domweg te roepen dat je nooit een triple of groter moet nemen. Tsja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:25:

Ook doe je allerlei uitspraken over wat jij vindt het dat standaardscenario is. Eerst was het nog 1 unit, toen 50/50.

Maar in werkelijkheid zijn alle situaties zijn anders en verschilt het per huishouden. Er is helemaal niks mis mee om te waarschuwen dat 1 unit op een multi kan leiden tot pendelgedrag. Dat heb ik nooit bestreden. Maar er is ook niks mis mee om de andere kant van de medaille te laten zien, namelijk dat je weer veel minder kans hebt op pendelgedrag vs meerdere singles als je wel alles tegelijkertijd inschakelt op je multi.

Daarom vroeg ik @cverkooyen ook nog expliciet of hij inderdaad de benedenunit vaak alleen wilde draaien. Dat is mijns inziens een betere response dan om domweg te roepen dat je nooit een triple of groter moet nemen. Tsja..
laat flippy maar gewoon l*llen, hij denkt verstand van te hebben. 'k Heb mijn bedenkingen door zijn permanente aanwezigheid hier op het forum.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:25:

je versimpel nu wel dingen of negeert zaken om je punt door te drijven.

ik heb nooit bestreden en zelfs meerdere malen benoemd dat triples of zelfs quads hun plaats hebben. echter is dat in de praktijk vrijwel nooit in een standaard nederlandse woning van de afgelopen 30~40 jaar.
als men kijkt hoe men aricos gebruikt als ze eenmaal 2~5 jaar hangen en de nieuwigheid er vanaf is zullen niet aan worden gezet in sommige kamers (immers begint ie te meuren) en kom je gewoon in de situatie terrecht dat als je bij zulke installaties gaat kijken omdat mensen klagen dat het systeem zich niet zo gedraagt zoals het deed toen die nieuw was. en wat denk je ale je beetje doorvraagt: er staat maar 1 unit aan en de rest staat uit of hoger afgesteld omdat de unit meurt en niet schoongemaakt is, een condenspomp is verstopt, buitenunit vol met pollen, enzovoort. dat is relateit. en daarom moet je ook kijken wat zulke systemen echt doen als ze hangen met hun cijfers in verbruik en efficientie en niet wat in de specbladen staan als de installatie in een testopstelling hangt bij een testcentrum.

hang maar eens een amperetang aan een buitenuit als hij onder miniumlast staat. ik garandeer je dat je goed onder de opgegeven waarde zit bij een A merk. afgelopen week nog een SCM 40ZS-S gemeten die zat rond de 350~400W te zweven met beide splits aan binnen. dat is bijna de helft van wat de datasheet opgeeft qua koelvermogen als je de fans wegstreept in het verbruik....

er zijn hier genoeg installateurs aanwezig die nooit hun installatie weerzien. maar dat wil neit zeggen dat ze 100% lopen of goed berekend zijn op het practische gebruik als de lol eraf is na een jaartje of 2....
yingli405 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:34:
[...]

laat flippy maar gewoon l*llen, hij denkt verstand van te hebben. 'k Heb mijn bedenkingen door zijn permanente aanwezigheid hier op het forum.
dat mag je rustig vinden. ik ben hier niet om populair te zijn maar om mensen te helpen die daarom vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 18-08-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:40:
[...]

je versimpel nu wel dingen of negeert zaken om je punt door te drijven.

ik heb nooit bestreden en zelfs meerdere malen benoemd dat triples of zelfs quads hun plaats hebben. echter is dat in de praktijk vrijwel nooit in een standaard nederlandse woning van de afgelopen 30~40 jaar.
als men kijkt hoe men aricos gebruikt als ze eenmaal 2~5 jaar hangen en de nieuwigheid er vanaf is zullen niet aan worden gezet in sommige kamers (immers begint ie te meuren) en kom je gewoon in de situatie terrecht dat als je bij zulke installaties gaat kijken omdat mensen klagen dat het systeem zich niet zo gedraagt zoals het deed toen die nieuw was. en wat denk je ale je beetje doorvraagt: er staat maar 1 unit aan en de rest staat uit of hoger afgesteld omdat de unit meurt en niet schoongemaakt is, een condenspomp is verstopt, buitenunit vol met pollen, enzovoort. dat is relateit. en daarom moet je ook kijken wat zulke systemen echt doen als ze hangen met hun cijfers in verbruik en efficientie en niet wat in de specbladen staan als de installatie in een testopstelling hangt bij een testcentrum.
Is het probleem dan niet eerder dat mensen hun airco niet goed onderhouden? Het advies zou toch niet gebaseerd moeten worden op "neem een kleinere buiten unit want hij wordt toch niet onderhouden dus gebruik je hem over 2-3 jaar niet meer zoals je in het begin deed"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Greetoz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Is het probleem dan niet eerder dat mensen hun airco niet goed onderhouden? Het advies zou toch niet gebaseerd moeten worden op "neem een kleinere buiten unit want hij wordt toch niet onderhouden dus gebruik je hem over 2-3 jaar niet meer zoals je in het begin deed"
het probleem is dat veel systemen worden geinstalleerd op een momentopname qua gebruik. en voor die situatie werkt het goed. dus lekker zomers weer bijvoorbeeld en alle units staan lekker te pruttelen de hele nacht/dag. maar na een paar jaar gaat 1 kamer een werkkamer worden overdag en een kind verhuist naar de grotere zolder of whatever, men word "ziek"van de airco de hele nacht dus men zet hem uit of een hele reeks aan veranderingen die je maar kan bedenken waarbij het organieke plan niet meer van toepassing is. en dan zit je met een dikke 7kW quad aan de buitenmuur met 1x 2.5kW op een slaapkamer te pendelen. en dan zeiken dat het ding "raar" doet. en wie krijgt de schuld: de installateur.

daarom is het zo belanrijk om uit te gaan van worst case en lage belastingen. zelfs een 4kW buitenunit draait nooit langer dan een paar minuten op vol vermogen. zodra de luchttemperatuur zakt in de kamer (en dat gebeurt snel) zal de buitenunit al afschalen om te voorkomen dat de verdamper te koud word.
tenzij je ook 100% verwarmt met een L/L systeem moet je gewoon uitgaan van een situatie waarbij je een goed draaide installatie moet hebben bij minimale belasting. daar zou je alleen van moeten afwijken als er een WAF aanwezig is of een noodzaak/beperking die een overbemeten unit rechtvaardigd.

niet een popuaire oplossing maar eentje die aansluit op de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
@flippy
Dus bij een 1.8 en een 2.5 unit zou je eerder een 3.3kw buitenunit aanraden dan een 4.2? (om even bij de Mitsubishi's te blijven).

Ik zit na jou post dus even te stoeien met welke kamer op welke buitenunits

Mitsubishi heeft de keuzes uit een 3.3 en een 4,2 als dubbelunit en de 5.4 is de kleinste triple.

Ik heb 2 slaapkamers en een logeerkamer. 2 slaapkamers zullen eigenlijk altijd beide tegelijk gebruikt worden en de logeerkamer zal 95% van de tijd alleen gebruikt worden in samenwerking met de 2 slaapkamers.

Dan blijven er nog 2 kantoortjes over (1 met een 2,5 en een met de 1.8 unit). Hoe zou jij die verdelen?

Mijn gevoel zegt de 3 slaapkamers op de triple en de 2 kantoortjes op de dubbel. De 4,2 geeft koelen minimaal 1.1 af (de 3.3 trouwens ook). De triple geeft minimaal 2,9kw af.

Natuurlijk laat ik mij ook adviseren, maar ik lees bijna overal dat ze over dimensioneren wat dus wellicht niet het beste werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Greetoz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:25:
@flippy
Dus bij een 1.8 en een 2.5 unit zou je eerder een 3.3kw buitenunit aanraden dan een 4.2? (om even bij de Mitsubishi's te blijven).

Ik zit na jou post dus even te stoeien met welke kamer op welke buitenunits

Mitsubishi heeft de keuzes uit een 3.3 en een 4,2 als dubbelunit en de 5.4 is de kleinste triple.

Ik heb 2 slaapkamers en een logeerkamer. 2 slaapkamers zullen eigenlijk altijd beide tegelijk gebruikt worden en de logeerkamer zal 95% van de tijd alleen gebruikt worden in samenwerking met de 2 slaapkamers.

Dan blijven er nog 2 kantoortjes over (1 met een 2,5 en een met de 1.8 unit). Hoe zou jij die verdelen?

Mijn gevoel zegt de 3 slaapkamers op de triple en de 2 kantoortjes op de dubbel. De 4,2 geeft koelen minimaal 1.1 af (de 3.3 trouwens ook). De triple geeft minimaal 2,9kw af.

Natuurlijk laat ik mij ook adviseren, maar ik lees bijna overal dat ze over dimensioneren wat dus wellicht niet het beste werkt.
kantoren staan niet gelijk aan met slaapkamers. dus dat zijn hun eigen groepen.

een 3.3 en 4.2 zijn vrijwel indentiek. een 4.2 is een 3.3 die meer toeren mag maken (kleine versimpeling). een 5.4 triple is fysiek een zwaarder model. die zou ik dus ook alleen nemen als je zeker weet dat beide slaapkamers altijd tegelijk aanstaan. al zou je af kunnen vragen of het nodig is om een airco in een logeerkamer op te hangen. die 3e unit is een prijzig extraatje voor af ten toe leuk erbij...
als het hoofdverwarming is dan is een triple wel handig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:31:
[...]

kantoren staan niet gelijk aan met slaapkamers. dus dat zijn hun eigen groepen.

een 3.3 en 4.2 zijn vrijwel indentiek. een 4.2 is een 3.3 die meer toeren mag maken (kleine versimpeling). een 5.4 triple is fysiek een zwaarder model. die zou ik dus ook alleen nemen als je zeker weet dat beide slaapkamers altijd tegelijk aanstaan. al zou je af kunnen vragen of het nodig is om een airco in een logeerkamer op te hangen. die 3e unit is een prijzig extraatje voor af ten toe leuk erbij...
als het hoofdverwarming is dan is een triple wel handig natuurlijk.
De 2e slaapkamer is van ons kindje, dus als wij hem aan hebben zal hij bij haar ook aanstaan. De logeerkamer zal hoogstwaarschijnlijk ooit haar slaapkamer worden (als ze niet meer naast papa en mama wil slapen). Ook is het op zolder waar het gewoon erg heet kan worden (de logeerkamer wordt redelijk vaak gebruikt door onze ouders).

Dus dan zal de verdeling eigenlijk worden, 2 kantoortjes op de 3.3/4.2 en de 3 slaapkamers op de 5.4. Dan zijn we ook gedekt als onze dochter uiteindelijk op zolder wil slapen ipv de 1e verdieping.

Ik snap je opmerking over de triple, maar anders zou het beteken dat we dus 1 kamer moeten laten vervallen. Dat zou ik zonde vinden of er moet een 3e unit komen wat dan weer overdreven is.

Bedankt voor al je antwoorden.

[ Voor 8% gewijzigd door Greetoz op 18-08-2021 20:37 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic