Dag allen, ik hoopte dat iemand hier zijn (ongezouten) mening kan geven over mijn plannen, waarvoor alvast dank. Nadat ik mijn zolder heb volgeplempt met PIR-platen, is het nu tijd om daar de temperatuur (en vochtigheid) wat beter onder controle te houden.
Eerst zat ik te denken aan het plaatsen van een multisplit die ook meteen de slaapkamer kan doen (volledige zolder: 40m2 (~80m3). Slaapkamer: 14m2 (~34m3)) maar nu ik de prijzen van die multisplit systemen + installatie begin binnen te krijgen deins ik daar toch een beetje voor terug (eerst ramingen tussen de 4200 en 4800 euro voor systemen van 4kw buiten, 2.5kw zolder, 2kw slaapkamer).
Ik snap dat het misschien niet exorbitant is, maar het is wel iets meer dan ik me nu kan veroorloven.
Nu is de installatie van een single split airco (123klimaatshop) zoals de ME WSH-HR35i 3,5 kW een stuk schappelijker (a ~1800 euro). Ik zat te denken dat ik deze op zolder kan installeren waar het het heetste is. Dan installeer ik door de houten vloer naar de slaapkamer een kort stuk spirobuis (125mm) en een regelbare buisventilator
zoals deze. Het enige wat dan te zien is zijn twee ventielen, eentje in de zijkant van het knieschot om de koudere zolder-airco-lucht te 'oogsten' en een ventiel in de slaapkamer om het binnen te laten en de circulatie te helpen. (zie onderstaand schema, blauwe buizen) De zolder heeft nu nog een open trap, dus er is altijd een natuurlijke val van de koude lucht naar de ondergelegen verdiepingen. Het zal natuurlijk nooit zo efficient zijn als een dedicated split airco, maar het is een stuk goedkoper (voor ~150 euro klaar ipv >2500 euro).
Ik kan zelfs de bestaande mechanische ventilatie nog aansluiten op de andere hoek van de slaapkamer, om warme lucht af te voeren, maar dan zuig je indirect weer warme lucht van buiten aan dus dit is wellicht ongewenst.
Voor de stroomaansluiting kan ik een aftakking maken van een aparte groep met relatief lage gebruikers (wat lampen en een computer), maar ik heb ook een aansluiting van zonnepanelen. Hier zit een net kastje aan met eigen aardlek en een wasmachine stekkeraansluiting (welke ik niet gebruik, want de wasmachine heeft een eigen groep). Ziet iemand er bezwaar in dat ik een extra automaat (of zelfs met een overspanningsbeveiliging in geval van bliksem?) aan de kamrail toevoeg? Danwel de wasmachinestekker vervangen voor een draad naar buiten (of een airco met stekker er direct in prik)? Aangezien deze aansluiting bedoeld is voor een wasmachine van 2kw kan ik me niet voorstellen dat een airco van 900 watt veel problemen zou geven. Behalve als het gewoon echt niet mag door regelgeving, dan moet het maar bij die andere groep erbij. Een nieuwe groep naar boven trekken zit er niet echt in.
Ik heb dit topic en de oude afgezocht op vergelijkbare vragen, maar niet gevonden. Mijn excuses als dit toch al eerder is beantwoord.