Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.497 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Greetoz schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:36:
[...]

De 2e slaapkamer is van ons kindje, dus als wij hem aan hebben zal hij bij haar ook aanstaan. De logeerkamer zal hoogstwaarschijnlijk ooit haar slaapkamer worden (als ze niet meer naast papa en mama wil slapen). Ook is het op zolder waar het gewoon erg heet kan worden (de logeerkamer wordt redelijk vaak gebruikt door onze ouders).

Dus dan zal de verdeling eigenlijk worden, 2 kantoortjes op de 3.3/4.2 en de 3 slaapkamers op de 5.4. Dan zijn we ook gedekt als onze dochter uiteindelijk op zolder wil slapen ipv de 1e verdieping.

Bedankt voor al je antwoorden.
dat is een handige opzet. zorg dat je verder dan nu kijkt en dat het systeem ook over 5 jaar goed bemeten is op het gebruik.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:38:
[...]

dat is een handige opzet. zorg dat je verder dan nu kijkt en dat het systeem ook over 5 jaar goed bemeten is op het gebruik.
Ja onze gezinssamenstelling zal niet veranderen, en kindje is 4 ;-).

We twijfelen nog over de woonkamer, maar we denken er dan gewoon aan om daar een single unit te installeren voor enkel de woonkamer (60m2). Meer ook omdat we nog niet zeker zijn dat we een airco willen in de woonkamer.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
flippy schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:40:
[...]

hang maar eens een amperetang aan een buitenuit als hij onder miniumlast staat. ik garandeer je dat je goed onder de opgegeven waarde zit bij een A merk. afgelopen week nog een SCM 40ZS-S gemeten die zat rond de 350~400W te zweven met beide splits aan binnen. dat is bijna de helft van wat de datasheet opgeeft qua koelvermogen als je de fans wegstreept in het verbruik....

[...]
Haal je nu niet opgenomen en afgegeven vermogen door elkaar?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Robertehv
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2021
Andrehj schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:25:
[...]

Volgens mij de meeste. Maar de signalen op die kabel zijn wel merkspecifiek...
Ik heb gekeken naar een Toshiba, die heeft er maar drie, misschien net pech maar dat past alvast niet.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat signaal merk specifiek zou zijn. Nu ben ik geen techneut maar als het een inverter is moet de binnenunit toch gewoon signaal geven of de buitenunit moet koelen of verwarmen en daarnaast uiteraard stroom leveren?

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:54:
[...]

Haal je nu niet opgenomen en afgegeven vermogen door elkaar?
nee, ik heb eerst gekeken naar het totale vermogen (inc binneununits) (zat rond de 350~400W) en toen naar alleen naar het opgenomen vermogen (~0.7A)van de vermogensplaat (wat de compressor aanstuurt) en een snel hlogpeetje gemaakt. ik kwam uit op een effectief pompvermogen van rond de 800~900W, en dat was met een compressorvermogen van rond de 175~200W. en dat zit toch redelijk onder de officele miniumafgifte, zelfs als je de verliezen in de vermogensprint meerekent...

op zulke lage vermogens verbruiken de fans meer dan de compressor. 8)7

ik ben er goed naar gaan kijken bij verschillende units toen ik met een panasonic die veel lager stond te draaien dan zijn minium verbruik aangaf op de papieren/kenplaat.
ik ben er alleen nog niet achter waarom ze hogere miniumwaardes opgeven dan de unit echt haalt.
Robertehv schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:37:
[...]

Ik heb gekeken naar een Toshiba, die heeft er maar drie, misschien net pech maar dat past alvast niet.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat signaal merk specifiek zou zijn. Nu ben ik geen techneut maar als het een inverter is moet de binnenunit toch gewoon signaal geven of de buitenunit moet koelen of verwarmen en daarnaast uiteraard stroom leveren?
de meeste splitsystemen zijn 4 draads, L N data aarde.

veel mensen sluiten de aarde niet aan of rekenen die niet mee.... :X

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 19-08-2021 11:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:40
Vandaag merkten mijn echtgenote en ik dat er wat druppelstrepen op de muur zaten linksboven een binnen unit en 2 strepen onder de unit tot bijna op de plint (opgedroogde naar beneden lopende druppeltjes)

Dat het geen water uit de lekbak is was me duidelijk want de waterstreepjes zaten hoger dan de unit zelf (die twee die naar onder lopen niet natuurlijk).

Airco-man is gekomen en heeft gecontroleerd of de bedrading en de buizen niet gekruisd zijn, want het kon komen door een radiator die heel koud wordt terwijl de ventilator niet draait, dat kan zich voordoen als een unit crossconnected is: koelmiddel gaat naar een unit die uit staat en de sturingskabel hangt op een andere.

Ik vind het gek, ze hebben niet direct een oorzaak gevonden. Iemand die wat anders kan bedenken?

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 20-08-2021 08:07 ]

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:00
Onze Daikin moest voorzien worden van een condenswaterpompje, aan de garage-kant van de muur, om het condenswater naar het dak te pompen.
De monteur heeft het anti-siphoning 'tooltje' van Aspen in de slang gemonteerd, maar deze lekt waardoor er water over de pomp en op de grond druppelt.

Ik vind het vreemd dat dit anti-siphoning ding überhaupt is gemonteerd; is dit niet alleen van toepassing wanneer de slang onder de pomp loopt waardoor de zwaartekracht het water uit de slang doet laten lopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3OAkkKW2V5l-8EXiTX6cREL0XU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUIbFH87q0ndoVfK59AyGlpw.jpg?f=fotoalbum_large

• flippy
  • Niet online

flippy

ding eruit halen. is altijd een probleemgeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

flippy schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:22:
ding eruit halen. is altijd een probleemgeval.
In welke zin, dat ze gaan lekken?

Hier afgelopen week ook een installatie gebeurd, en ik zag net dat er op zolder ook zo'n ding zit bij 1 unit.
Kan je die zomaar weghalen? Zit er toch voor een reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Slonzo schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

In welke zin, dat ze gaan lekken?

Hier afgelopen week ook een installatie gebeurd, en ik zag net dat er op zolder ook zo'n ding zit bij 1 unit.
Kan je die zomaar weghalen? Zit er toch voor een reden?
Ze zijn bedoeld als terugslagklep zodal als ue een hoge opvoer hebt al het water niet terugstroomt het bakje in. De opvoer in 90% van de installaties is mindet dan 1 meter. Dan is het niet nodig en verooorzaken ze meer problemen dan ze oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

flippy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:43:
Ze zijn bedoeld als terugslagklep zodal als ue een hoge opvoer hebt al het water niet terugstroomt het bakje in. De opvoer in 90% van de installaties is mindet dan 1 meter. Dan is het niet nodig en verooorzaken ze meer problemen dan ze oplossen.
Volgens de documentatie van Aspen is het bedoeld om te voorkomen dat je leiding wordt leeggetrokken door vacuumwerking, en je pomp dus niet droog loopt. Hoeveel de leiding oploopt lijkt mij van ondergeschikt belang aan hoeveel het uiteinde van de leiding onder de pomp uitkomt. In mijn geval zit er makkelijk +1m verschil tussen, dus ik blijf er maar mooi vanaf. Ga 'm misschien wel in een bakje leggen zodat ik geen water in het plafond krijg moest 'ie ooit gaan lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Slonzo schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:36:
[...]

Volgens de documentatie van Aspen is het bedoeld om te voorkomen dat je leiding wordt leeggetrokken door vacuumwerking, en je pomp dus niet droog loopt. Hoeveel de leiding oploopt lijkt mij van ondergeschikt belang aan hoeveel het uiteinde van de leiding onder de pomp uitkomt. In mijn geval zit er makkelijk +1m verschil tussen, dus ik blijf er maar mooi vanaf. Ga 'm misschien wel in een bakje leggen zodat ik geen water in het plafond krijg moest 'ie ooit gaan lekken.
het is een terugslagklep met een klein ventielding erin. en die combi raakt verstopt/geblokeerd/whatever en gaat vervolgens water door het ventiel gedeelte doorlekken naar buiten.

in de praktijk (gaan we weer) geeft het meer problemen dan het oplost tenzij je een extreem geval hebt waar die echt nodig is. voor een metertje omhoog zoals in de meeste situaties in woningen zal je hem niet missen. je moet gewoon zodra je het hoogste punt hebt bereikt overgaan naar grotere diameter leiding en een sifon die gewoon open lucht kan aanzuigen.

poosje geleden nog een stuk of 50 van die dingen uit een pand gehaald omdat al een klein dozijn aan het lekken was binnen 3 jaar...

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 22-08-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
flippy schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:39:
[...]
poosje geleden nog een stuk of 50 van die dingen uit een pand gehaald omdat al een klein dozijn aan het lekken was binnen 3 jaar...
Die bij ons had maar een maandje nodig om te gaan lekken :F . Zeker als de slang boven de pomp uitkomt lijkt me zo snel mogelijk weghalen het beste advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

elsinga

=8-)

Even een statusupdate nav mijn vragen hier (elsinga in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"). Inmiddels 2 offertes gezien.

De eerste is voor een set van Fujitsu: buitenunit AOYG24 KBTA3 en binnenunits ASYG07 KMCC en ASGY14 KMCC, inclusief trekken kabel vanuit en aansluiting op aparte groep in de meterkast. Aangeboden voor €5774,- en de eerste twee jaar €10.89 per maand servicekosten ivm garantie. Gezien de lage SEER en SCOP en het energielabel valt deze vlot af. Veel te onzuinig... Kennelijk heeft de verkoper niet naar mijn eis van A+++/A++ geluisterd.

De tweede is voor een setje van MHI: buitenunit SCM 50ZS-W, binnenunits SRK 50ZS-W en 20ZS-W. Hier exclusief aansluiten in de meterkast, maar ook een veel zuinigere setup. Volgens het energielabel maar de helft van het verbruik van de set van Fujitsu (en een SEER en SCOP die dat ondersteunen). Prijs €4450,- (en daarmee dus ruim goedkoper dan de set van Fujitsu). Hier komt nog een 200 a 300 euro bij voor de aanpassing in de meterkast en trekken van de stroomaansluiting. En €175,- voor een onderhoudscontract, ook hier weer voor de langere (5 jaar ipv 2 jaar) garantie. Zelfs met deze hogere onderhoudskosten nog steeds ruim goedkoper in gebruik dan de set van Fujitsu. Deze set wordt dan ook over een 4 a 5 weken geplaatst.

Had het goedkoper gekund? Yep! Zelf de materialen kopen bij een webshop, zelf aanleggen en door een vriend met F-gassen certificering formeel in bedrijf laten stellen. Zou zo maar eens 1000 a 1500 euro kunnen schelen. En dat jaarlijkse onderhoud wilde die vriend ook wel doen. Maar dan vrijwel geen garantie, want zelf gedaan. En zelf werk van, waarbij ik niet de ervaring heb van een bedrijf dat niets anders doet. Dus laat ik het doen, ook al kost dat iets meer. Maar dan ook geen problemen (en als die er wel zijn een installateur die ze komt oplossen).

Gezien de setup ga ik waarschijnlijk van 900 m3 gas terug naar max 100 m3 en ga ik 2000kWh meer stroom gebruiken voor de verwarming. Aangezien gas ruim 3x zo duur is als elektriciteit kan dat wel uit. Als bonus ga ik vanaf 2023 mijn overproductie van de zonnepanelen waarschijnlijk direct gebruiken voor koeling, in plaats van die voor 7 cent terug te leveren. De koeling kost me dus vrijwel niets.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 21:45
elsinga schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:02:
Even een statusupdate nav mijn vragen hier (elsinga in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"). Inmiddels 2 offertes gezien.

De eerste is voor een set van Fujitsu: buitenunit AOYG24 KBTA3 en binnenunits ASYG07 KMCC en ASGY14 KMCC, inclusief trekken kabel vanuit en aansluiting op aparte groep in de meterkast. Aangeboden voor €5774,- en de eerste twee jaar €10.89 per maand servicekosten ivm garantie. Gezien de lage SEER en SCOP en het energielabel valt deze vlot af. Veel te onzuinig... Kennelijk heeft de verkoper niet naar mijn eis van A+++/A++ geluisterd.

De tweede is voor een setje van MHI: buitenunit SCM 50ZS-W, binnenunits SRK 50ZS-W en 20ZS-W. Hier exclusief aansluiten in de meterkast, maar ook een veel zuinigere setup. Volgens het energielabel maar de helft van het verbruik van de set van Fujitsu (en een SEER en SCOP die dat ondersteunen). Prijs €4450,- (en daarmee dus ruim goedkoper dan de set van Fujitsu). Hier komt nog een 200 a 300 euro bij voor de aanpassing in de meterkast en trekken van de stroomaansluiting. En €175,- voor een onderhoudscontract, ook hier weer voor de langere (5 jaar ipv 2 jaar) garantie. Zelfs met deze hogere onderhoudskosten nog steeds ruim goedkoper in gebruik dan de set van Fujitsu. Deze set wordt dan ook over een 4 a 5 weken geplaatst.

Had het goedkoper gekund? Yep! Zelf de materialen kopen bij een webshop, zelf aanleggen en door een vriend met F-gassen certificering formeel in bedrijf laten stellen. Zou zo maar eens 1000 a 1500 euro kunnen schelen. En dat jaarlijkse onderhoud wilde die vriend ook wel doen. Maar dan vrijwel geen garantie, want zelf gedaan. En zelf werk van, waarbij ik niet de ervaring heb van een bedrijf dat niets anders doet. Dus laat ik het doen, ook al kost dat iets meer. Maar dan ook geen problemen (en als die er wel zijn een installateur die ze komt oplossen).

Gezien de setup ga ik waarschijnlijk van 900 m3 gas terug naar max 100 m3 en ga ik 2000kWh meer stroom gebruiken voor de verwarming. Aangezien gas ruim 3x zo duur is als elektriciteit kan dat wel uit. Als bonus ga ik vanaf 2023 mijn overproductie van de zonnepanelen waarschijnlijk direct gebruiken voor koeling, in plaats van die voor 7 cent terug te leveren. De koeling kost me dus vrijwel niets.
Ik verbaas mij over die onderhoudskosten.
Ik heb hier net twee weken een nieuwe installatie staan.
Ook gevraagd naar eventueel jaarlijks onderhoud.
Was niet nodig laat staan een onderhoudscontract.
Ik mag zelf de filters (binnen units) één keer in de X maanden controleren en schoonmaken met een stofzuiger o.i.d.
Buiten unit kan ook vies worden dus ook kijken of er viezigheid in zit en dit eruit halen of afspoelen met water.
Meer niet aldus de monteur.

Vraag mij dus af wat dat onderhoudscontract inhoudt en wat men gaat doen.
Ik heb hier een LG.
In dit topic heb ik al eerder wat hierover gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:40
HyperBart schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:08:
Vandaag merkten mijn echtgenote en ik dat er wat druppelstrepen op de muur zaten linksboven een binnen unit en 2 strepen onder de unit tot bijna op de plint (opgedroogde naar beneden lopende druppeltjes)

Dat het geen water uit de lekbak is was me duidelijk want de waterstreepjes zaten hoger dan de unit zelf (die twee die naar onder lopen niet natuurlijk).

Airco-man is gekomen en heeft gecontroleerd of de bedrading en de buizen niet gekruisd zijn, want het kon komen door een radiator die heel koud wordt terwijl de ventilator niet draait, dat kan zich voordoen als een unit crossconnected is: koelmiddel gaat naar een unit die uit staat en de sturingskabel hangt op een andere.

Ik vind het gek, ze hebben niet direct een oorzaak gevonden. Iemand die wat anders kan bedenken?
Niemand hier wat ideeën over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
HoppyF schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:05:
[...]

Ik verbaas mij over die onderhoudskosten.
Ik heb hier net twee weken een nieuwe installatie staan.
Ook gevraagd naar eventueel jaarlijks onderhoud.
Was niet nodig laat staan een onderhoudscontract.
Ik mag zelf de filters (binnen units) één keer in de X maanden controleren en schoonmaken met een stofzuiger o.i.d.
Buiten unit kan ook vies worden dus ook kijken of er viezigheid in zit en dit eruit halen of afspoelen met water.
Meer niet aldus de monteur.

Vraag mij dus af wat dat onderhoudscontract inhoudt en wat men gaat doen.
Ik heb hier een LG.
In dit topic heb ik al eerder wat hierover gezegd.
Ik heb hier ook een bedrijf over de vloer gehad voor een offerte voor een Daikin en die zei hetzelfde als bij jou.
Hij zei ook dat ze graag een onderhoudscontract erbij verkopen om er aan te verdienen, maar dat wat jij beschrijft voldoende was, pas als je denkt dat er iets niet goed werkt moet je contact opnemen met ze.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:35
Mijn vader heeft een multisplit unit op zijn werk, 16 jaar geleden geïnstalleerd, daarna nooit meer iets aan gedaan. Werkt nog steeds prima. Met het geld dat hij voor onderhoud bespaart heeft, kan hij inmiddels het systeem wel vervangen mocht dat ooit nodig zijn.

Hier bood de installateur ook een onderhoudscontract aan, maar gezien hij de afspraken voor de levering en installatie ook niet al te nauw nam, ga ik het zeker niet bij hem doen. Over een paar jaar betaal ik wel een keer een losse onderhoudsbeurt mocht dat nodig zijn. En de unit/filters schoonmaken tussen door kan ik zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik ga ook zeker nog even bekijken of ik wel een onderhoudscontract wil. Eventueel jaarlijkse schoonmaak kan ik zelf, is niet heel lastig. Eventueel F-gassen controle kan een vriend met certificering wel doen. Alleen schijnt voor de garantie-verlenging van 2 naar 5 jaar dat onderhoudscontract dus nodig te zijn ("Alle door ons geleverde producten worden volgens opgave van de leverancier gegarandeerd op materiaal en /of productiefouten. Mitsubishi Heavy industries 24 maanden , 60 maanden met een onderhoudsovereenkomst.").

Daar ga ik nog even in duiken, want als bij MHI alleen jaarlijkse controle door een F-gassen gecertificeerd persoon de eis is, dan bespaar ik me wel het nodige. Die vriend van is is lang zo duur niet. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

En even snel Googlen: "5 jaar garantie geldt alleen indien het systeem door een F-gassen erkend bedrijf in bedrijf wordt gesteld en er jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen erkend bedrijf." Gevonden bij een andere installateur. Elders: "Er is aantoonbaar periodiek onderhoud gepleegd door een F-Gas gecertificeerde monteur overeenkomstig de geldende richtlijnen".

Dat opent wat meer mogelijkheden. Vriend heeft netjes en aantoonbaar F-gassen certificering, dus logboek bijhouden van onderhoud met zijn certificaatnummer kan wellicht dus ook prima. Importeur even gevraagd wat de eisen zijn voor die 5 jaar garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door elsinga op 22-08-2021 20:44 . Reden: Vraag bij importeur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
@elsinga Lees graag de eisen aan het onderhoud. Naast "schoon houden" heb ik tot nu toe weinig info over onderhoud kunnen vinden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
BarryH schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:46:
@elsinga Lees graag de eisen aan het onderhoud. Naast "schoon houden" heb ik tot nu toe weinig info over onderhoud kunnen vinden.
Ik heb van de monteur begrepen dat alleen schoonmaken voldoende zou zijn.
Het is een gesloten systeem waardoor het niet nodig is gas bij te vullen of te controleren.
Denk dat dit vooral geldt voor de consumenten airco’s waar we het in dit topic over hebben.
Bij grote airco installaties zullen de regels vast en zeker anders zijn.

Garantie dan.
Minimaal twee jaar maar het kan ook langer zijn.
De wet schrijft voor dat garantie niet beperkt is tot twee jaar.
Even ter vergelijking: een premium (OLED) TV van bv €1500-2500 heeft minimaal 6 jaar garantie.
De verkoper is verantwoordelijk voor de garantie afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

BarryH schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:46:
Ik kan me er ook weinig bij voorstellen. Schoonmaken van de filters binnen is gebruikersactie, staat ook beschreven in de handleiding. Blijft de buitenunit over. Ook daar is schoonmaken van de lamellen het meest voor de hand liggende. Checken op lekkage? Geen idee.... Maar als de unit de eerste 2 jaar overleeft, dan ook de volgende jaren wel. De boel gaat tenslotte of in de eerste maanden stuk of pas veel later.

Zodra ik antwoord heb van de importeur laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
elsinga schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:16:
[...]

Ik kan me er ook weinig bij voorstellen. Schoonmaken van de filters binnen is gebruikersactie, staat ook beschreven in de handleiding. Blijft de buitenunit over. Ook daar is schoonmaken van de lamellen het meest voor de hand liggende. Checken op lekkage? Geen idee.... Maar als de unit de eerste 2 jaar overleeft, dan ook de volgende jaren wel. De boel gaat tenslotte of in de eerste maanden stuk of pas veel later.

Zodra ik antwoord heb van de importeur laat ik het weten.
Er zijn ook mensen hier die de lekbak en de condensafvoer reinigen met lekbaktabletten.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:38
Daarnaast worden je lamellen van je condensor binnen, je ventilatorrol, je kleppen voor de luchtstroom sturing en de behuizing binnen in dit geheel (idd samen met je lekbak) ook in het schoonste huis echt vies. Dus je binnen unit alleen je filters kan wel maar is niet aan te bevelen. De vraag is echter of in je “ onderhoudscontract’ dat wel gedaan gaat worden. Maar uiteindelijk moet iemand het doen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Weet iemand iets meer over de `standby energiebesparing` die vermeld wordt in de Daikin installatiehandleiding(en)?

Ik merk dat elke binnenunit in de Daikin Residential app dagelijks een verbruik van 0.1kWh rapporteert... Puur voor stand-by, verder geen activiteit. Dat komt voor mij uit op jaarlijks ~€55 stand-by verbruik :/ Kan ik dat oplossen door onderstaande handeling?

Van fabriek af komen de units blijkbaar met deze functie uit.
Wat zijn de nadelen van de `standby electricity saving function`?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FPSEVkn.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Slonzo op 23-08-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:37
Slonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:12:
Weet iemand iets meer over de `standby energiebesparing` die vermeld wordt in de Daikin installatiehandleiding(en)?

Ik merk dat elke binnenunit in de Daikin Residential app dagelijks een verbruik van 0.1kWh rapporteert... Puur voor stand-by, verder geen activiteit. Dat komt voor mij uit op jaarlijks ~€55 stand-by verbruik :/ Kan ik dat oplossen door onderstaande handeling?

[Afbeelding]
Die 0,1kwh klopt niet. zoek even in dit topic dan vind je er meer info over :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
Slonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:12:

[Afbeelding]
Ik ben niet bekend met deze functie maar ik was verrast dat er in stand-by ~5.5 watt verbruikt wordt; behoorlijk veel voor een apparaat dat energiezuinig claimt te zijn (iig met koelen/verwarmen; A+++/A+++). Ik weet niet hoe je op ~€55 komt, want volgens mij is het een stuk minder, maar toch. Ik vraag me ook af waarom dit verbruik zo hoog ligt aangezien het in stand houden van de wifi verbinding met 0.5 watt ook prima kan.

Verder is het me opgevallen dat het verbruik dat aangegeven wordt in de Daikin app voor geen meter klopt. De waarden die de app geeft zijn bijna 2x zo hoog als de Shelly plug S en de HS110 van TP-Link aangeven. Het feit dat de Daikin app geen actueel verbruik laat zien en een resolutie van 100Wh heeft doet me ook geloven dat de verbruiksmeting 'niet zo capabel is'. Heeft iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:32
Standby verbruik van een daikin 3,5kw is 0,055kwh/dag, wat ongeveer €4,60 per jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Speedfightserv schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:07:
Die 0,1kwh klopt niet. zoek even in dit topic dan vind je er meer info over :)
Deed ik al, enige wat ik terugvond is dat die sporadische 0.1kWh piek een resultaat van accumulatie over langere periode is. Lijkt me erg logisch, ik zou het ook zo implementeren.

Of is er nog meer aan het verhaal?
Guidooow schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:13:
Ik ben niet bekend met deze functie maar ik was verrast dat er in stand-by ~5.5 watt verbruikt wordt; behoorlijk veel voor een apparaat dat energiezuinig claimt te zijn (iig met koelen/verwarmen; A+++/A+++). Ik weet niet hoe je op ~€55 komt, want volgens mij is het een stuk minder, maar toch. Ik vraag me ook af waarom dit verbruik zo hoog ligt aangezien het in stand houden van de wifi verbinding met 0.5 watt ook prima kan.
0.1kWh per dag, per unit in de app (6 stuks - elke unit geeft hetzelfde aan).
~25 cent per kWh (aan de hoge kant, in realiteit wsl ietsje minder, maar goed).
Dat geeft dan (0.1kWh * 6 stuks * 365 dagen) * 0.25c = ~€54.75
Guidooow schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:13:
Verder is het me opgevallen dat het verbruik dat aangegeven wordt in de Daikin app voor geen meter klopt. De waarden die de app geeft zijn bijna 2x zo hoog als de Shelly plug S en de HS110 van TP-Link aangeven. Het feit dat de Daikin app geen actueel verbruik laat zien en een resolutie van 100Wh heeft doet me ook geloven dat de verbruiksmeting 'niet zo capabel is'. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Afhankelijk van hoe het verbruik gemeten wordt en met welke precisie, kan het idd wel wat afwijken. Een verdubbeling tegenover de realiteit lijkt me echter sterk; het lijkt met veel aannemelijker dat Daikin die cijfers naar omlaag zou proberen drukken ipv omhoog?

Het tonen van de 0.1kWh pieken is volgens mij gewoon een technisch/functionele keuze geweest. Het boeit niet om dit veel preciezer te tonen in de app, dus het is een goede afweging om een verbruiksblok te tonen telkens 0.1kWh wordt aangetikt. Dat betekent niet noodzakelijk dat de interne meting niet preciezer verloopt, enkel dat het zo wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:08:
[...]

Deed ik al, enige wat ik terugvond is dat die sporadische 0.1kWh piek een resultaat van accumulatie over langere periode is.
Lijkt me erg logisch, ik zou het ook zo implementeren.

Of is er nog meer aan het verhaal?

[...]

0.1kWh per dag, per unit in de app (6 stuks - elke unit geeft hetzelfde aan).
~25 cent per kWh (aan de hoge kant, in realiteit wsl ietsje minder, maar goed).
Dat geeft dan (0.1kWh * 6 stuks * 365 dagen) * 0.25c = ~€54.75

[...]

Afhankelijk van hoe het verbruik gemeten wordt en met welke precisie, kan het idd wel wat afwijken. Een verdubbeling tegenover de realiteit lijkt me echter sterk; het lijkt met veel aannemelijker dat Daikin die cijfers naar omlaag zou proberen drukken ipv omhoog?

Het tonen van de 0.1kWh pieken is volgens mij gewoon een technisch/functionele keuze geweest. Het boeit niet om dit veel preciezer te tonen in de app, dus het is een goede afweging om een verbruiksblok te tonen telkens 0.1kWh wordt aangetikt. Dat betekent niet noodzakelijk dat de interne meting niet preciezer verloopt, enkel dat het zo wordt weergegeven.
Je hebt 6 units thuis?

Ik snap je standpunt, elke besparing is er 1, maar je hebt het over 2 cent per unit per dag.

Mijn inziens zou je er vrij weinig mee kunnen, dit zijn zulke kleine stroompjes dat alleen de stekker eruit halen gaat helpen (en de tijd die je daar aan besteed ook uitrekenen)

Je hebt hopelijk ook zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Vorkie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:16:
Je hebt 6 units thuis?

Ik snap je standpunt, elke besparing is er 1, maar je hebt het over 2 cent per unit per dag.
Mijn inziens zou je er vrij weinig mee kunnen, dit zijn zulke kleine stroompjes dat alleen de stekker eruit halen gaat helpen (en de tijd die je daar aan besteed ook uitrekenen)

Je hebt hopelijk ook zonnepanelen?
Yep, 3 buitenunits en 6 binnenunits ter vervanging van accumulatieverwarming. Geen Wp, ik woon in BE en het rendeert momenteel gewoon niet genoeg om zonnepanelen te leggen.

Het is inderdaad 'maar' ~€50 per jaar, maar als ik die winst kan halen door eenmalig 3 stekkertjes uit te trekken, waarom niet? Mijn sluipverbruik is al dusdanig hoog dat ik 'easy wins' niet zomaar aan de kant laat liggen. We betalen momenteel meer dan €3.5k per jaar aan elektriciteit, daar schaaf ik graag zoveel mogelijk af :P

Ik wil gewoon ook graag begrijpen wat het verschil is tussen de `saving` mode en de default.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 23-08-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

Yep, 3 buitenunits en 6 binnenunits ter vervanging van accumulatieverwarming. Geen Wp, ik woon in BE en het rendeert momenteel gewoon niet genoeg om zonnepanelen te leggen.

Het is inderdaad 'maar' ~€50 per jaar, maar als ik die winst kan halen door eenmalig 3 stekkertjes uit te trekken, waarom niet? Mijn sluipverbruik is al dusdanig hoog dat ik 'easy wins' niet zomaar aan de kant laat liggen. We betalen momenteel meer dan €3.5k per jaar aan elektriciteit, daar schaaf ik graag zoveel mogelijk af :P
Verhuizen naar ons prachtige Nederland :+

Nee, maar afschakelen lijkt mij ook niet wenselijk, maar jij denkt echt dat je zonnepanelen niet goed renderen? De airco's, qua koelen, gebruiken juist het meeste als de zon op z'n hardst schijnt, qua verwarmen idem.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als dat een groot probleem is dan schakel je toch gewoon de zekering in de meterkast uit als je de installatie niet gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Vorkie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Verhuizen naar ons prachtige Nederland :+

Nee, maar afschakelen lijkt mij ook niet wenselijk, maar jij denkt echt dat je zonnepanelen niet goed renderen? De airco's, qua koelen, gebruiken juist het meeste als de zon op z'n hardst schijnt, qua verwarmen idem.

:)
Das na 2023 ook niet meer rendabel, dan ben je ook alle stroom kwijt die jezelf niet gebruikt.
En waarom is gewoon de stekker eruit trekken als je ‘m toch langere tijd niet gebruikt niet wenselijk?
Hier gaat op de koelkast en vriezer na alles van de stroom af als het niet wordt gebruikt, scheelt al gauw 100 á 200 euro per jaar aan sluipverbruik.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik apprecieer de suggesties, maar het is niet mijn bedoeling om in meta-/offtopic-discussies te verzanden. We zitten op Tweakers onder `Duurzame energie`, daar wil ik mijn steentje aan bijdragen - en minder € aftikken uiteraard :P Laten we daar op focussen.

Waar ik dus vooral naar op zoek ben is informatie over deze standby modus/instelling.
En eventueel meer info over de (al dan niet correctheid van de) rapportage in de Daikin app :)

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 23-08-2021 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:42

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

@Slonzo Ik zag de instelling ook staan in de manual van mijn 3MXM52, en heb de gok gewaagd en dat stekkertje los getrokken conform de procedure. Ik heb geen exacte getallen van voor of na het trekken van het stekkertje met oog op verbruik, maar het enige wat ik eraan merk is dat als ik een van de drie erop aangesloten binnenunits aan zet, dat het iets langer duurt voordat er een koude luchtstroom op gang komt. Je ziet de binnenunit opstarten (openen en lamellen goedzetten e.d.) maar als hij daarmee klaar is ‘wacht’ hij met de ventilatierol aanzetten tot (wat ik vermoed) de buitenunit/compressor op toeren is. Dat duurt nog geen halve minuut. De rest van de werking is identiek.

Ik laat het zo. Wat je zegt, elke watt standby die niet nodig is, probeer ik ook te killen.

Wel staat er iets aanvullends bij in de handleiding, dat het alleen voor een beperkt aantal geschikte binnenunits bedoeld is. Bij mij hangen er drie Perfera’s aan en dat gaat goed.

Langetermijn ervaring kan ik je niet bieden, zelf heb ik de set pas sinds juni dit jaar.

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

afhankelijk van het model zal hij minder hard de fans laten draaien, vooral buiten is dat goed te zien. al zorgt dat wel voor een hogere druk/last op de compressor dus mogelijk zal de levenduur daar wat onder lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Yamahaa schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:25:
Daarnaast worden je lamellen van je condensor binnen, je ventilatorrol, je kleppen voor de luchtstroom sturing en de behuizing binnen in dit geheel (idd samen met je lekbak) ook in het schoonste huis echt vies. Dus je binnen unit alleen je filters kan wel maar is niet aan te bevelen. De vraag is echter of in je “ onderhoudscontract’ dat wel gedaan gaat worden. Maar uiteindelijk moet iemand het doen….
Ah, kijk, dat klinkt al als meer echt werk. :) Ik ga ook de installateur nog even vragen wat ze voor de kosten van het contract allemaal doen. Als dat echt uitgebreid schoonmaken is zoals hierboven gesuggereerd, dan kan het wel interessant zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remkeau
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 20:16
Dag allen, ik hoopte dat iemand hier zijn (ongezouten) mening kan geven over mijn plannen, waarvoor alvast dank. Nadat ik mijn zolder heb volgeplempt met PIR-platen, is het nu tijd om daar de temperatuur (en vochtigheid) wat beter onder controle te houden.
Eerst zat ik te denken aan het plaatsen van een multisplit die ook meteen de slaapkamer kan doen (volledige zolder: 40m2 (~80m3). Slaapkamer: 14m2 (~34m3)) maar nu ik de prijzen van die multisplit systemen + installatie begin binnen te krijgen deins ik daar toch een beetje voor terug (eerst ramingen tussen de 4200 en 4800 euro voor systemen van 4kw buiten, 2.5kw zolder, 2kw slaapkamer).
Ik snap dat het misschien niet exorbitant is, maar het is wel iets meer dan ik me nu kan veroorloven.

Nu is de installatie van een single split airco (123klimaatshop) zoals de ME WSH-HR35i 3,5 kW een stuk schappelijker (a ~1800 euro). Ik zat te denken dat ik deze op zolder kan installeren waar het het heetste is. Dan installeer ik door de houten vloer naar de slaapkamer een kort stuk spirobuis (125mm) en een regelbare buisventilator zoals deze. Het enige wat dan te zien is zijn twee ventielen, eentje in de zijkant van het knieschot om de koudere zolder-airco-lucht te 'oogsten' en een ventiel in de slaapkamer om het binnen te laten en de circulatie te helpen. (zie onderstaand schema, blauwe buizen) De zolder heeft nu nog een open trap, dus er is altijd een natuurlijke val van de koude lucht naar de ondergelegen verdiepingen. Het zal natuurlijk nooit zo efficient zijn als een dedicated split airco, maar het is een stuk goedkoper (voor ~150 euro klaar ipv >2500 euro).

Ik kan zelfs de bestaande mechanische ventilatie nog aansluiten op de andere hoek van de slaapkamer, om warme lucht af te voeren, maar dan zuig je indirect weer warme lucht van buiten aan dus dit is wellicht ongewenst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYFVE9MBHZ_do1tRhN4Kk8S9PbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/603a3ZpAxVJi5vjhwEwQEAjz.png?f=fotoalbum_large

Voor de stroomaansluiting kan ik een aftakking maken van een aparte groep met relatief lage gebruikers (wat lampen en een computer), maar ik heb ook een aansluiting van zonnepanelen. Hier zit een net kastje aan met eigen aardlek en een wasmachine stekkeraansluiting (welke ik niet gebruik, want de wasmachine heeft een eigen groep). Ziet iemand er bezwaar in dat ik een extra automaat (of zelfs met een overspanningsbeveiliging in geval van bliksem?) aan de kamrail toevoeg? Danwel de wasmachinestekker vervangen voor een draad naar buiten (of een airco met stekker er direct in prik)? Aangezien deze aansluiting bedoeld is voor een wasmachine van 2kw kan ik me niet voorstellen dat een airco van 900 watt veel problemen zou geven. Behalve als het gewoon echt niet mag door regelgeving, dan moet het maar bij die andere groep erbij. Een nieuwe groep naar boven trekken zit er niet echt in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uA8L6dA4V3KO3OBFR-nDIhVDmvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exa5A6rbz4McxEFTAs8cj2Te.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit topic en de oude afgezocht op vergelijkbare vragen, maar niet gevonden. Mijn excuses als dit toch al eerder is beantwoord. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@Remkeau waarom heb je een PV-verdeler als er verder niks op zit aangesloten?

Is jou verteld dat je er max 2kW op mag aansluiten? Want het is zo te zien allemaal afgezekerd op 16A (3,6kW). Als je ergens 1.5mm2 draad hebt lopen dan moet je dat maar snel laten veranderen naar 2.5mm2, dan wel daadwerkelijk afzekeren op 10A.

Verder kun je prima de AC aansluiten bij wat kleinverbruikers, mits het geen hele zware unit is. Zeker op een 16A-groep. Datzelfde geldt voor een dedicated 10A-groep. Volgens de fabrikanten moet je vaak op 25A ofzo afzekeren, maar dat zal wel op de Amerikaanse markt zijn gericht en gewoon zijn vertaald. Dat hebben wij hier namelijk helemaal niet in onze huizen. Daarvoor moet je een nieuwe groep met dikkere draden aanleggen en een 25A-automaat gebruiken. In Europa schalen we vaak met fasen en evt voltage dmv driefase ipv op ampère, zodat we lekker onze 2.5mm2 16A-bedrading kunnen blijven gebruiken.

Zo'n buisventilator is een creatieve gedachte. Het zal van het debiet en de mate van isolatie van het huis afhangen hoe goed het gaat werken. Het zal allicht beter werken dan de natuurlijke convectie via een trapgat, want alleen dat raad ik bijna altijd af. Stel je hebt een groot trapgat en een open trap, dan heb je een ietwat koelere overloop. Maar dan moet het nog naar de slaapkamers. Dat gaat heel erg lastig worden. Al helemaal als je de deuren dicht hebt 's nachts.

Het gaat trouwens ook niet zozeer om efficiëntie met dergelijke constructies, maar om effectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Vraagje aan de experts hier. Ik heb al e.e.a. gelezen over het zogeheten 'bleeding' bij multisplit units. Nu heb ik zelf een Daikin 3MXM52N waarop 2x2KW en 1x3,5KW Prefera FTXM-R is aangesloten.

Nu viel me tijdens het reinigen van de unit in de babykamer (2KW) op dat van deze unit de condensor echt koud was (ca. 5c) en dat er door condensering ook allemaal waterdruppeltjes in de unit aanwezig waren. Dit terwijl de twee andere units aanstonden. Ik had niet verwacht dat de bleeding in dit scenario zou optreden.

Verder werkt het systeem prima maar ik zou verwachten dat het systeem zn vermogen wel kwijt zou moeten kunnen in de twee units die aan stonden op dat moment. Of is dit nu gewoon puur omdat de koudevraag van de twee units gecombineerd nog steeds lager is dan het minimumvermogen dat het systeem kan afgeven? Het enige dat ik bij Daikin kan vinden is dat de multi in deze setup (2+2+3,5) een minimum afgiftevermogen heeft van 1,9KW maar nergens staat hoe laag de binnenunits individueel kunnen gaan.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BastiaanN schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:31:Of is dit nu gewoon puur omdat de koudevraag van de twee units gecombineerd nog steeds lager is dan het minimumvermogen dat het systeem kan afgeven?
dat dus. als de kamers op temperatuur zijn en de warmtelast is lager krijg je dat. (al is het ook merk/modelspecifiek)

het miniumvermogen word bepaald door de buitenunit, niet de binnenunit. het maakt dus geen bal uit of er een 1.5kW unit is of een 5kW unit binnen hangt. als die niks te doen heeft (of niet genoeg gezien het vermogen van de buitenunit) houd het simpelweg op.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 23-08-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remkeau
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 20:16
Bedankt voor je reply :)
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:57:
@Remkeau waarom heb je een PV-verdeler als er verder niks op zit aangesloten?
Een zeer goede vraag met een simpel antwoord: De zonnepanelenboer heeft het zo geïnstalleerd, en het was nooit echt ter sprake gekomen. Ik denk dat het hun standaardmethode was :P
Is jou verteld dat je er max 2kW op mag aansluiten? Want het is zo te zien allemaal afgezekerd op 16A (3,6kW). Als je ergens 1.5mm2 draad hebt lopen dan moet je dat maar snel laten veranderen naar 2.5mm2, dan wel daadwerkelijk afzekeren op 10A.
Dit heb ik misschien een beetje ongelukkig geformuleerd. Het is inderdaad gewoon 16A met 2.5mm2 draad. 2kW is het vermogen van mijn huidige wasmachine.
Verder kun je prima de AC aansluiten bij wat kleinverbruikers, mits het geen hele zware unit is. Zeker op een 16A-groep. Datzelfde geldt voor een dedicated 10A-groep. Volgens de fabrikanten moet je vaak op 25A ofzo afzekeren, maar dat zal wel op de Amerikaanse markt zijn gericht en gewoon zijn vertaald. Dat hebben wij hier namelijk helemaal niet in onze huizen. Daarvoor moet je een nieuwe groep met dikkere draden aanleggen en een 25A-automaat gebruiken. In Europa schalen we vaak met fasen en evt voltage dmv driefase ipv op ampère, zodat we lekker onze 2.5mm2 16A-bedrading kunnen blijven gebruiken.
Ja, goed punt. Mijn hoofdoverweging om hem via de PV-verdeler te doen is dat ik hem dan een eigen automaat kan geven om uit te schakelen (voor het geval de werkschakelaar buiten op het dak komt te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gekke vraag misschien maar is t erg dat de unit boven een kast hangt? De hoogte van de ruimte is 2.70m en de kast is 2.0m hoog. Het zal gaan om een Daikin Perfera of Emura.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidooow
Slonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:08:

Vandaag 1.2kWh (Daikin), 0.82kWh (Shelly) en 0,83kWh (TP-Link, die ook het verbruik van de Shelly te verduren krijgt). Het is dus aannemelijk dat de meting van Daikin niet klopt, wat het nogal onbruikbaar maakt 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Cartman! schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:43:
Gekke vraag misschien maar is t erg dat de unit boven een kast hangt? De hoogte van de ruimte is 2.70m en de kast is 2.0m hoog. Het zal gaan om een Daikin Perfera of Emura.
zet een meubelplank schuin op de kast zodat de lucht netjes word gedirigeerd van de kast af (dus plank moet doorlopen tot de rand).

je krijgt wervelingen en dan meet hij de verkeerde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
flippy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

zet een meubelplank schuin op de kast zodat de lucht netjes word gedirigeerd van de kast af (dus plank moet doorlopen tot de rand).

Ok, dan is het gewoon beter om een lage kast daar te hebben ipv een hoge. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:06
HereIsTom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:07:
[...]

Das na 2023 ook niet meer rendabel, dan ben je ook alle stroom kwijt die jezelf niet gebruikt.
En waarom is gewoon de stekker eruit trekken als je ‘m toch langere tijd niet gebruikt niet wenselijk?
Hier gaat op de koelkast en vriezer na alles van de stroom af als het niet wordt gebruikt, scheelt al gauw 100 á 200 euro per jaar aan sluipverbruik.
Deze fabel blijft maar rondgaan op internet, na 2023 wordt het afgebouwd tot 2031 het stopt niet per direct...
Maar ook dat is nog niet helemaal zeker, het kan dus nog uitgesteld worden, PV verdien je altijd terug in 7 jaar tijd ook straks met de terug lever subsidie regeling, dus waarom zou het "niet rendabel" zijn?

Heb je een PV installatie wat zich terugverdient heeft dan is het altijd rendabel om hem aan te houden ook al zou je compleet niks meer salderen, overdag gebruik je altijd wel stroom dat komt dan uit je zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2021 22:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

Werkt niet echt... gewoon de uitblaasklep iets meer naar voren richten doet hetzelfde, bij koelen hoor je hem helemaal naar voren/boven te richten en bij verwarming bijna naar beneden met iets naar de kamer gericht.

Bij verwarmen gaat het hier ook fout als ik hem helemaal naar beneden richt en ik heb er niks onder staan, ik moet dan flink de setpoint verhogen of de binnenunit gaat zichzelf "knijpen", bij koelen krijg ik een niet comfortabel gevoel als ik hem naar beneden richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:41:
[...]

Werkt niet echt... gewoon de uitblaasklep iets meer naar voren richten doet hetzelfde, bij koelen hoor je hem helemaal naar voren/boven te richten en bij verwarming bijna naar beneden met iets naar de kamer gericht.

Bij verwarmen gaat het hier ook fout als ik hem helemaal naar beneden richt en ik heb er niks onder staan, ik moet dan flink de setpoint verhogen of de binnenunit gaat zichzelf "knijpen", bij koelen krijg ik een niet comfortabel gevoel als ik hem naar beneden richt.
Mijn Daikin doet koelen standaard recht vooruit en verwarmen bijna recht naar beneden. Echter heb ik beneden mijn unit boven een vitragekast van ca. 150cm hoog hangen en op de één of andere manier blaast hij daar automatisch netjes overheen. Wellicht vanwege de "intelligent eye"-functionaliteit. Ik weet niet of en hoe andere merken dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HarmoniousVibe schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

Mijn Daikin doet koelen standaard recht vooruit en verwarmen bijna recht naar beneden. Echter heb ik beneden mijn unit boven een vitragekast van ca. 150cm hoog hangen en op de één of andere manier blaast hij daar automatisch netjes overheen. Wellicht vanwege de "intelligent eye"-functionaliteit. Ik weet niet of en hoe andere merken dat doen.
Deze FTX(m) gaat daar in praktijk totaal niet goed mee overweg en gaat zichzelf "knijpen" de max ligt dan rond 30% waardoor je in de "kou" mag zitten als het buiten erg koud is, ook al zet ik de setpoint op 30c, verder de kamer inrichten heeft direct effect (kan ik live op monitoring zien en ook op de energiemeter).

De conclusie hier is dat de airco zijn eigen warmte opzuigt/registreren.
Die slimme oog heb ik er ook op zitten maar nog nooit gebruikt, wat het doet is als er warmtebronnen (mensen) aanwezig zijn zorgen dat het daar niet naartoe blaast, meer doet het niet.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 23-08-2021 23:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Yamahaa schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:25:
Ik heb een onderhouds contract voor mijn airco's en die zijn dit jaar door 2 man onder handen genomen, ze zijn er in totaal met zijn 2-en ruim 2 uur mee bezig geweest. (4 binnen units + de buiten unit).
Ze hebben de binnen units uit elkaar gehaald om precies die dingen schoon te maken die hierboven genoemd worden. (En uiteraard ook weer in elkaar gezet en nieuwe batterijen in de AB's gedaan)
Slonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:12:
...
Waar ik dus vooral naar op zoek ben is informatie over deze standby modus/instelling.
En eventueel meer info over de (al dan niet correctheid van de) rapportage in de Daikin app :)
Daikin App is niet heel nauwkeurig, ik meet mijn airco groep met een aparte MID kWh meter en heb per airco ~3 Watt standy vermogen; Voor 4 Airco's meet ik 290 Wh per dag ~ 106 kWh per jaar .
In de Winter gaat ook bij buiten temperaturen onder 0oC de carter verwarming aan die nog eens
een extra 38 Wh erbij doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvh5Lgg1Ow7wkIPmxYXTFWwJmPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2s0KbWrQJ4ati2AMcES5O94U.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
mr_evil08 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:08:
[...]

Deze FTX(m) gaat daar in praktijk totaal niet goed mee overweg en gaat zichzelf "knijpen" de max ligt dan rond 30% waardoor je in de "kou" mag zitten als het buiten erg koud is, ook al zet ik de setpoint op 30c, verder de kamer inrichten heeft direct effect (kan ik live op monitoring zien en ook op de energiemeter).

De conclusie hier is dat de airco zijn eigen warmte opzuigt/registreren.

[...]
Sorry wanneer is dat? Als hij tijdens het verwarmen recht omlaag blaast? Heb het niet direct gemerkt, maar ik zal er komend stookseizoen eens op letten!
mr_evil08 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:08:
[...]

Die slimme oog heb ik er ook op zitten maar nog nooit gebruikt, wat het doet is als er warmtebronnen (mensen) aanwezig zijn zorgen dat het daar niet naartoe blaast, meer doet het niet.
Ik weet dan niet goed waarom mijn unit beneden over mijn kast heenblaast ipv er recht op. Misschien dat de installateurs iets hebben gedaan, maar ik zou niet weten hoe/wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 09:45

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik moet met een koof werken. Zijn er ook split units waarbij het binnenste gespiegeld is kan worden? Bij de units zie ik de uitgangen/ingangen rechts. Zijn er ook units met uitgangen/ingangen aan de linkerkant als je er voor staat?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PentaClover schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:10:
[...]
en nieuwe batterijen in de AB's gedaan
das erg netjes en een mooie stap extra.
JoeZuCK schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:50:
Ik moet met een koof werken. Zijn er ook split units waarbij het binnenste gespiegeld is kan worden? Bij de units zie ik de uitgangen/ingangen rechts. Zijn er ook units met uitgangen/ingangen aan de linkerkant als je er voor staat?
bij alle units kan je de leiding aan alle kanten uit laten komen behalve de bovenkant.

[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 24-08-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Hoe is de condensafvoer bij de meeste hier geregeld? Aangesloten op de waterafvoer in huis of gewoon een buisje naar buiten en van de gevel af laten druppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Greetoz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:15:
Hoe is de condensafvoer bij de meeste hier geregeld? Aangesloten op de waterafvoer in huis of gewoon een buisje naar buiten en van de gevel af laten druppelen?
Alle units wateren hier af op de regenpijp.

edit: via een gaatje aan de zijkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wseA7zH__l1IIv-GPKF-N1vEGw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R61lsfZ0ADSc4sKmfERBSyLH.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 39% gewijzigd door HarmoniousVibe op 24-08-2021 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
Vanaf de overloop gaat het hier het carportdak op (waar ook beide buitenunits op staan). Vanuit de woonkamer gaat het de regenpijp in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:43
Hier druppelt de condens op het balkon via de regenpijp omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Helemaal niet aan de regenpijp gedacht. Die zitten bij ons op elke hoek van het huis. Ik was al aan het puzzelen voor 5 binnen-units. Bedankt iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Condenswater kan prima via de regenwaterafvoer naar het oppervlaktewater worden afgevoerd. Zorg dat je condenswaterleidingen mooi op afschot liggen en je zult er in beginsel nooit omkijken naar hebben.

Hier ligt een nest in de hoek die op het balkon druppelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zM2ObVbFMCkxu3_MTTbAQDNzyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3O7lrq38PgtWtx4Ufnwc3F1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door FrankHe op 24-08-2021 19:34 . Reden: afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

probeer altijd de grotere leidingen te gebruiken waar mogelijk. die hebben geen last van sifonwerking en raken minder snel verstopt over de jaren. die transparante leiding alleen gebruiken als je een condenspomp hebt en naar boven moet. zodra je o het hoogste punt bent moet je overgaan naar de dikkere leiding of nog liever: 32mm gelijmde rioolbuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afvoer op een afvoer binnen in huis (uiteraard via een droogsifon, om stankoverlast in de winter te voorkomen). Naar buiten kan bij ons niet, want dan heb ik weer een luchtlek in de luchtdichte woning.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
flippy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:44:
probeer altijd de grotere leidingen te gebruiken waar mogelijk. die hebben geen last van sifonwerking en raken minder snel verstopt over de jaren. die transparante leiding alleen gebruiken als je een condenspomp hebt en naar boven moet. zodra je o het hoogste punt bent moet je overgaan naar de dikkere leiding of nog liever: 32mm gelijmde rioolbuis.
Ze liggen hier pas net maar persoonlijk vind ik het wel fijn dat de transparante leidingen van de condenswaterpompen in één stuk door gaan en er geen verbindingen of overgangen in zitten. Zo kan ik goed zien of ze hun werk doen en kan er geen condenswater in de constructie verdwijnen, in mijn geval achter het trespadeel. Met moeite kan dat er wel af worden gehaald maar liever niet natuurlijk.

@flippy Wat zou het voordeel zijn als ik 2,5 m hoog een overgang zou maken? In mijn redenering creëer ik juist een potentieel risico op lekkage die volledig aan het zicht is onttrokken.

De geribbelde leiding is ongeveer 3 m lang waarvan ongeveer 0,5 m met licht afschot door de muur en daarna 2,5 m recht omlaag. De twee transparante leidingen zijn na de pomp pakweg 6 en 8 meter lang waarvan de laatste 2,5 strekkende meter recht omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:45:
[...]

Afvoer op een afvoer binnen in huis (uiteraard via een droogsifon, om stankoverlast in de winter te voorkomen). Naar buiten kan niet, want dan heb ik weer een luchtlek in de luchtdichte woning.
Ik heb een jaren 50 woning, die ik weliswaar isoleer maar toch, ik heb ook een bora kookplaat met afzuiging naar buiten. Ik ga denk ik voor de regenpijp optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34
Via de goten en onderin een gaatje het dak op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCYCQJ-e7XQScZKbCKWhOUSwdMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdKNFbTyRPtQhwA1b4BxjIDv.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hier gaat het de tuin in.
De buiten unit staat langs het huis in een smal stukje tuin met wat planten erin.
Water kan daar dus makkelijk de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankHe schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:00:
[...]
@flippy Wat zou het voordeel zijn als ik 2,5 m hoog een overgang zou maken? In mijn redenering creëer ik juist een potentieel risico op lekkage die volledig aan het zicht is onttrokken.

De geribbelde leiding is ongeveer 3 m lang waarvan ongeveer 0,5 m met licht afschot door de muur en daarna 2,5 m recht omlaag. De twee transparante leidingen zijn na de pomp pakweg 6 en 8 meter lang waarvan de laatste 2,5 strekkende meter recht omlaag gaat.
wat je doet met het overgaan naar een grotere diameter is de sifonwerking doorbreken en de last op de pomp verlagen alsmede eventuele terugstroom als de pomp afslaat. en het risico op verstoppingen vrijwel tot 0 reduceren.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 24-08-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

@Martinusz Waarom staan de airco's op het plat dak en is niet gekozen voor bevestiging aan de muur?

[ Voor 5% gewijzigd door JoeZuCK op 24-08-2021 20:54 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
JoeZuCK schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:53:
@Martinusz Waarom staan de airco's op het plat dak en is niet gekozen voor bevestiging aan de muur?
Leek mij het meest veilige qua eventueel geluid etc, achter die muren zitten 2 slaapkamers. Het platte dak is van de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clQw9GSQVyBUdw1hu_RYXlodyKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CyydYG1TIxVDCMzQ19edPea3.jpg?f=fotoalbum_large

Tegel afgezaagd. Diepe kuil gemaakt. Zand en grind bed gemaakt. Kortom een drainage put Werkt zeer goed. De andere units komen uit op dakterras weg gewerkt onder de daktegels. En de rest op de uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Muurunits boven: door het dak, onder de pannen naar beneden en de dakgoot in.
Vloerunits gelijkvloers: condens gaat de kelder in, en dan met pompje naar buiten.

Vele wegen naar Rome natuurlijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 24-08-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
Martinusz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:16:
[...]

Via de goten en onderin een gaatje het dak op:

[Afbeelding]
Jammer van al dat boorwater op je muur :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
Hier één op het platte dak en twee stuks langs de gevel op de tegels van het teras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:07
JoeZuCK schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:53:
Bij mij staan ze ook op het dak (van de carport). Volgens de installateur veel minder kans op trillingen dan wanneer ze aan de muur zouden hangen. En ik moet zeggen: je hoort ze echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
bikeparts schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:38:
[...]

Jammer van al dat boorwater op je muur :O
Is al weg hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

flippy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:44:
Hoe zit het eigenlijk met bevriezen van het condenswater? In de zomer niet aan de orde, dus over de binnenunits maak ik me niet druk. Maar in de winter zou er in/bij de buitenunit condenswater kunnen bevriezen. Loopt dat netjes weg of verstopt uiteindelijk de afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
elsinga schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met bevriezen van het condenswater? In de zomer niet aan de orde, dus over de binnenunits maak ik me niet druk. Maar in de winter zou er in/bij de buitenunit condenswater kunnen bevriezen. Loopt dat netjes weg of verstopt uiteindelijk de afvoer?
Condens ontstaat in de evaporator. Tijdens het koelseizoen is dit de binnenunit. Het condens wordt dan via de condensafvoer afgevoerd naar buiten toe.

Tijdens het stookseizoen wordt de cyclus "gewoon" omgedraaid en fungeert de binnenunit echter als condenser, waarbij geen condens ontstaat. De condens ontstaat gewoon bij de buitenunit (dan de evaporator) en loopt aldaar gewoon weg. Als het vriest dan kan dit inderdaad bevriezen. Daar zijn de defrosts voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

FrankHe schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:00:
[...]

Ze liggen hier pas net maar persoonlijk vind ik het wel fijn dat de transparante leidingen van de condenswaterpompen in één stuk door gaan en er geen verbindingen of overgangen in zitten. Zo kan ik goed zien of ze hun werk doen en kan er geen condenswater in de constructie verdwijnen, in mijn geval achter het trespadeel. Met moeite kan dat er wel af worden gehaald maar liever niet natuurlijk.

Altijd zicht, past op alle gangbare diameters. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/But50A8-jKEMKQidfBed6Y5UIMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4QSJPTw5Y2GdGAodiEGUt1j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Pixal schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Altijd zicht, past op alle gangbare diameters. 8)

[Afbeelding]
Ziet er inderdaad prima uit! Hier zit ik tegen een plaat trespa aan te kijken waardoor het alsnog niet in het zicht is.
flippy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

wat je doet met het overgaan naar een grotere diameter is de sifonwerking doorbreken en de last op de pomp verlagen alsmede eventuele terugstroom als de pomp afslaat. en het risico op verstoppingen vrijwel tot 0 reduceren.
In het begin heb ik de condenswaterslangen in emmers gezet en de boel een beetje in de gaten gehouden. Het viel mij op dat dit type slang kennelijk een behoorlijke capillaire werking lijkt te hebben. Ik heb hier niets gemerkt van sifonwerking. Terugstroom heb ik ook niet gezien. Het reduceren van de last op de pomp zou wellicht een reden kunnen zijn om de slangen iets in te korten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikvitesse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-08 23:18
ik heb een raar fenomeen met mijn nieuwe airco's (MSZ-AP25VGK, MSZ-AP35VGK).

Wanneer de airco's uit staan klopt de temperatuur in MELCloud (mitsubishi app) perfect met de kamertemperatuur.

Zodra ik de airco's aan zet, loopt de kamertemperatuur naar beneden (zoals verwacht) maar de airco denkt dat het warmer word? dus die gaat steeds harder koelen. zit soms wel 7 graden verschil in de werkelijke kamertemperatuur en hoe warm de airco denkt dat het is.

Zodra ik de airco uit zet dan word de kamertemperatuur van de airco helemaal abnormaal hoog, is gisteren opgelopen tot 37 graden terwijl het binnen 22 graden was. als ik de airco een paar uur uit laat word de temperatuur weer normaal. en klopt het weer.

Komt iemand dit toevallig bekend voor?

Just Play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
maikvitesse schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:24:
ik heb een raar fenomeen met mijn nieuwe airco's (MSZ-AP25VGK, MSZ-AP35VGK).

Wanneer de airco's uit staan klopt de temperatuur in MELCloud (mitsubishi app) perfect met de kamertemperatuur.

Zodra ik de airco's aan zet, loopt de kamertemperatuur naar beneden (zoals verwacht) maar de airco denkt dat het warmer word? dus die gaat steeds harder koelen. zit soms wel 7 graden verschil in de werkelijke kamertemperatuur en hoe warm de airco denkt dat het is.

Zodra ik de airco uit zet dan word de kamertemperatuur van de airco helemaal abnormaal hoog, is gisteren opgelopen tot 37 graden terwijl het binnen 22 graden was. als ik de airco een paar uur uit laat word de temperatuur weer normaal. en klopt het weer.

Komt iemand dit toevallig bekend voor?
Daar is inderdaad iets niet in de haak. Of er is sprake van een defecte temperatuursensor of verkeerd geplaatste sensor of de software probeert ergens voor te compenseren en slaat daarin duidelijk door. Ik heb hier geen Mitsubishi Electric hangen en dus geen specifieke ervaring met deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

dennistd schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:43:
[...]

Bij mij staan ze ook op het dak (van de carport). Volgens de installateur veel minder kans op trillingen dan wanneer ze aan de muur zouden hangen. En ik moet zeggen: je hoort ze echt niet.
Hmm bij mij zegt de installateur juist dat het op het dak meer trillingen geeft (dak van de uitbouw/woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik denk dat het er ook van afhangt welke demping je toepast.
Ik heb drie units op een plat dak staan, maar op erg uitgebreide demping. Die units hoor ik in het geheel niet. Daarnaast heb ik één unit aan de muur hangen. Netjes op zachte rubbers en tussen de muur en beugel nog een granulaatmat maar die unit hoor ik wel zacht resoneren. Tegen een muur lijkt het gewoon lastiger om goede demping toe te passen.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik had ook de keuze en mijn installateur raadde gewoon muurbeugels aan. Dit was tevens goedkoper dan plaatsing op het platte dak. Ik heb echt totaal geen last van mijn buitenunit.

Maar het zal ook afhangen van hoe je hem op het dak plaatst. Bij problemen op het dak worden er vaak van die grote rubberen voeten en veren geplaatst. Dat verhelpt trillingen maar dat kost natuurlijk ook knaken.

En bij muurbevestiging hangt het ook af van de muur. Ik heb een relatief moderne dubbelsteense muur met geïsoleerde spouw, maar als je een enkelsteense muur hebt, of eentje zonder spouwmuurisolatie, dan zou ik persoonlijk zelf eerder neigen naar plaatsing op het dak. Zo'n spouwmuurisolatie isoleert natuurlijk niet alleen thermisch, maar ook sonisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Inderdaad, het heeft enerzijds gewoon te maken heeft met hoe (en hoeveel) je kan ontkoppelen met rubber, en anderzijds de rigiditeit van & de hoeveelheid massa waar je aan kan bevestigen. Erg situatie afhankelijk dus, het is genuanceerder dan 'dak is beter dan muur' of andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Misschien een "dom" vraagje maar waarom laat men de consenswater pijp niet gewoon zo langs de gevel lopen ipv een buis helemaal naar beneden ?

Het is gewoon schoon water of krijg je vlekken aan de gevel ?
Hier wilde de installateur eerst nog aan de hemelwater afvoer aansluiten, ik heb besloten laat maar zo op de straat lopen, nooit last van gehad, er komt ook maar weinig water uit wat vrij snel verdampt als het buiten warm is.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 25-08-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:41:
Misschien een "dom" vraagje maar waarom laat men de consenswater pijp niet gewoon zo langs de gevel lopen ipv een buis helemaal naar beneden ?

Hier wilde de installateur eerst nog aan de hemelwater afvoer aansluiten, ik heb besloten laat maar zo op de straat lopen, nooit last van gehad, er komt ook maar weinig water uit wat vrij snel verdampt als het buiten warm is.
Het condenswater is veel dingen, schoon is niet één van die dingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:37
mr_evil08 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:41:

Doorslag van water door de gevel, je isolatie etc. wordt dan nat, daarnaast zak het water ook, stel dat er een raam onder zit en het lood is niet helemaal goed geregeld heb je binnen lekkage.

Op straat laten lopen is prima idd, of een grindputje maken. Komt best wel wat water uit hoor, beetje warme vochtige dag komt er met gemak een emmer water per dag uit.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Daarnaast krijg je vroeg of laat algengroei. Dus of zomaar langs je gevel of zo maar op straat laten lopen gaat vroeg of laat een smerige bende worden. En idd het condenswater raakt vervuild door de vuile lamellen…daarnaast vind ik het gewoon een onverzorgd gezicht die natte bende… maar das een mening ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Yamahaa op 25-08-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Even een basisvraag waarop ik het antwoord niet kan vinden.

Het is mij onduidelijk of je als doe-het-zelver nu wel of niet de koelleidingen van de binnenunit mag aansluiten? Ik heb begrepen dat het aansluiten van de koelleidingen binnen en buiten de taak is van de F-gassen installateur. Maar sommige bedrijven geven aan dat ze bij het in bedrijf stellen alleen de buitenunit aansluiten en niet de binnenunit.

Ik heb verschillende websites van het ministerie en de Inspectie Leefomgeving en Transport doorzocht maar krijg hier vooralsnog geen eenduidig antwoord op.

Wellicht is het ook nuttig om het antwoord op deze vraag, met vermelding - link naar officieel bron, in de OP te zetten?

@Glashelder @flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Is volgens mij niet verboden. Er is alleen geen enkel bedrijf die garantie gaat geven op lekdichtheid als ze niet zelf de aansluitingen hebben gedaan.

De handeling die wel verboden is als je niet gecertificeerd bent, is het open draaien van dat kraantje. Daar kan je koelmiddel laten lekken. Een gecertificeerd persoon moet gecontroleerd hebben of het systeem lekvrij is.

Overigens blijft het allemaal een wassen neus als je het mij vraagt. Vaak genoeg gezien dat gecertificeerde bedrijven gewoon de boel de lucht in laten lopen als een systeem afgevoerd moet worden :o

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 18:46
PentaClover schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:10:
Ik heb een onderhouds contract voor mijn airco's en die zijn dit jaar door 2 man onder handen genomen, ze zijn er in totaal met zijn 2-en ruim 2 uur mee bezig geweest. (4 binnen units + de buiten unit).
Ze hebben de binnen units uit elkaar gehaald om precies die dingen schoon te maken die hierboven genoemd worden. (En uiteraard ook weer in elkaar gezet en nieuwe batterijen in de AB's gedaan)
Netjes, ik denk niet dat alle installateurs dit onder een onderhouds contract verstaan.

Maar de kosten voor je onderhoud zullen wel navenant zijn; 4 man uur a conservatief 62.50 is toch 250 euro, en daar zitten de voorrijkosten dan al bij ?

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
rsbroer schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:24:
[...]
Netjes, ik denk niet dat alle installateurs dit onder een onderhouds contract verstaan.

Maar de kosten voor je onderhoud zullen wel navenant zijn; 4 man uur a conservatief 62.50 is toch 250 euro, en daar zitten de voorrijkosten dan al bij ?
Ik moest het even opzoeken, maar het onderhouds contract is €296,- ex b.t.w. €358.16 inc. b.t.w. dus je zat aardig in de richting.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankHe schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:40:
Even een basisvraag waarop ik het antwoord niet kan vinden.

Het is mij onduidelijk of je als doe-het-zelver nu wel of niet de koelleidingen van de binnenunit mag aansluiten? Ik heb begrepen dat het aansluiten van de koelleidingen binnen en buiten de taak is van de F-gassen installateur. Maar sommige bedrijven geven aan dat ze bij het in bedrijf stellen alleen de buitenunit aansluiten en niet de binnenunit.

Ik heb verschillende websites van het ministerie en de Inspectie Leefomgeving en Transport doorzocht maar krijg hier vooralsnog geen eenduidig antwoord op.

Wellicht is het ook nuttig om het antwoord op deze vraag, met vermelding - link naar officieel bron, in de OP te zetten?

@Glashelder @flippy
je mag zelf alles doen behalve de kraan opendraaien. dat is een miljeudelict als je dat doet zonder papiertje.

geen enkele STEK-man/vrouw zal die handeling doen zonder het systeem te testen. aangezien maken van flares of solderen (wat de voorkeur blieft voor de binnenuit) een daadwerkelijke vaardigheid is en eentje die word getoetst bij een STEK examen en makkelijk fout te doen is zal je niemand vinden die voor jouw de kraan opendraait zonder zelf de fittingen te doen en lektesten/vacumeren met hun geijkte gereedschappen want die aliexpress manometerset is niet voldoende om vacuum te meten.

• FrankHe
flippy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

je mag zelf alles doen behalve de kraan opendraaien. dat is een miljeudelict als je dat doet zonder papiertje.

geen enkele STEK-man/vrouw zal die handeling doen zonder het systeem te testen. aangezien maken van flares of solderen (wat de voorkeur blieft voor de binnenuit) een daadwerkelijke vaardigheid is en eentje die word getoetst bij een STEK examen en makkelijk fout te doen is zal je niemand vinden die voor jouw de kraan opendraait zonder zelf de fittingen te doen en lektesten/vacumeren met hun geijkte gereedschappen want die aliexpress manometerset is niet voldoende om vacuum te meten.
Dan voor het antwoord.

Ik heb hier een bedrijf die mij nu achteraf een factuur toestuurt voor meerwerk omdat de F-gassen gecertificeerde persoon vijf minuten heeft besteed aan het aansluiten van de koelleidingen aan de binnenunit. Ik had deze met opzet nog niet aangesloten en de kappen op de leidingen gelaten zodat de 'expert' die ik betaal om het systeem correct in bedrijf te stellen dat kon doen. Kennelijk zijn de meningen een beetje over verdeeld wat je als doe-het-zelver wel en niet mag doen. Ik heb bezwaar gemaakt tegen het in rekening gebrachte meerwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dat je niet blij bent dat ze iets in rekening brengen wat iemand in 5 min doet is niet waar je voor betaalt. Je betaalt voor het feit dat iemand het in 5 min kan doen op een gecertificeerde manier.

• FrankHe
flippy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:09:
Dat je niet blij bent dat ze iets in rekening brengen wat iemand in 5 min doet is niet waar je voor betaalt. Je betaalt voor het feit dat iemand het in 5 min kan doen op een gecertificeerde manier.
Heel consistent is het niet omdat de gecertificeerde monteur mij daarna de andere binnenunits zelf heeft laten aansluiten en ik niet gecertificeerd ben.

Mijn concrete vraag is, mag ik als doe-het-zelver wettelijk die binnenunit nu wel of niet aansluiten? Hier lees ik verschillende verhalen over en de wetsteksten scheppen vooralsnog niet veel duidelijkheid.

• flippy
  • Niet online

flippy

Je mag het wel aansluiten, maar de handelingen eromheen die nosig zijn om de kraan open te mogen draaien zijn zo specifiek dat het geen nut heeft om het zelf te doen. Immers is het risico dat het verkeerd gaat vrij groot en dan sta je iemand voltarief + verbruiktsartikelen (stikstof, lekdetectie en zo) te betalen om je fouten te herstellen.

Dat je zelf iets kan wil niet zeggen dat het financieel zinvol is aan het einde van de rit. Er zijn genoeg (aka: vrijwel allemaal) installateurs die in hoogsezoen zulke klusjes gewoon meteen afkappen als je daarvoor belt. Het is gewoon het geld niet waard voor een stekman/vrouw/persoon om daar tijd aan te spenderen in de zomer.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 26-08-2021 16:02 ]

Pagina: 1 ... 67 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic