Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.539 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:40

FeaR

In GoT we trust

Greetoz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:25:
Helemaal niet aan de regenpijp gedacht. Die zitten bij ons op elke hoek van het huis. Ik was al aan het puzzelen voor 5 binnen-units. Bedankt iedereen.
Geen idee of het al genoemd is maar let op met de condenswater afvoer in de regenpijp. Ik en mijn buren hadden het eerst ook op die manier maar hebben het laten verwijderen. Als het regende hoorde je in de binnenuit de echo van de regen welke in de pijp druppelde/naar beneden viel. Bij mij (Daikin) was het hoorbaar maar kwam niet boven de TV of een gesprek uit, de buren (ander merk) konden letterlijk de TV soms niet verstaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:43
flippy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:19:
Je mag het wel aansluiten, maar de handelingen eromheen die nosig zijn om de kraan open te mogen draaien zijn zo specifiek dat het geen nut heeft om het zelf te doen. Immers is het risico dat het verkeerd gaat vrij groot en dan sta je iemand voltarief + verbruiktsartikelen (stikstof, lekdetectie en zo) te betalen om je fouten te herstellen.

Dat je zelf iets kan wil niet zeggen dat het financieel zinvol is aan het einde van de rit. Er zijn genoeg (aka: vrijwel allemaal) installateurs die in hoogsezoen zulke klusjes gewoon meteen afkappen als je daarvoor belt. Het is gewoon het geld niet waard voor een stekman/vrouw/persoon om daar tijd aan te spenderen in de zomer.
In mijn casus is het dus precies andersom gegaan.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

FrankHe schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

In mijn casus is het dus precies andersom gegaan.
Dat maakt het niet de norm. Ik leg alleen uit wat de regels zijn en hie het doorgaans gaat in de praktijk. Er zijn altijd wel mensen te vinden die flexibeler zijn.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• FrankHe
flippy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Dat maakt het niet de norm. Ik leg alleen uit wat de regels zijn en hie het doorgaans gaat in de praktijk. Er zijn altijd wel mensen te vinden die flexibeler zijn.
Ik probeer dus uit te vinden waar ik de exacte regels kan vinden. De wetsteksten zijn wat moeilijk te lezen en een snel leesbaar uittreksel uit officiële bron ben ik nog niet tegengekomen.

Zoals ik het dus begrijp is het opendraaien van het kraantje verboden maar het aansluiten van de pijpen is niet verboden? Wel is het zo dat veel installateurs de pijpen liever zelf aansluiten omdat ze dan zeker weten dat er geen vuil in de installatie komt en de verbindingen goed worden gemaakt in verband met garantie en aansprakelijkheid. Klopt dat zo?

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankHe schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Ik probeer dus uit te vinden waar ik de exacte regels kan vinden. De wetsteksten zijn wat moeilijk te lezen en een snel leesbaar uittreksel uit officiële bron ben ik nog niet tegengekomen.

Zoals ik het dus begrijp is het opendraaien van het kraantje verboden maar het aansluiten van de pijpen is niet verboden? Wel is het zo dat veel installateurs de pijpen liever zelf aansluiten omdat ze dan zeker weten dat er geen vuil in de installatie komt en de verbindingen goed worden gemaakt in verband met garantie en aansprakelijkheid. Klopt dat zo?
aansprakelijkheid is 1. het grote punt is lekdichtheid. een goede flare maken (of solderen) is lastiger dan veel mensen denken, helemaal eentje die ook dicht blijft, helemaal de kleine pisleidingjes van de meeste splitjes zijn gewoon een drama om die dicht te houden. het doen van een vacuumtest kost bijna een uur met een deftige pomp en meters. dus er na 30 minuten achter komen dat "ergens" een flare rot is is gewoon harde tijdsverspilling. dat een beetje peppie monteur in een paar minuten flares maakt komt simpelweg omdat hij het de hele dag doet al jaren lang, en daar betaal je voor. al is solderen vaak sneller dan dat en zekerder voor de lange termijn, daarom vind je ook geen flares op grotere systemen.

de wetgeving is verdeeld over diverse (EU) wetboeken en regelgeving. in de praktijk komt dat neer op dat de monteur een STEK papiertje moet hebben en het bedrijf (dus ook als ZZPer) in de BRL-100 certifcering moet zitten in de basis. daarin zit de wetgeving in opgerold net als een code 95 voor beroepschauffeurs waar ook de rijdtijdenwet bij in zit om maar een voorbeeld te noemen. in een sTEK papiertje zit dus stukken van de wbda, een waslijst van (EU) miljeuregels, de eerder genoemde BRL 100-200, PED,EPBD en een waslijst andere regels en wetjes afhankelijk van de situatie, immers zijn er andere regels (natuurlijk) voor een mobiele installatie zoals in een voertuig als die op het dak van een bedrijfspand.

wil je het drama zelf ondergaan van alle pisregeltjes leren: ga je STEK- catgerorie 1 halen. O-) ;( :X

(ps: niet doen, tenzij je een masochist bent....)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 26-08-2021 16:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

flippy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

aansprakelijkheid is 1. het grote punt is lekdichtheid. een goede flare maken (of solderen) is lastiger dan veel mensen denken, helemaal eentje die ook dicht blijft, helemaal de kleine pisleidingjes van de meeste splitjes zijn gewoon een drama om die dicht te houden. het doen van een vacuumtest kost bijna een uur met een deftige pomp en meters. dus er na 30 minuten achter komen dat "ergens" een flare rot is is gewoon harde tijdsverspilling. dat een beetje peppie monteur in een paar minuten flares maakt komt simpelweg omdat hij het de hele dag doet al jaren lang, en daar betaal je voor. al is solderen vaak sneller dan dat en zekerder voor de lange termijn, daarom vind je ook geen flares op grotere systemen.
Als leek snap ik niet dat hier niet eenvoudige klik en klare koppeling voor beschikbaar is die teven robuust zijn.
We leven in 2021, het moet toch eenvoudiger kunnen dan solderen of flare koppelingen ? Of maak ik nu een hele domme opmerking :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• flippy
  • Niet online

flippy

Er is geen simpelere oplossing dan solderen. Alle andere manieren zijn duurder, langzamer en minder lekbestendig. Dat jij het niet kan zonder een opleiding en een paar duizend aan aparatuur staat daar los van.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 26-08-2021 16:09 ]

• FrankHe
Ik denk dat ik even een aanvulling moet maken, in mijn situatie kwamen de koelleidingen reeds met flare. Maar ook dan wordt ik als leek niet heel vrolijk om deze zelf te koppelen. De STEK-monteur bleek niet veel op te hebben met het concept van de momentsleutel, die draaide het met een doodnormale steeksleutel op gevoel aan en dat was het dan.

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:32
FeaR schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:22:
[...]

Geen idee of het al genoemd is maar let op met de condenswater afvoer in de regenpijp. Ik en mijn buren hadden het eerst ook op die manier maar hebben het laten verwijderen. Als het regende hoorde je in de binnenuit de echo van de regen welke in de pijp druppelde/naar beneden viel. Bij mij (Daikin) was het hoorbaar maar kwam niet boven de TV of een gesprek uit, de buren (ander merk) konden letterlijk de TV soms niet verstaan.
Vandaag overlegd en het gaat aangesloten worden op de afvoer van de badkamer. :)

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankHe schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:26:
Ik denk dat ik even een aanvulling moet maken, in mijn situatie kwamen de koelleidingen reeds met flare. Maar ook dan wordt ik als leek niet heel vrolijk om deze zelf te koppelen. De STEK-monteur bleek niet veel op te hebben met het concept van de momentsleutel, die draaide het met een doodnormale steeksleutel op gevoel aan en dat was het dan.
als jij het elke dag tig keer doet jaren jang heb je die ook echt niet nodig voor de kleine fittingen. ;)

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:29
@flippy Wat is het toch fijn een STEK-monteur te zijn ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

wizzopa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:21:
@flippy Wat is het toch fijn een STEK-monteur te zijn ;)
ik geef het een 3.6. soms wel, soms niet. ;) O-)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-08-2021 18:23 ]

• wizzopa
Ik leef met je mee, mijn stek papiertje is dus op dit moment goud waard ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

wizzopa schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:27:
[...]

Ik leef met je mee, mijn stek papiertje is dus op dit moment goud waard ;)
je hebt afhankelijk van de sport waar je ingaat (residentieel, commercieel of koeling) een goede onderhandelingspositie, al is de beste tijd daarvoor het begin van het sezoen... O-)

• wizzopa
flippy schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:28:
[...]

je hebt afhankelijk van de sport waar je ingaat (residentieel, commercieel of koeling) een goede onderhandelingspositie, al is de beste tijd daarvoor het begin van het sezoen... O-)
Die tijd heb ik wel gehad in de vorm van industriele koeling met freon en Ammoniak en af en toe een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Snelle vraag op dit actieve topic...

In mijn woning ga ik verwarmen op Daikin airco's.
Gezien ik echt een degelijke verbouwing bezig ben, maar er wel al woon, wil ik 1 kamer die al redelijk af is, alvast de airco hangen.
Dit word echter deel van een multisplit met een andere slaapkamer.
Wat is wijsheid?

Beide binnenunits al ophangen en dan volgend jaar zomer weer loskoppelen om in die laatste kamer te gaan afbouwen?
Die kamer heeft geen haast en hoeft eigenlijk ook nog niet verwarmd te worden.

Of kan ik ook gewoon alvast de multisplit buitenunit hangen en daar dan toch maar 1 binnenunit op aansluiten?

Die laatste situatie zou ideaal zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
JohanSavelkoul schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:39:
Snelle vraag op dit actieve topic...

In mijn woning ga ik verwarmen op Daikin airco's.
Gezien ik echt een degelijke verbouwing bezig ben, maar er wel al woon, wil ik 1 kamer die al redelijk af is, alvast de airco hangen.
Dit word echter deel van een multisplit met een andere slaapkamer.
Wat is wijsheid?

Beide binnenunits al ophangen en dan volgend jaar zomer weer loskoppelen om in die laatste kamer te gaan afbouwen?
Die kamer heeft geen haast en hoeft eigenlijk ook nog niet verwarmd te worden.

Of kan ik ook gewoon alvast de multisplit buitenunit hangen en daar dan toch maar 1 binnenunit op aansluiten?

Die laatste situatie zou ideaal zijn natuurlijk.
1 binnendeel op de multi split buitenunit kan gewoon >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
revolution-nl schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Als leek snap ik niet dat hier niet eenvoudige klik en klare koppeling voor beschikbaar is die teven robuust zijn.
We leven in 2021, het moet toch eenvoudiger kunnen dan solderen of flare koppelingen ? Of maak ik nu een hele domme opmerking :+
Er zijn tegenwoordig ook perskoppelingen voor, vergelijkbaar met mapres.
Deze perskoppelingen kunnen alleen wel meer dan 100 bar aan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:26:
Liever een vakman die het op gevoel en veel-ervaring doet, dan een beun die op een (vaak niet gekalibreerde) meter kijkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zweetkonijn
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-09 18:52

Zweetkonijn

Domotica Enthousiast

Heeft er iemand ervaring met het schilderen van de airco binnenunit?

Ons oog is gevallen op de Mitsubishi reeks. Maar we zouden erg graag een zwarte binnenunit hebben.

Echter is het 'goedkoopste' zwarte model is de MSZ-EF reeks.
De offerte hiervoor komt neer op €3382.

Een gelijkaardig wit model uit de MSZ-HR reeks kost ons slechts €2280.

Zijn ze goed te schilderen? Of wordt de omkasting erg warm/koud bij het verwarmen/koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-09 15:44
Er zijn bedrijven die de unit in kleur kunnen spuiten.
Je kunt het ook zelf doen, natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door fmrama op 29-08-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
plastic is prima te spuiten, wel goed afplakken en eerst een primer gebruiken voordat je de kleur erop spuit.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 21:45
merlin1201 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:38:
plastic is prima te spuiten, wel goed afplakken en eerst een primer gebruiken voordat je de kleur erop spuit.
Of gewoon plastidip gebruiken.
Is nog te verwijderen ook want het is een soort rubber laagje.
Auto’s worden er ook mee gespoten dus het valt er niet zomaar vanaf.
https://www.plasti-dip.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
HoppyF schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:40:
[...]

Of gewoon plastidip gebruiken.
Is nog te verwijderen ook want het is een soort rubber laagje.
Auto’s worden er ook mee gespoten dus het valt er niet zomaar vanaf.
https://www.plasti-dip.nl/
85,- voor een potje en dan met de kwast? of roller
primer action 1.99 lak 1,99. ;-). maar die zit dan wel vast is niet te verwijderen

ah ook in spray. 11,50. mmm toch wel een idee
https://www.plasti-dip.nl/shop/plasti-dip-spray-mat-zwart/

[ Voor 9% gewijzigd door merlin1201 op 29-08-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
rupsen schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:23:
[...]

Er zijn tegenwoordig ook perskoppelingen voor, vergelijkbaar met mapres.
Deze perskoppelingen kunnen alleen wel meer dan 100 bar aan O-)
uh....
Conex Bänninger MaxiPro
en 48 bar

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

en pokkedure fittingen, en dan hebben we het niet eens over de idiote prijs van de tang en bekken.

alleen bruikbaar in locaties waar je lange afstanden moet afleggen en/of niet kan/mag solderen.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 30-08-2021 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:41
Zweetkonijn schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:59:
Heeft er iemand ervaring met het schilderen van de airco binnenunit?

Ons oog is gevallen op de Mitsubishi reeks. Maar we zouden erg graag een zwarte binnenunit hebben.

Echter is het 'goedkoopste' zwarte model is de MSZ-EF reeks.
De offerte hiervoor komt neer op €3382.

Een gelijkaardig wit model uit de MSZ-HR reeks kost ons slechts €2280.

Zijn ze goed te schilderen? Of wordt de omkasting erg warm/koud bij het verwarmen/koelen?
Ja kan ze prima spuiten, logo is dan wel weg en let op dat ze het infrarood oogje niet mee spuiten. Hou er rekening mee dat spuiten ook niet goedkoop is..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:02
En als je héél veel geduld hebt, zou je misschien nog wrappen kunnen proberen. Als het een hoekig ontwerp is, zou je dat nog zelf kunnen.

En als het mislukt, trek je het er zo af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 11:53
Ik heb zojuist onderstaande offerte ontvangen van een erkende Daikin installateur. Is dit niet aan de dure kant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8Se9LBlSRU-y6APO_AvmvBb8e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHJ8E2IIZV7UVRzIzBkBot9D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53
arjankol schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:43:
Ik heb zojuist onderstaande offerte ontvangen van een erkende Daikin installateur. Is dit niet aan de dure kant?
[Afbeelding]
Hahaha, dit is exclusief dakdoorvoer en aanleg elektra, voor een enkele 2.5 kW split, niet eens de A+++ versie (Perfera)?

Die zitten echt niet om werk verlegen.

Random webshop, de set zelf 1100 euro: https://www.climasense.nl...-ftxp25m-rxp25m-25kw.html

Dan kun je zelf uitrekenen wat ze vragen voor het stukje installatiewerk dat ze wel voor je doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 30-08-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@arjankol eerste hit op Google:
https://www.samangroep.nl...lit-comfora-airco-2-5-kw/

Kan je zelf bepalen of je €1500,- extra het waard is voor deze monteur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
flippy schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:53:
en pokkedure fittingen, en dan hebben we het niet eens over de idiote prijs van de tang en bekken.

alleen bruikbaar in locaties waar je lange afstanden moet afleggen en/of niet kan/mag solderen.
Klopt. En scheelt weer gas halen en een soldeerset meeslepen
Ook spoelen met stikstof tegen verbranding is dan niet meer nodig 😘
Onlangs gebruikt bij een vriend.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2021 15:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Waah schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:17:
@arjankol eerste hit op Google:
https://www.samangroep.nl...lit-comfora-airco-2-5-kw/

Kan je zelf bepalen of je €1500,- extra het waard is voor deze monteur
Voor dat bedrag heb je hem alleen nog niet in bedrijf gesteld, dat vergeet je voor het gemak er bij te zeggen :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

AUijtdehaag schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Klopt. En scheelt weer gas halen en een soldeerset meeslepen
Ook spoelen met stikstof tegen verbranding is dan niet meer nodig 😘
Onlangs gebruikt bij een vriend.
tip: koop een TS8000 met een paar pro-max flessen. super handig, helemaal als je 2 kanten tegelijk wilt pakken voor grote fittingen of moet kutten op rare plaatsen. ;)
past bijna in je achterzak ;)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 30-08-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
[Afbeelding]
Veel te duur!
Deze installateur gaat er voor het gemak ook nog eens vanuit dat een deel van het werk al voor hem gedaan wordt. Zoek snel een andere.
Wil je persé een Daikin of mag het ook een ander merk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Slasher schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Voor dat bedrag heb je hem alleen nog niet in bedrijf gesteld, dat vergeet je voor het gemak er bij te zeggen :)
Dat vergeet ik niet... Ik ging er vanuit dat als je de airco koopt, en de montageservice van hunzelf erbij neemt dat die dan ook in bedrijf gesteld wordt?

Of hangen ze de units op, sluiten ze alles aan en gaan dan naar huis terwijl je apparaat niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Waah schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:43:
[...]

Dat vergeet ik niet... Ik ging er vanuit dat als je de airco koopt, en de montageservice van hunzelf erbij neemt dat die dan ook in bedrijf gesteld wordt?

Of hangen ze de units op, sluiten ze alles aan en gaan dan naar huis terwijl je apparaat niet werkt?
Niet goed gelezen, ik dacht dat de link naar een buitenlandse aircoshop verwees. Excuus :D

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardje
  • Laatst online: 25-07-2024

Wat denk je van Fastpipe, voor lange afstanden?

https://youtu.be/xY2swjvGj1U

Van het gas af? Info, tips & tricks: http://www.gasloosnederlandmagazine.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Slasher dan heb je de verkeerde gequote. Dat was degene na mijn bericht ;-) kan gebeuren.

Heb (nog) geen airco dus dacht misschien ben ik niet op de hoogte van wat men "montage" noemt.

[ Voor 35% gewijzigd door Waah op 30-08-2021 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Bastardje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:59:
[...]

Wat denk je van Fastpipe, voor lange afstanden?

https://youtu.be/xY2swjvGj1U
zelfde probleem als alle andere: oneconomisch ecosysteem met tangen en fittingen. ik zie niet in hoe dat voor jouw als installateur een betrouwbaardere en goedkopere oplossing is dan buiten de koperleiding aan de binnenunit solderen in een paar minuutjes en de meuk naar binnen toe slepen en ophangen en naar buiten steken en flaren op de buitenunit.

voor commercieel krijg je dit nooit door de beugel tenzij je echt super specifieke toepassingen komt zoals laboratoria, testcentra of zoiets raars waarbij metaalgebruik moet worden vermeden of een galvanische scheiding moet zijn tussen binnen en buiten bijvoorbeeld.

enigste locatie waar ik zoiets ooit heb gezien waar het ook zinvol was is een EMP veilige serverruimte bij een niet nader genoemd overheidsorgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 30-08-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 14:30
[Afbeelding]
Minimaal 2000 euro te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
Waah schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 15:59:
@Slasher dan heb je de verkeerde gequote. Dat was degene na mijn bericht ;-) kan gebeuren.

Heb (nog) geen airco dus dacht misschien ben ik niet op de hoogte van wat men "montage" noemt.
Die prijs voor montage is all-in, Saman heeft al enkele installaties bij mij geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ckriek schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:02:
[...]

Minimaal 2000 euro te duur
Kun je mij vertellen waar ik ‘m in de regio Utrecht ook zo goedkoop kan krijgen?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ckriek
HereIsTom schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:06:
[...]

Kun je mij vertellen waar ik ‘m in de regio Utrecht ook zo goedkoop kan krijgen?
Curned coolsysteem, Rotterdam, heeft voor 1695 euro, een 2.5 kw perfera opgehangen, inclusief alle materialen, verkregen via werkspot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
AUijtdehaag schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:50:
[...]

uh....
Conex Bänninger MaxiPro
en 48 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikeparts
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-09 11:58
[Afbeelding]
De Daikin Sensira Bluevolution FTXC35C + RXC35C koop je al voor €625,- dit is inclusief Wifi module,
dan betaal je dus wel heel veel voor de montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen

Ziekenhuizen bijvoorbeeld, of bedrijven zoals Scania, Friesland Campina of DSM waar je heet werk vergunningen e.d moet regelen om te mogen solderen.

Ik heb al menig installatie gemaakt met pers koppelingen en ik ben er zeer over te spreken.

Installateurs hebben altijd een beetje moeite om met hun tijd mee te gaan en nieuwe ontwikkelingen te accepteren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Ckriek schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:50:
[...]

Curned coolsysteem, Rotterdam, heeft voor 1695 euro, een 2.5 kw perfera opgehangen, inclusief alle materialen, verkregen via werkspot
Bedankt, maar helaas werkt die niet in de regio Utrecht.
Als iemand nog een betrouwbare installateur in de regio Utrecht-Amersfoort kan aanbevelen dan hoor ik dat graag, mag via pm.

[ Voor 16% gewijzigd door HereIsTom op 31-08-2021 10:26 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:31

Freakie1NL

Grote Baas

[Afbeelding]
Dit is echt, zoals uit verschillende reacties blijkt, kapot duur.

Heb net iets meer betaald afgelopen jaar maar dat was voor een 3,5 kW Stylish EN een 2,0 kW Stylish.
En dan is het maar net iets meer.

Snel verder zoeken

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:41
HereIsTom schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Als iemand nog een betrouwbare installateur in de regio Utrecht-Amersfoort kan aanbevelen dan hoor ik dat graag, mag via pm.
https://www.lti-bv.nl/diensten/#airco-installaties

Doen niet alleen grote koelinstallaties maar ook Airco's. Goed bedrijf!

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 31-08-2021 11:54 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Speedfightserv schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:50:
[...]

https://www.lti-bv.nl/diensten/#airco-installaties

Doen niet alleen grote koelinstallaties maar ook Airco's. Goed bedrijf!
Bedankt, die heb ik een maand geleden al om een offerte gevraagd, maar op een ontvangstbevestiging na niks meer gehoord!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

rupsen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 09:55:
[...]

Ziekenhuizen bijvoorbeeld, of bedrijven zoals Scania, Friesland Campina of DSM waar je heet werk vergunningen e.d moet regelen om te mogen solderen.

Ik heb al menig installatie gemaakt met pers koppelingen en ik ben er zeer over te spreken.

Installateurs hebben altijd een beetje moeite om met hun tijd mee te gaan en nieuwe ontwikkelingen te accepteren 8)7
klopt, veel van de oude garde heeft moeite met vooruitgang. voor mij (en de meeste bedrijven) die kijken naar het kostenplaatje is het niet economisch zinvol om te persen tenzij het niet anders kan en de pers-meerprijs gewoon in rekening brengen. zulke spelers hebben ook 0 moeite met zulke rekeningen dus is het ook geen issue.

in de split-sport zoals in dit topic word besproken is persen gewoon economisch zinloos als installatuer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
[...]

Heb je “mijn” installateur nog benaderd en heeft het wat opgeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 11:53
Freakie1NL schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

Dit is echt, zoals uit verschillende reacties blijkt, kapot duur.

Heb net iets meer betaald afgelopen jaar maar dat was voor een 3,5 kW Stylish EN een 2,0 kW Stylish.
En dan is het maar net iets meer.

Snel verder zoeken
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Kent iemand een goed adres in de buurt van Groningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
flippy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

klopt, veel van de oude garde heeft moeite met vooruitgang. voor mij (en de meeste bedrijven) die kijken naar het kostenplaatje is het niet economisch zinvol om te persen tenzij het niet anders kan en de pers-meerprijs gewoon in rekening brengen. zulke spelers hebben ook 0 moeite met zulke rekeningen dus is het ook geen issue.

in de split-sport zoals in dit topic word besproken is persen gewoon economisch zinloos als installatuer.
De installateur heeft hier de koppelingen aan buitenunit met zo'n speciale tang geperst. Ik had ook verwacht dat er gesoldeerd zou worden maar kennelijk was persen economisch(er). Geen idee hoe de prijsstelling in verhouding is tussen de twee methoden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:28

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Wat vinden we dan van deze aankondiging van Daikin mbt koppelingen?

https://www.coolingpost.c...oints-and-leak-detection/

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
flippy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Bij ons worden de grote klussen tegenwoordig gewoon berekend met persen ipv solderen en zodoende zijn we vaak een stuk goedkoper en zeker 1/3 sneller met monteren van grotere systemen.

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een 3 pijps systeem van daikin met 2 16 poorts BS boxen er tussen, de tijd die het nu kost om zo'n box aan te sluiten is nu zoveel sneller.

Bij splitjes gebruiken we het meestal ook en de prijs van 4 pers koppelingen weegt niet op tegen de tijd die je kwijt bent met solderen.

Voor airconditioning is het persen ideaal. Voor de echte koeltechniek is het nog niet echt door ontwikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankHe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

De installateur heeft hier de koppelingen aan buitenunit met zo'n speciale tang geperst. Ik had ook verwacht dat er gesoldeerd zou worden maar kennelijk was persen economisch(er). Geen idee hoe de prijsstelling in verhouding is tussen de twee methoden?
direct flaren is "gratis", het kost alleen een paar minuten om een nette flare te maken en een druppie olie. fittingen kosten 5~15 euro per stuk en je zit technisch gezien nog steeds met een schroefverbinding ipv een flare, daar ontkom je niet aan. voordeel van pers of stek koppelingen is dat de kracht/gewicht niet op de verbinding zelf komt te staan maar de fitting. dat geeft het meer zekerheid over tijd tegen lekkages.
de vraag is alleen of de prijs van zulke fittingen en tangen/bekken opgaat tegen de tijdswinst. in de praktijk zit er weinig verschil in een vlotte monteur die een flare doet of een persfitting, beide hebben voorbereiding nodig om een goede verbinding te maken. een persfitting (helemaal met een electrische tang) is gewoon zekerder qua lekdichtheid, er is minder vaardigheid voor nodig om een goede verbinding te krijgen. flares zijn meer een ambacht om het goed te doen. een persfitting kan je half slapend nog doen.

ps: als ik niet hoef te flaren doe ik het niet, ik heb er net als vrijwel elke andere installateur een hekel aan. O-)
Notna schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:31:
Wat vinden we dan van deze aankondiging van Daikin mbt koppelingen?

https://www.coolingpost.c...oints-and-leak-detection/
yup, al gezien. kan niet wachten om ze in de praktijk te zien. vooral als ze een paar jaar buiten hebben gestaan in de elementen.
nieuwe fit-technieken zijn altijd mooi in de plaatjes en als ze nieuw zijn. ik vind het interesanter hoe ze zich gedragen als ze door een lompe boer zijn geinstaleerd die met zijn vollge gewicht erop heeft zitten rossen.
rupsen schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Bij ons worden de grote klussen tegenwoordig gewoon berekend met persen ipv solderen en zodoende zijn we vaak een stuk goedkoper en zeker 1/3 sneller met monteren van grotere systemen.

Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een 3 pijps systeem van daikin met 2 16 poorts BS boxen er tussen, de tijd die het nu kost om zo'n box aan te sluiten is nu zoveel sneller.

Bij splitjes gebruiken we het meestal ook en de prijs van 4 pers koppelingen weegt niet op tegen de tijd die je kwijt bent met solderen.

Voor airconditioning is het persen ideaal. Voor de echte koeltechniek is het nog niet echt door ontwikkeld.
in volume werk is het economisch een ander verhaal. helemaal bij grotere panden waar je ook bijna niet de hele toko rond kan lopen met een soldeerset op je rug.
daarom is het ook goed belangrijk om te kijken in welke sport je het meeste zit. voor de split cowboys is het niet handig aangezien het teveel op hun marge drukt. voor spelers die meer met VRF bezig zijn en lange afstanden is het vaak wel rendabel als je tenminste de fittingen in bulk kan inkopen. dat je dan een splitje kan meepakken links en rechts is dan meer toeval. voor kleinere tokos die niet voldoende volume hebben of de CV cowboys die het sezoensgebonden doen is dat niet te doen. voor koel en vrieswerk moet je inderdaad (nog) niet aankomen met een krimptang. de meeste fittingen kunnen ook niet (betrouwbaar) de temperaturen aan van zulke installaties. ik heb nog geen persfittingen gezien die R508 kan hebben. nog niet in elk geval....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
flippy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

in volume werk is het economisch een ander verhaal. helemaal bij grotere panden waar je ook bijna niet de hele toko rond kan lopen met een soldeerset op je rug.
daarom is het ook goed belangrijk om te kijken in welke sport je het meeste zit. voor de split cowboys is het niet handig aangezien het teveel op hun marge drukt. voor spelers die meer met VRF bezig zijn en lange afstanden is het vaak wel rendabel als je tenminste de fittingen in bulk kan inkopen. dat je dan een splitje kan meepakken links en rechts is dan meer toeval. voor kleinere tokos die niet voldoende volume hebben of de CV cowboys die het sezoensgebonden doen is dat niet te doen. voor koel en vrieswerk moet je inderdaad (nog) niet aankomen met een krimptang. de meeste fittingen kunnen ook niet (betrouwbaar) de temperaturen aan van zulke installaties. ik heb nog geen persfittingen gezien die R508 kan hebben. nog niet in elk geval....
Ik denk juist dat voor de snelle splitjes persen veel economischer is.

Een danfoss soldeerkoppeling kost ook al snel een paar euro, dan de lasset die zelf ook al niet goedkoop is plus propaan en zuurstof en uiteraard stikstof die op gaan.
Dan nog de tijd die je ermee kwijt bent om te solderen, koelen van leidingen en isolatie opnieuw aanwerken.

Al met al ben je met zo'n perskoppeling zoveel sneller klaar dat je als je simpele installaties hebt je er makkelijk twee op een dag kan doen.

Dan erbij dat de snelle jongens sowieso al geen stikstof als backing gas gebruiken als ze al solderen (ik wil het al helemaal niet over flaren hebben want dat vind ik persoonlijk sowieso al not done)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34
[...]

https://www.aircohp.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hoe het hoort en hoe het word gedaan zijn 2 hele verschillende dingen natuurlijk. dat heeft ook effect op de econmische aanpak. doorgaans hebben de bedrijven die zich wat hoger inschalen ook natuurlijk meer financiele armslag om dingen zoals persen te doen. al zal je natuurlijk nooir helemaal om solderen heen kunnen dus je moet het toch achterin de bus hebben liggen.

ik hoop ook dat het meer gemeengoed word. ik ben alleen nog steeds huiverig voor sommige (bijna allemaal) persystemen als de meuk een paar jaar buiten hangt en de elementen hebben zich er op los kunnen laten. het is ERG vervelend als je erachter komt dat zon prachitig mooi project waar je 2 weken mee bezig bent geweest na 5 jaar zo lek als een mandje is omdat de o ringen in de fittingen gaar zijn of beschadigd zijn doordat lompe leo niet afgebraamde pijpen erin heeft zitten duwen...

ik heb nog steeds niet een definitief perssysteem gezien wat ook echt garandeerd dat het na 20 jaar buiten in de vrije lucht nog steeds net zo goed dicht zit als een soldeerverbinding.

right tool for the job. dat is nog altijd het motto.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 31-08-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
HereIsTom schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:06:
[...]

De limiet airco, in Vianen, heb er geen ervaring mee, wel normale prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
flippy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:04:
hoe het hoort en hoe het word gedaan zijn 2 hele verschillende dingen natuurlijk. dat heeft ook effect op de econmische aanpak. doorgaans hebben de bedrijven die zich wat hoger inschalen ook natuurlijk meer financiele armslag om dingen zoals persen te doen. al zal je natuurlijk nooir helemaal om solderen heen kunnen dus je moet het toch achterin de bus hebben liggen.

ik hoop ook dat het meer gemeengoed word. ik ben alleen nog steeds huiverig voor sommige (bijna allemaal) persystemen als de meuk een paar jaar buiten hangt en de elementen hebben zich er op los kunnen laten. het is ERG vervelend als je erachter komt dat zon prachitig mooi project waar je 2 weken mee bezig bent geweest na 5 jaar zo lek als een mandje is omdat de o ringen in de fittingen gaar zijn of beschadigd zijn doordat lompe leo niet afgebraamde pijpen erin heeft zitten duwen...

ik heb nog steeds niet een definitief perssysteem gezien wat ook echt garandeerd dat het na 20 jaar buiten in de vrije lucht nog steeds net zo goed dicht zit als een soldeerverbinding.

right tool for the job. dat is nog altijd het motto.
Ik ga er van uit dat ze het uitvoerig getest hebben dit soort dingen, maar het is natuurlijk afwachten wat het doet na een x aantal jaren. We gaan het wel zien in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Nu online
Kan dit nergens vinden: iemand een idee of je op een Mitsubishi split unit de piepjes van de airco commando’s kan uitschakelen? Airco ingesteld met een sensibo om na een paar uur snachts uit te schakelen. Maar dan hoor je dus het piepje…
1st world problems, I know, maar toch :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:12:
Weet iemand iets meer over de `standby energiebesparing` die vermeld wordt in de Daikin installatiehandleiding(en)?

Ik merk dat elke binnenunit in de Daikin Residential app dagelijks een verbruik van 0.1kWh rapporteert... Puur voor stand-by, verder geen activiteit. Dat komt voor mij uit op jaarlijks ~€55 stand-by verbruik :/ Kan ik dat oplossen door onderstaande handeling?

Van fabriek af komen de units blijkbaar met deze functie uit.
Wat zijn de nadelen van de `standby electricity saving function`?

[Afbeelding]
Om hier nog even op terug te komen: ik heb het stekkertje voor de 'standby energiebesparing' nog niet uitgetrokken. Ik heb ondertussen wel een zelfstandige meting lopen van het verbruik van mijn Daikin airco's. Dat bevestigt bovenstaand verhaal zowat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6EAtH4a.png

In totaal zo'n ~27W standbyverbruik.

Gerekend aan de door Daikin gerapporteerde ~0.6kWh idleverbruik per dag van mijn eerste post, kom je aan ~219kWh per jaar of ~€54.75.

Reken je met de zelfstandig gemeten 27W, dan kom je aan ~236.5kWh per jaar.
Ondanks meetfouten, onnauwkeurigheid, etc. is dat quasi identiek aan de Daikin rapportage.

Uit bovenstaande leid ik af:
  • Per buitenunit ~2 a 3W (zal ietsje verschillen per model)
  • Per binnenunit ~3 a 4W (ook hier iets verschillend per model)
Best hoog dus, IMHO.

Binnenkort maar eens die stekkertjes uittrekken en kijken of dat wa uitmaakt, of dat het enkel impact heeft op de carterverwarming in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31
Heb eindelijk de knoop doorgehakt voor wat betreft onze setup. Het wordt de nieuwste Panasonic in een triple opstelling, 3 maal 2.5 binnenunit en 4.2 buitenunit.

Nu nog een goed bedrijf die vakkundig de montage kan doen. Hebben jullie aanraders? In de Randstad.

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 31-08-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

onne schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:47:
Kan dit nergens vinden: iemand een idee of je op een Mitsubishi split unit de piepjes van de airco commando’s kan uitschakelen? Airco ingesteld met een sensibo om na een paar uur snachts uit te schakelen. Maar dan hoor je dus het piepje…
Als je de thermostaat verstelt, piept hij dan ook ?
Zo nee, zet dan de thermostaat op 35 graden.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:25
Heb je een Electric of Heavy? Ik gebruik deze in de binnenunit van mijn Heavy: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/

Daarbij piept ie in elk geval niet als ie aangestuurd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
Het piepje is een bevestiging van het ontvangen van het IR signaal, zover ik weet kan deze niet uitgezet worden. (of je moet met een schroevendraaier en een tang aan de slag gaan, maar dan kun je de piep ook nooit meer aanzetten. >:) )

Commando's die de airco ontvangt vanaf de communicatie interface worden niet bevestigd met een piep, dus de oplossing die @dennistd al aangeeft zou een manier zijn om dat op te lossen. In combinatie met HomeAssistant heb je dan ook nog eens inzicht in de actuele status van de airco. Hier draait dat in 2 airco's en ik ben er blij mee. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJonker
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 25-11-2021
[...]

https://bere-koud.nl/

Wellicht hun even contacten of ze ook die regio pakken, zit net op de grens zo te zien op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Onlangs is mijn daikin airco 5kw opgeleverd en deze is dit jaar nog niet in actie gekomen. Het idee is dan wel om het CV stookseizoen te verkleinen omdat de gas prijzen de pan uit rijzen. Maar wat is jullie ervaring tot welke temperatuur buiten laat je de airco het werk doen en wanneer schakel je de vloerverwarming in waarmee de airco komt te vervallen want beide lijkt me nogal lastig af te regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

met de hudige gasprijzen zit het omslagpunt ergens rond/vlak boven het vriespunt afhankelijk van je installatie. als de nieuwe prijzen echt doorgvoerd worden bij mensen is gas op geen enkel punt meer goedkoper, helemaal niet als je vastrecht meerekent.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 01-09-2021 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
Het is niet alleen de buitentemperatuur maar ook de luchtvochtigheid.
Als het heel vochtig is krijg je veel ijsvorming en dus defrosts.
Ik zou er geen getal of durven plakken, maar het zou me bijvoorbeeld niet verbazen wanneer bij gortdroge lucht en -5 de COP uiteindelijk beter uitvalt dan in dichte mist bij +5.
Dit hoor je ook veel van mensen die met lucht/water warmtepompen stoken; heel vochtig en boven het vriespunt is killing voor de efficiëntie. Zodra het vriest wordt de lucht ook droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:36
merlin1201 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:29:
Onlangs is mijn daikin airco 5kw opgeleverd en deze is dit jaar nog niet in actie gekomen. Het idee is dan wel om het CV stookseizoen te verkleinen omdat de gas prijzen de pan uit rijzen. Maar wat is jullie ervaring tot welke temperatuur buiten laat je de airco het werk doen en wanneer schakel je de vloerverwarming in waarmee de airco komt te vervallen want beide lijkt me nogal lastig af te regelen
Vanaf half februari verwarmd met 2 van de onderstaande units, bovenste verdieping bleef warm genoeg door convectie. Ik weet nog niet of het een hele winter lukt maar vastrecht + lease ketel is 550,- per jaar hier dus als ik de koude dagen goed door kom deze winter gaat het gas er uit. Op de koudere dagen zou ik wel de airco 24/7 laten draaien want snel je huis opwarmen zoals met een cv zit er niet in.

Hoogste verbruik per dag was tegen de 20kWh op 10-13 maart, als ik dit vergelijk met gasverbruik op eerdere vergelijkbare dagen zou het tegen de prijzen toen iets duurder zijn geweest dan gas maar wel excl. de 550,- vaste kosten die daar bij komen. Voor die 550,- zou ik ~2000kWh extra kunnen verbruiken al zal ik dan wel een boiler moeten aanschaffen die ook wel aardig wat verbruikt.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
flippy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:40:
met de hudige gasprijzen zit het omslagpunt ergens rond/vlak boven het vriespunt afhankelijk van je installatie. als de nieuwe prijzen echt doorgvoerd worden bij mensen is gas op geen enkel punt meer goedkoper, helemaal niet als je vastrecht meerekent.
Welke berekening zit hierachter? Als je uitgaat van de variabele gasprijs van €1 dan kom ik op een financieel omslagpunt uit van ongeveer COP=2. (9kWh effectief in een kuub gas tegen 22 cent voor elektriciteit, dus (9*0,22)/1,00 = 1.98)

Met een oudere, lagere gasprijs van €0,75 wordt dat COP=2,6. Die COP van 2,6 zou je tot een graad of -7 toch wel moeten kunnen halen. Een COP van >=2 kan nog tot een heel aantal graden kouder. Hangt inderdaad wel van de luchtvochtigheid af ook, maar net boven het vriespunt is wel heel pessimistisch lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-09-2021 12:31 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
merlin1201 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:29:
Ik heb zelf in het stookseizoen (maar als het niet héél koud is) de Ta van mijn CV op 30 staan met de thermostaat op altijd vraag. De LLWP zet ik dan gewoon op de gewenste temperatuur. Dan heb ik toch altijd een redelijk warme vloer maar het grote werk (ruimteverwarming) wordt grotendeels gewoon efficiënt door de WP gedaan.

Als de COP onder het omslagpunt komt dan schakel ik de unit idd gewoon uit en verhoog ik de Ta van mijn CV naar een graad of 45, zodat deze ook in staat is om niet alleen de vloer maar ook de ruimte te verwarmen via de vloerverwarming.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Oei dus eigenlijk nog niet zo eenvoudig als het lijkt.
In ieder geval moet je de airco 24/7 aan zetten waarbij de temp snacht’s wat lager kan lijkt me,
Ik vermoed wel dat ik in december met de vloer verwarming zal stoken omdat dat natuurlijk ook wat behaaglijker zal zijn en zo richting voorjaar weer start met de airco.
Als ik lees dat je per dag zo’n 20 kw kan verbruiken. 20x0,22 cent dan kost dit ongeveer 4,50 per dag
Wat zou je dan aan gas kwijt zijn? Maar volgens mij ben je wel goedkoper uit met electa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
HarmoniousVibe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:36:
[...]

Ik heb zelf in het stookseizoen (maar als het niet héél koud is) de Ta van mijn CV op 30 staan met de thermostaat op altijd vraag. De LLWP zet ik dan gewoon op de gewenste temperatuur. Dan heb ik toch altijd een redelijk warme vloer maar het grote werk (ruimteverwarming) wordt grotendeels gewoon efficiënt door de WP gedaan.

Als de COP onder het omslagpunt komt dan schakel ik de unit idd gewoon uit en verhoog ik de Ta van mijn CV naar een graad of 45, zodat deze ook in staat is om niet alleen de vloer maar ook de ruimte te verwarmen via de vloerverwarming.
Ik ben duidelijk een leek 😎. Wat bedoel je met de Ta van mijn thermostaat.
En hoe zet je deze dan op altijd vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:29:
[...]

Welke berekening zit hierachter? Als je uitgaat van de variabele gasprijs van €1 dan kom ik op een financieel omslagpunt uit van ongeveer COP=2. (9kWh effectief in een kuub gas tegen 22 cent voor elektriciteit, dus (9*0,22)/1,00 = 1.98)

Met een oudere, lagere gasprijs van €0,75 wordt dat COP=2,6. Die COP van 2,6 zou je tot een graad of -7 toch wel moeten kunnen halen. Een COP van >=2 kan nog tot een heel aantal graden kouder. Hangt inderdaad wel van de luchtvochtigheid af ook, maar net boven het vriespunt is wel heel pessimistisch lijkt me.
Je verliest COP op luchtvoxhtigheid en ontdooislagen. Dus voor her gemak pak ik 5 graden buffer. Niet precies maar wel een stabieler uitgangspunt voor de meeste situaties.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 01-09-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 00:06
Al een tijdje aan het meelezen en nu de drukte hopelijk weer wat is afgenomen bij de airco boeren toch maar eens serieus in gesprek met een aantal partijen. Ik kan echter nog wel wat input van ervaringsdeskundigen zoals jullie gebruiken.

Kort gezegd hebben wij een huis van 2016 (goede isolatie) wat langzaam opwarmt en daarom ook relatief langzaam afkoelt. Op zich geen mega ramp, maar met name op zolder kun je van eind mei tot medio september eigenlijk beter niet komen om iets actiefs te doen en dat terwijl hij op dit moment wel als hobby ruimte gebruikt wordt. Op termijn zou bij gezinsuitbreiding de zolder ook een werkkamer moeten worden.

Tegelijkertijd hebben wij in de winter wel wat moeite om de slaapkamers aan de linkerkant op temperatuur te krijgen omdat wij beneden vloerverwarming hebben en boven radiatoren die liever een iets hogere temperatuur hebben en op moeten boksen tegen een enorme zijgevel. Dus om het boven op of rond de 20 graden te krijgen (voor vrouwlief) moet het beneden eigenlijk op 23 graden en dat gaat mij wat te ver 8)7

Lang verhaal kort dus geïnteresseerd in L/L warmtepomp voor de hoofdslaapkamer/eerste verdieping en de zolder. Daarbij zien wij twee opties:
  1. 2 binnenunits: 1 in slaapkamer "1" en 1 op zolder (multi- of 2x single-split maakt mij niet heel veel uit)
  2. 1 binnenunit met hoger vermogen op een tactische plek om eerste verdieping en zolder in 1 keer mee te pakken (bijvoorbeeld in Slaapkamer 1 tegenover de deuropening of ergens bij de - open- trap)
Optie 1 is logisch want dan kun je daar koelen/verwarmen waar je wilt. Zolder zal (waarschijnlijk) nooit hoeven te verwarmen, alleen koelen. Slaapkamer zal een mix zijn.

Optie 2 is een stuk goedkoper, zal in de basis waarschijnlijk veel meer tijd nodig hebben om alles op de gewenste temperatuur te krijgen omdat de luchtstroom zich moeilijker zal verspreiden.

Dat optie 1 het "beste"/meest effectieve is daar twijfel ik niet aan. Alleen het kost wel pakweg 2x zoveel. Volgens de "experts" is optie 2 een heel slecht idee, maar die hebben er dan ook weinig belang bij O-)

Is optie 2 naar jullie idee reëel? Hoe zouden jullie dit invullen?
De trap is helemaal open op de eerste verdieping (ook open tussen de tredes) en op zolder gedeeltelijk door het muurtje van de CV en MV.

Situatie tekeningen (linker gevel is volledig lege zijgevel boven ±2 meter eigen grond en ±15 meter afstand tot de slaapkamer van de overburen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/He4047LPhTKQ9-aqyOG0gCZ7Qzg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2AKvi7ZhNKl5TY3594ZpVVIv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgNNFrKq1Sr1lBUYQOPFVkMlBmU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AnQmCHddu7l9V3TFidFd6vJF.png?f=fotoalbum_tile

Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gewoon een duo split nemen met 2x 2.5kw en een 4kw buitenunit. in de hal plaatsen gaat niet en werkt niet. 1 op zolder en 1 in de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:21
Na zelf meerdere posts te hebben gemaakt en al vrij lang aan het mee lezen ben heb ik een vraag voor mijn moeder.

Ze heeft sinds mei 12 zonnepanelen laten leggen waardoor ze nu ongeveer 1000kw per jaar aan stroom over heeft.

Heb d'r aan gegeven dat IPV continu een electrisch kacheltje aan te doen een multisplit op te hangen.

Nu is het zo dat gas dmv 2 grote radiatoren nogsteeds hoofd als verwarming dienen. Boven wordt niet verwarmd.

Gas verbruik is fors, 1285 kuub voor 1 persoon.

De split unit zou 1 in de woonkamer komen en 1 op de slaapkamer. Koelen in beide ruimtes wanneer nodig. Met name de slaapkamer. Dus een 1.5 kw zou meer dan voldoende moeten zijn. Beneden wordt ie gebruikt op dagen als het eigenlijk nog zonde is om gas te verstoken. Dan zou een 2.5 kw unit meer dan voldoende zijn.

Is dit leverbaar op een split buitenunit die ook overweg kan met verwarmen met alleen die 2.5 kw unit? Aangezien boven nooit verwarmd zal gaan worden.

Zonder pendelen en geborrel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja hoor. als het een redelijke woning is kom je met 2.5 kw best wel uit. mogelijk dat je bij -17 ff een straalkachetje neer moet zetten.

een multisplit met 2.5kw op de slaapkamer en dan gewoon een 3.5 in de woonkamer en een 4kw unit buiten heb je gnoeg sjeu om de toko warm/koel te houden.

[ Voor 36% gewijzigd door flippy op 01-09-2021 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:21
flippy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:59:
ja hoor. als het een redelijke woning is kom je met 2.5 kw best wel uit. mogelijk dat je bij -17 ff een straalkachetje neer moet zetten.

een multisplit met 2.5kw op de slaapkamer en dan gewoon een 3.5 in de woonkamer en een 4kw unit buiten heb je gnoeg sjeu om de toko warm/koel te houden.
Zo groot als bij verwarming zal niet eens nodig zijn, maar prijstechnisch zal dan 1.5+2.5 niet uit maken van de 2.5 en 3.5?
Vaak zit er met die kleine split units toch weinig verschil qua hardware denk ik? 9vd 10 keer software matig geknepen?

En multisplit 4 kw buitenunit kan prima overweg met een 2.5 kw binnen unit die allen draait met verwarmen?

Ophangen wil ik zelf doen en in bedrijf laten stellen door een vriend, gecertificeerd natuurlijk. Wat zouden jullie aan raden tot 1500 euro. Puur de hardware dus.

[ Voor 9% gewijzigd door Twan dz op 01-09-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 17:53
merlin1201 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:49:
Als ik lees dat je per dag zo’n 20 kw kan verbruiken. 20x0,22 cent dan kost dit ongeveer 4,50 per dag
Wat zou je dan aan gas kwijt zijn? Maar volgens mij ben je wel goedkoper uit met electa
Dat laatste klopt, de 20 kWh heb ik afgelopen februari ook een dag of 2-3 gehaald, om precies te zijn in de week rond 7-14 februari.

Voor het idee, dat waren dagen met een gemiddelde temp. van -4 en 's nachts onder de -10.

Dat zijn de dagen waarop de gasketel ook de 10 m3 wel had aangetikt, weet ik uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Twan dz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:11:
[...]
Zo groot als bij verwarming zal niet eens nodig zijn, maar prijstechnisch zal dan 1.5+2.5 niet uit maken van de 2.5 en 3.5?
Vaak zit er met die kleine split units toch weinig verschil qua hardware denk ik? 9vd 10 keer software matig geknepen?
En multisplit 4 kw buitenunit kan prima overweg met een 2.5 kw binnen unit die allen draait met verwarmen?
Ophangen wil ik zelf doen en in bedrijf laten stellen door een vriend, gecertificeerd natuurlijk. Wat zouden jullie aan raden tot 1500 euro. Puur de hardware dus.
die combi is geen probleem. maar omdat een 1.5 en 2.5 even duur zijn zou ik gewoon die 2.5 kopen en een 3.5 voor de woonkamer, dat is een wat nettere balans.

je (minium) vermogen word bepaald door de buitenunit, niet de binnenunit. dus een 3.5 kan gewoon 800W leveren als dat alles is wat nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 01-09-2021 23:38 ]

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 00:06
flippy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:28:
gewoon een duo split nemen met 2x 2.5kw en een 4kw buitenunit. in de hal plaatsen gaat niet en werkt niet. 1 op zolder en 1 in de slaapkamer.
Dat is heldere taal :D En waarom specifiek een multi-split vs 2 single-splits? Buitenunits is ruimte genoeg voor. En ik vind ze niet mooi, maar 2 "lelijke" buitenunits vs 1 "lelijke" buitenunit op een blinde muur maakt mij dan ook niet zoveel uit.

Ik krijg op basis van de specsheets sterk het idee dat single-splits een stukje efficiënter zijn. Zou ook bang zijn dat je met een multi-split een te hoog minimum vermogen hebt om 1 goed geïsoleerde kamer te verwarmen zonder pendelen. Maar dat zal waarschijnlijk ook weer sterk afhangen van het exacte merk en type...

• flippy
  • Niet online

flippy

Rctworld schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:15:
[...]

Dat is heldere taal :D En waarom specifiek een multi-split vs 2 single-splits? Buitenunits is ruimte genoeg voor. En ik vind ze niet mooi, maar 2 "lelijke" buitenunits vs 1 "lelijke" buitenunit op een blinde muur maakt mij dan ook niet zoveel uit.

Ik krijg op basis van de specsheets sterk het idee dat single-splits een stukje efficiënter zijn. Zou ook bang zijn dat je met een multi-split een te hoog minimum vermogen hebt om 1 goed geïsoleerde kamer te verwarmen zonder pendelen. Maar dat zal waarschijnlijk ook weer sterk afhangen van het exacte merk en type...
een duo heeft hetzelfde minium vermogen als een mono. daarom ook een duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
flippy schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:17:
[...]

een duo heeft hetzelfde minium vermogen als een mono. daarom ook een duo.
Daar ga je weer met je uitspraken. Je kunt dit gewoon niet zeggen als je er niet eens een merk, laat staan specifieke types bij noemt. Bij Daikin en MHI is dit voor zover ik weet niet het geval, en sowieso niet altijd.

https://www.koelklimaatte...K-ZS-W%20WB%20en%20WT.pdf single: 900W koelen en verwarmen

https://www.koelklimaatte...cl%20combinatie%20eng.pdf 2-split:1500W voor koelen en 1000W voor verwarmen

Je bewering dat er een heel groot verschil zit tussen mono's en duo's enerzijds en triples and quads anderzijds had ik al ontkracht, en dat wordt ook hier weer bevestigd, met minima van 1800 en 1100W voor een quad-split.

• flippy
  • Niet online

flippy

heerlijk commentaar weer over niks. minder dan 100W verschil is op geen enkele manier merkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Het verschil tussen 900W en 1500W is 600W. Het verschil tussen een 3- en een 4-split is 300 watt. Dat is dus veel minder dan je eerder beweerde.

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:33:
Het verschil tussen 900W en 1500W is 600W. Het verschil tussen een 3- en een 4-split is 300 watt. Dat is dus veel minder dan je eerder beweerde.
zoals je zelf al aankaarte: aangezien ik geen specifiek model heb genoemd zit je momenteel te zeuren voor het zeuren en pak je zelf maar (weer) wat willekeurige nummers om jezelf een schouderklopje te geven. dat is niet de bedoeling van dit forum.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 02-09-2021 13:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
flippy schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:49:
[...]

zoals je zelf al aankaarte: aangezien ik geen specifiek model heb genoemd zit je momenteel te zeuren voor het zeuren en pak je zelf maar (weer) wat willekeurige nummers om jezelf een schouderklopje te geven. dat is niet de bedoeling van dit forum.
Dat is precies mijn punt. Je noemt geen enkel merk, maar zegt wel dat een mono hetzelfde minimumvermogen heeft als een duo. Waar heb je het dan wel over? Want tot ik heb zo geen voorbeeld kunnen vinden waarin dit ook daadwerkelijk het geval is. Bij zowel Daikin, MHI als ME is er iig een verschil in min afgiftevermogen tussen een mono en een duo.

Dit is ook geen kwestie van mezelf een schouderklopje geven, want het is gewoon pertinente informatie voor het maken van een beslissing over het aantal buitenunits dat je op gaat hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-09-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@Rctworld een hoger vermogen is geen remedie tegen een gebrek aan luchtstroom helaas. En in het bijzonder juist als je die het hardste koeling nodig hebt, dus als de isolatielaag als het ware doorbroken is, en je muren zijn omgetoverd tot een grote brok warme massa.

• outlandos
Rctworld schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:15:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cia453mMDXdRKXQKz0DpjmMo5XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVzKA0nK0BUbS39JCqafSEoE.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de nieuwste Panasonic scheelt het minimum koel en verwarmingsvermogen toch erg weinig tussen bijvoorbeeld de 2,5 kW en 4,2 kW, of zie ik dat verkeerd? Twijfel zelf nog tussen 3x single of 1x triple.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
outlandos schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:15:
[...]

[Afbeelding]

Bij de nieuwste Panasonic scheelt het minimum koel en verwarmingsvermogen toch erg weinig tussen bijvoorbeeld de 2,5 kW en 4,2 kW, of zie ik dat verkeerd? Twijfel zelf nog tussen 3x single of 1x triple.
Vaak hebben units van 2-3 of zelfs 2-4 min of meer hetzelfde minimumvermogen dus daar hoef je het dan niet om te laten.

Single vs multi hangt voornamelijk af van hoe je ze wilt gaan gebruiken, in welke combinaties. Units die je vaak alleen verwacht te gaan gebruiken, kun je beter als single neerzetten. Zeker als het een kleine en/of zeer goed geïsoleerde ruimte betreft.

Echter, units die je vaak tegelijkertijd verwacht aan te hebben, kun je over het algemeen weer beter in multi zetten.

Als je bijvoorbeeld 2 slaapkamers hebt en 1 woonkamer, en je hebt de slaapkamers vaak 's avonds en 's nachts aan staan, en de woonkamer vaak overdag, dan zou je een single en een duo kunnen overwegen.

Maar het ligt dus helemaal aan je gebruikspatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Twan dz schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:50:

Is dit leverbaar op een split buitenunit die ook overweg kan met verwarmen met alleen die 2.5 kw unit? Aangezien boven nooit verwarmd zal gaan worden.

Zonder pendelen en geborrel:)
Ja dat kan. De kleinste buitenunit voor multi 2 is vaak 4Kw. Houdt er rekening mee dat je met name met verwarmen geborrel kan verwachten. De afweging is dan of je de leiding langs de buitengevel legt of laag naar binnen gaat en dan omhoog. Is helemaal afhankelijk van de situatie. Wat ook belangrijk is, is of de leidingen door de muur heen vrij liggen. Ik had in één van mijn twee installatie wel last van geborrel. Leidingen zijn iets anders door het gat gelegd en aan de binnenkant is er extra installatie in de goot gekomen.

Dus 2,5 + 1,5 kan prima. Kijk ook even naar de minmale vermogens. Bij Daikon is de 1,5Kw aanmerkelijk duurder. Het minimale vermogen scheelt niets met de 2Kw. Het is feitelijk hetzelfde ding. Dus je kan ook makkelijk een 2Kw + 2,5Kw op een 4Kw buitenunit zetten. Als je het wilt is dit wel de tijd om het te doen.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

HarmoniousVibe schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:33:
Er is een verschil tussen het minimaal gegarandeerde vermogen en het laagste vermogen waarheen een buitenunit kan terugmoduleren. Het valt me op dat dit in de documentatie niet echt duidelijk wordt vermeld.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:02:
[...]

Vaak hebben units van 2-3 of zelfs 2-4 min of meer hetzelfde minimumvermogen dus daar hoef je het dan niet om te laten.

Single vs multi hangt voornamelijk af van hoe je ze wilt gaan gebruiken, in welke combinaties. Units die je vaak alleen verwacht te gaan gebruiken, kun je beter als single neerzetten. Zeker als het een kleine en/of zeer goed geïsoleerde ruimte betreft.

Echter, units die je vaak tegelijkertijd verwacht aan te hebben, kun je over het algemeen weer beter in multi zetten.

Als je bijvoorbeeld 2 slaapkamers hebt en 1 woonkamer, en je hebt de slaapkamers vaak 's avonds en 's nachts aan staan, en de woonkamer vaak overdag, dan zou je een single en een duo kunnen overwegen.

Maar het ligt dus helemaal aan je gebruikspatroon.
Wat zou jij adviseren in mijn situatie (hoekhuis, bouwjaar 1999, energielabel A en 2 bewoners).

Als ik de maten overneem van de plattegrond kom ik op de volgende vermogens voor de binnenunits:

-slaapkamer 1 : 1350 W
-slaapkamer 2: 1000 W
-zolder : 2750 W

In alle drie de kamers laten we de radiotoren weghalen.

Wat betreft het gebruikspatroon:

- slaapkamer 1: deze kamer ligt op het noordoosten en zal op warme dagen in de avond en nacht worden gekoeld. In de winter verwacht ik hier niet vaak de kachel aan te hebben omdat we er niet van houden om met de kachel aan te slapen.

- slaapkamer 2: de werkkamer, die op het zuidwesten zit. Hier is de verwarmingsfunctie wel belangrijk aangezien ik frequent thuiswerk en dus overdag veel in die kamer zal zitten. Koelen uiteraard ook belangrijk omdat deze kamer het warmst wordt gezien haar ligging.

- zolder: deze ruimte zal hoofdzakelijk worden gebruikt als washok, dus om de was te drogen. Verder zullen we hier doorgaans niet vaak te vinden zijn.

Alvast dank voor het meedenken!
Pagina: 1 ... 68 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic