Al een tijdje aan het meelezen en nu de drukte hopelijk weer wat is afgenomen bij de airco boeren toch maar eens serieus in gesprek met een aantal partijen. Ik kan echter nog wel wat input van ervaringsdeskundigen zoals jullie gebruiken.
Kort gezegd hebben wij een huis van 2016 (goede isolatie) wat langzaam opwarmt en daarom ook relatief langzaam afkoelt. Op zich geen mega ramp, maar met name op zolder kun je van eind mei tot medio september eigenlijk beter niet komen om iets actiefs te doen en dat terwijl hij op dit moment wel als hobby ruimte gebruikt wordt. Op termijn zou bij gezinsuitbreiding de zolder ook een werkkamer moeten worden.
Tegelijkertijd hebben wij in de winter wel wat moeite om de slaapkamers aan de linkerkant op temperatuur te krijgen omdat wij beneden vloerverwarming hebben en boven radiatoren die liever een iets hogere temperatuur hebben en op moeten boksen tegen een enorme zijgevel. Dus om het boven op of rond de 20 graden te krijgen (voor vrouwlief) moet het beneden eigenlijk op 23 graden en dat gaat mij wat te ver
Lang verhaal kort dus geïnteresseerd in L/L warmtepomp voor de hoofdslaapkamer/eerste verdieping en de zolder. Daarbij zien wij twee opties:
- 2 binnenunits: 1 in slaapkamer "1" en 1 op zolder (multi- of 2x single-split maakt mij niet heel veel uit)
- 1 binnenunit met hoger vermogen op een tactische plek om eerste verdieping en zolder in 1 keer mee te pakken (bijvoorbeeld in Slaapkamer 1 tegenover de deuropening of ergens bij de - open- trap)
Optie 1 is logisch want dan kun je daar koelen/verwarmen waar je wilt. Zolder zal (waarschijnlijk) nooit hoeven te verwarmen, alleen koelen. Slaapkamer zal een mix zijn.
Optie 2 is een stuk goedkoper, zal in de basis waarschijnlijk veel meer tijd nodig hebben om alles op de gewenste temperatuur te krijgen omdat de luchtstroom zich moeilijker zal verspreiden.
Dat optie 1 het "beste"/meest effectieve is daar twijfel ik niet aan. Alleen het kost wel pakweg 2x zoveel. Volgens de "experts" is optie 2 een heel slecht idee, maar die hebben er dan ook weinig belang bij
Is optie 2 naar jullie idee reëel? Hoe zouden jullie dit invullen?
De trap is helemaal open op de eerste verdieping (ook open tussen de tredes) en op zolder gedeeltelijk door het muurtje van de CV en MV.
Situatie tekeningen (linker gevel is volledig lege zijgevel boven ±2 meter eigen grond en ±15 meter afstand tot de slaapkamer van de overburen):
Alvast bedankt voor het meedenken.