Nope, ging goed tot de laatste bocht... Helaas geknikt op een afstand net te ver van waar de binnenunit kan komen te hangen.SmoothTweaker schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:09:
[...]
Just curious maar geen buigveer gebruikt bij de 1/2 leiding?
Bold statement.Glashelder schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:09:
[...]
Is geen enkel probleem, kwartiertje werk voor een beetje installateur
Heb hier ook èèn unit waarvan de leiding in meerdere delen is gesplitst.
En inderdaad solderen. Flare = crap.
Als flare zo crap is, dan begin je je toch af te vragen waarom het zo veelvuldig in vliegtuigen en automotive wordt toegepast.
of zal het dan toch te maken hebben met wie de installatie doet met welk gereedschap en hoeveel zorg..
Koppelstukje er tussen solderen. Het is niet anders. Flare kan, maar dat zonder ervaring er in maken geeft wel meer risico. Laten solderen is niet meteen het grootste werk en kan de inbedrijfsteller vast wel doen.BoN3d schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:20:
[...]
Nope, ging goed tot de laatste bocht... Helaas geknikt op een afstand net te ver van waar de binnenunit kan komen te hangen.
Moet wel zeggen dat ik blij ben met dat fastpipe waar ik er nu 4 van heb gelegd. Kan niet knikken.
[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2023 21:40 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hier thuis heb ik een LG triple split systeem (LG MU3R19) hangen welke niet goed lijkt te functioneren. De binnenunits blazen nauwelijks warmte uit. De installateur is er bij geweest en daarmee is geconstateerd dat de leidingen goed zijn aangesloten en er geen lekkage is. Verder kwam hij ook niet tot een oorzaak van het probleem. Wat mij zelf opvalt is dat de leidingen wel flink heet worden maar het blok in de binnenunit niet opwarmt.
Nu is mijn vraag; zou dit blok voelbaar warm moeten worden en zoja wat zou hierin een blokkade kunnen zijn?
Nu is mijn vraag; zou dit blok voelbaar warm moeten worden en zoja wat zou hierin een blokkade kunnen zijn?
Wellicht een klep in de buitenunit die het niet laat doorstromen naar de gasbuis? Krijg je nergens foutmeldingen(afstandsbediening, knipperend ledje indoor of outdoor)ProAce schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:45:
Hier thuis heb ik een LG triple split systeem (LG MU3R19) hangen welke niet goed lijkt te functioneren. De binnenunits blazen nauwelijks warmte uit. De installateur is er bij geweest en daarmee is geconstateerd dat de leidingen goed zijn aangesloten en er geen lekkage is. Verder kwam hij ook niet tot een oorzaak van het probleem. Wat mij zelf opvalt is dat de leidingen wel flink heet worden maar het blok in de binnenunit niet opwarmt.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@w00key heeft volgens mij exact dezelfde set mogelijk kan hij je helpen.ProAce schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:45:
Daikin FTXM35R/RXM35R
Homewizard plug.
:strip_exif()/f/image/qeovzGdvnuwZ0Nr1iVZKBUTo.jpg?f=fotoalbum_large)
13.30 tot 20.00 dus setpoint 1 lager en max fan.
[ Voor 68% gewijzigd door xHEMANx op 11-01-2023 08:51 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Dat is beetje vergelijkbaar met mijn nieuwe situatie. Krijg je de ruimte goed warm ja? Zonder ventilator om warmte naar beneden te blazen?kurkie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:53:
Hier staat de vloerunit (MHI SRF 50 ZSX-W) 24/7 aan op auto stand.
Setpoint 18, kamertemperatuur is dan tussen 20 en 21 graden.
Vanaf 23 december een shelly 1pm ertussen, tot nu toe 200 kWh verbruikt. Gemiddeld 11 kWh per dag.
Huis is eind jaren 70, veel glas HR++, dak goed geïsoleerd. Ruimte om te verwarmen is ruim 200m3 met hoog plafond (nok van dak op 5,5 meter). Verwarm ook de zolder, door de deur open te houden.
Vandaag 14 kWh verbruikt, is toch wat kouder vandaag. Weet niet of het veel is, maar ik kan er mee leven. Warmte is erg comfortabel.
xHEMANx schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:11:
[...]
Homewizard plug.[Afbeelding]
Merci voor de info
Hou je bij dit vergelijk wel rekening met de buitentemperatuur?xHEMANx schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:11:
[...]
Homewizard plug.[Afbeelding]
Deze is namelijk hier vannacht en vanochtend hoger geweest dan de middag, dat deze dan meer gaat verbruiken is logisch.
/f/image/Os3cpqp9FaolZmBrbOp7GFgw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Frag1le op 10-01-2023 22:42 ]
Bij deze temperatuur blijft hij met een graadje hoger of lager buiten meestal rondt de 200 watt. Hij gaat "toevallig" veel meer verbruiken als ik dus de max fan aan zet (met setpoint verlaging) en weer minder als ik hem op auto zet en de setpoint weer verhoog met 1. 🤔Frag1le schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:30:
[...]
Hou je bij dit vergelijk wel rekening met de buitentemperatuur?
Deze is namelijk hier vannacht en vanochtend hoger geweest dan de middag, dat deze dan meer gaat verbruiken is logisch.
[Afbeelding]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Toen bij ons 2,5 jaar geleden een MHI triple split werd geïnstalleerd werkte het koelen(installatie toen aangeschaft om te koelen in de zomer) in het begin ook niet goed.ProAce schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:45:
Na een 2e bezoek kwamen ze er achter dat de leidingen gekruist aangesloten waren op de buitenunit. Dus de aanvoer ging bv wel naar kamer 1 maar de terugvoer naar de buitenunit van kamer 2.
Althans dat werd mij verteld. Nadat dat verholpen was werkte alles weer goed.
Werkt het bij alle 3 binnenunits niet? Dan is er toch iets buiten aan de hand, ik kan me niet voorstellen dat je 3 kapotte binnenunits heb, dat is wel heel toevallig. Hier begint het met blazen binnen 30 seconden.ProAce schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:45:
Bij een buurman was het een keer stuk - de unit binnen deed:
1. Klep open op een kier
2. Buitenunit gaat hard aan de slag, wordt goed koud / warmtewisselaar bevriest zelfs
3. Binnenunit is na een paar minuten eindelijk beetje warm, unit begint met blazen
4. Vrij snel daarna gaat hij op defrost
Probleem was een lek + onvoldoende koelmiddel, daarna doet ie het weer prima.
Helaas kan je op afstand maar weinig zien wat er echt aan de hand is. Via de LG app heb je ook een knop voor smart diagnostics, misschien zegt die wel wat?
prijsplafond is hier offtopic
[ Voor 140% gewijzigd door teacher op 11-01-2023 12:18 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Dat waren exact de problemen die ik ook had met mijn Multisplit. Met koelen was er geen enkel probleem, maar met verwarmen keert de cyclus zich om. Het gevolg is dat er meer druk op het systeem komt te staan met als gevolg een flare die is gaan lekken.w00key schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:43:
[...]
Werkt het bij alle 3 binnenunits niet? Dan is er toch iets buiten aan de hand, ik kan me niet voorstellen dat je 3 kapotte binnenunits heb, dat is wel heel toevallig. Hier begint het met blazen binnen 30 seconden.
Bij een buurman was het een keer stuk - de unit binnen deed:
1. Klep open op een kier
2. Buitenunit gaat hard aan de slag, wordt goed koud / warmtewisselaar bevriest zelfs
3. Binnenunit is na een paar minuten eindelijk beetje warm, unit begint met blazen
4. Vrij snel daarna gaat hij op defrost
Probleem was een lek + onvoldoende koelmiddel, daarna doet ie het weer prima.
Helaas kan je op afstand maar weinig zien wat er echt aan de hand is. Via de LG app heb je ook een knop voor smart diagnostics, misschien zegt die wel wat?
Mijn tip: check je flares eerst voordat je iemand erbij haalt. De buitenunit is namelijk makkelijk uit te sluiten,
gelieve niet te reageren op offtopic berichten
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 11-01-2023 12:19 ]
want nu gaat het ineens over stroomaanbieders, ook offtopic
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 11-01-2023 12:19 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Ja dat lukt prima, het is in de nok natuurlijk wel wat warmer, maar daardoor kan de zolderkamer goed warm worden. Maar ik vind het warmtecomfort hoog. Op dezelfde verdieping hebben we ook de hal en keuken die mee verwarmd worden door de deuren open te laten.FenF schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:16:
[...]
Dat is beetje vergelijkbaar met mijn nieuwe situatie. Krijg je de ruimte goed warm ja? Zonder ventilator om warmte naar beneden te blazen?
Het waait de afgelopen tijd flink.JDx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 08:13:
[...]
Snap alleen niet hoe het zo laag is juist in de winter. Wordt het juist meer in de zomer? Tibber zeker?
Misschien ben ik beetje aan het mierenneuken, maar wanneer het setpoint eenmaal is bereikt en de kamer volledig verzadigd is met warmte, dan gaat de unit af en toe aan en uit.
Met enige regelmaat hoor ik op die momenten wanneer die aan- en uitgaat af en toe (zacht) een kraak of een tikkend geluid in de binnenunit om de paar seconden, wanneer de lamellen gesloten zijn. Het is zacht en waarschijnlijk dat menig persoon dit niet eens opvalt, maar het is voor mij typisch zoiets dat ik nu niet meer kan "onhoren" nu ik weet dat dit gebeurd.
Ik heb 3x een MHI35ZS en ze doen het alle 3.
Het klinkt alsof het plastic in de binnenunit mogelijk uitzet/krimpt vanwege het temperatuurverschil tussen actief verwarmen en terug in stand-by gaan, al kan het ook een mechanisch iets zijn. Wellicht is die bijvoorbeeld om de paar seconde iets aan het testen of die weer moet gaan beginnen met verwarmen ofzo.
Wederom, het valt bijna niet en is niet direct storend en zover ik merk gebeurd dit enkel in de momenten dat de lamellen tijdens verwarmen weer dicht gaan, of tijdens de eerste minuut wanneer ik de unit net heb aangezet. Wanneer de unit eenmaal loopt te verwarmen gebeurd dit niet.
Iemand die dit ook heeft ervaren en wellicht weet of dit verholpen/geminimaliseerd kan worden?
Met enige regelmaat hoor ik op die momenten wanneer die aan- en uitgaat af en toe (zacht) een kraak of een tikkend geluid in de binnenunit om de paar seconden, wanneer de lamellen gesloten zijn. Het is zacht en waarschijnlijk dat menig persoon dit niet eens opvalt, maar het is voor mij typisch zoiets dat ik nu niet meer kan "onhoren" nu ik weet dat dit gebeurd.
Het klinkt alsof het plastic in de binnenunit mogelijk uitzet/krimpt vanwege het temperatuurverschil tussen actief verwarmen en terug in stand-by gaan, al kan het ook een mechanisch iets zijn. Wellicht is die bijvoorbeeld om de paar seconde iets aan het testen of die weer moet gaan beginnen met verwarmen ofzo.
Wederom, het valt bijna niet en is niet direct storend en zover ik merk gebeurd dit enkel in de momenten dat de lamellen tijdens verwarmen weer dicht gaan, of tijdens de eerste minuut wanneer ik de unit net heb aangezet. Wanneer de unit eenmaal loopt te verwarmen gebeurd dit niet.
Iemand die dit ook heeft ervaren en wellicht weet of dit verholpen/geminimaliseerd kan worden?
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Ga er maar van uit dat het gekraak gewoon het plastic van de binnenunit is die krimpt wanneer hij in standby gaat. Gebeurt hier helaas ook, zeker na een goed paar uur verwarmen en ik denk niet dat je er veel aan kan doen.ThaBEN schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:29:
Misschien ben ik beetje aan het mierenneuken, maar wanneer het setpoint eenmaal is bereikt en de kamer volledig verzadigd is met warmte, dan gaat de unit af en toe aan en uit.
Over tikken gesproken, even volledig losstaande van jouw casus, maar sinds ik een hele lange tijd geleden de firmware van m'n Daikin online controller had geupdate, slaat er om het uur een relais kort aan en uit wanneer de unit uitstaat. Blijkt dat de online controller kort stroom naar de buitenunit stuurt zodat ie de buitentemperatuur kan opnemen, want dat deed ie eerst niet wanneer de unit uit was. Ieder uur heb ik hier een kleine piek van 10w die exact overeenkomt met m'n temperaturen grafiek die mee verandert.
[ Voor 13% gewijzigd door VikeeVeekie op 11-01-2023 09:48 ]
Ik krijg nergens foutmeldingen en mijn buitenunit heeft alleen een (wat ik aan neem als) activiteits LED en niet de in de handleiding omschreven groene en rode led voor storingen. De gasbuis wordt wel heet richting alle binnenunits, vandaar dat ik zelf neig naar dat het binnen niet goed gaat.LED-Maniak schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:48:
[...]
Wellicht een klep in de buitenunit die het niet laat doorstromen naar de gasbuis? Krijg je nergens foutmeldingen(afstandsbediening, knipperend ledje indoor of outdoor)
Gister hebben we de unit op de grond neergezet gezien ie aan de muur teveel contactlawaai maakte. Daarvoor is de gasdruk nog gecheckt en die was nog keurig (9 bar in operatie) aldus de installateur. Bij het verplaatsen zijn de buizen verlengt en alle flensen vervangen voor perskoppelingen. Van de week komt de installateur nog even de druk checken in de nieuwe situatie.
Het lijkt naar mijn inzicht er op dat de buitenunit erg hard staat te stampen (aldus het absurde stroomverbruik in december, 800 kWh) maar zijn warmte niet kwijt kan naar binnen. Kan er alleen niet achter komen wat daarin de blokkade zou kunnen zijn.
Het werkt inderdaad bij alle drie de binnenunits niet en de LG app geeft aan dat alles in orde is. Van de zomer met koelen werkte het allemaal goed, echter nu met verwarmen doet het niks.w00key schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 23:43:
[...]
Werkt het bij alle 3 binnenunits niet? Dan is er toch iets buiten aan de hand, ik kan me niet voorstellen dat je 3 kapotte binnenunits heb, dat is wel heel toevallig. Hier begint het met blazen binnen 30 seconden.
Zijn er nog andere Tweakers met inzichten omtrent bovenstaande?StormRider schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:34:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen omtrent het gebruik van de 2 losse micro filter bij de MHI ZSX. Dit zijn dus niet de stof filters.
Is het verstandig om deze te gebruiken icm het verwarmen? Ik kan mij namelijk ook voorstellen dat dit de airflow tegengaat en de airco ventilator daardoor harder moet werken en meer geluid maakt. Voor koelen is dit volgens mij geen issue omdat de temperaturen dichter bij elkaar liggen dan bij verwarmen.
De stoffilter moet uiteraard blijven om de lamellen en jezelf te beschermen tegen het opstuiven van stof.
Wie o wie
[ Voor 4% gewijzigd door StormRider op 11-01-2023 10:14 ]
Heb je het zelf getest?StormRider schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:14:
[...]
Zijn er nog andere Tweakers met inzichten omtrent bovenstaande?
Ik heb hier wel in de handleidingen naar gezocht en enige wat ik wijzer werd is dat het Allergeenverwijderendfilter 1 jaar gebruikt kan worden en de Fotokatalytisch, wasbaar, geurverdrijvend filter na een handwasje in de zon moet drogen om het effect te versterken.
Niets over het gebruik bij heating mode.
Zie:
:strip_exif()/f/image/vh407U8xpg8UZHWHENdOW5Rb.jpg?f=fotoalbum_large)
bron: https://www.mhi-mth.co.jp...pdf/rlf012a216b_dutch.pdf
Of het verwijderen van deze filters geluid reducerend of airflow bevorderend is betwijfel ik bij de lagere fanspeeds.
Wellicht dat het gebruik van de filters bij de hoogste fanspeed nadelig werkt maar ook dat zal getest moeten worden.
De filters kunnen ook een dempend effect hebben op het geluid.
[ Voor 27% gewijzigd door Frag1le op 11-01-2023 10:49 ]
Was de gemeten druk van 9 bar in koelbedrijf of verwarmingsbedrijf? Ik hoop koelbedrijf, want als dit tijdens verwarmen was dan is er iets niet in orde.ProAce schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:59:
[...]
Gister hebben we de unit op de grond neergezet gezien ie aan de muur teveel contactlawaai maakte. Daarvoor is de gasdruk nog gecheckt en die was nog keurig (9 bar in operatie) aldus de installateur. Bij het verplaatsen zijn de buizen verlengt en alle flensen vervangen voor perskoppelingen. Van de week komt de installateur nog even de druk checken in de nieuwe situatie.
[...]
Er zitten geen kleppen of afsluiters of ventielen in de binnenunit. Als de leidingen warm worden dan moet het blok in de binnenunit warm worden. Gebeurt dit niet, of onvoldoende, dan is er iets niet in orde. Twee zaken die het eerste in me opkomen:ProAce schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:45:
1) Knik in de gasleidingen. Hierdoor wordt het gas eigenlijk 'tegengehouden' en expandeert en/of condenseert het al gedeeltelijk voor de binnenunit. Maar dat zou dan bij alledrie het geval moeten zijn, erg onwaarschijnlijk.
2) Te weinig koudemiddel. Kan het zo vlug niet vinden maar ik meen me ter herinneren dat de MU3R19 is voorgevuld tot maximaal 30m. Lijkt me sterk dat je daar overheen gaat, maar het zou kunnen. Ik heb zelf wel eens meegemaakt met een MU4R25 (zelfde hardware) dat (waarschijnlijk) af-fabriek te weinig koudemiddel in zat, of dat de 30m uit de specificaties te ruim is. Er zat zo'n 28m leiding aan, maar moest toch wat koudemiddel bij om het systeem goed te laten functioneren in verwarmingsmodus.
[ Voor 59% gewijzigd door M_AW op 11-01-2023 11:16 ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Jazeker hier ook getest. Half jaar zonder en nu dan met filters. Echter vind ik het moeilijk te beoordelen omdat het nu winter is. Voor mijn gevoel loopt hij onrustiger met temperatuur metingen. Weet iemand waar de sensoren zitten om de temperatuur te meten?Frag1le schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:46:
[...]
Heb je het zelf getest?
Ik heb hier wel in de handleidingen naar gezocht en enige wat ik wijzer werd is dat het Allergeenverwijderendfilter 1 jaar gebruikt kan worden en de Fotokatalytisch, wasbaar, geurverdrijvend filter na een handwasje in de zon moet drogen om het effect te versterken.
Niets over het gebruik bij heating mode.
Zie:
[Afbeelding]
bron: https://www.mhi-mth.co.jp...pdf/rlf012a216b_dutch.pdf
Of het verwijderen van deze filters geluid reducerend of airflow bevorderend is betwijfel ik bij de lagere fanspeeds.
Wellicht dat het gebruik van de filters bij de hoogste fanspeed nadelig werkt maar ook dat zal getest moeten worden.
De filters kunnen ook een dempend effect hebben op het geluid.
Klinkt toch als te weinig koelmiddel. 3 knikken in 3 units lijkt me sterk, zelfde voor 3 defecte binnenunits. Die dingen zijn super simpel, hebben alleen 1 elektronische ventiel om de gaskraan open te zetten.ProAce schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:59:
[...]
Ik krijg nergens foutmeldingen en mijn buitenunit heeft alleen een (wat ik aan neem als) activiteits LED en niet de in de handleiding omschreven groene en rode led voor storingen. De gasbuis wordt wel heet richting alle binnenunits, vandaar dat ik zelf neig naar dat het binnen niet goed gaat.
Het lijkt naar mijn inzicht er op dat de buitenunit erg hard staat te stampen (aldus het absurde stroomverbruik in december, 800 kWh) maar zijn warmte niet kwijt kan naar binnen. Kan er alleen niet achter komen wat daarin de blokkade zou kunnen zijn.
[...]
Het werkt inderdaad bij alle drie de binnenunits niet en de LG app geeft aan dat alles in orde is. Van de zomer met koelen werkte het allemaal goed, echter nu met verwarmen doet het niks.
Je kan vragen of ze de unit helemaal willen legen en wegen wat er in zit, hij komt met 1.4 kg voor 22.5 meter, bij langere leiding 20g per meter extra toevoegen.
Ik heb dezelfde unit en heb dat kraken ook. Vooral na sterk verwarmen en dan weer afkoelen.ThaBEN schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:29:
Krimp en uitzetten van plastic is mijn verklaring :-)
Hier ook, is meestal 1 of 2 kraakjes/tikjes en zal denk ik met leidingwerk te maken hebben die uitzet of krimpt. Kan me niet voorstellen dat het plastic al zo snel afkoelt. Dit gebeurt ook bij een defrost, al gaat de unit dan nog meer geluiden maken.jobr schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:53:
[...]
Ik heb dezelfde unit en heb dat kraken ook. Vooral na sterk verwarmen en dan weer afkoelen.
Krimp en uitzetten van plastic is mijn verklaring :-)
Overigens merk ik het niet bij een onveranderd setpoint maar het valt het me wel op als het setpoint wordt verlaagd en de fanspeed verhoogd.
Wacht ik dat nog even af van de week. Hoop dat die paar gram het verschil gaat maken. Het is nu in ieder geval zeker dat er geen knikken in de buizen zitten.w00key schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:28:
[...]
Klinkt toch als te weinig koelmiddel. 3 knikken in 3 units lijkt me sterk, zelfde voor 3 defecte binnenunits. Die dingen zijn super simpel, hebben alleen 1 elektronische ventiel om de gaskraan open te zetten.
Je kan vragen of ze de unit helemaal willen legen en wegen wat er in zit, hij komt met 1.4 kg voor 22.5 meter, bij langere leiding 20g per meter extra toevoegen.
Dat kraken is vooral erg als de schroeven die de kap op zijn plek houden heel strak zijn aangedraaid is mijn ervaring.Frag1le schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:47:
[...]
Hier ook, is meestal 1 of 2 kraakjes/tikjes en zal denk ik met leidingwerk te maken hebben die uitzet of krimpt. Kan me niet voorstellen dat het plastic al zo snel afkoelt. Dit gebeurt ook bij een defrost, al gaat de unit dan nog meer geluiden maken.
Overigens merk ik het niet bij een onveranderd setpoint maar het valt het me wel op als het setpoint wordt verlaagd en de fanspeed verhoogd.
Wellicht eens proberen om de schroeven wat minder strak aan te draaien. Deed hier wonderen (wel ander merk, maar plastic = plastic).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Op 22 graden deed ie het nog steeds maar op 21 liep hij wel weer rustig. Misschien dat de demand control op auto bij een relatief hoog setpoint af en toe in standje turbo gaat.Termy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:43:
[...]
Niks te zien aan de filters, leken nog als nieuw (zijn ook pas sinds augustus in gebruik). Ik heb ze nu maar even afgespoeld en drooggedept maar lijkt me sterk dat dit het probleem was.
Ik heb het nu weer aangezet zoals vannacht, kijken of het overdag ook gebeurt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik heb zelf een Haier Tundra 5.0 en op zolder een Haier Tundra 2.5Levimaat schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 00:57:
Hey allemaal,
Wij verwarmen sinds vorig jaar de benedenverdieping met een Haier Tundra 3,5kw en boven eenzelfde systeem maar dan de 2,5kw variant.
Dit gaat allereerst prima, echter heb ik nog wel een aantal dingetjes.
Beneden hebben we setpoint 24, fanstand 2. Draait 24/7 met nachtverlaging op setpoint 20. Draait vrijwel constant, weinig pendelen. Gemiddeld verbruik is 550watt gemeten via energiemeter in het stopcontact. Afgelopen 24 uur 13,21kwh verbruikt.
Zou er een manier zijn om hem zuiniger te krijgen? Of is dit wel realistisch? Ik heb het idee als ik hem op auto fanstand zet dat hij dan te snel te zacht gaat blazen maar wel gaat verbruiken.
Tips???
Levi
Ik heb hem bij mij op heat staan en als fan maximaal. Als de electronica in de binnenunit merkt dat de ingestelde temperatuur bereikt is gaat hij vanzelf steeds verder terug regelen met zijn blaassnelheid. Op een gegeven moment blaast hij dan het zelfde als op stand 1. Ik verbruik met de 5.0 ongeveer 400 watt continu.
Ik laat hem 24/7 op 20 staan en dit werkt tot nu toe erg goed.
Gisteren kreeg ik van mijn vriendin de melding dat er wat vocht uit de MHI 2.5 ZS-W was gelekt(zie foto). Het was niet veel, maar ook geen heldere vloeistof. De airco heeft een 4 tal dagen al niet gedraaid(omdat de andere (een 3.5) het alleen aankon op de benedenverdieping).
Wat zou de reden hiervan kunnen zijn? De harde wind van gisteren? Hij is eind sept afgelopen jaar geïnstalleerd en alleen nog maar gebruikt om te verwarmen.:strip_exif()/f/image/ySUsRHOa78k9HqbDosLLsdvt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LHzUJChTn1Fl97aMWcsa0Vjr.jpg?f=fotoalbum_large)
2e foto ter verduidelijking waar de airco hangt.
Wat zou de reden hiervan kunnen zijn? De harde wind van gisteren? Hij is eind sept afgelopen jaar geïnstalleerd en alleen nog maar gebruikt om te verwarmen.
:strip_exif()/f/image/ySUsRHOa78k9HqbDosLLsdvt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LHzUJChTn1Fl97aMWcsa0Vjr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Jorrit79 op 12-01-2023 13:18 ]
Heb je de werkschakelaar of de hoofdschakelaar in de meterkast terug aangezet? Anders even met een multimeter op de 2 draden meten of er inderdaad 230 volt op staat?K!aus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik probeer een Shelly te plaatsen tussen werkschakelaar en buitenunit. Zie afbeelding zoals ik hem nu heb aangesloten. De Shelly schakelt maar de airconditioning krijgt geen stroom. Wat doe ik fout? Ik krijg het idee dat ik nog ergens een draadje bij aan moet sluiten. Graag jullie hulp.
Ik heb ook eenzelfde shelly ertussen.
Ik heb helaas geen foto.
Volgens mij moet van de kabel vanaf de buitenunit de blauwe nuldraad naar rechts in de N+. En de bruine fasedraad op de O helemaal links.
Je sluit namelijk geen extra externe schakelaar aan.
De werkschakelaar zit als het goed is voor de rechterkabel.
Dit schema:
Ik heb helaas geen foto.
Volgens mij moet van de kabel vanaf de buitenunit de blauwe nuldraad naar rechts in de N+. En de bruine fasedraad op de O helemaal links.
De werkschakelaar zit als het goed is voor de rechterkabel.
Dit schema:
:fill(white):strip_exif()/f/image/t3flyvHUNCvTMLj6mnG6JkhR.png?f=user_large)
[ Voor 25% gewijzigd door mountainbiker op 12-01-2023 13:57 ]
mountainbiker
Ja, hoofdschakelaar staat weer aan. Groep in meterkast staat ook goed. De Shelly doet het ook. Je hoort hem klikken en rood ledje brandt. Airconditioning krijgt echter geen stroom zoals ik hem nu aangesloten heb.
zonnefreak schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Heb je de werkschakelaar of de hoofdschakelaar in de meterkast terug aangezet? Anders even met een multimeter op de 2 draden meten of er inderdaad 230 volt op staat?
Van https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/shelly-plus-1pmK!aus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik probeer een Shelly te plaatsen tussen werkschakelaar en buitenunit. Zie afbeelding zoals ik hem nu heb aangesloten. De Shelly schakelt maar de airconditioning krijgt geen stroom. Wat doe ik fout? Ik krijg het idee dat ik nog ergens een draadje bij aan moet sluiten. Graag jullie hulp.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5EHeidgHL4VNC9cydojdr5BH.png?f=user_large)
2x blauw in de 2x N
Bruin van binnen in L
Bruin van buitenunit in O
Kijk anders even op youtube. Daar staan een paar filmpjes op hoe je hem moet aansluiten.K!aus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:56:
Ja, hoofdschakelaar staat weer aan. Groep in meterkast staat ook goed. De Shelly doet het ook. Je hoort hem klikken en rood ledje brandt. Airconditioning krijgt echter geen stroom zoals ik hem nu aangesloten heb.
[...]
Dank. Rechter kabel komt inderdaad vanaf de werkschakelaar. De 0 en SW zijn de draden zie naar de buitenunit gaan. Jouw eerste genoemde draad N+ zit daar inderdaad. Als ik de bruine draad op de 0 aansluit van de kabel vanaf de werkschakelaar wat doe ik dan met de andere twee?
mountainbiker schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:51:
Ik heb ook eenzelfde shelly ertussen.
Ik heb helaas geen foto.
Dit schema:
De werkschakelaar zit als het goed is voor de rechterkabel.[Afbeelding]
Fasedraad op de SW? Dat kan niet werken.K!aus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
... gecensureerd ...
Heb ik gedaan maar die filmpjes zijn allemaal met een schakelaar er tussen. Dat heb ik niet en hoeft ook niet. Het gaat mij puur om te kijken hoeveel stroom de buitenunit verbruik. Schakelen hoeft niet.
zonnefreak schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:57:
[...]
Kijk anders even op youtube. Daar staan een paar filmpjes op hoe je hem moet aansluiten.
Haha, ja dat blijkt wel. Maar hoe moet het wel?
hamsteg schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:02:
[...]
Fasedraad op de SW? Dat kan niet werken.
K!aus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:00:
Dank. Rechter kabel komt inderdaad vanaf de werkschakelaar. De 0 en SW zijn de draden zie naar de buitenunit gaan. Jouw eerste genoemde draad N+ zit daar inderdaad. Als ik de bruine draad op de 0 aansluit van de kabel vanaf de werkschakelaar wat doe ik dan met de andere twee?
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/aqc75swfrA5jxYS0Q3RF1fE4.png?f=user_large)
Kijk, je airco is dat (X) in dat schema op de Shelly. Dit hangt tussen N en O.
Dank. Ga ik proberen!
w00key schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:03:
[...]
[Afbeelding]
Kijk, je airco is dat (X) in dat schema op de Shelly. Dit hangt tussen N en O.
Zoals ik en w00key zeggen
mountainbiker
Je kunt hier beter een eigen topic voor aanmaken. Ik wil gelijk alle L/L warmtepomp bezitters waarschuwen dit niet na te doen op deze manier.K!aus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat wil ik wel maar wist niet hoe het moest/moet. Excuses!
Chninkel schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Je kunt hier beter een eigen topic voor aanmaken. Ik wil gelijk alle L/L warmtepomp bezitters waarschuwen dit niet na te doen op deze manier.
:strip_exif()/f/image/x4PxJV8y4JqQ6vmTVBCNUpdx.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij doet het!
Dank allemaal. Super.
mountainbiker schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:05:
Zoals ik en w00key zeggen
Tussen SW en L heb ik nog een brugje gezet (sluiting gemaakt op de contacten waar een schakelaar kan zitten), maar is blijkbaar niet nodig voor de goede werking.
Misschien nog in een waterdichte aftakdoos plaatsen mocht je nog plaats hebben?
En de kabels in de toekomst klemmen op de buitenmantel, en een kabelschoentje op de aardingsdraden
Misschien nog in een waterdichte aftakdoos plaatsen mocht je nog plaats hebben?
En de kabels in de toekomst klemmen op de buitenmantel, en een kabelschoentje op de aardingsdraden
Ik zou hem trouwens in de werkschakelaar hangen. Iets meer beschermd.
Ik overweeg om 2 single splits units te plaatsen, is dit beter dan een multisplit of niet (ook o.a voor het verbruik) ?
Wat zijn de ervaringen met Panasonic CS-Z35XKEW (seer 9.5, scop 5,2) icm sinlge buitenunit cu-z35xke (wandmodel)?
edit: volgens de test van test aankoop zouden deze niet goed kunnen verwarmen bij bvb 12C°(1*/5) en 7°C(2*/5).
& Vloermodel: CS-Z35UFEAW (binnenunit)+ CU-Z35ubea.
De nanoeX lijkt mij interessant voor het vloermodel (bij Mitshibishi is dit minder bij hun vloermodel).
Betrouwbaar ?
Wat zijn de ervaringen met Panasonic CS-Z35XKEW (seer 9.5, scop 5,2) icm sinlge buitenunit cu-z35xke (wandmodel)?
edit: volgens de test van test aankoop zouden deze niet goed kunnen verwarmen bij bvb 12C°(1*/5) en 7°C(2*/5).
De nanoeX lijkt mij interessant voor het vloermodel (bij Mitshibishi is dit minder bij hun vloermodel).
Betrouwbaar ?
[ Voor 12% gewijzigd door janisgeek op 12-01-2023 19:57 ]
Hangt er helemaal vanaf hoe je van plan bent ze te gaan gebruiken en bijvoorbeeld ook welke multisplit je zou kiezen. Vuistregel is dat als je één unit tegelijk gebruikt een singlesplit logischere / zuinigere keuze is en als je meer units tegelijk gebruikt een multisplit dat is. Er komt echter meer bij kijken. Zo heeft een singlesplit bijvoorbeeld als nadeel dat hij misschien niet genoeg vermogen kan leveren voor bijvoorbeeld je huiskamer op het moment dat het buiten echt koud is, terwijl je bij een multisplit bijvoorbeeld één of meerdere units (afhankelijk van hoeveel je er hebt) uit kunt schakelen waarmee je nog wel veel vermogen tot je beschikking hebt op één binnenunit. Aan de andere kant is een multisplit natuurlijk een single point of failure, dus als je buitenunit ermee ophoudt houden gelijk al je binnenunits ermee op, wat bij meerdere single splits weer niet zo is. Ik zie dat het bij jou om een 2-weg multisplit zou gaan dus dan is het minder aan de orde, maar zeker bij grotere multisplits moet je ook erg goed op het minimumvermogen letten, die is bijvoorbeeld erg hoog bij de grotere Daikin multisplit buitenunits en veel lager bij MHI. Het is moeilijk om antwoord te geven op meerdere single- of één multisplit zonder de hele situatie te kennen en de manier waarop je het wil gaan gebruiken.janisgeek schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:22:
Ik overweeg om 2 single splits units te plaatsen, is dit beter dan een multisplit of niet (ook o.a voor het verbruik) ?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
In mijn ogen zijn twee singles altijd beter dan een multi, tenzij je geen ruimte hebt voor twee buitenunits. Tegen mijn verwachting in, zijn twee singles doorgaans ook goedkoper.
Dat wil je juist niet als je woonkamer unit te weinig vermogen heeft want dan zou het boven ook erg koud worden, die 2 dagen op een rij in het jaar dat het net niet lukt kun je ook af met een convectorkachel als bijverwarming net als bij lucht water warmtepompen de back-up element ingrijpt.MiBe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:40:
[...]
Hangt er helemaal vanaf hoe je van plan bent ze te gaan gebruiken en bijvoorbeeld ook welke multisplit je zou kiezen. Vuistregel is dat als je één unit tegelijk gebruikt een singlesplit logischere / zuinigere keuze is en als je meer units tegelijk gebruikt een multisplit dat is. Er komt echter meer bij kijken. Zo heeft een singlesplit bijvoorbeeld als nadeel dat hij misschien niet genoeg vermogen kan leveren voor bijvoorbeeld je huiskamer op het moment dat het buiten echt koud is, terwijl je bij een multisplit bijvoorbeeld één of meerdere units (afhankelijk van hoeveel je er hebt) uit kunt schakelen waarmee je nog wel veel vermogen tot je beschikking hebt op één binnenunit. Aan de andere kant is een multisplit natuurlijk een single point of failure, dus als je buitenunit ermee ophoudt houden gelijk al je binnenunits ermee op, wat bij meerdere single splits weer niet zo is. Ik zie dat het bij jou om een 2-weg multisplit zou gaan dus dan is het minder aan de orde, maar zeker bij grotere multisplits moet je ook erg goed op het minimumvermogen letten, die is bijvoorbeeld erg hoog bij de grotere Daikin multisplit buitenunits en veel lager bij MHI. Het is moeilijk om antwoord te geven op meerdere single- of één multisplit zonder de hele situatie te kennen en de manier waarop je het wil gaan gebruiken.
Hier gaat van -12 tot aan 16 graden prima zonder pendelen met een singlesplit.
Je gaat niet berekenen op extremen die vrijwel nooit voorkomen, daarnaast het huis heeft ook nog massa je zal dan niet meer aan een grote nachtverlaging kunnen doen tijdens strenge vorst.
Het leuke van luchtverwarming is je kan spelen met je ventilatie in huis gezien dat veel invloed heeft waardoor je toch meer of minder warmte krijgt.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2023 21:15 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ben ik niet met je eens, ik zet juist mijn andere units even uit en laat mijn buitenunit even goed doorstampen om de woonkamer goed warm te kunnen krijgen (waardoor ik vaak veel langer zonder 24/7 verwarmen toe kan) om later de andere unit(s) bij te schakelen. Het is uiteraard afhankelijk van je huis, maar bij mij zijn die andere ruimtes dusdanig veel kleiner dan de woonkamer dat het hier geen enkel probleem is. Het op temperatuur krijgen van de woonkamer vergt echter wel wat moeite als ik niet 's nachts doorverwam, dus dat zou ik met een single split niet meer redden als het buiten behoorlijk koud is. Voor mij zorgt het ervoor dat ik veel langer door kan gaan met ad-hoc verwarmen, ik weet zeker dat veel singlesplit gebruikers eerder over moeten naar 24/7 (of dus die convector, maar dan heb je het wel over meer dan 2 dagen op rij peer jaar).mr_evil08 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:00:
[...]
Dat wil je juist niet als je woonkamer unit te weinig vermogen heeft want dan zou het boven ook erg koud worden, die 2 dagen op een rij in het jaar dat het net niet lukt kun je ook af met een convectorkachel als bijverwarming net als bij lucht water warmtepompen de back-up element ingrijpt.
Maar zoals gezegd, het hangt van veel factoren af. Als je meerdere relatief grote ruimtes moet verwarmen gaat dit trucje uiteraard niet op (want dan zou één van de twee ruimtes wel teveel afkoelen). Vandaar dat we veel meer van de situatie moeten weten om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Is het ook niet zo dat ze gevoelig zijn dat mensen klagen als de unit te zwak is geadviseerd. Een soort"zorgplicht" zeker in deze tijd wil je geen gezeur hebben van mensen die je wellicht net een te licht model hebben als het maar ff wat kouder wordt?renzo4000 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:42:
[...]
Wat juist nog vreemder is, aangezien koeling veel makkelijker is dan verwarmen. Dus zou je ook van de installateurs mogen verwachten dat ze niet zo pushen om een grotere unit te nemen.
Bedoel meer in de zin van nazorg is weer een gemiste plaatsing van een nieuwe klant of gewoon marge.
AnimeAdicted
Het overgaan naar 24/7 verwarmen doen wij vanwege comfort.MiBe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:38:
[...]
Ben ik niet met je eens, ik zet juist mijn andere units even uit en laat mijn buitenunit even goed doorstampen om de woonkamer goed warm te kunnen krijgen (waardoor ik vaak veel langer zonder 24/7 verwarmen toe kan) om later de andere unit(s) bij te schakelen. Het is uiteraard afhankelijk van je huis, maar bij mij zijn die andere ruimtes dusdanig veel kleiner dan de woonkamer dat het hier geen enkel probleem is. Het op temperatuur krijgen van de woonkamer vergt echter wel wat moeite als ik niet 's nachts doorverwam, dus dat zou ik met een single split niet meer redden als het buiten behoorlijk koud is. Voor mij zorgt het ervoor dat ik veel langer door kan gaan met ad-hoc verwarmen, ik weet zeker dat veel singlesplit gebruikers eerder over moeten naar 24/7 (of dus die convector, maar dan heb je het wel over meer dan 2 dagen op rij peer jaar).
Maar zoals gezegd, het hangt van veel factoren af. Als je meerdere relatief grote ruimtes moet verwarmen gaat dit trucje uiteraard niet op (want dan zou één van de twee ruimtes wel teveel afkoelen). Vandaar dat we veel meer van de situatie moeten weten om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven.
ad-hoc verwarmen tijdens vorst zorgt ervoor dat de objecten in huis koud worden en bijna niet meer opwarmen want luchtverwarming laat massa moeilijk opwarmen.
Dat mbt singlesplit valt dus reuze mee.
Deze 3.5kw Daikin singlesplit levert alsnog 2kw bij -10, ofwel zoveel vermogen verlies je niet, had ik die 1.5kw extra wel gehad was het opwarmen iets sneller gedaan maar dan alsnog is het geen verdubbeling.
ipv 1 uur opwarmen zal het dan 2 uur duren bijvoorbeeld want je loopt bij een multisplit alsnog tegen de limieten van de binnenunit aan.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 12-01-2023 21:46 ]
Dat is inderdaad een afweging. Als je daar last van hebt kan 24/7 inderdaad comfortabeler zijn. Zelf heb ik niet snel comfortverlies bij ad-hoc verwarmen, al scheelt het misschien dat de muur waar ik doorgaans min of meer tegenaan zit (achter de bank) de tussenmuur naar de buren is en die ook vanuit de andere kant warm wordt gehouden (in een vrijstaand huis zal je dat niet hebben). Wij hebben redelijk wat geëxperimenteerd en ad-hoc blijft voor ons tot een behoorlijk lage temperatuur comfortabel en is hier significant zuiniger dan 24/7 stoken.mr_evil08 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:42:
[...]
Het overgaan naar 24/7 verwarmen doen wij vanwege comfort.
ad-hoc verwarmen tijdens vorst zorgt ervoor dat de objecten in huis koud worden en bijna niet meer opwarmen want luchtverwarming laat massa moeilijk opwarmen.
Edit:
Hangt echt van het huis en de ruimtes af. Onze huiskamer (met zeer ruime semi-open keuken) heeft een behoorlijke warmtevraag als het buiten vriest. Als wij een 5kW single split zouden pakken krijgt die het echt niet meer opgewarmd en moet je dus zorgen dat je het op temperatuur houdt (lees: 24/7 verwarmen). Dan is het dus niet meer het verschil tussen 1 of 2 uur opwarmen maar tussen net op temperatuur kunnen houden of de temperatuur nog daadwerkelijk te kunnen verhogen.mr_evil08 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:42:
[...]
Dat mbt singlesplit valt dus reuze mee.
Deze 3.5kw Daikin singlesplit levert alsnog 2kw bij -10, ofwel zoveel vermogen verlies je niet, had ik die 1.5kw extra wel gehad was het opwarmen iets sneller gedaan maar dan alsnog is het geen verdubbeling.
ipv 1 uur opwarmen zal het dan 2 uur duren bijvoorbeeld want je loopt bij een multisplit alsnog tegen de limieten van de binnenunit aan.
[ Voor 35% gewijzigd door MiBe op 12-01-2023 21:53 ]
Nog even een toevoeging dat ik vergeten was, ook tijdens vorst doen wij wel aan een kleine nachtverlaging tot 2c, het begrip 24/7 doorverwarmen is nogal breed, hier ook tussenwoning.MiBe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Dat is inderdaad een afweging. Als je daar last van hebt kan 24/7 inderdaad comfortabeler zijn. Zelf heb ik niet snel comfortverlies bij ad-hoc verwarmen, al scheelt het misschien dat de muur waar ik doorgaans min of meer tegenaan zit (achter de bank) de tussenmuur naar de buren is en die ook vanuit de andere kant warm wordt gehouden (in een vrijstaand huis zal je dat niet hebben). Wij hebben redelijk wat geëxperimenteerd en ad-hoc blijft voor ons tot een behoorlijk lage temperatuur comfortabel en is hier significant zuiniger dan 24/7 stoken.
Even een snelle vraag aan de ervaringsdeskundigen:
Ons huis bestaat uit 2 woonlagen
bgg is vloerverwarming als hoofdverwarming
1e etage is radiatoren
Nu wil ik op de 1e etage een airco unit hangen op de overloop/ trappengat om in de zomer te koelen.
Maar kan deze ook de boven etage comfortabel warm krijgen als ik de radiatoren dicht zet boven?
Bedoeling is om het apparaat 24/7 aan te laten staan...
Ons huis bestaat uit 2 woonlagen
bgg is vloerverwarming als hoofdverwarming
1e etage is radiatoren
Nu wil ik op de 1e etage een airco unit hangen op de overloop/ trappengat om in de zomer te koelen.
Maar kan deze ook de boven etage comfortabel warm krijgen als ik de radiatoren dicht zet boven?
Bedoeling is om het apparaat 24/7 aan te laten staan...
Hier werkt dat prima. In mijn werkkamer staat een unit de hele winter op 21 graden en alle kamers op die verdieping blijven meer dan behaaglijk.
Maar je hebt geen garanties. Dit huis is goed geïsoleerd en de enige afzuiging (mechanische ventilatie) van deze verdieping zit in de badkamer en die is exact aan de overkant van mijn werkkamer. Ik vermoed dat dat hier voor een goede spreiding zorgt.
Maar je hebt geen garanties. Dit huis is goed geïsoleerd en de enige afzuiging (mechanische ventilatie) van deze verdieping zit in de badkamer en die is exact aan de overkant van mijn werkkamer. Ik vermoed dat dat hier voor een goede spreiding zorgt.
[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 12-01-2023 22:13 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ons huis is ook goed geïsoleerd en ook onze enige (mechanische) ventilatie is er 1 op de badkamer op die verdieping.Glashelder schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:13:
Hier werkt dat prima. In mijn werkkamer staat een unit de hele winter op 21 graden en alle kamers op die verdieping blijven meer dan behaaglijk.
Is die warmte ook naar beneden te sturen of ontstaat er een soort warmte brug waardoor er vervolgens minder gas verstookt gaat worden of is dat te optimistisch gedacht?...
Nee warmte gaat echt alleen omhoog, net zoals koude alleen zakt. Je moet echt serieuze hoeveelheden lucht verplaatst wil je dat veranderen.
Wij hebben een Daikin 2MXM50 multisplit aan een Perfera R 4.2kW en een 3.5kW binnenunit, maar wat ik mij nu al een tijdje af vraag is of het technisch mogelijk zou zijn 1 van de binnen units op een nieuwe single buitenunit aan te sluiten? Dit omdat we het vanaf -2 buiten toch wel wat minder comfortabel hebben en dat me een prima oplossing lijkt voor extra capaciteit.Martin7182 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:35:
In mijn ogen zijn twee singles altijd beter dan een multi, tenzij je geen ruimte hebt voor twee buitenunits. Tegen mijn verwachting in, zijn twee singles doorgaans ook goedkoper.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ja, dat kanKuusj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:21:
[...]
Wij hebben een Daikin 2MXM50 multisplit aan een Perfera R 4.2kW en een 3.5kW binnenunit, maar wat ik mij nu al een tijdje af vraag is of het technisch mogelijk zou zijn 1 van de binnen units op een nieuwe single buitenunit aan te sluiten? Dit omdat we het vanaf -2 buiten toch wel wat minder comfortabel hebben en dat me een prima oplossing lijkt voor extra capaciteit.
Hoewel het wel mogelijk is dat condenswater dat nog in de slang staat wordt opgevoerd door de wind, zou ik eerst eens controleren of het niet gewoon regenwater is dat naar binnen loopt. Is de muurdoorvoer wel goed dicht? Gaan je leidingen buiten omhoog of omlaag?Jorrit79 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:15:
Gisteren kreeg ik van mijn vriendin de melding dat er wat vocht uit de MHI 2.5 ZS-W was gelekt(zie foto). Het was niet veel, maar ook geen heldere vloeistof. De airco heeft een 4 tal dagen al niet gedraaid(omdat de andere (een 3.5) het alleen aankon op de benedenverdieping).
Wat zou de reden hiervan kunnen zijn? De harde wind van gisteren? Hij is eind sept afgelopen jaar geïnstalleerd en alleen nog maar gebruikt om te verwarmen. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou het eerst daar zoeken.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Wat ervaar je precies bij -2? Trekt de buitenunit het dan niet meer?Kuusj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:21:
[...]
Wij hebben een Daikin 2MXM50 multisplit aan een Perfera R 4.2kW en een 3.5kW binnenunit, maar wat ik mij nu al een tijdje af vraag is of het technisch mogelijk zou zijn 1 van de binnen units op een nieuwe single buitenunit aan te sluiten? Dit omdat we het vanaf -2 buiten toch wel wat minder comfortabel hebben en dat me een prima oplossing lijkt voor extra capaciteit.
Kort vraagje, weet iemand hoe die klei/putty heet (en waar het te verkrijgen is) die men gebruikt om het gat van de aircoleidingen door de buitenmuur dicht te maken? Ik kan alleen een aliexpress link vinden die me niet veel verder helpt.
Ik heb de Panasonic CS-TZ35WKEW en de CS-TZ50WKEW.janisgeek schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:22:
Betrouwbaar ?
Vooral gekozen omdat de binnenunit maar 779mm is, dat is een stuk kleiner dan de Mitsubishi. Ook de 5kW is diezelfde maat.Gekozen voor 2x single split omdat boven alleen ad-hoc verwarmd wordt.
Verwarmd erg goed en zuinig, ik herken me niet in die test, hij kan terug naar 235 watt trouwens (ook de 5Kw).
Edit: de CS-Z35XKEW is natuurlijk een andere unit.
Ik heb Obo kneedmassa gebruikt om gaten rondom de leidingen in onze meterkast te dichten, dit is inderdaad een soort klei/putty:coen254 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:09:
Kort vraagje, weet iemand hoe die klei/putty heet (en waar het te verkrijgen is) die men gebruikt om het gat van de aircoleidingen door de buitenmuur dicht te maken? Ik kan alleen een aliexpress link vinden die me niet veel verder helpt.
https://www.obo.nl/produc...ie-en-afdichtingskit.html
Cellpack Duxseal lijkt hier ook op, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Die krijgt het steeds wat lastiger ja. Vooral enkele weken terug met die extreme vorst was het eigenlijk net niet genoeg vermogen wat ‘t ding kon leveren om het comfortabel te hebben. En dan heb ik het over 18 graden binnen, niet eens 20. Kwam voornamelijk doordat ieder half uur een defrost plaats vond.Stoffa schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:23:
[...]
Wat ervaar je precies bij -2? Trekt de buitenunit het dan niet meer?
1 unit uit zetten waardoor het complete vermogen bij de andere terecht kwam zorgde wel voor een behaaglijke situatie.
Dus vandaar mijn vraag (:
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ook ik heb bewust een 3,5 gehangen waar een 5kwh geadviseerd was. 90% van het jaar is dit de beste keuze.
Er staan 2 koude weken met vorst voor de deur. Wat is nu wijsheid de komende weken?
Afgelopen December hadden we ook een weekje vorst en toen heb ik meer dan 20kwh per dag verbruikt waar ik anders tussen de 5 en 10 zit. Uiteindelijk zelfs een paar dagen de CV aangezet en elke dag 1.2m meer verbruikt dan normaal.
Als ik reken 10kwh / 15kwh extra x 14 dagen x prijsplafond 0.40 = €56 / €84 extra stoken met de airco.
1.2m3 x 14 dagen x prijsplafond 1.45 = €24 extra stoken met de cv.
Denk ik nu goed dat door de vorst de COP van de airco dusdanig zakt? En dat daardoor de cv met het prijsplafond de goedkopere optie is de komende weken?
Dus de airco komende weken "normaal" programma draaien en de vorst overwinnen met de cv als aanvulling.
Er staan 2 koude weken met vorst voor de deur. Wat is nu wijsheid de komende weken?
Afgelopen December hadden we ook een weekje vorst en toen heb ik meer dan 20kwh per dag verbruikt waar ik anders tussen de 5 en 10 zit. Uiteindelijk zelfs een paar dagen de CV aangezet en elke dag 1.2m meer verbruikt dan normaal.
Als ik reken 10kwh / 15kwh extra x 14 dagen x prijsplafond 0.40 = €56 / €84 extra stoken met de airco.
Denk ik nu goed dat door de vorst de COP van de airco dusdanig zakt? En dat daardoor de cv met het prijsplafond de goedkopere optie is de komende weken?
Dus de airco komende weken "normaal" programma draaien en de vorst overwinnen met de cv als aanvulling.
Ligt eraan, geen vast contract? Geen zonnepanelen? Maar ook de isolatie van je huis kan heel veel doen.Yellos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:41:
Ook ik heb bewust een 3,5 gehangen waar een 5kwh geadviseerd was. 90% van het jaar is dit de beste keuze.
Ik heb gemerkt dat als het echt -5 of lager wordt dat ik in de ochtend de cv vloerverwarming aanzet, rest van de dag neemt airco het over. 24/7 enkel airco zorgde voor te hoog stroomverbruik imo. Huis van 91, aanbouw van 98, oppervlak van 200m3.
Je vergelijking is krom naar mijn mening.Yellos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:41:
10/15 kWh extra met een airco zou bij een COP van 3(wat al laag is) dus 30/45 kW aan warmte zijn.
1,2 m3 is ±10/11 kW aan warmte.
Het warmteverlies wordt niet ineens minder in je woning als de CV aan gaat.
Die zou ik daar ook geplaatst hebben en niet onder de airco kap.jobr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:03:
[...]
Ik zou hem trouwens in de werkschakelaar hangen. Iets meer beschermd.
Beschermder en om mogelijke discussies te voorkomen met installateurs mochten ze onderhoud moeten uitvoeren.
K!aus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet vervelend bedoeld maar dit heeft niets met L/L WPen te maken, ik vermoed dat je de handleiding van de Shelly niet gelezen hebt, want daarin staat het aansluitschema. En mocht je een aansluitschema niet begrijpen, wat niet erg is, dan adviseer ik toch eerst uit te zoeken wat je daarin ziet staan voordat je ermee aan de slag gaat. Dit voor je eigen veiligheid maar ook om de Shelly mogelijk niet kapot te maken.K!aus schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:10:
Dat wil ik wel maar wist niet hoe het moest/moet. Excuses!
[...]
Je bent hier met 230v bezig en dan is het advies toch eerst om goed je huiswerk te doen en dan pas aan de gang te gaan.
Geen vast contract helaas, wel zonnepanelen maar die leveren bijna niets op (50 kwh vorig jaar januari)Scrtz schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:46:
[...]
Ligt eraan, geen vast contract? Geen zonnepanelen? Maar ook de isolatie van je huis kan heel veel doen.
Ik heb gemerkt dat als het echt -5 of lager wordt dat ik in de ochtend de cv vloerverwarming aanzet, rest van de dag neemt airco het over. 24/7 enkel airco zorgde voor te hoog stroomverbruik imo. Huis van 91, aanbouw van 98, oppervlak van 200m3.
Daar komt nog bij dat ik de airco wel kan laten loeien maar dan kom ik qua verbruik zo'n 150kwh boven het verbruiksplafond uit en betaal ik dus de volle €70 per kwh. Is het niet verstandiger om een beetje bij te stoken met "goedkoop" gas?
Help! De energierekening - kroegtopicYellos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:16:
[...]
Geen vast contract helaas, wel zonnepanelen maar die leveren bijna niets op (50 kwh vorig jaar januari)
Daar komt nog bij dat ik de airco wel kan laten loeien maar dan kom ik qua verbruik zo'n 150kwh boven het verbruiksplafond uit en betaal ik dus de volle €70 per kwh. Is het niet verstandiger om een beetje bij te stoken met "goedkoop" gas?
:strip_exif()/f/image/mMFzWDEGxfyc0QOHIm3U2kig.jpg?f=fotoalbum_large)
Nachtverlaging loont niet bij mij
Van 20auto, naar 18max. 6.30 even op 20 max om het weer een halve graad op te warmen en toen terug naar 20 auto.
Zie het resultaat hierboven. Met temperaturen tussen de 5 en 10 loont het dus niet (in mijn huis) nachtverlaging toe te passen. Sterker nog. De teperatuur zakt en het verbruik vermeerderd. (Iets)
Ook geprobeerd met een nachtverlaging van 2 auto. En ook met eco stand (dus geleidelijke verlaging van 2.5) beidde met een negatief resultaat.
In jouw situatie loont het niet.xHEMANx schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:26:
[Afbeelding]
Nachtverlaging loont niet.
Van 20auto, naar 18max. 6.30 even op 20 max om het weer een halve graad op te warmen en toen terug naar 20 auto.
Zie het resultaat hierboven. Met temperaturen tussen de 5 en 10 loont het dus niet (in mijn huis) nachtverlaging toe te passen. Sterker nog. De teperatuur zakt en het verbruik vermeerderd. (Iets)
Ook geprobeerd met een nachtverlaging van 2 auto. En ook met eco stand (dus geleidelijke verlaging van 2.5) beidde met een negatief resultaat.
In mijn situatie met de ZSX, loont het wel.
Bij deze buitentemperaturen blijft de temperatuur nagenoeg hetzelfde op setpoint 19 met max fanspeed t.o.v. setpoint 20 met autofanspeed, zelfs wanneer de buitentemperatuur daalt op het moment van de setpoint verlaging.
Onderste grafiek de buitentemperatuur
:strip_exif()/f/image/BrYUmZbPl2mX1Uo1mSHDbcQp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2VEVW6osljf03wkFEU9o0w0z.jpg?f=fotoalbum_large)
'Nachtverlaging loont niet' kun je dit niet beter schrijven als 'Nachtverlaging loont hier niet'?xHEMANx schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:55:
[...]
Vreemd waar ligt dat aan dan? 20 auto heeft bij mij precies hetzelfde gebruik, als bij jou.
Dan worden andere gebruikers met andere thuissituaties niet op het verkeerde been gezet.
[ Voor 9% gewijzigd door Frag1le op 13-01-2023 11:03 ]
Bij dit weer pas ik ook geen nachtverlaging toe maar gaat de unit uit en laat ik hem 2u van tevoren rustig starten met tijdklok.xHEMANx schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:26:
[Afbeelding]
Nachtverlaging loont niet.
Bij vorst is het een heel ander verhaal, zeker als het -7 snachts is en overdag 2 graden wat niet uitzonderlijk is in Nederland kan nachtverlaging wel degelijk uitmaken in verbruik.
Vreemd waar ligt dat aan dan? 20 auto heeft bij mij precies hetzelfde gebruik, als bij jou.Frag1le schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:53:
[...]
In jouw situatie loont het niet.
In mijn situatie met de ZSX, loont het wel.
Bij deze buitentemperaturen blijft de temperatuur nagenoeg hetzelfde op setpoint 19 met max fanspeed t.o.v. setpoint 20 met autofanspeed, zelfs wanneer de buitentemperatuur daalt op het moment van de setpoint verlaging.
Onderste grafiek de buitentemperatuur
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo, er komen weer wat koude dagen aan, denk dat ik alvast ga switchen naar 24/7 stoken, ook met deze winden is dat qua comfort denk ik wel lekker.
2 vraagjes nu ik toch aan het pielen ben met settings;
1. Wie van jullie heeft er ervaring met Daikin vraagsturing obv. planning? Onze dagen verschillen nogal ivm. thuiswerken/op werk zijn etc., maar dit is voor 95% vast te leggen in een planning. Het concept sprak mij wel aan.
2. Ik heb boven 2x 2kw unit, beneden 1x3,5kw. In principe kan 1x2kw het boven warmhouden. Ik vroeg mij alleen af of het vanuit efficiency standpunt niet beter is toch gewoon beide units aan te zetten?
Benieuwd wat jullie denken!
1. Wie van jullie heeft er ervaring met Daikin vraagsturing obv. planning? Onze dagen verschillen nogal ivm. thuiswerken/op werk zijn etc., maar dit is voor 95% vast te leggen in een planning. Het concept sprak mij wel aan.
2. Ik heb boven 2x 2kw unit, beneden 1x3,5kw. In principe kan 1x2kw het boven warmhouden. Ik vroeg mij alleen af of het vanuit efficiency standpunt niet beter is toch gewoon beide units aan te zetten?
Dit is niet te beantwoorden, gezien we niets weten over jouw installatie thuis. Daarom horen dit soort vragen eigenlijk meer in eigen topics, waar je bijv de openingspost voorziet van informatie over de aircos bij jouw thuis, wellicht met plattegronden, foto's etc.Riggard schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:39:
En vervolgens vermoed ik dat zelfs wanneer je dat al zou hebben het antwoord op jouw vraag is: alleen jij kan dit beantwoorden, door dit over een langere periode te meten.
Zelf heb ik de vraagbesturing op 40% staan, nu pendelt hij niet en houd met deze tempraturen de woonkamer goed op temperatuur. Nu hoop ik dat ze binnen 2 a 3 weken het glas terug komen plaatsen waardoor we ook van het noodglas af zijn en het verbruik nog verder omlaag kan.Riggard schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:39:
Zo, er komen weer wat koude dagen aan, denk dat ik alvast ga switchen naar 24/7 stoken, ook met deze winden is dat qua comfort denk ik wel lekker.
Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)
Hoi, kun je uitleggen hoe mijn huis hierbij relevant is.Frag1le schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:33:
[...]
Dit is niet te beantwoorden, gezien we niets weten over jouw installatie thuis. Daarom horen dit soort vragen eigenlijk meer in eigen topics, waar je bijv de openingspost voorziet van informatie over de aircos bij jouw thuis, wellicht met plattegronden, foto's etc.
En vervolgens vermoed ik dat zelfs wanneer je dat al zou hebben het antwoord op jouw vraag is: alleen jij kan dit beantwoorden, door dit over een langere periode te meten.
Mijn vraag is simpelweg, is een Multisplit die met 2 units dezelfde ruimte verwarmt net zo efficiënt als een Multisplit die met 1 van die 2 units werkt?
Vanzelfsprekend kan ik het meten en allicht ga ik dat ook doen, maar dit lijkt mij een vraag die in ieder geval deels vanuit de theorie te beantwoorden is. E.g. 2 units hebben meer afgifte capaciteit, dat zal iets doen.
Nee, want een multisplit met 1 draaiende unit heeft een hoger minimaal vermogen dan met twee draaiende units. Verschil kan je zien in de combinatietabellen.Riggard schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:28:
[...]
Hoi, kun je uitleggen hoe mijn huis hierbij relevant is.
Mijn vraag is simpelweg, is een Multisplit die met 2 units dezelfde ruimte verwarmt net zo efficiënt als een Multisplit die met 1 van die 2 units werkt?
Vanzelfsprekend kan ik het meten en allicht ga ik dat ook doen, maar dit lijkt mij een vraag die in ieder geval deels vanuit de theorie te beantwoorden is. E.g. 2 units hebben meer afgifte capaciteit, dat zal iets doen.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Wij hebben sinds een aantal maanden een Haier Pearl multipslit airco met 2 binnenunits op onze bovenverdieping en sinds een week een MHI ZS 5KW airco in de woonkamer. Ik heb afgelopen week beide airco's aangesloten op een Homewizard Energy socket, zodat ik het verbruik kan bijhouden.
De MHI heeft een erg laag standby vebruik van 3 watt. De Haier laat echter een veel hoger standby verbruik zien. Als de Haier uitstaat verbruikt hij elk uur 45 minuten 65 watt en daarna 15 minuten niets, zie screenprint hieronder.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rz56YnAlLYj2Q3dJtc3nazZD.jpg?f=user_large)
Is dit een normaal standby verbruik voor een Haier airco? Ik las in dit topic iets over carterverwarming bij lage temperaturen, maar met deze hoge temperaturen lijkt mij dat vreemd.
De MHI heeft een erg laag standby vebruik van 3 watt. De Haier laat echter een veel hoger standby verbruik zien. Als de Haier uitstaat verbruikt hij elk uur 45 minuten 65 watt en daarna 15 minuten niets, zie screenprint hieronder.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rz56YnAlLYj2Q3dJtc3nazZD.jpg?f=user_large)
Is dit een normaal standby verbruik voor een Haier airco? Ik las in dit topic iets over carterverwarming bij lage temperaturen, maar met deze hoge temperaturen lijkt mij dat vreemd.
Dat is absoluut geen normaal standby verbruik. Als ik je goed begrijp gebruik je 2 aparte homewizard energy sockets? zou je deze eens om kunnen wisselen om even uit te kunnen sluiten dat het niet een defecte energy socket is?Apolopo schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:24:
Wij hebben sinds een aantal maanden een Haier Pearl multipslit airco met 2 binnenunits op onze bovenverdieping en sinds een week een MHI ZS 5KW airco in de woonkamer. Ik heb afgelopen week beide airco's aangesloten op een Homewizard Energy socket, zodat ik het verbruik kan bijhouden.
[Afbeelding]
Hoi allemaal,
In het voorjaar gaan we een aanbouw aan onze tussenwoning laten zetten. We willen van de gelegenheid gebruik maken om de woning verder te verduurzamen en liefst gasloos te maken.
Ik heb al aardig wat gelezen o.a. in diverse topics hier op tweakers en een installateur over de vloer gehad voor een offerte. Maar zou graag de mening horen van de experts hier op het forum voordat ik knopen ga doorhakken.
Ik heb een eigen topic aangemaakt met relevante info (welke ik desgewenst graag aanvul);
Verbouwing icm verduurzaming
In het voorjaar gaan we een aanbouw aan onze tussenwoning laten zetten. We willen van de gelegenheid gebruik maken om de woning verder te verduurzamen en liefst gasloos te maken.
Ik heb al aardig wat gelezen o.a. in diverse topics hier op tweakers en een installateur over de vloer gehad voor een offerte. Maar zou graag de mening horen van de experts hier op het forum voordat ik knopen ga doorhakken.
Ik heb een eigen topic aangemaakt met relevante info (welke ik desgewenst graag aanvul);
Verbouwing icm verduurzaming
Bedankt voor je antwoord. De leidingen gaan omlaag naar buiten. Ik zal morgen eens kijken of de muurdoorvoer wel goed dicht is.M_AW schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 23:18:
[...]
Hoewel het wel mogelijk is dat condenswater dat nog in de slang staat wordt opgevoerd door de wind, zou ik eerst eens controleren of het niet gewoon regenwater is dat naar binnen loopt. Is de muurdoorvoer wel goed dicht? Gaan je leidingen buiten omhoog of omlaag?
Ik zou het eerst daar zoeken.
Hi Notna, ik heb jouw berichten over warmtelinten gelezen. Mooie foto's gezien van jouw setup (link), die ik misschien ook in mijn MHI SRK35ZSW wil toepassen. Mijn vraag is eigenlijk: jouw laatste bericht over warmtelinten dateert van 13 december j.l. maar hoe zijn 14-16 december bij jou verlopen qua ijsvorming in en geluidsproductie van de buitenunit? Juist die dagen waren hier drama want de ijsmassa in de buitenunit was ondertussen flink aangegroeid (ca. 1cm - 2cm dik) wat ervoor zorgde dat deze een enorme massieve herrie maakte. Vanaf 17 december zette de dooi in. Ik hoop dit gedoe met een warmtelint te voorkomen.Notna schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:55:
[...]
Nou deze dingen (random Google hit voor het idee):
https://warmtekabel.nl/waterleiding-vorstvrij
En dan onder in de lekbakken van de buitenunits, zodat het water wat bij een defrost erin lekt, niet direct aanvriest met alle gevolgen van dien.
2 jaar terug, toen we ineens zo een enorm pak sneeuw hadden, merkte ik (en vele met mij) dat de buitenunit vaak compleet ondergesneeuwd raakte en dat er dikke plakken ijs onder de units kwamen te liggen waardoor de fans gingen aanlopen. Aangezien ik geen zin heb om met -5 buiten te gaan staan bikken, heb ik die linten er vorig jaar zomer in gemonteerd en ana een SonOff schakelaar gehangen zodat ik ze aan en uit kan zetten met dit weer.
Scheelt gedoe vooral
Het hielp wel wat, maar ik had hogere verwachtingen. Ik denk dat de 30w versie eigenlijk net wat te zwak zijn om het echt helemaal ijsvrij te houden.JiMiHeNdRiX schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:52:
[...]
Hi Notna, ik heb jouw berichten over warmtelinten gelezen. Mooie foto's gezien van jouw setup (link), die ik misschien ook in mijn MHI SRK35ZSW wil toepassen. Mijn vraag is eigenlijk: jouw laatste bericht over warmtelinten dateert van 13 december j.l. maar hoe zijn 14-16 december bij jou verlopen qua ijsvorming in en geluidsproductie van de buitenunit? Juist die dagen waren hier drama want de ijsmassa in de buitenunit was ondertussen flink aangegroeid (ca. 1cm - 2cm dik) wat ervoor zorgde dat deze een enorme massieve herrie maakte. Vanaf 17 december zette de dooi in. Ik hoop dit gedoe met een warmtelint te voorkomen.
Dat gezegd hebbende heb ik het met de huidige versie onder controle kunnen houden en is de bak niet compleet (wel delen) bevroren geweest en dus ook de fan niet vast komen te zitten.
Stel je hebt 20kWh verbruikt met een rendement (COP) van 3, wat volgens mij best realistisch is, dan heb je een warmtebehoefte gehad van 60kWh. En dat komt overeen met ongeveer 6m3 gas. Als dat zo'n beetje klopt kost het met Airco en prijsplafond 20*0.4=8 euro per dag, en met gas 6*1.45= 8,70 euro. Bij een hogere COP, en als je uitgaat van 8kWh warmte per m3 gas wordt je voordeel alleen maar groter.Yellos schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:41:
Maar stel je stookt van die 60kWh warmte de helft met Airco en de helft met gas, en daardoor wordt je COP van de Airco 3.5, dan kost je dat 30/3.5=8,6KWh elektriciteit en dat x 40 cent=3,44 euro elektriciteit. En voor het gas de helft van 8,70=4,35 euro, samen 7.80 euro.
Dus (onder al dei aannames) is het inderdaad ietsje goedkoper om 50/50 te stoken.
Zo kijk ik er tegenaan, is dat te simpel?
En ja, door de vorst daalt je COP, door twee factoren. Door de lagere buitentemperatuur zelf daalt je COP, maar bovendien is je warmtebehoefte hoger, waardoor je AIRCO harder moet draaien, waardoor de COP ook lager wordt. Maar dat wil nog niet meteen zeggen dat de AIRCO daarmee duurder wordt dan gas, laat staan dat je het niet warm zou krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door kuifje_t op 14-01-2023 18:58 ]
@kuifje_t je berekening en aannames kloppen wel. Bij redelijk of flinke vorst is een gasketel bij deze tarieven iets goedkoper. Een warmtepomp is vooral gemiddeld goedkoper, zeker als je stroom over hebt waarvoor je anders weinig zou krijgen. En als je er door van het gas af kunt waardoor je vaste kosten bespaart. Maar je kunt het niet helemaal vergelijken; een gasketel kun je veel makkelijker adhoc stoken. Met een airco krijg je het tijdens vorst mogelijk niet warm als je adhoc stookt. Onder de streep hoeft een airco niet minder te kosten. Ik denk wel dat stroom uiteindelijk beter is dan gas.
Wanneer je jouw huis warm kunt houden met een L/L WP waarbij je in 2023 meer dan 3625 watt aan warmte uit 1 kWh kunt halen ben je goedkoper uit met een L/L WP.Martin7182 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:52:
@kuifje_t je berekening en aannames kloppen wel. Bij redelijk of flinke vorst is een gasketel bij deze tarieven iets goedkoper. Een warmtepomp is vooral gemiddeld goedkoper, zeker als je stroom over hebt waarvoor je anders weinig zou krijgen. En als je er door van het gas af kunt waardoor je vaste kosten bespaart. Maar je kunt het niet helemaal vergelijken; een gasketel kun je veel makkelijker adhoc stoken. Met een airco krijg je het tijdens vorst mogelijk niet warm als je adhoc stookt. Onder de streep hoeft een airco niet minder te kosten. Ik denk wel dat stroom uiteindelijk beter is dan gas.
Ofwel minimaal een COP van 3,625. (simpele rekensom van prijsplafond 2023).
Een beetje moderne L/L WP moet dit zelfs bij flinke negatieve temperaturen kunnen, is je kWh tarief lager dan het prijsplafond dan is de som natuurlijk nog meer in het voordeel van de L/L WP.
Maar persoonlijk ga ik voor die paar hele koude dagen dat een L/L WP al inefficiënter zou zijn dan een CV ketel niet de CV hiervoor aanzetten. Die mogelijk paar euro meer per dag, tijdens die koude dagen, valt weg tegen de gemiddelde besparing per dag over een heel seizoen.
:strip_exif()/f/image/P3HUbOq5nHiUd5x0w1Et7RgQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring met deze setting?
in de nacht met temp verlaging blijft de fan draaien van de MHI, ook tijdens een heating pauze ( temp bereikt) en dat geeft een koude draft.
Nu heb ik hem op F1 gezet maar dat heeft nog niet gewenste effect? iemand die F2 gebruikt hier?
gezien de begeleidende tekst weet ik niet of je hem daar zomaar op kan/mag instellen?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic