Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 00:41

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Hoi allemaal,

Komend voorjaar gaan wij onze jaren '70 tussenwoning voorzien van een aanbouw/nieuwe keuken.
Omdat hiervoor een convectorput moet wijken, we in de zomer het huis ook willen koelen, toch al electrisch gaan koken, zijn we aan het kijken of het huis gasloos gemaakt kan worden.
Ik ben uit gegaan een lucht/lucht warmtepomp, maar hoor graag als ik andere opties over het hoofd zie.

Afgelopen jaren heb ik het dak en de kruipruimte geisoleerd, en de CV-temperatuur verlaagd naar 60°C en het CV vermogen naar 7Kw. Normaliter wordt alleen de woonkamer verwarmd (1 dubbele radiator en convectorput) welke is voorzien van HR++ glas. De rest dubbel glas. Huis heeft een PV installatie welke ons huidige elektra verbruik afdekt, met soms een klein overschot. Er is ruimte op een zuidelijk georiënteerd plat dak voor meer panelen.

Historisch gasverbruik (februari-februari, incl. ±220m³ p.j. voor koken/douchen)
587m³ '22-'23 (prognose)
704m³ '21-22
750m³ '20-'21
957m³ '19-'20
1131m³ '18-'19

SWW;
Ik heb één installateur over de vloer gehad. Die zag geen plek voor een 260ltr warmtepompboiler in de CV-ruimte. Met wat aanpassingen past het waarschijnlijk wel.

Gezin van 4 met zowel douche als bad. De kids maken vaak tegelijk of direct na elkaar gebruik van douche/bad of douche/douche en douchen vrij lang. Douche verbruikt ±7 L/pm, bad het dubbele.

Offerte
Daikin 3MXM68 buitenunit aan gevel boven aanbouw
FTXA50AW binnenunit woonkamer/keuken (45m2)
2x FTXM20 slaapkamers (8 en 12m²)
RXM20 buitenunit aan gevel voorzijde
1x FTXM20 slaapkamer (12,5m²)
Daikin EKHHE260CV warmtepompboiler

Aangepaste offerte
Daikin 4MXM80 buitenunit aan gevel boven aanbouw
FTXA50AW binnenunit woonkamer/keuken (45m2)
3x FTXM20 slaapkamers (8, 12, 12,5m²)
(warmtepompboiler buiten beschouwing gelaten omdat deze niet leek te gaan passen)

Hebben jullie op of aanmerkingen mbt deze offertes? Andere route om hetzelfde te realiseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:24
Met zoveel units zou ik gaan voor 2x multisplit. 1 met een binnenunit in de woonkamer plus een binnenunit in de meest gebruikte andere ruimte (boven?). De andere voor een binnenunit in de woonkamer plus de binnenunits in de andere ruimtes.

Als je voor mhi kiest kan je grote delen van het jaar toe met het verwarmen van je woonkamer met 1 van de binnenunits. Wanneer je dat doet kan je je verbruik vaak verlagen door de bijbehorende unit boven op fanstand te zetten, waardoor die ruimte gratis meeverwarmd wordt.
Wanneer het kouder wordt kan je er voor kiezen beide binnenunits in de woonkamer aan te zetten, en daar dezelfde truuk uit te halen met de fanstand. Zo heb je met een betrekkelijk laag verbruik, een efficiente verwarming van de ruimtes.

Bovendien heb je met een dubbel systeem altijd aan backup wanneer 1 van 2 in storing gaat of een defrost krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Na 3 jaar ervaring met verwarmen met L/L met alle nadelen van dien (zie topic L/L) zou ik gaan voor L/W voor verwarming en SWW in combinatie eventueel met fancoils zodat je kan koelen. Als je huis goed geisoleerd is zijn je jaren 70 radiatoren groot genoeg voor full electric L/W.

Mocht je voor L/L gaan niet die grote multi joekels nemen ivm minimaal vermogen. Heb je alleen een unit aanstaan in de woonkamer pendelt die bij temperaturen boven 10 graden buiten waarschijnlijk als een gek.

En voor 45m2 heb je waarschijnlijk geen 5 nodig maar een 3,5. Berekenen: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Een 5 maakt ook meer herrie dan een 3,5 (herrie van de fan permanent is 1 van de redenen overigens dat ik van L/L af wil voor verwarmen) Ik doe hier 55m2 huis 1978 met een 4,2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Bedankt voor de reakties heren,

Ben er nu al een tijdje mee bezig, en ben nog d'r nog niet uit.
Elke optie lijkt wel flinke nadelen te hebben, en kwa kosten hakt het er allemaal wel flink in.

Dankzij een vast energiecontract kan ik nog 2 jaar vooruit voor €36,- per maand. Misschien is het handiger de markt nog 2 jaar aan te kijken.

Heb gisteren ook gekeken naar vloerverwarming (o.a warp-systems) of lage temperatuur ratadiatoren, en/of nog wat beter isoleren. Maar dan zit ik nog zonder goede koeling voor de zomer.

Wat voor oplossing zouden jullie kiezen in deze situatie (zie afbeeldingen van begane grond, bovenverdieping en zolder met de plaatsing van de geoffreerde airco's)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUp-SmXBIvpPRuchJksIt4faCiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EGl1ZnEoRFTLfTrtAFTnFuGU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVcOtbJWflML9ItOxUNtYNIWZQk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3lCuU9cQjr8BnodRCXCzo2x8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGg0qBZlWfElaMxUSkK4C4d85_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rfx8N4Y0ax50IsTX3TUOrlmg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@Daytona Wat is op dit moment je aanvoertemp met HR Ketel? Ik kan bijvoorbeeld toe met 40/45 graden bij -8 (getest paar weken geleden). Dan kan je anders gewoon met L/W toe voor verwarmen. Met zo'n laag gasverbruik duurt het overigens wel een eeuwigheid het terug te verdienen. Ik verbruikte voor verwarmen zo'n 500m3 en het scheelt mij zo'n 2 a 3 tientjes per maand. 900 incl SWW.

Wil je toch voor L/L dan kan je overwegen boven maar 1 unit te hangen. Ik koel/verwarm boven met 1 unit met alle deuren open als er niemand is. Is dit optimaal? Nee, maar het werkt wel en het scheelt je investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

90% zelfde stituatie (150m2 woonoppervlak jaren 70/80 oid + bad en douche ) en van 1800m3 naar 810m3 (vorig jaar) tot 550m3(prognose '23) in 6-7 jaar tijd. waarvan 220-250 p.j bad/douche/koken/warmwater

Dus is die 600 (prognose van je ) slecht ? niet echt hieronder 2 cents waar ik aan denk dat "opties" zouden kunnen zijn.

Gevel isolatie mis ik (overheen gelezen?)
PV ---> meer panelen gezien je all electric wil
Stenen geimpregneerd ? (regen koelt je huis snel af in de winter)

Houd ook rekening / plek voor accu's

An als je aan je CV gaat sleutelen .. zorg dat je extra afsluiters en bv de SWW "los" kan draaien, een elektrische doorstroom verwarmer kan wenselijk zijn maar of je die direct ertussen zet of later is de optie dat je het "simpel kan door door afsluiters dicht te zetten een stuk eenvoudiger te doen (ook onderhoud)

Al gedacht om je convectorput met radiatorfolie te bekleden en (verwarmings) ventilatortjes oid erop te leggen Dat was een stuk aangenamer voor ons.

Een laserthermometer heb je voor 10 tot 20 euro bij de lidl/action oid .. heb je die al ? ga eens met deze koude dagen meten wat je muur temperatuur is .. versus een binnenmuur .. idem je vloer versus plafond een extra laagje isolatie tegen de muren kan je enorm veel schelen aan stookkosten

Op dit moment verstook ik mijn overschot + verwachte overschot van PV naar "camping" COP 1 kachels .. jammer van die 0,055 cent die ik terug zou krijgen per kwh.. die extra warmte verminderd gas verbruik.

Somers houd ik gordijnen (lees de zon) zoveel mogelijk buiten maar een opgewarmt huis zorgt voor lagere stookkosten (huis moet immers ook weer afkoelen in de herfst) koelen is in elk geval veel minder relevant zeker als je isolatie op orde is.

kortom:
Ik zou alle focus leggen op isolatie en toegegeven 600m3 (prognose) voor nu is niet veel. maar elke m3 = 2 of meer KwH en 1200 -1800KwH is toch meer panelen ..

BTW houd wel rekening dat met een WP oid wellicht je leidingwerk aangepast moet worden (meer doorstroming) en vloerverwarming moet kunnen "Schakelen" tussen LTV en CV stand. (bivalent?)

Voor vloerverwarming is voor mij een "eis" dat de lussen kort zijn en dicht op elkaar liggen zodat de beneden vloer egaal en minimaal wisseling tussen warm/koud gaat hebben. Op de 1ste verdieping zit ik nog te dubben of ik LTV verwarmingen of de huidige behoud.

btw de prognose voor '23 is inclusief vele "extra" besparingen met de dure prijzen en ik kan nog wat verbeteren met isoleren (deze zomer) dus 500-600m3 moet haalbaar zijn 400m3 zou wel erg optimistisch zijn.
Bijvoorbeeld afgelopen december zat ik (75% gas) 150m3 en jan is dat (nu)55m3 met 'Extra" maatregelen
(extra is bv met theelichtjes heater of elektrisch overschot via COP 1 kachel verstoken)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
@MotorBeast
Aanvoertemp heb ik nu op 55 graden staan. Lager zou nog wel kunnen, maar dan gaat de CV pendelen (melding 202 op m'n Nefit). Verder nog niet naar gekeken hoe dat op te lossen.
L/W voor verwarming zou mooi zijn, maar hoeveel ruimte heb ik daarvoor nodig op de CV-ruimte? Warmtepompboiler ging niet passen volgens de installateur die ik over de vloer had. Uitwijken naar de zolderverdieping zelf is mogelijk een optie.
1 unit op de bovenverdieping is idd ook een optie, maar goede plaatsing is dan waarschijnlijk een probleem. Zal eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Daytona schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:49:
@MotorBeast
Aanvoertemp heb ik nu op 55 graden staan. Lager zou nog wel kunnen, maar dan gaat de CV pendelen (melding 202 op m'n Nefit). Verder nog niet naar gekeken hoe dat op te lossen.
L/W voor verwarming zou mooi zijn, maar hoeveel ruimte heb ik daarvoor nodig op de CV-ruimte? Warmtepompboiler ging niet passen volgens de installateur die ik over de vloer had. Uitwijken naar de zolderverdieping zelf is mogelijk een optie.
1 unit op de bovenverdieping is idd ook een optie, maar goede plaatsing is dan waarschijnlijk een probleem. Zal eens navragen.
Op een gegeven moment gaat iedere ketel pendelen als je veel afgifte hebt en goede isolatie. Juist als je je aanvoer naar beneden zet duurt het langer alvorens hij gaat pendelen. Lees Gas besparen door middel van CV tuning deel III eens de TS. Je had eigenlijk paar weken geleden eens bij die -8 24/7 moeten stoken met ketel op 45/50 max. Als dat lukt kan je L/W plaatsen. Hybride niet doen.

Hier kan ik een split unit buiten zetten, hydromodule op plek ketel op zolder en boilervat op zolder.

Ik vind L/L bij echte koude niet fijn. Het is hier nu 7 graden buiten, dan wel. L/L is gewoon andere warmte dan rondom radiatoren die gelijkmatig afstralen. Het heeft gewoon nadelen. Verder bij echte koude zal in je woonkamer de fan harder moeten blazen = meer geluid.

NB: extra panelen leuk als salderen blijft. Zo niet heb je er vrij weinig aan in de winter om je WP te stoken. Ik leg daarom niets bij. Heb al 10 jaar panelen maar kan ook bijleggen.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2023 14:34 ]

Pagina: 1