In verband met het juiste vermogen kiezen:
Op de site van Daikin vind ik dit:
Nieuwbouw: 80 W/m2
Gerenoveerd gebouw: 100 W/m2
Oud, niet-gerenoveerd gebouw: 125 W/m2
Onze rijwoning uit 1981 is goed na-geïsoleerd en onze woonkamer + keuken is 43 m² (100 m³)
Als ik nieuwbouw kies kom ik op 3440 W, wat exact het vermogen is wat ik gekozen heb (3,5 kW).
Ook met de berekening op deze site zit ik er niet ver naast:
De vuistregel is dat u 30 tot 50 Watt koelvermogen per kubieke meter ruimte nodig heeft.
Vermenigvuldigingsfactor 30: Deze factor staat voor goed geïsoleerde ruimtes met weinig ramen. De ruimte blijft in de zomer koel en er zijn weinig warmtebronnen aanwezig.
Vermenigvuldigingsfactor 40: Deze factor staat voor een redelijk geïsoleerde ruimte. De ruimte heeft veel ramen en er zijn warmtebronnen aanwezig. Denk hierbij aan appratuur zoals computers en printers.
Vermenigvuldigingsfactor 50: Deze factor staat voor ruimtes als zolderverdiepingen, ruimtes met een plat of schuin dak. Veel ramen en veel apparatuur. Bij twijfel kiest u voor de hoogste factor.
100 m³ x 30 = 3000 W
Maar volgens de
Koevlaas-formule zit ik er ver boven:
200 m³ gas x 8 / 1650 = 1 kW (350 m³ gas per jaar, waarvan 200 voor verwarming)
En dat lijkt wel te kloppen, want gisteren had ik van 6 tot 22u een verbruik van slechts 1 kWh. Hij is ook voortdurend aan het pendelen, ik schat om de 10 minuten. Vanavond op de meterkast toch eens controleren of die 1 kWh klopt, want ik lees dat het opstarten van de compressor veel energie vraagt.
Vannacht was het buiten 5° en binnen 18°, vanmorgen was het na 3 kwartier opgewarmd tot 20° (setpoint 18), toen sloeg hij af en na 5 minuten ging hij weer aan, ik vind dus dat hij te gevoelig ingesteld is, maar ik zie niet meteen een mogelijkheid om dat aan te passen (Mitsubishi).
Het minimale vermogen ligt wel nogal hoog (1,3 kW), maar om significant lager te gaan zou ik een 2 kW gekozen moeten hebben, maar die zou bij echt koude periodes misschien niet volstaan.
Verder zie ik hier toch niemand die voor de woonkamer een 2 kW model kiest (als hoofdverwarming), en hier zitten toch ook tweakers met een nieuwbouw? Ik snap mijn huis niet hoor, er is ook bijna niemand die mijn gasverbruik gelooft, ik woon op een warmwaterbron of zo

Dit was voor 2022, ik schat dat SWW + koken ongeveer 40% is:
De enige mogelijkheid die ik zie is om in Melcloud in te stellen om 's ochtends een uurtje te verwarmen, dan een uurtje uit te laten (we verliezen toch amper warmte) en elk uur ongeveer 10 minuten te laten opwarmen, zo kan ik het pendelen toch reduceren van 5x per uur naar 1x per uur, voor het opstartvermogen en de levensduur van de compressor.
Dan zou de planning er ongeveer zo uitzien voor een zaterdag of zondag:
Op week/werkdagen dan hetzelfde patroon vanaf 16u.
[
Voor 30% gewijzigd door
Verwijderd op 16-01-2023 10:22
]