Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 300 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.361.080 views

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:07
D3LTA schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:15:
[Afbeelding]

Iemand ervaring met deze setting?

in de nacht met temp verlaging blijft de fan draaien van de MHI, ook tijdens een heating pauze ( temp bereikt) en dat geeft een koude draft.

Nu heb ik hem op F1 gezet maar dat heeft nog niet gewenste effect? iemand die F2 gebruikt hier?

gezien de begeleidende tekst weet ik niet of je hem daar zomaar op kan/mag instellen?
Bij FP blijft de binnenunit altijd doordraaien, bij Fn stopt de binnenunit als de boel op temperatuur is.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:50
Frag1le schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:02:
[...]

Wanneer je jouw huis warm kunt houden met een L/L WP waarbij je in 2023 meer dan 3625 watt aan warmte uit 1 kWh kunt halen ben je goedkoper uit met een L/L WP.
Ofwel minimaal een COP van 3,625. (simpele rekensom van prijsplafond 2023).

Een beetje moderne L/L WP moet dit zelfs bij flinke negatieve temperaturen kunnen, is je kWh tarief lager dan het prijsplafond dan is de som natuurlijk nog meer in het voordeel van de L/L WP.

Maar persoonlijk ga ik voor die paar hele koude dagen dat een L/L WP al inefficiënter zou zijn dan een CV ketel niet de CV hiervoor aanzetten. Die mogelijk paar euro meer per dag, tijdens die koude dagen, valt weg tegen de gemiddelde besparing per dag over een heel seizoen.
Klopt helemaal, maar wat ik met de CV deed (heel adhoc stoken), kan met de airco niet. Gevolg: ik stook met de airco veel langer. Gelukkig ben ik ook vaker/langer thuis tegenwoordig :)

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Kan het eigenlijk kwaad om na lang intensief gebruik (dagelijks verwarmen van 6-23), ineens de unit langere tijd uit te zetten terwijl het juist kouder wordt buiten?

Niet uit uit, maar niet gebruiken. En blijft ie dan wel defrosts doen af toe om mega bevriezing tegen te gaan?

dat zal misschien niet nodig zijn omdat er bij geen gebruik ook geen condens/ijsvorming is

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 15-01-2023 08:19 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
JDx schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:17:
Kan het eigenlijk kwaad om na lang intensief gebruik (dagelijks verwarmen van 6-23), ineens de unit langere tijd uit te zetten terwijl het juist kouder wordt buiten?

Niet uit uit, maar niet gebruiken. En blijft ie dan wel defrosts doen af toe om mega bevriezing tegen te gaan?

dat zal misschien niet nodig zijn omdat er bij geen gebruik ook geen condens/ijsvorming is
Nee, dat kan geen kwaad. En nee de unit doet dan niets om bevriezing tegen te gaan. Alleen de carterverwarming zal de olie op temperatuur houden.

Als het vriest en droog is geen probleem, maar met sneeuw of ijzel zou ik hem toch aanzetten. Ik had hier toen met de sneeuwbuien van vorig jaar een unit die helemaal vol zat met sneeuw 8)7. De unit ernaast die aan stond had zichzelf sneeuwvrij gehouden.
D3LTA schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:15:
[Afbeelding]

Iemand ervaring met deze setting?

in de nacht met temp verlaging blijft de fan draaien van de MHI, ook tijdens een heating pauze ( temp bereikt) en dat geeft een koude draft.

Nu heb ik hem op F1 gezet maar dat heeft nog niet gewenste effect? iemand die F2 gebruikt hier?

gezien de begeleidende tekst weet ik niet of je hem daar zomaar op kan/mag instellen?
Ik vermoed dat je tempsensor op de warmtewisselaar zit. Laat je de fan stoppen dan zit die in de warmte van de warmtewisselaar en dat zorgt ervoor dat hij er veel langer over zal doen om weer aan te gaan. Kwaad zal het vast niet kunnen om dit aan te zetten, maar ik denk dat je zult merken dat de temperatuur (veel) verder daalt dan voorheen. Het extra werk zal wel over het verplaatsen van de temp sensor gaan.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Iemand hier wel eens iets gezien/gelezen over een defecte streamer in Daikin units?

Heb 3 Stylish units en bij 1 gaat de streamer aan, hoor je klik en is ie uit. Ook handmatig aan en uit via de app hoor je wel dat die schakelt maar gaat direct uit.

Vraag mij af of dat ding ook los te vervangen is.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

• Mcnabster
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-07 16:07
Hallo iedereen,

Ik ben een leek op gebeid van airco's vandaar ik graag hier wat informatie had verkregen.

Wij wonen in een halfopen bebouwing in de kempen in België.

Het betreft een woning van 1968 die helemaal gerenoveerd wordt. Onze aandacht is eerst uitgegaan naar isoleren en we hadden nu graag een single split airco geïnstalleerd in de woonkamer om te kunnen koelen in de zomer en om in de winter te verwarmen.

De airco zal als hoofdverwarming dienen. De bedoeling is dus om de gasketel niet tot nauwelijks meer te gebruiken. Op de bovenverdieping zakt de temperatuur bij temperaturen rond het vriespunt ook nooit onder de 15 graden zonder daar te verwarmen.

Het betreft een woonkamer + open keuken van 36 vierkante meter met twee grote ramen van bijna 4 vierkante meter waarvan 1 zich in het zuiden bevindt. We hebben wel rolluiken en deze gaan bij hele warme temperaturen ook gewoon toe.

De woning is vrij goed geïsoleerd:

- driedubbele beglazing
- 20cm pir platen in het dak (plat dak)
- 7cm eps parels in de spouwmuur
- 10cm xps op de buitengevel (afgewerkt met crepi).

Onze voorkeur gaat uit naar een daikin prefera, maar we twijfelen over het vermogen tussen een 3.5 of 5kw unit.

De meeste installateurs die hier al geweest zijn raden een 5kw unit aan, maar ik vraag me dus af of we met een 3.5 kw niet alreeds ruim voldoende hebben? De 3.5 kw is toch weer een stuk zuiniger en goedkoper in aankoop.

Ik vraag me ook af of er tussen beide units een groot verschil zitten tussen minimaal vermogen dat ze kunnen warmen aangezien ik dat toch ook een belangrijk gegeven vind.

Jullie mening wordt zeker geapprecieerd!

• GermanPivo
Het antwoord op je vraag is niet simpel te geven, dus dit hoort in een eigen topic ;)
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 15-01-2023 11:48 ]

• Mcnabster
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-07 16:07
U heeft volledig gelijk. Het lijkt me inderdaad logischer om dit in een eigen topic te zetten.

Thx!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:14
Afgelopen vrijdag de filters in mijn MHI SRK35ZS-W maar weer eens schoongemaakt, na een goede maand. Eerst alle vier met de stofzuiger, daarna de twee stoffilters en het donkeroranje filter ook nog onder de kraan.

Hij maakt nu niet alleen veel minder herrie (hij floot af en toe), maar ook het verbruik is zeker 30% lager geworden :o

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-11 23:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

dennistd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:18:
Afgelopen vrijdag de filters in mijn MHI SRK35ZS-W maar weer eens schoongemaakt, na een goede maand. Eerst alle vier met de stofzuiger, daarna de twee stoffilters en het donkeroranje filter ook nog onder de kraan.

Hij maakt nu niet alleen veel minder herrie (hij floot af en toe), maar ook het verbruik is zeker 30% lager geworden :o
Je filters zaten vol na een maand? Wat voor stofhol is dat bij jou :p. Onze airco hangt er sinds 8 augustus en heeft sindsdien, met een korte onderbreking in oktober, vele uren gedraaid en laatst was het filter bij de woonkamerunit nog steeds helemaal schoon.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:52 ]

• Termy

Termy

Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:11:
@Termy je ziet het haast niet maar als je de grote filters iets kantelt zie je wel donkere strepen lopen waar het bovenraster zit.
Nee, echt niks. Ik heb ze eruit gehaald en afgespoeld ivm trouble shooting van iets anders en er was niks te zien en geen verandering na afspoelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59
GermanPivo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:53:
[...]

Bij FP blijft de binnenunit altijd doordraaien, bij Fn stopt de binnenunit als de boel op temperatuur is.
Op Fn stopt de fan juist niet in de binnenunit bij een heating pauze.. de fan blijft zachtjes (1) doordraaien.

Juist de setting F1 of F2 zou daarvoor moeten zorgen.

De temperatuur haal ik al extern vanaf me nest thermostaat en niet de temp sensor in binnenunit.

Echter geeft de F1 nog niet gewenste resultaat, vanavond maar eens F2 proberen.

• GermanPivo
D3LTA schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Op Fn stopt de fan juist niet in de binnenunit bij een heating pauze.. de fan blijft zachtjes (1) doordraaien.

Juist de setting F1 of F2 zou daarvoor moeten zorgen.

De temperatuur haal ik al extern vanaf me nest thermostaat en niet de temp sensor in binnenunit.

Echter geeft de F1 nog niet gewenste resultaat, vanavond maar eens F2 proberen.
Vreemd. Weet je dan wel zeker dat hij stopt met verwarmen en niet op de allerlaagste stand draait? FP is namelijk de functie die ervoor zorgt dat de fan continu blijft draaien in verwarmingsbedrijf.

Hier 6 binnenunits die allen op Fn staan en niks doen als er geen warmtevraag is. Hooguit om de zoveel tijd de fan laten draaien om te kijken of de temperatuur nog klopt. Of ligt daar je probleem? Je opmerking suggereert namelijk dat de fan continu zachtjes door blijft draaien, wat dus niet hoort op Fn stand.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 15-01-2023 16:24 ]

• Martin7182
GermanPivo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Vreemd. Weet je dan wel zeker dat hij stopt met verwarmen en niet op de allerlaagste stand draait? FP is namelijk de functie die ervoor zorgt dat de fan continu blijft draaien in verwarmingsbedrijf.

Hier 6 binnenunits die allen op Fn staan en niks doen als er geen warmtevraag is. Hooguit om de zoveel tijd de fan laten draaien om te kijken of de temperatuur nog klopt. Of ligt daar je probleem? Je opmerking suggereert namelijk dat de fan continu zachtjes door blijft draaien, wat dus niet hoort op Fn stand.
Bij mijn ZSX stopt de fan niet bij Fn maar wel bij F1. Dat staat ook zo in de handleiding.

• GermanPivo
Martin7182 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 16:55:
[...]

Bij mijn ZSX stopt de fan niet bij Fn maar wel bij F1. Dat staat ook zo in de handleiding.
Dan zit er daar wellicht verschil tussen de ZS en ZSX.

@D3LTA Heeft een ZS zie ik, dus geen idee waarom dat afwijkt van wat ik hier heb.

[ Voor 16% gewijzigd door GermanPivo op 15-01-2023 17:13 ]

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07-11 23:12
zonnefreak schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Dat is absoluut geen normaal standby verbruik. Als ik je goed begrijp gebruik je 2 aparte homewizard energy sockets? zou je deze eens om kunnen wisselen om even uit te kunnen sluiten dat het niet een defecte energy socket is?
Ik heb de energy socket omgewisseld voor een andere, maar die laat het zelfde beeld zien, Als de airco uit staat elk uur 45 min 65 watt verbruik en dan 15 minuten geen verbruik.

Iemand enig idee wat de oorzaak van het hoge standby verbruik van de Haier kan zijn?

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

mb1

Apolopo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Ik heb de energy socket omgewisseld voor een andere, maar die laat het zelfde beeld zien, Als de airco uit staat elk uur 45 min 65 watt verbruik en dan 15 minuten geen verbruik.

Iemand enig idee wat de oorzaak van het hoge standby verbruik van de Haier kan zijn?
Mijn Haier triple split gebruikt stand-by continu 12 Watt dat is op een etmaal dus 0,29 kWh

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb er wel meerdere geplaatst van Haier maar geen van die units laat zo’n hoog standby verbruik zien.. lijkt me een of ander defect.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59
GermanPivo schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Dan zit er daar wellicht verschil tussen de ZS en ZSX.

@D3LTA Heeft een ZS zie ik, dus geen idee waarom dat afwijkt van wat ik hier heb.
Heb inderdaad een 35ZS-W en mijn fan blijft gewoon zachtjes draaien bij heat pauze.. 21 naar 18 gr bv.. lamellen iets op kiertje...

Krijg het tot nu toe ook niet anders op fn niet en f1 ook niet.

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-11 08:11
(Hoe) zijn bij jullie de gaten in de gevel dichtgemaakt?

Mijn gevels bestaan uit een bakstenen buitenmuur, een geïsoleerde spouw en een betonnen binnenmuur. Bij het installeren van mijn L/L-warmtepompen zijn er gaten van 6cm diameter geboord, en de leidingen vullen nog niet de helft van zo'n gat. Het gat door de buitenmuur doet me niet zoveel: het is onder een afdak en er zijn ook open stootvoegen, dus een gat meer of minder gaat geen verschil maken. Maar ik zou verwachten dat het gat in de binnenmuur goed dicht moet zijn om te voorkomen dat er tocht en ongedierte binnen komt en om vochtproblemen te voorkomen.

Nu zie ik het volgende:

Unit 1: Het gat in de binnenmuur is helemaal open. Ik kan er daglicht door zien en de wind voelen stromen.

Unit 2: Het gat zit achter de binnenunit. Het gat in de buitenmuur is een beetje half dichtgemaakt met een soort kit. Ik kan dus niet zien of het gat in de binnenmuur dicht is gemaakt. Met stevige wind van de afgelopen dagen klinkt het wel alsof de wind tegen mijn binnenunit blaast. Het was dezelfde monteur als bij unit 1, dus ik ga ervan uit dat het gat in de binnenmuur helemaal open is.

Unit 3: Was oorspronkelijk net zo als bij unit 1, maar er is nog een andere monteur teruggekomen om een ander probleem te verhelpen en nu zit er een goed aangestampte prop van resten isolatiemateriaal in het gat in de binnenmuur. Dit gat is dus grotendeels dicht, er is geen heel duidelijke tocht. Maar 100% vocht- en ongediertedicht lijkt het me niet.

Is dit normaal? Hoe kan dit het beste dicht? Ik ga binnenkort contact opnemen met de installateur, dus ik hoor graag wat ik wel en niet moet accepteren.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59
@KikkerMario normaliter worden de gaten netjes gepurred zodat alles weer wind en waterdicht is. Hier hebben ze het vervolgens netjes met mortel afgemeerd volgens mij. Het is iig al een paar jaar tocht en waterdicht ;)

[ Voor 38% gewijzigd door renzo4000 op 15-01-2023 21:02 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Verwijderd

Is er hier iemand die een Mitsubishi (MxZ-AP35VG) heeft? De vertical vane staat ingesteld op 45 graden, maar toch gaat die om de paar minuten op en neer. Ik merk ook dat hij in de horizontale stand enkel lucht blaast en in de verticale stand warme lucht. Het lijkt er dus op dat hij afwisselend aan- en uit gaat en dat dat de instelling van de vane overruled. Vandaag heb ik sinds 6u vanochend nog maar 2,3 kWh verbruikt, zou het kunnen dat hij wat overgedimensioneerd is (3,5 kW) waardoor hij zelfs bij 6 graden te veel pendelt? Hij staat ingesteld op 18 graden, maar we krijgen 19-20 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2023 21:32 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:37
@KikkerMario, dat is toch wel zo'n beetje waar PUR voor uitgevonden is. Uiteraard horen ze dat even netjes dicht te maken. En ja, ik zou zeggen aan beide kanten. Kost hun ook ongeveer 30 seconden werk, als ze het meteen hadden gedaan.

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-11 09:14
Iemand hier ervaring met ontvochtigen met een lucht/lucht warmtepomp bij koudere temperaturen zoals deze tijd van het jaar?
Ik probeer in een ruimte de vochtigheid naar beneden te halen, ik meet met een aparte sensor de luchtvochtigheid.
Zelfs na een hele nacht zakt de luchtvochtigheid nauwelijks in een afgesloten kamer. Dit met een Mitsubishi electric unit.

[ Voor 9% gewijzigd door BlackShadow op 15-01-2023 23:43 ]

• Chninkel
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-11 21:16
BlackShadow schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:35:
Iemand hier ervaring met ontvochtigen met een lucht/lucht warmtepomp? Ik probeer in een ruimte de vochtigheid naar beneden te halen, ik meet met een aparte sensor de luchtvochtigheid.
Zelfs na een hele nacht zakt de luchtvochtigheid nauwelijks in een afgesloten kamer. Dit met een Mitsubishi electric unit.
Ontvochtigen doe je dmv koelen. Daarom zit er ook een condensafvoer in je binnen unit. Daikin heeft een speciale ontvochtiging stand op unit. Ik heb deze nog niet gebruikt en weet niet welke temperatuur er dan uit de binnenunit komt. Morgen eens proberen.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-11 14:29
BlackShadow schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:35:
Iemand hier ervaring met ontvochtigen met een lucht/lucht warmtepomp? Ik probeer in een ruimte de vochtigheid naar beneden te halen, ik meet met een aparte sensor de luchtvochtigheid.
Je kunt alleen maar een ruimte ontvochtigen door de airco binnen te laten koelen. Nu lijkt het mij niet de bedoeling om het binnen kouder te maken, in deze tijd van het jaar.

Wat je dan beter kunt doen is alles tegen elkaar open zetten en even flink laten doorluchten voor een minuut of 5. Dan zal je vanzelf zien dat je luchtvochtigheid gelijk een stuk minder word. Buiten is het momenteel 86% luchtvochtigheid bij een temperatuur van 6,3 graden. Omdat de buitenlucht nu koud is en deze binnen door de warmtepomp word verwarmt, zal de luchtvochtigheid terug lopen naar ongeveer 50 a 55%. [probeer het maar eens uit.

• BlackShadow
Chninkel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:42:
[...]

Ontvochtigen doe je dmv koelen. Daarom zit er ook een condensafvoer in je binnen unit. Daikin heeft een speciale ontvochtiging stand op unit. Ik heb deze nog niet gebruikt en weet niet welke temperatuur er dan uit de binnenunit komt. Morgen eens proberen.
Fan staat op auto en temp springt volgens mij naar 16°C. Echter in de ruimte is het ook rond deze temperatuur of lager. Vermoedelijk zit daar het probleem: er valt niet meer te koelen (16°C is de laagste setting)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:51
heeft iedereen het hier ook dat af en toe ( duslos van het defrosten wat nu niet voorkomt ) je ineens een soort van drukj klep of zo hoort
sissende geluid en even daarna gaat het weer verder
vaak ook als hij een tijd uit heeft gestaan eigenlijk ( dus wel aan maar hij draait niet want temp bereikt ) dan ineens na verloop van tijd lijkt het alsof even de druk eraf moet ( r32 )

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maxwp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:40:
heeft iedereen het hier ook dat af en toe ( duslos van het defrosten wat nu niet voorkomt ) je ineens een soort van drukj klep of zo hoort
vaak ook als hij een tijd uit heeft gestaan eigenlijk ( dus wel aan maar hij draait niet want temp bereikt ) dan ineens na verloop van tijd lijkt het alsof even de druk eraf moet ( r32 )
Ik weet niet wat voor geluid je precies bedoelt, maar mijn Daikin heeft de afgelopen jaren diverse geluiden gemaakt, ik vind het wel prima zo lang hij het doet. Zelfs m'n TV maakt 's nachts geluid als ik hem uit doe, krimpen/uitzetten, airco heeft ook nog veel draaiende delen.

Als het echt is alsof er een ballon leeg loopt zou ik me zorgen maken, kleine piepjes, kraakjes, sisjes, tja...

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:27
Maxwp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 07:40:
Mijn Daikin heeft dat ook, exact om de 2 uur. Het zou een 'oil return cyclus' kunnen zijn. Het geluid is net of het gas wegloopt.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Verwijderd

In verband met het juiste vermogen kiezen:

Op de site van Daikin vind ik dit:
Nieuwbouw: 80 W/m2
Gerenoveerd gebouw: 100 W/m2
Oud, niet-gerenoveerd gebouw: 125 W/m2
Onze rijwoning uit 1981 is goed na-geïsoleerd en onze woonkamer + keuken is 43 m² (100 m³)

Als ik nieuwbouw kies kom ik op 3440 W, wat exact het vermogen is wat ik gekozen heb (3,5 kW).

Ook met de berekening op deze site zit ik er niet ver naast:
De vuistregel is dat u 30 tot 50 Watt koelvermogen per kubieke meter ruimte nodig heeft.
Vermenigvuldigingsfactor 30: Deze factor staat voor goed geïsoleerde ruimtes met weinig ramen. De ruimte blijft in de zomer koel en er zijn weinig warmtebronnen aanwezig.
Vermenigvuldigingsfactor 40: Deze factor staat voor een redelijk geïsoleerde ruimte. De ruimte heeft veel ramen en er zijn warmtebronnen aanwezig. Denk hierbij aan appratuur zoals computers en printers.
Vermenigvuldigingsfactor 50: Deze factor staat voor ruimtes als zolderverdiepingen, ruimtes met een plat of schuin dak. Veel ramen en veel apparatuur. Bij twijfel kiest u voor de hoogste factor.
100 m³ x 30 = 3000 W

Maar volgens de Koevlaas-formule zit ik er ver boven:
200 m³ gas x 8 / 1650 = 1 kW (350 m³ gas per jaar, waarvan 200 voor verwarming)

En dat lijkt wel te kloppen, want gisteren had ik van 6 tot 22u een verbruik van slechts 1 kWh. Hij is ook voortdurend aan het pendelen, ik schat om de 10 minuten. Vanavond op de meterkast toch eens controleren of die 1 kWh klopt, want ik lees dat het opstarten van de compressor veel energie vraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tSJoyyRR01Rpzq2IWTYeLd-2Y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcqXkEkpMno9Yz0qLqdV0Axw.jpg?f=fotoalbum_large

Vannacht was het buiten 5° en binnen 18°, vanmorgen was het na 3 kwartier opgewarmd tot 20° (setpoint 18), toen sloeg hij af en na 5 minuten ging hij weer aan, ik vind dus dat hij te gevoelig ingesteld is, maar ik zie niet meteen een mogelijkheid om dat aan te passen (Mitsubishi).

Het minimale vermogen ligt wel nogal hoog (1,3 kW), maar om significant lager te gaan zou ik een 2 kW gekozen moeten hebben, maar die zou bij echt koude periodes misschien niet volstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsOoTTkaSMdQAiTIHptpMhiVBR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e7aijnkdmQm1Ok4Y9DJ8MTH6.jpg?f=user_large

Verder zie ik hier toch niemand die voor de woonkamer een 2 kW model kiest (als hoofdverwarming), en hier zitten toch ook tweakers met een nieuwbouw? Ik snap mijn huis niet hoor, er is ook bijna niemand die mijn gasverbruik gelooft, ik woon op een warmwaterbron of zo :s Dit was voor 2022, ik schat dat SWW + koken ongeveer 40% is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9V6XInoV-rBOwEDvHk2C4WKrI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyRadXRRVu6mxAsWUuIrHIpb.jpg?f=fotoalbum_large

De enige mogelijkheid die ik zie is om in Melcloud in te stellen om 's ochtends een uurtje te verwarmen, dan een uurtje uit te laten (we verliezen toch amper warmte) en elk uur ongeveer 10 minuten te laten opwarmen, zo kan ik het pendelen toch reduceren van 5x per uur naar 1x per uur, voor het opstartvermogen en de levensduur van de compressor.

Dan zou de planning er ongeveer zo uitzien voor een zaterdag of zondag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpMy8xMouTtz1XPEFO2zWTYlMz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rZaYZdFQPg6JEN5nYkrgCBSh.jpg?f=user_large

Op week/werkdagen dan hetzelfde patroon vanaf 16u.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2023 10:22 ]

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-11 16:45
Hallo allen,
Ik heb een vraagje over mijn Daikin Ftxmr:
Die staat ‘n soort “vast” op de instelling waar die op stond, reageert zowel met de app als de afstandsbediening niet meer op veranderingen van fanspeed en setpoint. Ook bij “krachtig” gebeurt er niets, de buitenunit gaat dan wel harder draaien maar de binnenunit geeft geen reactie.
Groet

• Netsrek
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Sarge78 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:50:
Iemand hier wel eens iets gezien/gelezen over een defecte streamer in Daikin units?

Heb 3 Stylish units en bij 1 gaat de streamer aan, hoor je klik en is ie uit. Ook handmatig aan en uit via de app hoor je wel dat die schakelt maar gaat direct uit.

Vraag mij af of dat ding ook los te vervangen is.
Ik zou je installateur hiervoor even contacteren. Als het defect is wellicht garantie?

• GermanPivo
Bohaak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:44:
Hallo allen,
Ik heb een vraagje over mijn Daikin Ftxmr:
Die staat ‘n soort “vast” op de instelling waar die op stond, reageert zowel met de app als de afstandsbediening niet meer op veranderingen van fanspeed en setpoint. Ook bij “krachtig” gebeurt er niets, de buitenunit gaat dan wel harder draaien maar de binnenunit geeft geen reactie.
Groet
En wat is de vraag? :+ Al spanningsloos gemaakt?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:09
@Verwijderd voor compressorlevensduur zou ik het niet doen. Opstartvermogen kun je het wel doen natuurlijk.

Lastige is natuurlijk wel dat als het echt koud is en je misschien meer warme verliest, je weer je schema moet aanpassen. Of als het warmer wordt juist er wel 2 uur tussen kunt laten.

En hoe ventileer je? want als je geen WTW hebt lijkt het me toch wel dat je wat warmteverlies zal hebben

Verwijderd

Waah schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:15:
@Verwijderd voor compressorlevensduur zou ik het niet doen.
Ik lees op veel sites dat je het aantal cycli best beperkt, is er ergens een bron die aantoont dat het in de praktijk weinig verschil maakt? Bij mijn WP-boiler is er zelfs een beveiliging dat je eerst 5 minuten moet wachten voor je hem weer kan starten, met als uitleg dat het voor de compressorlevensduur is.
Opstartvermogen kun je het wel doen natuurlijk.
Ik ga vanavond op de teller eens kijken wat mijn werkelijke verbruik is in vergelijking met wat ik in Melcloud zie. Als ik op een winterdag van 5° werkelijk 1 kWh verbruik, dan maakt het niet veel uit. Op internet lees ik dat Melcloud door een bug (die intussen gefixt is) een verkeerd cijfer weergaf, maar dat was met een factor 5 te hoog ipv te laag.
Lastige is natuurlijk wel dat als het echt koud is en je misschien meer warme verliest, je weer je schema moet aanpassen. Of als het warmer wordt juist er wel 2 uur tussen kunt laten.
Als het warmer is maakt het niet veel uit, dan zal hij misschien zelf een opwarmperiode overslaan (de 10 minuten dat ik 18° vraag). Als het kouder is zou ik in Melcloud de 'nachttemperatuur' kunnen verhogen van 16 naar 17 of zelfs 18, dan wordt dat in het hele schema meteen aangepast. Dat lijkt me praktisch haalbaar. Na de koude periode van bvb. 3 dagen kan ik het dan weer op 15° zetten.
En hoe ventileer je? want als je geen WTW hebt lijkt het me toch wel dat je wat warmteverlies zal hebben
Natuurlijke ventilatie, met roosters in de ramen, maar soms hebben we 2000 ppm CO2, dus heel veel doorstroom hebben we blijkbaar niet.

• Bohaak
GermanPivo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Inderdaad al spanningsloos (10 min) gemaakt had geen effect.
De vraag is: weet iemand een oplossing wat er aan de hand zou zijn als de de fanspeed alleen nog op stand 2 of stil kan, ook bij een setpoint van 25 komt er weinig warmte uit.
De fanspeed kan ik dus niet veranderen (staat dus vast op stand 2 ook bij auto)

• JDx

JDx

Ben ik ^

GermanPivo schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Nooit aan gedacht, maar wat gebeurt er bij een stroomstoring, klapt alles meteen uit? Lijkt me wel toch?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:52:
In verband met het juiste vermogen kiezen:

Op de site van Daikin vind ik dit:

[...]

Onze rijwoning uit 1981 is goed na-geïsoleerd en onze woonkamer + keuken is 43 m² (100 m³)

Als ik nieuwbouw kies kom ik op 3440 W, wat exact het vermogen is wat ik gekozen heb (3,5 kW).

Ook met de berekening op deze site zit ik er niet ver naast:

[...]

100 m³ x 30 = 3000 W

Maar volgens de Koevlaas-formule zit ik er ver boven:
200 m³ gas x 8 / 1650 = 1 kW (350 m³ gas per jaar, waarvan 200 voor verwarming)

En dat lijkt wel te kloppen, want gisteren had ik van 6 tot 22u een verbruik van slechts 1 kWh. Hij is ook voortdurend aan het pendelen, ik schat om de 10 minuten. Vanavond op de meterkast toch eens controleren of die 1 kWh klopt, want ik lees dat het opstarten van de compressor veel energie vraagt.

[Afbeelding]

Vannacht was het buiten 5° en binnen 18°, vanmorgen was het na 3 kwartier opgewarmd tot 20° (setpoint 18), toen sloeg hij af en na 5 minuten ging hij weer aan, ik vind dus dat hij te gevoelig ingesteld is, maar ik zie niet meteen een mogelijkheid om dat aan te passen (Mitsubishi).

Het minimale vermogen ligt wel nogal hoog (1,3 kW), maar om significant lager te gaan zou ik een 2 kW gekozen moeten hebben, maar die zou bij echt koude periodes misschien niet volstaan.

[Afbeelding]

Verder zie ik hier toch niemand die voor de woonkamer een 2 kW model kiest (als hoofdverwarming), en hier zitten toch ook tweakers met een nieuwbouw? Ik snap mijn huis niet hoor, er is ook bijna niemand die mijn gasverbruik gelooft, ik woon op een warmwaterbron of zo :s Dit was voor 2022, ik schat dat SWW + koken ongeveer 40% is:

[Afbeelding]

De enige mogelijkheid die ik zie is om in Melcloud in te stellen om 's ochtends een uurtje te verwarmen, dan een uurtje uit te laten (we verliezen toch amper warmte) en elk uur ongeveer 10 minuten te laten opwarmen, zo kan ik het pendelen toch reduceren van 5x per uur naar 1x per uur, voor het opstartvermogen en de levensduur van de compressor.

Dan zou de planning er ongeveer zo uitzien voor een zaterdag of zondag:

[Afbeelding]

Op week/werkdagen dan hetzelfde patroon vanaf 16u.
De jouw ingestelde 18 graden begrijp ik ook wel waarom pendelen zeer snel optreed, men gaat uit dat je wel minimaal tot 20 graden verwarmd, ik verwarm altijd rond 21c.

de vraag mbt niemand een 2kw binnenunit heeft komt omdat de kleinste buitenunit minimaal 2.5kw is en bij Daikin zit ook amper verschil tussen de 2.5 en 3.5kw buitenunit waardoor je net zo goed gelijk de 3.5kw kan nemen.

Beide modellen hebben dezelfde minimaal vermogen.

Ik moet ook voor nieuwbouw kiezen dan klopt het wel redelijk kwa berekening.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Verwijderd

mr_evil08 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:36:
[...]

De jouw ingestelde 18 graden begrijp ik ook wel waarom pendelen zeer snel optreed, men gaat uit dat je wel minimaal tot 20 graden verwarmd, ik verwarm altijd rond 21c.
Maar op de thermometer is het 19-20 graden, als ik de airco op 20 zet zou ik in t-shirt moeten lopen, en dat vecht met mijn duurzaamheidsprincipes :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2023 11:39 ]

• mr_evil08
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:38:
[...]
Maar op de thermometer is het 19-20 graden, als ik de airco op 20 zet zou ik in t-shirt moeten lopen, en dat vecht met mijn duurzaamheidsprincipes :P
Kun je aanpassen met de afstandsbediening code SU7 optie 0 kiezen(default is 2) dan klopt je setpoint beter met de werkelijkheid, ik heb het ook aangepast gezien het een beetje scheef liep.

Je kan tot +2 en -2 afwijken van de setpoint instellen, de binnentemperatuurvoeler wordt niet aangepast, puur je setpoint.

In jouw geval zou ik ook vraagbesturing op 40% zetten (indien niet gedaan) binnen de app dan start die nog iets rustiger op, het gedrag van mijn Singlesplit was dat dan de compressor terug gaat naar 12 ipv 16 voordat die uit gaat.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2023 11:48 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:40:
[...]

Kun je aanpassen met de afstandsbediening code SU7 optie 0 kiezen(default is 2) dan klopt je setpoint beter met de werkelijkheid, ik heb het ook aangepast gezien het een beetje scheef liep.

Je kan tot +2 en -2 afwijken van de setpoint instellen, de binnentemperatuurvoeler wordt niet aangepast, puur je setpoint.
Ik had dat ook gedaan toen het erg koud was, maar toen het weer 10 graden was buiten liep het weer scheef, toen weer terug naar 2, komende dagen kan het weer naar 0 of 1 denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 16-01-2023 11:50 ]

• mr_evil08
  • Nu online
JDx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Ik had dat ook gedaan toen het erg koud was, maar toen het weer 10 graden was buiten liep het weer scheef, toen weer terug naar 2, komende dagen kan het weer naar 0 of 1 denk ik.
Dan valt het niet te verhelpen idd, Gezien Daikin ook een overstoot van 1,5 graden heeft.
Wanneer de binnenunit op minimaal vermogen werkt tilt die de kamertemp nog tot 1,5c omhoog voordat die uit gaat.

Dan gedrag heb ik gelukkig niet gezien de buitenunit niet op minimaal vermogen werkt behalve als het buiten 15 graden is.

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Bohaak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:34:
[...]

De vraag is: weet iemand een oplossing wat er aan de hand zou zijn als de de fanspeed alleen nog op stand 2 of stil kan, ook bij een setpoint van 25 komt er weinig warmte uit.
Ik ben dus niet de enige die dit gedrag merkt met de daikin perfera..
Soms als ik hem een tijdje spanningsloos gemaakt heb, dan reageert hij wel weer even en kan ik met bijvoorbeeld setpoint op 28 graden wel op stand 5 krijgen. Maar na een of twee dagen reageert hij weer niet op handmatige fan stand..

• Waah
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:33:
[...]
Ik lees op veel sites dat je het aantal cycli best beperkt, is er ergens een bron die aantoont dat het in de praktijk weinig verschil maakt? Bij mijn WP-boiler is er zelfs een beveiliging dat je eerst 5 minuten moet wachten voor je hem weer kan starten, met als uitleg dat het voor de compressorlevensduur is.
Zie de uitleg van Hespy:
Hespy in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
[...]
Ik ga vanavond op de teller eens kijken wat mijn werkelijke verbruik is in vergelijking met wat ik in Melcloud zie. Als ik op een winterdag van 5° werkelijk 1 kWh verbruik, dan maakt het niet veel uit. Op internet lees ik dat Melcloud door een bug (die intussen gefixt is) een verkeerd cijfer weergaf, maar dat was met een factor 5 te hoog ipv te laag.
Ben je dan de hele dag thuis? Ik verbruikte gisteren (jaren 70, dak/spouw/ramen goed geisoleerd, enkel vloer niet) namelijk 7,5kWh

Dan staat die wel aan van 6:30 tot 22:30.

Maar 1kWh, dat is met een COP van ~ 6,5 bij die buitentemperatuur van 5 graden dus 6,5 kWh warmte. Dat is echt best weinig voor een ruimte van 100m2 lijkt me. Dat heb ik hier uberhaupt niet langs zien komen volgens mij?
[...]
Als het warmer is maakt het niet veel uit, dan zal hij misschien zelf een opwarmperiode overslaan (de 10 minuten dat ik 18° vraag). Als het kouder is zou ik in Melcloud de 'nachttemperatuur' kunnen verhogen van 16 naar 17 of zelfs 18, dan wordt dat in het hele schema meteen aangepast. Dat lijkt me praktisch haalbaar. Na de koude periode van bvb. 3 dagen kan ik het dan weer op 15° zetten.
Och het kan zeker. maar ik wil me eigenlijk zo min mogelijk bezig houden met dit soort dingen. Het moet gewoon werken. Daarom staat het hier gewoon op een programma om aan te gaan, en met de hand zet ik het dan uit als ik vertrek. En als we beiden moeten werken gaat die s'ochtends uberhaupt niet aan.
[...]
Natuurlijke ventilatie, met roosters in de ramen, maar soms hebben we 2000 ppm CO2, dus heel veel doorstroom hebben we blijkbaar niet.
Nee dat herken ik ook. Maar als de roosters open staan dan merk ik toch wel dat de temperatuur wel zakt in huis na een tijdje. Hier pendelt die ook wel trouwens. Maar geen verbruik van 1 kWh O-)

• mr_evil08
  • Nu online
[...]

Hangt de binnenunit toevallig in een hoek en heb je de uitblaasklep bijna helemaal naar beneden staan?

Ik heb dezelfde model, de binnenunit die weigert veel warmte te geven lag bij mij aan dat de temperatuurvoeler zijn eigen warmte aan registreren was, ook al stelde ik 30c in, vollast was niet mogelijk.

Voeler zit naast uitblaasklep als daar een luchtbel vormt weigert de binnenunit om meer vermogen te geven omdat die denkt "het is al warm", een tijdelijk "fix" is de lamelen recht zetten en de uitblaasklep naar boven richten hoe die ook staat in koel stand, de fan kan op auto modus.
(Ik heb de voeler verplaatst om dat probleem te verhelpen anders was het de binnenunit verplaatsen).

In verleden kwam de unit niet boven 500-700 watt, nu is 1600watt mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2023 12:10 ]

• Martin7182
Chninkel schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:42:
[...]

In de zomer ja. In de winter met verwarmen :) Het gaat toch om relatieve luchtvochtigheid neem ik aan?

• Servee
  • Niet online
[...]

Geen idee of je settings gewijzigd hebt, maar als vraagbesturing aan staat deze even uitzetten, unit heel even op koelen zetten om dit te resetten en Eneco uitzetten. Als je een offset instelling hebt aangepast met SU code ook default zetten. Als de unit dan niet doorstart en voldoende warmte geeft heb je vermoedelijk een tekort aan koudemiddel of een klep die niet open wil. Is het een multi of single split?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Verwijderd

Bedankt! Weer een zorg minder :)
[...]

Ben je dan de hele dag thuis? Ik verbruikte gisteren (jaren 70, dak/spouw/ramen goed geisoleerd, enkel vloer niet) namelijk 7,5kWh

Dan staat die wel aan van 6:30 tot 22:30.

Maar 1kWh, dat is met een COP van ~ 6,5 bij die buitentemperatuur van 5 graden dus 6,5 kWh warmte. Dat is echt best weinig voor een ruimte van 100m2 lijkt me. Dat heb ik hier uberhaupt niet langs zien komen volgens mij?
Gisteren stond hij idd een hele dag aan (6-22u, zie grafiekje, al toont hij niet elk uur een resultaat). Zaterdag + zondag had ik volgens de meterkast wel 20 kWh, inclusief het opwarmen van mijn nieuwe wp-boiler van 10 naar 53 graden en gisteren meteen getest met een bad, dus dat zal ook aardig aantikken. Maar iets zegt me dat de grafiek van Melcloud niet helemaal klopt. Jammer dat de stroomaansluiting in de muur verwerkt is, anders kon ik aan het stopcontact meten met de powermeter. Ik zal het verder analyseren ahv de meterkast, op dagen zonder wasmachine, wasdroger, vaatwas, strijk,... en min het verbruik van de wp-boiler, wat ook op het display zichtbaar is.
[...]

Och het kan zeker. maar ik wil me eigenlijk zo min mogelijk bezig houden met dit soort dingen. Het moet gewoon werken. Daarom staat het hier gewoon op een programma om aan te gaan, en met de hand zet ik het dan uit als ik vertrek. En als we beiden moeten werken gaat die s'ochtends uberhaupt niet aan.
Hier ook 's ochtends geen verwarming, 's nachts verliezen we meestal slechts 1 graad. Als het werkelijk geen invloed heeft op de levensduur en verbruik (wat bij ons al laag is), dan laat ik het gewoon staan zoals het nu staat, een constante temperatuur is wel comfortabel.
[...]

Nee dat herken ik ook. Maar als de roosters open staan dan merk ik toch wel dat de temperatuur wel zakt in huis na een tijdje. Hier pendelt die ook wel trouwens. Maar geen verbruik van 1 kWh O-)
Idd, nu ook met de harde wind van de voorbije dagen. Bij ons speelt ook wel het feit dat we kouwelijke gepensioneerde buren hebben icm ongeïsoleerde binnenmuren, dus eigenlijk heb ik wandverwarming :) Bij hun is het denk ik 5 graden warmer, al is het door de gascrisis misschien verlaagd :)

Verwijderd

mr_evil08 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:40:
[...]

In jouw geval zou ik ook vraagbesturing op 40% zetten (indien niet gedaan) binnen de app dan start die nog iets rustiger op, het gedrag van mijn Singlesplit was dat dan de compressor terug gaat naar 12 ipv 16 voordat die uit gaat.
Bedank voor de tip, maar heb je het over Mitsubishi? Ik vind er jammer genoeg geen info over.

In de Mitsu app Melcloud kan ik heel weinig instellen, ook geen vraagsturing.

• Servee
  • Niet online
JDx schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:50:
[...]

Hou er rekening mee dat met aanpassing van de SU code je ook je thermo off temperatuur met twee graden verlaagt. Dus bijvoorbeeld bij setpoint 20 zal in default je unit door verwarmen tot bij de unit 24,5 word gemeten, als je deze dus -2 zet zal de unit stoppen met verwarmen als deze bij de unit 22,5 meet. In geval van (na) defrost(s) kan de unit aardig wat warmte opwekken en heel snel de 22,5 aantikken waardoor de unit steeds overnieuw begint en bij de meest (non) ideale situaties als afgelopen december met regelmatig defrost krijg je het dus niet meer warm, en dit in combinatie met vraagbesturing is het ramp scenario compleet want dan heb je wél een hoog verbruik maar zit je in de kou.. ;)

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Bohaak
Servee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Geen idee of je settings gewijzigd hebt, maar als vraagbesturing aan staat deze even uitzetten, unit heel even op koelen zetten om dit te resetten en Eneco uitzetten. Als je een offset instelling hebt aangepast met SU code ook default zetten. Als de unit dan niet doorstart en voldoende warmte geeft heb je vermoedelijk een tekort aan koudemiddel of een klep die niet open wil. Is het een multi of single split?
Het is een single Ftxm35r maar lijkt het nu weer gewoon te doen, ik houd bovenstaande in gedachten als het terugkomt.
De Ftxm35r werkt perfect hier, huis uit 1981,150m3, stenen vloer met pomp vloerverwarming wel aan maar gasketel uit, geen gas verbruik, sww met elektrische boiler van 30 liter.

• mr_evil08
  • Nu online
Servee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Hou er rekening mee dat met aanpassing van de SU code je ook je thermo off temperatuur met twee graden verlaagt. Dus bijvoorbeeld bij setpoint 20 zal in default je unit door verwarmen tot bij de unit 24,5 word gemeten, als je deze dus -2 zet zal de unit stoppen met verwarmen als deze bij de unit 22,5 meet. In geval van (na) defrost(s) kan de unit aardig wat warmte opwekken en heel snel de 22,5 aantikken waardoor de unit steeds overnieuw begint en bij de meest (non) ideale situaties als afgelopen december met regelmatig defrost krijg je het dus niet meer warm, en dit in combinatie met vraagbesturing is het ramp scenario compleet want dan heb je wél een hoog verbruik maar zit je in de kou.. ;)
Hij had hem altijd op 18c staan omdat het anders boven de 20c wordt, er veranderd niets aan zijn situatie als je dat veranderd alleen dat de setpoint beter gaat kloppen en nu werkelijk setpoint 20c kan instellen, je verschuift de setpoint er alleen maar mee.

Vraagbesturing(Daikin) is een keiharde begrenzer idd, niet gebruiken als het buiten erg koud is zoals -5 maar dat merk je snel genoeg als het lastig warm wordt dan schakel je het uit of zet je de percentage hoger.

(Hier kan ik gerust vraagbesturing op 70% zetten en nog wordt het warm terwijl het buiten -7 is, geeft dus al aan hoeveel vermogen over is, in voor/najaar staat het hier standaard op 40% totdat de periode komt dat ik merk dat het allemaal wel langzaam gaat pas ik het aan naar boven en laat het dan daar op staan).

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2023 13:25 ]

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Hij had hem altijd op 18c staan omdat het anders boven de 20c wordt, er veranderd niets aan zijn situatie als je dat veranderd alleen dat de setpoint beter gaat kloppen en nu werkelijk setpoint 20c kan instellen, je verschuift de setpoint er alleen maar mee.

Vraagbesturing(Daikin) is een keiharde begrenzer idd, niet gebruiken als het buiten erg koud is zoals -5 maar dat merk je snel genoeg als het lastig warm wordt dan schakel je het uit of zet je de percentage hoger.

(Hier kan ik gerust vraagbesturing op 70% zetten en nog wordt het warm terwijl het buiten -7 is, geeft dus al aan hoeveel vermogen over is, in voor/najaar staat het hier standaard op 40% totdat de periode komt dat ik merk dat het allemaal wel langzaam gaat pas ik het aan naar boven en laat het dan daar op staan).
Na het aanpassen van je vraagbesturing, reset je de airco dan ook? Of pas je hem aan en ‘wacht’ je totdat hij de instellingen overneemt ?

UberLurker Departement #GG.

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Hij had hem altijd op 18c staan omdat het anders boven de 20c wordt, er veranderd niets aan zijn situatie als je dat veranderd alleen dat de setpoint beter gaat kloppen en nu werkelijk setpoint 20c kan instellen.
Onzin, dat doet het wel, staat ook gewoon in de omschrijving van de SU codes en heb het hier zelf getest en ervaren. Maar goed doe er je voordeel mee, of niet ook goed.

In jouw geval hangt de temperatuur sensor niet meer in je unit dus dat is een heel andere situatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 16-01-2023 13:31 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

• Waah
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:55:
Idd, nu ook met de harde wind van de voorbije dagen. Bij ons speelt ook wel het feit dat we kouwelijke gepensioneerde buren hebben icm ongeïsoleerde binnenmuren, dus eigenlijk heb ik wandverwarming :) Bij hun is het denk ik 5 graden warmer, al is het door de gascrisis misschien verlaagd :)
Ik denk dat hier een deel van je lage verbruik zit. Een binnenmuur is een aardig oppervlak, en als die inderdaad goed op temperatuur is dankzij de buren zal die warmte door je muur uitgestraald worden, plus verdeeld door je constructie.

In je handjes knijpen met zulke buren :+

Ik heb een vriend die in een flat woont. Onderbuurvrouw en de rechter hebben de kachel op 25 want bejaard... Hij hoeft nooit zijn verwarming aan te hebben 8)7

• mr_evil08
  • Nu online
Servee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Onzin, dat doet het wel, staat ook gewoon in de omschrijving van de SU codes en heb het hier zelf getest en ervaren. Maar goed doe er je voordeel mee, of niet ook goed.

In jouw geval hangt de temperatuur sensor niet meer in je unit dus dat is een heel andere situatie.
Hier verschuift de setpoint mee, de binnentemp voeler blijft hetzelfde doorgeven in de App, wanneer de binnenunit al op minimum werkt kan die nog 1,5c over zijn temp heen gaan alvorens uit te gaan, dat is de overstoot maar ook dat verschuift, er staat letterlijk in de beschrijving wanneer de setpoint niet klopt met de ruimtetemp kan je dat aanpassen met deze instelling.

Ik heb de voeler buiten de airco hangen dat klopt maar toen moest ik hem nog wel corrigeren omdat de setpoint niet klopte met de werkelijke ruimte temp dat komt omdat de voeler nu lager hangt en niet meer op plafond hoogte waar het iets warmer is, ik heb hem -1 gegeven waardoor het klopt(SU7 + 1).

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2023 15:29 ]

• mr_evil08
  • Nu online
Skrunsies schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Na het aanpassen van je vraagbesturing, reset je de airco dan ook? Of pas je hem aan en ‘wacht’ je totdat hij de instellingen overneemt ?
Dat begrenzen(vraagbesturing) werkt vrij vlot binnen een paar minuten, daarvoor hoef je de airco niet uit te zetten.

Hier wordt nooit de airco gereset, bij wijzigingen zoals setpoint verhogen of vraagbesturing verhogen kan het wel een paar minuten duren voordat die werkelijk gaat opschalen maar naar beneden toe gaat wel bijna ad-hoc.

(ik kan actueel in de logs kijken wanneer de buitenunit meer warmte gaat leveren via de WiFi controller zie ik de compressor frequentie).

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2023 15:33 ]

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Hier verschuift de setpoint mee, de binnentemp voeler blijft hetzelfde doorgeven in de App, wanneer de binnenunit al op minimum werkt kan die nog 1,5c over zijn temp heen gaan alvorens uit te gaan, dat is de overstoot maar ook dat verschuift, er staat letterlijk in de beschrijving wanneer de setpoint niet klopt met de ruimtetemp kan je dat aanpassen met deze instelling.

Ik heb de voeler buiten de airco hangen dat klopt maar toen moest ik hem nog wel corrigeren omdat de setpoint niet klopte met de werkelijke ruimte temp, na de aanpassing klopt het.
Nogmaals deze setting veranderd OOK je thermo off temperatuur dus dat het wellicht bij jou werkt met je externe verlengde sensor wil niet zeggen dat het bij een ander ook werkt die wel de interne sensor gebruikt. Dus de illusie wekken dat het geen gevolgen heeft en prima werkt terwijl dit wel degelijk effect heeft op het systeem zoals hier beschreven staat slaat nergens op, want dit is wel degelijk wat er gebeurt met de SU setting. Maar goed nogmaals ieder voor zich, ik zou zeggen test het voor jezelf…

Daikin FTXM35R/RXM35R

• mr_evil08
  • Nu online
Servee schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:35:
[...]

Nogmaals deze setting veranderd OOK je thermo off temperatuur dus dat het wellicht bij jou werkt met je externe verlengde sensor wil niet zeggen dat het bij een ander ook werkt die wel de interne sensor gebruikt. Dus de illusie wekken dat het geen gevolgen heeft en prima werkt terwijl dit wel degelijk effect heeft op het systeem zoals hier beschreven staat slaat nergens op, want dit is wel degelijk wat er gebeurt met de SU setting. Maar goed nogmaals ieder voor zich, ik zou zeggen test het voor jezelf…
Wat begrijp je hier niet aan?
Het hele zaakje verschuift mee naar boven of naar onderen.

Hij heeft hem nu op 18c staan omdat het anders veel te warm wordt, de ruimte is 20c, dus als je hem 2c naar beneden bijstelt kan hij de setpoint op 20c zetten en zal het kloppen met de ruimte.

Information:
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.

Target temperature = remote controller set temperature + 2.5c
Example: Remote controller set temperature = 20c
Target remperature = 20c + 2.5c = 22.5c
Thermo off temperature = 24.5c

En nee perfect zal het niet worden maar je kan de afwijking wel verkleinen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2023 15:48 ]

Verwijderd

Vindt iemand terug of je dit met een Mitsubishi kan aanpassen?

• GermanPivo
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:52:
Als je MHI bedoeld, dan kan je enkel de +2 offset kan je aan/uit zetten (standaard is aan). Staat meerdere malen genoemd in dit topic ;)

offtopic:
Mensen, geef even duidelijk aan of het gaat over MHI (Mitsubishi Heavy Industries) of ME (Mitsubishi Electric)

[ Voor 15% gewijzigd door GermanPivo op 16-01-2023 15:57 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:52:
Je hebt het eerder over melcloud dus mitsubishi electric.
Nee daar kan je geen offset of vraagsturing mee instellen.

Offset zou ik wel in mijn externe module kunnen stoppen trouwens. Dan kan je het daar instellen.

Daarover gesproken: Ik heb er nu 3 beschikbaar.. :) Behuizingen druppelen een beetje traag binnen, binnenkort meer. MHI modules is ook wachten tot na chinees nieuwjaar helaas.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Maxwp
MarkV6 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:00:
[...]

Mijn Daikin heeft dat ook, exact om de 2 uur. Het zou een 'oil return cyclus' kunnen zijn. Het geluid is net of het gas wegloopt.
ja precies
mijn toshiba heeft daar totaal geen last van dus vandaar dat ik het vreemd vond
al moet ik wel zeggen dat het mogelijk ook een winter ( verwarmen )ding is? hoor het anders namelijk niet

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:36
MarkV6 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:00:
[...]

Is dat niet een gewone defrost? Je bent de eerste met een Daikin die timed oil return cycles doet...

• Maxwp
w00key schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:29:
[...]

Is dat niet een gewone defrost? Je bent de eerste met een Daikin die timed oil return cycles doet...
als het buiten 7 graden is heb je toch geen deforsts?

• w00key
Maxwp schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:58:
[...]

als het buiten 7 graden is heb je toch geen deforsts?
Gisteravond heb ik echte defrosts gehad. Vanmiddag niet.

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-11 08:31
Sorry in verkeerde topic gepost dit gaat om een lucht/water warmtepomp

Graag advies over mijn hydraulisch schema voor mijn warmtepomp. Deze ben ik zelf aan het installeren. Het gaat om een Nibe S2125 met SMO S40. Ben nu bezig buiten aan te sluiten en wil komende weken aan het binnengedeelte beginnen.

Hiervoor heb ik een eigen topic gestart zie onderstaande link: link

Hieronder wat foto's van de voorgang. (altijd leuk om andere te zien klussen 8) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8Z7BqV7Tkz8I4yXuRHvsg2vsJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PattyfeJtp1MUZwlEu5KLH6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dX3kAparcyw04mms15fWhWnZmdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGEFq7QGtk9zblFxFrF9jbWi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLOs8D4ASD9dGUaWjFOCRDGF7ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcQqAGErFbzCJBSSuwGnZPpp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQIpVZixYdZzZNx9hY4p3cCqWlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFGhzFtvFxSi0wXC8ITbWSPG.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:52 ]

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:52 ]

• Martin7182
In snap niet waarom je de sensor van de buitenunit voor de gek wilt houden. Met minder luchtflow kan de warmtewisselaar zijn kou minder goed kwijt, dus wordt het binnen minder warm voor dezelfde kosten. Geen ijsafzetting maar ook geen warmte 8)7 Je kunt beter de buitenunit beperken, of een kleinere unit installeren (komt op hetzelfde neer omdat doorgaans alle buitenunits uit dezelfde lijn fysiek even groot zijn).

• LED-Maniak
  • Nu online
Dit is hem dan, voor Mitsubishi Electric:

Werkt perfect. :)
Inpluggen in de indoor unit, temperatuur sensor op gewenste plek in de kamer aan de muur plakken en klaar!

Wifi optioneel, maar opent uiteraard wel deuren naar nog meer mogelijkheden als domotica integratie en statistieken.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/d1ZLXGWg/1673899670683-small.jpg

Die voor MHI ziet er vergelijkbaar uit. Iets groter, omdat hij twee aansluitingen heeft(Een naar de indoor unit, een naar de optionele officiele wifi module)

[ Voor 53% gewijzigd door LED-Maniak op 16-01-2023 22:25 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:52 ]

• Detmer
  • Laatst online: 11:46

Detmer

Professioneel prutser

LED-Maniak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:21:
Dit is hem dan, voor Mitsubishi Electric:

Werkt perfect. :)
Inpluggen in de indoor unit en klaar!

Wifi optioneel, maar opent uiteraard wel deuren naar nog meer mogelijkheden als domotica integratie en statistieken.

[Afbeelding]
Hier alvast een eerste potentiële geïnteresseerde :) . Ik zoek vooral een optie om de ME via Home Assistant te kunnen bedienen. Kan je er meer over vertellen/ heb je een linkje waar meer informatie staat?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• LED-Maniak
  • Nu online
Detmer schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:25:
[...]

Hier alvast een eerste potentiële geïnteresseerde :) . Ik zoek vooral een optie om de ME via Home Assistant te kunnen bedienen. Kan je er meer over vertellen/ heb je een linkje waar meer informatie staat?
Ik heb een Tindie page ter approval staan. Nog even wachten tot dat approved is, dan heb ik meer info + foto's.
Online: https://www.tindie.com/products/28954/
Via DM hier goedkoper(ivm. fees enzo :) )

Aansturing/uitlezen via HTTP GET is volledig klaar alsook externe sensor. MQTT in aanbouw. Naar er meer functies komen komt er een over-the-air update.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 16-01-2023 23:24 ]

• Martin7182
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Ik heb aangeven waarom ik dit doe en of het minder warmte geeft is nog de vraag. De buitenunit mag nog steeds zelf bepalen welke fan snelheid en compressor snelheid die wil gebruiken en ik schep de voorwaarde bij het starten dat niet de harde minimale werking gebruikt gaat worden met de nadelen daarvan.

Wat ik wegneem is de gemeten val (tot vier graden) in temperatuur, als de buitenunit ook daadwerkelijk lucht gaat aanzuigen. Daarnaast zal de buitenunit opnieuw naar een tijdje werken, de temperatuur opnieuw beoordelen en die is dan ongeveer gelijk aan de ambient temperatuur. Ik zie zo niet meteen nadelen en de daadwerkelijke test moet nog komen als het onder nul gaat.
Dus het heeft alleen invloed op de start van de unit, laten we zeggen de eerste paar minuten? Mijn MHI heeft als een van de weinige nadelen dat hij altijd hard draait in de eerste paar minuten. Zelfs in stille modus gaat hij ruim over het opgegeven maximum heen. Dat is na een paar minuten weer weg, maar bij forse kou kun je dan al ijsafzetting krijgen. Bedoel je dat die opstartpiek eruit gaat?

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:52 ]

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-04 19:38
Heb een tijdje niks gepost omdat ik eigenlijk geen verandering heb.

Heb contact gehad met alklima en die blijven volhouden dat een vermogen van 3-4kw normaal is bij een 5 en 3.5 binnenunit aan met de betreffende 68 buitenunit. Hij zei ook dat de specificaties in de combinatietabel en apparaatspecificaties nominalen zijn en geen maximum, zelfs de 3.5 alleen kan 3+kw trekken.

Installateur laat niets meer horen, waren ook 2 week dicht met kerst/nieuwjaar maar zullen vast pissig zijn dat ik alklima buiten hun om heb benaderd.

Verbruik gisteren 28kwh. Werking nog hetzelfde, aan 1.4kw-2kw, en dan weer een tijdje uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cfk5cwfs5LZFDmrmi_fIHrvB4DQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zvm8xBsE1ij0Gm6ncaARSSmv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWuiBhluqEINlVYprYNYppypcks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtnHsQmo6cQAZu9jyRTFteYT.jpg?f=fotoalbum_largevoor alleen de 5kw unit, 24/7 op 20c. Met t warmere weer vorige week rond de 12-15kwh.

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-11 15:21
Tot vorige week ging op weekschema's/dagprogramma's draaien prima, nu moet de airco toch weer aardig doorstampen met dit koudere weer. Even kijken hoe dat vandaag/vannacht gaat, anders ga ik weer over op 24/7 stoken totdat de buitentemperaturen weer boven de 8 graden zijn.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 21:29
Zodra de temperatuur onder de c.a. 3 á 4 graden komt dan gaat het verbruik toch best snel omhoog, zojuist ook een defrost gehad. Het is hier ook behoorlijk vochtig buiten.

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:07
Weekend weg geweest. Airco uit gezet. Grote fout. Het was 10c in huis gister middag. Gister een halve dag al meer verbruikt dan ik normaal in een dag verbruik bij 24/7. Vanacht al meer verbruikt dan ik normaal in een dag verbruik.

Komt dat omdat mn huis zo koud is? Of verbruikt de airco echt zoveel meer als het -1 vriest?

Ben wel benieuwd wat een 24/7 stoker met setpoint 20 of 21 op dit moment verbruikt? Liefst met een 3.5kw unit. Die heb ik nl ook.
Ik verbruikte vorige week nog de hele week rondt de 200 watt op setpoint 20. Nu weet ik het nog niet, want de airco is nog niet gestabiliseerd...

Hebben de 24/7 stokers de setpoint ook al 1 hoger moeten zetten?

(Bah... Dit wilde ik allemaal zelf testen, maar mn test situatie is ontwricht, door het uitzetten. 😭)

[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 17-01-2023 09:39 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlazeMuis schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:06:
Zodra de temperatuur onder de c.a. 3 á 4 graden komt dan gaat het verbruik toch best snel omhoog, zojuist ook een defrost gehad. Het is hier ook behoorlijk vochtig buiten.
Ja verdriedubbeld bij mij ongeveer (5kWH -> 15kWh), want:

- het is kouder, dus je moet meer verwarmen
- COP gaat omlaag
- defrosts

Nog meer redenen?

• xHEMANx
JDx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Ja verdriedubbeld bij mij ongeveer (5kWH -> 15kWh), want:

- het is kouder, dus je moet meer verwarmen
- COP gaat omlaag
- defrosts

Nog meer redenen?
Tussen de 10 en de 4 graden had ik hier niet echt last van COP verschil. Beetje stabiel 200 w. Misschien eens 20 watt meer of minder. Volgens mij ook nog maar 1 defrost gehad om 7.45u, verder niet.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• JDx

JDx

Ben ik ^

xHEMANx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Tussen de 10 en de 5 graden had ik hier niet echt last van COP verschil. Beetje stabiel 200 w. Misschien eens 20 watt meer of minder. Volgens mij ook nog maar 1 defrost gehad om 7.45u, verder niet.
Maar het is toch geen 5-10 graden, hier is het net aan een halve graad in ieder geval, aan de grond 0,3.

• ThaBEN
  • Laatst online: 19-10 17:17
xHEMANx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:29:
Weekend weg geweest. Airco uit gezet. Grote fout. Het was 10c in huis gister middag. Gister een halve dag al meer verbruikt dan ik normaal in een dag verbruik bij 24/7. Vanacht al meer verbruikt dan ik normaal in een dag verbruik.

Komt dat omdat mn huis zo koud is? Of verbruikt de airco echt zoveel meer als het -1 vriest?

Ben wel benieuwd wat een 24/7 stoker met setpoint 20 of 21 op dit moment verbruikt? Liefst met een 3.5kw unit. Die heb ik nl ook.
Ik verbruikte vorige week nog de hele week rondt de 200 watt op setpoint 20. Nu weet ik het nog niet, want de airco is nog niet gestabiliseerd...

(Bah... Dit wilde ik allemaal zelf testen, maar mn test situatie is ontwricht, door het uitzetten. 😭)
Toevallig afgelopen nacht de airco weer voor het eerst aan laten staan omdat het mij gisteren ook was opgevallen dat de airco meer moeite had vanwege het koudere weer.

De MHI35ZS in de woonkamer heeft vannacht in totaal 1,25 kW verbruikt tussen 00:12 - 07:21.
Ik had tevens de deur naar de keuken en de deur naar de hal opengelaten zodat die ook mee zouden opwarmen.
De unit in de keuken zelf stond uit en de unit boven stond ook aan, maar daar had ik gisteren de beginstand niet van genoteerd en weet daarom het verbruik van die unit niet.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• xHEMANx
JDx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:42:
[...]

Maar het is toch geen 5-10 graden, hier is het net aan een halve graad in ieder geval, aan de grond 0,3.
Vanacht was mn verbruik 450 watt dat is 1.5x zoveel als normaal. Gaat het zo hard als het net 1 graad onder nul is?

Ik geef de schuld tot nog toe aan het afgekoelde huis. Daarom wil ik graag weten wat een 24/7 stoker met een 3.5kw unit op setpoint 20 of 21 verbruikt op het moment?

• xHEMANx
ThaBEN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Toevallig afgelopen nacht de airco weer voor het eerst aan laten staan omdat het mij gisteren ook was opgevallen dat de airco meer moeite had vanwege het koudere weer.

De MHI35ZS in de woonkamer heeft vannacht in totaal 1,25 kW verbruikt tussen 00:12 - 07:21.
Ik had tevens de deur naar de keuken en de deur naar de hal opengelaten zodat die ook mee zouden opwarmen.
De unit in de keuken zelf stond uit en de unit boven stond ook aan, maar daar had ik gisteren de beginstand niet van genoteerd en weet daarom het verbruik van die unit niet.
Dat is nog geen 180 watt. 😮 Lekker. Ik had hem dus ook gewoon aan moeten laten staan, inmiddels al bijna net zoveel verbruikt als dat ik het weekend verbruikt zou hebben.

• JDx

JDx

Ben ik ^

xHEMANx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Vanacht was mn verbruik 450 watt dat is 1.5x zoveel als normaal. Gaat het zo hard als het net 1 graad onder nul is?

Ik geef de schuld tot nog toe aan het afgekoelde huis. Daarom wil ik graag weten wat een 24/7 stoker met een 3.5kw unit op setpoint 20 of 21 verbruikt op het moment?
Ik heb een 3,5kW unit, verwarm tot 19 graden en het verdubbeld gewoon rond het vriespunt ten opzichte van 5+ graden bij mij, wel matig geïsoleerd huis.

Begin november was erg zacht, toen zat ik op 4-7kWh eind november op 11-13kWh, half december op 20kWh.

Afgelopen dagen 8, gister al 11.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 17-01-2023 09:56 ]

• Termy

Termy

[...]

Ik heb hier ook last van. Met geen mogelijkheid kan ik het vermogen opvoeren. Powerful geen effect, setpoint hoger geen effect.
Demand control staat uit maar het doet precies hetzelfde als toen het nog op auto stond. Wisselen tussen verwarmen en koelen (werkte wel) en weer verwarmen deed ook niks.

Ze hebben hier een maandje terug of zo de buitenunit op nieuwe voetjes gezet en zo. Zou er misschien een lek zijn ontstaan met het bewegen van de unit? Hoe lang draait jouw airco al en is daar ook recent aan gezeten?

Hoe zou ik een gebrek aan koelmiddel moeten kunnen testen zonder installateur te laten komen?

• xHEMANx
JDx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:50:
[...]

Ik heb een 3,5kW unit, verwarm tot 19 graden en het verdubbeld gewoon rond het vriespunt ten opzichte van 5+ graden bij mij, wel matig geïsoleerd huis.

Begin november was erg zacht, toen zat ik op 4-7kWh eind november op 11-13kWh, half december op 20kWh.

Afgelopen dagen 8, gister al 11.
Nov/dec geen goede data. Had nog geen plug op de airco. Begin dit jaar een stekker aan gemaakt.

Voor het weekend ongeveer 5kwh per dag. Dus iets beter geisoleerd (of kleinere oppervlakte).
Gister al 6kwh vanaf 1400 uur pas aangezet. Maar moest opwarmen van 10 graden en had gister de 18 graden nog niet eens aangetikt. Straks is het weer 4 graden kijken of ik hem weer stabiel op 200watt kan krijgen. 😅

• JDx

JDx

Ben ik ^

xHEMANx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Nov/dec geen goede data. Had nog geen plug op de airco. Begin dit jaar een stekker aan gemaakt.

Voor het weekend ongeveer 5kwh per dag. Dus iets beter geisoleerd (of kleinere oppervlakte).
Gister al 6kwh vanaf 1400 uur pas aangezet. Maar moest opwarmen van 10 graden en had gister de 18 graden nog niet eens aangetikt. Straks is het weer 4 graden kijken of ik hem weer stabiel op 200watt kan krijgen. 😅
Ga gewoon uit van een verdubbeling per dag de komende dagen ten opzichte van afgelopen weken, dan is de schok niet zo groot, je gaat zeker weten veel meer gebruiken O+

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:03
ThaBEN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Kan de MHI35ZS zover terugmodelleren dat die 180W gebruikt? Of gaat hij gewoon af en toe uit.

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-11 17:02
BlazeMuis schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:06:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmilt3_A0ymENsJmkRL5Ka4WU4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFV3gs4PfAaLfqN8OKX68P2v.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de schatting gemaakt van de COP's bij verschillende temperaturen en vergeleken met pellet en stadsverwarming. Beneden de 2 graden wordt het voordeliger om de pellets te stoken (10,95 euro per 15 kg) en 0,40 euro stroomkosten

• ThaBEN
  • Laatst online: 19-10 17:17
banaliteit schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Kan de MHI35ZS zover terugmodelleren dat die 180W gebruikt? Of gaat hij gewoon af en toe uit.
Ik heb alleen de Smart M-Air app ter beschikking. Dus ik kan niet het verbruik met grafiekjes terugkijken. Enkel de beginstand noteren en dat vergelijken met het volgende meetpunt. Hij zal vast af en toe uit zijn gegaan, wat overdag ook wel eens gebeurt.

Maar de MHI35ZS kan inderdaad bij verwarmen terugmoduleren naar 190 watt en bij koelen 170 watt. Dat is zelfs lager dan de kleinere MHI versies. Mede daardoor heb ik 3x deze unit laten plaatsen, zelfs in de keuken waar die eigenlijk overbemeten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3rbuM5ZbHcdHsia8GfQhkzyNdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CZaRW2pzE8TGZrwuiHA9SvK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxTrbMix61emOcuCBtaAVJdBtIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6M42NTZ4sA2GkrIcBJznkU1.jpg?f=fotoalbum_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• BlackShadow
zonnefreak schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:46:
[...]

Je kunt alleen maar een ruimte ontvochtigen door de airco binnen te laten koelen. Nu lijkt het mij niet de bedoeling om het binnen kouder te maken, in deze tijd van het jaar.

Wat je dan beter kunt doen is alles tegen elkaar open zetten en even flink laten doorluchten voor een minuut of 5. Dan zal je vanzelf zien dat je luchtvochtigheid gelijk een stuk minder word. Buiten is het momenteel 86% luchtvochtigheid bij een temperatuur van 6,3 graden. Omdat de buitenlucht nu koud is en deze binnen door de warmtepomp word verwarmt, zal de luchtvochtigheid terug lopen naar ongeveer 50 a 55%. [probeer het maar eens uit.
Ik heb dit geprobeerd in een ruimte met luchtvochtigheid 85-90% (gelijk aan luchtvochtigheid buiten).
Ramen even open op elkaar open zetten en dan enkele graden hoger bijverwarmen (fan op MAX/5).
De luchtvochtigheid zakt tot 70%, maar zakt nadien niet echt verder meer.

Voorlopig is dit al een grote verbetering, nog tips zijn welkom.

• zonnefreak
xHEMANx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:29:

ik stook 24/7 bij deze buitentemperaturen zit ik op setpoint 21 graden op een vermogen van 700 a 750 watt met een 5kW Haier. Als ik het setpoint op 20 graden zet, zit ik op ongeveer 500 watt.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-11 21:29
Laroil schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb de schatting gemaakt van de COP's bij verschillende temperaturen en vergeleken met pellet en stadsverwarming. Beneden de 2 graden wordt het voordeliger om de pellets te stoken (10,95 euro per 15 kg) en 0,40 euro stroomkosten
Ik heb (helaas..) geen pelletkachel, maar wel zonnepanelen :9

Wel interessante grafiek, maar waarschijnlijk niet van toepassing op elke woning, neem ik aan? Isolatie is ook nog een factor, en het te verwarmen oppervlak.

• zonnefreak
BlackShadow schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Ik heb dit geprobeerd in een ruimte met luchtvochtigheid 85-90% (gelijk aan luchtvochtigheid buiten).
Ramen even open op elkaar open zetten en dan enkele graden hoger bijverwarmen (fan op MAX/5).

Kun je die ruimte verder omschrijven? Hoe oud en ongeveer de afmetingen?

• w00key
BlackShadow schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Ja ho. Buiten is het 85% maar wel 0.6 graden. Je moet ventileren en verwarmen, lucht dat warmer is kan meer vocht bevatten, 21 graden @ 85% is 13g water/kg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5wreWqHQdTHmm7NB2ERP0EYdJ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bG3RFWmPSFKub8DdiXLocbis.png?f=user_large

Snelste methode is alles open zetten en alle lucht binnen vervangen door buitenlucht, dan weer opwarmen. Dan zit je in 1 keer op ~25%, maar je muren zijn vast extreem vochtig en niet waterdicht, dan kom je niet zo laag. Maar die kunnen dan tenminste een beetje opdrogen dan.

Of een ontvochtiger halen, dat werkt vele malen sneller en effectiever dan een airco hiervoor misbruiken.
Pagina: 1 ... 300 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic