Advies hydraulisch schema tbv Nibe S2125 i.c.m. SMO S40

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 19:14
Ik ben zelf een lucht/water warmtepomp aan het installeren. In april besteld en afgelopen kerstvakantie geleverd. In de vakantie de fundering gemaakt en de grondleidingen naar binnen gebracht. Nu ben ik het hydraulisch schema aan het maken wat bij mijn situatie past. Daarna wil ik alle onderdelen bestellen om binnen ook alles aan te sluiten.

Over aansluiten heb ik wat vragen:
  1. Wat is de delta T van de warmtepomp en is deze in te stellen?
  2. Zou ik ook een kleinere diameter dan 32mm kunnen toepassen voor de aanvoer en retour leiding? (Totale lengte tussen warmtepomp en buffer ca 20m. Dit betekent 20 liter stilstaand water in standby)
  3. Kan de SMO S40 ook zonder AXC uitbreidingskaart naast een hoofdpomp ook een circulatiepomp aansturen voor de primaire klimaat groep. In alle voorbeelden is deze pomp niet verbonden met de SMO (voorlopig ga ik uit dat ik een externe zoneregeling nodig heb die pomp aan stuurt.)
  4. Heeft iemand ervaring met SMO S40 koppelen met real-time stroomprijzen en overcapaciteit PV panelen
  5. Nog tips/commentaar over bijgevoegd hydraulische schema?
Mijn huidige situatie.
  • CV Houtkachel en ventilatie warmtepomp aangesloten op 500liter buffer. Buffer aangesloten op aanvoer HR ketel. Tapwater wordt puur verwarmd met HR ketel geen koppeling met houtkachel en/of ventilatiewarmtepomp.
  • Vloerverwarming op de begane grond met hydraulisch actieve verdeler vol met roest. .
  • Verdieping radiatoren. (momenteel gebruiken we onze verdieping niet, we slapen met ons gezin op de begane grond)
  • Geen PV panelen. Deze staan op de planning bij vervangen gordingen + dakbeschot van de woning.
  • verbruik 2022 gas: 1024m3 hout: ca 2,5m3
Programma van eisen nieuwe situatie.
  • Gasloos en hout stoken op erg koude dagen met weinig zon.
  • Buitenunit op 20 meter (5m in de tuin, 15m achter knieschot) van buffer vat. Buffervat staat naast huidige verdeler vloerverwarming en badkamer. Andere positie buitenunit is niet mogelijk ivm buren.
  • Geen backup verwarmingselement. Bij koude temperaturen moet ik zorgen dat ik veel hout stook. Ivm met huisdieren is al altijd wel iemand die op ons huis past als we op vakantie gaan en hout kan stoken.
  • Extra isoleren op de verdieping zodat huidige radiatoren werken op lage temperatuur. Desnoods radiatoren bijplaatsen. Dit is op lange termijn als onze dochters een eigen kamer willen.
  • Boost functie voor bijvullen ligbad. Bij lang badderen wil ik het bad kunnen bijvullen met heet water. Niet half warm water uit half lege buffer. Boost functie wil ik ook gebruiken als er met logies veel gedoucht wordt.
  • Energie uit ventilatiewarmtepomp wil ik niet langs buiten unit laten lopen zoals schema's Nibe voorstellen. Ivm energie verlies in lange leidingen.
  • Beveiliging op max aanvoertemperatuur vloerverwarming en max tapwater temperatuur. Door houtkachel kunnen temperaturen flink oplopen.
  • Nieuwe verdeler laag temperatuur warmteafgifte systeem zonder pomp waarop standaard actuatoren passen voor zoneregeling. Nu oud model met zeer onzuinige pomp en geen mogelijkheid tot zoneregeling.
  • Huidige 500 liter buffer gebruiken met verswaterstation voor tapwater bereiding.
  • In de toekomst wil ik onze vijver naast de buitenunit ombouwen tot hottub. En deze verwarming in de zomermaanden met de warmtepomp met overtollige stroom uit PV panelen. Planning is ca 48 panelen op 45grd zuid oriëntatie
  • Mocht ik ooit willen koelen dan zal ik dit doen via kleine extra buffer, aparte verdeler en 4 pijps fancoils, Voorlopig kunnen we nog goed slapen met hitte afgelopen zomers.
Hieronder het schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VpOCW9rth-sOk5r0gO7u8lT29U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXCPpE1lIvzItTFtZNRO1wr9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door tjib op 17-01-2023 10:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:17

bioscrasher

Wie leert, die groeit

De delta T van een warmtepomp wordt mede bepaald door het vermogen van de warmtepomp.
Een enkelcompressor wamtepomp die 30 graden water aangevoerd krijgt kan hier met constante flow en maximaal vermogen x-graden aan toevoegen.

Als je de flow verlaagt (vermogen dat je in het water kunt stoppen is flow maal Delta T) gaat de uittrede omhoog.
Verhoog je de flow, dan gaat de uittrede omlaag.
Als je retour temperatuur oploopt zal de compressor af toeren tot aan zijn minimum en daaronder dan uitschakelen.

Als je temperatuur naar de radiatoren ( met x aan warmte overdracht oppervlakte) omlaag gaat, dan wordt het temperatuurverschil tussen de kamertemperatuur en de intrede temperatuur steeds kleiner waardoor je capaciteit in elkaar stort.
Zie het als een accu: hoe hoger de spanning waarmee je hem laadt, hoe hoger de stroom naar de accu, uiteraard met grenzen.
Je zult met lagere temperaturen geblazen radiatorn nodig hebben zoals de JAGA (er zijn er meer!)

Je aanvoertemperatuur kun je met een meng-injectie opzet prima begrenzen.

Leuk om al die foto's te zien, vraag me alleen af of je het water gewoon laat weglekken of onder de vorstgrens brengt in een soort van grindgat.
Anders wordt het skaten bij aanhoudende koude.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-06 19:14
Mijn hoofdriool loopt 1 meter langs de warmtepomp naar de straat. Ik wilde hem daarop gaan aansluiten. Met een PVC pijpje.

[ Voor 4% gewijzigd door tjib op 17-01-2023 13:34 ]