Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 301 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.357.411 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:52
zonnefreak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Kun je die ruimte verder omschrijven? Hoe oud en ongeveer de afmetingen?
De ruimte is een gerenoveerde ruimte met plat dak, ongeveer 25m² groot met een Mitsubishi Electric MSZ-AP25.

Wat mij opvalt is dat de Airco's bij verwarmen en de temperatuur te hebben bereikt, nog nauwelijks lucht verplaatsen en slechts af en toe even harder blazen (bij koelen is dit niet het geval). Ik zal proberen te verwarmen tot een hogere temperatuur.

[ Voor 28% gewijzigd door BlackShadow op 17-01-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 11:52
w00key schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Ja ho. Buiten is het 85% maar wel 0.6 graden. Je moet ventileren en verwarmen, lucht dat warmer is kan meer vocht bevatten, 21 graden @ 85% is 13g water/kg.

[Afbeelding]

Snelste methode is alles open zetten en alle lucht binnen vervangen door buitenlucht, dan weer opwarmen. Dan zit je in 1 keer op ~25%, maar je muren zijn vast extreem vochtig en niet waterdicht, dan kom je niet zo laag. Maar die kunnen dan tenminste een beetje opdrogen dan.
Duidelijk.
w00key schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:19:
Of een ontvochtiger halen, dat werkt vele malen sneller en effectiever dan een airco hiervoor misbruiken.
Ik ging er dus verkeerdelijk van uit dat een airco even efficient zou ontvochtigen als een ontvochtiger, gezien de hoge mate van ontvochtigen in de zomer.
Echter is dit dus bij koudere weersomstandigheden niet het geval, wat mij na de uitleg hier ook duidelijk is.

Een ontvochtiger lijkt mij inderdaad efficienter hiervoor en zal ook qua stroomkosten efficienter zijn dan telkens de ruimte op te warmen (al slapen ze steeds in de verwarmde ruimte in de winter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:55
BlackShadow schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Duidelijk.

[...]

Ik ging er dus verkeerdelijk van uit dat een airco even efficient zou ontvochtigen als een ontvochtiger, gezien de hoge mate van ontvochtigen in de zomer.
Echter is dit dus bij koudere weersomstandigheden niet het geval, wat mij na de uitleg hier ook duidelijk is.

Een ontvochtiger lijkt mij inderdaad efficienter hiervoor en zal ook qua stroomkosten efficienter zijn dan telkens de ruimte op te warmen (al slapen ze steeds in de verwarmde ruimte in de winter).
In de winter is een ontvochtiger beter door hoe zo'n apparaat werkt - je kan het zien als een airco waar de binnen en buitenunit in 1 blok zit. Je koelt lucht eerst om waterdamp eruit te halen en daarna blaas je datzelfde koude lucht door de "buitenunit" die hitte afgeeft.

Dat laatste raak je kwijt met een echte split unit, dan moet je gekke dingen doen als continu luchten + verwarmen, of heel ver terug koelen en dan weer verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
ThaBEN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Ik heb alleen de Smart M-Air app ter beschikking. Dus ik kan niet het verbruik met grafiekjes terugkijken. Enkel de beginstand noteren en dat vergelijken met het volgende meetpunt. Hij zal vast af en toe uit zijn gegaan, wat overdag ook wel eens gebeurt.

Maar de MHI35ZS kan inderdaad bij verwarmen terugmoduleren naar 190 watt en bij koelen 170 watt. Dat is zelfs lager dan de kleinere MHI versies. Mede daardoor heb ik 3x deze unit laten plaatsen, zelfs in de keuken waar die eigenlijk overbemeten is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah. Ik zie het nu ook. Dus 190 watt is zn zuinigst, of hij moet met pendelen nog minder verbruiken.

Heb wel eens geprobeerd hem zuiniger te laten lopen, maar dat is dus verspilde moeite. 😅

Verbr is momenteel 490 watt setpoint 21. Fan 3.
Ga het hier eerst weer beetje extra opwarmen (muren etc) en dan langzaam terug naar setpoint 20 auto. Kijken of het lukt. 🤔 (Leuk speelgoed)

Wat is jullie verbuik momenteel, met welke setpoint en fanstand? Dank dank.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
Eerste defrost hier ook alweer gehad 8)7 .

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
LED-Maniak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:25:
Eerste defrost hier ook alweer gehad 8)7 .
Oh, nu pas? de LG MU3R19 lijkt met een timer te werken die vrij agressief is gezet, bij paar graden boven nul gaat het al lopen. En de defrost "cancellen" door uit te zetten, dat werkt voor de oil return cycle, werkt niet, hij gaat de volgende keer dan beginnen met defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:14
De eerste voor een offerte is ondertussen langsgekomen.
Ik had me voorgenomen om me niet van de wijs te laten brengen, maar heb het toch laten gebeuren. Hij heeft me dus weer laten twijfelen.
Installateurs van MHI zijn hier in de streek niet te vinden, dus die valt jammergenoeg af.
Blijft nog over een volledige Daikin installatie of Daikin boven gecombineerd met Mitsubishi beneden.

Toen ik zei dat ik beneden een persoonlijke voorkeur had voor de ME Diamond besloten we deze te vergelijken met de Daikin Emura. Hier even de specificaties van beide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5-7spcaSdbKGxYZQbaEWecENiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a0Ncql4cKrUOEkG0QBXaxaXk.png?f=fotoalbum_large

Volgens hem zijn beide even goed om mee te verwarmen omdat ze beide een nominaal vermogen van 4 hebben. Dat de Mitsubishi naar 6,3 kan (t.o.v. de 5,2 van de Daikin Emura) maakt volgens hem niets uit. Naar die bovengrens kijkt hij naar eigen zeggen nooit.

Ook de lagere ondergrens van de Mitsubishi (0,9 t.o.v. de 1,4 van de Daikin Emura) ga ik niet veel van merken. Als de gewenste temperatuur bereikt is gaan beide volgens hem toch gewoon uit. Die Mitsubishi gaat toch nooit op 0,9 draaien, dit is alleen bij opstart. dus het pendelen zou quasi even veel moeten zijn.

Boven volgde hij me wel als ik zei dat ik voor een Daikin multisplit wou gaan omdat deze verder terug kan moduleren dan de ME.

Even een sanity check. Ik ben toch niet gek? Op papier is die Mitsubishi toch duidelijk krachtiger en zal deze minder pendelen? Of mis ik iets?

Ik haat dit. Ik zoek de dingen altijd goed uit en probeer ze te begrijpen. Maar nadien ben ik altijd te onzeker als er zo'n verkoper langs komt die me tegenspreekt en begin ik te twijfelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Omerta op 17-01-2023 13:19 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:59
De mitsubishi electric is inderdaad beter. Je hebt meer vermogen beschikbaar mocht het nodig zijn en hij zal verder terugregelen voordat hij stopt met verwarmen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
Omerta schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:16:
De eerste voor een offerte is ondertussen langsgekomen.
Ik had me voorgenomen om me niet van de wijs te laten brengen, maar heb het toch laten gebeuren. Hij heeft me dus weer laten twijfelen.
Installateurs van MHI zijn hier in de streek niet te vinden, dus die valt jammergenoeg af.
Blijft nog over een volledige Daikin installatie of Daikin boven gecombineerd met Mitsubishi beneden.

Toen ik zei dat ik beneden een persoonlijke voorkeur had voor de ME Diamond besloten we deze te vergelijken met de Daikin Emura. Hier even de specificaties van beide:
[Afbeelding]

Volgens hem zijn beide even goed om mee te verwarmen omdat ze beide een nominaal vermogen van 4 hebben. Dat de Mitsubishi naar 6,3 kan (t.o.v. de 5,2 van de Daikin Emura) maakt volgens hem niets uit. Naar die bovengrens kijkt hij naar eigen zeggen nooit.

Ook de lagere ondergrens van de Mitsubishi (0,9 t.o.v. de 1,4 van de Daikin Emura) ga ik niet veel van merken. Als de gewenste temperatuur bereikt is gaan beide volgens hem toch gewoon uit. Die Mitsubishi gaat toch nooit op 0,9 draaien, dit is alleen bij opstart. dus het pendelen zou quasi even veel moeten zijn.

Boven volgde hij me wel als ik zei dat ik voor een Daikin multisplit wou gaan omdat deze verder terug kan moduleren dan de ME.

Even een sanity check. Ik ben toch niet gek? Op papier is die Mitsubishi toch duidelijk krachtiger en zal deze minder pendelen? Of mis ik iets?

Ik haat dit. Ik zoek de dingen altijd goed uit en probeer ze te begrijpen. Maar nadien ben ik altijd te onzeker als er zo'n verkoper langs komt die me tegenspreekt en begin ik te twijfelen.
De Daikin kan niet tegen kou.

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201770692

Bij -7 hou je 2.22 kW over van de capaciteit, en bij -10 is maar 2.11 kW over, terwijl je juist meer nodig hebt als het vriest.

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199572687

De Mitsubishi houdt bij -10 nog 3.6 kW capaciteit en op -15 nog 3.2 kW leveren.

Als je verwacht 3-4 kW nodig te hebben moet je geen Daikin nemen. Dat gaat gewoon niet, met bevroren buitenunits en constant defrosts als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 138% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:52 . Reden: Indruk van de aanpassing een dag later. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:14
w00key schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:22:
[...]

De Daikin kan niet tegen kou.

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201770692

Bij -7 hou je 2.22 kW over van de capaciteit, en bij -10 is maar 2.11 kW over, terwijl je juist meer nodig hebt als het vriest.

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199572687

De Mitsubishi houdt bij -10 nog 3.6 kW capaciteit en op -15 nog 3.2 kW leveren.

Als je verwacht 3-4 kW nodig te hebben moet je geen Daikin nemen. Dat gaat gewoon niet, met bevroren buitenunits en constant defrosts als gevolg.
Bedankt! Wat een super interessante vergelijking met die links van eurovent!

Nu kan ik de volgend keer toch iets steviger in mijn schoenen (proberen) staan! :P
Gelukkig heb ik wel gezegd dat ik een offerte wou met de ME.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:00
Inmiddels een update in mijn topic:
Is mijn L/L warmtepomp netjes gemonteerd?

Ik ben razend blij met de oplevering !

[ Voor 35% gewijzigd door MXMan op 17-01-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
xHEMANx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Ah. Ik zie het nu ook. Dus 190 watt is zn zuinigst, of hij moet met pendelen nog minder verbruiken.

Heb wel eens geprobeerd hem zuiniger te laten lopen, maar dat is dus verspilde moeite. 😅

Verbr is momenteel 490 watt setpoint 21. Fan 3.
Ga het hier eerst weer beetje extra opwarmen (muren etc) en dan langzaam terug naar setpoint 20 auto. Kijken of het lukt. 🤔 (Leuk speelgoed)

Wat is jullie verbuik momenteel, met welke setpoint en fanstand? Dank dank.
Ik weet even niet of deze laatste vraag specifiek aan mij gericht is of algmeen, maar doorgaans gebruik ik deze settings. (Vanwege de Smart M-Air app kan ik enkel het totaalverbruik van de eerste dag van de maand tot nu zien.)

MHI35ZS Boven
Setpoint 21
Fanstand max
Resulteert in circa 19 graden op de slaapkamers boven.
Verbruik deze maand 46,00 kW

MHI35ZS Keuken
Setpoint 18
Fanstand auto
Resulteert in circa 20 graden in de keuken (dit is overigens met de 2 graden offset gedeactiveerd).
Verbruik deze maand 22,75 kW

MHI35ZS Woonkamer
Setpoint 20-21
Fanstand auto (af en toe max wanneer niemand aanwezig is in de woonkamer)
Resulteert in circa 20 graden in de woonkamer.
Verbruik deze maand 63,25 kW

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
ThaBEN schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Ik weet even niet of deze laatste vraag specifiek aan mij gericht is of algmeen, maar doorgaans gebruik ik deze settings. (Vanwege de Smart M-Air app kan ik enkel het totaalverbruik van de eerste dag van de maand tot nu zien.)

MHI35ZS Boven
Setpoint 21
Fanstand max
Resulteert in circa 19 graden op de slaapkamers boven.
Verbruik deze maand 46,00 kW

MHI35ZS Keuken
Setpoint 18
Fanstand auto
Resulteert in circa 20 graden in de keuken (dit is overigens met de 2 graden offset gedeactiveerd).
Verbruik deze maand 22,75 kW

MHI35ZS Woonkamer
Setpoint 20-21
Fanstand auto (af en toe max wanneer niemand aanwezig is in de woonkamer)
Resulteert in circa 20 graden in de woonkamer.
Verbruik deze maand 63,25 kW
Bedoelde iedereen, maar thx voor de info! 😁

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geloof MelCloud niet meer:

- Gisteren 5°, bewolkt en harde wind: 1 kWh van 6u tot 22u
- Vanochtend rond het vriespunt, intussen 4 graden, amper wind en zonnig (buitenunit staat in de zon): Nu al 4,6 kWh, afgelopen uur bij 4 graden even veel verbruikt dan gisteren tijdens een hele dag (1 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z29DeFVpNkvfv8VGIRUEyiMk8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np7BjFKJ9lJQhi2ch4Ein5KI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 23:00
Sinds vandaag een srk50zs-w inclusief wifi module hangen. Gelijk app en schema's ingesteld. Echter zie je aanpassingen in de app niet terug op de remote van de airco zelf. Is daar nog iets aan te doen? Dat de remote dus synchroniseert met de daadwerkelijke instellingen van de airco zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:39
Spurlie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:41:
Sinds vandaag een srk50zs-w inclusief wifi module hangen. Gelijk app en schema's ingesteld. Echter zie je aanpassingen in de app niet terug op de remote van de airco zelf. Is daar nog iets aan te doen? Dat de remote dus synchroniseert met de daadwerkelijke instellingen van de airco zelf?
Nee, de remote is éénrichtingsverkeer. Heeft ook alleen een IR-zender, geen ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:23
Hier staat de vloerunit (MHI SRF 50 ZSX-W) 24/7 aan op auto stand.
Setpoint 18, kamertemperatuur is nu 21 graden.

Vanaf 1 januari 208 kWh verbruikt, gemiddeld ruim 12 kWh per dag.
Huis is eind jaren 70, veel glas HR++, dak goed geïsoleerd. Ruimte om te verwarmen is ruim 200m3 met hoog plafond (nok van dak op 5,5 meter). Verwarm ook de zolder, door de deur open te houden.

Gisteren 24 kWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-10 10:55
BlazeMuis schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Ik heb (helaas..) geen pelletkachel, maar wel zonnepanelen :9

Wel interessante grafiek, maar waarschijnlijk niet van toepassing op elke woning, neem ik aan? Isolatie is ook nog een factor, en het te verwarmen oppervlak.
Algemeen bruikbaar, ik heb de officiële SCOP waardes bij verschillende temperaturen gebruikt van mijn Daiken FVXM35A/RXM35R gebruikt en de calorische waarden van de pellets en energie van stadsverwarming omgerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
kurkie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:54:

Huis is eind jaren 70, veel glas HR++, dak goed geïsoleerd. Ruimte om te verwarmen is ruim 200m3 met hoog plafond (nok van dak op 5,5 meter). Verwarm ook de zolder, door de deur open te houden.

Met setpoint 18 auto heb je de woonkamer 21 graden, maar ook de rest van het huis verwarmd? Wow.

Wel bijna 4x zo veel gebruik, maar als ik mn airco op 18 auto zet wordt mn kleine woonkamer krap aan 17 graden aan de andere kant vd kamer. Zodra ik de deur naar de gang (en naar boven) open zet, mag je de muts en handschoenen klaar leggen. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Spurlie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:41:
Als je de app gebruikt moet je de remote eigenlijk gewoon weg leggen, met een druk op de knop zet je alle instellingen weer terug naar die van de remote. Behalve het schema volgens mij.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:49
Laroil schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb de schatting gemaakt van de COP's bij verschillende temperaturen en vergeleken met pellet en stadsverwarming. Beneden de 2 graden wordt het voordeliger om de pellets te stoken (10,95 euro per 15 kg) en 0,40 euro stroomkosten
In jouw grafiek blijft het pellet verbruik gelijk bij een buitentemperatuur van -7 tot +12°C :?

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 17-01-2023 17:00 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
kurkie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:54:

nvm :)

[ Voor 14% gewijzigd door Skrunsies op 17-01-2023 18:41 ]

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:38
Netsrek schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Ik zou je installateur hiervoor even contacteren. Als het defect is wellicht garantie?
Gisteren deed hij het gewoon weer. Ik wil eerst even kijken of er softwarematig een voorwaarde voor schakelen is.
Ik meen ergens een keer iets gezien te hebben. Kan mij indenken dat bij bepaalde luchtvochtigheid of wat dan ook de streamer het niet doet om geen ongezonde particles, weet ik wat, te verspreiden. Ik ga het eerst even bijhouden.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohaak
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:23
Termy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Ik heb hier ook last van. Met geen mogelijkheid kan ik het vermogen opvoeren. Powerful geen effect, setpoint hoger geen effect.
Demand control staat uit maar het doet precies hetzelfde als toen het nog op auto stond. Wisselen tussen verwarmen en koelen (werkte wel) en weer verwarmen deed ook niks.

Ze hebben hier een maandje terug of zo de buitenunit op nieuwe voetjes gezet en zo. Zou er misschien een lek zijn ontstaan met het bewegen van de unit? Hoe lang draait jouw airco al en is daar ook recent aan gezeten?

Hoe zou ik een gebrek aan koelmiddel moeten kunnen testen zonder installateur te laten komen?
Mijn Daikin single Ftxmr35 draait nu bijna 1 jaar, er is niets aan gebeurt behalve filters schoonmaken en buitenunit schoonspuiten met tuinslang. Deze is het “vanzelf” weer goed gaan doen misschien mede door de tip hier om de lamellen recht te zetten en de klep meer vooruit ipv naar beneden zodat de lucht meer van de unit afgeblazen werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

Bohaak schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Mijn Daikin single Ftxmr35 draait nu bijna 1 jaar, er is niets aan gebeurt behalve filters schoonmaken en buitenunit schoonspuiten met tuinslang. Deze is het “vanzelf” weer goed gaan doen misschien mede door de tip hier om de lamellen recht te zetten en de klep meer vooruit ipv naar beneden zodat de lucht meer van de unit afgeblazen werd.
De lamellen staan hier net uit het centrum maar bijna recht en de klep laat het ongeveer 45 graden naar beneden blazen zoals hier vaak aangeraden. Het werkte ook gewoon prima zowel in de milde tijden als tijdens de vorst in december, dus vandaar m'n verwarring over wat het nu doet.

Recent had het ook de vreemde neiging om ondanks demand control auto bij een setpoint van 22+ soms op extreem vermogen (bijna 3 kW uit de muur) te draaien voor een paar minuten elke 45 minuten waardoor het pittig warm werd in de kamer. Nu staat demand control alweer even uit omdat het eigenlijk niet heel warm meer wil worden maar dat heeft niks gedaan. Vannacht heeft ie van 11 tot 6 op setpoint 21,5 graden gestaan en toch gaf de kamerthermostaat maar 18,5 aan. Ik heb vandaag voor het eerst de vloerverwarming maar weer aangezet want dit sloeg nergens meer op. Hij weigert gewoon meer dan ~450 W te trekken en ik snap er geen hout van waarom.

Overigens vandaag ook paar uur de spanning eraf gehad maar dat lijkt dus ook niks gedaan te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Termy op 17-01-2023 19:28 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Termy Ik draai sinds 6 weken 3D swing en 24/7 en tot mijn verbazing werkt dat het allerbeste. Ik voel geen wind meer, het is gelijkmatig warm, setpoint klopt precies, fan draait zeer laag binnen (heb een spuug hekel aan dat geluid) en ook niet geheel onbelangrijk........zuinig en een lage compressor snelheid, lees weinig defrost. Dit terwijl ik jarenlang hem op 45 graden recht naar voren had blazen. Nacht 19 graden, 1400 uur 20 graden en 1600 uur 21. Verhogen overdag ivm Cop. Heel die Ecostand totaal niet nodig omdat ik nooit knal.

Gemiddelde verbruik 6 a 7 kWh op 55m2.

Bij echte vorst gaat desondanks nog steeds de HR Ketel aan zoals een paar weken geleden omdat ik dat toch fijnere warmte vindt en bijna net zoveel kost in verbruik voor mij.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 17-01-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:28:
[...]

De lamellen staan hier net uit het centrum maar bijna recht en de klep laat het ongeveer 45 graden naar beneden blazen zoals hier vaak aangeraden. Het werkte ook gewoon prima zowel in de milde tijden als tijdens de vorst in december, dus vandaar m'n verwarring over wat het nu doet.

Recent had het ook de vreemde neiging om ondanks demand control auto bij een setpoint van 22+ soms op extreem vermogen (bijna 3 kW uit de muur) te draaien voor een paar minuten elke 45 minuten waardoor het pittig warm werd in de kamer. Nu staat demand control alweer even uit omdat het eigenlijk niet heel warm meer wil worden maar dat heeft niks gedaan. Vannacht heeft ie van 11 tot 6 op setpoint 21,5 graden gestaan en toch gaf de kamerthermostaat maar 18,5 aan. Ik heb vandaag voor het eerst de vloerverwarming maar weer aangezet want dit sloeg nergens meer op. Hij weigert gewoon meer dan ~450 W te trekken en ik snap er geen hout van waarom.

Overigens vandaag ook paar uur de spanning eraf gehad maar dat lijkt dus ook niks gedaan te hebben.
Heb je niet toevallig met je afstandsbediening de functie “buitenunit stil” aangezet? En zo nee heb je al geprobeerd met de afstandsbediening de airco te bedienen ipv met de app? Lijkt erop alsof de vraagbesturing bij jou blijft hangen ofzo. Zodra je de afstandsbediening gebruikt worden de app gegevens overruled.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLwm8HRq1THsjr_LbP2E3pEKJNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUVZl0n3fA1xU0ck8AaRsadP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Servee op 17-01-2023 19:59 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-10 16:12
Ik heb sinds kort ook in de living 2 daikin units hangen. (stylishen maar als ik het goed begrepen uit maakt de uitvoering niet echt uit) (Living + keuken=88m² + 29m² - 3,5kW en 2,5kw) Ik had al toestellen in de slaapkamers en bureau.

In mijn bureau gebruik ik altijd binnenunti stil waardoor ik heel tevreden was. Rond 16u laat ik de living stevig opwarmen van 18 naar 20 graden (in de app 25 graden maar dat is in realiteit 20 graden). Daarna zet ik de fan op Binnenunit stel. Nu met deze units merk ik dat de andere kant van de living afkoelt naar 18 graden. Ik moet de fan terug harder zetten. Wat ik heel jammer vind want dat is toch veel luider.

Wat zijn andere instellingen? Hoe proberen jullie het geluid te vermijden?

Ik woon in een huis van eind jaren '80 zoldervloer is geisoleerd met Pir, ramen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
illya89 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:06:
Ik heb sinds kort ook in de living 2 daikin units hangen. (stylishen maar als ik het goed begrepen uit maakt de uitvoering niet echt uit) (Living + keuken=88m² + 29m² - 3,5kW en 2,5kw) Ik had al toestellen in de slaapkamers en bureau.

In mijn bureau gebruik ik altijd binnenunti stil waardoor ik heel tevreden was. Rond 16u laat ik de living stevig opwarmen van 18 naar 20 graden (in de app 25 graden maar dat is in realiteit 20 graden). Daarna zet ik de fan op Binnenunit stel. Nu met deze units merk ik dat de andere kant van de living afkoelt naar 18 graden. Ik moet de fan terug harder zetten. Wat ik heel jammer vind want dat is toch veel luider.

Ik woon in een huis van eind jaren '80 zoldervloer is geisoleerd met Pir, ramen nog niet.
Heel simpel, de transport van warmte gaat via lucht, zodra je de lucht begrenst krijg je minder warmte, door meer lucht te transporteren krijg je meer warmte en dus meer geluid. Met deze temperaturen ben je met een LLWP nu eenmaal gebonden aan de ventilator die harder moet draaien bij kouder weer omdat je simpelweg meer warmteverlies hebt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
Servee schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:09:
[...]

Heel simpel, de transport van warmte gaat via lucht, zodra je de lucht begrenst krijg je minder warmte, door meer lucht te transporteren krijg je meer warmte en dus meer geluid. Met deze temperaturen ben je met een LLWP nu eenmaal gebonden aan de ventilator die harder moet draaien bij kouder weer omdat je simpelweg meer warmteverlies hebt.
Geen trucjes om het geluid van de units wat te verminderen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
illya89 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:06:

En daar gaat het al mis, snel willen opwarmen. Zie mijn post hier net boven. En een fan op stil zetten is vanzelfsprekend vragen om problemen zoals egale verwarming en erger ..... hoger verbruik. Behalve in een zeer kleine kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
illya89 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Ja....24/7 stoken met minimale verlaging eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
illya89 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Helaas, je hebt nu eenmaal meer lucht nodig bij koud weer en dat kan alleen bereikt worden door je fan harder te laten draaien. Misschien is de set onder gedimensioneerd t/o je isolatie waardoor je fan harder moet draaien, gezien je setpoint 25 en daadwerkelijke gehaalde temperatuur 20. 24 uur stoken zou een oplossing kunnen zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
Ok, ik zal er maar gewoon aan moet worden.

Wat ik wel merk als je de horizontale uitblaasrichting aanzet hoor je het motortje veel harder draaien dan bij de verticale uitblaasrichting. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Laatst online: 06-10 23:00
Als je de airco als hoofd verwarming wil gebruiken (benedenverdieping), wat zouden jullie dan adviseren als temperatuur voor de nacht?

De installateur adviseerde de airco in de nacht ook gewoon op 18 graden door te laten draaien (zou onder de streep minder verbruiken), maar vraag me af of dat wel echt nodig is. Was zelf aan het denken om de eerste slaap uurtjes de airco op 18 te laten draaien, dan een tijdje helemaal uit en weer een uurtje voor opstaan op 18 starten. Als we dan opstaan weer de temperatuur instellen die we overdag willen hebben.
Wat denken jullie?

Is een srk50zs-w overigens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
illya89 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:19:

Wat ik wel merk als je de horizontale uitblaasrichting aanzet hoor je het motortje veel harder draaien dan bij de verticale uitblaasrichting. Hebben jullie dat ook?
24/7 stoken is heel gewoon hoor met een WP. Al denkt men hier in L/L er vaak anders over.

L/W doet men niet anders en met L/W heb je ook nog eens een betere verdeling van warmte middels vloer en/of radaitoren. Hier verwacht men met 1 kleine unit aan de muur comfortabel en zuinig te stoken door te knallen en dat dan je hele ruimte en massa warm is.

Zoek maar eens in dit topic op 24/7. Hele lappen tekst over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Spurlie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:26:
Als je de airco als hoofd verwarming wil gebruiken (benedenverdieping), wat zouden jullie dan adviseren als temperatuur voor de nacht?

De installateur adviseerde de airco in de nacht ook gewoon op 18 graden door te laten draaien (zou onder de streep minder verbruiken), maar vraag me af of dat wel echt nodig is. Was zelf aan het denken om de eerste slaap uurtjes de airco op 18 te laten draaien, dan een tijdje helemaal uit en weer een uurtje voor opstaan op 18 starten. Als we dan opstaan weer de temperatuur instellen die we overdag willen hebben.
Wat denken jullie?

Terug zoeken aub. Post net hierboven een stuk over 3d en 24/7 MotorBeast in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 17-01-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 13:40
illya89 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:19:

Ja die zetten de meeste ook vast hier. Kies een stand zowel horizontaal als verticaal en niet meer swingen. Verschrikkelijk dat geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illya89
Nism0 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Ja die zetten de meeste ook vast hier. Kies een stand zowel horizontaal als verticaal en niet meer swingen. Verschrikkelijk dat geluid.
Begrijp ik :)
Wat wel zo is wat Mrbeast liet weten is dat de warmte zich dan slechter verspreid door de ruimte

[ Voor 15% gewijzigd door illya89 op 17-01-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Heb je de binnenunit in de hoek hangen? of in het midden?

Volgens mij heb ik het eens geprobeerd 3d auto, maar omdat mijn unit in de hoek hangt, wordt dan de andere kant van de kamer minder goed warm, dan dat ik hem 30% statisch naar links laat blazen.

Miss moet ik het nog eens een kans geven....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

De installateur adviseerde de airco in de nacht ook gewoon op 18 graden door te laten draaien (zou onder de streep minder verbruiken), maar vraag me af of dat wel echt nodig is.
Dit zal per situatie verschillen, maar bij mij is dit absoluut niet het geval. Ik verbruik aanzienlijk minder stroom als ik hem 's nachts uitzet en omdat ik een relatief grote buitenunit heb kom ik daar bijvoorbeeld ook met dit weer nog goed mee weg (heb meer dan voldoende vermogen om het zelfs bij vorst terug op temperatuur te kunnen krijgen). Tuurlijk, hij moet even knallen en verbruikt het eerste uur echt wel even flink wat stroom (~1600 watt zojuist bij inschakelen bij een buitentemperatuur van -1 toen mijn vriendin thuiskwam) maar met een uurtje is het warm en moduleert hij significant terug (let op: als je dit doet is hij vooral dat eerste uur wel goed hoorbaar, maar meestal zijn we dan toch nog aan het koken of bezig met andere huishoudelijke klusjes). Vervolgens zetten we hem 's nachts helemaal uit en zodra ik (of mijn vriendin) terugkom(t) van het werk slingeren we hem weer aan.

Doordat wij doorgaans niet 24/7 verwarmen voelt het wel wat sneller fris aan nadat de unit is uitgeschakeld (want de massa van het huis warmt niet volledig op) dus als je veel thuis bent is een ander stookschema wellicht beter. Ook ervaren sommige mensen in dit topic comfortverlies door stralingskou van bijvoorbeeld muren. Zelf hebben wij hier gelukkig weinig tot geen last van omdat ons bankstel en eettafel (de twee plekken waar we doorgaans zitten) tegen de muur van onze buren (woon in een hoekhuis) aanstaan dus die wordt ook vanaf de andere kant opgewarmd. Voor ons leefritme werkt ad hoc stoken nog tot behoorlijk lage temperaturen het beste / zuinigste.

Ik verwacht dat ons verbruik vandaag op 5,5 à 6 kWh uit zal komen en dan heeft hij van 17:15 tot 0:00 aangestaan. Uiteraard ligt dat verbruik een stukje hoger op dagen dat we langer thuis zijn (bijvoorbeeld thuiswerk- of weekenddagen). Gisteren zaten we bijvoorbeeld ruim 7,5 kWh terwijl het buiten warmer was, maar toen ging hij 's ochtends al aan omdat ik vanuit huis werkte (en heb ik mijn thuiskantoortje mee verwarmd door de unit daar op ventilatiestand te zetten). Bij 24/7 stoken ga ik met deze temperaturen al snel richting de 12 à 15 kWh en met hoeveel wij van huis zijn krijgen we daar weinig tot geen extra comfort voor terug.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:19

Wat denken jullie?

Hoeveel comfort wil je hebben? Ik doe hier een hoekhuis uit 1999 met een enkele SRK25ZSX-W. Setpoint overdag 20 °C (2 graden offset uitgeschakeld), 's nachts helemaal uit. Beneden wordt het ~19 °C, boven ~16 °C.

Ik zou gewoon zelf testen wat je bevalt. Een airco blaast vrijwel direct warme lucht. Sommigen houden niet van de luchtstroom of dat de massa langzaam opwarmt. Ik heb daar zelf geen enkele moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 12:29
MotorBeast schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:38:
@Termy Ik draai sinds 6 weken 3D swing en 24/7 en tot mijn verbazing werkt dat het allerbeste. Ik voel geen wind meer, het is gelijkmatig warm, setpoint klopt precies, fan draait zeer laag binnen (heb een spuug hekel aan dat geluid) en ook niet geheel onbelangrijk........zuinig en een lage compressor snelheid, lees weinig defrost. Dit terwijl ik jarenlang hem op 45 graden recht naar voren had blazen. Nacht 19 graden, 1400 uur 20 graden en 1600 uur 21. Verhogen overdag ivm Cop. Heel die Ecostand totaal niet nodig omdat ik nooit knal.

Gemiddelde verbruik 6 a 7 kWh op 55m2.

Bij echte vorst gaat desondanks nog steeds de HR Ketel aan zoals een paar weken geleden omdat ik dat toch fijnere warmte vindt en bijna net zoveel kost in verbruik voor mij.
Ik ga 3D auto ook eens een kans geven voor een paar dagen, 2-3, icm 24/7. Al denk ik niet dat dat efficiënt gaat werken in mijn geval gezien de locatie van de unit. Ik had hem nu 45 graden naar beneden staan icm één tikje naar rechts, zodat ie rechtdoor en iets meer richting de kamer blaast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtc8RRH6JKgJxPop7XnYuGgu_ZE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NX9ktkyV2gC9Fszp4C7BFtOQ.png?f=fotoalbum_tile

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023

Wat denken jullie?

In koude periodes (<5gr) laat ik 'm 24/7 draaien op 20 met wat nachtverlaging naar 18. Vind ik comfortabeler, maar verbruikt ook flink.

Op warmere dagen stook ik alleen wanneer ik warmte nodig heb, maar laat 'm dan wel al een uurtje eerder beginnen.

Is dit het beste? Geen idee, het bevalt mij goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Riggard op 17-01-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga niet voor 24/7, als ik Melcloud kan geloven was er vanochtend een piek van 1 kWh en de rest van de dag elk uur een halve kWh (behalve om 15u, jammer dat ie afrondt). Morgen gaat mijn vrouw weer werken, met 24/7 zouden we vanaf 22u tot morgen 16u om het uur een halve kWh verbruiken, dat is 9 kWh! Dat is meer verbruik bij afwezigheid dan bij aanwezigheid en ws. ook meer slijtage en stoffige filters. 's Nachts hebben we sowieso weinig verlies en vanaf een lagere temperatuur koelt het veel trager af met buren die een hele dag verwarmen. De piek morgen om 16 uur zal alvast geen 9 kWh bedragen en na een uur is het voldoende opgewarmd. Als ik net buiten gefietst heb doe ik zelfs mijn trui uit wanneer ik thuis kom, ook als het nog niet helemaal opgewarmd is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th6Gws5v9r496KMOlEsohTnqIP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1CBiGROQtv7mIniAfdIOkvtc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Riggard schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:05:
[...]

In koude periodes (<5gr) laat ik 'm 24/7 draaien op 20 met wat nachtverlaging naar 18. Vind ik comfortabeler, maar verbruikt ook flink.

Op warmere dagen stook ik alleen wanneer ik warmte nodig heb, maar laat 'm dan wel al een uurtje eerder beginnen.

Is dit het beste? Geen idee, het bevalt mij goed.
Het beste bestaat denk ik niet (lees alle comments maar eens op 24/7 zoeken), maar ik wens hetzelfde comfortgevoel als met CV. Met hard opstoken van bijvoorbeeld 18/19 graden naar 21 graden ga je dit in mijn beleving niet bereiken. Zeker niet met hier -3 buiten. Eer dat mijn unit dan stopt met standje storm op 55m2 ben ik (vind ik) veel te lang bezig, voelt het niet behagelijk ondanks dat de thermostaat 21 aangeeft en vergis je niet stook je je in aanvang krom met zulke lage temperaturen in de morgen met bijbehorende defrosts. Al verstook ik 10 of 15 kWh, vergelijk het morgens eens met je HR Ketel en zet die eens aan met dezelfde uren met nachtverlaging.

Net even mijn log bekeken en compressor draait nu 14hZ = laagste niveau = zuinigste manier voor compressor= 300wH. Zet ik hem in de nacht uit zeg 00.00 uur moet ik hem om 06.30 uur weer laten starten met een compressor volle bak=800wH gedurende zeg zo'n 2 uur kan ik dus normaal gesproken 5 uur voor stoken is minimale winst bij uit zetten........met minder comfort.

NB: heb goed geisoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Nism0 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Ik weet niet wat je hebt, maar ik hoor mijn Daikin echt niet swingen. Die houdt zeker van muziek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
xHEMANx schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:10:
[...]

Heb je de binnenunit in de hoek hangen? of in het midden?

Volgens mij heb ik het eens geprobeerd 3d auto, maar omdat mijn unit in de hoek hangt, wordt dan de andere kant van de kamer minder goed warm, dan dat ik hem 30% statisch naar links laat blazen.

Miss moet ik het nog eens een kans geven....
Zoals ik alle anderen hier altijd ook heb geadviseerd........centraal in de kamer. Een unit hoort niet in een hoek van een woonkamer. Of de ruimte moet klein zijn (minder dan 30m2).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MotorBeast schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 23:33:
[...]

Zet ik hem in de nacht uit zeg 00.00 uur moet ik hem om 06.30 uur weer laten starten met een compressor volle bak=800wH gedurende zeg zo'n 2 uur kan ik dus normaal gesproken 5 uur voor stoken is minimale winst bij uit zetten........met minder comfort.
Maar dan overbrug je een periode van slechts 6u. Bij ons gaat de verwarming om 22u uit, 's ochtends vinden we niet lang genoeg om te starten en 's avonds komen we pas rond 17/18u weer thuis. Dan gaat het over een periode van 18/19u. Ik laat hem starten om 16u, toevallig ook het warmste deel van de dag, dus normaal gezien geen defrosts nodig. Nu met helder weer helpt het ook dat de buitenunit in de zon hangt én dat de zon wat heeft geholpen door binnen te schijnen. Het zwaarste deel, de opstart, gebeurt dus op het meest ideale tijdstip van de dag.

Als we binnenkort zonnepanelen hebben zouden we op weekdagen starten rond de middag, om zo veel mogelijk zonne-energie te gebruiken en weer uitzetten rond 17/18u, dan blijft het warm genoeg tot 22u als we het in de namiddag een graadje hoger zetten. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:29:
[...]

Ik laat hem starten om 16u, toevallig ook het warmste deel van de dag, dus normaal gezien geen defrosts nodig.
Dat niet alleen, de unit draait ook efficienter met hoge COP. Verschil tussen -5 °C en +5 °C is ongeveer een factor 2 (afhankelijk van je unit), dan kun je op het warmste deel van de dag 2 keer zo lang draaien voor hetzelfde geld. Maar zoals je al aangaf, je aanwezigheid speelt ook een grote rol. Stoken in de tijd dat je er niet bent of slaapt, is eigenlijk puur verlies. Prima om van tevoren op te warmen zodat je eenmaal thuis gelijk comfort hebt, maar als het opwarmen b.v. 2 uur duurt, dan heeft het geen zin om die tijd langer te maken. We stoken uiteindelijk voor onszelf en niet voor het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 16:33
Dit is mijn 3e jaar met lucht/lucht verwarmen. Uit logging van vorig jaar zie ik in januari een verbruik van 700kWh Dat is ruim over het plafond heen. Op een dag van 10º gebruik ik 6kWh voor verwarmen en bij 0º is het 15kWh.
Dan kan ik dus €13.80 per dag aan energie direct aftikken.
Nu gebruik ik de warmtepomp niet meer. Als backup heb ik een 'Chinese diesel heater' gekocht. Het verbruikt 1 a 1.5 liter per dag. Voor dit jaar is dit toch een beter keuze.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:29:
[...]

Maar dan overbrug je een periode van slechts 6u. Bij ons gaat de verwarming om 22u uit, 's ochtends vinden we niet lang genoeg om te starten en 's avonds komen we pas rond 17/18u weer thuis. Dan gaat het over een periode van 18/19u. Ik laat hem starten om 16u, toevallig ook het warmste deel van de dag, dus normaal gezien geen defrosts nodig. Nu met helder weer helpt het ook dat de buitenunit in de zon hangt én dat de zon wat heeft geholpen door binnen te schijnen. Het zwaarste deel, de opstart, gebeurt dus op het meest ideale tijdstip van de dag.

Als we binnenkort zonnepanelen hebben zouden we op weekdagen starten rond de middag, om zo veel mogelijk zonne-energie te gebruiken en weer uitzetten rond 17/18u, dan blijft het warm genoeg tot 22u als we het in de namiddag een graadje hoger zetten. Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren :)
Hetzelfde hier inderdaad, ons stookregime komt behoorlijk overeen met die van jou zo te zien. Wij zijn te weinig thuis om 24/7 stoken interessant te laten zijn. Het gebruikt hier een bak meer stroom (al snel het dubbele) en 75% van de dag wordt het huis op temperatuur gehouden voor de kat z'n viool. Het viel me de vorige koude periode in december alleen wel op dat veel mensen in dit topic hun huis niet meer warm kregen met ad hoc stoken, wat misschien te maken heeft met het feit dat er in dit topic doorgaans relatief kleine units worden aangeraden omdat ze verder terug kunnen moduleren. Dat kan een heel goede keuze zijn als je veel thuis bent en 24/7 wil stoken, maar als je veel van huis bent raak je daarmee wel je ad hoc stookmogelijkheid kwijt als het buiten vriest. Daarom blijft het zo lastig om units aan te raden zonder dit soort details te weten.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
MiBe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Hetzelfde hier inderdaad, ons stookregime komt behoorlijk overeen met die van jou zo te zien. Wij zijn te weinig thuis om 24/7 stoken interessant te laten zijn. Het gebruikt hier een bak meer stroom (al snel het dubbele) en 75% van de dag wordt het huis op temperatuur gehouden voor de kat z'n viool. Het viel me de vorige koude periode in december alleen wel op dat veel mensen in dit topic hun huis niet meer warm kregen met ad hoc stoken, wat misschien te maken heeft met het feit dat er in dit topic doorgaans relatief kleine units worden aangeraden omdat ze verder terug kunnen moduleren. Dat kan een heel goede keuze zijn als je veel thuis bent en 24/7 wil stoken, maar als je veel van huis bent raak je daarmee wel je ad hoc stookmogelijkheid kwijt als het buiten vriest. Daarom blijft het zo lastig om units aan te raden zonder dit soort details te weten.
Ik denk dat ze het wel warm kunnen krijgen, maar wel met een veel hogere setpoint.

Als ik de nacht niet doorstook, wordt het hier onder de 14 graden, wat resulteert in koude muren en meubels, die allemaal kou afgeven en mn warme lucht afkoelen. Als ik hem dan op 20 of 21 auto zet (mn normale stand voor overdag), krijg ik het hier niet meer warm. Dan moet ik echt wel gaan stoken op 23, 24. En dat is veel meer verbruik, wat ik kan afstrepen tegen mn nacht verbruik.

Daarbij is hier bijna altijd wel iemand thuis. Dus dat scheelt ook weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04
MarkV6 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:35:
Dit is mijn 3e jaar met lucht/lucht verwarmen. Uit logging van vorig jaar zie ik in januari een verbruik van 700kWh Dat is ruim over het plafond heen. Op een dag van 10º gebruik ik 6kWh voor verwarmen en bij 0º is het 15kWh.
Nu gebruik ik de warmtepomp niet meer. Als backup heb ik een 'Chinese diesel heater' gekocht. Het verbruikt 1 a 1.5 liter per dag. Voor dit jaar is dit toch een beter keuze.
Volgens mij maakt dat voor het plafond niet uit als je 1 maand erboven zit. Je hebt nu meer verbruikt dan wat je plafond is, maar dat compenseer je de komende maanden wel weer.

Wanneer verwacht je de jaaropgave? Als dat in Februari is...ben je wel de pineut, maar als dat na de zomer is heb je genoeg maanden om te compenseren.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:53
het vriest weer jongens :) 8)7 defrost en meer stroom verbruik...... |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:53
PASware schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Volgens mij maakt dat voor het plafond niet uit als je 1 maand erboven zit. Je hebt nu meer verbruikt dan wat je plafond is, maar dat compenseer je de komende maanden wel weer.

Wanneer verwacht je de jaaropgave? Als dat in Februari is...ben je wel de pineut, maar als dat na de zomer is heb je genoeg maanden om te compenseren.
wij zaten voorhen elke maand op het plafond ( 7 dagen thuis en werk in loon dienst thuis ) dus nu komt daar de pomp bij en dat gaat dan flink aantikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:04
Maxwp schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:49:
[...]

wij zaten voorhen elke maand op het plafond ( 7 dagen thuis en werk in loon dienst thuis ) dus nu komt daar de pomp bij en dat gaat dan flink aantikken
Geen zonnepanelen? Als je voorgaande maanden al hoog zat kan het vervelend worden.

Al gedacht aan dynamisch uurtarief?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Maxwp schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:49:
het vriest weer jongens :) 8)7 defrost en meer stroom verbruik...... |:( |:(
Wat is het probleem? 12 kWh per dag. Peanuts. Een HR ketel verbruikt nu ook meer. Oplossing, dikke trui aantrekken en op 16 graden zetten. 8)

24/7 stoken. Heb hier maar om de 3 uur een defrost.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 18-01-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:59
MarkV6 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:35:
Werkt zo’n diesel heater een beetje goed? Wist niet dat het bestond, maar lijkt mij wel ideaal voor in de schuur als ik bezig ben met deze temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 16:33
BlazeMuis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Werkt zo’n diesel heater een beetje goed? Wist niet dat het bestond, maar lijkt mij wel ideaal voor in de schuur als ik bezig ben met deze temperaturen.
Door de positive reviews op YT heb ik die aangeschaft, en het werkt uitstekend. Ik heb geen gas meer dus wilde toch een backup hebben. De compressor is al 2x stuk geweest.

Mijn jaar rekening komt inderdaad in maart waardoor de winterpiek niet door de zonnepanelen wordt afgeschaafd.
En energie direct wil de jaar rekening niet verplaatsen. De kans is ook vrij groot dat de kWh prijs in de zomer weer lager is zodat ik toch een groot deel van de € 0.91 moet betalen.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
BlazeMuis schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Klein beetje ot, maar ik heb iets soortgelijks (eberspächer D3L C) in de camper, en dat werkt echt geweldig. Zijn wat lawaaiig, maar qua vermogen zeer indrukwekkend.

In Oost Europa zitten die dingen bijna standaard in vrachtwagens, hijskranen en dergelijk materieel. Ook in boten wordt het veel toegepast. Het concept is dus wel beproefd.

Enige waar je op moet letten in de schuur is je montage, je moet die rook naar buiten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:03

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:En terug naar L/L WP!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:29
Martin7182 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:55:
[...]

Dat niet alleen, de unit draait ook efficienter met hoge COP. Verschil tussen -5 °C en +5 °C is ongeveer een factor 2 (afhankelijk van je unit), dan kun je op het warmste deel van de dag 2 keer zo lang draaien voor hetzelfde geld. Maar zoals je al aangaf, je aanwezigheid speelt ook een grote rol. Stoken in de tijd dat je er niet bent of slaapt, is eigenlijk puur verlies. Prima om van tevoren op te warmen zodat je eenmaal thuis gelijk comfort hebt, maar als het opwarmen b.v. 2 uur duurt, dan heeft het geen zin om die tijd langer te maken. We stoken uiteindelijk voor onszelf en niet voor het huis :)
Bedenk wel dat massa zich niet zo makkelijk laat opwarmen en daarmee een oncomfortabel tochthok kan worden.

Hier maakt het maar amper 5% uit, dit huis is dan ook "luchtdicht".
Ik laat het huis niet verder afkoelen dan 2 graden.

Het redementsverlies tussen -5 en +5 is ook maar erg minimaal.
Wanneer je 2 weken laat doorverwarmen met minimaal verlaging zul je merken dat de airco ineens een stuk minder energie gaat gebruiken.

Je muren en objecten in de ruimte werkt als een "spons".

wanneer de overdag temperaturen richting 4 graden gaat laat ik hem hier aan staan met een kleine nachtverlaging gezien het huis anders teveel afkoelt.

Een defrost is om de 5u ongeveer als ik dat doe, laat ik hem volle bak werken door ad-hoc verwarming slaat de buitenunit vlot dicht door om de 45 minuten de-frost.

De capaciteit is hier wel voldoende, als ik wil dat het 24 graden wordt in huis binnen korte tijd kan dat gewoon maar dan wordt er wel 1600 watt getrokken van het net ipv 300 watt.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2023 12:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Bedenk wel dat massa zich niet zo makkelijk laat opwarmen en daarmee een oncomfortabel tochthok kan worden.

Hier maakt het maar amper 5% uit, dit huis is dan ook "luchtdicht".
Ik laat het huis niet verder afkoelen dan 2 graden.

Het redementsverlies tussen -5 en +5 is ook maar erg minimaal.
Wanneer je 2 weken laat doorverwarmen met minimaal verlaging zul je merken dat de airco ineens een stuk minder energie gaat gebruiken.

Je muren en objecten in de ruimte werkt als een "spons".

wanneer de overdag temperaturen richting 4 graden gaat laat ik hem hier aan staan met een kleine nachtverlaging gezien het huis anders teveel afkoelt.

Een defrost is om de 5u ongeveer als ik dat doe, laat ik hem volle bak werken door ad-hoc verwarming slaat de buitenunit vlot dicht door om de 45 minuten de-frost.

De capaciteit is hier wel voldoende, als ik wil dat het 24 graden wordt in huis binnen korte tijd kan dat gewoon maar dan wordt er wel 1600 watt getrokken van het net ipv 300 watt.
Helemaal mee eens. Het blijft opvallend te lezen dat de "ervaren" gebruikers bijna allemaal hetzelfde stookregime hebben en de nieuwe gebruikers hier het er niet mee eens zijn. Totdat ze zelf een paar jaar verder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Ja ho, hier stook ik een combinatie van bijna constant en incidenteel en ik ben al ~2000 kWh verder. Beetje kort door de bocht om te zeggen dat alle "ervaren" airco users 24/7 verwarmen.

De woonkamer wordt afhankelijk van temperatuur en wind buiten tussen de 10 en 20 uur verwarmd, de tijdblokken 0700-0900 en 1600-1800 sla ik altijd over en dat gaat prima.

Boven verwarm ik alleen dagelijks kort en met een halve kWh en 15-30 minuten kan ik het verwarmen van 18 tot 20 graden, gemeten op nachtkastje hoogte buiten de airflow. Meer is niet nodig, ik ga dat ding echt niet de hele dag aan laten.

Als het echt koud wordt a la afgelopen december stook ik langer met alle deuren open om de verdiepingen op 18 graden te houden, dat is nu nog niet nodig, de warmtebuffer opgebouwd in de afgelopen weken is nog voldoende, met alles uit voor bijna 24 uur meet ik nog 18 graden, pas bij ~17 is het tijd om er iets aan te doen.

Gemiddelde duty cycle van de 3 units is 30%, beneden tussen de 20-80%, boven 10%. Ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik dit beste combineer met dynamische tarieven en live CO2 emissiefactor (g/kWh) data.

Tot nu toe lijkt extra opstoken als het goedkoop is redelijk te kloppen met minimaliseren van CO2 uitstoot, en pieken mijden werkt ook redelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD-vmW17VSmpy-wmlOBsdjwT66s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x6pa5UjCBnQSjTZQ42QGKJOF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zg0ZrLzKrlE6yvyIi_X20sjMkWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hRmvrNeGwi5ptx9zNHXDLtfV.png?f=fotoalbum_large

"Nachtverhoging" toen stroom op €0/kWh stond was een goede zet voor CO2 en je ziet elke dag wel 2 pieken waar extra gas/kolen wordt verbrand. Nu is de er geen wind en blijft de uitstoot op daluren rond 400g/kWh hangen tot de zon schijnt. Maar hey, ik kan vandaag goedkoop en milieuvriendelijk extra opwarmen, vanaf nu tot de avondpiek.

Dat doe ik door de airco aan te zetten, maar als het al aan staat kan je altijd de setpoint met 0.5-1 graden hoger zetten.

Sources: https://app.electricitymaps.com/ en https://co2monitor.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@w00key Ik stook ook niet altijd 24/7 alleen bij forse koude, grens 5 graden buiten overdag.

Ik doe dat toch nog netjes met 1200 kWh op 140m2 voor een heel jaar (plus vorig jaar zo'n 1,5 m3 hout, Hout is ook niet goedkoop meer). Dan zou ik op zo'n 1500kWh uitkomen schat ik zonder hout tegen nog €0,27.

24/7 overigens alleen de woonkamer. Adhoc boven (en dat vreet dan stroom met deze temperaturen buiten). Drama Cop bij adhoc maar wil niet in een warme fohn liggen in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:52:
[...]

24/7 stoken. Heb hier maar om de 3 uur een defrost.
Wat is er tegen een defrost? Bovendien, om de 3 uur defrost zijn er 8 per dag.
Het gaat denk ik meer om 'waar voor je geld', dus het genot gedeeld door de kosten. Adhoc opwarmen met een paar defrosts kan voor sommigen gewoon prima zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:58:
@w00key Ik stook ook niet altijd 24/7 alleen bij forse koude, grens 5 graden buiten overdag.

Ik doe dat toch nog netjes met 1200 kWh op 140m2 voor een heel jaar (plus vorig jaar zo'n 1,5 m3 hout, Hout is ook niet goedkoop meer). Dan zou ik op zo'n 1500kWh uitkomen schat ik zonder hout tegen nog €0,27.

24/7 overigens alleen de woonkamer. Adhoc boven (en dat vreet dan stroom met deze temperaturen buiten). Drama Cop bij adhoc maar wil niet in een warme fohn liggen in de nacht.
Dan komt dat redelijk overeen toch met wat iedereen zegt, incidenteel tot het te koud is, dan langer aan laten; met een paar uitzonderingen van mensen die de woonkamer maar een paar uur per dag gebruiken is dat de standaard.

Dat laatste doe ik dus boven, even na de avond piek kort opstoken en het is klaar voor de nacht.

Re: drama COP, sja ik weet niet hoe dat *precies* werkt voor je airco maar de mijne doet op full power dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OJz3fCmIPJJ6JDSJr3oCYgsuo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nx2h4Yy0Sz4pj3XFfafDm5xy.png?f=user_large

Daar word ik niet zo bang van, als het rond de vriespunt op max toerental nog een COP van 3.6 heeft. Overigens warm ik boven op met ~800W, dus dat is niet eens half van de 0° x 20° PI van 1.78 kW, dus in de praktijk is incidenteel stoken COP is nog hoger dan in de tabel.

Het is nu 5 graden buiten dus ik kan als ik echt haast heb op max speed de warmtebuffer bijvullen op 6.33 kW @ COP van bijna 4.6. Dat doe ik niet, het wordt dan meteen een sauna, maar het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Er is ook een tussenweg: bij afwezigheid 1 of meerdere graden verlagen, dan zal je afhankelijk van de buitentemperatuur zelden (bij bvb. 4 graden verlaging) tot vaak (bij bvb. 1 graad verlaging) bijverwarmen als je niet thuis bent. Als je vaak thuis bent kies je best een kleine verlaging, als je voltijds werkt en het is 's ochtends nog warm genoeg, dan kan je een grotere verlaging kiezen.

De isolatie van de woning doet er eigenlijk niet veel toe: bij een slecht geïsoleerde woning en veel verlaging (of uit) zal je veel besparen, maar worden je muren en meubels wel zo koud als een steen. Bij een goed geïsoleerd huis kan je een kleine verlaging kiezen zonder je blauw te betalen, maar het verschil met een grote verlaging (of uit) is dan toch niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Het gaat denk ik meer om 'waar voor je geld', dus het genot gedeeld door de kosten. Adhoc opwarmen met een paar defrosts kan voor sommigen gewoon prima zijn.
Het kan wel irritant zijn als je een te kleine buitenunit heb, het wordt dan koud-warm-koud elk uur. De Daikin "3.5" zijn daar niet zo goed in, die hebben maar net iets meer dan 2 kW vermogen als het vriest, itt LG en MHI die bijna full power hebben tot -7/-10, voor andere merken heb ik niet uitgezocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Zelf weer een automatiseringsstapje gedaan. Wat ik nu heb:

- Airco gaat s'ochtends vanzelf aan als het onder de 19 graden is, tenzij we beide buitenshuis werken (op basis van agenda)
- Airco gaat s'nachts vanzelf uit, tenzij de buitentemperatuur onder de 5 graden ligt om 23:00, dan 24/7 stoken
- De nest-thermostaat-temperatuur wordt als temperatuursensor gebruikt voor de interne meting van de airco
- en nieuw: De fan-snelheid voor de binnenunit wordt nu dynamisch aangepast. Hoe groter het verschil tussen gemeten temperatuur en gewenste temperatuur, hoe hoger de fanspeed. Want hogere indoor fanspeed = hogere COP en betere spreiding. Als de temperatuur bijna gehaald is, kan de fanspeed ook wel omlaag (ook al doet die dat zelf ook wel deels).

Ik wil eigenlijk nog meerdere temp-sensoren plaatsen en dan kijken hoe goed de warmte word verspreid op deze manier O-) En eventueel de fanspeed schakelen op basis van het temperatuurverschil aan de ene kant van de kamer TOV de andere kant van de kamer.

De airco hangt nu eenmaal in een hoek van een L-vormige woonkamer. 2e unit "kon" niet en centraler ophangen ook niet. Plus dat ik dit soort dingetjes leuk vind om te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weslleyy
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-02-2024
Hallo allemaal.

Ik heb toch een vraagje. Heb een matig geïsoleerd huis en merk dat mijn 5kw lg moeite heeft als het rond het vriespunt komt(vrijstaande woning. flinke grote woonkamer + open keuken) . Ik ga uiteraard verder isoleren.

Soms stook ik wat bij met de cv. Nu is mijn vraag wat is nu beter hem gewoon aan laten elke dag/nacht zodat de massa warm word en niet zover afkoelt. Word toch een graad of 13 als ik smorgens opsta en dan stook ik hem weer op. Boven hangt eem 3.5 op de slaapkamer en die zet ik alleen effe een half uurtje voor het slapen aan daar hoef ik het niet zo warm.

In december 380 kw verbruikt (wel veel thuis geweest) nu weer 2 a 3 dagen op kantoor aan het werk.

Kom er dus niet helemaal uit hoe het zo behaagelijk mogelijk te maken zonder te veel te gebruiken.(gelukkig wel panelen nu sinds kort). Vraag me af hoe andere dit doen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:36
weslleyy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:27:

Ik heb toch een vraagje. Heb een matig geïsoleerd huis en merk dat mijn 5kw lg moeite heeft als het rond het vriespunt komt.

Nu is mijn vraag wat is nu beter hem gewoon aan laten elke dag/nacht zodat de massa warm word en niet zover afkoelt. Word toch een graad of 13 als ik smorgens opsta en dan stook ik hem weer op.

Kom er dus niet helemaal uit hoe het zo behaagelijk mogelijk te maken zonder te veel te gebruiken.
Wat heb je zelf al gevonden in dit topic? ;) Het staat vol met ervaringen m.b.t. adhoc of 24/7 stoken.
Zelfs letterlijk nog een paar berichten boven deze.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door GermanPivo op 18-01-2023 13:33 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weslleyy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:27:
Hallo allemaal.

Ik heb toch een vraagje. Heb een matig geïsoleerd huis en merk dat mijn 5kw lg moeite heeft als het rond het vriespunt komt(vrijstaande woning. flinke grote woonkamer + open keuken) . Ik ga uiteraard verder isoleren.

Soms stook ik wat bij met de cv. Nu is mijn vraag wat is nu beter hem gewoon aan laten elke dag/nacht zodat de massa warm word en niet zover afkoelt. Word toch een graad of 13 als ik smorgens opsta en dan stook ik hem weer op. Boven hangt eem 3.5 op de slaapkamer en die zet ik alleen effe een half uurtje voor het slapen aan daar hoef ik het niet zo warm.

In december 380 kw verbruikt (wel veel thuis geweest) nu weer 2 a 3 dagen op kantoor aan het werk.

Kom er dus niet helemaal uit hoe het zo behaagelijk mogelijk te maken zonder te veel te gebruiken.(gelukkig wel panelen nu sinds kort). Vraag me af hoe andere dit doen.

Alvast bedankt!
Als je nog gasverwarming hebt zou ik die bij de laagste temperaturen blijven gebruiken, 's Ochtends of op heel koude dagen. De airco kan je dan laten overnemen in de namiddag of avond wanneer de COP hoger is en 's nachts gas op een lager pitje laten draaien, tot je huis beter geïsoleerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:19:
[...]

Het kan wel irritant zijn als je een te kleine buitenunit heb, het wordt dan koud-warm-koud elk uur. De Daikin "3.5" zijn daar niet zo goed in, die hebben maar net iets meer dan 2 kW vermogen als het vriest, itt LG en MHI die bijna full power hebben tot -7/-10, voor andere merken heb ik niet uitgezocht.
Ik heb de 3,5kw unit.

Daikin heeft inderdaad wanneer het vriest de rem erop gaat, maar het blijft rendabel om tot -10 door te verwarmen.

Tot-12 ging in praktijk prima hier(kouder is het nog niet geweest).

Buitentemp warmteafgifte COP
-15 1,79kw 2,7
-10 2,17kw 3,2
-5 2,56kw 3,5
0 3,46kw 3,7
6 4,00kw 4
10 4,36kw 4,2

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Ik reageerde toch ook op iemand die defrost een probleem vond. :? Ik niet. Hoort bij het systeem. Verder heb ik er nu geen 8 vandaag maar afgelopen nacht tot 10.00 3 stuks.

Ik postte verder ook dat ik het comfort wens van een cv systeem, dus van 12 kWh per dag lig ik niet wakker. Ik ga niet in een kamer zitten waar de lucht 20 graden is maar door de koude elementen om je heen het nog steeds kil aanvoelt. Als een ander daar blij van wordt, vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:38:
[...]

Ik heb de 3,5kw unit.

Daikin heeft inderdaad wanneer het vriest de rem erop gaat, maar het blijft rendabel om tot -10 door te verwarmen.

Tot-12 ging in praktijk prima hier(kouder is het nog niet geweest).

Buitentemp warmteafgifte COP
-15 1,79kw 2,7
-10 2,17kw 3,2
-5 2,56kw 3,5
0 3,46kw 3,7
6 4,00kw 4
10 4,36kw 4,2
Vroeger was het L/L topic het Daikin topic En nu het MHI topic. 8) Het maakt onderling weinig tot niets uit.

Ik heb met de "horror" winter een paar jaar geleden ook gewoon met mijn Daikin Perfera 4,2 door kunnen stoken. Boven een 2,5 en een 2 en ook geen probleem. Behalve dan, vind ik, het comfort. Vandaar dat ik met zulke temperaturen dan wel eens de houtkachel erbij stook in de avond. Daar kan niets tegenaan wbt warmtebeleving.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:59
Wat je ziet in dit topic is een wellus-niettus discussie rondom 24/7 stoken of niet. Je kunt niet bepalen voor de ander wat het beste werkt, simpelweg omdat er zoveel variabelen zijn die meespelen:

- Type huis (tussenwoning met goed stokende buren, 2 onder 1 kap, vrijstaand)
- Ligging van het huis (vol op de wind erop of niet)
- Instraling van de zon (lig je op zuid met veel glas bijv?)
- Oppervlakte en inhoud van de te verwarmen ruimte
- De ruimte zelf (vierkant, L-woning, U-woning, etc)
- Hoge plafonds vs lage plafonds sinds 2003 is dat minimaal 2m60 daarvoor 2m40 (of soms iets minder)
- Isolatiewaarden
- Type ventilatie (WTW, vs regulier, vs geen)
- Type L/W installatie en capaciteit (de ene L/W installatie is de andere niet)
- Plaatsing van de unit(s)
- etc etc etc

Daarnaast vindt Pietje het prima om de ruimte op 18 graden te houden terwijl Jantje het graag 22 graden heeft. 1 graad verschil maakt al een hele boel uit. De ander is in verhouding veel meer thuis en de ander juist weer niet.

Kortom je kan niet altijd stellen dat oplossing X voor alles en iedereen op dezelfde manier werkt. Het beste is om zelf te gaan meten onder gelijkomstandigheden en daaruit zelf je conclusie te trekken.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
Ik houd per dag mijn verbruik bij vanaf de Essent app. Daarnast ook het verbruik van de airco per week in verschillende programma's en temperaturen

25/7 warmen met deze temperaturen gebruikt voor ons huis 2x zoveel stroom als "ad hoc"
(even aan in de ochtend en avond)

Daar komt het verbruik plafond nog bij. Ik vind het niet erg om 550kwh in een maand te verstoken maar daarmee kom ik boven het plafond voor stroom en ga ik dus de hoofdprijs betalen (€0.70 in ons geval)

Mijn vrouw en ik werken allebei dus dat is gewoon verspilling.

Daarom gekozen om de airco overdag te laten draaien als de zon op de panelen schijnt en de temperatuur boven de 5 graden komt. Verder stoken we 's ochtends en 's avonds lekker bij met "goedkoop" gas.

Door die 2 te combineren blijven we overal netjes onder het plafond en in de gunstige tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXfjRkt_mATgkAV1BkSgw7vTN-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JybEVqMX77V8Xcgr6FjF62X8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7XNrkahXBR45wcysQeUWUZksAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJ4BwL0WBKxFcyVj3TFAbpyi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Vroeger was het L/L topic het Daikin topic En nu het MHI topic. 8) Het maakt onderling weinig tot niets uit.

Ik heb met de "horror" winter een paar jaar geleden ook gewoon met mijn Daikin Perfera 4,2 door kunnen stoken. Boven een 2,5 en een 2 en ook geen probleem. Behalve dan, vind ik, het comfort. Vandaar dat ik met zulke temperaturen dan wel eens de houtkachel erbij stook in de avond. Daar kan niets tegenaan wbt warmtebeleving.
De 4.2 is wel het punt waar verwarmcapaciteit duidelijk omhoog gaat. De 2.5/3.5 hebben een hele kW minder, voor de woonkamer maakt dat wel uit.

Boven, sja, als ze een 1.0 zouden verkopen had ik het daarmee ook gered :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ter vergelijk. 24/7 beneden en compressor draait op 14Hz= laagste niveau. 20 graden binnen. Zal zo wel afslaan door de zon.

Boven 1/2 uur geleden aangezet zodat kinderen straks in enigszins verwarmde ruimte kunnen studeren 40Hz. En ze staan boven nu maar op 18 graden. Maar het vreet wel stroom en binnen notime als ik om 1700 uur ze uit zet daalt de temperatuur omdat......de massa (waaronder muren) niet warm wordt. Precies de reden dat ik beneden dat niet doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ten opzichte van gister heeft mijn Daikin er vandaag niet zoveel zin in lijkt het. Het energieverbruik is veel lager (ongeveer een derde tot de helft van gister), en de lucht die hij uitblaast is maar matig warm. Setpoint haalt hij bij lange niet.

Heb hem een schop onder zn hol gegeven door krachtig aan te zetten, vraagbesturing en econo uit, setpoint en ventilatorsnelheid omhoog.

Iemand hier een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Stoffa schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:04:
Ten opzichte van gister heeft mijn Daikin er vandaag niet zoveel zin in lijkt het. Het energieverbruik is veel lager (ongeveer een derde tot de helft van gister), en de lucht die hij uitblaast is maar matig warm. Setpoint haalt hij bij lange niet.

Heb hem een schop onder zn hol gegeven door krachtig aan te zetten, vraagbesturing en econo uit, setpoint en ventilatorsnelheid omhoog.

Reset al gedaan? Stroom er even helemaal af? Daarna nog probleem, heb je wellicht een vloeistof lekkage.

Normaal is het niet. Hier ook Daikin en draait al jaren probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ten opzichte van gister heeft mijn Daikin er vandaag niet zoveel zin in lijkt het. Het energieverbruik is veel lager (ongeveer een derde van gister), en de lucht die hij uitblaast is maar matig warm. Setpoint haalt hij bij lange niet.

Nee, die airco firmwares zijn echt mysterieus en hebben een eigen wil. Ik dacht net even extra bij te warmen door een unit boven aan te zetten, met 200g CO2/kWh is dat wel lekker eco. En de LG MU3R19 had er opeens zin in, hoppa 2150W opgenomen vermogen :D

Eh whatever, bij COP van 4.5+ is het toch waard maar warmtebuffer bijtanken ging wel heel stuk vlotter dan ik gewild had.

Re: massa wordt niet warm: jep, daarom is het beton boven ook liefst 18 graden of hoger. Met een WTW / ERV hier wordt de warmte redelijk verspreid. De korte pieken naar 20 graden zorgen ervoor dat de massa in de bovenverdiepingen opwarmt, vandaag doe ik dat tot 1700 uur, het blijft koud de komende dagen. Dan kan je beter extra stoken met hoge COP en lage CO2 / kWh prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Wat is het verschil tussen auto fan en fan stand 3 bij MHI?

Volgens mij moduleren ze allebei tussen stand 2 op zn zachtst en stand 3 op zn hardst??

Of probeert hij toch wat meer harder te blazen als hij op stand 3 staat???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-09 10:42
Ten opzichte van gister heeft mijn Daikin er vandaag niet zoveel zin in lijkt het. Het energieverbruik is veel lager (ongeveer een derde van gister), en de lucht die hij uitblaast is maar matig warm. Setpoint haalt hij bij lange niet.

De buitentemperatuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Mijn ervaring wanneer het kouder wordt dat de "tochgaten" in huis steeds meer invloed gaan hebben op het comfort, zo heb ik laatst de terugslagklep vervangen in de keuken afzuiging.
THERMOBOX 125 terugslagklep Naber COMPAIR® Flow

En kan zeker verschil merken tegenover een standaard terugslagklep die ondanks wel goed afsluit toch kou veroorzaakte, wel een kanttekening deze kant van de gevel staat vaak de regen/wind op.

Ik bedoel ermee te zeggen sluit je schoorsteen wel goed af als je niet de openhaard gebruikt gezien dat invloed heeft.

Zelf een klein raamroostertje openzetten geeft direct een verslechtering in comfort.
Dat een houtkachel altijd beter comfort geeft snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Dan haalt hij zijn setpoint niet? Natuurlijk wel. Setpoint moet hij altijd halen. En op zijn sloffen als het buiten warmer wordt.

@mr_evil08 Is een houtkachel waarbij bij geen gebruik hij volledig is afgesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 18-01-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:36
xHEMANx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:11:
Wat is het verschil tussen auto fan en fan stand 3 bij MHI?
Bij MHI moduleren alle fanstanden terug, behalve de hoogste. Enige verschil is begrenzing van de maximum fan snelheid en max. compressor frequentie (rps).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-9A0iYY7JKpngyOrdw6dVpbnOg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nivJslXTFI5ART0Qx1UPPULS.jpg?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door GermanPivo op 18-01-2023 14:21 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:12:
[...]

Dan haalt hij zijn setpoint niet? Natuurlijk wel. Setpoint moet hij altijd halen. En op zijn sloffen als het buiten warmer wordt.
De mijne heeft er ook moeite mee hoor, rond het vriespunt en lager moet ik demand control uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:14:
[...]

De mijne heeft er ook moeite mee hoor, rond het vriespunt en lager moet ik demand control uit zetten.
Die gebruik ik nooit. Na 3 jaar meten weet ik dat het bij mij geen bal uitmaakt in verbruik. Je koopt een WP op basis van warmteverlies zodat je weet hoeveel vermogen je nodig hebt en dan wil je hem gaan knijpen? Logisch dat het dan niet warm wordt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Die gebruik ik nooit. Na 3 jaar meten weet ik dat het bij mij geen bal uitmaakt in verbruik. Je koopt een WP op basis van warmteverlies zodat je weet hoeveel vermogen je nodig hebt en dan wil je hem gaan knijpen? Logisch dat het dan niet warm wordt toch?
Nou ik mis dat knop hier wel. Na een defrost heeft die van mij soms teveel zin in, ik heb een 3000W piek gezien in de live usage @ HomeWizard energy.

Zo'n buitenunit wil je gewoon knijpen tot 50% of minder maar helaas, LG heeft geen demand control voor multi, wel voor single splits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:16:
[...]

Deze airco heb ik nooit gekocht om te verwarmen, alleen omdat het hier met alle ramen op het zuiden in de zomer wel 40 graden kan worden. Pas toen het te gek werd met de gasprijzen ermee gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Dat vind ik geen verklaring voor waarom hij ineens veel minder energie verbruikt dan gister. Zal m straks eens resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@MotorBeast
@JDx

Demand control ofwel vraagbesturing kan nuttig zijn als de unit loopt te pendelen zeg maar in de periode dat buiten warm is en buitenunit rond minimaal vermogen werkt, daarmee voorkom je dat de buitenunit te hoog gaat starten en een rustiger verloop heeft, kwa energiebesparing heb ik daar ook weinig van gemerkt.

Ik gebruik het deze periode van het jaar ook wel om te voorkomen dat er als een gek verwarmd wordt als ik hem aan zet, dus rustiger opgestart wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:28:
@MotorBeast
@JDx

Demand control ofwel vraagbesturing kan nuttig zijn als de unit loopt te pendelen zeg maar in de periode dat buiten warm is en buitenunit rond minimaal vermogen werkt, daarmee voorkom je dat de buitenunit te hoog gaat starten en een rustiger verloop heeft, kwa energiebesparing heb ik daar ook weinig van gemerkt.

Ik gebruik het deze periode van het jaar ook wel om te voorkomen dat er als een gek verwarmd wordt als ik hem aan zet, dus rustiger opgestart wordt.
In de oude app toen ik deze airco kocht heette het ook helemaal niet zo, maar power saving mode, nou power saving klinkt altijd goed, dus toen maar aan gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:29:
[...]

In de oude app toen ik deze airco kocht heette het ook helemaal niet zo, maar power saving mode, nou power saving klinkt altijd goed, dus toen maar aan gezet.
Het haalt de scherpe kantjes er vanaf waardoor de compressor gelijkmatiger loopt (zag ik ook terug in logs) en zou in theorie zuiniger moeten zijn, Eco modus doet een vergelijkbaar maar minder erg alleen Eco modus moet je zelf iederkeer inschakelen bij aanzetten van de unit.

Het voorkomt dat er als een malloot verwarmd wordt bij net inschakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Nou ik mis dat knop hier wel. Na een defrost heeft die van mij soms teveel zin in, ik heb een 3000W piek gezien in de live usage @ HomeWizard energy.

Zo'n buitenunit wil je gewoon knijpen tot 50% of minder maar helaas, LG heeft geen demand control voor multi, wel voor single splits.
De single ook alleen maar bij koelen volgens .ik.
Dan kan ik de energie knop gebruiken op de afstandsbediening om terug te schaken naar 80, 60 of 40 %

Echter bij verwarmen werkt de knop op de afstandsbediening niet.

Gaat om 2x single 3,5 kWh unit bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
bgrr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:44:
[...]

De single ook alleen maar bij koelen volgens .ik.
Dan kan ik de energie knop gebruiken op de afstandsbediening om terug te schaken naar 80, 60 of 40 %

Echter bij verwarmen werkt de knop op de afstandsbediening niet.

Gaat om 2x single 3,5 kWh unit bij mij
Ooh, wat suf. Good to know, geen LG nemen dus :)
Pagina: 1 ... 301 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic