De eerste voor een offerte is ondertussen langsgekomen.
Ik had me voorgenomen om me niet van de wijs te laten brengen, maar heb het toch laten gebeuren. Hij heeft me dus weer laten twijfelen.
Installateurs van MHI zijn hier in de streek niet te vinden, dus die valt jammergenoeg af.
Blijft nog over een volledige Daikin installatie of Daikin boven gecombineerd met Mitsubishi beneden.
Toen ik zei dat ik beneden een persoonlijke voorkeur had voor de ME Diamond besloten we deze te vergelijken met de Daikin Emura. Hier even de specificaties van beide:
Volgens hem zijn beide even goed om mee te verwarmen omdat ze beide een nominaal vermogen van 4 hebben. Dat de Mitsubishi naar 6,3 kan (t.o.v. de 5,2 van de Daikin Emura) maakt volgens hem niets uit. Naar die bovengrens kijkt hij naar eigen zeggen nooit.
Ook de lagere ondergrens van de Mitsubishi (0,9 t.o.v. de 1,4 van de Daikin Emura) ga ik niet veel van merken. Als de gewenste temperatuur bereikt is gaan beide volgens hem toch gewoon uit. Die Mitsubishi gaat toch nooit op 0,9 draaien, dit is alleen bij opstart. dus het pendelen zou quasi even veel moeten zijn.
Boven volgde hij me wel als ik zei dat ik voor een Daikin multisplit wou gaan omdat deze verder terug kan moduleren dan de ME.
Even een sanity check. Ik ben toch niet gek? Op papier is die Mitsubishi toch duidelijk krachtiger en zal deze minder pendelen? Of mis ik iets?
Ik haat dit. Ik zoek de dingen altijd goed uit en probeer ze te begrijpen. Maar nadien ben ik altijd te onzeker als er zo'n verkoper langs komt die me tegenspreekt en begin ik te twijfelen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Omerta op 17-01-2023 13:19
]
MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS