Toon posts:

Is mijn L/L warmtepomp netjes gemonteerd?

Pagina: 1
Acties:

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:19
Volgende week zaterdag wordt eindelijk mijn Daikin Perfera L/L installatie opgeleverd in mijn appartement (bouwjaar 1989 en ter vervanging van elektrische accumulatieverwarming) tweede verdieping (onder het dak).De bestelling is midden november geplaatst maar helaas net te laat om alles rond te krijgen voor het bouwverlof in België met als gevolg dat ik nog één binnenunit mis en de oplevering met 4 weken opgeschoven is.

Mijn installatie betreft de volgende:
Buitenunit: 3MXM68A2V1B
Living en aanpalend keuken: Perfera Wand FTXM50R2V1B - 40m² - onder plat betonnendak - zuiden gericht - veel glas (HR++ uw 1.1) - goed geisoleerd dak
Slaapkamer 1: Perfera Wand FTXM25R2V1B 20m² - onder plat betonnendak - noorden gericht - goed geisoleerd - 1 raam (HR++ uw 1.1)
Slaapkamer 2: Perfera Wand FTXM20R2V1B 12m² - onder plat betonnendak - noorden gericht - goed geisoleerd - 1 raam (HR++ uw 1.1)

In het algemeen duurt het 3-5 dagen vooraleeer mijn appartement opwarmt in de zomer en afkoelt in de winter. Met deze temperaturen zonder de verwarming aan te zetten is het binnen nooit kouder dan 17 graden.

Vraag 1: Wat vinden jullie van deze dimensionering? Er zijn 2 installateurs komen kijken en zij vonden deze opstelling in orde. Niemand heeft een woord gerept over over of onderdimensionering

Zoals jullie kunnen zien heb ik zelf gekozen om een dakdoorvoer aan te leggen type Alixo - ALX-7156 (120x250). Ik heb deze taak overgelaten aan een dakwerker vermits geen enkele WP installateur garantie geeft op de aanleg van een dakdoorvoer en dakwerken. In mijn gang zullen binnenkort al mijn leidingen gemaskeerd worden d.m.v. een gipsplaat vals plafond.

Er zijn toen twee overlappende gaten geboord via diamantboring van 120mm om aan die oppervlakte te komen. De diepte van het gat in het dak is 40 CM en de hals van de doorvoer is 60 cm.
Bij nader inzicht zou een doorvoer van 120x120 voldoende geweest zijn maar mijn installateur wou toch liever op safe spelen omdat er leidingen voor 3 binnenunits dienen langs te gaan.

Zoals jullie kunnnen zien is de dakdoorvoer volledig uit aluminium en zal deze condens genereren aan de bovenkant als deze langs de onderkant niet luchtdicht afgesloten is.

Vraag 2 voor diegene die een gelijkaardige dakdoorvoer hebben: Hoe hebben ze dit bij jullie aangepakt? Volledig dichtgespoten met PUR schuim?

Ik ben aan het denken om het gelijkaardig te doen en de onderkant volledig af te sluiten met SOUDAPACK WST en het gat dicht te metsen met SOUDAPACK ST. Deze manier zorgt ervoor dat het gat luchtdicht is en dat ik later nog andere bekabeling en leidingen zou kunnen doorsteken bijv. WP Boiler of zonnepanelen.

Heeft er iemand een beter idee?

Hartelijk dank voor jullie tips en inzichten.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:17
MXMan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:44:
Volgende week zaterdag wordt eindelijk mijn Daikin Perfera L/L installatie opgeleverd in mijn appartement (bouwjaar 1989 en ter vervanging van elektrische accumulatieverwarming) tweede verdieping (onder het dak).De bestelling is midden november geplaatst maar helaas net te laat om alles rond te krijgen voor het bouwverlof in België met als gevolg dat ik nog één binnenunit mis en de oplevering met 4 weken opgeschoven is.

Mijn installatie betreft de volgende:
Buitenunit: 3MXM68A2V1B
Living en aanpalend keuken: Perfera Wand FTXM50R2V1B - 40m² zuiden gericht - veel glas (HR++ uw 1.1) - goed geisoleerd dak
Slaapkamer 1: Perfera Wand FTXM25R2V1B 20m² - noorden gericht - goed geisoleerd - 1 raam (HR++ uw 1.1)
Slaapkamer 2: Perfera Wand FTXM20R2V1B 12m² - noorden gericht - goed geisoleerd - 1 raam (HR++ uw 1.1)

[Afbeelding]

In het algemeen duurt het 3-5 dagen vooraleeer mijn appartement opwarmt in de zomer en afkoelt in de winter. Met deze temperaturen zonder de verwarming aan te zetten is het binnen nooit kouder dan 17 graden.

Vraag 1: Wat vinden jullie van deze dimensionering? Er zijn 2 installateurs komen kijken en zij vonden deze opstelling in orde. Niemand heeft een woord gerept over over of onderdimensionering

Zoals jullie kunnen zien heb ik zelf gekozen om een dakdoorvoer aan te leggen type Alixo - ALX-7156 (120x250). Ik heb deze taak overgelaten aan een dakwerker vermits geen enkele WP installateur garantie geeft op de aanleg van een dakdoorvoer en dakwerken. In mijn gang zullen binnenkort al mijn leidingen gemaskeerd worden d.m.v. een gipsplaat vals plafond.

Er zijn toen twee overlappende gaten geboord via diamantboring van 120mm om aan die oppervlakte te komen. De diepte van het gat in het dak is 40 CM en de hals van de doorvoer is 60 cm.
Bij nader inzicht zou een doorvoer van 120x120 voldoende geweest zijn maar mijn installateur wou toch liever op safe spelen omdat er leidingen voor 3 binnenunits dienen langs te gaan.

Zoals jullie kunnnen zien is de dakdoorvoer volledig uit aluminium en zal deze condens genereren aan de bovenkant als deze langs de onderkant niet luchtdicht afgesloten is.

Vraag 2 voor diegene die een gelijkaardige dakdoorvoer hebben: Hoe hebben ze dit bij jullie aangepakt? Volledig dichtgespoten met PUR schuim?

Ik ben aan het denken om het gelijkaardig te doen en de onderkant volledig af te sluiten met SOUDAPACK WST en het gat dicht te metsen met SOUDAPACK ST. Deze manier zorgt ervoor dat het gat luchtdicht is en dat ik later nog andere bekabeling en leidingen zou kunnen doorsteken bijv. WP Boiler of zonnepanelen.

Heeft er iemand een beter idee?

Hartelijk dank voor jullie tips en inzichten.
Mijn inziens heb je een veel te grote unit voor je woonkamer gekozen. Had je je beter ingelezen op dit forum had dat voorkomen kunnen worden maar nu helaas te laat... Veel succes :9

• MXMan
Yellos schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:25:
[...]

Mijn inziens heb je een veel te grote unit voor je woonkamer gekozen. Had je je beter ingelezen op dit forum had dat voorkomen kunnen worden maar nu helaas te laat... Veel succes :9

Hoezo en welk model zou je dan in de plaats genomen hebben? De oppervlakte is 90m³ en onder plat goed geisoleerd betonnen dak. In de zomer kan het nog altijd heel warm worden. De laatste hittegolf was het 29 graden binnen en nu is het 17 graden binnen.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Een 3,5kW had je hoogstwaarschijnlijk voldoende aan gehad, bij twijfel had je voor de 4,2 kunnen gaan maar een 5kW is way over the top voor 90m3 met goede isolatie en met name in het aantal dB wat deze unit doet, daar is echt al tot in den treuren aandacht aan besteed in het LL topic.

Daikin FTXM35R/RXM35R | 

• MXMan
Servee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:24:
Een 3,5kW had je hoogstwaarschijnlijk voldoende aan gehad, bij twijfel had je voor de 4,2 kunnen gaan maar een 5kW is way over the top voor 90m3 met goede isolatie en met name in het aantal dB wat deze unit doet, daar is echt al tot in den treuren aandacht aan besteed in het LL topic.
Ik kan jou redenering perfect volgen langs ene kant. Zijn er nog andere nadelen aan deze setup die ik als leek over het hoofd gezien zou hebben? Volgens de aangegeven db's op de technische fiche en de toestelllen die bij kennissen staan zal dit in mijn ogen al bij al nog meevallen. Volgende week zaterdag wordt alles afgerond en opgestart, Mij huidige accumulatieverwarming maakt ook heel wat herrie bij het ventileren en daar slaap ik ook doorheen wanneer ik een dutje in de woonkamer doe. I'll keep you posted! Bedankt voor jouw inzichten

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 18:18

Theo

moederbord

Die 5 kW binnenunit is inderdaad mogelijk wat aan de grote kant,maar er zit wel één groot voordeel aan deze unit, en dat is het geluid. Een 35R unit heeft een iets hoger rendement, maar maakt 58 dB aan geluid om 2.5 kW aan warmte te maken. De 50R maakt met dezelfde 58 dB 4.6 kW aan warmte. Of bij gelijke warmte (beide 2.5 kW) is de 50R een stuk stiller.
Qua vermogen heb je echt aan beide units ruim voldoende om het warm te houden in huis; ik heb een vrijstaande woning die matig geïsoleerd is met een huiskamer van 100 kuub, en deze kan ik gewoon verwarmen met een 3 kW airco.

Dus qua rendement was de 35R iets beter geweest. Maar qua stilte is de 50R een goede keuze.

7400 Wp op het dak

• MXMan
Theo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:43:
Die 5 kW binnenunit is inderdaad mogelijk wat aan de grote kant,maar er zit wel één groot voordeel aan deze unit, en dat is het geluid. Een 35R unit heeft een iets hoger rendement, maar maakt 58 dB aan geluid om 2.5 kW aan warmte te maken. De 50R maakt met dezelfde 58 dB 4.6 kW aan warmte. Of bij gelijke warmte (beide 2.5 kW) is de 50R een stuk stiller.
Qua vermogen heb je echt aan beide units ruim voldoende om het warm te houden in huis; ik heb een vrijstaande woning die matig geïsoleerd is met een huiskamer van 100 kuub, en deze kan ik gewoon verwarmen met een 3 kW airco.

Dus qua rendement was de 35R iets beter geweest. Maar qua stilte is de 50R een goede keuze.
Bedankt voor deze waardevole informatie!

Is er zoveel verschil tussen de aangegeven geluidsvermogenniveau & geluidsdrukniveau op de datasheet? Momenteel heb ik niet veel andere gegevens waarop ik beroep kan doen. Geen van de binnenunits zou bij volle belasting over 45 db aan lawaai moeten genereren of ben ik verkeerd?

Is er geen verschil in levensduuur en slijtage tussen de gelijke warmte bij een 50R en een 35R? IK neem aan dat een grotere binnen en buitenuit de compressor minder hard moet belast worden?

[Voor 12% gewijzigd door MXMan op 04-01-2023 11:59]

• Servee
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:43:

Dat is niet waar, pas op stand 3 komen ze bij elkaar in de buurt maar die stand heb je 90% van de tijd niet nodig. Je refereert naar het maximale geluidsniveau waar je hoop ik weinig in terecht komt. De 5kW produceert op de laagste stand al 31dBA waar de 4.2 10 dBA onder zit en de 3.5 zelfs 11.

Even buiten het veelbesproken pendelen om want dat is een garantie die ik je kan geven voor grotendeels de stookperiode met deze unit op 90m3.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Niks mis met een beetje overcapaciteit. Scheelt ook met defrosten en echte strenge winters.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 18:18

Theo

moederbord

MXMan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Bedankt voor deze waardevole informatie!

Is er zoveel verschil tussen de aangegeven geluidsvermogenniveau & geluidsdrukniveau op de datasheet? Momenteel heb ik niet veel andere gegevens waarop ik beroep kan doen. Geen van de binnenunits zou bij volle belasting over 45 db aan lawaai moeten genereren of ben ik verkeerd?

Is er geen verschil in levensduuur en slijtage tussen de gelijke warmte bij een 50R en een 35R? IK neem aan dat een grotere binnen en buitenuit de compressor minder hard moeten belast worden?
ook even als reactie op @Servee
Volgens je gegeven datasheet heeft de 50R een ventilator een stand waarin deze 684 kuub/uur lucht kan verplaatsen. De 35R heeft een stand waar deze 678 kuub/uur verplaatst. Volgens dezelfde gegevens is de geluidsdruk bij deze snelheid 36 dB voor de 50R en 45 dB voor de 35R.

Dus stel dat beide units een warmte lucht genereren die 30°C is, en dit met zo'n 680 kuub/uur de kamer in blazen (en dus dezelfde hoeveelheid warmte afgeven) dan is de 50R 9 dB stiller dan de 35R, en dat is best veel.
Hoeveel is die 9 dB? Een verdubbeling van het geluid is +3 dB. Dus tweemaal een airco die 36 dB doet is samen 39 dB. Vier airco's van 36 dB zijn 42 dB samen. Dus hypothetisch, stel je zou achtmaal de 50R ophangen, en deze op 680 kuub laten blazen, dan is dit qua geluidsdruk hetzelfde als één 35R die ook op 680 m3/hr blaast.

Die 9 dB is dus best veel.

7400 Wp op het dak

• Servee
  • Niet online
digifun schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:03:
Niks mis met een beetje overcapaciteit. Scheelt ook met defrosten en echte strenge winters.
Iets overcapaciteit tot max 30% is wat aangeraden werd door mijn installateur. Flinke overcapaciteit is gewoon not done. Middels een warmteverlies berekening kun je dit eenvoudig berekenen wat van toepassing is op jouw situatie.

• Servee
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:06:
[...]

ook even als reactie op @Servee
Volgens je gegeven datasheet heeft de 50R een ventilator een stand waarin deze 684 kuub/uur lucht kan verplaatsen. De 35R heeft een stand waar deze 678 kuub/uur verplaatst. Volgens dezelfde gegevens is de geluidsdruk bij deze snelheid 36 dB voor de 50R en 45 dB voor de 35R.

Dus stel dat beide units een warmte lucht genereren die 30°C is, en dit met zo'n 680 kuub/uur de kamer in blazen (en dus dezelfde hoeveelheid warmte afgeven) dan is de 50R 9 dB stiller dan de 35R, en dat is best veel.
Hoeveel is die 9 dB? Een verdubbeling van het geluid is +3 dB. Dus tweemaal een airco die 36 dB doet is samen 39 dB. Vier airco's van 36 dB zijn 42 dB samen. Dus hypothetisch, stel je zou achtmaal de 50R ophangen, en deze op 680 kuub laten blazen, dan is dit qua geluidsdruk hetzelfde als één 35R die ook op 680 m3/hr blaast.

Die 9 dB is dus best veel.
Op basis van een unit (fan) die kan (terug) moduleren in een ruimte zal dit mogelijk schelen maar bij een te grote unit zal er niet meer worden gemoduleerd kunnen worden zodra ruimte op temperatuur en zal dus de 5kW een stuk meer geluid produceren.

Als je in die theorie blijf hangen, prima maar dan kun je nog beter de 71R ophangen die is dan nog stiller, echter indien je een unit juist dimensioneert met dus iets overcapaciteit dan kun je mooie lange runs maken en blijft de boel ook draaien (ook in de tussenseizoenen) want tenslotte geeft dat het meeste comfort, met name op de wat koudere dagen.

[Voor 8% gewijzigd door Servee op 04-01-2023 12:25]

• MXMan
Beste mensen, bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik hoop dat het qua geluid etc goed zal meevallen. M.b.t. de (over)capaciteit van mijn living zal dit wel oke zijn. Ik kan altijd mijn binnendeuren openlaten en de rest van de ruimtes mee laten verwarmen, het ganse appartement is 105m²

Vraagje voor diegene die een gelijkaardige aluminium dakdoorvoer hebben: Hoe hebben ze dit bij jullie afgesloten? Volledig dichtgespoten met PUR schuim?

[Voor 11% gewijzigd door MXMan op 04-01-2023 12:28]

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:12
Ik heb ook zon dakdoorvoer, iets kleiner.
Werd open opgeleverd, zelf wat houtwol in gedrukt en afgeplakt met ducttape.

5 dagen om warm te krijgen is wel heel bizar lang?
Ik zet de aircos meestal op 25 graden en laat ze ff vol blazen, als het op temp is zet ik t op de laagste blaasstand (maar wel op 25 graden).

[Voor 4% gewijzigd door matthijst op 04-01-2023 12:29]

• Servee
  • Niet online
matthijst schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:28:

Ik zet de aircos meestal op 25 graden en laat ze ff vol blazen, als het op temp is zet ik t op de laagste blaasstand (maar wel op 25 graden).
Volgens mij staat er;

Dus dat betekent dat na een hittegolf het dus 3/5 dagen duurt voordat de warmte er weer uit is en na de kou vice versa , wat duidt op prima isolatie.

• MXMan

Servee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Volgens mij staat er;

Dus dat betekent dat na een hittegolf het dus 3/5 dagen duurt voordat de warmte er weer uit is en na de kou vice versa , wat duidt op prima isolatie.
Klopt volledig wat @Servee zegt! Goede isolatie in zijn werking! Het gebouw warmt traag op of koelt traag af los van de tempertuur van de binnenlucht.

• MXMan

Welke oplossing hebben ze bij jou voor het afvoer van condenswater gebruikt? Bij mij helaas geen andere optie dan alles terug via het dak te pompen met condenspompen.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:12
Zelfde: twee van de drie laten het lopen, maar de ene met dakdoorvoer zit een pompje in.

• MXMan
matthijst schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:41:
Zelfde: twee van de drie laten het lopen, maar de ene met dakdoorvoer zit een pompje in.
En hoe zijn jouw ervaringen met de pomp in de zomer? Bij mij zijn er Aspen Mini Orange pompjes voorzien. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn. Deze zijn wel in een nis ingeslepen achter de binnenunit in de baksteenmuur dus ik vermoed dat ik er weinig van zal horen.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:19
MXMan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:45:
[...]

En hoe zijn jouw ervaringen met de pomp in de zomer? Bij mij zijn er Aspen Mini Orange pompjes voorzien. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn. Deze zijn wel in een nis ingeslepen achter de binnenunit in de baksteenmuur dus ik vermoed dat ik er weinig van zal horen.
Zorg vooral dat je er goed bij kan indien nodig.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• digifun
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Iets overcapaciteit tot max 30% is wat aangeraden werd door mijn installateur. Flinke overcapaciteit is gewoon not done. Middels een warmteverlies berekening kun je dit eenvoudig berekenen wat van toepassing is op jouw situatie.
Genoeg mensen die een 5 kw hebben waar een 3.5 kw genoeg is en die daar tevreden over zijn. Overcapaciteit is gewoon lekker.

• Servee
  • Niet online
digifun schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Genoeg mensen die een 5 kw hebben waar een 3.5 kw genoeg is en die daar tevreden over zijn. Overcapaciteit is gewoon lekker.
Ieder zijn/haar eigen keuze…

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:28

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zorg dat de slangen etc ook nog wordt afgewerkt met PVC-tape. De isolatie zoals die nu zichtbaar is vinden vogels leuk om aan te pikken. De isolatie is dan al gauw verdwenen. Binnenshuis mis ik nog leidinggoten? Ik hoop niet dat men het in de huidige staat achterlaat?

[Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2023 13:01]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• MXMan
ThinkPad schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:00:
Zorg dat de slangen etc ook nog wordt afgewerkt met PVC-tape. De isolatie zoals die nu zichtbaar is vinden vogels leuk om aan te pikken. De isolatie is dan al gauw verdwenen.
Klopt, deze zullen nog eens extra worden ingetaped na de installatie van de derde buitenunit. Dit item zal ook jaarlijks nagekeken worden bij het onderhoud door de installateur. Bedankt voor de opmerkzaamheid!

De leidingen zijn de in de muur ingeslepen en zullen bedekt worden met bezetting. De leidingen op het plafond zullen gemaskeerd met een nieuw gipslaten vals plafond.

[Voor 14% gewijzigd door MXMan op 04-01-2023 13:18]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:28

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
De dakdoorvoer zou ik van binnenshuis goed dichtstoppen met een flinke prop glaswol/steenwol.

Op de foto zie ik ook geen werkschakelaar bij de airco, ik weet niet hoe dat in België zit, maar in NL is dat voor zover ik weet verplicht. Dit zodat een monteur de installatie spanningsloos kan maken bij onderhoud.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
Die FTXM50R2V1B is een kabaal maker dat is alleen jammer, alleen op fluisterstand is het te doen maar dan maak je geen gebruik van de capaciteit dat het ding heeft, de 4,2kw was daarom beter geweest, zeker voor 40m2 is een 5kw veel te lomp.

Ik doe het met 30m2 met een 3,5kw en nog heeft die voldoende capaciteit.
Als je nog kan zou ik de binnenunit beneden omruilen voor een kleinere want daar ga je spijt van krijgen met het geluid.

[Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 04-01-2023 13:09]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MXMan
ThinkPad schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:02:
De dakdoorvoer zou ik van binnenshuis goed dichtstoppen met een flinke prop glaswol/steenwol.

Op de foto zie ik ook geen werkschakelaar bij de airco, ik weet niet hoe dat in België zit, maar in NL is dat voor zover ik weet verplicht. Dit zodat een monteur de installatie spanningsloos kan maken bij onderhoud.
Bedankt voor de tip! Van wat ik heb begrepen worden bij nieuwbouwinstallaties de warmtepompen aangesloten op een aparte kring en automaat. Common practice bij bestaande woningen is om de voedingskabel af te takken van een stopcontact, wat hier het geval is. De automaat heeft een afzekerwaarde van 20A. Wanneer de technieker het onderhoud dient te doen zal hij dan hoogstwaarschijnlijk de automaat uitschakelen.

[Voor 6% gewijzigd door MXMan op 04-01-2023 13:21]

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54
digifun schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Overcapaciteit betekent een zwaardere buitenunit dan nodig en die hebben een lagere COP.
Al die overcapaciteit heb je het grootste deel van het stookseizoen niet nodig, deze verbruikt dus uiteindelijk onnodig meer.
Daarnaast is de minimale warmteafgifte van de zwaardere units vaak een stuk hoger dan de kleinere en zal je het grootste gedeelte van het stookseizoen een pendelende unit hebben wat door velen als minder comfort wordt ervaren.

Persoonlijk heb ik voor die paar weken per jaar liever een unit met een ingecalculeerde ondercapaciteit.
Je kunt de missende warmte dan kan ook opvullen met andere warmtebronnen.
Grootste gedeelte van het seizoen stook je dan efficiënter
De lagere investering dan buiten beschouwing gelaten.

Ik hield het hier (±60m2, 140m3, open gang, open keuken, open trappengat) met redelijke isolatie bij -7 C warm met een 3,5 kW unit.

Succes met je units MXMan, ik hoop voor je dat het is wat je er vooraf van verwachtte.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• MXMan
Frag1le schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Overcapaciteit betekent een zwaardere buitenunit dan nodig en die hebben een lagere COP.
Al die overcapaciteit heb je het grootste deel van het stookseizoen niet nodig, deze verbruikt dus uiteindelijk onnodig meer.
Daarnaast is de minimale warmteafgifte van de zwaardere units vaak een stuk hoger dan de kleinere en zal je het grootste gedeelte van het stookseizoen een pendelende unit hebben wat door velen als minder comfort wordt ervaren.

Persoonlijk heb ik voor die paar weken per jaar liever een unit met een ingecalculeerde ondercapaciteit.

Ik hield het hier (±60m2, 140m3, open gang, open keuken, open trappengat) met redelijke isolatie bij -7 C warm met een 3,5 kW unit.

Succes met je units MXMan, ik hoop voor je dat het is wat je er vooraf van verwachtte.
Hartelijk dank voor jouw input!

Ik denk dat het al bij al wel goed zal meevallen qua geluid en werking. Een kennis van mij heeft een gelijkaardige set-up als jij en tijdens de zomer krijgt hij zijn appartement niet onder de 26 graden. Dit is ook één van de redenen waarom ik bewust voor een groter model ben gegaan. Het is misschien niet het meest optimale qua stroomverbruik, maar alles is beter dan 30 kW dagelijks verbruik van één accumulatieverwarmingskachel!

In ieder geval wordt alles volgende week zaterdag inbedrijfgesteld en zal ik mijn bevindingen hier de komende weken meedelen.

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54
MXMan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:57:
[...]

Hartelijk dank voor jouw input!

Ik denk dat het al bij al wel goed zal meevallen qua geluid en werking. Een kennis van mij heeft een gelijkaardige set-up als jij en tijdens de zomer krijgt hij zijn appartement niet onder de 26 graden. Dit is ook één van de redenen waarom ik bewust voor een groter model ben gegaan. Het is misschien niet het meest optimale qua stroomverbruik, maar alles is beter dan 30 kW dagelijks verbruik van één accumulatieverwarming!

In ieder geval wordt alles volgende week zaterdag inbedrijfgesteld en zal ik mijn bevindingen hier de komende weken meedelen.
Ik moet bekennen dat ik inderdaad schrijf vanuit uitgangspunt verwarmen, warmteverlies, warmtevraag in Nederland en niet vanuit koelen gezien ik daar hier nog geen ervaring mee heb :)

Mocht je grote bevinden (met veel cijfers) gaan delen, link daar dan even naar in het grote L/L topic. Succes!

MHI SRK 35 ZSX-WF

• digifun
  • Niet online
Frag1le schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Dat gaat in de praktijk om een 100 kWh per jaar.
Dat pendelen wordt hier op tweakers gigantisch overdreven.
Die andere warmtebronnen zullen vaak cop 1 elektrische verwarming zijn. Kom je ook zo aan een 100kwh en is het niet efficienter.
Bij -7 maar het is hier in nederland ook wel eens kouder en dan wordt extra bijstoken helemaal duur.
[

• MXMan
Hoi hoi! Inmiddels is mijn installatie opgeleverd en is deze echt een verademing vergeleken met de accumulatieverwarming. Ik heb besloten om de 5kW Perfera binnenunit te gebruiken als mijn hoofdverwarming en de andere twee binnenunits 2kW en 2.5kW ad hoc te gebruiken (verwarmen of koelen). Qua geluid van de 5kW binnenunit valt het allemaal best reuze mee. Het appartement (105m2) was maandag volledig afgekoeld, 16-17 graden in elke ruimte. Inmiddels heb ik volgende temperaturen door volgende settings (incl. 40% demand control) en alle deuren opengelaten. Hier zijn een aantal real life cases. Zoals jullie kunnen zien is het gemiddeld verbruik aangeduid door de Onecta app rond de 500-700w per uur om alles op 21 graden te houden.

Ik heb wel gemerkt dat de aangeduide temperaturen door de thermostaten in de app twee graden hoger zijn dan wat mijn zigbee sensoren aanduiden in Smartthings & Amazon Alexa combo.

Vraagje aan de Tweakers, zal het verlagen van de setpoint via de SU7 methode een groot verschil maken op mijn minimum basisverbruik?

De installateur heeft uiteindelijk de dakdoorvoer volledig dichtgepurd. De doorgang zelf was één meter en technisch gezien het gemakkelijkste en het goedkoopste om met Soudal Low Expansion Foam te vullen om deze luchtdicht te maken.

[Voor 11% gewijzigd door MXMan op 17-01-2023 14:07]

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:28
Beetje late reactie maar ik heb precies zo'n zelfde dakdoorvoer als jij hebt 2 stuks.
Bij mij hebben ze die ook gewoon met pur dichtgespoten en volgens mij is dat prima.
Ik merk niets van kou oid wat daar vandaan komt.

• MXMan
Paul!1987! schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:48:
Beetje late reactie maar ik heb precies zo'n zelfde dakdoorvoer als jij hebt 2 stuks.
Bij mij hebben ze die ook gewoon met pur dichtgespoten en volgens mij is dat prima.
Ik merk niets van kou oid wat daar vandaan komt.
Klopt! Niet dat het gaat binnenregenen of binnen waaien. Het probleem is dat warme lucht condenseert op aluminium en dit naar beneden zou druppelen.

Een kennis van mijn raadde aan om de doorvoer vol te proppen met minerale wol. Dat was ook mijn voorkeur maar mijn installateur had nergens een plaat op overschot
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee