Net reset gedaan en hoppa alles is weer als vanouds. Software was een beetje vastgelopen denk ik ofzo. Nu komt er weer de welbekende föhn uit de binnenunit zetten.MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:08:
[...]
Reset al gedaan? Stroom er even helemaal af? Daarna nog probleem, heb je wellicht een vloeistof lekkage.
Normaal is het niet. Hier ook Daikin en draait al jaren probleemloos.
Klopt inderdaad, alleen voor koelen. Voor verwarmen kan je echter wel de buitenunit stiller maken. Maar of dat alleen de fansnelheid is of ook het vermogen weet ik niet.bgrr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:44:
[...]
De single ook alleen maar bij koelen volgens .ik.
Dan kan ik de energie knop gebruiken op de afstandsbediening om terug te schaken naar 80, 60 of 40 %
Echter bij verwarmen werkt de knop op de afstandsbediening niet.
Gaat om 2x single 3,5 kWh unit bij mij
De LG's doet het eigenlijk prima hier. Piekt even richting de 800W als hij net aan is en gaat daarna weer rustig draaien. Afgelopen nacht 210W constant en nu de setpoint iets hoger ligt tussen de 300 en 350. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom het vermogen beperkt zou moeten worden. Hij gaat niet vol gas en dan weer uit.
Ook nog geen enkele defrost gehad, gaat prima zo.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Tot op zekere hoogte lukt dat maar op een gegeven moment draait die unit nu eenmaal op z'n maximum vermogen, dan kun je het setpoint verhogen wat je wil maar dat maakt hem niet ineens krachtigerxHEMANx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:43:
[...]
Ik denk dat ze het wel warm kunnen krijgen, maar wel met een veel hogere setpoint.
Als ik de nacht niet doorstook, wordt het hier onder de 14 graden, wat resulteert in koude muren en meubels, die allemaal kou afgeven en mn warme lucht afkoelen. Als ik hem dan op 20 of 21 auto zet (mn normale stand voor overdag), krijg ik het hier niet meer warm. Dan moet ik echt wel gaan stoken op 23, 24. En dat is veel meer verbruik, wat ik kan afstrepen tegen mn nacht verbruik.
Daarbij is hier bijna altijd wel iemand thuis. Dus dat scheelt ook weer
Als je warmteverlies net zo groot (of zelfs groter) is dan wat je unit bij lage temperaturen nog kan leveren gaat het simpelweg niet warmer worden. Dat is waar meerdere mensen in dit topic tegenaan liepen vorige maand toen het wat langer behoorlijk koud was buiten, waardoor er een aantal bij moesten stoken met de CV om het terug op temperatuur te krijgen. Op dat soort momenten was het mogelijk goedkoper geweest (en al helemaal als je bijvoorbeeld zonnepanelen met overproductie hebt) om de airco 24/7 te laten draaien.
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Hier zo'n nieuwe gebruiker die niet zomaar alles slikt voor zoete koek. Dit stookseizoen tot nu toe 215 kWh verbruikt met adhoc stookregime (115 m2). Als ik hele dagen thuis zou zitten, dan zou ik misschien ook 24/7 stoken, wat dat betreft ben ik het nergens mee oneens. De "ervaren" gebruikers mogen zich eens realiseren dat niet iedereen dezelfde comfortwensen heeft en dat er niet 1 waarheid is.MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:13:
[...]
Helemaal mee eens. Het blijft opvallend te lezen dat de "ervaren" gebruikers bijna allemaal hetzelfde stookregime hebben en de nieuwe gebruikers hier het er niet mee eens zijn. Totdat ze zelf een paar jaar verder zijn.
Vanochtend 1 defrost gehad (foei!

Mijn Daikin neemt bij verwarmen steeds elk half uur even pauze. De binnenunit stopt dan helemaal met blazen. Na 2 minuten begint de binnenunit weer heel zachtjes te blazen en na nog eens 4-6 minuten weer volledig. Setpoint is bij lange na niet bereikt, dus dat is het niet en het lijkt me te frequent voor defrosts. In Homewizard zie ik verbruik dan ook teruglopen, van rond de 2000w als hij bezig is tot ergens 500-800w tijdens de pauze.
Wat veroorzaakt dit?
Airco is een multisplit Daikin FTXM-42R in de woonkamer en FTXM-20R in de slaapkamer. Alleen de woonkamer staat aan om te verwarmen.
Wat veroorzaakt dit?
Airco is een multisplit Daikin FTXM-42R in de woonkamer en FTXM-20R in de slaapkamer. Alleen de woonkamer staat aan om te verwarmen.
Wat meet de airco zelf qua temperatuur? Het zou kunnen dat hij in z'n eigen warmte hangt en dat dat de reden is dat hij stopt. Zet de fanstand eens hoog en laat hem schuin naar voren blazen. Elk half uur een defrost is mogelijk, maar met dit weer zou dat niet zo vaak moeten voorkomen. Als hij wel 500-800 watt blijft verbruikten tijdens de pauze lijkt het daar echter wel op...Naamah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:44:
Mijn Daikin neemt bij verwarmen steeds elk half uur even pauze. De binnenunit stopt dan helemaal met blazen. Na 2 minuten begint de binnenunit weer heel zachtjes te blazen en na nog eens 4-6 minuten weer volledig. Setpoint is bij lange na niet bereikt, dus dat is het niet en het lijkt me te frequent voor defrosts. In Homewizard zie ik verbruik dan ook teruglopen, van rond de 2000w als hij bezig is tot ergens 500-800w tijdens de pauze.
Wat veroorzaakt dit?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Ook volgens zijn eigen meting is de setpoint nog niet bereikt: staat op 24, Daikin denkt dat het 20 is. Daadwerkelijke temperatuur 15,5.Headshot_NL schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:48:
[...]
Wat meet de airco zelf qua temperatuur? Het zou kunnen dat hij in z'n eigen warmte hangt en dat dat de reden is dat hij stopt. Zet de fanstand eens hoog en laat hem schuin naar voren blazen. Elk half uur een defrost is mogelijk, maar met dit weer zou dat niet zo vaak moeten voorkomen. Als hij wel 500-800 watt blijft verbruikten tijdens de pauze lijkt het daar echter wel op...
Er is verder geen manier om te controleren of het een defrost is? Toen het kouder was, dacht ik de defrosts te herkennen doordat ze eindigden met een zuchtgeluid uit de binnenunit. Dat hoor ik nu niet. Zie ook geen ijs op de buitenunit.
Heb de airco sinds november, dus ook nog weinig ervaring met wat normaal aircogedrag is.
Kijk bij de volgende pauze buiten of de unit warme lucht staat te blazen, dan is het wel met een defrost bezig.Naamah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:58:
[...]
Ook volgens zijn eigen meting is de setpoint nog niet bereikt: staat op 24, Daikin denkt dat het 20 is. Daadwerkelijke temperatuur 15,5.
Er is verder geen manier om te controleren of het een defrost is? Toen het kouder was, dacht ik de defrosts te herkennen doordat ze eindigden met een zuchtgeluid uit de binnenunit. Dat hoor ik nu niet. Zie ook geen ijs op de buitenunit.
Heb de airco sinds november, dus ook nog weinig ervaring met wat normaal aircogedrag is.
Defrost bij warm weer kan gebeuren als er te weinig koelvloeistof in het systeem zit, dan wordt de buitendeel wel erg koud maar binnen niet goed warm. Wat het ook veroorzaakt, constant defrost en setpoint niet halen = even bellen voor service / garantie.
Verwijderd
Voor wat de grafieken van Melcloud waard zijn:
Gisteren na een koude nacht 1 kWh verbruikt (opstart) en daarna een halve kWh per uur.
's Avonds uitgeschakeld tot vandaag 15u. Nu dankzij de hogere buitentemperatuur slechts een halve kWh voor de opstart en de binnentemperatuur ging meteen 4 graden omhoog. Volgens mijn thermometer en mijn gevoel moet je er wel 1,5 - 2 graden bijtellen, het huis werd dus niet kouder dan 16°.
Voor het verbruik is de rekening dus snel gemaakt, zonder uit te schakelen ging ik waarschijnlijk 17 x 0,5 kWh verbruikt hebben (toch 's nachts en in de voormiddag) terwijl ik in bed lag of op kantoor zat. Nadeel is idd wel dat de muren en meubels warmte verloren zijn, maar als ik thuis kom eet ik warm en lig ik daarna op een zacht dekentje op de bank, en anders kan ik de luchtstroom nog op mezelf richten (staat nu op swing). Ik heb dus geen koudegevoel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ljMKepxJLWURVxYxBfH1qLhW.jpg?f=user_large)
De ingestelde temperatuur blijft in de grafiek ook op 18 staan als hij uitgeschakeld is, dus op die lichtblauwe balk moet je niet letten. De groene balk is niet helemaal juist, vanochtend was het -1 en nu om 16u nog steeds 4° (waarneming KMI)
Gisteren na een koude nacht 1 kWh verbruikt (opstart) en daarna een halve kWh per uur.
's Avonds uitgeschakeld tot vandaag 15u. Nu dankzij de hogere buitentemperatuur slechts een halve kWh voor de opstart en de binnentemperatuur ging meteen 4 graden omhoog. Volgens mijn thermometer en mijn gevoel moet je er wel 1,5 - 2 graden bijtellen, het huis werd dus niet kouder dan 16°.
Voor het verbruik is de rekening dus snel gemaakt, zonder uit te schakelen ging ik waarschijnlijk 17 x 0,5 kWh verbruikt hebben (toch 's nachts en in de voormiddag) terwijl ik in bed lag of op kantoor zat. Nadeel is idd wel dat de muren en meubels warmte verloren zijn, maar als ik thuis kom eet ik warm en lig ik daarna op een zacht dekentje op de bank, en anders kan ik de luchtstroom nog op mezelf richten (staat nu op swing). Ik heb dus geen koudegevoel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ljMKepxJLWURVxYxBfH1qLhW.jpg?f=user_large)
De ingestelde temperatuur blijft in de grafiek ook op 18 staan als hij uitgeschakeld is, dus op die lichtblauwe balk moet je niet letten. De groene balk is niet helemaal juist, vanochtend was het -1 en nu om 16u nog steeds 4° (waarneming KMI)
:strip_exif()/f/image/EjlvBnV2GIrCOuou7tinq70r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2023 08:35 ]
Lijkt me geen defrost want die duren echt wel langer dan 2 minuten zowel heetgas als “natuurlijke” defrost kosten echt wel 8/10 minuten. Ik denk dat je unit teveel warmte opbrengt en daardoor gaat pendelen. Je zou kunnen proberen je setpoint met stapjes op te schroeven als deze eenmaal draait. Fanstand op automatisch en klep 45 graden naar beneden als je unit vrij hangt. Als deze in een hoek hangt sowieso de swing functie uitzetten en zo richten dat deze vrij kan blazen.Naamah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:44:
Wat veroorzaakt dit?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Meteen bij de volgende pauze gecheckt: geen warme lucht uit de buitenunit, blaast echt koud. Maar ... zo kwam ik er wel achter dat de buitenunit ook pauze neemt en uit gaat!w00key schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:08:
[...]
Kijk bij de volgende pauze buiten of de unit warme lucht staat te blazen, dan is het wel met een defrost bezig.
Defrost bij warm weer kan gebeuren als er te weinig koelvloeistof in het systeem zit, dan wordt de buitendeel wel erg koud maar binnen niet goed warm. Wat het ook veroorzaakt, constant defrost en setpoint niet halen = even bellen voor service / garantie.
Het patroon is als volgt:
1. binnenunit stopt met blazen en buiten draait nog door (koude lucht) 1 min
2. buiten gaat ook uit en blijft 3-4 minuten uit
3. buiten gaat weer aan (koude lucht)
4. binnen gaat weer heel zachtjes blazen (ook als stand handmatig op 4 of 5 staat) - 3-4 min
5. binnen gaat weer iets harder blazen 2 min
6. binnen blaast weer op volledige kracht
Geen warme lucht uit de buitenunit, dus echt geen defrosts. Wat kan het nog meer zijn? Helemaal normaal lijkt het me niet en comfortabel is het ook niet.
Oke, maar dan zou je verwachten dat de setpoint volgens de Daikin-app bereikt is, toch? Dat is niet zo.Servee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:39:
[...]
Lijkt me geen defrost want die duren echt wel langer dan 2 minuten zowel heetgas als “natuurlijke” defrost kosten echt wel 8/10 minuten. Ik denk dat je unit teveel warmte opbrengt en daardoor gaat pendelen. Je zou kunnen proberen je setpoint met stapjes op te schroeven als deze eenmaal draait. Fanstand op automatisch en klep 45 graden naar beneden als je unit vrij hangt. Als deze in een hoek hangt sowieso de swing functie uitzetten en zo richten dat deze vrij kan blazen.
Desalniettemin, kan zeker proberen wat er gebeurt als ik de setpoint langzaam opschroef!
Ik herhaal even wat ik ergens hierboven postte: "ik postte verder ook dat ik het comfort wens van een cv systeem, dus van 12 kWh per dag lig ik niet wakker. Ik ga niet in een kamer zitten waar de lucht 20 graden is maar door de koude elementen om je heen het nog steeds kil aanvoelt. Als een ander daar blij van wordt, vooral doen."Martin7182 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:37:
[...]
Hier zo'n nieuwe gebruiker die niet zomaar alles slikt voor zoete koek. Dit stookseizoen tot nu toe 215 kWh verbruikt met adhoc stookregime (115 m2). Als ik hele dagen thuis zou zitten, dan zou ik misschien ook 24/7 stoken, wat dat betreft ben ik het nergens mee oneens. De "ervaren" gebruikers mogen zich eens realiseren dat niet iedereen dezelfde comfortwensen heeft en dat er niet 1 waarheid is.
Vanochtend 1 defrost gehad (foei!), de unit pruttelt nu het hele huis warm op 300W
Volgens mij realiseer ik me voldoende en schrijf ik precies wat je opnoemt?
At your service. NB: normaal is het niet, dus hou het wel in de gaten.Stoffa schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:52:
[...]
Net reset gedaan en hoppa alles is weer als vanouds. Software was een beetje vastgelopen denk ik ofzo. Nu komt er weer de welbekende föhn uit de binnenunit zetten.
Nee als je setpoint bijvoorbeeld 20 is en je unit meet een x tijd 24,5 bij de unit dan gaat de unit gewoon pendelen en dan hoeft je gewenste kamer temperatuur nog niet bereikt te zijn. Daarom zorgen dat de unit vrij kan blazen en wat ik zei met stapjes het setpoint opvoeren kan helpen om de unit langzamer te laten opwarmen. En mocht je de SU code hebben aangepast deze terugzetten op default.Naamah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:49:
[...]
Oke, maar dan zou je verwachten dat de setpoint volgens de Daikin-app bereikt is, toch? Dat is niet zo.
Desalniettemin, kan zeker proberen wat er gebeurt als ik de setpoint langzaam opschroef!
En met stapjes bedoel ik half uurtje ertussen laten voordat je setpoint omhoog schroeft Dus starten op bijvoorbeeld 18, 18,5 enz.
[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 18-01-2023 16:59 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
I know. Maar hier in mijn woonkamer hou ik het in de stookperiode altijd rond de 20 graden, dus hij knalt nooit.mr_evil08 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:28:
@MotorBeast
@JDx
Demand control ofwel vraagbesturing kan nuttig zijn als de unit loopt te pendelen zeg maar in de periode dat buiten warm is en buitenunit rond minimaal vermogen werkt, daarmee voorkom je dat de buitenunit te hoog gaat starten en een rustiger verloop heeft, kwa energiebesparing heb ik daar ook weinig van gemerkt.
Ik gebruik het deze periode van het jaar ook wel om te voorkomen dat er als een gek verwarmd wordt als ik hem aan zet, dus rustiger opgestart wordt.
Je blijft hangen in je ene waarheid, maar goed dat nu natuurlijk mijn overhaaste conclusieMotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:51:
[...]
Ik herhaal even wat ik ergens hierboven postte: "ik postte verder ook dat ik het comfort wens van een cv systeem, dus van 12 kWh per dag lig ik niet wakker. Ik ga niet in een kamer zitten waar de lucht 20 graden is maar door de koude elementen om je heen het nog steeds kil aanvoelt. Als een ander daar blij van wordt, vooral doen."
Volgens mij realiseer ik me voldoende en schrijf ik precies wat je opnoemt?Volgens mij lees je te snel en trek je overhaaste conclusies.

Maar ik kan in de app toch zien wat de unit meet? En dat is niet de setpoint.Servee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:53:
[...]
Nee als je setpoint bijvoorbeeld 20 is en je unit meet een x tijd 24,5 bij de unit dan gaat de unit gewoon pendelen en dan hoeft je gewenste kamer temperatuur nog niet bereikt te zijn. Daarom zorgen dat de unit vrij kan blazen en wat ik zei met stapjes het setpoint opvoeren kan helpen om de unit langzamer te laten opwarmen. En mocht je de SU code hebben aangepast deze terugzetten op default.
En met stapjes bedoel ik half uurtje ertussen laten voordat je setpoint omhoog schroeft Dus starten op bijvoorbeeld 18, 18,5 enz.
:strip_exif()/f/image/B9CJF73kFUt12YmysiIlkAKK.jpg?f=fotoalbum_large)
In het geval dat je unit laag blijft meten zou ik het gat naar buiten eens controleren op afdichting want als je daar een te lage temperatuur blijft meten heb je kans dat de koude lucht van buiten aantrekt. Dan kun je hetzelfde effect krijgen, de unit gaat volgas en gaat dan uit vanwege temperatuur bereikt…denkt ie. De buiten unit moduleert wel terug van 2000w naar 500/800w dus de interne sensor meet wel voldoende warmte anders zou die volle bak blijven draaien.Naamah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Maar ik kan in de app toch zien wat de unit meet? En dat is niet de setpoint.
[Afbeelding]
Wat is de temperatuur bij de unit als deze afschakelt?
[ Voor 18% gewijzigd door Servee op 18-01-2023 18:14 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Welkom in de wondere wereld van de lucht-lucht warmtepomp. Hier hangt een Gree Amber van 3.2 KW en deze verbruikte met een buitentemperatuur van 10 graden soms wel 1100 - 1200 watt! Nu met 4 graden neemt ie 400 - 600 watt!!
Maar de interne sensor is toch wat weergegeven wordt in de app? Daar zie ik dat de setpoint dus nog niet bereikt is.Servee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:56:
[...]
In het geval dat je unit laag blijft meten zou ik het gat naar buiten eens controleren op afdichting want als je daar een te lage temperatuur blijft meten heb je kans dat de koude lucht van buiten aantrekt. Dan kun je hetzelfde effect krijgen, de unit gaat volgas en gaat dan uit vanwege temperatuur bereikt…denkt ie. De buiten unit moduleert wel terug van 2000w naar 500/800w dus de interne sensor meet wel voldoende warmte anders zou die volle bak blijven draaien.
Wat is de temperatuur bij de unit als deze afschakelt?
Hij schakelt bijvoorbeeld af bij de temperatuur zoals in het screenshot hierboven, maar bij allerlei temperaturen waarbij de gemeten temperatuur nog onder het setpoint is.
Het is onmogelijk bij een goed functionerend systeem dat je buitenunit terug moduleert van 2000w naar 500w terwijl je setpoint nog drie graden moet overbruggen. Dus weet niet wat er fout gaat maar iets klopt er niet in je gegeven info of de installatie is niet goed (gedaan). Wat gebeurt er als je powerfull aanzet? Geeft de unit dan wel een hoop hitte en blijft deze 20 min aan?Naamah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:26:
[...]
Maar de interne sensor is toch wat weergegeven wordt in de app? Daar zie ik dat de setpoint dus nog niet bereikt is.
Hij schakelt bijvoorbeeld af bij de temperatuur zoals in het screenshot hierboven, maar bij allerlei temperaturen waarbij de gemeten temperatuur nog onder het setpoint is.
Wat is de situatie? Inhoud woonkamer? , plaatsing unit? , wanneer geplaatst? , welke settings heb je gewijzigd?, offset ingesteld? vraagbesturing aan? Geplaatst vlakbij een ventilatie rooster of in een ventilatie stroom?
[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 18-01-2023 18:51 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Bij een defrost sessie gaat de buitenunit en binnenunit fan uit.w00key schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:08:
[...]
Kijk bij de volgende pauze buiten of de unit warme lucht staat te blazen, dan is het wel met een defrost bezig.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
En dat is bij mij flink balen dat ie dat doet.GermanPivo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:14:
Bij MHI moduleren alle fanstanden terug, behalve de hoogste.
Ik heb een L kamer en de AC hangt in de hoek (kon niet anders) van het lange deel in het verlengde van de L. Ik krijg het alleen fatsoenlijk warm in het andere deel als ik de fan op 3 of hoger zet (wat ik prima vindt). Alleen moduleert deze zelf terug en veel te langzaam omhoog waardoor het soms teveel afkoelt in dat deel.
Dan gaat ie draaien met meer vermogen en lage fanstand ipv hogere fanstand en minder vermogen.
Ik zou zeggen dat op Auto de AC mag doen wat ie wil en op de andere standen moet ie er van afblijven wat ik instel. Zal wel te maken hebben met dat ie eigenlijk fan speed 1-8 kent.
Ik had trouwens vorige week dat ie de +2 graden offset in 1 keer weer actief had terwijl die uitstaat. AC van de 230V af en er weer op en de offset was weer weg.
Is een externe sensor geen oplossing voor je? Volgens mij heeft @rwijnhov dat ook gedaan met z’n MHI.jobr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:58:
[...]
En dat is bij mij flink balen dat ie dat doet.
Ik heb een L kamer en de AC hangt in de hoek (kon niet anders) van het lange deel in het verlengde van de L. Ik krijg het alleen fatsoenlijk warm in het andere deel als ik de fan op 3 of hoger zet (wat ik prima vindt). Alleen moduleert deze zelf terug en veel te langzaam omhoog waardoor het soms teveel afkoelt in dat deel.
Dan gaat ie draaien met meer vermogen en lage fanstand ipv hogere fanstand en minder vermogen.
Ik zou zeggen dat op Auto de AC mag doen wat ie wil en op de andere standen moet ie er van afblijven wat ik instel. Zal wel te maken hebben met dat ie eigenlijk fan speed 1-8 kent.
Ik had trouwens vorige week dat ie de +2 graden offset in 1 keer weer actief had terwijl die uitstaat. AC van de 230V af en er weer op en de offset was weer weg.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Doe ik al. Maar probleem is dat het vermogen eerder omhoog gaat dan de fanstand (die ik dus niet echt vast kan zetten; anders dan op stand 4).Servee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:02:
Is een externe sensor geen oplossing voor je? Volgens mij heeft @rwijnhov dat ook gedaan met z’n MHI.
[ Voor 21% gewijzigd door jobr op 18-01-2023 19:14 ]
Wat is jouw probleem?Martin7182 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:47:
[...]
Je blijft hangen in je ene waarheid, maar goed dat nu natuurlijk mijn overhaaste conclusie
Als je adhoc stookt, is de lucht warm en de massa niet. Dat duurt gewoon een tijd (en nee geen kwartier). Of jij moet magische meubels en muren hebben. En dat is niet mijn waarheid maar gewoon 1 van de nadelen van L/L verwarming. En als jij je daar prettig bij voelt of het gewoon niet voelt.......dan moet je dat vooral doen.
Ik voel me bij dit soort temperaturen buiten met L/L sowieso niet prettig door het gebrek aan stralingswarmte. Daarom staat hier nu de houtkachel ook aan en hoop ik op termijn een L/W te plaatsen zodat de radiatoren het weer doen. Ik heb geen spijt van mijn L/L omdat koelen subliem is maar voor verwarmen had ik achteraf 4 jaar geleden beter L/W kunnen aanschaffen. Ik vind er echt teveel nadelen aan zitten. Dat ben ik ja en dat is mijn waarheid voor mij. Als de jouwe anders is en je bent er blij mee....mooi toch.
Radiator met convectoren levert ''maar'' 20 procent stralingswarmte. Als ik bij mijn familie ben met oude radiatoren zonder convectie, vind ik het daar maar koud. De warmte blijft bij de radiatoren zitten en worden loeiheet (70 graden). In het midden van de kamer voelt het dan niet fijn aan. Hier in de woonkamer moderne grote radiatoren met ventilatoren, worden nooit warmer dan 50 graden, rond de 35/40 graden om de ruimte op 21 graden te houden, voelt fijn aan.
Vandaag 24/7 aan het verwarmen (20m2). Setpoint nu op 22 graden en de binnenmuren zijn 20.7 graden ongeveer.
Vandaag 24/7 aan het verwarmen (20m2). Setpoint nu op 22 graden en de binnenmuren zijn 20.7 graden ongeveer.
/f/image/FRZoxQ9IaUxOSvUKpF1MQq7G.png?f=fotoalbum_large)
Vandaar mn vraag ook wat het verschil is tussen auto fan en fan stand 3... Doen hier echt precies hetzelfde, volgens mij.jobr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:58:
[...]
En dat is bij mij flink balen dat ie dat doet.
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Kan je in die tabel die gepost is zien.xHEMANx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:50:
Vandaar mn vraag ook wat het verschil is tussen auto fan en fan stand 3... Doen hier echt precies hetzelfde, volgens mij.
Fan 3 doet 1-3 en Auto doet 1-4 simpel gezegd.
[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 18-01-2023 19:54 ]
Oh oeps.. je antwoord niet gezien.GermanPivo schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:14:
[...]
Bij MHI moduleren alle fanstanden terug, behalve de hoogste. Enige verschil is begrenzing van de maximum fan snelheid en max. compressor frequentie (rps).
[Afbeelding]
Dus eigenlijk is stand 3 een begrenzing van de auto stand. En dus juist niet dat je hem daarmee harder zet....
Bedankt voor het grafiekje
Zet hem gelijk weer van 3 af naar auto dan. 😅
Edit: hmmm hij gaat toch nog iets zachter blazen. Kan het nu beter horen nu de kids op bed liggen.
Bij stand 3 heeft hij ook niet iets meer/sneller de neiging om wat harder te blazen?
[ Voor 13% gewijzigd door xHEMANx op 18-01-2023 20:04 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Powerfull doet wat het moet doen, maar ook dan op een gegeven moment de pauze voor hij weer verdergaat. Zal morgen proberen wat er gebeurt als ik hem na die 20 minuten direct weer op powerfull zet.Servee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:42:
[...]
Het is onmogelijk bij een goed functionerend systeem dat je buitenunit terug moduleert van 2000w naar 500w terwijl je setpoint nog drie graden moet overbruggen. Dus weet niet wat er fout gaat maar iets klopt er niet in je gegeven info of de installatie is niet goed (gedaan). Wat gebeurt er als je powerfull aanzet? Geeft de unit dan wel een hoop hitte en blijft deze 20 min aan?
Wat is de situatie? Inhoud woonkamer? , plaatsing unit? , wanneer geplaatst? , welke settings heb je gewijzigd?, offset ingesteld? vraagbesturing aan? Geplaatst vlakbij een ventilatie rooster of in een ventilatie stroom?
Woonkamer is 33m2 en 104m3. L-vormig en plaatsing in de hoek van de L met blaasrichting zoveel mogelijk uit de hoek. Geplaatst eind oktober. Niks gewijzigd in settings en geen offset ingesteld. Vraagbesturing wel gebruikt toen het boven de 10 graden was, maar staat nu uit. Geen ventilatierooster of ventilatiestroom.
In Homewizard ook goed te zien wat er gebeurt. Ik heb geen aparte meter op de airco, maar verder toch geen bijzonder stroomverbruik vandaag, behalve de piek om 17.30, die is van waterkoker/magnetron.
:strip_exif()/f/image/sUUWWfm836M8yhu6PuD1hJEh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Naamah op 18-01-2023 20:03 ]
Niet helemaal. Als je hem op 3 zet dat gaat ie in de meeste gevallen ook op stand 3 draaien. Alleen later in de tijd kan ie lager gaan.xHEMANx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:53:
Dus eigenlijk is stand 3 een begrenzing van de auto stand. En dus juist niet dat je hem daarmee harder zet....
Op Auto start ie meestal vanaf stand 1 en kan gaan tot 4.
Ik zet hem elke dag uit. Wat het gedrag is als je deze dagen/weken laat draaien en er niet aan komt weet ik niet wat ie gaat doen.
Ik heb echt stand 3 nodig dus ik gebruik ik die. Soms even een tijdje 4.
Anders zou ik hem ook op auto zetten.
Hier hetzelfde... Toen het warmer buiten was, kon ik ze volgens mij switchen en blies die even hard. Nu het wat kouder is, blijft hij toch iets harder blazen op stand 3 (kom ik zojuist achter), ookal kan hij dus even zacht...jobr schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:02:
[...]
Niet helemaal. Als je hem op 3 zet dat gaat ie in de meeste gevallen ook op stand 3 draaien. Alleen later in de tijd kan ie lager gaan.
Op Auto start ie meestal vanaf stand 1 en kan gaan tot 4.
Ik zet hem elke dag uit. Wat het gedrag is als je deze dagen/weken laat draaien en er niet aan komt weet ik niet wat ie gaat doen.
Ik heb echt stand 3 nodig dus ik gebruik ik die. Soms even een tijdje 4.
Anders zou ik hem ook op auto zetten.
Die ruimte moet met een 4,2kw binnen no-time op temperatuur zijn. Als die op powerfull ook stopt binnen de 20 minuten of halverwege dan is er iets technisch mis want met deze stand gaan alle remmen los en word er niet naar de interne temperatuur sensor gekeken. Lijkt dan op tekort aan R32, ik zou de installateur even laten komen en persoonlijk zou ik de boel niet gebruiken tot die tijd. Als er R32 ontsnapt dan lekt er ook olie weg, en (flink) tekort hiervan kan schade aan je compressor veroorzaken. Je zou aan je koppelingen kunnen voelen of deze vettig zijn, of zelfs aan 1 zijde bevroren, dit hoort niet. Weet niet of de boel gesoldeerd is achter je unit of flare koppelingen zijn gebruikt maar daar kan het ook lekken.Naamah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Powerfull doet wat het moet doen, maar ook dan op een gegeven moment de pauze voor hij weer verdergaat. Zal morgen proberen wat er gebeurt als ik hem na die 20 minuten direct weer op powerfull zet.
Woonkamer is 33m2 en 104m3. L-vormig en plaatsing in de hoek van de L met blaasrichting zoveel mogelijk uit de hoek. Geplaatst eind oktober. Niks gewijzigd in settings en geen offset ingesteld. Vraagbesturing wel gebruikt toen het boven de 10 graden was, maar staat nu uit. Geen ventilatierooster of ventilatiestroom.
In Homewizard ook goed te zien wat er gebeurt. Ik heb geen aparte meter op de airco, maar verder toch geen bijzonder stroomverbruik vandaag, behalve de piek om 17.30, die is van waterkoker/magnetron.
[Afbeelding]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Alleen bij een heetgas defrost.mr_evil08 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:47:
[...]
Bij een defrost sessie gaat de buitenunit en binnenunit fan uit.
Bij buitentemperaturen boven het vriespunt kan de buitenunit soms ook ontdooien met de ventilator. Dat kost een stuk minder stroom maar kan uiteraard alleen bij relatief hoge temperaturen.
Ik denk dat we kunnen concluderen dat iets fysieks niet goed werkt, met dat vermogen moet het binnen in een uur een sauna zijn. 2 kW x 15 minuten is hier gelijk 24+ graden bij de unit.Naamah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:58:
[...]
Powerfull doet wat het moet doen, maar ook dan op een gegeven moment de pauze voor hij weer verdergaat. Zal morgen proberen wat er gebeurt als ik hem na die 20 minuten direct weer op powerfull zet.
[Afbeelding]
@MotorBeast @Servee @Stoffa @Naamah
Nou, ik heb wat zitten prutsen gisteren en nu doet ie het weer normaal. Hoe heb jij hem 'gereset' Stoffa?
Geen idee of het er echt iets mee te maken had, maar hij ging het weer normaal doen (35 oC uitblaastemp zelfs op hoge fanstand) nadat ik de woonkamerunit op 10 graden setpoint had gezet. Daarvoor kon ik op m'n hoofd gaan staan maar ging het vermogen niet boven de 400ish W. De 2e verdieping had er toen na simpel uit/aan weer zin in (ik stond daar om naar de buitenunit te luisteren) en vervolgens de woonkamer uit. Hij pakte in 1e instantie iets van 1 kW maar moduleerde toch terug naar 600-ish, zonder demand control.
De afstandsbediening was wel gebruikt (kuch, baby, kuch), maar met de klep dicht dus niet op econo/silent gezet.
Het werkte een tijdje prima met demand op auto maar ik verbaasde me op een moment al over dat het 's nachts met het hogere setpoint nauwelijks nog 20 graden werd en toen het afgelopen kouder werd haalde het amper 19 nog met als dieptepunt 18,5.
Maar goed, nu weer prima dus, dus iig geen lek gok ik zo. Dat is al een hele opluchting.
Nou, ik heb wat zitten prutsen gisteren en nu doet ie het weer normaal. Hoe heb jij hem 'gereset' Stoffa?
Geen idee of het er echt iets mee te maken had, maar hij ging het weer normaal doen (35 oC uitblaastemp zelfs op hoge fanstand) nadat ik de woonkamerunit op 10 graden setpoint had gezet. Daarvoor kon ik op m'n hoofd gaan staan maar ging het vermogen niet boven de 400ish W. De 2e verdieping had er toen na simpel uit/aan weer zin in (ik stond daar om naar de buitenunit te luisteren) en vervolgens de woonkamer uit. Hij pakte in 1e instantie iets van 1 kW maar moduleerde toch terug naar 600-ish, zonder demand control.
De afstandsbediening was wel gebruikt (kuch, baby, kuch), maar met de klep dicht dus niet op econo/silent gezet.
Het werkte een tijdje prima met demand op auto maar ik verbaasde me op een moment al over dat het 's nachts met het hogere setpoint nauwelijks nog 20 graden werd en toen het afgelopen kouder werd haalde het amper 19 nog met als dieptepunt 18,5.
Maar goed, nu weer prima dus, dus iig geen lek gok ik zo. Dat is al een hele opluchting.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Termy Ik heb, tweaker als ik ben, de stekker eruit getrokken en hem er weer in gedaan.
Klinkt wel alsof we een gelijkaardig probleem ervaarden trouwens.
Ik merk wel vaker met elektrische apparaten die langdurig aanstaan dat er kuren ontstaan. Zo moet ik mn router, mn smartphone of mn pc ook wel eens opnieuw opstarten omdat ze een of andere glitch vertonen. Vermoedelijk geldt hetzelfde voor aircos.
Tevens nog contact gehad met mn installateur. Die gaf aan dat bij lekkage er meestal tevens sprake is van veel defrosts. Hij dacht ook gelijk aan een reset.
Klinkt wel alsof we een gelijkaardig probleem ervaarden trouwens.
Ik merk wel vaker met elektrische apparaten die langdurig aanstaan dat er kuren ontstaan. Zo moet ik mn router, mn smartphone of mn pc ook wel eens opnieuw opstarten omdat ze een of andere glitch vertonen. Vermoedelijk geldt hetzelfde voor aircos.
Tevens nog contact gehad met mn installateur. Die gaf aan dat bij lekkage er meestal tevens sprake is van veel defrosts. Hij dacht ook gelijk aan een reset.
[ Voor 87% gewijzigd door Stoffa op 19-01-2023 11:21 ]
@Stoffa Lol, ok
. Groep uit en na paar uur weer aan had ik al gedaan maar dat deed hier niks. Defrosts deed ie ook niet.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mijn daikin perfera 3.5 trekt nu inderdaad het driedubbele uit het net. Van 250-300 naar 700 watt. Dat was vannacht. Meestal overdag iets minder vanwege de zon denk ik, als er zon is.
Yup, x3 is ook mijn ervaring. Gaat heel hard met een lagere COP en een veel groter verschil binnen/buiten.banaliteit schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:43:
Mijn daikin perfera 3.5 trekt nu inderdaad het driedubbele uit het net. Van 250-300 naar 700 watt. Dat was vannacht. Meestal overdag iets minder vanwege de zon denk ik, als er zon is.
Buiten 8 graden of -2 is "maar" 10 graden verschil, maar het verschil met binnen/buiten is 20-8 = 12 tegen 20--2 = 22, dat is al bijna het dubbele.
[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 19-01-2023 07:15 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Deze configuratie zou ik ook graag willen voor mij airco in de L-hoek situatieWaah schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:21:
Zelf weer een automatiseringsstapje gedaan. Wat ik nu heb:
- Airco gaat s'ochtends vanzelf aan als het onder de 19 graden is, tenzij we beide buitenshuis werken (op basis van agenda)
- Airco gaat s'nachts vanzelf uit, tenzij de buitentemperatuur onder de 5 graden ligt om 23:00, dan 24/7 stoken
- De nest-thermostaat-temperatuur wordt als temperatuursensor gebruikt voor de interne meting van de airco
- en nieuw: De fan-snelheid voor de binnenunit wordt nu dynamisch aangepast. Hoe groter het verschil tussen gemeten temperatuur en gewenste temperatuur, hoe hoger de fanspeed. Want hogere indoor fanspeed = hogere COP en betere spreiding. Als de temperatuur bijna gehaald is, kan de fanspeed ook wel omlaag (ook al doet die dat zelf ook wel deels).
Ik wil eigenlijk nog meerdere temp-sensoren plaatsen en dan kijken hoe goed de warmte word verspreid op deze manierEn eventueel de fanspeed schakelen op basis van het temperatuurverschil aan de ene kant van de kamer TOV de andere kant van de kamer.
De airco hangt nu eenmaal in een hoek van een L-vormige woonkamer. 2e unit "kon" niet en centraler ophangen ook niet. Plus dat ik dit soort dingetjes leuk vind om te doen
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Hier gisterennacht 2x defrost en in de ochtend 1x en is over 24 uur niet boven de 440w geweest, gisteren einde dag moduleerde die weer terug naar 280w. Hier nu 3 graden buitentemperatuur en pruttelt de hele nacht rustig rond de 300w. In periode met defrost trekt de Perfera hier een aantal uur wat meer stroom maar moduleert daarna wel weer terug (als er geen volgende defrost volgt dan)banaliteit schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:43:
Daikin FTXM35R/RXM35R
Heb praktisch dezelfde oppervlakte om te verwarmen en merk inderdaad ook dat met swing aan de warmte beter verdeeld word. Heb hem weken lang op 45 graden gehad maar dan had ik het idee dat de warmte teveel bovenin bleef hangen. Nu is het op de bank ook veel comfortabeler. Verbruik schommelt bij mij ook tussen de 6 a 7 kWh. Ook ik zet de cv in als het echt hard vriest omdat ik dat inderdaad ook fijnere warmte vind als het buiten echt hard vriest. Deze is echter maar even aan zodat de kouval bij de ramen weg is.MotorBeast schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:38:
@Termy Ik draai sinds 6 weken 3D swing en 24/7 en tot mijn verbazing werkt dat het allerbeste. Ik voel geen wind meer, het is gelijkmatig warm, setpoint klopt precies, fan draait zeer laag binnen (heb een spuug hekel aan dat geluid) en ook niet geheel onbelangrijk........zuinig en een lage compressor snelheid, lees weinig defrost. Dit terwijl ik jarenlang hem op 45 graden recht naar voren had blazen. Nacht 19 graden, 1400 uur 20 graden en 1600 uur 21. Verhogen overdag ivm Cop. Heel die Ecostand totaal niet nodig omdat ik nooit knal.
Gemiddelde verbruik 6 a 7 kWh op 55m2.
Bij echte vorst gaat desondanks nog steeds de HR Ketel aan zoals een paar weken geleden omdat ik dat toch fijnere warmte vindt en bijna net zoveel kost in verbruik voor mij.
Na een maand de Perfera 5.0 in gebruik te hebben. Ben ik ook wat aan het ‘prutsen’.certefied schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:56:
[...]
Heb praktisch dezelfde oppervlakte om te verwarmen en merk inderdaad ook dat met swing aan de warmte beter verdeeld word. Heb hem weken lang op 45 graden gehad maar dan had ik het idee dat de warmte teveel bovenin bleef hangen. Nu is het op de bank ook veel comfortabeler. Verbruik schommelt bij mij ook tussen de 6 a 7 kWh. Ook ik zet de cv in als het echt hard vriest omdat ik dat inderdaad ook fijnere warmte vind als het buiten echt hard vriest. Deze is echter maar even aan zodat de kouval bij de ramen weg is.
Ben er iig achter dat de remote nu ergens in de kast moet liggen. Anders is alles in de hobbel

Heb sinds gisteren ook de 3D stand in gebruik. Ik voel idd minder de luchtstroom. Heb jij met die stand ook nog iets gewijzigd aan de vraagbesturing ?
UberLurker Departement #GG.
Vannacht tot nu hier niet 1 defrost.Servee schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:12:
[...]
Hier gisterennacht 2x defrost en in de ochtend 1x en is over 24 uur niet boven de 440w geweest, gisteren einde dag moduleerde die weer terug naar 280w. Hier nu 3 graden buitentemperatuur en pruttelt de hele nacht rustig rond de 300w. In periode met defrost trekt de Perfera hier een aantal uur wat meer stroom maar moduleert daarna wel weer terug (als er geen volgende defrost volgt dan)

Vraagbesturing staat hier al 2 jaar gewoon uit. Leuk bij 10 graden buiten maar bij 24/7 is het totaal zinloos en als je met dit weer adhoc stookt kan je beter zorgen dat je je setpoint haalt waarna hij terug moduleert. Zeker als je veel afkoeling hebt in je woning. Je hebt als het goed is een warmteverliesberekening gemaakt en daarmee je benodigd vermogen berekend bij vorst. Als je hem dan gaat begrenzen haal je dat vermogen niet meer.Skrunsies schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Na een maand de Perfera 5.0 in gebruik te hebben. Ben ik ook wat aan het ‘prutsen’.
Ben er iig achter dat de remote nu ergens in de kast moet liggen. Anders is alles in de hobbel![]()
Heb sinds gisteren ook de 3D stand in gebruik. Ik voel idd minder de luchtstroom. Heb jij met die stand ook nog iets gewijzigd aan de vraagbesturing ?
Hier ook niet sinds gisteren ochtend 9:30, ging over gisterennacht.MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:16:
[...]
Vannacht tot nu hier niet 1 defrost.Sinds vannacht tot nu (11 uur) 3,7 kWh. Bij adhoc zou ik alleen in het eerste uur al er zo'n 1 kWh doorheen moeten knallen is mijn ervaring.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Dat doen we dan toch wel goed met een luchtvochtigheid van 92% en temperaturen rond het vriespunt.Servee schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:21:
[...]
Hier ook niet sinds gisteren ochtend 9:30, ging over gisterennacht.
Bij de MHI's zit een rooster voor de airco aan de voorkant wat je er makkelijk af kunt halen, zit met 2 schroeven vast. Ik had dat bij de vorige vorst periode gedaan om heet water in de bak te schudden (ging goed), omdat het afvoergat ver dichtgevroren zat.
Nu tijdens deze kou/natte sneeuw bemerkte ik dat de ventilator wat aanloopt en zag dat er wat water naar binnen was gelekt langs de rand van het afneembaar rooster en de ventilator kwam daartegen. Even met een plantenspuit met heet water weggehaald. Dus even wat tape erop gedaan om dat lek te dichten
Dus het kan dat er meer oorzaken zijn van het vastlopen van een ventilator zijn, ben ik nu achter.
Nu tijdens deze kou/natte sneeuw bemerkte ik dat de ventilator wat aanloopt en zag dat er wat water naar binnen was gelekt langs de rand van het afneembaar rooster en de ventilator kwam daartegen. Even met een plantenspuit met heet water weggehaald. Dus even wat tape erop gedaan om dat lek te dichten
Dus het kan dat er meer oorzaken zijn van het vastlopen van een ventilator zijn, ben ik nu achter.
MHI SRK 50 ZS-W
nog nergens gedeeld, dus bij deze:Falcon schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:11:
[...]
Deze configuratie zou ik ook graag willen voor mij airco in de L-hoek situatie. Heb jij de nitty gritty details ergens gepost staan in dit topic of ander topic?
Draait in Home Assistant, en op de MHI gebruik ik de esphome module van @AUijtdehaag. Via de automations is dit vrij makkelijk in te stellen zonder YAML code. Maar hierbij de YAML code die je er zo in kan plakken en dan kan je via de editor het vrij simpel aanpassen voor je eigen situatie.
Aanzetten van de airco s'ochtends:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: Airco aan ochtend description: "" trigger: - platform: time at: "06:30:00" condition: - type: is_temperature condition: device device_id: 226464802e78c06bd5838bd06b0c2409 entity_id: sensor.nest_temperature domain: sensor below: 21 action: - service: climate.set_temperature data: temperature: 21 hvac_mode: heat target: device_id: b69715390ecbbb2f6ed605b4798ca3df mode: single |
Trigger: tijd, half 7
condition: Als de Nest thermostaat temperatuur lager dan 21 graden is
Action: Via climate.set_temperature de stand op Heat zetten en de temp op 21
Airco aan op basis van kalender:
Hiervoor gebruik ik de Google Calendar integratie. Je kan in de code van goole_calendar.yaml aangeven dat je binnen een calender wil zoeken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - cal_id: email@gmail.com entities: - device_id: waah ignore_availability: true name: Waah track: true - device_id: waah_thuiswerken ignore_availability: true name: Waah Thuiswerken search: thuiswerken track: true |
De eerste device_id is de naam van mijn kalender. De 2e device-id is dus dat die binnen die kalender zoekt naar "thuiswerken".
Dat geeft een extra kalender die je kan aanroepen in een automation. De titel van de afspraak in je agenda moet dus wel overeen komen met wat je hier aangeeft.
De automation toggled de vorige automation "Airco S'ochends" aan of uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| alias: Airco on based on calendar description: "" trigger: - platform: time at: "03:00:00" condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: state entity_id: calendar.waah_thuiswerken state: "on" sequence: - service: automation.turn_on data: {} target: entity_id: automation.kachel_aan_ochtend - conditions: - condition: state entity_id: calendar.misswaah_a1 state: "on" sequence: - service: automation.turn_off data: {} target: entity_id: automation.kachel_aan_ochtend default: - service: automation.turn_on data: {} target: entity_id: automation.kachel_aan_ochtend mode: single |
Trigger: tijd, 3 uur s'nachts
Action: Hij kiest uit 2 opties:
- Als ik thuiswerk, dan moet de automation voor kachel aan, aan staan
- Zo niet, dan als mijn vriendin een "A1" dienst heeft, moet de kachel uit (want beide niet thuis)
Als beide niet waar zijn (default), is miss waah thuis dus dan pakt die de default optie "aan".
Stuurt de temperatuur van een externe temperatuursensor naar de esphome wifi airco unit zodat de airco niet de interne tempsensor gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| alias: Airco Mhi woonkamer send nest description: "" trigger: - platform: time_pattern seconds: "30" condition: [] action: - service: esphome.mhiwoonkamer_set_api_room_temperature data: value: "{{ states('sensor.nest_temperature') }}" mode: single |
Elke 30 seconden pakt die de temperatuurwaarde van de sensor in "value" en stuurt die naar de ESPhome.
Airco fanspeed op basis van temperatuurdelta:
Hiervoor heb ik een template sensor gemaakt die het verschil uitrekent tussen de ingestelde temperatuur van de airco, en de gemeten temperatuur van mijn nest thermostaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: template sensors: temp_woonkamer_verschil: friendly_name: "verschil tussen ingestelde temperatuur en werkelijke temperatuur" value_template: "{{ state_attr('climate.mhiwoonkamer', 'temperature') | float(0) - state_attr('climate.mhiwoonkamer', 'current_temperature') | float(0) }}" |
climate.mhiwoonkamer, temperature is de ingestelde temperatuur, en die trekt die af van de huidige temperatuur (climate.mhiwoonkamer, current_temperature). Je kan ook de externe temperatuur-sensor pakken maar die waarde is toch gelijk want die word doorgestuurd. En als ik ooit een andere externe sensor pak dan blijft dit gewoon werken.
Vervolgens heb ik een script die de fansnelheid stuurt op basis van die temp-waarde. Het zou ook op opgenomen vermogen kunnen. Moet nog testen wat goed werkt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| alias: Airco fan speed description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.nest_temperature for: hours: 0 minutes: 3 seconds: 0 condition: - condition: device device_id: b69715390ecbbb2f6ed605b4798ca3df domain: climate entity_id: climate.mhiwoonkamer type: is_hvac_mode hvac_mode: heat action: - choose: - conditions: - condition: time before: "07:00:00" after: "23:00:00" sequence: - service: climate.set_fan_mode data: fan_mode: Auto target: entity_id: climate.mhiwoonkamer - conditions: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.temp_woonkamer_verschil') | float(0) > 3 }}" sequence: - service: climate.set_fan_mode data: fan_mode: Auto target: entity_id: climate.mhiwoonkamer - conditions: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.temp_woonkamer_verschil') | float(0) > 2 }}" sequence: - service: climate.set_fan_mode data: fan_mode: High target: entity_id: climate.mhiwoonkamer - conditions: - condition: template value_template: "{{ states('sensor.temp_woonkamer_verschil') | float(0) > 1 }}" sequence: - service: climate.set_fan_mode data: fan_mode: Medium target: entity_id: climate.mhiwoonkamer default: - service: climate.set_fan_mode data: fan_mode: Low target: entity_id: climate.mhiwoonkamer mode: single |
Als de airco op heat staat, dan gaat die op volgorde kijken of de waarde van de template sensor groter is dan 3, 2, 1 etc. En als dat true is, zet die de fanmodus op een waarde. Als die dus minder dan 1 is, zal die de default pakken op de laagste modus.
en ja, "auto" voor de esphome is niet automatisch maar de hoogste stand. high=medium, medium=low en low=ultralow. Kan ik niets aan doen

je kan ook de swing mode aanpassen, maar dat is alleen swingmode horizontal/vertical/both. Als je hem dan vast wil zetten, zet die het vast op waar die op dat moment maar heen blaast. Dat is wel jammer want zou graag een vast punt willen instellen. Via een IR transmitten zou dat wél kunnen.
naast dit alles gebruik ik een Ikea schakelaar om de airco aan of uit te zetten. Op basis van de huidige temperatuur zet die hem dan op verwarmen of koelen en stelt die de temperatuur in. Zo gebruiken we de remote dus eigenlijk nooit, behalve om de fan-richting aan te passen. Om bijvoorbeeld kleding te drogen

Hier vanaf middagnacht 13kWh er doorheen gejaagdMotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:23:
[...]
Dat doen we dan toch wel goed met een luchtvochtigheid van 92% en temperaturen rond het vriespunt.

Gisteren Ad-hoc geprobeerd maar dat resulteerde in 25kwh voor de dag (8.00 - 22.00)
Nu kijken of bij 24 uur verwarmen het verbruik wat omlaag gaat op den duur, het blijft koud voorlopig.
Panasonic cs-tz50 5kW, 190m3, 1996, 2 grote raampartijen en een schuifpui (oud dubbelglas) temperatuur is 21 graden op de thermostaat (WAF)
Ik zie het maar zo; 13kWh is het equivalent van iets meer dan 1m3 gas, daar had ik het niet warm mee gekregen
Nog steeds blij met de keuze voor deze unit, snel warm, stil en lekker kleine binnenunit.
Je zal waarschijnlijk zien als je 24/7 even gaat aanhouden dat je verbruik gaat dalen. Je muren warmen dan op. Het aantal defrosts gaat dan ook naar beneden omdat je minder vermogen gaat vragen. NB: 13kWh gedeeld door 8 = 1,625 m3 gas. Edit foutje: moet zijn 6,5m3 gas.jusch schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:28:
[...]
Hier vanaf middagnacht 13kWh er doorheen gejaagd5 defrosts (de eerste van dit jaar maar er ligt dus ook veel sneeuw hier).
Gisteren Ad-hoc geprobeerd maar dat resulteerde in 25kwh voor de dag (8.00 - 22.00)
Nu kijken of bij 24 uur verwarmen het verbruik wat omlaag gaat op den duur, het blijft koud voorlopig.
Panasonic cs-tz50 5kW, 190m3, 1996, 2 grote raampartijen en een schuifpui (oud dubbelglas) temperatuur is 21 graden op de thermostaat (WAF)
Ik zie het maar zo; 13kWh is het equivalent van iets meer dan 1m3 gas, daar had ik het niet warm mee gekregen.
Nog steeds blij met de keuze voor deze unit, snel warm, stil en lekker kleine binnenunit.

Dubbelglas zsm vervangen voor HR++. Geeft veel minder koudestraling en kan de temperatuur naar 20 graden voor de WAF.. Ik heb hier een serre en daar zit sinds een jaar HR++ in. Verschil van dag en nacht.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 12:57 ]
Is dat geen foutje? 13 kWh elektrisch is ongeveer 52 kWh thermisch, dus ongeveer 6.5 m3 gas (op basis van COP 4 en netto 8 kWh/m3).jusch schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:28:
[...]
Ik zie het maar zo; 13kWh is het equivalent van iets meer dan 1m3 gas, daar had ik het niet warm mee gekregen.
Als je de ingaande energie constant stelt, dan kun je beter naar de prijs kijken. 13 kWh is ongeveer 1.3 m3 gas. Daar stook je je huis niet warm mee, maar het kost natuurlijk ook niets.
Hoezo stook je met 1,3m3 je huis niet warm bij deze temperaturen? Ik heb bij de -8 paar weken geleden als test voor L/W 24/7 gestookt op gas 20 graden en had toen iets meer dan 6m3 nodig voor 1 dag.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:42:
[...]
Is dat geen foutje? 13 kWh elektrisch is ongeveer 52 kWh thermisch, dus ongeveer 6.5 m3 gas (op basis van COP 4 en netto 8 kWh/m3).
Als je de ingaande energie constant stelt, dan kun je beter naar de prijs kijken. 13 kWh is ongeveer 1.3 m3 gas. Daar stook je je huis niet warm mee, maar het kost natuurlijk ook niets.
Met L/L vanaf vannacht nu 4,3kWh zou een 0,5 m3 gas zijn. Edit: foutje 2,15 m3 gas.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 12:55 ]
Zie bovenstaande post van @jusch , die verstookt 13 kWh elektrisch (= ~52 kWh thermisch) om het huis warm te krijgen. Dat komt overeen met ongeveer 6.5 m3 gas.MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:45:
[...]
Hoezo stook je met 1,3m3 je huis niet warm bij deze temperaturen? Ik heb bij de -8 paar weken geleden als test voor L/W 24/7 gestookt op gas 20 graden en had toen iets meer dan 6m3 nodig.
Ja sorry, je hebt gelijk. Ik gooide iets door elkaar. 1m3 gas is ongeveer 2kWh bij een gemiddelde van Cop4.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Zie bovenstaande post van @jusch , die verstookt 13 kWh elektrisch (= ~52 kWh thermisch) om het huis warm te krijgen. Dat komt overeen met ongeveer 6.5 m3 gas.
Maar je kan met 2m3 heel wat verwarmen blijkt wel. Als je maar zorgt dat je isolatie op orde is en met een HR Ketel je afgifte groot genoeg is en ingeregeld. Het scheelt bij mij niet veel om met gas of L/L te stoken in de kosten. Ook vanwege de mooie tarieven die ik dan heb. Ik verstookte voor L/L ook maar zo'n 500m3 per jaar om te verwarmen en voor eerlijk vergelijk zo'n 2m3 per jaar aan hout (die stook ik maar incidenteel).
[ Voor 35% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 13:01 ]
Hier trouwens een adhoc fanboy; geen defrosts vannacht (unit staat uit), geen defrosts overdag (het is niet koud)
Vanaf vanochtend ~2 kWh verstookt, had ik 24/7 gestookt, dan zou ik nu op 3.5 kWh zitten. 's nachts is het hier heerlijk koud, slaap ik goed van. Win-win

Vanaf vanochtend ~2 kWh verstookt, had ik 24/7 gestookt, dan zou ik nu op 3.5 kWh zitten. 's nachts is het hier heerlijk koud, slaap ik goed van. Win-win
Ik slaap niet beneden. 1,5 kWh scheelt mij in kosten maar zo'n 35 cent. Daar ga ik geen comfort voor inleveren. Gedurende zo'n 90 dagen per jaar 24/7 is zo'n 135kWh. Verwaarloosbaar vind ik.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:01:
Hier trouwens een adhoc fanboy; geen defrosts vannacht (unit staat uit), geen defrosts overdag (het is niet koud)![]()
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 13:06 ]
Ik ben zelf inmiddels weer terug naar gas gestookt verwarmen gegaan.
Zonder zonnepanelen kom ik, als ik door blijf gaan boven de 2900kWh uit per jaar. En dan komt het gewoon niet meer uit.
Heb in de maanden voor het prijsplafond wel goed bespaard door met LL te stoken.
Ik vind persoonlijk de warmte vanuit de radiatoren ook wel behaaglijker voelen. Toen ik er nog mee bespaarde vond ik het inleveren van een beetje comfort geen probleem. Maar het moet geen geld gaan kosten
Enige nadeel is dat het huis nu niet lekker warm is in de ochtend (ivm 24u stoken)
De CV doe ik voor het uurtje tussen wakker worden en naar werk gaan niet aan en de boel is met CV ad hoc stoken is in mijn geval voordeliger.
Van de zomer mag de Airco tijdens een hittegolf weer aan in de woonkamer. De slaapkamer Airco staat dan bijna elke nacht aan (en soms om even bij te verwarmen).
Zonder zonnepanelen kom ik, als ik door blijf gaan boven de 2900kWh uit per jaar. En dan komt het gewoon niet meer uit.
Heb in de maanden voor het prijsplafond wel goed bespaard door met LL te stoken.
Ik vind persoonlijk de warmte vanuit de radiatoren ook wel behaaglijker voelen. Toen ik er nog mee bespaarde vond ik het inleveren van een beetje comfort geen probleem. Maar het moet geen geld gaan kosten
Enige nadeel is dat het huis nu niet lekker warm is in de ochtend (ivm 24u stoken)
De CV doe ik voor het uurtje tussen wakker worden en naar werk gaan niet aan en de boel is met CV ad hoc stoken is in mijn geval voordeliger.
Van de zomer mag de Airco tijdens een hittegolf weer aan in de woonkamer. De slaapkamer Airco staat dan bijna elke nacht aan (en soms om even bij te verwarmen).
Haal NOOIT een spookrijder in !
Hier het zelfde verhaal. Wij zijn te weinig thuis om 24/7 met de airco warmen rendabel te maken. ad-hoc trekt ie niet met de kou of gebruikt meer stroom dan het energieplafond toelaat. Dus deze 2 weken per jaar gaat even lekker de ouwe plofketel aan.ZtaaB schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:30:
Ik vind persoonlijk de warmte vanuit de radiatoren ook wel behaaglijker voelen. Toen ik er nog mee bespaarde vond ik het inleveren van een beetje comfort geen probleem. Maar het moet geen geld gaan kosten![]()
Begrijpelijk, zou ik ook gedaan hebben als ik nu geen vast contract meer had en dat zelfs MET zonnepanelen ivm de totale kw aan stroom wat hier per jaar doorheen gaat.ZtaaB schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:30:
Ik vind persoonlijk de warmte vanuit de radiatoren ook wel behaaglijker voelen. Toen ik er nog mee bespaarde vond ik het inleveren van een beetje comfort geen probleem. Maar het moet geen geld gaan kosten![]()
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik denk dat @jusch het had over euro'sMartin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:42:
[...]
Is dat geen foutje? 13 kWh elektrisch is ongeveer 52 kWh thermisch, dus ongeveer 6.5 m3 gas (op basis van COP 4 en netto 8 kWh/m3).
Want je betaald uiteindelijk in euro's, niet in thermische kWh

ik heb laatst de slaapkamers voor het eerst warmgestookt. Van 15 graden naar 18. Alle andere CV uitgezet (woonkamer) en Home Assistant laten schakelen als de 18 graden bereikt was. Als het onder de 17 kwam de CV weer aan.
Heeft me die dag 8 m3 aan gas gekost
Komt natuurlijk ook omdat de muren koud zijn etc. Maar dat is in euro's voor mij gelijk aan 30 kWh aan stroom. Dat heb ik nog nooit gebruikt voor de volledige woonkamer op een dag
Komende tijd wil ik sowieso de slaapkamers warmer houden (wanneer onder de 17, dan langzaam opstoken tot 18 graden) om te kijken wat de daadwerkelijke verbruikskosten op gas zijn om te bepalen of aico's boven ook nuttig is

Bedenk wel dat een CV erg onrendabel is met 1 klein radiator open, kan zijn warmte niet kwijt, retour hoog en is dus een VR ketel alsware, kan je nog beter een convectorkachel pakken.Waah schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Ik denk dat @jusch het had over euro'sniet thermische warmte.
Want je betaald uiteindelijk in euro's, niet in thermische kWh![]()
ik heb laatst de slaapkamers voor het eerst warmgestookt. Van 15 graden naar 18. Alle andere CV uitgezet (woonkamer) en Home Assistant laten schakelen als de 18 graden bereikt was. Als het onder de 17 kwam de CV weer aan.
Heeft me die dag 8 m3 aan gas gekostaan enkel warmte (das dus exclusief douchen/koken).
Komt natuurlijk ook omdat de muren koud zijn etc. Maar dat is in euro's voor mij gelijk aan 30 kWh aan stroom. Dat heb ik nog nooit gebruikt voor de volledige woonkamer op een dagzelfs niet na de vakantie om op te warmen
![]()
Komende tijd wil ik sowieso de slaapkamers warmer houden (wanneer onder de 17, dan langzaam opstoken tot 18 graden) om te kijken wat de daadwerkelijke verbruikskosten op gas zijn om te bepalen of aico's boven ook nuttig is
Er dienen meerdere radiatoren open te staan wil je HR redement gebruiken, een goede vergelijking is 1 dag met CV verwarmen en 1 dag volledig met airco,s.
Niet echt, ik heb de mijne op max aanvoertemp 55C gezet en max vermogen op minimaal staan. Je warmt dan in 1 "run" alle water in het systeem tot die ene radiator op tot 55, en neemt dan een verplichte pauze van een paar minuten.mr_evil08 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:51:
[...]
Bedenk wel dat een CV erg onrendabel is met 1 klein radiator open, kan zijn warmte niet kwijt, retour hoog en is dus een VR ketel alsware, kan je nog beter een convectorkachel pakken.
Er dienen meerdere radiatoren open te staan wil je HR redement gebruiken, een goede vergelijking is 1 dag met CV verwarmen en 1 dag volledig met airco,s.
Badkamer tot 20 graden verwarmen kost minder dan een douche.
ja 6 stuks 12jaar oud of zoPASware schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:51:
[...]
Geen zonnepanelen? Als je voorgaande maanden al hoog zat kan het vervelend worden.
Al gedacht aan dynamisch uurtarief?
was wel bezig maar installateur heeft het laten afweten en ben nu zelf bezig hoop einde van deze maand er 6 bij te hebben liggen zodat het er 12 zijn
deze maand levert nog niet zoveel op maar feb gaat het weer beginnen
heb 1 paneel als test even liggen en zit op 12watt haha per uur
oudere is het probleem en zelf ook liever elke winter liefs naar spanje ( nog nooit geweest btw )MotorBeast schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Wat is het probleem? 12 kWh per dag. Peanuts. Een HR ketel verbruikt nu ook meer. Oplossing, dikke trui aantrekken en op 16 graden zetten.
24/7 stoken. Heb hier maar om de 3 uur een defrost.
had juist de indruk dat de dakin het beter doen bij lagere eigenlijk nog lagere temparaturenw00key schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:19:
[...]
Het kan wel irritant zijn als je een te kleine buitenunit heb, het wordt dan koud-warm-koud elk uur. De Daikin "3.5" zijn daar niet zo goed in, die hebben maar net iets meer dan 2 kW vermogen als het vriest, itt LG en MHI die bijna full power hebben tot -7/-10, voor andere merken heb ik niet uitgezocht.
-20 waarbij de MHI bij -15 is
Link? Eurovent-certification data voor de gangbare modellen laten waardeloze kW ratings zien bij de 3.5 kW vooral. Hoge COP, extreem lage vermogen.Maxwp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:49:
[...]
had juist de indruk dat de dakin het beter doen bij lagere eigenlijk nog lagere temparaturen
-20 waarbij de MHI bij -15 is
kan me herinneren bij de aanschaf naar gekeken alleen de hyper MHI doen ook dat maar de normale -15 waar de daikin tot -20 gaanw00key schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:54:
[...]
Link? Eurovent-certification data voor de gangbare modellen laten waardeloze kW ratings zien bij de 3.5 kW vooral. Hoge COP, extreem lage vermogen.
en ook al is de KW minder bij lagere temparatuur hij houd het wel met die ~zelfde vol tot lagere temaraturen
Ik snap je punt, maar ik heb méér dan 1 slaapkamer ;-) in totaal staan er 3 grote radiatoren + een kleine badkamer-vloerverwarming open.mr_evil08 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:51:
[...]
Bedenk wel dat een CV erg onrendabel is met 1 klein radiator open, kan zijn warmte niet kwijt, retour hoog en is dus een VR ketel alsware, kan je nog beter een convectorkachel pakken.
en als die zijn warmte niet kwijt kan, zal die ook niet blijven stoken natuurlijk.
Uiteindelijk is het in mijn geval gewoon "bovenverdieping met CV" of niet. Want ik ga niet het hele huis met de ketel verwarmen (dat is sowieso duurder, want een airco voor beneden is VEEL efficienter) dus de keuze zal zijn OF boven met gas blijven verwarmen, OF airco's.
momenteel zit ik met airco op een verbruik van 0,65kWh per graaddag, en dat zal nog verbeteren aangezien ik pas meet sinds oktober en de COP enkel beter zal worden met de lente/zomer.
Met gas zit ik de laatste jaren rond de 0,45m3 per graaddag...
de vraag zal vooral zijn: Hoeveel euro's per jaar ben ik kwijt aan gas voor enkel de bovenverdieping, en kan de besparing met airco op tegen de installatie/aanschafkosten van airco
Wij hebben gisteren een 3,5 kw mitsubishi split airco geleverd en gemonteerd gekregen om onze woonkamer/keuken van 80m3 mee te verwarmen. Al vrij snel na installatie leek de airco er moeite mee te hebben om de ruimte op temperatuur te krijgen. Vanmorgen duurde het 2,5 uur om de temperatuur van 16 op 17,5 graden te krijgen, terwijl de kamer eigenlijk door een wandje in tweeën is gedeeld met nu een openstaande deur. Installateur is er vanmorgen bij geweest in vindt niks bijzonders en zegt; 'Het werkt want er komt warme lucht uit!' Iemand enig idee?
Als er warme lucht uit komt dan werkt ie ;-)H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:09:
Wij hebben gisteren een 3,5 kw mitsubishi split airco geleverd en gemonteerd gekregen om onze woonkamer/keuken van 80m3 mee te verwarmen. Al vrij snel na installatie leek de airco er moeite mee te hebben om de ruimte op temperatuur te krijgen. Vanmorgen duurde het 2,5 uur om de temperatuur van 16 op 17,5 graden te krijgen, terwijl de kamer eigenlijk door een wandje in tweeën is gedeeld met nu een openstaande deur. Installateur is er vanmorgen bij geweest in vindt niks bijzonders en zegt; 'Het werkt want er komt warme lucht uit!' Iemand enig idee?
Zaken als isolatie, warmte verlies kamer spelen zeker een rol.
Een AC met 3,5 kWh capaciteit is totaal niet te vergelijken met een ouderwetse CV met 13 kWh warmte capaciteit die in een vloek en een zucht de kamer op temperatuur brengt.
AC kan bij slechte isolatie of veel warmteverlies ruimte veel langer nodig hebben dan een ouderwetse plofketel met veel meer capaciteit.
was dat ook zo in de ruimte waar die hangt? of enkel in de andere ruimte waar het niet op temperatuur komt?H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:09:
Mijn 35ZSX had er vanmorgen een uur en 3 kwartier voor nodig om van 17,7 naar 19,9 te komen. Maar dat is één ruimte.
Op een dag als vandaag leveren mn zonnepanelen 10kw op waar ik met de airco 15 verbruik ofzo. Dikke prima.
Sja daar hebben we hier niet echt wat aan. Ik linkte letterlijk de data van de Daikin Stylish 3.5 vs MHI ZS 3.5.Maxwp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:01:
[...]
kan me herinneren bij de aanschaf naar gekeken alleen de hyper MHI doen ook dat maar de normale -15 waar de daikin tot -20 gaan
en ook al is de KW minder bij lagere temparatuur hij houd het wel met die ~zelfde vol tot lagere temaraturen
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724426
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199576105
Kijk maar onder bivalent point
Daikin geeft het eerder op en levert daar lager vermogen. Ook "design capacity" is lager met 2.5 kW vs 3.0 kW.(Tbiv) : de door de fabrikant opgegeven buitentemperatuur (Tj) (°C) voor verwarming waarop het opgegeven vermogen gelijk is aan de deellast en waaronder het opgegeven vermogen moet worden aangevuld door vermogen van een elektrische back-upverwarming om te voldoen aan de deellast voor verwarming
Woning is uit 1986, twee onder een kap en redelijk geïsoleerd, HR++ glas. Temperatuur was gemeten in ruimte met binnen-unit! Ik verwarmde de ruimte hiervoor de laatste maanden (halve kamer) met een 2000 watt elektrisch kacheltje van 30 euro. Die 2000 watt ging na 1,5/2 uur naar 1250. Snel warm en aangenaam! Gratis energie van de zonnepanelen.
Hoe hoog heb je hem gezet? De setpoint?H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:48:
Woning is uit 1986, twee onder een kap en redelijk geïsoleerd, HR++ glas. Temperatuur was gemeten in ruimte met binnen-unit! Ik verwarmde de ruimte hiervoor de laatste maanden (halve kamer) met een 2000 watt elektrisch kacheltje van 30 euro. Die 2000 watt ging na 1,5/2 uur naar 1250. Snel warm en aangenaam! Gratis energie van de zonnepanelen.
En hoe hard staat de fan?
Quoten inderdaad.
In eerste instantie op 25, en de fan op een na hoogste stand. Maar ik heb niet het idee dat het veel uitmaakt of hij op 25 of 31 staat. Fan nu op automatisch.xHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:58:
[...]
Hoe hoog heb je hem gezet? De setpoint?
En hoe hard staat de fan?
Quoten inderdaad.
Dat zou kunnen, maar de vergelijking klopt natuurlijk niet. Als je naar euro's kijkt dan reken je om hoeveel m3 gas je kunt kopen voor in dit geval 13 kWh elektriciteit. Dat is waarschijnlijk een stuk meer dan 1 m3.Waah schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Ik denk dat @jusch het had over euro'sniet thermische warmte.
Want je betaald uiteindelijk in euro's, niet in thermische kWh
Dan zou hij die 80 m3 idd wel warm moeten krijgen. Poosje op fan max sowieso.flapjes niet recht naar beneden, maar schuin naar voren.H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:08:
[...]
In eerste instantie op 25, en de fan op een na hoogste stand. Maar ik heb niet het idee dat het veel uitmaakt of hij op 25 of 31 staat. Fan nu op automatisch.
[ Voor 23% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2023 17:49 ]
Nou lever ik ook geen comfort in, want zoals gezegd, 's nachts heb ik het graag koud. Die 1,5 kWh is wat ik 's ochtends bespaar, in de avond komt daar nog 0,5 kWh bij. Maar dan stook ik 16 van de 24 uur. Het voelt als continue stoken en bespaart toch een derde van de rekening. Bij kortdurend adhoc in de zin van alleen 's avonds bespaar ik ~75%. Dat is hier nog steeds weinig geld, maar wie het kleine niet eert...MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:03:
[...]
Ik slaap niet beneden. 1,5 kWh scheelt mij in kosten maar zo'n 35 cent. Daar ga ik geen comfort voor inleveren. Gedurende zo'n 90 dagen per jaar 24/7 is zo'n 135kWh. Verwaarloosbaar vind ik.
Ligt ook maar net aan de isolatie.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:58:
[...]
Nou lever ik ook geen comfort in, want zoals gezegd, 's nachts heb ik het graag koud. Die 1,5 kWh is wat ik 's ochtends bespaar, in de avond komt daar nog 0,5 kWh bij. Maar dan stook ik 16 van de 24 uur. Het voelt als continue stoken en bespaart toch een derde van de rekening. Bij kortdurend adhoc in de zin van alleen 's avonds bespaar ik ~75%. Dat is hier nog steeds weinig geld, maar wie het kleine niet eert...
Vriend van mij woont in een appartement en daar is het in dec niet onder de 17.5 graden geweest. Hij heeft de verwarming niet aan gehad. Als wij dat niet zouden doen, was het wrs 7.5 graden in huis geweest. Dus tsja...
[ Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2023 18:04 ]
Hoe ver kunnen jouw lamellen eigenlijk naar beneden? Bij mijn MHI maximaal maar 55°. Ik heb geen last dat de unit in zijn eigen warmte blijft hangen terwijl de meubels en vloer toch lekker warm worden.xHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:37:
[...]
Dan zou hij die 80 m3 idd wel warm moeten krijgen. Poosje op fan max sowieso.flapjes niet recht naar beneden, maar schuin naar voren.
Kunnen de lamellen bij b.v. Daikin soms verder naar beneden?
heb wel de perfera.w00key schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:38:
[...]
Sja daar hebben we hier niet echt wat aan. Ik linkte letterlijk de data van de Daikin Stylish 3.5 vs MHI ZS 3.5.
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724426
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/199576105
Kijk maar onder bivalent point
[...]
Daikin geeft het eerder op en levert daar lager vermogen. Ook "design capacity" is lager met 2.5 kW vs 3.0 kW.
Ligt in algemeen aan de positie waar de binnenunit geïnstalleerd is.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:05:
[...]
Hoe ver kunnen jouw lamellen eigenlijk naar beneden? Bij mijn MHI maximaal maar 55°. Ik heb geen last dat de unit in zijn eigen warmte blijft hangen terwijl de meubels en vloer toch lekker warm worden.
In een hoek geplaatst heb je fors meer risico op dit gedrag dan aan een lange muur geplaatst middenin de kamer.
Met Daikin kan die inderdaad bijna helemaal naar beneden en werkt verrot.
Ik heb hem altijd op een hoek van 30 graden of nog hoger, als je lang doorverwarmd maakt het een stuk minder uit.
Nu geef ik wel toe dat ik hier de ventilatielucht erbij opwarm en er geen koude buitenlucht binnen komt.
De koude buitenlucht slaat meteen op de vloer.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2023 19:48 ]
25° tot 70° om het t warmst te krijgen in de kamer werkt bij ons 50° het beste.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:05:
[...]
Hoe ver kunnen jouw lamellen eigenlijk naar beneden? Bij mijn MHI maximaal maar 55°. Ik heb geen last dat de unit in zijn eigen warmte blijft hangen terwijl de meubels en vloer toch lekker warm worden.
Als hij weer gaat pendelen zal ik eens 35° gaan proberen, om te kijken of dat nog wat uit maakt.
:strip_exif()/f/image/VGMFSBcVn4v7d2elsYGubmIu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2023 18:28 ]
Ik lig al mijlen voor op de meeste Nederlanders met al 10 jaar zonnepanelen en fatsoenlijke isolatie dus ik eer het kleine al jaren. Ik zit hier nu vandaag vanaf 00.00 op 7kWh = in mijn geval €1,89. Binnen nu 20 graden met een compressor op laagste niveau en een fan die niet hard blaast en alles warm, dus ook de muren en meubels.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:58:
[...]
Nou lever ik ook geen comfort in, want zoals gezegd, 's nachts heb ik het graag koud. Die 1,5 kWh is wat ik 's ochtends bespaar, in de avond komt daar nog 0,5 kWh bij. Maar dan stook ik 16 van de 24 uur. Het voelt als continue stoken en bespaart toch een derde van de rekening. Bij kortdurend adhoc in de zin van alleen 's avonds bespaar ik ~75%. Dat is hier nog steeds weinig geld, maar wie het kleine niet eert...
Ik vind, en nogmaals ik vind een ander hoeft dat niet te vinden, dat je wel comfort inlevert met adhoc stoken omdat bij jou na zeg een uur stoken het wellicht op de thermostaat 20 graden is maar het niet zo aanvoelt. Je muren, meubels koelen gewoon in de nacht af en ik voel dat en vindt dat niet comfortabel. Als ik hier van 18/19 graden (kouder zal het worden hier) adhoc op 55m2 naar 20 wil zit ik ook nog eens lang in standje storm met de fan en dat vind ik helemaal een no go. Ik ben niet bereidt daar 1,5 of 2 kWh per dag voor te besparen.
Hoop dat nieuwe gebruikers iets hebben aan onze input en laat iedereen maar zijn eigen afwegingen maken. Doe waar je je goed en comfortabel bij voelt. Happy heating!

Ik volg even mee, vergelijkbaar probleem denk ik.H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:08:
[...]
In eerste instantie op 25, en de fan op een na hoogste stand. Maar ik heb niet het idee dat het veel uitmaakt of hij op 25 of 31 staat. Fan nu op automatisch.
Airco op 19, thermostaat ook 19
Airco op 22,23 thermostaat 19
Ergens gaat er iets niet helemaal lekker
Zet hem eens op 3D. Geeft in het begin flink veel onaangename wervelingen in de lucht in je kamer maar dat mengt de lucht goed en daardoor blijkt bij mij na 3 jaar proberen toch het beste. Mijn setpoint klopt nu ook precies.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:32:
[...]
Ik volg even mee, vergelijkbaar probleem denk ik.
Airco op 19, thermostaat ook 19
Airco op 22,23 thermostaat 19
Ergens gaat er iets niet helemaal lekker
Ik ga nu 3d proberen. Op dit moment 18.8 graden, (het verst van de airco weg)... Kijken wat er gebeurd...MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:35:
[...]
Zet hem eens op 3D. Geeft in het begin flink veel onaangename wervelingen in de lucht in je kamer maar dat mengt de lucht goed en daardoor blijkt bij mij na 3 jaar proberen toch het beste. Mijn setpoint klopt nu ook precies.
[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2023 18:36 ]
En gewoon laten staan. Nogmaals, in het begin voelt het niet prettig. Duurt even.xHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:36:
[...]
Ik ga nu 3d proberen. Op dit moment 18.8 graden... Kijken wat er gebeurd...
Dat is alle richtingen op ? Boven/onder links/rechts?MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:35:
[...]
Zet hem eens op 3D. Geeft in het begin flink veel onaangename wervelingen in de lucht in je kamer maar dat mengt de lucht goed en daardoor blijkt bij mij na 3 jaar proberen toch het beste. Mijn setpoint klopt nu ook precies.
Ik heb een LG wellicht dat het een andere benaming heeft
Yep.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:37:
[...]
Dat is alle richtingen op ? Boven/onder links/rechts?
Ik heb een LG wellicht dat het een andere benaming heeft
Het proberen. Het is nu 19 graden en de airco staat ingesteld op 22. Hoelang zou het moeten duren voordat hij hem omhoog trekt?
Ligt aan hoe groot je kamer is, vermogen unit en je warmteverlies. Kan ik niets over zeggen. Kan best even duren. Vandaar dat ik dus ook niet adhoc stook met dit weer.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:39:
[...]
Het proberen. Het is nu 19 graden en de airco staat ingesteld op 22. Hoelang zou het moeten duren voordat hij hem omhoog trekt?
Als het goed is voel je wel onmiddellijk fors warme lucht uit je unit komen.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 18:45 ]
19.1c al, maar de fan is wel harder gaan draaien, dus dat is niet helemaal fair...xHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:36:
[...]
Ik ga nu 3d proberen. Op dit moment 18.8 graden, (het verst van de airco weg)... Kijken wat er gebeurd...
En verbruik is flink omhoog gegaan. Kijken wat er gebeurd als hij stabiliseert...
[ Voor 11% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2023 18:47 ]
Fan op auto zetten. Moduleert vanzelf terug. En alle ECO standen UIT!!!!!!!!!!!!! Die Ecostanden zijn killing voor je vermogen met dit weer.xHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:46:
[...]
19.1c al, maar de fan is wel harder gaan draaien, dus dat is niet helemaal fair...
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 18:48 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic