MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Hij verbruikt nu dus meer? Het is feest....dan wordt het warm binnen.xHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:51:
[...]
Jaja... Van fan 3 op auto gezet. Eco zie ik sowieso geen nut in en stille modus ook al uit sinds het onder 5c is buiten. (Voor zover dat uberhaubt iets toevoegd in verbruiks vermindering)

Lekker 😁MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:52:
[...]
Hij verbruikt nu dus meer? Het is feest....dan wordt het warm binnen.![]()
Ik denk dat hij zn warmte bubbel verbroken heeft. En een nieuwe "bubbel" moet vormen.
Temp wel alweer gezakt naar 19.0 sinds de fan 3 op auto gezet is. 😅 Verbruik ook weer gezakt naar normaal 350w.
[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2023 18:57 ]
MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.
Kunnen jullie aangeven in hoeverre de energie tab van de Daikin app zich gedraagt ? Is deze betrouwbaar ?
Aangezien ik ( nog ) geen Home Wizard plug heb. Kan ik alleen het totaal KWh de volgende dag bekijken ( Vattenfall app )
UberLurker Departement #GG.
We gaan met alle respect die discussie niet opnieuw voeren. Even zoeken op 24/7 en zelfs een paar posten terug hebben we hier nog over gesproken. Even moeite doen aub.gram501 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:54:
Lijkt mij als je een airco op constant 20 graden 24/7 laat staat dat hij het zuinigste is of zie ik dat verkeerd?
Afwijking is na meten door andere volgens mij minimaal.Skrunsies schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:06:
Voor de mensen met bijvoorbeeld een plug van Home Wizard.
Kunnen jullie aangeven in hoeverre de energie tab van de Daikin app zich gedraagt ? Is deze betrouwbaar ?
Aangezien ik ( nog ) geen Home Wizard plug heb. Kan ik alleen het totaal KWh de volgende dag bekijken ( Vattenfall app )
Hangt je unit wel vrij? Hij moet nu als een gek blazen namelijk.xHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:55:
[...]
Lekker 😁
Ik denk dat hij zn warmte bubbel verbroken heeft. En een nieuwe "bubbel" moet vormen.
Temp wel alweer gezakt naar 19.0 sinds de fan 3 op auto gezet is. 😅 Verbruik ook weer gezakt naar normaal 350w.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 19:12 ]
Unit hangt links 5cm van muur en rechts 5 cm van gordijn. Zitbank staat haaks tegen muur onder de airco. Bij stand klep zo ver mogelijk naar beneden zit je in de warme lucht en is het best aangenaam maar de rest van het zitgedeelte in de kamer warmt dus nauwelijks op!mr_evil08 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:17:
[...]
Ligt in algemeen aan de positie waar de binnenunit geïnstalleerd is.
In een hoek geplaatst heb je fors meer risico op dit gedrag dan aan een lange muur geplaatst middenin de kamer.
Met Daikin kan die interdaad bijna helemaal naar beneden en dat werkt verrot.
Ik heb hem daarom altijd op een hoek van 45 graden of nog hoger, als je lang doorverwarmd heb ik gemerkt dat het niks uitmaakt en net zo goed de uitblaasklep helemaal naar boven kan richten.
Nu geef ik wel toe dat ik hier de ventilatielucht erbij opwarm en er geen koude buitenlucht binnen komt.
De koude buitenlucht slaat meteen op de vloer.
Bij mij pendelt de klep volgens mij alleen van boven naar beneden. Voelt niet aangenaam wanneer je eronder zit!MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:35:
[...]
Zet hem eens op 3D. Geeft in het begin flink veel onaangename wervelingen in de lucht in je kamer maar dat mengt de lucht goed en daardoor blijkt bij mij na 3 jaar proberen toch het beste. Mijn setpoint klopt nu ook precies.
45 mins verder en nog steeds 19. Airco nu maar op 23 gezet kijken wat hij doetMotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:41:
[...]
Ligt aan hoe groot je kamer is, vermogen unit en je warmteverlies. Kan ik niets over zeggen. Kan best even duren. Vandaar dat ik dus ook niet adhoc stook met dit weer.
Als het goed is voel je wel onmiddellijk fors warme lucht uit je unit komen.
Ja dat klopt en als klap op de vuurpijl de airco denkt het is al warm en gaat terug in vermogen vanwege die luchtbel.H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:25:
[...]
Unit hangt links 5cm van muur en rechts 5 cm van gordijn. Zitbank staat haaks tegen muur onder de airco. Bij stand klep zo ver mogelijk naar beneden zit je in de warme lucht en is het best aangenaam maar de rest van het zitgedeelte in de kamer warmt dus nauwelijks op!
Bij Daikin is dat de comfort stand maar echt comfort geeft het niet in de kamer.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2023 19:39 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Is de lucht uit je unit wel extreem warm? Zoniet, dan heb je een probleem.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:33:
[...]
45 mins verder en nog steeds 19. Airco nu maar op 23 gezet kijken wat hij doet
Bijzonder, de ene MHI is de andere dus niet. Dit zegt de manual van MHI-ZSX-W:xHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:20:
[...]
25° tot 70° om het t warmst te krijgen in de kamer werkt bij ons 50° het beste.
Als hij weer gaat pendelen zal ik eens 35° gaan proberen, om te kijken of dat nog wat uit maakt.
[Afbeelding]
/f/image/zHxwO9qSEZzd7O4nxWZKT5yI.png?f=fotoalbum_large)
Het viel me al op dat hij maar iets verder gaat dan 45°. Het is dus maximaal 55°.
Probeer voor de gein nu eens 3D. Klopt....in het begin extreem onaangenaam maar na een tijd is je kamer wel egaal warm en dan .......aaaaaaah lekker.H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:25:
[...]
Unit hangt links 5cm van muur en rechts 5 cm van gordijn. Zitbank staat haaks tegen muur onder de airco. Bij stand klep zo ver mogelijk naar beneden zit je in de warme lucht en is het best aangenaam maar de rest van het zitgedeelte in de kamer warmt dus nauwelijks op!
Ik heb zelfs 3D hier op mijn houtkachel. Een ventilator die op de houtkachel staat en een plafondventilator. Anders is het ook alleen maar warm rond de houtkachel. Zelfde principe.
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 19:48 ]
Aardig wat verschil in inderdaad. 😮Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:41:
[...]
Bijzonder, de ene MHI is de andere dus niet. Dit zegt de manual van MHI-ZSX-W:
[Afbeelding]
Het viel me al op dat hij maar iets verder gaat dan 45°. Het is dus maximaal 55°.
Extreem heet niet, warm welMotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:40:
[...]
Is de lucht uit je unit wel extreem warm? Zoniet, dan heb je een probleem.
Niet de meest ideale plek, de warmte blijft in de hoek hangen denk ik.H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:25:
[...]
Zet er eens een ventilator in de hoek bij zodat je meer lucht circulatie krijgt.
Ikzelf heb een flinke plafond ventilator die nu in de winter in de winterstand fijn helpt de airco warmte verder door te kamer te verdelen. De meeste warmte zit normaliter tegen het plafond, en wordt nu mooi verspreid.
40 graden moet het toch wel zijn. Heb je geen IR Thermometer? Kan je het meten.
En een gordijn zo dichtbij ontregeld je unit compleet. Heb dat helaas boven en als ik daar koel/verwarm gaat het gordijn van de muur af zodat unit vrij kan meten. Anders klopt er geen hout van. Oogje los halen en opzij schuiven.dinandus schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:55:
[...]
Niet de meest ideale plek, de warmte blijft in de hoek hangen denk ik.
Zet er eens een ventilator in de hoek bij zodat je meer lucht circulatie krijgt.
Ikzelf heb een flinke plafond ventilator die nu in de winter in de winterstand fijn helpt de airco warmte verder door te kamer te verdelen. De meeste warmte zit normaliter tegen het plafond, en wordt nu mooi verspreid.
Nee die heb ik helaas niet. Zal wel maar een gaan kopen. Wat zijn de standaard uitblaastemperaturen ? Bijv bij 20gr uitblaastemp xxgr Heb er al eens naar gezocht zonder resultaatMotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:56:
[...]
40 graden moet het toch wel zijn. Heb je geen IR Thermometer? Kan je het meten.
Als je van 19 naar 21 moet, moet hij (zonder ecostanden!!!) gewoon maximaal blazen en maximaal verwarmen. Het warmste wat ik ooit gemeten heb was volgens mij bij mij 50 graden (pin me er niet op vast). Heb ook een turbostand maar die heb ik nog nooit gebruikt. NB: Daikin.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:01:
[...]
Nee die heb ik helaas niet. Zal wel maar een gaan kopen. Wat zijn de standaard uitblaastemperaturen ? Bijv bij 20gr uitblaastemp xxgr Heb er al eens naar gezocht zonder resultaat
1) Econo modus activeren op de afstandsbediening en/of Onecta app
2) Demand control / vraagbesturing op automatisch
3) Demand control / vraagbesturing op x%
4) SU7 op 0
5) Alles hierboven tegelijkertijd actief i.c.m. vraagbesturing op 40%
Ik neem aan dat optie 5 er voor zorgt dat het elektriciteitsverbruik minimaal is maar wat is dan de toegevoegde waarde van de Econo modus.
Bedankt voor jullie inzichten!
Die inzichten zijn echt al zeer uitgebreid beschreven en de nadelen zelfs hierboven. Wat heb je zelf al gevonden met een beetje zoeken op de steekwoorden? Kort door de bocht. Je knijpt je vermogen en kan bij hoge buitentemperaturen je Cop iets verhogen door lagere compressor snelheid = langere runs= hogere Cop.MXMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:05:
Kan er iemand a.u.b de werking het volgende uitleggen bij Daikin en welke impact/verschil het heeft op het elektriciteitsverbruik en werking ?
1) Econo modus activeren op de afstandsbediening en/of Onecta app
2) Demand control / vraagbesturing op automatisch
3) Demand control / vraagbesturing op x%
4) SU7 op 0
5) Alles hierboven tegelijkertijd actief i.c.m. vraagbesturing op 40%
Ik neem aan dat optie 5 er voor zorgt dat het elektriciteitsverbruik minimaal is maar wat is dan de toegevoegde waarde van de Econo modus.
Bedankt voor jullie inzichten!
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 20:09 ]
Is er dan überhaupt voordeel om deze settings aan te houden met dit type weer?MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:07:
[...]
Die inzichten zijn echt al zeer uitgebreid beschreven en de nadelen zelfs hierboven. Wat heb je zelf al gevonden met een beetje zoeken op de steekwoorden? Kort door de bocht. Je knijpt je vermogen en kan bij hoge buitentemperaturen je Cop iets verhogen door lagere compressor snelheid = langere runs= hogere Cop.
Mijn buitenuinit is de 3MXM68A en daaraan de FTXM50, FTXM25 en FTXM20.
:strip_exif()/f/image/mXuSd4g1kupsOz39AoaTdbBM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wNSpGLLsDwOdy2dlk1PXPUeT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ASWCdvjxAqHlZIfXb4x8xU2c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NRMAkL7x5i2tcXXeRgjwA9QN.jpg?f=fotoalbum_large)
Met al die ecostanden kan het zijn dat je je setpoint niet haalt (maar dat ligt weer aan je warmteverlies). Als je je binnentemperaturen redelijk constant houdt (zoals ik) maakt het op verbruik helemaal niets uit. Bij adhoc stoken kan het met eco een eeuwigheid duren voordat je setpoint bereikt wordt. Na 3 jaar gebruik en experimenteren heb ik het allemaal nooit meer aanstaan omdat als ik in het tussenseizoen wel adhoc stook het binnen no time op temperatuur is en hij dan snel naar minimale snelheid gaat. Dat laatste is dan weer zuinig en niet onbelangrijk vind .........stil omdat de fan binnen dan ook terug moduleert.MXMan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:38:
[...]
Is er dan überhaupt voordeel om deze settings aan te houden met dit type weer?
Mijn buitenuinit is de 3MXM68A en daaraan de FTXM50, FTXM25 en FTXM20.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfs op het pendelen doet het op mijn multi weinig tot niets.
Bij een grote multi kan vraagbesturing juist uitkomst bieden ook bij kouder weer, bij singles daarentegen werkt het 9 van de 10 keer tegen je met koud weer.MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:49:
[...]
Met al die ecostanden kan het zijn dat je je setpoint niet haalt (maar dat ligt weer aan je warmteverlies). Als je je binnentemperaturen redelijk constant houdt (zoals ik) maakt het op verbruik helemaal niets uit. Bij adhoc stoken kan het met eco een eeuwigheid duren voordat je setpoint bereikt wordt. Na 3 jaar gebruik en experimenteren heb ik het allemaal nooit meer aanstaan omdat als ik in het tussenseizoen wel adhoc stook het binnen no time op temperatuur is en hij dan snel naar minimale snelheid gaat. Dat laatste is dan weer zuinig en niet onbelangrijk vind .........stil omdat de fan binnen dan ook terug moduleert.
Edit; of je moet een veel te zware single unit hebben hangen voor de ruimte dan ook kan het uitkomst bieden.
[ Voor 5% gewijzigd door Servee op 19-01-2023 21:10 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Bij jou niet maar bij andere blijkbaar welMotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:51:
[...]
Zelfs op het pendelen doet het op mijn multi weinig tot niets.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Wellicht omdat ik boven een duomulti heb voor 2 verdiepingen en als ik daar verwarm hij bewust op standje storm waaien staat om de warmte te verspreiden.Servee schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:52:
[...]
Bij jou niet maar bij andere blijkbaar wel
NB: bij koelen doet die Ecostand echt helemaal geen mallemoer.
Vraagbesturing werkt zeker wel, ook bij singles en ook bij koelen. Zet m maar eens na een defrost als de unit op hoog vermogen blijft draaien op 40% dan gaat meteen (binnen twee minuten) je opgenomen vermogen naar beneden. Alleen dan word het wel een stuk frisser omdat je simpelweg vermogen tekort komt. Bij koelen zul je dit minder snel merken maar dit werkt precies hetzelfde maar dan andersom. Econo zal z’n werk ook doen als je unit boven de 70% presteert, daar blijft deze dan onder maar dan ook weer hetzelfde effect, minder snel (of helemaal niet) koel en warm.MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:53:
[...]
Wellicht omdat ik boven een duomulti heb voor 2 verdiepingen en als ik daar verwarm hij bewust op standje storm waaien staat om de warmte te verspreiden.
NB: bij koelen doet die Ecostand echt helemaal geen mallemoer.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ik verwarm niet om het frisser te krijgen toch?Servee schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:02:
[...]
Vraagbesturing werkt zeker wel, ook bij singles en ook bij koelen. Zet m maar eens na een defrost als de unit op hoog vermogen blijft draaien op 40% dan gaat meteen (binnen twee minuten) je opgenomen vermogen naar beneden. Alleen dan word het wel een stuk frisser omdat je simpelweg vermogen tekort komt. Bij koelen zul je dit minder snel merken maar dit werkt precies hetzelfde maar dan andersom. Econo zal z’n werk ook doen als je unit boven de 70% presteert, daar blijft deze dan onder maar dan ook weer hetzelfde effect, minder snel (of helemaal niet) koel en warm.
NB; overigens wel opmerkelijk dat iedereen hier die units loopt te knijpen maar waarschijnlijk jarenlang hebben gestookt met een niet waterzijdig ingeregelde cv. Dat ding is hier bijna net zo zuinig als L/L.
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 21:12 ]
Hier staat vraagbesturing ook gewoon uit omdat ik 24 uur verwarm en het dus niet nodig is om met een single unit de pieken af te vlakken. Ik heb dat ding voor de warmteafgifte en met kouder weer verbruik je nu eenmaal iets meer stroom, lekker belangrijk.MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:10:
[...]
Ik verwarm niet om het frisser te krijgen toch?Bij vorst na een defrost wat met een L/L zonder buffer is ben ik juist blij met even een beetje knallen. Een defrost met L/L is vind ik al geen pretje. En zeker niet bij diegene die een slecht geisoleerd huis hebben.
NB; overigens wel opmerkelijk dat iedereen hier die units loopt te knijpen maar waarschijnlijk jarenlang hebben gestookt met een niet waterzijdig ingeregelde cv. Dat ding is hier bijna net zo zuinig als L/L.
Men knijpt omdat ze vaak een beetje stroom willen besparen maar doe je dit ook echt? Nope, je stookt langzamer maar langduriger met een lager vermogen waardoor setpoint vaak niet meer gehaald word en je dus letterlijk in de kou zit…met alle irritaties van dien.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ben net de 3D aan het testen, 2.5 kW unit heeft het binnen tot 23 °C opgewarmd
Voor mn gevoel pompt de airco meer lucht fatsoenlijk door de kamer heen bij een vaste stand.
Setpoint op 21 krijgt het 19 in de kamer nu. Vertik het eigenlijk om nog meer kWh op te stoken voor die ene graad extra (lol)
[ Voor 14% gewijzigd door KoningPaulus op 19-01-2023 21:43 ]
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
13kWh aan electra kost me 3,12Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:28:
[...]
Dat zou kunnen, maar de vergelijking klopt natuurlijk niet. Als je naar euro's kijkt dan reken je om hoeveel m3 gas je kunt kopen voor in dit geval 13 kWh elektriciteit. Dat is waarschijnlijk een stuk meer dan 1 m3.
Voor 3,12 koop ik 3,2 kuub gas.
Met 3 kuub krijg ik het écht niet warm op een dag als vandaag.
Ik heb gelukkig aardig wat data verzameld de afgelopen jaren. En als ik vergelijk met een soortgelijke dag als vandaag? Ik zit nu op 10kWh en ga de 13 niet eens halen.... Vorig jaar met dezelfde temperatuur (dagen ervoor rond de 4 graden, dag zelf 1 graad) was ik 8 M3 aan gas kwijt, exclusief douche/warm water.
Er is een reden dat we met warmtepompen verwarmen hè
Als de unit juist is gedimensioneerd hoeft je niet te knijpen want dan hoeft de unit niet zo hard te werken. Benodigd vermogen + max 30% extra capaciteit en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:32:
Ik knijp zodat de buitenunit minder snel bevriest. Niets aan de hand zolang setpoint gehaald wordt. Sterker nog, door rustig te draaien zonder defrosts haalt hij z'n setpoint ook makkelijk.
Ben net de 3D aan het testen, 2.5 kW unit heeft het binnen tot 23 °C opgewarmd
Daikin FTXM35R/RXM35R
Hier dezelfde ervaring, fixed 45 graden werkt prima (de unit blaast hier van me af) enige wat je soms bij moet sturen bij relatief kort opvolgende defrosts is de fanstand verhogen dan zijn deze ook niet meer merkbaar.KoningPaulus schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:36:
Draai nu 2 dagen op 3D auto. Kan nou niet bepaald zeggen dat dat beter werkt dan 45 graden fixed. Enige wat 3D auto lijkt te doen is de horizontale kleppen naar links en rechts te gooien en verticaal iets verder naar beneden dan 45 graden zelfs. Beweegt/swingt verder niks.
Voor mn gevoel pompt de airco meer lucht fatsoenlijk door de kamer heen bij een vaste stand.
Setpoint op 21 krijgt het 19 in de kamer nu. Vertik het eigenlijk om nog meer kWh op te stoken voor die ene graad extra (lol)
Daikin FTXM35R/RXM35R
Voor de MHI bezitters onder ons, zoals in mijn eerder post welke ik hierboven heb gequoot stoor ik mij af en toe aan het gekraak van de binnenunit wanneer deze stopt met actief te verwarmen. Dit komt zo goed als zeker door het uitzetten en krimpen van het plastic door de plotselinge verandering in temperatuurverschil.ThaBEN schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:29:
Misschien ben ik beetje aan het mierenneuken, maar wanneer het setpoint eenmaal is bereikt en de kamer volledig verzadigd is met warmte, dan gaat de unit af en toe aan en uit.
Met enige regelmaat hoor ik op die momenten wanneer die aan- en uitgaat af en toe (zacht) een kraak of een tikkend geluid in de binnenunit om de paar seconden, wanneer de lamellen gesloten zijn. Het is zacht en waarschijnlijk dat menig persoon dit niet eens opvalt, maar het is voor mij typisch zoiets dat ik nu niet meer kan "onhoren" nu ik weet dat dit gebeurd.
Ik heb 3x een MHI35ZS en ze doen het alle 3.
Het klinkt alsof het plastic in de binnenunit mogelijk uitzet/krimpt vanwege het temperatuurverschil tussen actief verwarmen en terug in stand-by gaan, al kan het ook een mechanisch iets zijn. Wellicht is die bijvoorbeeld om de paar seconde iets aan het testen of die weer moet gaan beginnen met verwarmen ofzo.
Wederom, het valt bijna niet en is niet direct storend en zover ik merk gebeurd dit enkel in de momenten dat de lamellen tijdens verwarmen weer dicht gaan, of tijdens de eerste minuut wanneer ik de unit net heb aangezet. Wanneer de unit eenmaal loopt te verwarmen gebeurd dit niet.
Iemand die dit ook heeft ervaren en wellicht weet of dit verholpen/geminimaliseerd kan worden?
De MHI ZS serie (mogelijk ook de ZSX?) heeft aan de voorzijde van de binnenunit 2 kleine klepjes voor de afwerking, zodat je de locatie waar de schroeven zich bevinden volledig kan verbergen.
Nu heb ik als test deze klepjes eens opengezet en lijkt het kraken sterk verminderd te zijn (zo goed als niet meer aanwezig!). Je kunt deze klepjes met je vinger openduwen. Het beste kun je ze openmaken wanneer de machine is afgekoeld want ze zaten bij mij muurvast toen ik ze open wilde duwen terwijl de machine was aan het verwarmen en heeft mij dit enige moeite gekost. Tegelijkertijd was dit ook een bevestiging dat er best wel een grote druk op deze klepjes komt te staan wanneer ze uitzetten door de hitte.
Let wel op, want je kunt de klepjes per abuis zo plaatsen dat ze de horizontale lamellen in de weg zitten. Zet na het loshalen van deze klepjes de binnenunit uit en aan en dan kun je gelijk zien of ze goed staan, aangezien de horizontale lamellen in de eerste paar seconden volledig op en neer bewegen wanneer je de machine opnieuw aanzet. Indien de lamellen de klepjes niet aanraken zit je goed, raken ze de klepjes wel aan dan moet je de klepjes even in een andere positie duwen zodat dit voorkomen zal worden.
Hieronder twee foto's ter illustratie van de betreffende klepjes waar ik het over heb. Deze zitten aan de linker- en rechterkant direct onder de lamellen. Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee
Klepje dicht
:strip_exif()/f/image/9cmDATAhWhxo6u2fauZKcfcE.jpg?f=fotoalbum_large)
Klepje open
:strip_exif()/f/image/HHFrRrfYLGMbrOn3C8JpnmTt.jpg?f=fotoalbum_large)
***Edit***
Ik zie net dat wanneer het klepje eenmaal los is, je deze helemaal naar voren kunt schuiven en dan naar beneden omklappen. De klepjes bungelen dan los onder de machine zonder enige vorm van wrijving en zitten totaal niet in de weg van de lamellen. Dit lijkt mij de beste positie om ze te plaatsen.
Zie afbeelding hieronder.
Klepje naar benden omgeklapt
:strip_exif()/f/image/N7JjkH9lSG4ovqJazR6zA0PN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door ThaBEN op 19-01-2023 22:16 ]
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Als je 24/7 stookt misschien, maar dan is de maximale warmtevraag hier nog steeds lager dan de kleinste unit. Voor de zekerheid heb ik een MHI-25ZSX, dan heb ik bij strenge vorst nog steeds genoeg vermogen.Servee schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:46:
[...]
Als de unit juist is gedimensioneerd hoeft je niet te knijpen want dan hoeft de unit niet zo hard te werken. Benodigd vermogen + max 30% extra capaciteit en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
Feitelijk maak ik d.m.v. stille modus er een 1.5 kW unit van. Dankzij de relatief grote warmtewisselaar (net zo groot als alle andere MHI-ZSX units), draait dat heel lang zonder dicht te vriezen. Zodra setpoint niet meer gehaald wordt, gaat stille modus eraf.
[ Voor 27% gewijzigd door Martin7182 op 19-01-2023 22:05 ]
Zoals een paar posts terug al aangegeven kun je met een oversized unit wel wat winnen met “knijpen”, maar is het niet zo dat je met de optie stille modus alleen de binnen unit knijpt?Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:01:
[...]
Als je 24/7 stookt misschien, maar dan is de maximale warmtevraag hier nog steeds lager dan de kleinste unit. Voor de zekerheid heb ik een MHI-25ZSX, dan heb ik bij strenge vorst nog steeds genoeg vermogen.
Feitelijk maak ik d.m.v. stille modus er een 1.5 kW unit van. Dankzij de relatief grote warmtewisselaar (net zo groot als alle andere MHI-ZSX units), draait dat heel lang zonder dicht te vriezen. Zodra setpoint niet meer gehaald wordt, gaat stille modus eraf.
Volgens mij beperk je dan alleen de fanstand en beperk je de binnenunit aan hoeveelheid luchtverplaatsing, waardoor je de buitenunit juist belast met een hogere warmtevraag (indien aanwezig) en dan dus juist sneller dichtvriest?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Ow stille modus buitenunit ja dat is een ander verhaal. Er gaan zoveel termen rond met verschillende bedoelingen dat ik daar even overheen las.Martin7182 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:19:
Stille modus bij MHI-ZSX beperkt alleen de buitenunit. Per unit is het percentage verschillend, voor de 2.5kW is het 33%.
Dat zou in verhouding gelijk zijn aan 67% vraagbesturing bij Daikin.
[ Voor 8% gewijzigd door Servee op 19-01-2023 22:23 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
Het enige probleem is dat mijn unit niet meer terug moduleert op 3d auto stand als ik de fan op stand 3 zet. Dan blijft hij voluit gaan. (Wordt het wel warmer, maar ook erg veel lawaai)
Dus op auto stand werkt hij beter als fixed.
Fixed fan stand 3 = 18.8 graden
Fixed fan auto = 18.1 graden
3d auto fan auto = 18.5 graden
3d auto fan stand 3 = 19.3 graden, maar dus wel max blazen en veel lawaai en meer verbruik. 200 watt. Dus voor mij geen optie.
Setpoint 20 btw.
[ Voor 34% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2023 22:40 ]
Airco terug gezet op 21 en uiteindelijk haalde hij 20 op CV. Dit schijnt te kunnen als er te weinig koudemiddel of een lek is las ik.MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:04:
[...]
Als je van 19 naar 21 moet, moet hij (zonder ecostanden!!!) gewoon maximaal blazen en maximaal verwarmen. Het warmste wat ik ooit gemeten heb was volgens mij bij mij 50 graden (pin me er niet op vast). Heb ook een turbostand maar die heb ik nog nooit gebruikt. NB: Daikin.
Heb een infrarood thermometer besteld. Ben heel benieuwd. Bel de installateur graag goed onderbouwd op.
Als het 0 graden is buiten, dan is 1 graad onder je setpoint niet gek hoor.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:39:
[...]
Airco terug gezet op 21 en uiteindelijk haalde hij 20 op CV. Dit schijnt te kunnen als er te weinig koudemiddel of een lek is las ik.
Heb een infrarood thermometer besteld. Ben heel benieuwd. Bel de installateur graag goed onderbouwd op.
Of begrijp ik je verkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 19-01-2023 22:43 ]
Setpoint en reële kamertemperatuur is per situatie anders. Er zijn er vele waar bv setpoint 22 altijd 20 graden word en andersom. Bij een juiste plaatsing en dimensionering zal met koud weer je setpoint vaak wel kloppen maar niet altijd en het zegt helemaal niks over de werking van je airco en kan dus een permanente afwijking hebben.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:39:
[...]
Airco terug gezet op 21 en uiteindelijk haalde hij 20 op CV. Dit schijnt te kunnen als er te weinig koudemiddel of een lek is las ik.
Daikin FTXM35R/RXM35R
Alle ‘remmen’ eraf, econ/vraagbesturing ed.
@MotorBeast, ik wil je bedanken! Heb wel eens eerder de airco in 3D modus gezet, maar nooit langer dan een uur. Was dan toch ontevreden.
Vanmiddag rond 14:30hr de 3D nogmaals aangezet. Het is nu 22:30hr geweest. Vermogen schommelt tussen de 350 en 450w voor een Daikin Perfera 5.0. Setpoint 20 graden. Kamertemperatuur ( muren ed ) gemeten met IR meter, stabiel rond de 19.2 graden. Ook al is het misschien geen 20. Maar een stabiele woonkamer van 19.2/19.5, is ook lekker ( voor mij ). Vanavond als ik op bed ga zal ik ook de gang deur open zetten. Kijken wat er morgenvroeg van gekomen is.
Het grootste voordeel vind ik persoonlijk de luchtstroom. Op de een of t andere manier voel ik deze nu een stuk minder. En daar ben ik erg blij mee.
Gegevens wat verwarmd moet worden:
120m3
Houten skelet woning 1988
Overal HR++
Spouw na geisoleerd met Knauf Supafil
Vloer, standaard geïsoleerd ( piepschuim kruipruimte )
Daarom ook gekozen voor Perfera 5.0 ipv 3.5. Aangezien het niet ‘top’ geïsoleerd is.
Maar goed! Nogmaals bedankt voor je tip.
Nu kijken wat hij vannacht verbruikt
UberLurker Departement #GG.
Klopt ben ik met je eens, maar als ik hem 22 of 23 verwacht ik hetzelfdexHEMANx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:41:
[...]
Als het 0 graden is buiten, dan is 1 graad onder je setpoint niet gek hoor.
Of begrijp ik je verkeerd?
Probeer hem eens een beetje te helpen door max fan stand... Kijken of die op temperatuur komt. Dan weer terug op auto... Kijken of het op temperatuur blijft, of dat hij terugzakt naar de 19 graden. Dan is er iets fout. 😅Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:52:
[...]
Klopt ben ik met je eens, maar als ik hem 22 of 23 verwacht ik hetzelfde
Hoeveel vermogen heb je hangen op welk oppervlak? Als ik hier adhoc ga verwarmen van 18 naar 21 met een 2 op mijn 55m2 zou ik het ook niet halen vermoed ik. Een 3,5 heb ik hier dan echt wel nodig. Klopt het vermogen in relatie tot je warmteverlies wel? https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekeningYouri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:52:
[...]
Klopt ben ik met je eens, maar als ik hem 22 of 23 verwacht ik hetzelfde
Bedankt voor de terugkoppeling.Skrunsies schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 22:49:
Ook hier de 3D test gedaan..
Alle ‘remmen’ eraf, econ/vraagbesturing ed.
@MotorBeast, ik wil je bedanken! Heb wel eens eerder de airco in 3D modus gezet, maar nooit langer dan een uur. Was dan toch ontevreden.
Vanmiddag rond 14:30hr de 3D nogmaals aangezet. Het is nu 22:30hr geweest. Vermogen schommelt tussen de 350 en 450w voor een Daikin Perfera 5.0. Setpoint 20 graden. Kamertemperatuur ( muren ed ) gemeten met IR meter, stabiel rond de 19.2 graden. Ook al is het misschien geen 20. Maar een stabiele woonkamer van 19.2/19.5, is ook lekker ( voor mij ). Vanavond als ik op bed ga zal ik ook de gang deur open zetten. Kijken wat er morgenvroeg van gekomen is.
Het grootste voordeel vind ik persoonlijk de luchtstroom. Op de een of t andere manier voel ik deze nu een stuk minder. En daar ben ik erg blij mee.
Gegevens wat verwarmd moet worden:
120m3
Houten skelet woning 1988
Overal HR++
Spouw na geisoleerd met Knauf Supafil
Vloer, standaard geïsoleerd ( piepschuim kruipruimte )
Daarom ook gekozen voor Perfera 5.0 ipv 3.5. Aangezien het niet ‘top’ geïsoleerd is.
Maar goed! Nogmaals bedankt voor je tip.
Nu kijken wat hij vannacht verbruikt
3,5kw en 44m2MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:30:
[...]
Hoeveel vermogen heb je hangen op welk oppervlak? Als ik hier adhoc ga verwarmen van 18 naar 21 met een 2 op mijn 55m2 zou ik het ook niet halen vermoed ik. Een 3,5 heb ik hier dan echt wel nodig. Klopt het vermogen in relatie tot je warmteverlies wel? https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
Die link verdiep ik mij later in
Dat is natuurlijk vreemd dat je met een vaste luchtstroom alleen naar voren een betere verdeling zou krijgen (of je hebt een hele kleine kamer).KoningPaulus schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:36:
Draai nu 2 dagen op 3D auto. Kan nou niet bepaald zeggen dat dat beter werkt dan 45 graden fixed. Enige wat 3D auto lijkt te doen is de horizontale kleppen naar links en rechts te gooien en verticaal iets verder naar beneden dan 45 graden zelfs. Beweegt/swingt verder niks.
Als ik hier centraal in een kamer van 55m2 hem alleen naar voren laat blazen dan eindigt de luchtstroom 9 meter verderop tegen een muur. De serre die dan rechts van de unit is wordt dan niet direct aangestraald. De keuken die links schuin ongeveer 10 meter verder is ook niet. Ik gebruikte het nooit omdat als je het pas aanzet echt onprettig is doordat koude lucht heel hard gemengd wordt en je dus in eerste instantie tocht voelt, maar na stabilisatie is het echt egaler warm getuige 3 thermometers in de woonkamer. De vorm van de ruimte zal ook meespelen vermoed ik. Een vierkante kamer, niet te groot zal het weinig doen wellicht.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 19-01-2023 23:46 ]
Zou normaal gesproken moeten voldoen. Of je hebt hele slechte isolatie, lees groot warmteverlies. Maar dat weet je zelf het beste.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:38:
[...]
3,5kw en 44m2
Die link verdiep ik mij later in
Het scheelt behoorlijk in airflow, iets te lang gewacht hier.
Yep, had het idee dat mijn perfera vloermodel wat luider werd en wat meer begon te jojo'en qua fanspeed. En inderdaad het stoffilter zat al een fikse laag op.w00key schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 00:54:
Vergeet niet af en toe de filters schoon te maken. Met hoge fan speed en 20h+ draaitijd per dag is het stoffig in no time.
Het scheelt behoorlijk in airflow, iets te lang gewacht hier.
Toch is het nog maar 2 weken geleden dat ik dat filter heb gereinigd. In deze tijd van het jaar draait de unit wel zo goed als 24u per dag natuurlijk maar toch.. Er wordt ook nog 2x daags gestofzuigd.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Verwijderd
Ik haal binnen een uur de gewenste temperatuur en de 'startpiek' is niet hoger dan de temperatuur aanhouden, mede dankzij een hogere cop in de namiddag. Maar bij mij staan de meeste settings op 'auto', geen eco-mode dus. 3,5 kW voor 43 m² (100 m³). Zie grafieken: Verwijderd in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:49:
[...]
Met al die ecostanden kan het zijn dat je je setpoint niet haalt (maar dat ligt weer aan je warmteverlies). Als je je binnentemperaturen redelijk constant houdt (zoals ik) maakt het op verbruik helemaal niets uit. Bij adhoc stoken kan het met eco een eeuwigheid duren voordat je setpoint bereikt wordt. Na 3 jaar gebruik en experimenteren heb ik het allemaal nooit meer aanstaan omdat als ik in het tussenseizoen wel adhoc stook het binnen no time op temperatuur is en hij dan snel naar minimale snelheid gaat. Dat laatste is dan weer zuinig en niet onbelangrijk vind .........stil omdat de fan binnen dan ook terug moduleert.
3D bij Daikin kun je activeren door zowel je horizontale als verticale swing in te stellen.Stoffa schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:03:
Heb ook eenDaikin maar wat is dat 3D waar jullie het over hebben? Is dat comfort luchtstroom?
Bij comfort luchtstroom blaast deze alleen recht naar beneden.
[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 20-01-2023 09:08 ]
Daikin FTXM35R/RXM35R
En verticaal dan simpelweg aan of op "comfort luchtstroom"?Servee schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:06:
[...]
3D bij Daikin kun je activeren door zowel je horizontale als verticale swing in te stellen.
Zodra je horizontaal en verticaal beide selecteert zie je in de app 3D tevoorschijn komen.Stoffa schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:08:
[...]
En verticaal dan simpelweg aan of op "comfort luchtstroom"?
Daikin FTXM35R/RXM35R
Thanks ik zie het nu. Weer wat geleerd:)Servee schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:09:
[...]
Zodra je horizontaal en verticaal beide selecteert zie je in de app 3D tevoorschijn komen.
Ik ben prettig verrast met een COP van 6,26 bij +7 graden
Wat mij verbaasd is dat de verwarmingscapaciteit TOENEEMT bij lagere temperaturen. Ik had het andersom verwacht.
Hoe moet ik dit zien? Of lees ik de tabel verkeerd?
:strip_exif()/f/image/qGHugSXW3TUbHVcXSTVhBt4n.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit geval is het de capaciteit die de testopstelling van Eurovent nodig heeft om de ruimtetemperatuur te handhaven. Dus hoe lager buitentemperatuur, hoe meer vermogen er afgegeven moet worden (dus vandaar ook de lagere COP bij lagere buitentemperaturen).Stillekracht schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:40:
Ik heb bij Eurovent mijn L/L warmtepomp een opgezocht. Ik was nieuwsgierig naar de COP in relatie tot de buitentemperatuur.
Wat mij verbaasd is dat de verwarmingscapaciteit TOENEEMT bij lagere temperaturen. Ik had het andersom verwacht.
[Afbeelding]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Verbruik gaat omhoog en COP omlaag bij lagere temperaturen, dus denk dat je het verkeerd ziet.Stillekracht schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:40:
Ik heb bij Eurovent mijn L/L warmtepomp een opgezocht. Ik was nieuwsgierig naar de COP in relatie tot de buitentemperatuur.
[Afbeelding]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Heb je de mogelijkheid te meten hoe warm de lucht is die uit de airco komt als die op 25 graden staat? Bij een niet al te hoge fanstand zou dat wel >50 graden moeten zijn.Youri1986 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:39:
[...]
Het proberen. Het is nu 19 graden en de airco staat ingesteld op 22. Hoelang zou het moeten duren voordat hij hem omhoog trekt?
Edit: ik had een pagina gemist
Hyper MHIMaxwp schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:01:
[...]
kan me herinneren bij de aanschaf naar gekeken alleen de hyper MHI doen ook dat maar de normale -15 waar de daikin tot -20 gaan
en ook al is de KW minder bij lagere temparatuur hij houd het wel met die ~zelfde vol tot lagere temaraturen
[ Voor 10% gewijzigd door Glashelder op 20-01-2023 09:55 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat een installateur die airco zo heeft geplaatst verbaast mij hoeveel ruimt zit er tussen airco en plafon?H.Burger schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 19:31:
[...]
Bij mij pendelt de klep volgens mij alleen van boven naar beneden. Voelt niet aangenaam wanneer je eronder zit!
Als je een airco in een trapkast stopt met een deur open gaat het ook niet werken dit snapt iedereen een airco moet vrij hangen en zoveel mogelijk ruimte om zich heen hebben, een airco is gemaakt voor koelen en daarvoor hangt hij hoog voor verwarmen helemaal verkeerd dit begrijpt ook iedereen, puur voor verwarmen moet je een vloer airco plaatsen je gaat je verwarming radiator ook niet tegen plafon monteren met een fan er op.
Afgelopen kerst zelf mee gemaakt vrouw had een mooie kerstboom geplaatst dag later was airco in de war buitenunit stond vol te blazen ik begreep er niets van wat er aan de hand was een hele zaterdag van alles geprobeerd tot ik de kerstboom uit de luchtstroom van de airco heb gezet na 10 min was hij weer rustig, kerstboom stond er 1 meter vanaf op de zijkant van de airco maar had dus erg veel invloed op werking van de airco.
Ook heb je in je kamer meer dan 1 radiator voor je cv, maar met 1 airco moet er zoveel mogelijk m³ verwarmen met een airco van wel 6kw op 1 plek een grote warmte kanon, dit gaat niet werken voor een aangename warmte al helemaal niet als je niet 24/7 verwarmt.
Je kunt met 1 airco maar een bepaalde m³ verwarmen met goed comfort maakt niet uit hoeveel vermogen je er tegen aan gooit beter is 2 kleinere of misschien wel 3 na gelang de grote van je kamer.
Natuurlijk is het gevoel van comfort niet voor iedereen gelijk wat de een heerlijk warm vindt is voor een ander koud.
Met een airco verwarmen is heel anders dan met een cv ook de meeste installateurs hebben hier geen ervaring mee, dus je bent voor een goed werkende airco voor verwarmen genoodzaakt om voor het plaatsen er zelf zoveel mogelijk informatie te verzamelen en op de hoogte te zijn van de vele beperkingen t.o.v cv.
Verwarm zelf met 1 gewone airco een niet te grote kamer +/- 80 m³ redelijk isolatie met open keuken de MHI SRK25ZSX airco op stille stand 24/7 fan auto en kleppen met hand voor mijn situatie zo gunstig mogelijk gericht.
Mijn in gestelde temp is mijn kamertemperatuur zonder modificaties als dit nu 18 19 20 of 21 graden is het klopt prima en erg stabiel binnenunit hangt zoveel mogelijk centraal en blaast niet naar mij zitplaatsen alleen met visite is dit lastig om iedereen uit de luchtstroom te houden dat is dan ook 1 van de beperkingen van een airco.
CV ging hier s’nachts altijd op 15 graden bij -7 buitentemperatuur ging hij dan af en toe aan.
Als ik mijn airco s’nachts uit doe is het het s’morgens iets van 14 graden met buitentemperatuur van rond -1.
Moet ik de kamer dan opwarmen van 14 graden naar iets van 19 of 20 graden zet ik eerst de airco op Max poppetje spierballen binnen 10 min is de lucht onaangenaam warm om mij heen maar alles is verder nog koud,
na 15 min gaat hij automatisch over op normaal verwarmen en iets rustiger draaien maar eigenlijk is hij wel 4 uur bezigen misschien wel langer om het een beetje stabiel op 20 graden te krijgen.
Maar in alle hoeken en gaten is het nog steeds geen 20 graden dit bereik je alleen met 24/7 te verwarmen dan wordt zelfs de deurkruk aan de binnenkant warm terwijl buitenkant koud is net gemeten 5 graden verschil 19 binnen 14 kant van gang deurknop zit niet in de luchtstroom, ook kopjes in keukenkast zijn 19,7 graden.
Iedereen verwarmt op zijn manier zelf had ik niet verwacht dat ik 24/7 zou gaan verwarmen met airco, bij +7 ga ik weer stoppen met 24/7 verwarmen.
Wat mij wel op valt dat ik hier vrij vaak een defrost heb nu iedere uur (niet tijd gestuurd) buitentemperatuur -0,4 luchtvochtigheid 99%. windt 2 Bft.
Deze omstandigheden zijn natuurlijk ook 'perfect' voor een defrost.Weerman2 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:55:
[...]
Wat mij wel op valt dat ik hier vrij vaak een defrost heb nu iedere uur (niet tijd gestuurd) buitentemperatuur -0,4 luchtvochtigheid 99%. windt 2 Bft.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
De mijne is 4 jaar oud. 3D. Je kan het ook gewoon via afstandsbediening instellen. links/rechs en boven/onder, zie tekens op de display.mwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:28:
[...]
Is dat alleen bij de nieuwste Perfera? Bij mij verschijnt geen 3D.
@Weerman2 Je wil niet weten hoeveel moeite ik en andere in het verleden hebben gedaan om mensen te wijzen op minpunten van installaties door zogenaamde specialisten. Het hangt, veel vermogen, dus het werkt.....not. Je moet je helaas bij alles wat je koopt tot in details inlezen. Bij L/W is het helemaal dramatisch wat je daar voorbij ziet komen.
[ Voor 35% gewijzigd door MotorBeast op 20-01-2023 10:33 ]
Hier 2 vanaf 00.00. Geen centje pijn. En er ligt hier zelfs sneeuw en nu regent het. 99% luchtvochtigheid buiten. Daikin rules.GermanPivo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:29:
[...]
Deze omstandigheden zijn natuurlijk ook 'perfect' voor een defrost.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 20-01-2023 10:36 ]
Het verschijnt nu wel in de app. Duurde even. Het staat in de cirkel onder de temperatuur. Dank.MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:31:
[...]
De mijne is 4 jaar oud. 3D. Je kan het ook gewoon via afstandsbediening instellen. links/rechs en boven/onder, zie tekens op de display.
@Weerman2 Je wil niet weten hoeveel moeite ik en andere in het verleden hebben gedaan om mensen te wijzen op minpunten van installaties door zogenaamde specialisten. Het hangt, veel vermogen, dus het werkt.....not. Je moet je helaas bij alles wat je koopt tot in details inlezen. Bij L/W is het helemaal dramatisch wat je daar voorbij ziet komen.
Maarten
Je kan het dus ook in de app instellen. Ik gebruik nooit een afstandsbediening. Waar liggen die dingen?mwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Het verschijnt nu wel in de app. Duurde even. Het staat in de cirkel onder de temperatuur. Dank.
Ik moest er laatst ook evennaar zoeken toen Ziggo storing had.MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:38:
[...]
Je kan het dus ook in de app instellen. Ik gebruik nooit een afstandsbediening. Waar liggen die dingen?
Maarten
In groot deel code oranje en voor de LL gebruikers code defrostGermanPivo schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:29:
[...]
Deze omstandigheden zijn natuurlijk ook 'perfect' voor een defrost.

Daikin FTXM35R/RXM35R
Lang leve lokaal draaienmwk schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Ik moest er laatst ook evennaar zoeken toen Ziggo storing had.
En geen ziggo hebben

Zelfde trouwens, we hebben de afstandsbediening opgehangen (wel verstopt) maar gebruiken hem nooit. Zet hem alleen uit als ik op bed ga, met een ikea-remote
Alleen de fanstand verhogen of verlagen moet ik nog ff programmeren, dat gaat nog niet helemaal naar wens automatisch. Maar dat komt nog wel
Idem met Domoticz. Cloud isWaah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:43:
[...]
Lang leve lokaal draaien![]()
En geen ziggo hebben![]()
Zelfde trouwens, we hebben de afstandsbediening opgehangen (wel verstopt) maar gebruiken hem nooit. Zet hem alleen uit als ik op bed ga, met een ikea-remoteVerder gaat het automatisch.
Alleen de fanstand verhogen of verlagen moet ik nog ff programmeren, dat gaat nog niet helemaal naar wens automatisch. Maar dat komt nog wel

Hoeveel heb jij er dan vanaf vannacht? Ik heb er echt maar 2. Vind ik echt minimaal.Servee schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:42:
[...]
In groot deel code oranje en voor de LL gebruikers code defrostde waarschuwing zou verplicht moeten worden
3 zie ik in Homewizard maar ben momenteel in Alicante en hier is het 16 graden en vanmiddag word het rond de 19MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:53:
[...]
Hoeveel heb jij er dan vanaf vannacht? Ik heb er echt maar 2. Vind ik echt minimaal.
Daikin FTXM35R/RXM35R
55m2, 140m3, goed geisoleerd, L vorm, airco hangt in de korte poot van de L. Als die dus naar links rechts blaast verwarmt ie grotendeels de korte poot van de L zeg maar, terwijl ik juist de lange poot van de L goed wil meepakken. In mijn geval lijkt 24/7 icm fixed stand beter lijkt het op het eerste gezicht. Was ook in de veronderstleling dat 3D daadwerkelijk 'actief' zou swingen.MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:41:
[...]
Dat is natuurlijk vreemd dat je met een vaste luchtstroom alleen naar voren een betere verdeling zou krijgen (of je hebt een hele kleine kamer).
Als ik hier centraal in een kamer van 55m2 hem alleen naar voren laat blazen dan eindigt de luchtstroom 9 meter verderop tegen een muur. De serre die dan rechts van de unit is wordt dan niet direct aangestraald. De keuken die links schuin ongeveer 10 meter verder is ook niet. Ik gebruikte het nooit omdat als je het pas aanzet echt onprettig is doordat koude lucht heel hard gemengd wordt en je dus in eerste instantie tocht voelt, maar na stabilisatie is het echt egaler warm getuige 3 thermometers in de woonkamer. De vorm van de ruimte zal ook meespelen vermoed ik. Een vierkante kamer, niet te groot zal het weinig doen wellicht.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Zodra ik de 3d auto uit zet (dus gewone stand) en fan stand 3, dan moduleert hij netjes terug.
Ik ben wel fan van de 3d stand nu, maar als het vriest, is het wel nodig dat hij soms wat harder blaast. Dus fan stand 3. Maar stand 3 op maximale (stand 3)sterkte continue, is net iets too much. 😅
Ik dacht slim te zijn, en dacht als hij toch op de max van de stand gaat blazen in 3d auto, dan zet ik hem op stand 2, als hij dan max blaast, is het precies goed, maar in stand 2 moduleert hij wel. Haha
[ Voor 22% gewijzigd door xHEMANx op 20-01-2023 11:40 ]
Ik zat me hier druk te maken dat ik wel heel veel defrosts heb, maar ik verwarm ook nu nadat de airco vannacht had uitgestaan. Het rare is wel, die defrosts hier duren slechts 20-30 seconden en dan heeft ie er alweer genoeg van. Ik heb de buitenunit nog niet kunnen bekijken gezien ie op het platte dak staat, maar mijn gevoel zegt dat ie onnodig (vroeg) defrosts maakt.Waah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:21:
Hier 4 defrosts vandaag, maar had de unit vannacht uit staan. Misschien toch maar weer eens 24/7 aan laten staan. Nu ik ook de graaddagen kan zien, kan ik beter vergelijken wat goedkoper is![]()
[Afbeelding]
/f/image/ZBOqaS6N9KBEYY3ZD0kEbRyO.png?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2023 12:54 ]
GetweakVerwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:49:
Waar halen jullie die mooie grafiekjes? Is dat standaard monitoring via de fabrikant-app of toch enkel te verkrijgen na wat getweak of via een powermeter in het stopcontact? Melcloud stelt niet veel voor...
de ene optie wat meer dan de andere

Vaak een losse stekker, of een meter op de meterkast ergens, of via Home Assistant.
Verwijderd
Hier hebben ze de stroomkabel ingebouwd in de muur, vlakbij het stopcontact. Een powermeter kan ik dus niet gebruikenWaah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Getweak![]()
de ene optie wat meer dan de andere![]()
Vaak een losse stekker, of een meter op de meterkast ergens, of via Home Assistant.
Een shelly kan altijd, zoek maar eens in de zoekbalk.Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:21:
[...]
Hier hebben ze de stroomkabel ingebouwd in de muur, vlakbij het stopcontact. Een powermeter kan ik dus niet gebruikenEens kijken naar Home Assistant.
Zou inderdaad een shelly doen dan, zie zoekfunctie of het shelly topic.Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:21:
[...]
Hier hebben ze de stroomkabel ingebouwd in de muur, vlakbij het stopcontact. Een powermeter kan ik dus niet gebruikenEens kijken naar Home Assistant.
Via Home Assistant moet je ook "iets" aansluiten als een stekker, een shelly of bijvoorbeeld MHI-ctrl module (voor MHI enkel).
Ik ben blij met de MHI module want die kan dus ook defrosts uitlezen.
Kan geen defrost zijn. Die duren nooit zo kort. Daar heb je normaal gesproken toch wel gemiddeld 8 a 10 minuten voor nodig.VikeeVeekie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:43:
[...]
Ik zat me hier druk te maken dat ik wel heel veel defrosts heb, maar ik verwarm ook nu nadat de airco vannacht had uitgestaan. Het rare is wel, die defrosts hier duren slechts 20-30 seconden en dan heeft ie er alweer genoeg van. Ik heb de buitenunit nog niet kunnen bekijken gezien ie op het platte dak staat, maar mijn gevoel zegt dat ie onnodig (vroeg) defrosts maakt.
[Afbeelding]
Lucky man! Ik zou nog even daar blijven. Tot maart of zo.Servee schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:01:
[...]
3 zie ik in Homewizard maar ben momenteel in Alicante en hier is het 16 graden en vanmiddag word het rond de 19zondag vlieg ik weer terug.
Met Shelly toch ook? Dan zie je een behoorlijke stroompiek.Waah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:28:
[...]
Zou inderdaad een shelly doen dan, zie zoekfunctie of het shelly topic.
Via Home Assistant moet je ook "iets" aansluiten als een stekker, een shelly of bijvoorbeeld MHI-ctrl module (voor MHI enkel).
Ik ben blij met de MHI module want die kan dus ook defrosts uitlezen.
Maar met een stroompiek kan je niet garanderen dat het een defrost is. Je kan een (faily educated) guess doen op basis van je grafiek. Maar de MHI zegt gewoon "Ik doe nu een defrost"MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:35:
[...]
Met Shelly toch ook? Dan zie je een behoorlijke stroompiek.

Dan had je hem eigenlijk daar ook niet moeten hangen. Maar dat is achteraf. Voor goede verspreiding had hij in het lange stuk moeten hangen. Ik en @Servee hebben heel wat mensen met zo'n L vorm hierbij geholpen. Lucht gaat altijd moeilijk het hoekje om.KoningPaulus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:13:
[...]
55m2, 140m3, goed geisoleerd, L vorm, airco hangt in de korte poot van de L. Als die dus naar links rechts blaast verwarmt ie grotendeels de korte poot van de L zeg maar, terwijl ik juist de lange poot van de L goed wil meepakken. In mijn geval lijkt 24/7 icm fixed stand beter lijkt het op het eerste gezicht. Was ook in de veronderstleling dat 3D daadwerkelijk 'actief' zou swingen.
Wat bedoel je overigens met actief swingen? Hier gaat hij links/rechts en naar boven/beneden en dat wisselend continue.
Verwijderd
Helaas heb ik nog een prehistorische zekeringenkast (type zekering).jusch schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:24:
[...]
Een shelly kan altijd, zoek maar eens in de zoekbalk.
Ik kan hier dan weer aanzien aan de compressor frequentie. Nu 3 in bijna 14 uur tijd. Eitje.Waah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Maar met een stroompiek kan je niet garanderen dat het een defrost is. Je kan een (faily educated) guess doen op basis van je grafiek. Maar de MHI zegt gewoon "Ik doe nu een defrost"en dan kan je ze dus ook laten tellen door Home Assistant. Of er een actie op laten triggeren (bijvoorbeeld de setpoint met een graad verhogen om de verloren kou goed te maken, of de blaassnelheid te verhogen zodat die zijn warmte beter kwijt kan, of verzin iets wat goed is bij een defrost)

Houd de shelly jouw compressorfrequentie bij?MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:43:
[...]
Ik kan hier dan weer aanzien aan de compressor frequentie. Nu 3 in bijna 14 uur tijd. Eitje.

Dit topic is gesloten.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic