Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 304 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.357.383 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

LED-Maniak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:21:
Dit is hem dan, voor Mitsubishi Electric:

Werkt perfect. :)
Inpluggen in de indoor unit, temperatuur sensor op gewenste plek in de kamer aan de muur plakken en klaar!

Wifi optioneel, maar opent uiteraard wel deuren naar nog meer mogelijkheden als domotica integratie en statistieken.

[Afbeelding]

Die voor MHI ziet er vergelijkbaar uit. Iets groter, omdat hij twee aansluitingen heeft(Een naar de indoor unit, een naar de optionele officiele wifi module)
Gaaf! Ook geschikt voor MHI? Gaat de airco ook de sensor gebruiken van de thermostaat of blijft de interne sensor gebruikt worden?

Kan deze gebruikt worden naast MHI-AC-CTRL? En zo niet, zou ik met MQQT dezelfde informatie kunnen uitlezen met home-assistant via MQTT.

Dit zou ideaal zijn voor de WAF :*)
/edit: natuurlijk wel weer een risico dat het hele huishouden met zijn tengels aan de thermostaat gaat draaien 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 20-01-2023 14:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 12:29
MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Dan had je hem eigenlijk daar ook niet moeten hangen. Maar dat is achteraf. Voor goede verspreiding had hij in het lange stuk moeten hangen. Ik en @Servee hebben heel wat mensen met zo'n L vorm hierbij geholpen. Lucht gaat altijd moeilijk het hoekje om.

Wat bedoel je overigens met actief swingen? Hier gaat hij links/rechts en naar boven/beneden en dat wisselend continue.
Was hier geen optie, en over het algemeen geen problemen mee vanwege de isolatie.
Actief swingen, daadwerkelijk bewegen. de 3D functie bij de MHI lijkt hier dus niks actiefs te doen, enkel de horizontale fan naar links en rechts te zetten, en verticaal iets lager dan 45 graden. Thats it.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Verwijderd schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Hier hebben ze de stroomkabel ingebouwd in de muur, vlakbij het stopcontact. Een powermeter kan ik dus niet gebruiken :s Eens kijken naar Home Assistant.
Had ik ook. Stroom eraf. Kabel doorgeknipt. Stekker erop met wat gescheld. Plug in stopcontact. Stekker in plug. 😅

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:40:
[...]

Dan had je hem eigenlijk daar ook niet moeten hangen. Maar dat is achteraf. Voor goede verspreiding had hij in het lange stuk moeten hangen. Ik en @Servee hebben heel wat mensen met zo'n L vorm hierbij geholpen. Lucht gaat altijd moeilijk het hoekje om.

Wat bedoel je overigens met actief swingen? Hier gaat hij links/rechts en naar boven/beneden en dat wisselend continue.
Bij mhi doet hij dat een paar minuten actief swingen en dan gaat hij statisch naar links en rechts blazen, maar wel op een stand die je niet handmatig kan instellen. Haha.. flauw

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:22
revolution-nl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Gaaf! Ook geschikt voor MHI? Gaat de airco ook de sensor gebruiken van de thermostaat of blijft de interne sensor gebruikt worden?

Kan deze gebruikt worden naast MHI-AC-CTRL? En zo niet, zou ik met MQQT dezelfde informatie kunnen uitlezen met home-assistant via MQTT.

/edit: natuurlijk wel weer een risico dat het hele huishouden met zijn tengels aan de thermostaat gaat draaien 8)7
Als je Home Assistant gebruikt, kun je nu al een andere sensor-data doorsturen naar je MHI-AC-CTRL
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias: Airco Mhi woonkamer send nest
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: "30"
condition: []
action:
  - service: esphome.mhiwoonkamer_set_api_room_temperature
    data:
      value: "{{ states('sensor.nest_temperature') }}"
mode: single

Zou wel mooi zijn als het er standaard in zit. Aan de andere kant: Als je het zelf kan aanpassen kan je ook een losse sensor gebruiken als je thermostaat in de luchtstroom hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Waah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Houd de shelly jouw compressorfrequentie bij? :+ of zijn we nu op een ander onderwerp gesprongen O-)
Ik heb nog een fijne "oude" Daikin die een Api heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Was hier geen optie, en over het algemeen geen problemen mee vanwege de isolatie.
Actief swingen, daadwerkelijk bewegen. de 3D functie bij de MHI lijkt hier dus niks actiefs te doen, enkel de horizontale fan naar links en rechts te zetten, en verticaal iets lager dan 45 graden. Thats it.
Maar dat is toch vreemd? Als je bij Daikin de swing l/r aanklikt en de boven/onder zie op de display ook dat beide actief zijn. Dat lijkt me toch ook te moeten kunnen met een MHI of welke ander merk dan ook. Je moet als gebruiker toch kunnen bepalen wat je machine doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Maar dat is toch vreemd? Als je bij Daikin de swing l/r aanklikt en de boven/onder zie op de display ook dat beide actief zijn. Dat lijkt me toch ook te moeten kunnen met een MHI of welke ander merk dan ook. Je moet als gebruiker toch kunnen bepalen wat je machine doet?
Je kan wel continue heen en weer en op en neer swing aan zetten, maar dat heet niet 3d auto op de mhi. 3d auto = paar minuten heen en weer en dan statisch. Bij een hoek instelling is dat 1 recht naar voren en de ander schuin naar links/rechts. En de flap iets meer dan 50° naar beneden. Allemaal standen die je net niet zelf kan instellen. Wel ongeveer, maar de statische stand die er op lijkt he. Ik nog niet geprobeerd/ getest.

Had altijd de horizontale flap (boven beneden) op 50°
En de vertikale flap (links rechts) beidde op 30° naar links.

[ Voor 6% gewijzigd door xHEMANx op 20-01-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:49
Goedemiddag allen,
Ik heb mogelijk een probleem met de Daikin buitenunit van de FTXF25D airco.
Deze heb ik circa 3 maanden geleden laten installeren en heb hem ongeveer 8x gebruikt om de slaapkamer te verwarmen voordat we naar bed gaan. En dan zet ik de airco uit dus staat niet aan s'nachts.

De laatste 3x dat de airco even heeft aangestaan om te verwarmen schrikt ik na een uur wakker van een hard bonkend en trillend geluid. Voordat ik die airco had heb ik die geluiden nog nooit gehoord, dus ik heb een sterk vermoeden dat het de buitenunit is.

Nu lees ik op het internet dat een defecte compressor in de buitenunit wel eens zo'n geluid kan maken, er staat niet bij in welke situatie.

Kan het zo zijn dat de buitenunit dit bonkende geluid maakt nadat deze circa 2 uurtjes heeft aan gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:12
@Roger1964 misschien is de buitenunit dan met een ontdooicyclus bezig. Wat doet je binnenunit op zo'n moment? Knippert het lampje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:27
LED-Maniak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:21:
Dit is hem dan, voor Mitsubishi Electric:

Werkt perfect. :)
Inpluggen in de indoor unit, temperatuur sensor op gewenste plek in de kamer aan de muur plakken en klaar!

Wifi optioneel, maar opent uiteraard wel deuren naar nog meer mogelijkheden als domotica integratie en statistieken.

[Afbeelding]

Die voor MHI ziet er vergelijkbaar uit. Iets groter, omdat hij twee aansluitingen heeft(Een naar de indoor unit, een naar de optionele officiele wifi module)
Mooie oplossing ik gebruk deze software in combinatie met een esp8266 die mijn MHI wifi module vervangen heeft.

Dan kun je via een mqtt server en bijvoorbeeld Home Assistant alles naar je hand zetten en bedienen. Waaronder dus ook een externe temperatuursensor die je al in HA hebt zitten bijvoorbeeld.

We hebben in de huiskamer 3 externe temperatuursensors in verschillende hoeken en naargelang waar we zitten stuur ik de waarde van 1 van die externe sensors naar de MHI en pas ik via de module de fanrichting aan naar die hoek. Ik heb zelfs nog een mode waarbij ik een gemiddelde van de 3 waarden stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:49
Martin7182 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:00:
@Roger1964 misschien is de buitenunit dan met een ontdooicyclus bezig. Wat doet je binnenunit op zo'n moment? Knippert het lampje?
Op het lampje van de binnenunit heb om nog niet gelet, zal ik eens doen.
Het geluid is zo hard dat waarschijnlijk de buren van 3 huizen verder ook wakker schrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Kan geen defrost zijn. Die duren nooit zo kort. Daar heb je normaal gesproken toch wel gemiddeld 8 a 10 minuten voor nodig.
Wel als je een panasonic hebt.
Daar kunnen ze heel kort zijn.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
redbullwaning schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Wel als je een panasonic hebt.
Daar kunnen ze heel kort zijn.
Zowel heetgas als only fan ontdooien kan niet in 2 minuten. Bij heetgas heb je sowieso al die minuten nodig om überhaupt je (veel grotere) wisselaar buiten warm te krijgen en het omkeer proces duurt ook weer ongeveer drie minuten.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Servee schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:29:
[...]

Zowel heetgas als only fan ontdooien kan niet in 2 minuten. Bij heetgas heb je sowieso al die minuten nodig om überhaupt je (veel grotere) wisselaar buiten warm te krijgen en het omkeer proces duurt ook weer ongeveer drie minuten.
Hij heeft 2 defrost modes.
Bij 1 gaat compressor 3 min uit en dan ontdooien die duurt langer.

Bij 2 geeft die net ervoor gas bij en toert dan af en gaat meteen door met ontdooien.
Als er dan niet veel(niks) rijp aan zit is die in mumvan tijd klaar

[ Voor 5% gewijzigd door redbullwaning op 20-01-2023 15:49 ]

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Waah schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Lang leve lokaal draaien :+
En geen ziggo hebben O-)

Zelfde trouwens, we hebben de afstandsbediening opgehangen (wel verstopt) maar gebruiken hem nooit. Zet hem alleen uit als ik op bed ga, met een ikea-remote :D Verder gaat het automatisch.

Alleen de fanstand verhogen of verlagen moet ik nog ff programmeren, dat gaat nog niet helemaal naar wens automatisch. Maar dat komt nog wel
Maar Daikin heeft de lokale api afgesloten toch?
Of heb je IR domotica dingetjes?

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-10 20:33
HA en grafana eindelijk werkend gekregen op een R Pi3.
Panasonic multisplit met enkel de 2.5kw unit aan, alles op auto kabbelt rustig verder aan 400W
Zonet de fan stand op max gezet ipv die auto en hop, meteen gestegen naar 600W. Na 10 miniten opnieuw naar 400. Van waar zo zo een opstoot in wattage komen? die fanstand verandert normaal toch niets aan het vermogen?
edit: nu na 15min zelf gezakt tot 330W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Om6qL9uuezJKYpDAqh9rheX18k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31WAN5OFP73OFNh4aJytyV7Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door wittmann1982 op 20-01-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:20
wittmann1982 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:35:
Panasonic multisplit met enkel de 2.5kw unit aan, alles op auto kabbelt rustig verder aan 400W
Zonet de fan stand op max gezet ipv die auto en hop, meteen gestegen naar 600W. Na 10 miniten opnieuw naar 400. Van waar zo zo een opstoot in wattage komen? die fanstand verandert normaal toch niets aan het vermogen?
[Afbeelding]
Je retour vloeistof naar buitenunit wordt kouder door harder blazen, die denkt, oh je kan wel meer gebruiken.

Ik heb dat hier ook als 1 op heat staat en ik zet er een extra bij op fan, gaat de klep bij de 2e unit open en de buitenunit gaat eventjes iets harder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Thnx, zeer logisch idd. Nu nog 311W btw. Een verschil in geluid is niet echt merkbaar. Misschien dat dit komt omdat de kamer al op temperatuur is? Ik had desondanks verwacht dat deze zou beginnen met flink te blazen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:27
revolution-nl schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Binnenkort voor MHI. Even wachten op de chinezen voor onderdelen.
MHI-AC-CTRL heb je niet nodig, omdat deze alle functies daarvan vervangt. Gebruikt inderdaad een externe bluetooth sensor voor de temperatuur die de interne sensor vervangt en je kan nog steeds de cloud functionaliteit gebruiken van de originele wifi adapter als je dat wil. Ook als je dus geen home automation hebt en niet wil bouwen/gebruiken dan kan je met dit kastje wel gebruik maken van een externe sensor.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 20-01-2023 17:09 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 12:29
xHEMANx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Je kan wel continue heen en weer en op en neer swing aan zetten, maar dat heet niet 3d auto op de mhi. 3d auto = paar minuten heen en weer en dan statisch. Bij een hoek instelling is dat 1 recht naar voren en de ander schuin naar links/rechts. En de flap iets meer dan 50° naar beneden. Allemaal standen die je net niet zelf kan instellen. Wel ongeveer, maar de statische stand die er op lijkt he. Ik nog niet geprobeerd/ getest.

Had altijd de horizontale flap (boven beneden) op 50°
En de vertikale flap (links rechts) beidde op 30° naar links.
Weinig 3D danwel Auto aan dus.... :+ Vaag.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
KoningPaulus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Weinig 3D danwel Auto aan dus.... :+ Vaag.
Misschien gaat hij soms even heen en weer... Maar ik heb hem nog niet kunnen betrappen...

(Maar het is ook niet dat ik 24 uur per dag naar dat ding zit te kijken, ookal moet ik toegeven dat hij meer aandacht krijgt in zn korte leventje dan mijn CV ooit gehad heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

wittmann1982 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:35:
edit: nu na 15min zelf gezakt tot 330W.
[Afbeelding]
Fanspeed 4 verminderd op mijn MHI wel iets aan benodigd vermogen. Op deze stand is de uitblaastemperatuur lager dan in andere standen.

[ Voor 3% gewijzigd door vdr01 op 20-01-2023 18:16 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:57
MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:32:
[...]

Kan geen defrost zijn. Die duren nooit zo kort. Daar heb je normaal gesproken toch wel gemiddeld 8 a 10 minuten voor nodig.
Het waren toch echt defrosts gek genoeg, tijdens al die pieken kon ik het aan de binnenunit horen. Ik zit nu nog eens goed in Home Assistant terug te kijken, tussen 9:30 en 17:00 heb ik 9 defrosts gehad waarvan ze allemaal ongeveer 2:10 minuten hebben geduurd, waarvan slechts een 3 minuten heeft geduurd. Gevoelsmatig gokte ik dat het 30 seconden was geweest maar ik had het niet geteld, vandaar dat het misschien wat rare blikken gaf.

[ Voor 10% gewijzigd door VikeeVeekie op 20-01-2023 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
vdr01 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:12:
[...]

Fanspeed 4 verminderd op mijn MHI wel iets aan benodigd vermogen. Op deze stand is de uitblaastemperatuur lager dan in andere standen.
Als je kamer warm is wel. Niet als hij nog niet egaal warm is want dan mengt de koude lucht beter met warm en dan gaat je unit meer trekken. Die reageert dan op de koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Als je kamer warm is wel. Niet als hij nog niet egaal warm is want dan mengt de koude lucht beter met warm en dan gaat je unit meer trekken. Die reageert dan op de koude lucht.
wat is 3d auto op de daikin (waar je zo lovend over bent) trouwens? Gewoon continue heen en weer en op en neer waaien? of toch wat anders?

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 20-01-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:31:
[...]

wat is 3d auto op de daikin (waar je zo lovend over bent) trouwens? Gewoon continue heen en weer en op en neer waaien? of toch wat anders?
Daikin auto 3D combineert horizontaal en verticaal beide in de uiterste stand. Dus horizontaal recht naar voren (koelstand) lamellen van rechts naar links, van links verticaal recht naar beneden naar rechts en vice versa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEV1P8uRDdrHwLTey3PeRGSn1cI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiIcBVtJEIMiTxf4HjCdccr6.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ik heb wel een paar keer getest en in mijn situatie werkt dit niet, omdat de airco rechts achter mij hangt op de lange wand krijg ik steeds een vlaag lucht rechts in m’n nek en wanneer de klep helemaal naar beneden staat hoor je de fan een stuk harder. Setpoint klopte trouwens wel echt perfect toen. Als je niet in de lucht flow zit is het een prima optie en een voorwaarde de unit moet echt vrij hangen.

[ Voor 19% gewijzigd door Servee op 20-01-2023 20:18 . Reden: Aanvulling ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Daikin auto 3D combineert horizontaal en verticaal beide in de uiterste stand. Dus horizontaal recht naar voren (koelstand) lamellen van rechts naar links, van links verticaal recht naar beneden naar rechts en vice versa.

[Afbeelding]

Edit: Ik heb wel een paar keer getest en in mijn situatie werkt dit niet, omdat de airco rechts achter mij hangt op de lange wand krijg ik steeds een vlaag lucht rechts in m’n nek en wanneer de klep helemaal naar beneden staat hoor je de fan een stuk harder. Setpoint klopte trouwens wel echt perfect toen. Als je niet in de lucht flow zit is het een prima optie en een voorwaarde de unit moet echt vrij hangen.
Hij maakt dus echt vierkantjes? Het is dus niet gewoon willekeurig heen en weer, zoals in de stand in onderstaand plaatje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeXX9mUD4y5A4wbKD3Oj-N-V7Bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVq3YIzwtWabj91myogYquW2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Hij maakt dus echt vierkantjes? Het is dus niet gewoon willekeurig heen en weer, zoals in de stand in onderstaand plaatje...[Afbeelding]
Ja klopt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Ik ga eens op zoeken hoe 3d auto op de MHI beschreven is. Lijkt wat minder effectief dan op de daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09 19:31
Ik zoek nog advies over het stiller maken van mij buitenunit.
Het is een MHI 3,5kw single die buiten tegen hangt op muurbeugels.
Ik hoor binnen nog wat te vaak gebrom (soort koelkast geluid).
De dempers van onderstaande foto kreeg ik van de installateur, ze helpen wel iets tegenover helemaal geen dempers maar ik zoek eigenlijk dempers die nog beter werken.
Ik heb ook al 2 rubber matjes tussen de onderkant van de muurbeugel en de muur gelegd.

Iemand een tip voor echt de beste dempers op een muurbeugel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPakCGfrYUh9s3GHkQW9VlkYrvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dteKspo8f3GBA9eYfoFLU0zs.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
xHEMANx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:35:
[...]

Ik ga eens op zoeken hoe 3d auto op de MHI beschreven is. Lijkt wat minder effectief dan op de daikin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nek4aPg21jdx5XvbYP-tyxjT73s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdwpxCiODHqqKPjm5QPk7jjE.jpg?f=fotoalbum_large

3d auto op de MHI. Beweegt alleen bij het opwarmen. Als het opgewarmd is, gaat hij op fixed wide. En gebeurt er dus niets meer. :-)

[ Voor 8% gewijzigd door xHEMANx op 20-01-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
ron36 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:12:
De dempers van onderstaande foto kreeg ik van de installateur, ze helpen wel iets tegenover helemaal geen dempers maar ik zoek eigenlijk dempers die nog beter werken.
Ik heb ook al 2 rubber matjes tussen de onderkant van de muurbeugel en de muur gelegd.

[Afbeelding]
https://www.shoponderdeel...l-pack-soft-rubber-1535kg kreeg ik door van Germanpivo. Werken als een malle. Niks meer gehoord. Weet natuurlijk niet of het bij jou ook werkt, maar bij mij in iedergeval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 17:16
xHEMANx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:40:
[...]

https://www.shoponderdeel...l-pack-soft-rubber-1535kg kreeg ik door van Germanpivo. Werken als een malle. Niks meer gehoord. Weet natuurlijk niet of het bij jou ook werkt, maar bij mij in iedergeval wel.
Ik heb diezelfde er een paar jaar geleden onder gezet en hier was de lage brom die ik in de muur hoorde ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16
ron36 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:12:

[Afbeelding]
Zorg er ook voor dat je buitenunit waterpas is. Die van mij is dat niet waardoor je op sommige ventilatorsnelheden last krijgt van resonantie. Dat maakt enorm veel lawaai.

[ Voor 16% gewijzigd door banaliteit op 20-01-2023 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

xHEMANx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Heb deze ook en brom daarna ook weg (wel ook rubbermatje tussen beugel en muur dus kan het niet per se op deze dempers pinnen).

Verder nog een vraag: wie hier heeft een Daikin multi die zonder vraagsturing daadwerkelijk terugmoduleert? Als ik het uit zet dan pendel ik tussen uit en hoog vermogen (1 kW+) maar als ik het aan zet kan hij wel degelijk op 200-800 W draaien, afhankelijk van welk % ik kies, maar zelf terugmodulen doet ie gewoon niet, zelfs niet na een volle dag draaien en pendelen. Begint wel wat irritant te worden :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Servee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Is een externe sensor geen oplossing voor je? Volgens mij heeft @rwijnhov dat ook gedaan met z’n MHI.
Ja heb inderdaad ook de goedkope xioami bluetooth sensoren zijn uitermate geschikt icm. met een esphome low energy bluetooth en een esp wifi module in de mhi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:40
Termy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 01:34:
[...]

Heb deze ook en brom daarna ook weg (wel ook rubbermatje tussen beugel en muur dus kan het niet per se op deze dempers pinnen).

Verder nog een vraag: wie hier heeft een Daikin multi die zonder vraagsturing daadwerkelijk terugmoduleert? Als ik het uit zet dan pendel ik tussen uit en hoog vermogen (1 kW+) maar als ik het aan zet kan hij wel degelijk op 200-800 W draaien, afhankelijk van welk % ik kies, maar zelf terugmodulen doet ie gewoon niet, zelfs niet na een volle dag draaien en pendelen. Begint wel wat irritant te worden :/.
Niet dat ik nu echt terug moduleer (dat komt door lage buitentemp) maar ik draai wel op redelijk constant vermogen (900-1100W) buiten de defrosts om met 3 binnenunits aan. Dat pendelgedrag wat jij omschrijft had ik ook na installatie, dit is verdwenen toen ik een omkasting heb laten plaatsen en de unit opnieuw gevacumeerd is. Of het daar echt 100% aan lag weet ik niet maar extreme pendelen is wel verdwenen daarna.

Als je op mijn naam zoekt in dit topic vind je wel wat grafiekjes daarvan in mijn eerste posts.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
MotorBeast schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:35:
[...]
Hier 2 vanaf 00.00. Geen centje pijn. En er ligt hier zelfs sneeuw en nu regent het. 99% luchtvochtigheid buiten. Daikin rules. :+
Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het merk, maar ook aan hoe hard de airco moet werken. Hier ook Daikin, die 24/7 draait, maar wel een die vrijdag bijna vol aan de bak moest, met 35 kWh verbruik een gemiddeld vermogen van 1460W, en ik tel toch totaal 21 defrosts in 24h.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
PentaClover schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het merk, maar ook aan hoe hard de airco moet werken. Hier ook Daikin, die 24/7 draait, maar wel een die vrijdag bijna vol aan de bak moest, met 35 kWh verbruik een gemiddeld vermogen van 1460W, en ik tel toch totaal 21 defrosts in 24h.
Met een 5kW op inhoud van 400m3 is dat niet eens zo slecht :+ maar verklaart wel de hoeveelheid defrosts.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:50
Servee schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Met een 5kW op inhoud van 400m3 is dat niet eens zo slecht :+ maar verklaart wel de hoeveelheid defrosts.
Hij heeft een 6,8 zo te zien. Ik heb diezelfde buitenunit, maar met drie binnenunits ipv zijn 4. Een dagverbruik van 35kw heb ik echter nog nooit gehaald, 20 is wel zo'n beetje de max. Kan me wel voorstellen dat de unit dan tot zn max wordt gepushed idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-10 10:55
Pim57 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:57:
[...]

In jouw grafiek blijft het pellet verbruik gelijk bij een buitentemperatuur van -7 tot +12°C :?
Het is niet het gebruik maar de hoeveelheid energie die opgewekt wordt die ik berekend heb. Bij een warmtepomp wordt die steeds minder per kWh bij lagere temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 01:34:
[...]

Mijn duo Multi moduleert gewoon terug. En ik heb helemaal niets aanstaan wbt eco, vraagbesturing of hoe het ook heet. Hangen je units toevallig in kleine kamers? Bij mij hangen ze boven (1 per verdieping) en zet daar bewust om hele verdieping te verwarmen de 2 units op standje storm met alle deuren open als er niemand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
PentaClover schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:09:
[...]

Clowntje gezien? Was een grapje. Al heb ik ondertussen wel de indruk dat Daikin makkelijker omgaat met koude en defrosts. Lees hier ook af en toe bevroren units waarbij de fan zelfs aanloopt. Heb ik in al die jaren nog nooit gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Servee schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:26:
[...]
Inderdaad, de units boven doen dan ook nog 300m3, maar die hebben het een stukje makkelijker.
Tijdens de vorst periode in december zat de buiten unit echt aan zijn max en was zo'n 30 keer per 24h aan het defrosten.
Stoffa schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:28:
[...]

Hij heeft een 6,8 zo te zien. Ik heb diezelfde buitenunit, maar met drie binnenunits ipv zijn 4. Een dagverbruik van 35kw heb ik echter nog nooit gehaald, 20 is wel zo'n beetje de max. Kan me wel voorstellen dat de unit dan tot zn max wordt gepushed idd.
Het meeste dat ik hier gezien heb was ~60 kWh op 18 December 2022, waarbij er tussen de defrosts door meer vermogen werd verbruikt dan wat volgens de combinatie tabellen van Daikin de max zou zijn, maar het bleef daardoor wel (net) op temperatuur hier binnen.
Het was wel een hoog verbruik periode, 480 kWh in 9 dagen, daar wil ik er liever niet te veel van in een jaar hebben.
MotorBeast schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Clowntje gezien? Was een grapje. Al heb ik ondertussen wel de indruk dat Daikin makkelijker omgaat met koude en defrosts. Lees hier ook af en toe bevroren units waarbij de fan zelfs aanloopt. Heb ik in al die jaren nog nooit gehad.
Clowntje had ik inderdaad glad overheen gelezen :)

Ik zie dit jaar wel duidelijk verschil met vorig jaar, toen ik de unit op 50% begrensde met demand control en als het binnen te koud werd af en toe met de CV bij warmde. Toen had ik bijna geen enkele defrost.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Vorige winter was ook heel zacht;

https://www.knmi.nl/neder...nsoverzichten/2022/winter

Het is het bekende N=1 probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
PentaClover schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:40:
[...]
Inderdaad, de units boven doen dan ook nog 300m3, maar die hebben het een stukje makkelijker.
Tijdens de vorst periode in december zat de buiten unit echt aan zijn max en was zo'n 30 keer per 24h aan het defrosten.
Ik vraag me af of de standaard advies hier om kleine units te halen optimaal is. Een warmtepomp doet het beste bij deellast, bij vollast onder nul stort het rendement in.

Op wat idiote gedrag na ben ik best wel erg tevreden met de LG MU3R19 hier, ding heeft een oversized warmtewisselaar buiten (1x defrost vanochtend ~0730 na een hele avond+nacht draaien) en idioot veel vermogen waardoor het altijd op een lage stand draait (3 kW opgenomen piek vs 600-1000W verbruik afgelopen 24h). Op de ergste dagen met 20 kWh verbruik kon hij het makkelijk aan en dat is best wel fijn.

Het verschilt overigens ook heel erg tussen modellen, Daikin Stylish (FTXA) 3.5 kan op -10 maar 2.17 kW leveren, de MHI SRC 35 ZSX dat ook een "3.5 kW" is levert dan nog steeds 3.4 kW. Je hebt een stuk sneller problemen met de Daikin, daar moet je minimaal naar de 4.2 kW versie gaan of de multi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09 19:31
banaliteit schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 23:09:
[...]

Zorg er ook voor dat je buitenunit waterpas is. Die van mij is dat niet waardoor je op sommige ventilatorsnelheden last krijgt van resonantie. Dat maakt enorm veel lawaai.
Bedankt goede tip.
Ik heb de rubbers besteld. Als ik deze ga monteren neem ik meteen een stapeltje carrosserie ringen en waterpas mee. Dan ga ik hem waterpas uitvullen. Hij staat niet mega scheef, maar ook niet 100% waterpas.

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Het verschilt overigens ook heel erg tussen modellen, Daikin Stylish (FTXA) 3.5 kan op -10 maar 2.17 kW leveren, de MHI SRC 35 ZSX dat ook een "3.5 kW" is levert dan nog steeds 3.4 kW. Je hebt een stuk sneller problemen met de Daikin, daar moet je minimaal naar de 4.2 kW versie gaan of de multi.
En ondanks dat zou ik de volgende keer blind weer voor een Daikin 3,5kW gaan, werkt hier perfect en geen enkele comfort klachten of overmatige defrost (buiten extreem mistig weer om) . Als je isolatie niet op orde is kun je idd het beste voor een MHI gaan maar als je gewoon een juiste wv berekening maakt is er niets aan de hand.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Mijn duo Multi moduleert gewoon terug. En ik heb helemaal niets aanstaan wbt eco, vraagbesturing of hoe het ook heet. Hangen je units toevallig in kleine kamers? Bij mij hangen ze boven (1 per verdieping) en zet daar bewust om hele verdieping te verwarmen de 2 units op standje storm met alle deuren open als er niemand is.
De 2.0 en 3.5 (zie sig) staan aan met de 2.0 in een kamer van 5x3x2.7 (deur dicht) en de 3.5 in de woonkamer met open keuken van ongeveer 35 m2 in totaal en even hoog plafond. Warmteverliesberekening gaf aan dat ik ongeveer 3.2 kW bij -8 nodig heb voor 19 graden in de woonkamer en 2.4 bij 0. Als ik het zonder demand control gewoon laat gaan pendelt het tussen ruim een kW en uit en wordt het 20 graden (kamerthermostaat)met sp op 18 ongeveer (zolder sp op 16, geen idee hoe warm het echt wordt, unit zegt 20). Nu met demand control tussen 70% en 90% trekt het constant zo'n 600-700 W en blijft het rond de 19 graden (21 volgens de unit). Nu overigens met 3D auto aan op beide units. Overigens heeft de zolderkamer veel zoninstraling, als die er is, met 3x2.4 aan raampartij en de woonkamer vrijwel niks tot eind feb of zo. Isolatie is goed (nieuwbouw 2020) wat ook wel blijkt uit de zolderkamer die vrij warm wordt met zoninstraling zelfs als de airco uit staat.

Ik denk dat duidelijk is dat ik niet zo superveel vermogen nodig heb maar om 1 of andere reden werkt demand control wel om constant te lopen en z'n 'eigen' regeling niet.

@Team-RiNo De buitenunit hangt hier op 6m aan de achtergevel vol in de zon (als die er is :p) op de hoek met de zijgevel. Bij installatie is het afgeperst en gevacuumeerd en alles is gehardsoldeerd dus daar wil ik het nu nog even niet zoeken.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Servee schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:09:
[...]

En ondanks dat zou ik de volgende keer blind weer voor een Daikin 3,5kW gaan, werkt hier perfect en geen enkele comfort klachten of overmatige defrost (buiten extreem mistig weer om) . Als je isolatie niet op orde is kun je idd het beste voor een MHI gaan maar als je gewoon een juiste wv berekening maakt is er niets aan de hand.
Het probleem is dat mensen die berekening maken met de nominale capaciteit. De Daikin 3.5 kW heeft daar "4.0 kW" staan dat die wel haalt bij +2, maar niet als het koud wordt.

Zit je daar met een koude woonkamer elke keer dat het sneeuwt... Dat model is alleen goed voor huizen die minder dan ~3 kW warmteverlies hebben en zelfs dan kom je bijna een kW tekort.

Prima apparaat, zeker als het op een multi zit die wel power heeft als het kouder is, zou er alleen erg mee oppassen met single splits en in oudere huizen, de buitenunit kan niet tegen kou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Ik vraag me af of de standaard advies hier om kleine units te halen optimaal is. Een warmtepomp doet het beste bij deellast, bij vollast onder nul stort het rendement in.

Op wat idiote gedrag na ben ik best wel erg tevreden met de LG MU3R19 hier, ding heeft een oversized warmtewisselaar buiten (1x defrost vanochtend ~0730 na een hele avond+nacht draaien) en idioot veel vermogen waardoor het altijd op een lage stand draait (3 kW opgenomen piek vs 600-1000W verbruik afgelopen 24h).
Dat advies klopt wel, maar alleen omdat in de regel alle buitenunits van een merk/serie even groot zijn. B.v. mijn MHI-25ZSX heeft een buitenunit zo groot als de 6.0. Als hij volgas gaat, dan draait de buitenunit vergeleken met een zwaardere unit in feite nog steeds in deellast. Daarom is een kleinere unit ook zuiniger. Je moet natuurlijk wel aan je piek-warmtevraag kunnen vokdoen. Daarom heb ik dan ook de 25ZSX gekozen; bij -10 °C nog 3 kW bij COP 2.69 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Het probleem is dat mensen die berekening maken met de nominale capaciteit. De Daikin 3.5 kW heeft daar "4.0 kW" staan dat die wel haalt bij +2, maar niet als het koud wordt.

Zit je daar met een koude woonkamer elke keer dat het sneeuwt... Dat model is alleen goed voor huizen die minder dan ~3 kW warmteverlies hebben en zelfs dan kom je bijna een kW tekort.

Prima apparaat, zeker als het op een multi zit die wel power heeft als het kouder is, zou er alleen erg mee oppassen met single splits en in oudere huizen, de buitenunit kan niet tegen kou.
Ja er zijn situaties waar je beter een andere optie zou kunnen kiezen. Aan de andere kant, hoe vaak hebben we mist met (diep)vries temperaturen, en sneeuw? Voor 95% van de tijd heb je hier niet mee te maken en heb je voldoende aan de juiste gedimensioneerde unit. En er bestaan ook nog elektrische kacheltjes voor die spaarzame dagen dat de unit het alleen even niet zou trekken. Ik ga daar echt geen zwaardere unit voor aanschaffen want daar heb je grotendeels van het jaar alleen maar weer “last” van. Dus altijd een juiste warmteverlies berekening (laten) maken dan zit je (bijna) nooit in de kou.

Verder is de locatie van de buitenunit ook bepalend voor het aantal defrosts, hier staat de unit op de grond, buiten de veranda op een plek die in de winter geen straaltje zon ziet en drie meter uit het huis met 8 meter leiding, ondanks dat gaat het prima.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2graadjes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-11-2024
Hoi,

ik volg dit topic al een tijdje en ik ben benieuwd wat nu het verbruik per dag is van de airco's met de huidige buiten temperaturen?
Iemand zin om die mooie grafiekjes te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Of het vorige winter zacht was is natuurlijk niet relevant in dit verhaal, deze winter is het namelijk nog veel zachter.

Als ik vanaf 1 oktober tot nu kijk hier had ik over de zelfde periode vorig jaar 132 graaddagen extra met 72 dagen dat de gemiddelde etmaal temperatuur lager lag dan de zelfde dag dit jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
2graadjes schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:16:
Hoi,

ik volg dit topic al een tijdje en ik ben benieuwd wat nu het verbruik per dag is van de airco's met de huidige buiten temperaturen?
Dat is compleet nutteloos zonder alle overige info te weten…zelfde soort vraag als ik ben vandaag van Groningen naar Maastricht gereden, wat was het brandstof verbruik, zonder te weten met welke auto met welk type motor, welke snelheid is er gereden, en met welke soort brandstof. Ofwel appels met peren.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
[...]

...
Volgens mij is het standaard advies hier ook om een warmte verlies berekening te maken en niet te groot en niet te klein te kiezen.

Dat mijn unit tegen de grenzen aan loopt komt ook omdat hij aangeschaft, en dus ook gedimensioneerd, is om te koelen, als ik naar mijn warmte verlies kijk, heb ik bij -15oC ongeveer 11 kW nodig om het huis op temperatuur te houden.

De L/W WP die al meer dan een half jaar in bestelling staat is dan ook een maatje groter dan deze airco :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2graadjes schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:16:
Hoi,

Ik heb mijn ME 3.5 kW pas een week, maar heb nu al een mooi beeld van het verbruik. We hebben een rijwoning uit 1981 die goed na-geisoleerd is en we wensen een kamertemperatuur van 19 graden. We verwarmen enkel de woonkamer met aangrenzende keuken (samen 42 m2 of 100 m3).

Zaterdag was het buiten nog 11 graden, zondag en maandag 6 graden. Daarna werd het kouder en dinsdag stond de verwarming een hele dag aan, woensdag en donderdag van 15u tot 22u en vrijdag van 11u tot 22u.

5 kWh elektriciteit kost ons 2 euro en een gemiddelde januari-dag met gas zou ons nu ongeveer 2,6 euro kosten (op basis van ons verbruik de afgelopen jaren). Nu is het wel wat kouder dan gemiddeld in januari. Onze gasverwarming had verlies in de stookruimte en via de ondergrondse radiatorleidingen. Volgende week wordt het zachter en zal verwarmen op gas in verhouding duurder worden, zelfs nu gas terug het vooroorlogse tarief bereikt heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr1jL6m_LP65Sgje-SbOtssDHEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLKoLzb5jrk3Fx3DwpY88US3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Dat advies klopt wel, maar alleen omdat in de regel alle buitenunits van een merk/serie even groot zijn. B.v. mijn MHI-25ZSX heeft een buitenunit zo groot als de 6.0. Als hij volgas gaat, dan draait de buitenunit vergeleken met een zwaardere unit in feite nog steeds in deellast. Daarom is een kleinere unit ook zuiniger. Je moet natuurlijk wel aan je piek-warmtevraag kunnen vokdoen. Daarom heb ik dan ook de 25ZSX gekozen; bij -10 °C nog 3 kW bij COP 2.69 :)
Daar moet je een beetje mee oppassen. Daikin single splits die de RXM buitenunits gebruiken hebben een 2.0 - 3.5 model, dan gaan ze een stap groter. De MHI ZSX daarentegen heeft 1 standaard buitenmaat, 640x871x290, maar niet overal dezelfde compressor in zitten, de -50 en -60 zijn zwaarder in gewicht. Maar de MHI zijn echt wel de beste, ook de -50 en -60 gaan terug tot 0.8 kW warmte (~300W stroom), geen pendelen maar toch lekker veel power en dus zuinig stoken op laag power %.

Ik heb de MU3R19 dat dezelfde compressor heeft als de MU3R21 / MU4R25, en kan daardoor idioot veel vermogen leveren. Dat is een voor en nadeel, hij is luid op vol gas en maakt kamers vaak onnodig warm. Pendelen met 2+ kW is niet leuk en vandaag, geen idee waarom, wilt hij dat heel graag, 0 - 2200 - 0 - 1800 in de middag nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iM4BgCG4E6on4N4L5mCF00F7_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iMPwYxe1NPrJaj2KsBn5CDtj.png?f=user_large

Vette OVERKILL voor alleen 1x 3.5 kW binnen unit aan >:)

[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 21-01-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 17:33
w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Daar moet je een beetje mee oppassen. Daikin single splits die de RXM buitenunits gebruiken hebben een 2.0 - 3.5 model, dan gaan ze een stap groter. De MHI ZSX daarentegen heeft 1 standaard buitenmaat, 640x871x290, maar niet overal dezelfde compressor in zitten, de -50 en -60 zijn zwaarder in gewicht. Maar de MHI zijn echt wel de beste, ook de -50 en -60 gaan terug tot 0.8 kW warmte (~300W stroom), geen pendelen maar toch lekker veel power en dus zuinig stoken op laag power %.

Ik heb de MU3R19 dat dezelfde compressor heeft als de MU3R21 / MU4R25, en kan daardoor idioot veel vermogen leveren. Dat is een voor en nadeel, hij is luid op vol gas en maakt kamers vaak onnodig warm. Pendelen met 2+ kW is niet leuk en vandaag, geen idee waarom, wilt hij dat heel graag, 0 - 2200 - 0 - 1800 in de middag nu.

[Afbeelding]

Vette OVERKILL voor alleen 1x 3.5 kW binnen unit aan >:)
I raise you:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB1CMsntEw24xRiUUQc0qNdY2a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E30tD8tPz0hB6TUOWK1DUY5m.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een mru21 icm met 3 units (3,5/2,5/2,5) waarbij de 3,5 beneden 24/7 aanstaat op het moment (snachts 2 graden lager). Zoals bekend is dit geen goede combinatie voor verwarmen als het gaat om efficiëntie en terugmoduleren.

Dat gezegd hebben houdt ie beneden de boel netjes op 20,5-21 graden met gemak. De defrosts zijn op het moment best vaak zoals te zien is maar duren erg kort (5 minuten ong). Verbruik is wel te hoog tov anderen hier maar voor nu niet erg ivm overcapaciteit van de zonnepanelen.

In maart komt er voor beneden een single split mhi zsx-wf 3,5kW. De 3,5kW lg verhuist dan naar zolder. Dat moet dan een stukje beter gaan als ik dat hier zo lees ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri1986
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-01 20:39
Glashelder schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Heb je de mogelijkheid te meten hoe warm de lucht is die uit de airco komt als die op 25 graden staat? Bij een niet al te hoge fanstand zou dat wel >50 graden moeten zijn.
Ik heb de meter binnen. Is de beste manier om hem er echt pal voor te houden (zeg maar IN de unit ?) of op een afstandje te meten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:51
Verwijderd schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:42:
[...]

Ik heb mijn ME 3.5 kW pas een week, maar heb nu al een mooi beeld van het verbruik. We hebben een rijwoning uit 1981 die goed na-geisoleerd is en we wensen een kamertemperatuur van 19 graden. We verwarmen enkel de woonkamer met aangrenzende keuken (samen 42 m2 of 100 m3).

Zaterdag was het buiten nog 11 graden, zondag en maandag 6 graden. Daarna werd het kouder en dinsdag stond de verwarming een hele dag aan, woensdag en donderdag van 15u tot 22u en vrijdag van 11u tot 22u.

5 kWh elektriciteit kost ons 2 euro en een gemiddelde januari-dag met gas zou ons nu ongeveer 2,6 euro kosten (op basis van ons verbruik de afgelopen jaren). Nu is het wel wat kouder dan gemiddeld in januari. Onze gasverwarming had verlies in de stookruimte en via de ondergrondse radiatorleidingen. Volgende week wordt het zachter en zal verwarmen op gas in verhouding duurder worden, zelfs nu gas terug het vooroorlogse tarief bereikt heeft.

[Afbeelding]
Definieer “goed nageïsoleerd” , spouwmuur gevuld i.c.m. Wel of geen voorzetwand met isolatie.
Dakisolatie 14cm pir of 14pir + 10 glaswol?

Dit zegt nog steeds niet zoveel.
Wat je wel zou kunnen vermelden is bijvoorbeeld je warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Sinds gisteren eens continu 23u de 2.5 panasonic ethera unit laten lopen (op 5.2 multisplit).
Kamer was al opgewarmd bij de start, door de pellet kachel in de ruimte ernaast.
-2 geweest deze nacht, lijkt prima rustig de nacht door te kabbelen tot de ochtend (alles op auto, stond op 20graden). Deze morgen nog lekker warm.
Wat raar is, is het pendelen na 6:00. Om 6:18 gaan we iets hoger naar een 800W en vanaf 6:32 wordt er volop gependeld. Geen idee hoe dit komt. Nochtans aan geen instellingen geweest, en buiten was de temperatuur nog steeds dezelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DY7qT7Guyn7U-GnfED7De34mai4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hy8QltElNhjGBmFhmIWfH2O6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
renzo4000 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:34:
[...]

I raise you:
[Afbeelding]

Hier een mru21 icm met 3 units (3,5/2,5/2,5) waarbij de 3,5 beneden 24/7 aanstaat op het moment (snachts 2 graden lager). Zoals bekend is dit geen goede combinatie voor verwarmen als het gaat om efficiëntie en terugmoduleren.

Dat gezegd hebben houdt ie beneden de boel netjes op 20,5-21 graden met gemak. De defrosts zijn op het moment best vaak zoals te zien is maar duren erg kort (5 minuten ong). Verbruik is wel te hoog tov anderen hier maar voor nu niet erg ivm overcapaciteit van de zonnepanelen.

In maart komt er voor beneden een single split mhi zsx-wf 3,5kW. De 3,5kW lg verhuist dan naar zolder. Dat moet dan een stukje beter gaan als ik dat hier zo lees ;)
Oh wow. Zijn dat echt defrosts? Bij mij ziet de dag er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xb3Xsb0itvKOlXeM09JnKySbwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G8IIhCse5tmLpTLIW6CMijeP.png?f=fotoalbum_large

Mijn programma verwarmt 2 uur 50 minuten en gaat dan 10 minuten uit, om de meeste van de beruchte oil return cycle te voorkomen; af en toe mag hij dat doen, maar niet elke frikken keer.

Blauw: hij stond uit.

Rode cirkels zijn after-defrost MAX SPEED HEAT pieken. Als het niet vriest zie je een opstart piekje, dan bijna 3 uur rustig lopen. Afgelopen nacht heeft hij een paar defrosts gehad dat ook dienst doet als oil return cycle.

Wat er in de middag gebeurde weet niemand. Hij was gewoon geflipt, maar nu lijkt het weer te gaan.

Die van jou heeft veel minder haast na elke mini pauze, dat wil ik ook :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 17:33
w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]

Mijn programma verwarmt 2 uur 50 minuten en gaat dan 10 minuten uit, om de meeste van de beruchte oil return cycle te voorkomen; af en toe mag hij dat doen, maar niet elke frikken keer.

Rode cirkels zijn after-defrost MAX SPEED HEAT pieken. Als het niet vriest zie je een opstart piekje, dan bijna 3 uur rustig lopen. Afgelopen nacht heeft hij een paar defrosts gehad dat ook dienst doet als oil return cycle.

Wat er in de middag gebeurde weet niemand. Hij was gewoon geflipt, maar nu lijkt het weer te gaan.

Nou ja... ik wil dan liever jouw rustiger verloop ;). Laten we het vooral eensch zijn dat de multi lg's gewoon niet ideaal zijn voor verwarmen(al denk ik dat een optimalisatie van software best nog wel wat winst valt te behalen, maar updates brengt lg nagenoeg niet uit). Koelen doen ze trouwens véél beter gelukkig.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Youri1986 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Ik heb de meter binnen. Is de beste manier om hem er echt pal voor te houden (zeg maar IN de unit ?) of op een afstandje te meten ?
Wat voor meter heb je? Infrarood? Dan zou ik de unit op max zetten, fanstand niet te hoog (1 of 2). Je kan richten op bijv. de klep, die warmt snel genoeg op :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Youri1986 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Afstand maakt niet uit. Wel de plek waar je de laser op richt. Daar meet hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri1986
MotorBeast schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:22:
[...]

Afstand maakt niet uit. Wel de plek waar je de laser op richt. Daar meet hij.
21gr fan hoog 42,4

25gr fan hoog 44

30gr fan hoog 53,6

Als hem op hetzelfde punt richt op een meter afstand meet ik bij 21gr maar 33,8

[ Voor 12% gewijzigd door Youri1986 op 21-01-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

w00key schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]

Het is hier ook een defrost dagje , heb er vandaag al 10 achter de rug met een defrost tijd van 1,5 uur

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:43:
[...]

Het is hier ook een defrost dagje , heb er vandaag al 10 achter de rug met een defrost tijd van 1,5 uur
Sinds vanmiddag 16:00 ook om de twee uur aldus homewizard, het is ook flink mistig zie ik op de beveiliging camera’s. Hier in Alicante nu ook 7 graden en word 4 graden vannacht, ni heel warm voor deze periode hier maar de airco’s draaien hier lekker stabiel met 56% luchtvochtigheid.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Youri1986 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:33:
[...]

21gr fan hoog 42,4

25gr fan hoog 44

30gr fan hoog 53,6

Als hem op hetzelfde punt richt op een meter afstand meet ik bij 21gr maar 33,8
33 is te laag als je setpoint nog niet is bereikt. Installateur mag aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
rwijnhov schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:36:
[...]

Ja heb inderdaad ook de goedkope xioami bluetooth sensoren zijn uitermate geschikt icm. met een esphome low energy bluetooth en een esp wifi module in de mhi.
Je hebt dan een esp32 met esphome die de temp sensor ontvangt en dit dan doorstuurt naar de mhi-ac-ctrl module via mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
jobr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Je hebt dan een esp32 met esphome die de temp sensor ontvangt en dit dan doorstuurt naar de mhi-ac-ctrl module via mqtt?
Ja, maar hoeft niet perse mqtt, ik heb alles via esphome geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jobr
Je kan er een automation aan hangen die een temperatuur verstuurd via een service
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: '1663182606294'
  alias: MHI Temp overule
  description: ''
  trigger:
    seconds: '59'
  action:
  - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature
    data:
      value: '{{ states(''sensor.lyric_current_temperature'') }}'

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:54:
@jobr
Je kan er een automation aan hangen die een temperatuur verstuurd via een service
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: '1663182606294'
  alias: MHI Temp overule
  description: ''
  trigger:
    seconds: '59'
  action:
  - service: esphome.mhi_woonkamer_set_api_room_temperature
    data:
      value: '{{ states(''sensor.lyric_current_temperature'') }}'
nu ben even het spoor bijster. waar draait nu waar op?
of is dit stukje code Home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jobr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:08:
[...]

nu ben even het spoor bijster. waar draait nu waar op?
of is dit stukje code Home assistant?
Dat is een stukje code in automation.yaml
Of je kan het zelf toevoegen via HA zelf via menu automations
Dat wordt telkens aangeroepen in home assistant
Een "service" is een uitvoerende functie in home assistant

En in esphome is die ontvangende code ook geprogrammeerd uiteraard
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
api:
  reboot_timeout: 0s
  services:
    # Call the set_api_room_temperature service from HA to override the room temperature
    # If a new value has not been received after room_temp_api_timeout seconds, it will fall back to internal sensor
    - service: set_api_room_temperature
      variables:
        value: float
      then:
        - lambda: |-
            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);

Soort van dzvents script ala domoticz zeg maar ;)

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-01-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 11:56
We hebben boven een Mitsubishi msz-dm35va hangen, alleen zit hier geen WiFi op.
Klopt het dat deze WiFi adapter hiervoor geschikt is? https://www.123klimaatsho...ishi-electric-mac-587-if/

En is deze met Home Assistent te koppelen?

Of zijn er nog andere WiFi oplossingen voor deze unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
@AUijtdehaag
Ah, zoiets dacht ik al.

Mijn voorkeur is het om zonder extra componenten te doen maar wel met ble temp sensor.
Ik heb de mhi-ac-ctrl al op een esp32 draaien. Wacht nog op mijn ble temp sensor.
Zal binnenkort ook eens esphome proberen. Tijd geleden wel eens iets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Welke esp32?
Linkje naar de code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weslleyy
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-02-2024
MotorBeast schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Aan wat voorn temperatuur moet ik denken dat uit de airco komt wel interessant om hier ook eens te meten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xHEMANx
@MotorBeast
Bedankt voor de tip van de 3d auto!!! Ookal werkt hij heel anders dan de 3d van de daikin, het is echt de perfecte fixed stand op de unit. En de stand is niet na te bootsen door hem handmatig in te stellen.

Het scheelt echt veel in reele warmte. Ben er al 2 dagen continue mee aan het testen. Ik snap niet hoe, maar hij werkt perfect. Super tip! 👍

(Voor wie ook 3d auto wil gebruiken/testen: Wel even goed instellen als links/rechts hoek unit, als binnenunit in de hoek hangt of center unit, als hij in het midden vd kamer hangt.)

[ Voor 25% gewijzigd door xHEMANx op 22-01-2023 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naamah
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-08 22:50
Servee schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Die ruimte moet met een 4,2kw binnen no-time op temperatuur zijn. Als die op powerfull ook stopt binnen de 20 minuten of halverwege dan is er iets technisch mis want met deze stand gaan alle remmen los en word er niet naar de interne temperatuur sensor gekeken. Lijkt dan op tekort aan R32, ik zou de installateur even laten komen en persoonlijk zou ik de boel niet gebruiken tot die tijd. Als er R32 ontsnapt dan lekt er ook olie weg, en (flink) tekort hiervan kan schade aan je compressor veroorzaken. Je zou aan je koppelingen kunnen voelen of deze vettig zijn, of zelfs aan 1 zijde bevroren, dit hoort niet. Weet niet of de boel gesoldeerd is achter je unit of flare koppelingen zijn gebruikt maar daar kan het ook lekken.
w00key schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:20:
[...]

Ik denk dat we kunnen concluderen dat iets fysieks niet goed werkt, met dat vermogen moet het binnen in een uur een sauna zijn. 2 kW x 15 minuten is hier gelijk 24+ graden bij de unit.
Op donderdag nog even wat geprobeerd met powerful en toen op basis van jullie berichten de conclusie getrokken dat er iets echt niet goed is. Installateur gebeld en die komt dinsdag langs en tot die tijd gebruik ik hem maar niet, aangezien dat blijkbaar schade kan veroorzaken. Dank voor jullie info.

Tot die tijd ben ik maar naar boven verhuisd en verwarm ik de slaapkamer en dat gaat duidelijk wel normaal (Daikin FTXM-20R voor 13m2/30m3). Geen tussentijdse pauzes, behalve duidelijke defrosts en er komt echt heel warme lucht uit de airco en het is binnen no-time warm. Ik merk hierdoor ook dat de lucht die uit de airco beneden kwam veel minder warm was, dus daar ging ook al iets niet goed.

Wordt vervolgd dinsdag na bezoek van de installateur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:27
MarcoZ20 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 22:34:
We hebben boven een Mitsubishi msz-dm35va hangen, alleen zit hier geen WiFi op.
Klopt het dat deze WiFi adapter hiervoor geschikt is? https://www.123klimaatsho...ishi-electric-mac-587-if/

En is deze met Home Assistent te koppelen?

Of zijn er nog andere WiFi oplossingen voor deze unit?
Ja, die wifi adapter werkt voor melcloud, maar kan je niet koppelen met home assistent.

Deze wel:
https://www.tindie.com/products/28954/

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Tegen alle verwachtingen in vannacht geen enkele defrost meer gehad sinds 23;30 gisteravond tot nog toe, de luchtvochtigheid buiten was blijkbaar ineens gezakt tot 85% met 0 tot 0,5 graden buitentemperatuur en de mist dus verdwenen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-10 14:31
Toch benieuwd of er meer mensen zijn die hun energie verbruik van de airco om te stoken registreren bij mindergas.nl; of iets doen met graaddagen?

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Krypt schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:42:
Toch benieuwd of er meer mensen zijn die hun energie verbruik van de airco om te stoken registreren bij mindergas.nl; of iets doen met graaddagen?
Ja, ik. Al 3 winters. Verbruik is rond de 0,4 kWh per graaddag. (niet helemaal eerlijk met af en toe een houtkachel aan). Wel mooi om te zien dat 24/7 stoken per graaddag bijna geen verschil maakt met adhoc stoken wat ik het eerste jaar deed.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
weslleyy schreef op zondag 22 januari 2023 @ 00:16:
[...]

Aan wat voorn temperatuur moet ik denken dat uit de airco komt wel interessant om hier ook eens te meten.
Ligt eraan hoeveel graden hij moet overbruggen. Heb net even gemeten. Staat hier in de nacht op 19 graden en heb hem net op 20 gezet. Ik meet zojuist zo'n 40 graden. En dan staat hij nog niet echt te stampen. Zou vast eerst iets hoger zijn geweest want de verhoging had ik 20 minuten geleden al ingezet.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:25

Vos

AFCA

MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Ja, ik. Al 3 winters. Verbruik is rond de 0,4 kWh per graaddag. (niet helemaal eerlijk met af en toe een houtkachel aan). Wel mooi om te zien dat 24/7 stoken per graaddag bijna geen verschil maakt met adhoc stoken wat ik het eerste jaar deed.
Waar vul je dat in? Ik kan maar 1 stand voor alleen gas invullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Vos schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Waar vul je dat in? Ik kan maar 1 stand voor alleen gas invullen?
Jij weet toch dat 1m3 gas voor jou 1kWh is. Al kan je volgens mij sinds kort ook in kWh invullen, zie toelichting op mindergas.

Enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik ieder jaar op 31 december de stand invul en deze stand optelt bij mijn verbruik de volgende keer. Het is geen gasmeter die doorloopt en oploopt. Bij mij in ieder geval niet. Ik haal verbruik uit de Daikin app of Domoticz en die staat weer op 0 bij start nieuwe jaar.

Ik doe het handmatig maar er zijn er die zelfs een script hebben. Even zoeken hier of in het oude topic.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri1986
MotorBeast schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:26:
[...]

Het lag aan mij :+ heb even de gebruiksaanwijzing doorgenomen en de IR meter meet tot 36 cm nauwkeurig.Nogmaals getest het is op de klep 40/42 graden bij de instellingen 21 en hoog.

Ik probeer nu de cv ernaast om met een defrost niet 1 a 2 graden terug te vallen, dat lijkt aardig te lukken! Kreeg het gisteravond op 21,5 op de cv met 24 op de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
xHEMANx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

3d auto op de MHI. Beweegt alleen bij het opwarmen. Als het opgewarmd is, gaat hij op fixed wide. En gebeurt er dus niets meer. :-)
Ik kwam ooit eens dit plaatje tegen over de werking van 3D in een brochure van MHI, welke mogelijk een beter beeld geeft wat exact gebeurd m.b.t. luchtstroom d.m.v. een boven- en zijaanzicht. Ik geloof dat dit specifiek de ZS serie betreft, waarbij het patroon altijd hetzelfde is. De ZSX werkt (vermoedelijk) net weer iets anders omdat die een bewegingssenior bezit welke de luchtstroom zal aanpassen indien deze een persoon in de ruimte detecteert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNHXyOtDk7rDAbyxYt7acF9PLCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VrGRH8geUgobFmCJQDTFFcEg.jpg?f=user_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Youri1986 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:33:
[...]

Het lag aan mij :+ heb even de gebruiksaanwijzing doorgenomen en de IR meter meet tot 36 cm nauwkeurig.Nogmaals getest het is op de klep 40/42 graden bij de instellingen 21 en hoog.

Ik probeer nu de cv ernaast om met een defrost niet 1 a 2 graden terug te vallen, dat lijkt aardig te lukken! Kreeg het gisteravond op 21,5 op de cv met 24 op de airco
Als met een defrost je temperatuur zoveel terugvalt dan is er wat anders aan de hand namelijk veel warmteverlies van je woning. Dan is het logisch dat je het niet trekt met een L/L bij echte koude. Het kan dan zelfs zijn dat het goedkoper is met gas te stoken dan met L/L. Je compressor staat dan continue in een hoog toerengebied te werken wat weer zeer nadelig is voor je Cop die al slechter is door vriesweer en zeker met vocht buiten eventuele defrosts (trekken ook veel stroom) die dan ook weer meer voorkomen door het harde werken van de compressor. Vicieuze cirkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ThaBEN schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Ik kwam ooit eens dit plaatje tegen over de werking van 3D in een brochure van MHI, welke mogelijk een beter beeld geeft wat exact gebeurd m.b.t. luchtstroom d.m.v. een boven- en zijaanzicht. Ik geloof dat dit specifiek de ZS serie betreft, waarbij het patroon altijd hetzelfde is. De ZSX werkt (vermoedelijk) net weer iets anders omdat die een bewegingssenior bezit welke de luchtstroom zal aanpassen indien deze een persoon in de ruimte detecteert.

[Afbeelding]
Kan je die sensor niet uitzetten? Bij Daikin wel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Kan je die sensor niet uitzetten? Bij Daikin wel namelijk.
Mogelijk is dat een optie. Heb zelf geen ervaring met de ZSX. Misschien dat de sensor zelfs wordt genegeerd tijdens gebruik van de 3D airco optie op de ZSX. Zou mij niet geheel onwaarschijnlijk lijken aangezien de bewegingssensor anders de effectiviteit van de 3D auto optie negatief zou beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
xHEMANx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

Ikzelf heb 3D auto een half uurtje geleden aangezet op de unit boven en in de woonkamer. De lamellen blijven fixed staan en "High Power" is ook nog niet aangesprongen.

A.d.h.v. jouw eerdere uitleg begrijp ik dat goed kan kloppen, gezien ik momenteel 24x7 draai en alle ruimtes al op temperatuur waren.

Ik was in de veronderstelling dat tijdens 3D auto de lamellen altijd zouden blijven bewegen zolang deze optie actief is, maar begrijp ik nu goed dat dit enkel het geval is zolang de ruimte nog niet op temperatuur is? En wanneer dit wel het geval is de lamellen teruggaan naar een fixed stand?

Indien ja, dan maakt dat deze optie een stuk interessanter dan ik in eerste instantie dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Krypt schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:42:
0.16 kWh/graaddag tot nu toe. Ik stook deze winter voor het eerst met de airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
ThaBEN schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:20:
[...]

Ikzelf heb 3D auto een half uurtje geleden aangezet op de unit boven en in de woonkamer. De lamellen blijven fixed staan en "High Power" is ook nog niet aangesprongen.

A.d.h.v. jouw eerdere uitleg begrijp ik dat goed kan kloppen, gezien ik momenteel 24x7 draai en alle ruimtes al op temperatuur waren.

Ik was in de veronderstelling dat tijdens 3D auto de lamellen altijd zouden blijven bewegen zolang deze optie actief is, maar begrijp ik nu goed dat dit enkel het geval is zolang de ruimte nog niet op temperatuur is? En wanneer dit wel het geval is de lamellen teruggaan naar een fixed stand?

Indien ja, dan maakt dat deze optie een stuk interessanter dan ik in eerste instantie dacht.
Klopt. Als de boel op temperatuur is blijft hij in "fixed wide" stand. En dan houdt hij het (bij mij) super effectief warm. (Maar dus wel een stand die je handmatig niet na kan bootsen)

Ik heb namelijk alle standen op dat ding getest en de 3d auto verwarmt het nog een stuk beter dan op mijn beste handmatige instellingen.

(Ik heb mn unit in de rechter hoek vd kamer hangen en hem ook zo ingesteld, anders blaast de 3d auto kats de verkeerde kant op)

Verder heb ik het idee dat hij op 3D auto en fan op auto, langer wat harder door blijft blazen om het warm te maken in de ruimte. Standaard instelling plus auto fan stopte volgens mij sneller, waardoor het erg lang duurde voordat de kamer op temperatuur is. Plus bij het opwarmen loopt die steeds verschillende standen door die de luchtstroom goed verdelen en dus geen bubble rondom de binnenunit creëren. Maar dit moet ik nog wat vaker bekijken om hier 100% zeker van te zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door xHEMANx op 22-01-2023 13:44 ]

Pagina: 1 ... 304 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic