Toon posts:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 305 ... 311 Laatste
Acties:

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
xHEMANx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Klopt. Als de boel op temperatuur is blijft hij in "fixed wide" stand. En dan houdt hij het (bij mij) super effectief warm. (Maar dus wel een stand die je handmatig niet na kan bootsen)

Ik heb namelijk alle standen op dat ding getest en de 3d auto verwarmt het nog een stuk beter dan op mijn beste handmatige instellingen.

(Ik heb mn unit in de rechter hoek vd kamer hangen en hem ook zo ingesteld, anders blaast de 3d auto kats de verkeerde kant op)
Hoe stel je dat in? Ik kan het niet vinden, of ik ben half blind aan het worden :?

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:57
BlazeMuis schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:42:
[...]

Hoe stel je dat in? Ik kan het niet vinden, of ik ben half blind aan het worden :?
De 3d auto stand of linker/rechter hoek unit? (Staat standaard op midden unit)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• BlazeMuis
  • Nu online
xHEMANx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:45:
[...]

De 3d auto stand of linker/rechter hoek unit? (Staat standaard op midden unit)
Ik heb de unit c.a. 1 meter van de hoek hangen, wil het dus naar links laten blazen, ik gebruik op dit moment de handmatige stand om het naar links te laten blazen. Ik wil dit nu eens op 3D auto stand proberen, maar die van mij blaast dan alle kanten op :+

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• xHEMANx
BlazeMuis schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Ik heb de unit c.a. 1 meter van de hoek hangen, wil het dus naar links laten blazen, ik gebruik op dit moment de handmatige stand om het naar links te laten blazen. Ik wil dit nu eens op 3D auto stand proberen, maar die van mij blaast dan alle kanten op :+

Als je dat ingesteld hebt, dan veranderen je handmatige instellingen:

Naar het midden blazen was mn beste handmatige instelling = 30° naar links/rechts (links in mijn geval)

[Voor 26% gewijzigd door xHEMANx op 22-01-2023 13:52]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-02 20:38
@BlazeMuis
En hier ter info de aantal graden afwijking je met linker- en rechterkant installatie krijgt.

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• BlazeMuis
  • Nu online
xHEMANx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]

Als je dat ingesteld hebt, dan veranderen je handmatige instellingen:
[Afbeelding]
Naar het midden blazen was mn beste handmatige instelling = 30° naar links/rechts (links in mijn geval)
Dank. Ik ben benieuwd of ik verschil ga merken.

• xHEMANx
BlazeMuis schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Dank. Ik ben benieuwd of ik verschil ga merken.
In de 3d auto moduleert hij alleen terug op de auto fan stand trouwens. De handmatige standen moduleren dan niet meer terug en blijven dus in een fixed stand blazen.

Wel even minimaal 30 min de tijd geven... Kijken of de temp in de kamer omhoog of naar beneden gaat. Succes.

[Voor 16% gewijzigd door xHEMANx op 22-01-2023 14:01]

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-02 20:38
xHEMANx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:58:
[...]

In de 3d auto moduleert hij alleen terug op de auto fan stand trouwens. De handmatige standen moduleren dan niet meer terug en blijven dus in een fixed stand blazen.

Wel even minimaal 30 min de tijd geven... Kijken of de temp in de kamer omhoog of naar beneden gaat. Succes.
Dat is ook een zeer welkome toevoeging! Als dit klopt ben ik zeer blij!
Boven staat de airco overdag vaak op 4 (omdat hij op auto, 2 en 3 terug moduleert naar stand 1).
Eens experimenteren of ik op stand 2 - 3 in combinatie met 3D Auto dezelfde resultaten kan behalen welke ik eerst geforceerd in stand 4 moest uitvoeren, vanwege het automatisch terug moduleren :)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

• Tagor555
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-02 17:30
xHEMANx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Draai nu een paar dagen 3D en dit resulteerde in een comfortabelere ruimte ( midden geplaatst). Wat je zegt viel me idd op, stand 3 fan blijft ook daadwerkelijk 3👍. Zeer tevreden nu met het resultaat, waar normaal gesproken de fan snelheid omlaag ging ondanks dat ik 3 wou hebben…☹️

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:05
Tagor555 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:36:
[...]

Draai nu een paar dagen 3D en dit resulteerde in een comfortabelere ruimte ( midden geplaatst). Wat je zegt viel me idd op, stand 3 fan blijft ook daadwerkelijk 3👍. Zeer tevreden nu met het resultaat, waar normaal gesproken de fan snelheid omlaag ging ondanks dat ik 3 wou hebben…☹️
Jullie blij dat ik hier achter kwam na 3(!!!) jaar testen/proberen/richten etc. O-)

Overigens heb ik vanmiddag toch even de cv aangeslingerd. Het blijft toch een wereld van verschil met L/L. Zoveel comfortabeler vind ik. Warmtegevoel is gewoon anders. Of ik moet mijn L/L op 22 gaan zetten maar dan ben ik onderaan de streep denk ik net zo duur uit als gas stoken op 20,5 en gaat de fan hoger en dat vind ik echt irritant.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 18:38
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Jullie blij dat ik hier achter kwam na 3(!!!) jaar testen/proberen/richten etc. O-)

Overigens heb ik vanmiddag toch even de cv aangeslingerd. Het blijft toch een wereld van verschil met L/L. Zoveel comfortabeler vind ik. Warmtegevoel is gewoon anders. Of ik moet mijn L/L op 22 gaan zetten maar dan ben ik onderaan de streep denk ik net zo duur uit als gas stoken op 20,5 en gaat de fan hoger en dat vind ik echt irritant.
Wat ik met deze dagen doe (vooral rondom vriespunt en defrosts) is in de ochtend e/o avond even het huis boosten met de cv. Dat kost me dan misschien 2m³ gas maar dan krijg je het hele huis weer even wat beter op temperatuur. Maar ik heb dan ook niet de ambitie om van het gas af te gaan (vooralsnog) en ben ik blij dat ik die optie nog heb.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:14
renzo4000 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Wat ik met deze dagen doe (vooral rondom vriespunt en defrosts) is in de ochtend e/o avond even het huis boosten met de cv. Dat kost me dan misschien 2m³ gas maar dan krijg je het hele huis weer even wat beter op temperatuur. Maar ik heb dan ook niet de ambitie om van het gas af te gaan (vooralsnog) en ben ik blij dat ik die optie nog heb.
Ik doe dat nu ook. Bij herfstachtige temperaturen > 10 graden doet de airco het met gemak.
Nu het wat kouder is, laat ik de CV helpen in de woonkamer. Heb gewoon minder zin in het geblaas en gestamp. De rest van de kamers in het huis gaan wel met airco.
Gasvrij is hier ook niet de ambitie. Wel om veel minder te verbruiken.
Tot op heden lukt dat. Van ruim 2000 kuub naar 300 tot 400 incl SWW.

In die zin is hybride als tussenstap in mijn optiek een mooie oplossing voor bestaande woningen.
Dat zal tot heel veel minder gasverbruik leiden. Niet elke woning gaat 0 op de meter redden.

Combinatie CV en L/L is dan maar onze eenvoudige hybride oplossing :)

Maarten

• xHEMANx
De meeste mensen waar ik kom die verwarmen met de CV hebben dat ding krap op 18 graden staan. Niet echt lekker ofzo... Als diezelfde mensen bij ons komen, zeggen ze: "ooh lekker warm hier". En nog gratis ook (zonnepanelen hadden we toch al) Dus dik tevreden. De airco in april aangeschaft en hij heeft zich al ruim terugbetaald. Dus mij hoor je niet klagen.

Gelukkig had @MotorBeast al 3 jaar eerder een airco en kwam hij er nu eiiiinduluuuk achter dat 3d auto de beste stand is. En daar zal het hele forum.... nee wacht... het hele universum hem voor 3 hele jaren dankbaar voor zijn. :+ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Vos schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Waar vul je dat in? Ik kan maar 1 stand voor alleen gas invullen?
Je kan tegenwoordig als je een account aanmaakt voor kwh kiezen. Hier gemiddeld nu 0.60kWh per graaddag, en de unit staat vanaf 24oktober aan, 24/7, circa 20C. Een aantal dagen geprobeerd unit in de nacht uit te zetten en dan tegen de graaddagen van die betreffende dagen het verbruik uitgerekend. In de nacht uit lijkt hier iets zuiniger, 0.55-0.57 kWh per graaddag bij in de nacht uit.

Dat is 55m2, woonkamer, keuken en bijkeuken. 2 onder 1 kap, circa 1986. Boven stoken we niet.

Mindrgas.nl geeft nog geen prognose omdat nog niet lang genoeg gegevens zijn ingevuld. Maar als ik 3300 graaddagen reken met het huidige gemiddelde kom ik op 1980kWh op jaarbasis uit.

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:50
mwk schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:44:
[...]

Ik doe dat nu ook. Bij herfstachtige temperaturen > 10 graden doet de airco het met gemak.
Nu het wat kouder is, laat ik de CV helpen in de woonkamer. Heb gewoon minder zin in het geblaas en gestamp. De rest van de kamers in het huis gaan wel met airco.
Gasvrij is hier ook niet de ambitie. Wel om veel minder te verbruiken.
Tot op heden lukt dat. Van ruim 2000 kuub naar 300 tot 400 incl SWW.

In die zin is hybride als tussenstap in mijn optiek een mooie oplossing voor bestaande woningen.
Dat zal tot heel veel minder gasverbruik leiden. Niet elke woning gaat 0 op de meter redden.

Combinatie CV en L/L is dan maar onze eenvoudige hybride oplossing :)
Dat is het hem ook nou net voor veel mensen zou het een oplossing kunnen zijn airco icm gas.
Vooral oudere huizen waar isolatie niet altijd optimaal kan.
Nu verplaats je je gasverbruik naar kwh. Enige zekerheid die je hebt is dat je niet tegen de politiek op kunt plannen. Straks veel mensen op elektriciteit zitten zullen ze de belasting nop gas wel merken.
Een kennis van ons heeft een nieuwbouw (gasloos) maar hij zit net wel of niet niet op 10 k kwh on het huis te laten draaien

Ik denk niet dat je vrolijk wordt dan in de winter als salderen zou wegvallen.

AnimeAdicted

• MotorBeast
renzo4000 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:33:
[...]

Ik wil heel graag naar L/W. Dan heb ik hetzelfde comfort.

Ik heb hier nu vanmiddag met cv de bovenverdieping ook eens opgewarmd en opmerkelijk verschil. Staat nu al 2,5 uur uit en temperatuur zakt nauwelijks. Dat is het zoveelste bewijs dat muren nauwelijks of in ieder geval heel langzaam opwarmen met L/L.

[Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 18:48]

• MotorBeast
Offens1490 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Dat is het hem ook nou net voor veel mensen zou het een oplossing kunnen zijn airco icm gas.
Nu verplaats je je gasverbruik naar kwh. Enige zekerheid die je hebt is dat je niet tegen de politiek op kunt plannen. Straks veel mensen op elektriciteit zitten zullen ze de belasting nop gas wel merken.
Een kennis van ons heeft een nieuwbouw (gasloos) maar hij zit net wel of niet niet op 10 k kwh on het huis te laten draaien

Salderen of niet is alleen relevant als ik nu zo'n 6000kWh zou opwekken. Ik dek nu al niet met mijn zonnepanelen mijn verbruik. NB: 10 kWh is echt heeeeeeeeeeeeeeel weinig als je daarmee een heel huis kan verwarmen incl SWW. Leg er ook niet meer bij aan zonnepanelen. Ga geen sponsor worden van de energie maatschappijen. Helaas voor het klimaat.

[Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 18:50]

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01 08:04
Heeft er iemand ervaring /tip?

Wanneer onze airco zijn setpoint temp heeft bereikt regelt hij zich terug. Alleen wanneer hij rond de 350 watt komt gaat hij automatisch op fluisterstand denk ik.

Maar van mijn mag hij gewoon hard doorblazen, vooral dat ik heb begrepen dat dat zuiniger is dan op een lage stand blazen.
Ook zorgt die lage ventilatiestand ervoor dat de temp zakt, ik denk omdat de airco in een warme lucht bubbel blijft hangen (denkt dat de temp goed is)

• MotorBeast
Voske89 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:52:
Heeft er iemand ervaring /tip?

Wanneer onze airco zijn setpoint temp heeft bereikt regelt hij zich terug. Alleen wanneer hij rond de 350 watt komt gaat hij automatisch om fluisterstand denk ik.

Maar van mijn mag hij gewoon hard doorblazen, vooral dat ik heb begrepen dat dat zuiniger is dan op een lage stand blazen.
Ook zorgt die lage ventilatiestand ervoor dat de temp zakt, ik denk omdat de airco in een warme lucht bubbel blijft hangen (denk dat de temp goed is)
Wat dacht je van gewoon handmatig op 2 of 3 zetten? Hier zet ik hem ook gewoon op 2. De mijne wil juist naar 3 en dat vind ik te luid.

[Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 18:54]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Salderen of niet is alleen relevant als ik nu zo'n 6000kWh zou opwekken. Ik dek nu al niet met mijn zonnepanelen mijn verbruik. NB: 10 kWh is echt heeeeeeeeeeeeeeel weinig als je daarmee een heel huis kan verwarmen incl SWW. Leg er ook niet meer bij aan zonnepanelen. Ga geen sponsor worden van de energie maatschappijen. Helaas voor het klimaat.
10.000 weinig :? De ‘k’ gemist? :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• Voske89
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-01 08:04
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:53:
[...]

Wat dacht je van gewoon handmatig op 2 of 3 zetten? Hier zet ik hem ook gewoon op 2. De mijne wil juist naar 3 en dat vind ik te luid.
Alle ventilatie standen al geprobeerd en bij allemaal hetzelfde verhaal.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-02 22:03
[...]

Dat gaat vast wel meevallen. Op elektriciteit zit ook belasting. Zelfs als je stroom maakt in een gascentrale dan is verwarmen met een airco veel efficienter; met 1 kWh gas maakt een centrale minimaal 0.5 kWh stroom die met een airco ongeveer 2 kWh warmte oplevert. Dat is heel wat meer dan de 0.8 kWh die je met je gasketel haalt.

• MotorBeast
Glashelder schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:55:
[...]

10.000 weinig :? De ‘k’ gemist? :p
Of ik ben gek of jij doet iets anders interpreteren. 10kWh voor een dag stoken is toch peanuts? Ik verstook er hier op een dag als deze ook 14 voor alleen verwarmen (als ik de houtkachel niet aan doe).

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 18:59]

• MotorBeast
Martin7182 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Dat gaat vast wel meevallen. Op elektriciteit zit ook belasting. Zelfs als je stroom maakt in een gascentrale dan is verwarmen met een airco veel efficienter; met 1 kWh gas maakt een centrale minimaal 0.5 kWh stroom die met een airco ongeveer 2 kWh warmte oplevert. Dat is heel wat meer dan de 0.8 kWh die je met je gasketel haalt.
Ja klopt. Maar ik denk dat we alsnog de Sjaak zijn als heel Nederland aan de WP zit. Ergens moet de melk gehaald worden, oftewel we zijn melk koeien altijd. :+

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 19:25
Dat is de D1 mini ESP32 (aliexpress).

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:50
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Mijn fout 10 k kwh oftewel 10000 kwh

AnimeAdicted

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:59:
[...]

Of ik ben gek of jij doet iets anders interpreteren. 10kWh voor een dag stoken is toch peanuts? Ik verstook er hier op een dag als deze ook 14 voor alleen verwarmen (als ik de houtkachel niet aan doe).
Je reageert hierop:
[...]

Een kennis van ons heeft een nieuwbouw (gasloos) maar hij zit net wel of niet niet op 10 k kwh om het huis te laten draaien

10 k kWh = 10.000 kWh.
Offens1490 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Mijn fout 10 k kwh oftewel 10000 kwh
Het stond er prima :+

[Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 22-01-2023 19:07]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• MotorBeast
Glashelder schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Je reageert hierop:

[...]

10 k kWh = 10.000 kWh.

[...]

Het stond er prima :+
Aaaaaaaaaaaaaaaah. K-tje meer. 10.000kWh verbruik dan is er volgens mij iets niet goed inregeld of je woont in een kasteel. @Offens1490 Lees maar eens mee in L/W wat je daar tegenkomt aan verkeerde installaties. Komt "iets" meer bij kijken dan L/L. Stuur je maat maar eens naar dat topic. Kan hij veel leren.

[Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 19:21]

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:42:
[...]

Ik heb hier nu vanmiddag met cv de bovenverdieping ook eens opgewarmd en opmerkelijk verschil. Staat nu al 2,5 uur uit en temperatuur zakt nauwelijks. Dat is het zoveelste bewijs dat muren nauwelijks of in ieder geval heel langzaam opwarmen met L/L.
Ik denk dat enkel vloerverwarming een voldoende grote oppervlakte heeft om via stralingswarmte alle andere objecten of muren rechtstreeks te verwarmen. Vloerverwarming zet je ook best 24/7 aan, waardoor objecten sowieso minder afkoelen. Hiervoor hadden wij radiatoren (type 22) aan lage temperatuur, die 3 stuks in de woonkamer + keuken verwarmden ook niet rechtstreeks alle objecten of muren, ze moesten wel langer op voorhand aanstaan omdat het nu eenmaal meer energie kost om 1 m3 water te verwarmen dan om 1 m3 lucht te verwarmen, maar de muur 3 meter verderop aan de overzijde warmde niet sneller op dan nu met LL, want het medium waarlangs de warmte getransporteerd wordt is in beide gevallen lucht. Verder heeft uiteraard veel te maken met hoe goed je huis geïsoleerd is, als het minder goed geïsoleerd is verlies je meer warmte, dus ook de objecten in de verwarmde ruimte.

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 19:25
msatter schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:43:
Ik gebruik nu al een tijd mijn aangepaste versie van Ginkage voor de MHI-AC-Ctrl hardware in een MHI airco. Ik heb die nu aangepast zodat het instellen van de temperatuur ook in ESPhome en HA werkt onder de 18 graden en dat in stappen van halve graden.

Ik gebruik de Core files van Absalom omdat die recenter zijn.

De locatie van de files in de subdir espome is en je ziet dat er één bestand in subdir ginkage staat en twee in absalom:

ginkage/mhi_ac_ctrl.h
absalom/MHI-AC-Ctrl-core.h
absalom/MHI-AC-Ctrl-core.cpp

De YAML file ginkage.yaml:

[...]

Hier wordt het bereik van tsetpoint gedefineerd en dat het in halve stappen gaat:\

float minimum_temperature_ { 10.0f };
float maximum_temperature_ { 30.0f };
float temperature_step_ { 0.5f };

De files voor de absalom subdir kunnen gevonden worden op: https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl/tree/master/src en gaat gebruikt daar aleen de twee bestanden waar Core in de naam staat.
Ik weet het, het is even geleden :)

Ik ben ook even aan het stoeien met esphome. Werkt wel leuk. Ik heb jou yaml file als uitgangspunt gebruikt. Bedankt voor het delen.
Ik heb nog een paar verbeteringen doorgevoerd:
- return air temp werd verkeerd bepaald
- .5 graden als setpoint mogelijk maken (werden afgerond naar hele graden)
- bij .5 graden een offset gebruiken zodat daadwerkelijk .5 graden wordt gebruikt (zit ook in mhi-ac-ctrl)
- nog wat extra sensoren toegevoegd
- wat extra logging toegevoegd
- Fan zetten via mqtt toegevoegd (als de AC van de 230V is af geweest dan wordt stand 4 en auto niet weergegeven. Je moet dan 1 keer de Fan op Auto zetten via MQTT. Dan werkt het wel)
- resolutie dallas sensor aangepast aangezien hoger zinloos is (ac werkt met max .25)

N.B. je moet wel true en false gebruiken in de yaml en niet True en False. Die laatste werken niet altijd.

Ik heb niet getest met HA want dat heb ik niet. Getest met webpage van esphome.

Mijn yaml file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
substitutions:
  # Unique device ID in HA
  deviceid: "mhi_woonkamer"
  # Unique device name in HA (sensor names will be prefixed by this name)
  devicename: "mhi-woonkamer"

esphome:
  name: mhi-woonkamer
  platform: ESP8266
  board: d1_mini
  platformio_options:
    # Run CPU at 160Mhz to fix mhi_ac_ctrl_core.loop error: -2
    board_build.f_cpu: 160000000L
  includes:
    - mhi_ac_ctrl.h
    - MHI-AC-Ctrl-core.h
    - MHI-AC-Ctrl-core.cpp

wifi:
  ssid: "<SSID>"
  password: "<PASSWORD>"

ap:
    ssid: ${devicename}

logger:
  level: DEBUG
  #baud_rate: 0  # logging disabled when 0

web_server:
  port: 80
  include_internal: true
  ota: false
# WARNING: when standalone is enable then WiFi does not activate. Why...is unknown but it could have to with memory, better the lack of enough memory on a ESP8266
  #local: True
  # standalone webserver version 2 (no external access needed)
  #css_url: ""
  #js_url: ""
  #js_include: "webserverCSSv2/www.js"
  version: 2  

mqtt:
  broker: <ip adres mqtt server>
  discovery: false
  discovery_retain: false

#fallback network
captive_portal:

globals:
  - id: room_temp_api_timeout
    type: int
    restore_value: no
    initial_value: '120'

ota:
    safe_mode: true

climate:
  - platform: custom
    lambda: |-
      auto mhi_ac_ctrl = new MhiAcCtrl();
      App.register_component(mhi_ac_ctrl);
      return {mhi_ac_ctrl};

climates:
      - name: "${devicename}"
        id: ${deviceid}

#api:
#  reboot_timeout: 0s
#  services:
    # Call the set_api_room_temperature service from HA to override the room temperature
    # If a new value has not been received after room_temp_api_timeout seconds, it will fall back to internal sensor
#    - service: set_api_room_temperature
#      variables:
#        value: float
#      then:
#      - lambda: |-
#            // Troom correction allows to go below 18 and allows setting half degrees when defined
#            // The correction is only calculated and applied when tsetpoint is set below 18 degrees
#            float troom_correction = 0;
#            float target_temp = id(target_temperature).state;
#            troom_correction = target_temp - int(target_temp); // allows half degrees over the complete range
#            if ( target_temp < 18 ) { troom_correction = 18 - target_temp; }; // allows setting below 18 degrees
#            value = value + troom_correction;
#            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);

# Call the set_vanes service from HA to set the vane position
    # Needed because the ESPHome Climate class does not support this natively
    # Possible values: 1-4: static positions, 5: swing, 0: unknown
#    - service: set_vanes
#      variables:
#        value: int
#      then:
#        - lambda: |-
#            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_vanes(value);

# Dallas 18x20 temperature sensor configuration entry
dallas:
  - pin: GPIO4    # D2 on a Wemos D1 mini (8266)
    update_interval: 30s

sensor:
  - platform: uptime
    name: ${devicename} Uptime
#    internal: true
  - platform: wifi_signal
    name: ${devicename} WiFi Signal
    update_interval: 60s
      return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_sensors();

# Sensor names in HA, you can change these if you want
    # Don't delete them or change their position in the list
    sensors:
      - name: ${devicename} error code
      - name: ${devicename} outdoor temperature
      - name: ${devicename} return air temperature
      - name: ${devicename} outdoor unit fan speed
      - name: ${devicename} indoor unit fan speed
      - name: ${devicename} current power
      - name: ${devicename} compressor frequency
      - name: ${devicename} indoor unit total run time
      - name: ${devicename} compressor total run time
      - name: ${devicename} vanes

return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_tech_sensors();
    sensors:
      - name: ${devicename} THI R1 temperature
      - name: ${devicename} THI R2 temperature
      - name: ${devicename} THI R3 temperature
      - name: ${devicename} THO R1 temperature
      - name: ${devicename} TDSH temperature
      - name: ${devicename} OpData Tsetpoint temperature

- platform: dallas
   # index accept any found single Dallas sensor.
   # Use address, when you have more than one Dallas sensors hooked up at the same time
    index: 0
   # address: 0x0123456789ABCDEF
   # address: 0xFEDCBA9876543210
    state_class: measurement # keep statisics about the sensor in Home Assistent. Not available in stand stand alone (ESPhome alone)
    id: troom_dallas
    # disabling name makes the sensor internal, and does so not export it to the outside
    name: ${devicename} room temperature
    unit_of_measurement: "°C"
    accuracy_decimals: 2
    resolution: 10
   # on_value enables to use then: and "lambda: |-" to able to write C++ code in the YAML source
   # this is the overwrite of the internal sensor with the one connected directly to you intervacel MHI-AC-CTL board and Wemos D1 Mini shield 
    on_value:
      then:
          - lambda: |-
              float value;
              value = id(troom_dallas).state;
              ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", " Room temperature sensor value: %f °C", value);
              return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_room_temperature(value);

# If you still want to have the value being published to the outside
  # conflicts because of same id or name as above. Also not needed because it is published.
#  - platform: template
#    name: ${devicename} Room Temperature
#    id: "room_temperature"
#    unit_of_measurement: "°C"
#    lambda: return id(troom_dallas).state;

# troom ofsett correction is set by Node Red or other that use Climate
# needed to set troom to change return air temp. not needed when setting directly in MHI-AC-Ctrl
# mhi-ac-ctrl/climate/mhi-ac-ctrl/target_temperature
  - platform: mqtt_subscribe
    #name: ${devicename} troom_correction
    id: target_temperature
    topic: mhi-woonkamer/climate/mhi-woonkamer/target_temperature/command
    accuracy_decimals: 1
    disabled_by_default: true # do not show on any frontend

# vertical vanes adjust. When horizontal vanes interfere 
#  - platform: mqtt_subscribe
#    #name: "Vanes L/R position override"
#    id: vanes_select
#    topic: mhi-woonkamer/climate/mhi-woonkamer/vanes/command
#    on_value:
#      then:
#        - lambda: |-
#            float value;
#            value = id(vanes_select).state;
#            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_vanes(value);

binary_sensor:
      return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_binary_sensors();

binary_sensors:
      - name: ${devicename} defrost

text_sensor:
  - platform: version
    name: ${devicename} ESPHome Version
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: ${devicename} IP
    ssid:
      name: ${devicename} SSID
    bssid:
      name: ${devicename} BSSID
      return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_text_sensors();
    text_sensors:
      - name: ${devicename} fan

# Fan speed adjust. 
  - platform: mqtt_subscribe
    #name: "Fan speed override"
    id: fan_speed_select
    topic: mhi-woonkamer/sensor/mhi-woonkamer_fan/command
    internal: true
    on_value:
      then:
        - lambda: |-
            int tmpvalue = 0;
            if (id(fan_speed_select).state == "Auto"){
              tmpvalue = 7;
            }
            else if (id(fan_speed_select).state == "1"){
              tmpvalue = 0;
            }
            else if (id(fan_speed_select).state == "2"){
              tmpvalue = 1;
            }
            else if (id(fan_speed_select).state == "3"){
              tmpvalue = 2;
            }
            else if (id(fan_speed_select).state == "4"){
              tmpvalue = 6;
            }            
            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_fan(tmpvalue);

# Enable time component to reset energy at midnight
#time:
#  - platform: sntp
#    id: sntp_time
#    servers: local.sntp
#    on_time_sync:
#      then:
#      - logger.log: "Synchronized system clock"

Mijn mhi_ac_ctrl.h:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
#include "MHI-AC-Ctrl-core.h"
#define ROOM_TEMP_MQTT 1

static const char* TAG = "mhi_ac_ctrl";

unsigned long room_temp_api_timeout_ms = millis();

class MhiAcCtrl : public climate::Climate,
                  public Component,
                  public CallbackInterface_Status {
public:
    void setup() override
    {
        this->power_ = power_off;
        this->current_temperature = NAN;
        // restore set points
        auto restore = this->restore_state_();
        if (restore.has_value()) {
            restore->apply(this);
        } else {
            // restore from defaults
            this->mode = climate::CLIMATE_MODE_OFF;
            // initialize target temperature to some value so that it's not NAN
            this->target_temperature = clamp(this->current_temperature, this->minimum_temperature_, this->maximum_temperature_);
            this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_AUTO;
            this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_OFF;
        }
        // Never send nan to HA
        if (isnan(this->target_temperature))
            this->target_temperature = 20;

error_code_.set_icon("mdi:alert-circle");

outdoor_temperature_.set_icon("mdi:thermometer");
        outdoor_temperature_.set_unit_of_measurement("°C");
        outdoor_temperature_.set_accuracy_decimals(2);

return_air_temperature_.set_icon("mdi:thermometer");
        return_air_temperature_.set_unit_of_measurement("°C");
        return_air_temperature_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r1_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r1_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r1_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r2_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r2_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r2_.set_accuracy_decimals(2);

thi_r3_.set_icon("mdi:thermometer");
        thi_r3_.set_unit_of_measurement("°C");
        thi_r3_.set_accuracy_decimals(2);

tho_r1_.set_icon("mdi:thermometer");
        tho_r1_.set_unit_of_measurement("°C");
        tho_r1_.set_accuracy_decimals(2);

tdsh_.set_icon("mdi:air-filter");
        tdsh_.set_unit_of_measurement("°C");
        tdsh_.set_accuracy_decimals(1);

opdata_Tsetpoint_.set_icon("mdi:thermometer");
        opdata_Tsetpoint_.set_unit_of_measurement("°C");
        opdata_Tsetpoint_.set_accuracy_decimals(1);

fan_speed_.set_icon("mdi:fan");

outdoor_unit_fan_speed_.set_icon("mdi:fan");

indoor_unit_fan_speed_.set_icon("mdi:fan");

compressor_frequency_.set_icon("mdi:sine-wave");
        compressor_frequency_.set_unit_of_measurement("Hz");
        compressor_frequency_.set_accuracy_decimals(1);

indoor_unit_total_run_time_.set_icon("mdi:clock");
        indoor_unit_total_run_time_.set_unit_of_measurement("h");

compressor_total_run_time_.set_icon("mdi:clock");
        compressor_total_run_time_.set_unit_of_measurement("h");

current_power_.set_icon("mdi:current-ac");
        current_power_.set_unit_of_measurement("A");
        current_power_.set_accuracy_decimals(2);

defrost_.set_icon("mdi:snowflake-melt");

vanes_pos_.set_icon("mdi:air-filter");

mhi_ac_ctrl_core.MHIAcCtrlStatus(this);
        mhi_ac_ctrl_core.init();
    }

void loop() override
    {
        if(millis() - room_temp_api_timeout_ms >= id(room_temp_api_timeout)*1000) {
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom(0xff);  // use IU temperature sensor
            room_temp_api_timeout_ms = millis();
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "did not receive a room_temp_api value, using IU temperature sensor");
        }

int ret = mhi_ac_ctrl_core.loop(100);
        if (ret < 0)
            ESP_LOGW("mhi_ac_ctrl", "mhi_ac_ctrl_core.loop error: %i", ret);
    }

void dump_config() override
    {
        LOG_CLIMATE("", "MHI-AC-Ctrl Climate", this);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Min. Temperature: %.1f°C", this->minimum_temperature_);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Max. Temperature: %.1f°C", this->maximum_temperature_);
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Supports HEAT: %s", YESNO(true));
        ESP_LOGCONFIG(TAG, "  Supports COOL: %s", YESNO(true));
    }

void cbiStatusFunction(ACStatus status, int value) override
    {
        float tmp_value;
        float offset = mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset();

static int mode_tmp = 0xff;
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "received status=%i value=%i power=%i", status, value, this->power_);

if (this->power_ == power_off) {
            // Workaround for status after reboot
            this->publish_state();
        }

switch (status) {
        case status_power:
            if (value == power_on) {
                this->power_ = power_on;
                // output_P(status, (TOPIC_POWER), PSTR(PAYLOAD_POWER_ON));
                cbiStatusFunction(status_mode, mode_tmp);
            } else {
                // output_P(status, (TOPIC_POWER), (PAYLOAD_POWER_OFF));
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_OFF));
                this->power_ = power_off;
                this->publish_state();
            }
            break;
        case status_mode:
            mode_tmp = value;
        case opdata_mode:
        case erropdata_mode:
            switch (value) {
            case mode_auto:
                // if (status != erropdata_mode)
                //    output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_AUTO));
                // else
                //    output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_STOP));
                //    break;
                if (status != erropdata_mode && this->power_ > 0) {
                    this->mode = climate::CLIMATE_MODE_HEAT_COOL;
                } else {
                }
                break;
            case mode_dry:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_DRY));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_DRY;
                break;
            case mode_cool:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_COOL));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_COOL;
                break;
            case mode_fan:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_FAN));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_FAN_ONLY;
                break;
            case mode_heat:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_MODE), PSTR(PAYLOAD_MODE_HEAT));
                this->mode = climate::CLIMATE_MODE_HEAT;
                break;
            default:
                ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "unknown status mode value %i", value);
            }
            this->publish_state();
            break;
        case status_fan:
            switch (value) {
            case 0:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_LOW;
                fan_speed_.publish_state("1");
                break;
            case 1:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_MEDIUM;
                fan_speed_.publish_state("2");
                break;
            case 2:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_MEDIUM;
                fan_speed_.publish_state("3");
                break;
            case 6:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_HIGH;
                fan_speed_.publish_state("4");
                break;
            case 7:
                this->fan_mode = climate::CLIMATE_FAN_AUTO;
                fan_speed_.publish_state("Auto");
                break;
            }
            this->publish_state();
            break;
        case status_vanes:
            switch (value) {
            case vanes_swing:
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_VANES), PSTR(PAYLOAD_VANES_SWING));
                this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_VERTICAL;
                break;
            default:
                // itoa(value, strtmp, 10);
                // output_P(status, PSTR(TOPIC_VANES), strtmp);
                this->swing_mode = climate::CLIMATE_SWING_OFF;
            }
            vanes_pos_.publish_state(value);
            this->publish_state();
            break;
        case status_troom:
            // dtostrf((value - 61) / 4.0, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TROOM), strtmp);
            this->current_temperature = ((value - 61) / 4.0);
            this->current_temperature = this->current_temperature - mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset();
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "status_troom received: %f with already substracted offset: %f", this->current_temperature, mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset());
            this->publish_state();
            break;
        case status_tsetpoint:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TSETPOINT), strtmp);

tmp_value = (value & 0x7f)/ 2.0;
            offset = round(tmp_value) - tmp_value;  // Calculate offset when setpoint is changed
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom_offset(offset);
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set_troom_offset: %f Target temperature: %f", offset, tmp_value);

this->target_temperature = (value & 0x7f)/ 2.0;
            this->publish_state();
            break;
        case erropdata_tsetpoint:
        case opdata_tsetpoint:
            // dtostrf((value & 0x7f)/ 2.0, 0, 1, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TSETPOINT), strtmp);
            opdata_Tsetpoint_.publish_state((value & 0x7f) / 2.0);
            break;
        case status_errorcode:
        case erropdata_errorcode:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_ERRORCODE), strtmp);
            error_code_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_return_air:
        case erropdata_return_air:
            // dtostrf((value - 61) / 4.0, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_RETURNAIR), strtmp);
            return_air_temperature_.publish_state((value - 61) / 4.0);
            break;
        case opdata_thi_r1:
        case erropdata_thi_r1:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // only rough approximation
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R1), strtmp);
            thi_r1_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_thi_r2:
        case erropdata_thi_r2:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R2), strtmp);
            thi_r2_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_thi_r3:
        case erropdata_thi_r3:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // only rough approximation
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THI_R3), strtmp);
            thi_r3_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            //this->publish_state();
            break;
        case opdata_iu_fanspeed:
        case erropdata_iu_fanspeed:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_IU_FANSPEED), strtmp);
            indoor_unit_fan_speed_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_total_iu_run:
        case erropdata_total_iu_run:
            // itoa(value * 100, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TOTAL_IU_RUN), strtmp);
            indoor_unit_total_run_time_.publish_state(value * 100);
            break;
        case erropdata_outdoor:
        case opdata_outdoor:
            // dtostrf((value - 94) * 0.25f, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OUTDOOR), strtmp);
            outdoor_temperature_.publish_state((value - 94) * 0.25f);
            break;
        case opdata_tho_r1:
        case erropdata_tho_r1:
            // 20221116 activated
            // itoa(0.327f * value - 11.4f, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_THO_R1), strtmp);
            tho_r1_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            break;
        case opdata_comp:
        case erropdata_comp:
            // dtostrf(
            //    highByte(value) * 25.6f + 0.1f * lowByte(value), 0, 2, strtmp); // to be confirmed
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_COMP), strtmp);
            compressor_frequency_.publish_state(highByte(value) * 25.6f + 0.1f * lowByte(value));
            break;
        case erropdata_td:
        case opdata_td:
            // if (value < 0x12)
            //    strcpy(strtmp, "<=30");
            // else
             //   itoa(value / 2 + 32, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TD), strtmp);
            break;
        case opdata_ct:
        case erropdata_ct:
            // 20221116 changed
            // dtostrf(value * 14 / 51.0f, 0, 2, strtmp);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_CT), strtmp);
            //this->current_power = (value * 14 / 51.0f);
            //this->publish_state();
            current_power_.publish_state(value * 14 / 51.0f);
            break;
        case opdata_tdsh:
            // itoa(value, strtmp, 10); // formula for calculation not known
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TDSH), strtmp);
            // 20221118 publish uitgezet en nu alleen via een YAML techSenor te publiseren
            //this->tdsh_ = {value * 0.327f - 11.4f};            
            tdsh_.publish_state(value * 0.327f - 11.4f);
            break;
        case opdata_protection_no:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_PROTECTION_NO), strtmp);
            break;
        case opdata_ou_fanspeed:
        case erropdata_ou_fanspeed:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OU_FANSPEED), strtmp);
            outdoor_unit_fan_speed_.publish_state(value);
            break;
        case opdata_defrost:
            // if (value)
            //     output_P(status, PSTR(TOPIC_DEFROST), PSTR(PAYLOAD_OP_DEFROST_ON));
            // else
            //     output_P(status, PSTR(TOPIC_DEFROST), PSTR(PAYLOAD_OP_DEFROST_OFF));
            defrost_.publish_state(value != 0);
            break;
        case opdata_total_comp_run:
        case erropdata_total_comp_run:
            // itoa(value * 100, strtmp, 10);
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_TOTAL_COMP_RUN), strtmp);
            compressor_total_run_time_.publish_state(value * 100);
            break;
        case opdata_ou_eev1:
        case erropdata_ou_eev1:
            // output_P(status, PSTR(TOPIC_OU_EEV1), strtmp);
            break;
//        case opdata_tsetpoint:
//        case erropdata_tsetpoint:
        case opdata_0x94:
        case opdata_unknown:
            // skip these values as they are not used currently
            break;
        }
    }

std::vector<Sensor *> get_sensors() {
        return {
            &error_code_,
            &outdoor_temperature_,
            &return_air_temperature_,
            &outdoor_unit_fan_speed_,
            &indoor_unit_fan_speed_,
            &current_power_,
            &compressor_frequency_,
            &indoor_unit_total_run_time_,
            &compressor_total_run_time_,
            &vanes_pos_
        };
    }

std::vector<Sensor *> get_tech_sensors() {
        return {
            &thi_r1_,
            &thi_r2_,
            &thi_r3_,
            &tho_r1_,
            &tdsh_,
            &opdata_Tsetpoint_
        };
    }

std::vector<BinarySensor *> get_binary_sensors() {
        return { &defrost_ };
    }

std::vector<TextSensor *> get_text_sensors() {
        return { &fan_speed_ };
    }

void set_room_temperature(float value) {
        value = value + mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset() ;  // increase Troom with current offset to compensate higher setpoint
        if ((value > -10) & (value < 48)) {
            room_temp_api_timeout_ms = millis();  // reset timeout
            byte tmp = value*4+61;
            mhi_ac_ctrl_core.set_troom(tmp);
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set room_temp_api: %f %i with already added offset: %f Resulting set_troom: %f", value, (byte)tmp, mhi_ac_ctrl_core.get_troom_offset(), (float)((tmp - 61) / 4.0));
        }
    }

void set_vanes(int value) {
        mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(value);
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set vanes: %i", value);
    }

void set_fan(int value) {
        mhi_ac_ctrl_core.set_fan(value);
        ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "set fan: %i", value);
    }

protected:
    /// Transmit the state of this climate controller.
    void control(const climate::ClimateCall& call) override
    {
        if (call.get_mode().has_value()) {
            this->mode = *call.get_mode();

power_ = power_on;
            switch (this->mode) {
            case climate::CLIMATE_MODE_OFF:
                power_ = power_off;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_COOL:
                mode_ = mode_cool;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_HEAT:
                mode_ = mode_heat;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_DRY:
                mode_ = mode_dry;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_FAN_ONLY:
                mode_ = mode_fan;
                break;
            case climate::CLIMATE_MODE_HEAT_COOL:
            default:
                mode_ = mode_auto;
                break;
            }

mhi_ac_ctrl_core.set_power(power_);
            mhi_ac_ctrl_core.set_mode(mode_);
        }

if (call.get_target_temperature().has_value()) {
            this->target_temperature = *call.get_target_temperature();

tsetpoint_ = (float)clamp(this->target_temperature, minimum_temperature_, maximum_temperature_);

mhi_ac_ctrl_core.set_tsetpoint((byte)(2 * tsetpoint_));
            ESP_LOGD("mhi_ac_ctrl", "Control target_temperature: %f set_tsetpoint: %f", this->target_temperature, tsetpoint_);
        }

if (call.get_fan_mode().has_value()) {
            this->fan_mode = *call.get_fan_mode();

switch (*this->fan_mode) {
            case climate::CLIMATE_FAN_LOW:
                fan_ = 0;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_MEDIUM:
                fan_ = 1;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_HIGH:
                fan_ = 6;
                break;
            case climate::CLIMATE_FAN_AUTO:
            default:
                fan_ = 7;
                break;
            }

mhi_ac_ctrl_core.set_fan(fan_);
        }

if (call.get_swing_mode().has_value()) {
            this->swing_mode = *call.get_swing_mode();

switch (this->swing_mode) {
            case climate::CLIMATE_SWING_VERTICAL:
                mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(vanes_);
                vanes_ = vanes_swing;
                break;
            default:
            case climate::CLIMATE_SWING_OFF:
                vanes_ = vanes_unknown;
                mhi_ac_ctrl_core.set_vanes(vanes_);
                break;
            }
        }

this->publish_state();
    }

/// Return the traits of this controller.
    climate::ClimateTraits traits() override
    {
        auto traits = climate::ClimateTraits();
        traits.set_supports_current_temperature(true);
        traits.set_supported_modes({ CLIMATE_MODE_OFF, CLIMATE_MODE_HEAT_COOL, CLIMATE_MODE_COOL, CLIMATE_MODE_HEAT, CLIMATE_MODE_DRY, CLIMATE_MODE_FAN_ONLY });
        traits.set_supports_two_point_target_temperature(false);
        traits.set_visual_min_temperature(this->minimum_temperature_);
        traits.set_visual_max_temperature(this->maximum_temperature_);
        traits.set_visual_temperature_step(this->temperature_step_);
        traits.set_supported_fan_modes({ CLIMATE_FAN_AUTO, CLIMATE_FAN_LOW, CLIMATE_FAN_MEDIUM, CLIMATE_FAN_HIGH });
        traits.set_supported_swing_modes({ CLIMATE_SWING_OFF, CLIMATE_SWING_VERTICAL });
        return traits;
    }

float minimum_temperature_ { 18.0f };
    float maximum_temperature_ { 30.0f };
    float temperature_step_ { 0.5f };

ACPower power_;
    ACMode mode_;
    float tsetpoint_;
    uint fan_;
    ACVanes vanes_;

MHI_AC_Ctrl_Core mhi_ac_ctrl_core;

Sensor error_code_;
    Sensor outdoor_temperature_;
    Sensor return_air_temperature_;
    Sensor outdoor_unit_fan_speed_;
    Sensor indoor_unit_fan_speed_;
    Sensor compressor_frequency_;
    Sensor indoor_unit_total_run_time_;
    Sensor compressor_total_run_time_;
    Sensor current_power_;
    BinarySensor defrost_;
    Sensor vanes_pos_;
    Sensor thi_r1_;
    Sensor thi_r2_;
    Sensor thi_r3_;
    Sensor tho_r1_;
    Sensor tdsh_;
    Sensor opdata_Tsetpoint_;
    TextSensor fan_speed_;

};

Doe er je voordeel mee (of niet).
Je eigen offset zal niet meer werken. Dan even het volgende weghalen in de voorgaande file: "mhi_ac_ctrl_core.set_troom_offset(offset);"

Wel de laatste core files gebruiken van absalom-muc (N.B. overweegt overigens met zijn project te stoppen).

Je kunt nog een verbetering doorvoeren in MHI-AC-Ctrl-core.cpp:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    if (vanestmp != status_vanes_old) {
      if ((vanestmp & 0x88) == 0) // last vanes update was via IR-RC, so status is not known
        m_cbiStatus->cbiStatusFunction(status_vanes, vanes_unknown);
      else if ((vanestmp & 0x40) != 0) // Vanes status swing
        m_cbiStatus->cbiStatusFunction(status_vanes, vanes_swing);
      else {
        m_cbiStatus->cbiStatusFunction(status_vanes, (vanestmp & 0x03) + 1);
      }
      status_vanes_old = vanestmp;

veranderen in:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    if (vanestmp != status_vanes_old) {
//      if ((vanestmp & 0x88) == 0) // last vanes update was via IR-RC, so status is not known
//        m_cbiStatus->cbiStatusFunction(status_vanes, vanes_unknown);
//      else 
      if ((vanestmp & 0x40) != 0) // Vanes status swing
        m_cbiStatus->cbiStatusFunction(status_vanes, vanes_swing);
      else {
        m_cbiStatus->cbiStatusFunction(status_vanes, (vanestmp & 0x03) + 1);
      }
      status_vanes_old = vanestmp;
Op mijn SRk35ZW-W werkt "last vanes update was via IR-RC, so status is not known" namelijk wel.

Zal er verder nog wat aan gaan tweaken als ik wat tijd heb.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:42:
[...]

Ik merk wel een significant verschil tussen verwarmen met de airco en met voorheen heteluchtverwarming. Voorheen stookte ik adhoc hiermee en als de cv uitging einde dag bleef de warmte nog een paar uur hangen. Als ik de airco uitzet einde dag dan dan is het veel sneller afgekoeld met exact dezelfde isolatie terwijl de kamertemperatuur hetzelfde is/was. Nu stook ik al sinds eind november 24/7 dus dat is nu geen probleem maar warmte met een cv geeft inderdaad veel meer warmte energie, ook met lucht en juist daardoor vind ik 24/7 veel comfortabeler.

Daikin FTXM35R/RXM35R | 

• Stokertje
  • Nu online
[...]

Dat maakt in principe niks uit, want zelfs zonder zonnepanelen is 1kWh aan warmte inbrengen in de woning met een airco goedkoper dan met gas als je rekent met de prijzen van het prijsplafond. Zonnepanelen maakt het alleen maar nog goedkoper. En dan reken ik met met een COP van maar 4, onze airco heeft een opgegeven seizoensrendement van 4.7. Voor de cv ketel reken ik dan dat deze 8.5kWh uit uit m3 gas haalt.

Ook met de prijzen voor de oorlog was airco per kWh die je de ruimte inbracht al goedkoper dan de cv ketel. (Ook zonder zonnepanelen)

• Cyberblizzard
  • Niet online
Stokertje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Dat maakt in principe niks uit, want zelfs zonder zonnepanelen is 1kWh aan warmte inbrengen in de woning met een airco goedkoper dan met gas als je rekent met de prijzen van het prijsplafond. Zonnepanelen maakt het alleen maar nog goedkoper. En dan reken ik met met een COP van maar 4, onze airco heeft een opgegeven seizoensrendement van 4.7. Voor de cv ketel reken ik dan dat deze 8.5kWh uit uit m3 gas haalt.

Ook met de prijzen voor de oorlog was airco per kWh die je de ruimte inbracht al goedkoper dan de cv ketel. (Ook zonder zonnepanelen)
In ons geval wordt gas pas goedkoper als het kouder wordt dan -7 graden, bijna nooit dus.

• Stokertje
  • Nu online
Cyberblizzard schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:09:
[...]

In ons geval wordt gas pas goedkoper als het kouder wordt dan -7 graden, bijna nooit dus.
Precies. Met airco verwacht ik op 2000kWh uit te komen, met prijsplafond prijs is dat 800 euro, met gas had ik circa 1100m3 nodig gehad (SWW er al af getrokken), en dat zou 1450 euro kosten.

Dat is zonder zonnepanelen. (En die komen volgende week, opbrengst voldoende om zolang de salderingsregeling loopt netto op nul uit te komen of nog wat terug te leveren)

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:30
Ik vond dat tijdens koude dagen mijn airco het niet kon bijhouden. Gisteren mijn mechanische ventilatie uitgezet, en hij deed het op zijn sloffen.
Vandaag de ventilatie laten schakelen via een homewizard Energysocket.
Setpoint een aantal graden moeten verlagen omdat het te warm werd in huis, dus ook veel minder verbruik.
Logisch ook omdat warme lucht opstijgt, en de ventilatie in het plafond zit.

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Ik merk wel een significant verschil tussen verwarmen met de airco en met voorheen heteluchtverwarming. Voorheen stookte ik adhoc hiermee en als de cv uitging einde dag bleef de warmte nog een paar uur hangen. Als ik de airco uitzet einde dag dan dan is het veel sneller afgekoeld met exact dezelfde isolatie terwijl de kamertemperatuur hetzelfde is/was. Nu stook ik al sinds eind november 24/7 dus dat is nu geen probleem maar warmte met een cv geeft inderdaad veel meer warmte energie, ook met lucht en juist daardoor vind ik 24/7 veel comfortabeler.
Ik stook ook 24/7 maar toch voelt het minder warm. Minder een warme deken gevoel. Hetzelfde is met de houtkachel. 21 graden met houtkachel voelt gewoon comfortabeler.

• Stokertje
  • Nu online
patrickt35 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:21:
Ik vond dat tijdens koude dagen mijn airco het niet kon bijhouden. Gisteren mijn mechanische ventilatie uitgezet, en hij deed het op zijn sloffen.
Vandaag de ventilatie laten schakelen via een homewizard Energysocket.
Setpoint een aantal graden moeten verlagen omdat het te warm werd in huis, dus ook veel minder verbruik.
Logisch ook omdat warme lucht opstijgt, en de ventilatie in het plafond zit.
Ja, ventileren kost warmte/energie zeker als het toevoer via roosters is, en afvoer via ventilatie naar buiten. Als wtw geen optie is dan is ventileren op basis van CO2 waarde een mooie optie. Er wordt dan niet meer meer geventileerd dan nodig, maar precies genoeg om de luchtkwaliteit goed te houden.

• patrickt35
Stokertje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:25:
[...]

Ja, ventileren kost warmte/energie als het toevoer via roosters is, en afvoer via ventilatie naar buiten. Als wtw geen optie is dan is ventileren op basis van CO2 waarde een mooie optie. Er wordt dan niet meer meer geventileerd dan nodig, maar precies genoeg om de luchtkwaliteit goed te houden.
Ik laat hem nu een aantal uur voordat wij uit bed komen ventileren, en daarna gedurende de dag om de aantal uur. Werkt prima.
Ik geloof dat de Sensibo Air pro CO2 kan meten, dus eventjes uitzoeken.
Je liet een lampje bij me branden 🤣

[Voor 9% gewijzigd door patrickt35 op 22-01-2023 20:31]

• MotorBeast
Stokertje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Precies. Met airco verwacht ik op 2000kWh uit te komen, met prijsplafond prijs is dat 800 euro, met gas had ik circa 1100m3 nodig gehad (SWW er al af getrokken), en dat zou 1450 euro kosten.

Dat is zonder zonnepanelen. (En die komen volgende week, opbrengst voldoende om zolang de salderingsregeling loopt netto op nul uit te komen of nog wat terug te leveren)
Heb laatste een test gedaan bij -8 met CV 24/7 en L/L 24/7. Scheelde met de toen geldende tarieven bij mij €3,- per dag. Het ligt er ook aan hoe je cv waterzijdig is ingeregeld en afgiftevermogen. Het scheelt mij met mijn huidige tarieven ook maar €25,- per maand met L/L. Waar iedereen die snelle terugverdien termijnen vandaan haalt is mij dan ook een raadsel want ik ben 10 jaar bezig om alleen mijn unit beneden break-even te spelen.

Ik betaal nu €80,- per maand met 2000kWh opgewekte zelf stroom. Extra panelen komen er hier juist niet meer vanwege afbouw saldering. Ik heb niets aan stroom in de goede periode (lente, zomer, herfst) met wat koelen met L/L en op termijn een elektrische auto in de avond aan de stroom. Ja, als accu's betaalbaar worden. Eerder niet.

• xHEMANx
Als wij de afzuigkap aan doen zuigt die zo de warme lucht die uit de airco komt door naar buiten.
(Ook elk naadje dat net niet goed afgesloten is bij de deuren, veranderd dan in een kleine koude fohn.)

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Ik stook ook 24/7 maar toch voelt het minder warm. Minder een warme deken gevoel. Hetzelfde is met de houtkachel. 21 graden met houtkachel voelt gewoon comfortabeler.
Die ervaring deel ik niet, mede omdat ik in deze woning al drie jaar met heteluchtverwarming verwarmde die stralingswarmte mis ik niet en had ik al een paar jaar niet meer maar snap wat je bedoeld ik heb er ook enorm aan moeten wennen en als ik nu in woningen kom waar radiatoren staan te brullen stik ik de moord zowat >:)

• patrickt35
xHEMANx schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:31:
Als wij de afzuigkap aan doen zuigt die zo de warme lucht die uit de airco komt door naar buiten.
(Ook elk naadje dat net niet goed afgesloten is bij de deuren, veranderd dan in een kleine koude fohn.)
Inderdaad. Afzuigkap aan op vol vermogen voor een uur kost hier gewoon 1,5 graad

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Die ervaring deel ik niet, mede omdat ik in deze woning al drie jaar met heteluchtverwarming verwarmde die stralingswarmte mis ik niet en had ik al een paar jaar niet meer maar snap wat je bedoeld ik heb er ook enorm aan moeten wennen en als ik nu in woningen kom waar radiatoren staan te brullen stik ik de moord zowat >:)
Mijn radiatoren brullen niet met aanvoer 40/45 bij vorst. Boven nul is dat zo'n 25/30 graden.

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:34:
[...]

Mijn radiatoren brullen niet met aanvoer 40/45 bij vorst. Boven nul is dat zo'n 25/30 graden.
Links of rechts ieder zijn ding/beleving.

• Stokertje
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Heb laatste een test gedaan bij -8 met CV 24/7 en L/L 24/7. Scheelde met de toen geldende tarieven bij mij €3,- per dag. Het ligt er ook aan hoe je cv waterzijdig is ingeregeld en afgiftevermogen. Het scheelt mij met mijn huidige tarieven ook maar €25,- per maand met L/L. Waar iedereen die snelle terugverdien termijnen vandaan haalt is mij dan ook een raadsel want ik ben 10 jaar bezig om alleen mijn unit beneden break-even te spelen.

Ik betaal nu €80,- per maand met 2000kWh opgewekte zelf stroom. Extra panelen komen er hier juist niet meer vanwege afbouw saldering. Ik heb niets aan stroom in de goede periode (lente, zomer, herfst) met wat koelen met L/L en op termijn een elektrische auto in de avond aan de stroom. Ja, als accu's betaalbaar worden. Eerder niet.
Ja, daar zeg je het al, bij -8C, dan is je COP heel laag, maar het is bijna nooit -8 en zoals hierboven al iemand aangaf was het voor hem pas vanaf -7 goedkoper met gas. Je moet met de airco wel met het opgegeven seizoensrendement/COP rekenen, bij elke airco is dat zeker 4 of hoger. Kijken naar die ene dag met -8 is een oneerlijke vergelijking. Maar als airco toen al 3 euro per dag goedkoper was (90 Per maand!), dan is het met de gemiddelde wintertemperaturen hier veeeeel goedkoper dan gas.

• Servee
  • Niet online
patrickt35 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Inderdaad. Afzuigkap aan op vol vermogen voor een uur kost hier gewoon 1,5 graad
Nou hier niet hoor, met flink kokkerellen en afzuigkap op stand drie (758 m3/h) moduleert de airco gewoon terug naar lager vermogen.

• patrickt35
Stokertje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Ja, daar zeg je het al, bij -8C, dan is je COP heel laag, maar het is bijna nooit -8 en zoals hierboven al iemand aangaf was het voor hem pas vanaf -7 goedkoper met gas. Je moet met de airco wel met het opgegeven seizoensrendement/COP rekenen, bij elke airco is dat zeker 4 of hoger. Kijken naar die ene dag met -8 is een oneerlijke vergelijking. Maar als airco toen al 3 euro per dag goedkoper was (90 Per maand!), dan is het met de gemiddelde wintertemperaturen hier veeeeel goedkoper dan gas.
Maar ook jouw beredenering loopt krom.
Wanneer je nou eenmaal een airco in huis hebt, ga je hem in de zomer natuurlijk ook gebruiken voor verkoeling.
Dat zijn wel weer extra kosten.

• Stokertje
  • Nu online
patrickt35 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Wanneer je nou eenmaal een airco in huis hebt, ga je hem in de zomer natuurlijk ook gebruiken voor verkoeling.
Het verbruik voor koeling valt erg mee vergeleken met verwarmen, bovendien leveren de zonnepanelen op dat soort dagen meer stroom dan ik zelf met het normale dagelijkse verbruik opmaak.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:17
[...]

Waar iedereen die snelle terugverdien termijnen vandaan haalt is mij dan ook een raadsel want ik ben 10 jaar bezig om alleen mijn unit beneden break-even te spelen.
Afgelopen December 330kWh verbruikt voor verwarmen met de airco.
Hier staat dan grofweg 165m3 voor tegenover. (We stoken alleen beneden)
Als ik dat x2€ (gas) doe maakt dat weer 330€.
Met prijsplafond zou het 240€ in December zijn.

Sinds half Oktober ligt hier 8400kWp op een schaduwvrij platdak.
Met nog een paar jaar salderen hebben we nu die energiekosten niet.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

In vergelijking met verwarmen is dat echt 3x niks en dan is er sowieso zonneoverschot.

M'n dak ligt zo vol als het kan en heb aardig overschot zelfs met grotendeels verwarmen met de airco, maar ik maak me geen zorgen over salderen of niet. Zodra we de EV met eigen paal gaan laden zal het minder zijn maar aangezien we er niet mee naar werk gaan kan er ook aardig wat zonnestroom in. Tegen de tijd dat dat relevant wordt staat er genoeg wind dat je iig dynamisch waarschijnlijk voor minimale kosten kan verwarmen. Wellicht zelfs genoeg zon en accu dat er helemaal geen issue meer is. Exponentiële groei is lastig te voorspellen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:17
[...]

Dat is dan weer geen probleem als je zonnepanelen hebt.
Dan kan de airco op standje vrieskist bij wijze van.

• Stokertje
  • Nu online
patrickt35 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Ik laat hem nu een aantal uur voordat wij uit bed komen ventileren, en daarna gedurende de dag om de aantal uur. Werkt prima.
Ik geloof dat de Sensibo Air pro CO2 kan meten, dus eventjes uitzoeken.
Je liet een lampje bij me branden 🤣
Wat voor ventilatie box heb je? Een moderne met zuinige motor? Meestal kan je er dan een co2 sensor bijkopen en daarmee regelt hij het toerental op basis van de co2 waarde. De Sensibo ken ik niet, mogelijk kan je het integreren ja.

• MotorBeast
Stokertje schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Bij mij 2 a 3 tientjes per maand in voorschot vermindering. Vergeet niet dat een HR Ketel bij lagere aanvoer en hogere temp buiten, ook zuiniger gaat lopen. Hoe lager de aanvoer, hoe hoger het condensatierendement. Bij mij is het echt bijna lood om oud ijzer.

• MotorBeast
[...]

Hier 200kWh per jaar voor koelen. Heel huis op 22/23 graden. Kost bijna niets. Daarom leg ik dus ook geen panelen erbij. Levert op termijn mij te weinig op. In de goede periode verbruik ik te weinig. Winter, dan hebben we stroom nodig.

[Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 22-01-2023 20:58]

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:17
Recentelijk een airco bij laten plaatsen, nu is er bij het solderen geen stikstof gebruikt.

Nu lees ik op https://www.vakbladwarmte...ij-aircos-en-warmtepompen dat dit voor single-splits geen kwaad kan, weet iemand waarom het hier uitmaakt of het een single of multi-split betreft?

Hardsolderen zonder stikstofflow door de leiding
Tijdens het examen voor het F-gassencertificaat doet iedereen het: stikstof door de koppeling laten lopen. Stikstof verdrijft de zuurstof in de leiding. Daarmee voorkom je tijdens hardsolderen oxidatie aan de binnenkant van de koppeling en leiding. Bij oxidatie ontstaat een viezige aanslag. “Bij singlesplit heeft dat niet zo heel veel effect, maar bij multisplit gaat de vervuiling aan de binnenkant van de leiding in de olie zitten. Dat brengt op de langere termijn schade toe aan elektronische ventielen.”

• Servee
  • Niet online
Chimsie78 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:15:
Recentelijk een airco bij laten plaatsen, nu is er bij het solderen geen stikstof gebruikt.

Nu lees ik op https://www.vakbladwarmte...ij-aircos-en-warmtepompen dat dit voor single-splits geen kwaad kan, weet iemand waarom het hier uitmaakt of het een single of multi-split betreft?

Hardsolderen zonder stikstofflow door de leiding
Tijdens het examen voor het F-gassencertificaat doet iedereen het: stikstof door de koppeling laten lopen. Stikstof verdrijft de zuurstof in de leiding. Daarmee voorkom je tijdens hardsolderen oxidatie aan de binnenkant van de koppeling en leiding. Bij oxidatie ontstaat een viezige aanslag. “Bij singlesplit heeft dat niet zo heel veel effect, maar bij multisplit gaat de vervuiling aan de binnenkant van de leiding in de olie zitten. Dat brengt op de langere termijn schade toe aan elektronische ventielen.”
Interessant artikel, ook punt 4

4: Airco-unit heeft te weinig of juist te veel capaciteit

Volgens fabrikanten en importeurs wordt er te weinig aan de capaciteit gerekend. Het gevolg is een airco met te veel of juist te weinig vermogen, wat bijvoorbeeld kan leiden tot een te hoge capaciteit in de slaapkamer en een te lage voor de woonkamer. Dat heeft gevolgen voor de duurzaamheid, stelt Van Bronkhorst, want met verwarmen via de airco bespaart een bewoner aardgas. “Als je in de woonkamer een te kleine installatie hebt, ben je veel sneller afhankelijk van de cv-ketel om de woning op temperatuur te houden. Met een goed gedimensioneerde installatie kun je de woning veel langer op temperatuur houden. In de zomer moet een airco-installatie op volle bak draaien. Dan mis je de boot aan twee kanten.”

Er word helemaal niet tot amper aan de capaciteit gerekend. Veelal veeeeeel teveel of natte vingerwerk, nu is een goede warmteverlies berekening al gauw een paar honderd euro als je dit zelf niet kan maar wel de enige beste optie.
Het zou eigenlijk optioneel een deel uit moeten maken van het offerte traject tegen extra betaling, dan is de keus aan de klant.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:28
[...]

Omdat eenmalige testjes niet zo heel nuttig zijn :+ je meet toch ook alles met mindergas.nl toch? Wat was je verbruik per graad dag in M3 gas en kWh electra?

Dat zegt veel meer namelijk dan een eenmalig testje.

Zelf zat ik in de winter 2021 (1 oktober tot 21 januari 2022) op 0,394m3 gas/graaddag.
Deze winter 2022 (1 oktober tot 21 januari 2023) zit ik op 0,62kWh elektra/graaddag.

Met mijn huidige prijzen is dat
38 cent/m3 voor gas
15,5 cent/m3 voor elektra

Het statement van "2x meer kWh dan m3, maar 2x goedkoper" is niet zo vreemd. Nu heb ik een ZSX die een SCOP heeft van 5,1 dus dat het hier meer is dan 2x is niet vreemd.

Als er nauwelijks verschil zit tussen de zuinigheid van een HR die max 100% efficiëntie kan halen, en een airco die 400% met gemak haalt over een seizoen.... Dan heb je een magische HR ketel, of een slecht afgeperste airco. En volgens mij heb je beide niet O-)

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-01 18:31
Hier gister ook maar eens 3d aangezet, bevalt goed!

Merkte ook dat de unit eigenlijk nooit meer dan ±1100wat opnam, zelfs als ik alles op krachtig zette. Leek alsof ie z'n eigen willetje had. (5,2kw buitenunit op 3,5 en 2x2,0 binnenunits)
Heb daarom gister de stroom eraf gehaald, en nu gaat ie een stuk hoger als dat nodig is. Apart, denk dat er door het vele spelen met de settings allicht ergens iets niet goed stond?

• Martin7182
Servee schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Het verschil komt met name door het opgewarmde water dat nog lang warmte afgeeft. Een CV bevat zo een paar honderd liter water. Water heeft een warmtecapaciteit van 1,163 Wh/kgK. Stel 250 liter geeft 30 graden warmte af (koelt af van b.v. 50 °C naar 20 °C), dan heb je 8.7 kWh extra warmte. Maar die energie is er natuurlijk van tevoren ingestopt. Airco's zou je zo kunnen programmeren dat ze na het 'uitzetten' nog 8.7 kWh warmte afgeven, dan krijg je hetzelfde effect.

• Cyberblizzard
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Omdat een houtkachel veel stralingswarmte genereert.
[...]

Tja, de meesten gebruiken airco enkel om te koelen, die berekenen ook geen terugverdientijd :) Elke dag dat je hem gebruikt om te verwarmen is een dag winst (tenzij het extreem koud is).

[Voor 61% gewijzigd door Cyberblizzard op 22-01-2023 22:35]

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Het verschil komt met name door het opgewarmde water dat nog lang warmte afgeeft. Een CV bevat zo een paar honderd liter water. Water heeft een warmtecapaciteit van 1,163 Wh/kgK. Stel 250 liter geeft 30 graden warmte af (koelt af van b.v. 50 °C naar 20 °C), dan heb je 8.7 kWh extra warmte. Maar die energie is er natuurlijk van tevoren ingestopt. Airco's zou je zo kunnen programmeren dat ze na het 'uitzetten' nog 8.7 kWh warmte afgeven, dan krijg je hetzelfde effect.
Een cv met heteluchtverwarming heeft maar een kort traject van een paar liter en een mini radiator en een ventilator, maar wel aanvoer van heter water, ingeval van radiatoren heb je gelijk.

• renzo4000
geheel offtopic

[Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2023 07:41]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• MotorBeast
Waah schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:36:
[...]

Omdat eenmalige testjes niet zo heel nuttig zijn :+ je meet toch ook alles met mindergas.nl toch? Wat was je verbruik per graad dag in M3 gas en kWh electra?

Dat zegt veel meer namelijk dan een eenmalig testje.

Zelf zat ik in de winter 2021 (1 oktober tot 21 januari 2022) op 0,394m3 gas/graaddag.
Deze winter 2022 (1 oktober tot 21 januari 2023) zit ik op 0,62kWh elektra/graaddag.

Met mijn huidige prijzen is dat
38 cent/m3 voor gas
15,5 cent/m3 voor elektra

Het statement van "2x meer kWh dan m3, maar 2x goedkoper" is niet zo vreemd. Nu heb ik een ZSX die een SCOP heeft van 5,1 dus dat het hier meer is dan 2x is niet vreemd.

Als er nauwelijks verschil zit tussen de zuinigheid van een HR die max 100% efficiëntie kan halen, en een airco die 400% met gemak haalt over een seizoen.... Dan heb je een magische HR ketel, of een slecht afgeperste airco. En volgens mij heb je beide niet O-)
Ik verstookte gemiddeld 500m3 gas om mijn huis te verwarmen X €0,79= €395,-
Ik verstook gemiddeld 1200 kWh stroom om mijn huis te verwarmen x €0,27= € 324,-
Oftewel maar zo'n 7 tientjes verschil per jaar exclusief bijkomende kosten (belasting etc).

Ik heb blijkbaar een magische HR Ketel (nee een top ingeregelde met veel afgifte :Y ) en geen slechte afgeperste L/L. Gasverbruik en stroomverbruik staan ook gewoon in verhouding met elkaar met zo'n 0,4 per graaddag. Houdt al 10 jaar gasverbruik bij en voor vierde jaar stroom. NB: test was om te kijken of ik L/W kan plaatsen. Kan dus makkelijk met mijn lage aanvoer.

Kan het echt niet mooier maken. Sorry, het bespaart hier niet veel. Ik heb dan ook in september/oktober niet of nauwelijks verwarming nodig en vanaf maart/april ook niet meer.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 23-01-2023 00:21]

• MotorBeast
Servee schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Links of rechts ieder zijn ding/beleving.
Vooral de vrouw. Die is altijd blij als ik de CV eens aanzet. *;

• MotorBeast
reactie op offtopic

[Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2023 07:45]

• Martin7182
reactie op offtopic

[Voor 91% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2023 07:46]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

Oekol

waka waka hey hey

Er is heir vannacht om half drie stroomstoring geweest (we werden er helaas wakker van door de babyfoon die bereik kwijt was). Sindsdien doen de airco's het niet meer. Krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Hij blijkt piepen en knipperen op de binnenunit zelf. Kan ik hem ergens resetten of wat moet ik doen?

Wordt echt precies niks wijzer uit de manual. Ik druk op cancel en dan zie ik foutcodes idd en dan? :+

Stekker er uitgetrokken en het werkt weer.... Goedemorgen.

[Voor 7% gewijzigd door Oekol op 23-01-2023 07:35]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Oekol schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:31:
Wordt echt precies niks wijzer uit de manual. Ik druk op cancel en dan zie ik foutcodes idd en dan?
Voor de volgende keer: dan is jouw foutcode-foto beter dan mijn glazen bol :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• renzo4000
nog steeds offtopic

[Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2023 08:05]

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44

Oekol

waka waka hey hey

Proton_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:48:
[...]

Voor de volgende keer: dan is jouw foutcode-foto beter dan mijn glazen bol :)
De app gaf U2, dat was stroom er af etc. De afstandbediening gaf meerdere codes achter elkaar. Wilde ze gewoon ergens kunnen verwijderen want de oorzaak was bekend.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Er zijn voldoende PV, saldeer en teruglevertarief-topics. Hier houden we het bij L/L warmtepompen en hun randzaken.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01 21:53
Is er iemand geweest die de temperatuur sensor van de binnenunit heeft verlengt? Zodat je hem kunt verplaatsen.

• renzo4000
Proton_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:07:
[modbreak] Er zijn voldoende PV, saldeer en teruglevertarief-topics. Hier houden we het bij L/L warmtepompen en hun randzaken. [/]
Commentaar op moderatie doet men via DM :Y

[Voor 46% gewijzigd door Proton_ op 23-01-2023 09:10]

• Stokertje
  • Nu online
Oekol schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:31:
Er is heir vannacht om half drie stroomstoring geweest (we werden er helaas wakker van door de babyfoon die bereik kwijt was). Sindsdien doen de airco's het niet meer. Krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Hij blijkt piepen en knipperen op de binnenunit zelf. Kan ik hem ergens resetten of wat moet ik doen?

Wordt echt precies niks wijzer uit de manual. Ik druk op cancel en dan zie ik foutcodes idd en dan? :+

Stekker er uitgetrokken en het werkt weer.... Goedemorgen.
He, das lekker goedkoop, ga meteen kijken of dat hier ook werkt 😂

• Stokertje
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:19:
[...]

Ik verstookte gemiddeld 500m3 gas om mijn huis te verwarmen X €0,79= €395,-
Ik verstook gemiddeld 1200 kWh stroom om mijn huis te verwarmen x €0,27= € 324,-
Oftewel maar zo'n 7 tientjes verschil per jaar exclusief bijkomende kosten (belasting etc).

Ik heb blijkbaar een magische HR Ketel (nee een top ingeregelde met veel afgifte :Y ) en geen slechte afgeperste L/L. Gasverbruik en stroomverbruik staan ook gewoon in verhouding met elkaar met zo'n 0,4 per graaddag. Houdt al 10 jaar gasverbruik bij en voor vierde jaar stroom. NB: test was om te kijken of ik L/W kan plaatsen. Kan dus makkelijk met mijn lage aanvoer.

Kan het echt niet mooier maken. Sorry, het bespaart hier niet veel. Ik heb dan ook in september/oktober niet of nauwelijks verwarming nodig en vanaf maart/april ook niet meer.
Maar als je die energie prijzen hebt die je noemt dan heb je wel heel erg geluk, voor de meesten in Nederland is dat anders. Met de prijzen van het prijsplafond is het verschil al 245 op jaarbasis.

En als je iets meer panelen had gehad, had die 324 euro paar jaar voor de airco al jarenlang 0 kunnen zijn ivm de salderingsregeling. Dan heb je het denk ik over 3 of 4 extra panelen van 400Wp in de gemiddelde situatie. Voor jou geld dat dan niet, maar voor heel veel mensen met net iets meer panelen wel, en dan is het verschil tussen cv en airco dus gigantisch, voor mij dus 0 voor de airco, of 1450-1600 euro per jaar aan gas…..(Ik betaal prijsplafond prijs op dit moment)

Zie nu dat je je de belastingen niet hebt meegenomen in je energie tarieven? Dus dat zijn je kale leveringstarieven? Dan is het verschil eigen misschien wel groter als je deze wel meeneemt? Naar verhouding worden er langzaam namelijk steeds meer belastingen geheven op gas dan elektra, dat verschuift, om elektra te promoten.

[Voor 10% gewijzigd door Stokertje op 23-01-2023 08:35]

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:22
jobr schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Je hebt dan een esp32 met esphome die de temp sensor ontvangt en dit dan doorstuurt naar de mhi-ac-ctrl module via mqtt?
Precies

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32
[...]

Ik heb even het verbruik van mijn airco’s bekeken in Augustus, en toen was het heet, heel erg heet.

De hele maand heb ik 50 kWh verbruikt voor het koelen van woonkamer, keuken en ‘s nachts de slaapkamer.
Nu zetten we die dan gewoon op 25 graden, dat vinden we voldoende.
Op 1 van die warme mooie dagen wek ik dan genoeg stroom op om die airco de hele maand te laten draaien. (10500Wp op het dak)

• Cyberblizzard
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Ik heb even het verbruik van mijn airco’s bekeken in Augustus, en toen was het heet, heel erg heet.

De hele maand heb ik 50 kWh verbruikt voor het koelen van woonkamer, keuken en ‘s nachts de slaapkamer.
Nu zetten we die dan gewoon op 25 graden, dat vinden we voldoende.
Op 1 van die warme mooie dagen wek ik dan genoeg stroom op om die airco de hele maand te laten draaien. (10500Wp op het dak)
Het 'probleem' is wel dat je overdag energie opwekt en 's nachts koelt, dus overdag verkoop je energie om het 's nachts weer terug te kopen. Op grote schaal zou dat niet zo goed werken en dat merk je ook aan de tarieven (met slimme meter). Daarom is mijn plan om in de namiddag te koelen tot 21 graden, zodat het 's nachts ook zonder airco koel genoeg blijft. In een goed geïsoleerd huis zou dat moeten lukken. 's Nachts is het buiten toch meestal koeler dan 21°, er zit dan enkel nog warmte in de buitenmuren, maar die geraakt toch moeilijk door de isolatie en desnoods kan je nog vensters open zetten.

• Servee
  • Niet online
Cyberblizzard schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Het 'probleem' is wel dat je overdag energie opwekt en 's nachts koelt, dus overdag verkoop je energie om het 's nachts weer terug te kopen. Op grote schaal zou dat niet zo goed werken en dat merk je ook aan de tarieven (met slimme meter). Daarom is mijn plan om in de namiddag te koelen tot 21 graden, zodat het 's nachts ook zonder airco koel genoeg blijft. In een goed geïsoleerd huis zou dat moeten lukken. 's Nachts is het buiten toch meestal koeler dan 21°, er zit dan enkel nog warmte in de buitenmuren, maar die geraakt toch moeilijk door de isolatie en desnoods kan je nog vensters open zetten.
Klinkt in theorie leuk, echter je hebt ook te maken met luchtvochtigheid. Deze is in de zomermaanden en zeker met warme nachten oncomfortabel, dus 21 graden gekoeld (dus minder vochtig) en dan ramen open word diezelfde 21 graden gevoelstemperatuur 23 graden en bij gesloten ramen word het gewoon benauwd na een half uurtje en ben je weer terug bij af.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32
[...]

Misschien was ik niet duidelijk.

In de zomer (en enkel op dagen waar het binnen boven de 24 graden dreigt te gaan koelen we de woonkamer, de keuken en eventueel mijn homeoffice enkel overdag tot pakweg 21-22h, en dat op 25 graden ingestelde temp. Dan wordt het niet warmer dan 24 graden.

Enkel in de slaapkamer gaat de airco aan om 19h, en dat tot ca middernacht. Dat levert voldoende comfort op.
In de slaapkamer spreken we dan over een paar kWh voor de hele maand. De rest wordt nagenoeg volledig met PV opgewekt.

Ik weet niet of je je Juli en Augustus nog herinnert, maar toen was het 's nachts ook nog boven de 25 graden. Ramen open zetten was enkel nuttig ergens tussen 3h en 7h op sommige dagen.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Hieperdepiep schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:07:
Is er iemand geweest die de temperatuur sensor van de binnenunit heeft verlengt? Zodat je hem kunt verplaatsen.
Welk merk heb je?

Appeltaart is lekker!

• Stokertje
  • Nu online
[...]

Zolang de salderingsregeling nog loopt maakt dat verschil tussen dag en nacht toch niks uit als je genoeg opbrengst hebt om op jaarbasis netto op 0 uit te komen?

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01 21:53

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-02 19:43
Stokertje schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Zolang de salderingsregeling nog loopt maakt dat verschil tussen dag en nacht toch niks uit als je genoeg opbrengst hebt om op jaarbasis netto op 0 uit te komen?
Voor je eigen portemonnee niet, maar wel als je verder kijkt (o.a. CO2).

• Cyberblizzard
  • Niet online
KikkerMario schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Voor je eigen portemonnee niet, maar wel als je verder kijkt (o.a. CO2).
Inderdaad, als 's zomers bedrijven sluiten en mensen op vakantie gaan in een periode dat we al veel zonne-energie op overschot hebben, dan zou het raar zijn als een groot deel van de bevolking overdag alles op het net zet (met kans op overbelasting), om dan 's nachts weer alles van het net te halen om slaapkamers te koelen (alsof het net een opslagmethode is). We kunnen beter onze huizen goed isoleren en zonnewering plaatsen, zodat we ze overdag kunnen koelen, waardoor ze 's nachts ook nog aangenaam zijn. Die techniek kan je ook in de lente/herfst toepassen: overdag een graadje warmer stoken met zonne-energie, zodat het 's avonds tot bedtijd nog warm genoeg blijft. We moeten weer wat meer op het ritme van de natuur gaan leven.

[Voor 3% gewijzigd door Cyberblizzard op 23-01-2023 12:48]

• rwijnhov
Cyberblizzard schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Inderdaad, als 's zomers bedrijven sluiten en mensen op vakantie gaan in een periode dat we al veel zonne-energie op overschot hebben, dan zou het raar zijn als een groot deel van de bevolking overdag alles op het net zet (met kans op overbelasting), om dan 's nachts weer alles van het net te halen om slaapkamers te koelen (alsof het net een opslagmethode is). We kunnen beter onze huizen goed isoleren en zonnewering plaatsen, zodat we ze overdag kunnen koelen, waardoor ze 's nachts ook nog aangenaam zijn. Die techniek kan je ook in de lente/herfst toepassen: overdag een graadje warmer stoken met zonne-energie, zodat het 's avonds tot bedtijd nog warm genoeg blijft. We moeten weer wat meer op het ritme van de natuur gaan leven.
En dat werkt dus niet in 80% van de woningen een Nederland. Heb een eind jaren 80 woning met redelijke isolatie. Die 1 graad overdag warmer stoken ben ik binnen een uur kwijt nu met 2 graden buiten temp.

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-02 16:07
Cyberblizzard schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Eens! Ik kijk hier nu op de zonnenpanelen-app wanneer de opbrengst begint en dan zet ik ook "alvast" de airco aan. Klinkt onzinnig om het huis te verwarmen om 12 uur terwijl ik pas om 17:30 thuis kom maar zo gebruik ik wel mijn zonne-energie zelf in plaats van het net te belasten.

• Cyberblizzard
  • Niet online
rwijnhov schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:56:
[...]

En dat werkt dus niet in 80% van de woningen een Nederland. Heb een eind jaren 80 woning met redelijke isolatie. Die 1 graad overdag warmer stoken ben ik binnen een uur kwijt nu met 2 graden buiten temp.
Ik heb het over lente/herfst, dat zou in veel woningen wel haalbaar moeten zijn. De winter wordt krap, vooral ook omdat de zon dan vroeger onder gaat. Volgende winter eens proberen, ik heb nu nog geen panelen.

December is goed voor 2% van de jaaropbrengst, voor mijn installatie van 4380 Wp (4161 kWh) is dat 83 kWh of 2,7 per dag, voor januari zelfs 4 kWh per dag (3%), dat is toch een significant deel van wat ik nodig heb.

De 13e is mijn airco geplaatst, 14/15/16 januari waren zacht en had ik amper verbruik, de 17e was de eerste koude dag en draaide de airco een hele dag. 18/19 januari waren gewone werkdagen en draaide de airco van 15 tot 22u. De 20e draaide hij vanaf 's middags en de 21e draaide hij 24 uur (als test), met 2 graden nachtverlaging. Het gemiddelde van die dagen is 4,5 kWh.

Als het overdag een paar graden warmer moet zijn, dan zal het verbruik wel hoger zijn, maar met een gemiddelde dagopbrengst van 2,7 kWh (dec.) of 4 kWh (jan.) kan toch een deel van het verbruik gedekt worden, op zonnige koude dagen misschien zelfs volledig. Nu is het ook enkele graden kouder dan gemiddeld in januari, voor nu is het gemiddelde overdag 6 graden en 's nachts 1 graad.

Tijdens de kantooruren kan je ook slechts een beperkt aantal huishoudtoestellen gedurende een beperkte tijd laten werken (geprogrammeerd), maar een airco is ideaal om een hele dag aan een laag pitje te draaien.

Elke kWh die je van je panelen kan gebruiken telt en op dagen dat het 's avonds toch wat snel afkoelt kan je hem nog aanzetten.

In België wordt zelfconsumptie ook financieel aangemoedigd:
Met een gemiddelde zelfconsumptie van 27% betaal je ongeveer 700 euro op de energiefactuur. Tegenover de energiefactuur zonder zonnepanelen bespaar je 315 euro per jaar.

Door kleine aanpassingen in het verbruik kan je eenvoudig de zelfconsumptie verhogen naar 35%. De totaalfactuur bedraagt dan nog 650 euro. Hiermee bespaar je 365 euro per jaar.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-02 18:55
Yellos schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:10:
[...]

Eens! Ik kijk hier nu op de zonnenpanelen-app wanneer de opbrengst begint en dan zet ik ook "alvast" de airco aan. Klinkt onzinnig om het huis te verwarmen om 12 uur terwijl ik pas om 17:30 thuis kom maar zo gebruik ik wel mijn zonne-energie zelf in plaats van het net te belasten.
In de winter belast je het net niet. Daarvoor wekken zonnepanelen te weinig op.
Dit geldt enkel voor de zomerperiode.

• Cyberblizzard
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:14:
[...]

In de winter belast je het net niet. Daarvoor wekken zonnepanelen te weinig op.
Dit geldt enkel voor de zomerperiode.
Je kan het ook anders bekijken: in de winter is er meer energie nodig en is er minder zonne-energie, net dan telt elke kWh en op het net zetten zorgt voor verlies, maar je kan dit enkel toepassen op woningen die goed geïsoleerd zijn.

[Voor 7% gewijzigd door Cyberblizzard op 23-01-2023 14:21]

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-02 21:05
Ik lees me helemaal een slag in de rondte, maar het blijft me toch niet helemaal helder.
Wat is jullie mening over mijn situatie en de offerte die ik daarvoor heb gekregen?

Gaat om een u vormige huiskamer/keuken (ongeveer 142m³ als ik goed reken) en een zolderverdieping.
Zie plattegronden.

Volgens de installateur is voor de huiskamer 2x MHI SRK35ZS-W nodig. Eén in de zithoek, één in de keuken.
Ze zitten dan dus allebei links op de plattegrond. Het lukt niet om ze meer naar rechts te plaatsen, waardoor ze ook meer het middenstuk zouden bereiken.
Voor beide units gaat leiding wat langer worden, om hoek van huis naar de zijkant. Buitenunits komen boven de garage.

En voor de zolder MHI SRF3.5ZS-W vloermodel.
Totale kosten 6900 euro incl btw.

Ik heb het idee dat 2x SRK35ZS-W wat veel is voor de huiskamer/keuken. Of vergis ik me?
En voor de zolder eigenlijk ook overbemeten?
En wat vinden jullie van de prijs?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Gezien de vorm van je huiskamer vind ik het helemaal niet zo gek.
Voor een vergelijkbaar oppervlakte heb ik laatst 3.5 en 2.5 geinstalleerd. Dat werkt op zich wel. Maar bij 2 graden begint hij het zwaar te hebben. Scheelt dat dat huis totaal niet geisoleerd is.

Je huiskamer is 10.6 * 6.5 meter? Prima lijkt me.

[Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 23-01-2023 14:38]

Appeltaart is lekker!

• KMvrtr
LED-Maniak schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:37:
Gezien de vorm van je huiskamer vind ik het helemaal niet zo gek.
Voor een vergelijkbaar oppervlakte heb ik laatst 3.5 en 2.5 geinstalleerd. Dat werkt op zich wel. Maar bij 2 graden begint hij het zwaar te hebben. Scheelt dat dat huis totaal niet geisoleerd is.

Je huiskamer is 10.6 * 6.5 meter? Prima lijkt me.
Thanks. Dat valt dan wellicht toch mee. Was bang voor onnodig dure installatien en kans op veel pendelen.
Mijn huis is uit 2019. Dus prima geïsoleerd.

Die Mitsubishi's lees ik regelmatig positieve reacties over.
Dus dat lijkt op zich wel een goed voorstel dan.

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:38

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

KMvrtr schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Thanks. Dat valt dan wellicht toch mee. Was bang voor onnodig dure installatien en kans op veel pendelen.
Mijn huis is uit 2019. Dus prima geïsoleerd.

Die Mitsubishi's lees ik regelmatig positieve reacties over.
Dus dat lijkt op zich wel een goed voorstel dan.
Grote voordeel van 2 units is natuurlijk ook dat je er 1 kan uitzetten mocht er een pendelfestijn ontstaan.

• KMvrtr
vdr01 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Grote voordeel van 2 units is natuurlijk ook dat je er 1 kan uitzetten mocht er een pendelfestijn ontstaan.
Ja precies, dat wilde ik ook. Ben ook wel benieuwd in hoeverre de unit in de keuken nog gebruikt wordt als we 's avonds voor in de huiskamer zitten.
Naarmate het kouder wordt is het uiteraard wel meer nodig.
Ben wel heel benieuwd waar stroomverbruik ongeveer op uit gaat komen.

• rwijnhov
KMvrtr schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Ja precies, dat wilde ik ook. Ben ook wel benieuwd in hoeverre de unit in de keuken nog gebruikt wordt als we 's avonds voor in de huiskamer zitten.
Naarmate het kouder wordt is het uiteraard wel meer nodig.
Ben wel heel benieuwd waar stroomverbruik ongeveer op uit gaat komen.
Zeker 2 ophangen anders krijg je het nooit comfortabel.

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-02 15:28

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

MotorBeast schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Je zal waarschijnlijk zien als je 24/7 even gaat aanhouden dat je verbruik gaat dalen. Je muren warmen dan op. Het aantal defrosts gaat dan ook naar beneden omdat je minder vermogen gaat vragen. NB: 13kWh gedeeld door 8 = 1,625 m3 gas. Edit foutje: moet zijn 6,5m3 gas. 8)7

Dubbelglas zsm vervangen voor HR++. Geeft veel minder koudestraling en kan de temperatuur naar 20 graden voor de WAF.. Ik heb hier een serre en daar zit sinds een jaar HR++ in. Verschil van dag en nacht.
Nu 3 dagen 24/7 gedraaid, verbruik blijft rond de 22 kWh per dag hangen :P
Best acceptabel voor de ruimte/isolatie/temperatuur.
Het comfort is wel stukken beter, en ondanks de tijdelijk hogere stroomprijs nog altijd goedkoper dan gas (gas is 1,42 vandaag)

• Playstation 8
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01 08:50
Ik verwarm sinds deze winter met een multisplit daikin perfera (2mxm50 buitenunit), met een 2.5kw (FTXM25R) binnenunit en een 3.5kw (FTXM35R) binnenunit. Een tijdje terug toen het -10 was, was mijn ventilator vastgevroren. De installateur heeft hem toen ontdooit en een paar extra gaten geboord onder in de lekbak. De extra gaten vriezen nu redelijk snel dicht, dus dat lijkt mij geen oplossing. De installateur zei hierop dat die -10 wel extreem was en aan de limiet van zijn kunnen, en "als het werkt, dan werkt het toch?" Maar afgelopen dagen met enkele graden vorst was de lekbak weer behoorlijk bevroren, alleen nog voldoende ruimte over tot de ventilator weer vast zou vriezen.

Is er geen mogelijkheid om de defrosts te forceren om langer te laten draaien? De buitenunit hangt waterpas. Als er een paar dagen vorst is, dan ontdooit hij wel weer als de vorst voorbij is. Maar ik verwacht dat wanneer het een tijdje vriest en ik niet af en toe met een gieter warm water ontdooi, dat hij gewoon weer vast vriest. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling, er zit niet voor niets een defrost functie op en bovendien zou daikin een A merk moeten zijn en geen C merk. Ik heb dit nagevraagd aan daikin, maar die zeggen dat ik dan bij de installateur moet zijn. Ben ik een zeur als ik hierover weer zeur bij de installateur? Of is het inderdaad extreem geweest, en als het echt dagen achter elkaar vriest, dat ik dan maar met een gieter warm water af en toe naar buiten moet?

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-02 16:07
Playstation 8 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:01:
Ik verwarm sinds deze winter met een multisplit daikin perfera (2mxm50 buitenunit), met een 2.5kw (FTXM25R) binnenunit en een 3.5kw (FTXM35R) binnenunit. Een tijdje terug toen het -10 was, was mijn ventilator vastgevroren. De installateur heeft hem toen ontdooit en een paar extra gaten geboord onder in de lekbak. De extra gaten vriezen nu redelijk snel dicht, dus dat lijkt mij geen oplossing. De installateur zei hierop dat die -10 wel extreem was en aan de limiet van zijn kunnen, en "als het werkt, dan werkt het toch?" Maar afgelopen dagen met enkele graden vorst was de lekbak weer behoorlijk bevroren, alleen nog voldoende ruimte over tot de ventilator weer vast zou vriezen.

Is er geen mogelijkheid om de defrosts te forceren om langer te laten draaien? De buitenunit hangt waterpas. Als er een paar dagen vorst is, dan ontdooit hij wel weer als de vorst voorbij is. Maar ik verwacht dat wanneer het een tijdje vriest en ik niet af en toe met een gieter warm water ontdooi, dat hij gewoon weer vast vriest. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling, er zit niet voor niets een defrost functie op. Ik heb dit nagevraagd aan daikin, maar die zeggen dat ik dan bij de installateur moet zijn. Ben ik een zeur als ik hierover weer zeur bij de installateur? Of is het inderdaad extreem geweest, en als het echt dagen achter elkaar vriest, dat ik dan maar met een gieter warm water af en toe naar buiten moet?
Waar in het boekje van Daikin staat dat je regelmatig een gieter warm water over de buiten-unit moet gooien? Het lijkt me niet de bedoeling dat je unit vast vriest en de ingebouwde defrost functie niet werkt. Dus dan zou de installateur het toch moeten oplossen.

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:51
Mijn woonkamer is ~80m3 inclusief de keuken die open is.
Ik dacht dat 3,5kW genoeg zou zijn maar de adviseur beveelt mij een 5kW aan.
Merk is MHI, ik denk gewoon de ZS.
Hij gaf als reden dat mijn woning van 1980 is die zijn niet top geïsoleerd, de isolatie is idd niet top maar ook niet super slecht. Ook zegt hij de defrosts kunnen lang duren en dan krijg ik 30min geen warme lucht, maar wat vinden jullie hier van? 5kW of 3,5kW?
Pagina: 1 ... 305 ... 311 Laatste

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee