met belasting bedoel je vaste kosten per dag denk ik? Of bedoel je echt belastingkosten die bij de variabele kosten horen (zoals BTW etc).MotorBeast schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:19:
[...]
Ik verstookte gemiddeld 500m3 gas om mijn huis te verwarmen X €0,79= €395,-
Ik verstook gemiddeld 1200 kWh stroom om mijn huis te verwarmen x €0,27= € 324,-
Oftewel maar zo'n 7 tientjes verschil per jaar exclusief bijkomende kosten (belasting etc).
Het verschil tussen je gas en electraprijs is natuurlijk een belangrijke. 27 cent elektra en 79 cent voor gas is een veel minder voordelige verhouding dan veel mensen zullen hebben. Jouw verhouding is nog geen 1:3 (gas 3x duurder als elektra). Mijn verhouding is méér dan 1:4 (0,24 elektra/0,98 gas). Dus dan kan het ook véél sneller uit.
0.4 per graaddag? verhouding? Die mag je uitleggen want dat snap ik niet. Bedoel je dat je met beide 0.4 per graaddag verbruikt? zowel elektra als gas? want dat lijkt me nietIk heb blijkbaar een magische HR Ketel (nee een top ingeregelde met veel afgifte) en geen slechte afgeperste L/L. Gasverbruik en stroomverbruik staan ook gewoon in verhouding met elkaar met zo'n 0,4 per graaddag. Houdt al 10 jaar gasverbruik bij en voor vierde jaar stroom. NB: test was om te kijken of ik L/W kan plaatsen. Kan dus makkelijk met mijn lage aanvoer.
September en oktober waren ook zacht. Maart/April vaak ook. De meeste mensen hebben dan geen tot weinig verwarming nodig.Kan het echt niet mooier maken. Sorry, het bespaart hier niet veel. Ik heb dan ook in september/oktober niet of nauwelijks verwarming nodig en vanaf maart/april ook niet meer.
Grootste verschil tussen jou en de rest hier is waarschijnlijk eerder de verhoudingskosten tussen gas en elektra, en dat ze misschien een groter huis hebben. Dan kan het een stuk sneller uit.
Plus dat je op een SCOP lijkt te zitten van 4,1, en je een oudere unit hebt. Als je een zuinigere unit hebt (4,7-5,1 is niet vreemd meer) zal het verschil ook groter zijn. In jou geval zou je met mijn SCOP op een verschil van niet 70, maar 140 euro per jaar zitten. Als je gas/electra verhouding dan gunstiger is, én je momenteel een hoger verbruik hebt dan 500m3 kan het inderdaad een snelle terugverdientijd hebben