Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 306 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.337.917 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:36
MotorBeast schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:19:
[...]

Ik verstookte gemiddeld 500m3 gas om mijn huis te verwarmen X €0,79= €395,-
Ik verstook gemiddeld 1200 kWh stroom om mijn huis te verwarmen x €0,27= € 324,-
Oftewel maar zo'n 7 tientjes verschil per jaar exclusief bijkomende kosten (belasting etc).
met belasting bedoel je vaste kosten per dag denk ik? Of bedoel je echt belastingkosten die bij de variabele kosten horen (zoals BTW etc).

Het verschil tussen je gas en electraprijs is natuurlijk een belangrijke. 27 cent elektra en 79 cent voor gas is een veel minder voordelige verhouding dan veel mensen zullen hebben. Jouw verhouding is nog geen 1:3 (gas 3x duurder als elektra). Mijn verhouding is méér dan 1:4 (0,24 elektra/0,98 gas). Dus dan kan het ook véél sneller uit.
Ik heb blijkbaar een magische HR Ketel (nee een top ingeregelde met veel afgifte :Y ) en geen slechte afgeperste L/L. Gasverbruik en stroomverbruik staan ook gewoon in verhouding met elkaar met zo'n 0,4 per graaddag. Houdt al 10 jaar gasverbruik bij en voor vierde jaar stroom. NB: test was om te kijken of ik L/W kan plaatsen. Kan dus makkelijk met mijn lage aanvoer.
0.4 per graaddag? verhouding? Die mag je uitleggen want dat snap ik niet. Bedoel je dat je met beide 0.4 per graaddag verbruikt? zowel elektra als gas? want dat lijkt me niet :+ Wat bedoel je daar precies mee?
Kan het echt niet mooier maken. Sorry, het bespaart hier niet veel. Ik heb dan ook in september/oktober niet of nauwelijks verwarming nodig en vanaf maart/april ook niet meer.
September en oktober waren ook zacht. Maart/April vaak ook. De meeste mensen hebben dan geen tot weinig verwarming nodig.

Grootste verschil tussen jou en de rest hier is waarschijnlijk eerder de verhoudingskosten tussen gas en elektra, en dat ze misschien een groter huis hebben. Dan kan het een stuk sneller uit.

Plus dat je op een SCOP lijkt te zitten van 4,1, en je een oudere unit hebt. Als je een zuinigere unit hebt (4,7-5,1 is niet vreemd meer) zal het verschil ook groter zijn. In jou geval zou je met mijn SCOP op een verschil van niet 70, maar 140 euro per jaar zitten. Als je gas/electra verhouding dan gunstiger is, én je momenteel een hoger verbruik hebt dan 500m3 kan het inderdaad een snelle terugverdientijd hebben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-05 15:04
Stark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:08:
Mijn woonkamer is ~80m3 inclusief de keuken die open is.
Ik dacht dat 3,5kW genoeg zou zijn maar de adviseur beveelt mij een 5kW aan.
Merk is MHI, ik denk gewoon de ZS.
Hij gaf als reden dat mijn woning van 1980 is die zijn niet top geïsoleerd, de isolatie is idd niet top maar ook niet super slecht. Ook zegt hij de defrosts kunnen lang duren en dan krijg ik 30min geen warme lucht, maar wat vinden jullie hier van? 5kW of 3,5kW?
Ik heb een 3,5 op 122m3 en die werkt 48 weken per jaar prima. Dit jaar hebben we welgeteld 4 weken (een beetje) vorst gehad en dus defrosts. Als je voor die 4 weken een alternatief hebt zou ik daar geen "te grote" unit voor pakken. Ik heb deze week gewoon even de CV aan gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playstation 8
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2023
Yellos schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:08:
[...]

Waar in het boekje van Daikin staat dat je regelmatig een gieter warm water over de buiten-unit moet gooien? Het lijkt me niet de bedoeling dat je unit vast vriest en de ingebouwde defrost functie niet werkt. Dus dan zou de installateur het toch moeten oplossen.
Nergens, ik heb het nu maar gedaan omdat ik geen zin had om weer een paar dagen duur op gas te moeten stoken. Het defrosten werkt voor een gedeelte, hij doet dan een defrost, en dan merk je ook dat het ijs wat smelt maar lang niet alles en daarna lijkt een deel van het water wat gesmolten is weer vast te vriezen in de lekbak. Of kan ik hem beter gewoon laten verwarmen, geen gieter gebruiken en als hij dan met -4 bijvoorbeeld vast vriest de installateur bellen zolang ik nog garantie heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-03 10:34
Yellos schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Ik heb een 3,5 op 122m3 en die werkt 48 weken per jaar prima. Dit jaar hebben we welgeteld 4 weken (een beetje) vorst gehad en dus defrosts. Als je voor die 4 weken een alternatief hebt zou ik daar geen "te grote" unit voor pakken. Ik heb deze week gewoon even de CV aan gezet.
Oke, maar hoe goed is jouw isolatie? Bouwjaar huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-05 15:04
Stark schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Oke, maar hoe goed is jouw isolatie? Bouwjaar huis?
Niet relevant, elke woning / wens is anders.

Wat ik bedoel te zeggen is je moet zelf bedenken of je het hele jaar die grote unit nodig hebt of enkel om weer snel op te warmen na defrosts in de winter.

Heb je ook in de lente / herfst die 5kwh nodig om je huis te verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
Playstation 8 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Nergens, ik heb het nu maar gedaan omdat ik geen zin had om weer een paar dagen duur op gas te moeten stoken. Het defrosten werkt voor een gedeelte, hij doet dan een defrost, en dan merk je ook dat het ijs wat smelt maar lang niet alles en daarna lijkt een deel van het water wat gesmolten is weer vast te vriezen in de lekbak. Of kan ik hem beter gewoon laten verwarmen, geen gieter gebruiken en als hij dan met -4 bijvoorbeeld vast vriest de installateur bellen zolang ik nog garantie heb?
Zoek even op warmtelint in dit topic. Alle airco's hebben dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 10:14
Hij gaf als reden dat mijn woning van 1980 is die zijn niet top geïsoleerd, de isolatie is idd niet top maar ook niet super slecht. Ook zegt hij de defrosts kunnen lang duren en dan krijg ik 30min geen warme lucht, maar wat vinden jullie hier van? 5kW of 3,5kW?
De vraag is wat de effecten zijn van de 2 keuzes en of deze voor jou acceptabel zijn.

Defrosts, binnen / buiten geluid, snel warm worden of niet, pendelen, energieverbruik etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
rwijnhov schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Is dat zo? Heb wel een discussie gezien over dit onderwerp ja. Maar volgens mij is het niet per se standaard gedrag?

Zelf nog geen issues gehad, maar ook niet gekeken continu. Mijn buitenunit is binnen nooit hoorbaar dus geen idee of die dat issue heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:37
[...]

Als alle airco's dit probleem hebben, dan hadden ze het warmtelint er in de fabriek wel in gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:23
Martin7182 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Als alle airco's dit probleem hebben, dan hadden ze het warmtelint er in de fabriek wel in gedaan.
Een warmtelint kost geld en is niet goed voor de COP. Die gaan ze er dus nooit in doen tenzij het niet anders kan. ;)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-05 11:18
[...]

Dit zijn de zelfde fabrikanten die de indoor thermostaat inbouwen direct naast de verdamper, en het vervolgens 'normaal gedrag' noemen als de gemeten temperatuur 2 tot 6 graden afwijkt van de werkelijkheid, in een machine wiens enige taak is de temperatuur te reguleren. Mijn vertrouwen in de ontwerp logica van deze bedrijven is niet bijster groot :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
[...]

Bij -10 hebben alle airco's hier last van durf ik wel te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
rwijnhov schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Daar kun je wel eens gelijk in hebben. Had zelf vorige maand nergens last van, maar ja ik stook alleen overdag. -10 is het niet geweest. Na elke defrost bleef er geen druppeltje water achter (MHI-25ZSX) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playstation 8
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2023
LED-Maniak schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Een warmtelint kost geld en is niet goed voor de COP. Die gaan ze er dus nooit in doen tenzij het niet anders kan. ;)
Zo'n vermoeden heb ik ook. En de ventilator zal tijdens een test niet zo snel vastvriezen. Maar toch, een A merk wil geen slechte naam krijgen in koude gebieden neem ik aan? Zo'n warmtelint lijkt mij wel wat, maar daar ben ik niet capabel genoeg voor om hem aan te sluiten. (Ik heb ook geen extra stopcontact bij de unit.) De unit zelf zit rechtstreeks aangesloten op een losse groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Playstation 8 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Zo'n vermoeden heb ik ook. En de ventilator zal tijdens een test niet zo snel vastvriezen. Maar toch, een A merk wil geen slechte naam krijgen in koude gebieden neem ik aan? Zo'n warmtelint lijkt mij wel wat, maar daar ben ik niet capabel genoeg voor om hem aan te sluiten. (Ik heb ook geen extra stopcontact bij de unit.) De unit zelf zit rechtstreeks aangesloten op een losse groep.
Vastvriezen niet, maar toen het bij de vorige vriesperiode een paar dagen niet dooide werd het blok ijs onderin de buitenunit groot genoeg dat de rand van de ventilator er tegenaan kwam, met flink wat herrie tot gevolg. Ik heb hem toen uit moeten zetten omdat de buren daar zonder twijfel last van zouden hebben. Ik ga er deze winter niet meer aan sleutelen maar voor volgende winter komt er wel een warmtelint in ja. Wel stom dat het nodig is natuurlijk, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21-05 19:07

mwk

Playstation 8 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:01:
Ik verwarm sinds deze winter met een multisplit daikin perfera (2mxm50 buitenunit), met een 2.5kw (FTXM25R) binnenunit en een 3.5kw (FTXM35R) binnenunit. Een tijdje terug toen het -10 was, was mijn ventilator vastgevroren. De installateur heeft hem toen ontdooit en een paar extra gaten geboord onder in de lekbak. De extra gaten vriezen nu redelijk snel dicht, dus dat lijkt mij geen oplossing. De installateur zei hierop dat die -10 wel extreem was en aan de limiet van zijn kunnen, en "als het werkt, dan werkt het toch?" Maar afgelopen dagen met enkele graden vorst was de lekbak weer behoorlijk bevroren, alleen nog voldoende ruimte over tot de ventilator weer vast zou vriezen.

Is er geen mogelijkheid om de defrosts te forceren om langer te laten draaien? De buitenunit hangt waterpas. Als er een paar dagen vorst is, dan ontdooit hij wel weer als de vorst voorbij is. Maar ik verwacht dat wanneer het een tijdje vriest en ik niet af en toe met een gieter warm water ontdooi, dat hij gewoon weer vast vriest. Maar dat lijkt mij niet de bedoeling, er zit niet voor niets een defrost functie op en bovendien zou daikin een A merk moeten zijn en geen C merk. Ik heb dit nagevraagd aan daikin, maar die zeggen dat ik dan bij de installateur moet zijn. Ben ik een zeur als ik hierover weer zeur bij de installateur? Of is het inderdaad extreem geweest, en als het echt dagen achter elkaar vriest, dat ik dan maar met een gieter warm water af en toe naar buiten moet?
Regent het misschien in? Ik heb een 3MXM40 op het oosten op de garage en die is nog nooit vastgevroren.
Heb een 4MXM68 op het westen, maar die staat redelijk beschut. Ook nog nooit vastgevroren.
De defrost verwarmt de verdamper maar niet de kast.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Anoniem: 78739 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Inderdaad, als 's zomers bedrijven sluiten en mensen op vakantie gaan in een periode dat we al veel zonne-energie op overschot hebben, dan zou het raar zijn als een groot deel van de bevolking overdag alles op het net zet (met kans op overbelasting), om dan 's nachts weer alles van het net te halen om slaapkamers te koelen (alsof het net een opslagmethode is). We kunnen beter onze huizen goed isoleren en zonnewering plaatsen, zodat we ze overdag kunnen koelen, waardoor ze 's nachts ook nog aangenaam zijn. Die techniek kan je ook in de lente/herfst toepassen: overdag een graadje warmer stoken met zonne-energie, zodat het 's avonds tot bedtijd nog warm genoeg blijft. We moeten weer wat meer op het ritme van de natuur gaan leven.
Hier weer de eigenwijze "Harry" :+ maar net als met grote koude koel ik met grote warmte ook 24/7. Hetzelfde verhaal maar dan omgekeerd. Warmte zit in de zomer in je muren, bij 24/7 koelen blijven de muren dus koeler en dat resulteert in laag verbruik. Heb afgelopen zomer iets meer dan 200kWh verbruikt om 140m2 te koelen naar 22/23 graden. NB: zonwering hier aanwezig en zelfs warmtewerend glas inclusief goede isolatie. Net als met koude komt op een gegeven moment toch de warmte binnen. Het gaat alleen langzamer. En als het eenmaal binnen zit krijg je het er met geen mogelijkheid meer uit zonder airco bij goede isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:23
TigerXtrm schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Vastvriezen niet, maar toen het bij de vorige vriesperiode een paar dagen niet dooide werd het blok ijs onderin de buitenunit groot genoeg dat de rand van de ventilator er tegenaan kwam, met flink wat herrie tot gevolg. Ik heb hem toen uit moeten zetten omdat de buren daar zonder twijfel last van zouden hebben. Ik ga er deze winter niet meer aan sleutelen maar voor volgende winter komt er wel een warmtelint in ja. Wel stom dat het nodig is natuurlijk, maar ja.
Ik heb een Daikin single split en een Daikin multisplit. De singlesplit heeft iets van 8 gaten in de bak waar het water uitkan bij een defrost. Bij mijn multisplit is dit slecht een gat en daar zit dus inderdaad na een paar dagen goed vriezen een goed blok ijs in. Op een gegeven moment vriest het condensgat dicht en dan blijft het zich steeds verder ophopen. Slecht ontworpen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Mijn advies zou zijn, lees ts en pak de warmteverliesberekening. Daarmee bepaal je wat je nodig aan hebt aan vermogen bij -10. Leuk die HR Ketel totdat hij kapot gaat en dan ben je verplicht over een paar jaar een hybride te nemen. Kan je het beter gelijk goed doen en van het gas af en een WP Boiler erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
LED-Maniak schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Een Vaillant L/W bijvoorbeeld heeft dit standaard aan boord. L/L wordt gewoon niet ontworpen voor echte koude. Dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-05 11:37
Pim57 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:57:
[...]

In jouw grafiek blijft het pellet verbruik gelijk bij een buitentemperatuur van -7 tot +12°C :?
De grafiek geeft alleen de prijs per (theoretisch) geleverde warmte en bij een warmtepomp is die afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij pellets niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Ik had geen problemen in de winter paar jaar geleden toen er 2 weken dacht ik geschaatst kon worden. Kan ook geluk zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
Hoi luchtwarmtepompgebruikers :)

Ik heb sinds kort een Mitsubishi SRK35-ZS in de woonkamer hangen.
We hebben ook een Daikin hybride warmtepomp voor de CV.

De airco hebben we primair gekocht om te koelen in de zomer maar we gebruiken hem ook af en toe om even de woonkamer snel op temperatuur te krijgen.
Nu stel ik bijv. de temperatuur in op 23 graden. De kamer thermostaat geeft dan net 20 tot 20,5 graden aan maar de luchtwarmte pomp gaat dan uit omdat hij "denk" dat de 23 graden is bereikt.
Waar zit die temperatuur sensor in dat ding? En is er eventueel een externe temperatuur sensor zodat hij langer blijft doorverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
TigerXtrm schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Wanneer dat gebeurd zet hem dan even op airco stand om goed te ontdooien.
Hier overigens nooit last van gehad en heb er al mee verwarmd tot -12.

Die dichtgevroren opvangbakken herken ik ook niet, wel ligt er een plas bevroren water op het terras maar dat is logisch.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
mr_evil08 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Wanneer dat gebeurd zet hem dan even op airco stand om goed te ontdooien.
Niet heel wenselijk als het buiten -8 is en het een plakkaat ijs van 5 centimeter betreft. Dan had ik hem uren op koelen moeten zetten om dat allemaal weg te dooien :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
TigerXtrm schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:53:
[...]

Niet heel wenselijk als het buiten -8 is en het een plakkaat ijs van 5 centimeter betreft. Dan had ik hem uren op koelen moeten zetten om dat allemaal weg te dooien :/
Heb je een hele grote defrost dip in je huis wbt temperatuur binnen. Kan je alvast wennen aan de kou buiten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
[...]

In december proefondervindelijk met een gieter met warm water met beleid uiteraard geëxperimenteerd om overtollig ijsvorming in de hoeken weg te krijgen, dit ging perfect. Overigens geen enkel last van dichtvriezen en bij defrosts liep het water nog prima weg en de fan was nog compleet vrij maar wilde weten of dit voldoende effect had mocht het een keer nodig zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Een 3,5 op 122m3 is ook wel krap, daarvoor zou ik minstens een 4,2 aanraden.
Nadeel van de 4,2 is de bak meer minimaal vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2023 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Mijn airco valt niet onder "alle airco,s" dus ondanks ik er 24/7 mee verwarm, alleen heftig sneeuw geeft uiteindelijk problemen maar dat is pas na 1 dag(10cm sneeuw gevallen), zelf even weghalen van tevoren verhelpt dat probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Servee schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:09:
[...]

In december proefondervindelijk met een gieter met warm water met beleid uiteraard geëxperimenteerd om overtollig ijsvorming in de hoeken weg te krijgen, dit ging perfect. Overigens geen enkel last van dichtvriezen en bij defrosts liep het water nog prima weg en de fan was nog compleet vrij maar wilde weten of dit voldoende effect had mocht het een keer nodig zijn.
Ik trok al eerder de conclusie dat Daikin hier minder last van lijkt te hebben dan MHI. Zie mij, jij en @mr_evil08 Die hebben alleen ijs in Thialf wat ze sponsoren. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:10:
[...]

Een 3,5 op 122m3 is ook wel krap, daarvoor zou ik minstens een 4,2 aanraden.
Nadeel van de 4,2 is de bak meer minimaal vermogen.
Ik verwarm hier uiteindelijk 155m3 met een 3,5kW, ligt aan je isolatie en de plaatsing van je unit. Bij mijn broertje ook die verwarmt 162m3 met een 3,5kW Perfera…maar nogmaals dat ligt aan zoveel factoren of het werkt of niet.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ook zegt hij de defrosts kunnen lang duren en dan krijg ik 30min geen warme lucht, maar wat vinden jullie hier van? 5kW of 3,5kW?
Defrost duurt ongeveer 10 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

MotorBeast schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:26:
[...]

Hier weer de eigenwijze "Harry" :+ maar net als met grote koude koel ik met grote warmte ook 24/7. Hetzelfde verhaal maar dan omgekeerd. Warmte zit in de zomer in je muren, bij 24/7 koelen blijven de muren dus koeler en dat resulteert in laag verbruik.
Zonder airco konden we het al goed koel houden door overdag alles te sluiten en 's nachts alles te openen, ik denk niet dat het met airco overdag aan 's nachts ineens zal opwarmen, de warmte kwam er overdag bij. De warmte zit 's nachts hooguit in de buitenmuren, achter de isolatie. Van 10 tot 20u zou ik het op 21 graden zetten en het kan geen kwaad als er 's nachts 1 of 2 graden bijkomt, dan is het nog maar 22 of 23 graden, ideaal als je enkel met een laken slaapt.

Dit was vorige zomer zonder airco, in de slaapkamer werd het wel een drietal graden warmer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7aplsK_QBHWJkbgRHREJbIQAtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke8hakr44xiYaQeUsiH5eCqA.jpg?f=fotoalbum_large

Ivm verbruik verwacht ik hetzelfde patroon als in de winter: hoe langer die aanligt, hoe meer verbruik:

Dinsdag 14 uur opgewarmd, wo 7u, do 7u, vr 11u, za 22u met nachtverlaging naar 16° (als test) en zondag 16u opgewarmd. Elke dag was het ongeveer dezelfde buitentemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VU5CT9frsuyC-P83myFrr3Qlck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tPv1aNZX2DmI8HpkGu96Gg3u.png?f=fotoalbum_large

Er waren ook zelden pieken bij het starten, terwijl de temperatuur tijdens het eerste uur wel 3-4 graden stijgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0UqVrYcME53wzEpwTRepSDFniA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Lf6lr98KcubLXFOavAseVGx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-PtvIbryy4-4qSHveFMRUn-hNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7WwjvgCi4Erxb6DPVaC90CpW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SAVOvJB5uVLr7Zi5lYdp8583LI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X97nJcnGCJ0BKZq2TSOQFThp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zZE48G2fKsyFRvRH3Kfi9Ms0do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mgZDa398QizmhadPUR01pT9F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsJu3wTS5k3Mij-LZrRIfBaAEBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhtH7kaPhdYwfntHXuvqwlbc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYwxCe9PDqN-6LWWCmJobDEnoNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSuAjT05v4H61IfMypafd2t0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Anoniem: 78739 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:43:
[...]
Zonder airco konden we het al goed koel houden door overdag alles te sluiten en 's nachts alles te openen, ik denk niet dat het met airco overdag aan 's nachts ineens zal opwarmen, de warmte kwam er overdag bij. De warmte zit 's nachts hooguit in de buitenmuren, achter de isolatie. Van 10 tot 20u zou ik het op 21 graden zetten en het kan geen kwaad als er 's nachts 1 of 2 graden bijkomt, dan is het nog maar 22 of 23 graden, ideaal als je enkel met een laken slaapt.

Dit was vorige zomer zonder airco, in de slaapkamer werd het wel een drietal graden warmer:

[Afbeelding]

Ivm verbruik verwacht ik hetzelfde patroon als in de winter: hoe langer die aanligt, hoe meer verbruik:

Dinsdag 14 uur opgewarmd, wo 7u, do 7u, vr 11u, za 24u met nachtverlaging naar 16° (als test) en zondag 16u opgewarmd. Elke dag was het ongeveer dezelfde buitentemperatuur:

[Afbeelding]

Er waren ook zelden pieken bij het starten, terwijl de temperatuur tijdens het eerste uur wel 3-4 graden stijgt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jij koelt naar 21 graden. Als het buiten warm is lees meer dan 30 graden vind ik te koud. 23 graden mij koel genoeg. Dus dat scheelt al in verbruik. Verder was afgelopen zomer gortdroog, ook wbt luchtvochtigheid en dan werkt je strategie wellicht nog. In een klamme zomer gaat bij mij echt de L/L zeker niet uit. Dan loopt ook in de nacht het vocht uit je binnenunit met straaltjes eruit buiten. 200kWh 140m2 om een heel huis te koelen. Waar hebben we het over?

1200 kWh om 140m2 te verwarmen. Waar hebben we het over.

Het is de afweging kosten tegen comfort maar dat is met een HR Ketel ook. Ik zit hier nu vandaag op 8,5 kWh op gemiddeld 20 graden. Net even de muren gemeten met IR, 19,7 graden. Daar zit voor mij het comfort. Egaal warm. Adhoc scheelt mij 2kWh per dag maal zeg 90 dagen = 180 kWh. Daar gaat bij mij comfort voor bezuiniging.

Maar ieder zijn ding. Je kan ook nu de L/L helemaal uitzetten en dan is het 18 graden. Verbruik geen en trui aan. Dat doen er ook genoeg. En in de zomer alleen een ventilator aan en geen koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 11:55
Ook regelmatig temperaturen die alle kanten op gaan? Idealiter zou ik deze ook graag langer hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 22:17
Hieperdepiep schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:07:
Is er iemand geweest die de temperatuur sensor van de binnenunit heeft verlengt? Zodat je hem kunt verplaatsen.
dit is een zeer interessante discussie over dit onderwerp:
https://github.com/DomiStyle/esphome-panasonic-ac/issues/50

gebruikte oplossing betreft het plaatsen van een weerstand en gebruik ESP. Ik ben er zelf nog niet aan toegekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
wittmann1982 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Ook regelmatig temperaturen die alle kanten op gaan? Idealiter zou ik deze ook graag langer hangen.
Ligt het dan aan de temperatuur sensor of mogelijk aan een inferieur regelgedrag van de software?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Ook bij -10 geen problemen gehad, heb al -12 meegemaakt in praktijk.
Als het eenmaal goed vriest heb je met kurkdroog weer te maken en valt het wel mee in praktijk.

Meeste problemen zijn rond 0 wat ik ervaar dan wil die nog regelmatig in defrost gaan en kan het buiten erg vochtig/mist zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MotorBeast schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Jij koelt naar 21 graden. Als het buiten warm is lees meer dan 30 graden vind ik te koud. 23 graden mij koel genoeg. Dus dat scheelt al in verbruik. Verder was afgelopen zomer gortdroog, ook wbt luchtvochtigheid en dan werkt je strategie wellicht nog. In een klamme zomer gaat bij mij echt de L/L zeker niet uit. Dan loopt ook in de nacht het vocht uit je binnenunit met straaltjes eruit buiten. 200kWh 140m2 om een heel huis te koelen. Waar hebben we het over?

1200 kWh om 140m2 te verwarmen. Waar hebben we het over.

Het is de afweging kosten tegen comfort maar dat is met een HR Ketel ook. Ik zit hier nu vandaag op 8,5 kWh op gemiddeld 20 graden. Net even de muren gemeten met IR, 19,7 graden. Daar zit voor mij het comfort. Egaal warm. Adhoc scheelt mij 2kWh per dag maal zeg 90 dagen = 180 kWh. Daar gaat bij mij comfort voor bezuiniging.

Maar ieder zijn ding. Je kan ook nu de L/L helemaal uitzetten en dan is het 18 graden. Verbruik geen en trui aan. Dat doen er ook genoeg. En in de zomer alleen een ventilator aan en geen koeling.
Mijn grafieken zeggen iets anders: wo & do 7u verwarmd, kostte 3-4 kWh, zaterdag 22u verwarmd met 2 graden nachtverlaging: kostte 8 kWh, dat is een verdubbeling. De buitentemperatuur was ongeveer hetzelfde. We hebben een goed geisoleerd huis, ons gasverbruik was 350 m3, waarvan 150 voor SWW en koken.

Daarnaast word je in België 'beloond' voor meer zelfconsumptie, wat nog eens geld scheelt:
Voor elke zonnepaneleneigenaar is het financieel voordelig zo veel mogelijk gebruik te maken van zelf opgewekte zonne-energie. Met de invoering van de digitale meter wordt het nog belangrijker de geproduceerde energie onmiddellijk te verbruiken: de nettarieven zullen voor nieuwe zonnepanelen-eigenaars vanaf 1 januari 2021 immers berekend worden op basis van reële afname.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBK_HOoyJJjqK9V9uO8seYZ_1PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rj4h8j4aMEgaqNOvAZHIGzXr.png?f=fotoalbum_large

Dan beter overdag een graadje meer ('s winters) of een graadje minder ('s zomers), zodat je je zelfconsumptie vergroot en 's avonds/'s nachts minder van het net moet nemen.

Wat als in de toekomt nog meer mensen zonnepanelen hebben en de meesten 24/7 koelen/verwarmen, waarbij het verwarmen 's nachts met een lagere COP nog meer energie kost dan overdag? Dan moeten er veel meer windmolens komen, of biomassa, of opslag, of waterstof,... De Belgische overheid anticipeert daar al op, net zoals met het capaciteitstarief waarbij je best hoge pieken voorkomt, zodat er geen miljarden geïnvesteerd moeten worden in meer capaciteit.
Door de elektrificatie in onze verwarming en transport zullen we steeds meer elektriciteit verbruiken. Daardoor dreigt het stroomnet te worden overbelast, zeker wanneer iedereen zijn elektrische wagen op hetzelfde moment aan de laadpaal zou hangen of zijn warmtepomp zou inschakelen.

Deze verbruikspieken zouden aanzienlijke investeringen vergen in het elektriciteitsnet, die zouden kunnen uitmonden in stijgende tarieven voor de consumenten. Daarom wil de VREG hen via het capaciteitstarief stimuleren om hun verbruik meer te spreiden en bijvoorbeeld verschillende energieverslindende toestellen niet tegelijk in te schakelen. Of de elektrische wagen gezapig op te laden met een slimme laadpaal en niet snel op vol vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 22:17
Servee schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Ligt het dan aan de temperatuur sensor of mogelijk aan een inferieur regelgedrag van de software?
temperatuursensor zit in de airco zelf en Panasonic heeft matig tot slecht regelgedrag in mijn optiek. Maar ik was niet de vragensteller, dit is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Anoniem: 78739 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]

Dinsdag 14 uur opgewarmd, wo 7u, do 7u, vr 11u, za 22u met nachtverlaging naar 16° (als test) en zondag 16u opgewarmd. Elke dag was het ongeveer dezelfde buitentemperatuur:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uiteindelijk wordt een superduper geisoleerd huis ook wel warm dat alles heeft te maken met of erin geleeft wordt of niet, jouw temperaturen lukt mij ook wel hier ondanks de isolatie wel meevalt maar dan moet er de heledag niemand thuis zijn.

Zijn er mensen overdag thuis dan lukt je dat onmogelijk om het huis zo koel te houden, na 2 weken zit de warmte gewoon in huis, dat hou je maar een paar dagen vol.

Afgelopen zomer hebben wij geen hittegolven gehad(dat kon je het niet noemen) want ze waren erg kort daardoor kun je het huis wel koel houden.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
maxtrash schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:05:
[...]

temperatuursensor zit in de airco zelf en Panasonic heeft matig tot slecht regelgedrag in mijn optiek. Maar ik was niet de vragensteller, dit is mijn persoonlijke mening.
Idd daar lijkt het meer op, heb hier al eea over voorbij zien komen, een work-around met de ntc zal mogelijk iets verbeteren maar als de software op de achtergrond dit niet goed oppakt hou je hetzelfde probleem.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mr_evil08 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:09:
[...]

Uiteindelijk wordt een superduper geisoleerd huis ook wel warm dat alles heeft te maken met of erin geleeft wordt of niet, jouw temperaturen lukt mij ook wel hier ondanks de isolatie wel meevalt maar dan moet er de heledag niemand thuis zijn.

Zijn er mensen overdag thuis dan lukt je dat onmogelijk om het huis zo koel te houden, na 2 weken zit de warmte gewoon in huis, dat hou je maar een paar dagen vol.

Afgelopen zomer hebben wij amper hittegolven gehad, ze waren erg kort waardoor het huis niet opwarmde.
Zonder airco hou je dat inderdaad slechts enkele dagen vol, maar met airco tussen 9 en 20u zorg je er voor dat wanneer het buiten warmer is, de warmte buiten blijft. Voor 9u en na 20u is het buiten meestal minder dan 21 of 23 graden, en anders heb je met een ingestelde temperatuur van 21 graden nog een buffer voor de echt hete avonden. Het hoeft ook niet alles of niets te zijn, als het onverhoopt toch wat te warm zou worden, kan je de airco gewoon langer aan laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Servee schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:09:
Het werkt ook gewoon prima met een tuinslang met koud water (bij ons toevallig 2 meter verderop voorhanden), ijs dooit bij stromend water als een malle. Uiteraard met beleid doen en eerst de stroom er af.

En ja, dit is niet per se wat je graag staat te doen als het 5 graden vriest, maar heb het in 2 jaar precies 1 keer moeten doen, na een hele stevige sneeuwbui. Ook als het langdurig mistig is en onder nul kan het steeds verder opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Wilke schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:23:
[...]

Het werkt ook gewoon prima met een tuinslang met koud water (bij ons toevallig 2 meter verderop voorhanden), ijs dooit bij stromend water als een malle. Uiteraard met beleid doen en eerst de stroom er af.

En ja, dit is niet per se wat je graag staat te doen als het 5 graden vriest, maar heb het in 2 jaar precies 1 keer moeten doen, na een hele stevige sneeuwbui. Ook als het langdurig mistig is en onder nul kan het steeds verder opbouwen.
Mijn buitenkaantje heb ik afgesloten in de winter, in 2021 vergeten en toen kon ik de gehele Gardena set en buitenkraan vervangen :Y
Maar als je met -5 nog koud water ter beschikking heb zou het ook kunnen, maar denk wel dat het dan misschien sneller weer aanvriest in de unit met die temperaturen?

Precies dat was ook de situatie, verbazingwekkend dat er geen ijsvorming was bij de ventilator maar in de hoeken wel ijsvorming en logisch ook.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
We hebben even grote woonkamer en ik heb een ouder huis. 3,5kw werkt prima. Nog nooit een 30 min defrost gehad. 😁 Meer dan genoeg vermogen om het warm te krijgen.

Even ter vergelijking. Als ik met dit weer de airco snachts uit zet is het onder de 14 graden in huis. Zo "goed" is onze isolatie. :+

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
xHEMANx schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:57:
[...]

We hebben even grote woonkamer en ik heb een ouder huis. 3,5kw werkt prima. Nog nooit een 30 min defrost gehad. 😁 Meer dan genoeg vermogen om het warm te krijgen.

Even ter vergelijking. Als ik met dit weer de airco snachts uit zet is het onder de 14 graden in huis. Zo "goed" is onze isolatie. :+
Wat is jouw setpoint als ik het vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
[...]

Dit lijkt me eerder op het slecht weglopen van het water in je opvangbak. Als het water niet goed weg kan lopen bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat het water de kans krijgt om te bevriezen en de boel te verstoppen.... Maar normaal kan ik me geen plakaat ijs herinneren.

Als hier een defrost is, loopt het water er heel goed uit en is een best stroompje aan water. Ook MHI trouwens (dat er geroepen wordt dat Daikin dit minder heeft op basis van 3 reacties lijkt me ook nogal voorbarig. Zeker aangezien de meeste mensen mhi hebben volgens mij.... Maar heb ook geen antwoord gezien op de "belasting" vraag :+ ).

Airco's hangen ook gewoon in Scandinavie, en daar hangen dezelfde units en die gaan ze ook echt niet continu ontdooien. Klinkt gewoon als een probleem met weglopen van water. Sowieso als het in de lekbak bevriest met temperaturen nauwelijks onder nul is er een probleem met afvoer lijkt me.

Om 12 uur 3D auto aangezet, lijkt toch een stuk stabieler. De externe sensor uitgezet en de unit het zelf laten regelen inclusief fanspeed. Eigenlijk prima!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7aBFfE9cY75jraNiYUQyNj6_MU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXFYohImbEmLk4ZJyl9LDbDy.png?f=fotoalbum_large

Enige nadeel is dat ik hem 1 graad hoger moet zetten. Maar ach als dat het enige is prima. Probleem wel is dat in MHI-AC-CTRL 3D auto geen optie is.... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
xHEMANx schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Hier een iets beter geïsoleerd huis (als ik hem uit zet gaat het van 20 naar 17) uit 1970. 100m3 met een ZSX-35. Ook geen defrosts van een half uur. 5 minuten is wel de max eigenlijk. Zelfs met de mistige vorstdagen. Wist het prima op temperatuur te houden of warmer te stoken. En die dagen stookten we naar 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
banaliteit schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Wat is jouw setpoint als ik het vragen mag?
Setpoint 21 als het (bijna)vriest
20 tot 10 graden
19 tot 15 graden
18 boven de 15 graden.

Resulteert ongeveer in 18.5 - 19c in huis.

Als ik snachts de airco uit doe met dit weer, moet hij een hele tijd op setpoint 23 / 24 ofzo... (Daarom doe ik dat ook zo weinig mogelijk. 😅

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Ik neig ernaar om de max fan stand alleen nog te gebruiken als ik het snel wil opwarmen.

Bij mij resulteert bijvoorbeeld setpoint 20 auto
En 18 max in dezelfde kamer temperatuur. En volgens mij verbruiken ze dan ongeveer evenveel watt.

Dus als ik snachts een kleine nachtverlaging wil toepassen, kan ik hem net zo goed op setpoint 19 auto zetten dan op 17 max. Scheelt wat slijtage van de fan op den duur. 😊

Maar schijnbaar werkt het bij anderen wel... Geen idee hoe dat kan... Ik zal het nog meer testen als het weer wat warmer is, maar als ik hem op setpoint 20 auto heb en ik zet de fan alleen op max, dan verbruikt hij wel 200 watt extra ongeveer. (Nadat hij even een paar minuten een lagere wattage gebruikte)

Wel raar.. je zou toch denken dat die fan iets sneller ronddraaien niet zoveel vermogen zou kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@xHEMANx misschien dat die zijn warmte niet goed kwijt kan en daardoor minder verbruikt? En zodra die meer warmte kwijt kan gaat die harder werken (en ook daadwerkelijk meer warmte je ruimte in stuwen)

Heb 2 uur geleden de fan van zacht naar hard gezet, 24/7 aan staan. Maar het verbruik is praktisch gelijk gebleven de laatste uren.... Dus lijkt me eerder dat de airco zijn wartme niet kwijt kon en nu die dat wel kan hij meer warmte de ruimte in wil hebben?

Just a guess, maar 200 watt voor de fan is best veel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
xHEMANx schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Setpoint 21 als het (bijna)vriest
20 tot 10 graden
19 tot 15 graden
18 boven de 15 graden.

Resulteert ongeveer in 18.5 - 19c in huis.

Als ik snachts de airco uit doe met dit weer, moet hij een hele tijd op setpoint 23 / 24 ofzo... (Daarom doe ik dat ook zo weinig mogelijk. 😅
Ja hetzelfde heb ik ook. Afhankelijk van buitentemperatuur heb ik verschillende setpoints. Ik heb drie verschillende tijdschema's hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Waah schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Dit lijkt me eerder op het slecht weglopen van het water in je opvangbak. Als het water niet goed weg kan lopen bijvoorbeeld kan ik me voorstellen dat het water de kans krijgt om te bevriezen en de boel te verstoppen.... Maar normaal kan ik me geen plakaat ijs herinneren.
Is het waarschijnlijk ook. Mijn buitenunit staat hier op de grond op het terras, op redelijk lage pootjes. Er waait regelmatig blad onder en dat blokkeert waarschijnlijk de uitloop. Van de zomer ben ik van plan om de unit op wat hogere big foots te zetten zodat het ook makkelijker is om het vrij te houden onder de unit. Hopelijk helpt dat met het afwateren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Waah schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:35:
@xHEMANx misschien dat die zijn warmte niet goed kwijt kan en daardoor minder verbruikt? En zodra die meer warmte kwijt kan gaat die harder werken (en ook daadwerkelijk meer warmte je ruimte in stuwen)

Heb 2 uur geleden de fan van zacht naar hard gezet, 24/7 aan staan. Maar het verbruik is praktisch gelijk gebleven de laatste uren.... Dus lijkt me eerder dat de airco zijn wartme niet kwijt kon en nu die dat wel kan hij meer warmte de ruimte in wil hebben?

Just a guess, maar 200 watt voor de fan is best veel lijkt me.
Zal morgen nog eens kijken over een wat langere tijd wat er precies gebeurd met de wattage als het huis lekker warm is, de airco steady draaid op auto en dan de fan op max voor een uur. Eerst maar pitten. :Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:58
xHEMANx schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:52:
[...]

Zal morgen nog eens kijken over een wat langere tijd wat er precies gebeurd met de wattage als het huis lekker warm is, de airco steady draaid op auto en dan de fan op max voor een uur. Eerst maar pitten. :Z
Nog even terugkomend op je tip over 3D auto bij MHI met een fixed fan stand.
Nu ik een aantal dagen 3D auto gebruik met 24x7 verwarmen merk ik dat bij mij de temperatuur in de ruimtes nu gemiddeld 1 graden warmer is bij gelijk setpoint als wanneer ik géén 3D auto gebruik.

Machine lijkt veel lekkerder en langer door te draaien en dus ook minder vaak tussendoor te stoppen.

Heerlijk dat die nu gewoon constant op stand 2 in de woonkamer en bovenverdieping blijft blazen, zonder terug te moduleren naar de allerlaagste stand!

In de keuken (kleinste ruimte met een airco) moduleert hij wel nog terug naar stand 1. Het lijkt er dus op dat met 3D auto actief terug moduleren nog steeds kan plaatsvinden, maar dat de grenswaarde wanneer dit moet gebeuren een heel stuk hoger komt te liggen.

Het automatisch terug moduleren naar stand 1 bij MHI is fijn voor minimaal geluid, maar ik heb het idee doordat hij in de allerlaagste stand gaat blazen meer in zijn eigen warmte bubbel gaat hangen, daardoor vaker tussendoor in stand-by gaat (want gemeten temperatuur bij interne sensor is hoger dan setpoint) met als gevolg dat de tegenovergestelde kant van de ruimte van waar de airco hangt een lagere temperatuur heeft als bij de airco zelf.

Kortom 3D Auto met een vaste fan stand hoger dan 1 werkt super doordat hij niet meer terug moduleert, minder vaak in stand-by gaat wat in mijn beleving een hoger comfort en egalere verwarming oplevert.

Ik heb hierdoor ook niet meer de behoefte gehad om de airco op stand 4 te zetten (omdat dit de enige stand is waarin de airco zonder 3D auto actief niet terug moduleert naar stand 1) wanneer ik een ruimte verlaat.

Met 24x7 verwarmen is het nu enkel eenmalig de juiste temperatuur instellen, juiste fanstand kiezen welke ik acceptabel vindt m.b.t. geluid en ik heb er verder geen omkijken meer naar _/-\o_

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@ThaBEN heb je ook naar het verbruik gekeken? Ik heb 3D Auto eenmalig getest en het werd inderdaad warmer, maar gebruikte ook meer stroom. Kan ook toeval zijn.
Ik dacht dat de bewegingssensor alleen actief is bij ECO. Is dit niet zo? Mijn unit moduleert ook terug, maar ik dacht onafhankelijk van waargenomen beweging (zonder ECO).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Martin7182 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:17:
@ThaBEN heb je ook naar het verbruik gekeken? Ik heb 3D Auto eenmalig getest en het werd inderdaad warmer, maar gebruikte ook meer stroom. Kan ook toeval zijn.
Ik dacht dat de bewegingssensor alleen actief is bij ECO. Is dit niet zo? Mijn unit moduleert ook terug, maar ik dacht onafhankelijk van waargenomen beweging (zonder ECO).
De bewegingssensor is alleen aanwezig bij de MHI ZSX. Ikzelf heb de ZS serie, waardoor ik die vraag niet kan beantwoorden.

Ik heb nog niet naar het stroomverbruik gekeken, maar je zet me wel aan het denken dat er een aantal factoren zijn waar je rekening mee moet houden om een eerlijke vergelijking te maken van het stroomverbruik.

Indien je 3D auto aanzet wanneer de ruimte een lagere temperatuur heeft dan het setpoint, dan zal de eerste fase van 3D auto zijn dat hij in "HI-POWER" mode begint. Dan gaat de unit inderdaad op vol vermogen draaien wat meer stroom verbruikt, om de ruimte zo snel mogelijk verwarmd te krijgen. Indien je Ad-Hoc verwarmt zal dus ook bij elke nieuwe verwarmsessie "HI-POWER" mode gestart worden.

Echter, indien je 24x7 draait zal dit éénmalig tijdens het activeren van 3D Auto mode gebeuren. Daarna zal de unit onder normale omstandigheden verder blijven werken maar wel met een fixed fan stand die niet terug moduleert. Dit is iets om mee te nemen indien je het stroomverbruik wil meten.

Om het eerlijk te kunnen vergelijken zou je in principe de volgende meetmethodes allemaal moeten uitvoeren:
- Ad Hoc verwarmen normaal
- Ad Hoc verwarmen 3D Auto en fixed fan stand >1 (verwachting dat deze meer stroom zal gebruiken wegens "HI-POWER")

- 24x7 verwarmen normaal
- 24x7 verwarmen 3D Auto en fixed fan stand >1 (beginnen met meten nádat de "Hi-Power" mode is afgelopen voor eerlijke vergelijking)

Ikzelf heb helaas enkel de beschikking tot de "Smart M-Air" app om het stroomverbruik in te zien. Die laat enkel het totaalverbruik van een unit in de huidige maand zien en kan ik niet op een specifieke dag of tijdstip inzoomen. Mocht iemand met betere meetapparatuur het leuk vinden om bovenstaande test uit te voeren (met name bij 24x7 gebruik) dan zou ik het waarderen indien deze de resultaten met ons hier wil delen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNHXyOtDk7rDAbyxYt7acF9PLCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VrGRH8geUgobFmCJQDTFFcEg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aa3z8YhvAsMZzRt8p7sV7qtWV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzuI34vQ68BuHI0N6JN5B97z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Hoger verbruik is logisch want met 3D mengt koude lucht in de kamer beter met de warme uitblaas. Oftewel unit meet langer een lagere temperatuur en zal dit compenseren door hoger en langer door te stoken. Op een gegeven moment loopt verbruik dan weer terug. Hier vannacht setpoint 19 graden is 0,3 of 0,4kWh. Opstoken naar 20 graden 0,7kWh totdat setpoint bereikt is. Daarna terug.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 24-01-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:15:
Hier is van de week de Airco voor boven opgeleverd. Die is met name ter ondersteuning van vloerverwarming die volgend jaar op de begane grond komt alswel voor koelen in de zomer. Wellicht heeft iemand iets aan deze uitwerking, en natuurlijk zijn suggesties voor optimalisatie altijd welkom.

Het gaat om een MHI SRC50ZSX-W2 met FDUM50VH kanaalunit:
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201425980
Helaas presteert die volgens Eurovent 15% minder op verwarming dan de ZSX-S, maar die draait op R410 en de W2 op R32.

De situatie: We hebben 2 woonlagen en een dichte overloop van hout. De airco staat op de overloop, met uitblaasroosters naar de 3 slaapkamers (Rood) die gebalanceerd zijn met een stelklep in de buizen en een grote inlaat in de hal (Groen). Bediening zit in de grote slaapkamer (Blauw).
[Afbeelding]

De buitenunit hangt aan de muur naast de grote slaapkamer, boven het garagedak zodat eventueel geluid over de tuinen heen gaat. Ik zie nog geen ijspegels na 2 koude dagen draaien :P
[Afbeelding][Afbeelding]

De unit staat op de overloop, met geisoleerde buizen voor aan en afvoer:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Voor het aanvoerkanaal heeft hij een custom houten omkisting gemaakt omdat het anders niet paste met het rooster in de hal en het schuine dak.
[Afbeelding]

Rooster in de hal:
[Afbeelding][Afbeelding]

Roosters in de kamers / bediening:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben nog aan het experimenteren met verschillende instellingen en gebruik. Tot nu toe heb ik het idee dat hij het zuinigst loopt als alles op automatisch staat in combinatie met het gesloten houden van alle deuren naar de overloop. Daardoor wordt de koudste lucht onder de deuren door uit de slaapkamers gezogen en zijn de kamers altijd comfortabel.

Doordat het aanzuigrooster ook in het plafond zit, lijkt het niet een geweldige optie om te proberen de hele verdieping op stabiele temperatuur te houden omdat hij dan de warmste lucht iedere keer direct blijft aanzuigen uit de kamers. (We kunnen hem wel altijd max laten blazen om te mixen, maar ik heb het idee dat hij op auto meer efficient draait)

Hij lijkt ook nog steeds (misschien door de kou nu) eigenlijk alleen te wisselen tussen uit en ca. 1kW gebruik. Ik zou het liever helemaal stabiel zien - en ook lager. Installateurscode heb ik, maar ben nog niet echt door al die menus gegaan. Als iemand hier zo op kan lepelen aan welke knoppen te draaien dan is het helemaal top _/-\o_
Zoals in mijn post hierboven uitgelegd, heb ik een kanaalunit laten plaatsen. Die zuigt uit de gang aan en blaast naar 3 kamers uit.

Nu wil ik als volgende stap eigenlijk frisse lucht inbrengen - kan ik gewoon een ventilatie-WTW er tussen zetten met invoer van buiten, die wisselt met de huidige aanzuiging van de airco?

Of denk ik te simpel? Ik meen ook ergens een PDF gezien te hebben met een MHI uitbreiding die dit regelt, maar ik kan het niet meer vinden :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
ThaBEN schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:44:
[...]

De bewegingssensor is alleen aanwezig bij de MHI ZSX. Ikzelf heb de ZS serie, waardoor ik die vraag niet kan beantwoorden.
Ah ok, ik dacht dat je doelde op de ZSX vanwege:
Ik heb hierdoor ook niet meer de behoefte gehad om de airco op stand 4 te zetten (...) wanneer ik een ruimte verlaat.
M.b.t. het verbruik:
Indien je 3D auto aanzet wanneer de ruimte een lagere temperatuur heeft dan het setpoint, dan zal de eerste fase van 3D auto zijn dat hij in "HI-POWER" mode begint.
MotorBeast schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Hoger verbruik is logisch want met 3D mengt koude lucht in de kamer beter met de warme uitblaas. Oftewel unit meet langer een lagere temperatuur en zal dit compenseren door hoger en langer door te stoken. Op een gegeven moment loopt verbruik dan weer terug. Hier vannacht setpoint 19 graden is 0,3 of 0,4kWh. Opstoken naar 20 graden 0,7kWh totdat setpoint bereikt is. Daarna terug.
Beiden bedankt, dat verklaart het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duif13
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-03 16:38
vandaag probleem met shelly P1 , verbruikte vermogen klopt maar in de grafiek een verbruik van +- 15watt,
reset helpt niet en nu zie ik dat er een probleem zou zijn met shelly cloud, zijn er er hier nog gebruikers met dergelijk probleem? Vanaf +- 10u deze morgen terug normaal zo te zien, foto is van gisteren. En vandaag , 9u30, volgens shelly een verbruik van 0.7 kwh terwijl
dat volgens de gegevens van mijn warmtepomp iets van 4,6 kwh zou zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iAmVdYMFhW797M6AyYwyRZWbWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbFT4MEyUq6PpogZY2yuzPzA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whtniels
  • Laatst online: 07-04 19:38
duif13 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:57:
vandaag probleem met shelly P1 , verbruikte vermogen klopt maar in de grafiek een verbruik van +- 15watt,
reset helpt niet en nu zie ik dat er een probleem zou zijn met shelly cloud, zijn er er hier nog gebruikers met dergelijk probleem? Vanaf +- 10u deze morgen terug normaal zo te zien, foto is van gisteren. En vandaag , 9u30, volgens shelly een verbruik van 0.7 kwh terwijl
[Afbeelding]
Heb ik ook gehad, hoezeer ik had gehoopt dat het echt zou zijn, was het helaas niet zo. Vanaf gistermiddag +/- 14:00 tot aan vannochtend 7 uur bij mij.
Had post gemaakt in shelly topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toniboy
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:53
duif13 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:57:
[Afbeelding]
Hier ook dat verbruik per uur niet meer klopt sinds gistermiddag. Vanaf 12:00 vandaag lijkt weer juist te zijn. Shelly 1PM plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
xHEMANx schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:27:
Ik neig ernaar om de max fan stand alleen nog te gebruiken als ik het snel wil opwarmen.

Bij mij resulteert bijvoorbeeld setpoint 20 auto
En 18 max in dezelfde kamer temperatuur. En volgens mij verbruiken ze dan ongeveer evenveel watt.

Dus als ik snachts een kleine nachtverlaging wil toepassen, kan ik hem net zo goed op setpoint 19 auto zetten dan op 17 max. Scheelt wat slijtage van de fan op den duur. 😊

Maar schijnbaar werkt het bij anderen wel... Geen idee hoe dat kan... Ik zal het nog meer testen als het weer wat warmer is, maar als ik hem op setpoint 20 auto heb en ik zet de fan alleen op max, dan verbruikt hij wel 200 watt extra ongeveer. (Nadat hij even een paar minuten een lagere wattage gebruikte)

Wel raar.. je zou toch denken dat die fan iets sneller ronddraaien niet zoveel vermogen zou kosten?
Hier exact dezelfde ervaring met dezelfde airco. Weliswaar met een 2x zo groot m3 inhoud, maar ook beter geisoleerd. Dat resulteert blijkbaar in ongeveer dezelfde cijfers qua verbruik, setpoint, ervaring etc.

24/7 aan nu, setpoint 21 overdag om het 19 te krijgen. Snachts setpoint 19 om het 17,5 te houden. Beide fan op auto en lamellen fixed 45gr. Werkt prima ;)

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ffaccountje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 06:54
Zo jammer ook dat de MHI SRK35 niet gewoon een stand 2,5 heeft, 2 is haast geruisloos en 3 is gelijk heel duidelijk aanwezig. Maar zou wel lekker zijn om met dit koude weer net wat meer lucht rond te kunnen blazen zonder al te veel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
Servee schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:33:
[...]

De sensor denk ik. Soms zie ik in de app starten aan 17, plots is het dan 22 waardoor de unit natuurlijk op minimum gaat. Erna weer 18 meten enz. Er staat nu wel nog een hoge kast tot een 15cm onder de unit. Misschien verstoort die de metingen. Andere units zitten boven gemonteerd, die kamers zijn nog niet in gebruik dus nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:43
ffaccountje schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:41:
Zo jammer ook dat de MHI SRK35 niet gewoon een stand 2,5 heeft, 2 is haast geruisloos en 3 is gelijk heel duidelijk aanwezig. Maar zou wel lekker zijn om met dit koude weer net wat meer lucht rond te kunnen blazen zonder al te veel geluid.
Je zou hem inderdaad op de interne fan-stand 5 willen hebben ja. Maar met op de ingestelde stand 2 gaat ie tot de interne stand 4, en met de ingestelde stand 3 gaat ie tot de interne stand 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Waah schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Als hier een defrost is, loopt het water er heel goed uit en is een best stroompje aan water. Ook MHI trouwens (dat er geroepen wordt dat Daikin dit minder heeft op basis van 3 reacties lijkt me ook nogal voorbarig. Zeker aangezien de meeste mensen mhi hebben volgens mij.... Maar heb ook geen antwoord gezien op de "belasting" vraag :+ ).

Airco's hangen ook gewoon in Scandinavie, en daar hangen dezelfde units en die gaan ze ook echt niet continu ontdooien. Klinkt gewoon als een probleem met weglopen van water. Sowieso als het in de lekbak bevriest met temperaturen nauwelijks onder nul is er een probleem met afvoer lijkt me.

Om 12 uur 3D auto aangezet, lijkt toch een stuk stabieler. De externe sensor uitgezet en de unit het zelf laten regelen inclusief fanspeed. Eigenlijk prima!
[Afbeelding]

Enige nadeel is dat ik hem 1 graad hoger moet zetten. Maar ach als dat het enige is prima. Probleem wel is dat in MHI-AC-CTRL 3D auto geen optie is.... -O-
Is hiermee ook opgelost dat hij in de hoek hangt van de L en daar een warme luchtpocket ontstaat en dus te warme lucht wordt gemeten? :?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
wittmann1982 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:27:
[...]

De sensor denk ik. Soms zie ik in de app starten aan 17, plots is het dan 22 waardoor de unit natuurlijk op minimum gaat. Erna weer 18 meten enz. Er staat nu wel nog een hoge kast tot een 15cm onder de unit. Misschien verstoort die de metingen. Andere units zitten boven gemonteerd, die kamers zijn nog niet in gebruik dus nog niet getest.
Dan is dat je probleem vrees ik, de sensor zit neem ik aan onder op de unit? Of moduleert deze op basis van/en retour temperatuur? Als ik hier te lang voor de binnen unit blijf staan dan moduleert de unit ook vrolijk (heel even) terug. Als er een kast vlak onder staat kun je mogelijk de fanstand omhoog schroeven en de uitblaas lamellen iets hoger instellen, of de kast weghalen. Of de airco verplaatsen :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_xp0VT02t9i5HTSPfDcwgi_Lp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JzfGKDSd5cxg59xIEWgHJjhS.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hier het verbruik.
Vannacht stond hij op 18 max 18,5c achter in de kamer. +/- 450 watt
Overdag op 21 auto, 18.4c achter 8n de kamer, dus vanaf de piek erop gezet. Ook +/-450 watt

[ Voor 39% gewijzigd door xHEMANx op 24-01-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Het lijkt erop, dat (bij mij) de temperatuur in huis het verbruik bepaald. En dus niet het setpoint of fanstand.

Intressant.

[ Voor 197% gewijzigd door xHEMANx op 24-01-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
dennistd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:37:
[...]

Je zou hem inderdaad op de interne fan-stand 5 willen hebben ja. Maar met op de ingestelde stand 2 gaat ie tot de interne stand 4, en met de ingestelde stand 3 gaat ie tot de interne stand 6.
Stand 5 zou inderdaad heel wenselijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
Servee schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:10:
[...]

Dan is dat je probleem vrees ik, de sensor zit neem ik aan onder op de unit? Of moduleert deze op basis van/en retour temperatuur? Als ik hier te lang voor de binnen unit blijf staan dan moduleert de unit ook vrolijk (heel even) terug. Als er een kast vlak onder staat kun je mogelijk de fanstand omhoog schroeven en de uitblaas lamellen iets hoger instellen, of de kast weghalen. Of de airco verplaatsen :+
Kast gaat uiteindelijk weg :)
Lamellen ook vastgezet op iets hogere stand ipv 45 graden. Ik doe binnenkort ook de test nog eens met een 1.6 unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
rwijnhov schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:08:
[...]

Stand 5 zou inderdaad heel wenselijk zijn.
Kunnen jullie met die wifi module zien welke stand hij staat?

Zo ja, zou je eens willen testen of hij in 3d auto op fanstand 3 terug kan moduleren van 6 naar 5?
Dus als hij een half uur aanstaat, staat hij dan nog op 6 of op 5?

Ben wel benieuwd nl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-05 21:32
Korte vraag van iets waar ik zo niet uitkom.

Kan onderstaande setup op 1 groep (die aangelegd gaat worden) aangesloten worden?

Woonkamer:
Buiten unit SRC 50 ZSX-WF
Binnen unit SRK 50 ZS-W

Slaapkamers:
Buiten unit SCM 45 ZS-W
Binnen unit SRK 25 ZS-W
Binnen unit SRK 25 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-03 14:29
Wat zijn eigenlijk de nadelen van de mhi airco in auto modus te zetten en niet te kiezen voor specifiek koelen/warmen/fan?

Ik heb nu een weekprogramma gedefinieerd met specifiek verwarmen. Met de huidige buiten temperaturen prima natuurlijk, maar er gaat een punt komen dat echt warmen niet constant meer nodig is. Vandaar dat ik me afvraag of het niet gewoon beter is om gewoon de auto mode te kiezen?

Is overigens nu een week naar tevredenheid onze hoofdverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Spurlie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:20:
Wat zijn eigenlijk de nadelen van de mhi airco in auto modus te zetten en niet te kiezen voor specifiek koelen/warmen/fan?

Ik heb nu een weekprogramma gedefinieerd met specifiek verwarmen. Met de huidige buiten temperaturen prima natuurlijk, maar er gaat een punt komen dat echt warmen niet constant meer nodig is. Vandaar dat ik me afvraag of het niet gewoon beter is om gewoon de auto mode te kiezen?

Als de unit dan een overshoot heeft dan gaat ie direct daarna koelen 8)7 Daarna weer verwarmen en zo blijft dat door gaan.

Niet alleen MHI. Heb dat ook gezien bij ME, Fujitsu, Toshiba, LG en Haier. Meest nutteloze optie èver.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurlie
  • Laatst online: 20-03 14:29
Ah duidelijk. Dus gewoon temp in de gaten houden en waar nodig de juiste modus kiezen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Precies. Het is verder ook nog nutteloos omdat er twee keer per jaar een periode is waarin je de airco in het geheel niet nodig hebt: in het voorjaar en het najaar. Waarom zou je zo’n ding dan aan laten staan op de auto stand :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
xHEMANx schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Kunnen jullie met die wifi module zien welke stand hij staat?

Zo ja, zou je eens willen testen of hij in 3d auto op fanstand 3 terug kan moduleren van 6 naar 5?
Dus als hij een half uur aanstaat, staat hij dan nog op 6 of op 5?

Ben wel benieuwd nl...
Yup zelf al getest. Hij schakeld in stand 3 wel terug, maar niet niet zo ver. Hij blijft dus harder blazen als stand 2.

Dus als je hem met de vrieskou van vanacht iets harder wilt hebben blazen, maar niet oorverdovend, dan is 3d auto op fanstand 3 te proberen. Duurde bij mij wel even voordat hij iets zachter ging blazen. Dus wel even geduld hebben. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Spurlie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:33:
Ah duidelijk. Dus gewoon temp in de gaten houden en waar nodig de juiste modus kiezen! d:)b
Ik denk dat AUTO meer bedoeld is voor bedrijven waar die dingen worden opgehangen, eenmalig een temperatuur wordt ingesteld en verder nooit meer naar wordt omgekeken. Of voor bij oudere mensen thuis waarvoor de werking van een afstandbediening of app te ingewikkeld is.

Voor alle andere situaties is het aan te raden om altijd handmatig de juiste werkingsmodus te kiezen, indien je die mogelijkheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
Ter info:
Verbruik van afgelopen nacht tussen 23:30 en 07:30 (exact 8 uur) met 3D auto al enkele dagen onafgebroken aan wegens 24x7 verwarmen is als volgt:

Keuken:
Setpoint 18
Gemeten temperatuur: 19.4
Verbruik 1.50 kWh
Fanstand 2 van 4
(Circa 190 watt per uur, wat tevens het absoluut minimum verbruik is van de MHI35ZS tijdens verwarmen.)

Boven:
Setpoint 21
Gemeten temperatuur: 19.3
Verbruik 2.75 kWh
Fanstand 3 van 4
(Circa 340 watt per uur)

Woonkamer:
Setpoint 20
Gemeten temperatuur: 20.3
Verbruik 2.5 kWh
Fanstand 2 van 4
(Circa 310 watt per uur)

Totaalverbruik 6.75 kWh (Circa 840 watt per uur om de gehele woning te verwarmen.)

Notitie:
De buitentemperatuur was in de nacht rond het vriespunt.
De "Gemeten temperatuur" is afkomstig van externe hygrometers die aan de andere kant van de kamers staan als waar de binnenunits hangen.

[ Voor 40% gewijzigd door ThaBEN op 25-01-2023 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik had de airco 3,5kW even op powerfull en toen ik de waterkoker (die al een raar geluid maakte de dag ervoor) in het stopcontact deed toen klapte m'n hele huis eruit.

Dus niet de zekering van de groep, maar alles, de aardlekschakelaar stond op 0 in plaats van 1.

Heb ik teveel op 1 groep of was dit gewoon kortsluiting in de waterkoker? Hij stond niet aan, deed hem alleen in het stopcontact (knop op 0).

Overigens draaide de airco daarna (na de schakelaar om te zetten) gewoon weer door zoals ervoor.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 25-01-2023 08:11 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
@JDx aardfout. Wees blij dat je aardlekschakelaar afschakelde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

JDx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:50:
Hij stond niet aan, deed hem alleen in het stopcontact (knop op 0).
Waterkoker kapot, waarschijnlijk komt er water in het element waardoor er een aardfout is.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Oh defrost... wist helemaal niet dat het nog ging vriezen, dacht dat we richting lenteweer gingen, blijkbaar toch nog een dagje -2 zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

_eLMo_ schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:43:
[...]

Waterkoker kapot, waarschijnlijk komt er water in het element waardoor er een aardfout is.
Heb 'm al in de container gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Burger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-06-2023
JDx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:50:
Ik had de airco 3,5kW even op powerfull en toen ik de waterkoker (die al een raar geluid maakte de dag ervoor) in het stopcontact deed toen klapte m'n hele huis eruit.

Dus niet de zekering van de groep, maar alles, de aardlekschakelaar stond op 0 in plaats van 1.

Heb ik teveel op 1 groep of was dit gewoon kortsluiting in de waterkoker? Hij stond niet aan, deed hem alleen in het stopcontact (knop op 0).

Overigens draaide de airco daarna (na de schakelaar om te zetten) gewoon weer door zoals ervoor.
Waterkoker is na verloop van tijd vaker de boosdoener in dit soort situaties heb ik gemerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

H.Burger schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Waterkoker is na verloop van tijd vaker de boosdoener in dit soort situaties heb ik gemerkt!
Ja dat blijkt, ik hoorde een rare toon gisteren en kon het niet plaatsen, uiteindelijk gelocaliseerd, toen voelde ik de waterkoker, die was loeiheet terwijl hij uit stond, stekker eruit. Vanmorgen erin, bam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Speaking of vreemde geluiden, mijn Daikin buitenunit maakt ook een lage brom wanneer hij uit staat ( wel aan de stroom ) Gisteravond had ik de airco uitgedaan, omdat ik wou meten hoever de kamer tempratuur terug zou gaan lopen. Alleen toen hoorde ik dit geluid dus in mijn slaapkamer. Het is dus een soort van lage 'brom'

Zijn er hier meer mensen waarbij de Daikin buitenunit bij de stand 'uit' een soort van brom geluid maakt?

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:56
JDx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Ja dat blijkt, ik hoorde een rare toon gisteren en kon het niet plaatsen, uiteindelijk gelocaliseerd, toen voelde ik de waterkoker, die was loeiheet terwijl hij uit stond, stekker eruit. Vanmorgen erin, bam.
Een toestel dat loeiheet wordt terwijl het uit staat moet je echt niet meer willen gebruiken. Dat is brandgevaarlijk.
Vuilbak en klaar... (en liefst eerst nog de stekker er af knippen)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:29
Spurlie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:20:

Toevallig vandaag een airco laten plaatsen.
Die zei niet doen dan is je compressor hele tijd aan switchen omdat je boven setpoint koelt en dan onder setpoint weer opwarmt (lees slijtage compressor).

Omdat je toch effectief warmteverlies hebt hoe dan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Offens1490 op 25-01-2023 13:44 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Falcon schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Is hiermee ook opgelost dat hij in de hoek hangt van de L en daar een warme luchtpocket ontstaat en dus te warme lucht wordt gemeten? :?
Nee, dat is niet opgelost. Oplossing is de thermostaat gewoon hoger zetten. Dan heb ik geen grotere fluctuaties. Sterker: ik heb nu minder fluctuatie in 3D auto en interne sensor, dan bij "normaal" gebruik en externe sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajxThEnfRfNQig5V2L271PDVw-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/64kAMyrmSowHlU16SBceDite.png?f=fotoalbum_large
Grafiek van 4 dagen, 2 dagen normaal verwarmen met externe sensor, dan 2 dagen verwarmen 3D auto met interne sensor.

met de eigen sensor met 3D Auto kiest die voor 22 graden, maar hij meet vaak zelf ook lager als dat. Het lijkt er voor mij vooral op dat die met 3D auto minder "panisch" reageert. Na een defrost stijgt het naar 800w, niet 1300w kortstondig. De temperatuur mag ook meer zakken of stijgen intern. Dus als die een graad onder of boven zijn target zit? geen probleem hij blijft gewoon doorgaan op dezelfde stand zonder meteen aan te passen om te kijken wat er gebeurd.

Je ziet bij defrosts ook heel duidelijk dat die heftig reageert na een defrost aan de linkerkant. Rechts (3D Auto) zie je dat die na een defrost wel iets verhoogt, maar veel minder hoge pieken en dalen. de 1 is dat die uit staat, heb hem toen nog uitgezet s'nachts. (force of habit)

De beste oplossing voor een unit in de hoek? gewoon harder laten blazen. Verspreiden van de lucht is belangrijker. Miss Waah zet nu de fan harder als ze het koud heeft ipv de temperatuur hoger. O-) en dat lijkt prima te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:21
Op termijn ben ik van plan om een multisplit unit buiten te plaatsen.
Echter, op dit moment heb ik ivm een ander renovatieproject de 'koof' in de trap open liggen. Het moment om alvast kabels te trekken... anders moet ik 2x breken.

Nu heb ik begrepen dat de kW's niet direct het opgenomen vermogen betreft, maar dat hier de efficiency van een lucht/lucht warmtepomp al in wordt meegerekend. Kortom: een 5kW airco zal nooit 5000W trekken.

Klopt dit?

Concreter: stel dat ik een 5kW buitenunit zou plaatsen, heb ik dan voldoende aan een enkele fase? Als in, 1x 16A, 3 aders? Binnen de 25 meter kom je dan op 1.5mm2 per ader, dan trek ik er wel 2.5mm2 door voor de zekerheid.
Of zit je dan met piekvraag die de 16A overstijgt?

In de TS staat:
Een 3.5 kW Mitsubishi Heavy lijkt bijvoorbeeld ongeveer 1.5-2 kW aan stroom op te nemen tijdens de start. Aangezien er 16*240V=3840W maximaal op een groep mag past dit dus prima.
Als ik dat doorreken naar 5kW kom ik worstcase op een piekbelasting uit van meer dan 16A uit; dus dan moet ik op 20A afzekeren, want uiteindelijk zijn de units zelf vaak toch enkelfasig? Of kijk ik dan ergens overheen?

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 25-01-2023 14:47 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:33
Richh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:40:
Echter, op dit moment heb ik ivm een ander renovatieproject de 'koof' in de trap open liggen. Het moment om alvast kabels te trekken... anders moet ik 2x breken.

Nu heb ik begrepen dat de kW's niet direct het opgenomen vermogen betreft, maar dat hier de efficiency van een lucht/lucht warmtepomp al in wordt meegerekend. Kortom: een 5kW airco zal nooit 5000W trekken.

Klopt dit?

Concreter: stel dat ik een 5kW buitenunit zou plaatsen, heb ik dan voldoende aan een enkele fase? Als in, 1x 16A, 3 aders? Binnen de 25 meter kom je dan op 1.5mm2 per ader, dan trek ik er wel 2.5mm2 door voor de zekerheid.

In de TS staat:

[...]

Als ik dat doorreken naar 5kW kom ik worstcase op een piekbelasting uit van meer dan 16A uit; dus dan moet ik op 20A afzekeren, want uiteindelijk zijn de units zelf vaak toch enkelfasig? Of kijk ik dan ergens overheen?
Een MHI SCM50 mag je aan een 16A groep hangen volgens de specs. In de praktijk is vermogen beperkt tot ~2 kW, nominaal 1.16kW maar soms komen ze daar boven.

Ik heb een LG MU3R19 (5.3 kW koelen) op een 16A groep dat gedeeld wordt met de slaapkamer / hal boven, en deze kan 3000W trekken (~12.5A).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04:49
Richh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:40:

Klopt dit?

In de TS staat:

[...]

Ik heb hier (in België) een 6.8 KW (3MXM68A - Max 11kW aan toestellen) op een 20A kring hangen, afgetapt van een stopcontact. Loopt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 11:31
Is de SCOP van een airco nou beter bij lagere temperaturen? Of lagere uitblaassnelheid? Of is het afhankelijk van iets dat internet ingesteld? Maw, kan ik beter op een lagere stand verwarmen gedurende een langere periode dan een kortere tijd op maximaal te zetten? En zo ja hoeveel scheelt dat ongeveer?

Ik heb ook nog luchtverwarming op gas (direct gestookt, zonder cv ketel). Is het verschil in verbruik (tussen 45 graden of 80 graden bijv.) bij dit soort systemen kleiner of groter dan bij een lucht/lucht warmtepomp?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whtniels
  • Laatst online: 07-04 19:38
Morgen is het zover dat Alklima langs eindelijk langs komt. Het naar mijn inzien niet goed functioneren van de airco's loopt al vanaf installatie (september), maar is toen amper gebruikt (dus niet opgevallen), ben echt pas in november gaan meten.

Meer informatie in mijn postgeschiedenis (ik post alleen in dit topic).

mitsubishi mxz 3f68vf
msz-ap50 op +/-38m2 (+/-100-110m3)
msz-ap35 op overloop boven, 3 aangrenzende kamers en een trap richting zolder.

bouwjaar 1975, redelijke isolatie, tussenwoning (totaal 109m2), nieuw hr++ glas en kozijnen 2019. Gas verbruik inc warmwater/koken was 900-950m3.

Stook alleen beneden op dit moment op 19c 24/7, (wens is 16c boven, maar stroomverbruik is te veel).

Meet pas vanaf 27 november met een shelly em op de airco groep ivm zeer hoog verbruik bij energieleverancier.

November 530kwh +/- (melcloud), dit was niet 24/7 maar meestal na thuis arriveren van werk (15 of 17u) tot aan slapen.

Vanaf 2 december ben ik 24/7 gaan draaien (op advies installateur), met alleen de 5kw binnenunit aan. Boven is dus onverwarmd.
December 800kwh
Januari tot nu toe - 577kwh

Naar mijn idee is dit erg veel voor de ruimte die hij moet verwarmen.

Hij moduleerd ook niet terug. Het is altijd vol aan (de buitenunit), en binnenunit blaast met auto fanstand modus op fanstand 1. Dan slaat de airco uit en is het net of een auto stationair in de tuin staat te draaien (of geen geluid).Het is de hele dag door op en af toeren van de buitenunit. Erg slechte cop waardes naar mijn idee (1.5-2) (gemeten, IR thermometer via hvac).

Het verbruik bij 13 graad buiten is +/- 550 watt per uur zoals begin januari, maar zelfs dan gaat de buitenunit vol aan, en dan slaat hij af, maar voor een langere tijd dan bij kouder weer. Erg vervelend en ook erg aanwezig het op en af toeren.

Het opgenomen vermogen als de buitenunit aanslaat met 1 binnenunit schommelt altijd rond de 1.3-2.5kw.
Als ik de bovenunit erbij aanzet dan word het helemaal gekkenwerk met uitschieters naar 4+kw en gewoon erg veel geluid van de buitenunit.

Alleen 5kw unit, maakte raar geluid buiten dus ging kijken in shelly app, ging beneden kijken en hij stond rustig te blazen fanstand 1 (auto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnTc-9hkKhCpDLrypSoopuGoyuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAVqfhqlerB75xtsOfxQYsDh.jpg?f=fotoalbum_large

2 binnen units aan, ruimtes zijn op temperatuur (19 beneden, en 16 boven).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Da-gZLT5ZeP-9X-ha9Sr227QYxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDyZDzJhsDImhLeZpbs2CwmV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILlKCb4lAqX1D0TT5KSDZXCIDyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/np0YtAHIH2daWNmIFKkQtDR0.jpg?f=fotoalbum_large
Volgens mitsubishi specs is maximaal opgenomen vermogen 1.9kw, combinatietabel met betreffende binnenunits zegt 2.3.

Dit is met 1 uur testen van de bovenunit erbij aan om 17:00, op 1C hoger dan ruimtetemperatuur (16c), en blijft zo'n hoog vermogen opnemen en slaat tussendoor dus ook af bij bereiken temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFaODfH7cFtS3hbZs8bPF_Mvm-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ao8cpS3o7pkzCzhGYvDeCV1p.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou graag willen dat ik boven erbij aan kan hebben, het is daar nu 14-15c ( na het hele jaar nog niet stoken, op een paar keer testen na), en dat is (mijn vrouw) net te koud. Maar dan ook voor een redelijk verbruik. Ik snap dat mijn stroomverbruik omhoog is gegaan maar dit is te gortig voor wat ik ervoor terugkrijg. Helaas kan ik niet terug naar gas, de cv is weggehaald toendertijd. Nu zit ik met een aan uit airco die enorm stroom vreet.

Heb een monteur in december erbij gehad en die kon niks raars vinden, hij zei wel dat hij niet terugmoduleerde maar daar bleef het toen bij. Er is toen getest met alleen 1 binnenunit aan terwijl de monteur met Alklima aan het bellen was. Ik heb meerdere emails gestuurd en nu eindelijk komen ze langs met Alklima (importeur mitsubishi).

Heeft iemand nog tips wat ik morgen zou kunnen zeggen, mochten ze weer tegen mij zeggen dat het normaal is en ik vervolgens hiermee blijf zitten. De installatie was niet goedkoop en ik zit er echt mee wat ik hier mee aan moet.
Pagina: 1 ... 306 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic