Toon posts:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 307 ... 311 Laatste
Acties:

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
whtniels schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:33:
Morgen is het zover dat Alklima langs eindelijk langs komt. Het naar mijn inzien niet goed functioneren van de airco's loopt al vanaf installatie (september), maar is toen amper gebruikt (dus niet opgevallen), ben echt pas in november gaan meten.

Meer informatie in mijn postgeschiedenis (ik post alleen in dit topic).

mitsubishi mxz 3f68vf
msz-ap50 op +/-38m2 (+/-100-110m3)
msz-ap35 op overloop boven, 3 aangrenzende kamers en een trap richting zolder.

bouwjaar 1975, redelijke isolatie, tussenwoning (totaal 109m2), nieuw hr++ glas en kozijnen 2019. Gas verbruik inc warmwater/koken was 900-950m3.

Stook alleen beneden op dit moment op 19c 24/7, (wens is 16c boven, maar stroomverbruik is te veel).

Meet pas vanaf 27 november met een shelly em op de airco groep ivm zeer hoog verbruik bij energieleverancier.

November 530kwh +/- (melcloud), dit was niet 24/7 maar meestal na thuis arriveren van werk (15 of 17u) tot aan slapen.

Vanaf 2 december ben ik 24/7 gaan draaien (op advies installateur), met alleen de 5kw binnenunit aan. Boven is dus onverwarmd.
December 800kwh
Januari tot nu toe - 577kwh

Naar mijn idee is dit erg veel voor de ruimte die hij moet verwarmen.

Hij moduleerd ook niet terug. Het is altijd vol aan (de buitenunit), en binnenunit blaast met auto fanstand modus op fanstand 1. Dan slaat de airco uit en is het net of een auto stationair in de tuin staat te draaien (of geen geluid).Het is de hele dag door op en af toeren van de buitenunit. Erg slechte cop waardes naar mijn idee (1.5-2) (gemeten, IR thermometer via hvac).

Het verbruik bij 13 graad buiten is +/- 550 watt per uur zoals begin januari, maar zelfs dan gaat de buitenunit vol aan, en dan slaat hij af, maar voor een langere tijd dan bij kouder weer. Erg vervelend en ook erg aanwezig het op en af toeren.

Het opgenomen vermogen als de buitenunit aanslaat met 1 binnenunit schommelt altijd rond de 1.3-2.5kw.
Als ik de bovenunit erbij aanzet dan word het helemaal gekkenwerk met uitschieters naar 4+kw en gewoon erg veel geluid van de buitenunit.

Alleen 5kw unit, maakte raar geluid buiten dus ging kijken in shelly app, ging beneden kijken en hij stond rustig te blazen fanstand 1 (auto).
[Afbeelding]

2 binnen units aan, ruimtes zijn op temperatuur (19 beneden, en 16 boven).
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mitsubishi specs is maximaal opgenomen vermogen 1.9kw, combinatietabel met betreffende binnenunits zegt 2.3.

Dit is met 1 uur testen van de bovenunit erbij aan om 17:00, op 1C hoger dan ruimtetemperatuur (16c), en blijft zo'n hoog vermogen opnemen en slaat tussendoor dus ook af bij bereiken temperatuur.
[Afbeelding]

Ik zou graag willen dat ik boven erbij aan kan hebben, het is daar nu 14-15c ( na het hele jaar nog niet stoken, op een paar keer testen na), en dat is (mijn vrouw) net te koud. Maar dan ook voor een redelijk verbruik. Ik snap dat mijn stroomverbruik omhoog is gegaan maar dit is te gortig voor wat ik ervoor terugkrijg. Helaas kan ik niet terug naar gas, de cv is weggehaald toendertijd. Nu zit ik met een aan uit airco die enorm stroom vreet.

Heb een monteur in december erbij gehad en die kon niks raars vinden, hij zei wel dat hij niet terugmoduleerde maar daar bleef het toen bij. Er is toen getest met alleen 1 binnenunit aan terwijl de monteur met Alklima aan het bellen was. Ik heb meerdere emails gestuurd en nu eindelijk komen ze langs met Alklima (importeur mitsubishi).

Heeft iemand nog tips wat ik morgen zou kunnen zeggen, mochten ze weer tegen mij zeggen dat het normaal is en ik vervolgens hiermee blijf zitten. De installatie was niet goedkoop en ik zit er echt mee wat ik hier mee aan moet.
Een ding is duidelijk dit is niet normaal!! Het lijkt erop alsof de inverter niet werkt of niet aangestuurd word en dus alleen volgas kan en gaat. Laat je niet afschepen met onzinnige oplossingen maar laat ze een structurele oplossing bieden en eventueel een nieuwe buitenunit laten plaatsen als ze er niet uitkomen. Je ziet snel genoeg of ze er kaas van hebben gegeten of alleen de basics checken, zoniet dus een nieuwe buitenunit eisen.

Daikin FTXM35R/RXM35R | 

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:19
Ik meen in dit topic eerder te zijn tegengekomen dat de Daikin Econo en Demand Control (op 70%) tot hetzelfde resultaat zouden moeten leiden bij een single-split. Ik heb vandaag eea getest maar er valt geen peil op te trekken.

Het gaat om een Perfera (FTXM20R / RXM20R 2.0kW) op setpoint 31 (zodat de door de unit gemeten temperatuur geen limiterende factor is), buitentemperatuur -1. Afgifte zou geen probleem moeten zijn, met de deur open gaat het om in totaal zo'n 250m3.

Verbruik in watt
Econo: 360
DC 70%: 230
DC 80%: 270
DC 90%: 320
DC 100%: 1150

Demand Control op 70% en Econo wijken sterk af, maar daarnaast werkt Demand Control verre van linear, iets wat ik wel zou verwachten. Is er hier iemand met dezelfde ervaring of iemand die een verklaring heeft?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 00:00:
De meeste mensen denken bij airco's al snel aan de grote, energieslurpende, luide apparaten uit Amerika. Alleen wat wij hier een airco noemen, noemen ze in Amerika een "mini split".
Wat is het verschil met een Amerikaanse airco?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Nou in de VS hebben ze vaak dit soort units.

En die installaties zie je niet vaak in ons landje. Dit soort units zijn doorgaans verbonden aan grote installaties op zolder zodat het hele huis geventileerd en gekoeld kan worden. Daarbij heb je dus niet zoals wat je hier vaak ziet, een split per ruimte hangen, maar gewoon èèn mega unit op zolder :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:14
[...]

Niet zo veel. Behalve dat er veelal ducted systemen zijn. De buitenunits lijken meer op een compostvat en hebben de ventilator aan de bovenkant die nogal hard blaast.

Maarten

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:57:
Dat is niet zo mini inderdaad. Wat zijn de voordelen / nadelen? Meer (koel)vermogen?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:00
[...]

[Afbeelding]

En die installaties zie je niet vaak in ons landje. Dit soort units zijn doorgaans verbonden aan grote installaties op zolder zodat het hele huis geventileerd en gekoeld kan worden. Daarbij heb je dus niet zoals wat je hier vaak ziet, een split per ruimte hangen, maar gewoon èèn mega unit op zolder :)
Of ook vaak onder de vloer trouwens. Verder is het eigenlijk gewoon een soort kanaalunit.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Servee
  • Niet online
Servee schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Een ding is duidelijk dit is niet normaal!! Het lijkt erop alsof de inverter niet werkt of niet aangestuurd word en dus alleen volgas kan en gaat. Laat je niet afschepen met onzinnige oplossingen maar laat ze een structurele oplossing bieden en eventueel een nieuwe buitenunit laten plaatsen als ze er niet uitkomen. Je ziet snel genoeg of ze er kaas van hebben gegeten of alleen de basics checken, zoniet dus een nieuwe buitenunit eisen.
@whtniels
FYI Ik heb 1052kWh verbruikt voor bijna een heel jaar om 155m3 veelal 24/7 te verwarmen én te koelen. En dit zijn zelfs nog wat hogere cijfers omdat de Daikin app nogal wat aan de hoge kant meet.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 19:50
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:59:
[...]

Dat is niet zo mini inderdaad. Wat zijn de voordelen / nadelen? Meer (koel)vermogen?
Meer vermogen. Ze gebruiken ruim 2-3x ons kWh per huis, gemiddeld boven de 10000 kWh.

Bij ons zie je ze ook bij grote commerciële units, zoals deze: https://www.lg.com/global/business/multi-v-5

Warme lucht uit een soort schoorsteen blazen en lucht rondom aantrekken door een warmtewisselaar is heel efficiënt, maar bij <= 20 kW vermogen zwaar overkill.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Morgen is het zover dat Alklima langs eindelijk langs komt. Het naar mijn inzien niet goed functioneren van de airco's loopt al vanaf installatie (september), maar is toen amper gebruikt (dus niet opgevallen), ben echt pas in november gaan meten.

mitsubishi mxz 3f68vf

bouwjaar 1975, redelijke isolatie, tussenwoning (totaal 109m2), nieuw hr++ glas en kozijnen 2019. Gas verbruik inc warmwater/koken was 900-950m3.

Stook alleen beneden op dit moment op 19c 24/7, (wens is 16c boven, maar stroomverbruik is te veel).

Meet pas vanaf 27 november met een shelly em op de airco groep ivm zeer hoog verbruik bij energieleverancier.

November 530kwh +/- (melcloud), dit was niet 24/7 maar meestal na thuis arriveren van werk (15 of 17u) tot aan slapen.

Vanaf 2 december ben ik 24/7 gaan draaien (op advies installateur), met alleen de 5kw binnenunit aan. Boven is dus onverwarmd.
December 800kwh

Hij moduleerd ook niet terug. Het is altijd vol aan (de buitenunit), en binnenunit blaast met auto fanstand modus op fanstand 1. Dan slaat de airco uit en is het net of een auto stationair in de tuin staat te draaien (of geen geluid).Het is de hele dag door op en af toeren van de buitenunit. Erg slechte cop waardes naar mijn idee (1.5-2) (gemeten, IR thermometer via hvac).

Het verbruik bij 13 graad buiten is +/- 550 watt per uur zoals begin januari, maar zelfs dan gaat de buitenunit vol aan, en dan slaat hij af, maar voor een langere tijd dan bij kouder weer. Erg vervelend en ook erg aanwezig het op en af toeren.

Het opgenomen vermogen als de buitenunit aanslaat met 1 binnenunit schommelt altijd rond de 1.3-2.5kw.
Als ik de bovenunit erbij aanzet dan word het helemaal gekkenwerk met uitschieters naar 4+kw en gewoon erg veel geluid van de buitenunit.

Alleen 5kw unit, maakte raar geluid buiten dus ging kijken in shelly app, ging beneden kijken en hij stond rustig te blazen fanstand 1 (auto).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mitsubishi specs is maximaal opgenomen vermogen 1.9kw, combinatietabel met betreffende binnenunits zegt 2.3.

Dit is met 1 uur testen van de bovenunit erbij aan om 17:00, op 1C hoger dan ruimtetemperatuur (16c), en blijft zo'n hoog vermogen opnemen en slaat tussendoor dus ook af bij bereiken temperatuur.
[Afbeelding]

Ik zou graag willen dat ik boven erbij aan kan hebben, het is daar nu 14-15c ( na het hele jaar nog niet stoken, op een paar keer testen na), en dat is (mijn vrouw) net te koud. Maar dan ook voor een redelijk verbruik. Ik snap dat mijn stroomverbruik omhoog is gegaan maar dit is te gortig voor wat ik ervoor terugkrijg. Helaas kan ik niet terug naar gas, de cv is weggehaald toendertijd. Nu zit ik met een aan uit airco die enorm stroom vreet.

Heb een monteur in december erbij gehad en die kon niks raars vinden, hij zei wel dat hij niet terugmoduleerde maar daar bleef het toen bij. Er is toen getest met alleen 1 binnenunit aan terwijl de monteur met Alklima aan het bellen was. Ik heb meerdere emails gestuurd en nu eindelijk komen ze langs met Alklima (importeur mitsubishi).

Heeft iemand nog tips wat ik morgen zou kunnen zeggen, mochten ze weer tegen mij zeggen dat het normaal is en ik vervolgens hiermee blijf zitten. De installatie was niet goedkoop en ik zit er echt mee wat ik hier mee aan moet.
Mijn advies. Bereken het warmteverlies van je woonkamer hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening bij 3,9 graden = maandgemiddelde december 2022 https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2022/december. Dan kan je uitrekenen wat je ongeveer in december bij een Cop4 bij 24/7 kwijt zou zijn bij normaal verbruik.

Met jouw 800kWh bij een Cop van zeg 4= 32000kWh delen door 31 dagen (december)= 1032kWh per dag gedeeld door 24 = 43 kWh per uur. 8)7 Als je dat weer deelt door de Cop 4 = 10,75 kWh per uur aan echt stroom verbruik hebben en dat is 8)7

Ik heb een woonkamer van 55m2 bij 24/7 stoken gemiddeld 20 graden en de max die ik in december heb gehaald is.....14,4 Kwh en beejte houtstook zou zijn max 18 kwH. Doe dit voor de gein maal 31 dagen zou 500 kWh bij 31 dagen met vorst waarbij er geschaatst werd. Maar gemiddeld verstookte ik in december zo'n 7 kWh (zonder houtstook overigens). Ik zit op in december op 309 kWh.

@Servee Kan jij even bovenstaande uitleg checken zodat ik zeker weet geen weeffout te hebben gemaakt?

We zullen Aklima en die installateur hopelijk de goede kant uit sturen want dit is absurd. :'(

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-02 19:25
ThaBEN schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:05:
Nu ik een aantal dagen 3D auto gebruik met 24x7 verwarmen merk ik dat bij mij de temperatuur in de ruimtes nu gemiddeld 1 graden warmer is bij gelijk setpoint als wanneer ik géén 3D auto gebruik.
Martin7182 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:17:
Ik heb 3D Auto eenmalig getest en het werd inderdaad warmer, maar gebruikte ook meer stroom. Kan ook toeval zijn.
Waah schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:01:
Om 12 uur 3D auto aangezet, lijkt toch een stuk stabieler. De externe sensor uitgezet en de unit het zelf laten regelen inclusief fanspeed. Eigenlijk prima!
Allemaal vrij logisch. Als je op de MHI 3D auto gebruikt dan gaat intern het setpoint 1 graad omhoog en dus inderdaad hoger stroomverbruik en warmer. Dit staat echter niet in de manual.
Schoot bij mij te ver door en dus weer uitgezet.

• MotorBeast
  • Nu online
jobr schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:59:
[...]

[...]

[...]

Allemaal vrij logisch. Als je op de MHI 3D auto gebruikt dan gaat intern het setpoint 1 graad omhoog en dus inderdaad hoger stroomverbruik en warmer. Dit staat echter niet in de manual.
Maar als het daarmee egaler warm wordt in je kamer zet je toch gewoon je setpoint wat lager? Ik gebruik 3D Daikin daarom. Comfort, heel de kamer egaal warm. Dat is al een hele klus hier met 1 unit op 55m2. Kleine kamers zal het weinig doen verwacht ik. Gebruik het ook niet boven op slaapkamers daarom.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2023 19:03]

• Servee
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:24:
[...]

Mijn advies. Bereken het warmteverlies van je woonkamer hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening bij 3,9 graden = maandgemiddelde december 2022 https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2022/december. Dan kan je uitrekenen wat je ongeveer in december bij een Cop4 bij 24/7 kwijt zou zijn bij normaal verbruik.

Met jouw 800kWh bij een Cop van zeg 4= 32000kWh delen door 31 dagen (december)= 1032kWh per dag gedeeld door 24 = 43 kWh per uur. 8)7 Als je dat weer deelt door de Cop 4 = 10,75 kWh per uur aan echt stroom verbruik hebben en dat is 8)7

Ik heb een woonkamer van 55m2 bij 24/7 stoken gemiddeld 20 graden en de max die ik in december heb gehaald is.....14,4 Kwh en beejte houtstook zou zijn max 18 kwH. Doe dit voor de gein maal 31 dagen zou 500 kWh bij 31 dagen met vorst waarbij er geschaatst werd. Maar gemiddeld verstookte ik in december zo'n 7 kWh (zonder houtstook overigens). Ik zit op in december op 309 kWh.

@Servee Kan jij even bovenstaande uitleg checken zodat ik zeker weet geen weeffout te hebben gemaakt?

We zullen Aklima en die installateur hopelijk de goede kant uit sturen want dit is absurd. :'(
Hoe je het ook berekent het blijft bizar en absurd, en zeker indien je als leverancier je klant hier wekenlang mee laat zitten terwijl er dus geen andere verwarming aanwezig is…de afspraak morgen was in mijn geval via mijn advocaat gelopen met op voorhand een vordering van de extra stroomkosten.

• lawe
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-02 14:57
Ik heb sinds zomer vorig jaar een MHI SRK 50 ZS-W 5 kW airco met een ESP8266+MHI-AC-CTRL om hem uit te lezen.

Bevalt allemaal prima boven 0 graden maar wat mij opvalt is dat hij daaronder outdoor fan standaard op 8/8 (dus maximaal) zet. Dit zelfs wanneer ik hem binnen op de laagste fanspeed zet met 18 graden en hij bij slechts 1 graad hogere buitentemperatuur en dezelfde binnentemperatuur het prima redt met een outdoor fanspeed van 3/4.

Er lijkt wel een soort van logica in te zitten dat wanneer buiten temp < 0 dan fanspeed maximaal i.p.v. dat hij bijv iets tussen de 3-8 fanspeed pakt.

Het lijkt mij erg prettig als dat wel zou kunnen omdat ik dan op iets koudere dagen zoals deze minder luidruchtig kan bijverwarmen met de airco.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 10:03
Kent iemand betrouwbare installateurs die hun werk in regio Rotterdam doen?

Ik heb een offerte liggen van iemand die ik sowieso wel vertrouw (een buurman uit de straat), maar hij plaatst alleen maar Toshiba's en ik wil ook kijken voor een Daikin installateur vanwege dat die units een betere SCOP hebben.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Na een hoop lezen ga ik hier een MHI multi scm50zs-w plaatsen voor de beneden verdieping. Dit in combinatie met:
Srk20zs-w voor de bijkeuken, puur voor verwarming.
Eventueel de gang/hal een srk20zs-w ook om de warmte naar de 1e verdieping te laten stijgen. Dit is nog een twijfelpunt.

3.5kw model voor de woonkamer. Echter twijfel ik tussen de srk35zs-w of de srk35zsX-w

Mijn vraag is: welke voordelen heeft de X versie op een multi split? Hier heb ik met mijn zoekskills geen antwoord op kunnen krijgen. Alle unit's zullen aan staan als er verwarmd wordt.

Alle units krijgen een ESP8266+MHI-AC-CTRL.

Later zal er een warmtepomp komen voor sww en verwarmen boven verdieping.

• MotorBeast
  • Nu online
Servee schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Hoe je het ook berekent het blijft bizar en absurd, en zeker indien je als leverancier je klant hier wekenlang mee laat zitten terwijl er dus geen andere verwarming aanwezig is…de afspraak morgen was in mijn geval via mijn advocaat gelopen met op voorhand een vordering van de extra stroomkosten.
Dat is de volgende stap. 800kWh stook ik hier 3 a 3,5 maand mee met forse koude. Drama.

• MotorBeast
  • Nu online
plaspvd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:44:
Na een hoop lezen ga ik hier een MHI multi scm50zs-w plaatsen voor de beneden verdieping. Dit in combinatie met:
Srk20zs-w voor de bijkeuken, puur voor verwarming.
Eventueel de gang/hal een srk20zs-w ook om de warmte naar de 1e verdieping te laten stijgen. Dit is nog een twijfelpunt.

3.5kw model voor de woonkamer. Echter twijfel ik tussen de srk35zs-w of de srk35zsX-w

Mijn vraag is: welke voordelen heeft de X versie op een multi split? Hier heb ik met mijn zoekskills geen antwoord op kunnen krijgen. Alle unit's zullen aan staan als er verwarmd wordt.

Alle units krijgen een ESP8266+MHI-AC-CTRL.

Later zal er een warmtepomp komen voor sww en verwarmen boven verdieping.
Als je toch naar een L/W WP gaat alleen voor verwarmen....geen L/L doen. L/W is comfortabeler.

Mocht je boven willen verwarmen met L/L dan niet beneden in de hal doen maar boven. Koelen gaat je anders niet lukken in de zomer. Koude lucht stijgt niet en koelen in de zomer is .......zaaaaaaaaaalig. ;)

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:58
Waah schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Nee, dat is niet opgelost. Oplossing is de thermostaat gewoon hoger zetten. Dan heb ik geen grotere fluctuaties. Sterker: ik heb nu minder fluctuatie in 3D auto en interne sensor, dan bij "normaal" gebruik en externe sensor.

[Afbeelding]
Grafiek van 4 dagen, 2 dagen normaal verwarmen met externe sensor, dan 2 dagen verwarmen 3D auto met interne sensor.

met de eigen sensor met 3D Auto kiest die voor 22 graden, maar hij meet vaak zelf ook lager als dat. Het lijkt er voor mij vooral op dat die met 3D auto minder "panisch" reageert. Na een defrost stijgt het naar 800w, niet 1300w kortstondig. De temperatuur mag ook meer zakken of stijgen intern. Dus als die een graad onder of boven zijn target zit? geen probleem hij blijft gewoon doorgaan op dezelfde stand zonder meteen aan te passen om te kijken wat er gebeurd.

Je ziet bij defrosts ook heel duidelijk dat die heftig reageert na een defrost aan de linkerkant. Rechts (3D Auto) zie je dat die na een defrost wel iets verhoogt, maar veel minder hoge pieken en dalen. de 1 is dat die uit staat, heb hem toen nog uitgezet s'nachts. (force of habit)

De beste oplossing voor een unit in de hoek? gewoon harder laten blazen. Verspreiden van de lucht is belangrijker. Miss Waah zet nu de fan harder als ze het koud heeft ipv de temperatuur hoger. O-) en dat lijkt prima te werken.
3d auto en een externe sensor samen al geprobeerd??

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:51
Is het zo dat de binnenunit niet lager mag hangen dan de retourleiding naar buiten? Dan wordt het op een kamer voor mij een moeilijk verhaal.

EDIT: Bedoel de condensafvoer

[Voor 10% gewijzigd door Stark op 25-01-2023 19:59]

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
MotorBeast schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:50:
[...]

Als je toch naar een L/W WP gaat alleen voor verwarmen....geen L/L doen. L/W is comfortabeler.

Mocht je boven willen verwarmen met L/L dan niet beneden in de hal doen maar boven. Koelen gaat je anders niet lukken in de zomer. Koude lucht stijgt niet en koelen in de zomer is .......zaaaaaaaaaalig. ;)
Op zolder is er een lg s12et airco aanwezig. 1e verdieping heeft screens geautomatiseerd. Dat blijft koel genoeg. Echter een draak van een airco, maar die zit er nu al en zal tzt vervangen worden door een mhi

Helaas geen mogelijkheid voor vloerverwarming op de benedenverdieping door een nehobo vloer en opbouw vv zie ik niet zitten door deuren en een travertin vloer waar we gehecht aan zijn.

Wordt ook verwarmd door Jaga met dbe, dus zal kwa comfort zelfde zijn als een mhi airco.

Vraag ik mij alleen af wat het verschil is van een zsX model op een multi tegenover een ze variant.
Stark schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:57:
Is het zo dat de binnenunit niet lager mag hangen dan de retourleiding naar buiten? Dan wordt het op een kamer voor mij een moeilijk verhaal.

EDIT: Bedoel de condensafvoer
Nee dat maakt niet uit, alleen moet je gebruik maken van een pomp, echter dit maakt hoe dan ook geluid.
Of je kan een andere route vinden voor de condensleiding. Dit hoeft niet per se mee met koelleiding pakket naar buiten.

[Voor 30% gewijzigd door plaspvd op 25-01-2023 20:04]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:28
[...]

[...]

[...]

Bij mij had ik de temperatuur een graad hoger gezet met 3D auto en de woonkamer was een graad kouder. Dus dat lijkt niet helemaal zo te zijn.

Dat gezegd hebbende: intern VS externe sensor. Eens kijken wat die doet komende dagen met 3D en een externe sensor.
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:53:
[...]

3d auto en een externe sensor samen al geprobeerd??
Dat staat op de planning :+

• xHEMANx
[...]

[...]

[...]

¡!!!!!!!!!!!!😮😮😮😮😮😮 Serieus????

Dan is het gelijk de slechtste stand ooit. Hoe weet je dat?

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

• Waah
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:02:
[...]

¡!!!!!!!!!!!!😮😮😮😮😮😮 Serieus????

Dan is het gelijk de slechtste stand ooit. Hoe weet je dat?
In de mhi-ac-ctrl app zie ik dat niet terug trouwens. Ook het feit dat de woonkamer kouder is met 3D auto lijkt me dat niet echt te bevestigen.

Meer verbruik heb ik nog niet gezien. Maar zal eerst eens kijken wat die gebruikt met externe sensor.

• MotorBeast
  • Nu online
plaspvd schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Op zolder is er een lg s12et airco aanwezig. 1e verdieping heeft screens geautomatiseerd. Dat blijft koel genoeg. Echter een draak van een airco, maar die zit er nu al en zal tzt vervangen worden door een mhi

Helaas geen mogelijkheid voor vloerverwarming op de benedenverdieping door een nehobo vloer en opbouw vv zie ik niet zitten door deuren en een travertin vloer waar we gehecht aan zijn.

Wordt ook verwarmd door Jaga met dbe, dus zal kwa comfort zelfde zijn als een mhi airco.

Vraag ik mij alleen af wat het verschil is van een zsX model op een multi tegenover een ze variant.
Jaga met Dbe is juist top voor L/W. Vloerverwarming is niet noodzakelijk. Gaat om lage aanvoer. Ik kan hier L/W doen met gewoon radiatoren. Mijn ervaring is bij echte koude met radiatoren comfortabeler is met aanvoer 20/30/40 graden dan met L/L. Andere warmte en .......stil. Ik stook met vorst niet meer met L/L.

Maar ieder zijn ding maar L/L heeft zijn tekortkomingen vind ik.

• jobr
Waah schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:02:
Bij mij had ik de temperatuur een graad hoger gezet met 3D auto en de woonkamer was een graad kouder. Dus dat lijkt niet helemaal zo te zijn.
Setpoint gaat echt 1 graad hoger. Kun je zien als je een mhi-ac-ctrl module hebt.
Ik heb overigens wel een SRK 35ZS. Dus als je een ZSX hebt zou het misschien anders kunnen zijn.
En ik heb de bekende 2 graden offset uit staan.

[Voor 6% gewijzigd door jobr op 25-01-2023 20:12]

• xHEMANx
Waah schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:04:
[...]

In de mhi-ac-ctrl app zie ik dat niet terug trouwens. Ook het feit dat de woonkamer kouder is met 3D auto lijkt me dat niet echt te bevestigen.

Meer verbruik heb ik nog niet gezien. Maar zal eerst eens kijken wat die gebruikt met externe sensor.
Meer verbruik komt denk ik alleen in de eerste paar minuten voor, omdat hij dan wat heen en weer gaat en de warme lucht verdeeld, waardoor het bij de binnenunit wat kouder wordt. De bubbel wordt verbroken zegmaar. Daarna gebruikt hii volgens mij normaal.

Als het nergens in de technische manual staat, ben ik wel benieuwd hoe @jobr hierbij komt?

• jobr
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:07:
Als het nergens in de technische manual staat, ben ik wel benieuwd hoe @jobr hierbij komt?
Zie boven je post.

• xHEMANx
jobr schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Setpoint gaat echt 1 graad hoger. Kun je zien als je een mhi-ac-ctrl module hebt.
Ik heb overigens wel een SRK 35ZS. Dus als je een ZSX hebt zou het anders kunnen zijn.
Bij mij wordt het idd wel een graad warmer. (Met max fan vs max fan zonder 3d auto) Maar ik dacht dat het kwam can de warmte verdeling. 😭😭😡😡

Ik ga het gelijk testen of het verbuik hetzelfde blijft met setpoint 1 lager zonder de 3d auto.

Ik voel me echt genaaid door MHI als het waar is.

Edit: correctie. Normale stand en setpoint 1 hoger. 😊

[Voor 22% gewijzigd door xHEMANx op 25-01-2023 20:13]

• MotorBeast
  • Nu online
Sebazzz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:38:
Kent iemand betrouwbare installateurs die hun werk in regio Rotterdam doen?

Ik heb een offerte liggen van iemand die ik sowieso wel vertrouw (een buurman uit de straat), maar hij plaatst alleen maar Toshiba's en ik wil ook kijken voor een Daikin installateur vanwege dat die units een betere SCOP hebben.
Dan betaal je die buurman toch om te installeren en bestel je de units bij Climasense. Climasense komt denk ik anders ook wel in R'dam installeren mocht dat nodig zijn. Als ze tijd hebben.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Die zijn daar nu heel snel aan het verdwijnen, daar gaan ze nu ook dezelfde units gebruiken als wij hier. Die hebben na hout de laagste heating cost.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Waah
jobr schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Ik heb overigens wel een SRK 35ZS. Dus als je een ZSX hebt zou het misschien anders kunnen zijn.
En ik heb de bekende 2 graden offset uit staan.
Net even getest en jawel, hij zet hem inderdaad een graad hoger. Eens kijken of dat blijvend is of dat het tijdelijk is. 8)7

• xHEMANx
Waah schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Net even getest en jawel, hij zet hem inderdaad een graad hoger. Eens kijken of dat blijvend is of dat het tijdelijk is. 8)7
En wij maar denken dat ze een hele bijzondere stand hebben bedacht bij MHI die alles egaal warm krijgt.

Ik heb verdorie alle standen handmatig getest en mn beste stand werd gewoon dik verslagen door de 3d auto. Hebben die schurken er gewoon een setpoint bij op gedaan. Ik vond het al zon foute fixed uitblaas stand. Die werkte bij de handmatige instellingen vet slecht! 😡

• Waah
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:19:
[...]

En wij maar denken dat ze een hele bijzondere stand hebben bedacht bij MHI die alles egaal warm krijgt.

Ik heb verdorie alle standen handmatig getest en mn beste stand werd gewoon dik verslagen door de 3d auto. Hebben die schurken er gewoon een setpoint bij op gedaan. Ik vond het al zon foute fixed uitblaas stand. Die werkte bij de handmatige instellingen vet slecht! 😡
Dat word dus testen met 3D auto en 1 graad lager :+

• Vogels60
  • Laatst online: 03-02 12:00
Even een check tussendoor:

MHI SRK35ZS-W

Voorheen als ik een defrost had hoorde ik niks dan zag ik alleen het lampje knipperen, de lamellen bijna dicht en als ik m'n hand tussen de lamellen stak was het flink koud natuurlijk.
Nu lijkt het voortaan gepaard te gaan met een soort purge/pssss geluid en een paar seconden een beetje geborrel, dan gaat het lampje knipperen, lammellen bijna dicht maar niet meer zo koud binnen in de unit.
De defrost lijkt ook langer te duren... met de nadruk op lijkt.

Moet ik me zorgen maken of zijn er verschillende defrost cycli?

• Waah
@Vogels60 welk merk/type?

Ik ken alleen de "psssshh" variant :+ al steek ik mijn hand er nooit in O-)

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:50
Nou vandaag mhi 3.5 kw geinstaleerd.
Top bedrijf meedenkende monteurs. Mocht iemand adres willen mhi Daikin Toshiba om.(regio Eindhoven naar Limburg toe.) Eerlijke prijzen dus niet met kladblok geschreven pm me maar.

Unit zou eerst midden in de woonkamer komen maar garage is lager dan de woonkamer en zou de unit te laag in komen.

Nu heb ik alleen WAF probleem radiator op de badkamer wordt niet warm(lees cv springt niet aan thermostaat in woonkamer)

Iemand daar een oplossing voor? Of is een klein kacheltje enige optie voor ik de badkamer aanpak in juli.

AnimeAdicted

• xHEMANx
Waah schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Dat word dus testen met 3D auto en 1 graad lager :+
Of normaal en 1 graad hoger. Ik had hem op auto fan staan en volgens mij was hij met stand 3 aan het blazen, dus eerst even op 3d auto fan 2 staan nu. Kijken wat de temp en verbruik wordt over 20 min.. en dan naar normaal fan 2 setpoint 1 hoger. We zullen zien ...

• Vogels60
  • Laatst online: 03-02 12:00
@Waah

Sorry, helemaal vergeten dat niemand een glazen bol heeft :+

MHI SRK35ZS-W

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:59
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:19:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden toen ik het uittestte. Niet voor niets mijn vraag of er al naar het verbruik was gekeken. Egaal warm door hoger op te stoken, ja dat kan ook :+

• xHEMANx
Martin7182 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden toen ik het uittestte. Niet voor niets mijn vraag of er al naar het verbruik was gekeken. Egaal warm door hoger op te stoken, ja dat kan ook :+
MHI heeft vast een dealtje met de energie leveranciers.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:59
[...]

Nee dat maakt niet uit, alleen moet je gebruik maken van een pomp, echter dit maakt hoe dan ook geluid.
Of je kan een andere route vinden voor de condensleiding. Dit hoeft niet per se mee met koelleiding pakket naar buiten.
Een pomp zou ik altijd proberen te vermijden. Gaat vroeg of laat lekken of stuk.

• MotorBeast
  • Nu online
Offens1490 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:27:
Top bedrijf meedenkende monteurs. Mocht iemand adres willen mhi Daikin Toshiba om.(regio Eindhoven naar Limburg toe.) Eerlijke prijzen dus niet met kladblok geschreven om me maar.

Unit zou eerst midden in de woonkamer komen maar garage is lager dan de woonkamer en zou de unit te laag in komen.

Nu heb ik alleen WAF probleem radiator op de badkamer wordt niet warm(lees cv springt niet aan thermostaat in woonkamer)

Iemand daar een oplossing voor? Of is een klein kacheltje enige optie voor ik de badkamer aanpak in juli.
Gewoon een 2000 Watt kacheltje plaatsen. Of eraan wennen. Wij hebben echt nooit daar meer verwarming aan. Zalig na een hete douche of bad. Echt waar. Het is geen gierigheid hier.

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:50
[...]

Hoe kom je daar zo ineens op? Je hebt zeker de nieuwste video van Matthias op Youtube bekeken (link) ;), waarin hij thuis allerlei metingen uitvoert over luchtvochtigheid, temperatuur, COP enz. Erg leuk en leerzaam filmpje voor iedereen die dit topic volgt.
Mooiste tip vond ik aan het begin, waarin hij in de winter een defrost 'forceert' door de airco op koelen te zetten. De buitenunit ontdooide toen zo snel, alsof er een kraan openstond.

• MotorBeast
  • Nu online
Martin7182 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Nee hoor. Dan wordt het lokaal warmer. Niet egaal. Lucht zo divers en zo hard mogelijk verplaatsen in een grote ruimte geeft egale warmte.

[Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2023 20:46]

• xHEMANx
Ok hij loopt stabiel. Temp zakt niet meer. De test begint:

3Dauto fan2 setpoint 21 (dus 22) = 18.9c 470w

Nu dit aan het testen:

Handmatig fan2 setpoint 22 = {over 15 min}

• Waah
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Hoe kom je daar zo ineens op? Je hebt zeker de nieuwste video van Matthias op Youtube bekeken (link) ;), waarin hij thuis allerlei metingen uitvoert over luchtvochtigheid, temperatuur, COP enz. Erg leuk en leerzaam filmpje voor iedereen die dit topic volgt.
Mooiste tip vond ik aan het begin, waarin hij in de winter een defrost 'forceert' door de airco op koelen te zetten. De buitenunit ontdooide toen zo snel, alsof er een kraan openstond.
Dat is met een defrost toch ook zo? :+ Hier wel tenminste. Als die in defrost gaat is het net alsof je de kraan half open hebt staan. :Y)

Zal het filmpje wel even bekijken! d:)b

• JiMiHeNdRiX
Waah schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:42:
[...]

Dat is met een defrost toch ook zo? :+ Hier wel tenminste. Als die in defrost gaat is het net alsof je de kraan half open hebt staan. :Y)

Zal het filmpje wel even bekijken! d:)b
Gewone defrosts hebben bij mij niet kunnen voorkomen dat er een dik plak ijs onderin de buitenunit kon ophopen. Ze duren te kort, denk ik dan. Als ik de airco op koelen zet dan kan ik zelf bepalen hoe lang hij blijft defrosten. Lijkt mij. Moet ik alleen binnen wel even een tijdje de winterjas aantrekken.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Hoe kom je daar zo ineens op?
Ik begon de TS te lezen en het was de eerste vraag die in me op kwam. Geen filmpje gekeken..

[Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-01-2023 20:48]

• JiMiHeNdRiX
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Ik begon de TS te lezen en het was de eerste vraag die in me op kwam. Geen filmpje gekeken..
Dat kan natuurlijk ook. Toeval, het bestaat toch :)

• MotorBeast
  • Nu online
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Gewone defrosts hebben bij mij niet kunnen voorkomen dat er een dik plak ijs onderin de buitenunit kon ophopen. Ze duren te kort, denk ik dan. Als ik de airco op koelen zet dan kan ik zelf bepalen hoe lang hij blijft defrosten. Lijkt mij. Moet ik alleen binnen wel even een tijdje de winterjas aantrekken.
Hier tot 20.00 uur 7 defrosts en met Daikin helemaal nul problemen. De water spoelt er gewoon uit. Ook bij grote vorst nog nooit problemen gehad.

Op koelen om te defrost probleem op te lossen? 8)7 Ja top bij -5 of zo. :'(

• Servee
  • Niet online

Draadloze thermostaat? Heb ik ook boven neergezet, al staat die daar eigenlijk nu voor de sier en zolang het geen -15 word gebruik ik m niet maar zou een oplossing kunnen zijn. Of anders idd een los kacheltje met evt timer.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier paar dagen 3D met Daikin geprobeerd maar het leverde geen verschil in verbruik of comfort tov vaste stand maar wel irritant geluid dus heb het weer op vaste stand staan.

Zoals gewoonlijk ligt het aan je situatie ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Waah
[...]

Heb je dat nu dan ook? Of alleen met echte vorst?

Want dan zal ik eens kijken of ik dat dan ook heb O-)

• JiMiHeNdRiX
Waah schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:57:
[...]

Heb je dat nu dan ook? Of alleen met echte vorst?

Want dan zal ik eens kijken of ik dat dan ook heb O-)
Nee, alleen op 15/16/17 december jl. Dat waren laatste vorstdagen van vorig jaar. Toen heb ik met een haarföhn gezeten om het ijs weg te halen. Alternatief is een warmtelint zoals meerderen hier hebben. Nieuw (voor mij) alternatief is koelen :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Dat kan natuurlijk ook. Toeval, het bestaat toch :)
De COP die ie berekent lijkt niet echt denderend.. dacht dat het 3+ of zelfs 4+ zou zijn?

• JiMiHeNdRiX
MotorBeast schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:50:
[...]

Hier tot 20.00 uur 7 defrosts en met Daikin helemaal nul problemen. De water spoelt er gewoon uit. Ook bij grote vorst nog nooit problemen gehad.

Definieer problemen? Mijn airco deed het prima, ik doel alleen op de stevige akoestische resonantie als er een blok ijs in je buitenunit zit. Hij maakt dan veel meer herrie. Dat wil ik volgende vorst voorkomen.

• Servee
  • Niet online
[...]

Dat ijs in de hoeken hou je ook met koelen, daarnaast stook je daarna 2x zo hard waardoor je unit mogelijk bijna zichtbaar weer dichtvriest, gevolg defrost en ophoping van ijs en ben je dus terug bij af. Als je resonantie wilt voorkomen is 1x per dag met een gieter warm water onder in de unit gieten en het proces het proces laten is denk ik de beste optie en voldoende.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:50:
[...]

De water _O-

Hier ook nog geen last gehad van ijs in de buitenunit zelf, MHI. Met mijn vorige TCL had ik dit wel, maarja, rommel :P

[Voor 33% gewijzigd door BlazeMuis op 25-01-2023 21:06]

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• JiMiHeNdRiX
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:02:
[...]

De COP die ie berekent lijkt niet echt denderend.. dacht dat het 3+ of zelfs 4+ zou zijn?
Dat weet ik niet, ik vond het vooral opvallend dat hij bij -2,2C een slechtere COP (1,3) had dan bij -5,5C (2,2) in plaats van andersom. Maar dat werd veroorzaakt door de hogere luchtvochtigheid toen het -2,2C was. Mooi om te zien hoe hij dat aantoont.

[Voor 4% gewijzigd door JiMiHeNdRiX op 25-01-2023 21:12]

• reiver
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-02 10:14
Het is om 21:00 precies -1 graden buiten en de unit gebruikt nu 1,615KWh.

Gebruik van 07:30 tot 21:00 is 16,9 KWh

Binnen is het 19,5 graden!!

Gree Amber 3.2 KW (y)

[Voor 27% gewijzigd door reiver op 25-01-2023 21:17]

• xHEMANx
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:41:
Ok hij loopt stabiel. Temp zakt niet meer. De test begint:

3Dauto fan2 setpoint 21 (dus 22) = 18.9c 470w

Nu dit aan het testen:

Handmatig fan2 setpoint 22 = {over 15 min}
18.6c. De wattage schommelt tussen de 450 en de 570, zal wel komen omdat de luchtstroom doorbroken is ofzo?

3d auto krijgt het met een setpoint minder (dus eigenlijke gelijke setpoint) 0.3c graad warmer en met minder verbruik.

Nu even terug op 3d auto fan 2, kijken of hij de temp ook weer 0,2c graad omhoog kan krijgen met minder wattage of dat het inmiddels buiten gewoon een graad is afgekoeld en het dus geen bal uitmaakt of je 3d auto gebruikt of niet. 😅

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-02 13:12
Top bedrijf meedenkende monteurs. Mocht iemand adres willen mhi Daikin Toshiba om.(regio Eindhoven naar Limburg toe.) Eerlijke prijzen dus niet met kladblok geschreven pm me maar.

Ik heb een elektrisch element in de radiator gedraaid en deze op een schema (homewizard schakelaar er tussen) laten stoken. Heb de versie zonder thermostaat. Werkt voldoende om de handdoeken warm te krijgen, maar stook niet om de ruimte echt te verwarmen.

https://plieger.nl/Produc...t-m-thermostaat/p/1027179

Handtekening

• Waah
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:15:
[...]

18.6c. De wattage schommelt tussen de 450 en de 570, zal wel komen omdat de luchtstroom doorbroken is ofzo?

3d auto krijgt het met een setpoint minder (dus eigenlijke gelijke setpoint) 0.3c graad warmer en met minder verbruik.

Nu even terug op 3d auto fan 2, kijken of hij de temp ook weer 0,2c graad omhoog kan krijgen met minder wattage of dat het inmiddels buiten gewoon een graad is afgekoeld en het dus geen bal uitmaakt of je 3d auto gebruikt of niet. 😅
Beide een kwartier draaien vlak na elkaar is ook geen goede test :+

Gelijke omstandigheden, voor langere tijd zegt veel meer. Dat is lastig dus daarom test ik langer en gebruik ik graaddagen om het enigzins gelijk te krijgen. O-)

• xHEMANx
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Nah. Blijft zelfde temp. 3d auto is dus niets bijzonders. Miss warmt het wat sneller op doordat hij wat heen en weer gaat in het begin, maar anders dan dat is het gewoon een fixed stand.

Wat me trouwens wel opvalt is dat het verbruik iets achteruit gaat als je de flappen "wide" zet, ipv recht voor uit of allebij één kant op. Alsof die zn warmte beter kwijt kan. Iemand anders dezelfde ervaring? Of gewoon toeval?

• xHEMANx
Waah schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:22:
[...]

Beide een kwartier draaien vlak na elkaar is ook geen goede test :+

Gelijke omstandigheden, voor langere tijd zegt veel meer. Dat is lastig dus daarom test ik langer en gebruik ik graaddagen om het enigzins gelijk te krijgen. O-)
Ik heb geen geduld. 😅 (En een defrost gooide roet in het eten)

Ik wacht jouw tests af. Ben trouwens nog wel benieuwd naar wat jij zei, of de setpoint na een tijdje weer verlaagd wordt of niet? (Ik denk het niet, maar je weet maar nooit....)

[Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 25-01-2023 21:46]

• H.Burger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-02 13:37
MotorBeast schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:24:
[...]

800kWh bij een Cop van 4 is toch 3200kWh, of ben ik nu gek? Ben namelijk beginner hier en ben me voornamelijk aan het inlezen!

En wanneer je dat vermenigvuldigen en daarna weer delen door (Cop) 4 achterwege laat kom je op hetzelfde getal uit.

• Waah
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Ik wacht jouw tests af. Ben trouwens nog wel benieuwd naar wat jij zei, of de setpoint na een tijdje weer verlaagd wordt of niet? (Ik denk het niet, maar je weet maar nooit....)
Nee lijkt hem gewoon een graad warmer te zetten. Tja zo kan ik het ook MHI :+

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:04
H.Burger schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:50:
[...]

800kWh bij een Cop van 4 is toch 3200kWh, of ben ik nu gek? Ben namelijk beginner hier en ben me voornamelijk aan het inlezen!

En wanneer je dat vermenigvuldigen en daarna weer delen door (Cop) 4 achterwege laat kom je op hetzelfde getal uit.
Je bent niet gek 🙂 (denk ik)
800 kwh delen door 31 dagen is 25 kw per dag ongeveer. Bij die erge vorst had ik ook dergelijke cijfers maar enkel glas etc. Het ziet er naar uit dat januari liever zal zijn.

Daar ben ik wel naar geïnteresseerd straks wat is de verhouding in verbruik tussen december en januari.

Ik zat zelf met 2 buitenunits en 7 binnenunits in totaal 720 kwh in december. Intussen hebben we nieuwe ramen en een geïsoleerd dak. In januari ga ik heel wat minder verbruik hebben maar moet nog wat uitzoeken welk deel van de vermindering aan mijn verbetering ligt en welk aan het "zachtere" weer. Vond januari over het algemeen ook kouder dan anders. Weet niet of het effectief ook zo is?

• MotorBeast
  • Nu online
BlazeMuis schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:05:
[...]

De water _O-

Hier ook nog geen last gehad van ijs in de buitenunit zelf, MHI. Met mijn vorige TCL had ik dit wel, maarja, rommel :P
Dat krijg je als je hier aan het posten bent en tegelijk twee Dm's aan het beantwoorden bent om mensen te helpen. Het is maar wat jij belangrijk vindt om hier bij te dragen. ;)

• MotorBeast
  • Nu online
H.Burger schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:50:
[...]

Eens. Ik vroeg ook om correctie in fouten. Was met veel zaken tegelijk bezig. Via D/M geregeld. Hoop dat diegene morgen door Aklima geholpen wordt. Dat was voor mij het uitgangspunt.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:57:
[...]

Dat krijg je als je hier aan het posten bent en tegelijk twee Dm's aan het beantwoorden bent om mensen te helpen. Het is maar wat jij belangrijk vindt om hier bij te dragen. ;)
Off-topic:
Het was niet beledigend o.i.d. bedoeld. Meer dat ik moest denken aan dat filmpje van een hele tijd geleden :P

Het miezert hier een beetje, het verbruik is met ~150w toegenomen.

Vandaag is ook het meeste verbruikt van deze maand, zit nu op 15.6 kWh. Staat op 23 graden en werkelijke temperatuur zit tussen de 20.5 en 20.8 graden. Verwarm hier 24/7. Alleen de woonkamer, de slaapkamer zit op 4.3kWh, 18 graden, werkelijke temperatuur weet ik niet, moet de batterij van de sensor nog vervangen.

Schuur: 4580Wp Noord & Zuid | Keuken: 1185Wp Zuid | Beneden: MHI 3.5kW - Boven: MHI - 2x 2kW op 4kW Multisplit

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 10:03
MotorBeast schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Dan betaal je die buurman toch om te installeren en bestel je de units bij Climasense.
Nah, hij installeert ook alleen maar Toshiba.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-01 04:35
Ik zit persoonlijk nu in een nieuwbouwwoning van eind 2022, A+ met een Lucht/water warmtepomp, met lucht recirculatie door de woning, een kleine woning overigens maar dik geïsoleerd met HR++ ramen of hoe dat precies heet. (Alsof je 2x dubbelglas hebt in een raam?)

Het huis is nu nog leeg, maar ik heb alleen de vloerverwarming aan op 20 a 21c. (Ook vanwege restant bouwvocht)
Daarbij begrijp ik dat je normaliter niet echt wat doet aan de temperatuur van een vloerverwarming, dat zou juist duurder kunnen zijn?

Maar ik zie een dagelijks verbruik, dus eigenlijk in een lege woning, van 20 kWh per dag.
Soms iets hoger, soms iets lager.

Dat lijkt mij ontzettend hoog of veel? Wintermaand of niet zeg maar.

[Voor 8% gewijzigd door Bozebeer38 op 26-01-2023 04:50]

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:00
Bozebeer38 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 04:46:
Ik zit persoonlijk nu in een nieuwbouwwoning van eind 2022, A+ met een Lucht/water warmtepomp, met lucht recirculatie door de woning, een kleine woning overigens maar dik geïsoleerd met HR++ ramen of hoe dat precies heet. (Alsof je 2x dubbelglas hebt in een raam?)

Het huis is nu nog leeg, maar ik heb alleen de vloerverwarming aan op 20 a 21c. (Ook vanwege restant bouwvocht)
Daarbij begrijp ik dat je normaliter niet echt wat doet aan de temperatuur van een vloerverwarming, dat zou juist duurder kunnen zijn?

Maar ik zie een dagelijks verbruik, dus eigenlijk in een lege woning, van 20 kWh per dag.
Soms iets hoger, soms iets lager.

Dat lijkt mij ontzettend hoog of veel? Wintermaand of niet zeg maar.
Je moet je vraag even in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 stellen ;)

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:31
Een asociale bump naar mijn topic. Alle meningen zijn welkom.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• whtniels
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:19

mitsubishi mxz 3f68vf

December 800kwh

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze zijn inmiddels weer weg.

Er is uitgekomen dat de druk erg hoog was (vooral op auto fansfand), zon 35 bar, maar werd al beter op een hogere fanstand naar +/-25 (normaal).

Er zit 800gram teveel koelmiddel in (standaard gevuld met 2.4kg,), maar omdat de totale leidinglengte maar 16m is moet er 40*20 gram af volgens mitsubishi.

Hij vond de units ook te groot voor de ruimtes. Vooral in auto fan stand valt hij vaak uit.

Ik heb vaker met hogere fanstand getest en zag geen verbetering in verbruik, voornamelijk snachts.

Vervolgens werd de setpoint 3 graden hoger gezet, fanstand hoger en werd er gezegd hij draait al een stuk beter, hij valt niet meer uit...

Lijkt mij logisch toch, hij heeft setpoint niet bereikt

Terugmoduleren doen ze alleen naar 35% werd me verteld.

Op de vraag waarom hij zo ver boven de specs vermogen trekt had hij geen antwoord, maar vermoed dat het te maken heeft met het teveel aan koelmiddel dat hij niet efficient kan werken

Ik moest weer testen als er koelmiddel uit is gehaald en als het dan nog niet oke is, weer aan de bel trekken.

Dus, niks opgeschoten voor nu.

Kan dat de oorzaak zijn? Heeft iemand daar verstand van.

• MotorBeast
  • Nu online
whtniels schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Er is uitgekomen dat de druk erg hoog was (vooral op auto fansfand), zon 35 bar, maar werd al beter op een hogere fanstand naar +/-25 (normaal).

Er zit 800gram teveel koelmiddel in (standaard gevuld met 2.4kg,), maar omdat de totale leidinglengte maar 16m is moet er 40*20 gram af volgens mitsubishi.

Hij vond de units ook te groot voor de ruimtes. Vooral in auto fan stand valt hij vaak uit.

Ik heb vaker met hogere fanstand getest en zag geen verbetering in verbruik, voornamelijk snachts.

Vervolgens werd de setpoint 3 graden hoger gezet, fanstand hoger en werd er gezegd hij draait al een stuk beter, hij valt niet meer uit...

Op de vraag waarom hij zo ver boven de specs vermogen trekt had hij geen antwoord, maar vermoed dat het te maken heeft met het teveel aan koelmiddel dat hij niet efficient kan werken

Ik moest weer testen als er koelmiddel uit is gehaald en als het dan nog niet oke is, weer aan de bel trekken.

Misschien dat @flippy die in L/W veel post je kan helpen. Die is onderhoudsmonteur aan units en heeft veel technische kennis.

Vond Alkima je verbruik niet absurd hoog dan?

Kan me wel voorstellen dat als de druk te hoog wordt een unit uit beveiliging stopt.

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:04
whtniels schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Hebben ze het koelmiddel er effectief afgehaald of niet?

• whtniels
MotorBeast schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Misschien dat @flippy die in L/W veel post je kan helpen. Die is onderhoudsmonteur aan units en heeft veel technische kennis.

Vond Alkima je verbruik niet absurd hoog dan?
Ik zal hem is pm-en, ja hij vond het zelf ook erg hoog. Vervolgens belt hij met een collega en die schrikt er weer niet van.
Ik zei hem ook dat het niet uitmaakt of hij het setpoint hoger zet of niet, hij blijft evenveel verbruiken. Ze zijn gaan testen vanaf 8:30, op gegeven moment heb ik boven erbij aangezet, dat is ook duidelijk te zien.

Heb ze ook laten zien dat ze samen 3.5kw trekken. Heb ze nu nog steeds samen aan en hij valt nu van 3/3.5 kw uit tot 500watt stationair draaien buiten.
DriesLec schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Hebben ze het koelmiddel er effectief afgehaald of niet?
Nee nu niet, mitsushi wou het niet doen omdat dat aan de installateur is, en die had geen apparatuur daarvoor bij zich. Dit is wel in december gedaan er dat zat er in, alhoewel het terugdoen wat mis ging en er spoot wat weg, toen woog hij die fles weer en heeft het later wat er weg was gespoten nog aangevuld vanuit een nieuwe fles.

• MotorBeast
  • Nu online
whtniels schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Ik zal hem is pm-en, ja hij vond het zelf ook erg hoog. Vervolgens belt hij met een collega en die schrikt er weer niet van.
Ik zei hem ook dat het niet uitmaakt of hij het setpoint hoger zet of niet, hij blijft evenveel verbruiken. Ze zijn gaan testen vanaf 8:30, op gegeven moment heb ik boven erbij aangezet, dat is ook duidelijk te zien.

Heb ze ook laten zien dat ze samen 3.5kw trekken. Heb ze nu nog steeds samen aan en hij valt nu van 3/3.5 kw uit tot 500watt stationair draaien buiten.
[Afbeelding]

[...]

Nee nu niet, mitsushi wou het niet doen omdat dat aan de installateur is, en die had geen apparatuur daarvoor bij zich. Dit is wel in december gedaan er dat zat er in, alhoewel het terugdoen wat mis ging en er spoot wat weg, toen woog hij die fles weer en heeft het later wat er weg was gespoten nog aangevuld vanuit een nieuwe fles.
Even een andere optie. Zijn de gaten waar je doorvoer naar binnen komt wel goed afgepurd? Zoniet, stook je je ook krom want dan zuigt hij daar koude lucht aan en regelt hij verkeerd. Check, check dubbel check.

Staan er geen ventilatieroosters open dicht bij de unit? Zelfde verhaal, dan zuigt hij koude lucht aan en dan vliegt het verbruik omhoog.

[Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2023 12:50]

• whtniels
MotorBeast schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Even een andere optie. Zijn de gaten waar je doorvoer naar binnen komt wel goed afgepurd? Zoniet, stook je je ook krom want dan zuigt hij daar koude lucht aan en regelt hij verkeerd. Check, check dubbel check.

Staan er geen roosters open dicht bij de unit? Zelfde verhaal, dan zuigt hij koude lucht aan en dan vliegt het verbruik omhoog.
Van buiten is het dicht, van binnen kan ik het niet zien. Het zou kunnen dat daar lucht vanuit de spouw komt, want als hij uit staat, geeft hij kouder aan dan wat het is (met zon 2 graad), maar alleen als hij uit staat. Anders komt het aardig overeen met wat het daadwerkelijk is.

• MotorBeast
  • Nu online
whtniels schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:52:
[...]

Van buiten is het dicht, van binnen kan ik het niet zien. Het zou kunnen dat daar lucht vanuit de spouw komt, want als hij uit staat, geeft hij kouder aan dan wat het is (met zon 2 graad), maar alleen als hij uit staat. Anders komt het aardig overeen met wat het daadwerkelijk is.
Gelijk openmaken en dichtpurren van binnen. Ik kwam daar gelukkig na 1 dag al achter en heb gelijk mijn installateur aan het werk gezet. Probleem was gelijk weg. Voel maar eens met je hand of je daar wind voelt. Als het zo is ontregelt het je hele systeem.

Voor jouw beeldvorming. Hier nu 200W om het op 20 graden te houden met 7 graden buiten. Dat is normaal.

[Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2023 12:57]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:32
whtniels schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:19:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Een WP draait pas efficient als je gas verdampt aan de koude zijde en condenseert waar het warm moet worden. De gashoeveelheid en de druk in je systeem is dus wel enorm belangrijk.
Bij te hoge druk 'kookt' je gas niet, of pas bij te hoge temperatuur en dus moet je compressor te hard werken.

Het kan dus absoluut een reden zijn dat je te veel verbruikt.

• whtniels
MotorBeast schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Gelijk openmaken en dichtpurren van binnen. Ik kwam daar gelukkig na 1 dag al achter en heb gelijk mijn installateur aan het werk gezet. Probleem was gelijk weg. Voel maar eens met je hand of je daar wind voelt. Als het zo is ontregelt het je hele systeem.

Voor jouw beeldvorming. Hier nu 200W om het op 20 graden te houden met 7 graden buiten. Dat is normaal.
Aan geen enkele kant van de binnenunit voel ik wind komen, mocht dat het geval zijn dan zou het veels te warm worden binnen lijkt mij? Hoe kan ik dat trouwens zien vanuit binnen, moet ik dan de unit van de wand aftrekken? Domme vraag, sorry.
Tommie12 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:57:
[...]

Een WP draait pas efficient als je gas verdampt aan de koude zijde en condenseert waar het warm moet worden. De gashoeveelheid en de druk in je systeem is dus wel enorm belangrijk.
Bij te hoge druk 'kookt' je gas niet, of pas bij te hoge temperatuur en dus moet je compressor te hard werken.

Het kan dus absoluut een reden zijn dat je te veel verbruikt.
Dan hoop ik dat dat snel op orde gemaakt wordt.

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:51
[...]
Ik heb juist gehoord dat die pompjes snel kapot gaan en dat maakt inderdaad veel geluid.

• MotorBeast
  • Nu online
whtniels schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:15:
[...]

Aan geen enkele kant van de binnenunit voel ik wind komen, mocht dat het geval zijn dan zou het veels te warm worden binnen lijkt mij? Hoe kan ik dat trouwens zien vanuit binnen, moet ik dan de unit van de wand aftrekken? Domme vraag, sorry.

[...]

Dan hoop ik dat dat snel op orde gemaakt wordt.
Domme vragen bestaan niet. Leiding zit bij jou gelijk achter de unit? Dan wordt het lastig te zien/voelen. Om het dan te controleren moet de boel los. Met koude lucht aanzuigen wordt het niet te warm, maar zuigt hij in plaats van alleen lucht uit je kamer ook lucht van buiten aan en moet hij dus veel harder werken om het setpoint te halen en op niveau te houden. Het heeft 1 voordeel, je Co2 niveau in je kamer blijft wel heel laag maar daar heb je geen L/L voor gekocht.

Ik zou zsm dit en de druk in je systeem laten controleren. Er moet iets niet goed zijn.

[Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2023 13:44]

• whtniels
MotorBeast schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Domme vragen bestaan niet. Leiding zit bij jou gelijk achter de unit? Dan wordt het lastig te zien/voelen. Om het dan te controleren moet de boel los. Met koude lucht aanzuigen wordt het niet te warm, maar zuigt hij in plaats van alleen lucht uit je kamer ook lucht van buiten aan en moet hij dus veel harder werken om het setpoint te halen en op niveau te houden. Het heeft 1 voordeel, je Co2 niveau in je kamer blijft wel heel laag maar daar heb je geen L/L voor gekocht.

Ik zou zsm dit en de druk in je systeem laten controleren. Er moet iets niet goed zijn.
Ja, hij zit er gelijk achter, ik zal het ook aangeven ter controle als ze langskomen.

• MotorBeast
  • Nu online
whtniels schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Ja, hij zit er gelijk achter, ik zal het ook aangeven ter controle als ze langskomen.
Bij mij hadden ze ook alleen de buitenkant gedaan maar ik heb leidinggootje binnen maar unit hangt er kort bij en voelde echt de koude wind naar binnen zuigen zo de unit in. Dat gaat niet werken. Succes. Ben benieuwd hoe het afloopt.

[Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2023 13:48]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:43
MotorBeast schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:47:
[...]

Bij mij hadden ze ook alleen de buitenkant gedaan maar ik heb leidinggootje binnen maar unit hangt er kort bij en voelde echt de koude wind naar binnen zuigen zo de unit in. Dat gaat niet werken. Succes. Ben benieuwd hoe het afloopt.
In Principe zou dat niet heel erg moeten zijn want je moet toch ventileren in je woning, of je dat via een raamrooster doet of bij de binnenunit, voordeel is wel bij de binnenunit dat de ventilatielucht gelijk opgewarmd wordt(moeten de gaten niet overdreven groot zijn natuurlijk).

Tot nu toe laat ik de binnenunit bewust buitenlucht ERBIJ aanzuigen en alle andere ventilatieroosters in de kamer staan dicht, zo geeft het ook geen tochtgevoel want de "wind" is altijd warm.

Aan de co2 meter zie ik wel of er teveel geventileerd wordt.

[Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2023 14:49]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• msatter
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jobr schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:33:
[...]

- Fan zetten via mqtt toegevoegd (als de AC van de 230V is af geweest dan wordt stand 4 en auto niet weergegeven. Je moet dan 1 keer de Fan op Auto zetten via MQTT. Dan werkt het wel)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
# Fan speed adjust. 
  - platform: mqtt_subscribe
    #name: "Fan speed override"
    id: fan_speed_select
    topic: mhi-woonkamer/sensor/mhi-woonkamer_fan/command
    internal: true
    on_value:
      then:
        - lambda: |-
            int tmpvalue = 0;
            if (id(fan_speed_select).state == "Auto"){
              tmpvalue = 7;
            }
            else if (id(fan_speed_select).state == "1"){
              tmpvalue = 0;
            }
            else if (id(fan_speed_select).state == "2"){
              tmpvalue = 1;
            }
            else if (id(fan_speed_select).state == "3"){
              tmpvalue = 2;
            }
            else if (id(fan_speed_select).state == "4"){
              tmpvalue = 6;
            }            
            return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->set_fan(tmpvalue);

Ik zag dat de 'state' == 3, niet ondersteund wordt door Absalom code. Daar zijn er drie waarden low, medium, high en auto voor de fan snelheid. Op de IR afstandsbediening zijn er wel drie waarden met nog één tussen medium en high. Als ik de MQTT uitlees dan wordt er geen verandering weergegeven.

Als die extra stand bij jou wel werkt dan lees ik dat graag.

Verder dank voor de aanpassingen en goed om te zien dat er meer mensen ook de Ginkage code gebruiken.

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:50
MotorBeast schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Bij dit verbruik heb jij dan 3d en dan stand 2 staan?

AnimeAdicted

• MotorBeast
  • Nu online
mr_evil08 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:46:
[...]

In Principe zou dat niet heel erg moeten zijn want je moet toch ventileren in je woning, of je dat via een raamrooster doet of bij de binnenunit, voordeel is wel bij de binnenunit dat de ventilatielucht gelijk opgewarmd wordt(moeten de gaten niet overdreven groot zijn natuurlijk).

Tot nu toe laat ik de binnenunit bewust buitenlucht ERBIJ aanzuigen en alle andere ventilatieroosters in de kamer staan dicht, zo geeft het ook geen tochtgevoel want de "wind" is altijd warm.

Aan de co2 meter zie ik wel of er teveel geventileerd wordt.
Op mijn slaapkamer verdubbelt het verbruik als ik het rooster vol open zet. Dat ga ik niet doen. Rooster van zo'n 2 meter. Als de unit echt zo direct koude erin trekt klopt de regeling echt voor geen meter meer. Hij moet moduleren op de ruimtetemperatuur en dat is bij velen al moeilijk genoeg met die sensor in de unit. Jij hebt je sensor verlegt en dat geeft heel andere meet resultaten.

• MotorBeast
  • Nu online
Offens1490 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Bij dit verbruik heb jij dan 3d en dan stand 2 staan?
3D (Daikin hier is blijkt nu anders dan MHI) en gewoon fan op auto.

• Waah
xHEMANx schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:44:
[...]

Externe sensor, en de 3D auto op 20 (dus 21 intern)

Vanaf 22:00 ingesteld, en het verbruik ging meteen omlaag (logisch want was 22 graden in huis)

Maar 3D auto lijkt hem te laten zakken tot 20 graden zodra die daar onder zakt, gooit die er wat extra warmte in tot die stijgt tot setpoint 21 en vervolgens gaat die weer traag.

Dus ik snap wel dat ze zeggen dat die niet een graad extra verwarmt. Hij stelt hem in op 21, maar dat is de max temperatuur. Hij mag een graad zakken.

3D auto lijkt dus te gaan voor laag gebruik (188 watt) en als die te ver zakt even te verhogen en het dan enigzins op pijl te houden. Het is nu 20 graden in huis en is gewoon aangenaam in de hele kamer. Normaal had ik hem op 21 staan gewone stand en dan vond ik het pas lekker, en dan moest de unit op een hogere stand staan.

Fanstand op auto en is nu onhoorbaar. Als die moet verwarmen gooit die de fanstand wel omhoog tot het weer 21 is (wat snel gaat, want 24/7 verwarmen dus genoeg warmte in de muren).

Test nog ff door, maar boven nul lijkt dit een hele prima stand. Het is nu buiten ook wat warmer (3 graden) dus zonder defrosts heeft die het ook makkelijker.

Toch blijft het een domme regeling. Want waarom niet i3ts meer continu verbruik (300 watt?) En dan het op temperatuur houden? Je mist een stukje "nest" thermostaat die leert hoeveel warmte die moet toevoegen. Met alle sensoren in de unit moet dit toch te doen zijn zou je zeggen.....

Ik moet nog even kijken naar een soortgelijke dag voor het verbruik om te kijken of dit meer of minder verbruikt dan normaal. :Y)

[Voor 6% gewijzigd door Waah op 26-01-2023 19:32]

• jobr
msatter schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:55:
Ik zag dat de 'state' == 3, niet ondersteund wordt door Absalom code. Daar zijn er drie waarden low, medium, high en auto voor de fan snelheid. Op de IR afstandsbediening zijn er wel drie waarden met nog één tussen medium en high. Als ik de MQTT uitlees dan wordt er geen verandering weergegeven.

Als die extra stand bij jou wel werkt dan lees ik dat graag.
Ik snap even niet helemaal wat je bedoeld. Absalom code ondersteund 4 standen en Auto. Dat zie je hier in de tabel achter Fan.
De Ginkage code ondersteund maar 3 standen en Auto. Dat komt omdat de climate controller van esphome (en wellicht voor HA (ken ik verder niet)) maar 3 standen + auto kent.

Maar doordat ik heb toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
text_sensor:
  - platform: custom
    lambda: |-
      return ((MhiAcCtrl*)id(${deviceid}))->get_text_sensors();
    text_sensors:
      - name: fan

zul je in mqtt een topic "fan" zien. Die zal 1,2,3,4 en Auto laten zien.
(mits je na power down 230V van de ac eenmaal de Fan met Auto hebt aangestuurd (niet via de RC))

• bora
  • Laatst online: 03-02 20:43
Vandaag is mijn Mitsubishi Electric msz-ef35 vgkb geplaatst. Helemaal tevreden over maar wil graag de offset van de temperatuur aanpassen. Hier zit namelijk zoals ik hier wel meer lees wat verschil in. Wie weet hoe je dit en of het überhaupt kan kan aanpassen. Kan hier niks over vinden in de handleiding en heb dit topic ook doorgezocht.

• xHEMANx
Waah schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Externe sensor, en de 3D auto op 20 (dus 21 intern)
[Afbeelding]
Vanaf 22:00 ingesteld, en het verbruik ging meteen omlaag (logisch want was 22 graden in huis)

Maar 3D auto lijkt hem te laten zakken tot 20 graden zodra die daar onder zakt, gooit die er wat extra warmte in tot die stijgt tot setpoint 21 en vervolgens gaat die weer traag.

Dus ik snap wel dat ze zeggen dat die niet een graad extra verwarmt. Hij stelt hem in op 21, maar dat is de max temperatuur. Hij mag een graad zakken.

3D auto lijkt dus te gaan voor laag gebruik (188 watt) en als die te ver zakt even te verhogen en het dan enigzins op pijl te houden. Het is nu 20 graden in huis en is gewoon aangenaam in de hele kamer. Normaal had ik hem op 21 staan gewone stand en dan vond ik het pas lekker, en dan moest de unit op een hogere stand staan.

Fanstand op auto en is nu onhoorbaar. Als die moet verwarmen gooit die de fanstand wel omhoog tot het weer 21 is (wat snel gaat, want 24/7 verwarmen dus genoeg warmte in de muren).

Test nog ff door, maar boven nul lijkt dit een hele prima stand. Het is nu buiten ook wat warmer (3 graden) dus zonder defrosts heeft die het ook makkelijker.

Toch blijft het een domme regeling. Want waarom niet i3ts meer continu verbruik (300 watt?) En dan het op temperatuur houden? Je mist een stukje "nest" thermostaat die leert hoeveel warmte die moet toevoegen. Met alle sensoren in de unit moet dit toch te doen zijn zou je zeggen.....

Ik moet nog even kijken naar een soortgelijke dag voor het verbruik om te kijken of dit meer of minder verbruikt dan normaal. :Y)
Dus je zegt dat 3d auto de temp steeds van 1 setpoint hoger laat zakken naar de ingestelde setpoint en dan weer verhoogd etc? Doet die dat verhogen door middel van de setpoint? Of door middel van de fan harder zachter?

Vandaag de fan 2 stand nogmaals getest handmatig vs 3d auto. Setpoint 21 vs 20 3d. Het lijkt erop dat mn handmatige stand iets beter de andere kant vd kamer verwarmd. Maar dat is enkel een meting op een externe thermometer.

En dus niet op auto stand. Geen idee of hij in auto fan stand anders reageerd in 3d auto in vergelijking met handmatig.

Vind het lastig testen... Maar wil erg graag weten op welke stand ik dat ding standaard moet laten zetten voor de meest effectieve en energiezuinige verwarming.

Jij bent dus wel te spreken over de 3d tot nu toe? Wat is volgens jou precies het verschil? (Volgens mij gaat bij mij op de handmatige stand ook de temp steeds iets omhoog en naar beneden, doordat hij de fan steeds weer zachter zet waardoor het weer wat afkoelt?)

Ben benieuwd naar het verbruik. Moet zeggen dat het verbruik bij de airco zo schommelt, soms een mooie rechte lijn, soms op en neer op en neer, dat ik over verbuik niets durf te zeggen. De ene dag lijkt de airco alles heel anders te regelen dan de andere soortgelijke dag.

[Voor 4% gewijzigd door xHEMANx op 27-01-2023 00:04]

• xHEMANx
bora schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:38:
Vandaag is mijn Mitsubishi Electric msz-ef35 vgkb geplaatst. Helemaal tevreden over maar wil graag de offset van de temperatuur aanpassen. Hier zit namelijk zoals ik hier wel meer lees wat verschil in. Wie weet hoe je dit en of het überhaupt kan kan aanpassen. Kan hier niks over vinden in de handleiding en heb dit topic ook doorgezocht.
Offet is standaard bij verwarmen 2 hoger dan setpoint. Enige wat je kan aanoassen is de offset weghalen zodat setpoint 18 ook daadwerkelijk 18c graden bij de binnenunit is.

Door de binnenunit met de knop op de unit zelf uit te zetten en daarna aan te doen en de knop gelijk 30 sec in te houden. "Pipi" = offset is uit.
Doe je het daarna weer, dan hoor je "pipipi" en is je offset weer aan.

Succes

EDIT: Sorry dit werkt alleen bij een MHI niet bij een electric, had je bericht niet goed gelezen

[Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 27-01-2023 00:11]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:51

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

bora schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:38:
Je zal met gebruik van interne sensor toch wel met een offset moeten werken. Of in de unit, of in je hoofd.
Offset kan je niet uit zetten.

Je kan met een externe temperatuur sensor werken, dan werkt het al beter.

[Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 27-01-2023 00:10]

Appeltaart is lekker!

Pagina: 1 ... 307 ... 311 Laatste

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee