Een ding is duidelijk dit is niet normaal!! Het lijkt erop alsof de inverter niet werkt of niet aangestuurd word en dus alleen volgas kan en gaat. Laat je niet afschepen met onzinnige oplossingen maar laat ze een structurele oplossing bieden en eventueel een nieuwe buitenunit laten plaatsen als ze er niet uitkomen. Je ziet snel genoeg of ze er kaas van hebben gegeten of alleen de basics checken, zoniet dus een nieuwe buitenunit eisen.whtniels schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:33:
Morgen is het zover dat Alklima langs eindelijk langs komt. Het naar mijn inzien niet goed functioneren van de airco's loopt al vanaf installatie (september), maar is toen amper gebruikt (dus niet opgevallen), ben echt pas in november gaan meten.
Meer informatie in mijn postgeschiedenis (ik post alleen in dit topic).
mitsubishi mxz 3f68vf
msz-ap50 op +/-38m2 (+/-100-110m3)
msz-ap35 op overloop boven, 3 aangrenzende kamers en een trap richting zolder.
bouwjaar 1975, redelijke isolatie, tussenwoning (totaal 109m2), nieuw hr++ glas en kozijnen 2019. Gas verbruik inc warmwater/koken was 900-950m3.
Stook alleen beneden op dit moment op 19c 24/7, (wens is 16c boven, maar stroomverbruik is te veel).
Meet pas vanaf 27 november met een shelly em op de airco groep ivm zeer hoog verbruik bij energieleverancier.
November 530kwh +/- (melcloud), dit was niet 24/7 maar meestal na thuis arriveren van werk (15 of 17u) tot aan slapen.
Vanaf 2 december ben ik 24/7 gaan draaien (op advies installateur), met alleen de 5kw binnenunit aan. Boven is dus onverwarmd.
December 800kwh
Januari tot nu toe - 577kwh
Naar mijn idee is dit erg veel voor de ruimte die hij moet verwarmen.
Hij moduleerd ook niet terug. Het is altijd vol aan (de buitenunit), en binnenunit blaast met auto fanstand modus op fanstand 1. Dan slaat de airco uit en is het net of een auto stationair in de tuin staat te draaien (of geen geluid).Het is de hele dag door op en af toeren van de buitenunit. Erg slechte cop waardes naar mijn idee (1.5-2) (gemeten, IR thermometer via hvac).
Het verbruik bij 13 graad buiten is +/- 550 watt per uur zoals begin januari, maar zelfs dan gaat de buitenunit vol aan, en dan slaat hij af, maar voor een langere tijd dan bij kouder weer. Erg vervelend en ook erg aanwezig het op en af toeren.
Het opgenomen vermogen als de buitenunit aanslaat met 1 binnenunit schommelt altijd rond de 1.3-2.5kw.
Als ik de bovenunit erbij aanzet dan word het helemaal gekkenwerk met uitschieters naar 4+kw en gewoon erg veel geluid van de buitenunit.
Alleen 5kw unit, maakte raar geluid buiten dus ging kijken in shelly app, ging beneden kijken en hij stond rustig te blazen fanstand 1 (auto).
[Afbeelding]
2 binnen units aan, ruimtes zijn op temperatuur (19 beneden, en 16 boven).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mitsubishi specs is maximaal opgenomen vermogen 1.9kw, combinatietabel met betreffende binnenunits zegt 2.3.
Dit is met 1 uur testen van de bovenunit erbij aan om 17:00, op 1C hoger dan ruimtetemperatuur (16c), en blijft zo'n hoog vermogen opnemen en slaat tussendoor dus ook af bij bereiken temperatuur.
[Afbeelding]
Ik zou graag willen dat ik boven erbij aan kan hebben, het is daar nu 14-15c ( na het hele jaar nog niet stoken, op een paar keer testen na), en dat is (mijn vrouw) net te koud. Maar dan ook voor een redelijk verbruik. Ik snap dat mijn stroomverbruik omhoog is gegaan maar dit is te gortig voor wat ik ervoor terugkrijg. Helaas kan ik niet terug naar gas, de cv is weggehaald toendertijd. Nu zit ik met een aan uit airco die enorm stroom vreet.
Heb een monteur in december erbij gehad en die kon niks raars vinden, hij zei wel dat hij niet terugmoduleerde maar daar bleef het toen bij. Er is toen getest met alleen 1 binnenunit aan terwijl de monteur met Alklima aan het bellen was. Ik heb meerdere emails gestuurd en nu eindelijk komen ze langs met Alklima (importeur mitsubishi).
Heeft iemand nog tips wat ik morgen zou kunnen zeggen, mochten ze weer tegen mij zeggen dat het normaal is en ik vervolgens hiermee blijf zitten. De installatie was niet goedkoop en ik zit er echt mee wat ik hier mee aan moet.
Daikin FTXM35R/RXM35R |