Toon posts:

Airco om te koelen en als bijverwarming

Pagina: 1
Acties:

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:34
Beste mede-tweakers,

Origineel was het plan om geheel gasloos te gaan maar nu sta ik op de rem vanwege omstandigheden. Iets met een zwangere vrouw.

De kruipruimte is inmiddels leeg van 1m³ puin en ga ik binnenkort isoleren met steenwol. Er is aanvullend cash-flow vrij om ons wooncomfort meer te verhogen en woonlasten te verlagen. Ik denk in de vorm van een airco.

Vraag
Kan iemand merk/verdeling units/vermogen/ aanraden op basis van onderstaande info? Alle adviezen en hulp zijn welkom.

Doelen:
Koelen op de warmste dagen in de doorzon-woonkamer en slaapkamer aan de zonzijde, die binnenkort bemand wordt *O* . Wij presteren prima op 25 graden dus het hoeft geen vrieskist te worden. Alleen de scherpte eraf.

Energie besparen in € door te verwarmen met elektriciteit i.p.v. gas. De woonkamer en de kleine slaapkamer aan de voorzijde vragen de meeste warmte. De grote slaapkamer achter mag koel blijven. De hal en keuken zijn niet belangrijk. Alle binnendeuren staan altijd open.

Situatie
Zie onderaan de plattegrond van de woning.
We hebben momenteel geen zonwering maar ik voorzie wel screens te monteren dit voorjaar aan de zonzijde.
We verwarmen met radiatoren (9,3 kWh), waterzijdig ingeregeld op 50/40/10, wat neerkomt op 4,3 KWh werkelijk vermogen.

Budget
€3.000

Installatie
Geheel laten installeren door monteur. Kan door de kruipruimte naar de tuin. Daar staat nog een vrije betonnen fundering.
Er zijn geen groepen meer vrij maar ik heb er twee met nauwelijks vraag, misschien kunnen we daarop bijprikken?
Hal incidenteel 30W Led en WCD's voor stofzuigen
Meterkast-WCD daarin zitten de router, Envoy-S, bel-trafo en Itho ventilatiebox

Gewenste specificaties
Geplande koeling/verwarming kunnen instellen met afstandsbediening of app.
Prettig om in de toekomst de buitenunit uit te kunnen lezen met Domoticz o.i.d.. Ik ben nog niet begonnen met het monitoren van het huis.
Buitenunit zeer stil
Een unit die flink kan terugmoduleren omdat wij niet hard koelen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 19:50
Als je je huis warm krijgt met ~4 kW kan je zo goed als gasloos gaan, hier is het 100% gelukt met een 5.3 kW LG en ik gebruikte daar max de helft van.

Hoe belangrijk is het om de warmte / kou perfect te verdelen?

Mijn wandunit op de begane grond staat op de oranje plek en krijgt de hele benedenverdieping evenredig warm, in de keuken en de hal is het max een graad kouder, maar ik heb dan ook een tussenwoning dus verlies alleen warmte aan de entree en tuinzijde.

Je zou in je woonkamer dus ook zoiets kunnen doen. Zorg ervoor dat de luchtstroom niet op je bank gericht is, unit boven de bank op TV richten is prima, unit boven TV op de bank iets minder - zomer perfect, winter richt je het op het plafond om tocht te voorkomen.

En dan de kleinste 2e unit in de slaapkamer, vermijd daar ook richten op het bed.

Ik geloof dat onze mede-tweakers erg tevreden zijn met MHI airco's, je zou kunnen kiezen voor een SCM45 multi buitenunit met 1x 3.5 kW, 1x 2.0 kW binnenunits. Ik heb zelf de LG MU3R19 met 1x 3.5, 2x 2.5 maar het verwarmgedrag is vrij irritant.

Aansluiten kan prima in een bestaand stopcontact, hij gebruikt minder dan de waterkoker, mijn 5.3 kW nominaal vermogen apparaat heeft een absolute max van 2500W.

Het is op dit moment een gekte op de airco markt dus je hebt kans dat het wat duurder uitpakt. Vergelijk ook of het uit maakt of je een multi haal of 2x single split, dat laatste kan je in bijna DHZ kits kopen en betaal je alleen voor inbedrijfstelling.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee