Op de benedenverdieping had ik graag een 3,5kW Mitsubishi Diamond (single-split) geplaatst. Het lijkt me hier de algemene consensus te zijn dat single-split het meest efficiënt is om mee te verwarmen. Ik heb heel wat merken vergeleken en deze lijkt me er toch bovenuit te steken zowel qua efficiëntie als qua vermogensbereik voor verwarmen van 0,9kW tot 6,3kW. Als ik de info in dit forum goed begrijp is een lage ondergrens belangrijk om pendelen te voorkomen en 0,9 lijkt me bij de laagste in de markt te zijn.
Boven zou er een Multi-split met 3 binnenunits van 2kW (MUZ-AP20VG) moeten komen.
Ik vermoed dat deze 3 units dus zullen worden aangesloten op een buitenunit van 5,4 kW (MXZ-3F54VF3). Dit is de lichtste buitenunit waar 3 binnenunits op kunnen worden aangesloten.
1 van de kamers wordt gebruikt als bureauruimte en zal dus vaak worden verwarmd. Ik vind het belangrijk dat dit op een aangename manier gebeurd..
Volgens wat ik begrijp van dit topic is dat het hierbij belangrijk is dat het vermogen zo laag mogelijk kan om pendelen te voorkomen.
De binnenunit heeft een vermogensbereik van 0,5 – 3,5. Niet slecht dus.
De buitenunit heeft echter een vermogensbereik van 2,6 – 9,0.
Als ik het dus goed begrijp, zal mijn binnenunit dus steeds op minstens 2,6 kW verwarmen en is deze opstelling dus niet echt geschikt voor wat ik probeer te bereiken?
Bij Daikin is er een buitenunit van 5,2kW (3MXM52A) die een ondergrens heeft van 1,3 kW.
Zou het in mijn geval dus niet beter zijn om boven voor Daikin te kiezen? Of begrijp ik het niet goed en overdenk ik alles te veel? Ik vind het gewoon vreemd dat er tussen beide zo'n groot verschil in vermogen zit.
EDIT: waarschijnlijk is een single-split in de bureauruimte de beste oplossing, maar 3 buitenunits aan onze gevel zal ik wellicht echter niet verkocht krijgen aan mijn wederhelft
[
Voor 8% gewijzigd door
Omerta op 08-01-2023 17:23
]
MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS