Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 298 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.338.915 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-05 23:31
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:22:
[...]

K dus als die uitstaat heb ik een bereik van 16 - 30 graden ipv 18 - 32 graden?

Dus niet alleen de gemeten temperatuur word verlaagd, maar ook de uitblaas temperatuur?
Eens met @GermanPivo en @ThaBEN . De -2 graden offset compenseert de interne +2 graden offset van de unit die normaal gesproken nodig is. Dit zijn geen aparte/speciale regelingen. Het verwarrende is alleen dat de een spreekt over een -2 graden offset die je activeert terwijl de ander zegt dat je de interne offset van +2 graden deactiveert. Uiteindelijk komt het neer op:

Standaardgedrag:
ingestelde temperatuur X °C
=> unit regelt naar X+2 °C
=> ruimte bereikt tussen de X °C en X+2 °C

Met aangepaste offset (2 piepjes bij instellen):
ingestelde temperatuur X °C
=> unit regelt naar X °C
=> ruimte bereikt tussen de X-2 °C en X °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05 10:01
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:22:
[...]

K dus als die uitstaat heb ik een bereik van 16 - 30 graden ipv 18 - 32 graden?

Dus niet alleen de gemeten temperatuur word verlaagd, maar ook de uitblaas temperatuur?

Of is de uitblaas temp sowieso niet warmer als je hem bijvoorbeeld op setpoint 28 zet in vergelijking met setpoint 21? En blaas hij alleen langer door? Ik heb nl het idee dat de uitblaas temp ook verhoogd met het verhogen van de setpoint. (Aangezien hij dan ook meer verbruikt?) Of is dit niet zo?

Snap je mn vraag?
Ik vind dit een goeie vraag en nu ben ik ook nieuwschierig. Iemand die het antwoord weet?

Wordt de uitblaastemperatuur hoger bij bepaalde temp. instellingen? Dus zeg:

"gewenste temperatuur woonkamer" = 19 graden -> uitblaas = 25 graden
"gewenste temperatuur woonkamer" = 25 graden -> uitblaas = 30 graden

Werkt dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 14-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:22
Yellos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Ik vind dit een goeie vraag en nu ben ik ook nieuwschierig. Iemand die het antwoord weet?

Wordt de uitblaastemperatuur hoger bij bepaalde temp. instellingen? Dus zeg:

"gewenste temperatuur woonkamer" = 19 graden -> uitblaas = 25 graden
"gewenste temperatuur woonkamer" = 25 graden -> uitblaas = 30 graden

Werkt dat zo?
Ja, want dat is nu eenmaal nodig om de gewenste temperatuur te bereiken (en daarna ook te behouden).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
GermanPivo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Ja, want dat is nu eenmaal nodig om de gewenste temperatuur te bereiken.
Ok dan is dit dus de vraag.

Ik weet de exacte cijfers niet, maar stel:
Setpoint 20c geeft een luchtstroom van 30c
Hij stopt met blazen als 22c bereikt is, wat resulteert in een kamer van 20c.

Als ik die offset uit schakel, wat gebeurt er dan:

Optie A
Setpoint 20c geeft nog nog steeds een luchtstroom van 30c, alleen stopt hij met blazen als hij 20c meet, wat resulteert in een kamer can 18c. (En meer gependel)
Hier wordt dus alleen de gemeten temp verlaagd met 2.

Optie B
Setpoint 20c geeft een luchtstroom van 28c (dus alsof hij op setpoint 18 staat).
En stopt met blazen als hij 20c meet, wat resulteert in een kamer van 18c. (Dus doet hij dan precies hetzelfde als dat je hem in gewone offset op setpoint 18c zet)
Hier wordt zowel de gemeten temp als, de temp van de luchtstroom verlaagd met 2.

Alleen optie B vind ik intressant, om te kunnen stoken onder de 18 graden. Optie A kan ook stoken onder de 18 graden, maar resulteerd in een enorm pendel feest, als je unit goed is afgestemd op de grote van je kamer.

[ Voor 36% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2023 11:17 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:03:
[...]

Ok dan is dit dus de vraag.

Ik weet de exacte cijfers niet, maar stel:
Setpoint 20c geeft een luchtstroom van 30c
Hij stopt met blazen als 22c bereikt is, wat resulteert in een kamer van 20c.

Als ik die offset uit schakel, wat gebeurt er dan:

Optie A
Setpoint 20c geeft nog nog steeds een luchtstroom van 30c, alleen stopt hij met blazen als hij 20c meet, wat resulteert in een kamer can 18c. (En meer gependel)
Hier wordt dus alleen de gemeten temp verlaagd met 2.

Optie B
Setpoint 20c geeft een luchtstroom van 28c (dus alsof hij op setpoint 18 staat).
En stopt met blazen als hij 20c meet, wat resulteert in een kamer van 18c. (Dus doet hij dan precies hetzelfde als dat je hem in gewone offset op setpoint 18c zet)
Hier wordt zowel de gemeten temp als de temp van de luchtstroom verlaagd met 2.

Ik gok optie A. Want dan kan je de gewone setpoint en temp hanteren.

Als het optie B is dan hadden ze beter gewoon de mogelijkheid kunnen geven om een setpoint van 16 tot 30 te hanteren ipv 18 tot 30.
De temperatuur van de uitgaande lucht is niet relevant voor de offset. De offset geldt alleen voor de gemeten temperatuur door de binnenunit. De regeling blijft hetzelfde.

Bij +2 offset: Ingestelde temperatuur 18 graden, unit gaat uit bij 20 gemeten.
Bij geen offset: Ingestelde temperatuur 18 graden, unit gaat uit bij 18 gemeten, maar dan is je ruimte dus kouder.
Dus bij geen offset moet de temperatuur hoger: ingestelde temperatuur 20 graden, unit gaat uit bij 20 graden gemeten.

De eerste en laatste zijn qua regeling exact gelijk. In feite compenseer je dan weer handmatig voor de offset die uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
GermanPivo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:17:
[...]

De temperatuur van de uitgaande lucht is niet relevant voor de offset. De offset geldt alleen voor de gemeten temperatuur door de binnenunit. De regeling blijft hetzelfde.

Bij +2 offset: Ingestelde temperatuur 18 graden, unit gaat uit bij 20 gemeten.
Bij geen offset: Ingestelde temperatuur 18 graden, unit gaat uit bij 18 gemeten, maar dan is je ruimte dus kouder.
Dus bij geen offset moet de temperatuur hoger: ingestelde temperatuur 20 graden, unit gaat uit bij 20 graden gemeten.

De eerste en laatste zijn qua regeling exact gelijk. In feite compenseer je dan weer handmatig voor de offset die uit staat.
Dus optie A. Ik zet hem thuis gelijk weer goed dan. Thx 😊

Want om het 20 graden in huis te krijgen moet ik hem dan op setpoint 22 zetten. En gaat hij dus met een hogere temperatuur blazen (=meer verbruik+ gependel), en gaat hij dus uit als hij 22 meet bij de unit, wat in werkelijkheid 20 graden in huis is.
Niet aantrekkelijk. 😁

[ Voor 14% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2023 11:25 ]

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 14-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Dus optie A. Ik zet hem thuis gelijk weer goed dan. Thx 😊

Want om het 20 graden in huis te krijgen moet ik hem dan op setpoint 22 zetten. En gaat hij dus met een hogere temperatuur blazen (=meer verbruik+ gependel), en gaat hij dus uit als hij 22 meet bij de unit, wat in werkelijkheid 20 graden in huis is.
Niet aantrekkelijk. 😁
Volgens mij is het toch optie B. Zoals @GermanPivo aangeeft, de regeling verandert niet. Maar het temperatuurverschil is met de standaard offset wel 2 graden meer.

Simpel voorbeeld:
Standaard regeling:
unittemperatuur 20 °C, ingestelde temperatuur 20 °C => unit verwarmt tot 22 °C, de kamertemperatuur wordt ~20 °C
Aangepaste offset:
unittemperatuur 20 °C, ingestelde temperatuur 20 ° C => unit verwarmt niet, de kamertemperatuur blijft ~18 °C

De regeling verandert niet, maar de unit staat in het tweede geval wel uit. De regeling kijkt naar het temperatuurverschil dat overbrugt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Volgens mij is het toch optie B. Zoals @GermanPivo aangeeft, de regeling verandert niet. Maar het temperatuurverschil is met de standaard offset wel 2 graden meer.

Simpel voorbeeld:
Standaard regeling:
unittemperatuur 20 °C, ingestelde temperatuur 20 °C => unit verwarmt tot 22 °C, de kamertemperatuur wordt ~20 °C
Aangepaste offset:
unittemperatuur 20 °C, ingestelde temperatuur 20 ° C => unit verwarmt niet, de kamertemperatuur blijft ~18 °C

De regeling verandert niet, maar de unit staat in het tweede geval wel uit. De regeling kijkt naar het temperatuurverschil dat overbrugt moet worden.
Het gaat mij om de uitblaas temperatuur. Wordt die ook verlaagd of blijft die zowel bij de standaard als de offset hetzelfde?? (Bij het gelijk blijven van de setpoint)

Dat de meting in de unit verlaagd is zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Het gaat mij om de uitblaas temperatuur. Wordt die ook verlaagd of blijft die zowel bij de standaard als de offset hetzelfde??

Dat de meting in de unit verlaagd is zeker.
Bij gelijk blijvend setpoint, wordt de uitblaastemperatuur verlaagd, want die wordt onder andere bepaald aan de hand van de gemeten ruimtetemperatuur. En setpoint zonder offset resulteert nu eenmaal in een lagere temperatuur dan setpoint met offset.

20 zonder +2 offset heeft dezelfde uitblaastemperatuur als 18 met +2 offset.
20 zonder +2 offset heeft een lagere uitblaastemperatuur dan 20 met +2 offset.

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 06-01-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
GermanPivo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Bij gelijk blijvend setpoint, wordt de uitblaastemperatuur verlaagd, want die wordt onder andere bepaald aan de hand van de gemeten ruimtetemperatuur. En setpoint zonder offset resulteert nu eenmaal in een lagere temperatuur dan setpoint met offset.

Ah duidelijk. Dus je kan door de offset weg te halen je airco instellen op setpoint 16 (18 op je display)

Je hebt dan dus een bereik van 16 - 28 ipv 18 - 30

Cool thanks.

(Een fijne bijkomstigheid is dat mn vrouw hem dan ook niet zo snel te hoog zet. 😁 )

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:09:
[...]

Ah duidelijk. Dus je kan door de offset weg te halen je airco instellen op setpoint 16 (18 op je display)

Je hebt dan dus een bereik van 16 - 28 ipv 18 - 30

Cool thanks.
Door de offset weg te halen, regelt de unit naar 18 graden, zoals weergegeven op de display. In de kamer wordt het dan ongeveer 16 graden, misschien ietsje meer, misschien wel richting 18 graden. Je kunt dat setpoint 16 noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:10
Hoe werkt verwarmen precies met airco? Gaat hij door tot de ingestelde temp en gaat hij dan lucht circuleren of zelfs koelen als de temp erboven komt of?

Mijn ouders hebben er een om te verwarmen maar op een gegeven moment blaast hij alleen nog maar koude lucht en wordt het onaangenaam in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 21:37
Dracula schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:10:
Hoe werkt verwarmen precies met airco? Gaat hij door tot de ingestelde temp en gaat hij dan lucht circuleren of zelfs koelen als de temp erboven komt of?

Mijn ouders hebben er een om te verwarmen maar op een gegeven moment blaast hij alleen nog maar koude lucht en wordt het onaangenaam in huis.
Staat hij op auto of op verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05 21:45

Vos

AFCA

Als hij op verwarmen staat hoort er geen koude lucht uit te komen. Misschien handig om merk en type er bij te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Zodra je de airco aanzet zal deze eerst warm tot hete lucht blazen, zodra setpoint benadert word en gehandhaafd moet blijven zal de warmte intensiteit minder worden maar de lucht vaak een poosje blijven blazen alvorens de fan van de binnenunit gaat terugmoduleren (of niet). Zit je bij je ouders toevallig in de luchtstroom want daar is dit zeker goed merkbaar en kan oncomfortabel als “koude lucht” aanvoelen.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stark
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-03 10:34
Ik krijg volgende maand ook een airco.
Ben nog aan het twijfelen waar ik de binnen unit laat hangen, boven de TV tegenover de bank of boven de bank.
Ik kan de airco niet dwars ophangen.

Iemand ervaringen wat de beste optie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Stark schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:34:
Ben nog aan het twijfelen waar ik de binnen unit laat hangen, boven de TV tegenover de bank of boven de bank.

Ik heb hem tegenover de bank en blaas dan naar links of naar rechts. Werkt prima. Voelt niets van de luchtstroom. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
GermanPivo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Check, ik was ook nog aan het overwegen om evt wat te doen met het setpoint. In mijn geval bereik ik met setpoint 20 een kamertemperatuur van 19 graden, bij setpoint 21 19,5 graden. Alles daar boven wordt me veulste warm :P . Maar ergens lijkt het me lekker om "gewoon" 19=19 in dit geval te kunnen instellen. Maar ik begreep dat de offset met koelen de andere kant op werkt en je dus voor beide seizoenen je offset moet blijven aanpassen? (Daar heb ik dan weer geen zin in, call me lazy :+ )

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-05 09:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmilt3_A0ymENsJmkRL5Ka4WU4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFV3gs4PfAaLfqN8OKX68P2v.png?f=fotoalbum_large

Een oefening waar ik met behulp van de SCOP's van mijn Daiken FVXM35A/RXM35R berekend heb wat kosten per GJ zijn bij verschillende buitentemperaturen en stroomprijs.
Dit vergeleken met pelletkachel kosten (10,95 euro/15 kg) en stadsverwarming.
Conclusie lijkt dat bij stroomprijs 0,40 euro/kWh (=terugleveropbrengst) een buitentemperatuur onder 3 C de pelletkachel op dit moment voordeliger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
KoningPaulus schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Check, ik was ook nog aan het overwegen om evt wat te doen met het setpoint. In mijn geval bereik ik met setpoint 20 een kamertemperatuur van 19 graden, bij setpoint 21 19,5 graden. Alles daar boven wordt me veulste warm :P . Maar ergens lijkt het me lekker om "gewoon" 19=19 in dit geval te kunnen instellen. Maar ik begreep dat de offset met koelen de andere kant op werkt en je dus voor beide seizoenen je offset moet blijven aanpassen? (Daar heb ik dan weer geen zin in, call me lazy :+ )
De grootte van de offset kun je niet instellen. 19=19 kan misschien in bepaalde situaties, maar zeker niet altijd en bij iedereen. Hier wordt het nu met de standaard offset 1 graad warmer dan setpoint en zonder offset 1 graad kouder dan setpoint. Setpoint is maar een getal. De airco doet met offset en setpoint 19 exact hetzelfde als zonder offset en setpoint 21. De reden dat ik de offset uitgeschakeld heb, is enkel dat ik tot 2 graden lager kan verwarmen. De laagste stand was me soms net iets te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-05 13:47
KoningPaulus schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Heb je het over MHI?
De offset heeft alleen betrekking op de verwarmingsmodus en géén invloed op koelen.

Ik denk dat je in de war bent met "Economy Mode". Die is bedoeld om geld te besparen en dat zorgt inderdaad voor een offset tijdens zowel verwarmen als koelen.

De offset m.b.t. verwarmen (en dus géén invloed op koelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5byFEhNbOqdGZXworkzWMPV-VFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large

Het gedrag bij "Economy Mode" (en dus wel invloed op verwarmen en koelen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiU7GjdBczzXPeYcWfmZ9V5EGlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50

Fluisterstand inschakelen als dat gebeurd, niet alle airco,s gaan helemaal terug tot minimaal fan stand wanneer de vraag heel laag is en dat voelt dan aan als koude lucht ondanks er nog verwarmd wordt.
Uiteraard wel op verwarm modus ipv auto laten.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janisgeek
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-02-2023
janisgeek schreef op woensdag 28 december 2022 @ 01:04:
Welke airco's (Panasonic, Daikin, Mitsubishi) zijn het best voor de luchtzuivering (allergieën, pollen,...) ?
M2 is ongeveer 35m2: is een 3,5 nominale airco krachtig genoeg? Isolatie buitenmuur 4cm

Panasonic heeft nanoe™ X
Bij Daikin heeft de hoogste reeks ook luchtzuivering: Daikin Stylish.
Mitsubishi heeft dit ook in de diamond reeks (in optie).

Welke airco's (Panasonic, Daikin, Mitsubishi) zijn het best voor de luchtzuivering (allergieën, pollen,...) ?
Ga ik ivm verbruik beter voor een single split airco (2 airco's in totaal) of voor een multisplit ?
Maken 2 buitenunits meer lawaai buiten ?
2 single splits verbruiken minder dan een dual split correct ?
Maken 2 single splits tesamen dan ook meer lawaai of net niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
janisgeek schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:13:
[...]

2 single splits verbruiken minder dan een dual split correct ?
Maken 2 single splits tesamen dan ook meer lawaai of net niet ?
Het eerste is correct; met meer buitenunit (warmtewisselaaroppervlak) kun je efficienter draaien.
2 single splits maken binnen evenveel lawaai, maar buiten in totaal een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Vos schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:18:
[...]

Als hij op verwarmen staat hoort er geen koude lucht uit te komen. Misschien handig om merk en type er bij te vermelden.
Goeie vraag en ik ben toevallig nu bij ze en het type wat ik op de binnen unit zie staan: Mitsubishi SRK63ZR-W.

Maar auto is dus ingestelde temp houden denk ik dan en verwarmen is dus gewoon warme lucht van de ingestelde temp naar binnen blazen. (Handmatige airco versus climate control idee in een auto?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-05 22:58
Dracula schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:07:
[...]

Goeie vraag en ik ben toevallig nu bij ze en het type wat ik op de binnen unit zie staan: Mitsubishi SRK63ZR-W.

Maar auto is dus ingestelde temp houden denk ik dan en verwarmen is dus gewoon warme lucht van de ingestelde temp naar binnen blazen. (Handmatige airco versus climate control idee in een auto?)
Nee, auto is temperatuur vast houden met zowel koude en/of warme lucht.

Verwarmen is enkel warme lucht en vasthouden van ingestelde temp.

Door de fanstand auto te gebruiken krijg je het climate control effect zoals in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Op autostand heb je kans dat de airco ineens naar koelbedrijf gaat als de zon op de ramen komt, iets wat erg ongewenst is in het stookseizoen, op stand verwarmen gaat die uit als de temperatuur te hoog wordt.

Climate control in de auto werkt anders, de airco staat altijd aan en de climatecontrol voegt alleen meer of minder warmte toe, wel kun je de airco bij climate control uitschakelen, dan gaat die gewoon harder blazen als het te warm wordt en heb je eerder kans op condens op de ramen(beneden 4c schakelt de airco uit bij een auto ivm bevriezing).

Een lucht/lucht warmtepomp kan maar 1 ding tegelijk wat bij een auto anders werkt.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2023 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 14:51
[...]

Stel dat de airco op auto z'n setpoint heeft bereikt.
Deze stopt dan met verwarmen.
Stel dat er nog een paar warmtebronnen aanwezig zijn, een haard, de oven, kaarsen, elektrische apparatuur, zon op de gevel etc. Als hierdoor de temp boven setpoint komt begint de airco vervolgens te koelen.
Dit is voor de meesten hier ongewenst omdat dit onnodig energie verbruikt in tijden dat je eigenlijk alleen wilt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 100% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luminatus
  • Laatst online: 09:56
Met betrekking tot de airco op stand Verwarmen of Auto heb ik wel gemerkt dat mijn benedenunit veel rustiger draait en beter terug moduleert als ik deze op de Auto stand zet.

Mijn situatie is als volgt:
Multisplit SCM71ZS-W
Beneden: SRK35ZS-W
Boven: 2x SRK20ZS-W (waarvan 1 alleen voor koelen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFim5DHsoWF8TK7vraKNPrf8vWo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hWLdymKmbVsWFmhG9JxWfEuY.png?f=fotoalbum_large

Werkelijke temperatuur boven: 18.5 (hoge gemeten temp. komt doordat het een kleine kamer is en de unit zijn eigen warmte meet)
Werkelijke temperatuur beneden: 20.8 (mede door inval van zonlicht)

Zojuist als test de beneden unit weer eens op verwarmen gezet en dan gaat hij direct veel harder blazen terwijl de fanstand in beide gevallen op auto staat met gelijke setpoint.

De airco boven heb ik wel op verwarmen laten staan omdat hij anders continue blijft opwarmen.
Wat er namelijk gebeurd als ik de boven unit ook op auto zet is het volgende:
- Unit gaat verwarmen tot de temperatuur wordt bereikt of door zonlicht wordt overschreden
- Unit gaat zelf naar de koel de stand (icoontje wordt blauw in de app)
- Unit blijft wel gewoon warme lucht blazen en het aan/uit lampje knippert omdat de beneden unit nog aan het verwarmen is en de multi niet beide kan
- Resultaat is een veel te warme werkkamer

Toen het een aantal weken geleden erg koud was kon ik ze wel beiden op Auto laten staan en dat leverde een beter resultaat op. Ik ben benieuwd of anderen met MHI dit ook zo ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 20:36
@Luminatus
Auto stand heb ik nog niet gecontroleerd. Wat ik deed, toen het echt koud was, is de binnenunit op zolder op verwarmen zetten (fan op hoog om het de werkkamer in te blazen), en de binnenunit op de slaapkamer op fan only zetten met de deur open. Zodat de 1e verdieping ook wat op temperatuur kwam.
We hebben een gordijn tussen de 1e verdieping en zolder om verloop van warme lucht in de winter naar zolder en koude lucht in de zomer van zolder (door airco) te voorkomen.

De buitenunit gaat dan wat rustiger draaien, en verbruikte minder dan als ik de zolder alleen draaide, en schakelde vaker in en uit.

Nu is het niet meer stoken boven (en onder ook amper) dus kan het nu niet verder uitproberen.

Nog een vraagje voor MHI eigenaren; hebben jullie de rubberen afdichtingen in de buitenunit zitten. Ik heb het kniestuk iig er al af gehaald, en defrosts verliepen gewoon goed (hoewel ook wel wat aan de achterzijde eruit droop). Maar vraag me af of het verstandiger is om die dopjes er ook uit te halen (wat overigens verre van gemakkelijk gaat)

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:53
Stark schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:34:

Kan soms ook helpen te kijken naar het leidingwerk. Wellicht is 1 van de 2 posities eleganter qua leidingen en/of plaatsing buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 14-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-05 20:32
Op de benedenverdieping had ik graag een 3,5kW Mitsubishi Diamond (single-split) geplaatst. Het lijkt me hier de algemene consensus te zijn dat single-split het meest efficiënt is om mee te verwarmen. Ik heb heel wat merken vergeleken en deze lijkt me er toch bovenuit te steken zowel qua efficiëntie als qua vermogensbereik voor verwarmen van 0,9kW tot 6,3kW. Als ik de info in dit forum goed begrijp is een lage ondergrens belangrijk om pendelen te voorkomen en 0,9 lijkt me bij de laagste in de markt te zijn.

Boven zou er een Multi-split met 3 binnenunits van 2kW (MUZ-AP20VG) moeten komen.
Ik vermoed dat deze 3 units dus zullen worden aangesloten op een buitenunit van 5,4 kW (MXZ-3F54VF3). Dit is de lichtste buitenunit waar 3 binnenunits op kunnen worden aangesloten.

1 van de kamers wordt gebruikt als bureauruimte en zal dus vaak worden verwarmd. Ik vind het belangrijk dat dit op een aangename manier gebeurd..
Volgens wat ik begrijp van dit topic is dat het hierbij belangrijk is dat het vermogen zo laag mogelijk kan om pendelen te voorkomen.

De binnenunit heeft een vermogensbereik van 0,5 – 3,5. Niet slecht dus.
De buitenunit heeft echter een vermogensbereik van 2,6 – 9,0.

Als ik het dus goed begrijp, zal mijn binnenunit dus steeds op minstens 2,6 kW verwarmen en is deze opstelling dus niet echt geschikt voor wat ik probeer te bereiken?

Bij Daikin is er een buitenunit van 5,2kW (3MXM52A) die een ondergrens heeft van 1,3 kW.

Zou het in mijn geval dus niet beter zijn om boven voor Daikin te kiezen? Of begrijp ik het niet goed en overdenk ik alles te veel? Ik vind het gewoon vreemd dat er tussen beide zo'n groot verschil in vermogen zit.

EDIT: waarschijnlijk is een single-split in de bureauruimte de beste oplossing, maar 3 buitenunits aan onze gevel zal ik wellicht echter niet verkocht krijgen aan mijn wederhelft :)

[ Voor 8% gewijzigd door Omerta op 08-01-2023 17:23 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Omerta schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:46:
Op de benedenverdieping had ik graag een 3,5kW Mitsubishi Diamond (single-split) geplaatst. Het lijkt me hier de algemene consensus te zijn dat single-split het meest efficiënt is om mee te verwarmen. Ik heb heel wat merken vergeleken en deze lijkt me er toch bovenuit te steken zowel qua efficiëntie als qua vermogensbereik voor verwarmen van 0,9kW tot 6,3kW. Als ik de info in dit forum goed begrijp is een lage ondergrens belangrijk om pendelen te voorkomen en 0,9 lijkt me bij de laagste in de markt te zijn.

Boven zou er een Multi-split met 3 binnenunits van 2kW (MUZ-AP20VG) moeten komen.
Ik vermoed dat deze 3 units dus zullen worden aangesloten op een buitenunit van 5,4 kW (MXZ-3F54VF3). Dit is de lichtste buitenunit waar 3 binnenunits op kunnen worden aangesloten.

1 van de kamers wordt gebruikt als bureauruimte en zal dus vaak worden verwarmd. Op zich is het voor mij belangrijker dat het verwarmen efficiënter gebeurd dan het koelen omdat dit meer zal voorvallen.
Volgens wat ik begrijp van dit topic is dat het hierbij belangrijk is dat het vermogen zo laag mogelijk kan om pendelen te voorkomen.

De binnenunit heeft een vermogensbereik van 0,5 – 3,5. Niet slecht dus.
De buitenunit heeft echter een vermogensbereik van 2,6 – 9,0.

Als ik het dus goed begrijp, zal mijn binnenunit dus steeds op minstens 2,6 kW verwarmen en is deze opstelling dus niet echt geschikt voor wat ik probeer te bereiken?

Bij Daikin is er een buitenunit van 5,2kW (3MXM52A) die een ondergrens heeft van 1,3 kW.

Zou het in mijn geval dus niet beter zijn om boven voor Daikin te kiezen? Of begrijp ik het niet goed en overdenk ik alles te veel? Ik vind het gewoon vreemd dat er tussen beide zo'n groot verschil in vermogen zit.
Je zou in het geval van een Daikin ook de 3MXM40A kunnen overwegen, dat is de minst krachtige triple split buitenunit op de markt als het goed is.
De ondergrens is met 1,3kW hetzelfde als die van de 3MXM52A.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

SpongeRob schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Je zou in het geval van een Daikin ook de 3MXM40A kunnen overwegen, dat is de minst krachtige triple split buitenunit op de markt als het goed is.
De ondergrens is met 1,3kW hetzelfde als die van de 3MXM52A.
Vreemd. Ik heb juist de 40 omdat het minimum lager is dan de 52 toen ik het afgelopen zomer uitzocht. Waar vind jij dat het hetzelfde minimum heeft?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omerta
Termy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:16:
[...]

Vreemd. Ik heb juist de 40 omdat het minimum lager is dan de 52 toen ik het afgelopen zomer uitzocht. Waar vind jij dat het hetzelfde minimum heeft?
Omdat de datasheet bij mij nog open stond heb ik maar de vrijheid genomen om te antwoorden :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1vaNU6709NmwmzVlyqmyzkxtzM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sdNHDSaHbwW1vU52byfg0yEe.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Omerta op 08-01-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:06

de Peer

under peer review

Hoe wordt hier aangekeken tegen het toepassen van nachtverhoging vanwege dynamische tarieven?

Op het moment dat ik veel thuis ben (weekend/vakantie) is dit een no-brainer en maak ik er gebruik van. Soms zet ik het setpoint dan zelfs op 25-30 graden voor een paar uurtjes in de nacht.

Maar als ik overdag werk (op kantoor, niet thuis) en dus alleen in de avonden thuis ben, vraag ik me af of het loont.

Dus bijvoorbeeld morgenvroeg in de ochtend is het inkopen voor 20 cent per kWh terwijl het overdag en 's avonds 35 cent per kWh is.

Zou het dan zin hebben om die nachtelijke uurtjes mee te pikken? Ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt. Je verliest tenslotte overdag ook weer meer warmte als je huis warmer is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:37:
Hoe wordt hier aangekeken tegen het toepassen van nachtverhoging vanwege dynamische tarieven?

Op het moment dat ik veel thuis ben (weekend/vakantie) is dit een no-brainer en maak ik er gebruik van. Soms zet ik het setpoint dan zelfs op 25-30 graden voor een paar uurtjes in de nacht.

Maar als ik overdag werk (op kantoor, niet thuis) en dus alleen in de avonden thuis ben, vraag ik me af of het loont.

Dus bijvoorbeeld morgenvroeg in de ochtend is het inkopen voor 20 cent per kWh terwijl het overdag en 's avonds 35 cent per kWh is.

Zou het dan zin hebben om die nachtelijke uurtjes mee te pikken? Ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt. Je verliest tenslotte overdag ook weer meer warmte als je huis warmer is.
Loont alleen als je een top geisoleerd huis hebt. Bij ons is het binnen een uur of 2 alweer afgekoeld. (Als het niet sneller is) En heb je snachts zo hard zitten stoken voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Martin7182 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:07:
[...]

De grootte van de offset kun je niet instellen. 19=19 kan misschien in bepaalde situaties, maar zeker niet altijd en bij iedereen. Hier wordt het nu met de standaard offset 1 graad warmer dan setpoint en zonder offset 1 graad kouder dan setpoint. Setpoint is maar een getal. De airco doet met offset en setpoint 19 exact hetzelfde als zonder offset en setpoint 21. De reden dat ik de offset uitgeschakeld heb, is enkel dat ik tot 2 graden lager kan verwarmen. De laagste stand was me soms net iets te warm.
Ah, ik had begrepen dat je de offset ook per graad kon instellen, maar dat is dus een vaste 'parameter'.
Zal eens kijken wat er gebeurt als ik de offset aanzet in mijn geval.
En goed om te weten dat het alleen van toepassing is op de verwarmingsmodus en niet op koelen (los van de eco modus). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:06

de Peer

under peer review

xHEMANx schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Loont alleen als je een top geisoleerd huis hebt. Bij ons is het binnen een uur of 2 alweer afgekoeld. (Als het niet sneller is) En heb je snachts zo hard zitten stoken voor niets.
hmm ja ik zit zelf in een huis uit 2006. Dat is best goed geisoleerd, maar ook weer niet dat de warmte uit de ochtend nog voelbaar is in de avond. Echter is de warmte mogelijk niet naar buiten gelekt maar de muren in getrokken en/of naar de verdieping erboven gelekt. Dan is het dus niet helemaal verloren gegaan. Dat zijn de dingen waar ik nu over nadenk.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:46:
[...]

hmm ja ik zit zelf in een huis uit 2006. Dat is best goed geisoleerd, maar ook weer niet dat de warmte uit de ochtend nog voelbaar is in de avond. Echter is de warmte mogelijk niet naar buiten gelekt maar de muren in getrokken en/of naar de verdieping erboven gelekt. Dan is het dus niet helemaal verloren gegaan. Dat zijn de dingen waar ik nu over nadenk.
Ik doe dit (want ook bij Tibber), hoewel ik 'maar' naar 21 graden setpoint ga tussen 00:00 en 6:00. In deze relatief warme tijden is dat voor ons 2020 nieuwbouwhuis genoeg om de woonkamer gedurende de dag 19+ graden te houden (vrijwel geen zoninstraling). Toen het vroor stond het 24/7 op 17, waarbij het rond de 19 werd. Ja, gek ik weet het, ik moet juist lager instellen ipv hoger voor m'n gewenste temperatuur.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Ik draai hier al sinds half november 24/7 op setpoint 20 en afgelopen twee dagen even als test de boel uitgehad in de nacht ivm relatief hoge temperaturen en het werd hier niet kouder dan 19,5 graad (huis is natuurlijk door en door opgewarmd) In theorie werkt het hier goed tot temperaturen rond het vriespunt de boel uit te laten in de nacht, in de praktijk ervaar ik een stuk meer comfort door de boel gewoon aan te laten staan, en het meer verbruik is verwaarloosbaar rond de 1kWh extra. Hier is overigens altijd wel iemand thuis en gewoon luxe oude tarieven.

[ Voor 30% gewijzigd door Servee op 08-01-2023 20:08 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Termy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:02:
[...]

Ik doe dit (want ook bij Tibber), hoewel ik 'maar' naar 21 graden setpoint ga tussen 00:00 en 6:00. In deze relatief warme tijden is dat voor ons 2020 nieuwbouwhuis genoeg om de woonkamer gedurende de dag 19+ graden te houden (vrijwel geen zoninstraling). Toen het vroor stond het 24/7 op 17, waarbij het rond de 19 werd. Ja, gek ik weet het, ik moet juist lager instellen ipv hoger voor m'n gewenste temperatuur.
Als je met vorst 17 instelt en het word dan nog steeds 19 graden is je unit een maatje te groot, met als voordeel als het -20 word je waarschijnlijk het nog prima red met de 3,5kW

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:04:
Ik draai hier al sinds half november 24/7 op setpoint 20 en afgelopen twee dagen even als test de boel uitgehad in de nacht ivm relatief hoge temperaturen en het werd hier niet kouder dan 19,5 graad (huis is natuurlijk door en door opgewarmd) In theorie werkt het hier goed tot temperaturen rond het vriespunt de boel uit te laten in de nacht, in de praktijk ervaar ik een stuk meer comfort door de boel gewoon aan te laten staan, en het meer verbruik is verwaarloosbaar rond de 1kWh extra. Hier is overigens altijd wel iemand thuis en gewoon luxe oude tarieven.
Hoeveel watt gebruikt de unit ongeveer met een setpoint 20? (Afgelopen dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:12:
[...]

Hoeveel watt gebruikt de unit ongeveer met een setpoint 20? (Afgelopen dagen)
Afhankelijk van de buitentemperatuur minimaal 170w (155m3), meestal rond de 200w en rond en onder het vriespunt zonder defrosts tussen de 250 en 300w.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Afhankelijk van de buitentemperatuur minimaal 170w (155m3), meestal rond de 200w en rond het vriespunt zonder defrosts tussen de 250 en 300w.
Ah ok, afgelopen dagen ook rondt de 200w, maar wel de helft van de kamer. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 14:03
Omerta schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Omdat de datasheet bij mij nog open stond heb ik maar de vrijheid genomen om te antwoorden :9
[Afbeelding]
Volgens mij gaat dat niet helemaal op, die 1,3Kw is per binnendeel. Het minimale vermogen als je 3 binnendelen hebt aangesloten is 1,7Kw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgBqHLLgRwhaIkpCBff0viOeVdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQarAPC8wXJCCIRuC3sDCJCA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 09:31
Kent iemand het verschil tussen de daikin ftxm20r2v1b en de ftxm20r5v1b?

[ Voor 5% gewijzigd door Soullancer op 08-01-2023 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

rupsen schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Volgens mij gaat dat niet helemaal op, die 1,3Kw is per binnendeel. Het minimale vermogen als je 3 binnendelen hebt aangesloten is 1,7Kw

[Afbeelding]
In het plaatje van @Omerta zie je ook dat bij koelen het minimum vermogen 1,7kW is, bij verwarmen is het minimale vermogen 1,3 kW. De lijst die jij laat zien gaat alleen over het koelvermogen en de lijst van het verwarmingsvermogen laat hoogstwaarschijnlijk de eerder genoemde 1,3kW zien. :)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Servee schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Als je met vorst 17 instelt en het word dan nog steeds 19 graden is je unit een maatje te groot, met als voordeel als het -20 word je waarschijnlijk het nog prima red met de 3,5kW
Dit is wel hilarisch :). Mijn installateur blijft nl maar zeuren dat ik een te kleine buitenunit heb want dit zou zg zelfs niet volgens de adviezen van Daikin zijn (ook al is dit gewoon een standaard combinatie met de 3MXM40) maar aangezien m'n warmteverliesberekening en historisch verbruik bij vorst zo'n 3 kW suggereerde leek dit me zat. Hij wist de afgelopen keer bij het vervangen van de dempers zelfs te beweren dat het feit dat ik de boel moet knijpen om niet te pendelen juist komt omdat de unit te klein is en dat het beter zou gaan met een grotere. Ik heb het opgegeven om het te proberen uit te leggen hoe het zit met minimaal vermogen...

@Omerta @rupsen Ja, mijn combo van 1.5 + 2.0 + 3.5 geeft idd een lager minimaal vermogen bij de 40, maar zo te zien alleen bij koelen. Die 1.7 en 1.9 kW staat me bij van wat ik destijds zag. Met de kennis van nu had ik wellicht groter kunnen gaan want verder zijn de specs vrijwel gelijk (geluid, afmetingen, gewicht, etc) maar aangezien we alleen de woonkamer en de uitbouw willen verwarmen (uitbouw op zolder hoeft maar op 17 of zo gehouden te worden als het buiten echt koud is) is groter sowieso niet nodig.

Vooralsnog ben ik prima tevreden met m'n gekozen configuratie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Termy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:05:
[...]

Dit is wel hilarisch :). Mijn installateur blijft nl maar zeuren dat ik een te kleine buitenunit heb want dit zou zg zelfs niet volgens de adviezen van Daikin zijn (ook al is dit gewoon een standaard combinatie met de 3MXM40) maar aangezien m'n warmteverliesberekening en historisch verbruik bij vorst zo'n 3 kW suggereerde leek dit me zat. Hij wist de afgelopen keer bij het vervangen van de dempers zelfs te beweren dat het feit dat ik de boel moet knijpen om niet te pendelen juist komt omdat de unit te klein is en dat het beter zou gaan met een grotere. Ik heb het opgegeven om het te proberen uit te leggen hoe het zit met minimaal vermogen...

Vooralsnog ben ik prima tevreden met m'n gekozen configuratie :).
Idd wel hilarisch dat een installateur adviseert om de boel te gaan knijpen met een te kleine unit om niet te gaan pendelen. Knijpen wil je juist om vermogen te dempen, en dat zal die wel bedoelen dat het minimale vermogen te groot is (wat ook blijkt als je 19 krijgt terwijl je 17 vraagt) normaliter heeft de 3,5kW 1,4 aan minimaal afgegeven vermogen, in jouw geval is dat dus al 1.7/1,9kW bij 1 unit aan, dat kan eea verklaren. Dus het advies zal meer berust zijn geweest op het minimale vermogen dan op een te kleine unit vermoed ik. Even de tussenseizoenen afwachten wat dit gaat doen straks, daar voorzie ik wel wat meer issues.
Maar als het goed werkt prima toch!

[ Voor 3% gewijzigd door Servee op 08-01-2023 21:37 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Servee schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:21:
[...]

Idd wel hilarisch dat een installateur adviseert om de boel te gaan knijpen met een te kleine unit om niet te gaan pendelen. Knijpen wil je juist om vermogen te dempen, en dat zal die wel bedoelen dat het minimale vermogen te groot is (wat ook blijkt als je 19 krijgt terwijl je 17 vraagt) normaliter heeft de 3,5kW 1,3 aan minimaal vermogen, in jouw geval is dat dus al 1.7/1,9kW bij 1 unit aan, dat kan eea verklaren. Dus het advies zal meer berust zijn geweest op het minimale vermogen dan op een te kleine unit vermoed ik. Even de tussenseizoenen afwachten wat dit gaat doen straks, daar voorzie ik wel wat meer issues.
Maar als het goed werkt prima toch!
Nee nee, je begreep me verkeerd. Ik vertelde dat ik de boel moest knijpen (demand control) om pendelen te voorkomen en hij beweerde dat ik hier geen last van zou hebben met een grotere unit en dat de mijne dus te klein is. De situatie is dus exact het omgekeerde van wat je hierboven schrijft.

Het minimale vermogen van deze Daikin multi is duidelijk te hoog om zonder demand control te draaien met deze temperaturen. Ik heb dat nu op auto gezet na geprobeerd te hebben te pielen met specifieke %. Dit werkt vooralsnog het best lijkt het, zeker met 2 units aan. Ben benieuwd wat het gaat doen als het weer echt koud zou worden. In de vorige vorstperiode was ik allerlei dingen aan't proberen en uiteindelijk had ik het gewoon uit staan staat me bij. Niet echt goed bijgehouden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Servee schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:04:
Ik draai hier al sinds half november 24/7 op setpoint 20 en afgelopen twee dagen even als test de boel uitgehad in de nacht ivm relatief hoge temperaturen en het werd hier niet kouder dan 19,5 graad (huis is natuurlijk door en door opgewarmd) In theorie werkt het hier goed tot temperaturen rond het vriespunt de boel uit te laten in de nacht, in de praktijk ervaar ik een stuk meer comfort door de boel gewoon aan te laten staan, en het meer verbruik is verwaarloosbaar rond de 1kWh extra.
1 kWh per dag is bij 200W gemiddeld vermogen toch zo'n 20%. Ik zou dat niet zo snel verwaarloosbaar noemen. Maar goed, comfort is wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Termy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Nee nee, je begreep me verkeerd. Ik vertelde dat ik de boel moest knijpen (demand control) om pendelen te voorkomen en hij beweerde dat ik hier geen last van zou hebben met een grotere unit en dat de mijne dus te klein is. De situatie is dus exact het omgekeerde van wat je hierboven schrijft.

Het minimale vermogen van deze Daikin multi is duidelijk te hoog om zonder demand control te draaien met deze temperaturen. Ik heb dat nu op auto gezet na geprobeerd te hebben te pielen met specifieke %. Dit werkt vooralsnog het best lijkt het, zeker met 2 units aan. Ben benieuwd wat het gaat doen als het weer echt koud zou worden. In de vorige vorstperiode was ik allerlei dingen aan't proberen en uiteindelijk had ik het gewoon uit staan staat me bij. Niet echt goed bijgehouden helaas.
Ja nu ik het teruglees idd I rest my case :9

Ik gebruik vraagbesturing eigenlijk alleen als het relatief warm is zoals afgelopen twee weken en in de tussenseizoenen, de gehele run is dan 24 uur stabieler, pendelen heb ik hier geen last van pas als het boven de 14 graden buiten komt en nachten rond de 10, met vorst en zeker icm defrosts periode zet ik de boel uit (eerst ff op koelstand om de boel te resetten) en laat de unit het zelf uitzoeken, werkt hier het beste.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Om hem niet te laten pendelen, laat ik het snachts 1 a 1.5 graad afkoelen in de kamer, zodat hij overdag wat te doen heeft. Die ééne graad opwarmen kost niet meer energie, maar zorgt er dus wel voor dat hij overdag mooi stabiel loopt. Plus het scheelt me wat centjes snachts.

Bij ons wordt het nu met setpoint 16 max ongeveer 18 graden. Overdag gaat hij op 20 auto (alleen als het vriest moet die naar 21) en wordt het 19 graden. (Na het warm eten of als mn vrouw kaarsen aan zet, tikken we soms savonds net de 20c aan)

Maar met de temperatuurs schommelingen is het soms wel lastig inschatten welke setpoint ik snachts hanteer. Moet ik nog een beetje ervaring in gaan krijgen. 😁

[ Voor 17% gewijzigd door xHEMANx op 08-01-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:42:
[...]

1 kWh per dag is bij 200W gemiddeld vermogen toch zo'n 20%. Ik zou dat niet zo snel verwaarloosbaar noemen. Maar goed, comfort is wel wat waard.
Voor de oppervlakte is dat in verhouding verwaarloosbaar, vind ik. Nu is dat hier niet echt een issue maar met mijn tarieven (€0,23/KWh incl belasting 2023) per 24uur. En al zou het me een paar euro extra kosten per dag had ik het nog gedaan zoals je zelf al aangeeft comfort is wel wat waard.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:57:
Om hem niet te laten pendelen, laat ik het snachts 1 a 1.5 graad afkoelen in de kamer, zodat hij overdag wat te doen heeft. Die ééne graad opwarmen kost niet meer energie, maar zorgt er dus wel voor dat hij overdag mooi stabiel loopt. Plus het scheelt me wat centjes snachts.

Bij ons wordt het nu met setpoint 16 max ongeveer 18 graden. Overdag gaat hij op 20 auto (alleen als het vriest moet die naar 21) en wordt het 19 graden. (Na het warm eten of als mn vrouw kaarsen aan zet, tikken we soms savonds net de 20c aan)

Maar met de temperatuurs schommelingen is het soms wel lastig inschatten welke setpoint ik snachts hanteer. Moet ik nog een beetje ervaring in gaan krijgen. 😁
Elke huis/situatie is anders, de locatie van de binnenunit is voor een groot deel bepalend voor de goede werking. Ik heb ook in het begin lopen klooien en spelen wat voor mij het beste werkt. Er bestaat niet 1 juiste instelling want zoals gezegd speelt de locatie van de unit maar ook de isolatie, huidige tarieven, ventilatie en persoonlijke voorkeur een rol.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
Servee schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Elke huis/situatie is anders, de locatie van de binnenunit is voor een groot deel bepalend voor de goede werking. Ik heb ook in het begin lopen klooien en spelen wat voor mij het beste werkt. Er bestaat niet 1 juiste instelling want zoals gezegd speelt de locatie van de unit maar ook de isolatie, huidige tarieven, ventilatie en persoonlijke voorkeur een rol.
Klopt. Ik post het ook voor iemand die misschien een vergelijkbaar huis/ isolatie heeft en het pendelen irritant vindt. Dan kan die als optie proberen het snachts 1 graad te laten afkoelen, om te kijken of dat voor hem/haar ook werkt. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-05 11:55
Ik volg dit topic al enkele maanden omdat we over een maandje gaan verhuizen naar een woning die alleen verwarmd wordt door infrarood panelen. Warm water voor douche komt van een geiser. Is een huis uit 1974 en redelijk geïsoleerd(energielabel c). Energieverbuik was, zoals jullie kunnen voorstellen, fors. Dat is echt geen optie dus er moet iets anders komen. Airco lijkt me de enige optie eigenlijk dus veel over gelezen. Gedeelte van de woonkamer heeft hoog plafond(circa 5 meter) dus zit te kijken naar een vloermodel omdat anders de warmte gelijk verdwijnt richting hoogste punt. Zal later nog wel meer informatie geven/vragen maar kent iemand een goede installateur in zuid holland? Prijs is belangrijk maar correct advies en installatie nog meer denk ik. We gaan verhuizen naar waddinxveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
FenF schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:51:
Ik volg dit topic al enkele maanden omdat we over een maandje gaan verhuizen naar een woning die alleen verwarmd wordt door infrarood panelen. Warm water voor douche komt van een geiser. Is een huis uit 1974 en redelijk geïsoleerd(energielabel c). Energieverbuik was, zoals jullie kunnen voorstellen, fors. Dat is echt geen optie dus er moet iets anders komen. Airco lijkt me de enige optie eigenlijk dus veel over gelezen. Gedeelte van de woonkamer heeft hoog plafond(circa 5 meter) dus zit te kijken naar een vloermodel omdat anders de warmte gelijk verdwijnt richting hoogste punt. Zal later nog wel meer informatie geven/vragen maar kent iemand een goede installateur in zuid holland? Prijs is belangrijk maar correct advies en installatie nog meer denk ik. We gaan verhuizen naar waddinxveen.
Over correct advies van installateurs:
Met als uitgangspunt verwarmen: naar mijn ervaringen met verschillende installateurs is mijn mening geworden dat het advies hier over de benodigde capaciteit, plaatsing en het merk/type unit beter is dan de adviezen van de Airco installateurs die voornamelijk aan koeling denken en maar al te graag overcapaciteit adviseren.

5 meter is wel erg hoog, een vloer vs wandmodel zal dan ook niet veel verschillen vermoed ik, de warmte zal opstijgen, een verlaagd plafond zal erg goed helpen. Kan dat niet, dan kun je nog denken aan een plafond ventilator om de warmte opnieuw naar beneden te krijgen.

Beter is het om je eigen topic te starten en dan kun je daarin nog veel meer vragen stellen over je toekomstige Airco en mogelijk ook het advies/offertes van installateurs daar delen, zie de eerste regel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
xHEMANx schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:57:

Ik had de airco voorheen ook 's nachts aan op 16.5 graden, overdag op 20.5, maar dan pendelde dat ding 's nachts toch flink en ook nog wel wat energieverbruik (1 a 2kilowatt per 2 uur). Sinds kort heb ik 'm vanaf 22:30 uit, en zet ik 'm 6:00 'volgas' (55% vraagsturing) aan om om 7u lekker warm beneden te komen. Dat bevalt veel beter en energieverbruik is over de lijn ook lager.

Maar wat je zegt, het e.a. hangt sterk af van persoonlijke situatie en de buiten temperaturen. Als het wat kouder wordt, ga ik denk ik weer naar nachtverlaging.

Situatie alhier is een 52mxm buitenunit op 3.5kw binnenunit, de andere units staan grotendeels uit. Huis is een hoekhuis uit '66, met vloer, spouwmuur en dak isolatie. 50% van de ramen beneden zijn oud dubbelglas, maar daarvoor zitten de gordijnen 's nachts dicht. De andere 50% nieuw en kunstof.

[ Voor 7% gewijzigd door Riggard op 09-01-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 00:13
Frag1le schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Over correct advies van installateurs:
Met als uitgangspunt verwarmen: naar mijn ervaringen met verschillende installateurs is mijn mening geworden dat het advies hier over de benodigde capaciteit, plaatsing en het merk/type unit beter is dan de adviezen van de Airco installateurs die voornamelijk aan koeling denken en maar al te graag overcapaciteit adviseren.
Wat juist nog vreemder is, aangezien koeling veel makkelijker is dan verwarmen. Dus zou je ook van de installateurs mogen verwachten dat ze niet zo pushen om een grotere unit te nemen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 14-02-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Scrtz schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:23:
[...]

Nee, auto is temperatuur vast houden met zowel koude en/of warme lucht.

Verwarmen is enkel warme lucht en vasthouden van ingestelde temp.

Door de fanstand auto te gebruiken krijg je het climate control effect zoals in je auto.
Dan moet ik eens even gaan zoeken welke stand hij dan op moet want dit is niet handig.

*Update: kennelijk is er allen maar cool, heat, dry en fan als optie. Snap ik de koude lucht niet want hij staat toch echt op heat zoals hier beschreven:

https://www.mhi-mth.co.jp...f/rld012a002h_english.pdf

Update 2: Ook bijzonder in de handleiding staat een keer per twee weken filters schoonmaken en het onderhoudsbedrijf zegt hoeft niet doen we een keer per jaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Dracula op 09-01-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:01
Riggard schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Ik had de airco voorheen ook 's nachts aan op 16.5 graden, overdag op 20.5, maar dan pendelde dat ding 's nachts toch flink en ook nog wel wat energieverbruik (1 a 2kilowatt per 2 uur). Sinds kort heb ik 'm vanaf 22:30 uit, en zet ik 'm 6:00 'volgas' (55% vraagsturing) aan om om 7u lekker warm beneden te komen. Dat bevalt veel beter en energieverbruik is over de lijn ook lager.

Maar wat je zegt, het e.a. hangt sterk af van persoonlijke situatie en de buiten temperaturen. Als het wat kouder wordt, ga ik denk ik weer naar nachtverlaging.

Situatie alhier is een 52mxm buitenunit op 3.5kw binnenunit, de andere units staan grotendeels uit. Huis is een hoekhuis uit '66, met vloer, spouwmuur en dak isolatie. 50% van de ramen beneden zijn oud dubbelglas, maar daarvoor zitten de gordijnen 's nachts dicht. De andere 50% nieuw en kunstof.
dat heb ik ook gemerkt als het echt kouder wordn dus rond en onder vriezen dat hij het overdag niet trekt.
wat ik dan deed is niet nachtverlagen maar bijvorbeeld om 05:30 alvast starten met silent modes
zodat hij langszaam warm kon draaien en dan even kort voro opstaan automatisch en dan had je gelijk een bak warmte lucht.

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
Ik heb in huis 2 L/L warmtepompen hangen. Beneden hangt sinds 2019 een 42QHC018D8S /
38QHC018D8S (Carrier, 5kW), boven hangt sinds 2014 een Fuji RSW 24-L

Beiden worden goed gebruikt, maar ik merk dat de unit boven (de Fuji) ondanks dat die groter is veel beter terug kan moduleren.... Beneden blijft de unit bij auto fan draaien rond de 600watt, ook al is het heerlijk warm in huis. Pendelen zie ik ook, maar daar merk ik qua comfort weinig van, vind alleen het "laagste" gebruik nogal tegenvallen.

De unit boven zit tussen de 300 en de 500 watt qua verwarmen....

Is dit "as designed" of is er beneden toch iets niet ok met de unit?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
TweakersOnly schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:07:
Graag hoor ik jullie advies inzake het plaatsen van een L/L warmtepomp in de woonkamer in combinatie met een singlesplit / multisplit buitenunit.

Situatieschets:

[Afbeelding]

Ik heb op dit moment al een buitenunit en een binnenunit voor de slaapkamers.

Mijn idee was om deze buitenunit te vervangen door een nieuwe multisplit buitenunit. Deze buitenunit wordt dan aangesloten op binnenunit slaapkamers en een nieuwe binnenunit in de woonkamer. Daarbij heb ik twee mogelijke plaatsen voor de binnenunit, waarbij mijn voorkeur uitgaat voor optie 1. Voor mijn gevoel kan de binnenunit optie 1 het beste de warmte verdelen over woonkamer.

Probleem volgens één van de installateurs is dat de lengte van de kabels buiten te lang wordt. Ik schat dat de lengte ongeveer 8 meter is. Daarnaast zit aan die kan van het huis ook de regenpijp.

[Afbeelding]

Alternatief is dat ik aan de voorkant van het huis een nieuwe buitenunit plaats met een omkasting. Nieuwe buitenunit wordt dan voor de woonkamer gebruikt, oude buitenunit voor de slaapkamers.

Ben ik niet zo'n voorstander van, ik heb op dit moment al twee buitenunits aan de gevel hangen.

Wat is jullie advies inzake twee losse buitenunits of één multisplit buitenunit. Is het mogelijk om kabels netjes weg te werken langs het huis via regenpijp?
Hi, beter is het om dit even in een eigen topic te plaatsen.
Zie regel 1 van dit topic.

Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TweakersOnly heeft een vraag in "Multisplit of singlesplits?" :)

[ Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2023 18:50 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:58
FenF schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:51:
Wij hebben een woonkeuken met de nok van een schuin dak op 6 meter. Als op 1,50 meter hoogte de temperatuur 20 graden is, meet de airco-unit 25 graden op 4 meter hoogte. In de nok zal het wel 30 graden zijn. Plafondventilator met omgekeerde bladen en ook goede isolatie op het plafond zou ik zeker doen als dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Ik zit nu al een tijdje te ouwehoeren met de vraagbesturing. Op dit moment staat hij bij mij op 55%

Ik vraag mij af hoeveel mensen hier hebben de vraagbesturing op ‘auto’ of ‘uit’ staan ?

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Riggard schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:17:
[...]

Haha vannacht vrat die toevallig ook ineens een hele hoop kwh'tjes en pendelen als een malle. Terwijl het 2 dagen ervoor perfect ging, 0.5 kwh voor 12 tot 8 s' ochtends en als ik hem weer op 20 auto zette liep die na 5 min weer netjes op 200watt.

Dat puzzelen om 1 graad lager uit te komen geef ik bij deze ook op. Denk dat ik hem snachts maar standaard 2 graden lager zet en max fan, dan de setpoint van overdag op auto. Dan zou het om en nabij goed moeten gaan bij elke temperatuur.

Ach ik vindt het (nu) nog wel leuk om wat te proberen en te puzzelen met dat ding. 😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05 21:45

Vos

AFCA

Skrunsies schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:39:
Ik zit nu al een tijdje te ouwehoeren met de vraagbesturing. Op dit moment staat hij bij mij op 55%

Ik vraag mij af hoeveel mensen hier hebben de vraagbesturing op ‘auto’ of ‘uit’ staan ?
Hier al weken op auto, imo loopt dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx

Al een tijdje op silent modus om te proberen, =45%, maar merk niet echt verschil. Vind het ook lastig hoe ik dat verschil zou moeten zien. Er zijn zoveel variabelen, dat ik geen idee heb of het aan de vraagbesturing ligt, de temp in huis, de temp buiten, luchtvochtigheid, de stand van de maan of de kleur van het gras.....

[ Voor 194% gewijzigd door xHEMANx op 09-01-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
Vos schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:00:
[...]

Hier al weken op auto, imo loopt dat prima.
Merk je dan ook op dat het verbruik ‘veel’ afwijkt van 40% oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzEnJeHpf_J-P_W60wgwC-iqyaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RivilfeKCdnvuzTfzjShaw3a.jpg?f=fotoalbum_large
Vanacht pendel feest. 8 uur zet ik hem op 20 auto... Hij moet iets opwarmen en het verbruik gaat wat om hoog en naar beneden, prima. Dan ga ik (9:45) een paar uur de deur uit. Ik denk ik zet hem even op max fan, dan is het overal in huis heerlijk warm en het verbruikt toch niets extra.... Bam verbruik omhoog naar 600watt... En blijft hoog tot ik thuis kom (12:20), 350wat. Dan zet ik hem weer op auto fan en in een paar sec loopt hij weer gewoon als een zonnetje op 200 wat of zelfs iets lager...

Miss moet ik die plug er gewoon uit trekken en niet meer kijken naar het verbruik, steeds als ik denk ik begin die airco te snappen, gebeurt er weer zoiets....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online

Hier op 60% Skruns.
De FTXM42R houdt het hier makkelijk warm met deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:24:
[...]

Hier op 60% Skruns.
De FTXM42R houdt het hier makkelijk warm met deze temperaturen.
Thanks kerel ;)

Is het verbruik bij jou ( na een tijdje ) ook erg anders dan wanneer je hem op ‘auto’ zet ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
xHEMANx schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:22:

Miss moet ik die plug er gewoon uit trekken en niet meer kijken naar het verbruik, steeds als ik denk ik begin die airco te snappen, gebeurt er weer zoiets....
Ik doe dit nu al 3 jaar en dit is het beste wat je kan doen d:)b

Stand kiezen en als het comfortabel is, lekker afblijven. Laat maar lekker pendelen. Mijn unit in de woonkamer gaat soms wel 6 keer per uur of meer aan en weer uit. Lekker belangrijk :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 18:13
Hier nu ook al een paar weken op fanstand en vraagbesturing auto op 20.5 graden. Om 23.00 1.5 graad naar beneden tot 7.00 maar verder draait hij lekker 24 uur per dag door. Ik heb ook veel verschillende standen geprobeerd, uit in de nacht of juist fanstand hoog.

Dit bevalt eigenlijk het beste, qua verbruik maakt het allemaal niet zoveel uit met deze temperaturen. Met veel moeite kan ik best een enkele kWh per dag besparen maar dan zijn er toch weer momenten dat het niet comfortabel is of dat de de fan weer harder gaat en ben ik steeds weer aan het klooien.

Boven ook op auto van 7 tot 22.00 19 graden setpoint waarmee het daar ook warm genoeg op een graad of 18 a 19 over de hele verdieping incl. de badkamer is.

Verbruik totaal tussen de 10 en 13 kWh per dag, wat veel zuiniger is relatief met mijn gasverbruik vorig jaar.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Uhh, vannacht deed m'n daikin lompe dingen. Een groot deel van de nacht elke 45 mins uitschieters van ruim boven 2 kW en dat op 5 min intervallen van m'n P1 meter dus het zal nog hoger zijn geweest op de momentane piek. Tussendoor gewoon stabiel zo'n 400 W.

Dit met demand control op auto en fan maximaal. Ik heb het setpoint wel wat hoger gezet (22.5) om wat meer warmte te bufferen in de nacht maar zelfs in de vorstperiode afgelopen december zag ik dit niet gebeuren.

Volgens de energiemeting in Daikin zelf was het de woonkamer unit die dit deed aangezien daar het verbruik aardig hoger was dan gisteren en de zolder vrijwel gelijk.

Zijn dit heel ruige defrosts of wat gebeurt hier?

Edit:
Vanavond maar wat eerder aangezet zodat ik er nog bij kan zijn en hij doet het weer. Opeens gaat ie hard blazen en komt er serieus warme lucht uit terwijl er tot wel 3 kW getrokken wordt. Lijkt de airco van @whtniels wel :+.

Nu maar een half graadje lager gezet en kort daarna viel verbruik weer terug naar zo'n 500 W maar dat kan misschien ook toevallige timing zijn geweest. Kijken wat het verder vannacht doet.

[ Voor 24% gewijzigd door Termy op 09-01-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levimaat
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-12-2023
Hey allemaal,

Wij verwarmen sinds vorig jaar de benedenverdieping met een Haier Tundra 3,5kw en boven eenzelfde systeem maar dan de 2,5kw variant.

Dit gaat allereerst prima, echter heb ik nog wel een aantal dingetjes.

Beneden hebben we setpoint 24, fanstand 2. Draait 24/7 met nachtverlaging op setpoint 20. Draait vrijwel constant, weinig pendelen. Gemiddeld verbruik is 550watt gemeten via energiemeter in het stopcontact. Afgelopen 24 uur 13,21kwh verbruikt.

Zou er een manier zijn om hem zuiniger te krijgen? Of is dit wel realistisch? Ik heb het idee als ik hem op auto fanstand zet dat hij dan te snel te zacht gaat blazen maar wel gaat verbruiken.

Tips???

Levi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:55
Fanstand verhogen. Dat is efficienter.
Maar je hebt een Haier.. hoe efficient zijn die uberhaupt met verwarmen?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omerta
Dag Iedereen!

Omdat het de regel is om per installatie een nieuw, eigen topic aan te maken heb ik er eentje gemaakt voor mijn installatie.

Door de moderatie werd me aangeraden om hier ook nog even de link naar dit topic te plaatsen.
Alvast heel hard dank aan iedereen die de moeite neemt om mijn topic te bekijken!

Vragen mbt lucht-lucht warmtepomp setup Mitsubishi - Daikin

[ Voor 5% gewijzigd door Omerta op 10-01-2023 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Skrunsies schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Thanks kerel ;)

Is het verbruik bij jou ( na een tijdje ) ook erg anders dan wanneer je hem op ‘auto’ zet ?
Ik heb de vraagbesturing nog nooit op auto gehad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 18:13
Termy schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:08:
Uhh, vannacht deed m'n daikin lompe dingen. Een groot deel van de nacht elke 45 mins uitschieters van ruim boven 2 kW en dat op 5 min intervallen van m'n P1 meter dus het zal nog hoger zijn geweest op de momentane piek. Tussendoor gewoon stabiel zo'n 400 W.

Dit met demand control op auto en fan maximaal. Ik heb het setpoint wel wat hoger gezet (22.5) om wat meer warmte te bufferen in de nacht maar zelfs in de vorstperiode afgelopen december zag ik dit niet gebeuren.

Volgens de energiemeting in Daikin zelf was het de woonkamer unit die dit deed aangezien daar het verbruik aardig hoger was dan gisteren en de zolder vrijwel gelijk.

Zijn dit heel ruige defrosts of wat gebeurt hier?

Edit:
Vanavond maar wat eerder aangezet zodat ik er nog bij kan zijn en hij doet het weer. Opeens gaat ie hard blazen en komt er serieus warme lucht uit terwijl er tot wel 3 kW getrokken wordt. Lijkt de airco van @whtniels wel :+.

Nu maar een half graadje lager gezet en kort daarna viel verbruik weer terug naar zo'n 500 W maar dat kan misschien ook toevallige timing zijn geweest. Kijken wat het verder vannacht doet.
Een beetje een makkelijke opmerking, maar zijn je filters schoon? Ik had ook wat raar gedrag en toen bleek hij aardig dicht te zitten, gaat snel bij 24 uur verwarmen.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

marcovandam schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:26:
[...]

Een beetje een makkelijke opmerking, maar zijn je filters schoon? Ik had ook wat raar gedrag en toen bleek hij aardig dicht te zitten, gaat snel bij 24 uur verwarmen.
Niks te zien aan de filters, leken nog als nieuw (zijn ook pas sinds augustus in gebruik). Ik heb ze nu maar even afgespoeld en drooggedept maar lijkt me sterk dat dit het probleem was.

Ik heb het nu weer aangezet zoals vannacht, kijken of het overdag ook gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:36

RnB

[Afbeelding]
Vanacht pendel feest. 8 uur zet ik hem op 20 auto... Hij moet iets opwarmen en het verbruik gaat wat om hoog en naar beneden, prima. Dan ga ik (9:45) een paar uur de deur uit. Ik denk ik zet hem even op max fan, dan is het overal in huis heerlijk warm en het verbruikt toch niets extra.... Bam verbruik omhoog naar 600watt... En blijft hoog tot ik thuis kom (12:20), 350wat. Dan zet ik hem weer op auto fan en in een paar sec loopt hij weer gewoon als een zonnetje op 200 wat of zelfs iets lager...

Hehe heel herkenbaar. :P
Ik heb mijn airco units ook nog niet uitgevogeld. Setpoint + Auto fan lijkt bij mij alsnog de beste stand qua verbruik. Qua comfort lijkt een hogere fanstand het beter te doen, omdat de warmte dan beter verspreid. Geen verschil in verbruik dan overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
[Afbeelding]

Met hoge fanstand gaat opeens je hele huis verwarmd worden in plaats van een warme wolk rond je unit. Logisch dat je verbruik omhoog gaat, maar je comfort gaat als het goed is ook omhoog. Bij (te) lage fanstand kan het verbruik ook iets omhoog gaan overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-05 21:06
Hier staat de vloerunit (MHI SRF 50 ZSX-W) 24/7 aan op auto stand.
Setpoint 18, kamertemperatuur is dan tussen 20 en 21 graden.

Vanaf 23 december een shelly 1pm ertussen, tot nu toe 200 kWh verbruikt. Gemiddeld 11 kWh per dag.
Huis is eind jaren 70, veel glas HR++, dak goed geïsoleerd. Ruimte om te verwarmen is ruim 200m3 met hoog plafond (nok van dak op 5,5 meter). Verwarm ook de zolder, door de deur open te houden.

Vandaag 14 kWh verbruikt, is toch wat kouder vandaag. Weet niet of het veel is, maar ik kan er mee leven. Warmte is erg comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Hier ook zeer te spreken over het verbruik. MHI 3,5 geplaatst in L vormige kamer (airco hangt in het korte deel van de L) met bijgevoegde verbruik en instellingen.
Met de kou verwarmde ik 24/7, nu op een programma. Sochtends aan, setpoint 20, half uurtje maximaal blazen, daarna fan auto. Werkelijke temperatuur is dan de hele dag 18,5-19. Savonds om 1800h - 2200h setpoint op 21. Werkelijke temperatuur is dan 19-19,5.
Te verwarmen inhoud = 140m3, veel ramen (maar wel hr++). Geen pendelgedrag hierdoor te zien, maar ook met deze temperaturen geen continu verbruik van 200W zoals je bij anderen wellicht zult zien.
Verbruik met deze temperaturen tussen de 4 en 5 kWh per dag voor de woonkamer. 2e verdieping gaat ad-hoc aan bij thuiswerken, maar zal straks dienst doen om te koelen voor de 1e en 2e verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOsPjZRH5SjRBeE4-HheJDlvxLk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iiHsqku0cDGl1jWVIK14I0Dm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8trHzQJpL-_I1JywifVWAprey4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/h4j2kTKiWpF8jk2RUH5Ni7xd.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Martin7182 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Met hoge fanstand gaat opeens je hele huis verwarmd worden in plaats van een warme wolk rond je unit. Logisch dat je verbruik omhoog gaat, maar je comfort gaat als het goed is ook omhoog. Bij (te) lage fanstand kan het verbruik ook iets omhoog gaan overigens.
Vandaag weer getest. Hij stond op setpoint 20 auto +/- 220 watt. Ik ga weg en zet hem op 19 max. (Beiden resulteert in 19 graden in de hele kamer.)
Het verbruik gaat heel even omlaag en verhoogd vervolgens naar bijna 100 watt meer voor de rest van de tijd, dus ongeveer 320 watt.

Dus lagere setpoint, alleen meer ventilatie en flink meer verbruik en zelfde temperatuur in huis. Slechte deal.

Ik denk dat ik die max fan niet meer gebruik, tenzij ik het snel wil opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:31
xHEMANx schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:59:
[...]

Vandaag weer getest. Hij stond op setpoint 20 auto +/- 220 watt. Ik ga weg en zet hem op 19 max. (Beiden resulteert in 19 graden in de hele kamer.)
Het verbruik gaat heel even omlaag en verhoogd vervolgens naar bijna 100 watt meer voor de rest van de tijd, dus ongeveer 320 watt.

Dus lagere setpoint, alleen meer ventilatie en flink meer verbruik en zelfde temperatuur in huis. Slechte deal.

Ik denk dat ik die max fan niet meer gebruik, tenzij ik het snel wil opwarmen.
Key phrase: "resulteert in 19 graden in de hele kamer".

Als ik hier meet maakt fan speed erg uit in wat de rest van mijn thermostaten meet. Ik heb er 3 in de kamer: op de eettafel, bij de grond op een Evohome knop bij de glazen achtergevel, en eentje aan de muur. Ze meten significant hogere temperatuur bij hogere fan speed, en losse ventilator op de vloer helpt het ook verspreiden.

Al dat energie dat je naar binnen pomt, met een hogere COP, moet ergens heen. Het is leuk dat bij lage fan speed het bij de unit blijft hangen en je verbruik omlaag gaat maar de rest van de kamer, vooral in de hoeken en bij de grond wordt het gewoon kouder.

Bij mij staat fan gewoon op max (is in de praktijk toch lager, unit doet wat die leuk vindt) en een vloerventilator blaast koude lucht van de vloer recht op de wandunit, dat samen zorgt voor een mooie verdeling en warmt alle beton in de wanden, vloer en plafond mooi gelijkmatig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
w00key schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:28:
[...]

Key phrase: "resulteert in 19 graden in de hele kamer".

Als ik hier meet maakt fan speed erg uit in wat de rest van mijn thermostaten meet. Ik heb er 3 in de kamer: op de eettafel, bij de grond op een Evohome knop bij de glazen achtergevel, en eentje aan de muur. Ze meten significant hogere temperatuur bij hogere fan speed, en losse ventilator op de vloer helpt het ook verspreiden.

Al dat energie dat je naar binnen pomt, met een hogere COP, moet ergens heen. Het is leuk dat bij lage fan speed het bij de unit blijft hangen en je verbruik omlaag gaat maar de rest van de kamer, vooral in de hoeken en bij de grond wordt het gewoon kouder.

Bij mij staat fan gewoon op max (is in de praktijk toch lager, unit doet wat die leuk vindt) en een vloerventilator blaast koude lucht van de vloer recht op de wandunit, dat samen zorgt voor een mooie verdeling en warmt alle beton in de wanden, vloer en plafond mooi gelijkmatig op.
Ik heb ook 3 thermometers in de kamer. 😊 Als alles eenmaal opgewarmd is houdt auto fan alles netjes 1 graad onder de setpoint. (Met dit weer. Als het vriest 2 of 3 eronder en boven de 10 gelijk aan de setpoint.)

Max fan of zon vloerventilator vind ik teveel herrie maken. 😅 (Als ik thuis ben)

[ Voor 9% gewijzigd door xHEMANx op 10-01-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoN3d
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-05 13:47
Beste allen,

Ik heb tijdens de laatste stappen van het aanleggen van de airco leidingen helaas de 1/2 leiding geknikt. ;( Ik begrijp dat deze leiding nu onbruikbaar is en dat vervangen de beste oplossing zal zijn. Echter zal dit een hele klus worden gezien de doorvoer naar buiten niet meer toegankelijk is (tenzij ik ga breken).

Mijn vraag is nu of het aanvaardbaar is om de geknikte leiding te laten koppelen met een flare verbinding of misschien beter nog te laten solderen. Hopelijk kan iemand mij uit de stress halen.

Met voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-05 11:52
BoN3d schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:06:
Beste allen,

Ik heb tijdens de laatste stappen van het aanleggen van de airco leidingen helaas de 1/2 leiding geknikt. ;( Ik begrijp dat deze leiding nu onbruikbaar is en dat vervangen de beste oplossing zal zijn. Echter zal dit een hele klus worden gezien de doorvoer naar buiten niet meer toegankelijk is (tenzij ik ga breken).

Mijn vraag is nu of het aanvaardbaar is om de geknikte leiding te laten koppelen met een flare verbinding of misschien beter nog te laten solderen. Hopelijk kan iemand mij uit de stress halen.

Met voorbaat dank.
Flare zou niet de grootste voorkeur hebben maar is een mogelijkheid, let wel op dat elke (extra) koppeling de kans op een lekkage vergroot. Ik zou iemand zoeken die deze leiding voor jou kan solderen, zo weet je zeker dat dit altijd lekdicht zit.

Just curious maar geen buigveer gebruikt bij de 1/2 leiding?

[ Voor 3% gewijzigd door SmoothTweaker op 10-01-2023 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
BoN3d schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:06:
Mijn vraag is nu of het aanvaardbaar is om de geknikte leiding te laten koppelen met een flare verbinding of misschien beter nog te laten solderen.
Is geen enkel probleem, kwartiertje werk voor een beetje installateur ;)

Heb hier ook èèn unit waarvan de leiding in meerdere delen is gesplitst.

En inderdaad solderen. Flare = crap.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 10-01-2023 21:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-05 21:28

CR1992

Thor

[Afbeelding]

Welke vrrbruiksmeter is dit en welk app?
Pagina: 1 ... 298 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic