Toon posts:

Vragen mbt lucht-lucht warmtepomp setup Mitsubishi - Daikin

Pagina: 1
Acties:

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:10
Dag iedereen!

Ik heb besloten om een lucht-lucht warmtepompinstallatie aan te schaffen. Omdat ik meer belang hecht aan wat de slimme koppen hier op het forum zeggen dan wat een installateur zegt, had ik hier graag eens de opstelling die ik voor ogen heb beschreven.

De woning betreft een rijwoning van 1969 die is voorzien van HR++ 1.0 dubbel glas met rolluiken, spouwisolatie van 6cm en zoldervloerisolatie glaswol van 18cm.

Als we om 21u30 gaan slapen en het is op dat moment 20°C binnen, dan is het 's morgens om 7u nog 17 graden in de woning bij een buitentemperatuur van 3°C. Hier kan 0,5°C verschil op zitten want mijn thermostaat geeft geen cijfers weer na de komma.

Op het gelijkvloers had ik gedacht om een single-split Mitsubishi diamond 3,5kW MUZ-LN35VG2 te plaatsen. In het grote airco-topic lijkt me het de consensus te zijn dat dat een single split het meest efficiënt is om mee te verwarmen. Ik heb heel wat merken vergeleken en deze lijkt me er toch bovenuit te steken zowel qua efficiëntie als qua vermogensbereik voor verwarmen van 0,9kW tot 6,3kW. Als ik de info in dit forum goed begrijp is een lage ondergrens belangrijk om pendelen te voorkomen en 0,9 lijkt me bij de laagste in de markt te zijn.
--> Is een 3,5kW unit zwaar genoeg om de woonkamer en keuken mee te verwarmen, of kies ik beter voor een zwaarder model?
Specificaties single-split Mitsubishi Diamond:

Boven zou er een multi-split met 3 binnenunits moeten komen. Slaapkamer 2 wordt gebruikt als bureau en wordt dus vaak verwarmd. Ik vind het dus belangrijk dat dit op een comfortable manier gebeurd.
Hier had ik gedacht om een Daikin buitenunit van 4kW (3MXM40A) te combineren met 3 Perfera binnenunits van 2kw.
Boven kies ik voor Daikin omdat dit volgens mij een triple split is met één van de laagste ondergrenzen voor verwarmen van 1,3kW. Dit om het pendelen bij het verwarmen zo veel mogelijk tegen te gaan.

-> Zouden binnenunits van 2kW voldoende zijn om deze ruimtes mee te verwarmen en te koelen? Of kies ik voor de bureauruimte toch beter een 2,5kW unit?
-> Is de 4kW buitenunit niet te licht voor 3 binnenunits van 2kw? Neem ik niet beter de 5.2kW (die dezelfde ondergrens van 1,3kW heeft)?
-> Als ik er voor zou opteren om 1 of meerdere binnenunits te vergroten naar 2,5kW, neem ik dan sowieso beter de buitenunit van 5,2kW? Ik zie op de combinatietabel dat er op de 4kW sowieso maar 2 van 2,5kW mogen.

Specificaties multi-split buitenunit Daikin:

Specificaties binnenunit Daikin Perfera:

Combinatietabel 4kW buitenunit Daikin:

Combinatietabel 5,2kW Daikin:

Alvast bedankt voor de hulp! Andere opmerkingen of voorstellen zijn zeker ook welkom!
Ik ben niet echt goed in overzichtelijke teksten schrijven, dus ik hoop dat het toch een beetje leesbaar is. Ik heb zo veel mogelijk data proberen toe te voegen. Als de vele afbeeldingen storen of niet volgens de regels zijn laat het me gerust weten, dan verwijder ik ze terug. Ik heb hier ook nog nooit een topic gestart, dus alvast mijn excuses als niet alles volgens de regels zou zijn.

[Voor 5% gewijzigd door Omerta op 11-01-2023 11:29]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nu is lucht/water meer mijn ding, maar wat ik van multisplits heb begrepen is dat ze lastiger moduleren, zeker als je aangeeft dat de unit in slaapkamer 2 vaak alleen gaat draaien. De oversized buitenunit moet dan alles in 1 binnenunit kwijt kunnen.
Voor verwarmen geeft een historisch gasverbruik wat houvast voor het benodigd vermogen.
Waar zou je de buitenunits kwijt willen?

(omdat een eigen topic nieuw beleid is, wil je misschien ook een linkje droppen in het grote topic).

[Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 09-01-2023 21:28]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-02 21:31
Puur voor de beeldvorming en omdat er een getal ontbreekt: in de nacht bij een buitentemperatuur van 6 graden koelt het huis af naar 17 graden.

Dat lees ik toch goed?

Dan zou het fijn zijn om te weten hoe warm de woning overdag gestookt wordt en tot hoelaat. Ons huis koelt ook niet echt af maar als ik 20 graden stook tot middernacht en om 6 uur opsta is de woning nauwelijks afgekoeld. Hooguit 2 graden.
Ga ik om 21 uur liggen en om 9 uur weer opstaan is de woning 3 of 4 graden kouder dan de vorige avond. Nogal een verschil dus.

• Omerta
MarkS90 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:06:
Puur voor de beeldvorming en omdat er een getal ontbreekt: in de nacht bij een buitentemperatuur van 6 graden koelt het huis af naar 17 graden.

Dat lees ik toch goed?

Dan zou het fijn zijn om te weten hoe warm de woning overdag gestookt wordt en tot hoelaat. Ons huis koelt ook niet echt af maar als ik 20 graden stook tot middernacht en om 6 uur opsta is de woning nauwelijks afgekoeld. Hooguit 2 graden.
Ga ik om 21 uur liggen en om 9 uur weer opstaan is de woning 3 of 4 graden kouder dan de vorige avond. Nogal een verschil dus.
Daar heb je helemaal gelijk in, zo is het inderdaad nogal nutteloze info.
Gisteren om 21u30 was het hier 20 graden als we gingen slapen. Deze ochtend was het om 7u nog 17 graden met een buitentemperatuur van 3°C. Er kan hier een afwijking op zitten van 0,5 graad want mijn thermostaat geeft geen cijfers weer na de komma.
Ik pas het ook aan in de openingspost.

• Omerta
Proton_ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:25:
Nu is lucht/water meer mijn ding, maar wat ik van multisplits heb begrepen is dat ze lastiger moduleren, zeker als je aangeeft dat de unit in slaapkamer 2 vaak alleen gaat draaien. De oversized buitenunit moet dan alles in 1 binnenunit kwijt kunnen.
Voor verwarmen geeft een historisch gasverbruik wat houvast voor het benodigd vermogen.
Waar zou je de buitenunits kwijt willen?

(omdat een eigen topic nieuw beleid is, wil je misschien ook een linkje droppen in het grote topic).
Heel erg bedankt voor je antwoord! Een singlesplit voor de bureau zou inderdaad de beste oplossing zijn denk ik. Maar 3 buitenunits dat krijg ik niet verkocht aan mijn wederhelft. Er komt ook nog een buitenunit bij voor de warmtepompboiler dus dan zouden we aan 4 buitenunits komen 8)7

De meeste Daikin singlesplits hebben ook een ondergrens van 1,3kW net zoals de Multisplit die ik hier voorstel. Dus misschien valt dit nog mee? Al zijn er wel merken die singlesplits hebben die tot 0,9kW gaan.
Ik heb voor de Daikin gekozen omdat dit de mulitsplit unit met de laagste ondergrens (correct me if i'm wrong).

Ik heb geen gas in de woning. Sinds ik de woning kocht verwarm ik de woonkamer eigenlijks steeds met een pelletkachel en de bureau met een elektrisch kacheltje. De pelletkachel houdt de woonkamer met de vingers in de neus warm, we moeten hem ook vaak uitzetten omdat de temperatuur op de laagste stand ook te hoog wordt. De pelletkachel blijft, dus bij extreme kou zullen we deze zeker nog gebruiken.
Dit zijn de specificaties van de pelletkachel:

Ik heb nog een klein stukje plat dak boven de badkamer en dressing en had gehoopt dat de 2 buitenunits misschien daarop konden. Daar zal ik even moeten afwachten wat de installateur zegt. Anders zullen ze gewoon aan de achtergevel geplaatst worden.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:13
Woonkamer op een single is in ieder geval de juiste keuze. Voor de verdieping dan inderdaad een zo klein mogelijke multi - al helemaal als je niet alle kamers constant wilt verwarmen.

Als je het vermogen voor je woonkamer juist wilt bepalen, is het beter om deze warmteverliesberekening even in te vullen. Dat kan ook alleen voor de woonkamer - de rest van de ruimtes laat je dan leeg.

[Voor 41% gewijzigd door GermanPivo op 10-01-2023 08:08]

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-02 09:04
Ik zou zelf niet kiezen voor 2 verschillende merken, dat betekend 2 apps, 2 manuals, 2 keer alle nukken en trucjes leren( en ik ben er inmiddels achter dat dat er nogal wat zijn en ook erg verschillend per merk en zelfs type).

Ik heb laatst nog gelezen dat voor multi juist een van de Mitsubishi het beste zou zijn, moet je even terugzoeken in lucht/lucht. Je kan dan de ene kamer verwarmen en de andere op ventilatie zetten zodat het daar ook wel lekker blijft.

Qua power denk ik dat je wel aardig zit, zeker als je nog de pellet achter de hand hebt. Ik denk alleen qua plek dat hij het lastig gaat krijgen om zijn warmte goed kwijt te raken en de keuken te verwarmen. Is dat trapgat open?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Omerta
marcovandam schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:38:
Ik zou zelf niet kiezen voor 2 verschillende merken, dat betekend 2 apps, 2 manuals, 2 keer alle nukken en trucjes leren( en ik ben er inmiddels achter dat dat er nogal wat zijn en ook erg verschillend per merk en zelfs type).

Ik heb laatst nog gelezen dat voor multi juist een van de Mitsubishi het beste zou zijn, moet je even terugzoeken in lucht/lucht. Je kan dan de ene kamer verwarmen en de andere op ventilatie zetten zodat het daar ook wel lekker blijft.

Qua power denk ik dat je wel aardig zit, zeker als je nog de pellet achter de hand hebt. Ik denk alleen qua plek dat hij het lastig gaat krijgen om zijn warmte goed kwijt te raken en de keuken te verwarmen. Is dat trapgat open?
Het liefst had ik boven ook Mitsubishi gehad. Maar als ik het goed voorheb dan kunnen hun triple-splits maar terugmoduleren tot 2,6 kW. Wat dus veel te veel zou zijn. Ik plaats hieronder even de specs voor als ik deze verkeerd zou interpreteren:

Nee, het trapgat is niet open. Ik heb even een paar deurtjes bijgetekend op het grondplan:

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:07
Wat andere ideeën voor de slaapkamers en het KANTOOR ;).
-Gezien de kleine ruimtes en de vele units: Innova 2.0 monoblock airco
-Unit op de overloop(zoals meerdere tweakers dat doen of in maar 1 of 2 kamers, indien je hem gewoon aanhoud verspreid de warmte zich wel.

edit:
Wat houd je tegen om beneden dan geen Daikin te nemen? Voor installateur en offerte denk ook wel handig om 1 merk te hebben.

Wat betreft pendelen; met deze warme temperaturen pendelt mijn airco ook heel de tijd, komt gewoon doordat er weinig warmte vraag is.

[Voor 31% gewijzigd door Tazzios op 10-01-2023 08:55]

• GermanPivo
Omerta schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:51:
[...]

Het liefst had ik boven ook Mitsubishi gehad. Maar als ik het goed voorheb dan kunnen hun triple-splits maar terugmoduleren tot 2,6 kW.
Je hebt het over Mitsubishi Electric, maar kijk ook even naar Mitubishi Heavy Industries (MHI). Die triple splits gaan wel ver genoeg terug (de kleinste is wel een 5kW, maar maakt voor het minimum vermogen niet uit).

[Voor 8% gewijzigd door GermanPivo op 10-01-2023 09:00]

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:46
Hier een mhi multisplit SCM60Zs-w, welke voor ons erg efficient en prettig verwarmt. Wanneer wij de beneden-unit laten verwarmen gebruikt de installatie bij een lage warmte-vraag (buitentemperatuur niet lager dan 9 a 10 graden), rond de 300W voor een setpoint van 19 (binnen temperatuur ongeveer 20-21 graden).

Wanneer we de boven-units er bij inschakelen op fanstand, zakt dat tot ongeveer 245-250W. Daarmee wordt het boven zeker een graad of 2 a 3 warmer.

Wij kozen voor een multi-split omdat we maar 1 buitenunit konden plaatsen, maar zouden nu onmiddellijk weer hiervoor kiezen, ongeacht hoeveel buitenunits we konden plaatsen.

De automatische keuze voor singlesplit hoeft niet onder alle omstandigheden vanzelfsprekend te zijn.
Nadeel mhi multisplit kan zijn het gebrek aan een silent functie voor de buitenunit.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:47
We hebben hier de SCM60ZS-W multisplit buitenunit (MHI) met SRK20 ZS-W en SRK30 ZS-W binnenunits. Die hebben een soortgelijk gebruik als @Sjamo aangeeft (sowieso zit dit aangesloten op een enkel stopcontact) en met pendelen heb ik nog nooit problemen gehad. Als de temperatuur buiten tegen de temperatuur ligt die je binnen wil hebben krijg je natuurlijk altijd iets van pendelen, maar met de temp-drops die ik in TS zie zal dat echt geen probleem zijn. Hier is het soortgelijk en kan ik het prima op temperatuur houden zonder dat er gependeld wordt. De buitenunit hoor je hierbij amper, je moet er echt onder gaan staan om te horen of ie wel aanstaat of niet.

We hebben hier naast deze multisplit ook 2 single-splits in gebruik en wat efficiency betreft zie ik niet echt verschil. Ik zou dus vooral kijken wat handig uitkomt met plaatsing en vermogen.

[removed]

• Omerta
Tazzios schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:52:
Wat andere ideeën voor de slaapkamers en het KANTOOR ;).
-Gezien de kleine ruimtes en de vele units: Innova 2.0 monoblock airco
-Unit op de overloop(zoals meerdere tweakers dat doen of in maar 1 of 2 kamers, indien je hem gewoon aanhoud verspreid de warmte zich wel.

edit:
Wat houd je tegen om beneden dan geen Daikin te nemen? Voor installateur en offerte denk ook wel handig om 1 merk te hebben.

Wat betreft pendelen; met deze warme temperaturen pendelt mijn airco ook heel de tijd, komt gewoon doordat er weinig warmte vraag is.
Ik wil beneden geen Daikin omdat deze allemaal slechts terug moduleren tot 1,3 kW (behalve de Urara, maar die vind ik echt niet mooi).

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:47

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Voor kleine kamers zou ik niet snel een triple buitenunit nemen inderdaad in verband met terugschakelen.
Kan je niet in de gang een unit plaatsen en dan de deur open voor de slaapkamers en alleen voor de werkkamer een eigen split unit?

Die LN35 is trouwens echt een top ding. Heb die ergens geinstalleerd in een dual split opstelling. Super stil!

[Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2023 11:54]

Appeltaart is lekker!

• redwing
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:53:
Voor kleine kamers zou ik niet snel een triple buitenunit nemen inderdaad in verband met terugschakelen.
Kan je niet in de gang een unit plaatsen en dan de deur open voor de slaapkamers en alleen voor de werkkamer een eigen split unit?
Dat zou ik dus echt nooit doen. Het gevolg zal zijn dat de kamer waar je zit alsnog te koud is, of dat je juist de hele gang heel warm aan het stoken bent. Warmte verspreidt zich gewoon niet goed genoeg door deuren om te verwachten dat het overal een constante temperatuur gaat worden. Daarnaast gaat je efficiency er dan ook heel hard aan. Je bent dan alsnog een verdieping aan het verwarmen om de kamer waar je zit warm te krijgen.

[removed]

• redwing
Omerta schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Ik wil beneden geen Daikin omdat deze allemaal slechts terug moduleren tot 1,3 kW (behalve de Urara, maar die vind ik echt niet mooi).
En heb je zoals hierboven al gezegd ook eens naar de HMI's gekeken? Die moduleren verder terug en dan kun je wel overal hetzelfde type ophangen.

[removed]

• Omerta
GermanPivo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:59:
[...]

Je hebt het over Mitsubishi Electric, maar kijk ook even naar Mitubishi Heavy Industries (MHI). Die triple splits gaan wel ver genoeg terug (de kleinste is wel een 5kW, maar maakt voor het minimum vermogen niet uit).
Ik heb de Mitsubishi Electric catalogus eens bekeken en die is inderdaad interessant!

De Single split SRK-ZSX-W lijkt me ook wat zwaarder te zijn dan de MUZ-LN35VG2 die ik eerst voor ogen had, dus ik denk dat ik misschien ook wel voor die ga. Kan bovendien ook moduleren tot 0,8kW. Of zijn er andere redenen om toch de keuze voor de LN35 te rechtvaardigen (uiterlijk boeit me niet zo veel).

De SCM50ZS-W kan inderdaad moduleren tot 1kW. Ik zal er dan ook direct 3x 2,5kW binnenunits op zetten aangezien deze buitenunit toch wat zwaarder is.

Welke binnenunits zouden er dan aan te raden zijn voor boven? Ik veronderstel dat de SRK25ZS zowat de meest basis is die ik kan nemen die toch verbonden kan worden met het internet? Die ZS ziet er mij toch al vrij premium uit, ik hoop dat de prijs ook niet premium is, of is de vergelijkbaar met de perfera?
De ZTL reeks staat niet in de combinatietabel in de catalogus bij de multisplits, dus die kan er volgens mij niet op.

Hieronder staat de combinatietabel van de buitenunit. Ik heb eigenlijk een vraagje over hoe ik deze moet interpreteren. Laat ons er vanuit gaan dat ik 3 x 2,5kW binnenunit heb. Kan ik deze tabel als volgt interpreteren:
- 1 binnenunit staat aan -> minimumvermogen is 1kW
- 2 binnenunits staan aan -> minimumvermogen van elke binnenunit is 0,6kW
- 3 binnenunits staan aan -> minimumvermogen van elke binnenunit is 0,46kW

[Voor 6% gewijzigd door Omerta op 10-01-2023 12:42]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:47

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Dat zou ik dus echt nooit doen. Het gevolg zal zijn dat de kamer waar je zit alsnog te koud is, of dat je juist de hele gang heel warm aan het stoken bent. Warmte verspreidt zich gewoon niet goed genoeg door deuren om te verwachten dat het overal een constante temperatuur gaat worden. Daarnaast gaat je efficiency er dan ook heel hard aan. Je bent dan alsnog een verdieping aan het verwarmen om de kamer waar je zit warm te krijgen.
Roeien met de riemen die je hebt(de wife acceptance factor en ruimte buiten). Hoe vaak verwarm je een pure slaapkamer nu echt?

-persoonlijk- zou ik alleen de werkkamer doen.

Voordeel van de ME vs een Daikin is dat je nog een externe sensor kan aansluiten, daar wordt de regeling ook rustiger van.

Appeltaart is lekker!

• redwing
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:27:
[...]
Roeien met de riemen die je hebt(de wife acceptance factor en ruimte buiten). Hoe vaak verwarm je een pure slaapkamer nu echt?
Ik heb kids en daarbij al 3 kamers die regelmatig los verwarmd worden (2*kids+werkkamer).
-persoonlijk- zou ik alleen de werkkamer doen.
Een airco is ook handig als het buiten warm is en dan is een slaapkamer af kunnen koelen toch ook wel heel handig. Wat verwarming betreft zou ik ook eerder alleen de werkkamer doen dan er 1 in de gang hangen. Dan heb je ten minste de kamer waar je het meeste zit op de goede temperatuur ipv de gang en meerdere kamers op de verkeerde temperatuur ;)
Voordeel van de ME vs een Daikin is dat je nog een externe sensor kan aansluiten, daar wordt de regeling ook rustiger van.
Klopt, alhoewel ik moet zeggen dat ik nog nooit last heb gehad dat de regeling moeilijk deed (ik wilde eerst kijken hoe het zonder de sensor werkte en nooit de behoefte gehad om er een te plaatsen)

[removed]

• GermanPivo
Omerta schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:17:
[...]

Ik heb de MHI catalogus eens bekeken en die is inderdaad interessant!

De Single split SRK-ZSX-W lijkt me ook wat zwaarder te zijn dan de MUZ-LN35VG2 die ik eerst voor ogen had, dus ik denk dat ik misschien ook wel voor die ga. Kan bovendien ook moduleren tot 0,8kW.
ZSX is top door het hoge maximale verwarmingsvermogen, maar wel stuk duurder in aanschaf dan de standaard SRK-ZS-W. De ZS-W gaat terug tot 0.9 kW, dus zou voor die gewoon pakken als je het hoge verwarmingsvermogen niet nodig hebt. Verder heeft de ZSX een wat vreemde regeling bij hogere buitentemperaturen (draait dan op een hoger minimaal vermogen).
De SCM50ZS-W kan inderdaad moduleren tot 1kW. Ik zal er dan ook direct 3x 2,5kW binnenunits op zetten aangezien deze buitenunit toch wat zwaarder is.
[Afbeelding]

Welke binnenunits zouden er dan aan te raden zijn voor boven? Ik veronderstel dat de SRK25ZS zowat de meest basis is die ik kan nemen die toch verbonden kan worden met het internet? Die ZS ziet er mij toch al vrij premium uit, ik hoop dat de prijs ook niet premium is, of is de vergelijkbaar met de perfera?
De ZTL reeks staat niet in de combinatietabel in de catalogus bij de multisplits, dus die kan er volgens mij niet op.

Hieronder staat de combinatietabel van de buitenunit. Ik heb eigenlijk een vraagje over hoe ik deze moet interpreteren. Laat ons er vanuit gaan dat ik 3 x 2,5kW binnenunit heb. Kan ik deze tabel als volgt interpreteren:
- 1 binnenunit staat aan -> minimumvermogen is 1kW
- 2 binnenunits staan aan -> minimumvermogen van elke binnenunit is 0,6kW
- 3 binnenunits staan aan -> minimumvermogen van elke binnenunit is 0,46kW

[Afbeelding]
Yes, dit lees je goed. Het totaal minimum opgenomen vermogen wordt ook lager bij het draaien van meerdere units. In het algemeen is MHI iets goedkoper dan Daikin dacht ik - let wel op dat je de ZS-W2 versies krijgt (die hebben wel standaard wifi ingebouwd). Minimale vermogens van 2/2.5 kW binnenunits zijn gelijk, dus inderdaad prima om gewoon de 25 te pakken.

• Omerta
Draaien de Electrics en de HI's op dezelfde app? De afstandsbediening lijkt me alvast verschillend te zijn.
Om één of andere ongefundeerde reden blijf ik toch helemaal gek van die MUZ-LN35VG2 ook al zijn de specs van die ZSX op papier precies toch beter.

Boven ben ik wel helemaal gewonnen voor de HI's!

[Voor 11% gewijzigd door Omerta op 10-01-2023 14:00]

• GermanPivo
Omerta schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:59:
Draaien de Electrics en de HI's op dezelfde app? De afstandsbediening lijkt me alvast verschillend te zijn.
Om één of andere ongefundeerde reden blijf ik toch helemaal gek van die MUZ-LN35VG2 ook al zijn de specs van die ZSX op papier precies toch beter.

Boven ben ik wel helemaal gewonnen voor de HI's!
Nee, want het zijn twee verschillende merken/fabrikanten ;)

• Omerta
Voor de bovenverdieping ben ik er dan wel uit.
Dan rest me enkel nog om de pro's en cons van de MUZ-LN35VG2 vs de SRK35ZRX-W tegenover elkaar af te wegen en na te denken of ik 2 systemen van verschillende merken wel wil.

Als jullie voorkeuren hebben voor 1 van beide, shoot! :)

[Voor 12% gewijzigd door Omerta op 10-01-2023 14:13]

• Omerta
GermanPivo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:01:
Woonkamer op een single is in ieder geval de juiste keuze. Voor de verdieping dan inderdaad een zo klein mogelijke multi - al helemaal als je niet alle kamers constant wilt verwarmen.

Als je het vermogen voor je woonkamer juist wilt bepalen, is het beter om deze warmteverliesberekening even in te vullen. Dat kan ook alleen voor de woonkamer - de rest van de ruimtes laat je dan leeg.
Ik heb deze tool eens ingevuld (enkel voor de woonkamer) en kom op volgende waarden:

Wat kunnen we hier uit leren? Is dit aan de hoge kant? Voldoet mijn 3,5kW binnenunit in deze situatie?
Ventilatieverlies is misschien wel wat aan de hoge kant, er zit in mijn woonkamer 1 rooster boven het schuifraam dat meestal op de kleinste stand staat.

[Voor 20% gewijzigd door Omerta op 10-01-2023 15:44]

• GermanPivo
@Omerta Heb je wel een dak ingevuld? Want dit is wel aan de hoge kant voor enkel een woonkamer van die afmetingen en met die isolatiemaatregelen.

• Omerta
GermanPivo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:33:
@Omerta Heb je wel een dak ingevuld? Want dit is wel aan de hoge kant voor enkel een woonkamer van die afmetingen en met die isolatiemaatregelen.
Zo heb ik het ingevoerd:

[Voor 48% gewijzigd door Omerta op 10-01-2023 16:50]

• GermanPivo
Hmm, het is de instelling 'isolatie op zoldervloer' die de waarde zo enorm omhoog gooit.

Wat is je gasverbruik gedurende een heel jaar? En wat is je gasverbruik in een zomermaand?

• Omerta
GermanPivo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:59:
Hmm, het is de instelling 'isolatie op zoldervloer' die de waarde zo enorm omhoog gooit.

Wat is je gasverbruik gedurende een heel jaar? En wat is je gasverbruik in een zomermaand?
Ik heb geen gas in de woning. Momenteel verwarm ik beneden enkel met een pelletkachel (vermogensbereik 3-8,8kW). De pelletkachel is eigenlijk te krachtig want we kunnen deze niet continu laten branden. De temperatuur stijgt steeds boven de ingestelde waarde.

Ik heb de dakisolatie nu ingegeven tussen de balken van het dak en krijg nu volgende waarden:

Vreemd dat ik zo een lagere waarde bekom. Ik zou net denken dat isolatie in de zoldervloer beter zou zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Omerta op 10-01-2023 17:08]

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 19:26
Zijn 2 kleine duo splits geen optie?
kwa efficiëntie zijn die +- gelijk aan een singlesplit.
Voordeel is dat je dan alles van 1 merk kan nemen en je bv woonkamer en kantoor met de zelfde buitenunit kan verwarmen(ruimtes die vaak tegelijk gebruikt worden) dit komt het comfort ten goede.

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 18:32
Heb zelf in de woonkamer 3.5 kw en dat kan net als het niet vriest als het gaat vriezen is dit net te weinig en moet ik bijstoken.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

• Omerta
kolderindekop schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:57:
Heb zelf in de woonkamer 3.5 kw en dat kan net als het niet vriest als het gaat vriezen is dit net te weinig en moet ik bijstoken.
Oei, net nu mijn twijfels of een 3,5 zwaar genoeg is bijna weg waren :)

Mag ik vragen over welk volume je dan spreekt, in welke mate je woning geïsoleerd is en welke installatie je hebt?

[Voor 3% gewijzigd door Omerta op 10-01-2023 19:47]

• Omerta
GermanPivo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Verder heeft de ZSX een wat vreemde regeling bij hogere buitentemperaturen (draait dan op een hoger minimaal vermogen).
Is dit een reden om de ZSX links te laten liggen? Ik kan daar precies niet echt iets over vinden op het net.

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Omerta schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Is dit een reden om de ZSX links te laten liggen? Ik kan daar precies niet echt iets over vinden op het net.
Servee in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Daikin FTXM35R/RXM35R | 

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 22:49
Omerta schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:00:
[...]

Dit nadeel is geen nadeel naar mijn mening en zou ik echt niet meewegen in de keuze. De unit draait dan gewoon en gaat vaker uit en weer aan. Maar met temperaturen boven de 12 C is dat echt niet iets waar je je druk om moet maken. De unit kiest bij die temperaturen (zover ik ervaren heb) nooit hoger dan de laagste fanstand op auto en is vrijwel onhoorbaar.
Enige wat je af en toe hoort als het muisstil is, is dat de unit z'n klep sluit en vervolgens weer opent.

Zoals ik het nu zie zit het verschil van ME en MHI in de marges, wel altijd net in het voordeel van MHI.
Gebruik dit document https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf om zo'n beetje alles van MHI SR series te kunnen vergelijken met ME/Daikin.

Ik heb gekozen voor maximale efficiëntie en niet voor design bijvoorbeeld, persoonlijk vind ik de ZSX een van de lelijkste als deze aan staat.

Over multisplit en de keuze voor de andere verdieping kan ik niet meepraten gezien ik hier geen ervaringen mee heb.

Ik krijg met 24/7 stoken en een 3,5 kW unit de HK van 140m3 (60 m2)eigenlijk met gemak goed warm 20 C (ook bij -7), het is hier redelijk geïsoleerd (eind jaren 80 woning).

Heb je ook overwogen de binnenunit aan de langste muur van de woonkamer te hangen? Je krijgt dan vermoedelijk makkelijker warmte in de keuken en gang.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• redwing
Frag1le schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Dit nadeel is geen nadeel naar mijn mening en zou ik echt niet meewegen in de keuze. De unit draait dan gewoon en gaat vaker uit en weer aan. Maar met temperaturen boven de 12 C is dat echt niet iets waar je je druk om moet maken. De unit kiest bij die temperaturen (zover ik ervaren heb) nooit hoger dan de laagste fanstand op auto en is vrijwel onhoorbaar.
Enige wat je af en toe hoort als het muisstil is, is dat de unit z'n klep sluit en vervolgens weer opent.

Zoals ik het nu zie zit het verschil van ME en MHI in de marges, wel altijd net in het voordeel van MHI.
Gebruik dit document https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf om zo'n beetje alles van MHI SR series te kunnen vergelijken met ME/Daikin.

Ik heb gekozen voor maximale efficiëntie en niet voor design bijvoorbeeld, persoonlijk vind ik de ZSX een van de lelijkste als deze aan staat.

Over multisplit en de keuze voor de andere verdieping kan ik niet meepraten gezien ik hier geen ervaringen mee heb.

Ik krijg met 24/7 stoken en een 3,5 kW unit de HK van 140m3 (60 m2)eigenlijk met gemak goed warm 20 C (ook bij -7), het is hier redelijk geïsoleerd (eind jaren 80 woning).

Heb je ook overwogen de binnenunit aan de langste muur van de woonkamer te hangen? Je krijgt dan vermoedelijk makkelijker warmte in de keuken en gang.
Mijn ervaring is vooral dat je de woonkamer wel op temperatuur krijgt, maar gang+keuken toch lastiger wordt. De airco meet en verwarmt ten slotte in de woonkamer, terwijl de warmte maar langzaam richting de gang/keuken gaat. Daarmee wordt het daar nooit echt warm.

Ik heb hier een 3.5kW (SRK35 ZS-W binnenunit met SCM60ZS-W buitenunit) in een soortgelijke woonkamer, met een keuken in de lengte (via een deur). Die keuken is altijd een stukje kouder, maar dat is ook als ik de houtkachel stook en het in de woonkamer nog een stuk warmer is. Het lijkt me dan ook iets dat je alleen met een extra verwarming op kunt lossen. Anders moet je gewoon accepteren dat de keuken een paar graden kouder is.

[removed]

• Frag1le
redwing schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:54:
[...]

Mijn ervaring is vooral dat je de woonkamer wel op temperatuur krijgt, maar gang+keuken toch lastiger wordt. De airco meet en verwarmt ten slotte in de woonkamer, terwijl de warmte maar langzaam richting de gang/keuken gaat. Daarmee wordt het daar nooit echt warm.

Ik heb hier een 3.5kW (SRK35 ZS-W binnenunit met SCM60ZS-W buitenunit) in een soortgelijke woonkamer, met een keuken in de lengte (via een deur). Die keuken is altijd een stukje kouder, maar dat is ook als ik de houtkachel stook en het in de woonkamer nog een stuk warmer is. Het lijkt me dan ook iets dat je alleen met een extra verwarming op kunt lossen. Anders moet je gewoon accepteren dat de keuken een paar graden kouder is.
Ik verwacht hier ook dat het in de keuken/gang/trap kouder zal zijn dan in de ruimtes waar de binnenunit de ruimte direct kan bereiken.
Mocht er geen deur zitten tussen keuken en huiskamer dan zal dit iets beter zijn dan wanneer de deur vaak dicht is.
Bij dichte deuren is een 3,5 kW in de huiskamer bij 24/7 verwarmen mogelijk al te groot en zou een 2,5 kW unit, gezien de beperkte oppervlakte, mogelijk al voldoende zijn. Mocht deze bij -10 toch te klein zijn vermoed ik dat de pelletkachel al aan zal staan. Voordeel van de kleinere unit is dat je bij hogere buitentemperaturen nog efficienter verwarmt qua SCOP dan de 3,5 kW versie.

Succes met je keuze @Omerta
Je bent het al gewend meerdere warmtebronnen te gebruiken dus hier kun je met de keuze van je L/L WPen rekening mee houden.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Omerta
Hoe moet deze info geïnterpreteerd worden? Komt het er op neer dat de warmtepomp bij temperaturen boven de 13 graden niet terug kan moduleren naar zijn minimumvermogen van 0,9 kW maar op een iets hoger vermogen zal draaien waardoor hij iets meer zal pendelen? De meeste Daikins kunnen sowieso maar terug naar 1,3kW dus dat lijkt me niet zo'n probleem?
Zie ik dat goed?

• Omerta
Frag1le schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:40:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Ervaringen uit eerste hand zijn altijd fijn om te horen! Ik denk dat ik ook voor de ZSX ga gaan. Efficiëntie primeert ook voor mij.

Door de veranda lijkt het me niet echt mogelijk om de binnenunit aan die muur te hangen. Ook wil mijn vrouw 'm daar liever niet. Anders had ik 'm inderdaad liefst daar gehangen.

De unit komt zo naast de pelletkachel te hangen. De leidingen kunnen dan zo via de keuken naar de unit en zijn dan onzichtbaar in de woonkamer. De warmte van de pelletkachel bereikt de keuken vrij vlot, dus daar zit ik niet echt mee in. Er zit geen deur naar de keuken. Ook wordt de keuken puur gebruikt om te koken, er staat geen eettafel in dus het is niet zo erg als het daar iets frisser is.

Ik heb ook het grondplan wat duidelijker gemaakt. Ik heb deurtjes, pelletkachel en binnenleidingen toegevoegd.

• Frag1le
Omerta schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Ervaringen uit eerste hand zijn altijd fijn om te horen! Ik denk dat ik ook voor de ZSX ga gaan. Efficiëntie primeert ook voor mij.

Door de veranda lijkt het me niet echt mogelijk om de binnenunit aan die muur te hangen. Ook wil mijn vrouw 'm daar liever niet. Anders had ik 'm inderdaad liefst daar gehangen.

De unit komt zo naast de pelletkachel te hangen. De leidingen kunnen dan zo via de keuken naar de unit en zijn dan onzichtbaar in de woonkamer. De warmte van de pelletkachel bereikt de keuken vrij vlot, dus daar zit ik niet echt mee in. Er zit geen deur naar de keuken. Ook wordt de keuken puur gebruikt om te koken, er staat geen eettafel in dus het is niet zo erg als het daar iets frisser is.

Ik heb ook het grondplan wat duidelijker gemaakt. Ik heb deurtjes, pelletkachel en binnenleidingen toegevoegd.

[Afbeelding]
Hierbij wat verbruiksgegevens (snapshot van gisterenavond) van de ZSX, inzichtelijk gemaakt in HomeAssistant met een Shelly Plus 1PM tussen groep en buitenunit.

En hierbij ook hoe dit verbruik eruit ziet bij > 12 C buitentemperaturen. Hier te zien na 10 uur.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Omerta
Frag1le schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:15:
[...]

En hierbij ook hoe dit verbruik eruit ziet bij > 12 C buitentemperaturen. Hier te zien na 10 uur.
Heeft het hoger vermogen na 10u puur te maken met een gestegen buitentemperatuur? Of ook door een grotere gevraagde binnentemperatuur?

Op beide grafieken lijkt het 'gemiddelde' overdag zo wat rond 300W te hangen. Dus eigenlijk is het verschil in minimaal geleverd vermogen eigenlijk niet zo groot bij de verschillende buitentemperaturen? Of zie ik dit verkeerd?

Het pendelen op de 2e grafiek komt dan vooral omdat de gewenste binnentemperatuur sneller bereikt wordt door de warmere buitentemperatuur en eigenlijk niet omdat hij niet meer zo laag kan moduleren? Ik bedoel dat de grafiek er bijna hetzelfde zou uitgezien hebben als hij even ver terug kon moduleren als onder de 13 graden?

Het is allemaal een beetje nieuw voor mij wat het soms moeilijk maakt om zo'n grafieken correct te interpreteren, maar ik vind het wel erg interessant allemaal!

De conclusie is dus dat de ietwat vreemde regeling bij hoge buitentemperaturen eigenlijk niets uit maakt voor het comfort en het verbruik?

EDIT: Dit vind ik terug in de handleiding hierover. Ik dacht dat sommigen dit misschien interessant zouden vinden (komt overeen met wat Servee hierboven plaatste):

[Voor 29% gewijzigd door Omerta op 11-01-2023 12:07]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-02 18:01
Omerta schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Hoe moet deze info geïnterpreteerd worden? Komt het er op neer dat de warmtepomp bij temperaturen boven de 13 graden niet terug kan moduleren naar zijn minimumvermogen van 0,9 kW maar op een iets hoger vermogen zal draaien waardoor hij iets meer zal pendelen? De meeste Daikins kunnen sowieso maar terug naar 1,3kW dus dat lijkt me niet zo'n probleem?
Zie ik dat goed?
Daarnaast is de vraag met dit soort informatie altijd of dit uniek is voor het specifieke systeem, of dat andere systemen dit ook doen, maar het simpelweg niet vermelden. Gelukkig hebben we hier een hoop gebruikservaring bij elkaar. Overigens kan het zo maar zijn dat dit een gevolg is van de hogere efficiency van de ZSX tov de ZS; als je simpelweg een inefficient gebruiksgebied uitsluit scoor je hoger.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Frag1le
Omerta schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Heeft het hoger vermogen na 10u puur te maken met een gestegen buitentemperatuur? Of ook door een grotere gevraagde binnentemperatuur?
Nee puur alleen gestegen buitentemperatuur, binnen bleef het hetzelfde.
Op beide grafieken lijkt het 'gemiddelde' overdag zo wat rond 300W te hangen. Dus eigenlijk is het verschil in minimaal geleverd vermogen eigenlijk niet zo groot bij de verschillende buitentemperaturen? Of zie ik dit verkeerd?
Op de 2e grafiek is het gemiddelde onder de 200w. Bij >12 C staat deze zo'n beetje de helft van de tijd uit, dan is het opgenomen vermogen 0

Het minimale vermogen betekent hoeveel warmte de Airco minimaal kan leveren. Bij de ZSX is dat 800 watt Dat is dus de warmte, niet het opgenomen vermogen, 800 watt bij een COP van 6 betekent dus 133 watt opgenomen vermogen.
Beeldspraak: de airco kan dus als een 800 watt kacheltje warmte afgeven en verbruikt hiervoor 133 Wh.
Het pendelen op de 2e grafiek komt dan vooral omdat de gewenste binnentemperatuur sneller bereikt wordt door de warmere buitentemperatuur en eigenlijk niet omdat hij niet meer zo laag kan moduleren? Ik bedoel dat de grafiek er bijna hetzelfde zou uitgezien hebben als hij even ver terug kon moduleren als onder de 13 graden?
Als de gewenste binnentemperatuur is bereikt gaat de unit pendelen. Dat is in de 2e grafiek voor 10h 2x te zien.
De conclusie is dus dat de ietwat vreemde regeling bij hoge buitentemperaturen eigenlijk niets uit maakt voor het comfort en het verbruik?
Precies.

MHI SRK 35 ZSX-WF

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-02 19:52
Omerta schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Oei, net nu mijn twijfels of een 3,5 zwaar genoeg is bijna weg waren :)
Ik denk dat je daar niet al te veel twijfels over hoeft te hebben. Wij hebben hier de MSZ-LN35VG2 en die houd een iets grotere oppervlakte met iets slechtere isolatie prima warm, op die hele koude week in december na. Daar hadden wij de gasverwarming nog voor achter de hand, en jij hebt de pelletkachel. Kou zal je niet lijden met een 3.5kW.

De MSZ-LN35VG2 valt hier overigens heel goed mee, ik kan niet vergelijken met de MHI ZS/ZSX reeks, maar daar lees ik hier eigenlijk ook alleen goede dingen over. Tussen je ME & MHI opties is de keuze eerder persoonlijk dan technisch denk ik.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee