Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 297 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.355.745 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
AtlAntA schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Staat inderdaad vziw ik nergens beschreven maar toen mijn unit even een paar minuten van de stroom af is geweest begon hij na het aanzetten eerst wel weer een paar uur te pendelen. Van hoog verbruik naar uit. Na ongeveer een halve dag was het weer een constanter verbruik.
Dat zou best kunnen, heb ik ook al paar keer gemerkt zodra je de airco zelf even uitzet, of idd van stroom af komt op hetzelfde neer “vergeet” deze z’n laatst gebruikte instelling en zal opnieuw gaan stoken of deze opnieuw de kamer warm moet krijgen.

Dit zal wel met de beperkende vraagbesturing zijn, alleen deze is hoofdzakelijk gericht op het dempen van de pieken waardoor het dus langer duurt voordat de kamer warm word. De vraagbesturing doet hoofdzakelijk “flattening the curve” en zal zeker als de kamer al op temperatuur is weinig doen, zo intelligent zijn de regelsystemen van airco’s nog niet dat ze hier feilloos op inspelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5AztvI4ekoOUK0AjZoitn2bIxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMdV4DqCw5JeIZq2fJo0utHn.jpg?f=fotoalbum_large

In de tussenseizoenen werkt dit wel beter maar in stookseizoen gaat op de een of andere manier altijd het gas er even op na het uitzetten zonder dat de unit dit zelf bepaalt omdat er toch meer warmteverlies meetbaar is door de interne ntc denk ik al dan niet icm de gemeten buitentemperatuur door de buitenunit.

[ Voor 13% gewijzigd door Servee op 02-01-2023 16:56 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
xHEMANx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Ok dus liever niet uit en aan knallen. Alleen als we op vakantie zijn, dit zal alleen in de zomer zijn als het boven de -2 graden is, kan ik de spanning er buiten vanaf halen... Als ik de boel maar even 15 min opstart tijd geef voordat ik hem weer aan slinger.

Bedankt allemaal!

Wij waren met oud en nieuw toevallig 2 dagen weg en vergeten de airco uit te doen. Toen had ik dit idee bedacht, zodat ik hem toch (bij "nood") kan uitschakelen. Maar zelfs dat dus beter niet doen, begrijp ik...
Makkelijkste is om je unit “slim” te maken dan kun je er altijd bij zolang je een internet verbinding hebt.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Servee schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Makkelijkste is om je unit “slim” te maken dan kun je er altijd bij zolang je een internet verbinding hebt.
Goedkoopste manier om hem slim te maken? 150 euro voor dat officiele mhi wifi ding om op afstand uit te zetten vind ik erg veel geld. Verder gebruik ik het waarschijnlijk toch niet veel.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12
xHEMANx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:26:
[...]

Goedkoopste manier om hem slim te maken? 150 euro voor dat officiele mhi wifi ding om op afstand uit te zetten vind ik erg veel geld. Verder gebruik ik het waarschijnlijk toch niet veel.
Google eens op broadlink. Kost je 2 of 3 tientjes..

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Twee vraagjes.

Ik heb een multi split van Mitsubishi. Als ik alleen met de airco in mijn woonkamer stook, voel ik toch een klein beetje warmte aan de bovenkant van de andere units komen. Is dat normaal?

Ik gebruik een tado om mijn airco in de woonkamer aan te sturen. Ik stel hem dan in op 18 graden maar hij blaast rustig door tot 19 en hoger en gaat ook niet zachter blazen. Wat doe ik fout? Hij gaat wel aan/uit door de tado maar lijkt verder niet te schakelen zeg maar.
[...]

https://www.tink.nl/tado-...3a54110178e8d06944f#92=30

Iets goedkoper :P maar werkt dus bij mij nog niet optimaal. Gaat wel aan/uit :P

[ Voor 37% gewijzigd door YoshiBignose op 02-01-2023 18:08 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
miel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:50:
[...]

Google eens op broadlink. Kost je 2 of 3 tientjes..
15 euro op ali. 😮👍

Wel benieuwd hoe dat ding met mn airco gaat communiceren? Zal eens zoeken of ik een manual kan vinden.

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
[...]

Ik heb hier een switchbot hub in gebruik, geen geld(€35) en werkt als een tiet. Deze werkt opzichzelf al erg goed en heeft een grote database voor alle airco's, zo niet dan kan je hem inleren met je eigen remote. Uiteraard kan je ook andere ir devices mee aansturen dus dat is mooi meegenomen ;)

Daarnaast heb ik een aantal tempsensors(€12) zodat je op jouw gekozen plekken de temperatuur kan uitlezen en dan evt je airco op die manier aansturen.

Overigens heb ik dit alles weer aan mijn Homey gekoppeld zodat ik met mijn eigen flows kan werken (oa icm met mijn TADO thermostaat die de CV aanstuurt).

Kortom je kan het zo slim maken als je wil!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNSUcJEY3-aDNzNs7AB3zLMPxOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7yOAGGpGTgsTDJqkSSnHYcb.jpg?f=fotoalbum_large

https://eu.switch-bot.com...YMCIqEk5I-5saAghCEALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NeCk4A5DrVeOkX6EX-6Q5MZz6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yM13CcB7KBdiTmlFlEv0Z5K.jpg?f=fotoalbum_large

https://eu.switch-bot.com.../products/switchbot-meter

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
renzo4000 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Ik heb hier een switchbot hub in gebruik, geen geld(€35) en werkt als een tiet. Deze werkt opzichzelf al erg goed en heeft een grote database voor alle airco's, zo niet dan kan je hem inleren met je eigen remote.

Daarnaast heb ik een aantal tempsensors(€12) zodat je op jouw gekozen plekken de temperatuur kan uitlezen en dan evt je airco op die manier aansturen.

Overigens heb ik dit alles weer aan mijn Homey gekoppeld zodat ik met mijn eigen flows kan werken (oa icm met mijn TADO thermostaat die de CV aanstuurt).

Kortom je kan het zo slim maken als je wil!

[Afbeelding]

https://eu.switch-bot.com...YMCIqEk5I-5saAghCEALw_wcB

[Afbeelding]

https://eu.switch-bot.com.../products/switchbot-meter
Nice nice. Ik wist dat die installateur me aan het naaien was met 150 euro voor een wifi module.😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
xHEMANx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Nice nice. Ik wist dat die installateur me aan het naaien was met 150 euro voor een wifi module.😁
Let wel, alle externe ir oplossingen zijn feitelijk een afstandsbediening die connected zijn. Ze kunnen dus niet de interne gegevens uitlezen. Nu is dat met mijn LG niet zo boeiend aangezien die sws een gesloten systeem hebben. Icm een HW Socket kan ik prima mijn airco "uitlezen" en bedienen via de Hub.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
xHEMANx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Bij warmteservice voor 105 euro.
Kijk ook eens naar een sensibo.
Of een MHI-AC-Ctrl module voor ong 40 euro

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 02-01-2023 19:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jobr schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:21:
[...]
€ 37,50 all in :P

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
2,50 commissie voor mij :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Hier ook drie stuks MHI modules van @AUijtdehaag in gebruik, veel goedkoper dan de WiFi module van MHI en eenvoudig te integreren in Home Assistant :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 14:49
Servee schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:41:
[...]

Even buiten de carter verwarming om is het niet verstandig en niet goed voor de buitenunit om de spanning zo af te schakelen met name tijdens gebruik. Ga maar eens buiten luisteren wat er gebeurt als je dit doet. Je stopt het proces abrupt waardoor er olie blijft hangen in het systeem wat eigenlijk terug moet naar je compressor wat voor schade kan zorgen. Blijft het koude middel in de olie dan gaat de olie schuimen en verliest het zijn smerende werking.
Als je de unit uitzet op de reguliere manier zal het systeem de boel klaarmaken voor de volgende run.
Hier een keer stroomuitval gehad toen ik met een Daikin aan het verwarmen was, te oordelen aan het abrupte gesis dat ik van de binnenunit hoorde toen, knalde de reversing valve keihard om terwijl de compressor tegelijkertijd stilviel. Hij klonk er absoluut niet blij mee om zo ineens uit te vallen dus om dit met regelmaat te doen kan mogelijk op den duur funest zijn. Aan de andere kant, centrale L/L warmtepompen in de VS zijn doodsimpel ontworpen als het op defrost logica aankomt; terwijl de compressor nog loopt worden bij die units de ventilators uitgezet en de keerklep met lomp geweld omgedraaid. 8)7 Bij die krengen heb ik nog niks meegekregen over overleden compressoren dus het zal wellicht meevallen.

[ Voor 14% gewijzigd door VikeeVeekie op 02-01-2023 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Hier een keer stroomuitval gehad toen ik met een Daikin aan het verwarmen was, te oordelen aan het abrupte gesis dat ik van de binnenunit hoorde toen, knalde de reversing valve keihard om terwijl de compressor tegelijkertijd stilviel. Hij klonk er absoluut niet blij mee om zo ineens uit te vallen dus om dit met regelmaat te doen kan mogelijk op den duur funest zijn.
Ja precies dat, dat is niet best voor je systeem. Een keertje kan geen kwaad maar als je dit permanent gaat doen als “remote key” ga je wel versneld afschrijven vrees ik.

@VikeeVeekie ja dat soortgelijke geluid is wel herkenbaar met wat je hoort buiten idd, of het wel of geen kwaad kan dat ga ik niet uitproberen maar als anderen dat toch willen doen daar zijn ze vrij in natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Servee op 02-01-2023 21:44 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 14:49
xHEMANx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:16:
[...]

15 euro op ali. 😮👍

Wel benieuwd hoe dat ding met mn airco gaat communiceren? Zal eens zoeken of ik een manual kan vinden.
Werkt gewoon ouderwets op infrarood, het is in feite een universele afstandsbediening maar dan vastgeketend aan een stroomadapter en uitgerust met wifi zodat je via de Broadlink app je airco kan aanspreken. Ik heb dat ding hier ook gehad en ik stond er versteld van hoeveel verschillende IR-profielen van aircofabrikanten erin stonden. Merken waar ik nog nooit van mijn leven van had gehoord maar ook de grote jongens zoals Daikin, MHI, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:54
Verwijderd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:59:

Verder is Led Maniac nog bezig om integratie te maken met een bedieningsdisplay die op infrarood bediening is gebasserd.
Ho, is op Bluetooth én wifi gebaseerd. Tweerichtingsverkeer met zowel module in de indoor unit als extern display en optioneel de originele wifi module van MHI/ME. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 02-01-2023 22:06 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
YoshiBignose schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:07:
Twee vraagjes.

Ik heb een multi split van Mitsubishi. Als ik alleen met de airco in mijn woonkamer stook, voel ik toch een klein beetje warmte aan de bovenkant van de andere units komen. Is dat normaal?
Ja, dat is normaal. Wordt hier ook wel bleeding genoemd maar de technische uitleg is wat onduidelijk. Ik meende altijd dat het simpelweg te maken heeft met het minimale vermogen van de compressor: als je compressor minimaal 1 kW aan warmte verplaatst en èèn unit heeft maar 600W nodig, dan moet je dus ergens 400W dumpen => bleeding.

Maar volgens mij was er ook een andere uitleg.. wat technischer :p Iets met het halen van condensatie temperaturen..
Ik gebruik een tado om mijn airco in de woonkamer aan te sturen. Ik stel hem dan in op 18 graden maar hij blaast rustig door tot 19 en hoger en gaat ook niet zachter blazen. Wat doe ik fout? Hij gaat wel aan/uit door de tado maar lijkt verder niet te schakelen zeg maar.
Volgens mij is de Tado gewoon een afstandsbediening met wifi. De temperatuur metingen van airco’s zijn wel vaker onbetrouwbaar. Graadje lager zetten?

Je kan het ook zoals hier doen: temp sensor demonteren en er een fan voor zetten :+ dan klopt het wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_tzr
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-10-2024
Zuinig schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:58:
[...]
bij een defrost gaat het groene lampje op de binnenunit knipperen, als hij pendelt, doet hij dat niet.

Stand vd lamellen is iets anders bij defrost dan bij pendelen. Bij defrost staan ze iets meer open en voel je van heel dichtbij echt de kou van de unit afkomen. Ook vaak wat borrelende geluiden of vloeistof verplaatsing.
Het was inderdaad geen defrost. Het lampje bleef constant aan. Nogmaals dank, ik ben gerustgesteld!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arie-verdetti
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04-2024
LED-Maniak schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:04:
[...]

Ho, is op Bluetooth én wifi gebaseerd. Tweerichtingsverkeer met zowel module in de indoor unit als extern display en optioneel de originele wifi module van MHI/ME. ;)
schiet het al een beetje op.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

jobr schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Bij warmteservice voor 105 euro.
Kijk ook eens naar een sensibo.
Werkt dat ook voor normale warmtepompen van Mitsubishi?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
alleen een topicreport graag

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 03-01-2023 20:59 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
vraagje, als mijn airco 's morgens aan het opwarmen is, valt mij op dat hij in het begin hard gaat blazen, daarna even stilvalt en dan weer hard gaat blazen. Intervallen zijn rond de minuut. Iemand enig idee/uitleg hoe dit kan?

Daikin 3mxm52 met 3,5kw perfera binnenunit (in de woonkamer, dat is de unit die draait) en 2x 2kw binnenunits (die dan uit staan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
Riggard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:08:
vraagje, als mijn airco 's morgens aan het opwarmen is, valt mij op dat hij in het begin hard gaat blazen, daarna even stilvalt en dan weer hard gaat blazen. Intervallen zijn rond de minuut. Iemand enig idee/uitleg hoe dit kan?

Daikin 3mxm52 met 3,5kw perfera binnenunit (in de woonkamer, dat is de unit die draait) en 2x 2kw binnenunits (die dan uit staan)
Hij bereikt te snel de doeltemperatuur, de 3MXM52 kan een hoop hitte produceren.

Heb je een knop om de buitenunit te limiteren in vermogen? Probeer dat, vooral nu het zo warm is buiten is full power niet nodig.

Het zit ergens in de app, voorbeeld: Notna in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" en Notna in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
w00key schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:15:
[...]

Hij bereikt te snel de doeltemperatuur, de 3MXM52 kan een hoop hitte produceren.

Heb je een knop om de buitenunit te limiteren in vermogen? Probeer dat, vooral nu het zo warm is buiten is full power niet nodig.

Het zit ergens in de app, voorbeeld: Notna in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" en Notna in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"
Interesting... Die optie heb ik inderdaad, maar hij staat dus al op 40% (lager kan ik niet gaan).

De lucht voelt ook niet extreem warm aan. Zou het helpen om de doeltemperatuur dan wat hoger te zetten?
Alternatief is een andere binnenunit aan te zetten I guess

[ Voor 6% gewijzigd door Riggard op 03-01-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Riggard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:08:

Heb je toevallig ook een offset toegepast via de afstandsbediening? Ofwel je setpoint gecorrigeerd?

Valt de unit echt stil/uit of gaat deze juist zachtjes doorblazen?

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
Servee schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:39:
[...]

Heb je toevallig ook een offset toegepast via de afstandsbediening? Ofwel je setpoint gecorrigeerd?

Valt de unit echt stil/uit of gaat deze juist zachtjes doorblazen?
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat zou moeten doen, dus denk niet dat ik dat gedaan heb.

Hij valt niet helemaal uit, maar blaast heel zachtjes, waarna deze uiteindelijk weer even gaat blazen, en weer zachtjes, enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Hij zal wel een L/W bedoelen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Riggard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat zou moeten doen, dus denk niet dat ik dat gedaan heb.

Hij valt niet helemaal uit, maar blaast heel zachtjes, waarna deze uiteindelijk weer even gaat blazen, en weer zachtjes, enzovoorts.
Lekker afblijven ook dan ;)

Het lijkt erop dat de unit probeert niet te hard te gaan, meer lucht betekent ook sneller warm en dus uit wat die denk ik probeert te voorkomen. Als je maar 1 unit aan hebt staan heeft de buitenunit aardig wat minimaal vermogen die deze probeert kwijt te raken in die ene unit en door de fan te moduleren lijkt dit de manier te zijn.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 11:19

icecreamfarmer

en het is

Dit dus.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MXMan 's vraag is nu iets voor een eigen topic :)
MXMan in "Is mijn L/L warmtepomp netjes gemonteerd?"

[ Voor 46% gewijzigd door Proton_ op 04-01-2023 10:36 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
Riggard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Dit ziet eruit als pendelgedrag. Mijn MHI-unit pendelt nu ook omdat het warmteverlies van de woning erg klein is met 12 °C buiten. Tijdens het heel zachtjes blazen gaan de lamellen in horizontale stand (MHI-25ZSX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Dit ziet eruit als pendelgedrag. Mijn MHI-unit pendelt nu ook omdat het warmteverlies van de woning erg klein is met 12 °C buiten. Tijdens het heel zachtjes blazen gaan de lamellen in horizontale stand (MHI-25ZSX).
Bij de Perfera gaat de ventilator uit bij pendelgedrag, als de fan nog draait al is het op fluisterstand dan draait de compressor ook nog.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Ik kwam toevallig een geinig startups tegen: https://www.wattisduurzaa...e-vensterbank-warmtepomp/

Voor Nederlandse ramem/kozijnen niet echt toepasbaar maar wellicht komt daar nog een oplossing voor. Het zal niet de beste koel/warm waarden geven tov een reguleren split L/L oplossing maar innovatief vind ik het wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWrRHF9Ir2ywNu0qTFDpuHzaFJg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AgzxJLZLnFsRnZhLm3nkY8wP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
renzo4000 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:02:
Ik kwam toevallig een geinig startups tegen: https://www.wattisduurzaa...e-vensterbank-warmtepomp/

Voor Nederlandse ramem/kozijnen niet echt toepasbaar maar wellicht komt daar nog een oplossing voor. Het zal niet de beste koel/warm waarden geven tov een reguleren split L/L oplossing maar innovatief vind ik het wel!

[Afbeelding]

[YouTube: How to Install a Gradient Heating & Cooling System]
Dit / soortgelijk systeem bestaat in de US al jaren, voor een kleine woning mogelijk een optie, maar met een capaciteit van 2,52kW bij koelen en 2,34kW bij verwarmen ook niet heel veel.
En ook niet bepaald stil met 48dB op laagste stand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRyx48EQS41smp9Lldx2Ib37KYk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zZXG4DiE2wxJMPrOpJIU8QSv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xs5g-un3F4EMMm3Dqw1AQDCpZbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wqJN35YS8JfHc0ATl63Qj60b.png?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Nou als we naar gekke buitenlandse producten kijken heb ik hier nog 1. Tot mijn grote verbazing logeerde ik in een kamer met een *inverter* window AC.

https://www.panasonic.hk/...onditioner/cw-hz90za.aspx

Gewoon gat in je raam zagen en deze er tussen schuiven. Monoblock, dus geen leidingwerk, alleen 230V aansluiten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 17-09 11:15
[...]

Hier ook, dat is de fireplace function.

Dat verschil is goed waar te nemen in het verbruik:
voor 31 dec 10:00 uur was het <12 C na 10:00 was het >12 C

M'n dataset is helaas nog te klein om een verschil in totale verbruik te zien van dagen 12C~14C vs dagen met 9C~11C met gelijke omstandigheden (zonnenuren etc).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNlXv1BL5Vz92_jaTmVnrlcysDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x35RhpYoQIcTuYCI87BMrSCZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc5gvtHqQWmnjK_Vv2JIrh_GE64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBHIiWo5F4Gl74DMlxroWymJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:35

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Vraagje, ik heb media september / oktober diverse airco offertes opgevraagd maar vond de prijs nogal stevig. Nu hebben we inmiddels een prijsplafond en is de vraag weer wat afgenomen, weet iemand of er al weer een beetje rust in de tent is in airco-land?

Zat overigens op Daikin / Mitshubitsi, 3 binnenunits (waaronder 1 designmodel woonkamer) met 1 of 2 buiten units rond de 8000 euro :/

en dan waren de meeste niet eerlijk over hoe het elektro technisch aangesloten moest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Xqlus1ve schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:47:
Vraagje, ik heb media september / oktober diverse airco offertes opgevraagd maar vond de prijs nogal stevig. Nu hebben we inmiddels een prijsplafond en is de vraag weer wat afgenomen, weet iemand of er al weer een beetje rust in de tent is in airco-land?

Zat overigens op Daikin / Mitshubitsi, 3 binnenunits (waaronder 1 designmodel woonkamer) met 1 of 2 buiten units rond de 8000 euro :/

en dan waren de meeste niet eerlijk over hoe het elektro technisch aangesloten moest worden.
Maak even een eigen topic aan met alle gegevens daarin, link deze hier en dan kunnen we het daarna beoordelen. Zie regel 1 bij het plaatsen van een bericht.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Frag1le schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:21:
[...]

Hier ook, dat is de fireplace function.

Dat verschil is goed waar te nemen in het verbruik:
voor 31 dec 10:00 uur was het <12 C na 10:00 was het >12 C
Bedoel je daarmee dat @Riggard de fireplace functie (per ongeluk?) op zijn Daikin-Perfera ingeschakeld heeft, of dat ik dat doe met mijn MHI? Ik heb geloof ik geen fireplace functie, maar zou wel zonder het geblaas kunnen tijdens het pendelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
Xqlus1ve schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:47:

Weet niet precies waar je woont, maar ik zat voor mijn daikin multisplit met 3 units binnen en 1 buiten tussen de 5 en 6k. Keurig geïnstalleerd, moest zelf alleen wel de electra erheen brengen. Dat was in December, offerte ook rond september gevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door Riggard op 04-01-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
[...]

Het is m.i. geen pendelgedrag, het treedt vooral op in de ochtend als het beneden vrij koud is en de warmtevraag maximaal.

Bij pendelen gaat de fan uit op mijn units, in dit geval gebeurt dat niet. Buitenunit draait ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
w00key schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:18:
Nou als we naar gekke buitenlandse producten kijken heb ik hier nog 1. Tot mijn grote verbazing logeerde ik in een kamer met een *inverter* window AC.

https://www.panasonic.hk/...onditioner/cw-hz90za.aspx

Gewoon gat in je raam zagen en deze er tussen schuiven. Monoblock, dus geen leidingwerk, alleen 230V aansluiten en klaar.
Het mooie van wat @renzo4000 laat zien is dat daar helemaal geen zaag- of leidingwerk nodig is terwijl er wel een buitenunit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Martin7182 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:05:
[...]

Bedoel je daarmee dat @Riggard de fireplace functie (per ongeluk?) op zijn Daikin-Perfera ingeschakeld heeft, of dat ik dat doe met mijn MHI? Ik heb geloof ik geen fireplace functie, maar zou wel zonder het geblaas kunnen tijdens het pendelen ;)
Ik ben niet bekend met de Daikin Perfera en of deze ook zo'n een functie heeft.
Je kunt deze functie op de ZSX afaik niet uitschakelen, mijn vermoeden is dat dit mee helpt in de efficiëntie cijfers van de unit.

Zie deze bladzijde uit https://www.mhi.com/group...ds/pdf/sr_series_2022.pdf :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2masG9DfYAML4px8p8_-sItDAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yODBKkKg5OCY1T5XQJGa4vCo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
Frag1le schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:16:
[...]

Ik ben niet bekend met de Daikin Perfera en of deze ook zo'n een functie heeft.
Je kunt deze functie op de ZSX afaik niet uitschakelen, mijn vermoeden is dat dit mee helpt in de efficiëntie cijfers van de unit.

Zie deze bladzijde uit https://www.mhi.com/group...s/pdf/sr_series_2022.pdf:
[Afbeelding]
Er staat een ":" aan het einde van je link waardoor die naar de verkeerde pagina wijst. Als je die weghaalt kom je wel HIER uit ;)

Zo stel je overigens de optie in op een MHI SRK ZS, mogelijk op andere modellen op dezelfde wijze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7ylJd2KbeVUZrwGM1mx5fvKeTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HAQAuCIsrMkMWpdUFKL2vfM7.jpg?f=user_large

Edit:
Die nieuwe MHI afstandbediening welke het eindelijk mogelijk maakt om halve graden in te stellen (kon voorheen enkel via de app) en ook voorzien is van backlight lijkt een goede toevoeging. Zou deze ook werken en al deze functies behouden op airco's welke nu nog het oude model afstandbediening gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqijdmwRF06r1JeE93lj-q01N9Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iyb3zon1furK1vZp5xEGYiOs.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door ThaBEN op 04-01-2023 15:31 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Het mooie van wat @renzo4000 laat zien is dat daar helemaal geen zaag- of leidingwerk nodig is terwijl er wel een buitenunit is.
Helaas past het op afgerond 0% van onze kozijnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
w00key schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:25:
[...]

Helaas past het op afgerond 0% van onze kozijnen :)
Denk dat percentage iets hoger zal zijn, vergis je niet er zijn nog best oude (monumentale) panden met verticale schuiframen (denk bijvoorbeeld aan de oude grachtenpanden die dat ook hebben). Overigens is een dergelijk raam ook in Nederland gewoon te krijgen en te plaatsen. De vraag is of je dat wil natuurlijk. Ik kan me wel usecase voorstellen op een appartement waar een split unit niet kan/mag.

Kreeg net de maandelijkse overzichten van Eneco, uiteraard wist ik dit al obv mijn eigen p1 meting maar toch leuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3lXoerRDRcn2UsrAuHsJyumknE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ae1Y3Qr3nsrYf9ca8eBTGhTj.jpg?f=fotoalbum_large

Staat wel tegenover dat ik 475kWh heb verbruikt met mijn airco's :p . Maar goed, genoeg overcapaciteit van mijn paneeltjes dus geen centje pijn :)

[ Voor 36% gewijzigd door renzo4000 op 04-01-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
Ander vraagje; ik stook mijn bovenverdieping tot een graad of 16 met de airco. Ik heb daar 4 kamers waarvan 2 een airco unit hebben, beiden een FTXM2.

Wat zou volgens jullie de energie-efficientste manier zijn om naar die 16 graden te stoken? Beide units in de slaapkamers laten draaien (aanstaand op max?), of slechts 1 aanzetten? en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
ThaBEN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Edit:
Die nieuwe MHI afstandbediening welke het eindelijk mogelijk maakt om halve graden in te stellen (kon voorheen enkel via de app) en ook voorzien is van backlight lijkt een goede toevoeging. Zou deze ook werken en al deze functies behouden op airco's welke nu nog het oude model afstandbediening gebruiken?

[Afbeelding]
Bedankt voor deze info, nochtans is de MHI remote eigenlijk inferieur (ondanks de meer beschikbare opties) aan de app omdat de remote niet synchroniseert met de actuele instellingen van de airco.
Eigenlijk gebruik ik de remote daardoor helemaal niet, ook maakt het de WAF niet makkelijker als ze even iets meer warmte wil, want dan past ze gelijk ook fanspeeds en lamellen standen aan wanneer deze instellingen op de remote niet overeenkomen met de app (en de weekly timer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
ThaBEN schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Zo stel je overigens de optie in op een MHI SRK ZS, mogelijk op andere modellen op dezelfde wijze.

[Afbeelding]
Bedankt @ThaBEN, dit werkt ook voor de ZSX! _/-\o_
Ik vermoed dat je dit op een Daikin-Perfera ook kunt configureren. Misschien heeft @Riggard het aan staan en @Servee uit. Dan zou het effect dat @Riggard ervaart toch veroorzaakt kunnen worden door pendelen. Misschien zit ik er naast.
Gelukkig kan ik het op mijn MHI nu uitzetten :) Ik denk dat de unit nu op een lagere frequentie gaat pendelen omdat hij langer in zijn warme wolk blijft hangen. Dit ten koste van een iets minder stabiele kamertemperatuur. Helemaal goed wat mij betreft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Bedankt @ThaBEN, dit werkt ook voor de ZSX! _/-\o_
Ik vermoed dat je dit op een Daikin-Perfera ook kunt configureren. Misschien heeft @Riggard het aan staan en @Servee uit. Dan zou het effect dat @Riggard ervaart toch veroorzaakt kunnen worden door pendelen. Misschien zit ik er naast.
Gelukkig kan ik het op mijn MHI nu uitzetten :) Ik denk dat de unit nu op een lagere frequentie gaat pendelen omdat hij langer in zijn warme wolk blijft hangen. Dit ten koste van een iets minder stabiele kamertemperatuur. Helemaal goed wat mij betreft :)
Je zit ernaast, zoals eerder vermeld gaat de fan uit bij pendelen bij de Perfera’s , daarnaast heeft de Perfera geen openhaard functie. Verder gaf @Riggard al aan dat de buitenunit bleef draaien terwijl de binnenunit zachtjes draait.

De openhaard functie heeft bij normaal gebruik zonder een externe warmtebron ook geen enkele positieve functie naar mijn mening, dat zal alleen maar zorgen in een onregelmatig en onrustig systeem omdat je fan de kamer weer een beetje “afkoelt” bij koud weer en je unit hier weer op reageert. Overigens kun je bij een externe warmtebron ook de unit op ventileren zetten dan heb je hetzelfde effect.

[ Voor 9% gewijzigd door Servee op 04-01-2023 17:25 ]

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03-2024
De kogel is door de kerk... De Bosch wordt omgeruild voor een Panasonic (op kosten van de leverancier). Helaas kreeg ik de Bosch niet goed werkend, met name de aansturing via de app. Hij verwarmd prima maar ik vind het een groot minpunt dat de aansturing via de app niet goed werkt.

Iets waar ik nieuwsgierig naar ben, maar nergens kan vinden. Gaat bij een Panasonic tijdens het pendelen de fan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
Op dit moment opgenomen vermogen 213 watt bij setpoint 23 graden. Buitentemperatuur 12+ graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWqXNOve3AEy1jndGXYd69iRNoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WwCur9RJOsppWpPDmruCI4w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Servee schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:14:
[...]

Je zit ernaast, zoals eerder vermeld gaat de fan uit bij pendelen bij de Perfera’s , daarnaast heeft de Perfera geen openhaard functie. Verder gaf @Riggard al aan dat de buitenunit bleef draaien terwijl de binnenunit zachtjes draait.

De openhaard functie heeft bij normaal gebruik zonder een externe warmtebron ook geen enkele positieve functie naar mijn mening, dat zal alleen maar zorgen in een onregelmatig en onrustig systeem omdat je fan de kamer weer een beetje “afkoelt” bij koud weer en je unit hier weer op reageert. Overigens kun je bij een externe warmtebron ook de unit op ventileren zetten dan heb je hetzelfde effect.
Ok, bedankt, goed om te weten. Ik denk dat de gedachte van MHI is dat het zachtjes doorventileren gunstig is voor een gelijkmatige verwarming. De functie staat hier nu uit wat de unit wat trager doet pendelen is mijn idee.
Het is in ieder geval wel handig dat tijdens lange afwezigheid (met de 'night setback' modus van 10 °C), de unit niet lange tijd zachtes blaast. Afgelopen vakantie heb ik de unit uitgezet omdat het binnen toch niet onder de 10 °C zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Frag1le schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:03:
[...]

Maak even een eigen topic aan met alle gegevens daarin, link deze hier en dan kunnen we het daarna beoordelen. Zie regel 1 bij het plaatsen van een bericht.
Succes.
Ok prima, bij deze.

Maar mijn vraag was eigenlijk of de airco markt al een beetje tot rust gekomen was? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:10:
Zover ik het overzie heeft MHI geen mogelijkheid tot vraagsturing zoals dat bij Daikin wel mogelijk is.

Nu had ik al een eerste opzet gemaakt voor het regelen van de buitenunit in zone gebieden. Voorbeeld blijf tussen de 20 en 30 Hz etc. met de compressor en ik regel dat via de temperatuur. Ik kan ook onder de 18 graden regelen en kan zo ook de buitenunit afremmen om weer in de gewenste zone te gaan werken.

Als de temperatuur onder de twee graden komt dan heeft de buitenunit een hoger minimale compressor frequentie, startend bij 40Hz en fanspeed 8. Dat laatste erger mij mateloos aan omdat dit juist ijsafzetting bevorderd.

Ik schijf nu de zone-module om zodat ik alleen een bovenbegrenzing hanteer. Om dit mogelijk te maken moet ik dus de thermostaat temperatuur moeten splitsen in de uiteindelijke gewenste temperatuur en een intern te gebruiken stuur temperatuur.

De bedoeling is uiteindelijk de buitenunit te remmen als die boven een bepaalde percentage komt. Zodoende kan het eigen aanstuur deel zelf bepalen of die snel of langzaam werkt echter niet te snel wat veel energie kost.

Zodra de thermostaat temperatuur is bereikt, dan zal warmtepomp zelf alles regelen of ik schakel over naar de aanhoud mode over die zorgt dat die niet gaat pendelen. Meestal treedt er dan een balans op zodat alles op een vaste frequentie blijft werken en af en toe bijstookt maar niet uitgaat.
De MHI-ZSX single split heeft wel een stille modus die de buitenunit beperkt. De compressor draait dan op max. 33% en de ventilator op max. 25%.
Maar welke unit heb jij eigenlijk? 40 Hz is wel behoorlijk veel (5.0 of 6.0 unit?). De kleinere units gaan al omhoog onder de 4 °C, maar dan naar 20 Hz. In de praktijk heb je hier niet zo snel last van omdat de warmtevraag ook toeneemt als het kouder wordt. Je kunt wel zachter gaan stoken, maar dan haal je de ingestelde temperatuur mogelijk niet. Het is best interessant wat je programmatisch allemaal voor elkaar weet te krijgen, maar heb je misschien niet gewoon een te grote unit voor de ruimte die je wilt verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Martin7182 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 06:32:
[...]

De MHI-ZSX single split heeft wel een stille modus die de buitenunit beperkt. De compressor draait dan op max. 33% en de ventilator op max. 25%.
Maar welke unit heb jij eigenlijk? 40 Hz is wel behoorlijk veel (5.0 of 6.0 unit?). De kleinere units gaan al omhoog onder de 4 °C, maar dan naar 20 Hz. In de praktijk heb je hier niet zo snel last van omdat de warmtevraag ook toeneemt als het kouder wordt. Je kunt wel zachter gaan stoken, maar dan haal je de ingestelde temperatuur mogelijk niet. Het is best interessant wat je programmatisch allemaal voor elkaar weet te krijgen, maar heb je misschien niet gewoon een te grote unit voor de ruimte die je wilt verwarmen?
33%?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfDe1NPiMi81WbLMZdTA1pWeQDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YmKoX602PCUfQde1MkQcZ4rA.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPao3UsOFcZ2Tr4AbFtU7cd2h24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYwno1CYdcaifalGdxbPtqij.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Frag1le schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:43:
[...]

Bedankt voor het meedenken maar dit staat voor zover ik weet goed, de timer is enabled en de unit staat in die timer op 'on'.
Nochtans heeft deze al 2x de 7:00 uurs timer genegeerd waar de andere 2 timers per dag wel worden uitgevoerd.

[Afbeelding]
Heb je dit goed gekregen? Ik probeer de airco om 2200 uit te laten gaan nadat hij om 0600 gestart is, dit ging gisteren meteen al niet goed, het uitschakelen werd genegeerd. Nachtverlaging naar 18c ging de afgelopen week wel goed, maar na de nachtverlaging veranderd te hebben in uitschakelen lijkt er niks meer te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Het kan kloppen. @Martin7182 zegt dat hij draait op 33% van zijn max. En in dat plaatje staat 60% van zijn nominaal vermogen.

Het nominaal vermogen zou dan zijn (33/60)x100 = 55% van het maximale vermogen van de unit, wat aannemelijk klinkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Stokertje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Heb je dit goed gekregen? Ik probeer de airco om 2200 uit te laten gaan nadat hij om 0600 gestart is, dit ging gisteren meteen al niet goed, het uitschakelen werd genegeerd. Nachtverlaging naar 18c ging de afgelopen week wel goed, maar na de nachtverlaging veranderd te hebben in uitschakelen lijkt er niks meer te gebeuren.
Sindsdien werkt de Weekly Timer een stuk beter vanuit de app, het is weken goed gegaan en toen ineens net voor het nieuwe jaar heeft hij weer een programma overgeslagen. Ik vermoed dat vanuit de MHI cloud de data tot wijziging niet aankomt.
Ook is het zo dat je in de app heel af en toe een error krijgt bij een wijziging, bijv dat de airco al door iemand anders bediend wordt (maar dan in het Engels) en ik vermoed dat de MHI cloud hier ook dus heel af en toe last van heeft.
Als je dus actief in de app bent terwijl er ook een timer moet worden getriggered dan heb je de grootste kans dat deze niet wordt uitgevoerd. Ik vermoed dat ik hier in het begin ook last van gehad heb :)

offtopic:
Ik heb inmiddels in HomeAssistant een stabiele WF-RAC integratie en wil daar binnenkort dezelfde scheduling gaan inzetten met +5 minuten offset en conditions dat als fanspeed of temp niet een bepaald setpoint is dat deze het dan lokaal (LAN) ook doorvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
Stokertje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Ik heb wel eens gehoord dat indien je in circa 30 minuten voor een schakelmoment in de weektimer alsnog een handmatige actie uitvoert via de afstandbediening of app, het kan gebeuren dat het schakelmoment zal worden overgeslagen.

Zelf nog geen ervaring mee gehad, al heb ik wel al een aantal keren via de app een melding gekregen die iets zegt in de trend van "Momenteel in gebruik via een ander account", wanneer vlak ervoor via de afstandbediening een actie is uitgevoerd. Dan wil de app voor een aantal minuten geen inputs meer toestaan. Mogelijk dat de weektimer op eenzelfde manier beïnvloed kan worden.

Edit"@Frag1le was me net voor met zijn reactie :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:10:
Zover ik het overzie heeft MHI geen mogelijkheid tot vraagsturing zoals dat bij Daikin wel mogelijk is.
De vraagbesturing bij Daikin is iets heel anders dan de buitenunit knijpen door deze op stil te zetten wat overigens ook kan bij Daikin naast de vraagbesturing gebruiken. De vraagbesturing word hier uitgelegd. Bij vraagbesturing word gebruik gemaakt van een PID regeling. De letters PID staan hier voor Proportioneel, Integrerend en Differentiërend.

De regeling gaat uit van het verschil tussen de instel(wens)waarde en gemeten waarde, dit wordt "foutsignaal" genoemd. Het bijstuursignaal wordt bepaald door drie aparte berekeningen:

P-actie: Proportioneel betekent dat het verschil in wenswaarde en gemeten waarde met de factor Kr wordt versterkt.

I-actie: De integrerende term zorgt voor een constante sommatie van de fout en blijft meer signaal uitsturen afhankelijk van hoe lang er een fout bestaat tussen gemeten en gewenste waarde. Ti noemt men hier wel de nasteltijd, dit wil zeggen de tijd (in seconden) die nodig is om een even grote waarde te krijgen als de P-actie. Een kleine Ti geeft een krachtige I-actie.

D-actie: De differentiërende term reageert op de snelheid van de verandering van de fout. Wanneer de gemeten waarde verandert in de richting van de wenswaarde en dus het risico bestaat dat de gemeten waarde doorschiet, wordt de verandering van het bijstuursignaal afgeremd met de D-actie. Wanneer de gemeten waarde van de wenswaarde vandaan verandert, wordt de verandering van het bijstuursignaal versneld met de D-actie. De D-actie heeft alleen effect wanneer het foutsignaal verandert, met andere woorden wanneer de afgeleide van het foutsignaal niet gelijk is aan nul. Hoe hoger Td, hoe sterker de regelaar reageert op veranderingen in de meetwaarde.

Maw de regeling word geoptimaliseerd, afgevlakt en bijgestuurd en hiermee gecontroleerd geknepen en niet hard begrenst.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
ThaBEN schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Het kan kloppen. @Martin7182 zegt dat hij draait op 33% van zijn max. En in dat plaatje staat 60% van zijn nominaal vermogen.

Het nominaal vermogen zou dan zijn (33/60)x100 = 55% van het maximale vermogen van de unit, wat aannemelijk klinkt :)
Bedankt voor de toelichting, van de SRK 35 ZSX is dit bij heating nominaal 4300 watt, max 6800 watt.
Dus betekent dit dat de SRK 35 ZSX op 60% van 4300 watt gaat opereren= 2580 watt.

Dit is 38% van 6800 watt.

Dat nominale maakt het lastiger voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Frag1le schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Sindsdien werkt de Weekly Timer een stuk beter vanuit de app, het is weken goed gegaan en toen ineens net voor het nieuwe jaar heeft hij weer een programma overgeslagen. Ik vermoed dat vanuit de MHI cloud de data tot wijziging niet aankomt.
Ook is het zo dat je in de app heel af en toe een error krijgt bij een wijziging, bijv dat de airco al door iemand anders bediend wordt (maar dan in het Engels) en ik vermoed dat de MHI cloud hier ook dus heel af en toe last van heeft.
Als je dus actief in de app bent terwijl er ook een timer moet worden getriggered dan heb je de grootste kans dat deze niet wordt uitgevoerd. Ik vermoed dat ik hier in het begin ook last van gehad heb :)

offtopic:
Ik heb inmiddels in HomeAssistant een stabiele WF-RAC integratie en wil daar binnenkort dezelfde scheduling gaan inzetten met +5 minuten offset en conditions dat als fanspeed of temp niet een bepaald setpoint is dat deze het dan lokaal (LAN) ook doorvoert.
Okay, zou inderdaad kunnen dat ik vlak voor het schakelmoment in de app ben geweest, maar geloof niet dat ik iets gedaan heb. Ik wacht af wat er vanavond gebeurd, zal zorgen dat ik ruim voor die tijd uit de app blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
ThaBEN schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Ik heb wel eens gehoord dat indien je in circa 30 minuten voor een schakelmoment in de weektimer alsnog een handmatige actie uitvoert via de afstandbediening of app, het kan gebeuren dat het schakelmoment zal worden overgeslagen.

Zelf nog geen ervaring mee gehad, al heb ik wel al een aantal keren via de app een melding gekregen die iets zegt in de trend van "Momenteel in gebruik via een ander account", wanneer vlak ervoor via de afstandbediening een actie is uitgevoerd. Dan wil de app voor een aantal minuten geen inputs meer toestaan. Mogelijk dat de weektimer op eenzelfde manier beïnvloed kan worden.

Edit"@Frag1le was me net voor met zijn reactie :)
Bedankt! Ik zal de app vanavond met rust laten en kijken of de unit dan wel uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:11
feenstra schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:16:
Iets waar ik nieuwsgierig naar ben, maar nergens kan vinden. Gaat bij een Panasonic tijdens het pendelen de fan uit?
In heatmodus niet.
Deze gaat heel zacht blazen.
Dat doet die om de omgevings temperatuur te meten.
Wanneer die zal stoppen loopt de temperatuur eerst flink op door de warmte van de wisselaar daar zit de temperatuur meter namelijk op.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
ThaBEN schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:03:
[...]

Zoiets inderdaad. Ik keek naar de maximale snelheid, b.v. voor de 2.5 unit is die 86 rpm. 28/86 = 0.33. Voor de andere units zal het ook wel rond de 33% zitten (niet uitgerekend). Mijn aanname is verder wel dat het vermogen lineair is met het toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Stokertje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Okay, zou inderdaad kunnen dat ik vlak voor het schakelmoment in de app ben geweest, maar geloof niet dat ik iets gedaan heb. Ik wacht af wat er vanavond gebeurd, zal zorgen dat ik ruim voor die tijd uit de app blijf.
Het is jammer dat het lijkt dat de Weekly Timer (MHI cloud) niet een acknowledge of een confirm ofzo heeft ingebouwd dat de instellingen in zo'n timer ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd door de Airco.

Dit terwijl de WF-RAC wel z'n instellingen communiceert met de MHI cloud omdat wijzigingen met de remote uiteindelijk ook in de app zichtbaar worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Frag1le schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Bedankt voor de toelichting, van de SRK 35 ZSX is dit bij heating nominaal 4300 watt, max 6800 watt.
Dus betekent dit dat de SRK 35 ZSX op 60% van 4300 watt gaat opereren= 2580 watt.

Dit is 38% van 6800 watt.

Dat nominale maakt het lastiger voor mij :)
Even de exacte cijfers erbij; in stille modus doet de 35ZSX 44 rpm van 98 max. Dat is dus 45%! Ik was te lui om het voor elke unit uit te rekenen. Verder kan het ook zijn dat de curve niet helemaal lineair is, zoals ik hierboven al aangaf. Dus die 38% kan gewoon kloppen.

Ik zal het voor de volledigheid even opsommen voor alle ZSX units:
2.0: 26/78 = 33%
2.5: 28/86 = 33%
3.5: 44/98 = 45%
5.0: 48/106 = 45%
6.0: 48/120 = 40%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Ik heb niet zozeer een probleem met de compressor op 40. Ik heb een probleem met dat ventilator meteen naar stand 8 gaat wat negatief uitwerkt op verschillende vlakken.
Maar dat is toch inherent aan de techniek? Met een harder werkende compressor moet je harder blazen om de extra warmte even efficient naar binnen te kunnen trekken. Met alleen een hogere compressorsnelheid zou je COP inzakken omdat je relatief meer stroom gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feenstra
Ik ga dan zelf maar een thermostaat maken die de unit inschakelt en ook helemaal uitschakelt als de temperatuur is bereikt. Dat geblaas tijdens het pendelen zit ik niet op te wachten. Wat ik nu doe bij de huidige temperaturen, is de unit inschakelen voor 30 minuten (timer) op 23 graden. Als het te ver afgekoeld is zet ik hem weer aan, wederom 30 minuten op 23 graden. Zo is het lekker warm en geen koude luchtstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 06:05

Timple

Onze Haier airco is overleden en nu zoek ik een nieuwe voor verwarming op de slaapkamer.

De Haier had als minimum setpoint 16 graden wat we eigenlijk te warm vinden. Ergens anders hebben we een MHI hangen en die heeft 15 graden als minimum.

Is er een technische reden waarom deze airco's geen lager setpoint accepteren? Graag hadden we een soort anti-vries stand van 10 graden ofzo.

Weet iemand welk merk lager kan dan 15 graden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 08:25
Daikin gaat tot 10 graden met verwarmen? Die van mij wel iig

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | Hyundai Kona Electric Comfort Smart 64kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Timple schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:55:
Onze Haier airco is overleden en nu zoek ik een nieuwe voor verwarming op de slaapkamer.

De Haier had als minimum setpoint 16 graden wat we eigenlijk te warm vinden. Ergens anders hebben we een MHI hangen en die heeft 15 graden als minimum.

Is er een technische reden waarom deze airco's geen lager setpoint accepteren? Graag hadden we een soort anti-vries stand van 10 graden ofzo.

MHI heeft een night setback functie (alleen verwarmen) waarbij 10 graden aan wordt gehouden. Temp aanpassen kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN

Bij MHI kun je tijdens normaal gebruik niet lager dan 18 kiezen. Er is ook een "Night setback" knop op de afstandsbediening. Daarmee gaat die direct naar 10 graden.

De waardes tussen 10 en 18 zijn niet kiesbaar. Al kun je wel voor verwarming modus een offset van 2 graden instellen waardoor de airco effectief op 16 graden verwarmd. Dit heb ikzelf getest en kunnen bevestigen.

Daarbovenop kun je ook silent mode activeren, dan krijg je nogmaals een offset van 2,5 graden. Het is mij alleen niet bekend of 2 opties stapelbaar zijn waardoor je in theorie een offset kunt creëren van 4,5 graden en in theorie dus kunt verlagen tot 13,5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiU7GjdBczzXPeYcWfmZ9V5EGlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0z6TBaMKkBvNczzVLVPPjPvu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5byFEhNbOqdGZXworkzWMPV-VFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqaMKdL1JzUcSdWUAYmgqACa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 00:54

Toen ik 1,5 jaar geleden mijn Daikin kon uitkiezen had je modellen tot -15 graden en tot -25 graden.
Zelf tot nu toe geen problemen met -10-12 graden bij mijn -15 graden Daikin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
Von Henkel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Toen ik 1,5 jaar geleden mijn Daikin kon uitkiezen had je modellen tot -15 graden en tot -25 graden.
Het gaat om de temperatuur die je in kan stellen. ;)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
ThaBEN schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:09:
[...]

Bij MHI kun je tijdens normaal gebruik niet lager dan 18 kiezen. Er is ook een "Night setback" knop op de afstandsbediening. Daarmee gaat die direct naar 10 graden.

De waardes tussen 10 en 18 zijn niet kiesbaar. Al kun je wel voor verwarming modus een offset van 2 graden instellen waardoor de airco effectief op 16 graden verwarmd. Dit heb ikzelf getest en kunnen bevestigen.

Daarbovenop kun je ook silent mode activeren, dan krijg je nogmaals een offset van 2,5 graden. Het is mij alleen niet bekend of 2 opties stapelbaar zijn waardoor je in theorie een offset kunt creëren van 4,5 graden en in theorie dus kunt verlagen tot 13,5 graden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Note: bij de ZSX is Economy Operation anders dan wat je hier toont.
Met de ZSX kun je dus met Economy naar 15 (na inactiviteit motion sensor), naar 10 met night setback en silent operation limiteert alleen fan en compressor snelheden, het kan wel zijn dat hij hierdoor je setpoint van 18 niet meer haalt.
Mocht ik dit laatste mis hebben en silent operation toch de setpoint direct kan beïnvloeden dan lees ik dat graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdexyQe6KpWgMlvlktZTruJF1rg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lIjjMyH9ngj5myAWz1Gpyxpt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPao3UsOFcZ2Tr4AbFtU7cd2h24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYwno1CYdcaifalGdxbPtqij.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Niet online
Von Henkel schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Als je de binnenunit buiten hangt en de buitenunit binnen dan gaat dat vast en zeker lukken :+

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Haier's kunnen ook tot 10 graden verwarmen (de mijne wel in ieder geval). Het is alleen een aparte knop op de afstandsbediening :) Letterlijk de 10 graden knop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Wouzziej schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:00:
Daikin gaat tot 10 graden met verwarmen? Die van mij wel iig
Mijne ook: mijn Daikin perfera kan ik van 10oC tot 31oC laten verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upag1IZ4mR1oWSkMvR42520Rq7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SiGcZOkqF99kECCqDH1Ham4x.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter controle:
Ik heb dit zojuist geactiveerd. Als ik hem nu op setpoint 18 zet, staat hij dus werkelijk op setpoint 16?

Of moet ik dit anders lezen??

Wilde het gebruiken als nacht verlaging. Aangezien ik de eco stand best irritant vind, omdat die geleidelijk een lagere setpoint aanneemt en de fan dan niet op max kan snachts.

[ Voor 21% gewijzigd door xHEMANx op 05-01-2023 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Stokertje schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 09:27:
[...]

Bedankt! Ik zal de app vanavond met rust laten en kijken of de unit dan wel uitschakelt.
Hij schakelde vandaag wel netjes om 22:00 uit ! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:38:
@xHEMANx Dit is een overzicht van een bij plus correctie. Als jij 18 graden aangeeft dan schakelt die pas uit als er 20 graden wordt gemeten.

Dit als compensatie dat de warmte tegen het plafond gaat zitten en de binnenunit zit ook bijna tegen het plafond en meet zo een temperatuur die hoger is dan bijvoorbeeld een meter lager. Daarom is het mengen van de warme lucht met de koelere lucht lager ook belangrijk om betere meting te krijgen en ook een aangenamer temperatuur gevoel voor aanwezige personen.

De beste oplossing is een externe temperatuur sensor en het is jammer dat MHI dit erg kostbaar hebben gemaakt om die aan te sluiten.

ps. wil jij juist de fan (intern) intern op maximaal gaat? Dat heeft weinig nut omdat als de warmte input laag is een hoge fan geen extra effect sorteert anders dan de lucht te mixen. Je zou ook een ventilator kunnen gebruiken om de zojuist verwarmde lucht te verplaatsen.

Dan kun je ook weer de ECO mode gaan gebruiken.
Dus hij staat eigenlijk gewoon nog op setpoint 18 en probeerd het 18 graden te maken... Hij gaat alleen sneller pendelen, want als het bij de unit 18 graden is, (normaal 20) dan gaat hij uit.

Normaal zet ik hem met dit weer op 19 graden auto overdag, dan wordt het ook 19 graden in de kamer. Nu moet ik hem om datzelfde effect te krijgen op 21 zetten. Dat betekend dan dus extra pendelen? Omdat hij het eigenlijk 21 graden probeert te maken, maar bij 21 graden (normaal 23) bij de unit al gaat pendelen? (En dus meer energieverbruik, omdat setpoint 21 meer verbruikt dan setpoint 19)

Of werkt het niet zo???

[ Voor 5% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2023 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 06:57:
[...]

Normaal zet ik hem met dit weer op 19 graden auto overdag, dan wordt het ook 19 graden in de kamer. Nu moet ik hem om datzelfde effect te krijgen op 21 zetten. Dat betekend dan dus extra pendelen? Omdat hij het eigenlijk 21 graden probeert te maken, maar bij 21 graden (normaal 23) bij de unit al gaat pendelen? (En dus meer energieverbruik, omdat setpoint 21 meer verbruikt dan setpoint 19)
Als je 'dezelfde' temperatuur blijft hanteren, dus voorheen 19 graden setpoint -> 19 graden ruimtetemperatuur en na verwijderen offset 21 graden setpoint -> 19 graden ruimtetemperatuur, dan gaat je unit niet meer pendelen en niet meer verbruiken.
Blijkbaar heb jij de +2 offset dus nodig om de setpoint overeen te laten komen met de daadwerkelijke ruimtetemperatuur.

Als je de offset nodig hebt om ingesteld/ruimte overeen te laten komen, kan je het ook andersom gebruiken. Als je nu setpoint 21 moet gebruiken om 19 graden te krijgen, dan krijg je in theorie met setpoint 19, 17 graden ruimtetemperatuur.
Hier heb ik bijvoorbeeld in de woonkamer (grote ruimte) de offset nodig, maar in de slaapkamer werd het inclusief de +2 offset 18 graden. Dus zonder offset kunnen we daar de temperatuur op 16 graden houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Stel de vraag hier maar even, Indien je HMI of Daikin importeerd ex Italie bijvoorbeeld, hoe zit het dan met je garantie hier in NL als er iets defect aan het product is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
GermanPivo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:15:
[...]

Als je 'dezelfde' temperatuur blijft hanteren, dus voorheen 19 graden setpoint -> 19 graden ruimtetemperatuur en na verwijderen offset 21 graden setpoint -> 19 graden ruimtetemperatuur, dan gaat je unit niet meer pendelen en niet meer verbruiken.
Blijkbaar heb jij de +2 offset dus nodig om de setpoint overeen te laten komen met de daadwerkelijke ruimtetemperatuur.

Als je de offset nodig hebt om ingesteld/ruimte overeen te laten komen, kan je het ook andersom gebruiken. Als je nu setpoint 21 moet gebruiken om 19 graden te krijgen, dan krijg je in theorie met setpoint 19, 17 graden ruimtetemperatuur.
Hier heb ik bijvoorbeeld in de woonkamer (grote ruimte) de offset nodig, maar in de slaapkamer werd het inclusief de +2 offset 18 graden. Dus zonder offset kunnen we daar de temperatuur op 16 graden houden. ;)
Ah. Dan kan ik hem dus net zo goed weer uit doen. Anders moet ik hem dus hoger zetten om dezelfde temp te halen = meer verbruik. Maar hoe zet ik dat ding weer uit?

Ik heb er weer 30 sec op geduwd, maar hij maakte hetzelfde geluid. Niet langer zoals in de beschrijving. En ik kan nergens zien of hij uit is of niet. Oeps....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:22:
[...]

Ah. Dan kan ik hem dus net zo goed weer uit doen. Anders moet ik hem dus hoger zetten om dezelfde temp te halen = meer verbruik.
Nogmaals, met de offset uit, leidt 2 graden hoger om dezelfde temperatuur te halen niet tot meer verbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Xqlus1ve schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:19:
Stel de vraag hier maar even, Indien je HMI of Daikin importeerd ex Italie bijvoorbeeld, hoe zit het dan met je garantie hier in NL als er iets defect aan het product is?
Beter hier ;)
Airco bestellen in het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 06:05

Timple

Glashelder schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:54:
Haier's kunnen ook tot 10 graden verwarmen (de mijne wel in ieder geval). Het is alleen een aparte knop op de afstandsbediening :) Letterlijk de 10 graden knop :+
Hmmm. Die knop heb ik niet. Welk type heb jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Timple schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:28:
[...]

Hmmm. Die knop heb ik niet. Welk type heb jij?
Flexis Plus 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
GermanPivo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 07:23:
[...]

Nogmaals, met de offset uit, is 2 graden hoger om dezelfde temperatuur te halen niet meer verbruik.
K dus als die uitstaat heb ik een bereik van 16 - 30 graden ipv 18 - 32 graden?

Dus niet alleen de gemeten temperatuur word verlaagd, maar ook de uitblaas temperatuur?

Of is de uitblaas temp sowieso niet warmer als je hem bijvoorbeeld op setpoint 28 zet in vergelijking met setpoint 21? En blaas hij alleen langer door? Ik heb nl het idee dat de uitblaas temp ook verhoogd met het verhogen van de setpoint. (Aangezien hij dan ook meer verbruikt?) Of is dit niet zo?

Snap je mn vraag?

[ Voor 3% gewijzigd door xHEMANx op 06-01-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBEN
xHEMANx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:22:
[...]

K dus als die uitstaat heb ik een bereik van 16 - 30 graden ipv 18 - 32 graden?

Dus niet alleen de gemeten temperatuur word verlaagd, maar ook de uitblaas temperatuur?

Of is de uitblaas temp sowieso niet warmer als je hem bijvoorbeeld op setpoint 28 zet in vergelijking met setpoint 21? En blaas hij alleen langer door? Ik heb nl het idee dat de uitblaas temp ook verhoogd met het verhogen van de setpoint. (Aangezien hij dan ook meer verbruikt?) Of is dit niet zo?

Snap je mn vraag?
M.b.t. die eerste zin, ja. Al heb ik wel een kleine kanttekening dat je niet teveel naar de graden zelf moet kijken. Het is een offset van 2 graden, dus het zal 2 graden kouder worden dan de temperatuur welke je normaliter met de offset actief behaalt. Of dat 16 graden is, zou kunnen maar hoeft niet per se.

Als voorbeeld, in mijn keuken is het met de offset actief op de allerlaagste stand (setpoint 18 graden) rond de 21 graden daadwerkelijke gemeten temperatuur via externe thermometer.

Met de offset gedeactiveerd kom ik op de allerlaagste stand (setpoint 18 graden) rond de 19 graden daadwerkelijke gemeten temperatuur via externe thermometer.

Er is dus een verschil van 2 graden, maar de daadwerkelijke temperatuur hangt af van de grootte van de ruimte waar de airco hangt en hoeft niet per definitie exact overeen te komen met die getallen in de instructie als daadwerkelijk gemeten temperatuur in de ruimte.

Feitelijk zegt de tabel dat wanneer je de offset deactiveert dat setpoint 20 graden zich zal gedragen alsof je setpoint 18 graden zou hebben gebruikt met de offset actief. Maar dat staat dus los van de temperatuur welke je daadwerkelijk in de betreffende ruimte zal behalen.

Pagina: 1 ... 297 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic